سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

شغل این مرد کتک خوردن است!

بنا بر این گزارش، زی شوپینگ اجازه می دهد تا هر طور که می خواهند به شکم او ضربه بزنند. وی عملا شکم خود را به کیسه پانچ تبدیل کرده است و از این طریق ماهیانه 20،000 یوان (معادل 1879£) به دست می آورد.
روزگارنو: آیا این سخت ترین شغل دنیاست؟احتمالا به زودی این حرف به ضرب المثل تبدیل خواهد شد که: چینیه، ازش بعید نیست!

مردی چینی از راهی پول در می آورد که ممکن است مشکل ترین شغل دنیا باشد.

بنا بر این گزارش، زی شوپینگ اجازه می دهد تا هر طور که می خواهند به شکم او ضربه بزنند. وی عملا شکم خود را به کیسه پانچ تبدیل کرده است و از این طریق ماهیانه  20،000 یوان (معادل 1879£) به دست می آورد. او در خیابان ها و کافه ها به مردم  اجازه می دهد سه بار به شکم او ضربه بزنند. همسر و دو دختر او بارها تلاش کرده اند وی را از انجام این کار منصرف کنند؛ اما هرگز موفق به متقاعد کردن وی برای این خواسته نشده اند.

شوپینگ می گوید با این کار می تواند هزینه زندگی اش را در آورد. بالاخره او مرد خانه است و این هم راهی، اگرچه سخت، برای آوردن پول به خانه است؛ ولی کار او آنقدر عجیب است که فقط از یک چینی بر می آید. برای همین، با انجام این قبیل کارها، احتمالا به زودی این حرف به ضرب المثل تبدیل خواهد شد که: چینیه، ازش بعید نیست!

شغل این مرد کتک خوردن است! (+عکس)

شغل این مرد کتک خوردن است! (+عکس)

شغل این مرد کتک خوردن است! (+عکس)

شغل این مرد کتک خوردن است! (+عکس)

کشف قدیمیترین اسپرم جهان...

پروفسور مایک آرکر از دانشگاه نیوساوت‌ولز نیز که به مدت بیش از 35 سال به حفاری در Riversleigh مشغول بوده، این فسیل را قدیمی‌ترین اسپرم جهان می‌داند.
ایسنا: دانشمندان اسپرم فسیل‌شده‌ای را کشف کرده‌اند که قدمتش به 17 میلیون سال پیش می‌رسد.

این اسپرم به یک میگوی ریز تعلق دارد و بزرگ‌تر از کل بدن خود موجود بوده است.

اسپرم حفظ‌شده در سایت فسیلی میراث جهانی Riversleigh در کوینزلند استرالیا کشف شده است؛ تصور می‌شود این اسپرم عظیم بزرگ‌تر از طول بدن خود حیوان بوده باشد اما در درون ارگان‌ جنسی این سخت‌پوست فسیل‌شده که در آب شیرین می‌زیسته و ostracod نام دارد و به صورت مارپیچ بوده است.

پروفسور مایک آرکر از دانشگاه نیوساوت‌ولز نیز که به مدت بیش از 35 سال به حفاری در Riversleigh مشغول بوده، این فسیل را قدیمی‌ترین اسپرم جهان می‌داند.

انباشت‌های فسیلی در این سایت که در شمال غربی کوینزلند واقع شده‌، همواره مکان کشف بسیاری از حیوانات استرالیایی ماقبل تاریخ بوده‌اند اما کشف این اسپرم فسیلی که دارای هسته نیز هست، کاملا غیرمنتظره بود.

مطالعات میکروسکوپی نشان داد فسیل‌ سخت‌پوست مورد مطالعه در این سایت حاوی اندام‌های درونی حفظ‌شده شامل اندام‌های جنسی‌ بود. در درون این اندام‌ها سلول‌های اسپرم بزرگ کاملا حفظ‌شده‌ای قرار داشت و در درون اسپرم نیز هسته‌ای بود که زمانی حاوی کروموزوم‌های حیوان و دی ان ای بوده است.

کشف قدیمی‌ترین اسپرم جهان (+عکس)

طبیعت گردانی که نمکدان می شکنند/ بلوط 500ساله یک شبه خاکستر شد..

طبیعت کهگیلویه و بویراحمد قربانی ناآگاهی طبیعت گردانی شده که نمک طبیعت زیبا و چشم نواز این استان را می خورند و نمکدان می شکنند تا سهم کهگیلویه و بویراحمد از توسعه صنعت اکوتوریسم تنها تخریب و نابودی طبیعت باشد.
طبیعت گردانی که نمکدان می شکنند/ بلوط 500ساله یک شبه خاکستر شد

به گزارش خبرنگار مهر، اکوتوریسم یا طبیعت گردی گونه‌ای از گردشگری است که در آن گردشگران به مناطق طبیعی همچون کوه، جنگل، دریا و ... سفر می کنند و به دیدار از زیست بوم و طبیعت زنده می‌پردازند.

" اکوتوریسم" در سالهای اخیر به عنوان شاخه ای مهم در صنعت گردشگری کشور و جهان جایگاه ویژه ای یافته است  و بسیاری از کشورها از اکوتوریسم درآمدهای هنگفتی کسب می کنند.

سازمان جهانی جهانگردی هم 50 درصد گردشگران را در سال 2020 طبیعت‌گرد دانسته و قرن حاضر را قرن طبیعت‌گردی نامیده است و این فرصتی برای استانهایی است که ظرفیتهای طبیعی بی شماری دارند.

تخریب طبیعت تنها سود کهگیلویه و بویراحمد از اکوتوریسم

کهگیلویه و بویراحمد در دامنه های زاگرس با داشتن 10درصد آب کشور و 20درصد جنگل های زاگرس و وجود چشمه ساران، آبشارها، جنگلها و دیگر جاذبه های طبیعی، یکی از قطبهای طبیعت گردی کشور است.

با این حال این گونه گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد تاکنون نه تنها سودی عاید آن نکرده بلکه نا آگاهی طبیعت گردان موجب شده بسیاری از مناطق طبیعی بکر و دست نخورده آن از جمله جنگلها، در معرض آسیبهای پنهان ناشی از حضور گردشگران ناآگاه به مسائل زیست محیطی قرار گیرند.

این روزها و با گرمتر شدن هوا، کوهپایه ها، جنگل ها و دشت های سرسبز شهرستانهای بویراحمد و دنا شاهد خیل عظیم طبیعت گردانی است که در زیر سایه بلوطهای کهن آرمیده اند و روزی را بدور از هیاهوی شهر می گذرانند.

اما پس از حضور آنها در این مناطق، هر نقطه ای از طبیعتی که میزبان طبیعت گردان بوده مملو از زباله های پلاستیکی، شاخه های شکسته و آتش های نیمه روشن می شود تا سهم محیط زیست از توسعه اکوتوریسم تنها همین باشد.

به دلیل عدم رعایت فرهنگ حفاظت محیط زیست از سوی برخی از طبیعت گردان، هرساله بخشی از طبیعت زیبای این دیار توسط میهمانان طبیعت از بین می رود.

حریق جنگلها در پی سهل انگاری طبیعت گردان

به گفته کارشناس منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بخش زیادی از آتش سوزیهای جنگلها در این استان ناشی از سهل انگاری و بی احتیاطی گردشگران است.

سعید نظری به خبرنگار مهر می گوید: گردشگران طبیعت با روشن کردن آتش در زیر درختان و کنار مراتع و بی توجهی در خاموش کردن آتش، موجب گسترش آتش و حریق در جنگلها می شوند.

وی تصریح می کند: طی سالهای اخیر نزدیک به پنج هزار و 500 هکتار از جنگلهای این استان طعمه حریق شده اند.

نظری بیان می کند: البته در دو سال اخیر شاهد کاهش سطح آتش سوزی ها در جنگلهای استان بوده ایم.

وی می افزاید: با این حال بیشترین آتش سوزی ها در روزهای تعطیل به وقوع می پیوندد که این نشان دهنده نقش گردشگران در بروز آتش سوزیهاست.

وی آتش سوزی مراتع و جنگلها را مهمترین تهدید برای محیط زیست و منابع طبیعی این استان عنوان می کند و می گوید: این استان کوهستانی است و 53 درصد مساحت آن را شیبهای بالای 27 درصد تشکیل می دهد و امکان تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در آنها وجود ندارد براین اساس اطفای حریق به سختی انجام می شود.

نظری تاکید می کند: برای جلوگیری از تخریب طبیعت باید راهکارهایی اندیشیده شود و در غیر این صورت شاهد استمرار روند نابودی طبیعت استان خواهیم بود.

وجود یک میلیون هکتار جنگل در استان

مدیرکل منابع طبیعی استان نیز در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: این استان از لحاظ پوشش جنگلی شاخص بالایی به نسبت کشور دارد.

محمد رضا جهان آرا می افزاید: جنگلهای استان کهگیلویه و بویراحمد 20 درصد از جنگلهای حوزه زاگرس را به خود اختصاص می دهند به طوری که یک میلیون هکتار از شش میلیون هکتار جنگل در زاگرس در این استان قرار دارد.

وی عنوان می کند: از مجموع یک میلیون و 900 هزار هکتار مساحت کهگیلویه و بویراحمد حدود یک میلیون هکتار آن را جنگل ها و 700 هزار هکتار را نیز مراتع تشکیل می دهد.

وی بیان می کند: بیش از 80 درصد جنگل های کهگیلویه و بویراحمد را بلوط و 20 درصد مابقی را نیز سایر گونه ها از قبیل بنه، کیکم، گلابی وحشی، ارس، بادام کوهی و ارژن شامل می شود.

جهان آرا می افزاید: با این حال به دلیل کمبود نیرو در حفاظت و نگه‌داری از عرصه‌های طبیعی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم.

جاده سازی در جنگل بر تخریب ها افزوده است

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از جاده سازی برخی دستگاههای اجرایی در مناطق جنگلی انتقاد می کند و می گوید:  این دستگاهها برای اجرای برخی طرحها اقدام به جاده سازی در برخی مناطق جنگلی کرده اند اما پس از اجرای طرح این جاده ها را نبسته اند.

وی می افزاید: این مسئله موجب عبور و مرور از این جاده ها و تخریب جنگل و طبیعت شده است که طی ماههای اخیر اقدام به انسداد بسیاری از این جاده ها کرده ایم.

با این حال این مسئول از ضعف فرهنگ طبیعت گردی در این استان سخن به میان می آورد و می گوید: بسیاری از عرصه های طبیعی در پی ضعف فرهنگ طبیعت گردی آسیب دیده اند.

درختی که یک شبه خاکستر شد

جهان آرا به سوختن یک درخت بلوط کهنسال در یکی از مناطق استان اشاره می کند و می افزاید: این درخت بلوط که 500 سال سن داشت در پی بی توجهی و نامهربانی یک گروه طبیعت گرد در آتش سوخت.

وی ادامه می دهد: این افراد اقدام به روشن کردن آتش زیر تنه این درخت کرده بودند و آن را به همان صورت رها کردند تا این درخت کهنسال شبانه بسوزد و صبح روز بعد تنها خاکستری از آن به جا بماند.

وی تصریح می کند: این منظره و ذغال شدن این درخت که روزی سایه اش را از هیچ عابری دریغ نکرده بود دل هر انسانی را به درد می آورد.

جهان آرا متوسط سن جنگلهای استان را بیش از 500 سال عنوان می کند و می گوید: یک گونه بلوط شاید میلیاردها تومان ارزش داشته باشد و هزینه‌های بسیار هنگفتی لازم است تا یک بلوط را به سن 500 سال رساند.

وی تصریح می کند: نوع نگاه به منابع طبیعی باید به سمت منطقی شدن و همراه با احساس مسئولیت تغییر کند و در این راستا باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد و برای این کار باید همه دستگا‌های فرهنگی به خصوص رسانه‌ها و مراکز آموزشی به صورت جدی ورود پیدا کنند.

نسل آینده هرگز ما را نخواهد بخشید

دبیر اتاق بازرگانی، کشاورزی و صنعت یاسوج هم جاذبه های طبیعی را گنجینه ای عظیم در این استان می داند و می گوید: اگر این ثروت عظیم از بین برود، نسل آینده هرگز ما را نخواهد بخشید.

امین منوچهری در گفتگو با خبرنگار مهر می افزاید: همه مسئولین استان در حال حاضر بر این باور هستند که محیط طبیعی استان باید به هر شکل حفظ شود.

این فعال محیط زیست بیان می کند: نباید اجازه داد محیط زیست این استان به خاطر مسائلی که در توسعه اثرگذار است از بین برود و باید فرهنگ استفاده صحیحی از منابع طبیعی رواج یابد.

منوچهری می گوید: منابع طبیعی این استان ثروتی ملی است و فعالیت های توسعه ای باید کارشناسی شده و با لحاظ محیط زیست استان انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، گردشگری طبیعی نوعی گردشگری مسئولانه است که گردشگر باید نسبت به حفظ طبیعتی که در آن حضور می یابد خود را مسئول بداند.

با این حال به نظر می رسد آنگونه برای توسعه اکوتوریسم در این استان برنامه ریزی می شود برای توسعه فرهنگ طبیعت گردی برنامه مدونی وجود ندارد.

.....................

گزارش و عکس: صدیقه امیدی.


سیگار؛ دشمن سلامت محیط زیست ...

مواد شیمیایی موجود در سیگار مانند آرسنیک، نیکوتین، سرب و اتیل فنل می توانند به نمک و آب شیرین نفوذ کرده و بر همین اساس برای میکرو ارگانیسم های آبی و ماهی ها فوق العاده خطرناک هستند.
سیگار؛ دشمن سلامت محیط زیست

 

زیست نیوز، محمد مهدی حیدرپور - سیگار در سطح جهانی به عنوان دشمن سلامتی انسان شناخته می شود، اما این غول کوچک مضر آسیب هایی فراتر از به خطر انداختن سلامتی انسان به همراه دارد. زباله های حاصل از سیگار مانند فیلتر، ته مانده، بسته بندی و کبریت های سوخته برای محیط زیست مضر هستند.  

بنابر برآورد انجام شده، 4.5 تریلیون از 6 تریلیون سیگار فروخته شده در سراسر جهان به صورت مناسب و درست دفع نمی شوند و به راحتی در هر نقطه رها می شوند. به عنوان مثال، ته مانده های سیگار و دیگر مواد زائد دخانیات، گزینه شماره یک در فهرست زباله هایی هستند که از سواحل سراسر جهان جمع آوری می شوند.

به گفته "توماس نووتنی" از دانشگاه ایالتی سن دیگو، پسماندهای دخانیات در همه جا وجود داشته، از نظر زیست محیطی خطرناک بوده و به طور قابل توجهی رنجش جامعه را در پی دارند. دو سوم از تمامی سیگارهای مصرف شده که در سطح جهانی از آمار تریلیونی برخوردار است هر ساله وارد محیط زیست شده و رها می شوند. این در شرایطی است که در نظر گرفتن سمیت بالقوه و رسیدگی به این مواد زائد از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

این نوع از زباله به معنای واقعی کلمه برای محیط زیست سمی است. مواد شیمیایی موجود در سیگار مانند آرسنیک، نیکوتین، سرب و اتیل فنل می توانند به نمک و آب شیرین نفوذ کرده و بر همین اساس برای میکرو ارگانیسم های آبی و ماهی ها فوق العاده خطرناک هستند.

حتی بسته بندی سیگار نیز می تواند خطراتی را ایجاد کند. فیلترهای سیگار پلاستیکی عملا غیر قابل تجزیه بوده و می توانند 10 سال پس از دور انداخته شدن همچنان به نشت مواد شیمیایی ادامه دهند. بنابر برآورد صورت گرفته تنها در آمریکا سالانه 49.8 میلیون کیلوگرم فیلتر دور ریخته می شود.

 تولید سیگار نیز آسیب های چشمگیری را به محیط زیست وارد می کند. تخمین زده می شود که برای تولید 300 نخ سیگار، یک درخت از بین می رود. با در نظر گرفتن آمار تولید سالانه 6 تریلیون سیگار در جهان، نابودی حدود 20 میلیارد درخت در سال به دست می آید.


ثبت تغییرات اطلاعات متقاضیان یارانه از 31 اردیبهشت با مراجعه به

آن دسته از هموطنانی که به دلایل مختلف از جمله (محجوریت، فقدان سرپرست، عدم صلاحیت سرپرست خانوار و ...) متقاضی تغییر سرپرست خانوار خود هستند نیز می توانند پس ازمراجعه به فرمانداری محل سکونت خود و طی مراحل قانونی نسبت به تغییر سرپرست خانوار در دفاتر پلیس +10 اقدام کنند.

 سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها اعلام کرد: کلیه سرپرستان خانوار متقاضی دریافت یارانه نقدی می‌توانند از چهارشنبه هفته جاری نسبت به ثبت تغییرات اطلاعات خانوارهای خود اقدام کنند.
 
به گزارش ایسنا، سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد کلیه هموطنانی که در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها ثبت نام کرده و به دلیل یکی از وقایع چهارگانه تولد، فوت، ازدواج و طلاق متقاضی دریافت این تغییرات در سامانه رفاهی بوده می‌رساند که متقاضیان می توانند از روزچهارشنبه 31 اردیبهشت ضمن در دست داشتن اسناد و مدارک معتبر با مراجعه به دفاتر پلیس +10 نسبت به ثبت تغییرات اقدام کنند.
 
همچنین آن دسته از هموطنانی که به دلایل مختلف از جمله (محجوریت، فقدان سرپرست، عدم صلاحیت سرپرست خانوار و ...) متقاضی تغییر سرپرست خانوار خود هستند نیز می توانند پس ازمراجعه به فرمانداری محل سکونت خود و طی مراحل قانونی نسبت به تغییر سرپرست خانوار در دفاتر پلیس +10 اقدام کنند.
 
به گزارش ایسنا، در حالی که بنا بود امکان ثبت تغییرات متقاضیان دریافت نقدی از اردیبهشت ماه در سامانه رفاهی فراهم شود سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها اعلام کرد متقاضیان می توانند از چهارشنبه این هفته و با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 نسبت به ثبت تغییرات خود اقدام کنند.
 
نکته قابل توجه در اطلاعیه جدید این سازمان این است که امکانی برای خانواده‌هایی که قصد دارند بنا به دلایل مختلف سرپرست خانوار خود در سامانه رفاهی تغییر دهند به وجود آمده و به این ترتیب این دسته از خانوارها نیز می توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +10 نسبت به تغییر سرپرست خانوار اقدامات لازم را انجام دهند.
 
این اطلاعیه در حالی صادر شده که دولت در حال بررسی برای شناسایی و حذف دهک‌های ثروتمند از لیست دریافت کننده یارانه نقدی است وبه احتمال زیاد درصد قابل توجهی از آن‌ها از ابتدای تابستان دیگر یارانه دریافت نخواهند کرد.
 


حکم جنجالی دادگاه سودان درباره زنی که مسیحی شد: یا بازگشت به اسل

مریم از پدر مسلمان و مادر اتیوپیایی مسیحی متولد شده است. پدرش وی را در سن 6 سالگی ترک کرد و به همین دلیل با مادرش به عنوان یک مسیحی زندگی می کرد اما دادگاه می گوید این زن چون پدرش مسلمان است پس او نیز یک مسلمان است.

صدور حکم اعدام برای یک زن سودانی به دلیل تغییر دین و ازدواج با مرد مسیحی جنجال زیادی در این کشور ایجاد کرده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از مطبوعات سودان، دادگاهی در سودان به زن سودانی که از اسلام به مسیحیت تغییر دین داده و با مرد مسیحی ازدواج کرده است مهلتی برای بازگشت به اسلام تعیین کرده است و درغیر این صورت، با اعدام و شلاق روبه رو خواهد شد.

"حرم عثمان" وکیل این زن گفته است که قصد دارد درخواست تجدید نظر ارائه کند.

"کاترین بیرکس" فعال مرکز آفریقایی بررسی های عدالت و صلح در این باره گفت: این حکم قضایی، با تعهدات سودان در قانون اساسی این کشور و قوانین بین المللی متناقض است. این زن به دلایل نظرات شخصی اش محکوم شده است.

جنجال یک حکم اعدام در سودان

"منار ادریس" کارشناس ویژه در امور سودان در سازمان عفو بین الملل گفت: این خیلی زشت است که یک زن به دلیل دین یا ازدواج، به شلاق و اعدام محکوم شود.
 
"مریم یحی ابراهیم" 27 ساله به دلیل تغییر دین از اسلام به مسیحیت به ارتداد و به دلیل ازدواج با یک مرد مسیحی به زنا محکوم شده است.
براساس قوانین اسلامی، ازدواج یک زن مسلمان با مرد مسیحی، حرام است.

این زن هم اکنون در ماه هشتم حامله است و کودک دیگری به سن 20 ماهه دارد. وی هم اکنون در زندان است.

مریم از پدر مسلمان و مادر اتیوپیایی مسیحی متولد شده است. پدرش وی را در سن 6 سالگی ترک کرد و به همین دلیل با مادرش به عنوان یک مسیحی زندگی می کرد اما دادگاه می گوید این زن چون پدرش مسلمان است پس او نیز یک مسلمان است.

در واکنش به این موضوع وزارت خارجه آمریکا و انگلیس و شمار دیگری از کشورهای غربی و سازمان ملل متحد با صدور بیانیه هایی صدور این حکم را محکوم کرده اند.

وزارت خارجه آمریکا از دولت سودان خواست به آزادی دینی که در قانون اساسی این کشور نیز آمده است احترام بگذارد.

شاهدان عینی هم می گویند دهها نفر از فعالان اجتماعی با تجمع در مقابل دادگاه با در دست داشتن نوشته هایی " نه به محاکمه ادیان"، اکراهی در دین نیست، به آزادی ادیان احترام بگذارید، به این حکم اعتراض کردند.
در مقابل برخی از افراد هم با سر دادن تکبیر، این حکم دادگاه را تایید کردند.


جان رفتگران فدای چند هزار تومان سود بیشتر شرکت ها؟!

اگر دقت کرده باشید،‌ بسیاری از کارگران شهرداری لباس هایی می پوشند که برغم آن که ظاهراً دارای لباس هایی با قسمت شبرنگی هستند،‌ اما در عمل هیچگونه بازتاب نوری در آن وجود ندارد.
  در سال های گذشته تعدادی از کارگران شهرداری،‌ به ویژه رفتگرانی که در شب ها یا ساعات آغازین بامداد کار می کردند،‌ به دلیل محدودیت دید رانندگان در هوای گرگ و میش یا تاریک،‌ تصادف کرده و جان خود را از دست دادند.

بعد از آن بود که شهرداری ها لباس هایی با رنگ های قابل دید در شب (مانند نارنجی) در اختیار کارگران قرار دادند و در عین حال ،‌ شبرنگ هایی نیز روی آن نصب کردند تا با درخشش در نور خودروها ،‌ احتمال تصادف به حداقل برسد.

این تدبیر خوبی بود زیرا هم جان کارگران شهرداری را محافظت می کرد و هم رانندگان را از دردسرهای بعد از تصادف معاف می کرد.
این الزام گویا هم اکنون هم وجود دارد و بسیار هم خوب است. با این حال از آنجا که بسیاری از امور شهرداری ها به بخش خصوصی واگذار شده است،‌ متأسفانه شاهد قصور و تقصیر بخش خصوصی و احیاناً‌ خود شهرداری ها در این زمینه هستیم.

جان رفتگران فدای چند هزار تومان سود بیشتر شرکت ها؟!
لباس های نامناسب رفتگران ،‌ آنها را در معرض تصادفات شبانه قرار داده است

اگر دقت کرده باشید،‌ بسیاری از کارگران شهرداری لباس هایی می پوشند که برغم آن که ظاهراً دارای لباس هایی با قسمت شبرنگی هستند،‌ اما در عمل هیچگونه بازتاب نوری در آن وجود ندارد. کاملاً‌ هم معلوم است که این شرکت های طرف قرارداد،‌ از اقلام ارزان قیمت و بی کیفیت استفاده می کنند تا لباس ها ارزان تر تمام شود. همچنین در مواعد زمانی مناسب،‌ تعویض لباس های نو با مستعمل انجام نمی شود.
این بی توجهی ممکن است به بهای جان کارگری تمام شود که در خیابان و در فضایی با دید اندک کار می کند. حال آن که با حتی فراتر از شبرنگ ،‌می توان از چراغ های چشمک زن که بر روی لباس نصب می شود هم استفاده کرد.

جان رفتگران فدای چند هزار تومان سود بیشتر شرکت ها؟!
حمل نامناسب ،‌خطرناک و غیرانسانی کارگران شهرداری در وسط شهر!

از شهرداران سراسر کشور انتظار می رود با نگاهی انسانی به این موضوع بپردازند و در خصوص میزان قابلیت رؤیت کارگران در تاریکی و هوای گرگ و میش،‌ سخت گیری کنند. این انصاف و انسانیت نیست که یک شرکت طرف قرارداد برای این که چند هزار تومان کمتر هزینه کند،‌ جان کارگران و رفتگران مظلوم را به خطر بیندازد.

مکانیسم اعتراض را مشخص کنیم ...

مکانیسم اعتراض روشن نیست. کسانی حق دارند به هر که و هر چه خواستند اعتراض کنند و دیگرانی چه بسا به خاطر یک اعتراض صنفی دچار مشکل شوند.

 عصر ایران؛ سروش بامداد - تصاویر اعتراض مودبانه و بدون پرخاش شمار اندکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر در جریان دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی که درهمین سایت انتشار یافته همراه با تحلیلی در این باره با استقبال کاربران مواجه شده است.

از سوی دیگر می دانیم گروهی مانع سخنرانی یادگار امام در بروجرد شدند. هر چند این دیدگاه وجود دارد که فرماندار شتاب کرد و چه بسا اتفاق خاصی رخ نمی داد اما آن معترضان نیز می توانستند نوشته هایی در دست بگیرند و بگویند دقیقا چه می خواهند و به چه اعتراض دارند؟

مشکل اینجاست که مکانیسم اعتراض روشن نیست. کسانی حق دارند به هر که و هر چه خواستند اعتراض کنند و دیگرانی چه بسا به خاطر یک اعتراض صنفی دچار مشکل شوند.

از این رو به نظر می رسد وقت آن رسیده باشد که ساز و کار اعتراض قانونی مشخص شود. آیا می توان دانشجویانی را به خاطر اعتراض به یک موضوع، دغدغه مند دانست و دانشجویانی دیگر را به سبب اعتراض به موضوعی دیگر توطئه گر و تشخیص این دغدغه مندی یا توطئه گری با کیست؟

البته اکنون به لحاظ سیاسی کمابیش روشن است، اما عادلانه نیست: اگرهمان لحن صدا وسیما و دو سه خبرگزاری و یک روزنامه خاص تکرار شود عین دغدغه مندی است و اگر با آن زاویه داشته باشد وجه دیگری می یابد!

فارغ از اعتراضات سیاسی و اجتماعی برای ساز وکار اعتراضات صنفی باید تدبیری اندیشید. پیشتر یک مقام ارشد نیروی انتظامی از اختصاص مکانی خاص در مقابل مجلس شورای اسلامی برای تجمع های محدود اعتراضی و صنفی به قصد رساندن صدای معترضان به نمایندگان خبر داده بود و برخی رسانه ها با تشبیه این جایگاه ویژه به « زنجیر نوشیروانی» از این ابتکار استقبال کردند. این موضوع البته به جایی نرسید یا فراموش شد، اما اصل ایده قابل دفاع است.

مراد از زنجیر انوشیروانی همان زنجیری است که در دوران انوشیروان آویخته بودند تا آنان که جفایی دیده و صدایشان به گوش مقامات نرسیده بود با به صدا درآوردن این زنجیر عدالت خواهی کنند و آوازه همین اقدام بود که درست یا نادرست لقب «دادگر» یا «عادل» را برای انوشیروان به ارمغان آورد.

مشکل اعتراضات محدود یا صنفی در جوامع توسعه نیافته یا در حال توسعه این است که قابلیت سوء استفاده یا گسترش و خروج از کنترل را دارند.

به همین خاطر می توان پیشنهاد کرد در دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی مکان خاصی برای ابراز نظر اختصاص یابد. البته همین حالا هم تریبون های آزاد در برخی جاها وجود دارد ولی به تعبیر رییس جمهور شناسنامه ها مشخص نیست.

در مقابل مجلس هم می توان همان مکان را که پیشنهاد خود نیروی انتظامی بود تعبیه کرد تا اگر کارگرانی که ماه ها دستمزد نگرفته و از شهری در خراسان یا سیستان و بلوچستان یا خوزستان با تحمل رنج سفر و مضیقه های دیگر به تهران می آیند بدانند کجا و چگونه سخن خود را مطرح کنند و این رفتار به مرور نهادینه و حساسیت زدایی شود.

طبیعی است که در جایگاه خاص امکان مدیریت و کنترل نیز بیشتر وجود دارد و از نگرانی نیروهای امنیتی و قضایی هم می کاهد.

این گفتار البته قصد ارایه جزییات را ندارد و تنها می خواهد ضرورت این بحث را مطرح کند و امید می رود خوانندگان و کاربران خود به غنای آن یاری رسانند و تجربه  کشورهای دیگر را که کمابیش موقعیت مشابهی دارند در میان گذارند یا پیشنهاد های خود را مطرح کنند.

اعتراض -البته قانونی و مدنی- از ویژگی های یک جامعه زنده است. همان گونه که انسان زنده با دو خصیصه « واکنش و حافظه» شناخته می شود جامعه زنده نیز با حافظه جمعی و واکنش هایی که نشان می دهد شناخته می شود.

مکانیسم اعتراض یا انتقاد یا مطالبه قانونی و صنفی هر چه شفاف تر و ضابطه مند تر باشد تبعات منفی کمتری به بار می آورد. مشروط به این که اولا حق کلی اعتراض به رسمیت شناخته شود ثانیا محدود به یک گروه و نحله خاص نباشد ثالثا لجام گسیخته و بی ضابطه نباشد رابعا زمان و مکان مشخص باشد نه آن که در هر جا و به صورت نامحدود مطرح کنند.

این مکانیسم از انباشت توقعات و انتشار شایعات و تحمیل هزینه های دیگر جلوگیری می کند و به جای پرخاش، لبخند را می نشاند و در گیری ها و تنازعات به گفت و گو بدل می شود. گفت و گوهایی که جامعه را به لحاظ فکری و فرهنگی و سیاسی ارتقا می دهد. 


با یک نقاشی قضاوت نکنید...

یک فوق تخصص روانپزشکی اطفال در یزد اظهار داشت: شرط احتیاط این است که هرگز براساس یک نقاشی ‌به تنهایی به ترسیم شخصیت کودک نپردازیم و نقاشی در کنار بقیه مسائل باید تفسیر شود.‌

خبرگزاری ایسنا: یک فوق تخصص روانپزشکی اطفال در یزد اظهار داشت: شرط احتیاط این است که هرگز براساس یک نقاشی ‌به تنهایی به ترسیم شخصیت کودک نپردازیم و نقاشی در کنار بقیه مسائل باید تفسیر شود.‌

 

 

دکتر سید محمدرضا صدر عاملی بیان داشت: زبان نقاشی اطلاعات با ارزشی را در اختیار والدین، معلمان، روانشناسان و همه کسانی که به نوعی خواهان درک و دریافت راز و رمز ‌جهان کودک هستند می‌گذارد.

 

وی اضافه کرد: خطوط ترسیمی کودک انعکاسی از دنیای هیجانی به ما می‌دهد به طوری که در یک سالگی کودک لکه‌ها و خطوطی ‌را ترسیم می‌کند، در 5/1 سالگی این خطوط به خطوط منحنی و مارپیچ تبدیل می‌شوند، در 5/2 سالگی خطوط به صورت نقطه چین و خطوط افقی و عمودی در می‌آیند، در سه سالگی خطوط کمتر می‌شوند و پاره ای از شکل‌ها در نقاشی کودکان دیده می‌شود و در چهار سالگی کودک وقت بیشتری را برای نقاشی می‌گذارند و آنها را شفاها توضیح می‌دهند.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: در پنج سالگی همه بچه ها می‌توانند نقاشی را کامل تر کنند به گونه‌ای که درخت و آدم را بکشند که انتظار می‌رود در سن 11 تا 12 سالگی اشکال کامل تر شوند.

 

دکتر صدرعاملی تصریح کرد: در نقاشی کودکان شخصیت‌هایی می‌توان فراهم کرد ولی نمی‌توانیم به طور کامل به عنوان شاخص هوش کودک از آن استفاده کنیم چون عوامل زیادی درهوش کودک تاثیر دارند که یکی از آنها نقاشی است.

 

وی متذکر شد:‌ در نقاشی کودکان محل نقاشی، مرزبندی و نوع رنگ می‌تواند اطلاعاتی را در مورد شادی‌ها، اضطراب و ترس‌ها و عشق کودک ارایه کند، کودک می‌تواند سخن خویش را از طریق این اشیاء به ما بدهد.