سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

حکم مدیر عاملی مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی هم ابطال شد ....

حکم مدیر عاملی مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی هم ابطال شد

حکم مدیر عاملی مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی هم ابطال شد
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری گفت: با رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ابلاغ سعید مرتضوی مبنی برای تصدی مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی ابطال شد.

علی اکبر بختیاری اظهار داشت: بر اساس مصوبه هئیت وزیران در تاریخ 15 مرداد امسال صندوق تامین اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی تغییر یافت. در ادامه نیز وزیر کار با پیشنهاد هئیت امنا، سعید مرتضوی را به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی انتخاب کردند.

وی افزود: رئیس مجلس هم این مصوبه را مغایر قانون اعلام کرده بود که پس از مهلت قانونی در این خصوص ترتیب اثر داده نشد. در جلسه امروز هیئت عمومی دیوان عدالت اداری این مصوبه مغایر قانون تشخیص داده شد و حکم وزیر برای مدیرعاملی سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی لغو شد.

اردیبهشت ماه سال جاری احمد توکلی نماینده مجلس به دلیل انتصاب سعید مرتضوی در پست ریاست صندوق تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و پس از آن هم بحث استیضاح وزیر کار مطرح شد. اما مرتضوی در تامین اجتماعی ماند و فقط ماجرای استیضاح منتفی شد پس از آن نمایندگان ماجرای شکایت از وی را دنبال کردند و در نهایت پای دیوان عدالت اداری به میان آمد.

مدتی بعد حجت الاسلام محمد جعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری اعلام کرد که حکم انتصاب "سعید مرتضوی" با رای هیئت عمومی دیوان عدالت ابطال شد و این بدان معنا است که انتصاب مرتضوی به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی خلاف قانون است. هنوز زمان زیادی از این ماجرا نگذشته بود که هیات دولت اساسنامه تامین اجتماعی را تغییر داد بطوریکه صندوق به سازمان تغییر نام داد و با این ترفند راهکاری برای ماندن مرتضوی در تامین اجتماعی پیدا شد.

پس از این اقدام تامین اجتماعی همچنان بر ماندن مرتضوی در سازمان تاکید داشت و البته دیوان نیز عنوان می کرد که وی نباید در تامین اجتماعی باشد و ماجراها همچنان ادامه داشت تا اینکه سرانجام امروز 26 شهریورماه حکم ابطال ابلاغ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای سعید مرتضوی به دیوان عدالت اداری ارسال شد تا اعلام شود حکم دیوان عدالت کشور اجرا شده است. اما این حکم در حالی ابلاغ شده که حکم هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه هیات امنای صندوق تامین اجتماعی برای انتصاب مرتضوی به عنوان رئیس صندوق تامین اجتماعی بوده در حالیکه به دلیل تغییر اساسنامه تامین اجتماعی، مرتضوی همچنان بر سمت خود باقی می ماند. با این تغییر رای دیوان عدالت اجرا شد و سعید مرتضوی به فعالیت خود با عنوانی جدید ادامه داد.




پایه دوم راهنمایی حذف شد!

پایه دوم راهنمایی حذف شد!

پایه دوم راهنمایی
ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال آینده پایه دوم راهنمایی نداریم، اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال پایه اول راهنمایی نداشتیم و دانش‌آموزان پایه دوم راهنمایی در سال آینده به پایه سوم می‌روند، در سال تحصیلی 93ـ92 پایه دوم راهنمایی نداریم.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از حذف موقت پایه دوم راهنمایی در سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: آموزش مدرسان پایه اول راهنمایی بعد از ایام نوروز آغاز می‌شود.

ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال آینده پایه دوم راهنمایی نداریم، اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال پایه اول راهنمایی نداشتیم و دانش‌آموزان پایه دوم راهنمایی در سال آینده به پایه سوم می‌روند، در سال تحصیلی 93ـ92 پایه دوم راهنمایی نداریم.

وی با بیان اینکه برای دوره راهنمایی کمبود نیروی انسانی وجود ندارد، گفت: معلمان مقطع راهنمایی در تمام پایه‌های این مقطع درس می‌دهند و فقط مختص به یک پایه نیستند؛ به عنوان مثال معلمی درس علوم تدریس می‌کند و ممکن است چند ساعت در پایه دوم و چند ساعت در پایه سوم تدریس کند.

سحرخیز در خصوص وضعیت نیروی انسانی مقطع راهنمایی ادامه داد: به لحاظ نیروی انسانی خانم هیچ مشکلی نداریم و معتقدم تا 10 سال آینده مشکلی وجود ندارد؛ فقط نیروی مرد نیاز داریم که از طریق دانشگاه فرهنگیان پیش‌بینی کردیم و 4 سال آینده اولین فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، به عنوان معلم، وارد سیستم آموزشی می‌شوند.

وی در خصوص دوره‌های آموزش معلمان اول راهنمایی بیان کرد: محتوای اولیه و پیش‌نویس کتاب‌های اول راهنمایی تا عید آماده می‌شود و ما بعد از ایام نوروز، برای مدرسانی که از سراسر کشور دعوت می‌شوند، کلاس‌های آموزشی را ارائه می‌کنیم تا آنها در هر استان، به معلمان آموزش‌های لازم را ارائه دهند.

جنگ سرد در روابط مسکو – آنکارا.....

جنگ سرد در روابط مسکو – آنکارا

روابط مسکو – آنکارا
ولادیمیر پوتین از توجیهات رجب طیب اردوغان قانع نشده است و می گوید: موشک های پاتریوت مستقر در مرز ترکیه با سوریه به مثابه تفنگ هایی است که بر دیوارها مستقر شده اند تا در نهایت شلیک شوند.


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری سوریه در سوم دسامبر سال گذشته میلادی پس از آن که سه ماه سفرش را به ترکیه به تعویق انداخته بود سرانجام به آن کشور سفر کرد تا در روابط نه چندان حسنه دو کشور بهبودی ای حاصل شود. پوتین و اردوغان هر دو اذعان کردند که این سفر، سفری استراتژیک بود و رسانه های ترکیه نیز آن را تاریخی توصیف کردند. در حالی که هر دو طرف می دانند روابطشان نه تنها بهبود نیافته بلکه در سال های اخیر بر تنش آن افزوده شده است و حتی مسکو اعتقاد دارد که آنکارا رفتارهایی از خود نشان داده که بیش از پیش بر تیرگی روابط میان آن با مسکو افزوده است. مثل بازرسی هواپیماهای روسی در فرودگاه ترکیه یا تهدید به استقرار موشک های سپر دفاع موشکی در مرزهای ترکیه – ایران و اخیرا نیز نصب موشک های پاتریوت در مرزهای ترکیه با سوریه.

اگر بخواهیم از لحاظ تاریخی ببینیم روابط ترکیه – روسیه هیچ گاه دوستانه نبوده است، از دوران حکومت عثمانی ها در ترکیه و حکومت سزارها در روسیه روابط آنکارا – مسکو همواره در تنش بوده است. حتی در دوران عثمانی ها ترکیه و روسیه بارها با یکدیگر جنگیدند و در دوران ترکیه و روسیه جدید نیز اگر با هم نجنگیدند، در جنگ سردی علنی با یکدیگر به سر بردند. در طول دوران جنگ سرد به رغم این که دو طرف تلاش کردند تا روابطشان را بهبود بخشند، اما حمایت آنکارا از پیمان ناتو در برابر پیمان ورشو باعث شد تا روابط دو کشور در تنش باقی بماند.

بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آنکارا فرصت را مناسب یافت تا به بهبودی روابطش با مسکو بیندیشد. اما تمایل طبیعی جمهوری های تازه استقلال یافته منطقه قفقاز به ترکیه که روسیه آنها را محل نفوذ غیر قابل چانه زنی خود می دانست، باعث شد تا دوباره دو کشور در وادی رقابت با یکدیگر بیفتند و طبیعتا باز هم نتوانند در بهبود روابط گام بردارند.

در سال 2002 زمانی که حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان قدرت را در دست گرفت، دولت جدید تلاش کرد تا با واقعیت های موجود سیاست خارجی خود را تعریف کند و در همین راستا به سمت بهبود روابط با روسیه گام بردارد. به همین دلیل همکاری را جایگزین درگیری کرد و در چارچوب طرح همکاری های مشترک در منطقه اوراسیا با مسکو تفاهم نامه رسمی امضا کرد. از این رو بسیاری از تحلیلگران سفر عبدالله گل، وزیر امور خارجه وقت ترکیه به مسکو در 23 تا 26 فوریه 2004 را نقطه عطفی در روابط آنکارا – مسکو می دانند و از آن به عنوان یک سفر تاریخی مهم یاد می کنند. سفری که راه ورود بازرگانان دو کشور به بازارهای دو طرف را هموار کرد و باعث شد تا پوتین در پنجم و ششم اکتبر همان سال سفری به آنکارا داشته باشد. نتیجه آن سفر آن شد که ترکیه به پنجمین شریک اقتصادی روسیه جلوتر از ژاپن، ایالات متحده امریکا، بریتانیا و حتی آلمان تبدیل شود.

اما این ماه عسل تا آغاز بهار عربی در کشورهای خاورمیانه زیاد دوام نیاورد. به ویژه زمانی که اوضاع به سوریه رسید و ترکیه در راس جبهه مخالفان اسد ایستاد. اگر فشار روسیه به ترکیه برای انعقاد پیمان ویژه استراتژیک در بعد سیاست خارجی و همکاری های نظامی میان مسکو و آنکارا در تابستان 2011 نبود، ترکیه به سرعت به سمت تجویز گزینه حمله نظامی به سوریه با هدف سرنگونی حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حرکت می کرد. اما با این حال روابط آنکارا – مسکو وارد دوره رکود خود شد و مجددا جنگ سردی را رقم زد. روسیه رسما اعلام کرد که هرگز اجازه نمی دهد اتفاقی که در لیبی افتاد بار دیگر در سوریه تکرار شود تا به سوریه هشدار دهد که در برابر هر گونه تحرک سیاسی یا نظامی ترکیه در برابر اسد ایستاده است و حتی آمادگی دارد علیه آنکارا در مجامع بین المللی و جهانی و همچنین منطقه ای وارد عمل شود. تنش در روابط دو طرف تا آن جا پیش رفت که پوتین سفر خود به ترکیه را چند بار لغو کرد و وزارت دفاع و وزارت امور خارجه روسیه هشدارهای غیر علنی و جدی ای را متوجه آنکارا کردند.

اوج تنش در روابط دو طرف زمانی بود که ترکیه اعلام کرد قصد دارد از ناتو بخواهد که موشک های پاتریوت را در مرزهای خود با سوریه مستقر کند. در حالی که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه اصرار داشت که بگوید استقرار سپر دفاع موشکی هیچ تهدیدی را متوجه روسیه نمی کند اما پوتین از این توجیهات قاطع نشد و هشدار داد که این موشک ها به مثابه تفنگ هایی است که بر دیوارها مستقر شده اند تا در نهایت شلیک شوند.

بدین ترتیب تنش در روابط روسیه و ترکیه مجددا وارد بحران شدید خود شده است. اگر چه دو طرف همچنان نمی خواهند اجازه دهند که تنش های سیاسی بر تنش های اقتصادی رو به رشدشان تاثیر بگذارد. حتی در سفر اخیر پوتین به آنکارا نیز 11 معاهده جدید امضا شد که می تواند داد و ستد تجاری دو طرف را به بیش از یکصد میلیارد دلار در سال برساند. اما سوال این است که تنش های سیاسی تا کجا می تواند بر همکاری های اقتصادی بی تاثیر باشد؟

عجیب ترین عارضه طلاق را بشناسید .....

عجیب ترین عارضه طلاق را بشناسید

طلاق
خطر سکته مغزی در مردان، با طلاق و جدایی والدین آنها در ارتباط است.
بر اساس تحقیقی که در دانشگاه تورنتو، کنادا انجام شد، در مردانی که والدین آنها از هم جدا شده اند، احتمال وقوع سکته مغزی بیشتر از کسانی است که در خانواده منسجمی رشد یافته اند. نتایج این مطالعه که در مجله بین المللی سکته مغزی به چاپ رسید، نشان داد در مردان بالغی که تجربه طلاق والدین را قبل از رسیدن به سن 18 سالگی دارند، خطر سکته مغزی 3 برابر بیشتر است. این ارتباط در مورد زنانی که والدین آنها جدا شده بودند، مشاهده نشد.

سرپرست این گروه مطالعاتی می گوید: انتظار می رفت که ارتباط بین سکته مردان و جدایی والدین آنها ریشه در سایر عوامل مانند رفتارهای پرخطر یا وضعیت اجتماعی اقتصادی پایین در این مردان داشته باشد، اما در این تحقیق سایر عوامل خطرساز سکته از جمله سن، نژاد، درآمد، تحصیلات، استعمال دخانیات، ورزش، چاقی، مصرف الکل، حمایت اجتماعی، سلامت روان و برخورداری از خدمات بهداشتی نیز مورد مطالعه قرار گرفتند.

نکته مهم این بود که با در نظر گرفتن این عوامل، همچنان جدایی والدین خطر سکته مغزی مردان را تا 3 برابر افزایش می داد. دلیل قطعی این ارتباط تاکنون مشخص نشده است، اما محققان احتمال می دهند که این ارتباط ناشی از تنظیم کورتیزول (هورمون مربوط به استرس) باشد و یا این که تغییرات بیولوژیکی در این افراد ایجاد می شود که واکنش و نحوه برخورد آنها با استرس را در تمام طول زندگی تحت تاثیر قرار می دهد.

نتایج این مطالعه می تواند در نحوه آموزش و پیشگیری از سکته مغزی تغییراتی مثبت ایجاد کند. متخصصان حیطه سلامت بهتر است در برخورد با گروه های در معرض خطر سکته، شرایط خانوادگی و جدایی والدین بیماران را نیز به عنوان یک عامل خطرساز مدنظر قرار دهند.

در سراسر دنیا، سکته مغزی و سایر بیماری های عروق مغزی عامل 10 درصد مرگ و میرها هستند و سکته مغزی دومین دلیل عمده مرگ به شمار می رود.



استعفای جنجالی رویانیان از مدیر عاملی پرسپولیس .....

استعفای جنجالی رویانیان از مدیر عاملی پرسپولیس

 استعفای جنجالی رویانیان از مدیر عاملی پرسپولیس
محمد رویانیان از ریاست ستاد حمل و نقل و سوخت کشور و مدیر عاملی باشگاه پرسپولیس استعفا داد.

ایسنا:محمد رویانیان با اشاره به جلسه امروز خود با رییس دفتر رییس جمهوری گفت: در این جلسه درخواست کرده‌ام تا به دلیل فشار کاری و خستگی ناشی از ریاست ستاد حمل و نقل و سوخت کشور کناره‌گیری کنم از سوی دیگر از وزیر ورزش نیز درخواست کرده‌ام تا از مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس کنار بروم که در این خصوص قرار است جلسه‌ای با عباسی داشته باشم.

 

وی با تاکید بر اینکه درخواست رسمی در خصوص کناره‌گیری خود از ریاست ستاد حمل و نقل و سوخت کشور و مدیر عاملی باشگاه پرسپولیس را ارایه کرده‌ام، افزود: طی این مدت فشار زیادی به بنده وارد شده و نگران آن هستم که نتوانم به دلیل خستگی وظایف خود را در این پست‌ها به طور کامل انجام دهم، لذا درخواست کرده‌ام تا به شغل قبلی خود در ستاد کل نیروهای مسلح بازگردم.

 

رویانیان اظهار امیدواری کرد: با موافقت دفتر رییس جمهوری و وزیر ورزش و جوانان هرچه سریعتر این امر محقق شده و بتوانم در جبهه جدیدی خدمتگزار مردم شریف باشم.

 

زمزمه هایی به گوش می رسد،جریان انحرافی که خیلی دیر به فکر جلب حمایت هواداران ورزش و بهره‌بر‌داری از احساسات حاکم بر میدان‌های مسابقات ورزشی افتاده است در این ماه‌های آخر قبل از انتخابات ریاست جمهوری در‌صدد است با به دست گرفتن مدیریت دو تیم بزرگ استقلال و پرسپولیس از حمایت طرفداران پر‌شور و پر‌تعداد این دو تیم در تهران و سطح کشور به سود خود استفاده کند. گفته می‌شود جریان انحرافی حتی گزینه مورد نظر خود را برای مدیر عاملی پرسپولیس هم معرفی کرده و نباید تعجب کرد اگر طی همین روز‌ها جانشین رویانیان از بیرون باشگاه سر بر‌آورد و پشت صندلی مدیر‌عاملی پرسپولیس بنشیند.


داروی خطرناک شب های امتحان......

داروی خطرناک شب های امتحان

ریتالین
استفاده از این دارو عوارض جدی در مغز ایجاد می‌کند...
ریتالین برای کنترل کودکان بیش فعال تجویز می‌شود، این در حالی است که امروزه داروی محبوب دانشجویان شب امتحانی شده است، به طوری که می‌توان گفت به دوپینگ شب امتحان دانشجویان معروف شده است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ دانشجویان بدون در نظر گرفتن پیامدها و عوارض این دارو بی‌رویه آن را مصرف می‌کنند که افزایش درجه حرارت بدن، بی‌نظمی در ضربان قلب، سردرد و تهوع، افزایش فشارخون و تشنج از عوارض مصرف بیش از اندازه ریتالین است.
حسین ابراهیمی مقدم روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا با اشاره به این مطلب که مصرف ریتالین به طور مستقیم سرعت یادگیری را افزایش می‌دهد؛ اظهار داشت: ریتالین با تقویت انعطاف پذیری مغز قدرت یادگیری را افزایش می‌دهد، این‌درحالی است مصرف ریتالین سبب وابستگی شدید در فرد می‌شود.
ابراهیمی مقدم با اشاره به این مطلب که استفاده از این دارو عوارض جدی در مغز ایجاد می‌کند، ادامه داد: ریتالین از جمله داروهایی است که باید با تجویز پزشک مصرف شود و مصرف خودسرانه این قرص عوارضی را برای فرد به وجود می‌آورد.
این روانشناس افزود: مهم‌ترین معضل مصرف ریتالین این است که به هیچ عنوان مشخص نمی‌کند در چه گروهی وابستگی شدید ایجاد می‌کند و دانشجویان متاسفانه تنها دوره خوب مصرف این دارو را می‌بینند.
گفتنی است؛ از آنجا که ریتالین دارویی است که توسط پزشکان تجویز می‌شود، مصرف کنندگان تصور می‌کنند این قرص‌ها بی‌خطرند و آن " بد نامی " مواد مخدر را ندارند. در حالی که عوارض مصرف خودسرانه این قرص‌ها می‌تواند در حد مواد دیگر نظیر کوکایین و آمفتامین باشد.
پزشکان و روانپزشکان با صراحت اعلام می‌کنند ترک کردن داروهای محرک آمفتامینی نظیر ریتالین و اکستازی، بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از کراک، هرویین و سایر مواد مخدر است.
استفاده محدود و کنترل شده ریتالین باعث عادت کردن بدن مصرف کننده به دوزهای پایین و در نتیجه ایجاد علاقه فرد به استفاده از دوزهای بالاتر و حتی مصرف داروهای سنگین‌تر و خطرناک‌تر می‌شود.
ریتالین در سال 1954 به بازار دارویی جهان عرضه شد که در ابتدا دارویی برای درمان افسردگی، خواب آلودگی در طول روز و سندرم خستگی مزمن بود اما به تدریج و با مطالعات بیشتر از آن در درمان بچه‌های بیش فعال استفاده شد اما در سال 1998، دانشجویان، دانش‌آموزان دبیرستانی و نوجوانانی که قصد داشتند در شب‌های امتحان بیدار بمانند به مصرف کنندگان قهار این قرص پیوستند.
مصرف این دارو برای افراد دارای اضطراب زیاد، فشار عصبی، عصبانیت همراه با بی قراری، حساسیت مفرط نسبت به دارو، فشار خون بالا، گلوکوم، افسردگی‌های قابل درمان با داروهای ضد افسردگی رایج، تیک های حرکتی و کودکان زیر 6 سال منع می‌شود.

به کمک این وسیله آلودگی هوای منزل را مهار کنید....

به کمک این وسیله آلودگی هوای منزل را مهار کنید

هود
محققان با انجام بررسی‌های خود در کشور آمریکا مشاهده کردند هودهای آشپزخانه نیز می‌توانند راهی برای مبارزه با آلودگی هوای داخل خانه باشند و به شدت در کاهش این آلودگی مؤثرند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ براساس این گزارش محققان ضمن بیان این که هودها قدرت‌های مختلفی دارند افزودند: این روند کاهشی در میزان آلودگی بستگی به نوع قدرت آنها داشته و تأثیرات مطلوب حاصل از آنها در کاهش آلودگی بین 70 تا 90 درصد متغیر است.
به گفته محققان با توجه به این که افرادی که در کشورهای صنعتی زندگی می‌کنند بیش از 80 درصد ساعات زندگی خود را در مکان‌های سرپوشیده طی می‌کنند، لذا کاهش و مهار آلودگی این فضاها از اقدامات مهمی جهت تقویت سلامتی محسوب می‌شود.
گفتنی است گیاهان نیز می‌توانند باعث تمیز کردن هوای خانه و کاهش علائم مرتبط با آلودگی هوا مانند استرس، سردرد، خواب‌آلودگی و غیره شوند.

بهترین مکان نگهداری 5 ماده غذایی مهم.....

بهترین مکان نگهداری 5 ماده‌ غذایی مهم

سیب زمینی
هر چیزی جای خودش را دارد. هر آدمی خانه خودش را دارد. هر وسیله‌ای در خانه جای مخصوص به خودش را دارد و به تبع همین موضوع هر ماده غذایی خاصی هم جای به خصوصی برای نگهداری خواهد داشت.
در این بین شاید برخی از ما هنوز درباره اینکه بعضی از مواد غذایی خاص را کجا نگهداری کنیم کمی بلاتکلیف باشیم. به عنوان مثال شما گوجه‌فرنگی را داخل یخچال نگه می‌دارید یا خارج از آن؟ مطمئن هستید جایی که شما از گوجه‌فرنگی نگهداری می‌کنید همان جایی است که باید باشد؟ 5 ماده غذایی وجود دارد که برخی از ما کم و بیش در خصوص جای نگهداری از آنها سردرگم هستیم. این مطلب شما را راهنمایی می‌کند تا بدانید کجا باید از این مواد غذایی نگهداری کنید.
گوجه‌فرنگی، قهرمان سالاد!
به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ اگر شما جزو افرادی هستید که در باغچه کوچک خانگی‌تان بوته‌های گوجه‌فرنگی کاشته‌اید پس به خوبی به این نکته واقف هستید که گوجه‌فرنگی گرما را دوست دارد و البته از سرما بیزار است. با این وصف فریزر و دمای سرد نمی‌تواند فضای ایده‌آلی برای نگهداری از گوجه‌فرنگی باشد. البته شما می‌توانید گوجه‌فرنگی را در فریزر نگهداری کنید چون در این صورت همچنان قابل استفاده برای پخت و پز خواهد بود اما دیگر یک خوردنی تازه محسوب نمی‌شود. در عوض می‌‌توانید گوجه‌فرنگی را در کمد یا داخل سبدهای مخصوص در فضای آشپزخانه نگهداری کنید البته حواستان باشد که گوجه‌فرنگی نباید در معرض تابش مستقیم خورشید قرار بگیرد. به این ترتیب شما می‌توانید همواره آن را سرحال و البته تازه استفاده کنید. در ضمن برای اینکه گوجه‌فرنگی‌ها پلاسیده نشود چه بهتر که به مقدار مصرف روزانه یا هر دو روز یک‌بار خرید کنید تا همیشه گوجه‌فرنگی تازه در اختیار داشته باشید.
سیب‌زمینی، محبوب قلب‌ها!
کسی را سراغ دارید که سیب‌زمینی دوست نداشته باشد؟ سیب‌زمینی خنکی را دوست دارد نه دمای سرد را. خب! البته خیلی از ما فضایی مانند گلخانه در منزل نداریم؛ جایی که خنک و تاریک بوده و برای نگهداری سبزیجات فضای ایده‌‌آلی باشد بنابراین نگهداری از ماده غذایی‌ای مثل سیب‌زمینی که به چنین فضایی نیاز دارد در یک پاکت کاغذی و البته در نقطه‌ای خنک مانند بالکن می‌تواند بهترین گزینه باشد. اینکه چرا باید از پاکت‌های کاغذی برای نگهداری سیب‌زمینی استفاده کرد دلیل مشخصی دارد چون در پاکت‌های کاغذی جریان هوا بهتر از کیسه‌های پلاستیکی صورت می‌گیرد. به این ترتیب سیب‌زمینی به راحتی خراب نمی‌شود. در ضمن اگر سیب‌زمینی را داخل یخچال نگهداری کنید روند تبدیل نشاسته آن به شکر تسریع می‌شود و در نهایت روی طعم، ترکیب و روش‌های پخت آن تاثیر خواهد گذاشت. پس از نگهداری سیب‌زمینی داخل یخچال خودداری کنید.
پیاز، بدبوی دوست‌داشتنی!
پیاز تا وقتی که پوست کاغذی‌اش به عنوان محافظ سطح، آن را تحت پوشش قرار نداده از دل خاک بیرون نمی‌آید. برای نگهداری از پیاز باید سراغ محیط‌های خشک بروید. فضایی مثل انباری می‌تواند جای مناسبی برای نگهداری پیاز باشد؛ جایی که رطوبت یخچال را ندارد اما در عوض خنکی مخصوص خودش را دارد. در ضمن کمبود هوا سبب فاسد شدن پیاز می‌شود بنابراین سعی کنید پیاز را لابه‌لای سیب‌زمینی نگهداری نکنید. پیاز را در فضایی خنک، خشک و تاریک قرار دهید. تاریک از آن جهت که نور سبب می‌شود پیاز تلخ شود.
آووکادو، تازه‌ وارد باکلاس!
آووکادو مدت زیادی نیست که بین جماعت ایرانی راه پیدا کرده و کم‌کم برای آنها جالب می‌شود. آووکادو تا قبل از اینکه از درخت چیده شود روند رسیدن و تازه شدن را آغاز نخواهد کرد. اگر شما آووکادوی سفت و خشک خریدید آن را در یخچال نگهداری نکنید چون نگهداری در یخچال باعث کند شدن روند رسیدن این میوه خواهد شد. از طرف دیگر اگر شما آووکادوی رسیده و کامل خریداری کرده‌اید اما فعلا قصد ندارید آن را استفاده کنید، نگهداری آن داخل یخچال کمک می‌کند تا شما فواید این میوه را برای استفاده دیرتر هم حفظ کنید؛ قبل از اینکه این میوه از شدت رسیدن بیش از حد پلاسیده شود. بنابراین برای نگهداری آووکادوی رسیده و نرسیده 2 روش کاملا متفاوت وجود دارد. همانطور که باید آووکادوی نرسیده را خارج از یخچال نگهداری کنید تا برسد و کامل شود، آووکادوی رسیده را اگر نمی‌خواهید بلافاصله استفاده کنید می‌توانید با فراغ بال داخل یخچال بگذارید.
ریحان، رفیق گرمابه و گلستان کباب!
گوجه‌فرنگی و ریحان وقتی در یک بشقاب کنار هم قرار بگیرند، می‌شوند همان رفقای گرمابه و گلستان یک سیخ کباب کوبیده دبش وطنی. اتفاقا این وجه اشتراک به قسمت‌های دیگری هم تعمیم پیدا می‌کند؛ از جمله اینکه نحوه نگهداری از آنها هم بسیار شبیه یکدیگر است. مانند گوجه‌فرنگی، ریحان هم عاشق گرماست بنابراین اگر ریحان برای زمان‌های طولانی در محیط سرد قرار بگیرد خیلی زودتر از آن موقعی که انتظارش را دارید پژمرده می‌شود.
ریحان اگر در دمای طبیعی محیط و داخل کابینت نگهداری شود و صدالبته اگر به طور تازه از باغچه چیده و استفاده شود، بهترین بازدهی را خواهد داشت. یک دسته ریحان تازه می‌تواند در یک لیوان آب برای مدت چند روز و البته دور از نور خورشید نگهداری شود به شرط اینکه هر روز یا یک روز در میان آب لیوان عوض شود. فراموش نکنید نگهداری ریحان در کابینت هم نباید بیش از 2 تا 3 روز طول بکشد و کلا این سبزی باید تازه مصرف شود. در ضمن اگر قصد دارید ریحان را داخل کابینت نگه دارید بهتر است آن را داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید چون این کار کمک می‌کند تا ریحان رطوبت خود را حفظ کند و تازه باقی بماند اما در عین حال کیسه باید فضای بازی برای رفت و آمد هوا داشته باشد.

پولدارترین مرد جهان چگونه میلیاردر شد؟ مردی که کمتر میشناسید ...

پولدارترین مرد جهان چگونه میلیاردر شد؟ مردی که کمتر میشناسید + عکس
بسیاری از مردم در سراسر دنیا نمی‌‌دانند کارلوس سلیم الو چه کسی است، در حالی که او بی شک یکی از مشهورترین افراد در تاریخ مکزیک می‌‌باشد. الو با ثروت خالص 35 میلیارد دلار ...

بسیاری از مردم در سراسر دنیا نمی‌‌دانند کارلوس سلیم الو چه کسی است، در حالی که او بی شک یکی از مشهورترین افراد در تاریخ مکزیک می‌‌باشد. الو با ثروت خالص 35 میلیارد دلار سومین فرد ثروتمند جهان به حساب می‌آید. ثروت او تنها در سن 26 سالگی به 40 میلیون دلار می‌رسید!
کارلوس سلیم الو در 28 ژانویه 1940 در مکزیکو سیتی به دنیا آمد. کارلوس از نژاد مکزیکی نیست و خانواده‌اش از مهاجران لبنانی بوده‌اند. کارلوس جوان پنجمین فرزند از شش فرزند و باهوش‌ترین فرزند خانواده بزرگ ‌اش بود. او در مدرسه بر دیگران برتری داشت و همواره خود را وقف تحصیلاتش می‌کرد.
بعد از دبیرستان او تصمیم گرفت که در رشته مهندسی تحصیل کند و در دانشگاه یونیورسیداد ناسیونال اتونوما دو مکزیکو پذیرفته شد. کارلوس به زودی دریافت که استعدادش در کمک به سودآور شدن شرکت‌ها امری است که او را بی‌اندازه ثروتمند خواهد کرد. او با یافتن شرکت‌هایی که ارزش شدیدا پایینی داشتند و سودآور کردن آنها موفقیت مالی عظیمی‌کسب کرد.
این کار هم برای شرکت‌های مربوطه و هم برای الو بی‌نهایت مفید بوده است. در سال 1965 کارلوس شروع به بنا کردن پایه‌های گروپو کارسو نمود که در 1966 به ثبت رسید.از 1980 به بعد الو یک فرد موفق در بسیاری از حوزه‌های صنعتی، خرید و فروش املاک و تجارت بوده است.
زمانی که مکزیک متحمل یک بحران مالی در سال 1982 شد، کارلوس تصمیم به سرمایه‌گذاری بزرگ در بازار گرفت که نتایج واقعا خوبی در پی داشت. تا سال 1985 گروپو کارسو کنترل شرکت‌های زیادی را به دست گرفت.

در 1990 گروپو کارسو تل‌مکس را هم تحت کنترل گرفت و حیطه‌ جدیدی از گسترش صنعتی را در سطح جهانی شروع کرد. در طی 15 سال تل مکس به واسطه بهینه‌سازی فرایندهایش، پیشرفت زیادی در سطح جهانی و تکنولوژیکی کرد. الو کسب و کارهای متفاوتی هم انجام داده است و بخشی از بسیاری از صنایع را به دست گرفته است. مثلا او 4/6 درصد از سهام شرکت نیویورک‌تایمز را در اختیار دارد که او را تبدیل به بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت پس از صاحبان آن یعنی خانواده سالزبرگر، می‌کند.
تاکتیک‌های او گرچه کاملا قانونی هستند، گاهی اوقات در دنیای کسب وکار مورد انتقاد واقع می‌‌شوند. دولت مکزیک در دوره 1990 به سمت خصوصی‌سازی حرکت کرد و الو به سرعت دست به کار شد و کنترل تله‌فونسو دو مکزیک (‌تل مکس) را به دست گرفت. او به سرعت به خاطر بالابردن قیمت‌‌ها پس از بدست گرفتن کنترل شرکت، مورد انتقاد قرار گرفت.
گرچه او برای بهبود خدمات تلفن در مکزیک تلاش بسیاری کرده و همچنین خدمات تماس محلی و از راه دور، خدمات اینترنتی، خدمات تلفن همراه و کتابچه راهنمای تلفن را نیز ارائه کرده است. بی‌‌شک او بر صنعت تله‌‌کام حکمرانی می‌کند، زیرا در حال حاضر 90 درصد خطوط تلفن در مکزیک در کنترل تل‌مکس است. همچنین 80 درصد خطوط تلفن همراه در مکزیک در اختیار تل‌سل، شرکت تلفن همراهی است که توسط الو اداره می‌شود.

الو همچنین صاحب بزرگ‌ترین ارائه‌کننده خدمات اینترنت در مکزیک یا حتی در ایالات متحده می‌باشد. از سال 2006 تا 2007 ثروت کارلوس از 30 میلیارد دلار به 49 میلیارد دلار جهش کرد. الو به روشی مشابه وارن بافت کسب درآمد می‌کند، یعنی از طریق سرمایه‌گذاری دقیق و بی‌عیب، اما الو ترجیح می‌دهد خودش را به عنوان گرداننده شرکت‌ها و نه یک سرمایه‌گذار صرف تصور کند.
کارلوس پس از سال‌ها کار سخت، بخش عمده‌ شرکت‌هایش را به پسرانش سپرده است و در حال حاضر او تنها در مقام ریاست 5 شرکت از مجموعه شرکت‌هایش قرار دارد.
کارلوس به واسطه فعالیت‌هایش در حوزه تکنولوژی بارها مورد تشویق قرار گرفته است. برای مثال او جوایزی از جمله مدال لیاقت کارآفرینی از تالار تجارت مکزیک و مدال فرمانده لئوپولد دوم از سوی دولت بلژیک و عنوان مدیر ارشد اجرایی (CEO) سال و دهه ‌(در سال 2003) را از سوی مجله تریدبیزنس دریافت کرده است. الو برای کارهای خیرخواهانه‌اش نیز شهرت دارد.
صندوق توسعه آمریکای لاتین که او رییس آن است، بودجه‌ای بالای 10 میلیارد دلار دارد که صرف پروژه‌های مختلف فرهنگی در سرتاسر آمریکای لاتین می‌شود. به علاوه او بسیار علاقه‌مند طبیعت و هنر است.