سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

کره طلا شد!

کره طلا

پس از پایان بحران توزیع روغن در بازار این بار گویا نوبت به کره رسیده است، به طوری که گزارش‌های رسیده حاکی از کمبود عرضه آن در فروشگاه‌های سراسری و مراکز خرده فروشی است.

بازار بعد از اعلام حذف ارز مرجع از کالاهای اساسی دچار تب و تاب شدیدی شد. ابتدا با اعلام افزایش 35 درصدی روغن این کالا با کمبود در بازار مواجه شد که پس از آن با اعلام توزیع 100 هزار تن روغن خام به کارخانه‌ها هرچند قیمت آن کاهش نیافت ولی در برخی از فروشگاه‌های مواد غذایی با قیمت بالایی به فروش می‌رسد.

در چند هفته گذشته نیز به دلیل مشکل عدم تخصیص ارز و کاهش تولید کره، این کالا در مغازه‌ها کمیاب شده و عده‌ای نیز اقدام به افزایش قیمت و احتکار این محصول به خصوص در بعضی از برندها کرده‌اند.

در همین زمینه دبیر انجمن صنایع لبنی اصلی ترین عامل کمیاب شدن کره را عدم ترخیص 18 هزار تن کره از گمرک دانسته که به دلیل اختصاص نیافتن ارز از سوی بانک مرکزی پنج ماه در انتظار ترخیص این کالا هستند.

یدالله صادقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز کمبود کره در برخی برندها را تایید کرده و در این باره گفته که مشکل کمبود کره در بازار حل می‌شود.

به گفته وی، موجودی کارخانه‌های تولیدکننده کره تمام شده است. البته کره خام به کشور وارد و منتظر هماهنگی‌های لازم برای دریافت ارز و ترخیص این کالا از بنادر هستیم.

میزان واقعی وام ازدواج چقدر می شود؟

میزان واقعی وام ازدواج چقدر می شود؟
مسعود امینی گفت: یکی از برنامه های جدی دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت جوانان اعلام مبلغ حداقل و حداکثر وام ازدواج با احتساب تورم موجود در کشور و مشکلات اقتصادی که جوانان برای شروع زندگی دارند، است.


مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان از اعلام میزان واقعی وام ازدواج که جوانان باید برای تشکیل زندگی دریافت کنند توسط این وزارتخانه خبر داد.

مسعود امینی گفت: یکی از برنامه های جدی دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت جوانان اعلام مبلغ حداقل و حداکثر وام ازدواج با احتساب تورم موجود در کشور و مشکلات اقتصادی که جوانان برای شروع زندگی دارند، است.

وی افزود: تصویب مبلغ اعلامی از سوی وزارت جوانان برعهده دولت و مجلس است، اما ما برحسب وظایف تعریف شده مان باید مبلغ واقعی وام ازدواج را اعلام کنیم.

امینی با اشاره به ضرورت تصویب قانون تسهیل ازدواج در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه به جز کمیسیون اجتماعی سایر نمایندگان مجلس همکاری لازم را برای تصویب این قانون نمی کنند. این در حالی است که تا زمانیکه قانون تسهیل ازدواج تصویب و اجرایی نشود، جوانان دچار سردرگمی در بحث ازدواج خواهند شد.

به گفته وی، وزارت ورزش و جوانان آمادگی کامل برای همکاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برای اجرایی شدن این قانون دارد. این درحالی است که در قانون هیچ وظیفه ای به وزارت جوانان ارجاع داده نشده است و متولیان اجرای قانون تسهیل ازدواج وزارت مسکن ، اقتصاد سابق و وزارت کشور بوده است.

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: به رغم آنکه برای وزارت ورزش و جوانان هیچ وظیفه ای تعریف نشده است، ما کارگروهی را با همکاری بانک مرکزی برای حل مشکل وام ازدواج جوانان تشکیل دادیم و امروز می بینیم که بخشی از این مشکلات حل شده است.

امینی با بیان اینکه برخی نمایندگان می گویند که امکان افزایش وام را با توجه به بدهی 50 هزار میلیاردی دولت به بانک ها ندارند، توضیح داد: بدهی دولت به بانک هیچ ارتباطی به جوانان ندارد و آنها مطالباتی دارند که ما مسوول برطرف کردن این مطالبات هستیم. افزایش وام ازدواج با توجه به تورم موجود در کشور، قطعاً سطح توقعات جوانان را بالا نمی برد.

وی با اشاره به اینکه وزارت جوانان آمادگی کامل برای نظارت بر فعالیت حوزه جوانان سایر دستگاه ها را دارد، توضیح داد: مشکلات بسیاری در حوزه بیمه جوانان، اشتغال، بیمه مشاوره و مسکن مهر در ارتباط با جوانان وجود دارد که در حال حاضر با توجه به چندگانگی متولیان در این حوزه امکان نظارت وجود ندارد، اما اگر وظایف نظارتی سایر ارگان ها در حوزه فعالیت جوانان به این وزارتخانه سپرده شود، قطعاً می توان گزارشهای لازم را از دستگاه ها دریافت کرد و آنها را موظف به ارائه گزارش کرد و ما نیز در نهایت اقدامات مختلف را به نمایندگان مجلس گزارش می دهیم.

حقوق ماهانه تا 830 هزار تومان از پرداخت مالیات معاف شد..........

پرداخت مالیات

سقف معافیت مالیاتی حقوق ماهانه با افزایش 280 هزار تومانی به 830 هزار تومان رسید.

در حالی که طبق لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم بنا بود حقوق ماهیانه تا 700 هزار تومان که در مجموع در سال 84 میلیون ریال می شود از مالیات معاف می‌شود اما با توجه به این که تصویب این لایحه به بودجه 92 نرسید،‌در لایحه بودجه سال 92 ، پیشنهاد شد که معافیت مالیاتی حقوق ماهیانه تا 600 هزار تومان معادل درآمد سالانه 72 میلیون ریال باشد.

در حالی که کمیسیون تلفیق این پیشنهاد را به تصویب رساند اما در صحن علنی مجلس پس از بحث و بررسی 100 میلیون ریال به تصویب رسید و در نتیجه بدین ترتیب سقف معافیت مالیاتی از 600 هزار تومان به 830 هزار تومان در ماه افزایش یافت.

پیش از این حسین وکیلی، معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی وکیلی در پاسخ به این سوال که چرا در لایحه بودجه میزان معافیت مالیاتی حقوق کمتر از لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم است گفته بود که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، مجاری جبران کاهش درآمد دیده شده است و در نتیجه توانستیم معافیت را افزایش بیشتری دهیم اما در لایحه بودجه جبران کاهش درآمد دیده نشده است و افزایش میزان معافیت مالیاتی متناسب با رشد معمول سال های قبل بوده است.

وی همچنین افزود: در دوماه ابتدایی سال 92 ، مانند سال گذشته حقوق ماهانه تا 550 هزار تومان از مالیات معاف خواهد بود، و با تصویب رقم جدید، تفاوت معافیت ماههای ابتدایی سال در ماههای بعد لحاظ خواهد شد و از مالیات ماههای بعد مودیان کسر خواهد شد.

اگر می خواهید چاق نشوید، بخوانید...........

    نظر
چاقی
دیر ناهار خوردن، خطر چاقی را تشدید می‌کند.

متخصصان تغذیه و سلامت در یک آزمایش جدید تاکید کردند اگر قصد دارید وزن خود را کاهش دهید باید بدانید که سروقت غذا خوردن به اندازه انتخاب یک رژیم غذایی سالم و مناسب برای کاهش وزن مهم و موثر است.
این متخصصان می‌گویند: افرادی که زمان خوردن وعده‌های غذایی خود را در طول روز به تاخیر می‌اندازند، بیشتر در معرض خطر چاقی هستند. آنها در یک آزمایش جدید دریافته‌اند افرادی که دیر ناهار می‌خورند خیلی سخت‌تر می‌توانند وزن خود را کاهش دهند.
این متخصصان از بیمارستان زنان بریگم در بوستون و دانشگاه مورسیا روی افرادی که دارای اضافه وزن بودند، مطالعه کردند. این افراد در یک برنامه 20 هفته‌ای کاهش وزن در اسپانیا شرکت کرده بودند. مطالعه روی این افراد نشان داد، گروهی که در این برنامه قبل از ساعت سه بعدازظهر ناهار می‌خوردند در مقایسه با گروهی که دیرتر ناهار می‌خوردند، موفق شدند 30 درصد بیشتر وزن کم کنند.
این مطالعه بزرگ برای اولین بار نشان می‌دهد که زمان خوردن وعده‌های غذایی تاثیر قابل توجهی بر کاهش وزن دارد.
متخصصان تاکید کردند که تاثیر سر وقت غذا خوردن بر کاهش وزن تنها در مورد وعده‌های غذایی اصلی صدق می‌کند و در مورد میان وعده‌ها این تاثیر دیده نمی‌شود.




محیط خانواده را مثبت کنید............

    نظر
خانواده
جو مثبت خانواده، پرخاشگری کودک در آینده را کاهش می دهد.

محققان آمریکایی گفتند: نوجوانانی که تجربه خانواده با جو مثبت را دارند، هنگامی که ازدواج می‌کنند، تعامل مثبت بیشتری در خانواده دارند.
رابرت آکرمن از دانشگاه تگزاس در دالاس داده‌های مربوط به شرکت‌کنندگان در یک پروژه را مورد بررسی قرار داد.
این شرکت‌کنندگان از نظر تعامل در خانواده مورد بررسی قرار گرفتند.
کنش و واکنش افراد شرکت کننده در این تحقیقات در 5 شاخه تعاملات مثبت کدگذاری شدند.
شرکت کنندگانی که از خانواده‌هایی با تعامل مثبت برخوردار بودند نسبت به همسران خود ابراز خصومت کمتری را نشان دادند.
این تحقیقات منتشر یافته در Psychological Science نشان داد نوجوانانی که در خانواده خود تعامل مثبت را تجربه کرده بودند بعد از 17 سال نسبت به همسران خود نیز تعامل مثبت داشتند.
تحقیقات قبلی اثرات دراز مدت پرخاشگری و طلاق در تمام نسل ها را نشان داده است اما تاثیر جو مثبت خانواده، باعث بروز کمتر این رفتارها می شود.

همه آنچه باید درباره طبخ سبزیجات بدانید...........

    نظر
سبزیجات
سوال بسیاری از افراد این است که آیا مواد مغذی واجزای غذایی سبزی ها با طبخ از بین می روند؟

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه:«برخی از اجزای غذایی و مواد مغذی سبزی ها مثل ویتامین های محلول در آب و ویتامین C نسبت به حرارت و محیط قلیایی بسیار حساس بوده و حرارت می تواند به درجاتی خواص آن را از بین ببرد.» تاکید کرد:«برای حفظ ویتامین C سبزی ها به هنگام پخت، سبزی را به ناگهان در آب جوش بریزید.»

دکتر تیرنگ نیستانی گفت:« سوال بسیاری از افراد این است که آیا مواد مغذی واجزای غذایی سبزی ها با طبخ از بین می روند که باید گفت برخی از اجزای غذایی و مواد مغذی سبزی ها در اثر طبخ از بین می روند و دسته ای از اجزای غذایی اتفاقا با پخت سبزی بهتر جذب بدن می شوند و دسته دیگری از اجزای غذایی با پخت سبزی هیچ تغییری نمی کند.»
وی ادامه داد:« به عنوان مثال در گیاهی مثل گوجه فرنگی ماده ای بنام لیکوپن وجود دارد که اتفاقا با پخته شدن قابلیت جذب بهتری پیدا می کند یعنی نه تنها با پختن گوجه خواص آن از بین نمی رود بلکه جذب آن افزایش می یابد.»
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود:« در تعریف مواد مغذی باید گفت ماده مغذی آن بخشی از غذا است که بدن به آن نیاز دارد اما برای لیکوپن نیاز بدن تعریف نشده است یعنی چنین نیست که اگر کسی لیکوپن دریافت نکند دچار بیماری شود اما خواص حیاتی بخش بسیاری دارد از جمله اینکه از نظرخاصیت آنتی اکسیدانی غنی است همچنین خواص ضد سرطان خصوصا ضد سرطان پروستات دارد واین مسئله در مطالعات مختلف به اثبات رسیده است.»
وی گفت:«برخی از پیش سازهای ویتامین A مثل بتاکاروتن نیز همین خاصیت را دارند یعنی با طبخ، خواص آن ها از بین نمی رود بلکه امکان جذب آن افزایش می یابد. همچنین سبزی هایی که حاوی نشاسته است در اثر طبخ غشای خارجی نشاسته آن پاره شده و جذب آن افزایش می یابد.»
دانشیار انستیتو تحقیقات تغذیه کشور ادامه داد:« اما برخی از اجزای غذایی و مواد مغذی سبزی ها مثل ویتامین های محلول در آب و ویتامین C نسبت به حرارت و محیط قلیایی بسیار حساس بوده و حرارت می تواند به درجاتی خواص آن را از بین ببرد.»
وی ادامه داد:« مسئله دیگر خرد کردن سبزی ها است. هرچه سبزی ها بیشتر خرد شود آنزیم هایی که عمل اکسیداسیون را انجام می دهند بیشتر فعال می شوند و در نتیجه ویتامین C موجود در سبزی ها را تخریب می کنند بنابراین هرچه سبزی ها کمتر خرد شود بهتر است.»
این متخصص افزود:« برخی از اجزای غذایی و مواد مغذی فی نفسه با طبخ آسیبی نمی بینند مثلا املاح و یا فیبرهای موجود در سبزی با پختن از بین نمی رود.»
دکتر نیستانی تاکید کرد:« نکته مهمی که لازم است به آن توجه شود این است که باید آبی که سبزی را در آن طبخ می کنید مصرف کنید و از دور ریختن آب سبزی خودداری کنید به دلیل اینکه با دور ریختن آب سبزی، املاح موجود در آن را نیز دور می ریزید.»
وی گفت:«همچنین لازم است برای حفظ ویتامین C سبزی ها به هنگام پخت، سبزی را به ناگهان در آب جوش بریزید تا آنزیم های اکسیداتیو آن غیرفعال شوند. اگر سبزی را از ابتدا در غذا بریزید تا آب جوش بیاید بخش بیشتری از ویتامین های محلول در آب بخصوص ویتامین های C و ویتامین B2 آن از بین خواهد رفت هرچند که می دانیم ویتامین C به درجاتی در اثر حرارت از بین می رود.»





صمیمیت بین همکاران، خطر این بیماری را کاهش می دهد.............

    نظر
همکاران
داشتن همکاران دلسوز تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از دیابت دارد.

آزمایش‌های جدید تایید می‌کند که وجود رابطه صمیمی و دوستانه بین همکاران می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در افراد کاهش دهد.

گروهی از پزشکان در این مطالعه دریافتند افرادی که در محیط‌های شغلی پراسترس و در کنار همکارانی غیرصمیمی فعالیت می‌کنند، بیشتر مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

پزشکان با بررسی نتایج این مطالعه اعلام کردند: افرادی که همکاران دلسوز و مهربان دارند، 22 درصد کمتر از افراد دیگر به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند.

همچنین افرادی که تصور می‌کنند فعالیت کاری شدید دارند یا کم کار می‌کنند، 18 درصد بیشتر از با خطر ابتلا به این بیماری مواجه هستند.

در این بررسی 5843 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند که در معاینات اولیه تمامی آنان سالم بوده و نشانه‌ای از وجود بیماری دیابت در آنان وجود نداشت. در پایان این مطالعه 41 ماهه، 182 نفر از شرکت‌کنندگان به بیماری دیابت مبتلا شدند.

پزشکان وضعیت دیابت گروه شرکت‌کنندگان را با شرایط شغلی آنان مقایسه کردند و دریافتند داشتن همکاران دلسوز تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از دیابت دارد.



9 باور غلط درباره سرطان ............

    نظر

سرطان

هر اندازه که موضعی برای مردم ناشناخته باشد، تلقی جادویی و رمزآلود درباره آن بیشتر خواهد شد. سرطان یکی از این موضوع‌هاست.

باورهای نادرست فقط یک تلقی نادرست نیست که در ذهن‌ها بماند بلکه بر جهت‌گیری انسان‌ها در زندگی اثر می‌گذارد. در بحث سلامت این جهت‌گیری نادرست از آن جهت می‌شود که بر مهم‌ترین موضوع زندگی (یعنی حیات) اثر می‌گذارد بنابراین تغییر این باورهای نادرست اساسی‌تر از هر باور نادرست دیگری است.
سرطان سال‌ها به‌عنوان عامل اجتناب‌ناپذیر مرگ تلقی می‌شد بنابراین چندان عجیب نیست که باورهای نادرست درباره آن زیاد باشد. در این مجال به مهم‌ترین باورهای نادرست درباره سرطان اشاره می‌کنیم.
1- بیمار مبتلا به سرطان، سرنوشت غم‌انگیزی دارد

بیماری سرطان، بیماری دشواری است اما با پیشرفت‌های دانش پزشکی امروزه حداقل نیمی از سرطان‌ها بهبود می‌یابند و بسیاری دیگر از بیماران عمری طولانی خواهند داشت. این تغییر دیدگاه باعث می‌شود بیمار مبتلا به سرطان از پیش باخته نباشد. بدیهی است که میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان بیش از هر چیز به نوع سرطان و مرحله بیماری بستگی دارد.
2- سرطان انتقال پیدا می‌کند

بیماری سرطان قابل انتقال نیست بنابراین لازم نیست از یک بیمار مبتلا به سرطان دوری کنیم. البته برخی از عوامل ایجادکننده سرطان، عفونی هستند مانند نقش برخی عوامل عفونی در ایجاد سرطان‌های معده، گردن رحم و کبد و به شیوه‌هایی می‌توانند انتقال یابند ولی خود بیماری سرطان انتقال نمی‌یابد.
3- ارث می‌تواند علت ایجاد سرطان باشد

فقط تعداد اندکی از انواع سرطان‌ها ارثی هستند. شاید در برخی خانواده‌ها امکان بروز یک نوع سرطان بیش از معمول باشد اما چیزی که بیش از عوامل ارثی مهم به‌نظر می‌رسد، شیوه زندگی است و عواملی مانند سیگار کشیدن، تغذیه و محیط که در ابتلا تأثیر دارند.
4- سرطان می‌تواند به وسیله ضربه‌ها یا تصادف ایجاد شود

گاهی یک ضربه باعث می‌شود توجه ما به توده یا نقطه‌ای از بدن جلب شود اما به این معنی نیست که ضربه این بیماری را ایجاد کرده است.
5- جراحی باعث انتشار سرطان در بدن می‌شود

جراحی باعث پخش شدن سرطان نمی‌شود و یکی از شیوه‌های درمان سرطان است. نمونه‌برداری اساسی‌ترین راه تشخیص بیماری و جراحی یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان بیماری سرطان است و باعث انتشار بیماری نمی‌شود. گاهی نمونه‌برداری احتمال آلوده شدن نواحی نزدیک تومور را زیاد می‌کند بنابراین پزشکان تمهیداتی به خرج می‌دهند که از پخش بیماری جلوگیری شود.
6- اگر بیمار از تشخیص سرطان خود مطلع شود بیماری‌اش وخیم می شود

اطلاع از بیماری باعث بدتر شدن آن نمی‌شود. اصل مهمی که درباره اطلاع از بیماری اهمیت دارد، این است که میزان نیاز بیماران به دانستن متفاوت است بنابراین باید با هر بیمار براساس نیازها و خواسته‌هایش برخورد کرد. باید دانسته‌های قبلی بیمار را سنجید و هر اندازه که علاقه‌مند بود، به او اطلاعات داد. در ایران نیز مانند دیگر نقاط جهان، بیش از دوسوم بیماران مبتلا به سرطان دوست دارند در مورد بیماری‌شان بدانند و از شیوه‌های درمانی آن مطلع شوند. بیمارانی که از سرطان خود آگاه‌اند، با بیماری خود بهتر کنار می‌آیند، درمان‌ها را بهتر پیگیری می‌کنند و به‌جز در دوره ابتدایی آگاهی از تشخیص بیماری، وضعیت روانی بهتری دارند.
7- شیمی‌درمانی و رادیوتراپی بیمار به اطرافیانش آسیب می‌رساند

پس از انجام رادیوتراپی و شیمی‌درمانی، ضرری متوجه اطرافیان نمی‌شود. شیمی‌درمانی و رادیوتراپی از شیوه‌های درمان بیماری است و بیماری که با این روش‌ها درمان می‌شود، ضرری را متوجه اطرافیان نمی‌کند، اما اگر اطرافیان فرد مبتلا به سرطان، دچار بیماری حاد عفونی باشند، می‌توانند در دوره‌ای که بیمار مبتلا به سرطان در حال شیمی‌درمانی است او را در معرض خطر بیماری عفونی قرار دهند.
8- خداوند با سرطان بیمار را عقوبت می‌کند

سرطان مانند تمام بیماری‌های مزمن فقط یک بیماری است و فرد بیمار در ابتلا به آن تقصیری ندارد. بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان تصور می‌کنند سرطان عقوبت گناهی است که درگذشته مرتکب شده‌اند. ممکن است عادت‌ها و شیوه زندگی ما در ابتلا به سرطان نقش داشته باشد اما در نهایت سرطان فقط یک بیماری است نه عقوبت.
9- سرطان مساوی با درد کشیدن است

درد جزیی از بیماری سرطان نیست. درد سرطان و درمان آن، سرمنشأ تصورهای نادرست بسیاری است.

دوغ را در یخچال نگهداری کنیم یا نه؟

    نظر
دوغ
اضافه کردن ماست به شیر نجوشیده برای تهیه دوغ اصلا توصیه نمی ‌شود.

دوغ به عنوان یکی از فرآورده ‌های جانبی ماست، یک نوشیدنی ارزشمند است. حتما می ‌دانید که برای تهیه ی ماست، شیر باید حتما جوشانده شود .

ماست ماده ای اسیدی است و اسید لاکتیک بالایی دارد و به همین دلیل، اجازه ی رشد به خیلی از میکروب‌ ها را نمی ‌دهد.

مساله‌ ای که با دوغ داریم این است که دوغ‌ های سنتی از نظر آب و مواد معطر مثل سبزیجات و عرقیاتی که به آن اضافه می ‌شود از نظر بهداشتی مشکوک‌ هستند و موارد متعددی از آلودگی‌ های میکروبی در این نوع از نوشیدنی‌ ها در آزمایشگاه‌ ها به اثبات رسیده است.

در مورد دوغ‌ های صنعتی نیز اگر وقتی دوغ تولید می ‌شود، زنجیره ی حمل و نقل اش، در شرایط سرمایی مناسبی باشد، یعنی از کامیون ‌های یخچال‌ دار با دمای معمولا بین 4 تا 8 درجه سانتی ‌گراد بالای صفر استفاده شود، اغلب مشکل خاصی ایجاد نمی ‌شود؛ البته به شرطی که در مغازه هم در یخچال نگهداری شود.

متاسفانه برخی مغازه‌ داران، دوغ را در بیرون از یخچال می ‌گذارند. این مساله به ویژه در فصل گرما باعث می ‌شود که هم گاز زیادی در دوغ تولید شود و هم مزه‌ اش بیش از حد ترش ‌شود و حتی به تلخی بزند. یعنی آنزیم‌ های تجزیه ‌کننده پروتئین فعال شده و در نهایت مزه نامناسبی ایجاد کنند و تاریخ انقضا سریع‌ تر از آن چه روی بطری نوشته شده است، فرا می رسد؛ زیرا تاریخ انقضای درج شده را به شرط نگهداری دوغ در یخچال تخمین زده‌ اند .

برخی خانم‌ های خانه ‌دار، ماست را خارج از یخچال نگهداری می ‌کنند تا ترش شود و بعدش، از آن دوغ می ‌گیرند یا به شیر نجوشیده ماست می ‌زنند تا تبدیل به دوغ شود.

با این که ترش شدن ماست به معنی فساد آن نیست؛ زیرا میزان ترشی آن بستگی به میزان اسید لاکتیک دارد که خود از بین برنده میکروب‌ ها است و حتی ماست خوب ماستی است که کمی ترش باشد زیرا جذب کلسیم اش بیشتر است، اما توصیه می ‌شود خانم‌ ها ماست را در پایین یخچال قرار دهند تا به تدریج ترش شود.

به علاوه، اضافه کردن ماست به شیر نجوشیده هم برای تهیه دوغ اصلا توصیه نمی ‌شود.

یکی از خطرناک ترین عوارض آلودگی هوا............

    نظر
آلودگی هوا
آلودگی هوا احتمال سقط جنین را افزایش می دهد.

مریم عطایی، متخصص زنان و زایمان گفت: آلودگی هوا در هنگام تشکیل جنین روی کیفیت اسپرم مردان تاثیر گذار است و به دلیل پایین آمدن کیفیت آن، کیفیت جنین تشکیل یافته نیز پایین می آید و احتمال سقط جنین را افزایش می دهد.
همچنین وی افزود: آلودگی هوا در 3 ماهه اول بارداری باعث ایجاد ناهنجاری های جنینی می شود که با توجه به نوع آلاینده ها و میزان ذرات معلق کمتر از 2 میکرون در هوا روی جهش و اختلالات کروموزومی تاثیر می گذارد و منجر به سقط جنین می شود.
در 3 ماهه دوم این تاثیر بیشتر روی رشد دور سر، قد و وزن جنین می باشد.
وی خاطر نشان کرد: در 3 ماهه آخر بارداری زایمان های زودرس بدون علت مشخص و مسمومیت های حاملگی گزارش شده است که به دلیل وجود آلودگی در هوا می باشد.