سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

کبدی که بیسر و صدا چرب میشود ....

کبد یکی از بزرگ‌ترین و حساس‌ترین اندام‌های حیاتی بدن، نقش بسیار مؤثری در سلامت ایفا می‌کند. از این‌رو، حفظ بهداشت و سلامت این عضو حیاتی به دلیل نزدیکی با دیگر اندام‌های مهم از قبیل معده، طحال و روده‌ها اهمیت بسیاری دارد.

باشگاه خبرنگاران: یکی از مشکلاتی که کبد با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تولید چربی بیش از حد معمول توسط خودش است. در حالت طبیعی، چربی برای کبد مفید است، ولی اگر تولید آن در بدن به بیش از 5 تا 10 درصد وزن کبد برسد، فرد در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های کبدی قرار می‌گیرد. در برخی موارد تشخیص دیرهنگام بیماری و عوارض ناشی از آن، باعث بروز ناهنجاری‌ها و مشکلات شدید جسمی می‌شود.

انواع کبد چرب

به طور کلی، کبد چرب به دو نوع الکلی و غیر الکلی تقسیم می‌شود. بیش از 15 میلیون آمریکایی در مصرف مشروبات الکلی زیاده‌روی می‌کنند که بین 90 تا 100 درصد از آنها در نهایت به کبد چرب مبتلا می‌شوند. این بیماری حتی با مصرف مقدار کمی از مشروبات الکلی نیز بروز می‌کند. در ابتلا به کبد چرب الکلی، ژنتیک یا وراثت (انتقال از والدین به فرزندان) به دو شکل نقش موثری دارند؛ در یک روش، روی مقدار الکل مصرفی تأثیر گذاشته و در روش دیگر، روی میزان آنزیم‌های کبدی که در تجزیه یا سوخت و ساز الکل دخیلند، مؤثر است. از عوامل دیگری که در ایجاد کبد چرب الکلی نقش دارند، می‌توان به این موارد اشاره کرد: هپاتیت C که به التهاب کبد منجر می‌شود، تجمع بالای آهن چاقی و رژیم غذایی.

نوع دیگر این بیماری، کبد چرب غیرالکلی است که شایع‌ترین علت ابتلا به بیماری مزمن کبدی به شمار می‌رود. تجمع بیش از حد چربی در کبد برخی افراد، آنها را مستعد ابتلا به بیماری کبد چرب می‌کند. در کبد چرب غیرالکلی، مبتلایان معمولا الکل مصرف نمی‌کنند یا مقدار مصرف آنها بسیار پایین است و ابتلا به این بیماری می‌تواند به آسیب دائم به کبد منجر شود.

در نتیجه بروز این بیماری، کبد بزرگ شده و در طول زمان، بافت‌های زخم شده جایگزین سلول‌های کبدی می‌شوند که سیروز کبدی نام دارد. در چنین مرحله‌ای از بیماری، کبد بدرستی کار نمی‌‌کند و فرد دچار نارسایی کبدی می‌شود و در نهایت به دلیل وخامت بیماری، جان خود را از دست می‌دهد. هر دو نوع کبد چرب در دنیا شایع است؛ ولی نوع غیرالکلی آن شیوع بیشتری دارد.

به طوری که بیش از 20 درصد افراد بالغ به کبد چرب غیرالکلی مبتلا می‌شوند و بالاتر از شش میلیون کودک از یکی از انواع این بیماری رنج می‌برند که در میان کودکان آسیایی و اسپانیایی بیشتر مشاهده می‌شود. شواهد اخیر نشان می‌دهد کبد چرب غیرالکلی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در کودکانی که از چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند، افزایش می‌دهد.

کبد چرب غیرالکلی

علت اصلی ابتلا به کبد چرب غیرالکلی هنوز بدرستی مشخص نیست، ولی در این میان، برخی عوامل مؤثر، خطر ابتلا به این مشکل را افزایش می‌دهد. در برخی موارد، علت خاصی برای این بیماری یافت نمی‌شود، ولی شواهد حاکی از آن است که وراثت نقش مؤثری در این میان ایفا می‌کند. از سوی دیگر، احتمال بروز آن در افراد میانسالی که چاق هستند، بالاتر است. این افرد همچنین از کلسترول یا تری‌گلیسیرید بالا و دیابت یا علائم پیش‌دیابتی (مقاومت انسولینی) رنج می‌برند. عوامل بروز کبد چرب غیرالکلی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

ـ مصرف برخی داروها

ـ هپاتیت ویروسی

ـ بیماری خودایمنی یا ارثی کبدی

ـ کاهش سریع وزن

ـ سوء تغذیه

مطالعات اخیر نشان می‌دهد رشد بیش از حد باکتری‌ها در روده کوچک و دیگر تغییرات ایجاد شده در روده‌ها ممکن است با بروز کبد چرب غیرالکلی در ارتباط باشد.

کبد چرب در زنان باردار

بیماری کبد چرب گاه ممکن است در دوران بارداری هم پیش بیاید که می‌تواند جان مادر و جنین را در معرض خطر قرار داده و باعث بروز نارسایی کبد و کلیه، عفونت شدید یا خونریزی شود. در این میان هورمون‌ها نقش مهمی در بروز بیماری کبدی ایفا می‌کنند. در دوران بارداری و به محض تشخیص کبد چرب، متخصصان بسرعت نوزاد را به دنیا می‌آورند.

کبد چرب، بیماری خاموش

پزشکان، بیماری کبد چرب را به دلیل بروز دیرهنگام علائم، بیماری خاموش می‌نامند که بخصوص در مراحل ابتدایی علامتی از خود بروز نمی‌دهد. در صورت پیشرفت بیماری که تا چند سال یا حتی چند دهه به طول می‌انجامد، علائمی مانند خستگی، کاهش وزن یا اشتها، ضعف، حالت تهوع، سرگیجه و اختلال در تصمیم‌گیری یا نبود تمرکز دیده می‌شود. این علائم معمولا باعث درد در مرکز یا قسمت راست و فوقانی شکم، بزرگی کبد و تغییر رنگ و تیره شدن رنگ پوست بخصوص در گردن و نواحی زیر بغل می‌شود.

در کبد چرب الکلی، پس از مدتی مصرف زیاد مشروبات الکلی، علائم تشدید می‌یابد. به مرور زمان با شدت یافتن علائم، امکان بروز سیروز کبدی افزایش یافته و کبد کارایی خود را از دست می‌دهد که با علائم زیر خود را نشان می‌دهد: احتباس مایعات، ضعیف شدن ماهیچه‌ها، خونریزی داخلی، زرد شدن پوست و چشم‌ها و نارسایی کبد. آزمایش خون ازجمله راه‌های شناسایی بیماری به شمار می‌رود، ولی تنها راه قطعی برای تشخیص کبد چرب نمونه‌برداری از سلول‌های کبدی است.

درمان‌هایی که قطعی نیست

پژوهشگران تاکنون به درمان قطعی برای بیماری کبد چرب دست نیافته‌اند. از آنجا که برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، می‌تواند نقش مؤثری در این میان داشته باشد، درمان بیماری‌های زمینه‌ای شرایط بیمار را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. در افراد مبتلا به کبد چرب، قطع مصرف الکل بهترین راهکار به شمار می‌رود و می‌تواند تا حدی پیشرفت بیماری را آهسته کند. در کبد چرب الکلی، اگر افراد مصرف الکل را ادامه دهند، به هپاتیت الکلی یا سیروز کبدی می‌انجامد.

پزشکان توصیه می‌کنند افراد مبتلا به کبد چرب که از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند، بهتر است به آرامی وزن خود را کم کنند. مطالعات جدید حاکی از آن است که کاهش وزن حداقل 9 درصدی طی بیشتر از یک ماه می‌تواند باعث بازگشت بیماری التهابی کبد غیرالکلی شود. حتی کاهش وزن کمتر از این مقدار نیز می‌تواند به کاهش تجمع چربی در کبد کمک کند.

داشتن رژیم‌های غذایی سالم و متعادل و افزایش فعالیت‌های بدنی در بهبود شرایط جسمی بیماران مبتلا به کبد چرب بسیار مؤثر است. علاوه بر این، محدود کردن کالری‌های مصرفی و اجتناب از مصرف رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه شده و زود هضم نیز می‌تواند مفید باشد. این رژیم‌های غذایی خاص عبارتند از محدود کردن مصرف نان، برنج، سیب‌زمینی، ذرت و مواد قندی مصنوعی که در آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌های ورزشی یافت می‌شود.

مصرف برخی داروها نیز می‌تواند روند بیماری را کُند کند یا حتی آن را تا حد زیادی بهبود ‌بخشد. مطالعات بالینی انجام گرفته روی اثربخشی آنتی‌اکسیدان‌های خاص و استفاده از داروهای جدید دیابت که در درمان کبد چرب موثرند، نشان می‌دهد برخی روش‌های درمانی قادرند تا حد زیادی بیماری را بهبود بخشند. ویتامین E، ماده معدنی سلنیوم، بتائین، متفورمین و برخی دیگر از داروها در این میان مؤثر واقع می‌شوند. حتی ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز به بهبود شرایط کمک می‌کند.

یافته‌های جدید درباره نقش باکتری‌ها در پیشرفت روند بیماری کبد چرب می‌تواند گزینه‌های درمانی جدیدی را پیش روی دانشمندان قرار دهد به طوری که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که می‌توان برخی رژیم‌های نامتعادل غذایی را در افراد مبتلا به کبد چرب با مصرف مواد پروبیوتیک متعادل کرد. مواد پروبیوتیک، مکمل‌های غذایی متشکل از باکتری‌ها یا قارچ‌های زنده و مفید برای بدن هستند.

در موارد شدید بیماری کبد چرب که فرد دچار سیروز کبدی می‌شود، تنها راه درمان، پیوند کبد است. جراح در عمل پیوند، کبد آسیب دیده را خارج کرده و آن را با کبد سالم جایگزین می‌کند. با رعایت نکات توصیه شده از سوی پزشک و ملاحظاتی درخصوص برخی راهکارها و نیز رژیم‌های غذایی متعادل می‌توان روند پیشرفت بیماری را کند کرد.


مراقب حرف های 18+ هنرمندان باشید!

مراقب حرف های 18+ هنرمندان باشید!
جشنواره فیلم فجر امسال هم با همه حواشی آن به پایان رسید؛ اما حکایت همچنان باقیست!
خب

به گزارش گروه طنز-فرهنگ نیوز، اختتامیه جشنواره فیلم فجر هم به خوبی و خوشی برگزار شد. به همین خاطر گفتگویی داشتیم با یکی از مسئولان؛ گفتنی است این مسئول از ما قول گرفت که حتما نامش را در سایت "فرهنگ نیوز" بنویسیم، اما ما برای گرفتن حالش اصلا این کار را نمی کنیم!

- آقای مسئول! در افتتاحیه این جشنواره یکی از هنرمندان در پشت تریبون از بهروز وثوق و فردین تقدیر کرد! این جشنواره فیلم فجر بود یا جشنواره تقدیر از بازیگران طاغوتی؟!

* به سئوال خوبی اشاره کردید! ببینید! برخی مواقع پیش می آید که انسان جوگیر می شود! به شما هم یک تریبون بدهند و بگویند جلوی آن همه آدم صحبت کن و بدانی که از شبکه نمایش هم پخش مستقیم می شوی، جوگیر می شوی و احتمال دارد هر حرفی بزنی! بعدش هم؛ خود ایشان هم بعد از یکی دو روز اعتراف کرد که جوگیر شده است! جو است دیگر، یکهو انسان را می گیرد!

- دلیل اینکه اختتامیه 50دقیقه با تاخیر آغاز شد چی بود؟! نکند باز هم دعوا بر سر مجری بود؟!

* راستش در تهیه مرغ دچار مشکل شدیم! تا یکی یکی مرغ پیدا کردیم و سی سی تا در سبدقرار دادیم تا سیمرغ شود، طول کشید! البته از همینجا تشکر می کنم از آن دسته از هنرمندانی که مرغ های سبدکالاشون رو به ما هدیه کردند تا بتونیم زودتر سیمرغ هامون رو تهیه کنیم!

- این سئوال ذهن برخی بیننده های تلویزیونی رو به خودش مشغول کرده که چرا چهره 90درصد خانم های حاضر در جشنواره از جلو نشون داده نمی شد؟!

* آخه اینهم شد سئوال؟! ببینید! اصلا و ابدا این مورد به این خاطر نبود که خدایی ناکرده حجاب این خانم ها دچار مشکل بوده! خیر! اصلا! اینها همشون الگوهای مناسبی برای جوان های ما هستن! ... متاسفانه در این جشنواره خانم "فراندا لیما" بدون هماهنگی نمی دانیم چطور وارد اختتامیه شد و کارگردان فیلم هم اشتباهی هی زوم می کرد روی چهره ایشان! ما هم مجبور می شدیم سانسورش کنیم!

- آقای مسئول! چرا مجری و برخی از هنرمندها اینقدر اصرار داشتند بگویند حالمان خوب است و قبل از این در این 8سال حالمان خوب نبوده؟!

* باز هم به سئوال خوبی اشاره کردید! ببینید! من آمار چندتن از دوستان هنرمند را دارم. آنها هفت هشت سال پیش سرماخورده بودند و چون هنرمندجماعت روحیه حساسی دارد و کلا از آمپول می ترسد؛ در نتیجه به دکتر مراجعه نکردند و طی این سالها سعی بر خوددرمانی کرده بودند که متاسفانه کارساز نبود!

خوشبختانه با تدبیر دولت به آنها سبدکالا تعلق گرفت و با خوردن برنج هندی و پنیرهای نسبتا چرب(!) سرماخوردگی یشان خوب شد!

- دلیل اینهمه تقدیر و دیپلم افتخار علاوه بر سیمرغ ها چه بود؟! یکم جایزه های امسال زیاد نبود؟!

* شما هنرمندجماعت را نمی شناسید! اینها انسان هایی بسیار احساساتی هستند! نمی بینید تا می گویی بالای چشمت ابروست، فشارشان می افتد و دیگر بیخیال فیلم سازی می شوند و وقتی هم می پرسی چرا فیلم نساختی می گویند: "حالمان خوب نبوده!"

خب ما هم با شناختی که از هنرمندان عزیز داشتیم سعی کردیم طوری جایزه ها را تقسیم کنیم که سر کسی بی کلاه نمانده و از دست ما عصبانی نشوند!

- نظر شما در مورد اینکه مهرجویی گفته است: "منتقدان من خر هستند." چیست؟!

* باز هم تکرار می کنم! هنرمندجماعت روحیه حساسی دارد! نباید از او انتقاد کرد! هر چه ساخت بایستی بگویی: "به به!"، و تا می توانی بودجه دولتی بکنی توی حلقش! وقتی شما به روحیه حساس هنرمندان فشار می آورید نتیجه همین می شود! او هم از کلمه "خر" استفاده می کند!

از همین فرصت هم می خواهم استفاده کنم و بگویم: "آن آقایی که انتقادپذیر بود دیگر رفته است!"، شما هم لطفا دیگر به هنرمندجماعت گیر ندهید! اینها اعصاب درست و حسابی ندارند، یکوقت دیدی حرف های مثبت هجده زدندها!

- چند روز پیش هم خانم رخشان بنی اعتماد گفته بود: "از مادر زاییده نشده کسی که نگذارد فیلم بسازم." نظر شما در این مورد چیست؟!

* هنرمندان ما در این سال ها متوجه شده اند دلیل اینکه فیلم هایشان مورد اقبال مردم قرار نمی گیرد، مردمی نبودن فیلم هایشان است! خانم بنی اعتماد هم گویا سعی داشته اند ادبیاتشان را شبیه مردم عادی کنند! و به همین خاطر چند هفته ای بین مردم عادی رفته و با آنها صحبت هایی داشته اند! البته به نظر می رسد ایشان کمی زیاده روی کرده اند، زیرا یکهو رفته اند چاله میدان! و ادبیات این روزهای ایشان نیز حاصل این اشتباه لپی است!

- و آقای عطاران هم که گفته اند: "حاضرم برای خنداندن مردم شلوارم را هم پائین بکشم." در این مورد هم نظری دارید؟!

* این جمله اوج از خودگذشتگی این هنرمند بزرگ رو نشون میده! همونطور که گفتم هنرمندها خیلی حساس هستند و تحمل دیدن ناراحتی یک نفر رو ندارن! وقتی می بینن طرف ناراحت هست هر طور شده سعی می کنن بخندوننش! البته بین خودمون باشه، من خودم هم هنوز متوجه نشدم واقعا چرا عطاران فکر می کنه با این کارش مردم بهش می خندن؟!

- و به عنوان جمله پایانی حرف خاصی دارید بزنید؟!

امیدوارم بیش از پیش از هنرمندهای کشورمون حمایت بشه تا بتونن بیش از بیش در بالا بردن فرهنگ مردم کشورمون گام بردارند!


تکذیب توهین به دولت در برنامه «عمو پورنگ»/ این مطالب مغرضانه است

زارعان در گفتگو با مهر:
تکذیب توهین به دولت در برنامه «عمو پورنگ»/ این مطالب مغرضانه است
مدیر گروه کودک و خردسال شبکه دو درباره شائبه توهین به نماد دولت در برنامه «عمو پورنگ» تأکید کرد: من خیلی فکر کردم چطور می‌شود از روایتی ساده درباره کلید، توهین به دولت تدبیر و امید را استنباط کرد.

علی زارعان مدیر گروه کودک و خردسال شبکه دو سیما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شایعه‌ای که در خصوص توهین به نماد دولت تدبیر و امید در برنامه «عمو پورنگ» صورت گرفته است، توضیح داد: در یکی از قسمت‌ها که مصادف با تولد امام حسن عسگری (ع) بود، کارشناس روحانی برنامه حاج آقا محمدی حدیثی را برای بچه‌ها تشریح کرد. آن حدیث این بود: جُعِلتِ الخَبائِثُ فی بَیت وَ جُعِل مِفتاحُهُ الکَذِبَ؛ تمام پلیدی‌ها در خانه‌ای قرار داده شده و کلید آن خانه دروغگویی است.

وی افزود: حاج آقا در ادامه از بدی‌هایی که در آن خانه سیاه رنگ وجود داشت، سخن گفت و از بی احترامی به پدر و مادر، بدزبانی، بی نظمی، مسخره کردن و... نام برد و دوباره از کودکان پرسید کلید این خانه بدی‌ها چیست و همه پاسخ دادند دروغگویی.

زارعان تصریح کرد: من خیلی فکر کردم چطور می‌شود از چنین روایت ساده و دوست داشتنی و طرح مسئله جذاب، توهین به نماد دولت تدبیر و امید را استنباط کرد. کسی که چنین برداشت کودکانه‌ای دارد نمی‌تواند فرد اهل درکی باشد.

مدیر گروه کودک و خردسال شبکه دو، این شایعه را برداشتی مغرضانه از حرکت مطلوب یک برنامه کودک خواند و ادامه داد: هر گونه توهین به حوزه ریاست محترم جمهور را از این برنامه دور می‌دانم و معتقدم برنامه‌های کودک به عنوان فضای مبرای از تعبیرهای سیاسی همیشه در فضای امید، آگاهی دین و اخلاق هستند و دامنشان از جدال‌های سیاسی پاک است.

وی اذعان کرد: از چنین برداشتی متاسفم و حیرت زده که چطور می‌شود از یک فضای کودکانه برداشت سیاسی کرد.

زارعان همچنین یادآور شد: قرار نیست اگر کسی نمادی را برای حرکت مصلحانه خود انتخاب کرد،‌ مثل انتخاب نماد کلید برای دولت تدبیر و امید که همه هم از آن حمایت کردند، دیگر تمام کلیدهای دنیا تحت تفسیر آن قرار بگیرد. این کلید در جایگاه خود مطلوب است و ما هم به آن اعتقاد داریم.

به گزارش مهر، در چند روز گذشته در فضای مجازی مطالبی در نقد برنامه «عمو پورنگ» منتشر شده بود که نویسندگان آنها تاکید کرده بود استفاده از نماد کلید به طور منفی و برای توهین به دولت بوده است.


احمدینژاد در کنکور ارشد!

سوال‌های کنکور درباره سیاست‌های دولت ‌های نهم و دهم داوطلبان را غافلگیر کرد.
به گزارش اعتماد، اگرچه این روزها چندان خبری از محمود احمدی‌نژاد نیست اما کنکور کارشناسی ارشد امسال طی هفته گذشته بازهم رییس‌جمهور پیشین را خواسته یا ناخواسته خبرساز کرد. 
داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد سال93 رشته «علوم سیاسی و روابط بین‌الملل» امسال با سوالاتی روبه‌رو شدند که به رییس دولت نهم و دهم و چگونگی آمدن و قدرت گرفتن او مربوط می‌شد.
سوال از تاریخ معاصر ایران در کنکورهای رشته‌های علوم انسانی معمولا به دوران پهلوی دوم، انقلاب اسلامی یا نهایتا دوران سازندگی ختم می‌شد، اما سوال از تحولات تاریخ معاصر ایران در فاصله سال‌های 92-84 در کنکور امسال در کنار سوالاتی که به دوران ابوالحسن بنی‌صدر، دوره سلطنت پهلوی، رضا شاه و... مربوط می‌شد، به نحوی داوطلبان را برای پاسخ سرگردان کرده بود، چراکه به اعتقاد داوطلبان این سوالات مشابه سوالات گزینش بود و نمونه آن در سال‌های گذشته در کنکورهای سراسری چندان معمول نبوده است.
دلیل پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات 84 با گزینه‌های پاسخی همچون، شعارهای مردمگرایانه و حمایت روشنفکران و هنرمندان، حمایت نهادهای حکومتی و احزاب اصلاح‌طلب، سیاست‌های انتخاباتی اصولگرایان، شکاف بین اصلاح‌طلبان، حمایت جبهه پایداری، گروه آبادگران، مجاهدین انقلاب و مراجع تقلید یکی از سوالات کنکور کارشناسی ارشد علوم سیاسی بود که هر چهار گزینه براساس تجزیه و تحلیل شخصی داوطلبان می‌توانست پاسخ صحیح باشد.
در سوال دیگری اقدامات احمدی‌نژاد برای توسعه روستاها در کنار اقدامات دولت مصدق، امینی، و شهید رجایی قرار گرفته بود که بازهم داوطلبان را برای پاسخ صحیح مردد می‌کرد.
نامه‌های ارسالی از سوی احمدی‌نژاد به رهبران سیاسی موضوع سوال دیگر درس تحولات سیاسی اجتماعی از مشروطیت تاکنون بود که هر چهار گزینه پاسخ در نظر گرفته شده برای این سوال نیز می‌توانست به نحوی صحیح یا غلط باشد.
آزمون کارشناسی ارشد با یک هفته تاخیری که به سبب بارش برف و شرایط بحرانی در شمال کشور به تعویق افتاده بود، در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه در دو نوبت صبح و بعد‌از‌ظهر برگزار شد.
داوطلبان در نخستین روز برگزاری این آزمون به حوزه‌های امتحانی مشخص شده رفتند تا سرنوشت سال‌های آینده خود را رقم بزنند، اما خبر نداشتند که قرار است با چند پرسش عجیب در آزمون سراسری کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل روبه‌رو شوند.
سوال‌هایی که شبیه به گزینش بود تا مطرح کردن مسائل تخصصی و علمی. چون هزاران داوطلب دیگر برای شرکت در آزمون علوم سیاسی و روابط بین‌الملل راهی این دانشگاه شدم تا در آزمون شرکت کنم. آزمون بر اساس زمان اعلام شده راس 3 بعد‌از‌ظهر برگزار شد.
با وجود نظم و امنیتی که قبل و در حین برگزاری آزمون در محیط این دانشگاه و جلسه برقرار بود اما داوطلبان با پرسشنامه‌یی دارای چند سوال خاص روبه‌رو شدند. با کمی دقت می‌شد متوجه واکنش داوطلبان به این پرسش‌ها شد.
واکنشی که تنها منتهی به نگاهی به دور و بر و دیگر داوطلبان می‌شد، چرا که هیچ کار خاصی از داوطلبان در این زمینه بر نمی‌آمد و بعد از وقفه‌یی دوباره مشغول مشکی کردن گزینه‌های سفید می‌شدند. این تعجب حتی بعد از اتمام آزمون هم با آنها همراه بود و از یکدیگر در مورد بعضی سوال‌های خاص که جواب‌های خاصی را می‌طلبید سوال می‌کردند اما به هیچ جواب قطعی و درستی دست پیدا نمی‌کردند.
سوال‌های ابهام‌برانگیز!
سوال‌هایی که بسیار جلب‌توجه می‌کرد، نه مربوط به دوران قاجار یا پهلوی و نه مربوط به سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی و بازرگان می‌شد، بلکه مربوط به همان فردی می‌شد که محل سکونتش زمانی در پاستور بود و اکنون چند صد متری با محل برگزاری آزمون فاصله دارد، «محمود احمدی‌نژاد»! در چندین سوال کنکور ارشد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل حضور داشت و سوال‌ها مربوط به روی کار آمدن احمدی‌نژاد، سیاست‌های بین‌المللی و اقتصادی دولت وی می‌شد.
و اما این سوال‌های ابهام‌برانگیز چه بود؟ «اعتماد» توانسته به چند سوال از سوال‌هایی که مربوط به احمدی‌نژاد می‌شد، دست پیدا کند. 
برخی از این سوالات چنین بودند:
(احمدی‌نژاد گزینه‌یی در کنار امینی، مصدق و شهید رجایی) نخستین تلاش جدی برای اصلاح روستاها و بهبود وضعیت روستاییان توسط کدام دولت صورت گرفت؟
گزینه‌هایی که برای جواب به این سوال مطرح شده بود از این قرار بوده است:
دولت مصدق در سال 1331. دولت امینی در سال 1341. دولت احمدی‌نژاد در سال 1384. دولت شهید رجایی در سال 1359.
عوامل روی کار آمدن احمدی‌نژاد سوال شد.
علت اصلی پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات سال 1384 چه بود؟
گزینه‌های جواب:
شعارهای مردم‌گرایانه و حمایت روشنفکران و هنرمندان. حمایت نهادهای حکومتی و حمایت بخش‌هایی از احزاب اصلاح‌طلب، سیاست‌های انتخاباتی اصولگرایان. شعارهای مردم‌گرایانه و شکاف در جبهه اصلاح‌طلبان. حمایت جبهه پایداری، گروه آبادگران، مجاهدین انقلاب اسلامی و مراجع تقلید.
سوال دیگری که مطرح شده بود در رابطه با سیاست خارجی دولت احمدی‌نژاد بود؛
هدف اصلی دولت نهم از ارسال نامه به رهبران سیاسی دنیا...
گزینه‌های مورد نظر برای جواب عبارت بودند از؛
ایجاد اتحادیه سیاسی، نظامی علیه کشورهای سلطه‌گر جهانی. تشویق رهبران کشورهای جهان به قطع رابطه با اسراییل. تغییر ذهنیت افکار عمومی به نفع جمهوری اسلامی ایران بود. نشان دادن برتری نظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشورهای منطقه خاورمیانه.
مطرح شدن این سوالات و چندین سوال دیگر در کنکور کارشناسی ارشد باعث شده بود تا بعد از کنکور بسیاری از داوطلبان از ارائه این سوالات متعجب باشند و با سردرگمی از دیگران در مورد جواب‌هایی که به این سوالات داده بودند پرس و جو کنند و بعد هم به این نتیجه برسند که هیچ داوطلبی پاسخی یکسان با پاسخ آنها نداده است چرا که بر اساس تحلیل، شناخت و گرایش سیاسی خود گزینه‌یی را به عنوان پاسخ صحیح انتخاب کرده‌اند. روی هر کدام از گزینه‌هایی که به عنوان پاسخ برای این سوالات جنجالی مطرح شده بود، می‌شود بسیار بحث و گفت‌وگو کرد.
این مباحث از آنجا به نتیجه نمی‌رسید که در هشت سال گذشته فضای دانشگاه مطلوب بحث سیاسی نبود. در کلاس‌های رشته علوم سیاسی، درس‌هایی چون مبانی علم سیاست، روابط بین‌الملل و تاریخ تحولات و... در مورد سیاست‌های به کار گرفته شده از سوی محمود احمدی‌نژاد و دولت وی مباحثه‌یی انجام نمی‌گرفت و اساتید خود را موظف می‌دانستند که مسائل تخصصی را به دانشجویان آموزش بدهند تا سیاست‌های دولت‌های نهم و دهم.

دانستنی های خواندنی و شگفت انگیز جانوران....

دانستنی های خواندنی و شگفت انگیز جانوران

دانستنی های خواندنی و شگفت انگیز جانوران

آیا می دانستید که دارکوب ها قادرند 20 بار در ثانیه به تنه درخت ضربه بزنند ؟

آیا می دانستید که یک خرس قادر است با سرعت یک اسب بدود ؟

آیا می دانستید که موریانه ها قادرند تا 2 روز زیر آب زنده بمانند ؟

آیا می دانستید که اختاپوس سه قلب دارد ؟

آیا می دانستید که مورچه ها هرگز نمی خوابند ؟

آیا می دانستید که حلزون ها می توانند تا سه سال بخوابند و در این مدت هیچ غذایی نخورند ؟

آیا می دانستید که موریانه ها وقتی به موسیقی هوی متال گوش می دهند چوب را با سرعت دو برابر می خورند ؟

آیا می دانستید که مقاومت موش صحرایی در برابر بی آبی بیشتر از شتر است ؟

آیا می دانستید که صدای نهنگ آبی بلندترین صدایی است که یک موجود زنده می تواند تولید کند ؟

آیا می دانستید که یک اسب در طول یک سال 7 برابر وزن بدن خود غذا مصرف می کند ؟

آیا می دانستید که کانگورو ها قادرند 3 متر به سمت بالا و 8 متر به سمت جلو بپرند ؟

آیا می دانستید که فیل ها قادرند روزانه 60 گالن آب و 250 کیلو گرم یونجه مصرف کنند ؟

آیا می دانستید که جغدها قادر به حرکت دادن چشمان خود در کاسه چشم نمی باشند ؟

آیا می دانستید که موش های صحرائی سالانه 1/3 منابع و ذخائر غذائی جهان را نابود می سازند ؟

آیا می دانستید که عمر سنجاقک ها تنها 24 ساعت است ؟

آیا می دانستید که پلنگ ها قادرند تا ارتفاع 5 متر به بالا بپرند ؟

آیا می دانستید که نود درصد سم مارها از پروتئین تشکیل شده است ؟

آیا می دانستید که تمام قوهای کشور انگلیس جزو دارایی های ملکه انگلیس می باشد ؟

آیا می دانستید که گونه ای از خرگوش قادر است 12 ساعت پس از تولد جفت گیری کند ؟

آیا می دانستید که موش دو پای آفریقایی از میدان دید 360 درجه برخوردار است ؟

آیا می دانستید که زرافه میتواند با زبانش گوشهایش را تمیز کند ؟

آیا می دانستید که مورچه ها هم شمردن بلدند و قدم هایشان را برای مسیریابی میشمارند ؟

آیا می دانستید که نوعی عنکبوت میتواند 300 برابر وزنش را بلند کند ؟

آیا می دانستید که لاشخورها قادر به دیدن یک موش کوچک از ارتفاع 4 کیلومتری میباشند ؟

آیا می دانستید که فقط قورباغه های نر قور قور می کنند ؟

آیا می دانستید که کواک اردک تنها صدایی است که بازتاب ندارد و هیچ کسی هم دلیل آنرا نمی داند ؟

آیا می دانستید که در بین انواع خرس، خرس پاندا بزرگترین جمجمه را دارد ؟

آیا می دانستید که خرس با تمام سنگینی خود میتواند با سرعت 50 کیلومتر در ساعت بدود ؟

آیا می دانستید که زرافه تازه متولد شده 2 متر قد دارد ؟

آیا می دانستید که عقرب ها دو دشمن دارند که یکی از آنها یک نوع سار و دیگری مگس است ؟

آیا می دانستید که 60 گاو قادر هستند در عرض کمتر از 1 روز 1 تن شیر تولید کنند ؟

آیا می دانستید که پروانه ها 1200 چشم دارند ؟

آیا می دانستید که گربه و سگ می توانند راست دست یا چپ دست باشند ؟

آیا می دانستید که فیلها از بوی عسل بدشان می آید. حتی بوی عسل فیل ها را فراری می دهد ؟

آیا می دانستید که هشتاد درصد موجودات دنیا را حشرات تشکیل داده اند ؟

آیا می دانستید که تنها حیوانی که نمی تواند شنا کند شتر است ؟

آیا می دانستید که قلب میگو ها در سر آنها قرار دارد ؟

آیا می دانستید که یک سوسک حمام می‌تواند 9 روز بدون سر زندگی کند تا اینکه از گرسنگی بمیرد ؟

آیا می دانستید که پروانه‌ها با پاهایشان می‌چشند ؟

آیا می دانستید که گربه‌‌ها می‌توانند 100 صدا با حنجره خود تولید کنند در حالیکه سگ‌ها کمتر از 10 نوع ؟

آیا می دانستید که مورچه نسبت به بدنش بزرگترین مغز را دارد ؟

آیا می دانستید که خرگوش و طوطی تنها حیواناتی اند که بدون برگشتن به عقب پشت سر خود را می بینند ؟

آیا می دانستید که گربه و سگ 5 نوع گروه خون دارند در حالیکه انسان 4 نوع گروه خون دارد ؟

آیا می دانستید که حس بویایی خرس تقریباً 100 برابر قوی تر از حس بویایی انسان است ؟

آیا می دانستید که خرس کوالا هرگز آب نمی‌نوشد و آب مورد نیاز خود را با خوردن برگ گیاهان تامین می‌کند ؟

آیا می دانستید که هر چشم مگس دارای 10 هزار عدسی میباشد ؟

آیا می دانستید که مقاومت موش صحرایی در برابر بی آبی بیشتر از شتر میباشد ؟

آیا می دانستید که زنبور عسل 2 معده دارد یکی برای جمع آوری عسل و دیگری برای هضم غذا ؟

آیا می دانستید که وقتی ملکه زنبور عسل وارد کندو می شود، آواز خاصی را زمزمه می کند، به این منظور که زنبورهای کارگر را تحریک کرده تا اگر ملکه دیگری وجود دارد به خاطر وی بجنگند ؟

آیا می دانستید که خرس های قطبی با توجه به جنس موی بدنشان، توسط دوربین های مادون قرمز قابل تشخیص نیستند ؟


بازیگر «خندهبازار» مجری «فوتبال برتر»!

سیاوش مفیدی: به فوتبال علاقه دارم

بازیگر «خنده‌بازار» مجری «فوتبال برتر»!

بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون – که چندی است شاهد حضور او در برنامه «فوتبال برتر» از شبکه سه سیما هستیم، گفت: به فوتبال علاقه دارم و در جریان مسابقه‌ها و اخبار آن هستم اما ترجیح می‌دهم در بحث‌های تخصصی این ورزش شرکت نکنم.

20120 191x300 بازیگر «خنده‌بازار» مجری «فوتبال برتر»!کاشان حامی: سیاوش مفیدی، بازیگر مجموعه تلویزیونی «خنده بازار» که مدتی است در برنامه ورزشی «فوتبال برتر» به اجرا می‌پردازد، درباره‌ی دلیل حضور خود در این برنامه گفت:

حضور من در برنامه «فوتبال برتر» به خاطر بحث‌های ورزشی برنامه نیست. بلکه بیشتر به بخش قرعه‌کشی رالی هواداران برمی‌گردد. این بخش به خاطر طرح جدیدی است که در این برنامه ایجاد شده است و طی آن دو شماره ایرانسل برای هواداران تیم‌های پرسپولیس و استقلال در برنامه اعلام می‌شود و هر کدام از طرفداران این دو تیم با ارسال یک پیامک به این شماره‌ها مبلغ بسیار کمی را به حساب باشگاه مورد علاقه‌شان واریز می‌کنند که درصد زیادی از آن سهم باشگاه می‌شود و بخشی از آن به شرکت حمایت‌کننده می‌رسد؛ ضمن این که مخاطبانی که پیامک ارسال کرده‌اند در قرعه‌کشی 10 تلفن همراه شرکت داده می‌شوند.

وی با اشاره به حضور بازیگران و نمایندگانی از دو تیم پیروزی و استقلال ادامه داد: برنامه «فوتبال برتر» همچنین با تغییرات دیگری همه مواجه شده است. در این برنامه محمد نوازی به عنوان نماینده استقلال و پژمان جمشیدی به عنوان نماینده پرسپولیس گاهی در برنامه حضور می‌یابند. حتی در مسابقه‌های حساس‌تر و مهم‌تر مثل بازی دربی مهمانان دیگری هم در برنامه حضور یافتند.

مفیدی که این روزها در سریال نوروزی «خوب، بد، زشت» به کارگردانی منوچهر هادی بازی دارد، با اشاره به این که سعی می‌کند در بحث‌های تخصصی برنامه دخالت نکند، افزود: ورزش یک مقوله تخصصی است و من سعی می‌کنم در برنامه «فوتبال برتر» بیشتر بر همین بخش قرعه‌کشی اجرای پررنگی داشته باشم؛ چرا که اگر حرفی درباره فوتبال بزنم، ممکن است با واکنش‌های منفی اهالی این رشته و روزنامه‌ها و نشریات تخصصی مواجه شوم. در فضای این ورزش حتی وقتی خود فوتبالی‌ها هم حرفی می‌زنند، گاهی به بی‌تخصصی متهم می‌شوند؛ بنابراین سعی می‌کنم حرف‌هایی بزنم که در راستای برنامه است.

این بازیگر در پاسخ به این نظر که عدم دخالت در بحث‌های تخصصی ممکن است پاسکاری بین دو مجری و جذابیت برنامه را کم کند، اظهار کرد: درست است. اما تلاش می‌کنم تا این فاکتور را در بخش‌های دیگر در نظر بگیرم و با محمدرضا احمدی و مزدک میرزایی در فواصل دیگری از برنامه این بده و بستان و پاسکاری در اجرا را داشته باشم؛ البته من خودم از فضای فوتبال دور نیستم. این ورزش را دوست دارم و حتی خودم نیز فوتبال بازی می‌کنم اما ترجیح می‌دهم تا به صورت تدریجی در بحث‌ها مشارکت فعال‌تری داشته باشم. هر چند امسال تنها دو برنامه دیگر روی آنتن خواهیم داشت و بعد از آن لیگ برای مدتی تعطیل و دوباره از فروردین ماه ادامه پیدا می‌کند.

سیاوش مفیدی پیش از این اجرای مسابقه «رقابت بزرگ» را به تهیه‌کنندگی محمد نصیری در گروه ورزش شبکه سه سیما بر عهده داشت.

برنامه تلویزیونی «فوتبال برتر» کاری از گروه ورزش شبکه سه سیماست که به تهیه‌کنندگی مهدی هاشمی به پخش مستقیم مسابقات فوتبال لیگ برتر، جام حذفی و همچنین بازی‌های لیگ‌های برتر خارجی می‌پردازد و در گفت‌وگو با کارشناسان اتفاقات و حواشی این رشته ورزشی را پوشش می‌دهد.

اجرای این برنامه را محمدرضا احمدی، مزدک میرزایی و سیاوش مفیدی بر عهده دارند.

ایسنا


خلاقیتِ میوهای...

Food-Sculptures7-640x450

به گزارش پرشین مگز به نقل جوان پارسی، یکی از پرطرفدار ترین و جذاب ترین انواع خلاقیت، خلاقیت در ساخت اشیاء مختلف با خوراکی ها و میوه هاست، و اگر در این خلاقیت ها از مواد دور ریختنی استفاده شود، هیجان و جذابیت کار دوچندان می شود.مجموعه زیر چند نوع خلاقیت میوه ای و خوراکی را نشان می دهد که غالبا با مواد دور ریختنی ساخته شده اند. این پست به نوعی دنباله پست خلاقیت با طعم میوه می باشد. شما هم می توانید با کمی فکر کردن ایده سازی کنید و به خلق این گونه آثار بپردازید.

Food-Sculptures2-640x430 Food-Sculptures3-640x423 Food-Sculptures5-640x425 Food-Sculptures6-640x759Food-Sculptures8-640x453


شام آخر ولاسکو و همسرش در تهران....

ضیافت شام آخر خولیو ولاسکو با ملی‌پوشان والیبال ایران از دقایقی پیش در هتل المپیک با حضور وزیر، معاون ورزش قهرمانی و دبیرکل کمیته ملی المپیک آغاز شد.

جمعی از ملی‌پوشان والیبال ایران، مسئولان فدراسیون و مربیان و مسئولان تیم‌های ملی از ساعت 19 امروز (پنجشنبه) در هتل المپیک به انتظار خولیو ولاسکو سرمربی سابق تیم ملی ایستاده بودند.
 
خولیو ولاسکو به همراه همسرش به هتل المپیک آمد و در آغوش شاگردان سابقش جا گرفت. تک تک ملی‌پوشان، به او ابراز احساسات کردند و به گفت‌وگو پرداختند.
 
ابتدا ولاسکو به همراه جمعی از بازیکنان به اتاق جلسات رفت و 10 دقیقه پشت درهای بسته با والیبالیست‌های ایران گفت‌وگو کرد. سپس جمعی از مربیان و مسئولان تیم‌های ملی برای چند دقیقه با ولاسکو جلسه داشتند.
 
پس از حضور گودرزی وزیر ورزش و جوانان، شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک و نصرالله سجادی معاون قهرمانی وزارت ورزش در هتل المپیک، اعضای خانواده تیم ملی والیبال گرد میز شام جمع شدند. در این ضیافت شام، تعدادی از نمایندگان رسانه‌های گروهی نیز حضور داشتند.
 
این ضیافت با پخش فیلمی از رویدادهای والیبال ایران در سه سال گذشته و تبیین نقش ولاسکو آغاز شد. سپس رییس فدراسیون والیبال، وزیر ورزش و دبیر کمیته ملی المپیک به بیان دیدگاه‌های خود درباره موفقیت‌های والیبال در سال‌های اخیر پرداختند.
 
در ادامه این مراسم پذیرایی شام صورت گرفت و قهرمانان والیبال ایران برای آخرین بار در تهران با خولیو ولاسکو عکس یادگاری گرفتند. تصاویر ایسنا را در ادامه می بینیم:

منبع:  فرارو


خواننده تروریست باز هم به اعدام محکوم شد....

اخبار فرهنگی و هنری - اخبار رسیده از بیروت پایتخت لبنان حاکی از آن است که دادگاه نظامی لبنان، جلسه محاکمه "فضل شاکر" خواننده سرشناس لبنانی که طی دو سال گذشته در خدمت جریان های تروریستی بود، را به اعدام محکوم کرد.



به گزارش شیعه آنلاین، «فضل شاکر» در یک کیلیپ تصویری که چندی پیش از طریق اینترنت آن را منتشر کرد، به دست داشتن در قتل دو سرباز ارتش لبنان اعتراف نمود.

گفته می شود دادگاه «فضل شاکر» به طور غیابی برگزار شد. او در دو سال گذشته خوانندگی را کنار گذاشته و با «احمد الأسیر» معروف به «شیخ فتنه گر» که از مزدوران سازمان اطلاعات و امنیت عربستان سعودی است، همکاری می کرد.

گفتنی است، حدود سه ماه پیش بعد از حمله ارتش لبنان به مقر "احمد الأسیر"، او به همراه "فضل شاکر" ناپدید شدند اما تعداد زیادی از نیروهای وی در درگیری با ارتش لبنان به هلاکت رسیدند.

چند روز بعد از آن ماجرا، رسانه های عربی فاش کردند که این دو نفر به سفارت قطر در بیروت پناه برده اند و به طور مخفیانه در آنجا حضور دارند. مدتی بعد هم اعلام شد که هر دو نفر به طور پنهانی به قطر گریخته اند.

شایان ذکر است، هدف اصلی تأسیس گروهک مسلح تروریستی توسط «شیخ الأسیر»، ایجاد فتنه شیعی ـ سنی در لبنان بوده تا از این طریق فضایی برای مقابله با حزب الله لبنان و حکومت "بشار أسد" ایجاد شود.

ناگفته نماند، چند ماه پیش نیز یک دادگاه غیر نظامی لبنانی این دو تروریست را محاکمه و هر دوی آنان را به اعدام محکوم کرده بود اما این بار حکم صادر شده از سوی یک دادگاه نظامی بوده است.

در پایان لازم به ذکر است، بعد از انتشار خبر صادر شدن حکم اعدام علیه «فضل شاکر»، او در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت: اصل بر این است که انسان بی گناه است مگر خلاف آن ثابت شود!