سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

آمریکا: موفقیت مذاکرات هسته ای با ایران حتمی نیست / آمادگی برای

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: دولت واشنگتن احتمالا آماده دست یابی به راه حل میانه و وسط درباره بیشتر مسائل اختلاف برانگیزی است که در سه مرحله مذاکرات منتهی به توافق ژنو مطرح شده بودند.
آمریکا اعلام کرد مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 برای دست یابی به توافق دائمی درباره برنامه هسته ای تهران، طولانی، سخت و دشوار است و چیزی برای تضمین موفقیت آن وجود ندارد.

به گزارش عصر ایران، رویترز می نویسد: این نظر را یک مقام مسؤول ارشد دولت آمریکا به شرط فاش نشدن نامش در آستانه نخستین مرحله از مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 در وین برای کسب توافق دائمی درباره برنامه هسته ای تهران مطرح کرد.

مرحله نخست مذاکرات سطح بالا میان دو طرف از دوشنبه شب در وین و با شام کاری با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

ایران و گروه 1+5 قبل از این به توافق موقت و 6 ماهه ای درباره برنامه هسته ای تهران دست یافته بودند. قرار است در این مدت، دو طرف برای دست یابی به توافق دائمی، سلسله مذاکراتی را انجام دهند.

این مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران در وین گفت: روزهای آینده در این هفته آغاز روند سخت و دشوار و طولانی مدت است.

وی افزود: هنگامی که خطرات به این شکل بالاست و شیطان هم در جزئیات نهفته است پس باید تامل و درنگ کرد تا اعتماد جامعه بین الملل به کسب نتیجه جلب شود.

او ادامه داد: در چنین وضعیتی، کسب نتیجه نمی تواند در یک روز یا هفته یا حتی یک ماه به دست آید.

این مقام ارشد دولت آمریکا تاکید کرد: واشنگتن خواهان طولانی تر شدن مذاکرات هسته ای با ایران به بیش از 6 ماه نیست. نیت ما این است که از همین 6 ماه برای کسب توافق دائمی استفاده شود. چیزی برای تضمین موفقیت مذاکرات هسته ای در وین وجود ندارد. همانطور که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت و من با او موافق هستم احتمال به دست نیامدن توافق دائمی با احتمال کسب توافق هسته ای ، برابری می کند.

وی تاکید کرد دولت آمریکا احتمالا آماده دست یابی به راه حل میانه و وسط درباره بیشتر مسائل اختلاف برانگیزی است که در سه مرحله مذاکرات منتهی به توافق ژنو مطرح شده بودند.

راکتور آب سنگین اراک یکی از این مسائل اختلاف برانگیز میان ایران و غرب است.

او درباره سخنان اخیر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره امکان تغییرات در طراحی راکتور اراک برای کاهش نگرانی های غرب گفت:  ما خرسند هستیم که می بینیم دکتر صالحی می گوید که آنها آمادگی انجام مذاکرات برای تغییرات قابل اجرا را دارند.

این مقام ارشد دولتی آمریکا ادامه داد: معتقدم که در مقابل ما مرحله طولانی مدتی قرار دارد که باید آن را در مذاکرات پشت سر بگذاریم اما معتقدم باب بررسی ایده ها و راه های رفع نگرانی های ما باید باز باشد.