سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

در مورد بیماریهای عفونی تناسلی چه می دانید؟

در مورد بیماری‌های عفونی تناسلی چه می دانید؟

بیماری تناسلی
براساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت حدود نیمی از مردم بالغ جهان یا به بیماری منتقله از راه ارتباط جنسی (STI) مبتلا شده‌اند یا در آینده به آن مبتلا می‌شوند. این رقم بسیار هشدار دهنده است و لزوم توجهی ویژه به این موضوع را مشخص می‌کند.
شما، خود شما، درخطر هستید

واقعیت این است که تقریبا تمامی انسان‌ها این تصور را در مورد خود دارند که در خطر ابتلا به STI نیستند اما به هرحال باید این را بدانید که تمام انسان‌های بالغ درخطر ابتلا به این مشکل هستند. دکتر ردولف می‌گوید: «حتی اگر 2 انسان هیچ ارتباط با هیچ فرد دیگری نداشته باشند، این احتمال وجود دارد که آنها با ابتلا به بعضی از این بیماری‌ها مثل HIV به دنیا بیایند. همین‌طور ممکن است افرادی با به ارث بردن بیماری هپاتیت یا هرپس به دنیا بیایند.»
نکته‌ای که در حال حاضر بسیار مهم است و علت رشد سریع بیماری‌های STI ارزیابی می‌شود این است که بسیاری از این بیماری‌ها هیچ علامتی ندارند یا علامت‌های بسیار خفیفی دارند. برای همین اکثرا افراد به خاطر آنها به پزشک مراجعه نمی‌کنند و این بیماری‌ها درمان نمی‌شود.
یک مشکل بزرگ
یک مشکل STI این است که برخی از گونه‌های آن تغییر می‌کند و به اشکال جدید بدل می‌شود. برای مثال در حال حاضر بیش از یکصد نوع ویروس HPV همان عامل زگیل تناسلی شناسایی شده است. همین‌طور پزشکان اخیرا گونه‌هایی از گنوره‌آ (میکروب عامل بیماری سوزاک) را کشف کرده‌اند که به درمان‌های معمول مقاوم است. با تمام این دلایل است که دکتر مارلن وازرمن، متخصص عفونی در کیپ تاون می‌گوید: «این حقایق نشان‌ می‌دهد همه افراد باید درمورد STI به‌طور جدی فکر کنند و همیشه به احتمال ابتلا به انواع آن فکر کنند و در زمان لازم برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنند.»
خجالت کار دست‌تان می‌دهد
شاید مهم‌ترین مشکل بیماری‌های STI مسئله «شرم» و «خجالت» ناشی از آنها باشد. دکتر وازرمن می‌گوید: «این مسئله باعث می‌شود این بیماری خطرناک‌تر شود. در واقع خجالت کشیدن از این بیماری‌ها و مطرح نکردن آنها با پزشک باعث می‌شود بیماری‌ها درمان نشود و انتشار ‌آنها بیشتر شود. اکثر افراد ترجیح می‌دهند که در این مورد سؤال نکنند که همین کار را خراب می‌کند.
گاهی برخی افراد که احساس می‌کنند دچار مشکل هستند، سعی می‌کنند در اینترنت یا گفت‌و‌گو با دیگران اطلاعاتی کسب کنند اما واقعیت این است که این بیماری‌ها آنقدر تنوع دارند که نمی‌توان با جست‌و‌جو در اینترنت و بدون مراجعه به پزشک متخصص در مورد آنها اطلاعاتی به دست آورد. یک اشتباه شایع این است که افراد فکر می‌کنند که حتما باید در خارج از دستگاه تناسلی خود علائم یا نشانه‌هایی داشته باشند درحالی که بسیاری از بیماری‌های STI در داخل دستگاه‌های تناسلی مرد و زن پنهان می‌شود.»
فکر کنید آنفلوآنزا گرفته‌اید
به هرحال درمورد STI این یک واقعیت است که بحث‌های روانشناختی هم مرتبط با این بیماری پیش بیاید. به هرحال همان‌طور که گفته شد بسیاری از افراد به‌خصوص خانم‌ها، از ابتلا به این بیماری‌ها خجالت می‌کشند و احساس گناه آنها را رها نمی‌کند اما دکتر مورگان گانز، فوق تخصص بیماری‌های اپیدمیولوژیک از دانشگاه ویسکانسین می‌گوید: «ابتلا به بیماری‌هایی مثل کلامیدیا در واقع مثل ابتلا به بیماری آنفلوآنزاست، اگر شما همسر داشته باشید و سپس از او جدا شوید و بخواهید مجددا ازدواج کنید، اگر بیماری شما کاملا بهبود یافته باشد و مشکلی نداشته باشید به همسر جدیدتان خواهید گفت که مثلا چندبار بیماری آنفلوآنزا گرفته‌اید؟»
یک تصور دیگر در مورد بیماری‌های موسوم به بیماری‌های منتقله جنسی این است که هرکس به آنها مبتلا شود، دچار ناباروری خواهد شد اما این تصور درست نیست. شایع‌ترین بیماری‌های این گروه یعنی زگیل تناسلی و هرپس اصلا تاثیری روی باروری افراد نخواهد گذاشت (اما اگر در زمان بارداری این بیماری ایجاد شود، ممکن است خطراتی برای جنین به وجود بیاید).
این 3 قدم را همین امروز بردارید
برای آنکه بتوانید احتمال ابتلایتان به بیماری‌های STI را کاهش دهید باید این گام‌ها را بردارید:
1- سیگار نکشید: سم‌های سیگار می‌تواند باعث آسیب‌های سلولی شوند که باعث شوند شما بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های منتقله جنسی قرار بگیرید یا اگر این بیماری را دارید شدت آن بیشتر شود. آمار نشان می‌دهد که زنانی که دچار HPV هستند و سیگار می‌کشند دو یا سه‌برابر بیشتر احتمال ابتلا به سرطان سرویکس (گردن رحم) را دارند. درکل سیگار کشیدن احتمال درمان STI را سخت‌تر می‌کند.
2- مواظب PH باشید: PH معمول دستگاه تناسلی زنان اسیدی است و این احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی را کاهش می‌دهد. برای آنکه احتمال ابتلایتان به بیماری‌های STI را کاهش دهید از روش‌های تاثیرگذار روی PH و تامپون‌هایی که ممکن است تعادل PH شما را به هم بزنند دور بمانید.
3- مواظب باشید، تراشیدن یا استفاده از واکس در ناحیه کمر ممکن است جراحت‌های بسیار کوچکی را رقم بزند که احتمال ابتلا به بیماری‌های STI را افزایش می‌دهد. برای همین هر روز یا با فواصل کم از این شیوه‌ها استفاده نکنید.



سرطان پروستات در کمین چه کسانی است؟

سرطان پروستات در کمین چه کسانی است؟

سرطان پروستات
پزشکان در یک مطالعه جدید ادعا کرده‌اند مردانی که تا سن 40 سالگی طاس می‌شوند، بیشتر با خطر ابتلا به سرطان پروستات مواجهند.
متخصصان شورای سرطان ویکتوریا در استرالیا پس از مطالعه روی الگوهای ریزش مو در 10 هزار مرد به این نتایج دست یافته‌اند.
این یافته تاییدی بر یافته‌های قبل است مبنی بر اینکه طاسی می تواند با سرطان پروستات مرتبط باشد. هرچند دلایل این ارتباط هنوز مشخص نیست اما در بررسی‌های پیشین احتمال داده شد که این امر می‌تواند به دلیل افزایش سطح هورمون تستوسترون در مردان باشد.

در مواجهه با سوختگی این موارد را رعایت کنید....

در مواجهه با سوختگی این موارد را رعایت کنید

سوختگی
استفاده از خمیر دندان بر روی سوختگی بستر عفونت را فراهم می‌کند.

استفاده از موادی مانند خمیر دندان بر روی موضع سوخته، بر خلاف باور عموم نه تنها موجب درمان نمی‌شود، بلکه بستر عفونت را نیز فراهم می‌کند.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و سوانح دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن بیان این مطلب گفت: در سوختگی‌های درجه یک مشاهده می‌شود که عموم معتقد هستند که با استفاده از موادی مانند کره، خمیر دندان، سیب زمینی و تخم مرغ بر روی موضع سوخته می‌توان سوختگی را درمان کرد.

کامران فیروزی افزود: باید به این نکته توجه شود که استفاده از این مواد می‌تواند زمینه ایجاد عفونت در محل سوخته شده را فراهم کند.

وی اظهار داشت: در این صورت نه تنها سوختگی درمان نمی‌شود، بلکه خطر عفونت نیز مصدوم را تهدید می‌کند، بنابراین استفاده از این مواد در هنگام سوختگی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

فیروزی بیان کرد: در صورتیکه لباس‌های مصدوم در اثر سوختگی به پوست وی چسبیده باشد هرگز نباید سعی در جدا کردن آن کرد زیرا این جدا سازی باید حتما در محیط استریل انجام شود.

وی گفت: ترکاندن تاول در محیط غیر استریل یا کندن پوست‌های باقیمانده و استفاده از پمادهای خانگی نیز دیگر مواردی است که در هنگام سوختگی نباید انجام شوند.

فیروزی تصریح کرد: اولین کار برای کمک به مصدوم سوختگی، در موارد سوختگی درجه یک وارد کردن موضع سوخته در آب سرد و در سایر موارد سوختگی، مطلع کردن اورژانس 115 است.


آجیل خام بهتر است یا بو داده؟

آجیل خام بهتر است یا بو داده؟

آجیل
بو دادن آجیل‌ها موجب از دست رفتن چربی‌های مفید آن‌ها می‌شود.

دکتر سعید حسینی، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: توصیه می‌شود که افراد به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های ناشی از مصرف آجیل‌های غیر استاندارد و استفاده بهینه از ریزمغذی‌های موجود، مغز‌ها را به صورت خام مصرف کنند.

وی افزود: چربی موجود در انواع آجیل اشباع نیست، کلسترول خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: مصرف متعادل و روزانه آجیل موجب کاهش اختلالات چربی خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. مغز‌ها از جمله پسته، گردو، فندق، بادام زمینی و درختی به علت دارا بودن آنتی آکسیدان و چربی‌های اشباع نشده گیاهی علاوه بر افزایش قدرت ایمنی بدن و کاهش چربی خون از بروز فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی نیز پیشگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه مصرف روزانه 30 الی 40 گرم انواع مغزهای بدون پوست در رژیم غذایی روزانه هر فرد توصیه می‌شود، افزود: آجیل‌ها منبع بسیار مناسبی از انواع ویتامین‌ها از جمله E، B، C و کلسیم، فیبر، پروتئین، سلنیم، منیزیوم، امگا 3، روی و مس هستند که از بروز برخی از سرطان‌ها همچون ریه، روده و پروستات جلوگیری کرده و برای رشد کودکان نیز بسیار مناسب می باشند.

ضریب هوشی کودکتان را این گونه افزایش دهید...!!!؟؟

ضریب هوشی کودکتان را این گونه افزایش دهید

کودک
خوردن صبحانه، ضریب هوشی کودکان را افزایش می دهد.

محققان دانشکده پرستاری دانشگاه پنسیلوانیا با انجام مطالعات خود و ارزیابی اطلاعات حاصل از 1269 کودک 6 ساله چینی دریافتند میزان نمرات حاصل از آزمون عملکرد ضریب هوشی و آزمون‌های کلامی در کودکانی که به طور منظم صبحانه می‌خورند، بیشتر است.

بر اساس این گزارش محققان با پیگیری‌های بیشتر در گروه مورد مطالعه مشاهده کردند کودکانی که به طور منظم صبحانه نمی‌خورند در آزمون‌های کلامی دارای 5.58 نمره کمتر بوده و نیز 2.50 نمره کمتری در آزمون‌های عملکردی داشته‌اند ونیز نهایتاً در آزمون IQ آنها نسبت به کودکانی که اغلب یا همیشه صبحانه می‌خورند 4.6 نمره کاهش دیده شد.

به گفته محققان توانایی‌های شناختی کودک شامل ویژگی‌های فکری، کلامی و عملکردی در سن 6 سالگی به سرعت در حال توسعه است که در این میان صبحانه هم از نظر تغذیه‌ای و هم از نظر داشتن تعامل اجتماعی با پدر و مادر نقشی بسیار مهم دارد که می‌تواند از رشد مغزی کودکان حمایت کند.

دوران کودکی یک دوره بحرانی است که در آن الگوهای رژیم غذایی و شیوه زندگی آغاز می‌شود و این عادات می‌تواند پیامدهای طولانی مدتی را در پیش داشته باشد که عادات صبحانه نیز از این قاعده مستثنی نیست و مطالعات قبلی نیز نشان داده‌اند که نخوردن صبحانه به صورت مداوم می‌تواند در آینده باعث ایجاد رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن و انجام ندادن ورزش شود.



چرا اجداد ما سالم تر بودند؟

چرا اجداد ما سالم تر بودند؟

تغذیه
نتایج تحقیقات نشان می دهد اجدادمان در مقایسه با ما از سلامت بیشتری برخوردار بودند.

حال ممکن است از خود بپرسید چرا با وجود پیشرفت های علمی و پزشکی و امکانات بیشتر ما نسبت به اجدادمان کمتر احساس تندرستی می کنیم.

شما می توانید این رژیم غذایی را با رژیم غذایی خودتان مقایسه کنید.

گوشت: اغلب ما بر این عقیده ایم که بالابودن مصرف گوشت باعث افزایش کلسترول و فشار خون می شود. در حالی که میزان مصرف گوشت اجدادمان بسیار زیاد بوده است. البته نباید فراموش کنیم که آن ها در کنار مصرف زیاد گوشت فعالیت بدنی بیشتری نیز داشته اند. پروتئین موجود در گوشت قرمز و ماهی مغز را تقویت می کند.

برای به دست آوردن غذا زحمت می کشیدند؛

برخلاف امروزه که کافی است سوار خودروی خود شوید و غذای آماده تهیه کنید، اجداد ما باید غذای خود را شکار می کردند. حضور یافتن در محیط باز باعث دریافت ویتامین های طبیعی مانند ویتامین E وD می شد و در نتیجه شیوه زندگی سالمی داشتند، حتی والدین ما نیز نسبت به خود ما وقت بیشتری را در خارج از منزل برای تهیه غذا صرف می کردند و در نتیجه نور طبیعی بیشتری دریافت می کردند.

میوه و گوشت: در گذشته اگر چه گوشت ماده اصلی به حساب می آمد اما میزان مصرف میوه و سبزیجات نیز زیاد بود. گذشتگان ما برنامه غذایی متعادلی داشتند.در حال حاضر از ما خواسته می شود که از هر 5 گروه مواد غذایی استفاده کنیم در حالی که بیشتر این مواد فرآوری شده است.این غذاها لزوماً برای بدن ما مضر نیست اما واقعیت این است که به علت تکامل نیافتن دستگاه گوارش برای هضم و جذب این نوع غذاها، هضم آن خیلی سخت است.

مصرف نکردن شکر:

این روزها در بیشتر غذاهایی که مصرف می کنیم شکر وجود دارد.گذشتگان تنها از شیرینی میوه ها استفاده می کردند در حالی که ما نوشابه یا قهوه مصرف می کنیم.

داروهای گیاهی:

اجداد ما از داروهای گیاهی برای درمان بیماری استفاده می کردند. آنان می دانستند که گیاهان خاصیت درمانی دارند.

مواد نگه دارنده:

در واقع هیچ یک از ما هنگام خرید به مواد روی برچسب ها دقت نمی کنیم. میوه هایی که از سوپر یا میوه فروشی خریداری می کنیم به طور ارگانیک کشت نمی شود بلکه با مواد شیمیایی پرورش می یابد. اجداد ما بدون نیاز به مواد افزودنی و شیمیایی زندگی می کردند و تندرست بودند.

استرس کمتر:

اجداد ما یک زندگی ساده بدون مشغله داشتند. زندگی ما بسیار پیچیده شده است و از آن شیوه زندگی ساده که مردم در گذشته داشتند دور شده ایم. برای به دست آوردن یک زندگی بدون استرس، هر نوع ناراحتی و مشغله را از زندگی خود دور کنید.

زندگی و فناوری:

امروزه شاهد پیشرفت فناوری و ارائه وسایلی مانند تلفن همراه، رایانه و... هستیم هرچند تصور می شود این وسایل برای ساده تر کردن زندگی ماست، اما باعث ایجاد استرس و خستگی مفرط می شود. برای مدتی از این وسایل کمتر استفاده کنید تا استرس شما هم کمتر شود.