سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

اینترنت وایرلس ...............

Wi-Fi چیست؟ 

Wi-Fi یک فناوری شبکه‌ی بیسیم برای اتصال رایانه‌ها و دستگاه‌های دیجیتالی به یکدیگر است.  بوسیله‌ی فناوری Wi-Fi می‌توان رایانه‌ها و دیگر دستگاه‌های دیجیتالی، مثل تلفن همراه، تبلت، دوربین دیجیتال، تلویزیون، چاپگر، و … را بدون سیم به یکدیگر متصل کرد. البته روش‌های دیگری هم برای ایجاد شبکه بیسیم وجود دارد که هر کدام مصارف خاص خودشان را دارند .مثل Bluetooth
در اختیار داشتن سرعت همان چیزی است که همیشه در پی آن هستیم. فن‌آوری WIFIپاسخی است به آنها که به سرعت احتیاج دارند تا با استفاده از آن زودتر به هدف برسند. WIFIتکنولوژی جدیدی است که بر بستر امواج رادیوئی عمل می‌کند.
استفاده از فناوری WIFIکه برای برقراری ارتباط پرسرعت و بدون قطعی با اینترنت، طراحی و در اختیار کابران قرار گرفته است، می‌تواند به خوبی سهولت دسترسی مداوم به اینترنت را برای کاربران با سرعت قابل ملاحظه‌ای فراهم سازد.
با بهره‌گیری از فناوری WIFI کاربران قادر خواهند بود تنها با استفاده از یک گیرنده رادیوئی بیسیم بدون استفاده از خط تلفن، به صورت دایم و با سرعتی بالا به اینترنت متصل شوند. به عبارت دیگر، با استفاده از این فناوری می توان از آن برای برقراری ارتباط پرسرعت و بدون قطعی با اینترنت و بدون هزینه‌ی پالس تلفن بهره جست.

Wireless به تکنولوژی ارتباطی اطلاق می شود که در آن از امواج رادیویی، مادون قرمز و مایکروویو ، به جای سیم و کابل ، برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه استفاده می شود.از میان این دستگاه ها می توان پیغامگیرها، تلفن های همراه، کامپیوتر های قابل حمل، شبکه های کامپیوتری، دستگاه های مکان یاب، سیستم های ماهواره ای و PDA ها را نام برد.تکنولوژی Wireless به سرعت در حال پیشرفت است و نقش کلیدی را در زندگی ما در سرتاسر دنیا ایفا می کند .

به زبانی ساده، سیستم Wi-Fi را می توان به یک جفت واکی – تاکی که شما از آن برای مکالمه با دوستان خود استفاده می کنید تشبیه نمود. این لوازم، رادیوهای کوچک و ساده ای هستند که قادرند تا سیگنال های رادیویی را ارسال و دریافت نمایند. هنگامی که شما بوسیله آنها صحبت می کنید، میکروفون دستگاه، صدای شما را دریافت نموده و با تلفیق آن با امواج رادیویی، از طریق آنتن آنها را ارسال می کند. در طرف دیگر، دستگاه مقصد، با دریافت سیگنال ارسال شده از طرف شما توسط آنتن، آنها را آشکار سازی نموده و از طریق بلندگوی دستگاه، صدای شما را پخش خواهد کرد. توان خروجی و یا قدرت فرستنده این گونه لوازم اغلب در حدود یک چهارم وات است و با این وصف، برد آنها چیزی در حدود 50 تا 100متر می رسد.

حال فرض کنید بخواهید میان دو کامپیوتر به صورت یک شبکه و آن هم به شکل بدون سیم (همانند واکی – تاکی) ارتباط برقرار سازید. مشکل اساسی در این راه آن است که این لوازم از آن رو که جهت انتقال صوت ساخته شده اند، از نرخ سرعت انتقال کمی برخوردار هستند و نمی توانند حجم بالایی از داده ها را در زمان کوتاه منتقل کنند.

رادیوهایی که در سیستم Wi-Fi مورد استفاده قرار می گیرند، همانند مثال پیشین قابلیت ارسال و دریافت را دارا می باشند اما تفاوت اصلی آنها در این است که این رادیو ها قادر هستند تا اطلاعات به شکل صفر و یک دیجیتالی را به حالت امواج رادیویی تبدیل نمایند و سپس منتقل کنند.

در کل سه تفاوت عمده میان رادیوهای سیستم Wi-Fi و رادیوهای واکی – تاکی معمولی وجود دارد که به شرح زیر است:

1- رادیوهای سیستم Wi-Fi با استاندارد های 802?11b و802?11g کار می کنند و عمل ارسال و دریافت را بر روی فرکانس های 2?4 گیگاهرتزی و یا 5 گیگا هرتزی انجام می دهند. اما واکی – تاکی های مذکور بر روی فرکانس 49 مگاهرتزی کار می کنند.

2- رادیوهای سیستم Wi-Fi از انواع مختلفی از تکنیک های کدگذاری اطلاعات بهره می برند که نتیجه آن افزایش نرخ سرعت تبادل داده ها خواهد بود. این روشها برای استاندارد 802?11a و 802?11g شامل تکنیک OFDM و برای استاندارد 802?11b شامل CCK می باشد.

3- رادیو هایی که در سیستم Wi-Fi مورد استفاده قرار می گیرند، قابلیت تغییر فرکانس را دارا هستند. مزیت این ویژگی در آن است که موجب جلوگیری از ایجاد تداخل کار سیستم های مختلف Wi-Fi در نزدیکی هم می شود.

به دلایلی که ذکر شد، سیستم های رادیویی Wi-Fi ظرفیت و سرعت انتقال داده با لاتری را نسیت به رادیو های واکی – تاکی دارند، این سرعت ها برای استاندارد 802?11b تا 11 مگابایت بر ثانیه و برای 802?11a و 802?11g در حدود 30 مگابایت بر ثانیه است.

 

 

ترکیب سیستم Wi-Fi با رایانه

[ویرایش]

امروزه اغلب رایانه های لپ تاپ مجهز به سیستم Wi-Fi داخلی هستند و در غیر این صورت نیازمند نصب یک کارت Wi-Fi بر روی لپ تاپ و یا رایانه رومیزی خود خواهیم بود. شما می توانید یک کارت Wi-Fi در سیستم 802?11a یا 802?11b و یا 802?11g تهیه کنید که البته نوع 802?11g نسبت به تجهزات 802?11b از سرعت بالاتری برخوردار است. برای لپ تاپ ها این تجهیزات در قالب کارت های PCMCIA که در محل مخصوص خود نصب می شوند و یا به صورت اتصال خارجی از طریق یک درگاه USB عرضه می شوند.

برای رایانه ها رومیزی، می توانید از کارت های PCI و یا درگاه USB برای این منظور استفاده کنید. پس از نصب این تجهیزات کاربر قادر است تا در مکان هایی که اینترنت به شکل بدون سیم ارائه می شود با داشتن یک اشتراک، از خدمات بهره گرفته و به شبکه متصل شود.

 

منظور از دسترسی بی سیم WiFi چیست ؟

[ویرایش]

در حالت کلی، برای برقراری ارتباط بین دو (یا چند) کامپیوتر از طریق بی سیم (wireless) نیاز به فرستنده/گیرنده های مخصوص می باشد که این دستگاه ها توان ارسال و دریافت اطلاعات بصورت همزمان را دارا می باشند.

فرستنده/گیرنده های wireless دارای تنوع بالایی بوده و هرکدام در شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرند اما در اصل همه این دستگاه ها از اصل تبدیل اطلاعات به امواج الکترو مغناطیسی و بالعکس جهت انتقال اطلاعات استفاده می نمایند.

امروزه رایج ترین روش اجرای شبکه های بی سیم در محیط هایی همچون شهر تهران که هم دارای مساحت بالا و بالطبع فواصل طولانی جهت انتقال اطلاعات بوده و هم دارای تراکم بالای استفاده از فضای فرکانسی می باشد استفاده از لینک های Point to point می باشد. لازم به ذکر است که این لینک ها در باند 2.4 و 5.8 گیگاهرتز قابل پیاده سازی می باشند که باند 2.4 بدلیل تراکم بالا و محدوده کوچک فرکانسی دارای محدودیت های بسیاری بوده ولی باند 5.8 بدلیل گستردگی فضای فرکانسی عملاً گزینه کاملاً مناسبی جهت اجرای چنین پروژه هایی می باشد.

جهت بر قراری ارتباط وایرلس بین کامپیوتر مشتری و یک ISP نیاز به دو عدد فرستنده/گیرنده می باشد که دستگاه اول(access point نامیده می شود) بر روی دکل ISP و به سمت محل مشتری و دستگاه دوم (CPE نامیده می شود) بر روی پشت بام محل مورد نیاز مشتری و به سمت دکل ISP نصب می گردد. در این مرحله در صورت عدم وجود مانع بین دو دستگاه و تنظیم مناسب توسط افراد متخصص ارتباط بین ISP و کامپیوتر مشتری با سرعت حداقل 1mbps در بدترین شرایط تا 300mbps در بهترین حالت برقرار خواهد گردید.

 

wireless چیست؟

[ویرایش]

Wireless به تکنولوژی ارتباطی اطلاق می شود که در آن از امواج رادیویی، مادون قرمز و مایکروویو ، به جای سیم و کابل ، برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه استفاده می شود.از میان این دستگاه ها می توان پیغامگیرها، تلفن های همراه، کامپیوتر های قابل حمل، شبکه های کامپیوتری، دستگاه های مکان یاب، سیستم های ماهواره ای و PDA ها را نام برد.تکنولوژیWireless به سرعت در حال پیشرفت است و نقش کلیدی را در زندگی ما در سرتاسر دنیا ایفا می کند.

 

تکنولوژی wireless

[ویرایش]

تکنولوژیWireless  به کابر امکان استفاده از دستگاه های متفاوت ، بدون نیاز به سیم یا کابل ، در حال حرکت را می دهد.شما می توانید صنوق پست الکترونیکی خود را بررسی کنید، بازار بورس را زیر نظر بگیرید، اجناس مورد نیاز را خریداری کنید و یا حتی برنامه تلویزیون مورد علاقه خود را تماشا کنید.بسیاری از زمینه های کاری از جمله مراقبت های پزشکی، اجرا قوانین و سرویس های خدماتی احتیاج به تجهیزات Wireless دارند.تجهیزات Wireless به شما کمک می کند تا تمام اطلاعات را به راحتی برای مشتری خود به نمایش در بیاورید.از طرفی می توانید تمامی کارهای خود را در حال حرکت به سادگی به روز رسانی کنید و آن را به اطلاع همکاران خود برسانید.تکنولوژیWireless  در حال گسترش است تا بتواند ضمن کاهش هزینه ها، به شما امکان کار در هنگام حرکت را نیز بدهد.در مقایسه با شبکه های سیمی ، هزینه نگهداری شبکه های Wireless کمتر می باشد. شما می توانید از شبکه هایWireless  برای انتقال اطلاعات از روی دریاها، کوهها و ... استفاده کنید و این در حالی است که برای انجام کار مشابه توسط شبکه های سیمی، کاری مشکل در پیش خواهید داشت.

 
 

سیستم های Wireless

[ویرایش]

سیستم های Wireless  می توانند به سه دسته اصلی تقسیم شوند :

سیستم
Wireless ثابت : از امواج رادیویی استفاده می کند و خط دید مستقیم برای برقراری ارتباط لازم دارد. بر خلاف تلفن های همراه و یا دیگر دستگاههای  Wireless،  این سیستم ها از آنتن های ثابت استفاده می کنند و به طور کلی می توانند جانشین مناسبی برای شبکه های کابلی باشند و می توانند برای ارتباطات پرسرعت اینترنت و یا تلویزیون مورد استفاده قرار گیرند.امواج رادیویی وجود دارند که می توانند اطلاعات بیشتری را انتقال دهند و در نتیجه از هزینه ها می کاهند.

سیستم
Wireless قابل حمل : دستگاهی است که معمولا خارج از خانه، دفتر کار و یا در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرند.نمونه های این سیستم عبارتند از : تلفن های همراه، نوت بوکها، دستگاه های پیغام گیر و PDA  ها.این سیتم از مایکروویو و امواج رادیویی جهت انتقال اطلاعات استفاده می کند.

سیستم
Wireless مادون قرمز : این سیستم از امواج مادون قرمز جهت انتقال سیگنالهایی محدود بهره می برد.این سیستم معمولا در دستگاه های کنترل از راه دور، تشخیص دهنده های حرکت، و دستگاه های بی سیم کامپیوترهای شخصی استفاده می شود.با پیشرفت حاصل در سالهای اخیر، این سیستم ها امکان اتصال کامپیوتر های نوت بوک و کامپیوتر های معمول به هم را نیز می دهند و شما به راحتی می توانید توسط این نوع از سیستم های Wireless  ، شبکه های داخلی راه اندازی کنید.



 

 

 

آینده wireless

[ویرایش]

نسل سوم شبکه ها ،3G، نسل آینده شبکه های Wireless نامگذاری شده است.سیستم های 3G کمک می کنند تا صدا و تصویر و داده را با کیفیت مناسب و به سرعت انتقال دهیم.پیش بینیIDC  برای کاربردی شدن 3G سال 2004 می باشد و تا آن موقع در حدود 29 میلیون کاربر m-commerce) mobile commerce) در آمریکا وجود خواهند داشت.از طرفیIBM معتقد است که بازار کلی تجهیزات Wireless در سال 2003 به رقمی بالغ بر 83 بیلیون دلار خواهد رسید.

 

مزایا و معایب شبکه بی سیم نسبت به شبکه های کابلی LAN

[ویرایش]

مزایا:

  1. عدم نیاز به سیم کشی
  2. شبکه های کابلی در مقیاس هایی همچون یک شهر قابل اجرا نیست ولی شبکه های بی سیم تا ده ها و در مواردی تا صد ها کیلومتر قابل پیاده سازی می باشد.
  3. نصب سریع و آسان (در مقایسه با سختی های کابل کشی)

معایب:

  1. در شبکه های کابلی میزان انتقال اطلاعات بین 10 مگابیت تا 1000 مگابیت بر ثانیه (نسبت به نوع تجهیزات و تنظیمات) می باشد که این رقم در شبکه های بی سیم بین 1 مگابیت تا 300 مگابیت (نسبت به تجهیزات و تنظیمات و فاصله) می باشد. لازم به ذکر است که در صورتی که هدف شما از برقراری لینک وایرلس استفاده از شبکه اینترنت می باشد در این زمینه هیچ نگرانی نخواهید داشت زیرا تجهیزات استفاده شده توسط شرکت رسانه جواب گوی نیاز شما خواهد بود.
  2. قطعاً شبکه های کابلی پایدارتر از شبکه های بی سیم هستند اما به دلیل محدودیت های اجرای شبکه کابلی عملاً شبکه بی سیم بهترین گزینه خواهد بود.

 

 

مزایا و معایب شبکه بی سیم نسبت به شبکه کابلی ADSL

[ویرایش]

مزایای شبکه بی سیم نسبت به شبکه کابلی ADSL :

  1. نصب سریع
  2. سرعت بالاتر
  3. عدم نیاز به خط تلفن و نبود مشکلاتی از قبیل پر بودن ظرفیت و یا خطوط فیبر نوری و ...

معایب شبکه بی سیم نسبت به شبکه کابلی ADSL :

  1. هزینه راه اندازی بالاتر
  2. نیاز به دید مستقیم (عدم وجود مانع بین ISP و پست بام مشتری)
 

منابع و پیوندها

[ویرایش]