سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

دو سؤال منطقی از کسانی که این روزها خیلی داد می کشند و تهدید می

    نظر
در ششم بهمن 1386 جشنواره بین‌المللی فارابی در ایران برگزار شد و "ریچارد فرای"به عنوان مهمان رئیس جمهور وقت ایران در آن حاضر شد و مورد تقدیر ویژه قرار گرفت. غلامعلی حداد عادل هم بعد از پایان سخنرانی رییس جمهور وقت، نزد فرای رفت و از او به دلیل یک عمر تلاش برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران زمین به مردم جهان سپاسگزاری کرد.

عصرایران ؛جعفر محمدی - در ششم بهمن 1386  جشنواره بین‌المللی فارابی در ایران برگزار شد و "ریچارد فرای"به عنوان مهمان رئیس جمهور وقت ایران در آن حاضر شد و مورد تقدیر ویژه قرار گرفت.

 غلامعلی حداد عادل، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رییس وقت کمیسیون فرهنگی مجلس هم بعد از پایان سخنرانی رییس جمهور وقت، نزد فرای رفت و از او به دلیل یک عمر تلاش برای  معرفی فرهنگ و تمدن ایران زمین به مردم جهان سپاسگزاری کرد.

تقدیر رئیس جمهور وقت ایران از ریچارد فرای به پاس یک عمر تلاش او برای شناساندن فرهنگ و تمدن ایران به جهان / این عکس را باشگاه خبرنگاران که وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی است ، منتشر کرده است.


فرای در این مراسم، از دولت ایران خواست اجازه دهد که بعد از مرگ، پیکرش را در کنار زاینده رود دفن کنند. احمدی نژاد ، نه تنها با این درخواست موافقت کرد ، بلکه خانه ای را هم به او اهدا کرد که تا آخر عمرش بتواند در ایران زندگی کند.

حال که فرای از دیده از دنیا فروبسته است، دو سؤال منطقی از کسانی که مخالفت خود را دفن فرای در ایران را اعلام می کنند مطرح می کنیم و امیدواریم به جای آن که یکی از برچسب هایی که همواره در جیب شان دارند را نصیب ما کنند ، مثل آدم های عاقل بدان جواب دهند؟

گروه های تندرو در اصفهان، با هجوم به آرامگاه دو ایران شناس ، خواستار تخریب آن شدند و مخالفت خود با دفن فرای را اعلام کردند.


1 - اگر همان گونه که می گویید فرای جاسوس بوده است ، چرا وقتی این جاسوس زنده بود و به ایران آمد و رئیس جمهور وقت و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از وی تقدیر کردند ، چیزی نگفتید و اعتراضی نکردید؟ واقعاً یک جاسوس زنده خطرناک تر است یا یک جسد بی جان؟

اگر پاسخی برای آن سکوت و این هیاهو ندارید ، قبول کنید که دارید سیاسی کاری می کنید. چون دولت مقبول خودتان ، حق داشت از فرای تقدیر کند و به او خانه ای تاریخی و مجلل اهدا کند ولی دولت رقیب ، حق ندارد در تجلیل از یک عمر خدمات این ایران شناس و در عمل به وصیت اش ، حتی یک قبر هم به او بدهد!
کمی تقوا ، مخصوصاً برای کسانی که ادعاها دارند، بد نیست.

چند نفر از نمایندگان اصفهان با نوشتن نامه ای به رئیس جمهور او را تهدید کردند که در صورت دفن فرای با "عکس العمل شدید کنترل نشده مردمی" مواجه خواهد شد!این نمایندگان نگفته اند که اگر فرای جاسوس بود ، چرا این عکس العمل کذایی را هنگام سفر او به ایران و اصفهان و دیدار با رئیس جمهور وقت ، راه نینداختند؟!



خانه ای در اصفهان که احمدی نژاد به فرای اهدا کرده بود

 2 - می گویید جاسوس است و وقتی هم این جاسوس به ایران رفت و آمد می کرد اصلاً اعتراضی نداشتید. حالا بفرمایید این آقا دقیقاً چه جاسوسی هایی می کرده است و چه سندی دارید؟ این که چشم تان را ببندید و دهان تان را باز کنید و بگویید فلانی جاسوس بوده که نشد حرف. همین اتهام را می شود بدون دلیل و مدرک درباه خودتان هم مطرح کرد.
احتمالاً یکی از حوزه های جاسوسی او ، دربارهای سلسله های پادشاهی کهن ایران بوده است چرا که به عنوان یک ایران شناس - و به قول موسوی بجنوردی،بزرگ ترین ایران شناس جهان - به زبان های اوستایی، سغدی و پهلوی آشنایی کامل داشت.

پس لطفاً درباره سکوت تان در هنگام سفر فرای به ایران و تقدیر احمدی نژاد از او توضیحی دهید و اسناد جاسوس بودن او را منتشر نمایید. البته سندتان "سند" باشد ، نه چیزی که خودتان نوشته باشید و بعد همان را به عنوان سند، ارائه دهید. متوجه که می شوید؟!


جنگ سوریه، تجربه ای متفاوت برای حزب الله لبنان ....

    نظر
برای جذب و حضور نیرو در حزب الله لبنان برای مشارکت در جنگ سوریه، فرد باید با اخلاق، متدین و حداقل 18 ساله باشد.

تجربه مشارکت اعضای حزب الله لبنان در جنگ سوریه موضوع گزارشی از خبرگزاری فرانسه است.

به گزارش عصر ایران، حضور اعضای نظامی حزب الله لبنان در سوریه باعث شد پیروزی های گسترده ای رقم بخورد و گروه های تندروی مذهبی و مخالفان مسلح از مناطق استراتژیک و مهمی در سوریه عقب نشینی کنند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود نوشته است: از جنگیدن در مقابل اسرائیل در مرزهای لبنان تا سوریه و جنگیدن در کنار نیروهای دولتی این کشور ؛ حزب الله لبنان در حال کسب تجریه جنگی جدید و متفاوتی در سوریه است.

کارشناسان می گویند استراتژی حزب الله لبنان و گفتمان سیاسی اش با تغییر صحنه عملیات های نظامی تغییر کرده است. قبل از این حزب الله لبنان به دنبال مقابله با دشمن صهیونیست بود اما هم اکنون به دنبال مقابله با تکفیری ها نیز هست. حزب الله لبنان در سوریه با جنگ شهری روبه رو است و به پشتیبان اصلی و تاثیرگذار در حمایت از حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه تبدیل شده است.

"اندرو اکزوم" کارمند سابق وزارت خارجه آمریکا و کارشناس مسائل لبنانی گفت: نسل جدیدی از اعضای نظامی حزب الله لبنان وجود دارد که نخستین تجربه جنگیدن خود را در سوریه می گذرانند. معتقدم آنها در حال کسب تجربه خوبی در زمینه جنگ واقعی به جای درگیری های آزمایشی و غیرواقعی در مانورهای نظامی هستند.

خبرگزاری فرانسه ادامه می دهد: تعداد افراد نظامی حزب الله لبنان مستقر در سوریه حدود 5 هزار نفر برآورد می شود. نیروهای نظامی حزب الله لبنان قبل از انتقال به سوریه، دوره های آموزش نظامی را ابتدا در لبنان و سپس در ایران طی می کنند.

 یکی از این افراد که خود را ابومحمد 30 ساله از منطقه بعلبک در شرق لبنان معرفی می کند به خبرگزاری فرانسه می گوید: دوره های آموزشی در منطقه جرود بعلبک لبنان آغاز می شود و 40 روز تا 3 ماه طول می کشد. دوره های آموزشی سپس در ایران و به مدت 2 ماه برای آموزش سلاح سنگین و فرماندهی گروه های رزمی تکمیل می شود.

ابومحمد مدتی پیش از منطقه قلمون در شمال دمشق بازگشته است. او در درگیری ها مشارکت داشت و از ناحیه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
وی می افزاید: هم اکنون دوره های آموزش نظامی در حزب الله لبنان، افزایش یافته است زیرا به مدت 2 سال بدون توقف در حال جنگ در سوریه هستیم.

اعضای نظامی حزب الله لبنان تاکید می کنند: برای جذب و حضور نیرو در حزب الله لبنان برای مشارکت در جنگ سوریه، فرد باید با اخلاق، متدین و حداقل 18 ساله باشد.
آنها  می گویند فردی که به سوریه می رود نیازمند اقناع نیست بلکه همان گفتمان ضرورت مقابله با تندروها و پشتیبانی از بشار اسد را تکرار می کنند.

اعضای حزب الله لبنان که در جنگ با اسرائیل و در سوریه حاضر بودند از تفاوت های این دو تجربه می گویند.
ابوعلی 40 ساله که در جنگ ژوئیه 2006 علیه اسرائیل وجنگ شمال دمشق در ماه گذشته مشارکت داشت می گوید: در برابر اسرائیل، با یک دشمن روبه رو بودیم اما در سوریه ما نمی دانیم با چه کسی روبه رو هستیم. یک روز داعش، روز دیگر جبهه النصره و روز دیگری ارتش آزاد. در جنوب لبنان با زمین و جغرافیا آشنا بودیم اما در سوریه آن را نمی شناسیم.

وی اضافه می کند: جنگ در سوریه، آسان نیست. جغرافیای سوریه شامل دشت های گسترده، صحرا، کوه و دره است.

"جفری وایت" یکی از مقامات سابق سازمان جاسوسی آمریکا هم در گزارشی که به تازگی از سوی مرکز مبارزه با تروریسم در واشنگتن منتشر شده نوشت: نزاع در سوریه به حزب الله لبنان درباره جنگ غیرمعمول، آگاهی زیادی داده است. علاوه بر این، حزب الله لبنان هم اکنون تنها به درگیری های تاکتیکی کوچک محدود نیست و عملیات های هجومی را انجام می دهد.

وی ادامه می دهد: جنگ در سوریه از نوع دیگری است. زمان طولانی را در بر می گیرد ، واحدهای بزرگی در آن مشارکت می کنند و عملیات های پیچیده ای را شامل می شود.

حزب الله لبنان همچنین دوره های آموزشی برای برخی گروه های نظامی دولتی سوریه برگزار می کند.
ابوحسین 40 ساله یکی از افراد نظامی حزب الله لبنان که فرمانده یک گروه است می گوید: برخی اعضای ارتش سوریه بی انضباط و برخی مواقع بی کفایت هستند. اعضای ارتش سوریه بارها به خطا به سمت اعضای حزب الله لبنان شلیک کرده اند. اعضای ارتش سوریه تجربه ای در جنگ شهری ندارند.

وی می افزاید: حزب الله لبنان متولی آموزش نیروهای ارتش دفاع ملی و نیروی جدیدی به نام "عقاب های صحرا" در سوریه است. این نیرو شامل بازنشستگان ارتش سوریه نیز هست.

حزب الله لبنان مشارکت در جنگ داخلی سوریه را تلاش برای مقابله با رسیدن گروه های تکفیری به لبنان می داند. سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان گفته بود اجازه سقوط حکومت سوریه، هم پیمان نخست مقاومت را نمی دهد.
تاکنون بیش از 360 نفر از اعضای نظامی حزب الله لبنان در سوریه به شهادت رسیده اند.

 


ویژگی های سی گانه یک انسان مدنی....

    نظر

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


1. به شهروندان عادی بیشتر احترام بگذارد تا کسانی که پست و مقام دارند.

2. بتواند سی صفحه در مورد خود، روحیات و افکار خود بدون حتی یک جمله تکراری بنویسد.

3. برای خود به وسعت جهان، احترام قائل باشد.

4. در روز حداقل پانزده دقیقه برای شناخت خود وقت بگذارد.

5. از کسی سؤال خصوصی نپرسد.

6. برای هر سؤالی، چندین پاسخ متفاوت قائل باشد.

7. اختلاف خود با دیگران را با گفت وگو حل کند.

8. مبنای قضاوت در مورد انسان ها: 95 درصد باطن و عمل آن ها، 5 درصد، ظاهرشان.

9. انتظارات خود را از دیگران به حداقل برساند. با توانایی های خود زندگی کند.

10. راست گویی و درست کاری را نه صرفاً یک فضیلت فردی بلکه استوانه آفرینش بداند.

11. برای کل جامعه و آینده آن تلاش کند و نه صرفا در گروه و اطرافیان خود.

12. در روز پانزده دقیقه با گُل و گیاه وقت بگذراند و رنگ ها را تقدیر کند تا بلکه قدری از قدرت، سیاست، پول و خودنمایی فاصله گیرد.

13. در صف خودپرداز بانک، یک متر از کسی که مشغول کار بانکی است فاصله بگیرد.

14. با عذرخواهی، فضای تنش ها را تخفیف دهد.

15. از نیاز به نمایش، عبور کرده باشد.

16. اگر می خواهد ثروتمند شود، نهاد های دولتی و حکومتی را ترک کند.

17. بر کسانی که با او تفاوت فکری و سلیقه ای دارند، القاب نگذارد.

18. در زندگی اجتماعی و سیاسی: 95 درصد فکر و مطالعه و استدلال، 5 درصد حس، شایعات و فضاها را رعایت کند.

19. تا بتواند در رانندگی بوق نزند.

20. به گونه ای رفتار کند که صاحبان قدرت سراغ او بیایند و نه بالعکس.

21. بخش مهمی از زندگی خود را برای بجا گذاشتن میراثی ارزشمند برای جامعه، طراحی کند.

22. هنگام به کارانداختن برف پاک کن ها برای شستشوی شیشه ها، اتوموبیل های اطراف را کثیف نکند.

23. برای هر انسانی، مستقل از اینکه چه فکری دارد و به کدام گروه تعلق دارد، ارزش انسانی قائل باشد.

24. از دوستی ها و به خصوص حلقه اول دوستان خود، مانند گُل مراقبت کند.

25. حداقل در دو کار گروهی به طور دائمی، برای فرونشاندن منیت های خود، مشارکت کند.

26. اعتبار فکری افراد را در متون قابل اتکایی که تولید کرده اند، بداند.

27. وارد شبکه ذهنی منتقدین خود شود تا جهان آن ها را بهتر درک کند.

28. در رفتار اجتماعی و اخلاق فردی، قابل پیش بینی باشد.

29. به هیچ فرد، گروه و ملتی دشنام ندهد. با مخالفین خود، حقوقی رفتار کند.

30. شأن و منزلت خود را به مراتب بالاتر از کسانی بداند که پست و مقام و منصب دارند.


نویسنده: پروفسور محمود سریع القلم


فایده های شگفت انگیز نعمت لبخند در زندگی....

    نظر


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


لبخند چیزی فراتر از نشان دادن خوشایند بودن چیزی است. تحقیقات روانشناسی 10 فایده لبخند زدن را بیان می‌کنند. آدمها همیشه لبخند می‌زنند، مخصوصاً وقتی در جمع هستند اما لبخند فقط نشان دهنده شاد بودن آنها نیست. ما از لبخند برای اهداف خاص اجتماعی استفاده می‌کنیم زیرا لبخند می‌تواند پیام‌های مختلفی را به دیگران برساند. در زیر به 10 روشی که می‌توان از لبخند برای فرستادن پیام درمورد قابل اعتماد بودن، جذابیت، اجتماعی بودن و ویژگی‌های بسیار دیگر درمورد خودمان استفاده کرد، اشاره می‌کنیم.

1. تشویق دیگران برای اعتماد به شما
در دنیایی که همه فقط به فکر خودشان هستند، واقعاً به چه کسی می‌توان اعتماد کرد؟ یک نشانه از قابل اعتماد بودن ما، لبخند است. لبخندهای واقعی پیام می‌فرستد که دیگران می‌توانند به ما اعتماد کرده و با ما همکاری کنند. کسانیکه لبخند می‌زنند معمولاً سخاوت و برونگرایی بیشتری دارند. اقتصاددانان نیز تصور می‌کنند که لبخند ارزش ویژه‌ای دارد. در یک تحقیق که توسط شارلمان و همکاران (Scharlemann et al.) انجام گرفت، احتمال اینکه شرکت‌کننده‌ها به افرادیکه لبخند می‌زدند اعتماد کنند خیلی بیشتر از بقیه بود. این تحقیق مشخص کرد که لبخند تمایل افراد برای اعتماد کردن را تا 10% افزایش می‌دهد.

2. جلب ملایمت و ارفاق دیگران
وقتی افراد کار بدی انجام می‌دهند و دستگیر می‌شوند معمولاً لبخند می‌زنند. آیا این کار برایشان فایده‌ای دارد؟ براساس تحقیقی که توسط لافرانس (LaFrance) و هِچ (Hecht) در 1995 انجام گرفت، می‌تواند اینطور باشد. ما با کسانیکه قانونشکنی کرده‌اند، اگر بعد از آن لبخند بزنند، با ملایمت و ارفاق بیشتری برخورد می‌کنیم. مهم نیست که لبخندی دروغین باشد، لبخندی از روی بیچارگی باشد یا یک لبخند واقعی، همه آنها باعث می‌شود برای فرد خاطی کمی تحفیف قائل شویم. به نظر می‌رسد که به این دلیل در این مورد موثر است که تصور می‌کنیم افرادی که بعد از قانون شکنی لبخند می‌زنند، قابل‌اعتمادتر از آنهایی هستند که لبخند نمی‌زنند.

3. رهایی از خطاهای اجتماعی
فراموش کردید به مناسبت سالگرد ازدواجتان برای همسرتان هدیه بخرید؟ اسم یک مشتری مهم را فراموش کرده‌اید؟ سهواً یک بچه کوچک را لگد زدید؟ اگر چنین مواردی برای شما هم پیش آمده باشد، احتمالاً خجالت‌زده شده‌اید. عملکرد خجالت این است که شما را از مکان‌های اجتماعی پرفشار بیرون کند. لبخند‌های از روی خجالت با پایین انداختن سر همراه است و خیلی وقت‌ها هم یک خنده کوتاه احمقانه به آن اضافه می‌کنیم. این کار برای این انجام می‌شود که باعث شویم فرد مقابل اشتباه سهوی ما را فراموش کرده و سریعتر ما را ببخشد. بنابراین لبخند از روی خجالت به ما کمک می‌کند از زندان رها شویم.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


4. چون درغیراینصورت احساس بدی پیدا خواهم کرد
گاهی‌اوقات به این دلیل لبخند می‌زنیم که هم مودبانه است و هم اینکه بعد از آن احساس بدی پیدا نمی‌کنیم. مثل زمانیکه کسی با اشتیاق درمورد اینکه چطور مقداری پول در جیب یکی از لباس‌های قدیمی‌اش پیدا کرده برایمان تعریف می‌کند. شاید خیلی جای لبخند زدن نداشته باشد اما اینکار را می‌کنید چون مودبانه است. در یک تحقیق از افراد مختلف سوال شد بعد از شنیدن اخبار خوب از یک نفر، صورت خود را خشک و جدی نگه دارند. بعد از آن احساس بدی پیدا کردند و تصور می‌کردند که آن فرد نظر بدی نسبت به آنها پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که در اینگونه مواقع سر خود را تکان داده و لبخند می‌زنیم چون می‌دانیم اگر اینکار را نکنیم، بعد احساس پشیمانی خواهیم کرد. این احساس در زنان قوی‌تر از مردان است.

5. خندیدن از ته قلب
لبخند زدن راهی برای کاهش فشار ناشی از موقعیت‌های ناراحت‌کننده است. روانشناسان به آن فرضیه فیدبک چهره می‌گویند. حتی وقتی به اجبار لبخند می‌زنیم برای اینکه کمی روحیه‌مان را بهتر کند کافی است.
هشدار: لبخند زدن به چیزهای ناراحت‌کننده شاید موثر باشد اما به نظر دیگران جالب نمی‌رسد. وقتی آنسفیلد (Ansfield) در تحقیق خود از شرکت‌کننده‌ها خواست تا ویدئوهایی ناراحت‌کننده تماشا کنند، آنهایی که لبخند زدند بعد احساس بهتری داشتند تا آنها که لبخند نزدند. اما آنهایی که به تصاویر ناراحت‌کننده لبخند می‌زدند در نظر دیگران خوشایند نبودند.

6. برای درک و بینش بهتر
وقتی عصبی هستیم، توجه ما کمتر می‌شود. متوجه نمی‌شویم که کناردستمان چه می‌گذرد و فقط اتفاقی که درست روبه‌رویمان می‌افتد را می‌بینیم. این هم از نظر لفظی و هم استعاری صدق می‌کند: وقتی مضطرب هستیم یا استرس داریم، متوجه ایده‌هایی که در گوشه‌های ذهنمان است نمی‌شویم. اما برای به دست آوردن درک از یک مشکل، دقیقاً به همین ایده‌های پیرامونی نیاز پیدا می‌کنیم. لبخند بزنید. لبخند زدن باعث می‌شود احساس خوبی پیدا کنیم که انعطاف‌پذیری در توجه را بالا برده و توانایی ما برای فکر کردن کلی‌نگر را تقویت می‌کند. وقتی این ایده توسط جانسون و همکاران (Johnson et al.) در سال 2010 بررسی شد، نتایج تحقیق نشان داد که شرکت‌کننده‌هایی که لبخند می‌زدند در کارهایی که نیاز به توجه داشت و فرد باید کل جنگل و نه فقط درختان آن را می‌دید، بهتر عمل می‌کردند.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


7. برای جذابیت
لبخند خانم‌ها تاثیری جادویی بر همسرشان دارد و تاثیر آن حتی از ارتباط چشمی نیز بالاتر است. در یک تحقیق بر روی نحوه برخورد آقایان با خانم‌ها را در یک بار بررسی کرد ]والش و هویت، 1985 (Walsch & Hewitt, 1985) [. وقتی زنی فقط ارتباط چشمی با همسرش برقرار می‌کرد، در 20% از موارد فرد به او نزدیک می‌شد. وقتی همان زن لبخندی را هم اضافه می‌کرد، در 60% از موارد مرد به او نزدیک می‌شد.
اما وقتی مردها به زنان لبخند می‌زنند، تاثیر آن جادوییت کمتری دارد. بااینکه لبخند زدن جذابیت خانم‌ها را برای آقایان بیشتر می‌کند اما برعکس آن چندان صادق نیست. درواقع، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مردان وقتی باغرور و یا حتی خجالت رفتار کنند، نسبت به زمانیکه شاد به نظر می‌رسند، جذابیت بیشتری دارند ]تریسی و بیل، 2011 (Tracy & Beall, 2011)[. کمتر لبخند زدن باعث می‌شود مردان مردانه‌تر به نظر برسند.

8. پنهان کردن فکر
روانشناسان در گذشته تصور می‌کردند که یک لبخند واقعی هیچوقت دروغ نمی‌گوید. لبخند‌های دروغین و مصنوعی فقط دهان را درگیر می‌کند درحالیکه لبخندهای واقعی به چشم‌ها نیز می‌رسد. اما در تحقیقات اخیر مشخص شده است که 80% از افرادیکه لبخند مصنوعی می‌زنند می‌توانند تاثیر لبخند بر روی چشم‌ها را نیز تقلید کنند. پس از لبخند می‌توان برای پنهان کردن چیزی که واقعاً به آن فکر می‌کنیم استفاده کنیم اما با این وجود ساختن یک لبخند مصنوعی چندان آسان نیست زیرا زمان‌بندی آن باید درست باشد. رمز ایجاد یک لبخند قابل‌اعتماد این است که شروع کُندی دارد، یعنی نیم‌ثانیه طول می‌کشد تا روی صورت پخش شود. یک تحقیق نشان داده است که در مقایسه با یک لبخند با شروع سریع (یک دهم ثانیه)، لبخندهای با شروع کُندتر قابل‌اطمینان‌تر، واقعی‌تر و جذاب‌تر تلقی می‌شوند.

9. برای پول درآوردن
در موارد قبل بررسی کردیم که اقتصاددانان نیز ارزش لبخند را دریافته‌اند اما آیا لبخند می‌تواند واقعاً برایمان پول‌ساز باشد؟ واضح است که یک لبخند پهن از یک مستخدم می‌تواند: تید و لوکارد (Tidd and Lockard) در سال 1976 در تحقیق خود دریافتند که مستخدم‌هایی که لبخند می‌زنند انعام بیشتری دریافت می‌کنند. بطور‌کلی‌تر افرادیکه در صنایع خدماتی هستند، مثل مهمانداران هواپیما یا آنها که در بخش سرگرمی و میهمان‌نوازی هستند، برای لبخند زدن به مشتریان خود پول می‌گیرند. اما مراقب باشید. تضاد مداوم بین آنچه واقعاً احساس می‌شود و آنچه نشان داده می‌شود می‌تواند موجب خستگی فرد و فرسودگی شغلی شود.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


10. لبخند بزنید تا دنیا به شما لبخند بزند
یکی از ساده‌ترین لذت‌های زندگی که معمولاً به‌خاطر خودکار بودن آن دیده نمی‌شود زمانی است که به کسی لبخند می‌زنید و او در جواب به شما لبخند می‌زند.
اما همانطور که ممکن است متوجه شده باشید همه آدمها در جواب یک لبخند، لبخند نمی‌زنند. هینز و توم‌هاو (Hinsz and Tomhave) در سال 1991 در تحقیق خود بررسی کردند که چه نسبت از افراد لبخند را با لبخند جواب می‌دهند. نتایج آنها نشان داد که حدود 50% از افراد اینگونه رفتار می‌کنند. درمقایسه معمولاً هیچکس اخم را با اخم جواب نمی‌دهد.

11. لبخند برای طول‌عمر
اگر هیچکدام از این تحقیقات نتونست لبخندی روی لبان شما بنشاند این را هم در نظر بگیرید: افرادیکه زیاد لبخند می‌زنند معمولاً بیشتر عمر می‌کنند. در یک تحقیق که بر روی تصاویر بازیکنان بیسبال در سال 1952 انجام گرفت مشخص شد که آنها که لبخند زده بودند تا 7 سال بیشتر از همسانان خود عمر کرده‌اند. شاید حالا دلیلی برای لبخند زدن پیدا کرده باشید.

 


یعنی سایت رفاهی فیلتر میشود؟! (طنـــز)...

    نظر


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


خبرگزاری ایسنا: آیدین سیارسریع، ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی را دست‌مایه مطلب طنز امروز خود در روزنامه قانون قرار داده است که در ادامه ایمیل تقدیم شما دوستان می شود.

سیارسریع می‌نویسد: "ما از آنجا که خودمان از سرویس‌های جاسوسی و بهداشتی غرب پول می‌گیریم، برای دریافت یارانه اقدام نکردیم ولی دیروز که همسایه‌مان داشت به صورت اینترنتی فرم دریافت یارانه را پر می‌کرد، ناخواسته چشممان به صفحه کامپیوترش افتاد و با کمی دقت در سوالات احساس کردیم دولت با مردم رودربایستی دارد و حرف دلش را نمی‌زند. برای همین من پیشنهاد می‌دهم فرم سوالات سایت رفاهی را به کل عوض کنند و روند ثبت نام اینترنتی به روش زیر تغییر پیدا کند:

مرحله اول: شماره حساب سرپرست خانوار را وارد کنید. غلط وارد کردن شماره حساب به معنای انصراف از دریافت یارانه و مستلزم جریمه نقدی یا تنبیه فیزیکی به تشخیص کارشناس قضایی خواهد بود.

مرحله دوم: متقاضی گرامی! آیا واقعا خود را مستحق دریافت یارانه می‌دانید؟ بلی / خیر

مرحله سوم: متقاضی گرامی! ناموسا خود را مستحق دریافت یارانه می‌دانید؟ ناموسا ها! بلی / خیر

مرحله چهارم: آیا می‌دانید دریافت یارانه از سوی شما چه صدمات جبران‌ناپذیری بر پیکر نحیف اقتصاد کشور وارد می‌کند؟
الف: نمی‌دانم و ثبت‌نام می‌کنم / ب: می‌دانم ولی چون بی‌شعورم باز هم ثبت نام می‌کنم (این سوال صرفا در جهت تحقیر متقاضیان است و اثر دیگری ندارد)


مرحله پنجم: درآمد ماهانه سرپرست خانوار چقدر است؟
الف: زیر ششصد هزار تومان ب: بین ششصد هزار تومان و یک میلیون تومان ج: بالای یک میلیون تومان


نه! ساده نباشید! این پایان ماجرا نیست. در دل همین مرحله پنجم مرحله‌ای دیگر نهفته است! به این شکل:

در صورت انتخاب گزینه ششصد هزار تومان، پیام زیر برای مخاطب ارسال می‌شود:
آیا جان مادرتان را قسم می‌خورید؟ الف: جون مادرم رو قسم می‌خورم / ب: جون مادرم رو قسم نمی‌خورم و انصراف می‌دهم / ج: مادرم فوت کرده

برای انتخاب‌کنندگان گزینه ب پیامی ارسال نمی‌شود. در واقع تلویحا گفته می‌شود اینها زدن ندارند، اینها را خدا زده با این میزان درآمد!

در صورت انتخاب گزینه بالای یک میلیون تومان سوالات کامپیوتر طوری طراحی شده که متقاضی را با وجدانش روبه‌رو کند:
برادر / خواهر گرامی! فکر می‌کنید با این میزان درآمدی که دارید گرفتن یارانه اقدامی انسانی است؟ الف) غیرانسانی است و انصراف می‌دهم. ب) وجدان ندارم و ادامه می‌دهم.


مرحله ششم: هموطن گرامی! آیا می‌دانید دولت به خوداظهاری اکتفا نکرده و در مرحله بعدی دست به راستی‌آزمایی می‌زند؟
الف: غلط کردم انصراف می‌دهم. ب: برو از خدا بترس! ادامه می‌دهم.


مرحله هفتم: متقاضی گرامی! دیگر با چه زبانی بگوییم انصراف بدهید؟
الف: فارسی ب: انگلیسی ج: ژاپنی د: بلغاری


مرحله هشتم: آیا می‌دانید کسانی که از دریافت یارانه نقدی انصراف نمی‌دهند 40 درصد بیشتر از کسانی که از دریافت یارانه نقدی انصراف می‎‌دهند مبتلا به سرطان روده بزرگ می‌شوند؟
الف: نمی‌دانستم، انصراف می‌دهم. ب: یارانه‌هایم را جمع می‌کنم، شیمی‌درمانی می‌کنم، به امید خدا خوب می‌شم!


بعد از این سوال و وقتی متقاضی گزینه ب را انتخاب کرد ناگهان با لینک‌های رنگارنگ و عجیبی مواجه می‌شود. لینک‌هایی با عنوان "جنیفر لوپز در استخر + عکس + فیلم + سند"، "اگه گرمته بیا تو 18+"، "عکس‌های سرپرست‌خانوارپسند" و "الکسیس ت در کلاردشت + عکس" جلوی روی سرپرست خانوار قرار می‌گیرد! سرپرست خانوار هم که می‌بیند بعد از سال ها شانس در خانه‌اش را زده لینک‌ها را باز می‌کند و در کمال ناباوری می‌بیند دولت به او رکب زده و همه آن لینک‌ها، لینک‌های انصراف از دریافت یارانه نقدی بوده است. به این ترتیب دولت با انصراف 95 درصد از مردم گامی دیگر در جهت پویایی اقتصاد و نشاط اکونومیک برمی‌دارد! البته اگر سایت رفاهی را با این شرایط فیلتر نکنند."

 


مریم طوسی سریع ترین دختر ایران 100 هزار لایک گرفت....

صد هزار هوادار فیس بوکی دارد اما از نبود تماشاگر در مسابقات دوومیدانی گلایه می کند. صدهزار نفر در فیس بوک، صفحه دختری را لایک کرده اند که نامش را به عنوان نخستین دختر طلایی ایران در رشته دوومیدانی در آسیا ثبت کرده است.مریم طوسی که این روزها تولد 25 سالگی خود را جشن می گیرد، رکوردهای دوهای 100 متر، 200 متر و 400 متر زنان در ایران را هم در اختیار دارد اما مجبور است با سختی ها و تبعیض ها کنار بیاید.آخرین حضور مریم در میادین بین المللی به بازی های همبستگی کشورهای اسلامی 2013 در اندونزی باز می گردد که او توانست دو مدال طلا در دوی 200 و 100 متر کسب کند و رکورد ایران را در دوی 100 متر ارتقا دهد.
صد هزار هوادار فیس بوکی دارد اما از نبود تماشاگر در مسابقات دوومیدانی گلایه می کند. صدهزار نفر در فیس بوک، صفحه دختری را لایک کرده اند که نامش را به عنوان نخستین دختر طلایی ایران در رشته دوومیدانی در آسیا ثبت کرده است.مریم طوسی که این روزها تولد 25 سالگی خود را جشن می گیرد، رکوردهای دوهای 100 متر، 200 متر و 400 متر زنان در ایران را هم در اختیار دارد اما مجبور است با سختی ها و تبعیض ها کنار بیاید.آخرین حضور مریم در میادین بین المللی به بازی های همبستگی کشورهای اسلامی 2013 در اندونزی باز می گردد که او توانست دو مدال طلا در دوی 200 و 100 متر کسب کند و رکورد ایران را در دوی 100 متر ارتقا دهد.
 
از المپیک قبلی تنها به دلیل کم آوردن هشت صدم ثانیه باز مانده بود و حال آرزویش رسیدن به المپیک آینده است علاوه بر این ها در آینده و بعد از ورزش قهرمانی به حضور در عرضه های اجتماعی و سیاسی هم فکر می کند.قبول کرده است با پوشش اسلامی در مسابقات حضور پیدا کند اما لباس های سنگینش در مقابل لباس های سبک رقبا کار را برایش سخت تر کرده است اما به یاد حرف قهرمان جهان می افتد که در یکی از مسابقات به او گفت: «تو قهرمان هستی که با این شرایط مسابقه می دهی.
 
مریم طوسی سریع ترین دختر ایران 100 هزار لایک گرفت

سوال:نزدیک ترین مسابقاتی که در پیش داری کدام است ؟

 

مریم طوسی: نزدیک ترین مسابقاتم، مسابقات داخل سالن آسیایی است که تقریبا دو ماه دیگر برگزار می شود.

 

آیا آماده ای؟ مشکلی نداری؟

 

پاسخ: در حال حاضر مهمترین مشکلم، مربی است. کمیته ملی المپیک به من اعلام کرده بود که می خواهد برایم مربی خارجی بگیرد که در این بین مشکل پیدا کردن مربی ایجاد شده است چون من یک مربی می خواهم که در سطح خودم باشد و بتواند من را به سطح دلخواهم برساند اما متاسفانه مشکلاتی وجود دارد. در حال حاضر با مربی قبلی خودم که ایرانی است، دارم تمریناتم را ادامه می دهم .

 

پرسش: باید حتما مربی خارجی باشد؟

 

پاسخ: رکوردهای من در ایران به سطحی رسیده است که هر فردی به آن برسد جزو نفرات برتر آسیاست. بر این اساس من باید مربی ای داشته باشم که بتواند من را از این سطح بالاتر ببرد. هدف فعلی من بازی های آسیایی است که کمتر از ده ماه دیگر برگزار می شود. برای همین باید خیلی تلاش کنم تا با حریفانی که با بهترین امکانات تمرین می کنند، رقابت کنم. من حداقل امکانات آنها را می خواهم داشته باشم.

 

پرسش: مربی باید حتما زن باشد؟

 

پاسخ: بله.

 

پرسش: دلیل اینکه مربی خارجی برایت پیدا نمی شود چیست؟

 

پاسخ: پارسال من یک مربی خارجی روس داشتم. این خانم قهرمان جهان بود. من با ایشان خیلی نتیجه گرفتم و نخستین طلای دوومیدانی بانوان ایران را وقتی گرفتم که ایشان مربی من بودند اما گویا الان مربی پیدا کردن بسیار مشکل است.

 
مریم طوسی سریع ترین دختر ایران 100 هزار لایک گرفت

پرسش: چطور شد که با این مربی ادامه ندادی؟

 

پاسخ: وقتی قرارداد ایشان تمام شد، فدراسیون قرارداد را تمدید نکرد. یک مدت تمام فدراسیون ها مشکلات مالی داشتند و این مشکلات فقط شامل حال دوومیدانی نمی شد و شاید به این دلیل قرارداد تمدید نشد.

 

پرسش: به نظرت اینکه مربی زن خارجی ایران نمی آید، نمی تواند دلایل دیگر هم داشته باشد؟ مثلا مربیان تصور کنند در ایران شرایط زندگی مناسب نیست یا یک تصویر دیگر از زندگی در ایران در ذهنشان هک شده باشد؟

 

پاسخ: بله می تواند درست باشد یعنی شاید در ذهن آنها یک تصویر اشتباه از ایران به خاطر برخی تبلیغات وجود داشته باشد. علاوه بر این ها خانمی که می خواهد به ایران بیاید و کار کند قطعا شرایط متفاوتی با مربیان خارجی مرد دارد. مثلا باید آن خانم قبول کند که حجابش را رعایت کند و هر فردی قبول نمی کند.

 
مریم طوسی سریع ترین دختر ایران 100 هزار لایک گرفت

پرسش: چه رشته ای در دانشگاه درس خوانده ای؟

 

پاسخ: سال آخر رشته تربیت بدنی در دانشگاه تهران هستم.

 

پرسش: گویا در فیس بوک فعال هستی؟

 

پاسخ: بله یک صفحه هواداران دارم که اولش توسط یکی از هواداران ساخته شده بود اما بعدش به من منتقل شد. مدیر برنامه هایم بیشتر کارهای صفحه را انجام می دهد اما من هم نظارت دارم. واقعا لذت می برم یعنی بیشترین امید و انگیزه ای که می توانم داشته باشم از طریق پیام هایی که برایم می نویسند به من منتقل می شود.

 

پرسش: در استادیوم و مسابقات باشگاهی بیشتر هوادار داری یا در فیس بوک؟ 

پاسخ: چون تبلیغات برای مسابقات دوومیدانی در ایران وجود ندارد معمولا تماشگران زیادی هم در استادیوم ها حاضر نمی شوند.

 

پرسش: چه میزان هوادار در فیس بوک داری؟

 

پاسخ: بیشتر از 100 هزار نفر صفحه فیس بوک من را لایک کرده اند.

 

پرسش: این صفحه چقدر توانسته ترا به هوادارانتان نزدیک کند؟

 

پاسخ: تا قبل از اینکه این صفحه فعال شود، تعداد کمی بودند که با من آشنایی داشتند چون متاسفانه در ایران رسانه ها به ورزش بانوان بها نمی دهند. به نظرم این صفحه باعث شد تا خودم را به ایرانی ها و هموطنانم معرفی کنم.

 

پرسش: به نظر می رسد، فیس بوک برایت به یک صفحه رسانه ای شخصی تبدیل شده است. برخی از عکس هایی که منتشر می کنی خیلی تازگی دارد و مطمئنا به خاطر محدودیت ها در نمایش ورزش بانوان به رسانه های داخل کشور راه پیدا نمی کند. واکنش دوستدارانت به این عکس ها چه بوده است؟

 

پاسخ: واکنش ها خیلی مناسب بوده است. به نوعی با فضای مسابقات و شرایطی که من در آن حضور دارم آشنا می شوند. تک تک افرادی که پیغام می گذارند به من یک انرژی مضاعفی می دهند. تمرینات دومیدانی خیلی سنگین و خسته کننده است اما وقتی از تمرین برمی گردم و پیام ها را در صفحه فیس بوکم می بینم انرژی دوباره می گیرم.

 
مریم طوسی سریع ترین دختر ایران 100 هزار لایک گرفت

پرسش: علاقمند به حضور در فعال های اجتماعی هستی یا حضور در موقعیت هایی مانند نمایندگی مجلس یا عضویت در شورای شهر ؟ این سوال را به این دلیل پرسیدم که مثلا خانم «ندا عبدالله زاده» کاپیتان تیم ملی فوتبال بانوان به عنوان نفر نخست به شورای شهر بوشهر راه پیدا کردند. شما چطور؟

 

پاسخ: بله در آینده صد در صد به این موضوعات می توانم فکر کنم اما الان ترجیح می دهم به هدف هایم در میادین ورزشی فکر کنم. در حال حاضر هم مهمترین هدفم حضور مناسب در بازی های قهرمانی آسیا است. اما در عین حال چند ماه پیش به عنوان سفیر حسن نیت سلامت خانواده انتخاب شدم که به دنبال آن در کنگره ای در تایلند شرکت کردم که خیلی خوب بود.

 

پرسش: پس می توانیم انتظار داشته باشیم در آینده سفیر صلح سازمان ملل یا نهادهای دیگر اجتماعی باشی؟

 

پاسخ: بله صد در صد. به نظرم حضور یک ورزشکار می تواند خیلی در این عرصه ها موثر باشد چون اگر مثلا من فردی را به عنوان الگو بشناسم بیشتر رفتارهای او در من اثر می گذارد تا یک فرد عادی.

 

پرسش: با پوشش اسلامی در مسابقات شرکت می کنی. سخت نیست ؟

 

پاسخ: چون با این پوشش تمرین هم می کنم به نوعی عادت کرده ام. در مسابقات دونده های دیگر هم سوالاتی درباه پوششم پرسیده اند. اوایل که می رفتم بیشتر برای آنها عجیب بود اما الان دیگر به آن اندازه عجیب نیست و عادی تر شده است. من در مسابقات جهانی که برای نخستین بار شرکت می کردم به من اطلاع دادند که در دسته ام، پنج نفر از قهرمانان دنیا حضور دارند یعنی حتی کسی که نفر نخست مسابقات جهانی بود در دسته من حضور داشت.

 
مریم طوسی سریع ترین دختر ایران 100 هزار لایک گرفت

این قهرمان جهان حتی نمی توانست تصور کند که با این لباس بتوان دوید و مسابقه داد و از من سوال می کرد اما چون ما در این ایران با همین پوشش مسابقه می دهیم و تمرین می کنیم عادت کرده ام اما واقعیت این است که ما باید چند برابر آنها تلاش کنیم. خیلی از دختران ایرانی نشان داده اند که این تلاش را کرده اند و تا کنون هم مدال های زیادی با همین پوشش کسب کردیم.در دوهای سرعت میزان سنگینی و سبکی پوشش بسیار تاثیر دارد. همان پوشش کم و سبکی هم که آنها دارند طوری طراحی می شود که سبک تر هم شود. یعنی جلوی اصطحکاک و باد را بگیرد.

 

پرسش: واکنش ها به چه صورت بوده است؟

 

پاسخ: من تاکنون چیز بدی ندیده ام. همان قهرمان دنیا که صحبتش را کردم به من در آن مسابقات گفت که تو قهرمانی که با این لباس ها و با این شرایط در مسابقات شرکت می کنی.جنس پارچه ای که مورد استفاده قرار می گیرد می تواند سبک تر شود اما کسی پیدا نشده است که نسبت به این کار اقدام کند چراکه مشکل اصلی ما نداشتن اسپانسر است. جنس پارچه ای که مورد استفاده قرار می گیرد می تواند سبک تر شود اما کسی پیدا نشده است که نسبت به این کار اقدام کند چراکه مشکل اصلی ما نداشتن اسپانسر است

 

پرسش: آیا این پوشش قابلیت تغییر کردن را دارد؟

 

پاسخ: صد در صد. یعنی جنس پارچه ای که مورد استفاده قرار می گیرد می تواند سبک تر شود اما کسی پیدا نشده است که نسبت به این کار اقدام کند چراکه مشکل اصلی ما نداشتن اسپانسر است. مثلا یک دونده بحرینی را می شناختم که با پوشش اسلامی مسابقه می داد اما فهمیدم که شرکت نایک تمام لباس های او را بی وزن ساخته بود حتی مقنعه ای که بر سر می کرد هم از جنس پارچه های بی وزن بود.

 
مریم طوسی سریع ترین دختر ایران 100 هزار لایک گرفت

پرسش: بیشترین مشکل زنان ورزشکار در ایران چیست؟

 

پاسخ: من به عنوان یک دختر ورزشکار در دوی سرعت به نظرم هیچ آینده ای برایم قابل تصور نیست. مثلا اگر امروز من مصدوم شوم شاید عمر ورزشکاری من هم تمام شود. یعنی حتی بیمه مناسبی برای ورزشکاران وجود ندارد. اگر بیمه یا اسپانسری وجود داشته باشد که هم از نظر درمانی و مالی ما را حمایت کند بخشی از مشکلات برطرف می شود. فدراسیون هم تا یک حدی می تواند از ما حمایت کند و وضعیت خودش هم از نظر مالی مناسب نیست.

 

پرسش: تفاوت یک دونده مرد با یک دونده زن در ایران چیست؟ آیا تبعیض جنسیتی را شما لمس کرده اید؟

 

پاسخ: در حال حاضر شرایط نسبت به گذشته و روزهای نخست که من دوومیدانی را شروع خیلی مناسب تر شده است. اما نمی توان این تبعیض را کتمان کرد. هم از نظر مالی، هم از نظر پوششی و هم از نظرهای دیگر این تفاوت ها و تبعیض ها وجود دارد اما باز هم به آینده امیدوارم.

 

پرسش: به چند کشور سفر کرده ای؟ آیا در مسابقات تدارکاتی بین المللی هم حضور پیدا می کنی؟

 

پاسخ: به خیلی کشورها برای مسابقات شرکت کردم و شیرین ترین خاطره ای که داشتم، نخستین مدال طلایی بود که گرفتم. حضور در مسابقات جهانی سال 2011 هم برایم به یاد ماندنی بود .من سال گذشته اصلا مسابقه تدارکاتی نداشتم و تنها در لیگ داخلی ایران شرکت کردم. امیدوارم این مسابقات بیشتر شود.

 
مریم طوسی سریع ترین دختر ایران 100 هزار لایک گرفت

پرسش: در حال حاضر مهمترین آرزو و ایده آل برای مریم طوسی چیست؟

 

پاسخ: آرزوهام خیلی بزرگ است. وقتی وارد ورزش شدم یکی از آرزوهام این بود که مدال آسیایی کسب کنم که به این آرزو رسیدم. هدف بعدی من این است که در بازی های آسیایی که به عنوان المپیک آسیایی شناخته می شود شرکت کنم و مدال کسب کنم. بعد از آن هم تجربه و موفق شدن در عرصه های جهانی آرزویم است.

 

پرسش: عرصه های جهانی یعنی چه؟

 

پاسخ: بزرگترین آرزوی هر ورزشکاری رسیدن به المپیک است و من المپیک قبلی را تنها به دلیل کم آوردن هشت صدم ثانیه از دست دادم ولی انگیزه ام بالاتر رفته است و امیدوارم به المپیک بعدی برسم.


نظر یک مرجع تقلید درباره پارازیتها....

حضرت آیت الله العظمی سید صادق روحانی به پرسشی درباره آسیب های احتمالی پارازیت بر بدن پاسخ گفته است.

حضرت آیت الله العظمی سید صادق روحانی به پرسشی درباره آسیب های احتمالی پارازیت بر بدن پاسخ گفته است.

شفقنا در ادامه نوشت: با توجه به بهره برداری دشمنان اسلام از شبکه های ماهواره ای جهت پیگیری و انتشار اهداف خود بر ضد اسلام و ضد منافع جهان اسلام و ضد فرهنگ جوامع اسلامی ازیک سو و آسیب ارسال پارازیت بر روی این امواج ماهواره ای که منجر به افزایش احتمال بروز اختلالات عصبی و مغزی، آریتمی قلبی یا توقف حرکت قلب، مرگ کودکان و نوزادان، ابتلا به سرطان خون، ام اس و بیماری های صعب العلاج و به مرور زمان مرگ خاموش مسلمانان و سایر شهروندان کشورهای اسلامی می شود از سوی دیگر، آیا ارسال این پارازیت ها به لحاظ شرعی مجاز است یا خیر و چه حکمی دارد؟

بسمه تعالی جلت اسمائه

اگر عوارض ارسال پارازیت به همان نحو است که نوشته اید بر متصدیان امور مملکتی واجب است حتی المقدور از آن جلوگیری کنندو در صورت عدم قدرت بر جلوگیری از این کار، موظف هستند که اشخاص مبتلا به بیماری های ناشی از ارسال امواج را معالجه کنند.


اسرار ناشناخته ای از خوراکی های عید ...

 

یکی از بهترین و هیجان‌انگیزترین قسمت‌های عید نوروز، خوراکی‌ها و شیرینی‌های مختلف آن است! جشن سال نو با خوراکی‌های سر سفره هفت سین شروع می‌شود تا سبزی پلو ماهی، انواع آجیل، شیرینی و خوراکی‌های سیزده بدر. خیلی از ما با درنظر گرفتن اینکه عید است و سالی یک بار عید می‌شود، دست خود را آزاد می‌گذاریم و در خوردن بسیاری از خوراکی‌ها زیاده‌روی می‌کنیم، درحالی که اگر با فواید، مضرات و کالری‌های این خوراکی‌ها آشنا شویم شاید بتوانیم منطقی‌تر انتخاب کنیم و طلسم اضافه وزن نوروزی را بشکنیم!

سیب: سین؟!

سیب سرشار از ویتامین C، فیبر، ترکیبات کاروتنوئیدی، بتاکاروتن و پیش سازهای ویتامین A و ‍C است. البته به شرط اینکه تازه و سالم باشد و برای آن از سموم دفع آفات نباتی زیادی استفاده نشده باشد. توصیه می‌شود سیب را تازه و با پوست بخورید زیرا فیبر موجود در پوست سیب خیلی بیشتر از خود میوه است. پکتین و همچنین فیبرهای محلول موجود در سیب مانع از جذب زیاد چربی و قند در دستگاه گوارش می‌شوند بنابراین مصرف روزانه آن همراه با غذا یا به عنوان میان‌وعده می‌تواند فوق‌العاده مفید باشد.

کالری سیب: 56 در 100 گرم


سماق:  س مثل سلامت

سماق جزء ادویه‌هاست و مصرف متعادلش به عنوان طعم‌دهنده مشکلی ایجاد نمی‌کند البته به شرطی که سماق واقعی باشد. سماق واقعی گران‌قیمت است زیرا سخت تهیه می‌شود. این ادویه سرشار از ترکیبات فلاونوئیدی و آنتی اکسیدانی و املاح است و مثل زردچوبه مصرف متعادلش فوق‌العاده برای سلامت مفید است.

روزنه آنلاین



سرکه:

سرکه درواقع اسید استیک است. ما نمی‌توانیم بگوییم سرکه یک ماده مغذی است و اگر مصرف نشود مشکل به‌وجود می‌آید. سرکه فقط می‌تواند یک طعم دهنده باشد که معمولا برای ترش کردن خوراکی‌هایی مثل سالاد استفاده می‌شود، وگرنه خواص قابل توجه و ویتامینCندارد و فقط یک ماده اسیدی ضعیف است. یک قاشق چای‌خوری آن 3 کالری می‌شود.

کالری سرکه: 12 در 100 گرم


سیر: C و سکوت! 

سیر از دسته سبزیجات است و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ویتامین C بسیار زیادی دارد. همچنین دارای ترکیبات گوگردی ضدعفونی‌کننده و میزان قابل توجهی فیبر است بنابراین برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. فقط برای جلوگیری از انتشار بو، سکوت را پس از مصرف فراموش نکنید.

کالری سیر: 137 در 100 گرم


سنجد:AC سنجد

سنجد جزء میوه‌هایی است که مصرف و فراوانی‌اش در جامعه معمولی و کم است و بیشتر به صورت خشک شده و برای خواص دارویی به کار می‌رود. سنجد تازه دارای مقدار قابل توجهی ترکیبات فیبری است. فرم خشک شده این میوه خیلی ویتامین C ندارد اما دارای مقادیر زیادی از ترکیبات کاروتنوئیدی یا پیش‌سازهای ویتامین A و همچنین املاحی مثل پتاسیم و منیزیم است.

کالری سنجد: 130 در 100 گرم


سمنو: گندم نشان

سمنو یک ماده نشاسته‌ای بسیار عالی و مغذی است که از دانه گندم تهیه می‌شود و چون نشاسته‌اش شکسته می‌شود، هضم و جذب راحت‌تری دارد. از طرفی شکسته شدن مولکول‌های بزرگ نشاسته باعث می‌شود طعم شیرین به خود بگیرد. سمنو از آرد گندم کامل گرفته می‌شود و حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین‌های گروه B و املاحی مثل پتاسیم است.

کالری سمنو: یک قاشق 20 کالری


نخودچی:  که چی؟!

نخودچی جزء حبوبات است که به صورت تفت داده شده و برشته در آمده است. بعد از مغزدانه‌ها بالاترین درصد پروتئین گیاهی در حبوبات یافت می‌شود. البته پروتئین حبوبات مثل پروتئین مغزدانه‌ها، کامل نیست. علاوه بر پروتئین بالا، نخود حاوی ویتامین‌هایی مثل ویتامین 1B و نیاسین (ویتامین 3B) و املاحی مثل آهن، منیزیم و پتاسیم است. توصیه می‌شود هیچ کدام از این خوراکی‌ها را به صورت شور مصرف نکنید.

کالری نخودچی: 360 در 100 گرم


پسته:  "روی" بیاورید!

پسته نیز مانند سایر مغزدانه‌ها سرشار از املاح، ترکیبات پروتئینی و چربی‌های غیراشباع است. البته میزان آهن و روی پسته بسیار بالاست و مصرف متعادل و کنترل شده آن برای کسانی که دچار کمبود آهن هستند، می‌تواند خیلی مفید باشد. همچنین دارای ترکیبات کاروتنوئیدی و پیش ساز ویتامین آ است.

کالری مغز پسته: 637 در 100 گرم


فندق و گردو: تفریحات سالم

فندق نیز مانند همه مغزدانه‌ها مقدار قابل توجهی پروتئین، ویتامین‌های گروه B و املاحی مثل منیزیم، آهن و پتاسیم دارد. درواقع خواص تمامی‌مغزدانه‌ها تقریبا مشابه است. در این میان فقط گردو است که دارای خواص استثنایی است چراکه گردو دارای چربی امگا 3 است، درحالی که بقیه مغزدانه‌ها دارای اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 9 هستند که بین چربی‌های خوب، چربی‌های معمولی محسوب می‌شوند.

کالری: مغز فندق 634، مغز گردو 651 در 100 گرم


انجیر خشک، توت خشک و برگه زردآلو:  خشک‌های خوشمزه

تمامی‌میوه‌های خشک شده تقریبا مثل هم هستند و تفاوت‌شان بیشتر در مقدار شیرینی‌شان است. برای مثال برگه آلو و زردآلو قند ساده کمتری دارند اما کشمش، انجیر و توت خشک قند ساده و کالری خیلی بیشتری دارند. میوه‌های خشک شده همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی املاح مثل منیزیم و پتاسیم و ویتامین‌های گروه B هستند. در این میان، انجیر ترکیبات فیبری بیشتری دارد و می‌تواند به تحریک حرکات دودی دستگاه گوارش کمک کند و برای یبوست مفید باشد. 

کالری انجیر خشک 274، توت خشک 365و برگه زردآلو 260 در 100 گرم


شیرینی‌ها: کم بخور

شیرینی های خشک عمدتا از قند، خاک قند، شکر، روغن و نشاسته تهیه می‌شوند. به شیرینی‌های تر نیز خامه اضافه می‌شود که متاسفانه چربی اشباع است و مصرف زیاد آن می‌تواند فوق‌العاده خطرناک باشد، ضمن اینکه کالری بسیار بالایی دارد. درواقع بین چربی، پروتئین و نشاسته، کالری چربی از همه بالاتر است چون در هر گرم 9 کیلوکالری دارد در حالی که هر گرم نشاسته یا پروتئین در هر گرم 4 کیلوکالری دارد، بنابراین شیرینی های تر در مقایسه با شیرینی‌های خشک کالری‌شان فوق العاده بیشتر است و باید در مصرف آنها خیلی مراقب باشید، به خصوص اگر به دیابت مبتلا هستید.


بادام، بادام زمینی و بادام هندی:  از زمین تا هوا

تمامی‌مغزدانه‌ها منبع بسیار غنی از پروتئین‌های گیاهی هستند. درواقع بین تمام پروتئین‌های گیاهی فقط پروتئین مغزدانه‌ها، کامل محسوب می‌شود؛ یعنی ارزش خوراکی پروتئین آنها مثل پروتئین گوشت است. تقریبا تمامی‌مغزدانه‌ها مقادیر قابل توجهی چربی غیر اشباع دارند و به هیچ عنوان مضر نیستند بنابراین مصرف متعادل‌شان می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد. فقط مراقب باشید مغزدانه‌ها کهنه و شور نباشند. همچنین در مصرف‌شان تعادل را رعایت کنید چون کالری بالایی دارند و می‌توانند چاق‌کننده باشند.

کالری بادام خام 598 ، بوداده 697 ، بادام‌زمینی خام 568، بادام زمینی بوداده 582 و بادام هندی 533 در 100 گرم


سبزی پلو با ماهی: ورود به نوروز

مهم‌ترین ویژگی این خوراک به عنوان یک غذای سنتی ایرانی مصرف آن همراه با ماهی است. البته به شرطی که از ماهی تازه و سالم استفاده شود. ماهی‌های تازه دریای جنوب بهترین گزینه هستند زیرا ماهی‌هایی که در آب آزاد زندگی می‌کنند مقدار زیادی ید و اسیدهای چرب امگا 3 دارند.

کالری ماهی سفید 155، آزاد 217، اوزون برون 160و قز‌ل‌آلا 101 در 100 گرم

گروه سرگرمی ROZANEH


کاهو و سکنجبین:  مراقب باشید!

کاهو جزء سبزیجات خیلی مفید و سرشار از ترکیبات کاروتنوئیدی و آنتی‌اکسیدانی، ویتامین K، ویتامین E و فیبر است. کاهو می‌تواند بخش قابل توجهی از سبزی و صیفی مورد نیاز روزانه را تامین کند. سکنجبین نیز نوعی طعم دهنده است که همراه با غذا مصرف می‌شود و اگر به مقدار متعادل مصرف شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند. این طعم دهنده از ترکیب سرکه و یک مقدار انگبین که همان قند وشکر است، تهیه می‌شود بنابراین فقط قند و شکر موجود در آن کمی‌نگران‌کننده است به‌خصوص برای مبتلایان به دیابت و مشکلات متابولیک.

کالری کاهو: 21 در 100 گرم


آجیل سویا:  هشدار!

لوبیای سویا جزء حبوبات است. در حبوبات نیز سویا یک دانه استثنایی است از این نظر که علاوه بر اسیدهای چرب غیر اشباع امگا 6 و امگا 9، امگا 3 نیز دارد. البته امگا 3 آن قابل مقایسه با روغن بذر کتان یا خرفه نیست. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آن، ترکیب استروژن‌های گیاهی است. استروژن یکی از مهم‌ترین هورمون‌های زنانه است که ترشح آن در دوره یائسگی کم می‌شود و می‌تواند مشکلاتی برای خانم‌ها به‌وجود آورد، بنابراین مصرف متعادل سویا می‌تواند تا حدودی در این زمینه کمک‌کننده باشد. سویا همچنین سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است. البته ناگفته نماند همان‌طور که مصرف متعادلش می‌تواند مفید باشد، مصرف بیش از حد آن نیز می‌تواند خطرناک باشد.

کالری آجیل سویا: 471 در 100 گرم


تخم هندوانه، تخم کدو تخم آفتابگردان:  برترین‌ها!

خواص این تخمه‌ها تقریبا مثل هم است و بین آنها تخم آفتابگردان چربی امگا 3 بیشتری دارد، بنابراین در میان انواع تخمه ارجحیت دارد.

کالری تخم هندوانه 592، تخم کدو 602 وتخم آفتابگردان 589 در 100 گرم


آش رشته:  یک کاسه پروتئین

آش رشته یک خوراکی سنتی ایرانی است. رشته آن درواقع همان نشاسته است و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. حبوبات نیز منبع خوبی از پروتئین هستند. اگر می‌خواهید به آن گوشت اضافه کنید توصیه می‌شود از گوشت های چرب استفاده نکنید. گوشت نیز منبع خیلی خوب پروتئین حیوانی، آهن و روی است. علاوه براین توصیه می‌شود از روغن زیاد در آش استفاده نکنید. آش می‌تواند یک غذای کامل باشد و تمام ترکیبات نشاسته‌ای، پروتئینی، فیبری و املاح مورد نیاز بدن را در یک وعده تامین کند. کالری آن نیز بستگی به محتویاتش دارد.


کشمش:  مفید، بدون کشمکش

کشمش جزء میوه‌های خشک یا خشکبار است. درکل تمامی‌میوه‌ها یا برگه‌های میوه خشک شده کالری‌شان در واحد وزن بالاتر از میوه تازه است زیرا آب شان را از دست می‌دهند. انگور منبع غنی از ترکیبات فلاونوئیدی و آنتی‌اکسیدانی است، کشمش نیز با اینکه دیگر میوه تازه نیست بازهم درصد قابل توجهی از این آنتی‌اکسیدان‌ها را داراست. همچنین منبع خوبی از املاحی مثل آهن، منیزیم، پتاسیم و برخی ویتامین‌های گروه B است. از آنجایی که کالری بالایی دارد و قند آن قند ساده است مصرف زیادش توصیه نمی‌شود، به خصوص برای مبتلایان به دیابت. درواقع قند کشمش و سایر میوه‌های خیلی شیرین مثل انگور تازه، موز و خرما فرقی با قند و شکر معمولی ندارد.

کالری کشمش:  289 در 100 گرم

 

منبع: مجله ایده آل


هفت دخترونِ سال 1392 ....

 

حضور زنان در عرصه های مختلف کشور امسال هم پر رنگ بود؛ این هفت نفر، بانوانِ تاثیرگذار حوزه های مختلف در سال 92 بودند.

سیاست، ورزش، هنر، ادبیات و ... فرقی نمی کند کدام یک باشد. بعد از این همه سال دیگر محدود کردنشان به چند بخش خاص معنا ندارد. امسال هم مثل سال های گذشته، اخبار زیادی از بانوان در حوزه های مختلف به گوش رسید. اخباری که خیلی هایش جنجال ساز بود و خیلی های دیگرش در حوزه مورد نظر تاثیرگذار. این 7 گزینه انتخابی ما به عنوان 7 زن تاثیرگذار سال هستند؛ زنانی که با فعالیت هایشان در سال 92 توجه همه را به خود جلب کردند و اتفاق تازه ای در حوزه خودشان رقم زدند.

نرگس آبیار

روایت زنانگی

گروه سرگرمی روزنه

 "با افتخار فیلم "چ" را به مریلا زارعی بازیگر نقش الفت و نرگس آبیار کارگردان فیلم "شیار 143" تقدیم می کنم." شخصت فرعی داستان مردانه "اختر و روزهای تلواسه"، شد الفت "شیار 143" تا امسال در سی و دومین جشنواره فیلم فجر، دو جازه را برای نرگس آبیار و دومین فیلمش به ارمغان بیاورد و اینطور باعث تحسین ابراهیم حاتمی کیا و بقیه سینماگران و تماشاگران فیلم شود.

بانوی 43 ساله این روزهای سینمای ایران، قبل از هر چیز یک قصه گو است. روایتگری که سال هاست در زمینه ادبیات دفاع مقدس و کودک و نوجوان فعالیت دارد.

 او امسال، دومین فیلم سینمایی بلند خودش را مثل فیلم اولش، با یک موضوع زنانه روی پرده برد؛ روایتی تاثیرگذار از الفت، زنی که فرزندش را راهی جبهه جنگ می کند. آبیار سال گذشته "اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند" را ساخت. فیلم زنانه ای که پر بود از جزییات زندگی روزمره یک زن جوان.

آبیار قبل از این مستند "یک روز پس از دهمین روز" موفق به دریافت جایزه ویژه mention از فستیوال فیلم اروپایی، جایزه بزرگ فیلم مستند جشنواره باتومی گرجستان، بهترین مستند کوتاه جشنواره اسماعیلیه مصر، جایزه موفقیت سینمایی جشنواره آزا یونان و بهترین مستند همایش تصویر عاشورا شده بود.

مستند "روز پایان" هم دومین اثر این فیلمساز جوان است که مدتی پیش جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره سینما حقیقت را دریافت کرد. آبیار که تا امروز 10 اثر در حوزه دفاع مقدس به چاپ رسانده، بعد از اتمام جشنواره فیلم فجر اعلام کرد نگارش کتاب "امام امین"، کتابی در مورد امام موسی کاظم و در رده سنی نوجوانان را آغاز کرده است.



عسل بدیعی

هنرمند نامیر است
 

روزنه آنلاین

 یک روز قبل از پایان تعطیلات نوروز 92 بود که خبر در فضای مجازی پیچید. کسی اما باورش نمی شد. خاصیت تعطیلات نوروز همین است. همین که آدم احساس می کند روی هر اتفاق ناگواری یک برچسب تعطیل نصب شده.مرگ و بیماری و اینطور چیزها در این ایام، اگر برای خودمان نباشد، برای بقیه هم تعطیل است.

با اینحال طولی نکشید که مرگ عسل بدیعی که در ساعات اولیه اعلام شد به دلیل مسمومیت شدید دارویی است، از طریق رسانه های معتبر تایید شد. بعد از آن روز اما شایعه مسمومیت دارویی بارها از طریق همسر سابقش - فریبرز عرب نیا - و شوهر خواهرش - محمدرضا داوودنژاد - تکذیب شد و اعلام شد مشکل تنفسی این بازیگر و به دنبالش مشکل قلبی و در نهایت مرگ مغزی دلیل مرگ این بازیگر جوان در بیمارستان لقمان تهران بوده است.

مرگ بازیگر 36 ساله سینمای ایران که از سال 75 با فیلم ?بودن یا نبودن? کیانوش عیاری، فیلمی با موضوع اهدای عضو، وارد عرصه سینما شده بود، یک شروع بد برای سال نوی سینما بود. موافقت قبلی این بازیگجر با اهدای اعضایش اما شادی را به 7 خانواده ایرانی هدیه کرد. یکی از ریه های عسل بدیعی ساعت 14 روز چهارشنبه 14 فروردین، به یک دختر جوان و قلبش در ساعت 17 همان روز به مردی 36 ساله پیوند شد.

دوکلیه بدیعی هم ساعت 18 همان روز و در نهایت کبدش ساعت 2 بامداد روز بعد به پسری 24 ساله و یک ریه دیگر و لوزالمعده اش به دو نفر دیگر اهدا شدند تا نام عسل به عنوان هنرمندی که با مرگش به هفت نفر زندگی دوباره ای بخشید، در تاریخ سینمای ایران به یادگار بماند. دست های آلوده، هفت پرده، از صمیم قلب، شمعی در باد، پروانه ای در مه و سربلند از جمله آثاری هستند که او در آنها ایفای نقش کرده است.



پریا شهریاری 

روزنه آنلاین

در روزهایی که همه عطش دیدن بازی های تیم ملی و والیبال در جام بین قاره ای و هیجان برد دوباره تیم ایتالیا را داشتند، به یمن پخش مستقیم شبکه سه، کم کم خبر موفقیت تیم ملی فوتبال ساحلی مردان هم بین مردم پیچید. تیمی که با بازی های درخشانش برزیل، روسیه، ایتالیا و امارات را کنار زد و قهرمان رقابت ها شد.

خبر داغ اما روز بعد از قهرمانی این تیم در رسانه ها پیچید. ?پریا شهریاری? رئیس دپارتمان فوتبال ساحلی در فدراسیون پرحاشیه فوتبال است. قبل از هر تقدیری اما شایعات بالا گرفت. متهم شدکه خواهرزاده محمد مهدی نبی - دبیر کل فدراسیون فوتبال - است و با آشنابازی به اینجا رسیده. واقعیت اما چیز دیگری بود.

پریای 29 ساله، از 10 سال پیش آرام آرام خودش را در فدراسیون فوتبال بالا کشید. او که کارشناسی رشته تربیت بدنی و کارشناسی ارشد رشته مدیریت ورزشی را دارد، 5 سال پیش و بعد از راه اندازی رشته فوتبال ساحلی در بخش آقایان، پیشنهاد راه اندازی آن در بخش بانوان را داد؛ پیشنهادی که با استقبال مسوولان فدراسیون روبرو شدو حکم ریاست دپارتمان فوتبال ساحلی بانوان را به نامش زد.

خستگی ناپذیری پریا اما باعث شد یک سال پیش حکم مدیریت دپارتمان آقایان را هم به نام او بزنند تا او حالا، تنها رییس این دپارتمان در فدراسیون فوتبال باشد. رییسی که می خواست یک تنه اوضاع این ورزش تا آن روزها گمنام را روبراه کند.

شهریاری سال پیش در کلاس های مدیریت فیفا شرکت کرد و بعد از پایان کلاس ها، به عنوان بهترین مدرس آن دوره و بعد به عنوان مدرس فیفا معرفی شد. این اما همه موفقیت های این دختر موفق ایرانی نیست. دو سال پیش بود که از طرف فدراسیون ایران پیشنهاد برگزاری مسابقات فوتبال ساحلی به میزبانی ایران را به کمیته مسابقات غرب آسیا داد و تصویب شد. بعد از آن بود که به عضویت کمیته مسابقات غرب آسیا هم درآمد.



فرشته کریمی

ایرانی در میان جمع
 

گروه سرگرمی ROZANEH

 "آنطور که پدر و مخادرم می گویند، در کنار عروسکدوتا توپ فوتبال هم داشتم. به خاطر داشتن این ذات فوتبالی خوشحالم." جمله اولش احتمالا خاطره مشترک خیلی از فوتبالیست های دختر یا دختران فوتبالدوست است. عروسک و توپ فوتبال؛ ترکیب متناقضی که تا چند سال پیش می توانست باعث عاق والدین هر دختری شود. برای فرشته اما این اتفاق نیفتاد. در مدرسه با هر توپی، فوتبال بازی می کرد؛ والیبال و هندبال و بسکتبال نداشت. راست می گوید. ذاتش فوتبالی است. آنقدر توپ والیبال خراب کرد تا عضو باشگاه شریعتی نازی آباد شد. آنجا دیگر هر چقدر دلش خواست به توپ فوتبال ضربه زد.

فرشته خیلی زود به تیم ملی رسید و آنقدر خوب درخشید که تا مدت ها بیبن سرمربیان تیم ملی فوتبال و فوتسال بر سرش دعوا باشد. اول بهمن امسال بود. داشت رانندگی می کرد که مهناز زنگ زد. گفت به عنوان یکی از 10 فوتبالیست برتر دنیا انتخاب شده است. گیجج شده بود. فکر می کرد جزو 10 نفر برتر ایران شده. هی پرسید ایران؟ یا دنیا؟ تو مطمئنی مهناز؟

"ماشین را کنار زدم. حتی نمی دانستم کجا هستم. به پدر و مادرم خبر دادم. آنها هم به فامیل گفتند. فک و فامیلمان هم گفتند: پس شب می آییم خانه شما."

اول بهمن امسال بود که سایت فوتسال پلنت - مرجعی که هر سال بهترین های فوتسال دنیا را معرفی می کند - نام فرشته کریمی، ملی پوش فوتسال بانوان ایران را هم به عنوان یکی از 10 بازیکن برتر فوتسال زنان جهان در سال 2013 معرفی کرد. اسم فرشته در کنار نام سه بازیکن از برزیل، سه بازیکن از اسپانیا، دو بازیکن از پرتغال و یک بازیکن از روسیه قرار گرفته بود. اتفاقی که هر چند به جز دریافت یک سکه، پاداش دیگری برایش به همراه نداشت اما دختر 25ساله فوتسال ایران و البته جامعه ورزش بانوان را به آینده امیدوار کرد.



مرضیه افخم

بانوی دستگاه دیپلماسی

www.ROZANEHONLINE.com

 30 سال سابقه کاری در دستاه دیپلماسی، مرضیه افخم را برای اولین بار به عنوان یک زن بر مسند سخنگویی وزارت امور خارجه نشاند. افخم که لیسانس زبان انگلیسی از دانشگاه علامه طباطبایی و فوق لیسانس مطالعات منطقه ای از دانشگاه آزاد اسلامی را دارد، از سال 68 و در زمان وزارت علی اکبر ولایتی کارش را به عنوان معاون اداره اطلاعاتتو انتشارات این وزارتخانه آغاز کرد. بعد از آن، او در زمان سه وزیر امور خارجه بعدی به ترتیب به عنوان معاون اداره رسانه های گروهی، رئیس اداره رسانه های گروهی، مدیرکل اطلاعات و مطبوعات، مشاور وزیر امور خارجه فعالیت کرد.

سابقه درخشان این بانوی 51 ساله باعث شد او بعد از مرتضی سرمدی، محمود محمدی، حمیدرضا آصفی، سید محمد علی حسینی، حسن قشقاوی، رامین مهمانپرست و سید عباس عراقچی، از دهم شهریور امسال به عنوان هشتمین نفر، مسوولیت سخنگویی وزارت امور خارجه را برعهده بگیرد. انتخابی که تابوی حضور زنان در پست های کلیدی دستگاه دیپلماسی را شکست و البته واکنش های متضادی را هم به دنبال داشت.

از یک طرف افرادی از جمله معصومه ابتکار این انتخاب را تحسین کردند: ?این اتنتصاب از یک تصمیم شایسته و منطقی ریشه می گیرد. به خاطر این انتخاب به آقای ظریف تبریک می گویم. اینکه بالاخره برای نخستین بار یک زن ایرانی به عنوان معاون وزیر امور خارجه انتخاب می شود، نه تنها برای زنان ایرانی، که برای زنان جهان و منطقه پیام آور صلح و دوستی است.?

دوران شش ماهه حضور افخم در این پست بدون حاشیه هم نبود. چند روز بعد از انتصابش بود که خبر حضور او در فیس بوک و بعد از آن هک شدن صفحه شخصی اش در این شبکه اجتماعی خبرساز شد. غائله ای که البته با تکذیب داشتن هرگونه صفحه شخصی در فیس بوک توسط افخم پایان یافت. بعد از آن هم شایعه ازدواج او با یکی از کارشناسان وزارت امور خارجه در روز میلاد پیامبر اکرم منتشر شد. شایعه ای که هیچ وقت نه تایید شد و نه تکذیب!



تیم فوتسال بانوان

تک نقره تاریخی
 

گروه سرگرمی ROZANEH

آبان ماه سال 90 بود که شهرزاد مظفر بعد از 5 سال سرمربیگری تیم ملی فوتبال بانوان، به عنوان سرمربی تیم فوتسال انتخاب شد. از همان روز بود که مظفر تاعلام کرددیگر به تیم فوتبال برنمی گردد و شرایط در فوتسال بانوان مهیاتر از فوتبال است. امکانات مناسب فوتسال و نوپا بودن این رشته در آسیا، باعث شد تیم فوتسال بانوان با یک برنامه ریزی حساب شده، پله های پیشرفت را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد.

تیر ماه امسال این تیم به فینال رقابت های قهرمانی فوتسال بانوان در کره جنوبی راه پیدا کرد تا اولین مدال تاریخ فوتسال بانوان قطعی شود. اگرچه در وقت های تلف شده بازی و تک گل تیم ژاپن، دختران ایرانی را به مدال نقره این رقابت ها رساند اما کسب این مقام سر و صدای زیادی کرد و تحسین همه را برانگیخت. دو هفته بعد اما یک ناهماهنگی، این نایب قهرمانی را به کام همه تلخ کرد و فوتسال بانوان را وارد روزهای بدش کرد.

قرار بود 29 تیر ماه همزمان با همه تیم های فوتبال و فوتسال، از تیم فوتسال بانوان هم در ورزشگاه آزادی تقدیر شود و پاداش نایب قهرمانی شان همانجا داده شود اما در کمال تعجب فقط دبیر فدراسیون و سرمربی تیم برای حضور روی سکو فراخوانده شدند و اسمی از اعضای تیم که از نقاط مختلف خودشان را به استادیوم آزادی رسانده بودند، برده نشد.

قرار بود پاداش نایب قهرمانی شان همانجا داده شود اما گفتند بعدا نفری دو سکه را از فدراسیون تحویل بگیرید. اظهارنظرهای تند بازیکنان و جواب های تندتر فریده شجاعی، دبیر فدراسیون باعث شد تا مدتی جو تیم ملی فوتسال متشنج باشد و خبری از اردوهای منظم همیشگی این تیم برای حضور در جام جهانی کوچک در ونزوئلا نباشد.

تیر خلاص اما بهمن ماه امسال خورد؛ وقتی شهرزاد مظفر، سرمربی این تیم اعلام کرد از سمت خود کناره گیری می کند و در مورد علت استعفایش هم گفت: "دلیل اصلی استعفایم این است که دیگر نمی توانستم به روی بازیکنان نگاه کنم. از آنها خجالت می کشیدم چون نتوانستم حق و حقوقشان را بگیجرم. در حالی که یکی از افرادی که بازیکنان امید دارند او بتواند حق و حقوق شان را بگیرد، سرمربی شان است. ما بعد از مسابقات کره جنوبی تلاش زیادی کردیم که این حق و حقوق را بگیریم اما چنین اتفاقی نیفتاد."



زهرا راوی

سنگ بزرگ نشانه زدن است
 

www.ROZANEHONLINE.com

 ریاست شورای شهر، حالا هر شهر کوچک یا بزرگی که می خواهد باشد، هنوز هم برای خانم ها سنگ بزرگی است که از هر 10 نشانه گیری شاید یکی اش به هدف بخورد. زهرا راوی اما از پسش برآمد. دختر 29 ساله اهل شهرستان چناران امسال به ریاست شورای 14 ساله رسید. او که فارغ التحصیل مهندسی عمران است، همان روزهای بعد از فارغ التحصیلی هر روز فاصله 55 کیلومتری مشهد تا چناران را برای کار در یکی از شرکت های مشاوره عمران طی می کرد.

سال 90 بود که تصمیم گرفت یک کار اساسی تر انجام بدهد.اولین و بلندپروازانه ترین ایده اش حضور در شورای شهرش بود. انتخابات شوراها دو سال به تاخیر افتاد و زهرا توانست در این مدت از برنامه هایش برای اطرافیانش بگوید. بعد از دو سال فعالیت مستمر، زهرا راوی بهار امسال توانست با 5 هزار و 500 رأی از بین 40 کاندیدا به عنوان نفر پنجم وارد شورای شهر چناران شود. خانم مهندس جوان در بین اعضای شورای این شهر کمترین سابقه مدیریت اما بیشترین انگیزه را دارد.


آئینهای چند هزار ساله مردم نقاط مختلف افغانستان در نوروز ...

در کابل، نوروز از بزرگترین اعیاد مردمی در افغانستان به شمار می‎رود که تجلیل از آن در نقاط مختلف این کشور سابقه چند هزار ساله با آئین‌های خاص خود را دارد.

جشن نوروز در هرات

هرات از ولایت‌های غربی افغانستان است که از نوروز در آن به صورت ویژه‌ای استقبال می‌شود.

www.ROZANEHONLINE.com

جشن روز اول عید (جشن دهقان) در هرات

مردم در ولایت هرات روز اول نوروز و 12 روز بعد از آن را جشن می‌گیرند و در روز سیزدهم که به "سیزده به در" مشهور است با رفتن به تفریحگاه‌ها، پارک‌ها، دشت‌های سرسبز و دامنه کوه‌ها در کنار خانواده‌های خود ایام را به شادی و نشاط سپری می‌کنند.

www.ROZANEHONLINE.com

لاله‌زارهای زیبای "شادیان" در هرات

گلگشت‌های سیزده نوروز از سنت‌های باستانی و دیرینه‌ای است که در بیشتر نقاط افغانستان به ویژه در ولایت هرات گرامی داشته می‌شود.

"احمد راشد" یکی از نویسندگان ولایت هرات در این زمینه، گفت: ساکنان ولایت هرات نوروز و گلگشت سیزده نوروز را در تفریحگاه‌ها و پارک‌هایی چون "تخت ظفر"، "ملت"، "ارغوان"، "ترقی"، "شیدایی"، "میر داوود" و "کازرگاه" می‌گذرانند.

گروه سرگرمی روزنه

جشن گل ارغوان در هرات

هر چند در افغانستان تنها روز اول سال تعطیل است، اما در هرات مردم تا 13روز فعالیت‌های تجاری و کسب و کار خود را تعطیل می‌کنند تا روزهای آغازین سال را در کنار خانواده خود به سر ببرند.

خانه تکانی، تهیه لباس نو، پخت کلوچه، پخت سمنو، تهیه هفت میوه و آماده کردن سفره هفت سین از سنت‌هایی است که مردم هرات در روزهای نوروز آنها را اجرا می‌کنند.

در هرات هم مانند سایر ولایت‌های افغانستان در شب نوروز مردم تلاش می‌کنند، غذاهایی متفاوت در مقایسه با دیگر روزهای سال تهیه کنند، "سبزی اسفناج"، گوشت مرغ با پلو و ماهی غذاهایی هستند که مردم هرات در شب نوروز آنها را تهیه می‌کنند.

گروه سرگرمی ROZANEH

هفت میوه افغانستان خوراکی نوروزی اکثر افغان‌ها

جوشاندن تخم مرغ و انجام بازی تخم مرغ جنگی از تفریحات مورد علاقه مردم و جوانان در تمام ولایت‌های این کشور از جمله هرات است که در ایام نوروز رونق ویژه‌ای دارد.

جشن نوروز در "بامیان"

در ولایت‌های مرکزی افغانستان تجلیل از نوروز بیشتر جنبه مذهبی دارد و مردم مرکز افغانستان از جمله ولایت‌های بامیان و "دایکندی" برای استقبال از بهار مراسم ویژه‌ای به نام "کمپیرک" برگزار می‌کنند.

روزنه آنلاین

جشن نوروز در منطقه یکاولنگ بامیان

مردم هزاره‌جات معتقدند، هنگامی که اولین قطرات باران به زمین فرود می‌آیند و با برخورد ابرها رعد و برق شکل می‌گیرد، بهار آغاز شده و سال نو آغاز می‌شود.

در مناطق مرکزی افغانستان در آستانه فصل بهار مردم تا نیمه‌های شب بیدار می‌نشینند و بزرگسالان برای بچه‌ها و جوانان قصه‌هایی از داستان "کمپیرک" را بیان می‌کنند.

"کمپیرک" (حاجی نوروز) افغان‌ها، لشکر زمستان را مغلوب می‌کند

در ولایت‌های مرکزی افغانستان به ویژه در ولایت بامیان و دایکندی، نوروز با به راه افتادن کاروان "کمپیرک" (حاجی فیروز افغان‌ها) در روستاهای این مناطق برگزار می‌شود.

کمپیرک نمادی از قدرت طبیعت و نیکوکاری است، او مردی است که با لباس رنگین همراه با کاروانی از خدم و حشم و فرزندانش به راه می‌افتد و "لشکر زمستان" را به زانو در می‌آورد.

http://www.rozanehonline.com

جشن نوروز در منطقه "یکاولنگ" بامیان

کمپیرک از مردم پول جمع می‌کند و در پایان این پول‌ها را در بین افراد نیازمند توزیع می‌کند.

شخصیت کمپیرک با زبان فصیح کتابی به سبک "تاریخ بیهقی" صحبت می‌کند و در زبان گفتاری خود از شعر هم استفاده می‌کند.

ریش دراز، کلاه بلند و تسبیح کمپیرک از ویژگی‌های اصلی این شخصیت نوروزی افغان است.

جشن نوروز "قندهار"

اهالی شهر قندهار، مراسم جشن نوروز را در "خرقه شریف" (محل نگهداری لباس رسول اکرم (ص)) برگزار می‌کنند.

برگزاری این مراسم در شهر قندهار با خواندن دعا و آرزوی خیر و برکت برای همه مردم همراه است.

www.ROZANEHONLINE.com

مردم قندهار پس از تحویل سال، سال جدید را به یکدیگر تبریک می‌‌گویند و به منطقه "چهل زینه (راه پله)" و سایر اماکن مقدس و دیدنی شهر می‌روند.

www.ROZANEHONLINE.com

چهل زینه قندهار

قندهاری‌ها روزهای اول سال را با جشن و شادمانی سپری می‌کنند.

جشن نوروز در غزنی

مردم ولایت غزنی، مراسم جشن نوروز را در مزار "حکیم سنایی غزنوی" برگزار می‌کنند.

www.ROZANEHONLINE.com

آرامگاه سنایی غزنوی در غزنی

در این منطقه از افغانستان، سال نو ابتدا با خواندن دعا و آرزوی سعادت و موفقیت و ایجاد صلح و امنیت برای مردم افغانستان و جهان از درگاه خداوند متعال آغاز می‌شود.

منبع: فارس