سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

میگن یه روز یه تــُرکه در سال 1341 برای اولین بار در ...........

 

میگن یه روز یه تــُرکه در سال 1341 برای اولین بار در خاورمیانه موفق به انجام جراحی قلب باز شد.

در سال 1347 اولین عمل پیوند کلیه را انجام داد!

ایشون کسی نبود جز دکتر جواد هیئت (متولد 1304 تبریز)، پزشک جراح، روزنامه نگار و پژوهشگر آزربایجانی است.


او نیز یکی از هزاران مفاخر آزربایجان است....

او فرزند علی هیئت، مجتهد و رئیس سابق دیوان کشور است. در سال 1304 در تبریز به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه و دو سال اول رشته پزشکی را در آزربایجان گذراند.
سپس به استانبول رفت و پس از اخذ دکترای پزشکی، دوره تخصصی جراحی را در استانبول و پاریس به پایان رساند و در سال 1331 به ایران بازگشت.
در مدت 48 سال طبابت و جراحی در تهران، به تدریس و تألیف کتاب‌ها و مقالات جراحی پرداخت و در فاصله سال‌های 55 - 1343، مجله دانش پزشکی را منتشر کرد. (در این مجله بیش از پنجاه مقاله علمی به قلم او چاپ شده‌است).
در کنار جراحی عمومی، جراحی قلب را آغاز کرد و در سال 1341 برای اولین بار در خاورمیانه موفق به انجام جراحی قلب باز شد.

در سال 1347 اولین عمل پیوند کلیه را در تهران و اولین پیوند قلب سگ‌ها را در آزربایجان با موفقیت انجام داد.
(او ابتدا روی سگ‌ها که تا آن زمان در کشور ما بی سابقه بود ماشین قلب و ریه مصنوعی را به کار گرفت و بعد از عمل جراحی روی 25 سگ در بیمارستان شهربانی این ماشین را در جراحی قلب انسان با موفقیت به کار برد.)
از سال 1342 به نمایندگی ایران در «انجمن بین المللی جراحی» و از سال 1362 به عضویت «آکادمی جراحی پاریس» انتخاب شد.
تاکنون بیش از 25 مقاله و سخنرانی از او در کنگره‌های بین المللی جراحی به زبان‌های فرانسه، انگلیسی در مجلات معتبر پزشکی خارجی چاپ شده‌است.

دکتر هئیت در کنار مطالعات و تألیفات پزشکی در تورکولوژی و فلسفه و اسلام شناسی نیز صاحب مطالعه و اهل نظر است. او بعد از انقلاب اسلامی با همکاری چند نفر از دوستان صاحب قلم خود، مجله وارلیق را به زبان‌های ترکی و لهجه فارسی منتشر نموده و در زمینه ترکشناسی شخصأ بیش از صد مقاله در این مجله نوشته‌است.

از هفت جلد کتاب درباره تورکولوژی پنج جلد آن در باکو و یک جلد (نگاهی به تاریخ و فرهنگ ترکان) در آنکارا ازطرف وزارت فرهنگ به ترکی به چاپ رسیده‌است. هئیت از طرف دانشگاههای استانبول، باکو و نخجوان عناوین دکترای افتخاری و پروفسـوری دریافت نموده. هئیت هنوز هم به فعالیت جراحی و فرهنگی ادامه می‌دهد. ایشان متأهل و دارای پنج دختر می‌باشند که دو دخترش پزشک شده‌اند.[نیازمند منبع]
سیری در تاریخ زبان و لهجه‌های ترکی (1365)
ترومبوز و قلبیت و درمان آن (1335)
نگاهی به تاریخ ادبیات آذربایجان (دوجلد)
مقایسه اللغتین مقایسه فارسی و ترکی (1362)
زبان وادبیات ترکی آذربایجان در قرن بیستم (گزارش به ترکی استانبولی در چهارمین کنگره بین المللی تورکولوژی - استانبول 1364)
نگاهی به تاریخ و فرهنگ ترکان (1365)
آذربایجان شفاهی خلق ادبیاتی (1367)
ادبیات شناسلیق (1374)
خلاصه تاریخ فلسفه غرب