سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شد .........

گمانه زنی تمام شد، دکتر روحانی حکم ابتکار را امضا کرد

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شد
معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شد.

به گزارش زیست بوم، طی حکمی که به امضای دکتر حسن روحانی رسید، معصومه ابتکار به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم منصوب شد.
 


ابتکار که متولد 1339 است به عنوان فعال سیاسی اصلاح طلب، روزنامه‌نگار، مؤلف و مترجم ایرانی شناخته می شود. او همچنین عضو سومین دوره شورای شهر تهران و رئیس سازمان محیط زیست در دولت اصلاحات بوده است. در اخبار چند روز گذشته از معصومه ابتکار به عنوان جدی ترین گزینه برای تصدی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران یاد می شد.

خانم ابتکار پیش از این نیز در دولت اصلاحات سمت ریاست سازمان محیط زیست بود. او نخستین زن ایرانی است که پس از انقلاب 1357 وارد هیئت دولت شده‌است. خانم ابتکار که در خانواده ای دانش آموخته رشد کرده است به همراه والدین خود شش سال در شهرهای فیلادلفیا و ماساچوست در آمریکا اقامت داشته است. دکتر تقی ابتکار پدر ایشان دانش‌آموخته دانشگاه پنسیلوانیا بود که از چهره های مطرح و سرشناس محیط زیست ایران به شمار می رود.
 


 

معصومه ابتکار تحصیلاتش را در ایران در مدرسه بین‌المللی ایران زمین ادامه داد و در سال 1356 وارد دانشگاه پلی تکنیک در رشته مهندسی پتروشیمی شد. اما در سال 60 تغییر رشته داد و لیسانس خود را از دانشگاه شهید بهشتی در تکنولوژی پزشکی، فوق‌لیسانس و دکترا را در رشته ایمنی‌شناسی (ایمونولوژی) از دانشگاه تربیت مدرس گرفت.

رئیس تازه سازمان حفاظت محیط زیست که پیش از این نیز هشت سال عهده دار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست بود از جمله دانشجویانی به شمار می رود که در تسخیر سفارت آمریکا نقشی فعالانه داشت و به دلیل تسلط به زبان انگلیسی به عنوان مترجم ایفای نقش می نمود و در این خصوص اقدام به نگارش کتاب کرد. روایت معصومه ابتکار تنها کتابی است که از این ماجرا توسط طرف ایرانی به زبان انگلیسی نگارش یافته و توسط انتشارات تالون بوکز در کانادا منتشر شده‌است. این کتاب به زبان‌های فارسی و عربی نیز ترجمه و به ترتیب با اسامی «تسخیر» و «صراع فی طهران» در تهران و بیروت به چاپ رسیده‌است. انتشار این کتاب به سه زبان در سال‌های 1379 و 1380 صورت گرفت.
 


خانم دکتر ابتکار که به عنوان یک چهره اصلاح طلب برای شرکت در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران کاندید شده بود از سوی شورای نظارت بر انتخابات رد صلاحیت شد. او « پیگیری مستمر و افشاگری در خصوص پارازیت ها و آلودگی هوای تهران» را مهمترین عامل رد صلاحیت اش برشمرد.

همچنین زمان برگزاری مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان محیط زیست مشخص شد.
به گزارش زیست بوم، بنابراعلام روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، مراسم تودیع مهندس محمدجواد محمدی زاده و معارفه دکتر معصومه ابتکار روز چهارشنبه 20 شهریورماه راس ساعت 14:30 در سالن همایش های بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست واقع در پارک پردیسان برگزار خواهد شد.
 


گفتنی است پس از گمانه زنی های بسیار و نام بردن از شخصیت های علمی، سیاسی و اجتماعی سرانجام ظهر امروز با صدور حکمی از سوی رئیس جمهور روحانی، دکتر معصومه ابتکار به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شد.

منبع : زیست بوم