سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

دور دنیا ..............

1. Holstentor، لوبک (جاذبه های گردشگری آلمان)

2. آرهوس - دانمارک (تعطیلات اروپایی)

3. ساحل شیشه ای (glass beach) در کالیفورنیا (عجیب ترین ساحل ها)

4. Wenceslas Square (جاذبه های دیدنی پراگ)

5. اکوادور (بهار رویایی)

 

6. وین (10 مکان محبوب اروپا)

7. کانادا (بهترین کشورها برای توریست ها)

8.  کارلووی واری (بهترین مکان های دیدنی جمهوری چک)

9. نیویورک، آمریکا (شهرهایی با زیباترین چشم انداز)

10.  منطقه ی حفاظت شده ماسای مارا - کنیا (10 جاذبه ی دیدنی آفریقا)

 

دور دنیا ......

1. لندن (10 شهر انگلستان)

2- مالدیو (رویایی ترین تعطیلات)

3- کلیسای جامع خیابان Basils در روسیه (10 کلیسای فوق العاده در سراسر جهان)

4- آبشار دتیان (Detian) در مرز چین و ویتنام (زیباترین آبشارهای جهان)

5- رودخانه  Rotorua-نیوزلند (قایق سواری در رودخانه های خروشان)

6- The Sarojin در تایلند (زیباترین استخرهای جهان)

 The Sarojin, Thailand

7- کاخ Catherine (جاذبه های دیدنی سنت پیترزبورگ)

8- ایبیزا در والنسیا اسپانیا  (زیباترین جزیره ها در اروپا)

9- لیسبون پرتغال (زیباترین شهرهای باستانی جهان)

10- مالدیو (بهترین مکان ها برای تماشای غروب خورشید)


اینترنت وایرلس ...............

Wi-Fi چیست؟ 

Wi-Fi یک فناوری شبکه‌ی بیسیم برای اتصال رایانه‌ها و دستگاه‌های دیجیتالی به یکدیگر است.  بوسیله‌ی فناوری Wi-Fi می‌توان رایانه‌ها و دیگر دستگاه‌های دیجیتالی، مثل تلفن همراه، تبلت، دوربین دیجیتال، تلویزیون، چاپگر، و … را بدون سیم به یکدیگر متصل کرد. البته روش‌های دیگری هم برای ایجاد شبکه بیسیم وجود دارد که هر کدام مصارف خاص خودشان را دارند .مثل Bluetooth
در اختیار داشتن سرعت همان چیزی است که همیشه در پی آن هستیم. فن‌آوری WIFIپاسخی است به آنها که به سرعت احتیاج دارند تا با استفاده از آن زودتر به هدف برسند. WIFIتکنولوژی جدیدی است که بر بستر امواج رادیوئی عمل می‌کند.
استفاده از فناوری WIFIکه برای برقراری ارتباط پرسرعت و بدون قطعی با اینترنت، طراحی و در اختیار کابران قرار گرفته است، می‌تواند به خوبی سهولت دسترسی مداوم به اینترنت را برای کاربران با سرعت قابل ملاحظه‌ای فراهم سازد.
با بهره‌گیری از فناوری WIFI کاربران قادر خواهند بود تنها با استفاده از یک گیرنده رادیوئی بیسیم بدون استفاده از خط تلفن، به صورت دایم و با سرعتی بالا به اینترنت متصل شوند. به عبارت دیگر، با استفاده از این فناوری می توان از آن برای برقراری ارتباط پرسرعت و بدون قطعی با اینترنت و بدون هزینه‌ی پالس تلفن بهره جست.

Wireless به تکنولوژی ارتباطی اطلاق می شود که در آن از امواج رادیویی، مادون قرمز و مایکروویو ، به جای سیم و کابل ، برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه استفاده می شود.از میان این دستگاه ها می توان پیغامگیرها، تلفن های همراه، کامپیوتر های قابل حمل، شبکه های کامپیوتری، دستگاه های مکان یاب، سیستم های ماهواره ای و PDA ها را نام برد.تکنولوژی Wireless به سرعت در حال پیشرفت است و نقش کلیدی را در زندگی ما در سرتاسر دنیا ایفا می کند .

به زبانی ساده، سیستم Wi-Fi را می توان به یک جفت واکی – تاکی که شما از آن برای مکالمه با دوستان خود استفاده می کنید تشبیه نمود. این لوازم، رادیوهای کوچک و ساده ای هستند که قادرند تا سیگنال های رادیویی را ارسال و دریافت نمایند. هنگامی که شما بوسیله آنها صحبت می کنید، میکروفون دستگاه، صدای شما را دریافت نموده و با تلفیق آن با امواج رادیویی، از طریق آنتن آنها را ارسال می کند. در طرف دیگر، دستگاه مقصد، با دریافت سیگنال ارسال شده از طرف شما توسط آنتن، آنها را آشکار سازی نموده و از طریق بلندگوی دستگاه، صدای شما را پخش خواهد کرد. توان خروجی و یا قدرت فرستنده این گونه لوازم اغلب در حدود یک چهارم وات است و با این وصف، برد آنها چیزی در حدود 50 تا 100متر می رسد.

حال فرض کنید بخواهید میان دو کامپیوتر به صورت یک شبکه و آن هم به شکل بدون سیم (همانند واکی – تاکی) ارتباط برقرار سازید. مشکل اساسی در این راه آن است که این لوازم از آن رو که جهت انتقال صوت ساخته شده اند، از نرخ سرعت انتقال کمی برخوردار هستند و نمی توانند حجم بالایی از داده ها را در زمان کوتاه منتقل کنند.

رادیوهایی که در سیستم Wi-Fi مورد استفاده قرار می گیرند، همانند مثال پیشین قابلیت ارسال و دریافت را دارا می باشند اما تفاوت اصلی آنها در این است که این رادیو ها قادر هستند تا اطلاعات به شکل صفر و یک دیجیتالی را به حالت امواج رادیویی تبدیل نمایند و سپس منتقل کنند.

در کل سه تفاوت عمده میان رادیوهای سیستم Wi-Fi و رادیوهای واکی – تاکی معمولی وجود دارد که به شرح زیر است:

1- رادیوهای سیستم Wi-Fi با استاندارد های 802?11b و802?11g کار می کنند و عمل ارسال و دریافت را بر روی فرکانس های 2?4 گیگاهرتزی و یا 5 گیگا هرتزی انجام می دهند. اما واکی – تاکی های مذکور بر روی فرکانس 49 مگاهرتزی کار می کنند.

2- رادیوهای سیستم Wi-Fi از انواع مختلفی از تکنیک های کدگذاری اطلاعات بهره می برند که نتیجه آن افزایش نرخ سرعت تبادل داده ها خواهد بود. این روشها برای استاندارد 802?11a و 802?11g شامل تکنیک OFDM و برای استاندارد 802?11b شامل CCK می باشد.

3- رادیو هایی که در سیستم Wi-Fi مورد استفاده قرار می گیرند، قابلیت تغییر فرکانس را دارا هستند. مزیت این ویژگی در آن است که موجب جلوگیری از ایجاد تداخل کار سیستم های مختلف Wi-Fi در نزدیکی هم می شود.

به دلایلی که ذکر شد، سیستم های رادیویی Wi-Fi ظرفیت و سرعت انتقال داده با لاتری را نسیت به رادیو های واکی – تاکی دارند، این سرعت ها برای استاندارد 802?11b تا 11 مگابایت بر ثانیه و برای 802?11a و 802?11g در حدود 30 مگابایت بر ثانیه است.

 

 

ترکیب سیستم Wi-Fi با رایانه

[ویرایش]

امروزه اغلب رایانه های لپ تاپ مجهز به سیستم Wi-Fi داخلی هستند و در غیر این صورت نیازمند نصب یک کارت Wi-Fi بر روی لپ تاپ و یا رایانه رومیزی خود خواهیم بود. شما می توانید یک کارت Wi-Fi در سیستم 802?11a یا 802?11b و یا 802?11g تهیه کنید که البته نوع 802?11g نسبت به تجهزات 802?11b از سرعت بالاتری برخوردار است. برای لپ تاپ ها این تجهیزات در قالب کارت های PCMCIA که در محل مخصوص خود نصب می شوند و یا به صورت اتصال خارجی از طریق یک درگاه USB عرضه می شوند.

برای رایانه ها رومیزی، می توانید از کارت های PCI و یا درگاه USB برای این منظور استفاده کنید. پس از نصب این تجهیزات کاربر قادر است تا در مکان هایی که اینترنت به شکل بدون سیم ارائه می شود با داشتن یک اشتراک، از خدمات بهره گرفته و به شبکه متصل شود.

 

منظور از دسترسی بی سیم WiFi چیست ؟

[ویرایش]

در حالت کلی، برای برقراری ارتباط بین دو (یا چند) کامپیوتر از طریق بی سیم (wireless) نیاز به فرستنده/گیرنده های مخصوص می باشد که این دستگاه ها توان ارسال و دریافت اطلاعات بصورت همزمان را دارا می باشند.

فرستنده/گیرنده های wireless دارای تنوع بالایی بوده و هرکدام در شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرند اما در اصل همه این دستگاه ها از اصل تبدیل اطلاعات به امواج الکترو مغناطیسی و بالعکس جهت انتقال اطلاعات استفاده می نمایند.

امروزه رایج ترین روش اجرای شبکه های بی سیم در محیط هایی همچون شهر تهران که هم دارای مساحت بالا و بالطبع فواصل طولانی جهت انتقال اطلاعات بوده و هم دارای تراکم بالای استفاده از فضای فرکانسی می باشد استفاده از لینک های Point to point می باشد. لازم به ذکر است که این لینک ها در باند 2.4 و 5.8 گیگاهرتز قابل پیاده سازی می باشند که باند 2.4 بدلیل تراکم بالا و محدوده کوچک فرکانسی دارای محدودیت های بسیاری بوده ولی باند 5.8 بدلیل گستردگی فضای فرکانسی عملاً گزینه کاملاً مناسبی جهت اجرای چنین پروژه هایی می باشد.

جهت بر قراری ارتباط وایرلس بین کامپیوتر مشتری و یک ISP نیاز به دو عدد فرستنده/گیرنده می باشد که دستگاه اول(access point نامیده می شود) بر روی دکل ISP و به سمت محل مشتری و دستگاه دوم (CPE نامیده می شود) بر روی پشت بام محل مورد نیاز مشتری و به سمت دکل ISP نصب می گردد. در این مرحله در صورت عدم وجود مانع بین دو دستگاه و تنظیم مناسب توسط افراد متخصص ارتباط بین ISP و کامپیوتر مشتری با سرعت حداقل 1mbps در بدترین شرایط تا 300mbps در بهترین حالت برقرار خواهد گردید.

 

wireless چیست؟

[ویرایش]

Wireless به تکنولوژی ارتباطی اطلاق می شود که در آن از امواج رادیویی، مادون قرمز و مایکروویو ، به جای سیم و کابل ، برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه استفاده می شود.از میان این دستگاه ها می توان پیغامگیرها، تلفن های همراه، کامپیوتر های قابل حمل، شبکه های کامپیوتری، دستگاه های مکان یاب، سیستم های ماهواره ای و PDA ها را نام برد.تکنولوژیWireless به سرعت در حال پیشرفت است و نقش کلیدی را در زندگی ما در سرتاسر دنیا ایفا می کند.

 

تکنولوژی wireless

[ویرایش]

تکنولوژیWireless  به کابر امکان استفاده از دستگاه های متفاوت ، بدون نیاز به سیم یا کابل ، در حال حرکت را می دهد.شما می توانید صنوق پست الکترونیکی خود را بررسی کنید، بازار بورس را زیر نظر بگیرید، اجناس مورد نیاز را خریداری کنید و یا حتی برنامه تلویزیون مورد علاقه خود را تماشا کنید.بسیاری از زمینه های کاری از جمله مراقبت های پزشکی، اجرا قوانین و سرویس های خدماتی احتیاج به تجهیزات Wireless دارند.تجهیزات Wireless به شما کمک می کند تا تمام اطلاعات را به راحتی برای مشتری خود به نمایش در بیاورید.از طرفی می توانید تمامی کارهای خود را در حال حرکت به سادگی به روز رسانی کنید و آن را به اطلاع همکاران خود برسانید.تکنولوژیWireless  در حال گسترش است تا بتواند ضمن کاهش هزینه ها، به شما امکان کار در هنگام حرکت را نیز بدهد.در مقایسه با شبکه های سیمی ، هزینه نگهداری شبکه های Wireless کمتر می باشد. شما می توانید از شبکه هایWireless  برای انتقال اطلاعات از روی دریاها، کوهها و ... استفاده کنید و این در حالی است که برای انجام کار مشابه توسط شبکه های سیمی، کاری مشکل در پیش خواهید داشت.

 
 

سیستم های Wireless

[ویرایش]

سیستم های Wireless  می توانند به سه دسته اصلی تقسیم شوند :

سیستم
Wireless ثابت : از امواج رادیویی استفاده می کند و خط دید مستقیم برای برقراری ارتباط لازم دارد. بر خلاف تلفن های همراه و یا دیگر دستگاههای  Wireless،  این سیستم ها از آنتن های ثابت استفاده می کنند و به طور کلی می توانند جانشین مناسبی برای شبکه های کابلی باشند و می توانند برای ارتباطات پرسرعت اینترنت و یا تلویزیون مورد استفاده قرار گیرند.امواج رادیویی وجود دارند که می توانند اطلاعات بیشتری را انتقال دهند و در نتیجه از هزینه ها می کاهند.

سیستم
Wireless قابل حمل : دستگاهی است که معمولا خارج از خانه، دفتر کار و یا در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرند.نمونه های این سیستم عبارتند از : تلفن های همراه، نوت بوکها، دستگاه های پیغام گیر و PDA  ها.این سیتم از مایکروویو و امواج رادیویی جهت انتقال اطلاعات استفاده می کند.

سیستم
Wireless مادون قرمز : این سیستم از امواج مادون قرمز جهت انتقال سیگنالهایی محدود بهره می برد.این سیستم معمولا در دستگاه های کنترل از راه دور، تشخیص دهنده های حرکت، و دستگاه های بی سیم کامپیوترهای شخصی استفاده می شود.با پیشرفت حاصل در سالهای اخیر، این سیستم ها امکان اتصال کامپیوتر های نوت بوک و کامپیوتر های معمول به هم را نیز می دهند و شما به راحتی می توانید توسط این نوع از سیستم های Wireless  ، شبکه های داخلی راه اندازی کنید.



 

 

 

آینده wireless

[ویرایش]

نسل سوم شبکه ها ،3G، نسل آینده شبکه های Wireless نامگذاری شده است.سیستم های 3G کمک می کنند تا صدا و تصویر و داده را با کیفیت مناسب و به سرعت انتقال دهیم.پیش بینیIDC  برای کاربردی شدن 3G سال 2004 می باشد و تا آن موقع در حدود 29 میلیون کاربر m-commerce) mobile commerce) در آمریکا وجود خواهند داشت.از طرفیIBM معتقد است که بازار کلی تجهیزات Wireless در سال 2003 به رقمی بالغ بر 83 بیلیون دلار خواهد رسید.

 

مزایا و معایب شبکه بی سیم نسبت به شبکه های کابلی LAN

[ویرایش]

مزایا:

  1. عدم نیاز به سیم کشی
  2. شبکه های کابلی در مقیاس هایی همچون یک شهر قابل اجرا نیست ولی شبکه های بی سیم تا ده ها و در مواردی تا صد ها کیلومتر قابل پیاده سازی می باشد.
  3. نصب سریع و آسان (در مقایسه با سختی های کابل کشی)

معایب:

  1. در شبکه های کابلی میزان انتقال اطلاعات بین 10 مگابیت تا 1000 مگابیت بر ثانیه (نسبت به نوع تجهیزات و تنظیمات) می باشد که این رقم در شبکه های بی سیم بین 1 مگابیت تا 300 مگابیت (نسبت به تجهیزات و تنظیمات و فاصله) می باشد. لازم به ذکر است که در صورتی که هدف شما از برقراری لینک وایرلس استفاده از شبکه اینترنت می باشد در این زمینه هیچ نگرانی نخواهید داشت زیرا تجهیزات استفاده شده توسط شرکت رسانه جواب گوی نیاز شما خواهد بود.
  2. قطعاً شبکه های کابلی پایدارتر از شبکه های بی سیم هستند اما به دلیل محدودیت های اجرای شبکه کابلی عملاً شبکه بی سیم بهترین گزینه خواهد بود.

 

 

مزایا و معایب شبکه بی سیم نسبت به شبکه کابلی ADSL

[ویرایش]

مزایای شبکه بی سیم نسبت به شبکه کابلی ADSL :

  1. نصب سریع
  2. سرعت بالاتر
  3. عدم نیاز به خط تلفن و نبود مشکلاتی از قبیل پر بودن ظرفیت و یا خطوط فیبر نوری و ...

معایب شبکه بی سیم نسبت به شبکه کابلی ADSL :

  1. هزینه راه اندازی بالاتر
  2. نیاز به دید مستقیم (عدم وجود مانع بین ISP و پست بام مشتری)
 

منابع و پیوندها

[ویرایش]

بیچاره دولت روحانی!

 

دولت منتخب در شرایطی امور را در دست می‌گیرد که قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای نیست. من با اعداد و شاخص‌های پایان جنگ زندگی کرده‌ام اما به صراحت تاکید می‌کنم شرایط در مقایسه با دوره هشت سال جنگ نیز قابل مقایسه نیست. چالش‌ها جدی‌تر است. دولت آینده کار بسیار سختی دارد اما به دلیل پشتوانه مردمی می‌توان با تدبیر از این گردنه سخت عبور کرد

 درحالیکه حسن روحانی کمتر از یک ماه دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد، آمارها حکایت از مشکلات و بحران های کم سابقه ای فراروی دولت آینده دارد.


به گزارش شریان نیوز،  در حالیکه محمود احمدی‌نژاد در آخرین گزارش تلویزیونی خود گفت‌ «دولت را بدون هیچ بدهی تحویل داده» و «ذخایر ارزی امروز ایران را در تاریخ بی‌نظیر است»، نظرات کارشناسان باعث افزایش نگرانی ها در مورد مشکلات دولت آینده شده است.

این مشکلات و بحران ها به حدی است که حتی از باور تیم های اقتصادی - سیاسی - فرهنگی حسن روحانی فاصله های بسیاری دارد، روحانی رئیس جهور منتخب نیز با وجود آنکه به برخی آمارها در مجمع تشخیص دسترسی داشته ، اما با گزارش های اخیراً که به او رسیده ، تازه به عمق فاجعه پی پرده و فهمیده که وارت چه مشکلاتی از دولت احمدی نژاد خواهد بود

چه کسی راست می گوید؟

مرکز پژوهش‌های مجلس، رشد اقتصادی ایران در سال جاری را بین هفت دهم تا منهای چهار درصد و نرخ تورم را حدود 32 درصد برآورد کرده است. این گزارش همچنین نشان می‌‌دهد که نرخ رشد اقتصادی در سال گذشته (1391) منهای 9 دهم درصد و تورم 5 / 31 درصد بوده است.

احمدی‌نژاد در گزارش تلویزیونی خود همچنین مدعی شد که از ابتدای کار دولت در سال 1384، بدهی خارجی کشور روند نزولی داشته و در دولت او تعهدات خارجی افزایش نیافته است.

این در حالیست که بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی بدهی‌های خارجی دولت را دارای روندی صعودی دانسته که در سال 1386 رکورد تاریخی 28 میلیارد و 647 میلیون دلار را ثبت کرده است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، نقدینگی در شهریور سال 91 نسبت به زمان مشابه سال گذشته 7 برابر شده و میزان بدهی دولت به بانک‌ها نیز نسبت به اسفند ماه سال 84 سه برابر شده است.

دولت حسن روحانی از روز 15 مرداد ماه امسال وارث چنین مشکلات و چالش‌هایی خواهد بود.

بیچاره دولت آینده!

همچنین محمد حسین عادلی رئیس پیشین بانک مرکزی ایران در گفت‌وگو با هفته‌نامه تجارت فردا، گفته است: «فقط این را بگویم که دلم برای دولت منتخب خیلی می‌سوزد. دولت منتخب در شرایطی امور را در دست می‌گیرد که قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای نیست. من با اعداد و شاخص‌های پایان جنگ زندگی کرده‌ام اما به صراحت تاکید می‌کنم شرایط در مقایسه با دوره هشت سال جنگ نیز قابل مقایسه نیست. چالش‌ها جدی‌تر است. دولت آینده کار بسیار سختی دارد اما به دلیل پشتوانه مردمی می‌توان با تدبیر از این گردنه سخت عبور کرد».

مرتضی الویری شهردار سابق تهران نیز در گفت‌وگو با روزنامه آرمان، شرایط دولت جدید را شبیه خلبانی دانسته که باید هواپیمایی را که دچار نقص فنی است هدایت و هم زمان تعمیر کند. او گفته: «شرایط فعلی را آنقدر سخت می‌دانم که مدیریت در آن را مشابه تعمیر هواپیما حین پرواز می‌دانم؛ کسی که بتواند هواپیما را به علت نقصی که دارد، هم در هوا پرواز دهد و همزمان بتواند آن را تعمیر هم بکند. تصور بکنید چقدر به مدیر کاردان و با تجربه و کارکشته و با طمانینه نیاز داریم که از نگرانی مسافرین بکاهد. امروز مدیر اجرایی باید به گونه‌ای مدیریت کند که هم زندگی مردم بچرخد و هم خطاها و اشتباهات هشت ساله را اصلاح کند. و از آن مهم‌تر مواجهه با انتظاراتی است که در بستر زمانی مناسب قابل تحقق است اما اکثرا عجله دارند و فکر می‌کنند فورا با شروع مدیریت جدید باید این انتظارات برآورده شود. کار دکتر روحانی به مثابه تعمیر هواپیمای در حال حرکت است».

الویری در این گفت‌وگو اولویت اول دولت یازدهم را انجام اصلاحات اقتصادی دانسته و عنوان کرده که این کار باید با احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شروع شود.

قابل ذکر است، محمود احمدی‌نژاد در تیرماه سال 1386، دو سال پس از آغاز ریاست جمهوری‌اش، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را که در سال 1327 تاسیس شده بود منحل کرد و وظایف آن را به دو معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سپرد.

معضل پشت معضل

از سوی دیگر، دولت روحانی با یک معضل و بحران بی سابقه ی دیگر به نام «ارزش ریال» رو به روست و این درحالیست که توقعات در جامعه به طرز شگفت انگیزی در حال افزایش است. مردم تصور می کنند قرار است با به سرعت قیمت دلار به قیمت های سال های قبل بازگردد.

شنیده های خبرنگار اقتصادی «انتخاب» حکایت از آن دارد که ثبات نسبی ارزش پولی ملی طی سال‌های 96-1392 با تنظیم مناسب دیپلماسی بین‌المللی و برنامه‌های سنجیده اقتصادی، هدفی است که "دولت تدبیر و امید" با قاطعیت آن‌ را دنبال می‌کند.

از دیگر دغدغها یدولت آینده، مهار نقدینگی در جامعه، نحوه کسری جبران بودجه سال 92، تامین یارانه های نقدی، کاهش قیمت زمین و ... خواهد بود ، اما آیا دولت روحانی می تواند همانطور که جاکمعه تصور می کند این اقدامات را فوری منتیج به نتیجه کند یا باید چند سالی منتظر بود تا شرایط به چند سال قبل بازگردد!؟منبع : shariyan.com


رشد 30 درصدی ایدز در ایران ازطریق روابط جنسی...............

 

رییس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دو نگرانی عمده در حوزه آسیب‌های اجتماعی، گفت: یکی قالب شدن نگاه امنیتی به حوزه مسائل اجتماعی و دیگری نگاه اقتصادی به مسائل اجتماعی و تبدیل شدن نهادهای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی به بنگاه‌های اقتصادی است که در صورت ادامه نگاه امنیتی و اقتصادی در آینده کار سختی خواهیم داشت.

 

به گزارش خبرنگار«جوانان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید حسن موسوی‌ چلک در نشست نخبگان آسیب‌های اجتماعی که با موضوع «تقویت هویت فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی» در ستاد ساماندهی سازمان‌های مردم نهاد شورای شهر تهران، آمارهایی در خصوص آسیب‌های اجتماعی ارائه کرد و افزود: طبق آمارهای رسمی حدود 11 میلیون پرونده قضایی در روند حقوقی قرار داشته است که اگر نیمی از آن را پرونده‌های حقوقی بدانیم، 5.5 میلیون نفر درگیر مسائل قضایی هستند. این در حالی است که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خشونت‌های خانوادگی، مشروبات الکلی و ... در سیستم قضایی ثبت نمی‌شوند و این آمار نشان از انباشت آمار در حوزه آسیب‌های اجتماعی است.

 

آمارهای متفاوت ثبت اسناد و ثبت احوال در حوزه ازدواج و طلاق

 

رییس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حوزه ازدواج و طلاق آمارهای سازمان ثبت اسناد و ثبت احوال معمولا با یکدیگر تفاوت دارند، افزود: آمار ثبت اسناد، نسبت طلاق به ازدواج را 19.2 و ثبت احوال 17.3 اعلام کرده است. همچنین نسبت به تغییرات رشد ازدواج در سازمان ثبت اسناد 9.5 درصد رشد منفی و طلاق 6.2 رشد مثبت داشته است.

 

 

رشد 33 درصدی ابتلا به HIV از طریق روابط جنسی در سال‌های 90 و91

 

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه 27 هزار نفر مبتلا به HIV طبق آمار رسمی شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: گرچه هنوز روابط جنسی اولویت اول در ابتلا به HIV نیست، اما طبق تحقیقات از سال 65 تاکنون روابط جنسی 12 درصد را شامل می‌شده است. اما آماری که از سال 90 و 91 به دست آمده، شاهد 33 درصد رشد ابتلا به HIV از طریق روابط جنسی بوده که این رشد قابل توجه و خطرناک است.

 

 

35 درصد مراجعات مراکز اجتماعی خشونت‌های خانوادگی است

 

 

موسوی‌ چلک به آسیب اجتماعی خشونت‌های خانوادگی نیز اشاره کرد و افزود: تقریبا 30 تا 35 درصد مراجعات به مراکز اجتماعی را خشونت‌های خانوادگی به خود اختصاص می‌دهد؛ این در حالی است که بسیاری از افراد به خاطر مسائل مختلف به این مراکز مراجعه نمی‌کنند و همچنین به علت برخی مسائل خشونت‌های خانوادگی، این امر جزو تابو حساب می‌شود و از آمار دقیق آن در جامعه اطلاع چندانی نیست.

 

 

آسیب‌های اجتماعی در خانواده‌ها نفوذ کرده است

 

 

رییس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در خانواده‌ها نفوذ کرده است، گفت: ماهواره، اس ام اس، اعتیاد، مشروبات الکلی، روابط فرازناشویی اگرچه چندان نیست. اما در جای خود با اهمیت است، در ایران باعث تبعات بسیاری شده و این آسیب‌ها در خانواده‌ها پنهان است.

 

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی به مرور زمان باعث تخریب می‌شود، افزود: آسیب‌های اجتماعی مانند یک زلزله عمل می‌کند، اما به تدریج باعث تخریب فضای جامعه می‌شود.

 

موسوی چلک اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی یک واقعیت تلخ است و باعث مرگ تدریجی انسان‌ها می‌شود، بنابراین برای مدیریت این حوزه باید از تمام ظرفیت‌ها چه در حوزه دولتی یا غیردولتی و چه در حوزه برنامه‌ریزی و اجرا استفاده کرد.

 

رییس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه عموما نگاه به مسائل اجتماعی، نگاه امنیتی و قضایی بوده است، افزود: همین دلیل باعث شده است تا جلوی روند جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی بسته شود و شاهد آسیب‌های اجتماعی متنوع‌تری باشیم.

 

 

وزیر ارشاد باید در تمام ابعاد فرهنگی باعث نشاط در جامعه شود

 

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر مسائل اجتماعی، مسائل فرهنگی نیز نقش مهمی در جامعه دارند، اظهار کرد: در بخش فرهنگی عموما ممیزی فرهنگی وجود دارد و زمانی که انضباط منطقی بین تصمیمات دولتی و جامعه نباشد، احساس تعلق وجود نخواهد داشت و این خود نیز باعث آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

 

موسوی چلک با بیان اینکه هویت فرهنگی حاصل خودآگاهی نسبت به انباشت تاریخی است که ملت در طول زمان آن را درک می‌کنند، افزود: امروزه در تشکیل هویت فرهنگی، سنت‌ها و آیین‌های ملی، فرهنگ دینی، زبان، نظام آموزشی، نظام حقوقی و فرهنگ جهانی موثر است.

 

رییس دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه وزیر ارشاد نباید نگاه یک بعدی داشته باشد، افزود: وزیر ارشاد باید در مراسمی همچون چهارشنبه‌سوری که از آیین‌های ملی ماست،‌ حضور فعال داشته باشد و در تمام ابعاد فرهنگی باعث نشاط در جامعه شود.

 

وی با اشاره به اینکه نباید منتظر سیاست‌های دولت باشیم، افزود: در حوزه فرهنگی اگر می‌خواهیم شاهد بهبود اوضاع باشیم، باید خودمان دست به کار شویم.

 

 

نشاط در جامعه باعث احساس تعلق اجتماعی می‌شود

 

موسوی چلک با اشاره به اهمیت نشاط جامعه، افزود: امیدواریم که شادی و نشاط ماه‌های اخیر موقتی نباشد، چرا که نشاط در جامعه باعث احساس تعلق اجتماعی می‌شود و با توجه به صحبت‌های دکتر روحانی رییس‌جمهور منتخب مردم در خصوص نشاط اجتماعی و باز شدن فضای جامعه، امیدواریم فضا بازتر شود، چرا که در فضای باز بهتر می‌توان ناظر بر وضعیت اجتماع بود.

 

وی با بیان اینکه رضایت از زندگی، نشاط اجتماعی و سلامت اجتماعی و ... باید ارتقا پیدا کند، افزود: اگر تمام مولفه‌ها در کنار هم باشند، می‌توان به سمت تقویت هویت فرهنگی رفت و در کنترل این روند تاثیرگذار بود؛ چرا که معتقدیم آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا نکرده و در این روند نمی‌توان از آن جلوگیری کرد؛ بلکه باید آن را کنترل کرد.

موسوی چلک با بیان اینکه در قانون اساسی، برنامه چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه به مسائل اجتماعی پرداخته شده است، افزود: این در حالیست که در برنامه پنجم توسعه در بخش اجتماعی آنطور که باید به مسائل اجتماعی پرداخته نشده است و سیاست‌های دیگر جامعه باید پیوست فرهنگی داشته باشد. به طور مثال اگر مسکن مهر ساخته می‌شود، باید به مسائل فرهنگی آن نیز دقت شود.


ملیت: ترکیه و تونس بیشترین ضرر را از برکناری مرسی متحمل شدند....

 

به گزارش فارس، روزنامه ملیت ترکیه نوشت: برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر تغییرات زیادی را در نقشه منطقه ایجاد کرد.

به نوشته این روزنامه، برکناری مرسی به کاهش قدرت و نفوذ برخی رژیم های حاکم بر کشورهای عربی و در راس آن قطر منجر شد در حالی که نفوذ کشورهای دیگری همچون عربستان و امارات را افزایش داد.

به نوشته روزنامه ملیت، برکناری مرسی نقش زیادی در تقویت کشورها و سازمان های شیعی به رهبری ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس به رهبری عربستان داشت در حالی که رژیم های دیگری همچون ترکیه و تونس که حامی بهار عربی بودند، ضعیف شدند.

این گزارش آورده است: با توجه به جایگاه مهم مصر در منطقه برکناری مرسی بر میزان قدرت کشورها در منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

بنا بر این گزارش، ترکیه با برکناری مرسی شریک راهبردی بزرگ خود را از دست داد زیرا مصر متحد بزرگ ترکیه در منطقه بود و اکنون عربستان زمام امور را در مصر و سوریه در دست گرفته است.


لپتاپی از سامسونگ با قیمت کمتر از یک میلیون تومان در بازار.....؟

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین و به نقل از پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام، اما برخی از برندها محصولاتی با کانفیگ پایین (قابلیت‌های فنی پایین) به بازار عرضه می‌کنند که قیمتی ارزان‌تر از سایرین در بازار دارند. یکی از این برندها سامسونگ است که با عرضه مدل NP300E5V-A0AAE توجه خریدارانی که انتظار چندانی از لپ‌تاپشان ندارند را به خود جلب کرده است.

این لپ‌تاپ از لحاظ قابلیت‌های فنی در حد مطلوبی نیست. اما از پس انجام امور روزمره و گشت و گذارهای اینترنتی و… به خوبی برمی‌آید.

لپ‌تاپ مذکور به پردازنده Intel 847 Celeron 1.1 GHz، رم دو گیگابایتی از نوعDDRII و هارددیسکی با ظرفیت حافظه 320 گیگابایت مجهز است. کارت گرافیکی این نوت بوک همIntel HD Graphics – MB UpTo 900 MB است.

در مورد صفحه نمایش این نوت‌بوک هم باید بگوییم که صفحه نمایش 15/6 اینچ از نوع LED HD Display است. قاب دور صفحه نمایش نیز بسیار نازک بوده و روی صفحه نمایش یک روکش مات قرار دارد که به کار کردن با لپ‌تاپ در فضاهای پر نور کمک بسیاری می‌کند. در مورد نمایش رنگ‌ها نیز باید بگوییم که رنگ‌های تولید شده توسط صفحه نمایش بسیار زنده و طبیعی بوده و زاویه دید آن نیز رضایت بخش است.

از لحاظ پورت‌ها، این لپ تاپ از تمام پورت‌های لازم برای مصارف روزمره بهره می‌برد. تعدادی پورت USB 2.0، پورت شبکه گیگابیتی، VGA و HMDI، کارتخوان و ورودی و خروجی صدا، همگی موجود هستند. کیبوردی هم که سامسونگ روی این لپ‌تاپ‌ قرار داده با کیفیت است. بازخورد کلیدها بسیار خوب بوده و تایپ کردن با آن لذت بخش است.

سامسونگ همراه با این لپ‌تاپ ارزان قیمت، یک باتری 6 سلولی ارائه کرده است. میزان شارژدهی این باتری بسته به نوع کاربری متفاوت است. ولی به طور متوسط شارژدهی در حد 6 ساعت برای این لپ‌تاپ اعلام شده است. به طور کلی طراحی زیبا، تجهیز به صفحه نمایش مات، بهره‌مندی از کیبورد با کیفیت، قیمت مناسب از نقاط قوت این لپ‌تاپ 2/3 کیلوگرمی به حساب می‌آید.

این لپ‌تاپ که در رنگ نقره‌ای به بازار عرضه شده است قیمتی حدود یک میلیون تومان دارد.


آداب و رسوم جالب تهرانیهای قدیم در ماه رمضان...............

 
تا چند دهه قبل، ماه رمضان برای مردم ایران شبیه نوروز بود. با آداب و رسوم خاصی که از آخرین روزهای شعبان شروع می‌شد و تا وقتی نقاره‌چی عید فطر را اعلام می‌کرد، ادامه داشت. در ماه رمضان بود که بهترین و مرغوب‌ترین خوار و بار، با نازل‌ترین قیمت‌ها به دکان‌ها می‌آمد و در همین ماه هم بود که سنگ‌های کم‌وزن و ترازوهای معمولی در دکان‌ها جای خود را به سنگ‌های تمام‌وزن و ترازوهای دقیق می‌دادند. ماهی که خریدها چندبرابر می‌شد و برکت به خانه مردم راه باز می‌کرد.
 

مجله مهر: از آخرین روزهای شعبان، پیشواز شروع می‌شد. زن‌ها خانه را تمیز می‌کردند، آذوقه و خوار و بار می‌خریدند و مردها به غبارروبی مساجد می‌رفتند و از همان شبی که قرار بود ماه مبارک رمضان در آسمان تهران ظاهر شود خانواده‌های زیادی با آب و آیینه و سبزه راهی پشت‌بام می‌شدند تا هلال آغاز ماه را به چشم خود ببینند.

ریش کوتاه، چادر بلند

ماه رمضان که می‌آمد، رخت و لباس مردم هم عوض می‌شد. مردها که از شب عید غدیر یا نوروز صورتشان را اصلاح نکرده‌ بودند، در مراسمی به نام «کلوخ‌اندازان» که از سه تا یک روز قبل از ماه شروع می‌شد، صفایی به سر و صورتشان می‌دادند و به سر و وضع خود می‌رسیدند. آنها با خانواده به طبیعت می‌رفتند و هنگام غروب کلوخی دست می‌گرفتند و رو به قبله می‌ایستادند و می‌‌گفتند: «خدایا گناهان خود را شکستیم و خود را برای عبادت و روزه ماه رمضان آماده کردیم.» بعد، کلوخ را محکم به زمین می‌زدند و عقیده داشتند با شکستن کلوخ تمام اعمال بدشان نابود می‌‌شود.

ماه رمضان، ریش مردها را کوتاه‌تر می‌کرد و چادر زن‌ها را بلندتر. آنها چادرهای معروف به عبایی‌شان را که تا روی پنجه پاها را می‌پوشاند از گنجه‌ها بیرون می‌کشیدند و به سر می‌کردند. روبندهای بلند تا نزدیک زانو هم جای نقاب‌های چهار انگشتی قبلی را می‌گرفت و بزک و سرخاب سفیدآب و هر نوع آرایشی تا هلال ماه شوال منسوخ می‌شد.

در آن زمان اکثر اعیان هر شب در بیرونی خانه (جایی که محل پذیرایی از ارباب رجوع بود) مراسم افطاری برپا می‌کردند و به مردم افطاری می‌دادند. جایی که عده‌ای از زنان برای حاجت گرفتن راهی‌اش می‌شدند تا  نذرشان را ادا کنند. بین زنان تهران قدیم نذر ظرفشویی برای حاجت گرفتن مرسوم بود و آنها در مهمانی‌های عمومی بعد از آن که سفره افطار جمع شد به حیاط می‌رفتند و ظرف‌ها را می‌شستند. از دیگ‌های دودگرفته تا دوری و دیس و کفگیر ملاقه.

تعطیلی «پزندگی» و رونق کفن فروشی

ماه نو، کسب و کار بعضی‌ها را هم تعطیل می‌کرد و بعضی را رونق می‌داد. جعفر شهری، در کتاب طهران قدیم می‌نویسد: «...تعطیل کسب و تجارت مخصوصا در نصفه اول روزهای ماه رمضان و سکوت و مردگی و خاموشی و بهت‌زدگی مردم...خاصه تعطیل کامل پزنده‌های ناهار بازاری از قبیل چلویی، دیزی‌پز، یخنی‌پز، شیربرنج‌پز، قهوه‌چی، مطرب و لوطی و امثال آن و کسادی کار حکیم و دوافروش و زالویی و حجامت‌چی و دلاک و رگ‌زن و دندان‌ساز و سلمانی و مشاطه و... خلاف این گونه کسبه، کسبه ای بودند که این ماه، ماه کسب و کار و بره‌کشان و رواجی‌شان بود. مانند حمامی‌ها، ساعت‌ساز ها و علما و وعاظ، معرکه‌گیرها، مسئله‌گوها، فروشندگان قرآن و کتاب دعا و عکس و شمایل پیغمبر و امام و فروشندگان سجاده و جانماز و مقنعه و کفن و... رواج کامل وصیت و وصیتنامه و تعیین وصی و قیم و ناظر و اقدام به امور خیریه و تهیه موقوفات و تصفیه محاسبات و حلال کردن دارایی و اموال شبهه ناک و...»

هر مغازه یک چراغ نفتی

در آن زمان که خبری از رادیو و تلویزیون برای اعلام اوقات شرعی به مردم نبود زمان سحر و طلوع و غروب خورشید با صدای طبل، دهل، نقاره و دف زنی اعلام می‌شد. در برخی از شهرها مردم با صدای نقاره به استقبال اذان صبح رفته و روزه می‌گرفتند. نقاره‌زنی که قبل از اسلام به عنوان یک رسم کهن هنگام طلوع خورشید اجرا می‌شد با آمدن اسلام جلوه‌ای دیگر پیدا کرد و به سنتی برای اعلام زمان سحر و افطار در ماه رمضان تبدیل شد.

در تهران قدیم اعلام زمان سحر و افطار با شلیک گلوله توپ همراه بود. چنان که در هر گوشه ای از شهر دو توپ جنگی کار گذاشته می‌شد که این توپ‌ها هنگام سحر و اذان مغرب 3بار شلیک کرده و اوقات شرعی را به این ترتیب به مردم اعلام می‌کردند. در آن زمان رسم بود یکی دو ساعت مانده به اذان صبح جلوی در خانه‌ها و مغازه‌هایی که در جایگاه مرتفع و بلندتری بودند یک چراغ نفتی آویزان می‌کردند تا مردم با دیدن نور آنها بساط سفره سحری را بچینند.

زنجیره مشت‌کوبی

تقریبا از سه ساعت به اذان صبح مانده، زن‌ها بیدار شده و یکدیگر را برای پخت و پز سحری و آماده کردن سفره سحر همراهی می‌کردند و بیدار کردن مردها هم بستگی به این داشت که اگر سواد خواندن دعای سحر را دارند زودتر بلند شوند تا دعا بخوانند در غیر این‌صورت زن‌ها آنها را تنها برای خوردن سحری بیدار می‌کردند.

از همان اولین بانگ و صدای مناجاتیان در شهر که به خواندن دعای سحر مشغول می‌شدند، کم‌کم شور و هیجانی و سر و صدایی در شهر پیچیده می‌شد که جعفر شهری در کتاب طهران قدیم به آن اینطور روایتش می‌کند: «این غوغا و هیاهو در سحرها به جایی می‌رسید که شهر یکپارچه بانگ و فریاد می‌گردید، تا آنجا که نقلی است: دیپلماتی اروپایی هنگام سحر ماه رمضان وارد شهر می‌شود، وقتی آن غوغا و ولوله می‌شنود به گمان آنکه مردم به اعتراض برخاسته یا انقلاب شده است بازگشته، فرار می‌کند.»

مردم البته به همین‌ها بسنده نمی‌کردند و برای جا نماندن در و همسایه از غافله سحری خوران، چشم به چراغ همدیگر داشتند. به این ترتیب اولین نفری که در خانه یا خانه‌های دیوار به دیوار بیدار شده بود موظف بود دیگران را هم بیدار کند. ابزار بیدارباش هم مشت بود! همسایه‌ها به دیوار هم مشت می‌کوبیدند و این مشت‌کوبی اتاق به اتاق تا آخرین اتاق حیاط ادامه داشت. شروع مشت‌کوبی هم از اتاقی بود که یا ساعت شماطه‌ای داشت یا ساکنانش سحرخیزتر و سبک‌خواب‌تر بودند.

چند انگشت حلوا قبل از کوفته نخودچی

غذای سحر به مناسب فصل‌های سال متغیر بود، اما آنچه گذشته از مخلفات، غذای کامل سحر به حساب می‌آمد، غذاهای پرگوشت و پرچربی در زمستان و غذای کم‌گوشت و کم‌چربی برای تابستان بود، چیدن سفره افطار و افطاری کردن هم برای خود آدابی داشت، اول با نصف استکان آب گرم که گاهی شیرین بود روزه خود را باز می‌کردند و بعد با خوردن دو تخم مرغ عسلی، چند انگشت حلوا و چند لقمه نان با پنیر و چای شیرین به خوردن ادامه می‌دادند که گاهی با آش رشته و جو هم همراه بود.

شام افطارها هم تقریبا کم و بیش به این صورت تهیه می‌شد که مقداری از آن جزو مخلفات و مقداری جزو غذا محسوب می‌شد. مثلا بورانی اسفناج با ماست، حلوا ارده، ماست و لبو را اول می‌خوردند و در آخر شام آورده می‌شد. شام تهرانی‌های قدیم در ماه رمضان بیشتر از غذاهای نخوددار مثل کوفته شامی، شامی لپه و کوفته نخودچی بود که معتقد بودند روزه‌دار را جان‌دارتر و قوی‌تر می‌کند.

شب‌زند‌ه‌داری در زورخانه و قهوه‌خانه

در شب‌های رمضان هم مردم تهران برای خود سرگرمی‌هایی داشتند عده ای بعد از افطار و خواندن نماز از یک محل به محل دیگری برای دید و بازدید می‌رفتند. آنها که ورزشکار بودند به زورخانه می‌رفتند و جوان‌تر‌ها گاهی به قهوه‌خانه‌ها سر می‌زدند. ترنا بازی و سخنوری هم سنتی برای ماه رمضان بود. مساجد محلات هم از شلوغ‌ترین مراکز برای گذران وقت روزه‌دارن بود.

در واقع شب‌نشینی‌های ماه رمضان از جمله مهمانی‌های با نشاطی بود که همه مردم تهران از آن استقبال می‌کردند در این شب نشینی‌ها بود که زولبیا و بامیه برای پذیرایی برای مهمان آورده می‌شده است و چون وقت بیشتری داشتند، کتاب خوانی و قصه سرائی و افسانه پردازی‌ها و امثال آن نیز نقل مجالس می‌شد که تقریبا تا سحر طول می‌کشید.

کهنه بیار، کهنه ببر

وقت‌گذرانی مردم در این ماه بیشتر در مساجد و صحن‌های امام زاده‌ها و زیارتگاه‌ها و این قبیل اماکن بود که مسجد شاه (مسجد امام) در درجه اول آن قرار می‌گرفت، این مسجد که وسعت آن در گذشته زیادتر از وسعت فعلی آن بود، در ماه رمضان پاتوق کامل بساطی‌ها و خرده فروشی‌های محل می‌شد و هر کس به فروش جنسی ارزشمند یا بی‌ارزش می‌پرداخت، اشیائی که مخصوصا در این ماه عرضه می‌شد فرسوده و کارکرده و دست دوم و چندم بودند و مردم هر چیزی را که در خانه داشتند و به آن نیازی نداشتند، در این بساطی‌های ماه رمضان می‌فروختند.

مسجد سپهسالار و کوچه پشت آن و صحن امامزادگان سید اسماعیل، سید نصرالدین، یحیی و محوطه‌ها و کوچه‌های طراف آنها هم در ماه رمضان پاتوق معاملات دست دوم بود که از ظهر به بعد بساطی‌ها می‌آمدند و شروع به کار می‌کردند و زنان و کسبه دور آنها جمع می‌شدند.

چشم به راه تلگراف از کربلا

نزدیک به غروب شب اول ماه شوال که می‌شد مردم از لحظه غروب تا یک ساعت از شب رفته روی بام‌ها و گل‌دسته‌ها و بلندی‌ها می‌ایستادند و دنبال ماه می‌گشتند. اگر ماه را به صورت اجماع می‌دیدند، فردا را عید می‌گرفتند وگرنه منتظر رسیدن تلگراف از کربلا و نجف می‌شدند و اگر خبری نمی‌رسید خودشان تلگرافی را به علما فرستاده و کسب تکلیف می‌کردند.

 

زهره شریفی


عجیب ترین اسکناس های دنیا ..............

اسکناس از نیمه اول قرن دهم میلادی در چین باب شد و کم کم به سراسر جهان گسترش یافت و جایگزین مبادله های کالا به کالا شد که دردسر تجارت را بسیار کمتر است.

اما در این میان در برهه های مختلف تاریخی اسکناس هایی هم چاپ شده اند که خبرساز بوده اند و با همتایان خود تفاوت هایی داشتند. در این گزارش به معرفی عجیب ترین اسکناس های دنیا می پردازیم.

اسکانس کمپ مراقبت

این اسکناس ها را نازی ها برای کمپ مراقبت در ترزین اشتاد در کشور چکسلواکی سابق چاپ می کردند. این کمپ در واقع نمایش ویژه و ممتاز نازی ها به صلیب سرخ بود که بهشان نشان دهند که چقدر خوب با زندانیان یهودی برخورد می شود، از رویدادهای فرهنگی گرفته تا به مدرسه فرستادن فرزندانشان.

قدیمی ترین اسکناس جهان (1380 میلادی)

قدیمی ترین شواهد مربوط به استفاده از پول کاغذی به سال 800 میلادی در چین باز می گردد. هرچند استفاده از پول کاغذی در چین در اواسط قرن پانزدهم میلادی ممنوع شد، اما قدیمی ترین اسکناس به جای مانده مربوط به سال 1380 میلادی و در چین است.

بزرگترین اسکناس جهان

بزرگترین اسکناس جهان در سال 1998 در فیلیپین چاپ شد. این اسکناس 100 هزار پزویی به مناسبت یکصدمین سالگرد استقلال فیلیپین از اسپانیا به چاپ رسید.

این اسکناس تنها به درد کلکسیونرها می خورد که می توانستند 180 هزار پزو آن را بخرند.

پول اضطراری

پس از پایان جنگ جهانی اول چاپ پول های اضطراری در آلمان و استرالیا کاری معمول و رایج به شمار می آمد. بعضی از آنها عجیب و جالب بودند، اما شاید عجیب ترینشان اسکناسی با تصویر یک الاغ در حال انجام کار سخت بود.

یکصد میلیون میلیارد پنگو

پنگو، نام واحد پول مجارستان پیش از جنگ جهانی دوم است که در آن زمان تورم بسیار بالایی را تجربه کرد. در سال 1946 مجارستان اسکناس 100 میلیون میلیارد پنگو را چاپ کرد که می شود 100,000,000,000,000,000,000 اینهمه صفر تنها معادل 20 سنت آمریکا میشد! هر 15 ساعت قیمت ها در مجارستان دو برابر میشد. به همین خاطر در جولای 1946 مقامات کشور تصمیم گرفتند فورینت را جایگزین واحد پول پیشین کنند که همچنان نیز به عنوان واحد پول رسمی این کشور شناخته می شود.

اسکناس یکصد تریلیون دلاری

این اسکناس که معادل 300 دلار آمریکاست با تصمیم بانک مرکزی زیمباوبه در سال 2009 چاپشان آغاز شد. در آن زمان این کشور آفریقایی بیشترین میزان تورم در جهان را تجربه می کرد.

در جولای سال 2008 میزان تورم در این کشور به رقم باورنکردنی 231 میلیون درصد رسید، بطوریکه قیمت یک قرص نان در این کشور 300 میلیارد دلار زیمباوبه بود.

در آوریل 2009 دلار زیمباوبه برای همیشه از بین رفت و تمام شد، هرچند می توان عکس های آن را در فضای مجازی یافت.

اسکناس 500 میلیون میلیاردی

یوگسلاوی سابق کشوری در اروپای شرقی بود که در سال 1989 میلادی تورم بسیار بالایی را تجربه کرد و این تجربه تلخ تا سال 1994 که اصلاحات اقتصادی اتفاق افتاد، ادامه یافت.

بالاترین میزان پول در این کشور در سال 1988 اسکناس 50,000 هزار دینارا بود که در سال 1994 به 500,000,000,000 دینا را تغییر کرد.

اسکناس پانچ خورده

در سال 1997 کشور آفریقای زئیر که امروزه به نام جمهوری دموکراتیک کنگو شناخته می شود، سرنگونی رژیم توتالیتر موبوتو را جشن گرفت.

وقتی دولت جدید با کمبود پول مواجه شده، تصمیم گرفت که از اسکناس های 20 هزاری قدیمی زئیر استفاده کند، منتها با این تفاوت که در این اسکناس ها چهره دیکتاتور سابق را پانچ کرده و از اسکناس حذف کرد.


قدیمی ترین شهرهای زنده دنیا ..............

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، از روز اولی که انسان ها وارد زمین شدند تمایل به زندگی گروهی و دسته جمعی داشتند به همین علت شهرهای مختلفی را پدید آورده اند که بسیاری از آن ها از بین رفته اند اما تعدادی از شهرهای باستانی دنیا هنوز هم به عنوان شهرهای مهم و قابل سکونت شناخته می شوند. برخی از این شهرها بیش از سه هزار سال است که میزبان انسان های مختلف هستند. 

** شوش

 


شوش کهن ترین شهر جهان حدود 5 هزار سـال پیش از میلاد به عنوان کانون مذهبی ساکنان دشت اطراف بنیاد نهاده شد. این شهر بـاستانی به این علت که از آغاز حیات آن تـاکنون زندگی شهری در آن جریان دارد به عنوان کهن ترین شهر جهان شناخته شده است. شوش پـایتخت عیـلام از موقعیت ممتازی برخوردار بود. کـاخ «آپـادانا» یکی از بـاشکوه‌ تـرین کاخ ‌های آن از شهرت عالمگیر برخوردار است و یکی از کم نظیرترین آثار باستانی جهان به شمار می رود. کـاخ آپادانا به دستور داریوش پادشاه هخامنشی درحدود سال‌های 521 - 515 پیش از میلاد در شوش روی آثار و بقایای عیلامی بنا نهاده شد.

** دمشق 

 


دمشق شهری بزرگ، قدیمی و پایتخت سوریه امروزی است. این شهر نزدیک به 2.6 میلیون نفر جمعیت دارد و به عنوان یکی از قدیمی ترین شهرهای دنیا شناخته می شود. شواهد به دست آمده حاکی از آن است که این شهر از 1700 سال پیش از میلاد مسیح میزبان انسان ها بوده است. این شهر یکی از فرهنگی ترین شهرهای دنیا نیز هست و آثار باستانی و فرهنگی بسیاری در آن دیده می شود. 

** آتن 

 


در هر کتاب تاریخی که بخوانید نامی از آتن، پایتخت این روزهای یونان به گوش می خورد. این شهر از گذشته های دور میزبان انسان ها بوده و حوادث بسیاری را به چشم دیده است. مورخان با توجه به آثار و بقایای که در این شهر یافت شده است قدمت آن را بیش از 3400 سال تخمین زده اند. آتن این روزها به عنوان بزرگترین شهر یونان شناخته می شود و البته پایگاهی برای هنر و فرهنگ اروپایی است زیرا اثار قرون مختلف اروپا در این شهر به راحتی پیدا می شود. 

** بنارس 

 


هندوستان کشوری است که یکی از قدیمی ترین تمدن های دنیا را در دل خود نگه داری می کند. شهر "بنارس" که در این کشور به عنوان شهر مقدس شناخته می شود قدمتی نزدیک به 3200 سال دارد. این شهر به عنوان قدیمی ترین و البته متفاوت ترین شهر هند به شمار می آید زیرا مردم هند اعتقاد دارند اگر در این شهر بمیرند دیگر روز جزایی نبوده و یک سره وارد بهشت خواهند شد. 

** لیسبون 

 


پایتخت و بزرگترین شهر کشور پرتغال به عنوان قدیمی ترین شهر غرب اروپا نیز شناخته می شود. این شهر ازنظر باستانی دارای اثاری بسیار قدیمی است و کارشناسان قدمت آن را نزدیک به 3200 سال تخمین زده اند. این شهر در سال 1755 بر اثر زلزله ای شدید دچار مشکلات بزرگی شد و بسیاری از آثار آن از بین رفت اما بار دیگر به محلی برای زندگی افراد تبدیل شد. 

** ژیان 

 


یکی از بزرگترین شهرهای چین این روزها به عنوان قدیمی ترین شهر زنده این کشور نیز شناخته میشود. "ژیان" که مرکز استان "شانژی" است قدمتی بیشتر از 3100 سال دارد و اثار باستانی آن از دیگر شهرهای چین بیشتر است. این شهر یکی از بزرگترین اثار باستانی دنیا را با نام سربازان تراکوتا در دل خود نگه داری می کند. این سربازان به عنوان یکی از پنج گنجینه عظیم چین به شمار می آیند.