سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

آیا پپسی و کوکاکولا واقعا اسرائیلی اند؟

 
 
 
در سال‌های اخیر، هر جا که سخن از نوشابه‌سازهای بین‌المللی بوده است، پای رژیم اشغالگر قدس به وسط آمده است. این سخنان نشانی از واقعیت دارند یا تنها تصوری غیرواقعی است که برخی افراد آن را از روی جهل و برخی از روی سودجویی آن را پی می‌گیرند؟
 
 
 
جام جم آنلاین: در سال‌های اخیر، هر جا که سخن از نوشابه‌سازهای بین‌المللی بوده است، پای رژیم اشغالگر قدس به وسط آمده است. این سخنان نشانی از واقعیت دارند یا تنها تصوری غیرواقعی است که برخی افراد آن را از روی جهل و برخی از روی سودجویی آن را پی می‌گیرند؟

«می‌دانید پپسی یعنی چه؟ یعنی هر پنی را برای حفاظت از اسرائیل بپردازید. (Pay Each Penny for Save Israel)» آیا چنین سخنی صحیح بود؟ برخی به چنین مخففی اعتقاد دارند اما برخی به این نکته استناد می‌کنند که پپسی برگرفته از نام یک آنزیم گوارشی به نام پپسین است ضمن این‌که نام اسرائیل سال‌ها بعد از تاسیس پپسی وارد فضای سیاست جهانی شده است.

استدلال دیگر این است که این شرکت در تحریم 40 ساله اعراب علیه اسرائیل شرکت کرده است و بنابراین نمی‌تواند چنین سخنی درست باشد.

چنین سخنی در مورد کوکاکولا هم گفته شده است. برای این کار معمولا به گزارشی از شبکه NBC استناد می‌شود که طبق آن کوکاکولا درآمد چهار سال خود را به اسرائیل اختصاص داده است.

کوکاکولا در مقابل چنین اظهاراتی، این گزارش‌ها را غلط می‌داند و تاکید می‌کند که از هیچ دین یا کشوری دفاع نمی‌کند.

این شرکت همچنین ادعا می‌کند که سهامش در بازارهای مالی دنیا قابل خرید و فروش است و این ادعا که مالکیت اغلب سهام با افراد منتسب به دین یا مذهب خاصی است صحیح نیست.

کوکاکولا اعلام کرده است که تحریم اعراب علیه کالاهای آمریکایی در برهه‌ای از زمان دلیل اصلی برای چنین توهمی بوده است.

موضوع رابطه اسرائیل و کارخانجات نوشابه‌سازی در ایران هم جنجالی بوده است. برخی از فعالان سیاسی و مذهبی با اشاره به همکاری سه شرکت نوشابه سازی داخلی با شرکت‌ها پپسی و کوکاکولا، همکاری این شرکت‌ها با کمپانی‌های صهیونیستی را زیبنده نمی‌دانستند حتی برخی با کشیدن خطوطی در داخل نقشه هوایی این شرکت، مدعی وجود آرم رژیم صهیونیستی در این زمین شدند.

ماجرا پس از جنگ بیست و دو روزه غزه بیشتر مورد توجه قرار گرفت. در آن زمان مجلس شورای اسلامی با تصویب طرحی به نام «تحریم کالاهای صهیونیستی» در ایران، خواستار تحریم شرکت‌های بین‌المللی شد که دارای سهامداران عمده اسرائیلی باشند.

در همین راستا وزیر صنایع به عنوان نماینده ویژه محمود احمدی‌نژاد، به یک شرکت نوشابه‌ساز داخلی مهلت داد تا وضع ارتباط خود با شرکت کوکاکولا را مشخص کند.

این شرکت هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «با مراجعه به وزارت صنایع و معادن مدارک درخواست شده را در زمینه نبود هرگونه کمک مالى و یا ارتباط با اشغالگران صهیونیست ارائه داده‌ایم. تمام مبادلات این شرکت از طریق کشور ایرلند و فقط به عنوان خرید مواد اولیه برای مصرف در بخش تولید انجام می‌شود.»

به این ترتیب ماجرای نوشابه‌های اسرائیلی تاحدودی بسته شد هر چند که هنوز هم بسیاری هستند که نوشته‌های علیه کوکاکولا و پپسی در این خصوص را بازنشر می‌کنند.