سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

آموزش الفبا به کودکان قبل از مدرسه، درست یا نادرست؟

آموزش الفبا به کودکان قبل از مدرسه، درست یا نادرست؟
یادگیری الفبا سبب می شود کودک از ابتدای دوران مدرسه، از بیشتر بچه‌ها جلوتر باشد و از کلاس و درس زده شود و حتی ممکن است به عنوان دانش‌آموز ناآرام و نامنضبط شناخته شود.


کودک 5 ساله ای دارم که علاقه زیادی به یادگیری دارد. آیا می توانم با توجه به این که هنوز به مدرسه نمی رود، خودم در خانه الفبا را به او آموزش دهم؟ در ضمن او بسیار پر تحرک است طوری که من یا پدرش نمی‌توانیم هم پایش بازی کنیم، در این مواقع چه باید کرد؟!

1- حداقل به چهار دلیل سعی نکنید آموزش الفبا و مبانی ریاضی را پیش از دوره دبستان و پیش دبستانی شروع کنید :

اول این که :
این سنین، دوران بازی و جست و خیز بچه هاست، کودک را از درس خسته نکنید.

دوم این که :
یادگیری الفبا سبب می شود کودک از ابتدای دوران مدرسه، از بیشتر بچه‌ها جلوتر باشد و از کلاس و درس زده شود و حتی ممکن است به عنوان دانش‌آموز ناآرام و نامنضبط شناخته شود. چرا که به دلیل تکراری بودن مطالب خود را با حرف زدن یا شوخی کردن با دوستانش سرگرم می کند.

سوم این که :
سیستم آموزش موجود در مدارس ما جواب‌گوی پیشرفت کودک شما نخواهد بود و او ناخواسته از این سیستم طرد می شود! این امر انگیزه تحصیلی دانش آموز را پایین می آورد.

چهارم این که :
اصلا نیازی به این آموزش ها نیست و آموزش های مرسوم مهد کودک ها و مراکز پیش دبستانی کفایت می کند. حتی ممکن است شیوه آموزش شما با شیوه ای که کودک سال آینده در مدرسه می آموزد بسیار متفاوت باشد و این مسئله به طور قطع کودک را دچار سردرگمی خواهد کرد.

2 - کودکان از طریق بازی ها یاد می گیرند. پس بازی های بیشتر و بیشتری بیاموزید و با فرزندانتان آن ها را تجربه کنید.
سعی کنید برخی از بازی های دوران کودکی تان را به کودک تان نیز یاد بدهید. بازی هایی مثل الک دولک، گرگم به هوا، هفت سنگ، شاه، وزیر ، دزد و... .
بازی های رایانه ای پرتحرک، هیجان انگیز و خشن برای کودکان مناسب نیست. به طور کلی، هرچه بازی ها در این سنین نیاز به تحرک جسمی بیشتری داشته باشد بهتر است. اما اگر چاره ای نداشتید، بازی های رایانه ای فکری، مثل شطرنج، پازل و... نیز خوب است.

3 - اشتباه نکنید انرژی بچه ها از بزرگ ترها بیشتر نیست! بلکه به دلیل کوچک تر بودن اندامشان، انرژی شان نیز دیرتر تمام می شود و تحمل بازی ها و کنجکاوی های آنان نیازمند صبر و حوصله بسیار زیادی از جانب شماست. توجه داشته باشید که برای به دست آوردن هر چیز ارزشمندی باید هزینه کنیم. پس برای یک تربیت خوب و اصولی نیز باید از زمان، پول و انرژی خود هزینه کنیم. تکرار می کنم: زمان، پول و انرژی

راه هایی برای پایان دادن به دعواهای خواهر و برادری........

راه هایی برای پایان دادن به دعواهای خواهر و برادری
بسیاری از والدین اغلب شاهد چالش، بحث و حتی برخوردهای فیزیکی بین فرزندان هستند که احتمالا این امر به شدت آن ها را آشفته می سازد. با این حال، رعایت چند نکته دفعات و شدت چنین رفتارهایی را کاهش می دهد:

از جمله هدف های والدین، تشکیل خانواده ای است که در آن صلح و آرامش میان فرزندان حاکم باشد، در برخی موارد حتی یکی از انگیزه های تعدد فرزندآوری جلوگیری از تنها ماندن فرزندان و داشتن همدم و همراهی صمیمی در سال های آتی است، اما این منظور در تمامی خانواده ها محقق نمی شود و بسیاری از والدین اغلب شاهد چالش، بحث و حتی برخوردهای فیزیکی بین فرزندان هستند که احتمالا این امر به شدت آن ها را آشفته می سازد. با این حال، رعایت چند نکته دفعات و شدت چنین رفتارهایی را کاهش می دهد:

علت دعواها را مشخص کنید
توجه به دلایل زیربنایی دعواهای فرزندان تا حد زیادی از بحث های بیشتر در آینده جلوگیری می کند. به عنوان مثال گاهی اوقات این دعواها بر سر اسباب بازی یا وسایلی است که هر دو به آن نیاز دارند اما والدین به اندازه کافی آن وسیله خاص را تهیه نکرده اند، در این شرایط می توان امکانات لازم را فراهم کرد یا برای استفاده هر یک از بچه ها قوانینی وضع کرد. همچنین بسیاری از دعواها نیز به علت بی برنامه بودن، کسل شدن و یا حتی گرسنگی بچه ها روی می دهد به همین دلیل بهتر است در حین بازی یا انجام فعالیت روزمره شان گاهی با فواصل منظم به آن ها سر بزنید، میان وعده ای برایشان ببرید یا کمی با آن ها صحبت کنید.

کمبود توجه را جبران کنید
«نیاز به توجه» شاید یکی از دلایل شکل گیری دعوا میان فرزندان باشد زیرا تا زمانی که آن ها بدون دعوا مشغول کارهای خود هستند،  توجهی از سوی شما دریافت نمی کنند، اما با آغاز جر و بحث ها مسلما وقتی را به آن ها اختصاص خواهید داد پس سعی کنید وقتی مشغول کارهای مطلوبی مثل نقاشی یا ساختن کاردستی هستند نیز به آن ها توجه کنید. علاوه بر این ضرورتی ندارد که در تمامی جر و بحث ها مداخله کنید گاهی بهتر است خود کودکان مشکلات شان را حل کنند.

تبعیض قائل نشوید
در برخی موارد رفتار والدین یا برخی از آشنایان باعث اختلاف میان فرزندان می شود یکی از این مشکلات مقایسه کردن کودکان با یکدیگر یا سرزنش یکی از آن ها با به رخ کشیدن رفتار دیگری است. این کار ضمن ایجاد احساس حسادت، روابط و همکاری صمیمانه میان آن ها را تخریب می کند. بهتر است ویژگی های خوب هر فرزند را مورد توجه قرار دهید تا هر یک از آن ها بداند که او را هم دوست دارید و نیازی به اثبات این موضوع از طریق آزار کودک دیگر وجود ندارد.

گفت وگو را فراموش نکنید
به دیگر نیازهای عاطفی کودک نیز توجه کنید، دقت کنید که آیا آن روز (هنگام دعوا) کودک با تنش یا مشکل خاصی مواجه بوده است. بدین منظور زمانی را برای گفت وگو درباره افکار و احساسات هر یک از فرزندان تان اختصاص دهید با این کار علاوه بر بهبود رابطه عاطفی میان خود و فرزندان می توانید مشکلات را به صورت ریشه ای ارزیابی کنید.

پاداش دهید، جریمه کنید
چند قانون کوچک را تعیین کنید، به خصوص قوانینی درباره جلوگیری از برخوردهای فیزیکی؛ این قوانین را به هر دو کودک اعلام کنید در صورتی که یکی از فرزندان به قوانین پایبند نبود و به کودک دیگر آسیب رساند جریمه ای در نظر بگیرید. همچنین در صورت روی ندادن بحث و دعوا در هر روز پاداش هایی را که برای آن ها تعیین کرده اید در اختیارشان بگذارید البته نسبت به این تشویق ها نیز پایبند باشید.

انفرادی...!
وقتی فرزندان به طور مکرر برخوردهای فیزیکی دارند آن ها را موقتا به اتاق های مجزا بفرستید. در این مدت، آن ها اجازه ندارند از تلویزیون یا بازی های رایانه ای استفاده کنند و باید به تنهایی خود را سرگرم کنند، این کار باعث می شود قدر لحظه های با هم بودن را بهتر بدانند.

همیشه حق با کتک خورده نیست
همیشه حق با کودک آسیب دیده، گریان یا کوچک تر نیست هر چند کتک زدن راه حل عاقلانه ای نبوده است اما والدین باید نسبت به رفتارهای قبل از دعوا نیز حساس باشند و باید برای هر دو کودک براساس نوع رفتارشان برخورد ویژه ای تعیین شود.

رفتارهای خود را اصلاح کنید
گاهی کودکان این رفتارها را از کارتون ها، بازی های رایانه ای، هم سالان و یا حتی والدین می آموزند، در این صورت بهتر است برنامه های دیگری را برای آن ها تهیه کنید، محیط های مناسب تری را انتخاب کنید و رفتارهای خود را اصلاح کنید.

شرایط سنی را در نظر بگیرید
کودکان در سنین 2 تا 4 سالگی از نظر حس مالکیت و تمامیت خواهی در اوج قرار دارند در نتیجه لجبازی بیشتری ممکن است نشان دهند و هم زمان والدین از فرزند بزرگ تر انتظار صبوری بیشتری دارند در نتیجه دایم به او تذکر می دهند که تو بزرگ تر هستی و باید رعایت حال خواهر یا برادر کوچک ترت را بکنی حال آن که کودک بزرگ تر نیز ممکن است در سنی باشد که هنوز به توجه و محبت بسیاری نیاز دارد.بنابراین توجه به مراحل رشد و در نظر گرفتن مشکلات ویژه هر خانواده حائز اهمیت است. در نهایت چنان چه پرخاشگری کودکان همراه با برخوردهای فیزیکی و خشن تداوم یابد و آسیب های جدی روابط یا سلامت آن ها را تهدید کند ممکن است این رفتار نشانه ای از یک اختلال یا مشکلی بزرگ تر باشد در این صورت بهتر است مشکل خود را با یک روان شناس یا روانپزشک در میان بگذارید.


12 دلیل که دختران شما را رد می کنند.......

12 دلیل که دختران شما را رد می کنند
باوجود تغییراتی که در جامعه مدرن پیش آمده است، اما هنوز هم این مردها هستند که معمولاً اولین قدم را برمی‌دارند. در زیر به چند دلیل اصلی که خانم‌ها بخاطر آن مردی را رد می‌کنند اشاره می‌کنیم و راه‌هایی هم برای جلوگیری از آن توصیه می‌کنیم.

بالاخره جراتش را پیدا کردید و یک دختر را بیرون دعوت کردید، اما این دختر ردتان کرد. برای همه ما در نقطه‌ای از زندگی‌مان این اتفاق افتاده است و دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. رد شدن اصلاً چیز جالبی نیست، مخصوصاً وقتی جرات لازم برای حرف زدن با دختری را بعد از مدت زمانی طولانی پیدا کرده باشید.

باوجود تغییراتی که در جامعه مدرن پیش آمده است، اما هنوز هم این مردها هستند که معمولاً اولین قدم را برمی‌دارند. در زیر به چند دلیل اصلی که خانم‌ها بخاطر آن مردی را رد می‌کنند اشاره می‌کنیم و راه‌هایی هم برای جلوگیری از آن توصیه می‌کنیم.

این 12 دلیل هیچ ترتیب خاصی ندارند اما باید به همه آنها توجه داشته باشید:
1 - ظاهر بد
در جامعه مدرن امروزی که همه توجه بیشتری به ظاهر خود دارند، نظافت خوب اهمیت زیادی دارد. این مسئله نقش مهمی در تصمیم‌گیری خانم‌ها در قبول دعوت یک مرد دارد.

اولین تاثیرات با ظاهر شروع می‌شود، پس مطمئن شوید که نظافتتان در بهترین و کامل‌ترین وضعیت باشد. تمیز بودن دندان‌ها اهمیت زیادی دارد و نشانه مسلم این است که شما به خودتان می‌رسید.

اگر سیگاری هستید یا زیاد قهوه می‌خورید، برای برداشتن لکه‌های روی دندان‌هایتان و سفید و تمیز نگه داشتن آنها تلاش کنید. بدبو بودن نفستان هم می‌تواند یک نشانه خیلی بد برای خانم‌ها باشد. حتماً از خوشبو‌کننده‌های نعناعی استفاده کنید. موهایتان هم خیلی مهم است و برای اینکه پاسخ «نه» نشنوید حتماً آن را مرتب و زیبا نگه دارید.

مدل‌موی هرکس متفاوت است و کاملاً به خودتان بستگی دارد که چطور آن را آرایش کنید اما حتماً دقت کنید که موهایتان کاملاً تمیز باشد. از همه اینها مهمتر این است که کاملاً بدنی تمیز و خوشبو داشته باشید. هیچکس دوست ندارد با مردی بیرون برود که بوی بدنی آزاردهنده دارد. اگر زیاد عرق می‌کنید، حتماً قبل از بیرون رفتن دوش بگیرید یا حمام کنید و از عطر و ادوکلن استفاده کنید.

لباس‌هایتان هم خیلی مهم است. این به آن معنا نیست که حتماً باید کت و شلوار تنتان کنید و کراوات بزنید. نه، فقط کافی است خوش‌لباس و مرتب باشید. لباس‌های کهنه یا کثیف باعث می‌شود نامرتب به نظر برسید. هرچه که بپوشید، پیراهن و شلوار یا تی‌شرت و شلوار جین، دقت کنید که تمیز باشند، روی مد باشند، پارگی نداشته باشند و مناسب آن محل باشند. 

2 - نومیدی زیاد
خانم‌ها می‌توانند نومیدی شما را از کیلومترها تشخیص دهند. نومیدی اعتماد به نفس شما را می‌گیرد و می‌تواند موجب اضطراب و استرس زیاد شود. این در نظر خانم یک نقطه منفی است و به یک «نه» محکم می‌انجامد. زمان‌هایی هست که این نومیدی می‌تواند خود را نشان دهد، بنابراین باید قبل از اینکه اتفاق بیفتد آن را تشخیص دهید و از آن جلوگیری کنید.

بعد از برهم خوردن یک رابطه افراد معمولاً دچار این حس نومیدی می‌شوند و مدام در حال ارزیابی این هستند که کجای آن رابطه اشتباه بوده است و دوست دارند زودتر زنی وارد زندگی آنها شود.

وقتی در چنین وضعیت ذهنی باشید و با این حالت به زنی نزدیک شوید، آن زن متوجه قضیه خواهد شد. سعی کنید با این افکار و احساسات کنار بیایید و قبل از اقدام برای شروع یک رابطه جدید، با نومیدی ناشی از شکست رابطه قبلی‌تان مقابله کنید.

3 - فقدان حس جاه‌طلبی و چشم‌انداز شغلی
در نظر خانم‌ها فقدان جاه‌طلبی در آقایون یک امتیاز منفی است. خانم‌ها مردهایی را دوست دارند که جهتی مشخص در زندگی داشته باشند. اگر هنوز در خانه نشسته‌اید و مشغول بازی‌های کامپیوتری هستید و نمی‌دانید می‌خواهید با زندگی‌تان چه کنید، مطمئن باشید که جواب «نه» می‌شنوید. زن‌ها توانایی مردان برای برقراری رابطه و مناسب بودن آنها را برحسب اینکه بعنوان یک شخص که هستند، می‌سنجند. هیچکس‌ نمی‌گوید باید در سطح بیل‌گیتس باشید اما لازم است که بدانید که می‌خواهید با زندگی‌تان چه بکنید، مخصوصاً اگر دهه 20 سالگی را به پایان رسانده و در اوایل دهه 30 خود باشید.

داشتن چشم انداز شغلی خوب هم برای خانم‌ها خیلی مهم است زیرا به آنها نشان می‌دهد که می‌توانید از عهده حمایت مالی آنها برآیید یا خیر. نکته مهم اینکه خانم‌ها مردهایی را ترجیح می‌دهند که استقلال مالی داشته باشند نه کسانیکه هنوز به خانواده و دیگران متکی هستند. زن‌ها هیچوقت مردی که خیلی پولدار باشد را رد نمی‌کنند اما دقیقاً برای متضاد آن همین کار را انجام می‌دهند.

زن‌ها هم درست مثل مردان به آینده نگاه دارند، حتی اگر برای لحظه‌ای کوتاه باشد، و برای این منظور باید توانایی مالی پشتیبانی مالی آنها را داشته باشید. بااینکه در زندگی مدرن زنان هم به دنبال استقلال مالی خود هستند اما مطمئناً نمی‌خواهند مجبور باشند همه هزینه‌ها را خودشان به تنهایی متقبل شوند. راه‌حل این است که اگر نمی‌خواهید ردتان کنند، دست به کار شوید و کمی به زندگی کاری خود سروسامان دهید.

4 - خسته‌کننده بودن
تصمیم گرفته‌اید که نظرش را جلب کرده و سر صحبت را با او باز کنید. زن‌ها معمولاً به مردهایی که خسته‌کننده هستند و هیچ حرفی برای زدن ندارند روی خوش نشان نمی‌دهند. اگر طبیعتاً خجالتی و درون‌گرا هستید، بنابراین باید قبل از نزدیک شدن به یک زن، حرف‌هایتان را آماده کنید. حرف زدن درمورد موضوعی که او هیچ علاقه‌ای به آن ندارد یا خسته‌کننده به نظر می‌رسد مطمئناً با یک پاسخ «نه» محکم مواجه خواهد شد. بعد از معرفی، شاید بد نباشد کمی درمورد علایقش از او سوال کنید.

اگر واقعاً نمی‌دانید درمورد چه باید صحبت کنید، یکی از موضوعاتی که خودش دوست دارد را انتخاب کنید. توانایی حفظ مکالمه فراتر از پاسخ‌های بله و خیر نشانه هوش مرد و مهمتر از این اجتماعی بودن اوست. اینکه چه بگویید به خودتان بستگی دارد. صحبت‌های کلیشه‌ای شاید خیلی جذاب نباشد اما برای شکستن یخ بین شما می‌تواند خوب باشد. 

5 -  غیرمستقیم حرف زدن
شاید، ممکن است، یا می‌تواند اینطور باشد، همه کلماتی هستند که نباید برای درخواست دوستی یک زن از دهانتان خارج شود. زن‌ها از مردانی خوششان می‌آید که درمورد خواسته‌هایشان رک و راست هستند. البته بین رک بودن و پررو بودن تفاوت زیادی هست که شما باید بتوانید تعادلی بین این دو پیدا کنید. بهترین راه این است که به طور عینی به او نزدیک شوید. 

از خودتان بپرسید آیا خیلی قوی جلو رفتم؟ سعی کنید درخواستتان کوتاه و دقیق باشد و بعد منتظر پاسخ بمانید. وقتی می‌خواهید سوالی از آنها بپرسید یا منتظر پاسخ هستید، مستقیم به آنها نگاه کنید، نه پایین روی کفش‌هایتان. این باعث می‌شود خانم‌ها فکر کنند اعتمادبه‌نفس لازم را ندارید.

6 - تحت‌فشار گذاشتن
اعتماد‌به‌نفس داشتن با تحت‌فشار گذاشتن خیلی فرق دارد. گذاشتن پایتان آنطرف خط می‌تواند منجر به شنیدن پاسخ منفی شود. خانم‌ها برحسب تجربیات قبلی‌شان متفاوت هستند و استفاده از رویکرد قبلی برای یک فرد جدید می‌تواند منجر به شکست شود. بعد از نزدیک شدن به یک زن، دو نکته هست که می‌تواند باعث شود تحمیل‌کننده به نظر برسید و شانستان را از دست بدهید. اگر طی صحبتتان در یک رستواران یا هر مکان عمومی دیگر، ترجیح داد از پیش شما رفته و به دوستانش ملحق شود، بگذارید برود. مجبور کردن او به ماندن پیش شما می‌تواند پاسخ منفی او را به دنبال داشته باشد.

اینکه او می‌خواهد برود نشانه این نیست که شکست خورده‌اید. اگر گفتگوی خوبی با او داشته‌اید و او را علاقه‌مند دیده‌اید، مطمئناً برمی‌گردد و دوباره همدیگر را خواهید دید. نکته دیگر مربوط به انتهای گفتگویتان است. اینکه درمورد ملاقات بعدی یا ردوبدل کردن روش‌های تماسی حرف بزنید خیلی مهم است اما دقت کنید که اگر پاسخ منفی داد زیاد اصرار نکنید. سکوت می‌تواند روش خوبی باشد، صبر کنید تا پاسخ بدهد و بعد اگر پاسخ موردنظرتان را دریافت نکردید، یک سوال متفاوت بپرسید.

7 - زبان بدن ضعیف
زبان بدن مثبت سلاحی سرد در جنگ‌افزار شماست که اگر درست استفاده شود می‌تواند نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد. دقت کنید که همیشه درست و صاف بایستید، قوز کردن یا تکان دادن پاها نشانه نداشتن اعتمادبه‌نفس است. اگر در جایی شلوغ هستید، حتماً بلند و شمرده صحبت کنید. هیچکس دوست ندارد با مردی صحبت کند که مجبور باشد هر حرفش را بخواهد تکرار کند.

وقتی با او حرف می‌زنید مستقیم به او نگاه کنید. این نشان می‌دهد که به آن گفتگو و حرف‌هایی که می‌زند علاقه‌مند هستید. اگر چشم‌هایتان دور اتاق بچرخد نشانه این است که حوصله‌تان سر رفته است. اگر پایین را نگاه کنید نشانه این است که کم‌رو هستید و اعتمادبه‌نفس ندارید و هر دو اینها اصلاً موردعلاقه خانم‌ها نیست.

8 - ریلکس باشید و لذت ببرید
بهترین مکالمات آنهایی هستند که مفرح‌اند و راحت جلو می‌روند. شوخ طبع بودن و اینکه خودتان باشید را یادتان نرود. خانم‌ها اغلب می‌توانند حدس بزنند که چه زمان مردها دو رو هستند. لازم نیست در کل گفتگو نقش یک کمدین را بازی کنید اما اینکه خودتان باشید و آرام و ریلکس، کار را برای هر دو شما راحت‌تر می‌کند.

9 - عادت‌های آزاردهنده
تشخیص عادت‌های آزاردهنده کار سختی است اما می‌تواند یک دلیل قاطع برای رد شدن شما باشد. عادت‌های بد و آزاردهنده متداول از جوک‌های زننده می‌تواند باشد تا پاک کردن بینی‌تان. تشخیص این عادت‌ها کار سختی است چون معمولاً خودتان متوجه انجام آن نیستید. بهترین راه اینکه بفهمید عادت‌های بدتان موجب خراب شدن شانس‌تان در برخورد با خانم‌ها می‌شود یا نه، این است که از دوستانتان بپرسید. دوستان ما همه عادت‌های بد ما را می‌بینند و متوجه می‌شوند اما چون دوستمان هستند ممکن است نگویند. باید بفهمید عادت‌های بدتان چه هستند و بعد سعی کنید از شر آنها خلاص شوید.

10 - پُرحرفی
تا اینجا فهمیدیم که داشتن اعتماد به نفس و خودتان بودن در برخورد با خانم‌ها خیلی خوب است اما ممکن است زیادی پیش روید. خیلی مهم است که صادق باشید و افکارتان را به زبان بیاورید اما اینکه هر چه که در ذهنتان می‌گذرد را به او بگویید اصلاً عاقلانه نیست. همه ما افکاری درون ذهنمان دارید که بهتر است برای خودمان نگه داریم. به همین دلیل است که از قدیم گفته‌اند قبل از حرف زدن همیشه فکر کنید. 

11 -  زمان‌بندی بد
اگر زنی که می‌خواهید به او نزدیک شوید را می‌شناسید، مثلاً همکارتان است، باید بیشتر مراقب زمان‌بندی باشید. نزدیک شدن به زنانی که به تازگی با نامزد قبلی خود به هم زده‌اند فکر خوبی نیست. این بر هم خوردن رابطه می‌تواند بسیار دردناک باشد و باعث شود آمادگی روحی و روانی لازم را نداشته باشند. در چنین موقعیتی بهتر است بگذارید کمی زمان بگذرد تا به حالت عادی زندگی خود برگردد.

12 -  …
زمان‌هایی هست که به این دلیل دست رد به سینه‌تان می‌زنند که فقط شبیه و مناسب آنها نیستید. برای هر زنی یکسری ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی در مردها جذاب است. اگر شما آن ویژگی‌ها را نداشته باشید، احتمال اینکه از طرف او رد شوید بسیار زیاد است. اما گاهی‌اوقات یک تیپ ظاهری یا شخصیتی خاصی نیست که برایشان مهمتر باشد. که در چنین شرایطی مشکلات دیگر باعث شنیدن پاسخ منفی خواهد بود. در شرایطی که شما یک مرد بلوند با قد 170 هستید و مرد جذاب از نظر آن زن یک مرد مشکی با قد 190 است، هیچ کاری از دست شما برنمی‌آید. می‌توانید با متناسب و آراسته نگه داشتن خودتان، شانس‌تان را بالا ببرید اما گاهی‌اوقات این کافی نیست.


چگونه در اولین قرار قلب طرف مقابل مان را تسخیر کنیم؟

چگونه در اولین قرار قلب طرف مقابل مان را تسخیر کنیم؟
شاید خواستگارتان قرار باشد که تا آخرعمر در کنار شما زندگی کند و تمام رؤیاها و آرزوهای شما را جامه عمل بپوشاند. برای همین اولین قرار با همسر آینده مهم ترین قرار است، برای آنکه بهترین تاثیرگذاری را در این قرار داشته باشید، نکات زیر را به خاطر بسپارید.

شاید این مهم ترین قرار زندگی شما باشد، قراری که آینده زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. شاید خواستگارتان قرار باشد که تا آخرعمر در کنار شما زندگی کند و تمام رؤیاها و آرزوهای شما را جامه عمل بپوشاند. برای همین اولین قرار با همسر آینده مهم ترین قرار است، برای آنکه بهترین تاثیرگذاری را در این قرار داشته باشید، نکات زیر را به خاطر بسپارید.

فردی که روبه روی شما نشسته است شاید باهوش تر از شما باشد و به احتمال زیاد از شما باتجربه تر است، پس هیچ گاه فکر نکنید که می توانید او را بازی دهید یا گمراه کنید. سعی کنید صادقانه رفتار کرده و اگر هم اشتباهی از شما سر زد به آن اعتراف کنید. دکتر ویتیمور می گوید : اگر در صحبت کردن خواستگارتان حواس شما پرت شده و کلام او را از دست دادید خیلی راحت به او بگویید که برای یک لحظه حواس تان پرت شده است. اگر هم فکر می کنید حرفی که زده است نامناسب بوده یا او را رنجانده از وی معذرت خواهی کنید. معذرت خواستن شجاعت و انعطاف شما را می رساند و تاثیر خوبی روی ذهن طرف مقابل شما می گذارد.

انتظار چه تاثیری بر او دارد؟
خانم ها در بین خودشان می گویند؛ اگر او چند دقیقه منتظر بماند ارزش من را بیشتر حس خواهد کرد. اما این درست نیست. باور کنید که در قرار اول با همسر هر دقیقه انتظار کشیدن می تواند مرگبار باشد و باعث عصبانیت و ناراحتی طرف مقابل شما شود و در نتیجه آن جو مناسب چنین جلسه ای را بر هم بزند.
اگر شما بنشینید و انتظار آمدن طرف مقابل تان را بکشید، چه حسی خواهید داشت؟ قطعا خوشحال نخواهید بود. یادتان باشد اگر دیر کنید می تواند به این معنا باشد که برای طرف مقابل ارزشی قائل نیستید، برای همین حساب همه زمان ها را بکنید و از جمله حاضر شدن، ترافیک و مشکلات احتمالی را بکنید تا دیر به قرارتان نرسید.

خاموشش کنید
شما می خواهید که خواستگارتان در زمانی که مقابل شما نشسته است دائما مشغول چک کردن تلفن همراهش باشد یا پیامک بزند و دائما با تلفن صحبت کند؟ اگر از این رفتار خوش تان نمی آید خودتان چنین رفتاری را انجام ندهید. دکتر دایان گاتمن، روانشناس و متخصص علوم رفتاری در دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: « شاید همیشه این عادت را داشته باشید که تلفن همراه تان را در نزدیک ترین جا با خودتان نگه دارید و دائما پیامک ها، ای میل ها یا تماس های تان را چک کنید اما برای اولین قرار با خواستگارتان چنین کاری بدترین کار است. خیلی راحت قبل از ورود به محل قرار، تلفن همراه تان را خاموش کنید. مطمئن باشید یک ساعت خاموش بودن تلفن همراه ضرر جبران ناپذیری به شما نخواهد زد.»

پیام لباس ها را جدی بگیرید
بگذارید خیلی ساده بگوییم؛ اولین تاثیری که روی طرف مقابل تان می گذارید با لباس های تان است، خیلی ساده اگر لباس های نامناسبی بپوشید از همان لحظه اول تاثیر نامناسبی روی طرف مقابل تان می گذارید، اگر برای خوردن یک قهوه دعوت شده اید بدترین کار این است که با لباس و کفش مخصوص کوهنوردی در آنجا حاضر شوید. بهترین کار این است که برای اولین قرار با خواستگارتان لباس راحت، آراسته و نسبتا سنگین بپوشید. لباسی که می تواند همپایه لباس های مراسم دورهمی و مهمانی های نه چندان تجملی باشد. لباس های خیلی تنگ یا کفش های خیلی پاشنه بلند انتخاب های نامناسبی برای چنین قرار ملاقاتی هستند.

معجزه تشکر
یادتان باشد، تشکر کردن نشانه توجه و احترام گذاشتن شما به طرف مقابل تان است. شما باید از احترام و توجهی که به شما می شود قدردان باشید و این قدردانی را نشان دهید. یک تشکر در مورد پرداخت صورت حساب قهوه یا غذایی که خورده اید، می تواند به خواستگار شما نشان دهد که شما فردی مودب و نکته سنج هستید که به جزئیات دقت می کنید.

جاده دو طرفه قانون
به قوانین طرف مقابل تان احترام بگذارید، اگر او بلند می شود و صندلی را برای شما می کشد از او تشکر کنید، اگر هم این کار را نکرد نایستید تا این کار را انجام دهد، خودتان صندلی را بکشید و بنشینید. اگر او خواست که صورت حساب را پرداخت کند با او چانه نزنید، اگر هم خواست که در مورد مسائلی حرف بزنید یا نزنید به خواسته او احترام بگذارید. مطمئن باشید، اینگونه طرف مقابل تان هم به خواسته ها و قوانین شما احترام خواهد گذاشت.

در مورد اینها حرف نزنید
صحبت کردن اصلی ترین کلید برقراری ارتباط است اما برقراری یک دیالوگ خوب با فردی که برای اولین مرتبه با او ملاقات می کنید کار ساده ای نیست. قطعا نمی شود فرمول خاصی برای حرف زدن در جلسه اول ارائه داد، اما شاید برعکس این مورد را بتوان ارائه کرد! بهترین کار این است که در جلسه اول با خواستگارتان از صحبت کردن در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی و البته وضعیت آب و هوا بپرهیزید. دکتر ژاکلین ویتیمور، متخصص مشاوره خانوادگی در استوک می گوید: «همیشه آدم های نکته سنج و طناز محبوب و مورد توجه هستند اما حتی اگر شخصیتی اینگونه هم دارید در جلسه اول آشنایی خودتان را کنترل کنید و سعی نکنید دائما از جملات طنز و بامزه استفاده کنید یا خواستگارتان را بخندانید، چرا که اینگونه او این تصور را خواهد داشت که احتمالا شما فردی هستید که هیچ چیزی را جدی نمی گیرید.»

بیشتر بشنوید تا حرف بزنید
یادتان باشد، مهم تر از خوب حرف زدن خوب شنیدن است. قطعا اگر در همان برخورد اول به طرف مقابل تان نشان دهید که خوب و با دقت به حرف هایش گوش می دهید تاثیر بسیار زیادی روی او گذاشته اید. اگر در زمان حرف زدن، او سؤالی برای تان پیش آمد در فواصلی که او مکث می کند یا منتظر واکنش شماست سؤالات خودتان را بپرسید. یادتان باشد یکی، دو بار قطع کردن حرف های او اشکالی ندارد اما خواستگارتان قطعا از اینکه هر دقیقه حرف های او را قطع کنید خوشحال نخواهد شد.»


شما هم با نامزدتان اختلاف دارید؟اینگونه اختلافات را حل کنید.....

شما هم با نامزدتان اختلاف دارید؟اینگونه اختلافات را حل کنید
اگر شما هم با نامزدتان به اختلاف نظر برخورده اید با ما همراه شوید. اختلاف نظر و جر و بحث در هر دوره ای از زندگی ممکن است اتفاق بیفتد اما شما به عنوان زوج های تازه کار و صفرکیلومتر باید روش درست حل اختلافاتتان را یاد بگیرید.

اختلاف نظر و جر و بحث در هر دوره ای از زندگی ممکن است اتفاق بیفتد اما شما به عنوان زوج های تازه کار و صفرکیلومتر باید روش درست حل اختلافات دوران نامزدی تان را یاد بگیرید.
بسیاری از مردها بر این باورند که زن‌ها هیچ‌گاه سراغ اصل مطلب نمی‌روند، بسیاری از زن‌ها هم فکر می‌کنند مردها هنگام گفت‌وگو، تند و خشن هستند. ما نمی‌خواهیم درستی یا نادرستی این باورها را اثبات کنیم، بلکه قصد داریم کمی از مهارت‌های گفت‌وگو با شما سخن بگوییم؛ مهارتی که به شما کمک می‌کند، بدون جرو بحث و دعوا، دلیل ناراحتی‌تان را بگویید و با انتقال یک پیام کامل از تکرار موارد مشابه آن جلوگیری کنید.
 
گفتگوی کامل داشته باشید
گفت‌وگویی که حاوی یک پیام کامل سه فاکتور اصلی دارد: بیان واقعیت، بیان احساسات و ارائه یک پیشنهاد برای حل مشکل. در هر گفتگویی وقتی این سه فاکتور وجود نداشته باشد، ارتباط ناقصی برقرار شده و احتمال جنگ و دعوا، دلخوری، نارضایتی و خشمگین شدن یا به بن بست رسیدن وجود دارد. اما چطور باید این فاکتورها را در رابطه لحاظ کرد:

با جملات مستقیم، واقعیت‌ها را بیان کنید
بسیاری از خانم‌ها از گفتن اصل مطلب طفره می‌روند و همین مساله است که کلام آنها را دوپهلو، نامشخص و مبهم جلوه می‌دهد. به نظر آنان، جملات مستقیم تند و خشن و بی‌ادبانه است، به همین دلیل”‹خانم‌ها به جای این‌که دقیقا بگویند چه اتفاقی افتاده است، حرف‌هایشان را در لفافه بیان می‌کنند. حال آن‌که مغز کلی‌نگر مردان جملات غیرمستقیم را بسختی درک می‌کند و حتی بعضی مواقع معنی جمله غیرمستقیم را نمی‌فهمد.
گاهی وضع از این هم بدتر می‌شود یعنی یکی از زوجین سکوت می‌کند و انتظار دارد طرف مقابل، از حالت چهره و تن صدا، ذهن‌خوانی کند! این جمله بسیاری از خانم‌هاست که هنگام گله و شکایت می‌گویند «خودش باید می‌فهمید!» پس در اولین مرحله باید تمرین کنید که جملات مستقیم بگویید و نگران تند و خشن بودن آن نباشید.

احساس‌تان را ابراز کنید
این‌که بتوانید مشکلات را مستقیم و بدون حاشیه بیان کنید یک بخش گفت‌وگوی کامل است. در مرحله بعدی شما باید احساستان را نیز بگویید احساساتی نظیر من ترسیدم، من نگران شدم، من احساس تنهایی کردم. مثلا اگر همسرتان تولد مادر شما را فراموش کرده است، علاوه بر گفتن این مساله که از او به دلیل این فراموشکاری ناراحت شده‌اید بیان کنید که شما چه احساسی از این فراموشی داشتید. مثلا بگویید من حس کردم مسائل خانوادگی برات مهم نیست. وقتی احساستان را برای همسرتان بیان می‌کنید، او متوجه عمق رنجش شما می‌شود.

پیشنهاد دهید
یادتان باشد ابراز واقعیت و بیان احساسات، نمی‌تواند جلوی تکرار اتفاقات مشابه را بگیرد. نتیجه یک گفت‌وگوی کامل در پیشنهادی است که در انتها به یکدیگر می‌دهید. پس تصمیم‌گیری نهایی درباره موارد مشابه را به عهده طرف مقابل نگذارید بلکه درباره آن نیز صحبت کنید. می‌توانید پیشنهادتان را با این جمله آغاز کنید لطفا اگر دفعه بعد دوباره این اتفاق افتاد... وقتی درباره موارد مشابهی که ممکن است در آینده پیش بیاید حرف می‌زنید و پیشنهاد می‌دهید، علاوه بر متعهد کردن همسرتان، او را درباره مشکلات مشابه آگاه‌تر می‌کنید.

تحمیل‌گر نباشید
از اختلاف نترسید و آن را یک امر طبیعی به حساب آورید.بلکه از حل غیر عاقلانه اختلاف بترسید.زیرا شما و او، دردو خانواده مختلف، و با دو فرهنگ مختلف متفاوت رشد کرده اید و طبیعی است که در بسیاری مسائل با یکدیگر اختلاف داشته باشید. آنچه غیر طبیعی است، این است که یکی از شما دو نفر، به هر دلیلی سعی کند دیدگاه‌های خود را بر دیگری تحمیل کرده و او را وادار به پذیرش نماید.مرد یا زن بودن، میزان تحصیلات، ثروت، موقعیت‌های اجتماعی برتر و مانند آن، دلیل صحیح بودن نظرات یک فرد نیست.

سکوت نابجا نکنید
برخی افراد به جای شرکت در بحث‌های سازنده به منظور ریشه‌یابی و فرونشانی اختلاف در محیطی آرام و محترمانه، ترجیح می‌‌دهند هیچ چیز نگویند و فقط سکوت اختیار کنند. این کار، طرف مقابل را به مرز انفجار می‌‌رساند و باعث می‌شود که کنترلش را بر روی حرف‌هایی که می‌زند از دست بدهد. هر چند کناره‌گیری از جر و بحث ممکن است مسیر کم استرس‌تری به نظر آید اما معمولاً به ایجاد استرس بیشتری برای هر دو طرف می‌انجامد و نهایتا باعث جر و بحث‌های به مراتب بیشتری می‌گردد.

رازهایی برای شناختن پسران در اولین برخورد.........

رازهایی برای شناختن پسران در اولین برخورد
اگر شما، بتوانید زبان بدن پسران را رمزگشایی کنید، می‌توانید تا حدودی از درست بودن حرف‌های شان مطمئن شوید و بدانید خود واقعی‌شان، همین فرد است یا نه! پس پیش از آنکه جواب نهایی را به پسر مورد علاقه خود بدهید، در خواندن زبان بدن حرفه‌ای شوید.

آیا او ادعا‌هایش درست است یا تنها برای به دست آوردن دل شما دروغ می گوید؟ و آیا او همین‌قدر آرام و قابل اعتماد است یا قرار است بعد از رسیدن به شما، نقاب از چهره‌اش بردارد و فرد دیگری شود؟ جواب دادن به این س?ال‌ها کار هر کسی نیست. اما اگر شما، بتوانید زبان بدن پسران رمزگشایی کنید، می‌توانید تا حدودی از درست بودن حرف‌هایش مطمئن شوید و بدانید خود واقعی‌اش، همین فرد است یا نه! پس پیش از آنکه جواب نهایی را بدهید، در خواندن زبان بدن حرفه‌ای شوید.
 
گذاشتن  دست در جیب
خواستگار دست به جیب شما، احتمالا اطلاعات با ارزشی را پنهان می‌کند و نمی‌خواهد بخشی از زندگی‌اش را برایتان فاش کند.

 پنهان کردن دست چپ
اگر دست چپش را پنهان می‌کند، به احتمال زیاد، مسائل شخصی‌اش را از شما مخفی می‌کند و  دوست ندارد از زندگی‌اش سر دربیاورید.
 
پنهان کردن دست راست
اگر دست راست را پنهان می‌کند، احتمالا مسائلی را که ارتباط زیادی به خودش ندارد و به دیگران یا محیط بیرون مربوط است را از شما مخفی می‌کند.

‌پوشاندن دهان
پوشاندن دهان هنگام صحبت کردن یعنی ترس از بیان، پنهان کاری و خجالتی بودن.

دست به آسمان
اگرکف دست‌هایش را روبه بالا و با انگشتان کشیده نشان می‌دهد، صادق است و به شما علاقه دارد.اما اگر کف دست‌هایش به سمت پایین باشد، احتمالا در زندگی‌اش فردی گشاده‌رو نیست.
 
چه قدر از شما فاصله می‌گیرد؟
اگر او در فاصله نیم تا یک متری شما می‌ایستد، می‌توانید به او اعتماد کنید، زیرا نه خود را با شما بیگانه می‌داند و نه بیش از آنکه شایسته این موقعیت باشد به شما نزدیک می‌شود.
اگر او در دایره‌ای به شعاع 15 سانتی‌متر تا نیم متری شما می‌ایستد، احتمالا شما را از همین حالا همسر آینده‌اش می‌داند و می‌خواهد با شما صمیمی‌تر باشد. البته او نمی‌داند که هنوز برای ایجاد چنین حسی زود است و با این کارش شما را از خود دور می‌کند، زیرا این فاصله تنها متعلق به والدین، همسر، دوستان صمیمی و کودکان اطراف‌تان است.
اگر او در فاصله یک متری و بیشتر از شما دور می‌ایستد، یا به شما بی‌علاقه است یا آنقدر خجالتی است که هنوز نمی‌تواند شما را به عنوان یکی از عزیزان خود بداند. چون این فاصله، مناسب غریبه‌هایی است که در خیابان از کنار‌تان رد می‌شوند یا فروشنده‌هایی که از آنها خرید می‌کنید.
 
با پاهایش  چه می‌کند؟
_ تکان دادن پا :
اگر مدام پاهایش را تکان می‌دهد، احتمالا از این خواستگاری پشیمان شده و بعد از جداشدن از شما، دیگر سراغتان را نمی‌گیرد.

_ گذاشتن هر دو پا روی زمین :
اگر پاهایش را در کنار هم و محکم روی زمین قرارداده، روی راستگویی‌اش حساب کنید، چون فردی صادق و متعادل است. اما اگر پایش را روی پنجه یا پاشنه تکیه داده، احتمالا او فرد صادقی نیست و تمام حقیقت را نمی‌گوید.

_ انداختن پا روی پا :
اگر یک پا را بالاتر از زانوی یک پای دیگر قرارداده، احتمالا همه حقیقت را به شما نمی‌گوید یا از اینکه در شرایط امنی قرار دارد مطمئن نیست.

_ جفت کردن پاها :
اگر او در حالتی ایستاده که پاهایش کنار هم هستند، احتمالا حالت دفاعی به‌خود گرفته و چندان با گفته‌ها یا کارهای شما موافق نیست.

با چشم‌هایش چه می‌کند؟
اگر نمی‌خواهد به شما نگاه کند، موضوعی را از شما پنهان می‌کند.
اگر او مدام به پایین نگاه می‌کند، احتمالا به شما دروغ می‌گوید.
اگر او چشم‌ در چشم شما می‌دوزد، دوست دارد با شما صمیمی‌تر شود.

چشم‌هایش را پنهان می‌کند؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد دروغگوها با مالیدن چشم‌ها، پوشاندن آنها با دست یا بستن آنها می‌خواهند از دیدن آنچه در مقابل چشمان‌شان می‌گذرد جلوگیری کنند؛ پس خاراندان چشمش را پای حساسیت فصلی نگذارید.

زیاد پلک می‌زند؟
فردی که ریگی به کفشش نباشد و در شرایط عادی قرار داشته باشد، در هر دقیقه، حدود6 تا 8 بار پلک می‌زند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد افراد در زمان استرس، بیشتر پلک می‌زنند. پلک زدن بیش از اندازه، به شما می‌گوید فرد مقابل‌تان از لحاظ روانی چندان در آرامش قرار ندارد یا دلیلی برای اضطراب و نگرانی دارد.


12 حرکت که نشان می دهد نوزادتان شما را دوست دارد.........

12 حرکت که نشان می دهد نوزادتان شما را دوست دارد
تعجب نکنید از اینکه وقتی غریبه ای را می بیند سرش را به سینه شما می چسباند و به آغوش تان پناه می آورد.

فرزندتان تازه به دنیا آمده شما آنقدر کوچک و بی واکنش است که گاهی فکر می کنید اصلاً شما را نمی بیند. او برای اینکه شما را بشناسد و حتی عاشقانه دوست تان بدارد تنها به چند هفته نیاز دارد تا کمی بزرگتر شود. عجله نکنید به زودی در لحظه هایی خارق العاده دل شما را می لرزاند.

نوزادان عاشق این هستند که به صورت های دیگران زل بزنند؛ در این میان صورت والدین، صورت محبوب شان است. این خیره شدن پر از احساس، به این منظور است که توجه و محبت والدین یا فرد مراقب را متوجه خود کند.
 این آغاز شکل گیری عشق و محبت او نسبت به شماست. او کم کم دارد به اهمیت نقش شما در زندگی اش پی می برد.

او لبخند شما را می شناسد
او بین یک دسته رز خوشبوی زیبا و لباس شما که لکه های شیر روی آن پیداست، لباس شما را ترجیح می دهد.
حتی یک نوزاد یک هفته ای هم سرش را به هوای سینه مادرش بر می گرداند. برای نوزاد شما هیچ بویی لذت بخش تر از بوی تن مادرش نیست.

با شما حرف می زند
نوزاد از حرف زدن با خودش شروع نمی کند، اولین صداهایی که از خودش در می آورد برای شماست. او اولین اداهای زبانی اش را برای تعامل با شما به کار می برد.
 بنابراین باید به این غان و غون ها جوابی در خور بدهید. 
صداهایی را که تولید می کند جدی بگیرید. شما با این گفتگو، زمینه یک مکالمه واقعی را برای آینده فراهم می کنید.

او شما را نزدیک خودش می خواهد
در حدود شش ماهگی فرزندتان، متوجه می شوید که او از نبود شما ناراحت و پریشان می شود؛ گریه می کند و در خودش می پیچد.
 با دیدن شما گریه اش محو می شود و خنده بر لبانش نقش می بندد. این رفتار نشانه این است که وابستگی او به شما در حال رشد و شکل گیری است.

به علاقمندی هایتان علاقه نشان می دهد
فرقی نمی کند به چراغانی یک جشن خیره شوید یا به لباسشویی که دارد لباس هایتان را می شوید، او نیز همان کار را می کند که شما انجام می دهید. به این رفتار او «توجه متقابل» گفته می شود. 
این رفتار زمانی بروز پیدا می کند که او تنها چند ماهه است؛ اوج این رفتار در سن 9 تا 12 ماهگی شکل می گیرد و نشان می دهد که فرزندتان با شما و ارزش هایتان و با آنچه که به آن توجه دارید، در تعامل است.

او شما را حامی خود می داند
تعجب نکنید از اینکه وقتی غریبه ای را می بیند سرش را به سینه شما می چسباند و به آغوش تان پناه می آورد. 
اضطراب جدایی مرحله ای طبیعی از رشد اوست و نشان می دهد که فرزندتان شما را دوست دارد و به شما به عنوان مراقب و حامی اش اعتماد دارد. او آغوش شما را امن می داند.

او آینه صورت شماست
حالت های صورت شما برای فرزندتان از ویروس سرماخوردگی هم مسری تر است. به همین دلیل است که معمولاً وقتی می خندید او هم می خندد یا وقتی شما ترسیده اید او هم پریشان می شود. 
این رفتار آینه ای از دوران نوزادی شروع می شود و در سنین حدود 9 تا 18 ماهگی افزایش می یابد.

او با شما دنیا را می شناسد
کودک یک ساله شما به گونه ای نگاه تان می کند که انگار فیلی را در حال سرخ کردن یک تخم مرغ در آشپزخانه دیده است. 
دنیا برای کوچولوی شما جایی پیچیده و شگفت آور است و او برای شناخت این دنیای عجیب رفتارها و واکنش های شما را بررسی می کند. او شما را دوست دارد و به آنچه شما انجام می دهید و فکر می کنید اعتماد دارد.

او از رفتارهای شما تقلید می کند
تا به حال دیده اید که سعی کند با کلید شما دری را باز کند یا موهایش را مقابل آینه به شکل کودکانه ای درست کند؟ تقلید، صادقانه ترین شکل نشان دادن عشق و احترام نسبت به شماست.

شما خانه امن او هستید
کمی که بزرگتر می شود از طریق رفت و آمد به آغوش شما و محیط، شروع به کشف دنیای اطرافش می کند. 
او گشت و گذار، سینه خیز رفتن و در صورتی که بتواند دویدن و راه رفتن را به نشستن روی پای شما ترجیح می دهد. حتی این رفتار هم نشانه اعتماد و وابستگی است.
 شما برای او خانه امنی هستید که به آن باز می گردد.

او به شما پناه می آورد
وقتی دارید در پارکی قدم می زنید و ناگهان گربه یا سگی کوچک سر راه کودکتان قرار می گیرد او دست هایش را به سمت شما بالا می آورد؛ «یعنی من را بغل کن».
 او برای کمک گرفتن به شما اعتماد دارد و به علاوه اینکه عشقش را به این شکل نشان می دهد.

هر روز یک شگفتی تازه
مادر شدن یعنی لحظه به لحظه انتظار یک اتفاق شگفت انگیز را داشته باشید. طبیعی است که برای یک مادر تازه کار اولین نگاه معنی دار و پر محبت نوزاد، اولین لبخند، اولین کلمه، اولین دندان و اولین سینه خیز یا اولین قدم فرزند یک اتفاق است. 

باید خود را برای ماجراهای جالب دیگری هم آماده کنید. رفتار شما با خودتان عوض می شود، دردهای او برای شما از درد خودتان مهمتر می شود، وقتی او را در آغوش دارید و به آینه نگاه می کنید فقط او را می بینید و در کل دنیا را طور دیگری می بینید. 

حتی نوع نگاه و قدردانی شما نسبت به والدین خودتان عوض می شود و مدام یاد این جمله مادرتان می افتید که «بگذار خودت مادر بشی می فهمی چی می گم». 

دنیای جدید بعد از مادر شدن را با فرزندتان به اشتراک بگذارید؛ برای او هم همه چیز حتی شما عجیب و کشف کردنی است. او را برای کشف دنیا کمک کنید. برایش حرف بزنید و تا می توانید با او ارتباط برقرار کنید. این بزرگترین و اولین قدم شما برای کمک به اوست.


4 \ میم\ مهم در ازدواج..........

4
موضوع ازدواج سنتی در مقابل ازدواج غیرسنتی جامعه ما زیاد مطرح می شود در این ازدواجها دو مسأله وجود دارد. به باور تمامی کارشناسان، روان شناسان و مشاوران خانواده در انتخاب همسر باید 4« میم » در نظر گرفته شود.

ازدواج یک انتخاب بزرگ است. اما چه کسی این انتخاب را انجام می دهد؟ شما یا والدین تان؟ آیا « ازدواج خود گزین » به صلاح دختر و پسر است یا ازدواجی بر اساس نظر خانواده؟

موضوع ازدواج سنتی در مقابل ازدواج غیرسنتی جامعه ما زیاد مطرح می شود در این ازدواجها دو مسأله وجود دارد. یکی اینکه خانواده باید بدانند وظیفه آنها در انتخاب همسر و تعلیم و تربیت فرزندانشان حدی معقول است، یعنی اینکه باید نظر خود را در یک حد متعادل نگه دارند. به طوری که فقط جنبه ارشادی داشته باشند، نه اینکه نظرشان را به فرزند تحمیل کنند.
متأسفانه بسیار دیده شده خانواده ها حتی دختر 25 ساله و پسر 30 ساله را به رسمیت نمی شناسند و در برابر انتخاب او موضع گیری می کنند. به عنوان مثال می گویند اگر فلانی را انتخاب کنی در مجلس عروسی تو شرکت نمی کنم، در حالی که به انتخاب بچه ها باید احترام بگذاریم چون ملاکها تغییر یافته و آنها تحت تأثیر مسائل موجود در جامعه قرار می گیرند و انتخابشان بر همان اساس شکل می گیرد، پس نمی توانند بنای زندگی مشترکشان را بر سلیقه ما و نظر ما بگذارند.

از طرف دیگر، بررسی ها نشان می دهد انتخاب هایی نیز که پسر و دختر بدون نظر خانواده انجام می دهند چندان مطلوب نبوده و میزان طلاق در این انتخاب ها چند برابر بیشتر می باشد، بنابراین توصیه می شود نخست خانواده ها به انتخاب جوان احترام بگذارند و همیشه در کنار او باشند و از سوی دیگر جوان‌ها نیز به خاطر کاهش آسیب‌های خانواده حتماً نظر والدین و مشاوران را جویا شوند.
اما والدین باید بدانند که اگر فرزندتان به بلوغ فکری، اجتماعی و روانی لازم رسید باید انتخابش را محترم شمرد و به او کمک کرد. او را تحت هیچ شرایطی تنها نگذاشت، چون بیشتر جوانهایی دنبال«ازدواج خود گزین» هستند که پدر و مادر با آنها همراهی نمی کنند و به قول خودشان آنها را نمی فهمند. فراموش نکنیم در بسیاری از ازدواجهای ناموفق که به انتخاب خود جوان صورت گرفته عامل اصلی و مسبب این کار پدر و مادر بوده اند.

4 میم مهم
باید این نکته را در نظر بگیریم که موضوع ازدواج پیوند تنها دو نفر نیست، بلکه پیوند دو خانواده است، پیوند دو سیستم، دو فرهنگ با ویژگی‌های خاص و آداب و رسوم خاص، به همین دلیل وقتی در ازدواج‌ها به عوامل فرهنگی اجتماعی توجه نمی شود، تنش و کشمکش بین خانواده زیاد رخ می دهد.
پس از آنجا که دو نفر(زن و شوهر) از دو خانواده در حال معاشرت و رفت و آمد با دو خانواده هستند اگر بدون نظر پدر و مادر ازدواج صورت گیرد همه معادله های خانوادگی به هم می خورد و میزان تنش و اختلاف نظر در این خانواده ها بیشتر دیده می شود. در نتیجه این مسأله هم روی کیفیت زندگی و هم بر روابط زن و شوهر اثر می گذارد. به باور تمامی کارشناسان، روان شناسان و مشاوران خانواده در انتخاب همسر باید 4«میم» در نظر گرفته شود.

اول « مشاهده »
یعنی اینکه در هر انتخابی خوب مشاهده کنید، ظاهر و قیافه طرف مقابل را در ذهن خود بررسی کنید، شکل و حرکات شیوه گفتار و رفتار ظاهری او را به عنوان شرط اول بپذیرید، زیرا بارها به مرکز مشاوره مراجعه شده که آقا بعد از 8 ماه می‌گوید: من زن قد بلند می خواستم خانم قدش کوتاه است، یا اندازه بینی و فرم دندان‌های او مطابق سلیقه من نیست و یا خانمی می گوید شوهرم نمی تواند در جمع صحبت کند، خوب لباس نمی پوشد و از این قبیل نظرها. بنابراین اگر قصد و نیت ازدواج است تا حدی که اسلام هم اجازه داده باید یکدیگر را ببینند و بپسندند.

دوم« مصاحبه »
است که دو نفر باید خوب با هم صحبت کنند و درباره نکات مثبت و منفی یکدیگر و مسائل مهمی که در تاریخچه هر کدام وجود دارد. بیماری‌های خاص، محل سکونت، آینده و اینکه می خواهند کار کنند یا شغلشان چه باشد، نحوه تربیت فرزندان و مسائل دیگری که ممکن است پیش بیاید صحبت کنند و چند جلسه با اطلاع خانواده‌ها، دختر و پسر با هم دیدار و گفتگو داشته باشند تا نسبت به هم شناخت بیشتر پیدا کنند.

سوم « مکاشفه »
است که به قصد تحقیق و بررسی از زندگی اجتماعی طرف مقابل پرسش کنند از مدرسه، محل کار، محل سربازی، دانشگاه و... تا ببینند وجهه اجتماعی او چگونه است. برخوردش با مردم در اجتماع چطوری است مثلاً فردی که با هیچ کس ارتباط ندارد و دوست صمیمی هم ندارد شاید دچار بدبینی باشد یا اختلالات دیگر که بهتر است همان ابتدا با پرسیدن از افراد مختلف چهره اجتماعی او بهتر مشخص شود.

چهارم « مشاوره »
که بر اساس تخصص، تبحر و تجربه مشاور دو نفر با هم مقایسه می شوند که میانشان تا چه حد و میزان سازگاری وجود دارد و تناسب زندگی این دو با هم چقدر است و بر همین اساس هر دو مورد سنجش مشاور قرار می گیرند و چون مشاور یک فرد بی طرف است می توان روی اظهارنظر او حساب کرد و تأیید یا عدم تأیید او را به حساب مخالفت افراد خانواده نگذاشت.


اگر می خواهید ازدواج دوم کنید، باید این شراط را داشته باشید!!

اگر می خواهید ازدواج دوم کنید، باید این شراط را داشته باشید!!
بعضی ها تمام دلایل شکست ازدواج قبلی را به ویژگی های بد همسر سابق شان نسبت می دهند.برای همین برای ازدواج دوم همیشه به دنبال آدمی می گردند که نقطه مقابل همسر قبلی شان باشد.

4 پیش نیاز برای ازدواج دوم
برای این که برای ازدواج دوباره آماده شوید به طی چند مرحله ذهنی و یادگرفتن یک سری مهارت نیاز دارید. یادتان باشد همین تجربه ازدواج ناموفق از شما آدم با تجربه تری ساخته است که با آدم قبل از ازدواج اول متفاوت است. در ادامه به 4 پیش نیاز که برای ازدواج دوم باید آن ها را انجام دهید اشاره می کنیم:

1 - از درگیری ذهنی با ازدواج قبلی خلاص شوید
روان شناس ها می گویند لااقل 6 ماه برای خلاص شدن از یک شکست عاطفی وقت لازم است. یادتان باشد این که شما طلاق قانونی را انجام داده باشید و اگر زن هستید دوره عده هم گذشته باشد به معنی این نیست که شما حتماً آماده ازدواج دوم هستید.
شما باید به این مرحله برسید که دیگر مرتب به ازدواج قبلی فکر نکنید، غم ناشی از طلاق هنوز به صورت پررنگ در زندگی تان حضور نداشته باشد و مدام نخواهید از همسر قبلی تان انتقام ذهنی بگیرید. اگر احساس می کنید برای رسیدن به این مرحله به زمان زیادی نیاز دارید، حتماً با یک روان شناس مشورت کنید.

2 - طلاق فرصتی برای خودشناسی است
سهم خودتان را واقع بینانه از فرآیند طلاق قبلی معلوم کنید. یادتان باشد حالا شما باتجربه تر هستید، سن تان بیشتر است و راحت تر می توانید درباره خودتان قضاوت کنید. آن مشکلاتی که شما در به وجود آمدن شان مقصر بوده اید را از آن مشکلاتی که همسر قبلی تان مقصر آن بوده یا فقط به خاطر متفاوت بودن شخصیت شما و همسر سابق تان اتفاق افتاده است از هم جدا کنید. برای اصلاح رفتارهایی که به نظر خودتان غلط است، همچنین برای یادگرفتن مهارت هایی که در ازدواج قبلی آن ها را بلد نبوده اید، مثلا مدیریت خشم یا گفت وگوی منطقی با همسر و... حتماً برنامه مشخصی داشته باشید.خواندن کتاب های علمی و در عین حال ساده درباره این مهارت ها یا مراجعه به روان شناس در این موارد حتماً موثر است.

3 - فرآیند را درست کنید و نه مورد ازدواج را
بعضی ها تمام دلایل شکست ازدواج قبلی را به ویژگی های بد همسر سابق شان نسبت می دهند.برای همین برای ازدواج دوم همیشه به دنبال آدمی می گردند که نقطه مقابل همسر قبلی شان باشد. یادتان باشد این مقایسه خودش به معنای درگیری ذهنی با همسر قبلی است.برای این که دوباره شکست نخورید بیشتر از هر چیز باید فرآیند ازدواج تان را عوض کنید. این بار حتماً قبل از ازدواج، مشاوره بگیرید، حتما بر سر موضوعات اساسی توافق کنید، وارد یک رابطه صرفاً هیجانی و رمانتیک اما کوتاه مدت نشوید و خلاصه این که چشم و گوش تان را بازتر کنید.

4 -  وسواس نداشته باشید
واقع گرا باشید. به هر حال در فرهنگ ما موارد ازدواج برای شما به عنوان یک فرد طلاق گرفته (چه مرد و چه زن) محدودتر است. اگر بخواهید ملاک های دست بالایی برای ازدواج در نظر بگیرید این موارد محدودتر و محدودتر می شود. یادتان باشد که گاهی ملاک های شما کاملا وسواس گونه می شود و این باز هم نشان دهنده درگیری با ازدواج قبلی است.

خودتان را پنهان نکنید
اگر شما گذشته خود را به طور کامل پذیرفته اید،نباید از آشکارشدن آن هراس داشته باشید.درنظر داشته باشید که خانواده طرف مقابل نیز نقش مهمی در زندگی مشترک شما خواهند داشت. لذا پنهان کردن گذشته خود از خانواده و بستگان درجه یک او به معنی پنهان کردن بخشی از هویت خودتان  از آن هاست. لذا در ازدواج همواره صداقت پیشه کنید و این ضرب المثل معروف را نیز به خاطر داشته باشید که ماه زیر ابر پنهان نمی ماند.خانواده های بسیاری هستند که بعد از آگاهی از چنین موضوعی همچنان از عروس یا داماد آینده خود حمایت می کنند و حتی اجازه مطلع شدن یا دخالت دیگران را نیز در این امر نمی دهند.پس بنابراین نگرانی به دلتان راه ندهید و موضوع ازدواج گذشته خود را با آنان در میان و قضاوت را به عهده آنان بگذارید.

درباره این که موضوع ازدواج قبلی خود را چه زمانی مطرح کنید، بهتر است در نخستین جلسه ای که با طرف مقابل خود صحبت می کنید از گذشته خود سخن بگویید.به خاطر داشته باشید که او حق دارد سوالاتی را در این زمینه از شما بپرسد و شما نیز تا حد امکان به تمام آن ها با صداقت پاسخ دهید. نوع سوالاتی که او از شما می پرسد نیز تا حدی نشان دهنده نگرش او به زندگی و خواسته های او ازشما و زندگی مشترک با شماست. البته بهتر است زمان و چگونگی مطرح کردن ازدواج قبلی شما با خانواده همسر آینده تان به عهده خواستگارتان باشد. اما حتما پیگیر باشید که مسئله را برای آن ها بازگو کند.اجازه بدهید تا نظرات خانواده اش را نیز بشنود و حتی به او فرصت فکر کردن بدهید.هرچه او با نگاه واقع بینانه و همه جانبه تری به این مسئله بپردازد، با اطمینان بیشتری برای شروع زندگی مشترک قدم برخواهد داشت و این در نهایت به نفع و صلاح زندگی شما خواهد بود.



عشق دوران مجردی تان از کدام نوع است؟شهوانی یا عاقلانه.........

عشق دوران مجردی تان از کدام نوع است؟شهوانی یا عاقلانه
عشق های دوران مجردی انواع مختلفی دارد. می دانید عشق شما از کدام نوع است؟

یکی از بزرگ ترین نظریه پردازان عشق «اشترنبرگ» است، وی در سال (1987) در کتاب "قصه عشق" نظریه مثلثی عشق را بیان می کند. وی معتقد است که عشق دارای سه مولفه «میل، صمیمیت و تعهد» است. اشترنبرگ انواعی از عشق را بر اساس این سه مولفه مطرح می کند که در ادامه به برخی از آنان اشاره می کنیم:

عشق دوستانه
این عشق زمانی وجود دارد که میل و تعهد اصلا وجود ندارد ولی عامل صمیمیت در حد بسیاری حضور دارد. این نوع عشق اغلب در بین دوستان صمیمی دیده می شود.

عشق پوچ
در این عشق تعهد به صورت قوی وجود دارد اما از میل و صمیمیت خبری نیست. مثل زمانی که یک زوج تنها به خاطر فرزندان، با هم زندگی می کنند.

عشق خیال انگیز
این عشق در بین زوج هایی دیده می شود که میل و صمیمیت در آن ها زیاد است اما تعهد کمی در قبال یکدیگر دارند.

عشق شهوانی
میل جنسی در این عشق بیشتر حضور دارد. صمیمیت و تعهد نه این که وجود نداشته باشد اما در سطح بسیار پایینی وجود دارد.

عشق مشفقانه
در این عشق صمیمیت و تعهد شدید است اما کارکرد میل جنسی از بین رفته یا ضعیف است. این عشق را می توانید در بین زوج هایی ببینید که به مدت طولانی با یکدیگر زندگی کرده اند ولی جاذبه جنسی بین آن ها از بین رفته است.

عشق ابلهانه
در این نوع از عشق دو عنصر میل و تعهد در سطح بالایی وجود دارد ولی صمیمیت در آن بسیار کمرنگ یا ضعیف است.

فقدان عشق
در این نوع عشق نیز هیچ کدام از عناصر عشق حضور ندارند. ما این نوع رابطه را به طور روزانه با افراد عادی یا نه چندان نزدیک تجربه می کنیم.با این تعریف بد نیست کمی بیشتر تامل کنیم و ببینیم که عشقی که اکنون در حال تجربه کردن آن هستیم، از کدام نوع است.