سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

جدیدترین فتوای خطیب عرب : همسرتان را طلاق دهید!

جدیدترین فتوای خطیب عرب : همسرتان را طلاق دهید!

36890 6711 جدیدترین فتوای خطیب عرب : همسرتان را طلاق دهید!

یک شهروند عربستانی با برنامه “اسرار مخفی زناشویی” که یک خطیب عربستانی مشهور بنام”غازی شمری” مهمان آن بود تماس گرفت و پس از فتوای این خطیب،همسر خود را در این برنامه تلویزیونی طلاق داد!

 

به گزارش نامه به نقل از انتخاب ، این خطیب در دفاع از کار خود گفت: او تماس گرفت و گفت که وضعیت مالی بسیار خوبی دارد اما همسرش اصرار دارد که به فعالیت کاری خود در زمینه آرایشگاه ادامه دهد.

او گفت که دو راه را به همسرش پیشنهاد داده که یا کار کند و یا در خانه بماند و از فرزندانمان مراقبت کند،10 سال است این وضع را تحمل میکنم اما کار از فعالیت شغلی در شهر جده هم گذشت و ناگهان با من تماس گرفت و گفت من در فرودگاه هستم و برای انجام برخی امور کاری باید به ریاض پرواز کنم.

این خطیب گفت: این پدیده خطرناکی است و همسر باید مطیع شوهر باشد،من نیز به او گفتم همسرش را طلاق دهد و او هم اینکار را کرد،از فتوای خود پشیمان نیستم و آنرا از هم پاشیدن یک زندگی نمیدانم!


عاقبت عکاسی که خیلی ها را خجالت داده بود!

یک عکاس پاپارازی باسابقه که تاکنون عکس های زیادی از افراد مشهور دنیا گرفته است ، به ضرب گلوله در رم کشته شد.

به گزارش نیک صالحی جسد دنیل لو پرستی در حالی یافت شد که یک گلوله به سرش اصابت شده بود و فرض پلیس بر این است که وی قربانی یک قتل مافیایی شده است.

این عکاس 42 ساله با صورتی غرق به خون در ناحیه تستاسکو ، در جنوب غربی رم در یک زمین دوچرخه سواری که وی اغلب برای پیاده روی به آنجا می رفت ، یافت شد. ظاهرا بدن وی را دوستانی پیدا کرده اند که وی از قبل با آنها قرار دویدن گذاشته بود.

rtypgxuumz6ihsm5bki1 عاقبت عکاسی که خیلی ها را خجالت داده بود! +عکس

ستاره های مشهوری که این عکاس تاکنون از آنها عکس انداخته افرادی از جمله ریحانا، بیانسه و اسکارلت جوهانسن هستند. همچنین او تاکنون از دو طراح مشهور استفانو دالس و دومنیکو گابانا در قایق تفریحی شان عکس گرفته است.

ولی شاید بزرگترین و پر سروصداترین عکسی که تاکنون گرفته است مربوط به عکس هایی باشد که به گزارش نیک صالحی وی در مالتا از برد پیت و همکار خانمش گرفته است ، عکس هایی که موجب عصبانیت نامزدش آنجلینا جولی شده است.

gd1bsw1t6nrft1hm6m1x عاقبت عکاسی که خیلی ها را خجالت داده بود! +عکس

یک افسر پلیس گفته است :”او با یک گلوله از سلاحی با کالیبر کوچک کشته شده است” ” او ممکن است که قربانی یک دسته قاتل مافیایی شده باشد و یا کسی که واقعا دوست نداشته وی از او عکس بگیرد.”

این سخنگوی پلیس در ادامه گفت:”لو پرستی یک عکاس پاپارازی مشهور است که عکس هایش تاکنون باعث خجالت عده زیادی از افراد شده است.”

البته پلیس در حال حاضر هیچ ارتباطی بین قتل و حرفه کاری و یاافراد مشهوری که وی با آنها عکس انداخته ایجاد نکرده و در حال حاضر به بررسی ارتباطات اخیر تلفنی و رایانه ای وی می پردازند.

پنج سال پیش لو پرستی مورد حمله افرادی قرار گرفت که اتومبیلش را به آتش کشیدند و خانواده اش را تهدید کردند. دقیقا یک ماه پیش نیز یکی از همکارانش به نام دانیلو کرتی در یک تصادف مشکوک موتورسیکلت ، کشته شد.

1cqtulnhfma09672znz عاقبت عکاسی که خیلی ها را خجالت داده بود! +عکس

تهیه و ترجمه: گروه خبر نیک صالحی


جزئیاتی خواندنی درمورد عادل فردوسی پور؛ از درآمد واقعی تا....

جزئیاتی خواندنی درمورد عادل فردوسی پور؛ از درآمد واقعی تا....

جزئیاتی خواندنی درمورد عادل فردوسی پور؛ از درآمد واقعی تا....
درآمد: طبق آخرین اخبار(!) از صداوسیما یک میلیون و 400 هزار تومان و از دانشگاه یک میلون 200 هزار تومان

می‌‌گویند دوشنبه شب‌‌ها مصرف برق کشور نسبت به بقیه شب‌‌ها بیش‌‌تر می‌‌شود. تلویزیون‌‌های بیش‌‌تری روشن است و شب پر دردسری برای پدر و مادر‌های دانش‌‌آموزان است تا بچه‌های خود را با دلخوری و ناراحتی به رختخواب ببرند! دوشنبه شب‌ها یک برنامه زنده تلویزیونی به نام 90 پخش می‌شود. برنامه‌ای که همه با نام عادل فردوسی‌پور آن‌را می‌شناسند.
در سال 2009 هفته‌نامه نیویورک او را در فهرست پرقدرت‌ترین افراد در ایران در رده نوزدهم جای می‌دهد. مجله «ورلد ساکر» به او لقب «جان ماتسن ایران» را می‌دهد. جان ماتسن، یکی از بهترین گزارشگرهای فوتبال در انگلستان است که بازی‌های کامپیوتری fifa را هم گزارش می‌کند. «عادل فردوسی‌پور» (!) همین یک کلمه کافیست تا آخر این مطلب را بخوانید...

* مهندس صنایعی که گزارشگر شد!
دبستان و راهنمایی و دبیرستان را با معدل‌های بالا شوت می‌کند و در رشته مهندسی صنایع دانشگاه شریف قبول می‌شود. به ترم 6 دانشگاه که می‌رسد با حضور در بخش خارجی روزنامه ابرار ورزشی فعالیت‌های رسانه‌ای خود را کلید می‌زند. تحصیلات دانشگاهی‌اش را با معدل الف به پایان می‌رساند و در همین دانشگاه مشغول به تدریس زبان خارجه به عنوان استاد می‌شود. در همان روزها با قبولی در آزمون گزارشگری صدا و سیما، از روزنامه‌نگاری فاصله می‌گیرد و با گزارش‌های مهیج خود در جام‌جهانی 98 خودش را به همه نشان می‌دهد و از آن به بعد پای ثابت بازی‌های زنده و مهم شد.

* گاف‌هایی به سبک عادل فردوسی‌پور
سوتی‌های عادل فردوسی‌پور کم نیست! شاید ده‌ها و شاید صدها سوتی از او در برنامه زنده 90 دیده باشید! خودش معتقد است بدترین سوتی‌اش را در برنامه «با جام‌جهانی 2002» داده است. آن‌جایی که بعد از 2 ساعت صحبت با حاج رضایی، هنگام خداحافظی می‌گوید: «از آقای نصیرزاده که 2 ساعت با ما بودند تشکر می‌کنیم!» خودش معتقد است آن شب کاملا هنگ بوده است!

* دزد بود، مدارکم هست بی‌خیال!
دی ماه 87 بود که منزلش مورد لطف سارقان قرار گرفت. هرچند در مدت زمان بسیار کمی دزدها دستگیر شدند و اظهار ندامت کردند اما جالب است بدانید که این دزدی دوشنبه شب و لحظاتی قبل از اجرای برنامه اتفاق افتاد. او با یکی از دوستانش استودیو را ترک و برای اطمینان از حال همسرش به خانه می‌رود. بعدها دوستش درباره آن شب گفت: «عادل فقط به مدارکش که سر جای‌شان بود نگاهی انداخت و به اموال مسروقه هیچ توجهی نکرد. بعدش هم سریع به استودیو برگشت و بدون آن‌که همکارانش چیزی بفهمند برنامه‌اش را اجرا کرد.»

* اتاق 6 متری بدون مصاحبه!
با این‌که اتاق کارش در صداوسیما، طبقه پنجم و 6 متری است، اما هیچ‌گاه در این اتاق با خبرنگار یا رسانه‌ای مصاحبه نکرده است! جالب است بدانید شماره تلفن او هیچ‌گاه تغییر نکرده است اما خیلی کم موفق می‌شوید که با او صحبت کنید و تنها می‌توانید با گذاشتن پیغام صوتی منتظر جواب‌تان باشید.

* نود بدون عادل، میشه یا نمیشه!؟
برنامه 90، چهار بار بدون حضور عادل اجرا شده است. 2بار را مزدک میرزایی و 2بار رضا جاودانی از غیبت فردوسی‌پور استفاده کردند و این برنامه را بدون حضور او اجرا کردند.

* گزارش مخفی یک مجله از کلاس‌های زبان استاد فردوسی‌پور!
این مجله در گزارش مخفی خود می‌نویسد: «استاد به موقع سر کلاس می‌آید و چند دقیقه‌ای به خوش‌وبش با دانشجویان اختصاص می‌دهد. چون همه کلاس‌های او در روز سه‌شنبه برگزار می‌شود معمولا یک ربع از زمان کلاس به صحبت درباره برنامه دیشب و حواشی آن می‌گذرد و بعد درس شروع می‌شود. در هنگام درس کاملا جدی است اما هیچ‌کسی تا حالا عصبانیت او را ندیده است. در زمان کلاس تلفن‌همراهش در حالت بی‌صداست و بعضی از دانشجویان تا آخر کلاس صبر می‌کنند و بعدش دور او حلقه می‌زنند تا یک کمی از پیام‌های صوتی گوشی استادشان را بشنوند!»

* اطلاعات تکمیلی
سال متولد: 10 مهر 1353
محل تولد: رفسنجان
ماشین: زانتیا نوک مدادی، بدون رنگ!
تحصیلات: کارشناسی ‌ارشد صنایع از دانشگاه صنعتی‌شریف مشاغل: روزنامه‌نگار/ مترجم/ استاد دانشگاه/ تهیه کننده/ مجری تلویزیونی / گزارشگر فوتبال
درآمد: طبق آخرین اخبار(!) از صداوسیما یک میلیون و 400 هزار تومان و از دانشگاه یک میلون 200 هزار تومان


مهریه دختران در زمان قاجار چگونه بود؟!

مهریه دختران در زمان قاجار چگونه بود؟!

مهریه دختران در زمان قاجار چگونه بود؟!
این روزها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان برای ازدواج مشکلات مالی و میزان مهریه‌ای است که خانواده دختر برای داماد آینده خود مشخص می‌کنند. بسیاری از جوانان از ترس مهریه سنگین و ...

این روزها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان برای ازدواج مشکلات مالی و میزان مهریه‌ای است که خانواده دختر برای داماد آینده خود مشخص می‌کنند. بسیاری از جوانان از ترس مهریه سنگین و چندین هزار سکه‌ای دختران چندان تمایلی به ازدواج ندارند و ترجیح می‌دهند روزگار مجردی خود را با درس خواند و یا کار کردن تمام وقت سپری کنند.
شاید خالی از لطف نباشد که کمی به گذشته بر گردیم و نگاهی به ازدواج‌های زمان قاجار و میزان مهریه دختران بیندازیم و ببینم آنان چگونه ازدواج می‌کردند.
در جامعه عهد قاجار، فاصله چندانی بین کودکی و ازدواج دختران وجود نداشت. دختران اغلب از هفت تا سیزده سالگی ازدواج می‌کردند. عواملی چون دستیابی به استقلال اقتصادی، رشد سریع دختران در آن روز و پایین بودن میانگین عمر به دلیل شیوع بیماری در افزایش این ازدواج‌های زودرس موثر بود. دختران و پسران هیچ‌گونه اختیاری در برگزیدن همسر آینده خود نداشتند. رایج‌ترین شکل ازدواج عقد دائم بود.
از دیگر شیوه‌های رایج ازدواج، ازدواج موقت یا صیغه‌کردن دختران و زنان براساس قرارداد و توافق بود. فقر مالی نیز سبب می‌شد تا خانواده‌ها به ازدواج موقت دختران خویش رضایت دهند.
صیغه‌کردن زنان در عرف جامعه کاملاً قابل قبول بود و زن‌های صیغه‌ای پس از به پایان رسیدن دوره قرارداد به آسانی به عقد دائمی اشخاص دیگر در می‌آمدند.
شکل دیگر ازدواج شامل دختران یا زنانی می‌شد که از طریق جنگها و یا دزدیده شدن و یا تجارت برده، اسیر و فروخته می‌شدند.
نظام چند زنی در شهرها، معمولا مختص به اشراف بوده است؛ ولی در ایالات نیز رواج داشت. در بین ایلات بلوچ حتی مردان کم بضاعت نیز گاه تا 8 زن می‌گرفتند و این نیز به این دلیل بود که زن در ایلات نه تنها هزینه‌ای برای شوهر نداشت؛ بلکه نیروی تولیدی کارآمدتری نسبت به شوهر به حساب می‌آمد.

اما مهریه ای که در دوره قاجر رسم بوده چیست؟
از اواسط عهد قجر خانواده های ایرانی ترجیح دادند به جای شیربهای نقد، مهر دخترشان را بالا ببرند. این که یکی از اهمیت شیربها کم و مهریه در ایران خیلی مهم شد را باید در تاریخ دوره قاجار پیدا کرد. دوره‌ای که مردم از دو جهت در حال تغییر بودند؛ یکی آشنایی بیشتر با اصل دین به دلیل گسترش سواد و زیاد شدن تعداد روحانیون مطلع و دوم آشنایی ایرانیان با فرهنگ‌های غیرایرانی و ارتباط با مردمان عثمانی، عراق عرب و حتی غرب.
فکر می‌کنید مهریه یک عروس خانم از طبقه معمولی و متوسط شهری حدود 100 سال پیش چه قدر بوده؟ چشم‌ها را ببندید و خودتان را در یک خانه با نرده‌های چوبی تصور کنید؛ خانه‌ای که دیوارهای حیاطش هم کاهگلی است و داخل خانه پر از مهمان است. امروز بله‌بران دارند.
حرف‌ها تمام شده و سر همه چیز به توافق رسیده‌اند. حالا وقت نوشتن قرارداد مهریه است. خانواده عروس فرستاده‌اند تا حاج آقا محمدعلی آقای اصفهانی بیاید که هم عروس و داماد را به هم محرم کند و هم چون تنها سواددار محله است، متن قرارداد را بنویسد؛

آقا محمدعلی می‌نویسد:
«بسمه تعالی/ با یاد خدا و صلوات بر پیغمبر خاتم (صلی‌‌الله) و خاندان گرامی او و با تاییدات ولی‌عصر (عجل‌الله تعالی فرجه) این کاغذ قراردادی است که میان طرفین جناب کربلایی رضاقلی گیوه‌دوز، پدر عروس محترم مکرمه [آن موقع رسم نبود اسم عروس را در قرارداد بنویسند] از یک طرف و جناب حاج رضا بزازباشی، پدر داماد آقا جعفرعلی بزازباشی منعقد شده. مهریه قبول شده از این قرار است که: « یک جلد کلام‌الله مجید، آینه یک جام، لاله یک زوج، لباس سه دست، یک عقیق پنج تن، یک شمایل مرتضی علی(علیه‌السلام) و 100 تومان پول بر ذمه می‌باشد. خدا مبارک فرماید ان‌شاءالله؛ شوال 1329 قمری»
البته این مهریه یک عروس از طبقه متوسط جامعه در عهد قجر است که هم خانواده خودش و هم خانواده آقاداماد دستشان به دهنشان می‌رسیده وگرنه مهریه یک عروس خانم که مثلا پدر کارگر یا باربر داشت، خیلی کم تر از این چیزی می‌شد که در این قراردادها می‌نوشتند. حالا این که چه طور روزگار چرخیده و فرهنگ و تعاریف چرا این‌قدر عوض شده که این روزها گاهی مهریه دختر یک کارمند ساده از مهریه یک دختر کارخانه‌دار بیشتر می‌شود، از آن چیزهایی است که جامعه‌شناسان باید جوابشان را پیدا کنند.

اما مهریه دختران طبقه ثروتمند چه قدر بوده است ؟
سه پارچه آبادی در یزد، یک کمربند طلا که با سکه‌های اشرفی تزئین شده بود، یک نیم‌تاج مرصع و غرق در جواهر و ده دست لباس فرنگی (این آخری خیلی مورد توجه عروس‌خانم قرار گرفته بوده). در ضمن آقای داماد قبول کرده بود که 6هزار تومان هم شیربها بدهد.
طلاق
در دوره قاجار در صورتی که زن در مورد خاصی چون عدم دریافت نفقه از مرد، انحرافات اخلاقی و یا ناتوانی جنسی مرد، می‌توانست درخواست طلاق نماید و در صورت طلاق وظیفه نگهداری کودکان از سوی مردان و مشکل پرداخت مهریه نیز مردان معمولی جامعه را نیز از فکر طلاق زنانشان منصرف می‌کرد.

اس ام اس تبریک عید نوروز......

بهار ثانیه ثانیه می اید…

و اینجا کسی هست که به اندازه شکوفه های بهاری برایت آرزوهای خوب دارد…

::::::::::::::اس ام اس عید نوروز, پیام تبریک نوروز::::::::::::::::

نون و پنیر و سبزی میبوسمت بلرزی نون پنیر و گندم یادت تو قلبه مردم نون و پنیر و فندق لبت همیشه خندون نون و پنیر و رامک! جیگر عیدت مبارک.

::::::::::::::اس ام اس عید نوروز, پیام تبریک نوروز::::::::::::::::

به علت نبودن چرت و پرت از هم اکنون سال نو را به شما تبریک عرض مینماییم

::::::::::::::اس ام اس عید نوروز, پیام تبریک نوروز::::::::::::::::

و بر آمد بهاری دیگر

مست و زیبا و فریبا ، چون دوست

سبدی پیدا کن ،

پر کن از سوسن و سنبل که نکوست

همره باد بهاری بفرست :

پیک نوروزی و شادی بر دوست!

::::::::::::::اس ام اس عید نوروز, پیام تبریک نوروز::::::::::::::::

هرروزتان نوروز، نوروزتان پیروز، پسوردتان مرموز، آپدیتتان هرروز، ماشینتان لکسوز، لکسوزتان کم سوز، ناهارتان قارپوز، سیگارتان بر پوز، غمهایتان ریفیوز

::::::::::::::اس ام اس عید نوروز, پیام تبریک نوروز::::::::::::::::

کاش میتونستم ماهی قرمز تنگ شیشه ای دلت باشم تاسال تحویل تونگام کنی ومن توتنگ شادی کنم؛اون وقت سال تحویلم رو به هیچکی تحویل نمیدم!

::::::::::::::اس ام اس عید نوروز, پیام تبریک نوروز::::::::::::::::

چند روز دیگه بهار میاد و همه چیز رو تازه می کنه، سال رو، ماه رو،

روزها رو، هوا رو، طبیعت رو، ولی فقط یک چیز کهنه میشه که به

همه اون تاز گی می ارزه، «دوستیمون»!

::::::::::::::اس ام اس عید نوروز, پیام تبریک نوروز::::::::::::::::

پیشاپیش ( ‘ ; ‘ ) می بوسمت (‘; ‘ ) یکی این ور ( ‘ ;’) یکی اون ور یادت باشه اولین روبوسی عیدو من کردم…پیشاپیش سال نومبارک.

::::::::::::::اس ام اس عید نوروز, پیام تبریک نوروز::::::::::::::::

ای خدای دگرگون کننده دلها و دیده ها

ای تدبیر کننده روز و شب

ای دگرگون کننده حالی به حالی دیگر

حال مارا به بهترین حال دگرگون کن

سال نو مبارک

::::::::::::::اس ام اس عید نوروز, پیام تبریک نوروز::::::::::::::::

ماه من چهره برافروز که آمد شب عید / عید بر چهره چون ماه تو می باید دید / نوبت سال کهن با غم دیرینه گذشت / سال نو با طرب و غلغله شوق دمید

::::::::::::::اس ام اس عید نوروز, پیام تبریک نوروز::::::::::::::::

بهار ثانیه ثانیه می آید ….

و اما اینجا کسی هست که به اندازه تمام شکوفه های بهاری برایتان آرزوهای خوب دارد ….

سال نو مبارک

::::::::::::::اس ام اس عید نوروز, پیام تبریک نوروز::::::::::::::::

خداوندا دوستانی دارم که در اعماق قلبم جاى دارند؛ آنان شایسته محبتند و یادشان مایه ى آرامش جان، در این لحظه هاى پایانى سال عزت و غرور شان التیام و اعتلا و سلامت و شاد بدارشان.

پیشاپیش سال نو مبارک

::::::::::::::اس ام اس عید نوروز, پیام تبریک نوروز::::::::::::::::

سایه حق

سلام عشق

سعادت روح

سلامت تن

سرمستی بهار

سکوت دعا

سرور جاودانه

این است هفت سین آریایی

نوروز مبارک…

::::::::::::::اس ام اس عید نوروز, پیام تبریک نوروز::::::::::::::::

با آرزوی 12 ماه شناخت صحیح 52 هفته معرفت آسمانی 365 روز صداقت 8760 ساعت مهربانی 52500 دقیقه توکل به خدا 3105000 ثانیه غرق در لذت بخش ترین عشق هستی…

سال نو مبارک

::::::::::::::اس ام اس عید نوروز, پیام تبریک نوروز::::::::::::::::

پیام نوروز این است.دوست داشته باشید و زندگی کنید.زمان همیشه از ان شما نیست.

::::::::::::::اس ام اس عید نوروز, پیام تبریک نوروز::::::::::::::::

دلت آبى تر از دریا عزیزم / به کامت گردش دنیا عزیزم الهى همیشه چون گل بخندى / بهارانت خوش و زیبا عزیزم

سال نو مبارک

::::::::::::::اس ام اس عید نوروز, پیام تبریک نوروز::::::::::::::::

باز کن پنجره را

که بهاران آمد

که شکفته گل سرخ

به گلستان آمد

سال نو مبارک

::::::::::::::اس ام اس عید نوروز, پیام تبریک نوروز::::::::::::::::

خداوندا ! در این آخرین روزهای سال دل من و دوستانم را چنان در جویبار زلال رحمتت شستشو ده که هر کجا تردیدی هست ایمان، هر کجا زخمی هست مرهم، هر کجا نومیدی هست امید و هر کجا نفرتی هست عشق، جای آنرا فرا گیرد

پیشاپیش سال نو مبارک


گلایههای بازیگر زن «ممنوعالتصویر» به دلیل آواز خواندن!

گلایه‌های بازیگر زن «ممنوع‌التصویر» به دلیل آواز خواندن!

مریم امیرجلالی بازیگر سینما و تلویزیون که با بازی در مجموعه‌های طنز سیما از قبیل «خانه به دوش» و «ترش و شیرین» به شهرت رسید با حضور در برنامه صبح شبکه سه تلویحا اعلام کرد که به دلیل ورودش به عرصه خوانندگی، با دستور مسئولان صدا و سیما دیگر نمی‌تواند در مجموعه‌ای بازی کند.

mwslxm1hj89avyg3gsnq1 گلایه‌های بازیگر زن «ممنوع‌التصویر» به دلیل آواز خواندن!
امیرجلالی در بخشی از صحبت‌هایش در برنامه ویتامین3 عنوان کرد: «انگار قصوری از من سر زده. مردم از من می‌پرسند چرا نیستی؟ این را از من سوال نکنید از مسئولین صدا و سیما سوال کنید که چرا من نیستم. من دوست دارم کنار مردم باشم ولی سعادت یاری نمی‌کند. انشالله فقط بتوانم این مردم عزیزی که آنقدر نسبت به من محبت و علاقه دارند را در کنسرت‌هایم ببینم.»

مریم امیرجلالی اواخر شهریور ماه امسال در قالب گروه موسیقی سنتی «بیان» کنسرتی را در تالار وحدت به روی صحنه برد که با بازخوردهای متقاوتی رو به رو شد. او اعلام کرد از آن تاریخ تا به امروز نتوانسته در مجموعه‌ای نقش آفرینی کند.

افکار نیوز


پیک نوروزی حذف شد....!!!؟

آفتاب: وزیر آموزش و پرورش از حذف پیک نوروزی سال 92 خبرداد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران حمید رضا حاجی بابایی که امروز در همایش آماده باش نوروزی همیاران پلیس و همیاران ترافیک با اعلام این خبر افزود: به دلیل نقش با اهمیت خانواده بر روی دانش آموزان تصمیم بر این شد که دانش آموزان از تعطیلات نوروزی نهایت استفاده را ببرند به همین دلیل پیک نوروزی حذف گردیده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: من این برنامه را به تمام استان های سراسر کشور ابلاغ می کنم و اگر کسی خلاف این ابلاغیه عمل کنند به حساب ما نگذارند.

حاجی بابایی با اشاره به تاثیرگذارترین و تاثیرپذیرترین نهاد اجتماعی تصریح کرد: آموزش و پرورش تاثیرگذارترین نهاد است چرا که تربیت در این نهاد شکل می گیرد و دانش آموزان به دلیل محبتی که در دل مردم دارند می توانند تاثیرگذار در قوانین و نظم اجتماعی و همه امور کشوری باشند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه ریزی و تدبیر نیروی انتظامی و همکاری آموزش و پرورش اذعان داشت: به دلیل همکاری و مدیریت این دو نهاد امروز 10 میلیون همیار پلیس و 200 هزار سرهنگ یار ترافیک با نیروی انتظامی همکاری می کنند و این به دلیل جا افتادن قانون و فرهنگ سازی توسط آموزش و پرورش و معلمان است.

حاجی بابایی با انتقاد از سایر نهادها خاطر نشان کرد: هر نهاد و سازمانی اگر می خواهد برنامه ریزی و فرهنگ سازی انجام دهد بهتر است از طریق آموزش و پرورش صورت گیرد.


ناجوانمردانهترین روشهای شکار ...........!!!!؟

تعقیب آهوان با موتور سیکلت، صید آبزیان با شوک الکتریکی، استفاده از چسب برای به دام انداختن موش ها و کشتن شوکاهای آبستن، روشهایی است که اخیراً برای شکار حیات وحش مرسوم شده است. در این میان سم پاشی در کشتزار های اطراف تالاب هور العظیم برای شکار پرندگان که طی چند هفته گذشته منجر به تلفات صدها پرنده شده یکی از ناجوانمردانه ترین این روش هاست.

به گزارش مهر، این روزها در گوشه و کنار کشور موج دیگری از شکار حیوانات با روش‌هایی که حتی گاهی انتشار اخبار آن نیز رقت انگیز است آغاز شده که نشان می دهد ادعاهایی که در مورد برنامه های آموزشی جوامع محلی برای تعامل با حیات وحش برگزار می شود کذب است البته در جایی که مهمترین سازمان حامی حیات وحش نمایشگاه محیط زیست را در کنار نمایشگاه تیر اندازی و شکار بر پا می کند چه انتظاری از این گونه آموزشهای جسته و گریخته که هرگز پیگیری نمی شوند می توان داشت.

بسیاری از فعالان حقوق حیوانات معتقدند به دلیل همین موضع سازمان در قبال شکارچیان است که در موضوع شکار وصید این همه بی اخلاقی باب شده و آب از آب تکان نمی‌خورد.

صید ماهیان با شوک الکتریکی

به عنوان مثال صید ماهیان با استفاده از شوک الکتریکی یکی از روش هایی است که در بسیاری از رودخانه‌های کشور این روز ها رخ می دهد و با وجود اینکه چندین بار مسئولان محیط زیست نسبت به این شیوه صیادی اعلام موضع کرده اند اما عملاً برخورد اساسی که بازدارنده باشد رخ نداده است.

237716 7291 ناجوانمردانه‌ترین روش‌های شکار +تصاویر

در این روش سدی کوچک بر رودخانه می بندند و معبری به عرض یک متر برای عبور آب در وسط آن باز می کنند سیم سخت یا جسمی فلزی را که به منبع تولید برق متصل است در وسط معبر قرار می دهند ماهیانی که از معبر ایجاد شده عبور می کنند دچار برق گرفتگی می شوند و بیحال بروی آب می آیند و جریان آب آنها را می برد و افرادی که در پایین دست رود منتظرند ماهیها را جمع آوری می کنند . منبع تولید برق می تواند دینام دوچرخه معمولی باشد و یا دینام موتورسیکلت و جت موتور برق کوچک قابل حمل.

البته گاهی نیاز به ایجاد سد هم نیست و سیم سخت یا جسم فلزی عایق برق را در معبر باریکی از رودخانه کار می گذارند و افرادی بالاتر از از این معبر ، ماهیان را با سروصدا و کوبیدن چوب بر سطح آب به طرف کمین گاه می رانند و دیگران نیز در پایین دست به جمع آوری ماهیان نیمه جان می پردازند.

شکار آهو با موتور سیکلت

یکی دیگر از شیوه های دلخراش، شگردی است که برخی شکارچیان دردشت های خراسان برای شکار آهو به کار می برند. آنها که به جز موتورشان هیچ وسیله ای برای شکار همراهشان نیست سوار بر موتور در دشت ها آنقدر به دنبال آهو می روند تا حیوان بیچاره از فرط خستگی نفسش بند می آید و خودش به زمین می افتد.

کشتار شوکاهای آبستن

اخیراً کشتار حیوانات جوان، ماده، آبستن و حتی گونه های کمیاب و در معرض انقراض هم روندی روبه افزایش داشته و در فاصله کمتر از سه هفته از کشتار دو راس شوکای کمیاب و آبستن در مازندران کشتار یک راس کل جوان، یک راس بز آبستن و بره هایش در فارس، بیانگر ضرورت بازبینی هرچه سریعتر قوانین زیست محیطی درکشور است.

237717 411 ناجوانمردانه‌ترین روش‌های شکار +تصاویر

استفاده از چسب برای به دام انداختن موش های خانگی

از گذشته تا به امروز برای شکار موش های خانگی راه های مختلفی از جمله نگهداری گربه در خانه ، استفاده از مرگ موش و استفاده از انواع تله موش مرسوم بوده اما یکی از جدید ترین ابزار و روش ها برای به دام انداختن موش ها استفاده از چسب موش که موجب می شود حیوان بینوا به تله بچسبد و آنقدر دست و پا بزند تا بمیرد.

237718 806 ناجوانمردانه‌ترین روش‌های شکار +تصاویر

سم پاشی در محل فرود پرندگان

اما هفته گذشته منابع محلی دشت آزادگان، شکل تازه ای از بی رحمی شکارچیان را آشکار کردند که در نوع خود بی نظیر است تعدادی از صیادان و قاچاقچیان با سم پاشی در اراضی زیر کشت واقع شده در محدوده تالاب هورالعظیم باعث شده اند که شمار زیادی پرنده و حتی شغال کشته شوند.

در واقع قاچاقچیان به منظور سودجویی مقدار زیادی سم را در اراضی کشاورزی در محدوده تالاب رها کرده و این موضوع باعث شده تا پرندگانی چون قمری، یاکریم، چکاوک ، سار، گنجشک، دلیجه، چنگر، دراج، کلاغ ابلغ و حیواناتی همچون روباه، گربه وحشی ، شغال و کفتار تلف شوند.

237719 143 ناجوانمردانه‌ترین روش‌های شکار +تصاویر

در حالی که آمارهای بومیان منطقه حکایت از مرگ صدها پرنده در این ماجرا دارد گفته می شود که سم ریزی توسط سودجویان به دلیل لجاجت و دشمنی با محیط بانانی که منطقه را برای آنان ناامن کرده اند صورت گرفته اما مدیرکل محیط زیست خوزستان دلیل این اقدام بی رحمانه شکارچیان را فروش هر چه سریع تر لاشه این پرندگان در بازار عنوان می کند.

به گفته او، بدن این پرندگان بعد از تلف شدن همچنان گرم است و شکارچیان با بریدن سر آنها و با قیمت کمی اقدام به فروش پرندگان در بازار این شهرستان می کنند.

237720 337 ناجوانمردانه‌ترین روش‌های شکار +تصاویر

وقوع چنین ماجراهای دلخراش در فاصله کمتر از سه هفته اخیر نشان از روند رو به گسترش کشتار حیوانات حتی گونه های کمیاب و در معرض انقراض و نابودی تمام اصولی دارد که زمانی حتی شکارچیان غیرمجاز آنها را رعایت می کردند.

آموزش منفعل ترین بخش سازمان محیط زیست

آنطور که دکتر اسماعیل کهرم می گوید: شیوه رفتار ما با دیگران باید اصلاح شود و آهو و ماهی و پرنده در اینجا، به‌ خودی خود مطرح نیست. این گروه از مردم ناراحتی و ناهنجاری‌های ذهنی دارند که باید درمان شوند.

او این افراد را شکار کش و نه شکارچی معرفی می کند: کسانی که پس از تعقیب یک آهو با موتور سیکلت در حالی که حیوان بیچاره نفسش بند آمده سرش را می برند و از خوردن گوشت کباب شده آن لذت می برند در زندگی شخصی هم افراد قسی القلبی هستند و قطعاً رسم مردانگی را در دیگر ابعاد زندگی شان رعایت نمی کنند.

به اعتقاد این استاد دانشگاه، در این زمینه قوانین بسیار محکم و سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد. اگر 25 میلیون تومان جریمه بابت مرگ یک قلاده یوزپلنگ در نظر بگیرند، محیط‌بان چگونه می‌تواند معلمی که با خوروی 10 میلیون تومانی خود یوزپلنگی را کشته، اعمال قانون کند. سنگ بزرگ علامت نزدن است. مشکل، فرهنگی است. مردم باید به ارزش اینگونه حیوانات پی ببرند. کار فرهنگی در طول مدت اثرگذار است و در کوتاه‌مدت اثر چندانی نخواهد داشت. اگر الان کار فرهنگی را آغاز کنیم، در 30 سال آینده یعنی در نسل دیگر، اثر خواهد گذاشت.

او به ضعف سازمان محیط زیست در بسیاری از زمینه های حفاظتی اشاره می کند و می گوید، معاونت آموزش سازمان محیط زیست یکی از منفعل ترین بخش های این سازمان است که تا کنون حتی یک قدم مثبت در زمینه فرهنگ سازی و آموزش اصولی برنداشته است.

شیوه سهل انگارانه برخورد سازمان محیط زیست با شکارچیان آنها را گستاخ کرده است

برخی دیگر از مدافعان حقوق حیوانات هم معتقدند شیوه سهل انگارانه برخورد سازمان با شکارچیان، افراد را برای شکار حیوانات در معرض خطر گستاخ کرده است.

شهرام امیری شریفی، مدیرعامل انجمن دیده بان حقوق حیوانات از نقش و شیوه برخورد سازمان محیط زیست در قبال شکار حیوانات انتقاد می کند: وقتی سازمان محیط زیست شکارچیان را به عنوان همیاران محیط زیست معرفی می‌کند، طبیعی است که در عرض کمتر از 3 هفته چنین وقایعی رخ می دهد در حالیکه رسالت سازمان محیط زیست ایجاب می‌کند که در برابر شکارچیان، چه مجاز و چه غیرمجاز بایستد.

به گفته او، این نشان می‌دهد که سازمان محیط زیست توان مقابله با شکارچیان و مدیریت آن‌ها را ندارد و در واقع به جای حفاظت از محیط زیست، در نقش سال 1335 خود به عنوان سازمانی برای شکاربانی مانده‌ است.

تحقیق و تفحص با موضوع شکار حیات وحش کلید می‌خورد

از سوی دیگر عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس نسبت به روند رو به رشد شکار گونه‌های نادر جانوری در کشور، هشدار می دهد: در صورت استمرار کم کاری‌ سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت از گونه‌های نادر جانوری، مجلس مسئله تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست را کلیدمی زند. و در صورت نبود برخورد قاطعانه از سوی مسئولان با این قبیل اقدامات مجلس تا رسیدن به نتیجه نهایی مجدانه این موضوع را پیگیری می کند.

حالا با توجه به اعلام آمادگی نمایندگان مجلس برا ی مقابله با این پدیده به نظر می رسد زمان آن رسیده است که سازمان محیط زیست بازنگری در قوانین محیط زیست را در جهت افزایش بازدارندگی از یک سو و آموزش و فرهنگ سازی را از سوی هر چه سریعتر در دستور کار خود قرار دهد.

گزارش از: بهار سلاحورزی