سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

3 کشور با ایران ارتباط ارزی دارند......

    نظر

3 کشور با ایران ارتباط ارزی دارند

به گزارش بی باک به نقل از خانه ملت، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اکنون تنها سه بانک در سه کشور ترکیه، چین و هندوستان مبادلات ارزی با ایران دارند که ما به سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌ایم با همکاری این بانک‌ها نسبت به خرید داروهای مورد نیاز اقدام کنند.

حسن تامینی لیچایی با اعلام اینکه بانک مرکزی برای تامین ارز مرجع موردنیاز وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی به منظور خرید داروهای قول‌هایی داده است، تصریح کرد: ‌خوشبختانه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در چند ماه اخیر تعامل گسترده‌ای با وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و مسئولان حوزه ارزی انجام داده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هم‌اکنون بخش کوچکی از داروهای مصرفی از خارج از کشور وارد می‌شود، گفت: این داروها بیشتر مربوط به بیماران خاص، صعب‌العلاج، واکسن‌ها و مواد اولیه داروهای تولید داخل کشور است.

وی با اعلام اینکه تاکنون بانک مرکزی تنها یک پنجم ارز حوزه دارو را اختصاص داده است، افزود: اختصاص این میزان اعتبار، اجحاف در حق مردم، بیماران و حوزه سلامت کشور است، این در حالی است که در مدت اخیر برای بخش‌های دیگر ارز موردنظر اختصاص داده شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تأکید بر اینکه کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس پیگیر اختصاص ارز و وضعیت کنونی اعتبار 500 میلیون یورویی است، گفت: به طور حتم چنانچه این میزان اعتبار به حوزه سلامت، اختصاص داده می‌شد تا حدودی مشکلات را حل می‌کرد.

تأمینی‌لیچایی نقش وزارت‌خارجه و دستگاه دیپلماسی را در کاهش مشکل واردات دارو بسیار تأثیرگذار خواند و تصریح کرد: هم‌اکنون یکی از موانع واردات مطلوب دارو، مشکل انتقال ارز از کشور به شرکت‌های خارجی است، از این رو این وزارتخانه باید تلاش خود را در جهت حل این مشکل انجام دهد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اکنون تنها سه بانک در سه کشور ترکیه، چین و هندوستان مبادلات ارزی با ایران دارند که ما به سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌ایم با همکاری این بانک‌ها نسبت به خرید داروهای مورد نیاز اقدام کنند.

 

افزایش سفر خارجیها به ایران بهخاطر ارزانی...!!!؟؟؟

    نظر

افزایش سفر خارجی‌ها به ایران به‌خاطر ارزانی

دبیر جامعه‌ی تورگردانان ایران از افزایش سفر گردشگران خارجی به ایران به‌خاطر ارزان شدن هزینه‌ی سفر خبر داد.

محمدعلی واقفی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی کاهش هزینه‌ی سفر به ایران، اظهار کرد: افزایش نرخ ارز این امکان را به آژانس‌ها داده تا قیمت تورهای ایران را متعادل کنند و تا کنون استقبال خوبی از قیمت‌های جدید شده است.

او یادآوری کرد: در سال‌های گذشته تورمی در کشور وجود داشت که براساس آن، قیمت تورها هم افزایش می‌یافت و با توجه به این‌که یک تور شامل زنجیره‌ای از خدمات حمل و نقل، اقامت و تغذیه می‌شود و تمام این سال‌ها هزینه‌ی این خدمات متناسب با تورم، افزایش یافته است، ما هم مجبور بودیم تحت تأثیر این شرایط یا از سود خود کم کنیم یا قیمت‌ها را بالا ببریم.

این تورگردان گفت: قیمت‌های قبلی تور در ایران، اصلا قابل رقابت با دیگر کشورهای فرهنگی، مانند ترکیه و تونس نبود؛ اما حالا به‌خاطر گران شدن ارز، خوشبختانه قیمت‌های تور ایران هم کاهش یافته و با این کشورها قابل رقابت شده و فرصتی را ایجاد کرده است تا تعداد بیشتری از گردشگری بخواهند به ایران سفر کنند.

البته واقفی به شرایط بی‌ثباتی که تحت تأثیر نرخ ارز در ایران ایجاد شده است نیز اشاره و اضافه کرد: قیمتی که اکنون برای تورهای ایران در نظر گرفته شده، براساس شرایط فعلی و نرخ کنونی ارز، تعیین شده و ما نمی‌دانیم اگر قرار باشد این شرایط تغییر کند، چه چیزی پیش می‌آید؛ ولی به هر حال اکنون قیمت‌ها را کمتر کرده‌ایم و شرایط قابل رقابت شده است.

 آخرین نیوز
 

همسرم باعث شده مهناز افشار عاشقم شود!

    نظر

همسرم باعث شده مهناز افشار عاشقم شود!

اصلی‌ترین اثری که این ماده مخدر صنعتی دارد ایجاد توهم در مصرف کننده آن است و آمارها نشان می‌دهد بسیاری از جنایات در کشور توسط همین معتادان متوهم صورت می‌گیرد.


مدیرکل سابق پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر در گفت‌و‌گویی از برخی توهمات معتادان به شیشه می‌گوید که با آن‌ها مواجه شده است.

وی در این گفت‌وگو که همشهری جوان منتشر کرده است به تعدادی از این توهمات اشاره می‌کند و در این رابطه می‌گوید:

*یک نفر می‌گفت من قدرتی دارم که اگر دولت از قدرت من استفاده کند خیلی به جامعه خدمت می‌شود. می‌گفت به مسئولان بگویید من را ببرند به شهرهایی که خشکسالی است تا آنجا بگویم باران بیاید و سرسبز شود.

*یک نفر می‌گفت مردم ارزش من را نمی‌دانند. من وقتی در خیابان ولیعصر قدم می‌زنم همه درختان آنجا برای من تعظیم می‌کنند.

*یک نفر دیگر می‌گفت که برادرم با همسرم رابطه نامشروع دارد و من وقتی از پله‌های خانه بالا می‌روم او را می‌بینم که پایین می‌آید. این حرف‌ها در حالتی گفته می‌شد که برادر این فرد 15 سال بود خارج از کشور زندگی می‌کرد و طی این مدت یک بار هم ایران نیامده بود.

*یک شیشه‌ای می‌گفت من انسان نیستم. یک طرفم خر است و طرف دیگرم سگ. انسان‌های دیگر را هم حیوانات دیگر می‌نامید. مادرش می‌گفت پسرم چشم برزخی پیدا کرده است؛ در صورتی که در توهم کامل بود.

*یک راننده وانتی هم توهم زده بود که مهناز افشار عاشق اوست و همسر و مادرزنش در ایجاد عشق این دو با هم دست به یکی کرده‌اند.

 

دلیل تمایل حاتمی کیا به زندگی خصوصی دیگران ....

    نظر
 
 

 

 
 
 
 
 
بازیگری در «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» با این حضورهای جسته و گریخته فرق دارد؛ نقشی که باورپذیر کردن و از کار درآوردنش حتی برای بازیگران حرفه ای سینمای ما هم ساده نیست و حاتمی کیا این کار مشکل را (به قدر کفایت) انجام می دهد.
 
 
 
همشهری جوان: ابراهیم حاتمی کیا پیش از این در فیلم های خودش هم مقابل دوربین رفته بود؛ با دلایل هیچکاکی یا شاید غیرهیچکاکی! بسیجی نابینایی که چشم هایش را با پارچه بسته و جلوی سنگر با دیده بان حرف می زند (دیده بان)، یا آزاده ای عصبی و موجی که همراه جعفر دهقان از اسارت برگشته و به جای نیکی کریمی به دوستش می گوید «خوشگل شدی» و بعد که حالش دگرگون می شود، اتومبیل را متوقف می کند و به توهم انفجار، همراه نیکی کریمی داخل جوی آب می پرد و الخ (بخش دوم ماجرا البته از نسخه نهایی «بوی پیرهن یوسف» حذف شد؛ نقل به مضمون!)

بازیگری در «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» اما با این حضورهای جسته و گریخته فرق دارد؛ شخصیت دکتر در فیلم، نقشی مهم و کلیدی در فیلمنامه ای کم شخصیت است و به معنای دقیق و درست کلمه نقش مکملی است که درام را پیش می برد. التهاب و تعلیق و گره افکنی می کند و آخر سر هم با حضورش گره گشاست.

چرا حاتمی کیا بازیگر شد؟

نقشی که باورپذیر کردن و از کار درآوردنش حتی برای بازیگران حرفه ای سینمای ما هم ساده نیست و حاتمی کیا این کار مشکل را (به قدر کفایت) انجام می دهد و از این امتحان نمره قبولی میگیرد. درباره این انتخاب خاص و این نقش ویژه به نظرم «چرا»یی ماجرا از «چگونگی»اش مهمتر است و این نوشته کوتاه هم حدس هایی است درباره دلایل این انتخاب.

1- روح الله حجازی از نسل جدید فیلمسازان ایران است که بخشی از خاطرات سینمایی اش را کارهایی از ابراهیم حاتمی کیا شکل داده و می شود با اطمینان از علاقه و گرایش جدی او به این فیلمساز حرف زد. پس این حضور می تواند یک دلیل حسی و عاطفی داشته باشد؛ یک جور ادای دین یا اعلام تعلق خاصر سینمایی به فیلمساز محبوب و تاثیرگذار یک نسل.

چرا حاتمی کیا بازیگر شد؟

2- فیلم اول روح الله حجازی «در میان ابرها» فیلم قابل قبولی بود اما بازتاب و تاثیر قابل توجهی نداشت. آنقدر که باید دیده نشد و چنان که شاید تحویلش نگرفتند. مدل کار و رفتار و شخصیت حجازی اصلا این شکلی است که خیلی به چشم نمی آید! نه اهل شو آف و حاشیه است، نه چهره جذاب مطبوعاتی است. پس این حضور می تواند یک دلیل رسانه ای داشته باشد برای خبرسازی از پیش تولید تا نمایش فیلم به کمک اسم و چهره ای که برخلاف جازی به شدت رسانه ای و خبرساز و «تیتر یک» است؛ یک جور گارانتی مطمئن برای خبرسازی و دیده شدن فیلم.

3- شخصیت دکتر در فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» ماهیت و کارکرد دوگانه ویژه ای دارد که هم باید توی چشم و نظرگیر باشد و هم مرموز و ناشناس؛ عین هنداوانه دربسته. هر جور حدس و گمان قبلی یا تعیین تکلیف پیش از موعد می تواندن فیلم و موقعیت درام را دچار دردسر اساسی کند.

چرا حاتمی کیا بازیگر شد؟

 ابراهیم حاتمی کیا از اولین لحظه ورودش به داستان هم به قدر کافی چشمگیر و مورد توجه مخاطب است و هم به همان اندازه مبهم و بی پیشینه و دست اول. این نظرگیری هم به مخاطب سرایت می کند هم به شخصیت محسن و همین رمز و راز حضورش، بلاتکلیفی به دردبخوری به درام می دهد؛ یک جور استفاده ابزاری جذاب و سینمایی از موقعیت دوگانه یک چهره غریب اما آشنا.

4- مسیری که فیلمنامه و شخصیت ها طی می کنند و تغییر نگاه و قضاوتشان نسبت به شخصیت دکتر/ حاتمی کیا یک وجه فرامتنی و لایه تازه و جذاب به فیلم می دهد. بعید است که حجازی موقع انتخابش و حاتمی کیا موقع قبول کردن نقش به این موضوع فکر نکرده باشند که وضعیت ابراهیم حاتمی کیای این روزها چقدر شبیه شخصیتی است که بازی می کند: آدمی که رفتار و گفتار و سر و ریختش غلط انداز است و می تواند بعضی ها را دچار سوءتفاهم یا سوءتعبیر کند. اتفاقی که برای حاتمی کیا در این سال ها بارها پیش آمده و عده ای بابت تغییرات ظاهری یا نشانه های سطحی دیگر به او و کارها و حرف و فیلم هایش مشکوک بوده اند و گفته اند و نوشته اند که فلانی فرق کرده و دیگر آن آدم «ارزشی» قبلی نیست. محسن (با بازی حمید فرخ نژاد) در فیلم نماینده این طیف از قضاوت کنندگان این فیلمساز محبوب است؛ یک جور تلاش یا وسوسه برای توضیح و توصیف و تطهیر به زبان ایهام و به کمک جادوی پرده نقره ای.

چرا حاتمی کیا بازیگر شد؟

5- دو بازیگر اصلی فیلم سابقه همکاری به عنوان بازیگر و حضور جلوی دوربین ابراهیم حاتمی کیا را دارند و حمید فرخ نژاد با رابطه ای بیش از بازیگر – کارگردان در طول این چند سال همراهی، تاثیری تعیین کننده در نتیجه کار به عهده داشته است. شاید با ترکیب دیگری از بازیگران یا انتخاب کسی جز فرخ نژاد برای نقش محسن، حاتمی کیا این نقش را قبول نمی کرد یا حاصل کارش شکل و مسیر دیگری پیدا می کرد؛ یک جور بهره گیری از سابقه و ارتباطات قبلی برای ایجاد فضایی که بازیگر بی تجربه به آن احتیاج دارد.

6- دلیل ساده تری هم البته پشت این انتخاب عجیب هست: ابراهیم حاتمی کیا صدا و چهره ای جذاب و سینمایی دارد (اگرچه کمی اضافه وزن به این جذبه لطمه زده!) و شخصیت دکتر باید مردی جذاب و نظرگیر باشد تا بتواند در فاصله کوتاهی پس از حضورش، زندگی خصوصی آوا و محسن را دچار مساله و گرفتاری کند. حاتمی کیا (بزنم به تخته) این پتانسیل را به قدر کفایت دارد؛ یک جور! ...

چرا حاتمی کیا بازیگر شد؟

***
اینها دلایل احتمالی روح الله حجازی برای انتخاب حاتمی کیاست. لابد می پرسید دلایل حاتمی کیا برای قبول کردن این نقش چه بود؟ به قول «سیبیل» در فیلم «ایرمای شیرین»: «این خودش یه داستان دیگه اس!»

به دعوت درونی ام جواب دادم

یک سال پیش، در روزهای بالا گرفتن حواشی اکران شدن یا نشدن «گزارش یک جشن» و ماجرای نظرات حاتمی کیا درباره فیلم آخر فرهادی، آقای کارگردان برای 60 جوان یک کارگاه فیلمسازی تدارک دیده بود. اواخر این کارگاه چهارساعته، بحث ها به سوال های حاشیه ای هم کشیده شد و استاد سعی کرد کسی را بی جواب نگذارد.

چرا حاتمی کیا بازیگر شد؟

 حاتمی کیا در پاسخ به یکی از سوال ها درباره خبر بازیگر شدنش که تازه منتشر شده بود گفت: «دوست دارم بازیگری را تجربه کنم. بدم هم نمی آید که توی ذهنتان هی سوال کنید چرا! در واقع به دعوت درونی خودم جواب می دهم. وقتی آقای حجازی از من پرسید که من چنین فیلمنامه ای دارم، تو قبول می کنی؟ بین جواب دادن من مکث افتاد. به خودم گفتم چرا مکث می کنم؟ من که باید صریح بگویم نه. فکر کردم و آخرش هم گفتم می آیم. اصلا اگر شکست هم بخورم، برایم لذت دارد.»

حاتمی کیا هنوز هیچ نسخه ای از فیلم را در جشنواره یا در همین روزها که فیلم روی پرده رفته ندیده تا درباره بازی خودش قضاوت کند یا حرفی بزند.

داستان دختری که پسر بود!

    نظر
بررسی فیلم «آینه های روبرو» از دیدگاه علمی
 
 
 
«آدینه» دختری که دچار مشکل «فراجنسیتی» است (یعنی از نظر ظاهری مونث است ولی از نظر شخصیتی مذکر) به طور اتفاقی با «رعنا» که زنی ساده و خانه‌دار است و به دلیل مشکلات مالی همسرش مسافرکشی کند آشنا می شود...

مجله سیب سبز: «آینه‌های روبه‌رو» نخستین فیلم بلند «نگار آذربایجانی» است که ماه گذشته در برخی سینماهای کشور به نمایش درآمد. این فیلم داستان زندگی 2 زن با نام‌های «رعنا» و «آدینه» را به طور موازی دنبال می‌کند و تلاش دارد تا با نمایش موقعیت متفاوت این 2 زن در قصه، بحران‌ها و آسیب‌های ناشی از زندگی در جامعه‌ای که کمترین شناخت را از یک  اختلال جنسیتی دارد، به تصویر بکشد.

داستان دختری که پسر بود!

«آدینه» دختری که دچار مشکل «فراجنسیتی» است (یعنی فردی است که از نظر ظاهری مونث است ولی از نظر شخصیتی مذکر) به طور اتفاقی با «رعنا» که زنی ساده و خانه‌دار است  و به دلیل مشکلات مالی همسرش مجبور است مخارج زندگی‌اش را با مسافرکشی تامین کند، آشنا می‌شود و به این ترتیب، آشنایی این 2 فراز و فرودهای بسیاری را برای قصه فراهم می‌کند؛ موقعیت‌هایی که زوایای تاریک و تلخ شخصیت دوجنسی قصه، یعنی «آدینه» را به خوبی برای مخاطب به تصویر می‌کشد.  فیلم «آینه‌های روبه‌رو» با تهیه‌کنندگی «فرشته طائر‌پور» و کارگردانی «نگار آذربایجانی» با سوژه‌ای جسورانه است که با همکاری «دکتر حسین خطیبی» روانپزشک و پژوهشگر اجتماعی به عنوان مشاور فیلم نگاشته شده است. موضوع «ترنس»ها طبیعتا موضوعی حساس است و فیلمی درباره آنها ساختن به مراتب حساس‌تر و دشوارتر. اینکه چرا فرشته طائرپور و نگار آذربایجانی سراغ این موضوع رفته‌اند و اینکه فیلم تا چه حد توانسته این مشکل را به درستی به تصویر بکشد، موضوع این گفتگو با تهیه‌کننده، کارگردان و مشاور این فیلم است.

 خاطره‌ای قدیمی، سوژه فیلم شد

فرشته طائر‌پور، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس


وقتی به عنوان فیلمساز راجع به موضوعی اجتماعی فیلم می‌سازید الزاما به این معنا نیست که خودتان یا خانواده‌تان به آن مسئله مبتلا بوده‌اید. واقعیت این است که برخی اتفاقات ممکن است به ذهن شما ورود پیدا کنند و سال‌ها در خاطره و حافظه شما باقی بمانند و به نوعی ایجاد دغدغه کنند و در یک بزنگاه زمانی یا مکانی مناسب تبدیل به یک سوژه برای گفتن، نوشتن و یا ساختن فیلم شوند. درباره داستان زندگی «آدینه» شخصیت ترنس فیلم «آینه‌های روبه‌رو» هم همین اتفاق افتاد. این بخش از قصه بر اساس مشاهدات خانم آذربایجانی در دوران نوجوانی، در ذهن ایشان شکل گرفت و سال‌ها به عنوان یک خاطره محفوظ مانده بود تا روزی که در خلال یک گفت و گو و کار کردن روی فیلم‌نامه‌ای دیگر، به عنوان یک شخصیت ویژه و جذاب داستانی جان گرفت و به خوبی در دل قصه دیگری که من تعریف می‌کردم (قصه رعنا) نشست.

داستان دختری که پسر بود!

در طرح قصه من یک زن ساده و خانه نشین وجود داشت که به دلیل مشکلات همسر پنهانی مسافرکشی می‌کرد و زنان گوناگونی را در شهر جابه جا می‌کرد. ماجراهای فیلم من در جایی بحرانی می‌شد که یکی از مسافران که زنی حامله بود برای رعنا دردسر ساز می‌شد. با زنده شدن خاطره همسایه دوران نوجوانی خانم آذربایجانی، تصمیم گرفتیم شخصیت ترنس (آدینه) را به جای زن حامله در قصه قرار دهیم و این شد که قصه آینه‌های روبه‌رو شکل گرفت. به این ترتیب ما مشغول نوشتن فیلم‌نامه شدیم تا در فرصتی مناسب برای ساخت آن اقدام کنیم.



ترنس‌ها در جهان تنهایند

نگار آذربایجانی، فیلمنامه‌نویس وکارگردان


البته داستان زندگی فردی که من از دوران نوجوانی می‌شناختم با آنچه مخاطب در فیلم درباره «آدینه» دختری که فراجنسیتی است می‌بیند، متفاوت بود. اما او علاوه بر دگرجنسگونه بودن، یک شباهت دیگر هم با آدینه داشت و آن مهربانی و انسانیت اوبود. او آدم خوبی بود که در تقابل با آدم‌های اطرافش که آنها هم از دید من خوب بودند، به شدت دچار مشکل بود و عدم پذیرفته شدنش از سوی اجتماع اطراف، او را به ناچار به سمت تنهایی و انزوا سوق می داد. به شدت تنها و منزوی بود. در واقع این طور به نظر می آمد که اطرافیان او بلد نبودند با فردی که به این اختلال جنسی مبتلاست چگونه رفتار کنند. چون آموزش‌های لازم در این زمینه را ندیده بودند و اطلاعات درست و کافی هم در این مورد نداشتند. به هر حال خاطره او و مشکلاتش در ذهن من ماند و مابقی ماجرا هم بر اساس مطالعات و کسب تجربه و تحصیلاتم به‌دست آمد.

در این مدت فیلم‌های زیادی درباره ترنس‌سکشوال‌ها که در سراسر جهان ساخته شده دیدم و به این مسئله پی بردم که معضلات و مشکلات ترنس‌سکشوال‌ها یک مسئله جهانی است. و فقط مربوط به جامعه و فرهنگ ما نمی‌شود. در روند تحقیقات برایم مشخص شد که اگر چه ما به لحاظ فرهنگی تفاوت‌هایی با کشورهای اروپایی و غربی داریم با وجود این مشکلات و معضلات جامعه ترنس‌ها در این جوامع نیز مشابه مشکلات این گروه در ایران است. و همین مسئله موجب شد تا سوژه ترنس‌ها برای من جذاب‌تر و حساس‌تر شود و تمایل من برای آنکه روزی فیلمی در این مورد بسازم، بیشتر شود.



داستان دختری که پسر بود!

 از پرداختن به تغییر جنسیت ترس داشتیم

فرشته طائرپور

زمانی که متوجه شدیم انتخاب شخصیت ترنس که تصمیم    به تغییر جنسیت دارد جذاب‌تر است، هنوز تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای را در این زمینه شروع نکرده بودیم. در ابتدای راه کمی تردید داشتیم و خانم آذربایجانی نگرانی‌هایی داشت که آیااصلا می‌شود در سینمای ایران روی چنین شخصیت‌هایی کار کرد و من هم در وهله اول فکر نمی‌کردم که شخصیت ترنس «آدینه» آنقدر در فیلمنامه پررنگ شود و به عنوان شخصیت اول یا یکی از 2 شخصیت اول در قصه جای گیرد. اما مدت زیادی نگذشت که قلاب سوژه ترنس‌سکشوالیسم به ما بند شد و در پرداخت ماجراها و حاشیه‌های فیلم‌نامه جای خود را پیدا کرد و حتی لزوم جدی گرفتن مقوله تحقیق را ایجاب کرد.

بخش عمده تحقیقات برعهده خانم آذربایجانی بود و ایشان در یک ترکیب خوب از تحقیقات و خلاقیت به پرداخت شخصیت آدینه مشغول شدند. به مرور با پیش رفتن پروژه به این نتیجه رسیدیم که این شخصیت علاوه بر گیرایی، ابعاد اجتماعی، عاطفی و حقوقی قابل اعتنایی دارد. ابعادی که خود ما هم با آن آشنا نبودیم و به مرور متوجه اهمیت و چگونگی آن می‌شدیم. هر چه جلو می‌رفتیم بیشتر احساس می‌کردیم که در کنار روایت یک قصه سینمایی، یک رسالت اجتماعی را هم داریم به دوش می‌کشیم. آینه‌های روبرو داشت به موضوعی می‌پرداخت که می‌توانست یک تحول فرهنگی در جامعه ایجاد کند و در نوع نگاه مردم عادی به افراد ترنس تغییراتی به وجود بیاورد.



بدبینی جامعه به ترنس‌ها مشکل‌ساز بود

نگار آذربایجانی


شاید یکی از دلایلی که موجب شده کمتر کسی به موضوع ترنس‌ها و مشکلات آنها بپردازد، چگونگی پرداختن به این موضوع است. موضوعی که نه به لحاظ قانونی بلکه به لحاظ فرهنگ و عرف جامعه در گروه خط‌‌قرمز‌ها و تابوها جای می‌گیرد. از نظر من سخت‌ترین قسمت آینه‌های رو‌به‌رو نوشتن فیلمنامه‌اش برای من بود. ما باید دنبال راهی می‌گشتیم تا با مخاطب ارتباط برقرار کنیم. مخاطبی که می‌دانستیم که درباره این سوژه با پیش‌داوری و حتی بدبینی به سینما می‌آید یا به طور کلی نسبت به موضوع ترنس‌ها بی‌اطلاع است.

داستان دختری که پسر بود!

دست کم برایمان مشخص بود که تعداد مخاطبانی که با دید مثبت برای تماشای آینه‌های روبه‌رو می‌آیند، اندک است. به همین دلیل به دنبال راه‌‌هایی بودیم که بتوانیم مخاطب را در طول نمایش فیلم در سالن نگه‌داریم و او را با فیلم همراه کنیم  و مهم‌تر از این موضوع برایمان خیلی اهمیت داشت که بتوانیم در دیدگاه مخاطب نسبت به ترنس‌ها و افرادی که به این اختلال مبتلا هستند تغییر ایجاد کنیم و در عین حال زیبایی فیلم و دراماتیک بودن آن را نیز حفظ کنیم.



آشنایی مردم با اختلال ترنس سکشوال اندک است

نگار آذربایجانی


بخشی از تحقیقات ما در روند نوشتن فیلمنامه، تحقیقات میدانی بود که در آن مرحله با گروهی از دختران و پسران ترنس گفت و گو و معاشرت کردیم تا بتوانیم از نزدیک با آنها و مشکلاتشان آشنا شویم. اکثریت قریب به اتفاق آنها، از قضاوت غلط خانواده و جامعه نسبت به خودشان گله‌مند بودند و احساس بی‌پناهی و تنهایی داشتند و بزرگ‌ترین مشکلشان عدم پذیرش از سوی خانواده‌هایشان بود که نمی‌توانستند شرایط جسمی و روحی آنها را درک کنند. و تصور می‌کنند که بچه‌شان دچار توهم شده و مشکلش یک مسئله واقعی نیست!. در فیلم هم بارها توسط پدر آدینه که نقش آن را «همایون ارشادی» بازی می‌کند به این موضوع اشاره می‌شود که رفتارهای «آدینه» سراسر توهم است. خیلی از افراد ترنسی که با آنها گفت‌و‌گو کردیم یا بعد از تماشای فیلم با ما تماس می‌گیرند و پیام می‌گذارند، می‌گویند دقیقا مشکلات آدینه که در فیلم مطرح شده مشکل آنها در جامعه است و هیچ درکی از سوی جامعه برای پذیرش یک فرد ترنس که خودش تاثیری بر آنچه که هست نداشته، وجود ندارد.

داستان دختری که پسر بود!

یکی از عجیب ترین سوژه‌هایی که در تحقیقاتم با او ملاقات داشتم زنی بود که عمل تغییر جنسیت را انجام داده بود و در حال حاضر به عنوان یک مرد که مهندس است و امروز زندگی موفقی دارد مشغول به زندگی بود. او برای انجام عمل تغییر جنسیت با خانواده‌اش مشکلات زیادی داشت و با مخالفت شدید مادرش که از قضا یک روانشناس هم بود رو به رو شده بود. او عمل را انجام داده بود اما ارتباطش به طور کلی با پدر و مادر و خانواده‌اش قطع شده بود، زیرا مادرش تصور می‌کرد دخترش را از دست داده و او فرد جدیدی است که خانواده نمی‌تواند پذیرای او باشد.

موقعیت خانواده افراد ترنس تلخ است

نگار آذربایجانی


 اینکه ما پیکان تقصیر را به سمت خانواده به ویژه پدر و مادرها بگیریم درست نیست. چیزی که من درک کردم این بود که موقعیت پدر و مادرها در شرایطی که متوجه می‌شوند فرزند آنها ابتلا به اختلال ترنس‌سکشوال است بسیار دشوار است. این موقعیت سختی است که مادری یا پدری متوجه می‌شود که فرزند دختری یا پسری‌اش می‌خواهد جنسیت خود را تغییر بدهد.

اگرچه معتقدم که والدین باید از فرزندانی که در این موقعیت قرار دارند، حمایت کنند و زورگویی یا انکار مسئله راه‌حل نیست و نخواهد بود. اما در عین حال باید مراقب باشیم که خانواده‌هایی که دچار این وضعیت هستند را با بی‌رحمی قضاوت نکنیم و قبول کنیم که آنها هم برای هضم و بعد کنار آمدن و پذیرفتن این مسئله، نیاز به زمان و آگاهی دارند که باید از راه‌های گوناگون به آنها داده شود.

ترنس‌سکشوال یا اختلال جنسی چیست؟

دکتر حسین خطیبی، روانپزشک و مشاور فیلم


 ترانس سکشوالیسم یک اختلال است و جزو اختلالات هویت جنسی طبقه‌بندی می‌شود. وقتی کسی به این نوع از اختلال مبتلاست از سنی که آگاهی پیدا می‌کند نسبت به این اختلال به یک اجبار بیمارگونه دچار می‌شود که از جنس خودش نباشد و به جنس دیگری تعلق دارد و به‌مرور از وضعیتی که دارد انزجاز پیدا می‌کند، یعنی اگر پسر است از اینکه لباس پسرانه بپوشد انزجار پیدا می‌کند و اگر دختر است از اینکه مثل دخترها لباس بپوشد و رفتارهای دخترانه داشته باشد، گریزان است. اولین چیزی که در این افراد بروز می‌کند این است که رفتار آنها شبیه رفتارهای کلاسیک جنس مخالف می‌شود. این رفتار البته در کشورهای مختلف  به دلیل تفاوت‌های فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی فرق می‌کند. اما در ایران یک جور است و در کشورهای اسکاندیناوی طور دیگر است و خلاصه در اقلیم‌های مختلف با یکدیگر تفاوت می‌کند.

این افراد در طول زندگی هم وقتی به مرحله زندگی اجتماعی که در مدرسه است، می‌رسند مشکلاتشان بیشتر نمایان می‌شود. آنها در ابتدا می‌خواهند بازی‌های جنس مخالف را انجام دهند و حتی لباس‌های جنس مخالف را بپوشند که این مسئله  در جمع همسالانشان مشکلات زیادی را برایشان به وجود می‌آورد. به‌خصوص در کشورهای اسلامی که پوشش خانم‌ها با مردها بسیار متفاوت است و حجاب وجود دارد و رعایت این پوشش برای ترنس‌ها بسیار دشوار و مشکل است تا حدی که برخی اوقات مجبور می‌شوند تحصیلاتشان را به‌دلیل این موضوع ترک کنند و گاهی این بحران‌ها به حدی زیاد می‌شود که آنها تصمیم به خودکشی می‌گیرند.

داستان دختری که پسر بود!

فرد ترنس 3 مرحله مهم را باید پشت سر بگذارد

دکتر حسین خطیبی


همانطور که در فیلم «آینه‌های روبه‌رو» نیز اشاره شده فرد مبتلا به ترنس سکشوال در طول زندگی چند مرحله را پشت سر می‌گذارد؛ که اولین مرحله آن لحظه آگاهی است. او از لحظه‌ای متوجه شرایط ویژه‌اش می‌شود که می‌فهمد به این جنسیت تعلق ندارد. دگرباشی‌جنسی عمیق‌ترین نوع دگرباشی است، زیرا اولین هویتی که در بشر اتفاق می‌افتد، هویت جنسی است.

قبل از آنکه یک نفر نام داشته باشد، هویت جنسی او مشخص است؛ یعنی برچسب دختر یا پسر بودن به او می‌زنند. پس اگر کسی بخواهد علیه این برچسب صحبت کند یا رفتار کند یعنی  به صورت ریشه‌ای دچار بحران و اختلال شده است. مرحله بعد از آگاهی، مرحله‌ای است که فرد می‌خواهد با این شرایط کنار بیایید و در مرحله بعد از آن تصمیم می‌گیرد که جنسیت خود را تغییر دهد و البته بعد از این مرحله، پله دیگری وجود دارد که مرحله بعد از عمل و تغییر جنسیت است، زیرا زندگی بعد از عمل نیز بحران‌هایی دارد چون این  افراد نمی‌توانند بچه‌دار شوند و حتی پیش از آن برای انتخاب همسرشان نیز مشکلاتی دارند.

فتوای شرعی، تغییر جنسیت

دکتر خطیبی


کسی که دچار اختلال جنسی ترنس‌سکشوال است چالش‌های ذهنی متعددی دارد از طرفی خانواده و اطرافیان او نیز بحران‌های زیادی را پیش‌رو دارند. وقتی فرد بزرگ می‌شود و تصمیم می‌گیرد عمل تغییر جنسیت بدهد با وجود آنکه در کشور اسلامی ما فتوای شرعی درباره این عمل وجود دارد و برای آن وام در نظر گرفته می‌شود، باز هم شاهد دل‌نگرانی‌ها و بحران‌هایی هستیم که در خانواده افراد ترنس به وجود می آید.

وقتی فردی تصمیم می‌گیرد عمل کند باید مراحل قانونی و مختلفی را پشت‌سر بگذارد و خانواده‌اش را نیز به لحاظ روحی آماده کند و در عین حال ترس خود را از عمل و دنیایی که بعد از عمل وجود دارد، کنترل کند. او از خود می‌پرسد آیا بعد از عمل که جنس دیگری پیدا می‌کنم خانواده و جامعه مرا می‌پذیرد! آیا بعدها کسی پیدا می‌شود که زن من شود، زن کسی که امروز مرد است و در گذشته زن بوده است. این از جمله چالش‌های بسیار جدی برای افراد ترنس است که دوگانگی‌ها و فشارهای روانی زیادی را قبل و بعد از عمل بعد تجربه می‌کنند.

داستان دختری که پسر بود!

فکر می کنند فرزندشان را از دست می‌دهند

دکتر خطیبی


خانواده افراد ترنس بحران‌های عاطفی زیادی را پشت سر می‌گذارند. برای آنها بسیار سخت است که تا امروز پسر کاکل‌زری یا دختر دردانه‌ای که داشتند، در عرض مدت کوتاهی متوجه می‌شوند که دیگر او را ندارند و   جنسیت او دستخوش تغییر قرار گرفته است. این وضعیت موجب می‌شود تا خانواده‌ها دچار خشم، ترس و غم شوند. از آینده ترس داشته باشند و شرایطی را که در آن قرار دارند باور نکنند. آنها تصور می‌کنند با انجام عمل جراحی فرزندشان را از دست می‌دهند.

همانطور که در فیلم «آینه‌های روبه‌رو» مشاهده می‌کنید پدر «آدینه» به شدت غمگین است. جاهایی خشن می‌شود و عصبانیتش را به نمایش‌ می‌گذارد و حالات و رفتارهایی دارد که نشان دهنده نگرانی و اضطراب اوست که برای آینده دخترش است و از طرفی او دل‌نگران آبروی خانوادگی است و نمی‌داند با انجام این عمل بعد از این چه نگاهی متوجه او و خانواده‌اش است. او خیلی زیر فشار است چون هیچ راهکاری برای مقابله با بچه‌اش ندارد، چون چاره‌ای ندارد و راه دیگری بلد نیست.

بحران‌های بعد از تغییر جنسیت را بشناسیم

دکتر خطیبی


یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که نباید به‌سادگی از کنار آن گذشت وجود بحران‌های بعد از تغییر جنسیت برای فرد و خانواده است، زیرا اجتماع و خانواده خیلی سخت می‌توانند فرد را بعد از تغییر جنسیت بپذیرند. حتی اگر آنها به روی خودشان نیاورند که فردی قبلا دختر بوده و حالا پسر شده یا برعکس، حس کنجکاوی، ترحم، دلسوزی و برخی اوقات تمسخر موجب آزار فردی می‌شود که جراحی را پشت سر گذاشته است. این فشار روانی هم از سوی خانواده و هم جامعه وجود دارد.

همگی ما بلدیم با معلولین چگونه رفتار کنیم اما آموزش ندیدیم که با این افراد چگونه هم صحبت شویم و در جامعه کنار آنها زندگی کنیم. ما باید بدانیم اگر در خانواده ما چنین فرزندی متولد شد با او چگونه برخورد کنیم. باید بدانیم اگر در همسایگی ما یک فرد ترنس زندگی می‌کند چگونه با او برخورد کنیم و چه واکنش‌هایی نشان دهیم.

اختلال ترنس‌ سکشوال انحراف جنسی نیست

فرشته طائرپور


یکی از باورهای رایج در مورد افراد ترنس این است که بسیاری از مردم آنها را منحرف می‌دانند. هنوز مرز بین ترنس‌ها و افرادی که دارای گرایش‌های جنسی به هم‌جنسان خود هستند برای مردم عادی در جامعه ما روشن نیست. این بدترین و جدی‌ترین سوءتفاهمی است که افراد ترنس از آن آزار می‌بینند. مردم باید بتوانند تشخیص دهند که میان هم‌جنس‌بازها و افراد ترنس تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد. یک فرد هم‌جنس باز در سالهای پس از بلوغ دارد به یک تمایل غیر متعارف جنسی جواب می‌دهد در حالی‌که ترنس‌ها با نوعی از اختلال جنسی متولد می‌شوند و هیچ حق انتخابی در این زمینه ندارند. بنابراین خانواده‌ها و جامعه باید آگاهی بیشتری در این زمینه کسب کنند و بر رفتار خود با این گروه که در اکثر موارد انسان‌هایی مهربان، باهوش و حساس هستند تجدید نظر کنند. امیدواریم با اکران این فیلم بتوانیم بخشی از این آگاهی را در جامعه ایجاد کنیم و نگاه و قضاوت و رفتارشان را نسبت به افراد ترنس تغییر دهیم.

در جلسه پرسش و پاسخ فیلم در اصفهان یکی از مخاطبان که ترنس بود، به قول خودش برای اولین‌بار با شهامت و اعتماد به‌نفس در جمع حاضرین ایستاد و در حضور جمع با معرفی خودش به‌عنوان یک ترنس درباره «آینه‌های روبه‌رو» و تاثیرات آن بر خود و خانواده‌اش صحبت کرد. او طی 4 روز، 4 بار «آینه‌های روبه‌رو» را دیده بود و گریسته‌بود و در آخرین بار خانواده‌اش را نیز به تماشای آن برده بود. خانواده تحصیل کرده‌ای که به ‌رغم تعلق به جامعه پزشکی، هنوز با جراحی فرزندشان برای تغییر جنسیت کنار نیامده بودند.

چند پیشنهاد ویژه برای کفش آقایان و خانم ها ....

    نظر
 
 
 
این هم چند پیشنهاد ویژه برای شما که دیر یا زود باید فکری به حال قلب ‌دوم‌شان بکنند!
 
 
 
مجله ایده آل: این هم چند پیشنهاد ویژه برای شما که دیر یا زود باید فکری به حال قلب ‌دوم‌شان بکنند!

برای آقایان:

چند پیشنهاد ویژه برای کفش آقایان و خانم ها

این کفش از مدل‌هایی است که می‌توانید برای استفاده روزمره روی آن حساب کنید. رویه آن ترکیب چرم و جیر است و زیره آن صد درصد طبی است. کفه و دیواره داخلی کفش هم اسفنجی است و در نتیجه بسیار راحت و کاملا قابل انعطاف با پای شما.
حدود قیمت: 170 هزار تومان

چند پیشنهاد ویژه برای کفش آقایان و خانم ها

این کفش یک انتخاب کاملا رسمی است. رویه و داخل آن چرم است و زیره آن از جنس رابر بنابراین نباید نگران ساییده شدنش باشید. پاشنه کفش هم خاصیت آنتی‌شوک دارد بنابراین هیچ ضربه‌ای را به پای شما منتقل نمی‌کند.
حدود قیمت:  240 هزار تومان

چند پیشنهاد ویژه برای کفش آقایان و خانم ها

این نیم‌بوت تمام جیر است و زیره  آن از جنس لاتکس در نتیجه  بسیار سبک‌تر از چیزی است که انتظارش را دارید. بدنه داخلی آن هم جیر است و کفی آن هم طبی در نتیجه با انتخاب آن هم راحتی را دارید هم زیبایی.
حدود قیمت: 240 هزار تومان

چند پیشنهاد ویژه برای کفش آقایان و خانم ها

رویه و  داخل این کفش تمام چرم است و زیره آن طبی است. چرم بودن داخل این کفش اجازه نمی‌دهد پای شما تحت هیچ شرایطی داخل آن عرق کند.
حدود قیمت:125 هزار تومان


چند پیشنهاد ویژه برای کفش آقایان و خانم ها

رویه و داخل این کفش تمام چرم است، بنابراین با انتخاب آن نباید نگران مشکل تعریق پای‌تان باشید. کفی آن هم طبی است و در نتیجه بسیار سبک، اما ویژگی اصلی این کفش پنجه فوق‌العاده پهن آن است.
حدود قیمت: 190 هزار تومان

نکته های کفشی:

  •   شما در انتخاب مدل و جنس کفش دلخواه‌تان آزاد هستید، اما بد نیست بدانید از آنجا که ناگزیرید ساعات طولانی از روز را با کفش‌تان سر کنید.کفش‌های چرم (ترجیحا مدل‌هایی که بدنه و داخل آن از جنس چرم است) گزینه مناسبی برای شما هستند، زیرا قابل انعطاف بودن کفش‌های چرم راحتی پای شما را در طولانی مدت تضمین می‌کنند.
  •   برای احساس راحتی بیشتر غیر از ظاهر کفش به کفی آن هم دقت کنید. یک کفی استاندارد باید بتواند فضای خالی قوس زیر پای شما را پر کند و به اندازه کافی نرم و قابل انعطاف باشد، یادتان باشد که یک کفی راحت یعنی راحتی بیشتر پای شما و در نتیجه کارایی بیشترتان در طول روز!
  •  به پنجه کفشی که می‌خرید، دقت کنید. اگر دنبال یک انتخاب مناسب هستید، پنجه کفش شما باید طوری طراحی شده باشد که انگشت‌هایتان در آن بدون اینکه روی هم قرار بگیرند کاملا راحت باشند، در نتیجه کفش‌هایی که پنجه‌های باریک یا نوک تیز دارند باید از فهرست خرید شما حذف شوند!


برای خانم ها:


اگر در انتخاب کفش پاشنه بلند اصرار دارید این نکته را در نظر بگیرید که شیب کفش نباید زیاد باشد، ضمن اینکه بهتر است سراغ مدل‌هایی بروید که پاشنه آنها خیلی ظریف نیست، زیرا شیب زیاد و پاشنه ظریف کفش مساوی است با فشار بیشتر به پا و در درازمدت آسیب‌های احتمالی به کمرتان، حالا انتخاب با خودتان است!
 

برای خستگی ناپذیرها


چند پیشنهاد ویژه برای کفش آقایان و خانم ها

یک کفش ساده و در عین حال موقر، مناسب  برای محل کار.  پاشنه 2 سانتی  این کفش به شما اجازه می‌دهد ساعت‌های طولانی را بدون خستگی  با آن سر کنید.
حدود قیمت: 190 هزار تومان


اسپرت طبیعی

چند پیشنهاد ویژه برای کفش آقایان و خانم ها

این کتانی تمام چرم است و همان‌قدر که به نظر می‌رسد راحت، اما ویژگی اصلی آن الیاف طبیعی است که در داخل کفش کار شده. این الیاف، علاوه بر ایجاد راحتی بیشتر اجازه نمی‌دهد پا در کفش عرق کند.

حدود قیمت:180 هزار تومان


 

به رنگ زیبایی


چند پیشنهاد ویژه برای کفش آقایان و خانم ها

این کتانی ترکیبی از چرم و جیر است. در مورد این مدل غیر از ترکیب رنگ متفاوت آن باید به کفی قابل انعطافش اشاره کرد. کفی این کتانی تمام طبی است بنابراین به مراتب راحت‌تر از چیزی است که ظاهرش نشان می‌دهد.

حدود قیمت: 165 هزار تومان


 

تمیزی درچند ثانیه


چند پیشنهاد ویژه برای کفش آقایان و خانم ها

اگر سبک بودن کفش برای شما مهم است می‌توانید روی این مدل حساب کنید.  جنس این نیم بوت نوبوک است و این جنس، این فرصت را به شما می‌دهد که برای تمیز کردنش فقط به یک دستمال نم‌دار فکر کنید!

حدودقیمت: 150 هزار تومان


 

محافظ دوست داشتنی


 

چند پیشنهاد ویژه برای کفش آقایان و خانم ها

اگر آز (رویه) پای شما بلند است این کفش به دلیل رویه بلندش می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد. کفی اسفنجی و در نتیجه راحت این کفش هم امتیاز دیگری است که با انتخاب آن می‌توانید به قلب دوم‌تان بدهید.

حدود قیمت:195 هزار تومان

نکته:

  • قبل از اینکه محصور زیبایی کفش دلخواه‌تان شوید این نکته را در نظر بگیرید که طراحی کفش نباید به گونه‌ای باشد که انگشتان شما در آن دچار تغییر حالت شوند یا حتی کناره‌های پایتان را تحت فشار قرار دهند. هر کدام از این دو حالت مساوی است با به هم ریختن فرم طبیعی شما و در پی داشتن مشکلاتی مثل هالگوس والگوس!
  •  اگر خیال‌ دارید برای پیاده‌روی کفشی انتخاب کنید این نکته را در نظر بگیرید که کفش انتخابی شما باید کاملا نرم و انعطاف‌پذیر باشد و درست مثل یک محافظ پای شما را به طور کامل در بر بگیرد و نکته مهم‌تر اینکه کاملا سبک باشد، آنقدر که در طول پیاده‌روی فراموش کنید کفش به پا دارید!

معجونهای لاغری 2013 ...

    نظر
 
 
 
 
لاغری آرزوی خیلی‌هاست. خوردن آب کرفس برای کاهش وزن این روزها در بین خانم‌ها خیلی باب شده است. اما خواص کرفس تنها منحصر به این نیست. گذشته از این که با کرفس تازه خیلی کارها می‌توانید بکنید...

مجله سیب سبز: 
لاغری آرزوی خیلی‌هاست.  کسانی که در رویاهای خود به الگوی ایده‌آل خود فکر می‌کنند همه به دنبال یک هدف هستند، خلاص شدن از شر چربی‌ها. این روزها راه و روش‌های مدرن و به روزی مثل لیزر لیپولیز،‌ اسلیو معده،‌ عمل بای‌پس و حلقه‌گذاری معده وجود دارد که قرار است شما را به اندام ایده‌آل‌تان برساند. هر جراحی‌ای خطرهای خاص خودش را دارد معمولا باید به دنبال راه‌هایی باشیم که خطر کمتری داشته باشند. برای لاغری نباید راه دور رفت. شاید همین که تا آشپزخانه بروید کافی باشد. کافی است که در یخچال را باز کنید و این گیاه کم استفاده را تحویل بگیرید. کرفس راه‌‌حلی است برای مشکل شما. پس این سبزی را از یخچال خانه‌تان کم نکنید. یادتان باشد با این کار هم سلامت‌تان را به خطر نمی‌اندازید هم آن را احیا می‌کنید و به اندام دلخواه‌تان می‌رسید. شما می‌توانید با نوشیدن یک لیوان آب کرفس یا خوردن دو ساقه آن چربی‌ها را بتراشید و دور بریزید.

معجون‌های لاغری 2013

معمولا کرفس در برنامه غذایی ما جایی ندارد. کرفس قبل از همه چیز برای سرماخوردگی مناسب است. ویتامین C  موجود در کرفس به جلوگیری از سرما خوردن در روزهای سرد زمستان کمک می کند. این ویتامین با بالا بردن سیستم ایمنی بدن بهترین انتخاب برای سالادهای زمستانه است. کرفس به دلیل داشتن فیبر و مواد معدنی ضروری مثل پتاسیم و ویتامین B  قبل از هر چیز به عنوان دارو شناخته می‌شود. برگ‌های کرفس منبع ویتامین E‌ هستند،‌ در حالی که ساقه‌های آن منبع سرشاری از ویتامین‌های B1,B2 و B6، ویتامین C‌،‌ فولیک اسید،‌ کلسیم،‌ منیزیم، ‌آهن، ‌فسفر،‌ سدیم و آمینو اسیدهای ضروری است. باید بدانید که سدیم موجود در کرفس با سدیم موجود در نمک طعام زمین تا آسمان فرق دارد چون سدیم موجود در کرفس قابل حل و طبیعی است. معمولا توصیه می‌شود خود کرفس در برنامه غذایی جا داده شود اما اگر خوردن آن برای شما سخت است و به فیبر موجود در آن نیازی ندارید می‌توانید از آب آن استفاده کنید. آب کرفس را هم می‌توانید به تنهایی مصرف کنید و هم می توانید با ترکیب‌های هیجان‌انگیزی که در ادامه آمده است، میل کنید.

‌ ضدسرطان

کرفس از بروز سرطان روده بزرگ و معده پیشگیری می‌کند. براساس یکی از تحقیقاتی که در دانشگاه راجرز انجام شده است، کرفس شامل ترکیباتی است که از متاستاز سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند مثل ماده  acetylenics  که مانع رشد سلول‌های سرطانی می‌شود یا فونولیک اسید که سد راه هورمون پروستاگلاندین می‌شود. در واقع هورمون پروستاگلاندین از بزرگ‌ترین علل رشد سلول‌های سرطانی است. کومارین هم از دیگر مواد مغذی موجود در کرفس است که از تخریب سلول‌ها توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.



معجون‌های لاغری 2013ز 

چری لایم

مواد لازم:

  •  کرفس: یک ساقه متوسط
  •   لیمو ترش: یک عدد
  •  آب آلبالو: یک فنجان
  •  یخ: 5 مکعب
روش تهیه:
 
 آب لیموترش را گرفته و هسته‌هایش را جدا کرده سپس یخ،‌ کرفس و آب آلبالو را درون پارچ میکسر بریزید و 30 ثانیه میکس کنید.

‌  ادرار را افزایش می‌دهد


زیاد شدن ادرار هم یکی از کارهایی است که آب کرفس انجام می‌دهد. پتاسیم و سدیم موجود در آب کرفس تنظیم‌کننده‌های خوبی برای میزان مایعات داخل بدن هستند. آنها مایع‌های اضافی را از بدن خارج می‌کنند به همین دلیل با تنظیم کردن میزان مایع مورد نیاز بدن به سلامت و دفع سموم بدن کمک می‌کند.



معجون‌های لاغری 2013

سوپ کرفس

 مواد لازم برای 4 نفر:

  •  روغن مایع: 4 قاشق
  •  پیاز متوسط: یک عدد، ساطوری‌شده
  •  مغز کرفس: 800 گرم، ساطوری‌شده
  •  سیب‌زمینی: 200 گرم، نگینی‌شده
  •  آب مرغ: یک لیتر
  •  خامه صبحانه: نصف پیمانه (125 میلی‌لیتر)
  •  نمک و فلفل قرمز: به میزان لازم

‌   کلسترول را پایین می‌آورد

butyl phthalide ماده‌ای شیمیایی است که کلسترول بد را کاهش می دهد و در ساقه‌های کرفس وجود دارد. کرفس با بالا بردن ترشح اسید صفرا کمک می‌کند تا کلسترول بد از بدن دفع شود. بنا به تحقیقات دانشگاه شیکاگو، ‌خوردن 2 ساقه کرفس در روز سطح کلسترول را تا 7 واحد کم می‌کند.



معجون‌های لاغری 2013

سالاد سفید

مواد لازم:

  •  مغز کرفس: یک عدد
  •  مغز کاهو: 2 عدد
  •  سیب‌زمینی استانبولی: 350 گرم
  •  پیازچه: 8 عدد
  •  خیارشور: 4 عدد
  •  مایونز: 4 قاشق غذاخوری
  •  لیموترش،نمک و فلفل: به مقدار لازم
روش تهیه: 

مغز کرفس، کاهو، پیازچه و خیارشور را جدا و در قطعات کوچک و یک اندازه خرد کنید.  هر کدام از این مواد خردشده را به شکل یک ردیف کاملا جداگانه روی هم قرار دهید. دقت کنید که در تهیه سالاد کرفس درست کردن سس یک مرحله مهم است. برای تهیه سس آن باید 4 قاشق مایونز را با لیموترش تازه، نمک و فلفل مخلوط کنید؛ به همین سادگی سس خوش‌طعم شما آماده می‌شود و فقط کافی است آن را روی سالاد بریزید.

‌ عمل هضم را آسان می‌کند


اگر به فیبر موجود در کرفس عادت ندارید و گوارش‌تان را دچار مشکل می‌کند،‌ گرفتن آب آن بهترین راه برای عقب نماندن از معجزه آن است. هنگام آبگیری مواد خاص موجود در فیبرهای کرفس خارج می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود که آب کرفس ملین باشد و به برطرف شدن یبوست هم کمک کند. این ماده همین‌طور برای سیستم اعصاب بدن خاصیت آرامبخشی دارد.



معجون‌های لاغری 2013

آیس سلری

 مواد لازم برای 4 نفر:

  •   ساقه کرفس: 100 گرم 
  •  آب گوجه‌فرنگی: یک فنجان پر
  •  آب پرتقال تازه: یک فنجان
  •  شکر: یک قاشق مرباخوری
  •  یخ: نصف لیوان
روش تهیه:

 برای درست کردن این اسموتی خوشمزه نیز باید از میکسر استفاده کنید،‌ مواد را درون پارچ میکسر ریخته و به مدت 30 ثانیه مخلوط کنید. با یک قاشق کوچک آن را تست کنید تا ا زخوشمزه شدن آن مطمئن شوید،‌ برای تزیین لیوان از گوجه‌فرنگی مینیاتوری (کوچک) و کرفس استفاده کنید تا از دیدن آن نیز لذت ببرید.

‌ بی‌خوابی را کم می‌کند


مواد معدنی و چربی‌های ضروری موجود در آب کرفس برای سیستم اعصاب بدن خاصیت آرامبخشی دارد و همین موضوع باعث می‌شود که یکی از پیشنهادهای موثر زمان بی‌خوابی باشد. مقدار منیزیم بالایی که در آب کرفس وجود دارد،‌ باعث احساس آرامش و در نتیجه خواب‌آلودگی می‌شود.



معجون‌های لاغری 2013

آب کرفس با لیمو

 مواد لازم برای 4 نفر:

  •  آب کرفس: 1 لیوان 
  •  لیمو ترش: 2 عدد
روش تهیه:

 به‌راحتی فشار دادن نیمه یک لیموترش در لیوان آب کرفس‌تان را بیش از پیش سرشار از ویتامین C‌ کنید.

‌ لاغرتان می کند


نوشیدن یک لیوان آب کرفس طی یک روز باعث می‌شود که کمتر هوس شیرینی‌جات به سرتان بزند. با خوردن همان یک لیوان آب کرفس احساس سیری به شما دست می‌دهد و اشتهایتان هم کمتر می‌شود.



معجون‌های لاغری 2013

سالاد کرفس با پیازچه

مواد لازم:

  • مرغ پخته‌شده: 2 پیمانه
  •  ساقه کرفس خردشده: 2 پیمانه
  •   ذرت پخته‌شده: یک پیمانه
  •   خیارشور: 200 گرم 
  •   پیازچه خردشده: یک پیمانه
  •   سس مایونز و ماست چکیده: از هر کدام دوسوم پیمانه
  •   نمک و فلفل: به میزان لازم

روش تهیه:  

  کرفس، خیارشور و پیازچه را حلقه‌ای خرد کرده، مرغ را مکعبی کوچک برش بزنید و ذرت را هم اضافه کنید. سس مایونز و ماست چکیده را با همه مواد مخلوط کرده، نمک و فلفل بزنید.


‌ التهاب را از بین می‌برد


پلی استیلین موجود در کرفس التهاب را برطرف می‌کند و درد را تسکین می‌دهد. این ماده در درمان آرتریت روماتوئید،‌ استئو آرتریت،‌ نقرس،‌ آسم و برونشیت موثر است. ماده مغذی دیگری هم به نام لتونین وجود دارد که با مهار کردن علت التهاب مفصلی (TNF-alpha) خاصیت ضد التهابی خود را نشان می دهد. بهترین راه خوردن کرفس و حفظ خاصیت آن نوشیدن روزانه یک لیوان آب آن است.



معجون‌های لاغری 2013

میکس ویتامینه

مواد لازم :

  • خیار: یک عدد (کوچک)
  •  تربچه: 2 عدد 
  •  کاهو: 2 یا 3 برگ 
  •  گلابی: یک عدد (بزرگ)
  •  ساقه کرفس: 2 عدد 
  •  یخ: 5 یا 6 مکعب 
روش تهیه: 

خیار را به صورت عمودی برش داده،‌ به 4 قسمت تقسیم کنید و 3 قسمت آن را در پارچ میکسر ریخته. سپس همراه تربچه، گلابی و کرفس آن را میکس کنید. یخ‌ها را درون لیوان بریزید و نوشیدنی را داخل لیوان ریخته و با خیار و تربچه خردشده آن را تزیین کنید. سالاد را با نی بنوشید!

برای باروری بیشتر


آب کرفس نارسایی جنسی را برطرف می‌کند. این نوشیدنی با تحریک سیستم جنسی مثل یک دارو عمل می‌کند. ترکیبات این نوشیدنی با تحت تاثیر قرار دادن هورمون ها سیستم را تقویت می کند.



معجون‌های لاغری 2013
سالاد مرغ و کرفس

مواد لازم برای 4 نفر:

  •  ‌ سینه مرغ: یک عدد، ‌آبپز
  •  مغز کرفس: 100 گرم 
  •   برگ کرفس: 3 قاشق، ساطوری
  •   پیازچه: 5 عدد 
  •   فلفل سبز تند: 2  عدد 
  •   بادام پرک: 30 گرم 
  •   بادام زمینی:‌  50 گرم، ‌چرخ‌کرده
  •   مایونز: 100گرم 
  •   آبلیمو:  4 قاشق 
  •   نمک و فلفل سیاه:  به میزان لازم
روش تهیه:

 سینه مرغ را از استخوان جدا کرده و خرد کنید،‌ سپس آن را به همراه همه مواد در یک کاسه بزرگ مخلوط کرده و نمک و فلفل آن را اندازه کنید. سالاد را حداقل یک ساعت در یخچال بگذارید تا طعم‌ها با هم مخلوط شود.

‌ سنگ کلیه را دفع می‌کند


آب کرفس یکی از بهترین دفع‌کننده‌های سموم بدن است. این نوشیدنی با زیاد کردن ادرار حتی می‌تواند سنگ کیسه صفرا را دفع کند. پس اگر سنگ کلیه یا صفرا دارید یا حتی در گذشته از آن رنج می‌بردید نوشیدن آب کرفس را در برنامه روزانه‌تان قرار بدهید. در این صورت شما می‌توانید از به وجود آمدن دوباره سنگ کلیه هم جلوگیری کنید.



معجون‌های لاغری 2013

سالاد رژیمی

مواد لازم:

  • قارچ: 400 گرم
  •  کنسرو نخودفرنگی:‌ یک قوطی
  •  گوجه‌فرنگی:‌ یک عدد
  •  ذرت:‌ 100 گرم
  •  پیازچه:  20 عدد
  •  خیار:  یک عدد
  •  جعفری خردشده: 5 قاشق غذاخوری
  •  لیموترش: یک عدد
  •  کرفس: یک ساقه
  •  روغن زیتون، نمک و فلفل: به میزان لازم
روش تهیه:

ابتدا قارچ و پیازچه را خرد کرده و با ذرت، نخودفرنگی و جعفری مخلوط می‌کنیم. سپس به آن کمی روغن زیتون، نمک و فلفل اضافه کرده و با گوجه‌فرنگی، خیار و ساقه کرفس تزیین می‌کنیم.

‌ فشار خون را پایین می‌آورد


اولین بار چینی‌ها خاصیت پایین آوردن فشار خون کرفس را تشخیص دادند. تحقیقاتی که در نتیجه آنها مشخص شد مصرف روزانه آب کرفس به مدت یک هفته به صورت ناشتا می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند. وجود ماده‌ای به نام phtalides  باعث شل شدن ماهیچه‌های اطراف سرخرگ‌ها می‌شود و در نتیجه خون بیشتری از آنها عبور می‌کند. این اتفاق استرس را هم کاهش می‌دهد. جالب اینجاست که خوردن زیاد آب کرفس فشار خون را نمی‌اندازد و فقط آن را به حد نرمال می‌رساند.



انتظارات زنان از یک مرد ایده آل ....

آقایان، می دانید همسرتان چه انتظاری از شما دارد؟
 
 
 
آهای آقایان، می‌دانید زنان تان از شما چه انتظاری دارند؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید؟ این راهنمایی است که به شما می‌گوید همسران‌تان چه توقعاتی از شما دارند و چگونه می‌توانید همسری ایده‌آل باشید.
 
 
 


مجله ایده آل: آهای آقایان، می‌دانید زنان تان از شما چه انتظاری دارند؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید؟ این راهنمایی است که به شما می‌گوید همسران‌تان چه توقعاتی از شما دارند و چگونه می‌توانید همسری ایده‌آل باشید.

1. به عواطف او احترام بگذارید

بگذارید گریه کند


زنان همیشه قدردان  مردهایی هستند که به عواطف و احساسات‌شان اهمیت می‌دهند. به خصوص وقتی از چیزی ناراحتند. از همسرتان بپرسید از چه ناراحت است و اگر گریه می‌کند به او دستمال تعارف کنید. مطمئن باشید ابراز احساسات باعث تقویت رابطه می‌شود.

آقایان، می دانید همسرتان چه انتظاری از شما دارد؟

2. اهمیت آنچه می‌پوشید

با نظر او لباس بپوشید


مدها می‌آیند و می‌روند اما توجه یک مرد به طرز پوشش خود باید مداوم باشد. این از همان روزهای اول آشنایی برای یک زن حائز اهمیت است. باید سعی کنید بفهمید همسرتان چه نوع ظاهری را می‌پسندد. مثلا اگر دوست دارد رنگ شلوار شما روشن باشد به خواسته‌اش توجه کنید. لباس پوشیدن شما آنطور که همسرتان دوست دارد قدم مهمی در ایجاد علاقه بیشتر در زنان است. مردان باید بدانند که بد نیست گاهی لباس قرمز بپوشند، زیرا روانشناسان می‌گویند این یکی از اولویت‌های ناخودآگاه زنان است. آنها معتقدند رنگ قرمز باعث می‌شود مردها قوی‌تر و جالب‌‌تر به نظر بیایند. اما توجه داشته باشید که این رنگ به مهربان‌تر نشان دادن شما کمکی نمی‌کند.

3. از خودگذشتگی هیچ وقت از مد نمی‌افتد

یک مرد سنتی باشید


زمانی که پای عواطف به میان می‌آید خیلی از زنان هنوز شیوه مردان سنتی را ترجیح می‌دهند، به خصوص در ابتدای زندگی مشترک. آنها به خوبی می‌توانند از پس کارهایی همچون باز کردن در یا جابه‌جا کردن صندلی بربیایند ولی وقتی تامل می‌کنند یعنی از شما انتظار ادای احترام و همکاری دارند و توقع دارند شما این کارها را برای او انجام دهید.

4. اشتباهات خود را پنهان نکنید

شجاع باشید، اعتراف کنید


می‌خواهید دل همسرتان را به دست بیاورید؟ زنان عموما به رشد شخصیتی علاقه دارند و مردی را دوست دارند که با ملاحظه و متفکر باشد، به خصوص وقتی می‌دانند به اشتباهش پی برده. این اشتباه می‌تواند اعم از بدخلقی یا بی‌توجهی به آنها به دلیل خستگی از کار باشد. آنها مشتاقند ببینند که شوهرشان سعی در جبران آن دارد. پس شجاع باشید و به اشتباه‌تان اعتراف کنید.

5. نقش حلال مشکلات را بازی نکنید

گوش کنید، راه‌حل ارائه ندهید


وقتی چیزی همسرتان را آزار می‌دهد او گوش شنوای شما را می‌خواهد نه نصیحت. مردها فکر می‌کنند باید همه چیز را حل کنند، زیرا عموما تمایل به حل مسئله دارند. اما برای یک زن گوش سپردن به حرف‌هایش مانند معجزه‌ای عمل می‌کند که به عمیق‌تر شدن رابطه کمک می‌کند.

6. سر تکان دادن کافی نیست

با دقت گوش کنید


خانم‌ها واقعا دوست دارند بدانند که به حرف‌هایشان توجه می‌کنید. کافـــی نیست سر تکان دهید و وقتی مکث می‌کنند منتظرند عکس‌العمل شما همراه با توجه کامل باشد. مثلا اگر از کارفرمای خود شکایت می‌کنند دوست دارند چیزهایی از زبان شما بشنوند از قبیل: متاسفم که روز سختی داشتی یا چه بد، نگران نباش و... یادتان باشد سعی کنید در ارائه راه‌حل شتاب نکنید.

7. تقلید می‌تواند نشانه علاقه باشد

نشانه عشق


همسر شما با تقلید از اعمال و رفتار شما میزان علاقه‌اش را به شما نشان  می‌دهد. مثلا او ممکن است غذایی را که باب میل شماست سفارش دهد یا لباس به رنگ مورد  علاقه‌تان را بپوشد یا لبخند شما را با لبخند پاسخ دهد. پس به اینگونه رفتارها دقت بیشتری داشته باشید.

8. به یک بار گفتن اکتفا نکنید

چند بار بگویید، نه یک بار


بد نیست گاهی ویژگی‌های فردی مثبت او را گوشزد کنید. مثلا از زیبایی‌اش تعریف کنید و بدون اینکه به شما بگوید تغییرات ظاهری‌اش را تحسین کنید. تغییراتی از قبیل کاهش وزن، تغییر رنگ مو و از این قبیل هر چند کوچک هم باشد برای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. مطمئن باشید تحسین همسرتان او را بیشتر به شما علاقه‌مند می‌کند.


9. از رابطه‌تان صحبت کنید

فرصتی برای صحبت


وقتی او می‌خواهد سر صحبت در مورد روابط‌تان را باز کند لزوما قرار نیست مشکلی را مطرح کند. روانشناسان معتقدند که زنان دوست دارند در مورد همبستگی در زندگی مشترک، خوب یا بد پیش رفتن اوضاع و به طور کلی راجع به زندگی گهگاهی حرف بزنند که این نشانه خوبی است. یک صحبت صادقانه دونفره می‌تواند یک زوج را به هم نزدیک‌تر می‌کند.


10. با او چشم در چشم صحبت کنید

چشم در مقابل چشم


شما به عنوان یک مرد ممکن است ترجیح بدهید در کنار همسرتان نشسته و با او صحبت کنید اما او اغلب ترجیح می‌دهد با شما رودررو باشد. تماس چشمی در حین مکالمه باعث افزایش علاقه بین شما به عنوان یک زوج خواهد شد.


11. لحظه را از دست ندهید

گاهی شما فرمان را در دست بگیرید


نگذارید او همیشه پیش‌قدم شده و سرحرف را باز کند. اگر به شما فرصت صحبت کردن می‌دهد سعی کنید از آن استفاده کرده و بحث را هدایت کنید هرچند موضوع ساده‌ای باشد. توجه به موضوع بحث و به نتیجه رساندن آن برای او بسیار حائز اهمیت است.


12. حفظ رابطه صمیمی اصلا سخت نیست

چرا شاعر نمی‌شوید


همسرتان همیشه خواستار محبت و عشق شماست. فرقی نمی‌کند 2 ماه از ازدواج‌تان گذشته باشد یا 20 سال. تقدیم یک شاخه گل، دعوت به یک شام ساده، چند بیت شعر، حتی اگر کلیشه‌ای به نظر برسد باعث ایجاد صمیمیت بیشتر می‌شود. به گفته روانشناسان زنان از ابراز علاقه‌هایی اینچنین ساده لذت برده و قدردان آن خواهند بود و این قدردانی را همیشه ابراز خواهند کرد.


بهنام تشکر، نگران تحریم ها علیه ایران!

بهنام تشکر: زندگی من را رضا کیانیان می تواند بازی کند
 
 
 
بهنام تشکر از آن بازیگران باسابقه تئاتر است که دیگر تبدیل به چهره ای آشنا و شناخته شده برای مخاطبان شده است. او برخلاف ظاهر جدی و صدای غرایش، بسیار شوخ طبع و اهل طنز است. شوخ طبعی و طنازی که به مصاحبه هایش هم راه پیدا کرده است.
تماشا:بهنام تشکر از آن بازیگران باسابقه تئاتر است که دیگر تبدیل به چهره ای آشنا و  شناخته شده برای مخاطبان تلویزیونشده است. او برخلاف ظاهر جدی و صدای غرایش، بسیار شوخ طبع و اهل طنز است. شوخ طبعی و طنازی که به مصاحبه هایش هم راه پیدا کرده است.

بهنام تشکر: زندگی من را رضا کیانیان می تواند بازی کند

او با سریال «دزد و پلیس» حسابی سرش شلوغ بود و محبوب تر از گذشته شد. سعی کردیم گپ و گفتی خودمانی و دوستانه با او داشته باشیم. با بازیگری که بیشتر وقتش را با پسر 3 ساله اش می گذراند و مهمترین دغدغه این روزهای زندگی اش تحریم هایی است که علیه کشورمان اعمال می شود. با ما در این گفت و گو همراه باشید:

شما در بچگی از آن بچه هایی بودید که تا می پرسیدند می خواهید در آینده چه کاره بشوید، می گفتند پلیس؟

- (با خنده) بله، خب دوست داشتم پلیس بشوم.

خب پس چه شد پلیس نشدید؟


- فکر کردم که ممکن است پلیس خوبی نشوم. در کل هم کار خطرناکی است و با روحیه من جور درنمی آید. وقتی بچه هستی خیلی از پلیس ها تعریف می کنند و آنها قهرمان همه فیلم ها و سریال ها هستند اما بزرگ که می شویم دیگر قهرمانان بچگی را فراموش می کنیم. مثلا من وقتی بچه بودم خیلی دوست داشتم یک روزی شبیه «رابین هود» بشوم اما حالا می بینید که چه شدم. البته این شانس را داشتم که شغلی داشته باشم که می توانم حداقل نقش پلیس یا رابین هود را بازی کنم.

تا حالا از شما دزدی شده یا شاهد یک دزدی از نزدیک بوده اید؟

- نه، تا حالا از من دزدی نشده اما شاهد دزدی بوده ام. اتفاقا همین دیشب هم شاهد این ماجرا بودم.

بهنام تشکر: زندگی من را رضا کیانیان می تواند بازی کند

چقدر عجیب، ماجرا چه بوده؟

- 4 نفر بودند و در یک ماشین روبروی خانه همسایه کناری ما نشسته بودند و می خواستند وارد خانه آنها بشوند که من متوجه شدم و به پلیس زنگ زدم. این خانه کناری مجتمع ما تک واحدی است. الان هم هیچ کس در آن نیست. دزدها هم که ظاهرا این مسئله را متوجه شدند می خواستند به آنجا نفوذ کنند. من هم ساکنین خانه بغل دستی مان را می شناسم. از ظاهر این 4 نفر معلوم بود که خلافکار و دزد هستند. برای همین با پلیس تماس گرفتم.

مگر ظاهرشان چه شکلی بود؟


- یک دست مشکی پوشیده بودند و قیافه های خفنی هم داشتند! من هم خیلی خونسرد از کنارشان رد شدم و به خانه آمدم و به پلیس 110 زنگ زدم. خوشبختانه نتوانستند موفق شوند و تا سر و کله پلیس پیدا شد، فرار کردند.

به جز این اتفاق، تجربه دیگری هم در تماس با پلیس داشته اید؟

- نه، هیچ وقت. منتها خیلی در سریال هایی که بازی کردم به پلیس مراجعه کرده ام. (با خنده اضافه می کند) دیگر من خودم یک پا پلیس هستم برای چه به پلیس مراجعه کنم.

زندگی خصوصی آقا و خانم تشکر

اگر برای شما این امکان وجود داشت که در زمان دیگری زندگی بکنید، چه زمانی را انتخاب می کردید؟


- من دوست دارم فقط در همین زمان باشم.

بدترین خصیصه اخلاقی شما چیست؟


- بدترین اخلاق من این است که جوش نمی آورم، باز هم جوش نمی آورم، باز هم صبر می کنم و جوش نمی آورم اما وقتی جوش می آورم خیلی بد جوش می آورم. این خیلی اخلاق بدی است.

بهنام تشکر: زندگی من را رضا کیانیان می تواند بازی کند

بیشترین چیزی که به خاطر آن مدیون پدر و مادرتان هستید، چیست؟

- دعای خیر آنها.

اگر قرار باشد فیلم زندگی شما را بسازند فکر می کنید کدام بازیگر از بازیگران فعلی می تواند نقش شما را بازی کند؟

- خیلی سوال سخت و عجیبی است. اجازه بدهید از همسرم مشورت بگیرم (با همسرش مشورت می کند) خب، همسرم عقیده دارد رضا کیانیان می تواند نقش من را بازی کند. همسرم بازی رضا کیانیان را دوست دارد.

پس علت اینکه ایشان را انتخاب کردند همین است.

- البته بازی من را خیلی بیشتر دوست دارد. (به شدت می خندد)

حالا که در این مورد از همسرتان مشورت گرفتید دوست دارم بدانم شما چقدر در کار از همسرتان مشورت می گیرید؟


- من همیشه در کار در درجه اول و در درجه آخر از آیدا یزدانی همسرم، مشورت می گیرم. بعضی مواقع هم از برادرم مشورت می خواهم اما در آن صورت هم باز صددرصد نظر همسرم را هم می پرسم.

بهنام تشکر: زندگی من را رضا کیانیان می تواند بازی کند

در گفت و گویی که زمان نمایش سریال «ساختمان پزشکان» با هم داشتیم گفتید که همسرتان روانشناس هستند. علت اینکه اینقدر به نظر او اعتماد دارید روانشناس بودنش است یا صمیمیت و دوستی که بین شماست؟

- علت این است که ایشان همسرم هستند. او هم دید هنری خوبی دارد و من را هم خوب می شناسد. بنابراین وقتی نظرش را می خواهم، می دانم به دلیل اینکه از بیرون گود به ماجرا نگاه می کند، هم من را می بیند وهم آن ماجرا را پس می تواند بهتر من را راهنمایی کند.

همسرتان مخاطب جدی هنر هستند؟

- ایشان مخاطب هنر نیستند، ایشان هنرمند هستند. او قبلا از شاگردان مهین اسکویی بوده و الان هم کار طراحی لباس می کند.

در مقابل دوربین یا روی صحنه تئاتر هم تا به حال بوده اند؟

- در مقابل دوربین، نه اما سال ها پیش تئاتر را تجربه کرده اند و الان هم طراحی لباس بیشتر تئاترهای برادرم بهرام تشکر را انجام می دهد.

مهمترین دغدغه شما این روزها چیست؟

- تحریم ها. امیدوارم این تحریم ها روز به روز کمتر بشود و از بین برود چون آسیب آن را مردم می بینند.

هومن برق نورد و فرهاد قائمیان دوستان صمیمی ام هستند


شما در این فاصله هایی که بین کارهای تان پیش می آید چه می کنید و روزتان را چگونه می گذرانید؟


- بیشتر استراحت می کنم. می دانید وقتی ما سر کار هستیم معمولا باید شب زود بخوابیم که بتوانیم صبح زود بیدار بشویم و سر کار برویم. حالا به جز وقت هایی که شب کار هستیم. بنابراین وقتی سر کار نیستم خیلی دوست دارم شب دیر بخوابم و صبح هر وقت دلم خواست از خواب بیدار شوم چون دیگر وقتم برای خودم است و آفیش نیستم. دیگر اینکه با خانواده ام به مسافرت می روم. همینطور بیشتر وقتم را با پسرم می گذرانم. او را به پارک می برم و با همدیگر به خرید می رویم.

بهنام تشکر: زندگی من را رضا کیانیان می تواند بازی کند
پسرتان چند ساله است؟

- کاوه 3 ساله است. او خیلی شیرین است. من همین یک بچه را دارم و سعی می کنم برایش وقت بگذارم.

اهل کتاب، فیلم و موسیقی هم هستید؟

- بله، زیاد. من خیلی موسیقی گوش می کنم. این اواخر به موسیقی های آفریقایی خیلی علاقه مند شده ام و بیشتر موسیقی آفریقا را گوش می دهم. آلبوم جدید احسان خواجه امیری را هم خیلی دوست دارم.

تازگی ها به سینما هم رفته اید؟

- نه، راستش را بخواهید اینقدر ترافیک است که سینما رفتن برایم خیلی سخت شده و ترجیح می دهم DVD فیلم ها را بگیرم و در خانه تماشا کنم. الان مدتی است که دارم سریال «24» را دوباره نگاه می کنم. سریال ها و فیلم های شبکه نمایش خانگی خودمان را هم دنبال می کنم.

از حوزه تخصصی خودتان تئاتر چه خبر؟

- روزهای آخر تئاتر فرهاد آئیش است، حتما بروید آن کار را ببینید. «هفت شب با مهمانی ناخوانده در نیویورک» یک کار عالی است که استاد علی نصیریان و دوست بسیار دوست داشتنی ام، فرهاد آئیش، در آن بازی می کنند.

به دوستی تان با فرهاد آئیش اشاره کردید. دیگر در بین همکارانتان با چه کسانی دوست هستید؟

- من با هومن برق نورد و فرهاد قائمیان خیلی صمیمی هستم. من و فرهاد از سال ها پیش همدیگر را می شناختیم و با هم سلام و علیک داشتیم منتها از سر یک فیلم سینمایی مشترک، بیشتر با هم دوست و صمیمی شدیم.

بهنام تشکر: زندگی من را رضا کیانیان می تواند بازی کند

*********************

از انتخاب سعید آقاخانی سورپرایز شدم

شما انتخاب سعید آقاخانی بودید یا آقای چگینی، تهیه کننده، از روی سابقه همکاری که در «ساختمان پزشکان» با او داشتید شما را برای این کار انتخاب کرد؟

- راستش را بخواهید مهراب قاسم خانی این متن را نوشته بود و من آن موقع سر کار سریال «ساخت ایران» بودم. پیمان و مهراب (برادران قاسم خانی) من را برای این نقش انتخاب کردند. همان موقع حتی پیشنهاد چند بازیگر دیگر را برای این نقش به مهراب دادم چون با افرادی که پیشنهاد کردم رفاقت وآشنایی نزدیکی ندارم و صرف بازی شان آنها را پیشنهاد کردم.

ترجیح می دهم اسم نبرم ولی چند نفری را پیشنهاد داده بودم ولی از آن سمت، مهراب و پیمان خیلی لطف کردند و روی اینکه من برای این نقش بیایم اصرار کردند. از طرف دیگر هومن برق نورد هم به من اصرار کرد که حتما خودت برای این نقش بیا و من هم چون با هومن خیلی راحت هستم پذیرفتم، بعد هم که سعید آقاخانی کارگردان شد و من خیلی سورپرایز شدم و خیلی هم با او کیف کردم.

آشنایی قبلی با آقاخانی نداشتید؟

- نه، این اولین همکاری ما بود. البته سعید سال ها پیش هم برای یکی از سریال هایش با من تماس گرفته بود که من چون سر کار بودم نتوانستم بروم.

*********************

هیچ کس هدف من نیست

در ایران کدام بازیگری است که دل تان بخواهد روزی مثل او بشوید؟

- من هیچ وقت از این زاویه به کارم نگاه نکرده ام و هیچ کس هدف من نیست. هیچ وقت نمی گویم ای کاش من مثل فلانی بشوم. اصلا من اهل ای کاش نیستم، به خاطر همین هیچ وقت اسمی را به صورت خاص در ذهن خودم حک نمی کنم.

بهنام تشکر: زندگی من را رضا کیانیان می تواند بازی کند

هدف شما چیست؟

- هدف من فقط یادگیری است.

یعنی هیچ وقت تعریفی برای کارتان ندارید. مثلا بگویید امروز نقطه A هستم و فردا باید نقطه B باشم؟

- این نقطه B باید مشخص باشد و در کار ما حداقل با این شرایط مشخص نیست. اصلا همان نقطه A هم که در آن هستیم، مشخص نیست.

*******************

بهنام تشکر: زندگی من را رضا کیانیان می تواند بازی کند

نمی دانم تنبلم یا وقت ندارم

برنامه شما برای آینده کاری تان چیست؟


- من فکر می کنم هیچ بازیگری در این شرایط نمی تواند برای آینده اش برنامه داشته باشد. چون اینقدر شرایط عجیب و غریب است ونوسان دارد که ما هیچ چیزی را نمی توانیم پیش بینی کنیم، یعنی در مملکت ما اینطوری است. من هم نمی توانم هیچ برنامه دقیقی برای خودم بریزم. من امروز حتی نمی توانم برای 10 روز بعدم برنامه ریزی کنم و این خوب نیست. این مسئله خیلی بد است و به کارنامه کاری هر بازیگری آسیب می زند.

بازیگری تنها شغل شماست؟

- بله، من هیچ کار دیگری بلد نیستم.