سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

میت رامنی در دقیقه 90 ضربهفنی شد...............

میت رامنی در دقیقه 90 ضربه‌فنی شد


 

به گزارش دنیای اقتصاد:
باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده و میت رامنی، فرماندار پیشین ایالت ماساچوست روز سه‌شنبه در یکی از سنگین‌ترین نبرد‌های انتخاباتی شرکت کردند و در دومین مناظره انتخاباتی خود به سختی به یکدیگر تاختند. این دو در این مناظره دست به هر‌کاری زدند، حرف یکدیگر را قطع می‌کردند، همدیگر را مورد سرزنش قرار می‌دادند و به هم تهمت دروغ‌گویی می‌زدند.

این دو گاهی روی صندلی‌های خود می‌نشستند و گاهی دور صحنه راه می‌رفتند تا نظرات خود را درباره مسائلی همچون اشتغال، مالیات‌ها، انرژی، مهاجرت و شمار دیگری از مسائل بیان کنند و همزمان یکدیگر را به چالش بکشند.
به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، دومین مناظره میان نامزد‌های دموکرات و جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده
سه‌شنبه شب به وقت محلی در دانشگاه هوفسترا واقع در شهر همپستد ایالت نیویورک در شرایطی برگزار شد که باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده از سوی حزب متبوعش، یعنی حزب دموکرات به دلیل عملکرد ضعیف در مناظره دو هفته گذشته در دانشگاه دنور واقع در ایالت کلورادو به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌بود.

این بار اما اوباما متفاوت عمل کرد. او ابتکار عمل را در دست گرفت و چگونگی ادامه یافتن مناظره را به رقیب خود تحمیل کرد. در طرف مقابل اما رامنی که خیال تسلیم شدن نداشت تلاش می‌کرد تا رییس‌جمهوری را در مورد همه مسائل به چالش بکشد.
لحن تهاجمی اوباما در مناظره سه‌شنبه شب باعث شد تا نگرانی‌ها از سوی هواداران او تا حدود زیادی فروکش کند و دموکرات‌ها در فاصله سه هفته تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و در شرایطی که قرار است یک مناظره دیگر هم برگزار شود به آینده بیش از پیش امیدوار شوند.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه، شانزدهم آبان ماه برگزار خواهد شد. سومین و آخرین مناظره میان اوباما و رامنی هم قرار است 22 اکتبر – اول آبان- در دانشگاه شهر لاین شهر «بوکا روتون» واقع در ایالت فلوریدا برگزار شود.
آتشبار رییس‌جمهوری آمریکا زمانی آغاز به کار کرد که او از رقیب جمهوری‌خواه خود به دلیل مخالفت با بسته نجات مالی صنعت خودرو‌سازی پرسید. رامنی در پاسخ گفت:«ما باید اجازه می‌دادیم تا دیترویت – مرکز صنایع خودرو‌سازی آمریکا- ورشکست شود.» این آتشبار تا نودمین دقیقه مناظره، یعنی زمانی که اوباما رامنی را به دلیل اظهاراتش در یک محفل خصوصی درباره 47 درصد از مردم مورد انتقاد قرار داد، ادامه داشت.

رییس‌جمهوری آمریکا در همین‌باره گفت: «به این فکر کنید زمانی که او پشت در‌های بسته 47 درصد از مردم را قربانیانی خطاب کرد‌ه‌است که مسوولیت نمی‌پذیرند، درباره چه سخن می‌گفت؟»
لحن اوباما به شدت با لحن او در دو هفته پیش متفاوت بود، کسی که دو هفته پیش به نظر می‌رسید که علاقه‌ای ندارد روی صحنه ظاهر و با رقیبش وارد بحث و جدل شود.
در نقطه مقابل اما رامنی تلاش می‌کرد تا بیش از هر چیز بر روی عملکرد 4 ساله دوران ریاست‌جمهوری اوباما تاکید کند. رامنی در این مناظره تاکید کرد که رییس‌جمهوری آمریکا از عمل به وعده‌های خود ناتوان بوده‌است. او این موضوع را با شور و حرارت فراوان بار‌ها و بار‌ها اعلام کرد. فرماندار پیشین ایالت‌ ماساچوست در این‌باره گفت: «ما نمی‌توانیم تحمل کنیم که چهار سال آینده مانند چهار سال گذشته باشد.»

رامنی اوباما را شخصی معرفی کرد که سخنور بسیار ماهری است و می‌تواند دیدگاه‌هایش را به خوبی بیان کند. او اما بلافاصله شروع به انتقاد از رییس‌جمهوری کرد و گفت:«بسیار جالب است، ما تنها یک کارنامه داریم که باید به آن استناد کنیم و این کارنامه به ما نشان می‌دهد که او از کنترل کسری بودجه، اعمال اصلاحات در زمینه خدمات درمانی و تامین اجتماعی و همچنین افزایش در‌آمد‌ها که ما به آن نیاز داریم ناتوان بوده‌است.»

این در شرایطی بود که دو طرف به شدت تلاش کردند تا همزمان با ارائه دیدگاه‌های خود و انتقاد از یکدیگر نظر مساعد زنان رای‌دهنده را هم به سوی خود جلب کنند. اوباما گفت که رامنی دست‌کم چهار بار تاکید کرده‌است که بودجه برنامه برابری جنسیتی را کاهش خواهد داد. رامنی هم در مقابل گفت: «امروز در مقایسه با روزی که رییس‌جمهوری وارد کاخ سفید شد سه و نیم میلیون زن بیشتر فقیر شده‌اند. ما نباید اینگونه زندگی کنیم.»

با این همه او تلاش کرد تا برای جلب آرای زنان، لحن خود را ملایم‌تر از گذشته کند و برای رسیدن به این هدف گفت:«هر زن در آمریکا باید به وسایل کنترل بارداری دسترسی داشته باشد.»
در بخش دیگری از این مناظره اوباما تلاش کرد بر 14 درصد مالیاتی که پرداخت می‌کند تاکید کند و گفت که رامنی در شرکت‌های چینی سرمایه‌گذاری کرده‌است. رامنی اما در پاسخ گفت که اوباما هم برای حقوق بازنشستگی خود سرمایه گذاری کرده‌است. رییس‌جمهوری آمریکا اما در پاسخ به این انتقاد گفت که به دنبال حقوق بازنشستگی بالاتر نیست. او اضافه کرد: «این در‌آمد به اندازه در‌آمد شما نخواهد بود.»

در ادامه مناظره زمانی که موضوع حمله به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی لیبی مطرح شد، حملات دو طرف علیه یکدیگر شدت گرفت و لحن‌ها احساسی‌تر شد.
در واقعه حمله به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی لیبی، جی. کریستوفر استیونز و سه دیپلمات آمریکایی دیگر کشته شدند. رامنی اوباما را به سوءمدیریت در این‌باره متهم می‌کند.
اوباما که با چهره‌ای مصمم رو به رامنی ایستاده‌بود گفت: «آقای فرماندار، زمانی که ما چهار نفرمان را از دست داده‌ایم اعلام این موضوع که افرادی در تیم من، از جمله وزیر امور خارجه یا سفیر ما در سازمان ملل متحد سیاسی کاری یا سوءمدیریت می‌کند، آزار دهنده است.» رییس‌جمهوری آمریکا اضافه کرد:« این کاری نبود که ما انجام دادیم. این کاری نبود که من به عنوان رییس‌جمهوری انجام دادم.»

اوباما ادامه داد: «یک روز بعد من به باغ رز (رز گاردن) رفتم تا اعلام کنم که این اقدام، اقدامی تروریستی بوده‌است.»
رز گاردن یا همان باغ رز در حاشیه اتاق بیضی و بال غربی کاخ سفید قرار دارد و محل ملاقات خبرنگاران با رییس‌جمهوری آمریکا است.
اوباما اضافه کرد که رامنی از ماجرای بنغازی به طوری «اهانت‌بار» برای مقاصد سیاسی خود استفاده می‌کند.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت: «در شرایطی که ما همچنان درگیر حل و فصل تهدیدهایی هستیم که متوجه دیپلمات‌هایمان است، رامنی برای کسب اهداف سیاسی خود در این باره بیانیه می‌دهد و این شیوه‌ای نیست که یک فرمانده کل قوا باید عمل کند.»
در فاصله تنها سه هفته تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به نظر می‌رسد رامنی از اولین مناظره در شهر دنور استفاده کرد تا تاثیر مثبتی روی حدود 70 میلیون مخاطب این مناظره داشته باشد. در مقابل اوباما هم از مناظره سه‌شنبه شب استفاده کرد تا تحرکی دوباره به ستاد انتخاباتی دموکرات‌ها بدهد.
همزمان ستاد انتخاباتی رامنی قصد دارد تبلیغات بسیار گسترده و رعد‌آسایی را علیه ستاد اوباما انجام دهد. پیش از این برای ماه‌ها بود که اوباما یکه‌تاز تبلیغات تلویزیونی بود.

با فشرده‌تر شدن رقابت، ستاد انتخاباتی رامنی 12 میلیون دلار آگهی تبلیغاتی بیشتر در 9 ایالت حساس و سر‌نوشت‌ساز به روی آنتن برده‌است.
یکی از این آگهی‌ها که از پیش اعلام نشده بود زنی را نشان می‌داد که می‌گفت پیش‌تر طرفدار اوباما بوده اما با مطالعه درباره نظرات رامنی درباره زنان به او علاقه‌مند شده‌است.
اما نظر‌سنجی‌هایی که بلافاصله پس از مناظره سه‌شنبه شب میان اوباما و رامنی انجام شد حکایت از آن داشت که مخاطبان این مناظره گرایش بیشتری به اوباما داشته‌اند.

نظر‌سنجی مشترک سی.‌بی.‌اس نیوز/ نالج که از میان کسانی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند به چه کسی رای بدهند، انجام شد نشان می‌دهد که 37 درصد از این افراد به اوباما گرایش داشته‌اند و تنها 30 درصد رامنی را فرد مورد نظر خود یافته‌اند. 33 درصد از این افراد هم تاکید کرده‌اند که عملکرد این دو مشابه بوده‌است.
پس از مناظره اول در دنور و بر اساس همین‌ نظر‌سنجی 46 درصد رامنی را فرد مورد علاقه خود معرفی کرده‌اند در شرایطی که این آمار برای اوباما تنها 22 درصد بود.
نظر‌سنجی سی.‌ان‌.‌ان هم که از میان مخاطبان این مناظره انجام شد موفقیت اوباما را نشان می‌دهد. این نظر‌سنجی‌ حاکی از آن است که اوباما موفق به کسب نظر مساعد 46 درصد آرا شده‌است اما این عدد برای نامزد جمهوری‌خواهان تنها 39 درصد بوده‌است.

نظر‌سنجی سی.‌ان.‌ان پس از مناظره اول حاکی از آن بود که 67 درصد رامنی را برنده این مناظره دانسته‌اند در شرایطی که تنها 25 درصد بر این باور بودند که رییس‌جمهوری دموکرات برنده مناظره دنور بوده‌است.
میانگین‌ نظر‌سنجی‌های انجام شده در ایالات‌متحده اما نشان می‌دهد که رامنی با 4/47 درصد آرا و با اختلاف 3/0 درصد از رقیب دموکرات خود پیش است. اما با این همه بررسی‌های نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد که شانس اوباما برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری 8/64 درصد آراست.
منبع : شنیده ها –