سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

4 روش باکلاس برای چیدن میز غذا ..................

    نظر

برترین ها: همیشه می گویند برای چیدن بشقاب ها و وسایل دیگر روی میز از بیرون شروع کنید و به سمت داخل بیایید؛ بشقاب ها زیر باشند و کاسه ها رو و لیوان ها سمت راست بشقاب باشند که درست گفته اند. ولی در اینجا به چند نکته دیگر اشاره می کنیم.

- صبحانه و میان وعده قبل از ناهار

اگر طراحی و تزئینات میزتان درست و زیبا باشد، مهمترین وعده غذایی روز تبدیل به زیباترین وعده هم می شود.

1. مبانی: بشقاب اصلی، بشقاب سالادخوری، کاسه، کاسه کوچک، لیوان آب، استکان نعلبکی یا فنجان و قاشق و چنگال و چاقو.

2. با رنگ های مختلف برای ظروف و رومیزی و غیره به میز شادابی ببخشید. هیچ چیز برای اعضای خانواده خوشایندتر و جذابتر از رنگ های شاد و طرح گل و بوته برای دعوت آنها به صبحانه در اول روز نیست.

3. نکته: اگر مهمان دارید می توانید نام هر یک را با چاقوی تیز روی پوست لیمو بکنید و روی بشقابش بگذارید.



- ناهار

وعده ناهار فرصتی عالی برای ترکیب حالت رسمی میز با فضای راحت و عادی است.

1. مبانی: با یک بشقاب اصلی، بشقاب سالادخوری، لیوان شیشه ای، دستمال و قاشق، چنگال و چاقو، میز نسبتاً ساده ای بچینید.

2. با جنس های مختلف رومیزی های ظریف و ظروف چوبی و طرح های زیبا، ترکیب متفاوتی ایجاد کنید.

3. نکته: می توانید برای ایجاد تنوع، یک تکه پنیر درجه یک و خوشمزه به عنوان دسر سر میز بگذارید. در فرانسه این نوع دسر بسیار مرسوم است.



- شام گلچین شده

با رنگ های گرم و بافت های متنوع و یک گلدان زیبا در وسط میز، محیطی دلپذیر ایجاد کنید.

1. مبانی: بشقاب شام، بشقاب سالادخوری، زیربشقابی، دستمال و قاشق و چنگال و غیره. یکی دو لیوان مناسب در سمت راست بشقاب بگذارید تا مهمان خودش انتخاب کند.

2. استفاده از شمع ها، شمعدان ها و چند گل کوچک در لیوان های شیشه ای یا گلدان های کوچک در وسط میز، نمای شیکی به میز می دهد که البته دید مهمان را نیز محدود نمی کند.

3. نکته: دو یا سه رومیزی باریک با رنگ ها یا طرح های مختلف را روی هم روی میز بگذارید تا نمای منحصر بفردی ایجاد شود.



- شام رسمی و شیک

چه مناسبت خاصی باشد چه بخواهید برای خودتان و مهمانان ضیافت چشمگیری برپا کنید، این مدل میزآرایی با هر بودجه ای جور درمی آید.

1. مبانی: بشقاب شام، بشقاب سالادخوری، کاسه، زیربشقابی، دستمال و قاشق چنگال و غیره (به علاوه قاشق دسر)، لیوان های شیشه ای زیبا.

2. برای این مدل میزآرایی، ظروف شام باید مرکز توجه باشند. پس همه ظروف را با دقت و با فاصله های منظم بچینید.

3. نکته: از اشکال هندسی برای جلب توجه استفاده کنید. مثلاً اگر بشقاب هایتان گرد است، دستمال را باز کنید و بین بشقاب ها بگذارید.


گشتی در رم، پایتخت گردشگری دنیا ..........

    نظر

برترین ها: امروز رم بخاطر وجود تعداد بیشمار گنجینه های باستان شناسی و هنری، جذابیت سنت های منحصر بفرد، زیبایی مناظر پانورامیک و شکوه پارک های باطراوتش، یکی از مهمترین مقاصد گردشگری دنیاست. در میان گنجینه های متعدد رم می توان به موزه های بسیار (موزه کاپیتولینی، موزه های واتیکان، گالریا بورگزه و موزه های هنر مدرن و معاصر دیگر)، آبراه ها، فواره ها، کلیساها، کاخ ها، بناهای تاریخی، خرابه های محکمه رم و دخمه ها، اشاره کرد. رم سومین شهر پربازدید اروپا، بعد از لندن و پاریس است و سالانه 7 تا 10 میلیون نفر از آن دیدن می کنند. کولوسیوم و موزه های واتیکان به ترتیب با 4 میلیون و 4.2 میلیون بازدیدکننده در سال، در رده های 39 و 37 پربازدیدترین مکان های دنیا قرار دارند.

در زیر به چند مورد از جاذبه های رم اشاره می کنیم:



1. کولوسیوم

کولوسیوم شاهدی بر مهارت های مردم روم باستان در حوزه معماری است و بینشی در مورد بازی های گلادیاتوری که در این استادیوم عظیم برگزار می شد، می دهد. در بیرون کولوسیوم و زیر طاق کنستانتین بهترین جا برای عکس انداختن است. این طاق در سال 315 به یاد پیروزی کنستانتین بر مارکوس اورلیوس ساخته شد. برای آنکه در صف های طولانی نایستید، زودتر بلیت هایتان را به صورت آنلاین بخرید.





2. پانتئون

معبد پانتئون رم گویی کاملاً دست نخورده باقیمانده است. این معبد در سال 27 قبل از میلاد ساخته شده است و در قرن دوم پس از میلاد بازسازی شده است. بعد از رنسانس، از این معبد به عنوان آرامگاه بعضی از هنرمندان و نخبگان شهر از جمله رافائل نقاش و پادشاهان ایتالیا استفاده شد. معماری پانتئون با ستون های بلند و ویژگی های داخلی خاص و گنبد جالبی که دارد در سراسر دنیا منبع الهام بوده است.





3. شهر واتیکان

با آنکه این شهر در رم واقع شده است، ولی از سال 1929 یک کشور مستقل با پرچم، سکه و تمبر خودش بوده است. حتی ارتش و گارد سوئیسی خودش را دارد که از این کشور، پاپ و 800 شهروند و مهمانانش محافظت می کنند. اولین مکان قابل توجه آن میدان سنت پیتر است که در اواخر قرن هفدهم توسط برنینی طراحی شد. اگر لباس مناسبی به تن داشته باشید (شانه ها و پاهایتان مشخص نباشد) می توانید وارد کلیسای سنت پیتر شوید و از مجسمه های میکل آنژ دیدن کنید. در موزه های واتیکان شاهکارهای ایتالیایی از جمله سقف نقاشی شده اثر میکل آنژ در نمازخانه سیس تین را حتماً ببینید.





4. پیاتزا ناوونا

رم بخاطر میدان های زیبا و باشکوهش و رستوران ها و کافی شاپ های فضای بازش معروف است. دوست داشتنی ترین میدان رم میدان بزرگ عمومی در پیاتزا ناوونا است. این میدان 3 فواره دارد و بزرگترین و به یاد ماندنی ترین فواره از چهار فواره برنینی با 4 مجسمه که نماد رودی از چهار قاره مختلف است، در این میدان قرار دارد.





5. فواره تروی

گردشگران دلایل متفاوتی برای انداختن سکه در حوض فواره تروی دارند، از یافتن عشق گرفته تا بازگشتن به شهر رم. وقتی سکه خود را در این حوض انداختید و آرزو کردید، نوبت به گشت و گذار در این شاهکار سبک باروک می رسد. مجسمه این فواره، نپتون است که گاری صدف شکلی را می راند که اسب های دریایی آن را می رانند. البته لازم نیست نگران سکه هایی که به آب می اندازید باشید، زیرا پولی که هر روز از این فواره جمع می شود (حدود 3500 دلار) برای حمایت غذایی از فقرای شهر خرج می شود.





6. گالریا بورگزه

بیرون این موزه هم درست مثل داخلش زیباست و در مکان شیکی در باغ های ویلای بورگزه واقع شده است. در داخل موزه، مجسمه های برنینی از جمله آپولو و دافنه را می بینید. این مجموعه قابل توجه شامل آثاری از هنرمندان بزرگی همچون کورجیو، رافائل، روبنز و کاراواجیو می شود. گرفتن بلیت سخت ترین کار برای شماست. این موزه هر دو ساعت فقط 360 بازدیدکننده می پذیرد. پس باید از قبل رزرو کنید.





7. سردابه کاپوچین

شاید نمایش استخوان و جمجمه برای بعضی ها خیلی وحشتناک بوده و اصلاً جالب نباشد، ولی سردابه کاپوچین که زیر ساختمان "Our Lady of the Conception of the Capuchins” واقع شده است برای راهبین کاپوچین محلی برای نمایش استخوان ها و جمجمه های مردگان بوده است. این استخوان ها و جمجمه ها برای آنها داستان زندگی و مرگ و رستاخیز و نمود منحصر بفردی از آموزه های کلیسا در مورد خوبی و بدی و ابدیت بوده است.





8. قلعه سنت آنجلو

این قلعه که روی تیبر واقع شده است توسط امپراتور هادریان ساخته شد تا به عنوان آرامگاهی برای خانواده اش مورد استفاده قرار گیرد. این قلعه که مناظر باشکوهی از شهر از بالای آن دیده می شود، آرامگاه مناسبی برای پادشاهان است. با گذشت قرن ها، در سال 401 این قلعه به قلعه ای نظامی تبدیل شد و بعد اقامتگاه پاپ و سپس زندان شد. حالا یک موزه است که می توانید مجسمه فرشته مقرب میکائیل را در تراس آن ببینید.





9. پله های اسپانیایی

این پله ها شاید طولانی ترین و پهن ترین پله ها در کل اروپا باشند، ولی این دلیل جاذبه این مکان برای گردشگران نیست. فواره بارکاچیا در پای این پله ها قرار دارد و کلیسای ترینیتا دی مونتی در بالای آن سر برآورده است. ولی بهترین جای آن وسط پله ها است که می توانید روی پله ها بنشینید و مردمی که در شهر وارد فروشگاه ها، بوتیک های طراحان مد و رستوران ها می شوند را تماشا کنید.





10. میدان اصلی رم (رومن فوروم)

رومن فوروم میدان اصلی رم باستان بوده است و خرابه های ساختمان های دولتی رم باستان در اطراف این میدان واقع شده اند. این میدان مرکز بازرگانی، سیاسی و مذهبی رم باستان بوده است و طاق سپتیموس سوروس، معبد ساترن، طاق تایتوس و خانه وستال ها در این میدان بوده است.


جاذبه های شهر رم به موارد فوق ختم نمی شود و موزه ها، پارک ها، کلیساها و نقاط دیدنی رم بیشمارند.

گرانترین خیابان های شهر رم برای خری عبارتند از: ویا کوندوتی (Via Condotti)، ویا بورگونیونا (Via Borgognona)، ویا فراتینا (Via Frattina). خیابان ویا کوندوتی از پله های اسپانیایی شروع می شود و فروشگاه برندهای معروفی همچون بولگاری، آرمانی، هرمس، کارتیه، فراگامو و باتیستونی در این خیابان واقع اند.

خیابان ویا بورگونیونا بیشتر محل مزون های فشن همچون فندی، لائورا بیاجیوتی، گای ماتیولو و دولچه اند گابانا است.

ویا فراتیا پر از فروشگاه های فشن است و قبلاً مرکز برندهایی همچون بیبلوس، تیفانی و ورساچه بوده است.


بزرگترین مراکز خرید رم عبارتند از:

یوروما 2 (Euroma 2): 240 مغازه، 40 کافی شاپ و رستوران؛

پورتا دی روما (Porta Di Roma): 220 مغازه، 13 سالن سینما، 2 استخر شنا، 1 مرکز فیتنس؛

روما اِست (Roma Est): 210 مغازه، 12 سالن سینما، 24 کافی شاپ و رستوران؛

پارکو لئوناردو (Parco Leonardo): واقع در نزدیکی فرودگاه فیومیچینو، 216 مغازه، 24 سالن سینما (بزرگترین سینمای ایتالیا در حال حاضر)، بولینگ 16 لاینه، دستگاه های بازی سکه ای و مناطق استفاده از اینترنت وای فای.

مرکز خرید آلبرتو سوردی که به سبک هنر نوین در سال 1914 ساخته شده، پر از مغازه ها، کافی شاپ ها، کتابفروشی ها و بوتیک های مختلف است.


شوخی هایی که به تازگی سر و کله شان پیدا شده ...........

    نظر

همشهری جوان: کافی است سری به Inbox تلفن همراه تان بزنید، مدتی را در شبکه های اجتماعی گشت و گذار کنید یا کمی به دیالوگ های جوانترها گوش دهید تا جنس شوخی ها دستتان بیاید.

مهمترین ویژگی این شوخی ها، فراگیری و عمر کوتاه (از مد افتادن سریع) آنهاست. به اضافه اینکه تنوعشان به قدری گسترده است که گاهی نسل های قبلی را هم به وجد می آورد!

شوخی های اداری که سر و کله شان پیدا شد!

بزرگان و جملات مهم

داستان با بالا گرفتن تب به اشتراک گذاشتن نقل قول ها در فضای مجازی شروع شد. در ابتدای امر جملات نقل شده واقعی و مستند بودند اما به مرور عده ای انسان ناآگاه هر جمله موثری که به چشمشان می خورد و از راوی آن باخبر نبودند را با ذکر یک اسم و فامیل در انتهای آن، می چسباندند به یکی از بزرگان عرصه های مختلف به این ترتیب پای پروفسور حسابی و مرحوم دکتر شریعتی و کوروش و حسین پناهی فقید و شازده کوچولو به انواع و اقسام جملات بی ربط باز شد. در این بین عده ای انسان خوش ذوق هم طبع نمک فشانی در وجودشان عود کرد و این جریان را دستمایه تولیدات جدید طنازانه شان قرار دادند.

نمونه: اگر شخصی به صورتتان سیلی زد، شما هم سیلی محکمتری به صورتش بزنید. (دکتر حسابی در حالت عصبانیت)




شوخی های اداری که سر و کله شان پیدا شد!

پ نَ پ


همه ما در طول عمرمان حداقل چند ده بار با پرسش هایی که پاسخشان اظهر من الشمس است مواجه شده ایم یا حتی شخصا پرسنده شان بوده ایم. همین سوالات بی معنی یا مسخره رفته رفته تبدیل شدند به پدر پدیده زبانی جذابی (در زمان خودش) به نام «پ ن پ» که به سرعت فضای مجازی و دیجیتال را درنوردید و البته به همان سرعت هم تبش فروکش کرد و ضد جریانش جان گرفت. گرچه هنوز مدل این شوخی ها را می شود در سریال های تلویزیونی و برخی فیلم های سینمایی دنبال کرد.

نمونه: کامپیوترم ویروس گرفته. آنتی ویروسه ازم می پرسه مطمئنی می خوای پاکش کنی؟ می گم پ ن پ، می خوام بزرگش کنم، پیر که شدم عصای دستم باشه!


 

پ نَ پ

ترول ها

یکی از آخرین روش های شوخی که همچنان سرپاست و به دلیل استفاده از عناصر تصویری هنوز جای خلاقیت دارد. کسی از تاریخچه آن باخبر نیست، ولی ساز و کار عمومی ترول ها از این قرار است: مجموعه ای ا زداستانک های طنزآمیز که به صورت کمیک استریپ و از طریق صورتک هایی با قیافه های ثابت (عصبانی، ریلکس، خبیث و ...) روایت می شوند. این کمیک ها ساختاری ساده دارند و هر کس می تواند نمونه ای از آن را درست کند (در بین آنها نمونه های بسیار بی مزه هم کم نیستو به سلیقه و نمک افراد بستگی دارد).



داستانک های «دوین جانسون»

دوین راک جانسون یکی از غولتشن های هالیوود است که سابقه کشتی کج هم دارد. این بابا فیلمی بازی کرد به نام «مسابقه تا کوه جادوگران» که در صحنه ای از آن،حین رانندگی با دختربچه ای که روی صندلی عقب ماشین نشسته بود، به گپ و گفت مشغول بود.

قابلیت های دراماتیک (!) این صحنه به خاطر نوع نگاه جانسون و دخترک، به سرعت توسط کاربران اینترنت کشف و هجو این صحنه به یکی از بامزه ترین شوخی های اینترنتی تبدیل شد؛ آنقدر که شوخی با چهره های آشنای وطنی در نمونه های داخلی آن را می توان یکی از قله های طنز آمیز سال گذشته لقب داد.



غلط نامه

نگاهی هجوآمیز به لغت نامه مرحوم دهخدا. ساز و کار این شوخی ها به این ترتیب است که فرد آفریننده شوخی، کلمه یا عبارتی را انتخاب می کند و با شکستن ساختار و آن تجزیه اش به بخش های مختلف بعضا من درآوری، مفهوم جدید و با نمکی با آن می سازد. این نوع شوخی، ریشه غیرقابل انکاری در شوخی های کلامی نسل های قبلی دارد، ولی چون تصویری شده و هنوز گنجینه خلاقیتش به پایان نرسیده، سرپا مانده.


10 نشانه مبنی بر اینکه شما زیاد خرید می کنید .............

    نظر

یک عادت بی اختیار

2 تا 5 درصد از مردم آمریکا نوعی اعتیاد به خرید دارند و این یعنی آنها در تقلا هستند که خریدهای خود را کنترل کنند. زیرا این خریدها منجر به بدهی، روابط آسیب دیده و حتی افسردگی می شود. در اینجا به 10 نشانه در افرادی اشاره می کنیم که از این بیماری رنج می برند:

درباره خریدهایشان دروغ می گویند.

افرادی که معتاد به خرید کردن هستند اغلب خریدهایشان را از اعضای خانواده خود پنهان می کنند یا خریدهایشان را جایی در خانه پنهان می کنند و وانمود می کنند که قبلاً آنها را داشتند. اگر فردی حس می کند که باید اقلامی که اخیراً خریده پنهان کند، این نشانه ای است که چیزی این وسط ایراد دارد.

آشکارا در مورد عادات خرید خود صحبت نمی کنند.

معتادان به خرید در مورد مکان و زمان خرید خود دروغ می گویند. آنها خجالت می کشند از اینکه به عمق مشکل خود اعتراف کنند و نمی خواهند عزیزانشان مداخله کنند.

عادات خرید کردن آنها به روابطشان آسیب می زند.

وقتی افراد معتاد به خرید بدهی بالا می آورند یا در مورد کارهایشان دروغ می گویند، به روابط نزدیک و صمیمی خود آسیبی جدی می زنند. عزیزان و نزدیکان اغلب می خواهند به آنها کمک کنند، ولی نمی دانند چگونه و تلاش های آنها برای مداخله منجر به جر و بحث می شود.

معمولاً تنها خرید می کنند.

آوردن دوستان مورداعتماد به گردش خریدباعث می شود که معتادان به خرید، اعتیادشان را کنترل کنند. افرادی که همیشه تنهایی خرید می کنند، بدین علت تنهایی به خرید می روند که می خواهند میزان خریدهایشان را پنهان کنند.

به خرید به عنوان یک سرگرمی و تفریح نگاه می کنند.

اگر خرید کردن یکی از سرگرمی های اصلی فرد باشد، از دست دادن کنترل آسانتر می شود. پزشکان می گویند این افراد باید فعالیت های دیگری که نیاز به خرید ندارند را جایگزین کنند، مانند ورزش های تفریحی یا آشپزی.

خرید می کنند تا حس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند.

معتادان به خرید می گویند که خریدن یک پیراهن یا لباس نوبه آنها اعتماد به نفس موقتی می دهد. بعضی از این معتادان از مشکلات عدم امنیت یا خود کم بینی رنج می برند.

 

وقتی خرید می کنند احساس سرخوشی می کنند.

افرادی که نمی توانند تمایل خود به خرید را کنترل کنند اغلب بعد از خرید احساس "بالا" بودن می کنند و به همین دلیل خودداری از خرید برایشان خیلی سخت می شود. به همین دلیل است که کارشناسان پیشنهاد می کنند که معتادان به خرید از محیط هایی که محرک خرید هستند اجتناب کنند یا اینکه قبل از خرید 24 ساعت صبر کنند.

 

عادات خرید آنها با زندگی آنها تداخل دارد.

وقتی عادت به خرید با اهداف بزرگتر زندگی مانند خریدن خانه یا پرداخت بدهی تداخل دارد، زمان آن است که بررسی شود آیا اعتیاد وجود دارد یا نه. علاوه بر درمان روانی، استفاده از ابزارهای اولیه ردیابی امور مالی باعث می شود که عادات شما تغییر کنند.

 

از کارت اعتباری برای تأمین بودجه خریدهایشان استفاده می کنند.

همیشه داشتن کارت اعتباری پر باعث می شود که این افراد با خیال راحت خرید کنند و بدهی های زیادی بالا بیاورند. ولی استفاده از پول نقد باعث می شود که برای خودتان بودجه هفتگی تنظیم کنید و از آن بیشتر خرج نکنید.

 

نمی دانند که پولشان کجا می رود.

افرادی که معتاد به خرید هستند گاهی خسارت بزرگی که بیماری شان ایجاد می کند را نادیده می گیرند. اگر فرد معتاد به خرید نمی داند که پول هایش کجا می رود و وضعیت مالی اش چطور است، وقت آن است که نگاه نزدیکتری به آن بیندازد.


رمزگشایی از نقاشیهای کودکانه .............

    نظر


مجله سیب سبز: بچه‌ها به نقاشی علاقه زیادی دارند و آنچه می‌کشند بازتاب دنیای درونی آنهاست. بیشتر بچه‌ها به کارهای هنری‌شان فکر نمی‌کنند یا حتی آن را سانسور نمی‌کنند. در طول 40 سال گذشته نقاشی کودکان به عنوان بخش مهمی از تشخیص‌های متخصصان اطفال به کار می‌رود. نقاشی به آنها کمک می‌کند مراحل رشد کودک را در همان لحظه مشاهده کنند و درباره مشکل احتمالی آگاهی یابند. یک نقاشی ساده می‌تواند نگاهی اجمالی به جهان‌بینی کودک، نقش او در خانواده و روابطش با دیگر اعضای خانواده و البته اعتماد به نفس او باشد. این نقاشی همچنین می‌تواند میزان استحکام او و خانواده را نشان دهد که بسیار مهم است. نقاشی کودکان حتی می‌تواند اوضاع فرهنگی و نوع رفتارهای اعضای خانواده را با یکدیگر مشخص کند اما این هشدار را در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید معنای پنهان شده در نقاشی را بیابید نباید آنها را بیش از حد تفسیر کنید. نباید هر خطی که کودک می‌کشد را بخوانید، بهتر است نقاشی بچه‌ها را فرصتی برای صحبت کردن با فرزندتان تلقی کنید و درباره آنچه می‌خواسته بکشد با او حرف بزنید. سپس سؤال‌هایی از او بپرسید تا ارتباط‌تان را به این ترتیب با فرزندتان بیشتر کنید. حواس‌تان باشد بیش از حد بر او تاثیر نگذارید و او تحت‌تاثیر شما نباشد. مثلا بگویید: «درباره نقاشی‌ات برام تعریف کن. این آدما کین توی نقاشیت. چیکار دارن میکنن؟ چرا مامانو این شکلی کشیدی؟» حالا با هم برخی از نقاشی‌های معمول بچه‌ها را تحلیل می‌کنیم.



وقتی خانواده شکل کلونی به خود می‌گیرد

مهارت نقاشی معمولا در دوران پیش‌دبستانی بهتر بروز می‌کند. بچه‌ها در این سن تمایل به استفاده از چهره‌های نزدیک به هم می‌کنند. بنابراین می‌توان از حالت چهره،‌ مکانی که خانواده در آن قرار دارد و کاری که در حال انجام هستند، برداشت‌هایی داشت. این نقاشی توسط یک دختر 5 ساله کشیده شده است. او مادرش را در سمت چپ خود کشیده و خودش، پدرش و برادر 8 ساله‌اش هم در کنار هم قرار دارند. این دختر خود را بزرگ‌تر از خانواده کشیده که این نشان‌دهنده اعتماد به نفس بالای اوست. شایان ذکر است که او خودش را بین پدر و برادرش قرار داده و این به این دلیل است که کودکان 4 تا 6 ساله در تلاش برای یافتن هویت جنسی‌شان هستند. به‌عنوان بخشی از روند طبیعی رشد و نمو، دختران از نظر عاطفی و فیزیکی به پدرشان نزدیک‌تر هستند (پسرها در این سن به مادرشان وابسته هستند) اما این احساسات موقتی است.



وقتی نگاه شخص سوم وجود دارد

پسر 7 ساله‌ای که این نقاشی را کشیده می‌گوید ما در حال بازی هستیم، این نشان می‌دهد پسربچه نقاشی را از دید فردی که در حال تماشای بازی آنهاست، کشیده است. همین موضوع نشان می‌دهد او قوه بصری و فضایی بالایی دارد. کودکانی که فضا را بهتر از دیگران حس می‌کنند دارای قابلیت درک بهتری هستند. به‌کارگیری فضا نشان‌دهنده ارتباط و طریقه واکنش کودک و محیط اطراف اوست. بچه‌هایی مانند این کودک معمولا هنرمند هستند و در حل معماها و بازی‌ها خوب عمل می‌کنند. این خانواده هم در خانه مشغول بازی است و نشان از رابطه خوب این خانواده با هم دارد. اینکه پسر بچه خود را در راس میز کشیده نشان از ایجاد حس هویت در او دارد.



وقتی جزئیات مهم است

دختر 7 ساله‌ای که این عکس را کشیده، یک سه‌قلوست که قبل از موعد متولد شده است. وقتی از او سؤال می‌شود که افراد در این نقاشی در حال چه کاری هستند، او از برادرش که در سمت چپ نقاشی است، شروع می‌کند. می‌گوید: «او در حال شستن لباس‌هاست. مامان در حال انجام کار با کامپیوتر است. من دارم لباس‌ها را آویزان می‌کنم پدر در حال شستن ماشین است و خواهرم لیوان‌ها را می‌شوید.» او نقاط مختلف بدن و لباس‌های پدر و مادر را کشیده که نشان می‌دهد به بلوغ بصری و مهارت‌های حرکتی لازم دست یافته‌ است. با نگاه به لباس‌های هرکس تفاوت‌های جنسیتی کاملا مشخص می‌شود. در این نقاشی کودکان و والدین به عنوان واحدی منسجم مشخص شده‌اند که به نظر می‌رسد از انجام کارهای روزمره لذت می‌برد.



وقتی زمین سوراخ می‌شود

این نقاشی توسط یک دختر 7 ساله که به تازگی با پدر و مادر و برادر کوچک‌ترش به مراسم خاکسپاری پدربزرگش رفته، کشیده شده است. این نقاشی توانایی این دختر را در ایجاد تفکیک چهره کودکان و بزرگسالان نشان می‌دهد و اینکه چهره‌های غمگین را کشیده است. او خود و پدرش را در یک پیوند قوی نشان داده. همین اتفاق غم‌انگیز باعث شده او همه اعضای خانواده را به هم نزدیک بکشد. این نشان می‌دهد خانواده در لحظه‌های غم‌انگیز زندگی کنار هم هستند.



وقتی بالن‌ها به هوا می‌رود

این نقاشی یک مثال عالی از این موضوع است که کار هنری می‌تواند سکوی پرتاب ارتباط باشد. این نقاشی را دختری 11 ساله کشیده که با مادرش زندگی می‌کند و هیچ خواهر و برادری ندارد. روانشناس با دیدن این نقاشی در بررسی اولیه سلامت فیزیکی، تکالیف مدرسه و رشد اجتماعی او را مناسب ارزیابی کرد. اما این دختر اغلب نمی‌توانست به خانه دوستانش برود. او ترجیح می‌داد دوستانش به خانه او بیایند و وقتی مادرش در کنارش بود با آنها بازی کند. واقعیت این است که این وابستگی زیاد بین مادر و کودک می‌تواند در روند رشد او اخلال ایجاد کند و این نکته در نقاشی‌ای که این دختر کشیده بود، مشخص شد. این طور که در نقاشی مشخص است این دو بسیار به هم نزدیک هستند و یک خط باریکی مادر و دختر را به هم وصل کرده است. وقتی از مادر سؤال شد که «درباره این نقاشی چه فکر می‌کنید؟» او با افتخار درباره مهارت نقاشی دخترش صحبت کرد. اما پس از آن اعتراف کرد آن چیزی را که روانشناس در پی نشان دادن آن در رابطه او و دخترش است، می‌بیند. بعد از آنکه با این مادر صحبت شد، او با انگیزه بهتری در پی یافتن راهی برای جدایی روانی اما همراه با عشق و رابطه نزدیک بود.



وقتی خانواده فوتبالیست می‌شود

این نقاشی بسیار خوب است. این نشان می‌دهد خانواده در حال لذت بردن از ورزش است. وقتی از پسربچه 9‌‌ساله‌ای که این نقاشی را کشیده خواسته شد آن را توضیح دهد، گفت: «ما در حال بازی فوتبال هستیم. پدر گفت بهش پاس بدم، منم این کار رو کردم و اون هم به مامان پاس داد و مامان هم توپ رو داد به برادر کوچیکم.» نمایش حرکت در نقاشی نزد نوجوانان و کودکان سنین بالا به عوامل عاطفی، فرهنگی یا به استعداد مهارت خلاقیت آنها بستگی دارد. می‌توان گفت که کشیدن تصاویر مختلف به حالت ثابت یا در حال حرکت بیانگر شخصیت کودک در یک محیط هماهنگ و یکنواخت است. کودکی که در نقاشی‌هایش تصاویر در حرکت را معرفی می‌کند، معمولا فردی باهوش و فعال و از همسالانش اجتماعی‌تر است. توصیف این پسر از نقاشی تعامل فعالش را با دیگر اعضای خانواده مشخص می‌کند. اما سؤال اینجاست که چرا مادر خانواده بزرگ‌تر از بقیه اعضا کشیده شده است. آیا او نقش رئیس خانواده را دارد؟

رنگ‌ها چه مفهومی دارند؟

سیاه و سفید

به معنای ترس، اضطراب، اندوه و ناامیدی است.

خاکستریخاکستری

رنگی خنثی که چیزی را بیان نمی‌کند.

قهوه‌ای

به معنای مقابله با فشار والدین برای نظافت است.

بنفش

به معنی تمایل به چیزهای مخالف است. اگر زیاد استفاده شود به معنی اضطراب است.

آبی

صلح و آرامش و تسلیم شدن در این رنگ نهفته است، ضمن آنکه به معنی درون‌گرایی کودک است.

سبز

این رنگ به معنای نیاز به جلب توجه و تمایل به برقراری ارتباط و سرسختی است.

قرمز

برون‌گرایی کودک در استفاده از این رنگ نشان داده می‌شود.

زرد

شادی و خوش‌بینی و میل به مشارکت در این رنگ مشخص است.

صورتی

وقتی کودک از این رنگ استفاده می‌کند نشان می‌دهد تمایل به صلح و تعادل دارد.


با لیمو لاغر می شوید یا...؟

    نظر


مجله زندگی ایده آل: رژیم لاغری موسوم به «رژیم لیمو» یا «رژیم لیموناد» بیش از 50 سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما شهرت آن وقتی به اوج خود رسید که بازیگر و خواننده آمریکایی «بیونس» اعلام کرد که برای بازی در فیلم «دختران رؤیایی» با این رژیم 20 پوند وزن کم کرده است. در حال حاضر این برنامه به عنوان یک برنامه سریع برای کاهش وزن مورد توجه قرار می‌گیرد. این برنامه بسیار دشوار عبارت است از نوشیدن معجون آب لیمو و نخوردن هیچ ماده خوراکی دیگر به مدت دو هفته!



کاهش وزن در زمانی که خوردن و نوشیدن را قطع و کالری کمی از طریق نوشیدن این معجون دریافت می‌کنید، اجتناب‌ناپذیر است اما این نوع رژیم‌های غذایی می‌توانند سلامت شما را به خطر اندازند. متخصصان تغذیه می‌گویند که برنامه موسوم به رژیم پاک‌کننده لیموناد فاقد انواع مواد مغذی ضروری برای بدن اعم از کالری، ویتامین، مواد معدنی، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و چربی است و حتی می‌تواند خطرناک باشد.

زنده می‌مانید؟

هیچ‌گونه غذای جامد و هیچ نوع مکملی در این رژیم نباید مصرف شود. شما تنها اکسیر رژیم پاک‌کننده لیموناد را برای آبرسانی به بدن میل می‌کنید. این برنامه شما را ملزم به نوشیدن روزانه 6 لیوان یا بیش از آن لیموناد روزانه می‌کند. تنها انتخاب دیگر شما «مخلوط آب و نمک» است که شامل 2 قاشق چای‌خوری نمک مخلوط شده با یک‌چهارم لیوان آب هنگام صبح و در صورت نیاز یک فنجان چای ملین گیاهی هنگام شب است.

نوشیدنی پاک‌کننده و سم‌زدای مورد استفاده در این رژیم که به نوشیدنی مادر موسوم است عبارت است از:

• 2 قاشق غذاخوری آبلیموی تازه
• 2 قاشق غذاخوری شربت افرا
• نوک قاشق چای‌خوری ادویه فلفلی
• حدود 3 لیتر آب تصفیه شده
• مقدار بسیار کمی شکر

پس از انجام این رژیم برای 14-4 روز، افراد رژیم‌دار کم‌کم به خوردن غذاهای جامد سبک مانند سوپ سبزیجات در کنار میوه و سبزیجات سوق داده می‌شوند.

می‌خواهید سریع وزن کم کنید؟

توصیه پزشکان: رژیم غذایی تک‌ماده‌ای و سم‌زدایی را فراموش کنید یا حداقل از آنجا که بسیار خطرناک هستند، به مدت بسیار کوتاه از آن‌ها استفاده کنید.

اگر تصمیم دارید رژیم لیموناد را انجام دهید، فقط چند روز از آن پیروی کنید و پیش از آن هم با پزشک خود در این مورد مشورت کنید. در عوض، برنامه لاغری را انتخاب کنید که با سبک زندگی شما هماهنگی داشته باشد و در طولانی مدت هم قابل اجرا باشد.

اگر برای یک موقعیت خاص نیازمند لاغری سریع هستید، سعی کنید بیشتر تمرینات ایروبیک انجام دهید و با یک برنامه غذایی سالم و متعادل کالری دریافتی خود را کاهش دهید. کاهش وزن سریع خیلی دوام ندارد. در بسیاری از موارد، این کاهش وزن با چند کیلو اضافه وزن دوباره بازمی‌گردد.



کبدتان سود می‌کند یا ضرر؟

با رژیم لیموناد وزن شما کاهش خواهد یافت زیرا این رژیم کمبود کالری بسیار جدی‌ای در بدن ایجاد می‌کند اما اتفاقاتی که بعدتر رخ می‌دهد این است که آنچه بدن شما از دست می‌دهد آب و عضله است نه چربی. در طول این رژیم، باید انتظار مواردی چون احساس گرسنگی شدید و ابتلا به سردرد، خستگی، سرگیجه، بی‌حوصلگی، اسهال، حالت تهوع یا یبوست را داشته باشید. البته با توجه به سم‌زدایی این رژیم، کبد شما در طول این زمان احتمالا استراحت می‌کند. اما هیچ نوع تحقیق یا یافته‌ای در مورد اینکه رژیم‌های «پاک‌کننده» بدن را از مواد سمی و مواد زائدی که در اعضای بدن جمع شده‌اند خلاص می‌کند، وجود ندارد.

متخصصان چه می‌گویند؟

دکتر ملیندا جانسون، متخصص تغذیه، می‌گوید که هیچ‌گونه نقطه مثبتی در این برنامه رژیمی مشاهده نمی‌شود. او می‌گوید: «هیچ یافته علمی‌ای وجود ندارد که شما به رژیم اینچنینی یا هرگونه برنامه سم‌زدایی برای پاک کردن بدن یا کمک به کاهش وزن نیاز داشته باشید.» او توصیه می‌کند اگر می‌خواهید از سموم دور باشید، از مصرف سیگار خودداری کنید در غیر این صورت به کبد خود اطمینان کنید که نقش سم‌زدایی را همیشه به خوبی انجام می‌دهد.

دکتر جانسون می‌گوید همه متخصصان تغذیه معتقدند چنین برنامه‌های نامتعادلی نه تنها غیرموثر و بی‌نتیجه است، بلکه بسته به مدت زمانی که از آن پیروی می‌کنید، به طور بالقوه خطرآفرین است. رژیم گرفتن به این صورت می‌تواند باکتری‌های مفید روده‌ شما که هضم غذا و افزایش ایمنی بدن را پشتیبانی می‌کنند، از بین ببرد.

خطر دیگر کاهش سریع وزن، از دست دادن عضله است. دکتر پاملا پیک، متخصص بدنسازی، می‌گوید که وقتی پروتئین کافی در رژیم غذایی نباشد، بدن شما باید پروتئین مورد نیاز خود را از منبعی دیگر تامین کند؛ بنابراین شما از توده عضله‌ای خود می‌سوزانید. در پایان این رژیم، وزن شما کاهش می‌یابد اما بدن شما انباشته از چربی و خالی از عضله می‌شود. دکتر جانسون هم با این موضوع موافق است. وی می‌افزاید: «در رژیم‌های لاغری مبتنی بر گرسنگی به جای از بین رفتن چربی‌های شکمی، اولین اتفاق از بین رفتن عضلات و مایعات بدن است. هرگاه از رژیم غذایی بسیار سخت پیروی کنید، معمولا پس از آن یک پرخوری بسیار زیاد در انتظار شماست.»


خوابگردها در شب به کجا می روند؟!

    نظر

برترین ها: خواب نقش مهمی در زندگی ما دارد و بر سلامت جسمی و روانی ما تأثیر دارد. خوابیدن از ما محافظت می کند و هر روز انرژی ما را احیا می کند. ولی وقتی می خوابیم چه اتفاقی می افتد؟ بدن ما استراحت می کند، بعضی از ما خواب های شیرین داریم و بعضی ها خواب های عجیبی می بینند. بعضی ها هم بلند می شوند و شروع به پرسه زدن می کنند. به این افراد خوابگرد می گوییم.

خوابگردی اختلالی است که باعث می شود افراد در حالیکه خواب هستند راه بروند. و گاهی خوابگردی فقط به راه رفتن ختم نمی شود. داستان های جالب بسیاری در مورد خوابگردها وجود دارد، بعضی از آنها حتی غذا می خورند یا خانه را تمیز می کنند و یا حتی سر از مکان ناشناخته ای درمی آورند. طبق مطالعات 1 تا 15 درصد جمعیت مستعد خوابگردی است. ولی خوابگردی واقعاً چیست و به چه معناست؟

خوابگردی شکلی از نابهنجاری خواب (parasomnia) است که در مرحله خواب عمیق رخ می دهد. خواب 5 مرحله دارد که عبارتند از 1، 2، 3، 4 و REM (حرکت سریع چشم)، ولی ما 50 درصد از کل زمان خواب خود را در مرحله 2 سپری می کنیم و تنها 20 درصد در مرحله REM هستیم. اولین مرحله سبک ترین مرحله خواب است. در مرحله دوم حرکات چشم ما متوقف می شوند و امواج ذهنی ما کندتر می گردند.

گفته می شود که افرادی که خوابگرد هستند، خوابگردی را در مرحله 3 و 4 و نه در مرحله (REM) انجام می دهند که این مراحل خواب عمیق است و امواج مغزی شروع می شود. در این مراحل چشم یا عضلات حرکتی ندارند. میانگین هر بار خوابگردی 5 تا 15 دقیقه است، ولی ممکن است نیم ساعت یا بیشتر هم طول بکشد، شاید هم چند ثانیه بیشتر نباشد. اگر کسی مزاحم خوابگردها نشود، خودشان برمی گردند سر جایشان.

توجیه خوابگردی این است که "مرکز خواب" در مغز که خوابیدن و بیدار کردن بدن را کنترل می کند، وقتی موقع خواب می رسد، بخشی از مغز و بعضی از اعصاب را مسدود می کند. اگر مرکز خواب و بدن به هم متصل باشند، گاهی اوقات می توانند از هم جدا شوند. و وقتی که مغز به خواب رفته است، بدن بیدار می ماند.

ولی وقتی نوبت به روش های خاص و همه روندهای مربوط به آن می رسد، علم از پاسخ دادن به سوالات عاجز است. بدن ما طبق چرخه 24 ساعته ای به نام ریتم های شبانه روزی کار می کند. ریتم شبانه روزی به معنای تغییرات جسمی و روانی منظم در یک روز است. فعالیت امواج مغزی و هورمون ها به علت عوامل خارجی مانند نور یا مکانیسم های داخلی نوسان می کنند. بعضی از پژوهشگران معتقدند که تغییرات کوچک در این چرخه با خوابگردی در ارتباطند.

خوابگردی معمولاً بی خطر است، زیرا خوابگرد کارهای روتین و ساده ای انجام می دهد. ولی مواردی هست که خوابگرد به خودش یا اطرافیانش صدمه می رساند. به علاوه اگر فردی دائماً خوابگردی را تجربه کند، سلامتی اش به خطر می افتد. مواردی باورنکردنی پیش آمده که خوابگرد منزلش را ترک می کند و کارهای غیرعادی انجام می دهد که اگر بیدار بود هرگز این کار را نمی کرد، مانند قتل، تجاوز یا غیره.

مطالعات نشان می دهند که خوابگردی در میان بچه ها شایع است و بیشتر در آقایان دیده می شود تا خانم ها. نشان داده شده است که خوابگردی ارثی است، به خصوص اگر فامیل درجه یک سابقه خوابگردی داشته باشد. به نظر می رسد که در دوقلوهای همسان هم بیشتر دیده می شود. از عوارض دیگر خوابگردی می توان به خفگی در خواب، ضربه مغزی، بی نظمی در ضربان قلب، بی خوابی، تب، آسم، استرس و ... اشاره کرد.

خوابگرد با آنکه هنوز خواب است ولی چشم هایش کاملاً باز است و نگاه خیره ای دارد. با آنکه خود خوابگرد می تواند خطرناک باشد، ولی برای خودش هم خطراتی مانند حمله قلبی، صدمه مغزی یا شوک دارد. بهترین کار این است که او را به سمت تختوابش راهنمایی کنید. خوابگرد وقتی بیدار می شود به ندرت جزئیات خوابگردش اش را به یاد می آورد.

 

ماجراهای باورنکردنی بعضی از خوابگردها:

· لی هادوین از ویلز شمالی روزها پرستار است و شب ها یک هنرمند خوابگرد. او به هنگام خوابگردی آثار هنری زیبایی می کشد. او می گوید: «خیلی حس فوق العاده ای است که وقتی صبح بیدار می شوم می بینم دور و برم پر از آثار هنری است و اصلاً به یاد نمی آورم که چطور آنها را خلق کرده ام.»

· تا به حال در مورد "zzz-mailing” چیزی شنیده بودید؟ این کلمه زمانی استفاده می شود که نوع جدیدی از خوابگردها اولین بار شروع به استفاده از اینترنت به هنگام خوابگردی کردند. خانم 44 ساله ای زمان خوابگردی کامپیوترش را روشن می کرد و به اینترنت وصل می شد. وارد اکانت ایمیلش می شد و به افراد مختلف ایمیل می زد و درخواست "خاویار" می کرد!

· رابرت وود 55 ساله، بخاطر غذا پختن به هنگام خوابگردی معروف است.

· در سال 2005، یان آرمسترانگ ساعت 2 صبح بلند شده بود و داشت چمن باغچه اش را می زد که همسرش ربکا او را پیدا کرد و دستگاه چمن زنی را خاموش کرد. فردای آن روز وقتی ربکا قضیه را برای یان تعریف کرد او باورش نمی شد.

· باورنکردنی ترین و ترسناک ترین داستان خوابگردی به کنت پارکز 23 ساله از تورنتو مربوط می شود که در 23 مه 1987 خودرویش را روشن کرد و 23 کیلومتر تا منزل مادرزن و پدرزنش رانندگی کرد. وقتی به آنجا رسید مادرزنش را با ضربات چاقو کشت و پدرزنش را داشت خفه می کرد که البته او زنده ماند. هیئت منصفه با شنیدن شهادت چندین متخصص خواب، پارکز را تبرئه کرد.


بارداری با بدن شما چه میکند؟

    نظر

مجله سیب سبز: این یک هدیه برای شماست، هدیه‌ای بزرگ که بزرگ‌ترین اتفاق زندگی یک زن است، طبیعی است که این اتفاق با تغییرات زیادی در زندگی شما همراه خواهد بود، این تغییرات صرفا در زندگی شما نیست بلکه در جسم و روح شما هم خواهد بود، قطعا با شروع دوران بارداری متوجه می‌شوید که تغییرات ایجاد شده در شما تنها در ناحیه شکم و ران‌هایتان نیست و تغییرات ناشی از بارداری تقریبا تمام ارگان‌های بدن یک زن را درگیر می‌کند. این مطلب برخی از تغییرات ایجاد شده در بدن زنان باردار را برای شما می‌گوید.



تغییرات موها

در برخی موارد دیده شده که موها طی دوران بارداری حالت زیباتر و مناسب‌تری پیدا می‌کنند. در کل این تصور عمومی وجود دارد که بارداری باعث درخشان‌تر شدن و سالم‌تر شدن موها می‌شود اما برای برخی زنان حالت‌های ناراحت‌کننده با بارداری رقم می‌خورد، برای مثال در برخی زنان با اتمام دوره بارداری ریزش مو به صورت منطقه‌ای یا عمومی رخ می‌دهد. دکتر دوسون مانتاسیمو، متخصص پوست و مو در دانشگاه هاروارد در این مورد توضیح می‌دهد: «طی دوران بارداری برخی هورمون‌ها در بدن مادر بالا می‌رود که این هورمون‌ها به استحکام و زیبایی موها می‌انجامد که بلافاصله پس از زایمان میزان این هورمون‌ها افت می‌کند و در نتیجه شرایط ریزش موها فراهم می‌شود. البته دکتر مانتاسیمو به همه زنان باردار اطمینان می‌دهد که نباید نگران این موضوع باشند. او می‌گوید که این ریزش موها حداکثر تا 6 ماه پس از زایمان برطرف می‌شود و آن چیزی که خانم‌های باردار و تازه‌مادران باید از آن مطلع باشند این است که اضطراب این حالت را تشدید می‌کند.

رگ‌های زشت

زنان طی دوران بارداری بیشتر از سایر اوقات ممکن است به بیماری‌های واریسی عروق مبتلا شوند. دکتر امانوئل وردامایلن، متخصص عروق در بیمارستان «سن جیمز» بنراسکا در این مورد می‌گوید:‌«طبیعی است که با افزایش فشار روی عروق و به ویژه عروق پاها و اندام تحتانی طی بارداری احتمال بروز مشکلات عروقی و بروز واریس بالا می‌رود، اگر هم طی یک بارداری واریس بروز کند، در بارداری‌های بعدی ممکن است میزان و شدت این واریس‌ها افزایش یابد. دکتر وردامایلن توضیح می‌دهد: «وزن کودک و اضافه‌وزن مادر باعث افزایش فشار روی عروق می‌شود و اینگونه بازگشت خون به سمت قلب سخت‌تر می‌شود و اختلال در عملکرد عروق باعث بروز واریس و ظاهر خاص عروق واریس به خصوص در ران‌ها و پاها ایجاد می‌شود.»

وقتی حلقه‌تان دیگر به انگشت‌تان نمی‌خورد

قبلا برای شما گفتیم که اگر طی دوران بارداری متوجه شدید کفش‌های‌تان برای‌تان کوچک شده و پای‌تان سایز بزرگ‌تری پیدا کرده تعجب نکنید، حالا هم به شما می‌گوییم که جز پاهای‌تان دست‌های‌ شما هم ممکن است طی دوران بارداری افزایش سایز پیدا کنند. دکتر کایرو در این مورد می‌گوید: «در کنار پاهای شما، دست‌های‌تان هم ممکن است طی دوران بارداری بزرگ‌تر و چاق‌تر شوند اما مکانیسم این موضوع چگونه است؟ طی دوران بارداری با همان مکانیسمی که قبلا توضیح داده شد احتباس مایعات رخ می‌دهد و این حالت می‌تواند باعث افزایش اندازه دست‌ها و ورم کردن آنها شود. گاه مقدار ورم به حدی است که ممکن است حلقه یا انگشترهای شما دیگر اندازه انگشت‌های‌تان نباشد. در مورد ورم کردن و بزرگ شدن دست‌ها باید گفت با وجودی که بیشتر موارد این حالت پس از پایان بارداری خود به خود بهبود می‌یابند اما مواردی هم دیده شده است که بزرگ شدن دست‌ها در زنان باردار حتی پس از پایان بارداری هم باقی مانده و حتی به صورت دائمی درآمده است.



رنگ پوست‌تان می‌پرد

اگر بلافاصله پس از مادر شدن و پایان دوران بارداری متوجه تغییراتی در پوست‌تان شدید تعجب نکنید، این اتفاقی است که برای بسیاری از تازه مادران می‌افتد. دکتر لوراکوریو، متخصص زنان و زایمان در مرکز پزشکی مون سینایی در نیویورک می‌گوید: «چه در دوران بارداری و چه بلافاصله پس از زایمان بروز آکنه و جوش در زنان طبیعی است. البته این حالت بیشتر در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد و معمولا چند هفته پس از ظهور، حتی بدون درمان شدن بهبود پیدا می‌کنند.» جدا از آکنه بروز ندول‌های پوستی یا دانه‌های پوستی یا skin tag هم در دوران بارداری ممکن است در نقاط مختلف پوست رخ ‌دهد که برخی از آنها خود به خود بهبود پیدا می‌کنند اما اگر این دانه‌های‌ پوستی بهبود پیدا نکرد هم نگران نباشید زیرا یک پزشک متخصص پوست و مو می‌تواند به راحتی این دانه‌ها را از پوست شما بردارد. یک تغییر دیگر پوست در دوران بارداری تغییرات رنگدانه‌ای و رنگ پوست است. یکی از شایع‌ترین این تغییرات ایجاد خط بارداری یا لینه‌آ نیگرا Linea nigra است که خطی تیره و عموما قهوه‌ای است که به صورت عمودی روی شکم ایجاد می‌شود و پس از مدتی خود به خود از بین می‌رود اما فرم شدید و ناراحت‌کننده تغییرات پوستی، بی‌رنگ شدن یا تغییر رنگ یافتن پوست است که ممکن است در هر نقطه‌ای از بدن یا حتی در کل بدن رخ بدهد.

کفش‌تان دیگر به پای‌تان نمی‌رود...

بارداری می‌تواند روی اندازه پای زن تاثیر بگذارد. نتایج تحقیقات چاپ شده در بولتن فیزیکال مدیسین ثابت می‌کند که بارداری می‌تواند اندازه پای زنان را افزایش دهد. در این مطالعه گروه تحقیق طول و قوس کف پای 149 زن باردار را در آغاز بارداری‌ سپس در پایان ماه پنجم بارداری و 5 ماه پس از پایان بارداری اندازه‌گیری کردند. در 60 تا 70 درصد این زنان میزان قوس کف پا کاهش یافته بود و حدود 2 تا 10 میلی‌متر هم به طول پا اضافه شده بود اما نکته جالب این است که میزان افزایش طول پا و کاسته شدن از قوس کف پا با میزان وزن گرفتن زنان طی بارداری ربطی نداشت. دکتر بیل سگال، پزشک متخصص زنان و زایمان و پروفسور تحقیقات پزشکی در زمینه بارداری در دانشگاه بالتیمور که محقق ارشد انجام این پروژه بوده است، می‌گوید:‌ «نتیجه تحقیقات ما نشان داده است که تغییرات ایجاد شده در اندازه و حالت پای خانم‌ها با میزان وزن گرفتن آنها در دوران بارداری ارتباطی ندارد، درعین حال تحقیقات ما نشان داد که این تغییرات با میزان کاسته شدن وزن این زنان پس از به پایان بردن دوران بارداری هم ارتباطی ندارد.» اما چه مکانیسمی می‌تواند پشت این تغییرات جالب باشد؟ دکتر سگال می‌گوید که او و تیمش اعتقاد دارند که دو هورمون مهم زنانه که در دوران بارداری هم نقش مهمی را ایفا می‌کنند، یعنی هورمون‌های استروژن و ریلکسن، در این مورد دخیل هستند.» ما فکر می‌کنیم که وظیفه اصلی این 2 هورمون ریلکس کردن لیگامان‌های مفاصل و لگن برای ساده‌تر کردن زایمان و بارداری است اما این هورمون‌ها در تمام بدن پخش می‌شوند و برای همین مفاصل زانو و مچ دست هم نوعی از شل‌شدگی و درصدی از افتادگی را تجربه می‌کنند، درکل می‌توان گفت که این تغییرات در لیگامان‌ها و عضله‌های پا باعث بروز تغییرات در پا در بارداری می‌شود.»


وام ساخت مسکن 50 میلیون تومان شد ...........

    نظر
رییس کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: وام‌50‌میلیون تومانی ساخت مسکن به نام مالک است و مالکان می‌توانند پس از دریافت این وام به سازنده وکالت دهند و خانه خود را به صورت مشارکتی بسازند.
خبرگزاری ایسنا: رییس کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: وام‌50‌میلیون تومانی ساخت مسکن به نام مالک است و مالکان می‌توانند پس از دریافت این وام به سازنده وکالت دهند و خانه خود را به صورت مشارکتی بسازند.

ایرج رهبر درباره‌ مصوبه وام 50 میلیون تومانی ساخت مسکن توضیح داد: با پیشنهادات اعلام شده به وزارت راه و شهرسازی در نهایت اواخر هفته گذشته مصوبه شورای عالی مسکن مبنی برافزایش مبلغ وام ساخت به 50 میلیون تومان اعلام شد.وی افزود: این پیشنهاد را مدتی پیش به وزارت راه و شهرسازی اعلام کردیم تا دهک‌های نسبتا توانمند نیز بتوانند از تسهیلات مسکن بهره‌ ببرند.


رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که اقشار متوسط جامعه از مسکن مهر بهره می‌برند، گفت: در راستای پیشنهاد تسهیلات 50 تا 100 میلیون تومانی در بخش مسکن درنهایت مبلغ وام ساخت مسکن به 50 میلیون تومان مصوب شد.

رهبر افزایش مبلغ وام ساخت مسکن را به نفع مالکان عنوان و اظهار کرد: برای مشارکت در ارائه این وام در حال توافق با بانک‌های دولتی هستیم چراکه بانک‌های دولتی باید سپرده‌های مردم را جهت سیاست‌های دولت به کار گیرند.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان درباره‌ بازپرداخت وام ساخت مسکن گفت: پس از پایان زمان مشارکت یا همان دوره ساخت که حدود یک تا دو سال است، 40 میلیون تومان از 50 میلیون تومان با سود دوران مشارکت می‌تواند به خریدار منتقل شود.به گفته رهبر این طرح برای آن دسته از متقاضیان مسکن است که قصد خرید خانه دارند اما آورده‌شان کم است.


وی معتقد است: در صورتی که بانک‌ها محدودیتی برای اعطای این تسهیلات به متقاضیان نداشته باشند، طرح ساخت و ساز و تولید مسکن رونق می‌گیرد.رییس کانون سراسری انبوه‌سازان افزود: وام ساخت 50 میلیون تومانی مسکن بیشتر در شهرهای متوسط خود را نشان می‌دهد و این بدین معنی نیست که در کلان‌شهرها تاثیری ندارد اما بیشتر برای متقاضیانی است که برای خرید خانه کسری مبلغ دارند.

بازنشستگی پیش از موعد کارمندان مجاز شد ............

    نظر
براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بازنشستگی پیش از موعد کلیه مشمولان قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت بدون سنوات ارفاقی پیش از موعد مجاز شد.
خبرگزاری مهر: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بازنشستگی پیش از موعد کلیه مشمولان قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت بدون سنوات ارفاقی پیش از موعد مجاز شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه مجلس در ادامه بررسی بخش هزینه ای بودجه 92 مقرر کردند اعتبارات مربوط به امور پژوهشی و توسعه علمی و فناوری فقط در چارچوب سیاست ها و نقشه جامع علمی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظارت شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری باشد و اولویت های تحقیقاتی دستگاه ها و شرکت های ذیربط به تصویب شورای مذکور برسد و همچنین با رعایت جزو 1 بند "م" ماده 224 قانون برنامه پنجم توسعه و قوانین و مقررات هزینه گردد.بر اساس این مصوبه مصرف اعتبارات موضوع این بند در موارد دیگر ممنوع شد.

آیین نامه اجرایی این بند حداکثر تا پایان تیرماه 92 توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.

نمایندگان مجلس در آغاز بررسی فصل ششم بودجه 92 تحت عنوان نظام اداری و مدیریت با پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت در ماده 79 موافقت کردند. کمیسیون تلفیق این ماده را حذف کرده بود.

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان و دبیر کمیسیون تلفیق مجلس این پیشنهاد را مطرح کرد و نمایندگان مجلس با 136 رای موافق،11 رای مخالف و 15 رای ممتنع از 206 نماینده حاضر با بازگشت لایحه دولت موافقت کرد.

براساس این مصوبه مقرر شد افزایش حقوق گروه های مختلف حقوق بگیر از قبیل هیات علمی، کارکنان کشوری و لشکری و قضات به طور جداگانه توسط دولت به نحوی که تطابق تطبیق موضع مواد 71 و 78 قانون مدیریت خدمات کشور در حکم حقوق، ثابت باقی بماند انجام پذیرد.

نمایندگان مجلس در بند دیگری مقرر کردند در تمامی دستگاه های اجرایی امتیاز کمک هزینه فوت و ازدواج 6500 و امتیاز حساب پس انداز کارکنان دولت (سهم دولت) 150 تعیین و پرداخت شود.

در بندی دیگری از بودجه 92 مقرر شد ماده 17 قانون مدیریت خدمات کشوری منحصر به امور خدمات اداری دستگاه های اجرایی است و شامل اجرای طرح های تملک دارایی های سرمایه ای نمی شود. همچنین اختیارات هیات وزیران در مورد تعیین نصاب معاملات موضوع قانون برگزاری مناقصات به مواردی که معامله به صورت مزایده انجام می شود نیز تسری می یابد.

نمایندگان مجلس در بند دیگری مصوب کردند بازنشستگی پیش از موعد کلیه مشمولین قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت و قانون تمدید آن با موافقت بالاترین مقام اجرایی دستگاه یا مقام مجاز موضوع مواد 52 و 53 قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366 و بدون سنوات ارفاقی پیش از موعد مجاز است.

نمایندگان مجلس پیش از این در بررسی بند مربوط به بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مقرر کرده بودند اجرای این حکم از محل منابع دستگاه ها و واگذاری اموال دولتی قابل پرداخت است.