سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

فردوسی را فراموش نکنیم ...

 روز بزرگداشت فردوسی

فردوسی، به دلایل بسیار، قدرنادیده ترین شاعر این مرز و بوم است، هر چند اگر هر سال، به بهانه روز تولدش، روزنامه ها برایش ویژه نامه چاپ کنند و متولیان فرهنگی در توس، برایش بزرگداشت بگیرند، باز هم او مظلومترین شاعری خواهد بود که در برابر زجر و سختی بسیاری که در راه آفرینش «شاهنامه» کشید، کمتر قدر دید.

قدر و قیمت چنین شاعری را هنوز نشناخته ایم و هنوز هم تلاشی برای شناخت بیشترش نمی کنیم. این را من می گویم که از این چنین شاعری که زبان فارسی وامدار سخن اوست، اندکی بیش نمی دانم. هر چه هم کهدر باره اش می دانم، چیزی بیشتر از آنی نیست که همگان می دانند و گناه کم دانستن من و من ها، به گردن آنهایی است که اصلی ترین وظیفه شان، شناساندن چنین مردانی است که در تاریخ فرهنگ و هنر و ادب این مرز و بوم زیسته اند و نام و جان و مال خویش رانثار راهی کرده اند که به آن معتقد بوده اند. فردوسی را کم می شناسیم. نامش را بیشتر به خاطر یکی دو میدان شهر به یاد داریم که در مشهد و تهران به نامش کرده اند و مجسمه ای که سالهاست در میان این دو میدان بر پایه ای ایستاده اند.

احتمالاً بسیاری خواهند گفت در بزرگداشت این شاعر که او را «بزرگترین شاعر پارسی گو» می نامند، کارهای بسیاری انجام شده و برایش مجلسها گرفته اند و بزرگداشتها برگزار کرده اند، اما به راستی ارج و ارزش چنین شاعری، همان یکی دو همایش یک روزه در طول سال است و یکی دو برنامه چند دقیقه ای و کلیشه ای صدا و سیما که در نمایش یکی دو شاهنامه خوان قدیمی و شاهنامه خوانی آنها خلاصه می شود؟ آیا به راستی ارج و ارزش فردوسی و اثر سترگش، همین است؟آیا به راستی ما همان ارزش و احترامی را به فردوسی می گذاریم که انگلیسی ها به شکسپیر می گذارند و یونانی ها به «هومر»؟ به راستی آیا ما تلاشی همپای انگلیسی ها یا یونانی ها در راستای بزرگداشت این شاعر جهانی مان انجام داده ایم یا می دهیم؟

تلاش ما در راه بزرگداشت دستاوردهای چنین شاعری تاکنون به چه نتیجه ای ختم شده است؟ فیلم خوبی بر اساس این اثر حماسی ساخته ایم؟ تصویرگری اش کرده ایم؟ به زبان ساده بازنویسی اش کرده ایم و اجازه داده ایم کودکان و نوجوانانمان با آن بیشتر آشنا شوند؟ از آن انیمیشنی ساخته ایم که به عنوان مثال فرزندانمان بدانند این همه شخصیتهایی که از آنها به وفور در مکالمات و محاورات روزمره نام می بریم، چه کسانی هستند؟ به راستی، جز معدود حرکتهایی خودجوش و فردی، چه تلاشی برای شناساندن این چهره جهانی به مردم سرزمین مادری اش انجام داده ایم؟ آیا برگزاری بزرگداشتهای یکی دو روزه «شاهنامه و شاهنامه پژوهی» و صرف مبالغ قابل توجهی بودجه و دعوت از میهمانان خارجی و... تنها وظیفه ما در قبال این اسطوره سخن پارسی است؟ چرا باید کودکان سرزمین ما، اسطوره ها و شخصیتهای داستانی ادبیات فانتزی غرب را بیشتر و بهتر از شخصیتهای ادبیات خودی بشناسند؟ چرا آنها باید بدانند که «اسپایدرمن» و «بتمن » و «هالک» و «تن تن» و هزار شخصیت انسانی و حیوانی ادبیات فانتزی غرب چه شکل و شمایلی دارند، اما حتی نتوانند تصور کنند که «رستم» می تواند چگونه باشد؟!

آیا به راستی تنها وظیفه ما آن است که به بهانه «پاسداری از زبان و ادبیات فارسی»، فرضاً قیمت پیامکهای انگلیسی مخابرات را چندین و چند برابر کرده و همه را ملزم کنیم تا پیامک فارسی بفرستند و در این میان کسی نداند که سود حاصل از این ایده خلاقانه که سر به میلیاردها تومان (بله درست خوانده اید، میلیاردها تومان) می زند را چه کسی و از چه طریقی قرار است خرج «پاسداری از زبان و ادبیات فارسی» کند؟!

آیا شرکت عریض و طویل مخابرات که ایده هایی اینچنینی را در دست طرح و اجرا دارد، اعلام خواهد کرد قرار است چگونه این مبلغ هنگفت را صرف «پاسداری از زبان و ادبیات فارسی» کند. فکر نمی کنید که در این میان، چیزهایی نادیده گرفته شده است؟!از بحث دور نشویم، هر چند که به نظر، تمامی اینچنین مسائلی، جزیی از مسائل مبتلابه زبان و ادب فارسی است که بر تارک آن، نام اسطوره ای چون «حکیم ابوالقاسم فردوسی» و اثر سترگش یعنی «شاهنامه» می درخشد.

تنها تلاشی که من طی این سالها در باره به تصویر کشیدن اسطوره های ادبیات فارسی در تلویزیون دیده ام، سریالی بود به نام «چهل سرباز». آش شله قلمکاری از همه آن چیزهایی که کارگردان و فیلمنامه نویس محترم توانسته بودند به مدد تلفیق تاریخ و ادبیات و تخیل فراهم آورند. سریالی که تکنیکهای ابتدایی و جلوه های ویژه سر دستی اش، از آن، یک اثر کمیک ساخته بود، آن هم درباره بسیاری از اسطوره های ادب این سرزمین. سریالی که برای مخاطبان بزرگسال آشنا به تاریخ و ادبیات هم، جاذبه ای نداشت، چه برسد به کودکان یا نوجوانانی که قرار بود با دیدن چنین سریالی، کمی با اسطوره های سرزمین پدری خود آشنا شوند.

درباره ادبیات کودک این سرزمین هم چیزی نمی گویم که چرا باید مثلاً جلد ششم «هری پاتر» در کمتر از یک هفته از انتشار آن در آمریکا، ترجمه شده و در دسترس کودکان و نوجوانان ایرانی باشد، اما هنوز هیچکس به فکر این نیفتاده تا از انبوه داستانهای شاهنامه، یکی را برای کودکش بازنویسی و ساده کند! در باره این نمی گویم که ... بگذریم ... حرفهای نگفته بسیار است! منبع : خلاصه شده ای از نوشته علی جعفری

 

 

 

در روزگاری نسبتاً دور، شماری از دهقانان در شهر «توس»، در بیست کیلومتری مشهد امروزی، زندگی می‏کردند. در آن زمان دهقانان طبقه‏ای مورد احترام و دارای املاک و اموال بودند. آنها می‏توانستند از راه درآمد حاثل از زمین‏های کشاورزی خود زندگی خوب و راحتی داشته باشند.
در عین حال آنها از نعمت خواندن و نوشتن هم بهره‏ای داشتند و به سنت‏ها و فرهنگ ایرانیان باستان عشق می‏ورزیدند. این افراد، روایت‏های تاریخی و سرگذشت پیشینیان را سینه به سینه از پدر به پسر به نسل‏های بعد از خود انتقال می‏دادند و بیشتر از هر ایرانی دیگری، از افسانه‏های کهن ایران اطلاع داشتند.

در سال 329 یا 330 هـ. ق، در میان این انسان‏های شریف و وطن‏پرست، کودکی به دنیا آمد که بعدها یکی از بزرگترین شعرای ایران زمین شد. فردوسی در چنین محیطی پرورش یافت و عشق به نژاد ایرانی و آب و خاک وطن و علاقه به نیاکان خود را در خانواده آموخت.
زمانی که هنوز بهار جوانی‏اش نگذشته بود، آوازه و شهرت شاعری درباری به نام «دقیقی»، در خراسان پیچید.

سال‏ها دقیقی قسمت کوچکی از افسانه‏های گذشته ایران را به نظم درآورده بود و قصد داشت، این کار را ادامه دهد؛ ولی بعد از مدتی به خاطر بداخلاقی و بدرفتاری با غلام خود، به دست او کشته شد.


پس از مرگ دقیقی، فردوسی- که در آن زمان چهل سال بیشتر نداشت- به تشویق یکی از دوستانش تصمیم گرفت کار ناتمام دقیقی را تمام کند و از همان زمان شروع به سرودن «شاهنامه» کرد.
شاعر شاهنامه، سی سال از عمر خود را برای به نظم درآوردن داستان پهلوانان و شاهان گذشته ایران صرف کرد. همان‏گونه که در ابتدا گفتیم، فردوسی از دهقانان و ثروتمندان توس بود، ولی در پایان سرودن شاهنامه، بر اثر گذشت زمان و خشک‏سالی‏های پیاپی و همچنین در راه سرودن شاهنامه اموال و دارایی خود را از دست داد.در آن زمان، شهرت شاهکار او حتی قبل از اینکه به دست سلطان محمود برسد، در همه ایران پیچیده بود و بسیاری از دانشمندان و بزرگان نسخه‏هایی از شاهنامه را در دست داشتند، ولی هیچ‏کس به کمک این شاعر فقیر نشتافت و او در زمان پیری، درمانده و تهیدست شد.


فردوسی برای اینکه از فقر و تنگدستی رها شود و به منظور اینکه در آخر عمر خویش، مالی برای گذران زندگی‏اش به دست آورد، تصمیم گرفت، شاهنامه خود را به نام سلطان محمود کند، اما به دلیل حسادت برخی از شاعران درباری، کتاب با ارزش فردوسی با همه‏ی زیبایی و شهرتش مورد قبول سلطان محمود قرار نگرفت و پاداشی که سزاوار رنج و تلاش سی ساله‏ی فردوسی باشد، به او داده نشد.
به همین دلیل، این شاعر بزرگ با دلی پر از یأس و ناامیدی و با خاطری رنجیده و ناراحت و با دستانی خالی به توس- زادگاه خویش- بازگشت.
او سال‏های آخر عمر خود را بدبختی و بیماری‏ و فقر گذراند و سرانجام در سال 411 هـ. ق، در سن هشتادسالگی، جان به جان آفرین تقدیم کرد.
آرامگاه او در شهر توس واقع در بیست کیلومتری مشهد، زیارتگاه ادب دوستان است.

 


خواص خــوراکــی ها ....

   پونه کوهی؛ شبیه نعناع با خواصی فوق‌العاده

Oregano

پونه کوهی مانند نعناع گیاهی گرم و معطر است؛ اما به نسبت نعناع از مواد مغذی بیشتری تشکیل شده است. پونه کوهی منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد...

پونه کوهی و نعناع هر دو از خانواده نعناعیان می‌باشند و از نظر مواد مغذی بسیار مشابه هستند. پونه کوهی گیاهی است با برگ‌هایی به رنگ سبز تیره که پوشیده از کرک می‌باشد. درحالی‌که نعناع چنین پرزهایی را ندارد. برگ‌های این گیاه، بیضی‌شکل و نوک‌تیز می‌باشند و دارای گل‌های ارغوانی رنگ است.
پونه کوهی گیاهی است که در مکزیک و اروپا به عنوان یک افزودنی فوق‌العاده در کنار آویشن در بسیاری از غذاها، بالاخص پیتزاها استفاده می‌شود.

اگر فشارخون دارید، پونه کوهی مناسب تر از نعناع است، زیرا:


1. پونه کوهی دارای سدیم کمتری نسبت به نعناع می‌باشد.
2. پتاسیم موجود در پونه کوهی حدوداً سه برابر نعناع است.
3. کلسیم پونه کوهی 8 برابر کلسیم موجود در نعناع می‌باشد.
4. پونه کوهی 4 برابر نعناع منیزیم دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد برای پیشگیری و کنترل فشارخون لازم است افراد رژیم غذایی‌ای داشته باشند که پتاسیم، منیزیم و کلسیم بیشتری داشته باشند و از سدیم کمتری تشکیل شده باشد. توازن این چهار ماده معدنی در کنترل فشارخون بسیار موثر است.

نعناع، گیاهی مناسب برای پوست و بافت‌های مخاطی

نعناع از ویتامین‌های A و C بیشتری به نسبت پونه کوهی برخوردار است. در نتیجه برای سلامت پوست، مو و بافت‌های مخاطی مانند دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی و دستگاه تولیدمثلی مناسب‌تر می‌باشد.
دانشمندان دانشگاه بون در آلمان دریافتند که ترکیبات فعال با خاصیت ضدالتهابی
که با نام بتاکاریوفیلین در پونه کوهی شناخته می‌شوند، فرد را در برابر پوکی استخوان و گرفتگی عروق محافظت می‌کنند

Oregano 1

پونه کوهی و ویتامین K

پونه کوهی منبع خوبی از ویتامین K، ویتامین E، منیزیم، منگنز، آهن، کلسیم و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می‌باشد. ویتامین K باعث ارتقای رشد استخوانی می‌شود و چگالی استخوان را حفظ می‌نماید. در حقیقت ویتامین K یکی از ریزمغذی‌های موثر در تولید سلول‌های استخوانی است. همچنین این ویتامین در تولید پروتئین‌های انعقادی نقش بسزایی دارد.

پونه کوهی و خواص آنتی‌اکسیدانی

تیمول و رزمارینیک اسید، فیتوکمیکال‌های بسیار قوی موجود در برگ‌های سبز پونه کوهی می‌باشند که می‌توانند سلول‌ها را از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد اکسیژن محافظت کنند. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که پونه کوهی ظرفیت آنتی‌اکسیدانی قوی‌تری به نسبت آنتی‌اکسیدان‌های صنعتی که به فرآورده‌های صنایع غذایی اضافه می‌شوند، دارد. ظرفیت آنتی‌اکسیدانی پونه کوهی 42 بار بیشتر از سیب، 30 مرتبه بیشتر از سیب‌زمینی و 12 بار بیشتر از پرتقال است.

پونه کوهی، آنتی‌باکتریال است

مواد شیمیایی فعال موجود در پونه کوهی رشد باکتری‌هایی چون سودموموناس آیروژنز و استافیلوکوکوس اورئوس را متوقف می‌کند. حتی مطالعات متعدد نشان می‌دهد که پونه کوهی به نسبت داروهای تجویزشده در برابر باکتری ژیاردیا بسیار موثرتر عمل می‌کند. به نظر می‌رسد که پونه کوهی به علت تقویت سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت‌ها، قوی ظاهر می‌شود.


پونه کوهی گیاهی سرشار از فیبر

فیبرهای موجود در پونه کوهی، باعث اتصال نمک‌های صفراوی به مواد سمی سرطان‌زا در کولون می‌شود. در نتیجه دفع آن‌ها از بدن را تسریع می‌نماید و بدن مجبور می‌شود تا کلسترول بیشتری را برای تولید نمک‌های صفراوی تجزیه نماید. به همین علت است که رژیم سرشار از فیبر، سطح کلسترول بدن را کاهش می‌دهد و خطر ابتلا به سرطان کولون را کم می‌کند.

ترکیبات ضد التهابی

دانشمندان دانشگاه بون در آلمان دریافتند که ترکیبات فعال با خاصیت ضدالتهابی که با نام بتاکاریوفیلین در پونه کوهی شناخته می‌شوند، فرد را در برابر پوکی استخوان و گرفتگی عروق محافظت می‌کنند.

اثرات درمانی دیگر پونه کوهی:

1. بهبود مشکلات معده‌ای و روده‌ای مانند نفخ، سنگینی معده، سکسکه، تسریع هضم غذا و ...
2. ضد عفونی مجاری تنفسی، بهبود سرماخوردگی، برونشیت و ...
3. تسکین دردهای ماهیچه‌ای، درد دندان، سردرد، گوش‌درد و ...
4. درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی مانند آکنه، شوره سر و ...
5. تسریع روند درمان انگل‌های روده‌ای، برطرف نمودن خستگی و ...
6. پیشگیری یا کند کردن روند پیشرفت سرطان سینه

توجه
پونه کوهی می‌تواند منجر به ناراحتی‌های معدی در برخی افراد گردد، در نتیجه افرادی که به گیاهان خانواده نعناع حساسیت دارند، بهتر است از پونه کوهی استفاده نکنند؛ زیرا ممکن است پونه کوهی باعث عود کردن آلرژی‌شان گردد.

  


******************************

رانندگی طولانی در پیش دارید؟ موز بخورید

banana2

اگر در تعطیلات پیش رو قصد مسافرت جاده‌ای دارید و می‌خواهید خودتان رانندگی کنید حتماً موز میل کنید؛ موز می‌تواند تمرکز و سرعت عمل افراد را بالا ببرد.


موز حاوی ترکیب موثری به نام «تیروزین» است که قدرت تمرکز را بالا می‌برد و باعث هشیاری بیشتر مغز می‌شود.

تمرکزتان پایین است؟ موز میل کنید. موز مانند مواد غذایی دیگری مانند اسفناج، پرتقال، سویا و غیره حاوی ترکیبی به نام «تیروزین» است که تمرکز، هشیاری و دقت نظر را بالا می‌برد.

محققان دانشگاه Leyde هلند به شرکت‌کننده‌های این پژوهش مکمل تیروزین داده و به بررسی آن‌ها پرداختند. این پژوهش در دو مرحله انجام شد.

در مرحله‌ی اول این پژوهش، شرکت‌کننده‌ها آب پرتقال حاوی تیروزین دریافت کردند و در مرحله‌ی بعدی آب میوه‌ی آن‌ها با پلاسبو عوض شد.

در طول این دو مرحله محققان از این شرکت‌کننده‌ها خواستند که یک بازی تمرکزی انجام دهند. به این صورت که روی بازی با فلش روی پرده‌ی نمایشگر تمرکز کنند. زمانی که این فلش سبز می‌شود شرکت‌کننده‌ها باید سریع عکس‌العمل نشان داده و دکمه‌ای را فشار می‌دادند. اگر فلش به رنگ قرمز در میامد لازم نبود دکمه‌ای را فشار دهند.

موز حاوی ترکیب موثری به نام «تیروزین» است که قدرت تمرکز را بالا می‌برد و باعث هشیاری بیشتر مغز می‌شود
محققان بعد از بررسی عکس‌العمل شرکت‌کننده‌ها به این نتیجه رسیدند افرادی که تیروزین دریافت کرده بودند نتایج بهتری دریافت کردند.

محققان به این نتیجه رسیدند مواد غذایی سرشار از تیروزین مانند موز می‌تواند تمرکز و سرعت عمل افراد را بالا ببرد. برای همین به افرادی که قرار است مسافت طولانی پشت فرمان باشند و رانندگی کنند توصیه می‌کنند موز و مواد غذایی حاوی این ترکیب موثر را مصرف کنند تا تمرکزشان بیشتر شود. اگر شما هم در تعطیلات پیش رو قصد مسافرت جاده‌ای دارید و می‌خواهید خودتان رانندگی کنید حتماً موز میل کنید.


 


******************************

 

کرفس: یک سبزی مفید برای تمام فصول

celery 1


کرفس خواص ضد التهابی دارد و از التهاب لوله‌ی گوارشی پیشگیری می‌کند. کرفس سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که شناخت تک‌تک‌شان خالی از لطف نیست.

اگر عادت دارید که کرفس بخورید فقط به خاطر اینکه شنیده‌اید کم کالری است و شاید باعث کاهش وزن می‌شود بدون اینکه به ارزش غذایی واقعی آن فکر کنید و از خوردنش لذت ببرید وقت آن رسیده کمی تجدیدنظر کنید.


محققان پژوهش‌های اخیر معتقدند که کرفس خواص ضد التهابی دارد و از التهاب لوله‌ی گوارشی پیشگیری می‌کند. کرفس سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که شناخت تک‌تک‌شان خالی از لطف نیست. اگر می‌خواهید بیشتر با فواید این سبزی آشنا شوید و از خوردن آن لذت ببرید ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

کرفس: یک سبزی ساده یک دنیا ویتامین

کرفس حاوی میزان قابل‌توجهی ویتامین C و فلاوونوئیدهاست؛ اما ویتامین‌های آن به همین دو ختم نمی‌شود و حداقل ده‌ها نوع ماده‌ی مغذی دیگر نیز زیر این سبزی خوش‌رنگ پنهان شده است. در بین آنتی‌اکسیدان‌های مهم دیگر کرفس می‌توان به «برگاپتن‌ها» اشاره کرد. قدرت آنتی‌اکسیدانی کرفس بیش از هر چیز دیگری مدیون میزان زیادی مواد فنولیک آن است که از آسیب‌های اکسایشی سلول‌ها، آسیب عروق خونی و پیری ارگان‌های ما پیشگیری می‌کنند.

ساقه‌ی کرفس ترد و خوشمزه است و می‌توانید از آن برای تهیه‌ی سوپ، سالاد و خورش استفاده کنید. آب کرفس نیز یکی از بهترین نوشیدنی‌های مغذی است که به ورزشکاران پیشنهاد می‌شود. اگر اهل ورزش هستید بعد از جلسه‌ی ورزشی‌تان آب کرفس بنوشید تا الکترولیت‌های از دست رفته را جایگزین و با مواد معدنی خود آب از دست رفته‌ی بدن را جبران کند.

celery 2


سرخ کردن کرفس , برای حفظ مواد مغذی کرفس، آن را بپزید
اگر عادت دارید که سبزیجاتتان را بخارپز کنید می‌توانید با خیال راحت کرفس را نیز به آن‌ها اضافه کنید و خیالتان راحت باشد که آنتی‌اکسیدان‌های خود را از دست نمی‌دهد.

محققان تأثیر بخارپز شدن و آب‌پز شدن کرفس را روی میزان مواد مغذی آنتی‌اکسیدانی آن بررسی کردند. محققان معتقدند که در روش‌هایی مانند آب‌پز کردن مقداری از خواص آنتی‌اکسیدانی آن از بین رفته و حدود 38 تا 41 درصد آن می‌ماند. در عوض با روش بخارپز کردن 83 تا 99 درصد خواص آنتی‌اکسیدانی آن حتی بعد از 10 دقیقه پخت نیز حفظ می‌شود.


توصیه می‌کنیم کرفس تازه خریداری کرده و میل کنید تا بیش‌ترین مقدار مواد مغذی به بدنتان برسد. توصیه می‌کنیم درست همان موقع که قصد مصرف کرفس دارید اقدام به خرد کردن آن بکنید؛ در این صورت بیش‌ترین میزان فلاوونوئیدهای آن حفظ می‌شود.
محققان حوزه‌ی سلامت بر این عقیده هستند که کرفس التهاب را کاهش می‌دهد.


اگر از مشکلاتی مانند درد مفاصل، بیماری‌های ریوی، آسم یا آکنه رنج می‌برید
کرفس بیشتری مصرف کنید تا بیشتر از خواص ضدالتهابی آن بهره ببرید


خواص لاغر کنندگی کرفس


اگر قصد لاغری دارید احتمالاً دنبال مواد غذایی لاغر کننده می‌گردید و تمام تلاشتان را برای کاهش کالری‌های مصرفی انجام می‌دهید. باید خوشحال باشید که کرفس تقریباً همیشه در دسترستان هست. این سبزی مفید انتخاب مناسبی برای رسیدن به وزن ایده آل است. یک ساقه‌ی کرفس فقط 10 کالری دارد. علاوه بر این کرفس با سبزیجات دیگر به راحتی ترکیب می‌شود و طعم خوبی به سالاد یا سوپ می‌دهد.

کرفس: با التهاب مقابله می‌کند

محققان حوزه‌ی سلامت بر این عقیده هستند که کرفس التهاب را کاهش می‌دهد. اگر از مشکلاتی مانند درد مفاصل، بیماری‌های ریوی، آسم یا آکنه رنج می‌برید کرفس بیشتری مصرف کنید تا بیشتر از خواص ضدالتهابی آن بهره ببرید.

استرس دارید؟ بفرمایید کرفس

کرفس همچنین با استرس مقابله می‌کند به خاطر اینکه حاوی منیزیم است. اگر کرفس را شب‌ها میل کنید خواهید دید که خواب راحت‌تری تجربه خواهید کرد.

کرفس دوست دستگاه گوارش

میزان زیاد آب موجود در این سبزی به همراه فیبرهای غیر محلول در آب آن یک ماده‌ی غذایی موثر برای دستگاه گوارش است. اگر با هضم غذا مشکل دارید به کرفس اعتماد کنید.

توجه داشته باشید که کرفس حاوی خواص دیورتیک (ادرارآور) است و به همین دلیل مصرف زیاد آن به افرادی که دچار اسهال مزمن هستند توصیه نمی‌شود.


******************************

 

خواص گوجه سبز


فصل بهار با نوبرانه‌های گوجه ‌سبز همراه است. متخصصان تغذیه بر این عقیده‌اند که گوجه سبز افزون بر طعم خوشمزه، ارزش غذایی هم دارد.

goje


فصل بهار با نوبرانه‌های گوجه ‌سبز همراه است، گرچه قیمت آن گران است اما متخصصان تغذیه بر این عقیده‌اند که گوجه سبز افزون بر طعم خوشمزه، ارزش غذایی هم دارد. گوجه‌سبز به صورت تازه و پخته درخورش‌ها مصرف می‌شود.

این میوه غنی از ویتامین C، اسید‌مالیک و اسید سیتریک است، اما توجه داشته باشید مصرف زیاده از حد گوجه سبز باعث نفخ معده می‌شود.


ارزش غذایی 100 گرم گوجه سبز:

کربوهیدرات 8.51 گرم، چربی 2.84 گرم، پروتئین 1.6 گرم، فیبر خام 0.5 درصد.

با مصرف 100گرم گوجه سبز، 5 درصد ویتامین آ، 2.1 درصد ویتامین ب 1 (تیامین)، 1.9 درصد ویتامین ب 2(ریبوفلاوین)، 2.8 درصد نیاسین، 13 درصد ویتامین ث، 5.1‌ درصد کلسیم، 2.2 درصدفسفر، 5 درصدآهن و 3.6 درصد پتاسیم مورد نیاز در روز تامین می‌شود.

برخی گیاه شناسان معتقدند مصرف گوجه‌سبز برای بهبود طعم دهان مفید است. از خواص دیگر این میوه، خاصیت مسهلی آن است که بخوبی شناخته شده است. همچنین اثرات منحصر به فرد آن شامل کاهش فشارخون ‌و چربی خون، حذف رسوبات از خون و تنظیم عملکرد معده‌ای - روده‌ای است.

گوجه سبز باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می‌شود، از این رو می‌تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد. این میوه اثرات قابل‌توجهی در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول وسرطان دارد. اسید بنزوئیک، ترکیبی است که خاصیت ضد میکروبی دارد. این ماده به طور طبیعی در گوجه سبز وجود دارد.

همچنین، بعضی از تحقیقات بیانگر خاصیت ضدقارچی و ضدباکتریایی این میوه هستند. مطالعات نشان می‌دهد که این میوه می‌تواند در درمان تومورها موثر باشد. همچنین به‌دلیل وجود اسید اسکوربیک (ویتامین ث‌)، برای افراد مبتلا به نقرس توصیه می‌شود.



با منوی خوراکیهای جام جهانی برزیل آشنا شوید !

جام جهانی فرصتی است برای تشویق تیم مورد علاقه و شریک‌شدن در شادی یا احیاناً ناراحتی آنها؛ ولی البته این تمام چیزی نیست که امسال در سفر به برزیل نصیب ورزش‌دوستان می‌شود. برزیل با طیف گسترده‌ای از تفریحات و دیگر چیزها آماده شده تا به میهمانان و گردشگران از سراسر دنیا خوش آمد بگوید. یکی از همین جذابیت‌ها منوی غذاها و نوشیدنی‌های محلی است که قطعاً در بین دوستداران غذا جایگاه خاص خود را دارد.

منوی رسمی، فیجوآدا(Fejioada) ، غذای ملی برزیل

در راستای بازی‌های جام جهانی 2014، برزیل به فوتبال دوستان و طرفداران پروپا قرص این رشته منویی متنوع از نوشیدنی و خوارک‌های لذیذ عرضه می‌کند. غذای ملی کشور برزیل فیجوآدا نام دارد که شاید قبلاً هم نامش را شنیده باشید. فیجوآدا غذایی است که از لوبیای سیاه، گوشت گاو و گوساله تهیه می‌شود. نحوه ارائه این غذا به فرم پرتغالی معمولاً همراه است با برنج و سوسیس که در انواع مختلف سرو می‌شود. البته نحوه پخت آن نیز متفاوت است؛ شاید به آهستگی پخته شده یا به صورت معمولی آماده شده باشد. این غذا را نمی‌توان در هر رستورانی پیدا کرد و آن دسته از رستوران‌ها هم که این غذا را در منوی خود گنجانده‌اند معمولاً آن را در روزهای چهارشنبه و همینطور آخر هفته‌ها و آن هم در میانه روز تا عصر سرو می‌کنند. به هیچ عنوان خوردن این غذا هنگام شب و به عنوان وعده شام توصیه نمی‌شود. اگر در شهر سائوپائولو اقامت دارید رستوران بولینا(Bolinha) جایی است که می‌توان این خوراک لذیذ را صرف کرد.

 

Fe3

منوی دریایی، موککا(Moqueca) ، خوراکی برای عاشقان ماهی

البته معرفی‌کردن غذا یا نوشیدنی خاصی به عنوان نمونه محلی آن که به نوعی غذا یا نوشیدنی شناخته شده یک کشور باشد کاری است بس مشکل؛ بویژه آنکه اگر نگاهی به ابعاد جغرافیایی و بافت فرهنگی وسیع برزیل نگاهی ببیندازیم، آن زمان به سختی می‌توان چنین برچسب‌گذاری کرد. هر چند تعداد زیادی از این خوارک‌های محلی به اندازه کافی شناخته شده و در سطح جهان به شهرت رسیده‌اند. به عنوان نمونه اگر شما هم جزء طرفداران ساموئل ال جکسون در فیلم پالپ فیکشن باشید، قطعاً از این غذای لذیذ دریایی یعنی موکیکای برزیلی لذت خواهید برد. این غذا از ماهی آب شور پخته شده با پیاز، سیر، فلفل تند، گوجه فرنگی، Cilantro (جعفری چینی) در شیر نارگیل و روغن خرما تهیه شده و معمولاً با میگو و ماهی‌های بدون استخوانی همچون کوسه کوچک یا شمشیرماهی سرو می‌شود. بسته به سلیقه شخصی افراد می‌توان با اضافه‌کردن ادویه‌جات به سس تند این غذا طعم‌های معطر، شیرین و لذیذی به این غذا بخشید.

M1

M2

M3

منوی تکمیلی، فروفا (Farofa)

انتخاب مخلفاتی که معمولاً همراه با غذا میل می‌شوند، معمولاً کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد؛ ولی قطعاً روی طعم غذای اصلی تأثیر‌گذار خواهد بود. فروفا یک همراه لذیذ برای بسیاری از خوارک‌های برزیلی است بویژه برای خوراک کلاسیک لوبیای سیاه پخته یعنی همان فیجوآدا. فروفا از آرد مانیوک (Manioc) یا همان نشاسته کاساوا درست می‌شود. معمولاً آرد مانیوک را در یک دیگچه با کره تفت می‌دهند تا نرم و ابریشمی شود؛ سپس به آن پیاز و روغن خرما اضافه می‌کنند. این غذا در بین ساکنان کشوهای آمریکای جنوبی و غرب آفریقا پر طرفدار است؛ هرچند در بعضی از دستور پخت‌ها از گوشت دودی، ادویه و نمک نیز در تهیه آن استفاده می‌شود. پایه تهیه آرد مانیوک، گیاه کاساوا (Cassava) است که معمولاً به صورت نشاسته فروخته شده و اغلب با نام آرد تاپیوکا (Tapioca) در آمریکا شناخته می‌شود.

far1

far2

منوی دسر، بریگادیرو (Brigadeiro)

بریگادیرو که در بعضی از ایالات جنوبی برزیل با نام نگرینو (Negrinho) شناخته می‌شود؛ نوعی شیریتی شکلاتی برزیلی است که از مخلوط شیر غلیظ، کره و پودر کاکائو تهیه می‌گردد. این یکی از شیرینی‌های پرطرفدار کشور برزیل است که معمولاً در مهمانی‌های تولد یا هر برنامه و جشن دیگری سرو می‌شود.

B2

B3

B4

استیک گوشت گاو، پیکایا (Picanha)

اگر از غذاهای گوشتی لذت می‌برید، پس نمی‌توان به برزیل سفر کرد و سفری به یک خانه استیک (Steakhouses) نزد. به طور معمول در این نوع رستوران‌ها توراسکو (Churrasco) سرو می‌شود؛ یعنی همان تکه‌های گوشت گاو گریل شده که معمولاً به همان اندازه‌ای که مشتری جا داشته و مایل به خوردن گوشت است، برایش سرو می‌کنند. پیشخدمت‌ها با سیخ‌های کباب در حال رفت و آمد در رستوران هستند تا گوشت را بریده و در بشقاب مشتری‌ها قرار دهند. این شیوه سرو به نام اسپکتو کوریدو (Especto Corrido) یا رودیزیو (Rodizio) نامیده می‌شود که در نواحی جنوبی برزیل مرسوم است. این نوع رستوران ‌و استیک‌کده‌ها را می‌توان در نواحی مختلف برزیل یافت که همه آماده‌اند به بهترین شکل به مشتریان خدمت رسانی کنند.

P1

p2

p3

p5

امیدواریم از این سفر اشتهابرانگیز نیز لذت برده باشید.


منتخبی از کاریکاتورهای جالب سیاسی اجتماعی...


 

استارت تورم در ابتدای سال 93


مرکز آمار ایران: تورم مواد غذایی به 44 درصد رسید!


افزایش 33درصدی هزینه های درمانی!


حال و روز تیم‌های حذف شده ایرانی از لیک قهرمانان آسیا!
 


تلاش خودروساران برای گران کردن محصولات خود!

روزانه دو معتاد در تهران می میرند!

در مقایسه با 10 سال گذشته، روزانه 11 نفر بدلیل سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها می میرند. در سالهای اخیر و بویژه سال‌های 91 و 92 این رقم به 8 نفر در هر روز کاهش یافته است!

واژه “شد آمدی” به جای ترافیک!

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان گفت طرح شد آمدی (ترافیکی) ویژه نوروز 93 در دو حوزه درون و برون شهری اجرایی خواهد شد.


فتح‌الله‌زاده بازیکن نباید نازنازی باشد!

گران فروشی پهنای باند اینترنت!

هر STMI پهنای باند اینترنت که به قیمت حدود 9 میلیون تومان وارد کشور می‌شود، با قیمت نهایی 232 میلیون به دست کاربران می‌رسد!


مانور اتومبیل‌های لوکس و چند صد میلیونی در خیابان‌های تهران!


مهندس محمدرضا نعمت زاده: قیمت خودرو در بازار داخلی به کف رسیده و بیش از این کاهش نخواهد یافت!


3.9 میلیون نفر در ایران نه شاغلند و نه بیکار


آغاز مسابقات هوا فضا در کشور!

اختلاس میلیاردی از سالخوردگان!

پرونده فساد چهارصد میلیارد تومانی یک شرکت زیر مجموعه صندوق بازنشستگی


خودروهای پرنده؛ در حاشیه افزایش قیمت خودروها!

تبدیل یارانه نقدی به غیرنقدی!

طرح دولت برای تبدیل یارانه نقدی به غیرنقدی تایید شد.

کارت قرمز برای موش‌های تهران

اخراج موش‌های تهران تا شش ماه آینده!

ایستگاه آخر در اتوبان آزادگان

7 کشته و 20 زخمی در واژگونی اتوبوس در بزرگراه آزادگان!


تغییر نام سبد کالای دولت به نام بسته امنیت غذایی


تونی اولیویرا، مربی تراکتورسازی، بر سر دو راهی!


جزیره تنهایی دنیای کتاب و تلویزیون

داروی کتاب!

نیاز روزانه به مطالعه کتاب، از عوامل سلامت و رشد فکری است.


پنجاه درصد طلاق ها در 5 سال اول زندگی رخ می دهد


دست آوردهای فوتبال از جیب بیت المال


رسیدگی وضعیت کاری کارگران


زباله‌های میلیاردی تهران


جان کری: ایران صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای را به ما ثابت کند!


مسابقه افزایش درصدی قیمت ها!


مشکلات مستاجران در فصل جا به جایی!

کلاف سردرگم بازار خودروهای داخلی!

بی‌توجهی به منافع مصرف‌کنندگان در رقابت انحصارگران


تلاش معلم برای رشد نهال علم


کیک تولد 74 سالگی رادیو بریده شد.


بحران کمبود آب حاد شد!

 


10 روش برای خانه تکانی ذهن ...


 
 

 

ذهن انسان نمودی از آگاهی ،هوش و تجربیات ماست. ذهن معجزه زندگی ماست که می تواند مسیر پیشرفت و شادابی ما را فراهم آورد و هم می تواند باعث درجازدن، خستگی و بی تحرکی زندگی ماشود.

خانه تکانی ذهن از آن کارهایی است که اگر هر از چند گاهی آن را انجام دهیم احساس سرزندگی و شادابی بسیاری خواهیم کرد. ذهن در واقع ترکیبی از مجموعه اندیشه، ادراک، حافظه، احساسات، امیال، تخیل و کلیه فرایند شناخت ناخودآگاه است برای اینکه ذهن بهتری داشته باشیم کافی است موراد زیر را تک به تک مد نظر داشته باشیم:

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

1. خلاص شدن از آشغال ها
بله در ذهن هر یک از ما دور ریختنی ها و یا به اصطلاح "آشغال" های فراوانی وجود دارد. فراموشی به معنی از دست دادن خاطره ها و تجربه هاست. درحالی که مقصود ما خالی کردن ذهن از آشغال ها و آن چیزی است که به ذهن شما آسیب می زند.

اگر موفق شویم ذهنمان را از آنچه آزاردهنده و بی ثمر است خالی کنیم جا برای فراگیری مطالب جدید باز می شود!

2.تغذیه مناسب
منظور از تغذیه هم جنبه رایج آن یعنی مصرف مواد غذایی ارگانیک و مفید فایده برای ذهن است که متخصصان تغذیه لیست های فراوانی از مواد غذایی مفید برای ذهن ارائه کرده اند و هم تغذیه معنوی مناسب برای یک ذهن اعم از کالاهای فرهنگی شامل کتاب ،فیلم، موسیفی ، تئاتر و... می شود که ذهن ما به آن به شدت نیاز دارد.

3. تمرکز
هنگام انجام هر کاری فقط بر روی همان کار تمرکز کنید. به نظر کار سختی است مخصوصا برای خانم ها، موقع آشپزی ،خرید، کار، تفریح، سخن گفتن با دوستان و... اگر هرکاری که می کنید فقط بر روی همان کار تمرکزکنید و ذهنتان معطوف به همان کار باشد هم کارهایتان را بهتر انجام می دهید هم ذهنتان بهتر عمل خواهد کرد.

4. لحظات ویژه ذهن
تمام تمرینات تمرکزی، یوگا و فنون ویژه ذهن برای لحظاتی است که در آن هیچ کس نباشد. اگربتوانید روزی 10 دقیقه ذهنی خالی داشته باشید . یعنی ذهنی آرام که به هیچ چیزی فکر نمی کند آنوقت یک استراحت عالی به ذهنتان داده اید که زمینه بهبود عملکرد ذهنتان را فراهم کرده است.

برای این کار روزی 10 دقیقه در فضایی که هوا در آن جریان دارد به شکل کاملا راحتی بنشینید و یا دراز بکشید در طول این مدت تنها بر روی تنقس و دم و بازدم خودتان تمرکز کنید و به هیچ چیز دیگری فکر نکنید بعد از این زمان احساس آرامش خواهید کرد.

5. نگاهی نو
هر از چند گاهی نگرش به مسائل از دیدگاه تازه زوایای پنهان زیادی را برای ما آشکار می کند و سبب می شود تا تصمیمات بهتری بگیریم.

سعی کنید به مسائل با شیوه ای نو نگاه کنید.

6. ورزش
ورزش مستمر و روزانه باعث بهبود عملکرد ذهن می شود پزشکان تاکید دارند پیاده‌روی منظم و مداوم در تقویت حافظه نقش قابل ملاحظه‌ای دارد. این متخصصان می‌گویند 40 دقیقه پیاده‌روی آرام به مدت سه نوبت در هفته می‌تواند باعث افزایش اندازه غده هیپوکامپ در مغز ‌شود که بخش حافظه و خاطرات را در این عضو مهم در کنترل دارد و عملکرد ذهن را در انسان حتی با بالا رفتن سن، بهبود بخشد.

7. در کار دیگران دخالت نکنید مگر اینکه کمک بخواهند
بیشتر ما با مداخله در امور دیگران، برای خود و آنها مشکلاتی ایجاد می کنیم. ما معمولاً به این دلیل در کار آنها مداخله می کنیم که معتقدیم راه ما، بهترین راه است. ما تصور می کنیم که منطق ما بهترین منطق است و کسانی که مطابق طرز فکر ما عمل نمی کنند، باید مورد انتقاد قرار بگیرند و به مسیر درست (که همان مسیر ماست) هدایت شوند. این طرز فکر، وجود فردیت را انکار می کند و ذهن ما را خسته و بیمار می نماید.

8. ببخشید و فراموش کنید

این روش، بهترین راه برای رسیدن شما به آرامش ذهنی است. ما اغلب به دلیل اینکه کسی به ما توهین کرده یا به ما ضرری رسانده است، احساسات ستیزگی را در قلب خود افزایش می دهیم. ما شکایت ها و گلایه ها در خود را پرورش می دهیم و نتیجه آن برای ما، تنها بی خوابی، زخم معده و افزایش فشارخون است. توهین یا صدمه ممکن است یک بار اتفاق بیفتد، اما با تشدید شکایات، مدام آن را به خود یادآوری می کنیم. شما باید به سرعت این عادت بد را ترک کنید.

9. خودتان را مطابق با محیط پیرامون خود تغییر دهید
اگر سعی کنید فقط محیط را تغییر دهید، موقعیت هایتان را از دست خواهید داد. به جای آن، سعی کنید خودتان را مطابق با محیط اطراف خود تغییر دهید. به محض انجام این کار، حتی محیط پیرامون تان که با شما سر جنگ داشت، به طور اسرارآمیزی، تغییر می کند و با شما همسو و هماهنگ می شود.

10. به اندازه توان خود مسئولیت به عهده بگیرید
لازم است این پند، همیشه در خاطرتان بماند. ما اغلب تمایل داریم بیشتر از توان مان مسئولیت برعهده بگیریم؛ انگار این امر، ذهن و منیت ما را راضی می سازد، اما شما که حدود خود را به خوبی می شناسید، چرا کار بیشتری را تحمل می کنید که نگرانی بیشتری را برای شما در بر خواهد داشت؟ شما نمی توانید با فعالیت های بیشتر، ذهن خود را به سمت آرامش سوق دهید؛ بنابراین درگیری های اضافی را کاهش دهید و اوقات خود را صرف دعا، درون نگری آرامش وسکوت نمایید.


تهدیدات سایبری ناشی از بدافزارها و ویروسها...

 

وقتی صحبت از تجارت و حوادث احتمالی آن باشد، همه چیز به طبیعت مربوط نمی‌شود. بر اساس پژوهش انجام شده توسط وب‌سایت InDefenseofData، خطاهای انسانی و حمله بدافزارها در ایالات متحده، به ازای هر رکورد فاش‌شده، 194 دلار هزینه به شرکت‌ها تحمیل می‌کند. با توجه به میزان و حجم حملات سایبری، میانگین خسارت وارده به هر شرکت سالانه به رقم 5.4 میلیون دلار می‌رسد. مهمتر از همه نگهداری و حفظ اطلاعات در مقابل بدافزارها، از مهمترین دغدغه‌های کاربران و شرکت‌های امنیتی فعال در زمینه فناوری‌اطلاعات محسوب می‌شود. در اینفوگرافیک زیر به تهدیدات سایبری ناشی از بدافزارها و ویروس‌ها می‌پردازیم.

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net


اطلاعاتی درباره بدافزارها و ویروسهای رایانهای...

 

 

ویروس‌ها یا بدافزارها، علاوه بر آسیب رساندن به اطلاعات حیاتی کاربر، می‌توانند منجر به وارد آمدن خسارت‌های مالی زیادی شوند. در اینفوگرافیک زیر با اطلاعات مفیدی درباره ویروس‌های رایانه‌ای آشنا خواهیم شد. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، 32 درصد از رایانه‌های جهان، به نوعی از بدافزارها آلوده هستند. جزئیات بیشتر را می‌توانید در ادامه مشاهده نمایید.

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net
 



خطرات استفاده از شبکههای وایفای عمومی...


با گسترش روز افزون اینترنت و تأثیر آن بر روی زندگی انسان‌ها، روش‌های دسترسی به اینترنت روز به روز بیشتر می‌شوند. در این مقاله، در قالب یک اینفوگرافیک، به بررسی نتایج پژوهشی در مورد خطرات استفاده از شبکه‌های وای‌فای عمومی خواهیم پرداخت. بر اساس پژوهشی که در انگلستان انجام شده است، بخش زیادی از جامعه 26 میلیونی کاربران شبکه‌های وای‌فای عمومی (Public) یک هدف آسان و در دسترس برای هکرها محسوب می‌شوند. جزئیات بیشتر را می‌توانید در ادامه مشاهده نمایید.

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net


لانه های درختی لوکس و رویایی انسان ها...

خوابیدن، غذا خوردن یا استراحت در دل طبیعت،‌خانه ای در لابه لای شاخه های درختان مانند لانه پرندگان در وسط جنگل و نزدیک ستارگان بسیار شگفت انگیز است.

alt

alt

ژاپن - چایخانه تتسو توسط "Terunobu Fujimori" برای موزه "کیهارو شیراکابا" طراحی شده است.

 

alt

alt

alt

اوکیناوا – ژاپن، رستورانی 6 متر بالاتر از سطح زمین که راه پله مارپیچی بر روی تنه درخت ساخته شده است.

 

alt

alt

alt

alt

alt

alt

کاستاریکا – هواپیمای 727، هتلی کنار دریا در میان جنگل واقع شده است.

 

alt

بریتیش کلمبیا – کانادا، کلبه سه طبقه

 

alt

alt

کلرادو – ایالات متحده آمریکا، شروع به ساخت سال 1985 و پایان 1987 بوده است. این خانه دارای دو پارکینگ، یک شومینه بزرگ روی بام خانه، دو سوئیت و اتاق خواب با شومینه و حمام، در طبقه پایین یک سالن، یک آشپزخانه و اتاق بازی برای کودکان و اتاق خواب است.

 

alt

alt

alt

ونکوور – کانادا، مجموعه ای از خانه های کروی، چوبی و فایبرگلاس در جزیره ای در ونکوور.

 

alt

alt

کانادا - طراحی شده توسط خوئل آلن

 

alt

alt

کلبه ای به شکل لانه پرندگان در میان درختان توسط Inrednin Gsgruppen  طراحی شده است.

 

alt

alt

alt

اوکلند – نیوزیلند، رستوران زرد که در کنار اقیانوس آرام ساخته شده است.


ناب نوشته های خواندنی...

زندگی مدرن ماشینی و دیجیتال امروز شاید دیگر مثل گذشته مجال خواندن کتاب را به ما ندهد. در بخش ناب نوشته ها تلاش ما بر این است تا از گنجینه نوشته های مشاهیر بزرگ جهان تکه ای کوچک اما تاثیرگذار را برای خودمان نوت برداری و بارها مرور کنیم.

 

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net


مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net


مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net

مجله آنلاین ایران‌سان | www.IranSun.net