سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

آشنایی با دبیان و گنوم به مناسب سالگرد تولدشان ...........

با فرا رسیدن 19 امین سالگرد دبیان و 15 امین سالگرد گنوم، افراد بسیاری در سرتاسر دنیا یاد این دو را گرامی می‌دارند. اشتباه نکنید، بحث ما راجع به دو انسان نیست بلکه درباره‌ی 2 محصول نرم‌افزاری پرطرفدار در دنیای گنو/لینوکس یکی سیستم‌عاملی آزاد (دبیان) و دیگری میزکاری معروف (گنوم) صحبت می‌کنیم. با گذشت این همه سال از به وجود آمدن چنین پدیده‌هایی هنوز نام آن‌ها آن طور که شایسته و نمایانگر قدرتشان است، در بین افراد فعال در حوزه‌ی کامپیوتر و  اینترنت شناخته نشده است. در ادامه به معرفی کوتاهی از این دو محصول قدرتمند می‌پردازیم.

دبیان (Debian)

دبیان یک سیستم‌عامل آزاد است که با بیش از 29000 بسته‌ی نرم‌افزاری ارایه می‌شود. پروژه‌ی دبیان در تاریخ 16 آگوست 1993 توسط Ian Murdock پایه‌گذاری شد. در آن زمان مفهوم توزیع لینوکس یک عبارت بسیار تازه بود که Ian سعی کرد با توجه به فلسفه‌ی گنو/لینوکس به پروژه‌ی خود قدرتی جهانی بخشد. از آن زمان تا کنون 19 سال می‌گذرد و دبیان با انتشار هر نسخه‌ی جدید خود، در بین سایر توزیع‌های لینوکس قدرت‌نمایی می‌کند. نسخه‌ی فعلی و پایدار آن Debian 6 با نام Squeeze از سایت رسمی دبیان قابل دریافت و نصب بر روی اکثر رایانه‌های موجود در جهان است. لازم به ذکر است که دبیان یک توزیع اصلی است و بسیاری از توزیع‌های دیگر لینوکس از آن اقتباس شده‌اند مانند: اوبونتو

(مشاهده‌ی فهرستی از سایر توزیع‌های مبتنی بر دبیان)

گنوم (GNOME)

گنوم یک میزکار آزاد است که بر اساس فلسفه‌ی نرم‌افزار آزاد توسط دو دانشجو به نام‌های Miguel de Icaza و Federico Mena Quintero در تاریخ  15 آگوست 1997 پایه‌گذاری شد. هدف آن دو ایجاد یک میزکار آزاد و قابل‌گسترش بود که بر روی تمامی توزیع‌های گنو/لینوکس و سیستم‌عامل‌های مبتنی بر  یونیکس قابل نصب و اجرا باشد. در سال 2000 با تاسیس بنیاد گنوم تمامی فعالیت‌های آن در بستر یک سازمان غیرانتفاعی صورت پذیرفت و تا امروز که 15 سال از این  پروژه می‌گذرد میلیون‌ها کاربر در سرتاسر جهان از این میزکار روی  سیستم‌عامل خود استفاده می‌کنند. (میزکار یا Desktop Environment محیطی است گرافیکی که کاربر می‌تواند به واسطه‌ی آن با سیستم‌عامل خود تعامل داشته باشد مانند میزکار پیش‌فرض ویندوز و نسخه‌های مختلف آن که اگرچه اکثر ما به آن عادت کرده‌ایم اما به سختی می‌توانیم شکل و شمایل آن را مطابق با نیاز و سلیقه‌ی خود تغییر دهیم، که این مورد یکی از تفاوت‌های نرم‌افزار آزاد و نرم‌افزار انحصاری است)

(مشاهده‌ی تاریخچه‌ی گنوم از ابتدا تا کنون)

[منابع: دبیان - گنوم]