سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

هفت قابلیت عالی «ویندوز 7» که احتمالا آنها را فراموش کردهاید....

فارنت : با اینکه چیز زیادی به عرضه رسمی ویندوز 8 نمانده است و به زودی می توانیم ویندوز 8 را با آن همه قابلیت های جدید تجربه کنیم این سوال پیش می آید که آیا ما از تمامی امکانات مفید ویندوز فعلیمان استفاده می کنیم؟ در این مقاله قصد داریم 7 قابلیت عالی ویندوز 7 را که احتمالاً با آنها آشنا نیستید و یا استفاده از آن را فراموش کرده اید برایتان شرح دهیم.


 


یک – Task Scheduler: ویندوزتان را خودکار و هوشمند کنید


اگر از آن دسته افراد هستید که کارهای فراوانی با کامپیوترتان انجام می دهید و بعضی آنها را هم فراموش می کنید خوب است به Task Scheduler ویندوز که مدتی در زیر امکانات دیگر ویندوز خاک می خورد نگاهی بیندازید. این ابزار می تواند وظایف ساده و یا پیچیده ای را در زمان تعیین شده انجام دهد؛ این وظایف می توانند مانند اجرای خودکار یک برنامه یا ارسال ایمیل ساده و یا مانند اجرای اسکریپت های مختلف پیچیده باشند.

برای استفاده از Task Scheduler کافیست منوی استارت را باز کرده و نام آن را تایپ کنید و آن را اجرا کنید. حالا می توانید در پوشه های سمت چپ تسک هایی را که احتمالاً برنامه های دیگر به صورت خودکار برای مواردی مانند آپدیت و یا اسکن تنظیم کرده اند مشاهده کنید.

برای ایجاد وظیفه یا همان Task جدید بر روی "Create Task” در پنجره سمت راست کلیک کنید. حال می توانید یک نام و توضیحات برای تسک مورد نظرتان تایپ کنید و تنظیمات امنیتی ساده ای را در پایین پنجره انجام دهید. زبانه های دیگر این پنجره شامل موارد زیر است:

- Triggers یا ماشه ها: همانطور که از نامش پیداست برای تنظیم زمانی یا زمان هایی است که تسک مورد نظر باید اجرا شود. این زمان می تواند هر روز، هفتگی، ماهانه باشد و یا می تواند هر چند دقیقه یک بار تکرار شود. همچنین می توانید به ویندوز فرمان دهید که اگر انجام تسکی بیش از مقدار معینی به طول انجامید آن را متوقف کند و یا پایانی برای تسک های روزانه یا هفتگی تعیین کنید.

- Actions یا عملیات: در این قسمت بالاخره می توانید به ویندوز بگویید که می خواهید چه کاری انجام دهید. سه تسک اصلی در این قسمت پیش بینی شده است که شامل اجرای اپلیکیشن ها با قابلیت اجرا با اسکریپت خاص، ارسال ایمیل همراه با ضمیمه و نمایش یک پیغام خاص روی صفحه است. البته قابلیت ها به همین جا ختم نمی شود و به طور مثال برای خاموش کرد کامپیوترتان در ساعت مشخصی می توانید یک تسک خاص ایجاد کنید که در ادامه به آن می پردازیم.

- Conditions یا شرایط: در این زبانه می توانید تنظیم کنید که تنها طبق شرایطی خاص تسک مورد نظر انجام شود و یا در صورت ایجاد شرایط خاصی این تسک اجرا نشود. به طور مثال می توانید تنظیم کنید که تسک مورد نظر تنها در صورتی که سیستم بیکار (Idle) است انجام شود و یا می توانید برای بیدار کردن سیستم از حالت Sleep برنامه ریزی کنید. همچنین برای کاربران لپ تاپ قابلیت اجرای تسک ها تنها در حالت اتصال به برق وجود دارد.


- Settings یا تنظیمات: این قسمت بیشتر برای مواردی پیش بینی شده که تسک مورد نظر بنا به دلیلی انجام نشود. در این صورت می توانید تنظیم کنید که در اولین فرصت تسک مجدداً فعال شود و یا اجازه اجرای تکراری یک تسک را بدهید.

همچنین اگر حوصله سر و کله زدن با این زبانه ها را ندارید گزینه "Create Basic Task” شما را در ایجاد یک تسک ساده یاری می کند.

چگونه یک تسک برای خاموش کردن سیستم در زمان معین ایجاد کنیم؟

این سوال بسیار رایجی در میان کاربران است که می توانید بدون هیچ برنامه خاصی و تنها با Task Scheduler به این هدف دست پیدا کنید.

1- در زبانه General گزینه های "Run with highest privileges” و "Run whether user is logged or not” را تیک بزنید.

2- در زبانه Settings گزینه Stop is task runs longer than را تیک زده و آن را روی 1hour تنظیم کنید.

3- حالا در زبانه Actions گزینه New و Start a Program را انتخاب کتید و در قسمت Program عبارت shutdown و در arguments عبارت –s را تایپ کنید.

4- به Triggers بروید و زمان بندی را طبق دلخواه خود انجام دهید.



دو – System Restore: جبران اشتباهات مهلک تنها با چند کلیک


حتماً برای شما پیش آمده که به تنظیماتی از ویندوز دست بزنید و نتوانید آن را به حالت اولیه بازگردانید و یا سیستم شما در اثر ویروس های قوی بسیار کند و ناکارآمد شده باشد و یا اینکه نصب اپلیکیشن خاصی در کار دیگر اجزا اختلال جبران ناپذیری ایجاد کرده باشد. همچنین بعضی مواقع نصب یا آپدیت درایور جدید سخت افزار به جای اینکه مشکلات را حل کند مشکل جدیدی ایجاد می کند. اینجاست که System Restore به نجات شما می آید؛ اما باید مطمئن باشید که این قابلیت غیرفعال نشده باشد. برای این کار بر روی عبارت Computer در منوی استارت راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید. حالا از گزینه های سمت چپ System Protection را انتخاب کنید تا پنجره System Restore باز شود. در قسمت Protection Settings می توانید وضعیت فعالیت این سرویس را برای درایو های مختلفتان مشاهده کنید و با کلیک بر روی Configure فضای اختصاص یافته به آن را در هر درایو تنظیم کنید.


هرگاه قصد نجات سیستمان را داشته باشید اگر کار از کار نگذشته باشد می توانید با تایپ System Restore در منوی استارت به این سرویس دسترسی پیدا کنید و Restore Point یا نقطه بازیابی دلخواه و یا پیشنهادی ویندوز را انتخاب کنید. خوشبختانه این سرویس فایل های جدید شما را حذف نمی کند اما با کلید بر روی Scan for affected programs می توانید برنامه هایی را که در طول پروسه ریستور حذف شده و یا دوباره بازیابی می شوند را مشاهده کنید.



سه – Libraries: برای خودتان کتابخانه درست کنید


پوشه های قدیمی My Documents، My Pictures، My Videos و … از ویندوز اکس پی در ویندوز 7 به شکل قدرتمند تر کتابخانه ها یا همان Libraries درآمده اند. این کتابخانه ها برخلاف ویندوز اکس پی تنها پوشه های عادی نیستند.


کافیست به یکی از آنها سر بزنید و زیر نام آن Library به دنبال عبارت Includes: x locations بگردید. حرف x نماد یک عدد است که تعداد پوشه هایی که شامل Library می شوند را نمایش می دهد. حالا با کلیک کردن روی این عدد یک پنجره باز می شود که می توانید پوشه های دلخواهی را در آن اضافه کنید. با اضافه کردن پوشه های مختلف تمامی فایل های مربوط به این کتابخانه (به طور مثال تمامی تصاویر در کتابخانه Pictures) قرار خواهند گرفت و دیگر نیازی نیست برای یافتن تصاویر خود به درایو ها و پوشه های مختلف سر بزنید؛ همه چیز دسته بندی شده و آماده استفاده در کتابخانه های  شما قرار دارد.

یک کاربرد دیگر این کار این است که می توانید در قسمت جستجوی ویندوز این کتابخانه ها را به فهرست (ایندکس) اضافه کنید و از این پس سرعت به مراتب بالاتر جستجو را شاهد باشید



چهار – Homegroups: به اشتراک گذاری فایل ها به آسانی آب خوردن

اگر در خانه بیش از یک کامپیوتر با ویندوز 7 دارید احتمالاً می‌خواهید فایل‌هایی را بین آنها به اشتراک بگذارید. Homegroup ها آسان‌ترین راه به اشتراک‌گذاری فایل‌ها هستند؛ با این روش نه تنها می‌توانید به فایل‌های به اشتراک گذاشته دسترسی دائم داشته باشید بلکه می‌توانید تجهیزاتی مانند پرینتر را نیز بین سیستم‌ها به اشتراک بگذارید.




برای ساختن یک Homegroup ابتدا باید به یک شبکه خانگی متصل شوید، این شبکه می‌تواند LAN یا WiFi باشد. سپس وقتی از شما سوال شد که این شبکه چطور شبکه‌ای است باید گزینه Home Network که با آیکن یک خانه مشخص شده است را انتخاب کنید به صورتی که وقتی بر روی آیکن کانکشن‌ها کنار ساعت کلیک می‌کنید تصویر آیکن یک خانه درج شده باشد. برای تغییر نوع کانکشن می‌توانید Network and Sharing Center را باز کرده و از قسمت View your active networks نوع آنها را تغییر دهید. حالا می‌توانید Homegroup را در منوی استارت جستجوی کرده و Create a HomeGroup را بزنید و کتابخانه‌ها و پرینترهایی را که علاقه دارید به اشتراک بگذارید. اگر با کتابخانه‌ها و مزایای زیاد آنها آشنایی ندارید می‌توانید به قسمت اول مقاله مراجعه کنید.



پنج – Jump List: یک کلیک تا فرمان مورد نظر

این قابلیت از جمله قابلیت‌های ساده و از پیش تنظیم شده و البته مفیدی است که کمتر کسی از آن استفاده می‌کند. Jump List در حقیقت با راست کلیک روی دکمه‌های تسک بار پایین صفحه باز می‌شود و برای هر برنامه امکانات و موارد مخصوص آن را دارد.


به طور مثال در Word می توانید فایل های باز شده اخیر را مشاهده کنید و در گوگل کروم صفحات اخیر، صفحات بیشتر مشاهده شده و قابلیت ایجاد یک تب معمولی یا امن وجود دارد. شاید بدانید که با میانبر کلید ویندوز + اعداد بالای کیبرد می‌توانید بین دکمه های تسک بار سوییچ کنید؛ حالا اگر کلید Alt را هم نگه دارید منوی Jump List هر کدام باز خواهد شد.

اگر به نظرتان این منو امکانات مورد علاقه‌تان را ندارد و یا برنامه‌های مورد نظرتان این منو را خالی گذاشته‌اند می‌توانید با برنامه Jumplist Extender موارد مورد علاقه‌تان را به Jump list برنامه‌های مختلف اضافه کنید.



شش – Resource Monitor: به موتورخانه ویندوزتان سرک بکشید

تسک منیجر ویندوز امکانات خوبی برای مشاهده و مدیریت برنامه‌ها و تسک‌ها دارد اما اگر می‌خواهید بیشتر از پشت پرده ویندوز خودتان سر در بیاورید و کنترل و مدیریت دقیق‌تری داشته باشید بهتر است Resource Monitor را امتحان کنید. این برنامه امکانات بهتر و دقیق‌تری را برای مشاهده درصد استفاده  CPU، رَم، هارد دیسک و شبکه در اختیارتان قرار می‌دهد تا بفهمید واقعاً در موتورخانه ویندوزتان چه می‌گذرد.


کافیست عبارت Resource Monitor را در منوی استارت تایپ کنید و وارد برنامه شوید تا با زبانه Overview مواجه شوید. با تیک زدن تسک‌ها می‌توانید استفاده آنها را از منابع سیستمی مشاهده کنید. به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید کدام برنامه‌ها سرعت سیستم را پایین آورده‌اند و یا مقصر هزینه‌های بالای اینترنت شما هستند.



هفت: Reliability Monitor: عیب‌یابی به سبک کاراگاهان!

اگر به تازگی متوجه خطاهایی مشابه از سوی برنامه‌ها و بسته شدن ناگهانی آنها شده‌اید یک برنامه تقریباً مخفی در ویندوز به نام Reliability Monitor می‌تواند در کشف منبع مشکل به شما کمک کند. این برنامه زمان و تاریخ تمامی خطاها را ثبت می‌کند و به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید مشکلات از چه زمانی شروع شده‌اند و با کمی دقت و حافظه برنامه مخرب را شناسایی کنید.


برای استفاده از این قابلیت باید عبارت "view reliability history” را در منوی استارت تایپ کرده و اینتر کنید تا برنامه باز شود. با کلیک بر روی هر ستون می‌توانید تمامی خطاهای مربوط به همان روز را مشاهده کنید. نمودار نشان داده شده نیز میزان پایداری ویندوزتان را در طول هفته یا ماه نمایش می‌دهد

بیوگرافی افراد موفق جهان؛ جف بزوس موسس سایت آمازون ..........

هفت صبح:

1964
کودکی

بی شک آمازون از جمله نام هایی است که تاریخ فروش اینترنتی را بدون آن نمی توان تصور کرد. اما آمازون این اسطوره شدن را مدیون جف بزوس است. جفری پی. بزوس در آلبورک در ایالت نیومکزیکو به دنیا آمد. مادرش زمانی که هنوز سنش به بیست سال نمی رسید از پدر طلاق گرفت.

بزوس چهار ساله بود که مادرش با مایک بزوس وکه مهاجری از کوبا بود ازدواج کرد. وقتی مادر و پدر جف با یکدیگر ازدواج کردند، خانواده به هودسون نقل مکان کرد و پدر در شرکت اکسون مهندس شد. خانواده مادری جف اصالتا تگزاسی بودند و مزرعه ای در حدود 25 هزار هکتار در اختیار داشتند. پدر بزرگ جفری یک مسوول محلی بود و در کمیسیون انرژی اتمی در آلبوکرک کار می کرد.


 او خیلی زود بازنشسته شد و به مزرعه خانوادگی شان رفت و جف هم اکثر تابستان ها، در این مزرعه پیش پدر بزرگش بود. جف از همان ابتدا نبوغ خود را به نمایش گذاشت. زمانی که هنوز ده سال بیشتر نداشت گاراژ خانه را تبدیل به آزمایشگاه کرده بود. در سنین نوجوانی با خانواده به میامی در فلوریدا رفت.

در همان سال ها بود که در خود میل شدیدی به کامپیوتر دید. پس از فارغ التحصیل شدن به پرینستون رفت تا فیزیک بخواند اما خیلی زود به عشق قدیمی خود یعنی کامپیوتر بازگشت و در علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک از دانشگاه فارغ التحصیل شد.

1986
فارغ التحصیلی


پس از فارغ التحصیلی، جف بزوس شغلی در وال استریک پیدا کرد. در آن زمان وال استریت به شدت به کامپیوتر و نرم افزارهایی احتیاج داشت که رویکرد بازار را پیدا و بررسی کند. او در فیتل کار کرد. شرکتی پیش رو که در حال ساختن شبکه ای برای ایجاد تجارتی بین المللی بود.

سپس به شرکت بانکرز تراست رفت و تا رده معاون ریاست هم بالا رفت اما این شغل با روحیات او سازگار نبود و به شرکت شاو رفت. تخصص این شرکت در زمینه تولید نرم افزار برای بازار سهام بود. در این شرکت بود که نبوغ بزوس شکفته شد و نرم افزارهایش در زمینه سهام، او را تا مقام معاون ریاست بالا برد اما بزوس باز راضی نبود.


1990
ظهور اینترنت و استعفای بزوس


در ابتدای دهه نود اینترنت هنوز به معنای امروزی تجاری نبود. اینترنت در ابتدا برای وزارت دفاع ابداع شده بود که در زمان های ضروری شبکه های نظامی را به یکدیگر متصل نگاه دارد. شرایطی مانند حمله نظامی یا حوادث طبیعی. پس از چندین سال این امکان برای دولت و محققان دانشگاهی نیز فراهم شد اما در ابتدای دهه نود، دولت این امکان را برای عموم هم فراهم کرد.

با این وجود در سال 1994 هنوز هیچ تجارتی در اینترنت وجود نداشت. یک روز بهاری جف بزوس در خانه نشسته بود و مقاله ای خواند که در آن ذکر شده بود استفاده اینترنت، هر ساله 2300 درصد افزایش پیدا می کند. او همانجا فهمیدکه این مکان بازار آینده است و شروع کرد به بررسی قابلیت های این محیط مجازی.

1994

بزوس می گوید: «با خود فکر کردم که چه تجارتی را می شود با اینترنت و به روش پستی انجام داد. اسم بیست تجارت را روی کاغذ نوشتم و با خود فکر کردم که اینترنت به کدام یک از این تجارت ها ابزار بهتری نسبت به تجارت به شیوه سنتی می دهد. دیدم کتاب بهترین است، چون کتاب کمترین جزییات را دارد و برای هیچ کتابی برای مثال کاتالوگی چاپ نمی شود. پست کردن آن راحت است و می توان به شکل مجازی مشتریان بسیاری برای آن پیدا کرد.»


اتفاقا روز بعد قرار بود که نشست فروشندگان کتاب آمریکا برگزار شود. بزوس معطل نکرد و روز بعد به لس آنجلس رفت و در نشست فروشندگان کتاب آمریکا شرکت کرد و هر چیزی که راجع به تجارت کتاب بود آموخت. او دید که تقریبا تمامی فروشندگان عمده کتاب، لیستی کامپیوتری از کتاب های خود دارند.

تنها چیزی که او نیاز داشت، مکانی در اینترنت بود. جایی که مردم بتوانند لیست کتاب ها را بررسی کنند و در همان جا سفارش کتاب خود را بدهند. کارمندان بزوس برای این ریسک هیچ کدام تمایلی نشان ندادند اما بزوس تصمیم گرفت که خود به تنهایی وارد این تجارت شود و از موقعیت شغلی عالی خود در نیویورک استعفا داد.

جف و همسرش مکنزی، به تگزاس پرواز کردند. ناپدری اش به آنها یک شورلفت بلیزر مدل 1988 داد و با همان به سوی سیاتل رفتند. سیاتل جایی بود که آنها به تولیدکنندگان عمده کتاب دسترسی داشتند.

این شهر همچنین مرکز کامپیوتر آمریکا هم بود. در اتومبیل آنها راجع به نام شرکت بحث کردندو به نام آمازون رسیدند. آمازون با حرف A شروع می شد و جف می خواست که در جست و جوگرهای کامپیوتری به شیوه آن زمان که به ترتیب حروف الفبا بود، نامش در ابتدای لیست باشد.


1995
آغاز به کار آمازون


دفتر فروشگاه آنها در خانه دو اتاق خوابه شان بود. جف با استفاده از وسایل قدیمی منزل و سه کامپیوتر در همین مکان سرور آمازون را راه انداخت. وقتی نسخه آزمایشی سایت راه افتاد، از سیصد دوستش خواست که سایت را چک کنند و ببینندمشکلی ندارد.

دوستانش اعلام کردند که تحت سیستم عامل های گوناگون و سیستم های مختلف مشکلی نیست. بنابراین در 16 جولای 1995 بزوس سایتش را برای عموم جهان عرضه کرد و غول متولد شد. او به دوستانش گفت که کلمه آمازون را در فروم های مجازی تبلیغ کنند. فروم های آن زمان تحت سیستم عامل داس بود و تنها می شد از متن بهره گرفت.


 200 دوست دنیای مجازی او دست به کار شدند و در 30 روز، آمازون بدون آن که در مطبوعات و رسانه ها تبلیغی کرده باشد، در 50 ایالت آمریکا و 45 کشور خارجی موفق شد کتاب بفروشد. در ماه سپتامبر، فروش آمازون به هفته ای 20 هزار دلار رسیده بود.

بزوس دیگر نمی توانست تنها ادامه دهد و تیمی استخدام کرد که قابلیت های سایت را بهبود ببخشند. آنها قابلیت هایی مانند خرید با یک کلیک و همچنین نظر خوانندگان در هر کتاب را به سایت اضافه کردند. نظر خوانندگان در سایت باعث شد که هزاران مشتری آمازون پس از خواندن هر کتاب به آمازون بیایند و نظر و نقد خود را درباره هر کتاب بنویسند.

امروز این کار شاید زیاد هیجان انگیز نیاید، اما نباید فراموش کرد که از سال 1995 صحبت می کنیم، یعنی سال 1374 شمسی خودمان. زمانی که فضای گفت و گوی مجازی هنوز در ابتدای راه خود بود. این نوآوری، فروش آمازون را هشت برابر کرد.

1997

حتی خود بزوس هم باور نمیکرد که تجارتشان به این سرعت رشد کند. وقتی که سهام کمپانی در سال 1997 در بازار سهام عرضه شد، منتقدان شک داشتند که آمازون بتواند موقعیت خود را حفظ کند. غول های چاپ آمریکا مانند بارنز اند نوبلز و بردرز هم به تبعیت از آمازون سایت فروش اینترنتی خود را راه انداخته بودند اما دوسال بعد، قیمت سهام آمازون به تنهایی، از مجموع دو سهام این دو کتابفروش عمده آمریکایی سبقت گرفته بود. در انتهای دهه 90، جفت بزوس قدم به باشگاه بیلیونرها گذاشته بود و مجله تایم عکس او را روی جلد برد و مجله فورچون هم نام او را در میان جوان ترین میلیاردرهای جهان ذکر کرد.


2000
ایجاد گستره های جدید تجاری


در همان ابتدا بزوس به دنبال این بود که سهم بازار بیشتری به خود اختصاص دهد، اگرچه این کار به بهای از دست رفتن سود باشد. او تصمیم گرفت که شعار خود را تغییر دهد و شعار «بزرگترین کتابفروشی زمین» را به «بزرگترین فروشگاه زمین» تغییر داد. کارشناسان این کار او را اشتباه بازاریابی خواندند اما برخی دیگر این استراتژی را بسیار هوشمندانه تلقی کردند.

 او در هر گسترشی که در تجارت خود می داد، شش محور را مطرح می کرد: «نیاز مشتری، مالکیت، زمان شناسی، صرفه جویی، بلندنظری، و نوآوری». او می گوید که «ما بزرگترین شرکت مشتری محور هستیم. جایی که مردم می توانند بیایند و هر چیز آن لاینی را بخرند.» آمازون در این هنگام، سی دی های موسیقی، ویدئو، اسباب بازی، لوازم الکترونیکی و ... به بازار خود افزود. وقتی حباب اینترنت ترکید، آمازون در حال ساختاردهی دوباره خود بود و زمانی که بسیاری از «دات کام»ها محو شدند، آمازون به شدت سود می داد.


2002

در اکتبر 2002، آمازون فروش لباس را هم به فروشگاه خود اضافه کرد. او این فروش را با همکاری برندهای مطرح لباس مانند گپ، نورداستورم، و لنز اند انجام داد. در سال 2003 آمازون A9 را معرفی کرد. A9 در واقع موتور جست و جویی بود که تنها در وب سایت هایی جست و جو می کرد که به نوعی در فروش اینترنتی دست داشتند. همزمان، آمازون، فروشگاه آن لاین لوازم ورزشی را هم به مجموعه خود افزود و بیش از 3000 برند مختلف ورزشی را در آن عرضه کرد. در سال 2006 آمازون فروش سالانه ای بالغ بر 7/10 میلیارد دلار داشت و امروز هم بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان است.


در سال 2007 جف بزوس فکر کرد که باید انقلابی در صنعت خواندن به وجود آید. از زمان اختراع خط، این کتاب های کاغذی بودند که یار مهربان خوانندگان لقب داشتند. اما بزو با خود اندیشید که در قرن 21 این یار مهربان می تواند یک «گجت» باشد. پیش از او بسیاری این کار را البته آزموده بودند اما مشکل دستگاه های آنان این بود که شباهتی به صفحه کتاب نداشتند و از خود نورهایی ساطع می کردند که پس از مدتی خواندن، ذهن را خسته می کرد.


جف بزوس، دریافت که این خلأ را باید با یک نوآوری پر کند. آنها سه سال کار کردند و تکنولوژی E-ink را عرضه کردند. این تکنولوژی بیشترین شباهت را به کتاب داشت و نوشته های آن طوری به نمایش درمی آمد که گویی آن را با خودنویش نوشته اند. او علاوه بر آن تکنولوژی وایرلس را هم به دستگاه های خود عرضه کرد که خوانندگان را قادر می کرد با کیندل خود به خرید، دانلود و خواندن کتاب بپردازند. کیندل همچنین خوانندگان را قادر می کرد که در آن واحد صدها کتاب را در دستگاهی 200 گرمی همراه خود داشته باشند و کتاب های جدید با قیمت 9/99 دلار عرضه می شد که بسیار ارزان تر از کتاب های چاپی بود.




با معرفی کیندل، آمازون به سرعت 95 درصد بازار کتاب الکترونیکی آمریکا را در اختیار گرفت اما اولین چالش بازار برای آمازون زمانی بود که اپل، آی پد را در سال 2010 معرفی کرد. این وسیله را می شد به شکل کتاب الکترونیکی هم استفاده کرد و به علاوه امکانات بسیار بیشتری از کیندل داشت. بزوس سریع به فکر افتاد و امکاناتی مانند 3G هم به دستگاه خود اضافه کرد و قیمت را آنقدر پایین آورد که دیگر نتوان با آن رقابت کرد. در واقع در رقابت با اپل، آمازون بر برتری های خود تکیه می کرد: اندازه کوچکتر، قابلیت خواندن در نور آفتاب که اپل فاقد آن بود و عمر باتری طولانی تر.




2010
آمازون در امروز


در سال 2010، آمازون با کمپانی ویلی قراردادی امضا کرد. ویلی صاحب امتیاز بسیاری از اثرهای کلاسیک در آمریکاست و بدین ترتیب آمازون برگ برنده دیگری رو کرد و بسیاری از اثرهای کلاسیک را به صورت مجانی در اختیار مشترکان خود قرار داد. به زودی ثابت شد که با ابداع وسیله های جدید خواندن الکترونیک میزان مطالعه کتاب بالاتر می رود و در نتیجه فروش بیشتر می شود و قیمت پایین تر را جبران می کند.


در اواسط دهه 2010 فروش کیندل به رقم اعجاب انگیز 28/2 میلیارد دلار رسید و میزان فروش الکترونیک کتاب در کیندل هر سال 200 درصد رشد داشته است. پیش بینی بزوس این است که عمر کتاب های کاغذی به پایان رسیده است. بسیاری اختراع صنعت چاپ را توسط گوتنبرگ آغاز عصر جدیدی در صنعت و علم می دانند. آیا بزوس می تواند گوتنبرگ زمان ما باشد و عصر جدید دیگری آغاز کند؟ آمارها که به این سوال جواب مثبت می دهند.


چگونه والدین با خواستههای نامعقول بچهها برخوردکنند؟

برترین ها: دختر کوچولو، هفت، هشت ساله به نظر می‌رسید و از همان نیم‌ساعتی که توی موبایل‌فروشی، کنار من ایستاده بود، پیدا بود که هیچ وقت در زندگی‌اش، «نه» نشنیده؛ چون آن‌قدر برای خریدن یک تلفن مد روزتر، گریه کرد که کم مانده بود آقای فروشنده، گلکسی را دودستی تقدیم کند تا شاید این جوی روان اشک‌هایش خشک شود. مادرش که هم معذب شده بود، هم کلافه، در پاسخ به نگاه کمی متعجب من گفت: «با این‌که هر دقیقه، یک هوس تازه می‌کنه، ولی من طاقت ندارم بهش نه بگم. آخه من همین یک بچه رو دارم. بعضی وقتا هم نگران می‌شم نکنه دارم لوسش می‌کنم؟!»


بچه‌ها، به‌خصوص پرتوقع‌ترها، از شنیدن کلمه نه که راحت و سریع، از دهان والدین خارج می‌شود و تکلیف را یک‌سره می‌کند، بیزارند و برای خواسته‌های رنگارنگ‌شان، تنها انتظار شنیدن یک بله جادویی را دارند. با این حال، گاهی پدر و مادر، در اجابت خواسته‌های فرزندشان، دچار تردید می‌شوند، چون نمی‌دانند آیا او می‌تواند مسوولیت داشتن آن‌چه را درخواست کرده، به‌عهده بگیرد یا درباره چگونگی استفاده صحیح از آن، آگاهی دارد.


بخریم یا نخریم؟


اگر قرار است برای کودک، وسیله‌ای خاص مثل رایانه و لپ‌تاپ شخصی، تلفن همراه شخصی و...، تهیه شود، بهتر است برای این کار، دلیل قانع‌کننده‌ای وجود داشته باشد یا نیاز به خرید آن از سوی والدین، احساس شود. خریدن وسایل غیرضروری، به صرف این‌که «بچه‌های مردم هم دارند» یا «بچه من دوست داره  وسایلش رو مد باشه»، چندان درست نیست. خرید این وسایل، در صورت تمایل پدر و مادر، باید با گذاشتن قانون‌ها و محدودیت‌ها همراه باشد و نظارت و کنترل والدین، حتما در مورد آن‌ها اعمال شود.

چه کنیم که «وجدان‌درد» نگیریم


همه پدرها و مادرها دوست دارند تا آن‌جا که ممکن است، خواسته کودک‌شان را برآورده کنند، اما باید بدانند که این تقاضاها، چه‌قدر منطقی و قابل تامل هستند. وقتی فرزندتان، خواسته‌ای از شما دارد، به شرایط خانواده خودتان فکر کنید و ببینید خرید این وسیله خاص، چه اثرات مثبت یا منفی، برای شما و فرزندتان دارد. سپس، با جمع‌بندی این موارد، تصمیم‌گیری کنید.

گول نخورید


«تو، پدر یا مادر خوبی نیستی. من رو دوست نداری. پدر و مادر دوستم رو ببین. تا لب تر می‌کنه، هر چیزی که می‌خواد، براش آماده می‌کنن». این‌ها نمونه‌ای از بازی‌های کلامی کودکانه است که هدف‌شان، گول زدن شماست! بچه‌ها می‌خواهند شما را دچار احساس گناه کنند تا به خواسته‌هایشان برسند. وقتی خواسته‌های بچه‌ها برآورده نمی‌شود، سراغ این حرف‌ها می‌روند و پدر و مادر را از نظر احساس و میزان محبت‌شان، زیر سوال می‌برند. بهترین راه این است که شما، پای اصول خود بایستید و یک نه قاطعانه بگویید؛ زیرا صلاح کودک خود را بهتر از هر کس دیگر، حتی خود او می‌دانید.


گران قیمت ترین مرسدس بنز SL500 نایت ادیشن در تهران .............


 برترین ها: باSLهای مختلفی در این چندسال اخیر به کمک دوستان رانندگی کرده ام، اما وقتی صحبت از یک SLخاص با سیستم اگزوز دستکاری شدهAMG به میان می آید، هر شخصی را وسوسه می کند تا به نوعی با این خودرو دیدار کند. به کمک یکی از دوستان ملاقاتی ترتیب دادیم با یک دستگاه مرسدس بنز  SL500Night Edition با رنگ مشکی مات. خودرویی که طبق اظهار مالک، اولین نمونه وارد شده به کشور است و هزینه خرید آن درحدود400میلیون تومان برای وی آب خورده است.


دراین گزارش نمی خواهیم رقابت دیرینه بنز و ب ام و را به میان آوریم. چون با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه خواهید رسید طیف و تنوع محصولات مرسدس بنز از قدیم تا به حال انتخاب را سخت کرده، درصورتی که این تنوع برای محصولات ب ام و چندان فراوان نیست. کلاسSL مرسدس بنز، جوان پسند و بی رقیب است. به?خصوص آنکه نسل جدید این کلاس با ظاهری بسیار جذاب و اسپرت تر روانه بازار شده. ب ام و سری6 را نمی توان رقیب جدی برای این مدل در بازار ایران به حساب آورد. قدرتمندترین پیشرانه مورد استفاده در سری6 موجود در بازار ایران همان پیشرانه شش سیلندر خطی 3لیتری است، در صورتی که SL500، مجهز به نیروگاه 8سیلندر 5.5لیتری است. البته با ورود مرسدس بنزE350 کابریولت به بازار ایران، سری6 را می توان رقیب Eکلاس حساب کرد تا SL!


تاریخچه کلاسSL بسیار طولانی است، البته با یک جست و جو در اینترنت می توانید تاریخچه کامل این کلاس 2در گرندتورر را پیدا کنید. مختصر این تاریخچه ورود شش نسل از SLها به بازار جهانی است. اولین نسل درسال 1954 وارد بازار شد و نسل ششم که هم اکنون به عنوان آخرین نسل شناخته می شود در اواسط سال 2012 وارد بازار شده است. نمونه مورد آزمایش مدل Face Lift شده نسل پنجم باکد R230 است. مرسدس برای این مدل از جعبه دنده جدید7سرعته استفاده کرده است.

ضعیف ترین موتور استفاده شده بر روی این اطاق 231 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه قدرت تولید می کند و حداکثر گشتاور خارج شده از آن 300 نیوتن متر در دور4900 دقیقه است. این ارقام تنها از یک پیشرانه 6 سیلندر خورجینی استخراج می شوند. پیشرانه ای که حجم دقیق آن 3498 سی سی است و به عنوان ضعیف ترین پیشرانه مورد استفاده در این مدل شناخته می شود!!!

سومین پیشرانه هم آرایشVشکل دارد و 8سیلندر است. 5461 سی سی حجم دقیق آن است، به همین دلیل بعضی ها به این مدل SL550 و SL500 می گویند. هر دو نامگذاری درست  است و جای هیچ ایرادی نیست. سومین پیشرانه ای که درون SLقرار دارد می تواند در دور6000 دقیقه 387 اسب بخار قدرت تولید نماید. در 2800تا 4800 دور دقیقه نیز می توانید با بازی کردن برروی پدال گاز گشتاروی معادل 530 نیوتن متر دریافت نمایید.

مابقی پیشرانه ها که دارای حجم های 6.2 و 6لیتر و قدرت های605، 661 و 518 اسب بخار هستند نیز اجازه دریافت مجوز برای پلاک ملی را در کشورمان ندارند. قدرتمندترین پیشرانه برایAMG SL65 Black Serries است که دارای 12سیلندر با آرایش خورجینی و حجم6لیتر با قدرت661 اسب بخار است. هرکدام از این مدل ها برای خود داستان مفصلی دارد، که محدودیت صفحه این اجازه را نمی دهد تا شاهنامه ی کلاسSL را بیان کنیم. پس به همین چند سطر بسنده می کنیم.

   خارج از کابین چه می گذرد؟!


SL مورد آزمایش فرق چندان زیادی با نمونه های موجود در بازار ایران ندارد. رنگ بدنه و تودوزی داخل کابین اصلی ترین تفاوت های نمونهNight Edition با مدل های استاندارد است. اگر بخواهیم از ظاهر بیرونی خودرو شروع کنیم، اولین نکته ای که جلب توجه می کند رنگ مشکی مات بدنه است. این رنگ همانند رنگ های متالیک جذابیت خاصی برای خودرو ایجاد کرده است. درقسمت جلو، سپر استاندارد آن در ایران با نمونه AMG تعویض شده است. چراغ های مه شکن بیضی شکل جای خود را به چراغ های دایره ای کوچکتر داده اند و لبه های کناری سپرها مجهز به هواکش شده اند.

همان?طور که اشاره شد این خودرو در تهران مجهز به کیتSL63AMG شد. به همین دلیل سپر عقب و سیستم اگزوز آن تغییر کرده است. در قسمت کناری هواکش شیاردار استاندارد حذف شده و هواکش نقره ای رنگ با نوشته6.3AMG جایگزین شده است. رینگ های 19 اینچ پنج پره مورد استفاده در این مدل ساخت AMG است. کالیپرهای ترمز نیز با عبارت مرسدس بنز منقش شده اند. در جلوی آینه های جانبی عبارتNight Edition حک شده که به نوعی خاص بودن خودرو را بیان می کند. تغییر خاص دیگری به چشم نمی خورد. اما قسمت انتهایی خودرو با کمی تغییر جذاب و اسپرت تر شده است. اولین چیزی که در این قسمت مشاهده خواهید کرد سراگزوزهای دوبلAMG است که در نمونه استانداردNight Edition سراگزوزها کاملاً با مدل های استانداردSL همخوانی دارند. برروی سپر نیز یک پوشش پلاستیکی شبیه به دیفیوز قرار گرفته که در اصل برای نمونه های63AMG و65AMG دیفیوزر تعبیه می شود. این قسمت در کنار باله کوچک Dynamic Performance که در انتهای صندوق بار نصب شده ظاهری خشن و جذاب تری را ایجاد کرده است. البته برچسب هایAMG و SL63 حک شده که توجهی به عبارت SL63 نکنید.




 


 

   قایق لوکس اما بسیار سریع


بازکردن درهایSL و وارد شدن به کابین آن، همانند سوار شدن برروی یک قایق لوکس تندرو است. برروی پارکابی ها نیزAMG حک شده تا از همان ابتدا همه چیز را برای راننده و سرنشین مشخص کند. تودوزی مشکی کابین کاملاً با رنگ بدنه هماهنگ است. بخشی از تودری?ها و کنسول با فیبرکربن نقره ای پوشانده شده اند که با رینگ ها و جلو پنجره این رنگ بندی هماهنگ است. صندلی هایSL-Night Edition فرق چندانی با مدل های استاندارد ندارد، اما طرح و دوخت آنها متفاوت و سنگین تر است. عبارت Night Edition برروی هر دو صندلی نقش بسته است. تمام رنگ?بندی کابین به غیر از کنسول و بخشی از تودری ها مشکی است و کاملاً یک رانندگی اسپرت و مخوف را برایتان همراه دارد، به?خصوص آنکه اگر با این خودرو در شب رانندگی نمایید صدای مهیب و کمی گوشخراش سیستم اگزوز و رنگ مشکی مات بدنه، همگان را متحیر خواهد ساخت.


 


   پیشرانه سیستم اگزوز و بازی با پدال گاز


برای روشن کردن نیروگاه 8سیلندرSL از استارت سردنده می توان استفاده کرد. اهرم دنده، پدال ترمز و بعد از آن فشار دادن دکمه دایره ای شکل روی سردنده باعث می شود تا پیشرانه 400 اسب بخاری (با استفاده از کیت اگزوزAMG حدود15اسب بخار بیشتر قدرت تولید می کند) با درهم آمیخته شدن صدای سیستم اگزوز روشن شود. صدایی بسیار جذاب و گیرا در این لحظه خواهید شنید. این تازه آغاز کار است. جعبه دنده 7سرعته اتوماتیک با قرار گرفتن در حالتD شما را به ریس خیابانی دعوت می کند. هنوز پای خود را برروی پدال گاز قرار نداده ام، اما صدای بم سیستم اگزوزAMG کاملاً به گوش می رسد. با خلاص کردن ترمز پدالی حرکت را آغاز می کنیم. با وارد شدن به خیابان اصلی بازی با پدال گاز را شروع می کنم. باعبور دور موتور از دور2000به بالا صدای خروجی اگزوزها به صورت پلکانی افزایش می یابد و در هر دوری صدای خاصی گوشهایتان را نوازش می دهد. البته این صدا در دورهای بالای5000دقیقه کمی آزار دهنده است. اگر بخواهم مقایسه ای با صدای سیستم اگزوز مرسدس بنزSLS  AMG که چند ماه پیش فرصت رانندگی با آن را به?دست آوردم، داشته باشم. باید بدون اغراق اعتراف کنم صدای SL500مورد آزمایش خشن، تیز و برنده تر از SLSAMG است! سرعت خودرو به راحتی افزایش می یابد، جمع بودن سقف فلزیSL در حین رانندگی مزاحمتی برای حرف زدن میان دو سرنشین ایجاد نمی کند. اما عبور از سرعت 120کیلومتر درساعت باعث می شود تنها هوای وارد شده به کابین کمی آرایش موهایتان را برهم بزند. فرمان پذیری و هندلینگ SL قابل ستایش است. در هر سرعتی و در هرجاده و خیابانی به راحتی می توانید قدرت مانور SLرا به رخ دیگران بکشید. درحین ورود به یک دوربرگردان، تمایل داشتم لیز خوردن و قدرت دیفرانسیل قرار گرفته در انتهای خودرو را بسنجم، پسESP را خاموش کردم. فشار برروی پدال گاز تا انتها، باعث شد


 نعره ی دیوانه کننده پیشرانه و سیستم اگزوز قبل از هرچیز جلب توجه کند. تنها کمتر از 2ثانیه طول کشید تا مجبور شدم برای حفظ تعادل انتهای خودرو که در حین ورود به پیچ کاملاً به سمت مخالف لیز خورده بود، فرمان را برجهت عکس بچرخانم. هیجانی که در این کار به شما القا می شود فراموش نشدنی است. پیشنهاد می کنم تا زمانی که تسلط کامل برروی خودرو ندارید، به هیچ عنوان با دکمه ESP قرار گرفته کنار اهرم دنده بازی نکنید، حتی برای چند لحظه! دربخشی از مسیر با تخته کردن برروی پدال گاز و وارد شدن به یک پیچ نه چندان تند قدرت پایداری و هندلینگ SL حساب کار را دستمان داد. فرمان تند و تیز این شوالیه کاملاً گوش به فرمان شماست و با هر عکس العملی سبک رانندگی شما را عوض خواهد کرد. اما این جعبه دنده7سرعته تیپ ترونیک مرسدس بنز است که مثل همیشه با کمی تأخیر در تعویض دنده لذت رانندگی را در لحظات اول کاهش می دهد. ایراد کلی نمی توان از این هیولای400اسب بخاری گرفت، تنها نبود دوربین عقب در حین پارک کردن و حرکت با دنده عقب را می توان جز مهم ترین نواقص برخی از محصولات مرسدس بنز به حساب آورد. خودرویی که با سطح تجهیزات کامل و لوکس و برچسب قیمتی400 میلیون تومان عرضه می شود، نداشتن یک آپشن معمولی همانند دوربین عقب برای مالک حتماً کمی غیرقابل تصور خواهد بود. درکل ملاقات باSLهای مختلف با پیشرانه های 6 و 8سیلندر این تجربه را برای نگارنده ایجاد می کند که شما با خودرویی جوان پسند و اسپرت روبه رو هستید، اگر اجازه دریافت پلاک ملی برای SLSAMG ندارید

می توانید با همین پیشرانه 5.5لیتری استانداردSL لذت رانندگی را تجربه نمایید. خودرویی که بهتر است برای استفاده روزمره از آن استفاده نکنید و برای مهمانی ها و مسافرت های دو نفره آن را از پارکینگ خانه خود خارج نمایید. درپایان ضمن تشکر از آقای سامان مالک جوان خودرو جهت در اختیار قرار دادن خودرویشان، از همراهی آقایان مهرشاد فدایی نژاد و علی امیری در این آزمایش سپاسگذاریم
.


ازدواج 5 برادر و خواهر در یک روز ...........

 
 
 
جام جم آنلاین: برای بسیاری از افراد ازدواج بهترین روز زندگی آنها است. یک خانواده آمریکایی ساکن آریزونا شیوه ای را انتخاب کرد که آن را هرچه فرخنده تر کند، پنج فرزند ارشد این خانواده همگی در یک روز ازدواج کرده و در واقع یک سوپر ازدواج برگزار کردند.

خانواده والدی یک خانواده پرتعداد است و مانند همه خانواده های پرجمعیت هشت فرزند آنها همه کارها را با یکدیگر انجام می دهند. پس چرا روز ازدواج شان در یک روز نباشد.

پنج فرزند ارشد خانواده والدی تصمیم گرفتند همگی در یک روز ازدواج کرده و هرچه زودتر آنچه را که با واژه "سوپر ازدواج" شناخته می شود ،تحقق ببخشند.


داگ والدی پدر این خانواده شادمان می گوید: اگر بچه هایم در یک روز ازدواج نمی کردند ، گزینه دیگر آنها به مراتب جذابیت کمتری داشت ، طبق روال ازدواج ها مراسم ازدواج اولی باشکوه و پر زرق و برق برگزار می شد اما وقتی نوبت پنجمی می شد دیگر مساله به موضوعی عادی تبدیل شده و زن و شوهر با 30 دلار هدیه و دو عدد بلیت اتوبوس عازم  ماه عسل می شدند.

داگ می افزاید: تصمیم به برگزاری ازدواج بچه  ها در یک روز هنگامی اتخاذ شد که پسر بزرگم و یکی از دامادهای آینده هر یک نامه هایی را دریافت کردند که باید خود را برای آموزش نظامی معرفی کنند. با توجه به اینکه هیچ یک از آنها مایل نبودند مراسم ازدواج دیگری را از دست بدهند بنا براین منافع جمع را به منفعت فردی ترجیح دادند.

سرانجام در یک روز پنج مراسم ازدواج یکی پس از دیگری در یک محل برای پنج فرزند برگزار شد و فقط آنها ناگزیر شدند چهار بار لباس های خود را برای شرکت در مراسم عروسی  برادران و خواهرانشان تعویض کنند و همگی در بهترین روز زندگی شان با هم شریک شوند. پس از صرف پنج کیک عروسی متفاوت عروس و داماد های جوان عازم ماه عسل شدند اما این بار مقصد آنها متفاوت بود. مترجم: بهرام افتخاری.     

تصاویر کوچکترین بیمار قلبی پس از جراحی .............

خبرگزاری مهر: یک نوزاد که تنها 4 هفته از تولدش گذشته بود به علت بیماری قلبی مادرزادی تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت و به کوچکترین بیماری تبدیل شد که تاکنون این عمل را تنها چند روز پس از تولدش پشت سرگذاشته است.

فیبی ویتل همراه با یک بیماری قلبی مادرزادی متولد شد که موجب می شد قلب کوچکش تنها یک سوم از اکسیژن مورد نیاز برای ادامه حیات را دریافت کند.

در نتیجه این بیماری قلبی، اندازه قلب فیبی دو برابر اندازه طبیعی شد و از اندازه یک گردو به اندازه یک پرتقال رسید.

شارلوت 27 ساله و کارل 32 ساله به عنوان والدین فیبی از وی به عنوان " شجاع دل " یاد می کنند؛ چرا که پس از انجام عمل قلب در بیمارستان کودکان آلدر هی به سرعت روند بهبودی را طی می‌کند.


فیبی یک هفته پس از جراحی قلب

مادر فیبی اظهار داشت: فکر کردن به شرایطی که فیبی کوچک پشت سر گذاشت بسیار دشوار است، در هفته های اول پس از تولد وی ظاهر سالمی داشت اما درون وی سلامت نبود.

وقتی فیبی تنها یک هفته داشت یک ذات الریه شدید را پشت سر گذاشت و به دنبال انجام آزمایشها و اسکنهایی از قلب وی نگرانی نسبت به قلب وی افزایش یافت و با شرایط بحرانی در بیمارستان بستری شد.

پزشکان بیماری وی را " شریان غیرعادی کوروناری چپ از شریان ریوی (ALCAPA) تشخیص دادند به این معنا که شاهرگ ماهیچه قلب وی اتصال مناسبی با قلب برقرار نکرده بود و این امر مانع گرفتن اکسیژن کافی بوده است.

ظرف چند ساعت پزشکان تشخیص دادند که اگر عمل جراحی قلب روی این شریان قلبی انجام نشود جان فیبی در معرض خطر قرار دارد.

90 درصد از کودکانی که با این بیماری قلبی متولد می شوند، آنقدر زنده نمی مانند که در نخستین جشن تولد خود شرکت کنند.


دو روز پس از جراحی در بیمارستان آلدر هی ؛ پزشکان نسبت به سرعت بهبود وی ابزار شگفتی کرده اند

از هر 20 هزار نوزاد که متولد می شود یک نفر از آنها به این بیماری مبتلا است و اغلب تا چند هفته و یا چند ماه پس از تولد تشخیص داده نمی شود.


بیمارستان آلدر هی برای جراحی فیبی آماده می شود، فیبی سه روز پس از جراحی را در بخش مراقبتهای ویژه سپری کرد

پس از این که فیبی به اتاق جراحی منتقل شد پزشکان تلاش کردند که والدین وی را برای بهبودی طولانی و دشوار فیبی آماده کنند، اما فیبی پس از اینکه تنها سه روز در بخش مراقبتهای ویژه بود و یک هفته در بخش مراقبت بیماران قلبی سپری کرد آماده بازگشت به خانه بود.

این جراحی به موقع می تواند یک زندگی عادی برای فیبی به دنبال داشته باشد و مراجعات منظم به پزشک برای تنظیم ضربان قلب وی ضروری است. 

زن ایرانی پرورش دهنده تمساح .............!!!!!

زیست بوم:  تمساح برخلاف ظاهر خشنش، موجودی آرام، منزوی و خیلی حساس است و در مورد کوچکترین تغییر محیط که برخلاف انتظار و نحوه زندگی اش باشد به راحتی تلف می شود.

همین چند وقت پیش بود که در خبرهای آمده بود "الهام آبتین” کارشناس ارشد محیط زیست، در مزرعهای کروکودیل پرورش میدهد. شنیدن این خبر که یک زن بتواند با این موجودات غول پیکر و البته خشن، سر و کله بزند آن قدر جالب است که باور نمیکردی حقیقت داشته باشد!

از مزرعه اش که میپرسی سر درد دلش باز می شود و می گوید: مزرعه پرورش تمساح درکار نیست و تنها چیزی که وجود دارد مزرعهای تحقیقاتی است که در زمینه تمساح های منطقه کار میکنند. این مرکز در چابهار قرار دارد و بازدیدکنندگان هم می توانند تمساحها را از نزدیک ببینند.
 
نیاز به یک مرکز تحقیقات در مورد کروکودیلها چطور احساس شد؟


سازمان محیط زیست وظیفه اش حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی است. در عین حال، تمساح گونه ای منحصر به فرد است که فقط در این بخش از ایران وجود دارد. گونه ای شاخص که یکی از نمادهای محیط زیست منطقه است.
 
چه تفاوتی با گونه های دیگر در کشورهای مختلف دارد؟

با توجه به شرایطی که در ایران وجود دارد، این گونه در محیطی کاملاً محدود زندگی میکند. ممکن است در کشورهای دیگر تمساحها با گونه های دیگر اختلاط داشته باشند، اما تمساح های ایران از لحاظ نژاد خالصند و مردم هم به حفاظت این گونه خیلی علاقه دارند.
 
چرا؟

چون اعتقادات سنتی در موردتمساح ها در منطقه وجود دارد و مردم معتقدند که آنها مقدس هستند و اگر روزی نباشند، آب هم وجود ندارد و خشکسالی میشود.
 
در مرکز چه کار تحقیقاتی صورت میگیرد؟

برای این گونه های باید بنای حفاظتی در نظر گرفته شود و برای این کار باید زیستگاه طبیعیشان را شناخت. ضمن این که باید بدانیم چه پوشش گیاهی و چه گونه های جانوری و گیاهی در محل طبیعی زندگی این جانور وجود دارد، در این صورت با الهام از طبیعت میتوان زیستگاهی مصنوعی و موفق ایجاد کرد.
 
چند تمساح در این مرکز وجود دارد؟


تعداد محدودی هستند.
 
یعنی به خطر تعداد محدود است که به آن مزرعه میگویی؟

در مزرعه همه چیز باید مجزا باشد، جایگاه نگهداری نوزادان از بالغین و بخش تحقیقاتی و … ضمن این که در مزرعه علاوه بر کار تحقیقاتی، هیچ چیز حیوان هدر نمیرود، فرآورده های خونی، گوشت، دندان و پوستش برای مصارف دارویی و گاهی تزئینی استفاده میشود.
 
دنبال راه اندازی مزرعه نیستی؟


خیلی دوست دارم این اتفاق بیفتد و یک روز بخش خصوصی در این بخش سرمایه گذاری کند. چون طرحی است که از نظر اقتصادی جواب میدهد و صنعتی است که در کل دنیا شناخته شده است.
 
چه کار تحقیقاتی روی تمساحها انجام میدهی؟

ما بیشتر روی حفاظت این گونه کار میکنیم و هدف مان این است که این جمعیتی که در اینجا زندگی میکنند، حفظ شود. شناخت دقیق زیستگاه، برآورد جمعیت، بررسی راه کارهای حفظ و افزایش جمعیت موجود کارهایی است که روی آنها تحقیق و بررسی انجام میگیرد.
 
یعنی کاربرد دارویی ندارند؟

نه چون این فعالیتها فقط در مزرعه پرورش کروکودیل قابل انجام است.
 
پرورش کروکودیل چقدر هزینه دارد؟


یک کروکودیل نسبت به نوع گونه و نحوه نگهداری، هزینههای متفاوتی دارد و چون در ایران روی این زمینه کار علمی صورت نگرفته، نمیتوان قیمت دقیقی ارائه کرد و عوامل گوناگونی در آن موثر است، مثل این که گونه های مولد از کجا وارد ایران شده اند و …
 
در مورد مجوز چطور؟ این اتفاق به راحتی میافتد؟

نه. سازمان محیط زیست به راحتی به هر کسی که بخواد مزرعه بزند، مجوز نمیدهد و باید توجیه اقتصادی و فنی کار درست باشد تا بتوانند مجوز بگیرند.
 
فکر میکنی چرا در زمینه پرورش کروکودیل کار علمی صورت نگرفته در حالی که این کار در کشورهای دیگر متداول است؟

چون این گونه از اول شناخته شده نبوده است. وقتی میگویی پرورش تمساح خیلی ها تصور میکنند قرار است با دایناسور مواجه شوند و آنها گونه ای خیلی عجیب و غریب اند در حالی که این طور نیست و تمساح ها گونه ای ارزشمندند که ما هنوز در مراحل اولیه شناختشان هستیم و تا این اطلاعات کامل نشود، نمیتوان کار بزرگ تری مثل مزرعه پرورش را که پشتوانه علمی و تحقیقاتی زیادی نیاز دارد، شروع کرد.
 
کسی هم دنبال این کار نبوده است؟

مدعی زیاد است و خیلی ها اعلام آمادگی کرده اند اما این کار با نگهداری چند تمساح اتفاق نمی افتد و باید گونه های مولد کاملاً بررسی شود.
 
در مورد تکثیرشان چطور؟


زادآوری هم حداقل چند سال طول میکشد و معمولاً صبورانه در این مورد تصمیم گرفته نمیشود. در حال حاضر چندین تمساح در باغ پرندگان جزیره کیش نگهداری میشوند و بالطبع چون از زیستگاه اصلی اش خارج شده اند امکان تولید مثل هم ندارند.
 
ما از لحاظ تکنیک و کارشناس مشکل داریم یا تامین منابع مالی؟


سرمایه گذاری وجود ندارد که وقت بگذارد و این کار را در دراز مدت انجام بدهد و آن را به عنوان کار اصلی اش در نظر بگیرد.
 
تحقیقات در زمینه استخراج فرآوردههای دارویی از این گونه به طور کامل انجام شده است تادر صورت لزوم مورد استفاده قرار بگیرد؟

تحقیقات انجام شده است؛ اما بیشتر داروهایی که از این گونه استخراج میشود براساس باورهای بومی منطقه است. چیزی مثل روغن مار و … که بیشتر به صورت محلی وجود دارند.
 
در کشور های دیگر چه استفاده دارویی از این گونه میشود؟

از خون حیوان فرآورده تهیه میکنند، مثلا ممکن است از خون خشک شده آن برای درمان استفاده شود اما ما در این مورد کار تحقیقاتی انجام ندادیم.
 
کار کردن با تمساح چه حال و هوایی دارد؟

موقع کار با هر گونه باید رفتارشناسی آن را دانست و اگر این اتفاق بیفتد، خیلی راحت میتوان با آن ارتباط برقرار کرد.
 
تمساحها عادتهای شکار خاصی دارند؟

بله. مثلا عادت دارد که از یک طرف حمله میکند و از طرف دیگر با دمش ضربه میزند. معمولا شکار را داخل آب میبرد و خفه میکند.
 
هر کسی میتواند با شناخت این رفتار ها با تمساح ارتباط برقرار کند؟


بستگی به علاقه فرد دارد. ارتباط برقرار کردن با آن کمی سخت است اما اگر رفتارهای تهاجمی حیوان شناخته شود، میتوان با آن ارتباط برقرار کرد.
 
میشود تمساح را اهلی کرد؟

وقتی این حیوان را از محیط طبیعی اش جدا میشود، مسلماً رفتاری را که در حیات وحش دارد نخواهد داشت. در محیط طبیعی وقتی انسان نزدیک میشود اگر بیرون آب باشد، به محض دیدن انسان خود را داخل آب می اندازد و اگر در حال شنا کردن باشد زیر آب میرود اما در محیط مصنوعی در هر فاصلهای آن حساسیت را ندارد.
 
از دیدگاه کسی که با این حیوانات سر و کار دارد، تمساح چه موجودی است؟

برخلاف ظاهر خشنش، موجودی آرام، منزوی و خیلی حساس است و در مورد کوچکترین تغییر محیط که برخلاف انتظار و نحوه زندگیاش باشد به راحتی تلف میشود.
 
چقدر عمر می کند؟

معمولا در 7 تا 8 سالگی بالغ میشود که بین نر و ماده متفاوت است و بستگی به این دارد که بعد از طی دوره زادآوری محیط زندگیشان چطور باشد و چقدر تهدید کننده طبیعی وجود داشته باشد.
 
روی عوامل تهدید کننده زندگیشان هم کار تحقیقی صورت گرفته است؟

مسلماً؛ در ایران عوامل انسانی که این موجود را تهدید کنند خیلی کمتر از عوامل طبیعی وجود دارد و آن هم برگرفته از عقاید محلی و بومی منطقه است. این حیوانات در منطقه شکارنمیشوند چون خوردن گوشتشان اصلا رایج نیست و به دلیل اعتقادات محلی از پوستشان هم استفاده اقتصادی نمیشود اما عوامل طبیعی مثل سیل و خشکسالی همیشه تهدیدشان میکند.
 
به عنوان تنها زنی که در این مرکز با تمساح ها کار می کنی، چه انگیزهای تو را مصمم می کند؟

علاوه بر کار تحقیقاتی و علمی که روی این گونه انجام میدهم علاقه خاصی هم به تمساح ها دارم و خیلی دوست دارم روزی مزرعه پرورش کروکدیل راه اندازی کنم.
 
فکر میکنید چه زمانی این اتفاق بیفتد؟


زمان خیلی زود میگذرد؛ بنابر این دوست دارم هر چه زودتر این مزرعه پا بگیرد.
 
حرف آخر؟

میخواستم بگویم چون من زن هستم، تنها کار و زحمت من نباید دیده شود چون محیطبانان زیادی هم در این مرکز زحمت میکشند و اگر حمایت مسوولان محیط زیست منطقه نبود، شاید این کار هیچ وقت انجام نمیشود. با این حال فکر میکنم اگر کسی با شناخت و آگاهی وارد هر کاری شود، خیلی بیشتر از آن چه فکر میکند، موفق میشود و تا زمانی که امید وجود داشته باشد، هر چیزی امکانپذیر است.    








گزارش خواندنی از مصرف مشروبات الکلی .................!!!!؟؟؟

مجله مهر: از ترس، ته گلویش خشک شده بود. مردمک چشمانش گشادتر از قبل، روی سفیدی چشمها که حالا رگ های پرخون آن بیرون زده بود تکان می‌خوردند و اطراف را می‌پاییدند.

از مغازه که بیرون آمد، نگاهی به اطراف انداخت. کیسه مشکی را زیر کاپشنش مخفی کرد و تند تند عرض خیابان را پیمود. ناگهان با شنیدن صدای آژیر ماشین پلیس، رنگ از رویش پرید اما با گذشت ماشین از خیابان نفس راحتی کشید و به راهش ادامه داد. به کوچه که رسید کیسه را به دست گرفت و شروع به دویدن کرد.

 در خانه را که با کلید باز کرد، نفس راحتی کشید و پشت در نشست. لبخندی بر لبانش نقش بست و رنگ به صورتش بازگشت... به یاد شب افتاد و میهمانی که قرار بود با دوستانش برگزار کنند. به یاد مستی و بی هوشی و خلاء که افتاد تمام ترسش فروکش کرد. جراتی گفت و کیسه را داخل یخچال گذاشت... به فکر شب بود و خوشگذرانی اما نمی‌دانست این شب پایان خوشی نخواهد داشت...

 

فرمانده نیروی انتظامی: 130هزار معتاد الکلی داریم


هر از چند گاهی نقل قولی از یکی از مسئولان کشوری مبنی بر مصرف و اعتیاد الکل در جامعه موجی از اخبار و گزارشات را دراین باب به راه انداخته و موجب می‌شود تا پاسخ های متفاوت و گاه متناقضی از مسئولان در این باره شنیده شود.

به عنوان مثال آماری که چندی پیش از سوی فرمانده نیروی انتظامی کشور مبنی بر وجود 130 هزار معتاد به الکل در جامعه موجب شد تا مسئولان وزارت بهداشت نیز به خود آمده در خصوص مصرف بالای الکل در جامعه سخن به میان آورند. تا جایی که باقر لاریجانی قائم‌مقام وزیر بهداشت و رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران هم مصرف الکل را نگران کننده دانست و حتی درباره توزیع نوعی از آن در برخی داروخانه های کشور هشدار داد.

آمار دیگری در این باره می‌گوید که در برخی مناطق کشور آمار سوءمصرف الکل بالاست برآورد می‌شود که سالانه بین 60 تا 80‌میلیون لیتر انواع مشروبات الکلی به کشور قاچاق می‌شود.

این درحالی است که این آمار جدا از مشروباتی است که در کشور به صورت دست ساز و خانگی تهیه می‌شود که اتفاق منجر به پر پول کردن جیب های عده ای از افراد و راهی شدن تعداد بیشماری از مصرف کنندگان این محصولات به بیمارستان و گاه به قبرستان‌ها شده است.

اما مشکل اصلی از جایی آغاز می‌شود که به دلیل حرام بودن مصرف مشروبات الکلی برخی مسئولان با پنهان کاری سعی در پاک کردن صورت مسئله را دارند اما واقعیت این است که عدم مطرح کردن چنین مسائلی می‌تواند عمق فاجعه را بیشتر کرده و راه حل چنین موضوعاتی را پیچیده تر کند.

مصرف مشروبات الکلی به 18 سال رسیده است

آنطور که دکتر مجید ابهری می‌گوید در 10 سال گذشته مصرف مشروبات الکلی به حداقل 18 سال رسیده است و الکلیسم به عنوان یک اعتیاد ویرانگر در رنج سنی 25 تا 40 سال مشاهده شده و مشروبات مصرفی معمولا از طرق مختلف به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

این آسیب شناس اجتماعی ادامه می‌دهد: با توجه به گسترش روزافزون مصرف مشروبات الکلی به عنوان یکی از ابزارهای ناتوی فرهنگی معمولا کسانی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند به سه گروه تقسیم می‌شوند. دسته اول کسانی که به دنبال ترک مواد مخدر و بر اثر آموزش‌های غلط این حرکت را به عنوان جایگزین انتخاب کرده در حالیکه از این حقیقت غافل هستند که جایگزینی مشروبات الکلی به جای مواد مخدر تخریب مضاعف روی سیستم عصبی و دستگاههای اصلی بدن مانند قلب و مغز دارد.

گروه دوم مصرف کنندگان این مواد به گفته این متخصص علوم رفتاری، جوانانی هستند که به خاطر ضعف مهارت‌های زندگی به دعوت دوستان خود پاسخ گفته و به عنوان تفریح و سرگرمی از مشروبات الکلی استفاده و در هر فرصت به دست آمده مانند میهمانی‌ها و یا (پارتی) یا گردش‌های گروهی اقدام به نوشیدن مشروبات الکلی می‌کنند. همچنین وی گروه سوم را افرادی می‌داند که از قبل از انقلاب به مصرف الکل آشنا بوده و اکنون نیز بر اساس عادت خود این حرکت را انجام می‌دهند.

 

داروخانه ابزاری برای رسیدن به مقصود

یکی از راه هایی که برخی از مصرف کنندکان الکل برای دسترسی به این ماده بر می‌گزینند، مراجعه به داروخانه‌ها و تهیه الکل سفید و طبی و استفاده خوراکی از آنهاست.

یک داروساز که نمی‌خواست نامش ذکر شود، در این باره می‌گوید: برخی ازفراد به داروخانه های مراجعه و درخواست خرید الکل سفید و طبی دارند که از ظاهر آنان می‌توان فهمید که این ماده را برای مصرف دارویی نمی‌خواهند. اما برخی فروشندگان به فروش این ماده به این افراد اقدام می‌کنند.

او همچنین ادامه می‌دهد: اخیرا نوع شیشه کتابی برخی از الکل‌ها که قابل حمل آسان در جیب است به بازار آمده و بعید نیست که انواع شکیل تر آنها در راه باشد. بعید است که مسئولان وزارت بهداشت و صنایع و مقامهای مرتبط ندانند که این الکل‌ها فقط به درد شراب می‌خورد و هیچ مصرف داروخانه‌ای ندارد.

مشروبات دست ساز، آلت قتل مصرف کنندگان

ممنوع بودن تولید، توزیع و فروش مشروبات الکلی در کشور باعث شده تا عده ای سودجو به تولید مشروبات الکلی دست سازی روی بیاورند که مصرف آنها کثرا خبرساز می‌شود.

دکتر ابهری در این باره می‌گوید: یکی از طرق دسترسی به مشروبات، انواع دست ساز و خانگی آن است که به دلیل قیمت پایین و قابل دسترس بودن طرفداران زیادی در بین مصرف کنندگان الکل دارد. خطر کور شدن و مسمومیت مشروبات دست سازی که توسط برخی افراد سودجو به طور خانگی تهیه می‌شود به شدت بالا بوده و تولید کنندگان و فروشندگان فقط به قصد به دست آوردن پول اقدام به این کار می‌کنند که در این میان اینگونه افراد با تهیه شیشه‌های خالی مشروبات خارجی و پر کردن مواد شیمیایی در آنها همراه با مخلوط کردن قرص‌های خواب اقدام به عرضه مشروبات تقلبی می‌کنند.

یک متخصص بیماری های داخلی هم در خصوص مشکلاتی که مشروبات دست ساز در بدن ایجاد می‌کند، می‌گوید: هنگام تهیه مشروبات الکلی دست ساز، اگر مقدار الکل میتلیک و ناخالصی که کشنده است در این مشروبات تولید شود برای انسان کشنده است که حتی مقدار آن اگر 3 تا 4 سی سی یا حدود یک قاشق غذاخوری باشد، سبب مرگ می‌شود.

این بیماران پس از مراجعه به بیمارستان در مراحل بعدی اسید در خونشان پیدا و قند خونشان دچار اختلال می‌شود. کلیه‌ها از کار می‌افتد و بیمار نیاز به دیالیز پیدا می‌کند و طی چند روز کور خواهد شد. گاهی حتی با وجود همه تلاش‌های درمانی برای برخی مسمومان، آنها دچار بی‌هوشی و در نتیجه مرگ می‌شوند. البته در مرحله اول به بیمار ضد سم از نوع خوراکی و تزریقی داده می‌شود و پس از دیالیز، درمان‌های حمایتی بر روی فرد انجام می‌گیرد.

دکتر طاهری می‌گوید: الکلی که به عنوان مشروبات الکلی وارد بدن فرد می‌شود اتانول است که باعث حالت های کاذب شادمانی و خوشحالی می‌شود اما اگر ترکیب شیمیایی این الکل طی فرایندی به هم بخورد اتانول تبدیل به متانول می‌شود و عوارض این ترکیب آنقدر فاجعه‌آفرین است که می‌تواند باعث نابینایی صد درصدی فرد استفاده کننده شود.

خرید مرگ به قیمت 4 هزار تومان!

ستاد مبارزه با موادمخدر در سال 82 میانگین زمان دسترسی به انواع مختلف موادمخدر را 22دقیقه و مشروبات الکلی را 17دقیقه اعلام کرده بود اما نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه حاکی از آن است که زمان دسترسی به مشروبات الکلی در حال حاضر حداقل 30 دقیقه بوده که با تلفن در درب منازل تحویل می‌دهند و شبکه توزیع به طور گسترده فعالیت می‌کنند. منتها تلفن‌های عرضه کنندگان توسط افراد خاصی دست به دست می‌گردد و دادن نام آشنا و اسم رمز برای خرید و تهیه ضروری است.

همچنین برای دسترسی به الکل طبی زمان متوسط 10 دقیقه تا مراجعه به داروخانه یا مراکز عرضه اینگونه اقلام است.

علاوه بر این، گزارش‌های عینی در خصوص قیمت مشروبات الکلی نشان می‌دهد که مشروبات خارجی از هر قوطی 2 هزار تومان تا 120 هزار تومان بر اساس نوع نام و معروفیت متغیر است. در حال حاضر قیمت مشروبات تولید خانگی از 4 هزار تومان تا 10 هزار تومان متغیر بوده و عرضه کنندگان با تبلیغ دروغ خانگی اقدام به عرضه الکل طبی یا الکل اتیلیک طبی را می‌کنند.

 

کمپی برای ترک دادن الکلی‌ها

برخی مسئولان انکار اعتیاد به الکل در کشور را بی‌نتیجه خوانده و تأکید می‌کنند که باید هرچه سریع‌تر مراکز ویژه درمان اعتیاد به الکل در کشور راه‌اندازی شود به همین منظور نیز طی چند سال اخیر مرکز ملی مطالعات اعتیاد راه‌اندازی مراکز ویژه ترک اعتیاد به الکل را در دست اقدام داشته، اما متأسفانه با توجه به کمبود نیروی متخصص، این مرکز بر بررسی و درمان اعتیاد به شیشه و نیز اجرای طرح پایلوت شربت تریاک متمرکز شده است.

دکتر آذرخش مکری با اشاره به اینکه اعتیاد یک داروی خاص درمانی ندارد بلکه یک بسته درمانی دارد، یعنی درمان اعتیاد تنها با گردهم جمع شدن روش‌هایی چون دارو درمانی، روان‌درمانی، مشاوره‌های گروهی و فردی و... محقق می‌شود می‌گوید: بر این اساس درمان دارویی صرفاً پنجره یا ابزاری است برای فراهم کردن روش‌های درمانی دیگر اعتیاد که به این موضوع باید توجه شود، چرا که بسنده‌ کردن به درمان دارویی‌ ما را در درمان اعتیاد به هیچ جا نخواهد رساند.

علاوه بر آن آمار منتر شده از سوی مراجعی مانند نیروی انتظامی و قوه قضاییه مبنی بر وجود معتادان الکل در کشور نشان می‌دهد که وجود مراکزی برای ترک اعتیاد مصرف کنندگان این ماده ضروری و لازم است اما این در حالی است که مسئولان سازمان بهزیستی که متولی کمپ های ترک اعتیاد در کشور است بر این باورند که هنوز معتادان به الکل در جامعه به اندازه ای نیستند که مراکز به خصوصی برای ترک آنان در جامعه نیاز باشد.

محمد نفریه در پاسخ به این سوال که چرا در ایران کمپی برای ترک اعتیاد به الکل وجود ندارد می‌گوید: کمپ‌ها در همه موارد همکاری می‌کنند زیرا اعتیاد یک چیز واحدی است و بسیاری از کسانی که به کمپ‌های ما مراجعه می‌کنند دارای انواع اعتیادها به مواد مخدر، انواع محرک‌ها و الکل هستند. همچنین در حال حاضر معتاد به الکل که بی‌خانمان هم باشند به تعداد زیادی در کشور وجود ندارد و به همین خاطر نیازی به وجود چنین کمپ‌هایی نیست اما با اختصاصی شدن کمپ‌ها می‌توان برخی از آنها را نیز به این منظور اختصاص داد.

فرید براتی سده نیز در اینباره با اشاره به اینکه مباحث مربوط به الکل و پیشگیری از گرایش به آن در میان افراد در حال پیگیری است و ممکن است سازوکارهای مبارزه با اعتیاد الکل طراحی شود اما با توجه به قرار گرفتن کشور ما در مسیر ترانزیت مواد مخدر، اولویت نخست مواد مخدر است می‌گوید: در حال حاضر میزان معتادان به الکل تا حدی نیست که به کمپ‌های تخصصی این موضوع نیازی باشد.

در این میان تنها قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدراست که با تاکید بر اینکه هیچ مرکزی برای ترک اعتیاد الکل در کشور وجود ندارد می‌افزاید: شورای اجتماعی کشور و وزارت کشور به صورت جدی مطالعاتی در زمینه کمپ‌های ترک اعتیاد الکل انجام می‌دهند تا اقدامات موثر در این خصوص انجام شود تا در آینده موضوع به جایی نرسد که درمان کردنش سخت شود.       

چرا دندان روکش میشود........؟

هفت صبح: دندان‌هایی که دیواره‌هایشان شکسته یا مقدار زیادی از ساختار آنها به دلیل پوسیدگی از بین رفته باشد؛ همچنین دندان‌هایی که به دلیل عصب‌کشی یا نازک شدن جداره، احتمال شکستن ‌شان وجود داشته باشد، با روکش‌هایی به شکل دندان ترمیم و بازسازی می‌شوند

تغذیه نامناسب و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می‌تواند دندان‌ها را دچار تخریب بر اثر پوسیدگی و وارد آمدن ضربه نیز ممکن است دندان را دچار شکستگی کند. چنین تخریبی اگر حجم عمده‌ای از دندان را در بر بگیرد، ساختار باقی‌مانده دندان نیازمند حمایت می‌شود.

پروتزهای ثابت که به آن روکش دندانی هم می‌گوییم، علاوه بر تامین استحکام برای ساختار از دست رفته دندان، زیبایی یک دندان سالم را نیز تامین می‌کند زیرا می‌تواند دندان‌های دچار شکستگی‌های مادرزادی، دندان‌هایی که اندازه‌های کوچک‌‌تر یا نامتناسب با دندان‌های دیگر دارند و نیز بدرنگی‌های دندان‌ها را هم اصلاح کند اما از دیدگاه درمانی، دندان‌هایی که دیواره آن شکسته، مقدار زیادی از ساختار آنها به دلیل پوسیدگی از بین رفته یا به دلیل عصب‌کشی یا نازک شدن جداره، احتمال شکستن آنها زیاد است با روکش‌هایی به شکل دندان ترمیم و بازسازی می‌شوند.

روکش‌ها ممکن است از فلزاتی مانند طلا یا آلیاژ، نوعی چینی به نام پرسلن یا ترکیبی از این دو ساخته شوند. در این مجال سعی داریم با طرح سوالاتی ساده، شما را با روند بازسازی به وسیله روکش‌های دندانی و در ادامه با ایمپلنت‌ها آشنا کنیم.


  چه زمانی باید دندان‌ها را روکش کنیم؟

دلیل اصلی برای روکش کردن دندان از دست دادن یا ضعیف شدن نسوج تاجی دندان است. این اتفاق به سه دلیل پوسیدگی، سایش بیش از حد سطوح مختلف دندانی یا شکستگی تاج اتفاق می‌افتد.

وقتی پوسیدگی اتفاق می‌افتد باید سریعا برای ترمیم آن اقدام شود. اگر پوسیدگی در مراحل اولیه باشد و سطح کوچکی از دندان را شامل شود به مراتب درمان آن ساده‌تر خواهد بود اما پوسیدگی‌های وسیع علاوه بر تضعیف نسوج تاجی دندان منجر به درگیری عروق و اعصاب پالپ دندانی می‌شوند که در نتیجه دندان نیاز به درمان ریشه پیدا می‌کند.



درمان ریشه برای چه دندان‌هایی ضروری است؟

دندان‌هایی که مورد درمان ریشه قرار می‌گیرند، به دلیل از دست دادن آب موجود در توبول‌های عاجی دندان، مستعد شکستن و از دست رفتن سایر نسوج تاجی باقیمانده می‌شوند. به همین دلیل بیشتر دندان‌های عصب‌کشی شده باید روکش شوند.

به منظور روکش کردن این دندان‌ها لازم است ابتدا از نسوج داخل ریشه برای بازسازی تاج کمک گرفته شود که ساخت یک پست‌ریختگی به این منظور الزامی ‌است زیرا روکش نهایی روی بخش تاجی پست قرار خواهد گرفت.

پست، افزایش‌گیرایی برای روکش را ایجاد می‌کند و منجر به محافظت ساختمان‌های تاجی باقیمانده خواهد شد.



چرا در برخی موارد بیمار به جراحی لثه هم نیاز دارد؟

گاهی پس از درمان ریشه به دلیل عمیق بودن پوسیدگی‌های تاجی، پس از برداشت پوسیدگی نیاز به جراحی لثه برای افزایش طول تاج کلینیکی دندان خواهیم داشت. این امر باید چهار تا شش هفته قبل از قالب‌گیری به منظور روکش کردن دندان  انجام شود.  بنابراین وقتی پوسیدگی پیشرفت می‌کند مشاوره بین جراح لثه، متخصص پروتز و متخصص درمان ریشه الزامی‌ است. پریودنتیست یا همان جراحی لثه این موضوع را بررسی می‌کند که آیا امکان جراحی لثه برای افزایش طول تاج بدون به خطر افتادن سلامت پریودنتال سایر دندان‌های مجاور وجود دارد؟ پریودنتیست یا همان متخصص پروتز هم بررسی می‌کند که آیا دندان با توجه به نسبت طول تاج به ریشه و ضخامت ریشه و موقعیت دندان در قوس فکی، توانایی تحمل نیروهای وارده را داراست؟ پس از آن در صورت تایید درمان توسط متخصصین پریو و پروتز، اندودنتیست یا همان متخصص درمان ریشه،  در زمینه امکان یا عدم امکان درمان مناسب ریشه اعلام نظر خواهد کرد. به این ترتیب تصمیم نهایی در مورد امکان نگهداری دندان و درصد موفقیت درمان به دست خواهد آمد. در صورتی که درصد موفقیت بالا نباشد شاید بهتر باشد دندان کشیده شده و با ایمپلنت جایگزین شود.




در صورت انجام درمان ایمپلنت مراحل پروتزی پس از جراحی چگونه است؟

برای قرارگیری روکش ایمپلنت‌های فک پایین چهار ماه و فک بالا شش ماه زمان انتظار لازم داریم تا ایمپلنت در استخوان فک جوش شود. پس از آن متخصص پروتز آن را بارگذاری کرده و روکش نهایی را آماده می‌سازد.



آیا قدرت تحمل نیرو بین دندان و ایمپلنت یکسان است؟

با توجه به اینکه الیاف پریودنتال در اطراف و پایانه‌های عصبی داخل ایمپلنت وجود ندارد ایمپلنت نیروی بیشتری از دندان طبیعی دریافت می‌کند. در واقع علائم هشدار‌دهنده برای کاهش نیرو در بیمار وجود ندارد تا بیمار را آگاه کند که نیرو را کاهش دهد. از طرفی افزایش نیروی بیش از حد تحمل بر ایمپلنت ممکن است منجر به لقی و شکست ایمپلنت شود. بنابراین قبل از شروع درمان باید متخصص پروتز اعلام نظر کند که با توجه به وضعیت استخوان از نظر تراکم و ارتفاع و همچنین مسائل سیستمیک بیمار و با توجه به موقعیت قرارگیری ایمپلنت آیا امکان انجام درمان وجود دارد یا خیر؟ همچنین اینکه در صورت امکان انجام درمان، جراح بهتر است در چه مکان و با چه زاویه‌ای آن را قرار دهد.



به طور کلی میزان موفقیت درمان ایمپلنت چقدر است؟

در صورت وجود شرایط مناسب فیزیکی و وجود میزان و تراکم مناسب استخوان خوشبختانه موفقیت درمان ایمپلنت تا 98 درصد نیز پیش‌بینی شده که میزان موفقیت بالایی است.



در صورت شکست درمان ایمپلنت آیا امکان جایگزینی مجدد وجود دارد؟


بله. پس از خارج کردن ایمپلنت توسط جراح و مدت انتظار دو ماه بدون آنکه برای دندان‌های مجاور خطری ایجاد شود می‌توان مجددا در محل اقدام به قرارگیری ایمپلنت کرد. باید در نظر داشت که انجام درمان ایمپلنت یک کار تیمی ‌بین جراح و متخصص پروتز است و نیاز به CBCT و رادیوگرافی‌های تشخیصی دارد. درمان موفق ایمپلنت بستگی زیادی به طراحی مناسب درمان قبل از جراحی دارد که معمولا با مشورت پروستودنتیست و جراح صورت می‌پذیرد.


داستانک؛ قدر خانواده ات را بدان...

برترین ها: با مردی که در حال عبور بود برخورد کردم اووه! معذرت میخوام. من هم معذرت میخوام. دقت نکردم ...


ما خیلی مؤدب بودیم ، من و این غریبه خداحافظی کردیم و به راهمان ادامه دادیم

اما در خانه با آنهایی که دوستشان داریم چطور رفتار می کنیم

کمی بعد ازآنروز، در حال پختن شام بودم دخترم خیلی آرام کنارم ایستاد همینکه برگشتم به اوخوردم و تقریبا انداختمش با اخم گفتم: ”اه ! ازسرراه برو کنار"

قلب کوچکش شکست و رفت

نفهمیدم که چقدر تند حرف زدم

وقتی توی رختخوابم بیدار بودم صدای آرام خدا در درونم گفت: وقتی با یک غریبه برخورد میکنی ، آداب معمول را رعایت میکنی اما با بچه ای که دوستش داری بد رفتار میکنی

برو به کف آشپزخانه نگاه کن. آنجا نزدیک در، چند گل پیدا میکنی. آنها گلهایی هستند که او برایت آورده است.

خودش آنها را چیده. صورتی و زرد و آبی

آرام ایستاده بود که سورپرایزت بکنه

هرگز اشکهایی که چشمهای کوچیکشو پر کرده بود ندیدی

در این لحظه احساس حقارت کردم

اشکهایم سرازیر شدند. آرام رفتم و کنار تختش زانو زدم

بیدار شو کوچولو ، بیدار شو. اینا رو برای من چیدی؟

گفتم دخترم واقعاً متاسفم از رفتاری که امروز داشتم نمیبایست اونطور سرت داد بکشم گفت: اشکالی نداره من به هر حال دوستت دارم مامان من هم دوستت دارم دخترم و گل ها رو هم دوست دارم مخصوصا آبیه رو

گفت: اونا رو کنار درخت پیدا کردم ورشون داشتم چون مثل تو خوشگلن میدونستم دوستشون داری ، مخصوصا آبیه رو ...

آیا میدانید که اگر فردا بمیرید شرکتی که در آن کار میکنید به آسانی در ظرف یک روز برای شما جانشینی می آورد؟

اما خانواده ای که به جا میگذارید تا آخر عمر فقدان شما را احساس خواهد کرد.

و به این فکر کنید که ما خود را وقف کارمیکنیم و نه خانواده مان

چه سرمایه گذاری نا عاقلانه ای! اینطور فکر نمیکنید؟!

به راستی کلمه "خانواده" یعنی چه ؟