سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

رونمایی از هیولای پلیس دبی ....

اولین تصاویر از هیولای 1001اسب بخاری پلیس دبی از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
مجله مهر: اولین تصاویر از هیولای 1001اسب بخاری پلیس دبی از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. پس از مک‌لارن، لامبورگینی، و فراری، حالا این بوگاتی ویرون است که به عنوان سوپرماشین پلیس دبی خودنمایی می‌کند.




















خانه قاجاری آیتالله طالقانی....

هر از گاهی خبری از تخریب یکی از خانه های تاریخی منتشر می شود. در میان این خانه ها، محل زندگی بسیاری از شخصیت های معروف کشور هم وجود دارند که به مرور و با بی توجهی در معرض نابودی قرار می گیرند.
مجله مهر: هر از گاهی خبری از تخریب یکی از خانه های تاریخی منتشر می شود. در میان این خانه ها، محل زندگی بسیاری از شخصیت های معروف کشور هم وجود دارند که به مرور و با بی توجهی در معرض نابودی قرار می گیرند. خانه آیت الله طالقانی یکی از این خانه هاست که فرزند او نیز بارها دراین باره هشدار داده اما تا به حال تلاشی برای نجات این خانه انجام نشده است.

خانه آیت الله طالقانی در شهرستان طالقان، روستای گیلرد قرار گرفته و اردیبهشت 1377 هم در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. اما بی توجهی ها باعث شده نفس این خانه به شماره بیفتد. خانه ای خشت و گلی و 150 ساله که متعلق به "میرمصطفی" جد آیت الله طالقانی و محل زندگی علمایی چون " ثقه الاسلام سید مصطفی"، "آیت الله العظمی سید ابوالحسن" و "آیت الله مجاهد سیدمحمود" بوده است.

دیشب استاندار البرز از این خانه بازدید کرد و مهدی طالقانی فرزند آیت‌الله طالقانی به او هم گوشزد کرد که به علت بی‌توجهی مسئولان این خانه رو به تخریب است. به گفته مهدی طالقانی این خانه نیاز بازسازی و نگهداری مناسب دارد و او از استاندار البرز هم خواسته تا توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشد.

او مدتی پیش هم در گفت و گو با خبرگزاری فارس، با انتقاد از سازمان میراث فرهنگی گفته بود: «اگر مسئولان سازمان میراث فرهنگی کار مهم‌تری دارند مسئولیت نگهداری خانه را دوباره به خانواده طالقانی برگردانند تا به درستی از خانه پدری که وقایع تاریخی مهمی در آن خانه رخ داده است نگهداری کنند.»


محل نگهداری وسایل شخصی آیت الله طالقانی

به گفته مهدی طالقانی در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، مسئولیت نگهداری از خانه به اداره میراث فرهنگی داده شده و قرار شد حریم خانه حفظ  و حمام قدیمی خانه به کتابخانه تبدیل شود اما مدتی بعد سازمان میراث از پرداخت حقوق سرایدار خودداری کرد و تنها دو ماه فرمانداری حقوق را پرداخت کرد و بقیه حقوق را خانواده طالقانی پرداخت کرده اند.

 در حال حاضر دیوار خانه نم گرفته و وقتی خانواده آیت الله طالقانی این مسئله را به میراث فرهنگی استان البرز اطلاع داده اند، آنها جواب می‌دهند هنوز خراب نشده است!

خانه ای برای تعلیم مردم روستا

معماری سنتی خانه آیت الله طالقانی مربوط به دوره قاجاریه است و علاوه بر وسایل ایشان که در این خانه نگهداری می شود، 20 سال تعلیم و تربیت مردم فقیر روستای گیلرد و روستای مجاور در این خانه، بر اهمیت آن افزوده است.

در ساختمان میانی که از بخش های اصلی عمارت است، چهار اتاق قرار داشته؛ سه اتاق غربی برای افراد خانه و یک اتاق در قسمت شرقی که محل زندگی حضرت آیت الله طالقانی و پدرشان بوده است. اتاقی با دیوارهای قطور و گِلی و چشم اندازی زیبا.


یکی از اتاق های خانه آیت الله طالقانی

آذرماه امسال جلسه ای توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز با حضور خانواده آیت الله طالقانی در طالقان و در خانه ایشان برگزار و  تفاهمنامه ای برای تغییر کاربری بنا امضا شد. احد شریفی مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی البرز همان زمان گفت که برای مرمت و بازسازی ابن بنای تاریخی – فرهنگی اقداماتی مانند انجام سنگ فرش تمام روستا، تهیه نقشه و پلان و نما و برش برای خانه مرحوم آیت الله طالقانی، مرمت بافت های فرسوده، دیوارها و بناهای قدیمی و تاریخی و مرمت منزل آیت الله طالقانی در سال 86 و 87، لکه گیری و مرمت قسمت های تخریب شده خانه در سال 88 و همچنین ایجاد کانال دفع رطوبت در جلوی خانه که مشرف به کوچه است، انجام شده اما نارضایتی فرزند آیت الله طالقانی و روند تخریب بنا نشان می دهد این فعالیت ها کافی و تاثیرگذار نبوده است و هر روز این خانه بیشتر به سوی تخریب و نابودی قدم برمی دارد.


نمای بیرونی خانه






 

روستای موش ها در ایران ....

حدود شش سال از اولین برخورد روستائیان نجف‌آباد فیروزه با این نوع موش‌ها می‌گذرد و حالا از شش ماه پیش این موش‌ها امان مردم را بریده و در برخی موارد آنها را مجبور به تخلیه خانه یا بهسازی منازل خود کرده‌اند، طبق گفته مسئولان چندین راه مقابله با موش‌ها انجام شده و همچنان این مبارزه ادامه دارد، اما مردم روستا معتقدند هنوزهیچ روشی کارگر نشده و آنها شاهد حضور موش‌ها هستند.
جام نیوز: حدود شش سال از اولین برخورد روستائیان نجف‌آباد فیروزه با این نوع موش‌ها می‌گذرد و حالا از شش ماه پیش این موش‌ها امان مردم را بریده و در برخی موارد آنها را مجبور به تخلیه خانه یا بهسازی منازل خود کرده‌اند، طبق گفته مسئولان چندین راه مقابله با موش‌ها انجام شده و همچنان این مبارزه ادامه دارد، اما مردم روستا معتقدند هنوزهیچ روشی کارگر نشده و آنها شاهد حضور موش‌ها هستند.

 


یکی از اهالی روستا که منزل خود را به علت هجوم موش‌ها تخلیه کرده  گفت: سال گذشته آن‌قدر تعداد این موش‌ها در خانه من زیاد شد که دیگر قادر به زندگی نبودیم، این موش‌ها کف خانه را سوراخ می‌کردند و گاها ما شاهد نشست بعضی از نقاط خانه می‌شدیم چون زیر آن قسمت‌ها خالی می‌شد.

وی که در حال بازسازی منزل خود بود گفت: به ما برای بهسازی محل وامی داده نشده و من از آن بی‌اطلاعم، من هم اکنون با پسرم زندگی می‌کنم چون منزلم غیرقابل سکونت شده بود و هم‌اکنون آن را کاملا تخریب کرده‌ایم.

یکی دیگر از اهالی که از پرشدن چاه فاضلاب خود توسط این موش‌ها گله‌مند است، می‌گوید: در این مدت این سومین چاه فاضلاب است که در خانه حفر کرده‌ایم چون موش‌ها بر اثر کاویدن خاک، دو چاه دیگر را پر کرده‌اند و این برای ما بسیار هزینه‌بردار بوده است.

در بازدید میدانی از این روستا انجام شد، اکثر خانه‌ها دارای لانه‌های موش یا خسارت دیده بودند، مردم روستا شب‌ها صدای کاویدن خاک توسط موش‌ها را زیرزمین خانه خود احساس می‌کنند.

یکی از اهالی روستا درباره زیادشدن این موش‌ها اضافه می‌کند: این موش‌ها حدود شش سال پیش آمدند و ما به مسئولان اعلام کردیم آن موقع هنوز تعداد خانه‌های موش زده زیاد نبود اگر همان وقت پیگیری صورت می گرفت وضعیت به این شکل نمی‌شد.

براتعلی طوسی، عضو شورای روستای نجف‌آباد فیروزه، گفت: خانه‌های قدیمی بیشتر مشکل‌دار می شوند، این موش‌ها به غلات و آذوقه دام اهالی خسارت می‌زند اما ما بیشتر نگران بهداشت محل زندگی خود هستیم.

 

در ادامه وی خبر حمله موش‌ها به قبرستان را تکذیب کرد و گفت: برخی از اهالی آذوقه دام خود را دور قبرستان گذاشته بودند و به طور طبیعی این موش‌ها به‌دنبال آذوقه هستند.










مریم رضایی بهورز خانه بهداشت نجف آباد، گفت: آموزش‌های لازم برای مقابله با این موش‌ها به مردم داده شده و به اهالی اطلاع رسانی شده که در صورت گازگرفتگی توسط این جونده به خانه بهداشت مراجعه کنند تا آنها را به شبکه بهداشت ارجاع دهیم که واکسیناسیون شوند چرا که حدود چهار سال پیش یکی از اهالی مورد گازگرفتگی این جونده قرار گرفته بود.

رحمانی مدیر مدرسه نجف‌آباد با بیان اینکه برای مدرسه اتفاقی نیفتاده گفت: در دانش آموزان هیچ نوع بیماری دیده نشده و بیشتر هجوم به خانه‌های قدیمی است.

با عجیبترین ساختمانهای جهان آشنا شوید ....

شما را با تعدادی از بناهای دیدنی و در عین حال عجیب از سرتاسر جهان آشنا می‌کنیم. شاید روزی شما هم تمایل داشتید آنها را از نزدیک ببنید، پس با ما همراه شوید.
زومیت :  زیبایی نمای ساختمان‌ها تنها برای فراهم آوردن رفاه و راحتی ساکنان آن نیست. تجلی ظاهری شهرهایی که در آنها زندگی می‌کنیم به نوعی ترسیم کننده روحیه ساکنان آنها است و سبک‌های گوناگون معماری در وهله اول، چشمان نظاره گر و کنجکاو این ساکنان را به خود معطوف ساخته و سعی در جلب رضایت و خشنودی آنان دارد. در ادامه شما را با تعدادی از بناهای دیدنی و در عین حال عجیب از سرتاسر جهان آشنا می‌کنیم. شاید روزی شما هم تمایل داشتید آنها را از نزدیک ببنید، پس با ما همراه شوید.

خانه سنگی، گیمارژ، پرتغال

این خانه از تلفیق دو تکه سنگ بزرگ و اتصال آنها با کمک سیمان به یکدیگر ساخته شده است. نمای ظاهری آن بیننده را به یاد خانه سنگی فلینت‌ستون انداخته و همین ویژگی گردشگران زیادی از سراسر دنیا را جذب آن نموده است.


کتابخانه کانزاس سیتی، میسوری، ایالات متحده


کتاب‌هایی که در یک ردیف به صف شده‌اند ایده معماری نمای ساختمان کتابخانه‌ای در شهر کانزاس سیتی است. ایده‌ای طبیعی و در عین حال خلاقانه که بهترین شیوه برای طراحی و ساخت نمای یک کتابخانه به شمار می‌رود. 22 عنوان کتاب مختلف از ژانرهای گوناگون در این نمای مفهومی به کار برده شده‌اند.


موزه آثار شگفت انگیز (Wonderwork)، نمایشگاه علوم

نمایشگاه علوم تعاملی در اصل شامل 4 ساختمان مجزا است که در فلوریدا، تنسی و کارولینای جنوبی واقع شده‌اند. معمار و طراح آن تری نیکولسون بوده است. این موزه خانوادگی با فضاسازی‌های قابل توجه در زمینه علومی همچون فیزیک و ریاضی خدمات رسانی کرده و برای بازدیدکنندگان فضایی تعاملی به وجود آورده‌اند که مستلزم مشارکت فعال و سازنده آنان است.


 

موزه موزیک تجربی، سیاتل، واشنگتن


زادگاه گرانج (گروه راکی که در اواسط دهه 1980 در ایالت واشنگتن شروع به فعالیت کردند) احترامات ویژه‌ای نثار موسیقی می‌کند. این موزه مکانی است که به طور ویژه به فرهنگ معاصر توجه دارد. این ساختمان در سال 2000 با همکاری و سرمایه گذاری مشترک مایکروسافت و پل آلن پایه گذاری شد. در اینجا برای علاقمندان، برنامه‌های آموزشی گوناگونی در نظر گرفته شده، همچنین به عنوان محلی برای ارائه آثار موسیقی‌دانان محلی و بین‌المللی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گروه‌های محلی معروفی همچون جیمی هندریکس، رولینگ استونز، نیروانا در این موزه جایی برای خود دارند. این مکان با اسامی دیگری همچون موزه علمی -تخیلی و تالار مشاهیر نیز شناخته می‌گردد.


کلیسای هال‌گریمور، ریکژاویک، ایسلند

این کلیسای لوتری 74.5 متر ارتفاع داشته و بزرگترین کلیسای ایسلند به شمار می‌رود. ساخت آن 38 سال به طول انجامید. نمای ظاهری آن شبیه به جریان گدازه‌ای بازالتی طراحی شده که به نوعی چشم انداز غالب کشور ایسلند محسوب می‌شود. ساخت این بنای تاثیر گذار در سال 1986 به پایان رسید.


قصر ایده‌آل، Hauterives، فرانسه

ساخت این بنا در آوریل 1879 توسط نامه رسان فرانسوی فردریک چیول آغاز شد. الهام بخش او در طراحی نمای آن اشکال عجیب سنگی بوده‌اند. این کاخ یکی از نمونه‌های معماری بی‌تکلف بوده و آمیزه‌ای از سبک‌های گوناگون معماری در ساخت آن مشاهده می‌گردد.


برج دینامیک، دوبی، امارات متحده عربی


این آسمانخراش 420 متر ارتفاع و 80 طبقه دارد. دیوید فیشر معمار ایتالیایی طراحی و ساخت آن را برعهده داشته است. ظاهر این آسمانخراش هر دقیقه تغییر می‌کند. هر طبقه آن به صورت مجزا و هر سه ساعت یکبار 360 می‌چرخد.


ساختمان حلزونی، دارمشتات، آلمان

این بنا که ظاهری سرگرم کننده و جالب دارد طرحی از هنرمند معروف اتریشی (Friedensreich Hundertwasser) است. در اصل این ساختمان از 105 آپارتمان تشکیل شده است. شکل ظاهری آن یو شکل بوده و در قسمت پشت بام حلزونی شکل و شیب دار آن بوته، درخت و گل‌های فراوانی کاشته شده است.


کاسا میلا (Casa Mila) ، بارسلونا، اسپانیا


این ساختمان نمونه‌ای کامل از سبک معماری خاص آنتونی گائودی معمار معروف اسپانیایی است که طراحی کلیسای معروف خاندان مقدس را نیز برعهده داشته است. در حقیقت این معمار برجسته بارسلونا را از ایده‌های بکر و خلاقانه خود لبریز نموده است. این بنا در فهرست میراث جهان یونسکو قرار دارد.


مدرسه دوست داشتنی آقا معلم ...

هر چند نیمی از حیاط این مدرسه، سیمانی و نیمی دیگر شنی باقی مانده است و هنوز برگه‌های امتحانی دانش‌آموزان توسط معلم با کاربن به تعدادشان تکثیر می‌شود، اما الگویی برای صرف فعل توانستن شده است.
مشرق: هر چند نیمی از حیاط این مدرسه، سیمانی و نیمی دیگر شنی باقی مانده است و هنوز برگه‌های امتحانی دانش‌آموزان توسط معلم با کاربن به تعدادشان تکثیر می‌شود، اما الگویی برای صرف فعل توانستن شده است.

نامش محمدرضا محرابی است؛ معاون آموزگار است و در یکی از مدارس محروم استان خوزستان به همراه یک معلم دیگر به آموزش بچه‌ها مشغول است.

روز اول که به مدرسه آمده است فرسودگی، قدمت و نامناسب بودن مدرسه برای حضور دانش‌آموزان، سخت او را آزار داده است.

می‌گوید: «یک روز این جمله رهبر انقلاب که فرمود‌ه‌اند "هر مسئولیتی که در دست تک تک شما عزیزان می باشد، تنگه‌ی احدی است که می بایست از آن پاسداری کنید از کمبودها ناله نکنید، سرخورده نشوید، اول مأموریت،آخر هم ماموریت. نه اول امکانات ... بعد ماموریت..." را خواندم و تصمیم گرفتم از این مسئولیت «معاون آموزگاری» پاسداری کنم.

به دنبال راه‌های مختلف برای بهتر شدن مدرسه ام رفتم. سرانجام با کمک گروه خیریه محبین اهل بیت(ع) تهران و همکاری دانش‌آموزان، از روزهای آغازین مهر تا اول آبان شروع به کار و تلاش و کوشش کردیم.

هر روز که تغییری در مدرسه می دیدم، رنج 80 کیلومتر رفت و آمد از شهر تا روستا را کمتر و کمتر احساس می‌کردم؛ بچه ها هم در کنار درس خواندن درگیر کار در مدرسه شده بودند. پسرها در جابه‌جایی مصالح ساختمانی و بسیاری از کارها به ما کمک می‌کردند. دخترها هم در رنگ آمیزی نرده‌ها، جدول‌ها، درخت کاری و تهیه غذا ما را تنها نگذاشتند.

حاصل این دقت در جمله‌ رهبر انقلاب و تلاش دست جمعی باور به کار گروهی، نقش  مشارکت ها و  مدرسه‌ای زیبا کوچک شد که من و بچه ها دوستش داریم».

حالا مدرسه حبیب ابن مظاهر روستای شن ریز منطقه عرب زبان شاوور خوزستان هر چند نیمی از حیاطش سیمانی و نیمی دیگر شنی باقی مانده است و هنوز برگه های امتحانی دانش‌آموزان توسط معلم با کاربن به تعدادشان تکثیر می شود، اما الگویی برای صرف فعل توانستن شده است.


































همه او را دوست دارند...

داستین کارتر (Dustin Carter) پسری بود که بدلیل یک بیماری خاص خونی دست وپای خود را از دست داد. بدون داشتن دست و پا امید به زندگیش را از دست داد.
تاپ ناپ: داستین کارتر  (Dustin Carter) پسری بود که بدلیل یک بیماری خاص خونی دست وپای خود را از دست داد. بدون داشتن دست و پا امید به زندگیش را از دست داد.

 تا اینکه به کشتی گیری روی آورد و به آن علاقه نشان داد. او تصمیم خودرا گرفت و سخت تمرین کیرد و در نهایت نیز به عضوی از تیم کشتیگیران اوهایوتبدیل گشته است.

























جدیدترین MP3 Player سونی درون بطری آب!

کسانی که پخش‌کننده‌های MP3 سونی را دارند و عملا در هنگام ورزش از آن استفاده کرده‌اند، می‌دانند که این بخش‌کننده‌ها از جمله بهترین و راحت‌ترین پخش‌کننده موسیقی دنیا هستند.
یک پزشک: کسانی که پخش‌کننده‌های MP3 سونی را دارند و عملا در هنگام ورزش از آن استفاده کرده‌اند، می‌دانند که این بخش‌کننده‌ها از جمله بهترین و راحت‌ترین پخش‌کننده موسیقی دنیا هستند، این پخش‌کننده‌ها سبک هستند، چون نیازی به هدفون جدا ندارند، سیم هدفون‌ها مانع شما نیست، ضدعرق هستند و با چند دقیقه شارژ ساعت‌ها موسیقی پخش می‌کنند.

اما پخش‌کننده جدید سونی مخصوص شناگران ساخته شده است و سونی این مژده را به این دسته از ورزشکاران داده است که از این به بعد می‌توانند آسوده و بدون نگرانی از خرابی پخش‌کننده‌های خود در استخرها هم به موسیقی گوش کنند.

برای بازاریابی پخش‌کننده جدید، سونی با مشاورت با یک شرکت تبلیغاتی تصمیم گرفت که بسته‌بندی ویژه‌ای برای این واکمن‌ها در نظر بگیرید:

در بسته‌بندی جدید واکمن‌های سونی داخل محفظه‌های بطری‌مانند آب قرار داده می‌شوند.




جالب است که واکمن‌ها جدید در ورزشگاه‌ها و استخرها، در ماشین‌های خودکار فروش قرار داده می‌شوند و درست شبیه خرید یک بطری نوشیدنی ورزشی یا آب معدنی، فروخته می‌شوند.




سرطان در ایران به خاطر کود!

مجله سیب سبز: این روزها با مرور اخبار رسانه‌های مختلف درباره افزایش نرخ سرطان ناشی از مصرف نادرست سم و کود شیمیایی نامناسب می‌شنویم و می‌خوانیم که کم و بیش موجب نگرانی برخی مردم شده است که آیا محصولات کشاورزی که مصرف می‌کنند در گروه محصولات سلامت قرار دارند یا خیر. این موضوع در حالی موجب نگرانی مردم شده که نه تنها مصرف محصولات تهیه شده با کود سمی یا کود اضافی موجب بروز بیماری و اختلال‌ در ارگان‌های درونی می‌شود بلکه تماس با این محصولات نیز می‌تواند خطراتی را برای مصرف‌کننده به همراه داشته باشد، مسئولان بهداشت و درمان کشور هشدار می‌دهند که امروز مصرف بی‌رویه و غیراصولی سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی باعث رشد ابتلا به سرطان و دیگر بیماری‌ها در این مناطق شده است.

این یک بحران جهانی است

دکتر احمد اصغرزاده،  عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات خاک و آب

بر اساس گزارش سازمان کشاورزی و خواربار جهانی بین 60-40 درصد افزایش تولیدات کشاورزی در جهان طی سه دهه گذشته مرهون مصرف کودهای شیمیایی بوده است  ولی امروزه مصرف بی ‌رویه،  نا‌بجا و نابه هنگام کودهای شیمیایی و فلزات سنگین همراه آنها، مشکلاتی را به‌وجود آورده است و توجه جهانی به این امر جلب شده است. واقعیت این است که تولید محصولات کشاورزی در کشاورزی معمول، بدون تامین عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان و محصولات باغی مقدور نیست ولی منبع تامین آن، مقدار و مواد همراه آنها اهمیت زیادی دارد و از عنصری به عنصر دیگر نیز این موضوع متفاوت است، به عنوان مثال مصرف انواع کودهای نیتروژنه در تولید انواع میوه‌ها باید در حدی باشد که سبب آلودگی آب‌های زیرزمینی و در گیاه به فرم اسید‌های آمینه آزاد تجمع نکند، ولی در خصوص فسفر و پتاسیم که اغلب به صورت کود مصرف می‌شوند تجمع آنها در گیاه و محصولات آنها ایجاد مشکل نمی‌کند اما اغلب کودهای حاوی این عناصر دارای فلزات سنگین هستند که جذب آنها در گیاهان سبب مشکلات بهداشتی در مصرف‌کنندگان می‌شود و این موضوع در خصوص عناصر کم مصرف نیز مانند کود های فسفره و پتاسه است. در صورتی که انواع کودهای شیمیایی استاندارد، آگاهانه و تحت نظارت مصرف شوند، نه تنها مشکل‌ساز نیستند بلکه سبب افزایش کیفیت و کمیت محصول، در کشاورزی معمول نیز می‌شوند.


کود حیوانی هم می‌تواند خطرناک باشد

برخی افراد مدعی‌اند که از کود حیوانی برای تولید محصولات‌شان استفاده می‌کنند و این کود در مقایسه با کود شیمیایی برتری‌هایی دارد.  آنها بر این باورند که چون محصول‌شان کود حیوانی دریافت کرده محصول  بهتری است.

در حالی که اگر کود حیوانی بدون رعایت استانداردهای لازم تولید شود یا  از فاضلاب‌های غیراصولی که احتمال آلودگی آنها زیاد است استفاده‌شود، احتمال ابتلا به بیماری‌ها در مصرف‌کننده بالا می‌رود. شخصا فردی را می‌شناسم که به خاطر ابتلا به کیست هیداتیک  که از این طریق به آن مبتلا شده بود، حدود 30 سال درگیر بیماری بود و سختی‌های زیادی کشید. بنابراین علاوه بر کود شیمیایی، کود حیوانی و حتی  آلودگی آب و فاضلاب نیز می‌تواند موجب آلودگی میکروبی میوه‌ها، سبزیجات و محصولات کشاورزی شود و وقتی نظم و نظارتی بر تولید محصولات وجود داشته باشد در این حالت متخصصان و باغبانان می‌توانند خیال ما را راحت‌کنند که ما میوه‌هایی سلامت را مصرف‌می‌کنیم.

مصرف کود باید نظام‌مند باشد

دکتر محمدرضا رضا‌پناه، مدیر قطب علمی کشاورزی ارگانیک و عضو انجمن ارگانیک ایران

«باید در سیستم کشاورزی نظمی برقرار شود و نظارتی وجود داشته باشد تا کسی نتواند کود اضافه یا سم بیش‌از اندازه به محصولات بزند.  البته این نکته نیز مطرح هست که وقتی گیاهی کود و مواد شیمیایی در اختیار دارد به اندازه مثبت این کود را جذب می‌کند و این‌گونه نیست که بیش از نیازش آن را جذب کند. پس کود اضافه جذب گیاه نمی‌شود. بنابراین نمی‌توان اینگونه تصور کرد که یک سیب‌زمینی بزرگ کود شیمیایی زیادی دریافت کرده تا سایزش بزرگ شده است. تشخیص سلامت میوه و میزان کود شیمیایی که دریافت کرده است باید در نظام تولید کشور مورد بررسی قرار گیرد. امکان داوری در این زمینه کار مردم نیست. سیستم نظارت و آموزشی تولید باید به گونه‌ای در کشور فعالیت کند که نظارت بر تولید محصولات داشته باشد زیرا شرایط و امکانی که ما از هر محصول و میوه یک نمونه برای آزمایش بفرستیم، وجود ندارد. بنابراین باید نظارتی همگانی و حساب‌شده بر تولید محصولات وجود داشته باشد.»

تاثیر مخرب سموم تا نیم قرن باقی‌ می‌ماند

«در جهان سالانه 70 هزار مورد سرطان و حدود 30 هزار مورد مرگ ناشی از سرطان در جهان ثبت می‌شود. در این آمار با افزایش شدید سرطان‌های سیستم گوارشی مخصوصا سرطان معده روبه‌رو هستیم که عامل آن باقی ماندن سموم و کود شیمیایی در خوراکی‌ها و مواد غذایی است.» غلامرضا قاسم‌پور، مشاور رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به این مطلب می‌گوید: «تاثیرات مخرب و مضر برخی سموم کشاورزی تا نیم قرن در خاک و محصولات به دست آمده از آن باقی می‌ماند و همین مسئله موجب شده برخی محصولات که به عنوان سالم به دیگر کشورها صادر شده، برگردانده شود. مشاور رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: «آلودگی سموم کشاورزی از طریق چشم، دهان، پوست و ریه‌ها به بدن منتقل می‌شود و این انتقال هم برای کشاورزان و هم مصرف‌کنندگان بروز می‌کند. بنابراین کسانی که از کودهای شیمیایی استفاده می‌کنند باید نسبت به این نوع آلودگی هوشیار باشند.»

سرطان‌های ناشی از فلزات سنگین

قاسم‌پور اضافه کرد: «براساس منابع بین‌المللی در این زمینه هر ترکیب خارجی سمی که به صورت طبیعی یا در مقادیر مجاز در محصولات و مواد غذایی وجود نداشته باشد و از طرفی کیفیت فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی غذا را تحت‌تاثیر قرار دهد، در گروه آلاینده‌‌های مواد غذایی قرار می‌گیرد. آلاینده‌های شیمیایی در 3 نوع طبیعی سموم قارچی و هیستامین‌ها، مصنوعی همانند آفت‌کش‌ها، فلزات سنگین و کودهای شیمیایی و زیست محیطی در هوا، آب و خاک و هوای آلوده شناسایی شده است. علاوه بر این فلزات سنگین کاردیوم‌ و ارسنیک، جیوه و سرب نیز از جمله آلودگی‌هایی است که سبب اثرات سوء بر عملکرد کلیه‌ها، ضایعات استخوانی و ابتلا به سرطان می‌شود.»


کمردرد چه ربطی به کف پا دارد؟!

مجله سیب سبز: شاید شما هم تا به حال در آگهی‌های مطبوعات و اینترنت عبارت «اسکن کف پا» به چشم‌تان خورده باشد. اسکنی که با استفاده از آن می‌توانید مشکلات کف پا را بررسی کرده و بهترین کفی‌های طبی اختصاصی را برای خود بسازید. پس اگر در راه رفتن مشکل دارید یا کفش‌های معمولی پای‌تان را اذیت می‌کند یا حتی اگر کمردرد دارید و به دنبال راه جدیدی برای رفع آن هستید، حتما این مقاله را بخوانید.

بررسی توزیع فشار و قوس‌های کف پا

اسکن کف پا عملی است که طی آن با کمک دستگاه کامپیوتری، قوس‌های کف پا و وضعیت توزیع فشار در قسمت‌های مختلف کف پا بررسی می‌شود.  با کمک این اسکن در حالتی که فرد روی پاهایش ایستاده و وزن روی کف پا وارد می‌شود، می توانیم ببینیم بر چه نقاطی فشار بیشتر و بر چه نقاطی فشار کمتری وارد می‌شود. در واقع اولین کاربرد آن بررسی قوس‌های کف پا است. می‌دانیم که در ناحیه کف پا در حالت ایستاده به‌طور طبیعی 2 قوس وجود دارد؛ یک قوس طولی که در سمت داخلی کف پا دیده می‌شود و یک قوس عرضی که تقریبا در وسط و جلوی کف پا دیده می‌شود. حال در بعضی موارد این قوس به صورت طبیعی وجود ندارد و این موضوع باعث ایجاد درد در نواحی مختلف می‌شود که یکی از راه‌های پیشرفته بررسی آن اسکن کف پاست.


مناسب برای بیماران دیابتی

کاربرد دیگر اسکن کف پا، بررسی توزیع نیرو در کف پاست. در برخی بیماری‌ها به ویژه نوروپاتی‌ها در زمینه دیابت و... نحوه توزیع فشار در کف پا اهمیت خیلی زیادی دارد چون بیمار در کف پا حالت بی‌حسی پیدا می‌کند و اگر به قسمتی از کف پا فشار بیشتری وارد شود و آن قسمت آسیب ببیند، احساس درد یا ناراحتی نمی‌کند؛ بنابراین می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی شود. پس اسکن کف پا کمک زیادی به این افراد می‌کند.

اسکن کف پا به تنهایی کافی نیست

اینکه می‌گویند اسکن کف پا می‌تواند به تشخیص کمردرد یا زانو درد کمک کند منظور این است که با بررسی اختلالات و مشکلات توزیع فشار در کف پا و اختلالات قوس کف پا و برطرف کردن آنها می‌توانیم به برطرف شدن برخی مشکلات ناحیه کمر یا زانو کمک کنیم. اما اینکه هر کمردرد یا هر زانو دردی را مستقیما به کف پا ربط دهیم و به جای اینکه کمر را بررسی کنیم، کف پا را بررسی و درمان کنیم، صحیح نیست. فقط در برخی موارد اینها مستقیما به هم مرتبط هستند.

این اسکن چگونه انجام می‌شود؟

انواع مختلفی از دستگاه‌های اسکن کف پا وجود دارد. در برخی از آنها شخص روی یک سطح شیشه‌ای می‌ایستد و وزنش را به طور مستقیم روی هر دو پا می‌اندازد. سپس با تجهیزات کامپیوتری، توزیع فشار روی آن سطح بررسی می‌شود و یک پرینت از کف پا داده می‌شود. بعضی از دستگاه‌های اسکن کف پا پیشرفته‌تر بوده و به اصطلاح اسکن‌های داینامیک نامیده می‌شوند. یعنی طی آن تجهیزاتی به پای فرد متصل می‌شود و موقع راه رفتن و فعالیت، وضعیت توزیع فشار بررسی می‌شود اما در حال حاضر کاربرد این دستگاه‌ها بیشتر تحقیقاتی است. البته کاربردهای تشخیصی و درمانی هم دارند اما الان کمتر در این زمینه‌ها استفاده می‌شوند.

کفی اختصاصی خود را داشته باشید!

برای انجام این اسکن‌ها می‌توان به مراکز ارتوپدی فنی یا مراکزی که به‌طور تخصصی روی دردهای ناحیه کف پا کار کرده و از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند مراجعه کرد. این دستگاه‌ها چند سالی است که ساخته و وارد بازار شده‌ است اما قبل از آن هم پزشک می‌توانست با معاینه فیزیکی، قوس‌های کف پا را بررسی کند. شاید قوس عرضی کف پا را در حالت ایستاده به خوبی نتوان بررسی کرد اما یک پزشک ماهر می‌تواند قوس طولی کف پا را وقتی بیمار روی هر دو پا می‌ایستد، به راحتی بررسی کند. پس معاینه فیزیکی هم در زمینه تشخیص برخی اختلالات بسیار کمک‌کننده است. به هر حال بعد از اینکه با هر وسیله‌ای اختلال در قوس‌های کف پا تشخیص داده شد، مرحله بعد ساخت یک کفی طبی مناسب برای اصلاح توزیع فشار در کف پاست. برخی دستگاه‌های اسکن این قابلیت را دارند که براساس اسکن سه بعدی، یک قالب سه بعدی از کف پا درست کنند تا بعد طبق آن بتوان یک کفی مناسب برای بیمار ساخت.


دردکمر و زانو به کف پا ربط دارد؟!

یک نظریه وجود دارد که طبق آن، اندام‌های حرکتی به صورت یک زنجیره توصیف می‌شوند یعنی از کف پا تا ناحیه کمر همه اندام‌ها مثل یک زنجیره حرکتی به هم متصل هستند. پس بروز مشکل در یکی از این قسمت‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات در قسمت‌های دیگر شود. برای مثال کسی که در توزیع فشار در ناحیه کف پا مشکل دارد و مچ یا کف پایش را کج قرار می‌دهد ممکن است موقع حرکت و فعالیت دچار اختلال در قسمت‌های دیگر مثل زانو و کمر شود. البته عکس این موضوع هم صدق می‌کند. برای مثال کسی که انحراف ستون فقرات دارد یا لگنش کج است یا کوتاهی یک اندام دارد، به‌طور طبیعی موقعی که می‌ایستد و راه می‌رود به یکی از اندام‌هایش فشار بیشتری وارد می‌کند یعنی توزیع فشار در کف هر دو پا مساوی نیست. در این حالت هم فرد ممکن است دچار درد یا ناراحتی در یکی از مچ‌ها یا کف پا شود. همچنین کسی که انحراف زانو دارد یعنی زانوی پرانتزی یا ضربدری دارد معمولا همزمان با آن، در توزیع فشار در کف پا هم مشکل دارد. زانوهای ضربدری معمولا همراه با صافی کف پا دیده می‌شوند یعنی سمت داخلی کف پا بیش از حد به سمت پایین آمده است. زانوی پرانتزی هم معمولا همراه با افزایش قوس کف پا دیده می‌شود یعنی کف پا به سمت خارج چرخیده است.

کف پا، قلب دوم است؟!

از نظر طب مدرن و آکادمیک، اختلالات کف پا می‌تواند روی بقیه زنجیره‌های حرکتی اثر بگذارند و باعث مشکلاتی در این قسمت‌ها شوند اما اینکه بعضی‌ها می‌گویند اختلالات کف پا به قلب، پوست، کبد و‌... ارتباط دارد، واقعا از نظر طب مدرن ثابت شده و درست نیست.


15 داروی پرفروش ایران ...

15 داروی پرفروش ایران بر اساس آخرین آمارها از سوی سازمان غذا و دارو، در جدول زیر قابل مشاهده است.

خبرگزاری ایسنا: 15داروی پرفروش ایران بر اساس آخرین آمارها از سوی سازمان غذا و دارو، در جدول زیر قابل مشاهده است:


کلوپیدوگرل (Clopidogrel)

که پرمصرف‌ترین داروی کشور است، در ردیف داروهای بیماران قلبی - عروقی قرار می‌گیرد و مهارکننده تجمع پلاکتی است. این دارو در بیماران مبتلا به آترواسکلروزیس با ریسک آنفارکتوس میوکارد، سکته و بیماری‌های عروق محیطی تجویز می‌شود.

سفیکسیم (Cefixime)

که بر اساس آخرین آمار، دومین داروی پرمصرف ایران است، یک آنتی‌بیوتیک سفالوسپورینی است‌. این آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان طیف وسیعی از بیماری‌های عفونی باکتریایی مثل عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های پوست و بافت نرم و عفونت‌های استخوان یا مفاصل و عفونت‌های ادراری مؤثر هستند. سفیکسیم همچنین ممکن است برای پیشگیری از ایجاد عفونت در افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند یا در افرادی که به هر علتی مستعد عفونت هستند، استفاده شود.

 آموکسی‌سیلین (Amoxicillin)

سومین داروی پرمصرف ایران، نام یکی از داروهای خانواده پنی‌سیلین‌ها و از دسته بتالاکتام‌ها است. این دارو یکی از مهمترین و پرمصرف‌ترین آنتی بیوتیک‌های خوراکی است. از این دارو در درمان بسیاری از عفونت‌ها مانند عفونت گوش میانی، سینوزیت، گلودرد استرپتوکوکی، پنومونی، عفونت‌های پوستی، عفونت‌های مجرای ادراری، بیماری لایم و عفونت‌های کلامیدیایی استفاده می‌شود.

آلبومین ( Albumin)


در گروه دارویی مشتقات خونی قرار می‌گیرد و افزایش دهنده حجم پلاسماست. محلول‌های حاوی آلبومین در درمان فوری کم حجمی خون همراه یا بدون شوک، کمی پروتئین خون در بیمارانی که دچار سوختگی‌های شدید شده‌اند، به منظور حفظ حجم پلاسما و غلظت پروتئین و جلوگیری از غلیظ شدن خون، به عنوان داروی کمکی برای رقیق نمودن خون در اعمال جراحی بای پس قلب استفاده می‌شوند. همچنین از محلول غلیظ آلبومین به صورت کمکی در بیماران تحت همودیالیز و نارسایی حاد کبدی و زیادی بیلی روبین خون نوزادان استفاده می‌شود. آلبومین یک تنظیم کننده مهم حجم خون در گردش است.

ایمیون گلبولین (immune globulin)


این دارو برای مبتلایان به نقص سیستم ایمنی، لوسمی لنفوسیتیک مزمن سلول‌های B، سندروم کاوازاکی، جلوگیری از عفونت در کودکان مبتلا به ایدز و در پیوند مغز استخوان به منظور کاهش احتمال بروز و شدت عفونت سیستمیک و کاهش واکنش میزبان بر علیه پیوند مصرف می‌شود.

کو- آموکسی کلاو ( Co-Amoxiclav)

در گروه آنتی بیوتیک‌ها قرار گرفته و در درمان بیماری‌های عفونی به خصوص عفونت‌های مقاوم به آموکسی سیلین مانند سینوزیت، عفونت گوش میانی، عفونت مجاری‌ تنفسی‌ و برونشیت‌مزمن کاربرد دارد.

سوماتروپین (Somatropin )


با نام علمی Growth Hormone در درمان کوتاهی قد ناشی از کمبود هورمون رشد از جمله در کوتاه قدی در سندروم ترنر به کار می‌رود.

ایمی پنم (Imipenem+Cilastatin)


در ردیف داروهای ضد باکتری قرار می‌گیرد و برای درمان عفونت‌های افراد مبتلا به نقص ایمنی، عفونت‌های داخل شکمی، عفونت‌های استخوان و مفاصل، عفونت‌های پوست و بافت نرم، عفونت‌های راه ادراری و راه صفراوی، پنومونی اکتسابی بیمارستانی به کار می‌رود.

 فیلگراستیم (Filgrastim)

شکل مصنوعی G-CSF (فاکتور محرک کلنی گرانولوسیت) است، نوعی پروتئین طبیعی که عامل تولید گلبول‌های سفید خون است.

کمبود G-CSF خطر عفونتهای باکتریایی را افزایش می‌دهد. این دارو مغز استخوان را وادار به تولید گلبول‌های سفید خون می‌کند و بدین ترتیب از خطر عفونت می‌کاهد و سبب ورود سلول‌های مغز استخوان به خون می‌شود تا در آنجا تجمع کنند و بیماری مغز استخوان درمان شود یا در طول درمان سرطان پیشرفته جایگزین مغز استخوان از دست رفته بشود.

فیلگراستیم را برای درمان بیماران مبتلا به نوتروپنی مادرزادی (کمبود G-CSF)، برخی بیماران ایدزی و کسانی که به تازگی مقدار زیادی شیمی درمانی یا پرتو درمانی در خلال پیوند مغز استخوان یا برای درمان سرطان دریافت کرده‌اند تجویز می‌کنند. این بیماران مستعد ابتلا به عفونت‌های مکرر و شدید هستند. درد استخوان یکی از عوارض شایع درمان با فیلگراستیم است که با مصرف ضددردها قابل کنترل است. اگر این دارو به بیمارانی که دچار برخی اختلالات خونی نادر هستند داده شود خطر لوسمی بالا می‌رود.

متفورمین (Metformin)

به عنوان کاهنده قند خون در درمان دیابت نوع دو (دیابت غیروابسته به انسولین) بکارمی‌رود. متفورمین در اختلال متابولیسم کربوهیدرات و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز تجویز می‌شود.

اینترفرون بتا (Interferon β – 1b)

از جمله داروهای بیماران ام اس است. اینترفرون‌ها در برابر عفونت های ویروسی مقاومت می‌بخشند و در واکنش‌های ایمنی طبیعی بدن، حتی در غیاب ویروس ها، شرکت دارند. حداقل 3 نوع متفاوت از اینترفرون‌های انسانی شناسایی شده‌اند که برحسب اثر ضد ویروسی، ضد رشد و فعال‌سازی سلول کشنده طبیعی به اینترفرون‌های آلفا، بتا و گاما تقسیم بندی می‌شوند. این پروتئین‌ها توسط لوکوسیت‌ها، لنفوسیت‌ها، فیبروبلاست‌ها و سایر سلول‌های سیستم ایمنی تولید می‌شوند. امروزه اینترفرون بتا نوترکیب در دو میزبان جانوری و باکتریایی تولید می‌شوند که به ترتیب اینترفرون بتا آ1 و بی1 شناخته می‌شوند.

اینترفرون بتا برای درمان نوع عود کننده - فروکش کننده ام اس استفاده می‌شود. مشخص شده‌ است که این دارو تعداد و شدت حمله‌ها را کاهش می‌دهد و پیشرفت به سوی ناتوانی را کند می‌کند.

آزیترومایسین ( Azithromycin)


نوعی آنتی‌بیوتیک از گروه ماکرولیدها است که برای گلودرد استرپتوکوکی، برونشیت، برخی انواع ذات الریه و عفونت‌های کلامیدیایی تجویز می‌شود.

دوستکسل (Docetaxel)

داروی ضد سرطان است که در درمان سرطان‌های پستان، در مراحل پیشرفته تومور بدخیم سرطان پستان، ریه و تخمدان کاربرد دارد.

آتورواستاتین (Atorvastatin)

در ردیف داروهای قلبی-عروقی قرار می‌گیرد و به عنوان داروی کمکی همراه با رژیم غذایی در درمان چربی خون بالا مصرف می‌شود.

اورلیستات (Orlistat)

با نام تجاری زنیکال تنها داروی تایید شده برای کاهش وزن است و به صورت برگشت پذیر آنزیم روده‌ای لیپاز را مهار می‌کند و مانع جذب کامل چربی‌ها می‌شود.