سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

بازیگری که هنوز فکر می کند “مختار” است.....

بازیگری که هنوز فکر می کند “مختار” است


 
آن سوپر استار دهه هفتاد. آن که کیمیایی را در نظر افتاد. آن نقش اصلی فیلم “سلطان”. آن برگ برنده جام “شوکران”. آن آقای جدی و مخوف. بازیگر فیلم “کسوف”. آن قیصر زمانه. کاراکتر ثابت نیلوفرانه. آن که با هر که توانست در افتاد. حاتمی کیا، ایکس، ایگرگ و بهداد! آن جنتلمن همیشه ناراحت. عامل موفقیت فیلم “ضیافت”. آن آقای به ظاهر خودکامه سوار یکه تاز مختارنامه.آن بازیگر نقش مصطفی چمران. آن منتقد سینما در کل دوران. آن پدر بی کفایت در فیلم “طوطیا”. حضرت فریبرز عرب نیا!

 

گمان کردیم هشت سالی بی کار بود. شاید میانه اش با سینما تیره و تار بود اما نگو در حوالی احمد آباد سر پروژه ای عظیم و کشدار بود و آنجا برای خودش “مختار” بود! یا سوار اسب یا درون دخمه و غار بود.

نقل است که حاتمی کیا را پیر کرد و از سینما سیر کرد از بس هی لج کرد و “چمران” را زمین گیر کرد. یادش به خیر! روزگاری حامد بهداد را هم علیه خودش شیر کرد. این اواخر کل عوامل را اسیر کرد و هی سر صحنه دیر کرد و در هر سوراخ سمبه ای گیر کرد. آخرش هم زد زیر همه چیز و نان جبهه را خمیر کرد.

مقام آگاهی که بر همه چیز اشراف دارد، آمار سینما را از الف تا قاف دارد، همیشه هم اطلاعات شفاف دارد. خبر داد که چون ایشان با آقای کارگردان اختلاف دارد، حس کرده که یک جای کارش اشکال و اجحاف دارد. از این رو سر یک سری مسائلی با ایشان دلی ناصاف دارد.

ندا آمد که ای صاحب گریم شهید چمران! لجاجت را کنار بگذار تو را قرآن! تو که دستمزدت را گرفتی از روز اول تا آلان. گمان مبر که شدی مختار ثقفی زمان. بیا پایین از خر شیطان. خلاصه ایوان مدائن را آئینه عبرت دان. والسلام فریبرز جان!

***
اصل خبر: در پی اختلاف حاتمی کیا با فریبرز عرب نیا و جدا شدن این بازیگر از پروژه “چ”. تیم سازنده با مشکلات زیادی مواجه و پروسه فیلمبرداری متوقف شد. به احتمال قوی حاتمی کیا باید از بازیگری جدید در این فیلم استفاده کند تا بتواند سکانس های باقی مانده را به سرانجام برساند.


کارگردان «یک خانواده محترم» سکوتش را شکست.....

 

کارگردان «یک خانواده محترم» سکوتش را شکست

در پی حواشی این روزهای فیلم سینمایی «یک خانواده محترم»، مسعود بخشی – کارگردان این فیلم که تاکنون در زمینه‌ی این حاشیه‌ها صحبتی نکرده بود، سرانجام سکوتش را شکست و گفت: «یک خانواده محترم» دعوت به ترمیم اخلاقی جامعه است.
مسعود بخشی در یادداشتی نوشته است: از آنجا که بدون نمایش عمومی «یک خانواده محترم» با انتشار اطلاعاتی یک‌سویه و گاه خیرخواهانه اما بیشتر نادرست، تصویری دگرگونه از این فیلم به هموطنان ارایه می‌شود، ارایه‌ی توضیحاتی را ضروری می‌دانم.
بخشی در ادامه تاکید کرده است: «یک خانواده محترم» براساس فیلمنامه مدون و ضوابط قانونی و با وفاداری به متن ساخته شده است. فیلم برداشتی امروزی از قصه هابیل و قابیل، در قالب یک اثر انتقادی، اجتماعی است. فیلمی در نقد حرص و طمع، احتکار، رانت‌خواری، اختلاس و مادی‌گرایی، که در جامعه‌ی مذهبی‌ و اخلاق محور ما جایی نداشته و نباید داشته باشد و نیت اصلی فیلم و بنده به عنوان کارگردان، دعوت به ترمیم اخلاقی جامعه بوده است.
کارگردان «یک خانواده محترم» معتقد است: ظاهراً شخصیت محوری مادر شهید که تا انتهای قصه از پذیرش پول هنگفت حرام سرباز میزند، در حکایات گفته شده در باب فیلم، فراموش شده است. بدون تردید این شخصیت، نقشی محوری دارد و فیلم بی‌آن معنا ندارد. اخلاق و اصولی که مادر – و زنان فیلم – با پایبندی و دفاع از آن، به مقابله با عضوی از خویشان خود بر می‌خیزند، راه حل حکیمانه و باورپذیر این قصه است، که در نوشته‌ها از یاد برده شده است.
او همچنین تاکید کرده است: همه ما باید همواره عذرخواه خانواده شهدا باشیم. خانواده شهدا هم مثل ما از حرص و دنیا گرایی بیزارند. آنها هم مثل همه ما دلشان برای آینده ایران می‌سوزد. انتقاد و دعوت به ترمیم اخلاقی‌ جامعه، با دعوت از مغزها و استعدادهای بی‌شمار، حرف آنها نیز هست.
این کارگردان سینما تاکید دارد: فیلم «یک خانواده‌ محترم» با احترام به همه قوانین سینمایی مکتوب ایران ساخته شده و با احترام به همان قوانین، نمایش داده‌ و یا نداده خواهد شد. آرشیوهای صدا و تصاویر به‌کارگرفته شده، همگی‌ کار هنرمندان ایرانی‌ است که در حال حاضر موجودند و بی‌ هیچ دخل و تصرفی در فیلم استفاده شده‌اند.او می‌افزاید: بهره گیری از استانداردهای فنی سینمای جهان در کنار تولید فیلم در ایران از ابتدا به عنوان یک همکاری بین‌المللی عنوان شده بود و البته این همکاری امری جدید در سینمای ایران نیست و هم اکنون بسیاری از تولیدات سینمای ایران از آن برخوردارند. تعویق چند ماهه در شروع تولید فیلم، موجب از دست دادن جشنواره فجر و تقارن اجباری اتمام مراحل پس از تولید با جشنواره کن شد. حضور در کن، پیش از نمایش برای مخاطبان اصلی‌ فیلم – مردم ایران- خواسته ما نبود. در نمایشگاه سینمایی جهان که 98 درصد آن اریکه هالیوود بوده و هست، سهم فیلم‌هایی همچون «یک خانواده محترم» در کنار سایر فیلم‌های مستقل جهان، تنها همان 2 درصد باقی مانده است.
مسعود بخشی همچنین آورده است: این فیلم، نخستین تجربه داستانی من است و مانند تمامی آثار اول، دارای نقاط ضعف و قوتی است. فیلم «یک خانواده محترم» فیلمی اجتماعی برای مخاطب ایرانی‌ است و باید بی‌ پیش‌داوری نسخه نهایی فیلم را دید و مورد نقد قرار داد. بی‌شک، نقد صحیح فیلم، جامعه سینمایی و فرهنگی‌ ما را رشد خواهد داد. این کارگردان سینما در پایان تاکید کرده است: من 20 سال در حاشیه و متن سینمای ایران و در فضای سالم و حقیقت جوی مستند، یادگیری کرده‌ام. اما آنچه عمیقاً آموخته‌ام، از حوادث انقلاب و جنگ و فداکاری و معصومیت عزیزانی بوده که از دست داده‌ام و از دست داده‌ایم. فیلمم را برای یادآوری آن معصومیت و فداکاری به نسل جوان ساخته‌ام. این فیلم محصول اندیشه و کار شخص من به عنوان نویسنده و کارگردان است. من از سینمای مستند راست گویی را آموخته‌ام و هرگز قصد سوء استفاده از اعتماد کسی‌ را نداشته‌ام. هرکس بی‌پیش‌داوری فیلم را ببیند، این نگاه را در آن خواهد یافت.

 

افزایش شناخت نسبت به یکدیگر، برای تفاهم بیشتر......

    نظر
افزایش شناخت نسبت به یکدیگر، برای تفاهم بیشتر
 هر چند دختر و پسر، در مرحله ی گزینش ، باید شناخت کافی نسبت به هم پیدا کرده باشند اما علاوه بر آن شناخت ، باید در دوران نامزدی ، آشنایی ملموس تر و محسوس تر و بیشتری از یکدیگر پیدا کنند و با روحیات و اخلاق و دیدگاه های هم بیشتر آشنا شوند. در حقیقت ، این آشنایی و شناخت در دوران نامزدی ، تکمیل کننده ی شناخت مرحله ی گزینشی است، آن گاه در پرتو این آشنایی نزدیک و کامل ، خود را برای تفاهم و سازگاری در زندگی مشترک ، آماده می کنند. آن شناخت ، برای«انتخاب » بود و این شناخت ، برای « تفاهم و سازگاری».
1.     اصلاح و تربیت: اگر کسی صفت و خصوصیتی را در نامزدش مشاهده کند که مورد پسندش نباشد و بخواهد آن را برطرف و یا اصلاح کند ، یا صفت و حالتی را در او ایجاد کند، بهترین دوران برای این « اصلاح و تغییر و تربیت »، دوران نامزدی است. چون هنوز روابطشان عادی نشده و نسبت به هم احترام و محبت خاصی قائلند . در نتیجه پذیرششان از همدیگر بیشتر است و زمینه ی تحول و تغییر و اصلاح ، مساعدتر. ( اما نباید از یاد برد که نمی توان فردی را که سال ها به شیوه و عادت خاصی خو گرفته ، اساساً و به طور کلی تغییر داد و متحول کرد؛ بنابراین ، منظور اصلاح و تغییر در اصول بنیادین فرد نیست)
2.     افزایش محبت : از شرط های اصلی سعادت در زندگی زناشویی ،« محبت » است و زمینه ی آن باید قبل از عقد فراهم شده باشد. اما دوران نامزدی ، بهترین فرصت برای افزایش و تحکیم محبت است. رفتار و گفتار و تمام اعمال نامزدها، در افزایش محبت و یا کاهش آن ، مؤثر است.  بنابراین ، دختر و پسر باید کاملاً مواظب اعمال خود باشند و از هر عمل پسندیده ای که باعث افزایش محبت می شود، کوتاهی نکنند و از کارهایی که موجب دلسردی و کاهش محبت می شود، اجتناب کنند.
3.     بها دادن به احساسات و عواطف یکدیگر : نامزدها باید مواظب عواطف و احساسات یکدیگرباشند و به آن بها و جواب مناسب دهند. بعضی از نامزدها، به عواطف و احساسات لطیف نامزدشان ، بهای لازم را نمی دهند و به او «بی اعتنایی» می کنند و خیال می کنند این کارشان باعث عزیزتر شدنشان می شود! حال آنکه کاملاً برعکس است و چنین رفتاری باعث جریحه دار شدن عواطف نامزدشان می شود و در نتیجه کینه ی او را به دل می گیرد و ممکن است لطمه های سنگینی به زندگی شان بزند. خاطرات دوران نامزدی – معمولاً – تا آخر عمر در ذهن می ماند و در زندگی آینده تأثیر دارد ( چه خاطرات شیرین و چه تلخ ). بنابراین ، رفتار نامزدها باید کاملاً حساب شده باشد و از اعمالی که به غرور و شخصیت یکدیگر لطمه می زند، اجتناب گردد. بی اعتنایی و سرسنگینی و تکبر در مقابل نامزد، لطمه های سنگینی به عواطف و شخصیت او می زند.متأسفانه فراوان مشاهده می شود که پسران جوان از بی اعتنایی و سرسنگینی نامزدشان گله و درد دل دارند و – مثلاً – می گویند :« هدیه ای برای نامزدم گرفتم و با هزار امید و آرزو به دیدارش رفتم ، اما او بی اعتنایی و بی احترامی کرد و مرا تحویل نگرفت و با دلی شکسته و پر خون از منزلشان بیرون آمدم...»دختران متدین و با عفت بدانند که این کارها، لازمه ی تدین و عفت نیست ، بلکه حرام است.  معنا ندارد که دختر، در مقابل نامزدش که به او محرم است و در حقیقت شوهر اوست ، خود را مخفی کند و به او بی اعتنایی نماید ! بله، این را قبول داریم که : دختران عفیف و با حیا در اوایل دوران نامزدی ، خجالت می کشند و نمی توانند با نامزدشان رفتاری خیلی صمیمی و محبت آمیز داشته باشند؛ پسران هم باید رعایت حال آنان را بکنند؛ اما این حالت و خجالت باید به زودی برطرف گردد و رابطه شان صمیمی و پر محبت ، و در عین حال همراه با احترام متقابل باشد .
4.     هدیه دادن : « هدیه » در جلب دل ها و افزایش محبت ها ، نقش عجیبی دارد. بر نامزدها لازم است که از این نکته ی زیبا و مهم غفلت نکنند. لازم نیست که هدیه ، گران قیمت باشد، بلکه لازم است زیبا و مورد علاقه ی طرف باشد و مهمتر آن که : « با ظرافت داده شود!». هدیه دادن ، ظرافت و سلیقه ی خاصی را می طلبد!  این هم فراموش نشود که : هدیه دادن باید از دو طرف باشد، نه این که فقط پسر به دختر هدیه بدهد . البته پسر باید بیشتربدهد!
5.     نامه نگاری های محبت آمیز: نوشتن نامه های پر محبت و با صفا ، تأثیر نکویی در افزایش محبت و استحکام رابطه ی بین نامزدها دارد. حتی اگر دو نامزد به هم نزدیک باشند و همیشه یکدیگر را ببینند، باز هم نوشتن نامه تأثیر خود را دارد. نامزدها می توانند نامه ها را بنویسند و پس از ملاقات و هنگام جدا شدن از هم ، نامه ها را به یکدیگر بدهند. البته هرگاه مسافرتی پیش آمد و از هم دور شدند ، نامه ها باید بیشتر و مفصل تر شود. همسرانی را می شناسم که پس از گذشت سال ها از زمان ازدواجشان ، هنوز نامه های دوران نامزدی را نگه داشته و مطالعه می کنند و برایشان خاطره انگیز و لذت بخش است !
6.     ملاقات های صمیمانه: دو نامزد باید در این دوران شیرین و به یاد ماندنی ، دیدارهای دوستانه داشته باشند. این ملاقات ها ، امید و شور و علاقه را درهر دو تقویت می کند. این کار نه تنها خلاف عفت نیست ، بلکه باعث تقویت عفت در هر دو می شود. در این ملاقات ها ، با یکدیگر صحبت های محبت آمیز داشته باشند و به هم عشق و علاقه و محبت نشان دهند و درباره ی زندگی آینده شان گفت و گو کنند ؛ به هم دل گرمی و امید بدهند و باهم به گردش و تفریح و مسافرت بروند.

\ !پس این چی ؟ \...جالب و تاثیر انگیز لطفا و حتما ببینید....!!!!

    نظر

 
از خواب
 
هنوز قدر محبت و مراقبت های والدینتون رو نمیدونین؟
http://marshal-modern.ir/Archive/27908.aspx

http://marshal-modern.ir/Archive/27904.aspx

پس دستای کوچیک این چی؟؟؟؟؟؟

http://marshal-modern.ir/Archive/27906.aspx



کار دیگه ای برای انجام دادن ندارین؟
http://marshal-modern.ir/Archive/27922.aspxhttp://marshal-modern.ir/Archive/27921.aspxhttp://marshal-modern.ir/Archive/27913.aspxhttp://marshal-modern.ir/Archive/27907.aspx

خواص گیاهان دارویی....

 

 

 

 

 
خواص انواع گیاهان دارویی
 
 

 
هر بیماری قرار نیست با داروهای شیمیایی درمان شود. انسان در طبیعت بوجود آمده و طبیعت نیز درمان بیماری‌های انسان را به عهده دارد. با کمی دقت می‌توان دریافت که درمان تمام بیماری‌های انسان در گیاهان موجود در طبیعت وجود دارد.
امیدواریم که با استفاده از این داروها زندگی با نشاط و طولانی را تجربه کنید....
 
گیاهان دارویی و خواص آنها:
 
عرق گیاهی اسطوخدوس (مفرح اعصاب)
رفع اضطراب، ضد تشنج، آرام بخش، خواب آور، تقویت کننده مغز و اعصاب
 
عرق گیاهی شنبلیله (دیابت)
علاج قند خون از راه فعال کردن لوز المعده و تولید انسولین طبیعی
 
عرق گیاهی شوید (چربی سوز)
پایین آورنده کلسترول، تری گلیسیرید خون و چربی‌های زائد
 
عرق گیاهی برگ زیتون (فشار خون)
پایین آورنده فشار خون، فیبرینولیتیک، کنترل آرتیمی‌های قلبی
 
عرق گیاهی شیرین بیان (زخم معده)
ضد اسپاسم ضد ترشح اسید معده، رفع التهاب دستگاه گوارش، زخم اثنی عشر و زخم معده
 
عرق گیاهی زنجبیل (تقویت جنسی)
 کمبود تمایلات جنسی
 
عرق گیاهی ترخون (اشتهاء آور)
افزایش اشتها، چاق کننده، تقویت عمومی بدن، صفرازدا
 
عرق گیاهی خارشتر (سنگ شکن)
دفع سنگ‌های کلیه و مجاری ادرار با منشاء اگزالات کلیسیم، ضد اسپاسم، قولنج‌های کلیوی، عفونت
 
عرق گیاهی آویشن (هربال کلد)
رفع علائم سرماخوردگی، سینوزیت و آنفولانزا، ضد سرفه، خلط آور و ضد التهاب دهان و گلو، عفونت بدن

 
عرق گیاهی زیره (لاغری)
چربی سوز، رفع اشتهای کاذب، از بین بردن چربی‌های زیر پوستی
 
عرق گیاهی شاهتره (جوش و آکنه)
درمان آکنه، رفع جوش‌های چرکی زیر پوستی و نوک سیاه، تقویت کبد
 
عرق گیاهی گشنیز (حساسیت و آلرژی)
رفع حساسیت‌های پوستی و فصلی، اگزما، رفع خارش جوش، کورک و لک صورت، ضعف و تنبلی کبد
 
عرق گیاهی سنبل الطیب (تقویت قلب)
تقویت عضلات قلب، تپش قلب و تنظیم ضربان، رفع احتقان قلب، کنترل فشار خون عصبی
 
عرق گیاهی زنیان (مفاصل)
رفع دردهای آرتروز و مفاصل، اسپاسم عضلانی، روماتیسم، رفع آرتریت، رفع دردهای سیاتیک، نقرس
 
عرق گیاهی کاکوتی (کولیت)
مکمل و درمان التهاب روده‌ای، کولیت، کولیت زخمی
 
عرق گیاهی رازیانه (پریود)
تنظیم عادات ماهیانه، تقویت تخمدان‌ها، دفع کیست، اختلالات قبل از قاعدگی، فیبروم
 
عرق گیاهی گزنه (پروستات)
درمان هیپر پلازی پروستات، تکرار ادرار سوزش و درد هنگام دفع ادرار
 
عرق گیاهی نسترن (مفتح قلب)
رفع تصلب شرائین، گرفتگی عروق کرونر، واریس

 
عرق گیاهی گل زوفا (آسم)
رفع علائم آسم (اسپاسم ریه و خلط آور)، ضد سرفه
 
عرق گیاهی بابونه (روماتیسم)
رفع علائم روماتیسم (کاهش درد و التهاب، رفع عفونت)
 
عرق گیاهی دارچین (سینوزیت خوراکی)
رفع علائم سینوزیت (نزله، سردرد و التهاب)
 
عرق گیاهی گل رومی (یبوست و گوارشی)
مشکلات گوارشی، احساس نفخ، یبوست
 
عرق گیاهی بادرنجبویه (کم خونی)
کم خونی، کمبود آهن، تقویت عمومی بدن
 
عرق گیاهی مرزه کوهی (ضد اسهال)
رفع اسهال‌های عفونی و معمولی، رفع التهاب روده، ضد تهوع و ضد استفراغ، مسمومیت، احساس ناخوشی
 
عرق گیاهی مورد (تقویت پیاز مو)
کمک به رویش مجدد مو، ضد ریزش، سفیدی مو)
 
عرق گیاهی پونه (شب ادراری)
شب ادراری کودکان، تقویت مثانه، تکرار ادرار بزرگسالان، رفع افتادگی مثانه
 
عرق گیاهی خارخاسک (سنگ مثانه و کیسه صفرا)
دفع سنگ‌های مثانه و کیسه صفرا و مجاری ادرار با منشاء اگزالات کلیسیم، ضد اسپاسم
 
 
عرق گیاهی هل (هاضم)
باد شکم، دل درد، دل پیچه، چنگ زدن، اسپاسم، قولنج، مقوی دستگاه گوارش
 
عرق گیاهی گل ختمی (عفونت بدن)
دفع عفونت دستگاه ادراری، سوزش ادرار
 
عرق گیاهی بومادران (ضد انگل)
رفع کرمک، کرم آسکاریس، کیست ژیاردیا
 
عرق گیاهی بولاع اوتی (تیروئید)
رفع اختلالات غده تیروئید (کم کاری)
 
عرق گیاهی یونجه (پوکی استخوان)
رفع علائم پوکی استخوان، نازک شدن استخوان
 
عرق گیاهی آنیسون (میگرن)
رفع علائم میگرن، درد ضربان دار یک طرف سر یا دوطرف، تهوع و استفراغ، درد پشت سر
 
عرق گیاهی بید (تب بر)
رفع تب بالای مداوم یا متناوب و تب‌های دیگر، مسکن
 
عرق گیاهی بهار نارنج (افسردگی)
رفع علائم افسردگی، خستگی، تمرکز ضعیف، استرس زیاد
 
عرق گیاهی کرفس (بواسیر)
درمان بواسیر، شقاق مقعد، یبوست، خونریزی و درد
 
عرق گیاهی گل همیشه بهار (رازن)
قائده آور، تقویت تخمدان‌ها و محرک هورمون استروژن، مدر حیض و بول (قائده آور و ادرار آور)
 
عرق گیاهی میخک (آرام بخش)
کوفتگی عضلات و استخوان، درد بدن، مهار پروستا گلاندین‌ها
 

عرق گیاهی گلپوره (ایمنی بدن)
تقویت کننده قدرت دفاعی بدن، مقوی و نیرو دهنده
 
عرق گیاهی گل سرخ (افسردگی)
ضد افسردگی، اضطراب، استرس، نشاط آور، کم بودن تمایلات جنسی بانوان
 
عرق گیاهی کاسنی (یائسگی)
رفع علائم یائسگی، گر گرفتگی، عرق شبانه، تب بدن، احساس آشفتگی
 
عرق گیاهی رزماری (انرژی)
مکمل خوراکی انرژی زا، افزایش انرژی و وزن، حجم ساز، سرشار از ویتامین، رشد عضلات و استخوان
 
عرق گیاهی ورون (حافظه)
تقویت هوش و حافظه، تقویت تمرکز حواس، ضد اضطراب، استرس و آلزایمر
 
عرق گیاهی تمشک (تصفیه خون)
تصویه خون و رقیق نمودن خون، تب بر، درمان آبله
 
بنا به گفته حکیم ابو علی سینا، زمان مناسب جهت درمان و بهبود بیماری با داروی گیاهی 40 روز می‌باشد.


واکنش مراجع به استقبال مردم از ضریح .....

    نظر
وی در ادامه سخنان خود به ماجرای پیراهن یوسف و شفا گرفتن حضرت ایوب به واسطه پیراهن که در قرآن به وضوح به آن اشاره شده است، استناد کرد.
پارسینه _ گروه آیین و اندیشه: تا چند روز آینده ضریح جدید حرم مطهر امام حسین (ع) از مرز شلمچه وارد کشور عراق خواهد شد تا پس از مراسم اربعین اقدامات اجرایی برای نصب آن در حرم امام حسین (ع) آغاز گردد.

این ضریح که در قم به دست هنرمندان ایرانی طراحی و ساخته شده است پس از یک ماه بازدید عموم و مراجع دینی در شهر قم در ایام عزاداری اباعبدالله (ع) به تهران منتقل شد و از انجا سفر خود را برای رسیدن به مرز ایران و عراق از میان شهرهای ایران آغاز کرد.

استقبال بی نظیر و معنادار درصد قابل توجهی از مردم ایران در شهرهای مختلف و در مراسم استقبال از ضریح که موید آن گزارش های تصویری و خبری که خبرگزاری های مختلف داخل ایران از این رخداد منتشر کرده اند، گروه های ضد انقلاب و شبکه های معاند شیعی را علناً بر آن داشت تا به هتاکی علیه مقدسات اسلامی و زیر سوال بردن مقدسات شیعیان بپردازند.


در این میان برخی نیز از داخل، اقدام به نشر این شبهه کردند که «ضریحی که صرفا از ترکیب چند فلز مانند طلا و نقره و آهن تشکیل شده و هنوز هم در حرم امام حسین (ع) قرار نگرفته، چطور می‌تواند ارزشمند باشد که مردم به استقبال از آن بروند و از آن تبرک بجویند؟

به واقع اثر یک شبهه که به آن پاسخ درست داده نشود ازلبه شمشیر تیزتر است. از این رو بزرگان و مراجع تقلید شیعه در واکنش های خود به این موضوع پاسخ این شبهه با استدلات گوناگوی برای عموم مطرح کردند.

آیت الله جوادی آملی نیز در قم به دیدار این ضریح مقدس مشرف شدند.


اولین واکنش
اولین واکنش به طرح این ادعا از سوی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه در برنامه تلوزیونی سمت خدا بود. در ان برنامه مجری با طرح این موضوع که بسیاری از بینندگان خواستار پاسخگویی وی به این شبهه شدند، گفت: این نوع طرح شائبه ها باعث راسخ تر شدن عزم مردم در احیای شعائر اسلامی خواهد شد.

وی افزود: شما می بینید امسال با توجه به تمام مشکلات اقتصادی موجود مردم هرچه بیشتر به ادای نذورات خود در ایام ماه محرم می پرداختند. وی در ادامه سخنان خود به ماجرای پیراهن یوسف و شفا گرفتن حضرت یعقوب به واسطه پیراهن که در قرآن به وضوح به آن اشاره شده است استناد کرد.

رفیعی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه یکی از اشکالات مخالفین این است که هرچه را به مذاق وعقیده ی شان ساز گار نباشد به آن نسبت شرک وخرافه پرستی میدهند درحالی که نه تنها شرک وخرافه نیست بلکه تعظیم شعائر الهی است خداوند در رابطه با تعظیم شعائر می فرماید «ذَلِکَ وَ مَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوب»؛ سوره حج، آیه 32. مناسک حج و هرکس شعائر الهى را بزرگ دارد، این کار نشانه تقواى دل هاست.


و یا حدیث پیامبر اکرم که فرمودند:
یا علی من عمر قبورکم و تعاهدها فکانما اعان سلیمان بن داود علی بناء بیت المقدس (بحار ج 97 ؛ 120)علی جان ؛ هرکه قبر های شما را بسازد و آنها را نگهداری کند همانند کسی است که به سلیمان در ساخت بیت المقدس کمک کرده است.

آیت الله مکارم شیرازی

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در درس خارج فقه خود با بیان اینکه کسانی که به کاروان سفینةالنجاة ضریح امام حسین (ع) خرده می‌گیرند، اشتباه می‌کنند، گفتند: «برخی افراد از بردن ضریح امام حسین (ع) به شهر‌های مختلف ایراد می‌گیرند و می‌گویند چه فرقی بین طلا و نقره‌های ضریح و دیگر طلا‌ها و نقره‌ها وجود دارد؛ باید به آن‌ها بگوییم این بوسیدن مردم به خاطر انتصاب به امام حسین (ع) است و خرافی نیست. اشخاصی که این مسئله را خرافه می‌دانند، اشتباه می‌کنند؛ چرا که مسائلی در بین همه مسلمانان و عقلای جهان وجود دارد که همه پذیرفته‌اند، مانند بوسیدن پرچم یک کشور و یا نگهداری اشیای گذشتگان در موزه‌ها به خاطر انتصابشان به هویت یک ملت.»

وی با بیان اینکه دو چیز بدون استثنا دربین همه مسلمانان مشترک است، اظهار داشت: «در میان مسلمین بوسیدن قرآن و حجرالاسود بین شیعه و سنی و وهابی و غیر وهابی مشترک است. در رابطه با بوسیدن حجرالاسود می‌پرسیم که چرا آن را می‌بوسید؟ می‌گویند سنت است، این مرجع تقلید خاطر نشان ساختند: استقبال گسترده‌ای مردم از ضریح سیدالشهدا نشان داد به کوری چشم دشمنان که فکر می‌کردند: عشق حسین (ع) از پویایی و جاودانگی برخوردار است، لذا کسانی که فکر می‌کنند مردم ضریح را می‌پرستند، حرفهای مضحکی می‌زنند.»

آیت الله میلانی

حضرت آیت الله سیدعلی میلانی نیز برای چرایی ساخت ضریح با وجود فقرا در جامعه فرمودند: «اولا مردم هزینه ساخت ضریح را از اموال خود می پردازند و هزینه آن ربطی به دستگاه دولت و حکومتی ندارد. و طبق گفته مدیر پروژه ساخت ضریح و آمار بدست آمده اکثر افرادی که در این راه کمک کرده اند خود فقیر هستند و نیاز مند کمک مالی هستند و به طلا و نقره ای که اهداء نموده اند محتاج ترند.»

وی در ادامه بیان داشت: «با عظمت بودن مرقد مقدسه از شعائر است و عبادت می باشد. در روایت آمده که در صدر اسلام پیشنهاد شد که پرده کعبه را که قیمتی بوده بفروش برسد امام علی علیه السلام مانع شدند. این شبهه اگر چه درظاهر بین شیعیان مطرح شده و لی ریشه وهابی دارد.»



آیت الله صافی گلپایگانی

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با تاکید بر اینکه ساخت این ضریح از شعائر بزرگ دین است، خاطر نشان کردند: «در این ضریح اعجاز و کرامت نهفته است و اینکه مردم با این احساسات و علاقه شدید نسبت به این ضریح مطهر ابراز علاقه می کنند، تعظیم شعائر اهلبیت علیهم السلام و از اسرار الهی است؛ این مظاهر و برنامه ها همه برعظمت موقعیت سید الشهداء علیه السلام و بزرگی قیام آنحضرت دلالت دارد و هویت مذهبی شیعه را به دنیا نشان می دهد.»