سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

وقتی بچه ها سوالهای سخت میپرسند؟

وقتی انسان پا به این دنیا می‌گذارد و با حواس خود با پیرامونش ارتباط برقرار می‌کند با اولین چیزی که لمس می‌کند، می‌شنود، می‌بیند یا بو می‌کشد کنجکاوی‌اش شروع می‌شود. کودک از خود می‌پرسد این که لمس می‌کنم چیست؟ آن که دیدم چه بود؟ این صدا به چه معناست؟ و بوی چه می‌آید؟ اینها ابتدایی‌ترین پرسش‌هایی است که کودک از ابتدا از خود و اطرافش می‌پرسد.

شهرزاد:وقتی انسان پا به این دنیا می‌گذارد و با حواس خود با پیرامونش ارتباط برقرار می‌کند با اولین چیزی که لمس می‌کند، می‌شنود، می‌بیند یا بو می‌کشد کنجکاوی‌اش شروع می‌شود. کودک از خود می‌پرسد این که لمس می‌کنم چیست؟ آن که دیدم چه بود؟ این صدا به چه معناست؟ و بوی چه می‌آید؟ اینها ابتدایی‌ترین پرسش‌هایی است که کودک از ابتدا از خود و اطرافش می‌پرسد.

 


یکی از مهم‌ترین، در دسترس‌ترین و موثق‌ترین منابعی که از همان ابتدا برای پاسخ به پرسش‌های انسان وجود دارد، والدین هستند. والدین قبل از این‌ که کودک زبان به پرسیدن باز کند بسیاری از پرسش‌های او را جواب می‌دهند، به او صحبت کردن می‌آموزند و با دنیای اطراف آشنایش می‌کنند و کودک پرسش‌های  خود را با جمله این چیه؟ آغاز می‌کند.

 

هر چه کودک بیشتر رشد می‌کند پرسش‌هایش هم با او بزرگ می‌شوند به طوری که حتی گاهی پرسش‌هایی می‌پرسد که از سنش هم فراتر است (البته دقت داشته باشید که پرسش‌های کودکان هم بر حسب اطلاعات و دانسته‌های آنهاست هم سن و سالشان). یکی از بزرگ‌ترین وظایف والدین پاسخگویی به پرسش‌های کودکان است چراکه همین پرسش و جواب‌ها می‌تواند یک رابطه سالم و مفید و با اعتماد متقابل یا بالعکس رابطه‌ای نادرست و بی‌اعتماد بین کودکان و والدین ایجاد کند.

 

اصغر فروع‌الدین عدل، روان‌شناس بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه در این باره می‌گوید: از آنجایی که کنجکاوی و به دنبال آن پرسش کردن امری ذاتی و طبیعی است عدم پاسخگویی به پرسش‌های کودکان به معنی عدم ارضای یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های بشر بوده و بدون شک عوارض زیانباری خواهد داشت. عدم رشد فکری، کاهش خلاقیت، کاهش انگیزه زندگی، بی‌تفاوتی، مشکلات تحصیلی، عدم پیشرفت، مشکلات جنسی و... از عوارض و مشکلات ناشی از عدم پاسخگویی به پرسش‌های کودکان است.

این روان‌شناس می‌گوید: پرسش کردن به دنبال ایجاد پرسش در ذهن و تفکر ابراز می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد میزان هوش با پرسش کردن رابطه مستقیم داشته باشد، اما این امر مطلق نیست و به معنی آن نیست که کودکانی که کمتر پرسش می‌کنند کم‌هوش‌ترند، چراکه مسائل تربیتی و شخصیتی نیز در این رابطه موثرند. گرچه کودکانی که بیشتر پرسش می‌پرسند باهوش‌ترند اما دقت کنید گاهی پرسش‌های مکرر و تکراری می‌تواند بیمارگونه بوده و نشانگر نوعی وسواس باشد.

 

 

دروغ نگویید، طفره نروید

 

کودکان براساس جواب‌هایی که دریافت می‌کنند یاد می‌گیرند که چگونه زندگی کنند و افکار و شخصیت‌شان در جهت همین جواب‌ها شکل می‌گیرد، در نتیجه قطعا والدین دوست دارند که این شکل‌گیری تحت نظر و کنترل آنها باشد، همین دلیل کافی است که والدین به پاسخگویی به پرسش‌های کودکان حساس باشند و بخواهند که کودک همه پرسش‌های خود را از آنها بپرسد. این اتفاق وقتی می‌افتد که کودک بداند شما با او صادق هستید و برای تمام پرسش‌های او جواب دارید. هرگز به او نگویید که وقتی بزرگ شدی این را میفهمی چون او می‌خواهد همین حالا به جواب خود برسد پس دنبال یک جواب قانع‌کننده برای او باشید.

 

عدل در این زمینه می‌گوید: هیچ وقت به کودک خود دروغ نگویید و برای او داستانسرایی نکنید. او از شما جواب‌های درست، دقیق و منطقی می‌خواهد و اگر از شما دروغ بشنود اعتمادخود را از دست داده و این اعتماد به سختی بازمی‌گردد. حتی اگر جواب پرسشی را نمی‌دانید به اتفاق کودکتان آن پاسخ را بیابید و او را رها نکنید و یا از او بخواهید، به شما فرصت دهد تا جواب پرسش‌اش را بیابید و در اولین فرصت این کار را انجام دهید و پاسخ پرسش او را بگویید. هرگز به او نگویید که حوصله‌تان را با پرسش‌هایش سر برده است. همان طور که برای تغذیه کودکتان حوصله دارید باید برای رشد ذهنی و تغذیه فکری او نیز ذوق و حوصله به خرج دهید. در مواقع استثناء اگر خسته‌اید، اگر خودتان حال خوبی ندارید بدون این ‌که از جوابگویی به پرسش او طفره بروید او را به منبع موثقی که خودتان قبولش دارید راهنمایی کنید، از والد دیگر یا افراد دیگر یا اگر در سن مدرسه است از کتاب‌ها کمک بگیرید.

 

 

پرسش‌های جنسی مثل بقیه پرسش‌ها

 

والدین معمولا در ارتباط با پاسخگویی به پرسش‌های کودکان مشکلی ندارند، اما وقتی پای پرسش‌های جنسی در میان است دست و پای خود را گم می‌کنند و نمی‌دانند باید چه جوابی به کودک بدهند. بزرگسالان به دلیل حریم‌های اجتماعی و اخلاقیاتی که در جوامع و مذاهب آموخته‌اند نسبت به مسائل جنسی حساس‌اند، در صورتی که در نظر کودکان پرسش‌های جنسی و غیرجنسی تفاوتی با هم ندارند. هر دو نوع پرسش به معنی میل به شناخت ناشناخته‌هاست.

 

عدل در زمینه پرسش‌های جنسی کودکان می‌گوید: اگر در برابر این پرسش‌ها واکنش نشان دهیم، تعجب کنیم و جا بخوریم در ابتدای امر کودک فکر می‌کند که کار بدی انجام داده و همین امر موجب بروز اولین حساسیت‌ها می‌شود. او احتمالا از آن به بعد پرسش‌های خود را سانسور می‌کند و از افراد دیگری می‌پرسد. والدین بسیاری از اوقات به کودکان خود اطلاعاتی می‌دهند که به آنها در زندگی کمک می‌کند. چرا باید فکر کنیم که مسائل جنسی از این امر مستثنی هستند. البته باید بدانیم چه اطلاعاتی را و در چه زمانی انتقال می‌دهیم. مثلا در آستانه ورود به دوران بلوغ، حتما باید اطلاعات جنسی مورد نیاز را به نوجوان داد و آنها را برای ورود به این دوران آماده کرد.

 


در مورد پرسش‌های جنسی کودکان موارد زیر قطعا به شما کمک می‌کند:

1-  کودکان از 3 سالگی و از وقتی که متوجه تفاوت‌های خود با جنس مخالف می‌شوند پرسش‌های جنسی می‌پرسند. پس منتظر این‌گونه پرسش‌ها باشید تا جا نخورید.

2 - وقتی کودک از شما سوال جنسی می‌پرسد درست همان‌طور رفتار کنید که انگار یک سوال خیلی معمولی پرسیده است، چون برای خود او در واقع همین‌طور است. اصلا او را سرزنش نکنید و به هیچ وجه به او دروغ نگویید و داستان‌ها و قصه‌های دروغین برایش نبافید.

3 - جوابتان باید قانع‌کننده باشد سادگی و روایی داشته باشد و گیج‌کننده و مبهم نباشد. مثلا اگر کودک به شما می‌گوید که من از کجا آمده‌ام به جای این‌که بخواهید واژه‌های پزشکی به کار ببرید و بگویید تو در رحم من رشد کرده‌ای و... شکم خود را به او نشان دهید و بگویید تو یک دانه کوچک بودی که در شکم من رشد کردی دستش را بگیرید و روی شکمتان بگذارید و بگویید درست همین‌جا و بعد از این‌که آنقدر بزرگ شدی که در شکم من جا نمی‌شدی دکتر تو را از شکم من بیرون آورد.

4 - یادتان باشد شما باید از همان ابتدا که کودک، خود قادر به توالت رفتن است مسائل بهداشتی جنسی را به او آموزش دهید و هشدار‌های غیرمستقیم بدهید مثلا به او بگویید که اندام‌های جنسی حریم خصوصی افراد است و نباید در معرض دید دیگران قرار گیرد.

5 - در عین حال که دوستانه و راحت با کودک خود درباره مسائل جنسی گفتگو می‌کنید از توضیحات اضافی و غیر ضروری خودداری کنید. شرم و حیا را نیز به او آموزش دهید و با مهربانی و رفتار مناسب و غیر مستقیم از او بخواهید که پرسش‌های جنسی‌اش را تنها از شما بپرسد.

 

 

پرسش‌های ماورایی فیلسوف کوچک  

 

 اغلب کودکان در مورد مسائل ماورایی مثل مرگ، روح و خدا سوال می‌پرسند. اول از همه بدانید که هر انسانی از این مسائل تصور شخصی خودش را دارد حتی افرادی که مذهب مشترکی دارند. عدل می‌گوید: در مورد چنین پرسش‌هایی بهتراست در درجه اول کودک را به تفکر واداریم و از او بخواهیم ذهنیت خود را بیان کند. این روش او را به تفکر وامی‌دارد و او اندیشیدن را می‌آموزد. از او بخواهید نتایج تفکراتش را با شما در میان بگذارد. پاسخ‌هایی که در این باره به او می‌دهید باید به گونه‌ای باشند که احساس‌های مثبتی از خدا و روح و حتی مرگ ایجاد کند و به هیچ‌وجه نباید ترس از این موارد را در کودک به وجود آورد و حتی اگر در کودک ترسی وجود دارد باید آن را از بین برد.


کودک باید خدا را مظهر عشق و اعتماد بداند، روح را جایگاه احساس‌های لطیف بشری و راه ورود به ماوراء‌الطبیعه بشناسد و مرگ را آرامش و ورود به مقطعی دیگر از وجود داشتن.

حتی اگر خودتان به مسائل ماورایی اعتقاد ندارید آن را به هیچ وجه به کودک منتقل نکنید چرا که ایمان به یک قدرت بزرگ ماورایی اعتماد به نفس و قدرت روحی و روانی کودک را افزایش می‌دهد.

 

 

این پرسشت را جواب نمی‌دهم‌

 

در موارد معدودی و به 2 دلیل می‌توان به پرسش‌های کودک پاسخ نگفت اول آن که ما باید همواره به یاد داشته باشیم که به کودکان پاسخ می‌دهیم برای این‌که با زندگی سازگارتر شوند و ذهنشان با آرامش پرورش یابد.


چنانچه تشخیص دادیم جواب دادن به سوالی باعث از بین رفتن سازگاری کودک می‌شود و احساسات منفی ماندگاری پدید می‌آورد با زیرکی و البته با رعایت صداقت آن را جواب نمی‌دهیم.

مورد دوم زمانی است که کودک از مسائل شخصی ما سوال می‌پرسد مثلا از چیزی راجع به گذشته ما سوال می‌کند که ما دوست نداریم آن را به کسی بگوییم در این حالت با صراحت و صداقت و البته رویی خوش می‌گوییم که دوست ندارم راجع به این مساله صحبت کنم چرا که این مساله شخصی من است. باید به کودک گفت گاهی انسان به دلایل شخصی یا دلایل دیگری دوست ندارد به برخی سوال‌ها پاسخ دهد. البته یادتان باشد که موارد پاسخ ندادن به پرسش‌های کودک نباید زیاد باشد.

در نهایت بدانید که نگاه کودک به لبان شماست تا تکه‌های پازل دانسته‌ها و ندانسته‌هایش را کنار هم بگذارد و تصویری از زندگی‌اش بسازد. با درایت به کودک خود تصویری زیبا از زندگی هدیه دهی

 


18 توصیه به آقایان از بارداری همسر تا زایمان...

اگر همسر شما در حال تغییر روش زندگی مانند ترک سیگار و... و آماده شدن برای بارداری است از او حمایت کنید. اگر شما نیز چنین عادتی دارید شروع به ترک آن کنید.

افکارنیوز: تلاش کنید کارهای شخصی همسرتان مانند آویزان کردن لباس های شسته شده، کارهای بانکی و مرتب کردن وسایل شخصی او را انجام دهید.

 

 

اگر همسر شما در حال تغییر روش زندگی مانند ترک سیگار و... و آماده شدن برای بارداری است از او حمایت کنید. اگر شما نیز چنین عادتی دارید شروع به ترک آن کنید.

 

1) اگر همسر شما در حال تغییر روش زندگی مانند ترک سیگار و... و آماده شدن برای بارداری است از او حمایت کنید. اگر شما نیز چنین عادتی دارید شروع به ترک آن کنید.

 

2) مدام همسرتان را در آغوش بگیرید. بسیاری از زنان طی این دوره خاص از زندگی از در آغوش گرفته شدن لذت می برند.

 

3) هر از چند گاهی، بدون دلیل خاصی برایش گل بخرید.

 

4) عادت کنید که هر از چند گاهی کتاب بارداری مورد علاقه خود را باز کنید و با همسرتان به مطالعه آن بپردازید.

 

5) بدون آنکه از شما درخواست شود، کارهای منزل مانند گردگیری و نظافت را انجام دهید.

 

6) اگر همسرتان از حالت تهوع و استفراغ رنج می برد، سعی کنید غذای موردعلاقه اش را فراهم کنید.

 

7) برای همسر و فرزند در راه تان هدیه بخرید.

 

8) ترجیحا سعی کنید در این مدت حیوانی در خانه نگه ندارید.

 

9) همسر خود را برای ویزیت دوره ای نزد پزشک زنان همراهی کنید و سعی کنید اطلاعات مهمی را که پزشک بر آن تاکید می کند به خاطر بسپارید.

 

10) سوالات خود و همسرتان (مانند آمیزش جنسی در دوران بارداری) را از پزشک همسرتان بپرسید.

 

11) به یاد داشته باشید که باوجود تمام مشکل های بارداری مانند تهوع، سردرد و افزایش وزن همسرتان، بارداری یک معجزه است. سعی کنید با کمال آرامش از این دوران لذت ببرید و بعدا با مرور خاطرات گذشته به سختی های پدر و مادر شدن نگاهی بیندازید.

 

12) در مورد میزان و نوع فعالیت های بدنی همسر باردارتان مانند پیاده روی، کارهای خارج و داخل منزل، با پزشک مشورت کنید.

 

13) اگر مجبورید چند ساعتی را از همسرتان دور باشید، حتما با او تماس تلفنی برقرار کنید و به او بگویید که به او و فرزند در راهش فکر می کنید.

 

14) اگر در مورد سلامتی همسر و فرزند نقش تان به عنوان یک پدر خوب یا آینده فرزندتان احساس نگرانی می کنید، آن را با همسرتان در میان بگذارید. بدانید این افکار شما نه تنها باعث ناراحتی او نمی شود بلکه می فهمد که در این تغییر بزرگ زندگی و نحوه برخورد با آن تنها نیست.

 

15) اگر همسرتان دوست دارد، برای کاهش تنش های روحی و بدنی، سر، پشت و پاهای او را ماساژ دهید.

 

16) تلاش کنید کارهای شخصی همسرتان مانند آویزان کردن لباس های شسته شده، کارهای بانکی و مرتب کردن وسایل شخصی او را انجام دهید.

 

17) سعی کنید برنامه کاری خود را طوری تنظیم کنید که همراه همسرتان برای انجام سونوگرافی بروید.

 

18) در حوالی زایمان مرتبا به همسرتان بگویید که چقدر او و زندگی کردن با او را دوست دارید و بی صبرانه تولد فرزندتان را انتظار می کشید.

 


بارداری بعد از 30 سالگی امکان پذیر است؟

شاید شما نیز مانند بسیاری افراد دیگر، دیر ازدواج کرده باشید و یا برای بچه دار شدن دیر تصمیم گرفته اید.

پرشین فروم:به هر دلیل که باشد شما تنها نیستید و پژوهشگران اعتقاد دارند که در قرن بیست و یکم تقریبا یک نوزاد از هر 10 نوزاد از مادری متولد خواهد شد که30 – 35 سال یا بیشتر سن دارد.

 

 

آیا می توانم بعد از 35- 30 سالگی باردار شوم؟
امروزه بسیاری از متخصصین مراقبت های بارداری،خطرات دوران بارداری را با وضعیت سلامت مادر قضاوت­ می کنند.سابقه پزشکی قبلی،شاخص ترین نشانه سلامتی یک زن در دوران بارداری است. برای مثال احتمال آنکه یک زن 39 ساله سالم دچار مشکلات ناشی از بارداری شود،کمتر از زنی بیست ساله است که از یک بیماری مزمن مانند دیابت رنج می برد.سلامتی و تناسب یک زن بیشتر از سن او بر بارداری تاثیر گذار است.اغلب زنانی که در سی یا چهل سالگی باردار می شوند از سلامت خوبی برخوردارند.زنی که وضعیت جسمانی مناسبی دارد و به طور منظم ورزش میکند،می تواند به آسانی زنی که بسیار جوانتر است،بارداری را پشت سر بگذارد.البته زنانی که بیش از 40 سال سن دارند و اولین بارداری خود را تجربه می کنند نسبت به زنانی با همین سن که قبلا زایمان کرده اند بیشتر دچار مشکل می شوند.ولی اکثر زنان سالم،زایمان بدون خطری خواهند داشت.

 

 

آیا سن مادر در باروری تاثیر دارد؟
بزرگترین مانع بارداری که ممکن است برای خانمهای بالای 35 سال پیش بیاید،احتمال حامله نشدن آنهاست.بیشترین شانس باروری در سنین 20 تا 24 سال است؛ در سنین 35 تا 39 سالگی این احتمال به حدود یک چهارم تقلیل می یابد؛ و در 40 تا 45 سال باروری فرد 95 درصد کمتر از دهه سوم زندگی اش خواهد بود. بنابراین اگر بیش از 35 سال سن دارید و 6 ماه است که اقدام به بارداری کرده اید،در صورت حامله نشدن فرصت را از دست ندهید و حتما به متخصصین زنان و زایمان یا مراکز ناباروری مراجعه کنید.

 

 

آیا سن پدر نیز موثر است؟
اگر در سنین میانسالی باشید،احتمالا همسرتان نیز در همین گروه سنی قرار دارد.البته تعیین این مساله که سن پدر چقدر بر بارداری تاثیر گذار است،آسان نیست.بعضی تحقیقات نشان داده اند که مردان 55 ساله و مسن تر به احتمال بیشتری صاحب فرزندانی مبتلا به سندرم داون می شوند ولی این احتمال آنقدر زیاد نیست که جای نگرانی داشته باشد.برخی کارشناسان پیشنهاد می کنند که بهتر است مردان پیش از 40 سالگی پدر شوند؛البته این یک دیدگاه محافظه کارانه است و همه با آن موافق نیستند.پیش از اظهار نظر قطعی در مورد سن پدر و تاثیر آن بر بارداری، داده ها و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

 

 

احتمال بروز چه مشکلاتی در دوران حاملگی بیشتر است؟
برخی مشکلات وابسته به سن هستند و خطر بروز آنها با افزایش سن بیشتر می شود مانند فشار خون بالا،دیابت و جفت سرراهی (زمانی که جفت در قسمت پایین رحم جایگزین شده و قسمتی یا تمام دهانه رحم را پوشانده است).ممکن است از نظر علایم و نشانه های دیابت بارداری یا فشار خون بالا،تحت مراقبت بیشتری قرار داشته باشید.بروز هر یک از آنها در طی بارداری دردسر ساز است ولی با مراقبت های مناسب پزشکی، معمولا می توان با هر دو به خوبی کنار آمد.ممکن است ندانید دچار این مشکلات هستید مگر آنکه به طور منظم به ملاقات پزشک خود بروید.هر یک از این اختلالات می توانند باعث ایجاد مشکل جدی در دوران بارداری شوند و باید بخوبی تحت کنترل درآیند.به این دلیل که اختلالات کروموزومی یکی از شایعترین علل سقط است، احتمال وقوع سقط با افزایش سن بیشتر می شود. احتمال دوقلوزایی نیز در زنان میانسال بیشتر است.

 

بعلاوه بسیاری از مطالعات نشان داده است که نیاز به زایمان با روش جراحی سزارین در خانمهای باردار بالای 35 سال بیشتر است شاید به این دلیل که دردهای زایمانی و زایمان ممکن است بیشتر طول بکشد و یا چون زنان میانسال اغلب کودکان بزرگ جثه ای دارند.پس از زایمان نیز ممکن است رحم به سرعت رحم یک زن جوان منقبض نشده و خونریزی پس از زایمان بیشتر و طولانی تر باشد.

 

 

چه خطراتی فرزندمان را تهدید می کند و چه باید بکنم؟
مشکل دیگری که با افزایش سن رخ می دهد افزایش احتمال اختلالات کروموزومی و ژنتیک است.برای مثال خطر سندرم داون از یک نوزاد در 385 نوزاد متولد از مادر 30 ساله به یک نوزاد از 109 مادر 40 ساله می رسد. مشاوره ژنتیک اقدامی عاقلانه است اما اگر بالای 40 سال دارید انجام مشاوره ژنتیک قویا توصیه می شود.در مشاوره ژنتیک پدر و مادر و متخصصینی حضور می یابند که زمینه تخصص آنها بررسی مشکلات همراه با بروز و یا خطر بروز نوعی اختلال ژنتیکی است.


در مشاوره ژنتیک اطلاعات موجود درباره ژنتیک انسان در مورد یک زوج بخصوص بکار گرفته می شوند. این اطلاعات تفسیر می شوند تا زوج بتوانند آن را درک کنند و بر اساس آن در مورد بچه دار شدن، تصمیم گیری کنند.شاید هم لازم باشد برخی تستهای بخصوص مانند آمنیوسنتز یا نمونه برداری از پرزهای جفتی را در دوران بارداری و بمنظور ارزیابی سلامت جنین انجام دهید.

 

 

چگونه می توانم در این سن بارداری راحتتری را بگذرانم؟
با توجه به بالا بودن سن تان ممکن است وزن بیشتری اضافه کنید،خطوط کشش پوستی در مکانهایی ظاهر شوند که قبلا وجود نداشته اند،سینه هایتان آویزان تر شوند و احساس کنید که قدرت عضلانی خود را از دست داده اید.در تمام این موارد دقت به روش زندگی،تغذیه و ورزش مناسب می تواند بسیار کمک کننده باشد.


به دلیل صرف انرژی و زمان بیشتر خستگی و ضعف یکی از بزرگ ترین مشکلات شما خواهد بود.این وضعیت یکی از شایعترین مشکلات زنان باردار است.استراحت برای سلامتی خودتان و جنین ضروری است.از هر فرصتی برای استراحت یا خواب مختصر استفاده کنید.مسئولیت های جدید یا کارهای بیشتری بر عهده نگیرید.در شغل خود،داوطلب انجام پروژه های بزرگ نشوید.به دلیل شرایط جدیدتان می توانید به درخواستهای دیگران “نه” بگوئید.


فعالیت بدنی با شدت متوسط به افزایش سطح انرژی شما کمک می کند و ممکن است برخی ناراحتی ها را از بین ببرد یا تخفیف دهد.با این حال پیش از آغاز هر برنامه ورزشی،در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید.


تنش های روحی نیز می توانند مشکل آفرین باشند.برای کاهش تنش های روحی می توانید ورزش کنید،غذاهای سالم بخورید و به اندازه کافی استراحت کنید.برای خودتان وقت صرف کنید و در مجموع تمرکز بیشتری بر ملزومات یک بارداری سالم و بی خطر و آنچه که هر خانم باردار باید در نظر بگیرید،داشته باشید: یعنی مراقبتهای دوران باردرای را بسیار جدی بگیرید.

 


پیشگیری از مصدومیتهای رانندگی...

به هنگام رفت و آمد در خیابان‌ها کودکان آسیب‌پذیرترین گروه محسوب می‌شوند؛ زیرا تا حدود سن ده سالگی هنوز از مهارت‌های جسمی و شناختی لازم برای تشخیص و تصمیم‌گیری در مورد ایمنی خود در رفت و آمدها برخوردار نیستند.

روزنامه اطلاعات: برای پیشگیری از مصدومیت‌های رانندگی در داخل خودرو، باید کودکان کمتر از هشت سال را در دستگاه محافظتی مناسبی که عموماً «صندلی ایمنی» خوانده میشود، قرارداد. صندلی ایمنی کودک اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، نرخ مرگ ومیر نـاشی از تصـادفات رانـنـدگی را تـا 71 درصد در میان نوزادان و 54 درصد درمیان کودکان کاهش میدهد.

 


* همیشه از همان روز اول که نوزاد از بیمارستان به خانه آورده میشود باید از صندلی ایمنی مناسب برای سن و جثه کودک استفاده کرد.

* بغل کردن نوزاد در داخل خودرو کار اشتباهی است، زیرا با جزییترین تصادف ممکن است نوزاد از آغوش شما خارج شود. حتی این احتمال وجود دارد که در هنگام برخورد، جسم خود شما به نوزاد آسیب وارد کند.

* هرگز در حین رانندگی نوزاد را روی زانو خود نگذارید.

* هر کودک باید در وسیله محافظتی متناسب با وزن و جثه خود قرار گیرد. باید از صندلی ایمنی دارای حفاظ استفاده کرد. هنگام نصب صندلی ایمنی، به دقت دستورالعمل تولیدکننده آن و دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کرد و صندلی را دقیقاً طبق دستورالعمل نصب کنید.

* صندلی ایمنی مخصوص نوزاد باید رو به عقب نصب شود. بعد از یک سال کودک شما میتواند از صندلی ایمنی مخصوص کودکان نوپا که به نحو مطلوبی رو به جلو نصب و استوار شده است، استفاده کند.

* اگر صندلی ایمنی در صندلی جلوی خودرو مجهز به کیسه هوا نصب شده، هرگز کودک یا نوزاد خود را در آن ننشانید. کیسه هوا برای کودکانی که در صندلی جلوی خودرو قرار دارند، یک خطر جدی محسوب میشود.

* روی داشبورد، صندلی و کف خودرو نباید هیچ شیء ناپایداری وجود داشته باشد، چون ممکن است در هنگام تصادف به اطراف پرتاب شده و ایجاد مصدومیت کند.


کمربند ایمنی جان افراد را نجات میدهد!

کودکان هشت ساله و بزرگتر باید در داخل خودرو همیشه از کمربند ایمنی استفاده کنند. در مقایسه با سایر اقدامات ایمنی، کمربند ایمنی تاکنون باعث نجات افراد بیشتری در هنگام سوانح رانندگی شده است. استفاده از کمربند ایمنی باعث کاهش 40 تا 65 درصدی خطر پرتاب شدن به خارج از وسیله نقلیه و تحمل آسیب‌های جدی یا مرگ‌‌آور میشود.


صندلی عقب خودرو ایمن‌ترین جا برای کودکان

همه کودکان در صندلی عقب قسمت وسط در امن‌ترین حالت قرار دارند، چون این حالت دورترین نقطه از ضربه‌های روبرو یا طرفین است، امن‌ترین موقعیت محسوب میشود.


ایمنی چون و چرا ندارد!

برای فرزند خود قواعد ایمنی تعیین کنید و در مورد آنها قاطعیت داشته باشید. اگر کودک از استفاده از کمربند ایمنی سرباز زد یا اصرار بر نشستن در صندلی جلو داشت، از به حرکت درآوردن خودرو امتناع کنید تا اینکه کودک قبول کند در صندلی عقب نشسته و کمربند ایمنی را نیز ببندد.


هنگام عابر پیاده بودن

در ایران هر روزه 13 عابر پیاده جان خود ر در سوانح رانندگی از دست میدهند. از نظر آمدوشد چون کودکان آسیب‌پذیرترین افراد در استفاده از راه‌ها هستند، در این محیط ناامن بیشترین لطمه را میبینند.

کودکان زیر 9 سال هنوز توانایی و مهارت لازم برای به تنهایی عبور کردن از عرض خیابان را ندارند. حواس آنها به سهولت پرت شده و غالباً در تشخیص سرعت و فاصله خودروها دچار اشتباه میشوند.

* همیشه دست کودک خود را در خیابان یا هنگام عبور از آن بگیرید.

* برای بچه‌های خود الگوی مناسبی باشید. بچه‌ها خیلی زود از والدین الگوبرداری میکنند. در صورت وجود چراغ‌های راهنما و خطوط عابر پیاده از آنها استفاده کنید.

* به فرزندان خود قواعد ابتدایی عبور از عرض خیابان را بیاموزید یعنی قبل از عبور از عرض خیابان اول نگاه به چپ بعد به راست و بعد دوباره به چپ را داشته باشید.


هنگام دوچرخه‌سواری

* به همه دوچرخه سواران توصیه میشود که از کلاه ایمنی استفاده کنند. این امر از مصدومیت‌های جدی در ناحیه سر پیشگیری میکند.

* هرگز کودکان زیر 12 ماه را سوار دوچرخه نکنید.


کودکان و موتورسیکلت ـ خطرناک با هر سرعتی

حدود 25 درصد از تمامی تلفات جاده‌ای ایران مربوط به حوادث موتورسیکلت است. در بیش از 60درصد این موارد مرگ به دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی و بروز ضربه‌مغزی رخ میدهد.

اصلاً توصیه نمیشود کودکان کمتر از 12 سال را ترک موتور سوار کنید، زیرا این کودکان از قد و قامت، استقامت، قدرت، تمرکز و آشنایی کافی با قوانین راهنمایی و رانندگی به منظور سواری ایمن برخوردار نیستند. به گفته کارشناسان ایمنی هر فردی که ترک موتورسیکلت سوار میشود باید از نظر خصوصیات جسمانی قادر به نشستن روی زین باشد، هر دو پایش را به شکلی مطمئن روی پدال‌های پا قرار دهد و با دست دستگیره مخصوص ترک سوار و یا راننده موتورسیکلت را بگیرد و باید قادر به استفاده از کلاه ایمنی بوده و حتماً از آن استفاده کند.


کلاه ایمنی ناجی افراد

استفاده از کلاه ایمنی، به تنهایی مؤثرترین راه برای کاهش آسیب‌های ناحیه سر و تلفات ناشی از سوانح رانندگی با موتورسیکلت است.



سرعت، سوانح جاده‌ای و کودکان

در بیشتر کشورهای جهان، سرعت مهمترین عامل مصدومیت‌های ناشی از رانندگی در جاده و خیابان است. تحقیقات نشان داده است افـزایـش 5 درصدی سرعت متوسط باعث افزایش حدوداً 20 درصدی میزان سوانح منجر به مرگ میشود.

فرزند شما رفتار شما را میبیند. پس در هنگام رانندگی مسئولانه عمل کنید. به حداکثر سرعت مجاز مقید باشید و از کارهایی نظیر استفاده از تلفن‌همراه که حواس شما را در حین رانندگی پرت میکنند، پرهیز کنید با سرمشق قرار دادن خود به فرزندتان کمک کنید تا درآینده جوانی مسئول و راننده‌ای با احتیاط باشد.


سرنشینان کودک در معرض خطرند زیرا:


دید محیطی آنها هنور به قدر کافی تکامل نیافته است

احتمال دارد کودکان کمتر متوجه اشیایی که مستقیماً در روبروی آنها قرار ندارند بشوند. زیرا دید محیطی آنها هنوز به قدر کافی تکامل نیافته است (در حالی که در یک فرد بزرگسال دید محیطی یک سوم میدان دید او را تشکیل میدهد.) کودک بدون برگرداندن سر خود ممکن است خودروهایی که در سمت چپ و راست او قرار دارند را نبیند.


جهت‌یابی شنوایی آنها هنوز به قدر کافی تکامل نیافته است

کودکان ممکن است در بسیاری موارد نتوانند تشخیص دهند که صداها از کدام سو به گوش میرسند. بنابراین ممکن است در مورد سمتی که خودرو از آن سمت در حال نزدیک شدن است، دچار اشتباه شوند.


آنها قد و قامت کوچکتری دارند

به دلیل جثه کوچکتر، اغلب دیدن کودکان برای رانندگان دشوار است به ویژه وقتی کودکی در بین خودروهای پارک شده ایستاده باشد.


قدرت تشخیص آنها محدودتر است

برای کودکان تشخیص اینکه یک خودرو با چه سرعتی به آنها نزدیک میشود و یا چقدر با آنها فاصله دارد، دشوار است. چه بسا یک کودک در عبور از خیابان صبر کند تا خودرویی با سرعت کم عبور کند و سپس از مقابل خودرویی که سرعت زیادی دارد از خیابان عبور کند.


رفتار جستجوگرانه کودکان ضعیف است

کودکان لحظه‌ای از حرکت باز نمیمانند و در نتیجه ممکن است برای تغییر رنگ چراغ راهنمایی مخصوص عابر پیاده یا برای توقف خودروها پشت خط عابر پیاده منتظر باقی نمانند و یا قبل از وارد شدن به خیابان صبر کافی برای بررسی کامل اطراف خود نداشته باشند.


رفتار کودکان قابل پیش‌بینی نیست

در بسیاری اوقات کودکان فراموش میکنند قبل از ورود به خیابان توقف کنند به ویژه وقتی به دنبال توپ میدوند یا هیجان‌زده هستند. در این حالت کودک ممکن است بیمهابا به وسط خیابان ببرد.


حواس کودک به سهولت پرت میشود

کودکان معمولاً به چیزهایی توجه میکنند که برای آنها جالب‌تر هستند.

کودکان وقتی همراه دوستان خود هستند به سهولت تمرکز خود را از دست میدهند و نمیتوان انتظار داشت که همواره رفتاری ایمن از خود نشان دهند.


سرعت واکنش کودکان کم است

ممکن است کودکی قادر باشد موقع مناسب برای عبور ایمن از خیابان را تشخیص دهد، اما علیرغم این توانایی یا تغییر ناگهانی در وضعیت خودروهای در حال حرکت دچار سردرگمی و وحشت‌زدگی شود.


دیدن یک موقعیت از نقطه دید طرف مقابل آسان نیست

کودکان اغلب تصور میکنند که چون آنها نزدیک شدن یک خودرو را میبینند پس حتماً راننده هم قادر به دیدن آنها است. کودکان کمتر برای اجتناب از خطر، مسیر مستقیم حرکت خود را تغییر میدهند.

ویژگیهای دیگری که کودکان را در معرض خطر قرار میدهد عبارتند از:

فقدان دانش و مهارت لازم برای برخورد ایمن با محیط تردد خودروها

تمایل به خطر کردن

حساب کردن بیش از حد والدین روی تواناییهای فرزندان خود


رفتار ایمن برای عابران پیاده

برای کاهش خطراتی که متوجه عابران پیاده خردسال است، لازم است در آموزش ایمنی تاکید کنیم که کودکان باید همواره این مراحل را درعبور از خیابان رعایت کنند:

اول: انتخاب بهترین محل برای عبور

دوم: کمک خواستن از یک بزرگتر در صورت امکان

سوم: توقف قبل از جدول خیابان یا لبه جاده

چهارم: نگاه کردن به همه جهات برای مشاهده تردد وسایط نقلیه

پنجم: گوش دادن به صدای تردد وسایط نقلیه

ششم: فکر کردن در مورد زمان مناسب برای عبور

هفتم: وقتی جاده خالی از وسایط نقلیه است و یا پس از توقف کامل آنها، عبور مستقیم از عرض جاده با قدم‌های تند

هشتم: نگاه کردن، گوش دادن و فکر کردن مداوم به تردد خودروها در حین عبور


مکان‌های ایمن برای عبور از خیابان

برای کودکان تعیین و انتخاب نقاط امن برای عبور از جاده یا خیابان آسان نیست. آنها معمولاً فرض میکنند که اگر نزدیک شدن خودرویی را نبینند، عبور از جاده امن است.


پل یا زیرگذر عابر پیاده

بسیار مهم است که اگر جایی پل یا زیرگذر عابر پیاده وجود دارد، کودک حتماً از آن استفاده کند، حتی اگر بدین منظور ناچار باشد مسافت اضافه‌ای را طی کند. در صورت عدم وجود زیرگذر یا پل عابر پیاده باید کودک را تشویق کرد که نقاطی را برای عبور از جاده و خیابان انتخاب کند که از آنجا تردد وسایط نقلیه در همه جهات به خوبی دیده شود و رانندگان نیز بتوانند کودک را در حال انتظار برای عبور از عرض جاده ببینند.


عبور در محل چراغ‌های راهنما

امن‌ترین حالت این است که مراحل ذکر شده را هنگامی رعایت کنیم که آدمک سبز چراغ راهنمای عابر پیاده روشن باشد. اما باید به کودکان یادآوری کرد که نمیتوان به توقف وسایط نقلیه در مقابل چراغ راهنمایی یقین داشت و باید در هر حال قبل از عبور، خیابان یا جاده را به دقت بررسی کرد.


عبور از بین خودروهای توقف کرده

 

  • عبور از بین خودروهای توقف کرده برای کودکان خطرناک است، اما اگر هیچ چاره‌ای نباشد باید به کودک آموزش داد که:

 

  • فاصله بین دو خودرویی را برای عبور انتخاب کند که بدون راننده باشند

 

  • فاصله‌ای را انتخاب کند که برای پارک کردن یک خودرو دیگر جای کافی نداشته باشد

 

  • وقتی به انتهای خودروهای پارک شده رسید، جایی بایستد که رانندگان قادر باشند عابر را ببینند و نیز عابر بتواند خودروهای در حال تردد را ببیند (یعنی به موازات طرف رو به خیابان خودروهای پارک شده)

 

  • سپس مراحلی که در بالا برای عبور ایمن از خیابان ذکر شدند را به ترتیب دنبال کند



محوطه پارکینگ عمومی

محوطه پارکینگ میتواند برای عابران محل خطرناکی محسوب شود، زیرا توجه راننده‌ها معمولاً متوجه پیدا کردن جای پارک و وارد شدن به آن است و بنابراین ممکن است عابران پیاده و به ویژه کودکان را نبینند. کودکان باید:

 

  • در صورت امکان در کنار بزرگسالان بمانند.
  • امن‌ترین مسیر را انتخاب کنند. (پیاده‌رو، خطوط عابر یا چراغ راهنمای عابر)
  • (برای دیدن دود اگزوز،‌چراغ دنده عقب و غیره) چشم و (برای شنیدن صدای بسته شدن در خودروها با صدای بوق) گوش خود را باز نگه ‌دارند.
  • به ورود و خروج خودروها از محل پارک ـ با نگاه کردن و گوش کردن به آنها ـ توجه کنند.

 


سوار شدن به اتوبوس مدرسه

افراد پیاده‌ای که منتظر رسیدن اتوبوس مدرسه هستند باید تا توقف اتوبوس در پیاده‌رو یا حریم خیابان باقی بمانند.



عبور از خیابان پس از پیاده شدن از اتوبوس

عابران پیاده باید قبل از عبور از عرض خیابان صبر کنید تا اتوبوس از ایستگاه دور شود تا خیابان به خوبی دیده شود.


آیا شیطنتهای او نشانه بیماری است؟

گرانی و شکایت بیشتر والدین، شیطنت‌ها و بازیگوشی فرزندان است. بیشتر پدران و مادران از شیطنت کودکشان به تنگ آمده و حتی برای جلوگیری از بازیگوشی، دست به سرزنش کودک و حتی تنبیه بدنی می‌زنند. آنچه باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد، این است که شیطنت بخشی از سرشت طبیعی کودک است، اما چنانچه بیش از اندازه طبیعی باشد باید علت آن مورد بررسی قرار گیرد و برای رفع علت آن، رفتار صحیح صورت گیرد تا مثمرثمر باشد و منجر به اصلاح رفتار کودک شود.

جام‌جم‌آنلاین: نگرانی و شکایت بیشتر والدین، شیطنت‌ها و بازیگوشی فرزندان است. بیشتر پدران و مادران از شیطنت کودکشان به تنگ آمده و حتی برای جلوگیری از بازیگوشی، دست به سرزنش کودک و حتی تنبیه بدنی می‌زنند. آنچه باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد، این است که شیطنت بخشی از سرشت طبیعی کودک است، اما چنانچه بیش از اندازه طبیعی باشد باید علت آن مورد بررسی قرار گیرد و برای رفع علت آن، رفتار صحیح صورت گیرد تا مثمرثمر باشد و منجر به اصلاح رفتار کودک شود.

 

 

 اختلال بیش‌فعالی و عدم تمرکز در کودکان، حدود 3 تا 5 درصد و حتی در بعضی جوامع تا 7 درصد گزارش شده است. این اختلال در پسران بیشتر از دختران دیده می‌شود و احتمال بروز آن در پسران 5 برابر بیشتر از دختران است.

معمولا تشخیص این اختلال پیش از سنین مدرسه و در دوران نوزادی بسیار مشکل است و از 5 سالگی به بعد قابلیت تشخیص بیشتری دارد. کودک بیش‌فعال به مدت طولانی در حال تحرک است، بیش از معمول صحبت می‌کند، در میان گفتگوی دیگران وارد می‌شود، بدون این که عواقب کارها را در نظر بگیرد کارهای خطرناکی انجام می‌دهد که دیگر کودکان معمولا از انجام آن می‌ترسند، در مشارکت‌های گروهی مثلا در کلاس یا انجام بازی‌ها نوبت خود را رعایت نمی‌کند، در ارتباط با کودکان همسن خود دچار مشکل است و قادر به دوستی با همسالان نیست و معمولا کنجکاوی بیشتری نسبت به اطراف در مقایسه با همسالان خود نشان می‌دهد.

به طور کلی کودکان بیش‌فعال در 3 گروه قرار می‌گیرند:گروهی از کودکان بیش‌فعال قادر به تمرکز حواس نیستند. این کودکان به علت عدم تمرکز در درس خواندن دچار مشکل می‌شوند و بسرعت توجهشان به محرک‌های بیرونی جلب می‌شود و عکس‌العمل نشان می‌دهند. این کودک به علت عدم تمرکز روی کارها، در کارها دچار اشتباه شده، باعث اعتراض دیگران نسبت به خود می‌شود. این کودکان اغلب از هوش بالایی برخوردارند، اما به علت فراموش کردن تکالیف درسی، افت تحصیلی دارند. غالبا بازی یا تکالیف مدرسه را نیمه‌کاره رها می‌کنند و به کار دیگری مشغول می‌شوند و از انجام فعالیت‌هایی که مستلزم به کارگیری تلاش ذهنی است خودداری می‌کنند. این گروه از کودکان معمولا دیرتر تشخیص داده می‌شوند.

 

 

گروهی از کودکان بیش‌فعال پرتحرکند

 

این‌گونه کودکان آرام و قرار ندارند. کودک نمی‌تواند در کلاس ساکت بماند و مدام از جای خود بلند می‌شود و حرکت می‌کند. غالبا در حال دویدن یا بالا رفتن است. پرسر و صدا بازی می‌کند. معمولا خواب آرامی ندارد. در کارها نظم را رعایت نمی‌کند و در پیروی از قوانین خانه یا مدرسه مشکل دارد. معمولا به پرسش‌ها پیش از کامل شدن پاسخ می‌دهد.از دستورها پیروی نمی‌کند و به نظر می‌رسد به دستورها گوش نمی‌دهد که حتی این عدم اطاعت به داشتن مشکل شنوایی در این کودک تعبیر می‌شود.

برخی کودکان بیش‌فعال، هم پرتحرکند هم تمرکز حواس ندارند. گروه سوم ترکیبی از رفتارهای هر دو گروه را دارند و به طور همزمان رفتارهای پرتحرک و عدم تمرکز نشان می‌دهند. باید توجه داشت که تشخیص کودک بیش‌فعال باید با دقت و حساسیت صورت گیرد، چرا که رفتارهای ناهنجار برخی کودکان ممکن است ناشی از مسائلی از قبیل فوت یکی از والدین یا طلاق در خانواده باشد؛ اما در این کودکان مشکلات رفتاری بدون وجود چنین مشکلاتی و به صورت ناخودآگاه صورت می‌گیرد. این رفتارها باید دست‌کم 6 ماه و در تمامی فعالیت‌های کودک مشاهده شود تا بتوان تشخیص بیش‌فعالی را برای کودک مطرح کرد.

 

 

علل اصلی بیش فعالی کدامند؟

 

علی‌رغم مطالعات و تحقیقاتی که تاکنون روی علت اختلال بیش‌فعالی صورت گرفته هنوز دلیل واضحی برای بروز بیش‌فعالی در کودکان یافت نشده است. مطالعات، علت این اختلال را مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی و محیطی می‌دانند. نقش وراثت در بروز این اختلال توسط بسیاری از تحقیقات مشخص و وجود زمینه‌ ارثی در بروز این اختلال اثبات شده است. برخی دیگر از مطالعات، احتمال وجود بیماری عصبی و نقص در مواد میانجی چون نوار بی‌نفرس و دوپاس را در این کودکان مطرح کرده‌اند، به طوری که بسیاری از این کودکان نوار مغزی غیرطبیعی دارند.

همچنین تاثیرات برخی مواد شیمیایی و بعضی غذاها در بروز این اختلال مطرح شده است. دیگر مطالعات عوامل زمان بارداری مانند سیگار کشیدن مادر طی بارداری یا وزن بالا را در بروز آن دخیل دانسته‌اند.

تعدادی از تحقیقات نیز همراهی اختلالات دیگر رفتاری مانند اختلالات خلقی، اختلالات یادگیری و اختلالات اضطرابی را در کودکان بیش‌فعال به اثبات رسانده‌اند.

 

 

تشخیص بیش‌فعالی با پزشک متخصص‌است

 

پیش از همه باید کودک بیش‌فعال به درستی تشخیص داده شود و همه بازیگوشی‌های کودکانه، بیش‌فعالی تلقی نشود. جنب و جوش و فعالیت زیاد کودک زمانی بیش‌فعالی تلقی شود که در عملکرد کودک اختلال ایجاد کند. تشخیص نهایی این اختلال باید توسط متخصص صورت گیرد. آنچه در درمان این کودکان نقش اساسی ایفا می‌کند، آموزش والدین و مشاوره با آنهاست. والدین باید بیاموزند که با کودک بیش‌فعال خود چگونه برخورد کنند.

 

 

والدین بخوانند

 

1)‌ در صورت انجام فعالیت به صورت درست توسط کودک حتما او را مورد تشویق قرار دهید.

2)‌ دستورات را واضح، کوتاه و به دفعات بیشتر برای کودک توضیح دهید و کاملا آنها را به او تفهیم کنید.

3)‌ استعدادها و توانایی‌های کودک را مطرح و او را تشویق کنید.

4)‌ پرتحرکی و انرژی بالای این کودکان باید با برنامه‌ریزی و فعالیت‌های مثبتی چون ورزش و بازی کردن تخلیه شود.

5)‌ برای خواب کودک ساعات منظمی در نظر گرفته شود. حتما شب‌ها به موقع به رختخواب برود و تا دیروقت بیدار نماند و از زیاده‌روی در استفاده از تلویزیون و رایانه در این کودکان جلوگیری شود.

6)‌ باید برای تقویت اعتماد به نفس و ایجاد شخصیت مثبت در کودک تلاش کنید و بهره‌گیری از تشویق به جای تنبیه در کنترل و اصلاح رفتار کودک بسیار اثربخش‌تر است.

7)‌ برنامه رفتاری کودک با معلم کودک در مدرسه هماهنگ شود و به صورت همزمان، رفتاردرمانی برای کودک در خانه و مدرسه صورت گیرد.

علاوه بر رفتاردرمانی، دارودرمانی نیز در اصلاح این کودکان استفاده می‌شود که از داروهای محرک سود می‌جویند، اما آنچه بیش از همه در بهبود این اختلال تاثیر دارد ترکیبی از 2 روش رفتاردرمانی و دارودرمانی است