سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

فاز دوم هدفمندی اجرا میشود ولی به شرط.....

فاز دوم هدفمندی اجرا می‌شود ولی به شرط

فاز دوم هدفمندی
عضو شورای فراکسیون اصولگرایان گفت: فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها اجرایی می‌شود اما به شروطی که نمایندگان برای رئیس جمهور می‌گذارند.


حسینعلی حاجی‌دلیگانی امروز در شاهین‌شهر اظهار کرد: با توجه با جلساتی که با هئیت دولت و خود آقای رئیس جمهور توسط نمایندگان محترم مجلس در مورد اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها و آزاد شدن قیمت‌ها داشته‌ایم احمدی‌نژاد تاکید کردن بدون هماهنگی مجلس فعالیتی را انجام نخواهم داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز فاز دوم اجرایی است اما به شروطی که نمایندگان برای رئیس جمهور گذاشته‌اند که در ابتدا نواقص و مشکلات فاز اول رفع شده، چگونگی مدیریت و برنامه‌ریزی برای فاز دوم مشخص و در نهایت ضمانت ایجاد شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: در صورت پاسخگویی به این سئوالات نمایندگان محترم مجلس نیز با فاز دوم هدفمند کردن یارانه با رای بالا موافقت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: در صورتی رئیس جمهور نتوانست نمایندگان محترم مجلس را در روز چهارشنبه برای اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها قانع کند این طرح به هیچ عنوانی اجرایی نخواهد شد.

سکوت و بی تفاوتی استبداد را محکم میکند.....

سکوت و بی تفاوتی استبداد را محکم‌ می‌کند

سکوت و بی تفاوتی
جهل، ترس، منفعت طلبی، به تعبیر قرآنی فسق و مصلحت اندیشی‌های کاذب از سوی جامعه و به کارگیری زور، تهدید، فریب و اغوا از سوی مستبدان می تواند از دلایل ظهور و تداوم استبداد در جامعه باشد.


34 سال پیش، گسترش نهضت اسلامی در ایران و هماهنگی قیام های مردمی به رهبری امام خمینی(ره) و تلاش های خالصانه مردم ایران، بالاخره کنترل امور را از دست نیروهای رژیم شاه خارج کرد و موجب شد در کمتر از یک ماه پس از فرار شاه، طومار عمر 2500 ساله شاهنشاهی ایران در هم پیچیده شود؛ خواسته اصلی مردم ایران در انقلاب، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود؛ خواستی که در مقاطع مختلف تاریخی در بسیاری از کشورهای مسلمان خاورمیانه وجود داشته اما رسیدن به آن همواره دور از دسترس می نمود.

ایران در سال 57 و بسیاری از کشورهای عربی خاورمیانه، در سال های اخیر توانستند به حکومت های مستبد نه بگویند اما این موضوع که استبداد همیشه راه بازگشت به جوامع را دارد و نگاه برخی کارشناسان به موضوع استبدادپرور بودن فرهنگ خاورمیانه مقولاتی است که شفقنا با دکتر عماد افروغ، استاد دانشگاه و با سابقه تدریس جامعه شناسی سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تربیت مدرس به بحث گذاشته است.

عماد افروغ معتقد است: آزادی را نباید به استقلال تقلیل داد. اشتباه است که ما آزادی را به وجه ملی آن فرو بکاهیم و صرفاً آن را در قالب استقلال تعبیر و تفسیر کنیم، کما اینکه شعار ما در انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود، یعنی مشخص است که به طور خاص و ویژه بر آزادی تاکید شده است. به هر حال اگر آگاهی بخشی‌ها و روشنگری‌های عالمان دین، روشنفکران متعهد، درد آشنا و دور نگر و مقاومت‌ نیروهای مبارز و حرکت‌های مردمی نبود ما هنوز شاهد تداوم حضور یک نظام استبدادی وابست? فاسد به نام پهلوی می‌بودیم. اتفاقی که در انقلاب اسلامی رخ داد تصویر بسیار روشنی از نحوه مقابله با استبداد است.


سکوت و بی تفاوتی مردم و نخبگان به تدریج استبداد را محکم‌تر می‌کند

دکتر عماد افروغ ، ریشه استبداد را در اقتدارگرایی حاکم و سکوت جامعه در برابر آن دانست و اظهار کرد: هیچ مستبدی بدون بی تفاوتی مردم و به طور خاص، نخبگان و روشنفکران آن جامعه شکل نمی‌گیرد و در واقع یک رابطه متقابلی بین مستبد و مردم یا به تعبیری رابطه متقابلی بین ارعاب و رعب وجود دارد. باید دقت داشت که بیش از آنکه مردم از حاکمان بترسند این حاکمانند که از آگاهی ها و مقاومت های مردمی می هراسند و بسته به نوع نظام حاکم، حاکمان می کوشند تا به انحاء مختلف مانع این آگاهی و مقاومت شوند. به هر حال اگر کسی نترسد و آگاه به ترفندهای سخت و نرم حاکمان باشد، هیچ نظام استبدادی نمی تواند شکل بگیرد و به راحتی مانور دهد. زمانی که در جامعه‌ای استبداد ریشه می‌دواند، قطع نظر از ریشه‌های ساختاری و فرهنگی، هم باید مستبد را به دلیل تصمیم گیری ها و رفتارهای اقتدارگرایانه و یکّه سالارانه نشانه گرفت و هم باید سکوت جامعه و به طور خاص نخبگان آن جامعه را در برابر یکه تازی و یکه سالاری هدف قرار داد. بنابراین اینها را باید دو روی یک سکه دید و متعاملاً و متقابلا بررسی کرد. سکوت و بی تفاوتی مردم و نخبگان به تدریج استبداد را محکم‌تر و لایه‌های آن را در هم تنیده‌تر و ضخیم‌تر می‌کند.

ترس، مصلحت اندیشی‌های کاذب از سوی مردم و فریب و اغوا از سوی مستبدان از دلایل ظهور استبداد

او درباره دلایل ظهور استبداد در یک جامعه گفت: جهل، ترس، منفعت طلبی، به تعبیر قرآنی فسق و مصلحت اندیشی‌های کاذب از سوی جامعه و به کارگیری زور، تهدید، فریب و اغوا از سوی مستبدان می تواند از دلایل ظهور و تداوم استبداد در جامعه باشد. مستبد شاید با سلاح ترس، زور و ... نیاید بلکه با سلاح نرم، یعنی فریب و اغوا و جنگ روانی و شبیه سازی توده وار و به کارگیری ابزارهای هژمونیک و استیلایی فرهنگی و روانی به همان نتیجه ای برسد که یک نفر با ارعاب و سلاح و شمشیر می رسد. از این رو نباید استبداد را در قالب لباس عیان و آشکار فاشیستی و استالینیستی آن دید، بلکه گاهی پیچیده‌تر و مرموز‌تر و از طریق فریب، اغوا، تبلیغات، شست و شوی مغزها، هژمونی و استیلای فرهنگی می‌آید.

وظیفه صاحبان فهم و بصیرت است که شبکه‌های اغوایی و القایی قدرت را برملا کنند

این محقق و پژوهشگر مسایل فرهنگی، آگاهی سازی مردم را از وظایف روشنفکران دانست و افزود: بر صاحبان فهم و بصیرت است که شبکه‌های القایی و اغوایی قدرت را برملا کنند و مردم را آگاه سازند؛ در شرایط اغوا وظیفه روشنفکران دو چندان می‌شود چرا که شکل پیچیده‌تری از قدرت اعمال می‌شود، شکلی که اعمال شونده از اعمال کننده قدرت و ترفندهای او هیچ اطلاعی ندارد.

افروغ با بیان اینکه انسان‌ها به راحتی می‌توانند ترس، زور و تهدید را بچشند و لمس کنند اظهار کرد: اما در مقابل، فهم اغوا و شبکه‌های اغوایی و القایی با هدف ایجاد یکپارچگی و یکرنگی در جامعه، کار هر کسی نیست. این وظیفه در وهل? اول بر دوش کسانی است که فهم بهتر و فراغ بال بیشتر ی دارند و به نیازهای واقعی مردم واقف اند و بین نیازهای واقعی و نیازهای متصور آنان خلط نمی‌کنند. در این مقوله نمی‌توان رضایت مردم را اساس قرار داد، چه بسا مردم به دلیل درک غلط از نیازهای واقعی خود، از موقعیت خود راضی باشند مانند برده‌ای که از وضع موجود خود راضی است، اما در یک ذات شناسی انسانی و نیازشناسی واقعی، برده، برده است؛ چه از وضع خود راضی باشد و چه نباشد. برده‌ای که از وضع موجود خود راضی است در واقع تحت تأثیر شبکه‌های القایی و اغوایی صاحبان قدرت است.

اتفاقی که در انقلاب اسلامی رخ داد، تصویری روشن از مقابله با استبداد بود

او درباره واکنش جامعه در برخورد با استبداد تصریح کرد: در نظام های سلطنتی، تا حدودی سنت ها و قواعدی بر تصمیم‌گیری‌های شخص حاکم، غالب است، اما در نظام‌های استبدادی، هیچ سنت، قاعده‌ و انضباطی حاکم بر تصمیمات شخص مستبد نیست و در واقع تفاوت میان نظام‌های استبدادی با نظام‌های دموکراتیک، جمهوری، الیگارشیک و یا حتی نظام‌های سلطنتی همین یکه سالارانه بودن شخص حاکم با هر قالب و لعاب است. بنابراین گام اول، آگاهی بخشی نظری، مفهومی و مصداقی نسبت به مبانی نظام های استبدادی و برملا کردن تصمیم های بی قاعده شخص مستبد است. بر این اساس، مردم هر چه نسبت به حقوق خود آگاه‌تر شوند و اهمیت حضور خود در تصمیم‌گیری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و مشارکت در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و در لایه های اجرایی، تصمیم‌گیری و نظارت را بیشتر و بهتر درک کنند، به طور قطع دامنه و دایره مانور استبداد و نظام‌های استبدادی تقلیل پیدا می‌کند. در واقع آن اتفاقی که در انقلاب اسلامی ایران رخ داد یک تصویر روشنی از مقابله با استبداد بود.

این استاد جامعه شناسی ادامه داد: اگر بخواهیم یک وجه متجسد و متجسم از مقابله با استبداد را نشان دهیم، می‌توانیم انقلاب اسلامی را به تصویر بکشیم و اینکه چه طور این انقلاب اتفاق افتاد و مردم چه خواسته‌ای داشتند و چگونه به نیازهای واقعی خود رسیدند و اگر آگاهی بخشی‌ها و روشنگری‌های عالمان دین، روشنفکران متعهد، درد آشنا و دور نگر، مقاومت‌ نیروهای مبارز و کسانی که به گونه‌ای زندانی و شکنجه شدند، و حرکت های مردمی نبود ما هنوز شاهد تداوم حضور یک نظام استبدادی وابست? فاسد به نام پهلوی ‌بودیم. بنابراین اتفاقی که در انقلاب اسلامی ایران رخ داد تصویری بسیار روشن از نحوه مقابله با استبداد است.

اشتباه است که آزادی را در قالب استقلال صرف تفسیر کنیم

او در مقاله ای که در چهارمین نشست اندیشه های راهبردی بیان کرده بود، آزادی را مرتبط با سوژ? اندیشنده و در مغایرت با جبرگرایی و تاریخیگرایی تفسیر کرده بود، در گفت وگو با شفقنا نیز به تفاوت میان استقلال و آزادی اشاره و تصریح کرد: یکی از شعارهای اساسی مردم در انقلاب اسلامی در کنار شعارهای دیگر، آزادی بود و این آزادی را نباید به استقلال تقلیل داد. یک وجه آزادی می‌تواند در قالب استقلال تعریف شود، اما اشتباه است که آزادی را به وجه ملی آن فرو بکاهیم و صرفاً آن را در قالب استقلال تفسیر کنیم. کما اینکه شعار ما «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود، یعنی مشخص است که به طور خاص و ویژه بر آزادی تاکید می‌شد و چه کسی است که حسب بازی تفاوت ها وقتی واژه استبداد را می‌شنود بلافاصله ذهنش به سمت آزادی سوق پیدا نکند. بنابراین باید دقت کنیم که وقتی بحث استبداد مطرح می‌شود، بلافاصله در برابر آن، پای مفهومی به نام آزادی به میان می‌آید و این آزادی می‌تواند جلوه‌های مختلفی در سطح کلان، میانه و خرد داشته باشد و باید دقت کرد که این سطوح ممکن است با هم ارتباط داشته باشند اما قابل تقلیل به یکدیگر نیستند.

آگاهی جامعه مانع از ظهور استبداد می شود

افروغ درباره راه های مقابله با استبداد در یک جامعه اسلامی معتقد است: راه ابتدایی مقابله با استبداد، زیر سوال بردن نظری و مفهومی نظام‌های استبدادی است و گام دوم این است که انسان از نفسانیات و تمنیات میل گرایانه درونی خود رها و آزاد شود و به یک آزادی معنوی برسد و عمل آزاد قاعده مند و منضبط را تمنا کند. در واقع عمل آزاد برای انسان آزاد است و هر چه انتخاب انسان اخلاقی تر و دینی تر ‌ باشد، تمنای برد عمل بیشتری دارد، اما اگر انسان اسیر امیال، هوا و هوس و نفسانیات خود شود به راحتی می‌توان او را تهدید و تطمیع کرد و یا تحت تاثیر فرآیندهای معطوف به زور و تهدید به سکوت کشاند، یا تصمیمی از سر مصلحت ناروا را به او تحمیل کرد و یا او را فریب داد. اما اگر انسان آگاه و خودآگاه باشد و با انتخاب اخلاقی و دینی، من واقعی خود را بشناسد، مسلماً چنین انسانی را به راحتی نمی‌توان تهدید کرد و در چنین شرایطی استبداد هیچ گاه زمینه ظهور و بروز نخواهد داشت. البته این معنا هیچ مجوزی برای استفاده از اهرم های زوز و تهدید و اغوا برای هدایت مردم به سوی آرمانهای متعالی برای صاحبان قدرت صادر نمی کند.

تصمیم گیری های بدون قاعده و ضابطه‌ عین دیکتاتوری است

این محقق و پژوهشگر مسایل فرهنگی در مورد نقش نهادهای ناظر مدنی در جلوگیری از استبداد گفت: اما در کنار این بعد انسان شناسی، نباید برای جلوگیری و تحکیم استبداد از نقش نهادهای ناظر مدنی که به عنوان نهادهای واسط مطرح می‌شوند، غافل شویم. همیشه و در هر مقطع و شرایط و نظامی عده‌ای باید از تصمیم‌گیران پرسش کنند و شخص تصمیم‌گیر و حاکم را مجبور به پاسخ کنند، چرا که باید این اطمینان به مردم داده شود که تصمیماتی که گرفته می‌شود از روی قاعده و ضابطه است و به هیچ وجه شبهه شخصی ندارد؛ چون وقتی شبهه شخصی پیدا کرد و در پس آن قاعده و ضابطه‌ای نبود این عین دیکتاتوری است. مهم این است که در نظام‌های سیاسی یک فرد به تنهایی تصمیم نگیرد و تصمیم از روی قاعده و ضابطه روشن وتعریف شده باشد. مردم ایران یک نظام مردم سالاری دینی را دنبال و تأسیس کردند و معتقدند قواعد و ضوابط ما باید الهی، دینی و اسلامی باشد و با مقبولیت و حضور مردم هم همراه شده باشد.

شخصی که خودساخته نباشد به دیکتاتور مبدل می شود

افروغ در پاسخ به سوالی درباره وقایع تاریخی خاورمیانه و تغییر موضع افرادی که روزی انقلابی شناخته می شدند مثل قذافی به اشخاصی مستبد و دیکتاتور اظهار کرد: هر شخصی که خودساخته نباشد و قدرتی به او روی بیاورد و مشمول نظارت قرار نگیرد، مطمئناً دیر یا زود به دیکتاتور مبدل می‌شود. فرد حاکم باید از تقوای درون وایمان معنوی برخوردار باشد و همچنین مشمول نظارت قرار گیرد. در واقع در نظام مردم سالاری دینی فرمان رهبر و نظارت مردم هر دو شرعیت دارند. نظارت مردم هم از باب حقانیت است و هم از باب مقبولیت.

عده ای بر تصمیمات سیاستمداران نظارت کنند

این استاد دانشگاه به ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از ظهور استبداد مجدد در یک جامعه رها شده از استبداد پرداخت و گفت: مردم جامعه باید حقوق خود را بشناسند و در واقع نگاه صرف تکلیف‌گرا به خود نداشته باشند و بدانند که در یک نظام سیاسی حقی هم دارند، ساز و کارهای نظارتی را تعبیه کنند، نهادهای مدنی تشکیل دهند و نهادهای مدنی تاریخی خود را برای نظارت بر سیاستمداران تقویت کنند.

این محقق و پژوهشگر مسایل فرهنگی پیشنهاد کرد: با توجه به شرایط تاریخی و واقعیت‌های روز یک عده‌ای باید مراقبت کنند که تصمیمات سیاستمداران ما معطوف به زور، تهدید و فریب نباشد و بیشتر متمایل به نفوذ، اقناع و استدلال باشد.

به لحاظ روحی و روانی اصل را بر بد بودن و انحراف صاحبان قدرت بگذاریم

او در این زمینه به مردم توصیه کرد: مردم باید بدانند اعتماد بیش از حد به صاحبان قدرت دیر یا زود آنها را دچار مشکل می‌کند. مردم باید به لحاظ روحی و روانی اصل را بر بد بودن و امکان انحراف صاحبان قدرت بگذارند، مگر آنکه خلافش ثابت شود؛ این تصور صرفاً به عنوان یک مکانیزم روحی - روانی است و در واقع بدین معنا نیست که صاحبان قدرت الزاماً بد یا منحرف هستند، بلکه این تفکر نسبت به صاحبان قدرت باید به لحاظ فرهنگی و روانی در مردم نهادینه شود و با توجه به وجه ساختاری قدرت در ایران و رابطه قدرت - ثروت و تسری آن به رابطه قدرت- منزلت به دلیل وجه اسلامی و ایدئولوژیک نظام، مردم باید هوشیار باشند چرا که هر لحظه ممکن است اتفاقات ناگواری رخ دهد. لذا اعتماد بیش از حد به صاحبان قدرت، سم مهلک است. همه مردم باید به آگاهی لازم برسند و خود نیز در ایجاد و گسترش این آگاهی نقش داشته باشند و به منظور انتقاد از صاحبان قدرت باید به شرایط روحی و روانی مورد نیاز نزدیک شویم. ما باید موکل و صاحبان قدرت، وکیل باشند؛ از این رو مراقب باشیم داستان برعکس نشود که او موکل و ما وکیل باشیم و در واقع صاحبان قدرت از طرف ما وکالت دارند. وکالتی بر پایه فلسفه سیاسی مردم سالاری دینی و مبانی و مولفه های آن.

اعتماد بیش از حد به صاحبان قدرت وجه احساسی و عاطفی دارد

افروغ ادامه داد: جامعه نباید اینگونه باشد که اگر یکی از آحاد جامعه به این نتیجه رسید که گوشه ای از جامعه فاسد است، برای اثبات حرف خود به در و دیوار بزند و تلاش های بسیار کند و در نهایت هم با وجود مدارک متقن به هیچ نتیجه ای نرسد و تازه بدهکار هم باشد، بلکه بر صاحب قدرت است که سلامت خود را ثابت کند. نشود که عده ای از قِبَل اعتماد مردم زراندوزی کنند و منتی هم با تظاهر به دینداری بر مردم داشته باشند. به هرحال ما در این قضیه نیاز به فرهنگ سازی داریم چرا که در جامعه ما اعتماد بیش از حد و وجه احساسی و عاطفی پررنگی از سوی مردم نسبت به صاحبان قدرت وجود دارد و وجود این مساله ما را به مقصد نمی‌رساند و با مشکل رو به رو می کند.

در سیاست اصل را بر عدم برائت بگذاریم

او برای حل این مشکل راه حل هایی را عنوان کرد و افزود: در کنار راه حل‌هایی که به لحاظ ساختاری در کتاب رابطه اخلاق و سیاست به دست داده ایم یک راه حل فرهنگی، روحی و روانی هم پیشنهاد می کنیم و آن این است که در سیاست اصل بر عدم برائت است مگر خلاف آن ثابت شود؛ فرد صاحب قدرت باید برادری و پاکی خود را ثابت کند نه اینکه شاهد باشیم عده‌ای معدود از ظرف انقلاب استفاده و ثروت اندوزی و فساد کنند و بر مردم نیز منت گذارند؛ به این معنا که اگر از ما حمایت نکنید و به ما اعتماد نداشته باشید، خدا ما را از شما خواهد گرفت. چنین گروه هایی به یک حکومت سالم و دین با فضیلتی به نام اسلام ضربه های بسیاری می زنند؛ از این رو ما باید انتقادپذیری بین خود را ترویج کنیم که یکی از راه های انتقادپذیر شدن، توسعه روحیه پرسشگری افراد و پاسخگویی صاحبان قدرت است.

فرهنگ پرسشگری و پاسخگویی باید در جامعه نهادینه شود

این استاد دانشگاه، نهادینه شدن این فرهنگ پرسشگری و پاسخگویی را ضروری دانست و افزود: فرهنگ پرسشگری و پاسخگویی باید در جامعه نهادینه شود و یکی از ساز و کارهای آن این است که ما اصل را بر عدم برائت بگذاریم و اصل بر بد بودن صاحبان قدرت گذاشته شود و باید توجه داشت این بدین معنا نیست که آنان الزاماً بد هستند، بلکه فقط به لحاظ یک مکانیزم روحی و روانی جهت گسترش امر نظارت است.

مسوولان سعه صدر داشته باشند

او درباره ماحصل سرکوب مردم و صدمه به انقلاب گفت: ما در نظامی به سر می‌بریم که مبنایی دارد و در آن حقوق و تکالیف متقابل تعریف شده است؛ از این رو اگر مردم را به حقشان در کنار تکلیفشان فرا می‌خوانیم مسوولان را هم به سعه صدر دعوت می‌کنیم. مسوولان باید به عبارت امام علی(ع) توجه داشته باشند که آلت و ابزار سیاست، سعه صدر است. مسوولان باید دقت کنند در چه نظامی ریاست می‌کنند و بدانند در چنین نظامی مفهوم سرکوب جایی در تیپولوژی قدرت جمهوری اسلامی ندارد

توقع مردم از یک نظام اسلامی اقناع و نفوذ صاحبان قدرت است

این محقق و پژوهشگر مسایل فرهنگی، توقع مردم از صاحبان قدرت نظام اسلامی را نفوذ در قلب ها دانست و تصریح کرد: اگر از بین گونه‌های مختلف قدرت گونه های زور، اجبار، اغوا، نفوذ و اقناع را در نظر بگیریم، توقع ما در یک نظام اسلامی این است که صاحبان قدرت بیشتر به اقناع و نفوذ تمایل داشته باشند و در حقیقت نفوذ در قلب‌ها را اساس کار خود قرار دهند؛ از این رو محبت، صداقت و پرهیز از دروغ، نیرنگ و ریا که حضرت امام خمینی (ره) از آن به عنوان سیاست‌های شیطانی یاد می‌کردند، راهکار نفوذ در قلب‌هاست.

او به وظیفه مردم در این زمینه اشاره کرد و افزود: اگر نهادهای مدنی و مردم احساس کردند در برابر حقوق مشروع خود سرکوب می‌شوند باید فریاد بزنند و مکانیزم‌های نظارتی و نقادی خود را فعال کنند و به مراجع اصلی شکایت کنند و از مفهومی به نام اعتبار قدرت غافل نشوند و آن‌هایی که منبع اعتبار قدرت هستند بدانند که چه مسوولیت سنگینی در جامعه بر دوش آنهاست.

افروغ به فعال بودن صاحبان اعتبار قدرت تأکید و بیان کرد: ما معمولاً کسانی را که صاحب اعتبار و منزلت در جامعه هستند را کانون‌ها و مراجع اصلی اعتبار قدرت در جامعه می‌دانیم. حوزه‌های علمیه، مراجع تقلید، روحانیان، روشنفکران متعهد و نخبگان در ذیل مفهوم اعتبار قدرت تعریف می‌شوند و این اعتبار قدرت باید فعال باشد تا شخصی که قدرت رسمی در اختیار دارد متوجه باشد که اگر تصمیمی خلاف چارچوب و ضابطه‌ها بگیرد، واکنش نشان خواهند داد و از سوی دیگر اگر آنان واکنش نشان ندهند، مسلم است که بر گستاخی صاحب قدرتی که می‌خواهد از حقوق مردم و تکالیف خود تجاوز کند، افزوده خواهد شد. بنابراین آنها باید وظیفه تاریخی خود را درک کنند، زبان بی زبان‌ها باشند، در مقابل ظلم و تعدی بایستند و از ایجاد فاصله از آرمان‌ها جلوگیری کنند و بدانند اگر این گونه نباشند و ایستادگی نکنند، به طور قطع فرآیند پیچید? سرکوب رخ خواهد داد. این سرکوب شاید غیر آشکار باشد، از این رو باید در برابر هر نوع سرکوب آشکار و غیر آشکار یا سرکوب سخت و نرم ایستاد.

زمان اعزام ایرانیها به فضا مشخص شد....

زمان اعزام ایرانی‌ها به فضا مشخص شد

زمان اعزام ایرانی‌ها
حمید فاضلی با بیان اینکه تست های نهایی پرتاب کپسول زیستی موجود زنده به فضا به اتمام رسیده است، اظهار داشت: هم اکنون میمون هایی که قرار است از طریق این کپسول ها به فضا پرتاب شوند در قرنطینه هستند و به زودی و بر اساس برنامه ریزی های دهه فجر به فضا ارسال می‌شوند.


رئیس سازمان فضایی ایران از اعزام کپسول زیستی حامل موجود زنده به فضا در دهه فجر خبر داد و گفت: با اعزام این کاوشگر زنده مقدمات پروژه اعزام انسان به فضا شکل اجرایی به خود می گیرد.

حمید فاضلی با بیان اینکه تست های نهایی پرتاب کپسول زیستی موجود زنده به فضا به اتمام رسیده است، اظهار داشت: هم اکنون میمون هایی که قرار است از طریق این کپسول ها به فضا پرتاب شوند در قرنطینه هستند و به زودی و بر اساس برنامه ریزی های دهه فجر به فضا ارسال می‌شوند.

رئیس سازمان فضایی با تاکید بر اینکه نام این کپسول زیستی "پیشگام" است، خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اعزام انسان به فضا در دستور کار سازمان فضایی قرار دارد که با اعزام کاوشگر موجود زنده مقدمات اجرای این پروژه ظرف 5 تا 8 سال آینده انجام می شود.

فاضلی با اشاره به اینکه بررسی موقعیت مکانی ارتعاشات وزن و دیگر زمینه های حضور انسان در فضا از طریق این کپسول های زیستی حامل میمون قابل بررسی است، گفت: در این پروژه میمون به عنوان موجودی که از نظر زیستی شباهتهایی به انسان دارد درنظر گرفته شده تا تمامی جوانب حضور انسان در فضا قابل بررسی باشد.

به گفته وی ساخت سنسورها در محیط فضا بر روی کاوشگرهای فضایی و تست اقلام حفاظت از پرتوهای تشعشعی در فضا از دیگر برنامه های در دست اقدام سازمان فضایی ایران است.

وی به مهر گفت: پروژه ماهواره دانشجویی "شریف ست" نیز تا پایان امسال در مدار قرار خواهد گرفت.

علت اصلی حضور احمدینژاد در مجلس...

علت اصلی حضور احمدی‌نژاد در مجلس

حضور احمدی‌نژاد در مجلس
معاون پالمانی احمدی نژاد حرف‌های جالبی درباره اجرای فاز دوم هدفمندی، علت حضور احمدی نژاد در مجلس و وحدت اصولگرایان دارد.


پیدا کردن معاون پالمانی احمدی نژاد آن هم در ماه های آخر دولت دهم شاید کمی برای اصحاب رسانه سخت شده باشد و ما نیز از این قاعده استثنا نبودیم.

به هر حال در هفته ای که قرار است رئیس دولت در مجلس حضور پیدا کند به دفتر فروزنده رفتیم. دفتری که بنابر اقتضای کار وی نزدیک بهارستان و پالمان است.

فروزنده وقت کمی به ما داد و ظاهرا باید به جلسه بعدی اش می رسید اما همین مصاحبه که در وقتی «بین مریض»! به خبرگزاری دانشجو حاوی نکات خوبی بود.

در ادامه مصاحبه این خبرگزاری با لطف الله فروزنده که شاید آخرین معاون پارلمانی احمدی نژاد باشد را می خوانید:

**به عنوان اولین سوال؛ اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به اختلاف جدی بین دولت و مجلس تبدیل شده است؛ علی‌رغم مخالفت مجلس، دولت اصرار بر اجرای این طرح دارد که اخیراً نیز رئیس جمهور و اعضای کابینه در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران از اجرای این طرح سخن گفتند. با توجه به اینکه هنوز لایحه بودجه به مجلس نیامده و اگر فاز دوم در بودجه لحاظ نشود عملاً دولت توان هیچ اقدامی ندارد و تصویب آن به دولت بعدی واگذار می شود، سرنوشت فاز دوم چه خواهد شد؟

دولت قصد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را ندارد

فروزنده: اولاً هیچ کس نگفته که ما قصد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را داریم، دوماً طبیعتا دولت برای اجرای مرحله دوم باید کار کارشناسی انجام دهد؛ این یک حق و وظیفه دولت است. دولت فاز اول را اجرا کرده که دارای دستاوردهای خوبی بود و باید نقاط ضعف و مثبت این دستاوردها مورد بررسی قرار گیرد.

اگر دولت بخواهد فاز دوم را اجرا کند با توجه به اینکه این کار اقدام بزرگ ملی است، باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کند و در حال حاضر نیز تنها در حال بررسی گزینه‌ها در کارگروه‌های مختلف بوده و هنوز هیچ تصمیم‌گیری قطعی صورت نگرفته است.

طبیعتاً مردم، خبرگان، اهل نظر و نمایندگان مجلس نیز تمایل دارند که وقتی دولت طرح و یا لایحه‌ای را تقدیم مجلس می‌کند کار کارشناسی مفصلی انجام داده باشد، فاز دوم نیز در این مرحله است و زمانی که دولت به این جمع‌بندی رسید که به همه جوانب و مسائل طرح توجه شده در صورت نیاز به دنبال فراهم کردن ساز وکارهای قانونی، خواهد بود و در صورت داشتن اختیار، به اختیار خود عمل خواهد کرد.

طبیعتاً تمام تلاش دولت به عنوان قوه مجریه و نمایندگان مردم، اجرای طرح‌هایی به نفع مردم است که موجب رشد عدالت و رونق بیشتر در جامعه می‌شود و فکر نمی کنم در کشور هیچ بدنه‌ای قوی تر، مطلع‌تر و آشناتر به مسائل جاری کشور از دولت باشد.

فی الحال تصور بعضی‌ها این است که چون دولت در حال انجام کار کارشناسی است قصد اجرای فاز دوم را دارد، خیر چنین چیزی نیست، آخرین بحثی که رئیس جمهور و وزرای مربوطه مطرح کردند این است که طرح در حال بررسی در کارگروه بوده و من فکر می‌کنم که این اقدام کاری بسیار ضروری و مورد نیاز است.

هدفمندی یارانه ها ربطی به بودجه ندارد/هدفمندی یارانه ها در بودجه نمی آید

** اگر در بودجه امسال بحث هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته نشود، دولت برای اجرای آن دچار مشکل نمی‌شود؟

فروزنده: معلوم نیست ما هیچ قضاوتی نداریم و به جمع بندی که نرسیدیم، ابتدا باید به جمع بندی برسیم. طبیعتا هدفمند کردن یارانه‌ها که در لایحه بودجه نمی‌آید و مرحله اول هم قانون خاص خودش را داشت. اگر نیاز باشد اجرای این طرح قانون خاص خود را دارد و ربطی به بودجه نخواهد داشت.

** رئیس جمهور روز فردا در مجلس حضور پیدا خواهد کرد. با توجه به اینکه این درخواست از طرف رئیس جمهور بی سابقه بوده و عادی نیست، چرا این حضور و تعامل در سال آخر دولت رخ می‌دهد؟ مخصوصاً ماه‌های آخر آن! آیا امکان نداشت این نوع تعامل و حضور زودتر صورت می‌گرفت تا از حاشیه‌ها و شائبه‌ها جلوگیری شود؟

علت حضور رئیس جمهور در مجلس؛ ارائه برنامه جدید برای مقابله با تحریم ها

فروزنده: مشکل موجود در کشور این است که برخی فکر می‌کنند چون دولت شش ماه وقت دارد باید دست از کار بکشد. قبلاً بدین صورت بود و دولت‌ها در سال آخرکار را تعطیل می‌کردند، حالا این دولت می‌خواهد با نشاط و سرحال کار را انجام دهد، کجای این اقدام اشکال دارد؟ کجای آن شُبهه ناک است؟

دولت مصمم است، شش ماه را کم نمی‌کند، مصصم است که کار خود را جدی دنبال کند، شش ماه آخر دولت برابر با دو سال دولت جدید است زیرا این دولت مجرب است و چالش‌ها و مسائل را می‌داند.

بی‌سابقه بودن حضور رئیس جمهور نیز قابل طرح نیست. زیرا این دوره مجلس دوره جدید است و در خرداد تشکیل شده و برخی از نمایندگان با رئیس جمهور همچنان دیدار می‌کنند و تاکنون 110 نماینده نیز با وی دیدار داشتند و این هفته نیز 30 تا 40 نفر از دیگر نمایندگان به دیدار رئیس جمهور آمدند.

احمدی نژاد به این نتیجه رسیده است که در شرایط تحریم باید کشور را به شکل دیگر و با طرح‌های جدیدتری مدیریت کرد و برای منفعل کردن دشمن برنامه دارد و به این نتیجه رسیده که ابتدا با صحبت با نمایندگان مردم حرف‌ها و مسائل خود را عنوان کند. این در نوع خود بسیار خوب و موثر است و دقیقاً در راستای تعامل است.

نگرش رئیس جمهور این است که انجام کار بزرگ در کشور بدون همراهی همه ارکان نظام به ویژه مجلس ممکن نیست و هدف هم همین است که بیایند و واقعیت‌های اقتصادی کشور را باز کرده و ظرفیت‌های جدید کشور را بگویند تا با بیان ظرفیت‌های جدید، به بیان نوع نگاه جدید مورد نیاز و اقدامات لازم بپردازند.

مطمئناً نمایندگان هم استقبال می‌کنند؛ چون امروز و در شرایط فعلی وظیفه همه ماست که با قوت و با نشاط کار کرده و به ظرفیت‌ها و منابع خود متکی بوده و با ابتکار و خلاقیت پیش رویم و با ظرفیت‌های عظیم مانند منابع طبیعی و انسانی بتوانیم به راحتی تحریم را دور بزده و دشمن را ناامید کنیم، این اقدام میسر نیست مگر اینکه با یکدیگر تعامل و ارتباط نزدیک داشته باشیم.

ما مسئول تصور دیگران در باره اقدامات دولت نیستیم

** اما حضور و علت حضور وی در مجلس دارای حاشیه‌هایی است؟

فروزنده: قرار نیست جواب حاشیه سازان را بدهیم. ما وظیفه خود می‌دانیم که در شرایط فعلی کشور را به بهترین نحو اداره کنیم و برای اداره آن هم فکر می کنیم، باید طرح و برنامه جدید داشته باشیم و طرح و برنامه جدید را باید با مجلس و نمایندگان مردم در میان گذاشت. حال هر کسی هر تصوری می‌خواهد داشته باشد به خودش مربوط است، مهم این است که ما چه کاره هستیم و قصد انجام چه کاری را داریم.

ما واقعاً می‌خواهیم کشور را به خوبی اداره کنیم و فکر می کنیم در این لحظات باید حداکثر توان خود را به خدمت بگیریم.

اصلاً هر کسی حتی از داخل دولت که فکر می‌کند قوه مجریه در شش ماه آخر نباید کاری انجام دهد فکر غلطی دارد. دولت باید تا روز آخر هم به تأکید مقام معظم رهبری و هم رئیس جمهور با قوت و قدرت کار کند. من فکر می کنم مردم نیز این را از ما انتظار دارد که یک لحظه تردید نکرده و کار را با قدرت و قوت پیش ببریم و ما مسئول تصور دیگران نیستیم.

من معتقدم عموم مردم ما منصف بوده و به اقدامات صورت گرفته توجه دارند؛ حال برخی ممکن است نگاه سیاسی داشته باشند، خوب داشته باشند این ربطی به ما ندارد.

بین دولت و مجلس هیچ تنشی وجود ندارد

** در سال اخیر اختلافات و اظهار نظرهایی بین دولت و مجلس به وجود آمد که اغلب تنش‌زا بوده است، حضور شما به عنوان معاون پارلمانی و رابط بین دولت و مجلس که می‌تواند این تنش‌ها را کم کرده و باعث تعامل بیشتر بین دو قوه شود کم رنگ بود، علتش چیست؟


فروزنده: من این را قبول ندارم از زمان حضور من، نمایندگان یکشنبه هر هفته با رئیس جمهور دیدار دارند، حدود 140 تا 150 نماینده با رئیس جمهور دیدار کردند و تمام نمایندگان دولت در تمام کمیسیون‌ها حضور پیدا می‌کنند. من اصلاً قبول ندارم که بین دولت و مجلس تنش وجود دارد. اختلاف سلیقه طبیعی است، من فکر می کنم تعامل فعال و خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد و قرار نیست دولت هر چه می گوید مجلس موافقت کرده و یا مجلس هر چه می‌گوید دولت موافقت کند؛ این شیوه برای یک نظام دموکراسی نیست.

در نظام دموکراسی اختلاف سلیقه وجود دارد و مهم خروجی داشتن آن است. برخی از طرح‌های دولت بوده که مجلس پذیرفته و برخی را اصلاح کرده برخی طرح‌ها هم از طرف مجلس مطرح شده که ما آن را دنبال کردیم. اگر از نمایندگان هم بپرسید متوجه می شوید که فضای فعلی فضای تعاملی خوبی است.

نوع حرکت‌های آغاز شده از طرف معاونت پارلمانی، ارتباط آن با معاون اول، وزرا، پاسخ به تذکرات، پاسخ به سئوالات، بازدید نمایندگان از پروژه‌های دولت، حضور مرتب وزرا و معاونین وزرا در کمیسیون‌ها همه نشان دهنده این است که تعامل از قبل بهتر و قوی تر شده است.

ضمن احترام به زحمات همکاران فکر می کنم طی سه الی چهار ماه گذشته از تشکیل دوره جدید مجلس، ارتباطات بسیار خوبی برقرار شده و در این زمینه بهترین قاضی نیز خود نمایندگان است.

مشی دولت، همان فرمایش مقام معظم رهبری است

**برخی اظهار می‌کنند که دولت قصد ورود و تاثیر گذاری در انتخابات آتی را دارد و بعضی اقدامات دولت همچون تغییر استاندار و عزل وزراء تقویت کننده این شائبه‌ها است که اخیرا هم برخی از نمایندگان به تغییر استانداران اعتراض کردند.

فروزنده: ببین رهبر انقلاب چه گفته اند! شما در پی چالش در مصاحبه هستی؟ دنبال چه هستی؟

** من در پی واقعیت هستم.

فروزنده: ما در پی چالش نیستیم! خیلی ها خیلی حرف ها زده اند. نظرات ما همان نظرات مقام معظم رهبری است، همین که آقا فرمودند مسئولین وظیفه دارند انتخابات را بسیار خوب و سالم برگزار کنند دولت هم در پی آن است؛ اما اینکه بگویند هدف دولت از استخدام‌ها و هدفمند کردن یارانه‌ها انتخاباتی است و یا اینکه دولت از تغییر یک استاندار که خوب عمل نکرده قصد دخالت در انتخابات دارد، صحیح نیست.

شان برخی در حدی نیست که پاسخشان را بدهیم!

** شما به عنوان معاون پارلمانی رئیس جمهور و رابط بین دولت و مجلس باید این فضا را روشن کنید.

فروزنده: غلط است! ما که نمی‌توانیم وارد فضای منفعل شویم و جواب هر کسی را بدهیم. اصلا برای چه باید جواب دهیم؟ شان برخی در حدی نیست که ما جوابشان را بدهیم. دولت وظیفه خود را می داند و کار کشورداری هم اقتضائات خود را دارد، باید با خلاقیت جلو رفت و بر همین اساس امکان دارد یک مدیری را تغییر دهی و یکی دیگر را جایگزین کنی.

مشی دولت همان فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند: «وظیفه دولت فراهم کردن صددرصد فضای قانونمندی است» و دولت نیز حتما این کار را انجام می‌دهد و تمام همت دولت به سرانجام رساندن طرح‌ها و برنامه‌هایش است. طرح مهر ماندگار و افتتاح پروژه‌ها نیز در این رابطه بوده و تمام تلاشمان این است که از فرصت باقی مانده برای خدمت به مردم کمال استفاده را ببریم. حال بعضی ناراحتند که دولت با تلاش کار می‌کند، علتش را هم نمی‌دانیم.



کار نکنیم می‌گویند کار نکردید! کار هم انجام دهیم یک حرف دیگر می‌زنند. فکر می‌کنم صواب بر این است که محکم و قرص کار کرده و مراقب باشیم که همه در چارچوب قانون صورت باشیم.

معاونت پارلمانی کاری به وحدت اصولگرایان ندارد

**در مجلس جدید شاهد ایجاد دو فراکسیون اصولگرا هستیم آیا از طرف دولت ماموریتی جهت تعامل این دو فراکسیون با دولت و وحدت آنها به شما محول شده است؟

فروزنده: اصل کار ما تعامل با مجلس است که این تعامل‌ در دیدارها ایجاد می‌شود دیدار هفتگی نمایندگان با رئیس جمهور به معنای تعامل است.

ما کاری به وحدت اصولگرایان نداریم. وظیفه ما این است که درخواست‌های منطقی نمایندگان مجلس با هر گرایشی را بررسی و پیگیری و اطلاع‌رسانی کنیم که در حال انجام آن هستیم در حقیقت وظیفه ما پیگیری سوال و درخواست‌های نمایندگان است، ما کاری به فراکسیون‌های مجلس نداریم.

هیئت آژانس انرژی اتمی؛ فردا در تهران......

هیئت آژانس انرژی اتمی؛ فردا در تهران

هیئت آژانس انرژی اتمی
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: برخی از کشورها از روند رو به رشد روابط ایران و مصر ناخشنودند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری صبح امروز خود پیرامون مخالفت مبنایی و همیشگی ایران با استفاده و گسترش سلاح های کشتار جمعی، اظهار داشت: فتوای مقام معظم رهبری برای عدم استفاده از سلاح کشتار جمعی برای ما از هر چیزی ارزشمند و مهمتر است ما آمادگی داریم این فتوا به عنوان یک سند بین المللی ثبت شود.

وی خاطرنشان کرد: غربی ها باید توجه کنند که ما بارها مخالفت خود را با سلاح های کشتار جمعی اعلام کردیم و معتقدیم کشورهایی که سلاح هسته ای تولید می کنند متخلف‌اند و باید نسبت به خلع سلاح خود اقدام کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه سفر صالحی به قاهره با دعوت همتای مصری وی صورت گرفت، بیان داشت: مرسی در جریان دیدار با صالحی از رئیس‌جمهور برای سفر به مصر و شرکت در اجلاس سران اسلامی که در بهمن ماه برگزار می‌شود دعوت کرد.

مهمانپرست همچنین با اشاره به ابراز ناراحتی برخی کشورها از سفر صالحی به قاهره تصریح کرد: برخی کشورها از نزدیکی دو کشور نگرانند و مسئولین دو کشور تصمیم خود را برای گسترش روابط گرفته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات 5+1 با بیان اینکه شش ماه از مذاکرات مسکو می‌گذرد و آنها از مذاکرات ابراز رضایت دارند اما هنوز پاسخی به مسائل آن نداده‌اند، تصریح کرد: شب گذشته اشمیت، سخنگوی کاترین اشتون با آقای باقری تماس تلفنی داشت که بر این اساس زمانی را برای توافق نهایی محل مذاکرات خواستار شدند.

مهمانپرست با اشاره به اینکه مذاکرات ما باید یه مبنای حقوقی داشته باشد خاطرنشان کرد: فردا هیأتی از آژانس انرژی اتمی وارد ایران می‌شود که امیدواریم این گفتگو‌ها نتایج مثبتی داشته باشد و حقوق ما به رسمیت شناخته شود

زورگیران 16ساله دستگیر شدند!

زورگیران 16ساله

4 سارق زورگیر نوجوان که در پارک های شهرستان کرج تلفن همراه کودکان را با تهدید سرقت می کردند توسط پلیس کرج دستگیر شدند.


به گزارش خبرگزاری آریا،سرهنگ عبدالرضا خیرخواهان فرمانده انتظامی شهرستان کرج در تشریح این خبر اظهار داشت: در ساعت 16:00 روز سه شنبه نوزدهم دی ماه ماموران گشت انتظامی کلانتری 31 کوی کارمندان در حین گشت زنی در سطح حوزه متوجه شدند که 4 نوجوان 16 تا 17 ساله در پارک باغ فاتح بلوار جمهوری از کودکان 12-13 ساله که دارای تلفن همراه بودند، با تهدید و ارعاب تلفن همراه آنان را سرقت می کنند بنابراین سریعا در یک عملیات ضربتی 4 نفر سارق نوجوان در محل مورد نظر را شناسایی و دستگیر و در بازرسی از جیب متهمان تلفن همراهی که از یک کودک 14 ساله به زور گرفته بودند را کشف کردند.


گفتنی است متهمان در بازجویی های خود تا کنون به چند فقره سرقت گوشی اعتراف کرده اند.
خیرخواهان خاطر نشان کرد: متهمان که همگی نوجوان بودند با دستور قضایی بازداشت و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شدند.

سرهنگ خیرخواهان در پایان به خانواده ها هشدار داد که از کودکان ونوجوانان خود مراقبت نموده و به آنها آموزش دهند که با افراد غریبه و ناشناس گفت و گو نداشته باشند.

توافق ایران و 1+5درباره زمان مذاکرات.....

توافق ایران و 1+5درباره زمان مذاکرات

توافق ایران و 1+5
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: شب گذشته خانم اشمید و آقای باقری در گفتگوی تلفنی در زمینه زمان مذاکرات به نتیجه رسیدند و قرار شد اشتون پاسخ کشورهای 1+5 در رابطه با محل مذاکرات را نیز ارایه دهد.


به گزارش خبرنگار مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزرات امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در این باره که اعلام شده مذاکرات ایران و 1+5 اواخر ژانویه در استانبول خواهد بود، گفت: هفته گذشته ایران پیشنهادات خود را در رابطه با زمان و مکان مذاکرات آتی اعلام کرد.

وی ادامه داد: شب گذشته نیز خانم اشتون با آقای باقری تماس داشت و در این گفتگو در زمینه زمان مذاکرات به نتیجه رسیدند و قرار شد خانم اشتون پاسخ کشورهای 1+5 در رابطه با محل مذاکرات را نیز ارایه دهد تا بتوانیم مذاکرات را ادامه دهیم.

مهمان پرست تصریح کرد ما در مذاکرات مسکو نیز پیشنهادات خود را اعلام کردیم و آنها فرصت خواستند که پاسخ دهند. شش ماه از آن تاریخ می گذرد و تا کنون آمادگی شان را اعلام نکرده اند.

خبرنگار مهر در این باره که آیا ایران استانبول را برای مذاکرات پیشنهاد کرده است، پرسید و مهمانپرست گفت: شب گذشته در تماس تلفنی تنها درباره زمان مذاکرات به نتیجه رسیدند و در مورد مکان قرار شده است که پاسخ دهند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت دو مهندس ایرانی ربوده شده در سوریه گفت: در رابطه با دو مهندس ایرانی تلاش ها ادامه دارد و همه ظرفیت ها برای آزادی مهندسان به کار گرفته شده است که امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه برسد و هموطنان مان به کشور باز گردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به قاهره و این که مرسی از محمود احمدی نژاد برای سفر به مصر دعوت کرده است گفت: سفر آقای صالحی به دعوت همتای ایشان و به صورت رسمی انجام گرفت و در این سفر ضمن گفتگو درباره روابط دو جانبه در رابطه با تحولات منطقه نیز بحث شد و دعوت رئیس جمهور کشورمان از همتای خودشان به ایشان ابلاغ شد.

وی خاطرنشان کرد: متقابلاً مرسی نیز از احمدی نژاد برای شرکت در اجلاس سران همکاری اسلامی که در بهمن ماه در قاهره برگزار می شود دعوت کرد.و این فرصت خوبی برای تبادل نظر روسای جمهور خواهد بود.

مهمانپرست گفت: رایزنی کشورهای موثر منطقه مثل ایران و مصر در جهت روابط دو جانبه و بحران های منطقه ای می تواند موثر باشد.


سخنرانی 7 نماینده بعد از نطق رئیس جمهور....

سخنرانی 7 نماینده بعد از نطق رئیس جمهور

نطق رئیس جمهور
برخی نمایندگان مجلس از کمیسیون های مختلف قرار است بعد از نطق رئیس جمهور در خصوص مباحث مطرح شده از سوی وی سخنرانی کنند.


بعد از نطق رئیس جمهور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه قرار است غلامرضا مصباحی مقدم، محمد رضا باهنر، مسعود میرکاظمی، حمید رضا فولادگر، عبا س رجایی، مسعود پزشکیان و عبدالرضا مصری به بیان دیدگاه های خود پیرامون اظهارات وی همچنین نقطه نظرات مجلس درباره مسائل جاری اجرایی کشور بپردازند.

به گزارش مهر، هفته پیش اعلام شد از سوی دولت به صورت شفاهی به اطلاع مجلس رسیده است که محمود احمدی نژاد تصمیم دارد به مدت چهار ساعت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یابد و در خصوص موضوعات روز کشور به خصوص مباحث اقتصادی و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها مطالبی را بیان کند، اما بعد از یک روز از سوی معاون پارلمانی رئیس جمهور اعلام شد احمدی نژاد بین ساعت 10 تا 12:30 به مدت یک ساعت و نیم در صحن علنی سخنرانی خواهد کرد.

هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته با ارسال نامه ای به دولت اعلام کرد هیدت رئیسه با حضور رئیس جمهور برای ارائه نطق خود تنها بین ساعت 8:30 تا 10 موافقت می کند.

کشف دلیل تعلل تهران در مذاکرات هسته ای....

کشف دلیل تعلل تهران در مذاکرات هسته ای

کشف دلیل تعلل تهران در مذاکرات هسته ای
این امکان وجود دارد تهران در روند پیش مذاکره برای مذاکره وارد شود تا به برخی اهرم های فیزیکی در گفت و گو ها دست یابد. مقامات ایرانی همچنین ممکن است در خصوص خردمندی از سرگیری مذاکره با گروه 1+5 با توجه به خودداری این گروه از شیرین کردن مشوق های پیشنهادی به ایران، دچار اختلاف نظر باشند.

دیپلماسی ایرانی: ایران در دور جدید مذاکرات هسته ای به دنبال دستور کاری است که در آن به طور مشخص تعدیل تحریم ها و حق غنی سازی اورانیوم در نظر گرفته شده باشد.

باربارا اسلاوین در المانیتور به نقل از یک منبع ایرانی نوشت، عدم توافق بر سر این موضوعات است که روند از سرگیری مذاکرات هسته ای که انتظار می رفت در ماه جاری باشد را کند کرده است.

پیروزی مجدد باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نوعی خوش بینی در بین تحلیلگران و مقامات در خصوص از سر گیری مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) با اتعطاف پذیری بیشتر به منظور حل مجادله هسته ای جمهوری اسلامی ایجاد کرد. اما به نظر می رسد همان موضوعاتی که سه دور مذاکره اوایل سال جاری در استانبول، بغداد و مسکو را به شکست کشاند، بار دیگر در روند پیشرفت گفت و گو ها مشکلاتی پدید آورده و حتی بازگشت مذاکره کنندگان به میز مذاکره را نیز دشوار کرده است. یک دیپلمات غربی روز جمعه در گفت و گو با المانیتور خاطرنشان کرد که تلاش ها برای ساماندهی نشستی در اواخر ماه جاری میلادی در جریان است اما هنوز هیچ تاریخ یا مکانی مشخص نشده است.

منابع ایرانی نیز می گویند، تهران خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق خود طبق پیمان منع اشاعه هسته ای است و می خواهد این حقوق در چارچوب یک دستور کار مطرح شوند. به این ترتیب هیچ محدودیتی برای برنامه های غنی سازی ایران وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر درخواست بعدی تهران کاهش تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و نه آمریکا و اروپا است. به گفته این مقام ایرانی در صورتی که این دو موضوع در دستور کار مذاکره کنندگان هسته ای با ایران لحاظ شود، ایران برای مذاکره در خصوص یک توافق کلی شامل موضوعاتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی و گروه 1+5 به دنبال آن است، آماده خواهد بود.

در حالی که پیمان منع اشاعه هسته ای به امضاء کنندگان خود این تضمین را می دهد که از حق بهره مندی از تکنولوژی صلح آمیز هسته ای برخوردارند، شورای امنیت سازمان ملل از ایران می خواهد عملیات غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. از سوی دیگر آژانس های جاسوسی آمریکا ادعا می کنند ایران از اواخر دهه 1990 میلادی تا دست کم سال 2033 برنامه ای سازماندهی شده برای دستیابی به توانایی تولید سلاح هسته ای را دنبال می کرده و این نگرانی وجود دارد که بار دیگر بخشی از این برنامه ها در ایران از سرگرفته شده باشد.

یک مقام دولت اوباما نیز در خصوص دلیل تاخیر در از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 ، می گوید، ما به طور فعالانه برای تعیین زمان و مکان مذاکره تلاش می کنیم.گروه 1+5 متحد است و برای مذاکره آمادگی دارد. ما امیدواریم به زودی در خصوص چگونگی ادامه مذاکره با ایران به توافق برسیم و بتوانیم پیشرفت خوبی در جهت تعدیل نگرانی های بین المللی بر سربرنامه های هسته ای ایران و دستیابی به یک راهکار دیپلماتیک ، داشته باشیم.

یک مقام اروپایی نیز در این زمینه اظهار داشت، تمام آن چیزی که می توانم بگویم این است که ما در انتظار پاسخ به پیشنهادمان در خصوص زمان و مکان مذاکره هستیم.

این در حالی است که این امکان وجود دارد تهران در روند پیش مذاکره برای مذاکره وارد شود تا به برخی اهرم های فیزیکی در گفت و گو ها دست یابد. مقامات ایرانی همچنین ممکن است در خصوص خردمندی از سرگیری مذاکره با گروه 1+5 با توجه به خودداری این گروه از شیرین کردن مشوق های پیشنهادی به ایران، دچار اختلاف نظر باشند. با این وجود مقامات آمریکایی به ایران اعلام کرده اند که برای مذاکره دوجانبه آمادگی دارند، اما تهران هنوز به این پیشنهاد پاسخ نداده است.

این احتمال نیز وجود دارد که ایران به دنبال نتیجه مذاکرات با آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد که روز چهارشنبه در تهران برگزار می شود. به طور کلی پیشرفت در این زمینه می تواند با پیشرفت کلی در مذاکرات هسته ای همراه باشد.

یک احتمال دیگر نیز این است که ایران برای تایید شدن کابینه جدید اوباما منتظر باشد. به این امید که جان کری، نامزد پیشنهادی اوباما برای وزارت امور خارجه و چاک هگل، وزیر دفاع پیشنهادی رویکرد مصالحه جویانه تری در مقایسه با همتایان اسبق خود داشته باشند. با این وجود این گزینه غیر محتمل به نظر می رسد، چرا که سیاست ایران را کاخ سفید و نه وزارت امور خارجه یا پنتاگون تعیین می کند و اوباما نیز در بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته ای عزم راسخی دارد.

اما هرچه این بن بست طولانی تر شود، پیامد های بیشتری برای اقتصاد ایران وجود خواهد داشت و فشار آمریکا و متحدانش برای اعمال تحریم ها به منظور ترغیب تهران به مصالحه، افزایش می یابد. از سوی دیگر، ادامه بن بست به ایران نیز امکان می دهد ذخایر اورانیوم غنی شده با خلوص 20 درصد را افزایش دهد.

مقامات آمریکایی هشدار می دهند که پنجره دیپلماسی با ایران رو به بسته شدن است و این در حالی است که ایران انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو دارد و پیش از آن تعطیلات سال نو ، سیاست و دیپلماسی با تهران را به اغما می برد.

برخی کارشناسان بر این باورند که ایران گمان می کند حتی برای بازگشتن پای میز مذاکره نیز باید چیزی برای نشان دادن داشته باشد. به گفته آنها، این امکان وجود دارد که با زبانی با ایران سخن گفته شود که به معنای یک توافق واقعی نباشد اما بتواند به تهران یک اهرم ارائه کند تا از آن در برابر مخالفان مذاکره استفاده کند.

نامه تقدیر اوباما از رئیس جمهوری عراق.....

نامه تقدیر اوباما از رئیس جمهوری عراق

نامه تقدیر اوباما
بارک اوبا در نامه‌ای به رئیس جمهوری عراق ضمن آروزی بهبودی برای وی، جلال طالبانی را دوست بزرگ آمریکا خواند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از رادیو سوا، دفتر ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای با اعلام این خبر تاکید کرد: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در نامه خود به جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق از وضعیت پیش آمده برای وی ابراز تاسف کرده است.

اوباما در این نامه ضمن ابزار نگرانی از بیماری اخیر طالبانی، برای وی آروزی بهبودی کرد و با تقدیر از شخصیت سیاسی رئیس جمهوری عراق، وی را سیاستمداری حکیم در روابط و مناسبات سیاسی بین طرفین توصیف کرد.

بنا بر این گزارش، رئیس جمهوری آمریکا در این نامه طالبانی را دوست بزرگ آمریکا در سال‌های گذشته و رهبر حیاتی عراق جدید و دموکراتیک خوانده است.

اوباما در پایان ضمن آرزوی سلامتی و بهبودی هر چه سریعتر برای وی خواستار ادامه مناسبات سیاسی و استراتژیک دو کشورشده و اظهار امیدواری کرد که "بحران های سیاسی عراق با درایت سیاسی پایان یابد".

بر اساس بیانیه دفتر طالبانی، اوباما در این نامه آورده است: امیدوارم هرچه سریعتر بتوانید بهبودی خود را به دست آورید و بار دیگر بر سر کار حاضر شوید تا بتوانیم باهم شراکتی استراتژیک و دائمی پایه ریزی کنیم.