سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

چه کسی هادی عقیلی را کله پا کرد؟

 
 

 

 
گفت‌وگوی اختصاصی با‌ مدافع ایرانی القطر
 
 
 
جسور و باغیرت بازی می‌کند و با اقتدار به توپ ضربه می‌زند.ضربات سرش عالی است و گل‌ها‌ی بسیار زیبایی با ضربه سر به ثمر رسانده است.از قدرت بدنی فوق العاده ای هم برخوردار است و هواداران او را با پویول مدافع مستحکم بارسلونا مقایسه می‌کنند.
 
 
 
مردم سالاری:  جسور و باغیرت بازی می‌کند و با اقتدار به توپ ضربه می‌زند.ضربات سرش عالی است و گل‌ها‌ی بسیار زیبایی با ضربه سر به ثمر رسانده است.از قدرت بدنی فوق العاده ای هم برخوردار است و هواداران او را با پویول مدافع مستحکم بارسلونا مقایسه می‌کنند.

 هادی عقیلی مدافع سرشناس تیم ملی که بازی ملی زیادی هم در کارنامه ورزشی خود دارد دو فصلی است که در لیگ قطر توپ می‌زند.مدافع شماره 5 تیم‌ملی که گل‌های حساسی هم با پیراهن تیم‌ملی کشورمان به ثمر رسانده است ناگهان از بازی 25 مهرماه مقابل کره‌جنوبی از تیم‌ملی دور شد. با این که در اردوی قبل از بازی مقابل کره‌جنوبی گفته می‌شد‌هادی عقیلی دچار مصدومیت است اما مدافع سرزن و جنگنده کشورمان چهار روز پس از بازی با کره‌جنوبی بود که با پیراهن تیم القطر به میدان رفت و گلزنی هم کرد.



 از دعوت عقیلی به اردوی تیم‌ملی قبل از بازی مقابل ازبکستان هم خبری نشد، مدافع سابق سپاهان که از سرمایه‌های فوتبال کشورمان به شمار می‌رود معلوم نیست به چه دلیلی از تیم ملی دور شده است. عقیلی که این روزها به زندگی و ورزش حرفه ای در قطر عادت کرده است همچنان امیدوار است پیراهن شماره 5 خود را در تیم ملی به تن کند و ظاهرا بین او و مربیان پرتغالی تیم ملی مشکل خاصی هم وجود ندارد!

 حاصل گفت‌وگوی با عقیلی را می‌خوانید:


عقیلی مقتدر و سرزن

هادی عقیلی مدافع سرزن کشورمان متولد25 دی 1359 تهران است. تیم باشگاهی کنونی وی القطر قطر است. عقیلی یکی از بهترین مدافعان ایران و آسیا در مراحل قبلی مسابقات بود.او با تیم سپاهان اصفهان هم بازی‌های ارزشمندی از خود به نمایش گذاشت و در مسابقات آسیایی این تیم یکی از مهره‌های تاثیرگذار تیمش بود.او در اغلب بازی‌ها هنگام زده شدن ضربات ایستگاهی نفوذ می‌کرد و مقابل حریفان حتی گلزنی هم می‌کرد.

کارنامه‌ای موثر

قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران 90-89 به همراه تیم سپاهان اصفهان

قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران89-88 به همراه تیم سپاهان اصفهان

نایب قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران87-86 به همراه تیم سپاهان اصفهان

قهرمانی در جام حذفی 85-84 به همراه تیم سپاهان اصفهان

قهرمانی در جام حذفی 86-85 به همراه تیم سپاهان اصفهان

نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا 2007 به همراه تیم سپاهان اصفهان(بهترین افتخار باشگاهی عقیلی نایب قهرمانی در آسیاست که عقیلی بازی‌های ماندگاری از خود به نمایش گذاشت).

قهرمانی در جام شیخ جاسم 2011 به همراه تیم العربی قطر

قهرمانی در مسابقات فوتبال غرب آسیا 2008 به همراه تیم ملی فوتبال ایران

نایب قهرمانی در مسابقات فوتبال غرب آسیا 2010 به همراه تیم ملی فوتبال ایران



جدال با ستارگان خارجی

عقیلی حالا در لیگ قطر با مهاجمان سرشناس و مشهوری رقابت می‌کند و با اینکه این تیم در مقایسه با تیم‌هایی چون الغرافه و السد در فوتبال سرمایه‌گذاری نکرده است اما عقیلی در مصاف با مهاجمان برجسته خارجی که در لیگ قطر شاغلند خوش می‌درخشد. او در مصاف با یونس محمود مهاجم برجسته عراقی، او را به یک بازیکن بیکار تبدیل کرده بود و توانست به خوبی او را مهار کند. عقیلی در لیگ حرفه‌ای قطر تجارب جدیدی می‌آموزد.

نصرتی جانشین عقیلی است؟


اکنون در اردوی تیم ملی مدافعان خوبی داریم اما به نظر می‌رسد کی روش با دعوت از محمد نصرتی شانس کمتری برای حضور‌هادی عقیلی در تیم ملی قائل شده است. قطعا ترکیب فعلی تیم ملی ترکیب نهایی ما در راه جام جهانی نخواهد بود اما اگر بازیکنی از تیم ملی دور شود سخت است دوباره به جایگاهش در تیم ملی دست یابد و این همان مسئله‌ای است که عقیلی از آن هراس دارد.

مثل هوادار لذت بردم

عقیلی در پاسخ به این سوال که چرا ناگهان از بازی مقابل کره جنوبی از ترکیب تیم ملی دور شد می‌گوید، چرا این سوال را از من می‌پرسید؟! به نظر من بهتر است جواب این سوال را از آقای کی‌روش بپرسید. من به عنوان بازیکن در خدمت تیم‌ملی کشورم هستم و هرگاه به اردوی تیم‌ملی دعوت شوم مثل یک سرباز و با تمام وجود جلو می‌آیم. اگر هم دعوت نشوم دوست دارم اخبار موفقیت تیم‌ملی و شادی مردم کشورم را ببینم. پس از بازی مقابل کره‌جنوبی هر ایرانی که رقص پرچم کشورمان را می‌دید اشک شوق می‌ریخت. بردهای مقتدرانه تیم‌ملی مخصوصا به دل ایرانی‌هایی که در خارج از کشور زندگی یا کار می‌کنند بیشتر می‌نشیند.



 من هم با اشتیاق فراوان بازی مقابل کره را از تلویزیون زیر نظر گرفتم و مثل یک هوادار از بابت سه امتیاز این بازی و گل زیبای نکونام لذت بردم. باور کنید من حرف خاصی در این زمینه ندارم. فقط این را می‌گویم که من زنده‌ام هم از نظر فوتبالی زنده‌ام و هم از نظر فنی آمادگی و فوتبال روز دنیا! خوب هم دفاع می‌کنم ضمن این که از لحاظ روحی ـ روانی هم در شرایط خوبی به سر می‌برم. باز هم تاکید می‌کنم باور کنید من نمی‌دانم چرا و به چه دلیل ناگهان از اردوی تیم‌ملی دور شدم. شاید اگر از کی‌روش این سوال را بپرسید به شما جواب شفافی بدهد.

سکوت مرگبار در ورزشگاه‌ها

در قطر همه چیز آرام است! آرامش از یک نظر برای بازیکن و مربی خوب است اما آرامش بیش از حد هم کسل‌کننده است. ما فوتبالیست‌های ایرانی عادت کرده‌ایم در حضور تماشاگران زیاد بازی کنیم اما اینجا ورزشگاه‌ها سوت و کور است که همین مسئله باعث می‌شود ما مثل تیم‌های ایرانی برای حضور در زمین مسابقه انگیزه نداشته باشیم. البته امکانات فوتبال قطر هم زیاد است. به هرحال سعی می‌کنم با توجه به قرارداد حرفه‌ای‌ام با تمام وجود برای تیم باشگاهی‌ام بازی کنم. ضعف بزرگ فوتبال قطر خالی بودن ورزشگاه‌هاست و سکوت مرگباری است که در ورزشگاه‌ها حاکم و انگیزه بازیکنان را می‌کشد.واقعا شور و حال ورزشگاه‌های ایرانی توصیف نشدنی است.

روزنامه عربستانی کار خودش را کرد


بازی در لیگ قطر هم دشواری‌های خاص خود را دارد.متاسفانه فصل قبل در تیم العربی مشکلات زیادی داشتم و دلیل اصلی‌اش هم مصاحبه‌ای بود که از قول من در یکی از روزنامه‌های عربستانی چاپ شد. نمی‌دانم چه کسی از قول من حرف‌هایی علیه مسئولان باشگاه العربی در روزنامه عربستانی مطرح کرد و باعث شد موقعیت من در این تیم زیر سوال برود. از قول من نوشتند، من در تیم العربی نمی‌مانم یا این که باشگاه العربی در حد عقیلی نیست! این درحالی بود که من اصلا زبان عربی بلد نبودم که بخواهم با روزنامه‌های عربستانی مصاحبه کنم.

 نمی‌دانم چه کلک و دسیسه‌ای بود روزنامه عربستانی کار خودش را کرد و به هدفش نیز رسید و مرا از تیم العربی کله پا کرد.به هر صورت باشگاه العربی یک سری مشکلات داخلی داشت و مربی این تیم تا هفته سوم اخراج شد و تا الان هم سه بار مربی‌شان را عوض کرده‌اند. به نظر من القطر تیم بهتری است و حداقل ثبات مدیریتی دارد و این سرمربی است که بازیکنان و ترکیب اصلی‌اش را انتخاب می‌کند نه کس دیگری.در باشگاه العربی مربیان اختیار تام نداشتند اما در تیم القطر مربی ما استقلال کاری دارد.




بهترین مهاجمان خارجی آسیا در قطرند

در این فصل هم مهاجمان خوبی در لیگ قطر شاغل هستند. به نظر من بهترین مهاجمان خارجی در سطح فوتبال آسیا جذب تیم‌های قطری می‌شود و همین موضوع کار را برای مدافعان دشوارتر می‌کند. وقتی مهاجمی چون رائول گونزالس جذب تیم السد قطر می‌شوند حساب کار باید دست‌تان بیاید. مدیران باشگاه‌ها هم خیلی خوب روی جذب مهاجمان مطرح خارجی سرمایه گذاری می‌کنند.

قبلا هم مهاجمی چون عبدالقادر کیتا در لیگ قطر بازی می‌کرد که مهار او کار هر مدافعی نبود و واقعا کار مدافعان در لیگ قطر دشوار است. کار آندرانیک تیموریان هم در لیگ قطر بسیار دشوار است.آندو هم یکی از‌هافبک‌های آماده و موفق لیگ قطر است اما متاسفانه فعلا اوضاع تیمی الخریطیات از نظر امتیازی در جدول مساعد نیست و او هم باید خیلی زیاد تلاش کند مخصوصا که در لیگ قطر جابجایی‌ها زیاد است اما در کل تیم‌هایی که مربیان و مدیرانشان ثبات کار دارند بازی کردن در آنها راحت‌تر است.

ما با فدراسیون قطر قرارداد داریم

در قطر پول خوبی به بازیکنان می‌دهند اما بازی کردن در یک لیگ خارجی هم مشکلات خاص خود را دارد.مبلغ قرارداد ما تقریبا همانی است که در مطبوعات ایران دیدم اما در تمام دنیا وقتی بازیکنی به تیمی می‌پیوندد به او اتومبیل و مسکن می‌دهند و این امر یک موضوع عادی است.باور کنید در این فصل من خودم اتومبیل خریدم! در قطر فدراسیون فوتبال و کمیته المپیک این کشور قرارداد بازیکنان خارجی را منعقد می‌کند .ما هم از طریق فدراسیون قطر با باشگاه‌های قطری قرارداد می‌بندیم .

در خصوص دادن امکانات به بازیکنان مثلا یک کمپانی با فدراسیون قرارداد می‌بندد که برای هر فصل خودروهای تولیدی‌اش را به بازیکنان خارجی اجاره دهد. بازیکنانی که گواهینامه بین‌المللی دارند، می‌توانند آخرین مدل خودروهای تولیدی آن کمپانی را در اختیار بگیرند، ضمن این که از طرف دیگر خودروهای تولیدی کمپانی مربوطه در آن کشور تبلیغ می‌شود. در کشور ما هم یک بازیکن خارجی می‌آید به او اتومبیل و مسکن می‌دهند و این موضوع زیاد موضوع عجیب و غریبی نیست.


به بازی کره نمی‌رسیدم

بازی با کره تمام شد و رفت پی کارش اما قبل از بازی با کره پزشکان ‌گفتند من دچار مصدومیت شده‌ام و به این بازی نمی‌رسم اما چهار روز بعد از بازی تیم‌ملی مقابل کره‌ -25مهرماه- توانستم برای تیم باشگاهی‌ ام بازی کنم و گل بزنم. خدا را شکر تیم ملی هم برد بسیار شیرینی مقابل کره کسب کرد و شخصا از بابت کسب این برد احساس غرور کردم که جا دارد از زحمات تک تک ملی‌پوشان در این دیدار تقدیر کنم.ماجرا از این قرار بود که قبل از این که اردوی تیم‌ملی برای بازی با کره تشکیل شود من مصدوم شده بودم و طبق پیش‌بینی پزشکان حدود 5 هفته نمی‌توانستم بازی کنم.



آن زمان یکی از اعضای کادرفنی تیم‌ملی با من تماس گرفت و گفت، احتمالا به بازی 25 مهرماه نمی‌رسی و چون بازی مقابل کره سنگین و پرفشار بود صلاح دانستند ضمن استراحت تمرین‌های اختصاصی‌ام را دنبال کنم اما فردا یا پس‌فردای بازی با کره‌جنوبی بود که کادر پزشکی باشگاه از پای من ام.آر.آی دوباره گرفت و با انجام آزمایشی در یک دستگاه بسیار پیشرفته پزشکی مشخص شد من در بازی باشگاهی‌مان می‌توانم شرکت کنم.

دستگاه «بایلکس» دستگاه پزشکی بسیار پیشرفته است که جزئیات محل مصدومیت را به صورت دقیق در اختیار پزشکان قرار می‌دهد. به هرحال من با حدود 60 درصد آمادگی جسمانی به بازی باشگاهی‌ام رسیدم و قطعا در صورتی می‌توانستم در بازی مقابل کره‌جنوبی موثر واقع شوم که حداقل از نظر بدنی به 80، 90 درصد آمادگی‌ام دست یابم. باید قبول کنیم بازی ملی بسیار مهم و سرنوشت‌ساز بود و من با آن شرایط به بازی کره نمی‌رسیدم و در واقع حضور در این بازی سنگین با 60 درصد آمادگی جسمانی خوب نبود و نمی‌توانستم برای تیم ملی کشورم مفید واقع شوم.

پزشکان با کسی شوخی ندارند


قبل از بازی با کره من وضعیت جسمانی‌ام را به پزشکان تیم‌ملی گزارش داده بودم.دلیلی نداشت من خودم را به مصدومیت بزنم و از بازی تیم ملی کشورم خودداری کنم. تمام مدارک پزشکی من الان هم موجود است، از جواب آزمایش‌های ام.آر.آی گرفته تا دستور و نسخه پزشکان. خودتان هم می‌دانید یک پزشک با هیچ کس شوخی ندارد و نمی‌تواند گزارش دروغی درباره مصدومیت یا عدم مصدومیت کسی بدهد. شاید برخی از مربیان تیم ملی بگویند چرا عقیلی 4 روز بعد از بازی با کره برای تیم باشگاهی اش بازی کرد اما همانطور که گفتم من هنوز بطور کامل از بند مصدومیت رها نشده بودم و با 60درصد آمادگی بدنی برای تیم باشگاهی ام بازی کردم. در بازی با کره‌جنوبی بازیکن شماره 18 حریف بارها مدافعان کشورمان را آزار داد و بازی آسانی نبود.

تماس دستیار کی‌روش

قبل از تشکیل اردوی تیم‌ملی برای بازی مقابل ازبکستان هم یکی از کمک‌های کی‌روش با من تماس گرفت و از سلامتی‌ام پرسید و من هم توضیح دادم آماده و سرحالم.

قرار شد که کمک کی‌روش گزارش وضعیت بدنی مرا به سرمربی پرتغالی ارائه دهد. در خبرها هم شنیدم احتمال دارد کی‌روش فکر می‌کند من هنوز مصدوم هستم و آماده نیستم. درحالی که این طور نیست و من کاملا آماده‌ام و می‌توانستم به بازی 24آبان ماه برسم.به هر صورت به تصمیم مربیان تیم ملی احترام قائلم.



بازی دشوار 14 خرداد

در قطر هنوز هم رویای جام جهانی را در سر می‌پرورانند.آنها پس از باخت تیم‌ملی مقابل لبنان برای ایرانی‌ها کری می‌خواندند .پس از باخت ما در بیروت قطری‌ها دچار غرور کاذب شده بودند و فکر می‌کردند ایران دیگر شانسی برای حضور در جام‌جهانی 2014 برزیل ندارد. البته گروهی از قطری‌ها هنوز هم در این زمینه هیاهو می‌کنند و امیدوارند قطر به جام‌جهانی برود. البته آنها چون دو بازی خانگی دارند به حضور در جام‌جهانی امیدوارند و برای ما کری می‌خوانند. به هرحال فوتبال با چنین حاشیه‌هایی است که به یکی از ورزش‌های پرطرفدار دنیا تبدیل شده است اما ما پس از شکست شیرین کره ثابت کردیم فوتبال ایران همچنان می‌تواند یکی از تیم‌های برتر قاره آسیا باشد. قطعا بازی ما با قطر در روز سه شنبه 14خردادماه سال 92بازی آسانی نخواهد بود.

در درگیری‌ها نباید کم بیاوریم

ازبک‌ها تیم خوب و مطمئنی دارند و در بازی تاشکند هم ما را بارها آزار دادند امیدوارم تیم‌ملی در بازی مقابل ازبکستان هم نتیجه خوبی بگیرد. ما می‌توانیم ازبکستان را هم در تهران مغلوب کنیم.ما با بازیکنانی که داریم باید جنگ میانه میدان را ببریم و در نبردهای فیزیکی کم نیاوریم. بازی با ازبکستان جنگ فیزیکی میانه میدان است و ما با بازیکنان خوبی که در میانه میدان داریم می‌توانیم برنده این بازی باشیم.بازیکنان ما همچون نکونام،آندو،دژاگه و ... از نظر فیزیکی بازیکنان قابلی هستند .بازیکنان ما با انرژی مضاعفی که از تماشاگران می‌گیرند می‌توانیم برنده این بازی خانگی هم باشیم.محمد قاضی هم برای شرکت در درگیری‌ها به درد این بازی می‌خورد.در خط دفاع هم سید‌جلال، منتظری و ماهینی مدافعان باتجربه و کاربلدی هستند. ما می‌توانیم با کسب سه امتیاز این بازی راه صعودمان به مسابقات جام جهانی را هموار کنیم.

تاثیر برد فوتبال در زندگی یک کارگر ساده

اکنون دیگر فوتبال فقط یک ورزش نیست همه می‌دانیم که حضور تیم‌ملی در جام‌جهانی به سود تمام اعضای جامعه است. موفقیت فوتبال به سود همه ماست من که بازیکن فوتبال هستم تا شما که روزنامه‌نگار هستید و یک کارگر ساده که در گوشه‌ای از کشورمان زحمت می‌کشد و... به نظر من برد‌های ملی حتی به زندگی ایرانی‌ها در خارج از کشور هم اثر مثبت می‌گذارد و به آنها شخصیت می‌دهد و در زندگی آنها هم اثرگذار است .همه باید دست به دست هم بدهیم تا ایران به جام‌جهانی برود و به نظر من در تیم‌ملی نباید با کسی شوخی کرد و امیدوارم ملی‌پوشان همچنان باانگیزه و پرنشاط خود را برای دیدار حساس مقابل ازبکستان آماده کنند.

من هم همانطور که گفتم در تیم ملی باشم یا نباشم به فکر حاشیه‌سازی نمی‌افتم و فقط امیدوارم همیشه موفقیت فوتبال کشورم را شاهد باشم مخصوصا در عرصه‌های بین‌المللی که اگر قسمت باشد من هم دوباره می‌توانم به تیم ملی راه یابم و با افتخار پیراهن تیم ملی را به تن کنم.