سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

جنگ سوریه، تجربه ای متفاوت برای حزب الله لبنان ....

    نظر
برای جذب و حضور نیرو در حزب الله لبنان برای مشارکت در جنگ سوریه، فرد باید با اخلاق، متدین و حداقل 18 ساله باشد.

تجربه مشارکت اعضای حزب الله لبنان در جنگ سوریه موضوع گزارشی از خبرگزاری فرانسه است.

به گزارش عصر ایران، حضور اعضای نظامی حزب الله لبنان در سوریه باعث شد پیروزی های گسترده ای رقم بخورد و گروه های تندروی مذهبی و مخالفان مسلح از مناطق استراتژیک و مهمی در سوریه عقب نشینی کنند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود نوشته است: از جنگیدن در مقابل اسرائیل در مرزهای لبنان تا سوریه و جنگیدن در کنار نیروهای دولتی این کشور ؛ حزب الله لبنان در حال کسب تجریه جنگی جدید و متفاوتی در سوریه است.

کارشناسان می گویند استراتژی حزب الله لبنان و گفتمان سیاسی اش با تغییر صحنه عملیات های نظامی تغییر کرده است. قبل از این حزب الله لبنان به دنبال مقابله با دشمن صهیونیست بود اما هم اکنون به دنبال مقابله با تکفیری ها نیز هست. حزب الله لبنان در سوریه با جنگ شهری روبه رو است و به پشتیبان اصلی و تاثیرگذار در حمایت از حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه تبدیل شده است.

"اندرو اکزوم" کارمند سابق وزارت خارجه آمریکا و کارشناس مسائل لبنانی گفت: نسل جدیدی از اعضای نظامی حزب الله لبنان وجود دارد که نخستین تجربه جنگیدن خود را در سوریه می گذرانند. معتقدم آنها در حال کسب تجربه خوبی در زمینه جنگ واقعی به جای درگیری های آزمایشی و غیرواقعی در مانورهای نظامی هستند.

خبرگزاری فرانسه ادامه می دهد: تعداد افراد نظامی حزب الله لبنان مستقر در سوریه حدود 5 هزار نفر برآورد می شود. نیروهای نظامی حزب الله لبنان قبل از انتقال به سوریه، دوره های آموزش نظامی را ابتدا در لبنان و سپس در ایران طی می کنند.

 یکی از این افراد که خود را ابومحمد 30 ساله از منطقه بعلبک در شرق لبنان معرفی می کند به خبرگزاری فرانسه می گوید: دوره های آموزشی در منطقه جرود بعلبک لبنان آغاز می شود و 40 روز تا 3 ماه طول می کشد. دوره های آموزشی سپس در ایران و به مدت 2 ماه برای آموزش سلاح سنگین و فرماندهی گروه های رزمی تکمیل می شود.

ابومحمد مدتی پیش از منطقه قلمون در شمال دمشق بازگشته است. او در درگیری ها مشارکت داشت و از ناحیه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
وی می افزاید: هم اکنون دوره های آموزش نظامی در حزب الله لبنان، افزایش یافته است زیرا به مدت 2 سال بدون توقف در حال جنگ در سوریه هستیم.

اعضای نظامی حزب الله لبنان تاکید می کنند: برای جذب و حضور نیرو در حزب الله لبنان برای مشارکت در جنگ سوریه، فرد باید با اخلاق، متدین و حداقل 18 ساله باشد.
آنها  می گویند فردی که به سوریه می رود نیازمند اقناع نیست بلکه همان گفتمان ضرورت مقابله با تندروها و پشتیبانی از بشار اسد را تکرار می کنند.

اعضای حزب الله لبنان که در جنگ با اسرائیل و در سوریه حاضر بودند از تفاوت های این دو تجربه می گویند.
ابوعلی 40 ساله که در جنگ ژوئیه 2006 علیه اسرائیل وجنگ شمال دمشق در ماه گذشته مشارکت داشت می گوید: در برابر اسرائیل، با یک دشمن روبه رو بودیم اما در سوریه ما نمی دانیم با چه کسی روبه رو هستیم. یک روز داعش، روز دیگر جبهه النصره و روز دیگری ارتش آزاد. در جنوب لبنان با زمین و جغرافیا آشنا بودیم اما در سوریه آن را نمی شناسیم.

وی اضافه می کند: جنگ در سوریه، آسان نیست. جغرافیای سوریه شامل دشت های گسترده، صحرا، کوه و دره است.

"جفری وایت" یکی از مقامات سابق سازمان جاسوسی آمریکا هم در گزارشی که به تازگی از سوی مرکز مبارزه با تروریسم در واشنگتن منتشر شده نوشت: نزاع در سوریه به حزب الله لبنان درباره جنگ غیرمعمول، آگاهی زیادی داده است. علاوه بر این، حزب الله لبنان هم اکنون تنها به درگیری های تاکتیکی کوچک محدود نیست و عملیات های هجومی را انجام می دهد.

وی ادامه می دهد: جنگ در سوریه از نوع دیگری است. زمان طولانی را در بر می گیرد ، واحدهای بزرگی در آن مشارکت می کنند و عملیات های پیچیده ای را شامل می شود.

حزب الله لبنان همچنین دوره های آموزشی برای برخی گروه های نظامی دولتی سوریه برگزار می کند.
ابوحسین 40 ساله یکی از افراد نظامی حزب الله لبنان که فرمانده یک گروه است می گوید: برخی اعضای ارتش سوریه بی انضباط و برخی مواقع بی کفایت هستند. اعضای ارتش سوریه بارها به خطا به سمت اعضای حزب الله لبنان شلیک کرده اند. اعضای ارتش سوریه تجربه ای در جنگ شهری ندارند.

وی می افزاید: حزب الله لبنان متولی آموزش نیروهای ارتش دفاع ملی و نیروی جدیدی به نام "عقاب های صحرا" در سوریه است. این نیرو شامل بازنشستگان ارتش سوریه نیز هست.

حزب الله لبنان مشارکت در جنگ داخلی سوریه را تلاش برای مقابله با رسیدن گروه های تکفیری به لبنان می داند. سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان گفته بود اجازه سقوط حکومت سوریه، هم پیمان نخست مقاومت را نمی دهد.
تاکنون بیش از 360 نفر از اعضای نظامی حزب الله لبنان در سوریه به شهادت رسیده اند.