سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

نقض تحریمهای ایران توسط عراق...........

 

به گزارش اول نیوز، شبکه الجزیره به نقل از روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که عراق به ایران کمک می کند تا تحریمهای اقتصادی مرتبط با برنامه هسته ای را دور بزند.
نیویورک تایمز مدعی شده است که: عراق برای کمک به ایران از یک شبکه متشکل از نهادهای مالی و قاچاق نفت استفاده می کند تا برای ایران، دلار تأمین کند. این روزنامه می افزاید: در برخی موارد مسؤولین دولت عراق از تجارت با ایران چشم پوشی می کنند در حالی که برخی دیگر از مقامات عراق در بغداد به طور مستقیم از این فعالیتها سود می برند چرا که بسیاری از آنها روابط مستحکمی با نوری مالکی نخست وزیر این کشور دارند.
این روزنامه می نویسد: رئیس جمهور آمریکا در ماه گذشته به این مشکل اشاره کرد و در همین راستا یک بانک کوچک عراقی به نام بانک اسلامی ایلاف را از هرگونه معامله با سیستم بانکی آمریکا محروم کرد.
اوباما همان موقع گفته بود که این بانک « به نیابت از بانکهای تحریم شده ایران، به انجام معاملاتی به ارزش ملیونها دلار پرداخته است ».
با این حال برخی کارشناسان بانکی عراق به روزنامه نیویورک تایمز گفته اند که بانک اسلامی ایلاف همچنان در مزایده های روزانه بانک مرکزی عراق که، مشارکت می کند، این مزایده ها بانکهای تجاری را قادر می سازد که دینار عراقی بفروشند و در مقابل، دلار بخرند، و ایران از طریق این مزایدات می تواند ذخایر دلاری خود را که جهت خرید واردات ضروری مورد استفاده قرار می گیرد، افزایش دهد.
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع دولت اوباما، برخی مسؤولین گذشته و حال عراق و آمریکا و کارشناسان بانکی و نفتی، گفته است که واشنگتن در صحبتهای ویژه خود با مسؤولین عراقی از روابط مالی و لوجستیک میان بغداد و تهران، گله کرده است.
این روزنامه می افزاید: در یکی از این موارد که چندی قبل رخ داد، اوباما متوجه شد که دولت عراق به ایرانیها کمک می کند تا از حریم هوایی عراق برای کمک به سوریه استفاده نماید، اوباما پس از اطلاع از این ماجرا با نوری مالکی تماس گرفت که در نتیجه، هواپیماهای ایرانی مسیر دیگری را در پیش گرفتند.
این روزنامه مدعی است که سازمانهای ایرانی از طریق دلالان عراقی، ظاهراً چهار بانک این کشور را در اختیار گرفته و از این طریق می تواند آزادانه و مستقیم به سیستم مالی بین المللی که این کشور را تحریم کرده، دسترسی پیدا کند.
در ادامه گزارش این روزنامه آمده است که مشکل تجارت غیرقانونی ایران و عراق کاملا برملا شده و روند سیاسی عراق را با تنش مواجه کرده است.
یک عضو پارلمان عراق به نیویورک تایمز گفته که: « می خواهیم از بانک مرکزی و سایر بانکهای مرتبط، طرح سؤال کنیم ».