سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

تورم ایران؛ اول منطقه، ششم جهان..............

تورم ایران؛ اول منطقه، ششم جهان

تورم ایران
مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی مقایسه‌ای ازنرخ تورم در منطقه و جهان منتشر کرد که بر این اساس، ایران با تورم 8/21درصدی در سال 2012 در رتبه یک منطقه و شش جهان قرار گرفت.


مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی مقایسه‌ای ازنرخ تورم در منطقه و جهان منتشر کرد که بر این اساس، ایران با تورم 8/21درصدی در سال 2012 در رتبه یک منطقه و شش جهان قرار گرفت. در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح شد: سال‌های طولانی است که پدیده تورم یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و معضلات اقتصادی کشور است.

ولی طی زمان جایگاه جهانی کشور از نقطه‌نظر این شاخص بدتر شده چون در حال حاضر بسیاری از کشورها توانسته‌اند بر معضل تورم‌های بالا و دو رقمی غلبه کنند. معضل افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در ایران از نیمه اول دهه 1350 با افزایش درآمد نفت در ابعاد وسیع‌تری ظاهر شد این افزایش ابتدا از بازار کالاها و خدمات آغاز شد.

اما به سرعت به بازار عوامل تولید سرایت کرده و موجب افزایش هزینه تولید، دستمزدها و افزایش بی‌رویه سهم سود در اقتصاد کشور را فراهم کرد (بدون آنکه این سود صرف سرمایه‌گذاری مجدد و تولید شود)، در مرحله بعد به لحاظ بروز تنگناهای شدید مربوط به نیروی انسانی و بهره‌وری، مصالح و مواد، تاسیسات زیربنایی، محدودیت بازارهای ارتباطی، حمل‌و‌نقل، انرژی و نیز سرعت رشد افزایش نقدینگی و... عدم تعادل‌های موجود تشدید شد و در این جریان، رفع هر تنگنا، عملا به بهای بروز تنگناهای جدید و پایداری نرخ تورم در اعداد دو رقمی تمام شد.

در سند چشم‌انداز 20ساله برای دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، تمهیداتی در جهت کاهش تورم به منظور دستیابی به جامعه‌ای دور از فقر، توزیع مناسبت‌تر درآمدها، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و... پیش‌بینی شده است. برای حصول به چنین جایگاهی، پدیده تورم و عملکرد آن در اقتصاد کشور و موقعیت ایران در اقتصاد جهانی و منطقه (شامل آسیای‌میانه، خاورمیانه و کشورهای همسایه) مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جدول یک فهرستی از کشورهای جهان که بیشترین نرخ تورم پیش‌بینی شده را در سال 2012 داشته‌اند، نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود کشور بلاروس در سال 2012 با 95/65درصد دارای بیشترین نرم تورم در سطح جهان باشد کشورهای اتیوپی، ونزوئلا و اوگاندا در رتبه‌های بعدی قرار دارند. جدول 2 اطلاعات تفصیلی موقعیت کشورهای منطقه از بعد شاخص نرخ تورم را نشان می‌دهد. پیش‌بینی ایران با داشتن تورمی معادل 8/21درصد در جایگاه ششم بیشترین کشورهای با نرخ بالا در سطح جهان قرار داشته باشد.

در مقایسه با میانگین کشورهای منطقه از بعد تورم در سال 2012 تورم در کشور 4/3 برابر میانگین کشورهای آسیای جنوب‌غربی است. از این حیث اتخاذ سیاست‌های پولی - مالی مرتبط با هدفگذاری کاهش نرم تورم لازم است به‌ویژه اینکه رابطه مستقیمی بین تورم و درصدخانوارهای زیر خط‌فقر وجود‌دارد.منبع: akharinnews.com