سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

دردنامه یک موسیقیدان ایرانی: در حیرتم از این قیاس!

نسل ما زمانى که مشق موسیقى می کرد، از گفتن اینکه در خانه ساز نواخته می شود، منع اش می کردند. نسل ما سازش در کوچه و خیابان توسط کسانى که امروز روشنفکر شده اند و به زعم خودشان، مطرب از فرنگ اجیر می کنند، شکسته می شد.

عصرایران؛ آریا عظیمی نژاد* - شنیدن خبر اعطاى جایزه بهترین موسیقى متن به آهنگساز سینماى هالیوود غم سنگینى به دلم نشاند. نه از آن جهت که شایسته این نشان نبود که بى شک بهتر از همه ما آهنگسازان ایرانى مشق موسیقى می کند. اما در یک لحظه، آهنگسازان صاحب نامى که نامزد دریافت جایزه بودند و دیگرانى که نامشان نبود و تلاشى سخت در سینماى ایران کرده اند،آنان که در حفظ و نگهدارى پیکر نیمه جان سینما در این هشت سال گذشته سهمى داشتند، از برابر چشمانم گذر کردند.

در پس این سالها چه به آنها گذشته است؟

 از تحمل دوز و کلک هاى بعضى تهیه کنندگان جیب بر سینما تا خرده فرمایشات بعضى کارگردانان نابلد. از نداشتن یک امنیت شغلى و دور نمایى تاریک و مبهم و تلاش براى بودن به هر قیمتى. از کار با نوازندگان و ارکستر هاى سر خورده و کم انگیزه اى که تحت نام ارکستر سمفونیک و ملى سالهاست که یا منحل شده اند و یا از گرفتن کمترین حقوق خود عاجز بوده اند؛ از گرفتن دستمزد هایى که کفاف زندگى یومیه را نمی کند چه رسد به فرداها ، از فشار سانسور بر ذهن آزاد و از بلا تکلیفى مبهم و پیچیده تائید موسیقى توسط دولت.

نسل ما زمانى  که مشق موسیقى می کرد، از گفتن اینکه در خانه ساز نواخته می شود، منع اش می کردند. نسل ما سازش در کوچه و خیابان توسط کسانى که امروز روشنفکر شده اند و به زعم خودشان، مطرب از فرنگ اجیر می کنند، شکسته می شد. اما باز هم خدا را شاکریم که این دگردیسى صورت گرفت، وگرنه با نوع دیگرى از طالبانیسم مواجه بودیم.

من نمی دانم، اینکه هنرمند ایرانی با کوهى از سختی ها و گره ها و عقبه ذهنى از یک طرف و تیره و تار بودن فرداها چه دخلى به هنرمند بدون دغدغه سانسور و سوار بر موج هاى تبلیغات گسترده سیستماتیک و امکانات بى حد و حصر تکنولوژى و دستمزد هاى نجومى  دارد؟  

در حیرتم از کسانى که در مقام قیاس اند و  مثل ما و در کنار ما در یک شهر زندگى می کنند و جزء یک خانواده هستند و از سر یک سفره ارتزاق می کنند ولى این تفاوتها را درک نمی کنند.

 کجاى سینماى ما دخلى به سینماى هالیوود و دبدبه و کبکبه آنها دارد که آهنگساز ایرانى با این همه کمبود و سختى و بى انگیزگى باید با آن رقابت کند؟ راستى اگر به جاى آهنگساز، کارگردان از هالیوود وارد می کردیم، چند درصد فیلمهاى ما قابل دیدن می شد؟ چند نفر از شما زبان به اعتراض باز نمى کردید؟ همه ما می دانیم بیشتر شدن انگیزه براى رقابت و پیشرفت هم لطیفه غم انگیزى بیش نیست! درست است که همه جشنوارها در دنیا سیاسى هستند اما مثل ما سیاست زده نیستند و اگر سنگ محک بر چیزى می زنند، در جاى خود و با عیار هم سنگ قیاس میکنند.

مدتهاست که از خداى خودم میپرسم که " چه حکمتى در این رنج نهفته است" و جوابى نمى یابم.


* موسیقیدان و سازنده موسیقی آثار سینمایی و تلویزیونی
بخشی از آثاری وی عبارتند از:

سریال‌ها

    پزشکان (کارگردان:مسعود کرامتی)
    کاکتوس‌های بی شخصیت (کارگردان: نیما فلاح)
    زنگ آخر (کارگردان: نیما فلاح)
    این راهش نیست (کارگردان: مسعود کرامتی)
    کمین (کارگردان: مسعود کرامتی)
    خانه ما (کارگردان: مسعود کرامتی)
    روزهای اعتراض (کارگردان: حسین سهیلی زاده 1384)
    نیمکت (کارگردان: محمد رحمانیان 1384)
    او یک فرشته بود (کارگردان: علیرضا افخمی 1384)
    آخرین گناه (کارگردان: حسین سهیلی زاده 1385)
    مروارید سرخ (کارگردان: مسعود رسام 1383)
    آوای ماه (مستند موسیقی نواحی ایران)(کارگردان: مسعود امینی تیرانی 1384)
    در جستجوی سایه (مستند قطب جنوب) (کارگردان: حمید خدا شناس)
    پریدخت (کارگردان: سامان مقدم 1386)
    باز آی (مستند حضرت مولانا) (کارگردان: سهیل نصیری 1386)
    روز حسرت (کارگردان: سیروس مقدم 1387)
    رستگاران (کارگردان: سیروس مقدم 1388)
    چاردیواری (کارگردان: سیروس مقدم 1389)
    زیر هشت (کارگردان: سیروس مقدم 1389)
    جراحت (کارگردان: محمد مهدی عسگر پور 1388)
    پایتخت (کارگردان: سیروس مقدم)
    تا ثریا (کارگردان: سیروس مقدم 1390)
    مثل یک کابوس (کارگردان: شهرام شاه حسینی 1390)
    چک برگشتی (کارگردان: سیروس مقدم 1391)
    راه طولانی (کارگردان: رضا کریمی 1391)
    بیدار باش (کارگردان: احمد کاوری 1391)
    دیوار (کارگردان: سیروس مقدم 1391)
    پایتخت2 (کارگردان: سیروس مقدم 1392)
    دودکش (کارگردان: محمد حسین لطیفی 1392)
    پایتخت3 (کارگردان: سیروس مقدم 1393) (ان شا الله)

فیلم‌های سینمایی

    عروس خوش قدم (کارگردان: کاظم راست گفتار)
    من و دبورا (کارگردان: ضیاالدین دری)
    صحنه جرم ورود ممنوع (کارگردان: ابراهیم شیبانی)
    چند کیلو خرما برای مراسم تدفین (کارگردان: سامان سالور 1384)
    میم مثل مادر (کارگردان: رسول ملا قلی پور 1385)
    پارک وی (کارگردان: فریدون جیرانی 1385)
    نقاب (کارگردان: کاظم راست گفتار1383)
    پرنده شاهین (تله فیلم 1386)
    همیشه پای یک زن در میان است (کارگردان: کمال تبریزی 1386)
    فرش ایرانی (کارگردان: کمال تبریزی)
    فرزند خاک (کارگردان: محمد علی باشه آهنگر 1386)
    آن سوی رودخانه (کارگردان: عباس احمدی مطلق 1387)
    سایه‌های آرزو (تله فیلم) (کارگردان: ابراهیم سلطانی فر 1387)
    طلا و مس (کارگردان: همایون اسعدیان 1388)
    نفوذی (کارگردان: احمد کاوری-مهدی فیوضی 1387)
    آدمکش (کارگردان: رضا کریمی 1388)
    بیداری رویاها (کارگردان: محمد علی باشه آهنگر 1388)
    بهشت اینجاست (کارگردان: حمید سلیمی یان 1389)
    زندگی خصوصی (کارگردان: محمد حسین فرحبخش 1390)
    کاغذ خروس نشان (کارگردان: مریم میلانی 1390)


گزارش جدید صندوق بین المللی پول: سیاست های اقتصادی سال های گذشته

صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال 1393 را 1 تا 2 درصد پیش بینی کرده است.
صندوق بین المللی پول جدید ترین ارزیابی خود از وضعیت اقتصادی ایران را منتشر کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل ازنیویورک تایمز در این گزارش که نخستین گزارش میدانی این سازمان بین المللی در 3 سال گذشته از اقتصاد ایران است، به دولت جدید ایران پیشنهاد شده برای جلوگیری از ضعف بیشتر ساختار اقتصادی که از نظر این گزارش تحریم های بین المللی و سوء مدیریت های دولت پیشین ایران عامل آن بوده است، دست به اصلاحات سریع و ریشه ای اقتصادی بزند.

مارتین سریسولا مدیر خاورمیانه و آفریقای صندوق بین المللی پول درباره دلایل ضعف ساختاری اقتصاد ایران در سال های گذشته گفت:" شوک های بزرگ و سوء مدیریت های اقتصاد کلان در سال های گذشته بر رشد اقتصادی ایران تاثیرات منفی گذاشته است."

وی در گزارش خود می افزاید؛ شوک های ناشی از اجرای مرحله اول طرح هدفمندی یارانه ها، برنامه های اجتماعی بلندپروازانه بدون داشتن منابع مالی لازم و سخت شدن شرایط فعالیت اقتصادی به علت تشدید تحریم ها ، سبب تضعیف اقتصاد ایران در سال های گذشته شده است.

این گزارش به دولت روحانی پیشنهاد می کند در وضعیتی که اقتصاد ایران با خطر رشد پایین (منفی) و تورم بالا مواجه است، دولت ایران باید در اقتصاد ایران اصلاحات جدی کند تا ثبات، سرمایه گذاری و بهره وری  اقتصادی این کشور را افزایش دهد.

در گزارش جدید صندوق با این حال دورنمای مثبتی از آینده اقتصاد ایران ترسیم شده است و تاکید شده که مسئولان دولت جدید ایران چالش های پیش روی اقتصاد ایران را می شناسند و اقدامات مقدماتی را برای بهبود وضعیت اقتصادی در بسیاری از زمینه ها آغاز کرده اند.
 
در این زمینه گزارش صندوق به کاهش میزان تورم در ایران از زمان به قدرت رسیدن دولت روحانی اشاره می کند و با ارایه آماری می گوید نرخ تورم در ایران از میزان 45 درصد در جولای 2013 به زیر 30 درصد در دسامبر 2013 رسیده است.

 صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال 1393 را 1 تا 2 درصد پیش بینی کرده است.

کلاه ایمنی که موسیقی پخش میکند!

تیم فناوری شرکت Headway در حال بازاریابی برای تولید انبوه سامانه ابداعی در ماه آوریل است و این ابزار اواسط سال 2014 در دسترس خواهد بود.

محققان سامانه‌ای طراحی کرده‌اند که کل یک کلاه ایمنی را به بلندگویی برای گوش‌دادن به موسیقی تبدیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، کلاه ایمنی «Headway» برای افرادی طراحی شده که تمایل به گوش‌دادن به موسیقی در هنگام دوچرخه‌سواری یا اسکی دارند.

این ابزار با استفاده از یک مکانیسم مغناطیسی و سیستم نصب ایمن، به قسمت خارجی کلاه ایمنی متصل می‌شود و تمامی کلاه را به یک بلندگوی پوشیدنی تبدیل می‌کند. موسیقی از طریق گوشی هوشمند به این سیستم منتقل و با استفاده از نرم‌افزاری ویژه کنترل می‌شود.

سیستم Headway به جای منتشرشدن صدا از یک بلندگو، از انتقال سطحی برای انتقال ارتعاشات از خلال خود کلاه استفاده می‌کند و نتیجه، تبدیل‌شدن تمامی کلاه به یک بدنه شنیداری با کیفیت صوتی عالی است. این نسخه سه‌بعدی چاپ‌شده با استفاده از گوشی کاربر و از طریق بلوتوث صدا را ارائه می‌دهد.

تیم فناوری شرکت Headway در حال بازاریابی برای تولید انبوه سامانه ابداعی در ماه آوریل است و این ابزار اواسط سال 2014 در دسترس خواهد بود.


مزرعه دار خوش سلیقه....

ایران ناز - یک مزرعه دار اهل دوون (devon) انگلستان با قرار دادن سیفی جات خود در قالب هایی به شکل قلب قرار داده تا بتواند محصولاتی فانتزی به دست آورد و عاشقان هم بتوانند در چند روز آینده( روزش را نمی توانیم بگوییم!) هدایایی سالم تهیه کنند و به یکدیگر هدیه بدهند….
 
حالا این قلب های سبز و سرخ را می توانند قلب هایی که برای یکدیگر می تپند به هم هدیه بدهند!

علاوه بر این از این میوه ها و سیفی جات می توان در برخی غذاها و سالادها استفاده کرد.

این کشاورز، میوه ها و سبزیجاتی مثل خیار، گوجه فرنگی، کدو تنبل، لیمو، ماندارین، پرتقال، بادنجان و کدو را در قالب هایی به شکل قلب و با اندازه های مختلف قرار داده است و می گوید بین یک هفته تا سه ماه صبر کرده تا قلب هایش به ثمر نشسته است.








جدید ترین هواپیمای بدون سرنشین ارتش آمریکا....

جام نیوز، سایت دیلی میل نوشت: هواپیمای بدون سرنشین ارتش آمریکا که قابلیت تغییر پذیری را نیز دارد، اکنون می تواند از هواپیما تغییر پیدا کند و تبدیل به یک خودروی جنگی بشود.

این هواپیمای پیشرفته می تواند تبدیل به یک خودروی حامل سربازان و یا حتی حمل بار بشود.






عجیب ترین ایست قلبی....

بالاخره موهای سرش را تراشیدند و با تلاش زیا او را نجات دادند اما سنجاب بیچاره بعد از رسیدن به مرکز مراقبت از حیوانات به دلیل ایست قلبی مرد!
جام نیوز  - رهگذران در یکی از خیابان های هامبورگ متوجه ی سنجابی شدند که در سوراخ یکی از ورودی های فاضلاب گیر کرده است!

یکی از رهگذران دستپاچه به آتش نشانی اطلاع داد، آنها برای نجات سنجاب روی سرش روغن ریختند تا بتوانند نجاتش دهند اما نتوانستند.

بالاخره موهای سرش را تراشیدند و با تلاش زیا او را نجات دادند اما سنجاب بیچاره بعد از رسیدن به مرکز مراقبت از حیوانات به دلیل ایست قلبی مرد!

دامپزشکان می گویند که قلب سنجاب توانایی تحمل استرس زیاد را ندارد!! امروزه آمار مرگ در اثر استرس درجهان روز به روز در حال افزایش است!








حضور در کنکور ارشد با لباس عروس!

داوطلب آزمون کارشناسی ارشد با لباس عروس در جلسه این آزمون حاضر شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آزمون کارشناسی ارشد که قرار بود اواخر هفته گذشته برگزار شود به علت بارش سنگین برف به تعویق افتاد و این آزمون این هفته برگزار شد.

پس از تغییر در زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد، زمان عروسی این داوطلب با زمان برگزاری آزمون مصادف شد.

بنابراین با توجه به تدارک خانواده عروس و داماد برای برگزاری مجلس عروسی و این که امکان تغییر زمان آن با توجه به دعوت میهمانان و اجاره سالن عروسی وجود نداشت؛ عروس خانم با لباس عروس در جلسه آزمون کارشناسی ارشد حاضر شد.

نماینده سازمان سنجش آموزش کشور مستقر در حوزه امتحانی دانشگاه الزهرا (س) برای حضور این عروس خانم هماهنگی و تمهیدات لازم را فراهم کرده بود.


دریاچهای به شیرینی آبهای جهان....

تالاب زریوار یکی از تالاب‌های باارزش غرب ایران و از قطب‌های گردشگری کشور است.
دریاچه‌ای به شیرینی آب‌های جهان

به گزارش فارس از سنندج، مریوان با برخورداری از مناطق جنگلی، مرز رسمی باشماق، دریاچه زریوار، روحیه شاد و مهمان‌پذیر مردم و به دلیل همجواری با منطقه طبیعت‌گردی اورامان به یکی از نقاط مورد هدف گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

اگر تا به حال دریاچه زریبار که خارج از استان کردستان با نام زریوار مشهور است، ندیده‌اید، کافی است یک بار به مریوان و ساحل این دریاچه زیبا بروید.

دریاچه زریبار تا مرکز استان کردستان 135 کیلومتر و از شهر مریوان کمتر از 3 کیلومتر راه است، این دریاچه در ارتفاع یک‌هزار و 285 متری از سطح دریا قرار گرفته و طولش حداکثر 5 کیلومتر و عرض آن حداکثر 1.5 کیلومتر است.

گونه‌‌های متعددی از ماهیان بومی مانند سیاه‌ماهی خالدار، سیاه‌ماهی معمولی، عروس ماهی، سس ماهی، شاکولی و گامبوزیا در این دریاچه زیست می‌کنند؛ گونه‌ای مار ماهی و گونه‌ای شنگ از جانوران شاخص تالاب محسوب می‌شوند.

دریاچه زریوار به دلیل موقعیت جغرافیایی و ارزش آن و بر اساس مصوبه هیئت دولت، اکنون در مراحل قرار گرفتن در فهرست تالاب‌های بین‌المللی (کنوانسیون رامسر) است.

تالاب زریوار یکی از تالاب‌های با ارزش غرب ایران و از قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود.

همچنین تالاب به دلیل مهاجرت فصلی تعدادی از پرندگان به عنوان یک اکوسیستم آبی مهم در چرخه حیات منطقه اهمیت داشته و به مثابه یک نگین زیبا، دارای توان بالقوه‌ای از نظر اکوتوریسم محسوب می‌شود.

در حقیقت افرادی که در سفر به کردستان و شهرستان مریوان از دریاچه زیبای زریوار دیدن کرده‌اند، هر ساله به بهانه‌ای برای دیدن دوباره زریوار به مریوان سفر می‌کنند و از زیبایی دریاچه و طبیعت جنگلی آن لذت می‌برند.

نیزارهای دریاچه نیز محل امنی برای زیست گونه‌های جانوری شده است به طوری که در حال حاضر حجم آب زریوار 30 میلیون مترمکعب و عمق متوسط آن 3 متر است که در برخی نقاط تا هشت متر هم می‌رسد. آب دریاچه شیرین بوده و از جوشش چشمه‌هایی تأمین می‌شود و هیچ رودخانه‌ای به زریوار نمی‌ریزد.

این اکوسیستم زیبا با مساحتی در حدود 3 هزار هکتار ترکیبی از آب، نیزار و حیات وحش در میان کوه‌های جنگلی و سر به فلک‌کشیده محصور شده است به نوعی که چشم‌انداز آن را رویایی کرده و جاذب هر رهگذری است.

آب دریاچه زریوار اغلب سبز مایل به قهوه‌ای کم‌رنگ است، زریوار در همه فصول سال حتی در روزهای سرد زمستان نیز زیبا است.

سطح دریاچه در روزهای سرد زمستان کاملا یخ می‌بندد به گونه‌ای که می توان به راحتی بر روی آن موتورسواری کرد.

دریاچه زریوار  بیش از دو میلیون سال است که حیات و آبادانی را به مریوان بخشیده است، قصه‌های زیادی در مورد پیدایش این دریاچه در بین مردم استان به ویژه حاشیه‌نشیان زریوار وجود دارد که معروف‌ترین آنان دفن‌شدن شهری در زیر این دریاچه است.

 

-----------------------

گزارش از شیرین مرادی