سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

با عجایب 7 گانه جدید جهان روبهرو شوید ...

بیشتر عجایب هفت‌گانه قدیمی، دیگر در جهان موجود نیستند و امروزه کاملا از بین رفته‌اند.

عجایب هفت گانه در نوع خود کاملا منحصر به فرد بوده و هستند. در سال 2007 پس از یک رای‌گیری در میان 100 میلیون نفر، لیست عجایب هفت‌گانه جدید منتشر شد که از میان 21 بنا که هنوز برپا هستند انتخاب شده‌اند. نگاهی داریم به این هفت اثر خاص و تاریخی معماری.

مجسمه مسیح رهایی بخش در ریو

این مجسمه که در یکی از بالاترین نقاط شهر ریو، در ارتفاع 700 متری با 30 متر بلندی ساخته شده  است. ساخت این مجسمه در سال 1921 آغاز شد و تا سال 1931 ادامه داشت، هزینه آن در آن زمان 250 هزار دلار بود که معادل 3.5 میلیون دلار امروزی است. این مجسمه که بیش از هزار تن وزن دارد در روز و شب از هر نقطه ای در شهر قابل مشاهده است.

  گروه سرگرمی ROZANEH



ال کاستیلو در چیچن ایتزا

در مرکز منطقه یوکاتان در مکزیک، چیچن ایتزا یک ساختمان فوق العاده قدیمی است که در سال های 600 قبل از میلاد ساخته شده است . این بنا جمعا 365 پله دارد، دقیقا به اندازه تعداد روزهای هر سال. این معبد در زمان حمله اسپانیا به صورت متروک رها شد و تا مدت ها به صورت متروک باقی ماند. چیچن ایتزا این روزها با طرح های باز سازی ظاهری دوباره زیبا به خود گرفته است. 

گروه سرگرمی ROZANEH

 



ماچو پیچو در آندس، پرو

این مخروبه معروف "اینکا" در سال 1911 توسط یک باستان شناس کشف شد. ماچو پیچو که در میان کوه های متعددی قرار دارد در ارتفاع 2430 متری از سطح دریا قرار گرفته است. این شهر شامل 150 خانه، معبد، انبار و ... است و در اطرافش به اندازه ای زمین کشاورزی دارد که می توان کل جمعیت روستا را به راحتی تامین کرد. هدف از ساخت این مکان ایجاد یک پناهگاه امن برای افراد محلی بوده است اما پس از حمله اسپانیا و ستخیر مناطق این شهر نیز به صورت کامل رها شد.

  www.ROZANEHONLINE.com



شهر تاریخی پترا در اردن

این شهر که در نوع خود بی نظیر است در تپه های قرمز رنگ پترا ساخته شده و به عنوان جواهر اردن محسوب می شود. قدمت پترا در حدود 2000 هزار سال تخمین زده شده است و تا سال 1812 از دید جهان غرب مخفی بود. پترا در حال حاضر پربازدید ترین مکان توریستی اردن استو سازمان یونسکو نیز آن را به عنوان یکی از مهم ترین آثار ساخته شده توسط بشریت معرفی کرده است.

  www.ROZANEHONLINE.com



کولوسئوم در رم

این بنا که در سال 72 بعد از میلاد ساختش آغاز شد جالب ترین ساختمان بنا شده توسط امپراطوری رم است. کولوسئوم در ابتدا به منظور تماشای مسابقات میان حیوان ها ساخته شد و سپس برای نبرد میان گلادیاتورها استفاده شد. این ساختمان عظیم ظرفیت 50 هزار نفر را دارد و هزینه ساخت آن به پول امروزی در حدود 1 میلیارد دلار است.

  گروه سرگرمی روزنه



تاج محل در هندوستان

تاج محل با ارزش ترین ساختمان ساخته شده در هند است که توسط پنجمین امپراطور مغول به یاد همسر فوت شده اش بنا شد. ساخت این بنا در سال 1642 آغاز شد و 22 سال زمان برد. در عملیات ساخت تاج محل از بیش از 20 هزار کارگر و هزار فیل استفاده شد. گفته شده که امپراطور مغول پس از پایان ساخت این بنا دستور داد تا دست معمار را قطع کنند تا دیگر هیچ وقت بنایی بهتر از این مکان نسازد. هزینه ساخت تاج محل با پول امروزی در حدود 1 میلیارد دلار است.

  روزنه آنلاین



دیوار بزرگ چین

یکی از بهترین بناهای ساخته شده توسط بشریت، در حدود 2 هزار سال زمان صرف ساخت این مکان شد. جالب است که بدانید هدف از ساخت این دیوار محافظت از چین در برابر حمله مغول ها بود که در نهایت باعث ضعف بیشتر دولت چین شد. گفته شده که اگر قرار باشد چنین بنایی امروزه ساخته شود هزینه آن در حدود 260 میلیارد دلار خواهد بود.  در ساخت دیوار چین امپراطوران مردم را به اجبار به کار می گرفتند که در نهایت باعث کشته شدن افراد بسیار در زمان ساخت دیوار شدند.

 

www.ROZANEHONLINE.com


ده فرمان!

 

 

 


1. Prayer is not a "spare wheel" that you pull out when in trouble, but it is a "steering wheel", that directs the right path throughout.
دعا لاستیک یدک نیست که هرگاه مشکل داشتی از ان استفاده کنی بلکه فرمان است که تو را به راه درست هدایت می کند.


2. Know why a Car"s WINDSHIELD is so large & the Rear view Mirror is so small? Because our PAST is not as important as our FUTURE. So, Look Ahead and Move on.
می دونی چرا شیشه جلوی ماشین اونقدر بزرگه ولی آینه عقب اونقدر کوچیکه؟! چون گذشته به اندازه آینده اهمیت نداره. بنابراین همیشه به جلو نگاه کن و ادامه بده.


3. Friendship is like a BOOK. It takes few seconds to burn, but it takes years to write.
دوستی مثل یک کتابه. چند ثانیه طول می کشه که آتیش بگیره ولی سالها طول می کشه تا نوشته بشه


4. All things in life are temporary. If going well enjoy it, they will not last forever. If going wrong don"t worry, they can"t last long either.
تمام چیزها در زندگی موقتی هستند. اگر خوب پیش می ره ازش لذت ببر، برای همیشه دوام نخواهند داشت. اگر بد پیش می ره نگران نباش، برای همیشه دوام نخواهند داشت


5. Old Friends are Gold! New Friends are Diamond! If you get a Diamond, don"t forget the Gold! Because to hold a Diamond, you always need a Base of Gold!
دوستهای قدیمی طلا هستند! دوستان جدید الماس. اگر یک الماس به دست آوردی طلا را فراموش نکن چون برای نگه داشتن الماس همیشه به پایه طلا نیاز داری.


6. Often when we lose hope and think this is the end, GOD smiles from above and says, "Relax, sweetheart, it"s just a bend, not the end!
اغلب وقتی امیدت رو از دست می دی و فکر می کنی که این اخر خطه، خدا از بالا بهت لبخند می زنه و میگه: آرام باش عزیزم، این فقط یک پیچه نه پایان...


7. When GOD solves your problems, you have Faith in HIS abilities; when GOD doesn"t solve your problems HE has Faith in your abilities.
وقتی خدا مشکلات تو رو حل می کنه تو به توانایی های او ایمان داری. وقتی خدا مشکلاتت رو حل نمی کنه او به توانایی های تو ایمان داره...


8. A blind person asked St. Anthony: "Can there be anything worse than losing eye sight?" He replied: "Yes, losing your vision!"
شخص نابینایی از سنت آنتونی پرسید: ممکنه چیزی بدتر از از دست دادن بینایی باشه؟ او جواب داد: بله، از دست دادن بصیرت.


9. When you pray for others, God listens to you and blesses them, and sometimes, when you are safe and happy, remember that someone has prayed for you.
وقتی شما برای دیگران دعا می کنید، خدا می شنود و انها را اجابت می کند و بعضی و قتها که شما شاد و خوشحال هستید یادتان باشد که کسی برای شما دعا کرده است


10. WORRYING does not take away tomorrow"s Trouble, it takes away today"s PEACE.
نگرانی مشکلات فردا را دور نمی کند بلکه تنها آرامش امروز را دور می کند

 

 

 

 


معضلی به نام آلرژی بهار ...

 

موادی مثل گرده گیاهان، برخی داروها، مو و پشم و پر حیوانات، گرد و غبار هوا، بعضی غذاها و نیش حشرات. این مواد آلرژی زا باعث می‌شوند که سیستم ایمنی بدن، بیش از حد فعال شود و علائم حساسیت را در بدن ایجاد کند. آلرژی‌های فصلی، یکی از انواع شایع آلرژی‌هاست. حساسیت فصلی یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد در فصل بهار و پاییز به آن مبتلا می‌شوند.

ژنتیک از موثر‌ترین عوامل ابتلا به حساسیت است. به عبارت ساده‌تر، اگر یکی از والدین به هر نوعی از آلرژی مبتلا باشد، ابتلای یک فرزند از 3 فرزندش به این بیماری دور از انتظار نخواهد بود. در صورتی که هر دو والد به حساسیت مبتلا باشند، احتمال ابتلای 7 فرزند از 10 فرزند آن‌ها به این مشکل وجود دارد.

علائم آلرژی شامل آبریزش بینی، ریزش اشک، سرفه، عطسه و اشکال در تنفس، گرفتگی بینی، عطسه، خارش و تورم پوست، پوست خشک و قرمز و حتی بروز جوش‌های پوستی است که بستگی به واکنش افراد نسبت به آن ماده آلرژی زای خاص دارد. هر چقدر تماس فرد با ماده آلرژی زا بیشتر باشد، بیشتر احتمال دارد که نسبت به آن حساسیت نشان دهد. حساسیت فصلی در چشم موجب ورم ملتحمه، قرمزی، تورم و اشک ریزش و حساسیت به نور، در دستگاه تنفسی فوقانی باعث گرفتگی، خارش و آب ریزش بینی و در دستگاه تحتانی تنفسی موجب سرفه، احساس کمبود هوا خس خس، تنگی نفس و در بینی احساس خارش در بینی و گلو ، سقف دهان و گوش ها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشى و خستگی و عصبی شدن می شود.



علائم آلرژی

علائم بینی: آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه های مکرر و خارش بینی

علائم چشمی: خارش چشم، قرمزی، تورم، اشک ریزی و حساسیت به نور

علائم تنفسی: احساس کمبود هوا و تنفس همراه با صدای خس خس

علائم عمومی در بدن: خستگی و عصبی شدن

شایع ترین علامت در این بیماران عطسه های مکرر است که برای مدت طولانی گریبانگیر این افراد می شود. علاوه بر آن، گرفتگی بینی و آبریزش بینی نیز از دیگر علائم این بیماری است. این بیماری، جزء بیماریهای شایع به شمار می رود. همچنین این بیماری با آسم نیز همراهی دارد و مواردی که فرد در آن به هر دو بیماری مبتلا است کم نیست. اگر چه هنوز علت این که چرا آلرژی در برخی افراد بیشتر شایع است، معلوم نیست، ولی استعداد ابتلا به آلرژی (واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن) معمولاً در افراد بعضی از خانواده ها بیشتر است. هیچ کسی با بیماری آلرژی متولد نمی‌شود، ولی زمینه ابتلا به آن، ارثی است. آلرژی‌ها معمولاً در دوران کودکی شروع می‌شوند، ولی ممکن است در هر سن دیگری هم آغاز شوند. میزان حساسیت‌ها با افزایش سن کاهش می‌یابد، ولی ممکن است بعدها مجدداً عود کند.با دوری از مواد آلرژی زا و مصرف منظم داروها تحت نظر پزشک، می‌توان آلرژی را کنترل و درمان کرد.



توصیه های مراقبت از خود


- هنگامی که میزان گرده گیاهان در هوا زیاد است، از منزل خارج نشوید که اغلب در بعد از ظهرهای خشک و خنک این گونه است، ولی میزان این گرده‌ها در هوای سرد و مرطوب (بعد از باران) به طور عجیبی کاهش می‌یابد.

- هنگام راه رفتن بر روی چمنزار و انبوه برگ‌های ریخته شده از درختان به صورتتان ماسک بزنید، زیرا در این حالت، گرده گیاهان و اسپور قارچ‌ها در هوا زیادند.

- هنگام رانندگی، تهویه ماشین را روشن کنید تا مانع از ورود هوای بیرون به داخل ماشین که مملو از مواد آلرژی زاست شود.

مواقعی که در اطراف شهر هستید، پنجره‌های ماشین را ببندید. زمانی که در فضاهای بسته ای مانند خودروها قرار دارید باید شیشه ها را به طور کامل بالا بیاورید تاکمتر در معرض گرده ها قرار بگیرید.

- اگر نسبت به حیوانات آلرژی دارید، آنها را داخل اتاق نیاورید و هنگام دست زدن به آنها ماسک بزنید، یا اینکه در کل، حیوانی در منزل نگه ندارید.

- اگر نسبت به گرد و غبار حساسیت دارید، کف اتاق‌ها را با جاروبرقی جارو بزنید و با دستمال مرطوب، گرد و خاک وسایل را پاک کنید.

- اگر کولرتان آبی است حتماً باید هر سال پوشال آن را عوض کنید، زیرا رشد قارچ ها در پوشال و تنفس آن موجب تشدید آلرژی می شود، اگر از کولر آبی استفاده می کنید احتمالا به سرما آلرژی دارید، بهترین راه پیشگیری این است که در معرض باد مستقیم کولر قرار نگیرید، استفاده از آنتی هیستامین نیز مفید است.

- شست وشوی بینی با سرم نمکی به باز ماندن راه های هوایی کمک زیادی می کند، استفاده از درمان موضعی اسپری های بینی بسیار کمک کننده است، 2 هفته قبل از شروع علایم با کمک درمان کم عارضه و کم هزینه ی اسپری ( کلرید سدیم )، می توانید از بروز علایم پیشگیری کنید.

- اگر می توانید باید محل زندگیتان را تغییر دهید، در غیر اینصورت باید از ماسک فیلتر دار استفاده کنید.

- افرادی که دچار خلط گلو هستند و مکرراً احساس صاف کردن صدا دارند و احساس وجود خلط می کنند، اغلب هیچ مشکلی در ریه و سینوس ندارند و مشکل اصلی برگشت اسید معده است که معمولاً با پرهیز غذایی و تغییر زمان خوردن و خوابیدن مشکلات به حداقل می رسد.

در این مورد اگر با مراجعه به پزشک حاذق علایم سینوزیت ، آلرژی و علایم ریوی رد شد، بیمار احتمالاً دچار رفلاکس اسید معده به مری است، باید غذای کم حجم و کم چرب استفاده کند، چای کمرنگ بخورد و مصرف مواد غذایی که حاوی مواد رنگی و افزودنی و نگهدارنده است مانند سوسیس ، کالباس، سس و نوشابه را محدود کند و 2 ساعت قبل از خواب چیزی نخورد، هنگام خواب هم از ناحیه کمر به بالا شیب داشته باشد، با مصرف کوتاه مدت داروی آنتی اسید خلط و بوی دهان هم برطرف می شود.البته باید ابتدا بررسی شود در صورت تشخیص رفلاکس از این درمانها کمک بگیرد.

-از تهویه کننده های هوا و فیلترها استفاده کنید. در فصل آلرژی پنجره ها را ببندید و دستگاه تهویه را روشن کنید. در فضای خیلی مرطوب با استفاده از دستگاه رطوبت زدا هوا را خشک نگه دارید چون رطوبت زیاد باعث رشد هاگها و قارچ ها می شود و آلرژی را تشدید می کند.

- به جای فرش و قالی از کف پوش استفاده کنید. قالی ها محل تجمع گرد وغبار و گرده ها و سایر عوامل آلرژی زا هستند. کارهای باغ داری و گل کاری را به زمان پس از گرده افشانی و بعد از پایان فصل آلرژی موکول کنید.

- در صورتى که مى‌دانید به چه گرده گیاهى حساس هستید سعى کنید در فصل گرده افشانى آن گیاه از رفتن به محلهاى رویش آن گیاه خوددارى کنید. از عینکهاى آفتابى براى جلوگیرى از وارد شدن گرده‌ها به چشمهایتان استفاده کنید.

- اگر در محل زندگی‌تان گرده‌هاى گیاهى در فضا پراکنده مى‌شوند، درها و پنجره‌هاى اتاق خوابتان را در وسط صبح (حدود ساعت 10) و ابتداى غروب (حدود ساعت 7) بسته نگه دارید چرا که معمولاً در این ساعتها اوج گرده افشانى گیاهى صورت می‌گیرد.

- براى درمان علائم از قرصهاى آنتى هیستامین و اسپری‌هاى ضد التهابى بینى استفاده مى‌شود. اسپرى‌ها یا قطره‌هاى بینى ضد التهاب، با کاهش تورم پوشش درون بینى گرفتگى بینى را برطرف مى‌کنند. اسپرى‌ها یا قطره‌هاى بینى ضد آلرژى با پوشش بینى و چشم مانع اثر عامل آلرژی‌زا مى‌شوند.

- همچنین در موارد مقاوم از اسپری‌های بینی استفاده می‌شود که با جلوگیری از آزاد شدن هیستامین در بدن از بروز علائم آلرژی ممانعت می‌کند. اگر گرفتگى بینى باعث ناراحتى چندانى نشود، قرص یا اسپرى‌هاى ضداحتقان خیلى مفید نیستند.

-نوشیدن مایعات عوارض حساسیت های تنفسی فصلی را کاهش می دهد. رییس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: نوشیدن زیاد مایعات در کاهش عوارض حساسیت های تنفسی فصلی و آثار آلرژی موثر است. نوشیدن مایعات فراوان میزان ترشحات تنفسی حساسیت را رقیق کرده و عامل حساسیت زا اثر کمتری بر بدن می گذارد.

- نگهداری گلدانهای کوچک در فضای منزل، پر پرندگان خانگی و نگهداری حیواناتی مانند جوجه، اردک، گربه، سگ و غیره در محیط زندگی افراد حساس به مواد آلرژی زا را با مشکل مواجه می کند.

- مهمترین راه برای درمان یا کنترل حساسیت‌های فصلی، از بین‌بردن عامل ایجادکننده حساسیت است. اگر واکنش‌های آلرژیک و ایمونولوژیک بیش از حد طبیعی، خفیف یا حتی متوسط باشند ممکن است برای درمان آن به استفاده از داروهای مختلف نیاز نباشد. یعنی متخصص برای سرکوب‌ سیستم ایمنی برای مدتی کوتاه و از بین‌بردن عوارض حساسیت، دارو تجویز می‌کند.

- مصرف مکمل‌های غذایی مختلف از جمله مکمل آهن، روی، کلسیم یا... نمی‌تواند باعث درمان یا حتی کنترل کامل آلرژی‌های فصلی شود. البته ممکن است برخی از موادغذایی بتوانند در تشدید یا تخفیف علایم حساسیت موثر باشند اما هیچ‌کدام از خوراکی‌ها و عناصر نمی‌توانند کاملاً باعث از بین رفتن این بیماری شوند. از طرف دیگر ما نمی‌توانیم خوراکی خاصی را معرفی کنیم و بگوییم که همه افراد مبتلا به حساسیت می‌توانند با حذف آن، بیماری خود را سرکوب کنند چون ممکن است نوع حساسیت به موادغذایی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

- فردی که به حساسیت فصلی مبتلاست یا سابقه ابتلا به آن را دارد، باید تا می‌تواند دور ادویه‌ها، غذاهای تند، بودار، خوراکی‌های فرآوری‌شده (مانند سوسیس، کالباس و...) و غذاهای سرخ‌کردنی را خط بکشد.

- البته به یاد داشته باشید که این غذا‌ها اصلاً نمی‌توانند عامل اولیه ابتلا به حساسیت فصلی باشند و مصرف آن‌ها ممکن است فقط شرایط فرد مبتلا به حساسیت را بد‌تر و علایم حساسیتش را شدید‌تر کند.

- بین خوراکی‌های مختلف، مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه و آب می‌تواند کمی عوارض حساسیت فصلی را کاهش دهد.

- ممکن‌است مصرف برخی میوه‌ها مانند کیوی یا برخی از صیفی‌ها مانند بادمجان یا گوجه‌فرنگی باعث تشدید واکنش‌های آلرژیک شود. البته این موضوع به حساسیت‌های فردی هم مربوط است. یعنی گاهی برخی مبتلایان به حساسیت فصلی اصلا به میوه یا صیفی‌هایی که نام بردیم، حساسیت نداشته باشند یا برخی مبتلایان به میوه‌های بیشتری واکنش نشان دهند.

- آزمون‌های حذف موادغذایی از ساده‌ترین راه‌های کنترل و درمان حساسیت فصلی در افرادی است که برای اولین‌بار به این بیماری مبتلا شده‌اند. یعنی این افراد باید هر روز یکی از خوراکی‌های فصلی موجود در برنامه‌غذاییشان را حذف کنند تا به نتیجه موردنظر که‌‌ همان شناسایی خوراکی آلرژن است، دست پیدا کنند.

- اگر فردی برای اولین‌بار غذاهای دریایی مانند ماهی یا میگو مصرف کند یا پس از سال‌ها این غذا‌ها را بخورد، ممکن است به آن‌ها حساسیت نشان دهد یا علایم حساسیت او شدید‌تر شود، بنابراین این گروه از افراد باید ماهی یا میگو را برای مدتی از برنامه‌غذاییشان حذف کنند تا شرایطشان بهبود یابد.

10 قانون "ضد آلرژی"

1 - استفاده از رژیم غذایی محتوی ویتامینهای گروه C، B و K

2- اجتناب از غذاهایی که دارای "رایحه های طبیعی" هستند. در میان موادی که در این گروه جای می گیرند می توان به عسل و گرده گلها اشاره کرد.

3- عدم استفاده از دارو بدون مشورت با پزشک. افرادی که از آلرژی رنج می برند بیش از دیگران به داروهای شیمیایی حساس هستند.

4 عدم استعمال دخانیات و دوری جستن از محیطهای ویژه افراد سیگاری، چرا که مخاطهای بینی و چشم می توانند تحریک شوند.

5 خوابیدن حداقل 8 ساعت در شب

6- تغذیه مناسب

7- استراحت و دور شدن از کار حداقل به مدت یک ربع ساعت در زمانی که فرد احساس خستگی می کند.

8- انجام فعالیتهای فیزیکی هفتگی

9- رسیدگی به کارهای شخصی در اوقات فراغت

10- عدم مبارزه با احساسات شخصی و بروز دادن احساسات در برقراری ارتباط با دیگران. درحقیقت احساسات سرکوب شده، استرسهای روحی و جسمی، زندگی بی نظم و.. فاکتورهایی هستند که سیستم ایمنی را خلع سلاح می کنند و موجب نفوذ بیشتر آلرژی می شوند.

منبع : سلامت نیوز


شگفت انگیزترین پل های جهان ....

 

در دنیا پل های بسیار زیادی وجود دارد که اغلب آنها فقط وسیله ای برای عبور و مرور یا گذر آب از زیر آنهاست، نه بیشتر. با این حال برخی پل ها به دلیل ویژگی های خاص خود، در دنیا به شهرتی ویژه دست می یابند و حتی به یک جاذبه توریستی تبدیل می گردند.

در ادامه برخی از این پل ها را معرفی نموده ایم:

 

پنت دو گارد در فرانسه

 

روزنه آنلاین

 

پنت دو گارد (Pont du Gard) پلی است باستانی که بر روی رودخانه گاردون (Gardon) در نزدیکی منطقه Remoulins در جنوب فرانسه ساخته شده است. رومی ها این پل را به عنوان یک آب گذر، بین سال های 40 تا 60 پس از میلاد مسیح بنا کردند. این پل در سال 1985 به فهرست میراث جهانی یونسکو در فرانسه افزوده شد. این پل سه طبقه بخشی از یک قنات 50 کیلومتری است که دو شهر باستانی یوزس (Uzes) و نایمز (Nimes) را به هم متصل می کرده است. اگر چه با گذشت قرن ها از زمان ساخت پل پنت دو گارد، بخش هایی از آن خراب شده و اکنون دیگر قابل استفاده نیست ولی این پل در حال حاضر به یک جاذبه گردشگری مهم تبدیل شده است.

 


 

آکاشی کای کیو (Akashi Kaikyo) در ژاپن

 

روزنه آنلاین

 

این پل با طول بیش از 1991 متر طولانی ترین پل معلق جهان به شمار می رود. این پل شهر کوب (Kobe) در هانشو (Honshu) را به ایوایا (Iwaya) در جزیره آواجی (Awaji) مرتبط می سازد. دهانه مرکزی این پل 1991 متر طول دارد و دو برج اصلی پل از یکدیگر 1981 متر فاصله دارند. پس از زمین لرزه عظیم هانشین در سال 1995 این فاصله ها قدری تغییر کرده است. پیش از تکمیل مراحل ساخت این پل در سال 1998، استفاده از قایق های مسافربری و باربری، اصلی ترین شیوه مردم برای جابجایی در تنگه آکاشی بوده است. ساختار خاص این پل به گونه ای است که می تواند در برابر طوفان های بسیار سنگین و شدید مقاومت کند. این پل همچنین قادر است از پس زلزله های بیش از 8.5 ریشتر نیز بربیاید و پابرجا باقی بماند.

 


 

بروکلین (Brooklyn) در نیویورک

 

گروه سرگرمی ROZANEH

 

پل بروکلین یکی از قدیمی ترین پل های معلق آمریکاست که بروکلین و منهتن را به هم وصل می کند. امروزه از نگاه آمریکایی ها، پل بروکلین نیویورک ? همانند پل گلدن گیت سانفرانسیسکو - به یکی از نمادهای کشور ایالات متحده تبدیل شده است. هر روز هزاران نفر با استفاده از این پل غول پیکر، به منهتن وارد و یا از آن خارج می شوند. این پل بین سال های 1870 تا 1883 ساخته شده است و در آن تاریخ، مهندسین و طراحان پل با چالش های عدیده ای روبرو بوده اند زیرا در آن زمان بسیاری از پل های مشابه، پس از اندک زمانی از گشایش فرو می ریخت. در طول 13 سال ساخت پل بروکلین، 30 نفر از مهندسین و کارگران ساخت پل و از جمله ?جان روبلینگ? طراح اصلی پل بر سر ساخت پل جان باختند. در سال 1884 و یک سال پس از افتتاح پل بروکلین، پی تی بارنوم (P.T. Barnum) بازیگر آمریکایی با شیوه ای جالب نگرانی مردم از عدم استحکام پل را برطرف نمود. وی با سیرک معروف خود که بیش از 1800 متر درازا داشت و در آن چند فیل رژه می رفتند با موفقیت از روی پل عبور کرد.

 


 

امواج هندرسون (Henderson Waves) در سنگاپور

 

گروه سرگرمی ROZANEH

 

این پل عابر پیاده بر فراز جاده هندرسون بنا شده است و دو پارک Telok Blangah و Mount Faber در جنوب سنگاپور را به هم متصل می کند. این پل ظاهر زیبای موج مانندی دارد و روی آن از نوعی چوب درخت که در جنوب شرق آسیا یافت می شود، کار شده است. این پل که با صرف هزینه ای معادل 25.5 میلیون دلار ساخته شده است، در ماه می سال 2008 به روی عموم گشوده شد. پل امواج هندرسون با 274 متر طول، یکی از محبوب ترین پل ها عابرین پیاده در سنگاپور به شمار می رود و هر هفته هزاران نفر از این پل منحنی مانند استفاده می کنند. این پل شب هنگام، با روشن شدن چراغ هایی که در داخل پل کار گذاشته شده، منظره خاص و زیبایی پیدا می کند.

 


 

گلدن گیت (Golden Gate) در آمریکا

 

www.ROZANEHONLINE.com

 

گلدن گیت یک پل معلق در سانفرانسیسکو است که این شهر را به ایالت کالیفرنیا متصل می کند. پیش از گشایش این پل در می سال 1937، بسیاری از مردم کالیفرنیا آرزو داشتند که راهی برای متصل کردن سانفرانسیسکو به شهرستان مارین (Marin) در آن سوی تنگه گلدن گیت بیابند ولی بادهای تندی که در این منطقه می وزد و نیز ریزش باران های سیل آسا در کنار مه غلیظ، ساخت چنین پلی را تقریباً ناممکن جلوه داده بود. عملیات ساخت این پل در سال 1933 آغاز شد و پس از 4 سال با صرف بیش از 35 میلیون دلار کامل گردید. این پل توسط جوزف استراوس (Joseph Strauss) ساخته شده است و هر روز از روی 6 باند آن حدود صد هزار وسیله نقله گذر می کند. رنگ پل بر خلاف نام آن ? که دروازه طلایی معنا دارد ? قرمز روشن است.

 


 

رویال جورج (Royal Gorge) در آمریکا

 

گروه سرگرمی ROZANEH

 

رویال جورج پلی معلق بر روی دره بزرگ رودخانه آرکانزاس (Arkansas) در مرکز ایالت کلرادو (Colorado) است. این پل در 177 کیلومتری جنوب شهر دنور مرکز ایالت کلرادو واقع شده است. این پل در سال 1929 صرفاً به عنوان یکی از مسیرهای پیاده روی و تفریحی گردشگران ساخته شد. پل رویال جورج از سال 1929 تا سال 2003 بلندترین پل جهان بوده است. پس از آن این رکورد نصیب پل Liuguanghe در چین شد. هزینه ساخت این پل 350 هزار دلار تخمین زده شده است. طول کلی پل 384 متر و عرض آن 5.5 متر است.

 


 

هلیکس (Helix) در سنگاپور

 

گروه سرگرمی روزنه

 

حتی در کشور سنگاپور که انواع و اقسام پل های عجیب و غریب چشم رهگذران را می نوازد، پل هلیکس به عنوان یک شاهکار خارق العاده مورد توجه قرار گرفته است. این پل که دو سوی یک رودخانه در سنگاپور را به هم وصل می کند، ظاهری همانند شکل ساختار دی ان ای دارد. این پل از فولاد ضدزنگ ساخته شده و به همین دلیل وزن آن نسبتاً کم است. نورپردازی های شبانه پل که به وسیله رشته های نورانی ظریف کار شده در پل صورت می گیرد، تماشاچیان زیادی را به خود جلب می کند. گفتنی است Helix به معنای مارپیچ است.

 


 

ریالتو (Rialto) در ایتالیا

 

www.ROZANEHONLINE.com

 

ریالتو قدیمی ترین و معروف ترین پل از مجموع چهار پلی است که بر کانال آب گراند (Grand) در شهر تاریخی و زیبای ونیز ساخته شده است. این پل یکی از جاذبه های گردشگری مهم ونیز به شمار می رود. دو طرف این پل انواع مغازه های مختلف وجود دارد که محصولات گوناگونی همچون شیشه و کریستال، جواهرات و غیره را در معرض فروش قرار می دهند. همچنین رستوران ها و کافه هایی نیز در دو سوی این پل وجود دارد که گردشگران می توانند در آنها استراحت کرده و غذا و نوشیدنی میل کنند. این پل توسط آنتونیو دوپونت (Antonio da Ponte) در قرن شانزدهم ساخته شده است.

 


 

استاری موست (Stari Most) در بوسنی

 

گروه سرگرمی ROZANEH

 

پل قدیمی استاری موست (Stari Most) یکی از جاذبه های گردشگری معروف شهر تاریخی موستار (Mostar) در بوسنی به شمار می رود. این پل در قرن شانزدهم ساخته شد ولی در سال 1993 و در جریان جنگ بوسنی فرو ریخت. چند سال بعد این پل و ساختمان های اطراف آن با صرف هزینه چند میلیون دلاری بازسازی و بازگشایی شد. این پل دارای دو ستون است که برخی به آنها ?نگهبانان پل? لقب داده اند. این پل از تخته سنگ و سنگ آهن ساخته شده و بر روی رودخانه نرتوا (Neretva) قرار دارد. شیرجه زدن از روی این پل به داخل رودخانه زیر آن، یک سنت هیجان انگیز محلی است.

 


 

پونته ویکینو در ایتالیا

 

گروه سرگرمی روزنه

 

پل باستانی پونته ویکینو (Ponte Vecchio) در شهر زیبای فلورانس در شرق ایتالیا واقع شده است. پونته ویکینو به معنای ?پل قدیمی?، یکی از سه پلی است که بر روی رودخانه آرنو (Arno) احداث شده است. گردشگران زیادی در این پل، از مناظر و چشم اندازهای اطراف عکس می گیرند. از سوی دیگر تصاویر خود این پل زیبا بر روی کارت پستال های بیشماری چاپ شده است و این تصاویر به عنوان یکی از سوغاتی های فلورانس هواداران زیادی دارد. این پل دو بار در جریان سیل های قرن دوازدهم و قرن چهاردهم به طور کامل تخریب شد. سیل شدید سال 1966 نیز به پونته ویکینو آسیب های زیادی وارد آورد. برخلاف بسیاری دیگر از پل های شهر فلورانس، این پل در جریان جنگ جهانی دوم نابود نشد.

 


 

اورسوند در اسکاندیناوی

 

www.ROZANEHONLINE.com

 

پل اورسوند (resund) بر روی تنگه ای به همین نام واقع شده و دو کشور سوئد و دانمارک را به یکدیگر متصل می سازد. این پل در واقع بخشی از پروژه ارتباط سوئد و دانمارک است. این پروژه خود مجموعه ای است متشکل از یک پل معلق، یک تونل، یک جزیره و یک شبه جزیره مصنوعی که این دو را به هم ارتباط می دهد. از بهترین ویژگی های این پل می توان به بخش زیردریایی آن اشاره کرد که در آن تونل هایی برای عبور خودروها تعبیه شده است. پل اورسوند دسترسی به مسیرهای تردد جاده ای و ریلی را بدون تداخل با ترافیک هوایی فرودگاه کپنهاگ (پایتخت دانمارک) که در نزدیکی آن منطقه قرار دارد، فراهم می سازد. ضمناً این پل، تردد کشتی ها را در تنگه مختل نمی سازد.

 


 

میلو در فرانسه

 

www.ROZANEHONLINE.com

 

پل میلو (Millau Viaduct) بر بالای رودخانه تارن (Tarn) در جنوب فرانسه واقع شده است. این پل که لقب افتخارآمیز ?بلندترین پل جهان? را در اختیار دارد، در سال 2004 توسط ژاک شیراک رئیس جمهور وقت فرانسه افتتاح شد. پیش از احداث این پل، ترافیک تعطیلات تابستانی باعث می شد بزرگراه های ورودی و خروجی به شهر کوچک میلو در جنوب فرانسه قفل شود. بلندترین دکل این پل حدود 343 متر ارتفاع دارد. احداث پل میلو بیش از نیم میلیارد یورو هزینه داشته است. این پل ظرف سه سال ساخته شده است.

 


 

بسفر در ترکیه

 

http://www.rozanehonline.com

 

پل بسفر (Bosphorus) در زمان ساخت در سال 1973، طولانی ترین پل معلق در خارج از آمریکا به شمار می رفت. این پل که بر روی تنگه بسفر در استانبول واقع شده، اروپا را به آسیا متصل می کند. پل سلطان محمد دومین پلی است که بر روی این تنگه نصب شده است. هردوت، مورخ نامی یونان باستان از تمایل امپراطوری ایران برای ساخت پلی بر سرتاسر تنگه بسفر خبر داده است. پل بسفر در سال 1973 تکمیل شد و ایده ساخت آن نیز به دوران باستان و زمان پادشاهی داریوش در ایران بر می گردد. گفتنی است تنگه بسفر باریکه آبی است که دو قاره اروپا و آسیا را از هم جدا می کند. شهر استانبول در دو سوی این تنگه گسترش یافته است.

 


 

افسوس در ایتالیا

 

گروه سرگرمی ROZANEH

 

پل مشهور افسوس (Bridge of Sighs) در شهر ونیز واقع در شمال ایتالیا قرار گرفته است. نام این پل در زبان ایتالیایی Ponte dei Sospiri است. این پل در میان دیوارهای یک قسمت از ساختمانی که اتاق های بازجویی زندانیان است، ساخته شده است. پل افسوس متعلق به قرن 17 میلادی است. امروزه پل هایی مشابه افسوس، در کشورهای مختلفی از جمله انگلیس، آلمان و سوئد ساخته شده است.

 


 

سی و سه پل در ایران

 

http://www.rozanehonline.com

 

شب هنگام، بهترین زمان برای تماشای سی و سه پل و لذت بردن از زیبایی آن است. این پل در دوران امپراطوری صفوی ساخته شده است. صفوی ها از اوایل قرن شانزدهم تا اوایل قرن هجدهم حکمرانی کردند. این پل 33 دهانه دارد و از همین رو به پل 33 چشمه شهرت دارد.

 


 

ساندیال در آمریکا

 

www.ROZANEHONLINE.com

 

پل ساندیال (Sundial) به معنای ساعت آفتابی، بر رود ساکرامنتو (Sacramento) در کالیفرنیا که به خلیج سانفرانسیسکو می ریزد، نصب شده است. این ساعت آفتابی واقعاً کار می کند چرا که سایه دکل 66 متری پل در ورودی پل، در طول روز زمان را مشخص می سازد. از آنجا که رودخانه ساکرامنتو یکی از مراکز تخم ریزی ماهی قزل آلا در آمریکاست، طراح این پل یعنی سانتیاگو کالاتروا (Santiago Calatrava) معمار برجسته ایتالیایی، تصمیم گرفت که هیچ تغییری در اکوسیستم منطقه به وجود نیاورد. به همین دلیل پل، هیچ پایه ای در آب ندارد. از سوی دیگر سطح عرشه نیز از شیشه پوشیده شده است تا از سایه انداختن بر آب و کاهش دمای آب رودخانه جلوگیری شود. ساخت این پل با صرف هزینه ای معادل 23.5 میلیون دلار در سال 2004 پایان یافت.

 


 

لوپو در چین

 

روزنه آنلاین

 

پل لوپو (Lupu) بر رودخانه هوانگ پو (Huangpu) در شانگهای چین ساخته شده است. این پل زیبا، دو شهر لووان (Luwan) و پودونگ (Pudong) را به هم وصل می کند. نام لوپو نیز از دو بخش اولیه این دو شهر یعنی Lu و Pu گرفته شده است. این پل دیدنی که در تابستان سال 2003 افتتاح شد، اکنون به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است. لوپو پس از پل Chaotianmen، دومین پل بزرگ قوسی دنیا به شمار می رود. این پل 3900 متر طول، نزدیک به 29 متر عرض و 100 متر ارتفاع دارد و با هزینه ای بالغ بر 302 میلیون دلار، ظرف چهار سال ساخته شده است.

 

منبع: لست سکند


کار قابل تحسین مردم یک شهر کوچک در 13 بدر ....

 

از بروجن خبر می‌رسد که به رغم بارندگی، دوستداران محیط زیست در این شهرستان مرتفع کشور، کاری بزرگ را سامان داده و چالش پرتاب یا رهاسازی سبزه‌های سفره‌ی هفت سین را به یک فرصت بدل ساختند.

 

اداره کل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری و اعضای هلال احمر در یک اقدام هماهنگ، نه فقط کیسه‌های تجدیدپذیر برای حمل زباله در اختیار گردشگران قرار دادند، بلکه با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، بلیط‌های رایگانی را در اختیار آن دسته از شهروندانی قرار دادند که زباله‌های خود را مجدداً به محل برمی‌گرداندند و در محیط رها نمی‌ساختند و افزون بر آن، سبزه‌های موجود در سفره‌های هفت سین خود را در میادین شهر و نقاط از پیش معلوم شده، تحویل می‌دادند تا پس از انباشت به کمک شهرداری، تبدیل به کود کشاورزی شود. جالب اینکه یکی از پرورش‌دهندگان اسب در منطقه هم ابراز تمایل کرده بود تا در جمع‌آوری سبزه‌ها مشارکت داشته باشد، چرا که می‌تواند مورد تعلیف اسب‌ها قرار گیرد.

 

باشد که با گسترش این فرهنگ، شاهد تغییر رفتار شهروندان باشیم و دیگر نظاره‌گر پرتاب یا رهاسازی سبزه‌ها در معابر عمومی شهر یا حاشیه‌ی سکونتگاه‌های انسانی نباشیم.

 

دست مریزاد به هموطنان سبزاندیشم در بروجن که روح بزرگ مشارکت‌جویانه و مسئولیت‌شناسانه‌ی خود را در یک آبادبوم کوچک وطن به نمایش نهادند.

 

 

 

گروه سرگرمی ROZANEH گروه سرگرمی روزنه http://www.rozanehonline.com گروه سرگرمی ROZANEH

 

متاسفانه مجبوریم به اطلاع برسانیم این حرکت فرهنگی زیبا در سایر شهرها انجام نشده است و پیامدهای عدم رعایت حقوق شهروندی که از جمله شامل شهر من خانه من است اینگونه میشود

این تصاویر مربوط به شهر ادربیل است ولی سایر شهرها نیز مستثنی از این فقر فرهنگی نیستند

 

www.ROZANEHONLINE.com www.ROZANEHONLINE.com گروه سرگرمی ROZANEH http://www.rozanehonline.com گروه سرگرمی روزنه www.ROZANEHONLINE.com گروه سرگرمی ROZANEH www.ROZANEHONLINE.com روزنه آنلاین


خوابیدن حیوانات دوست داشتنی به همراه عروسک هایشان...

بدون شک یکی از لذت بخش ترین لحظه ها زمانیست که حیواناتی کوچک و دوست داشتنی در خواب ناز فرو رفته اند. حالا اگر این خواب با بغل کردن عروسک مورد علاقه انها همراه شود جذابیتی چندین برابر به ماجرا خواهد داد. باهم به تماشای این لحظات شادی آفرین مینشینیم.

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net


مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net


شوخی و خلاقیت با تابلوهای راهنمایی خیابان.......

هنرمند فرانسوی 46 ساله Clet Abraham عقیده دارد تابلوهای راهنمایی و رانندگی خشک و بی روح هستند. بنابراین وی دست به خلاقیت جالبی زده و از هر علامت رانندگی در خیابان تابلویی جاندار و بامزه را خلق کرده است.

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net


مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net