سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

Victor Poor خالق تراشهی رایانهای (chip) درگذشت...

در دو سال گذشته شاهد فوت بسیاری از افراد تاثیرگذار در دنیای فناوری، رایانه و اینترنت بوده‌ایم. افرادی مانند:

  • Dennis Ritchie خالق زبان برنامه‌نویسی C و سیستم‌عامل UNIX
  • John McCarthy خالق زبان برنامه‌نویسی LISP و پدر هوش مصنوعی
  • Steve Jobs بنیان‌گذار Apple

متأسفانه به فهرست بالا یک نفر دیگر نیز اضافه شد:

  • Victor Poor سازنده‌ی اولین  تراشه‌ (chip) در جهان و  معمار ریزپردازنده‌ی 4004

Victor Poor از بنیان‌گذاران ریزپردازنده‌های اینتل سه روز پیش (جمعه) در سن 79 سالگی بر اثر سرطان لوزالمعده (پانکراس) درگذشت. وی از اولین کسانی بود که در طراحی و توسعه‌ی ریزپردازنده‌ی 4004 اینتل نقش کلیدی ایفا کرد، خانواده‌ای از ریزپردازنده‌ها که بعدها منجر به تولید تراشه‌های 8008، 8086 و 8088 اینتل شد.

وی که مهندسی باتجربه و قابل بود کار خود را با شرکت اینتل در سال 1969 و ملاقات با یکی از مهندسان به نام آن روز یعنی Stanley Mazor روی این ایده که چگونه می‌توان پردازنده‌ای برای یک پایانه‌ی قابل‌برنامه‌ریزی ساخت، آغاز کرد. اینتل در آن زمان روی ریزپردازنده‌ی 4004 سرمایه‌گذاری کرده بود که با ورود Victor پروژه به موفقیت رسید.

4004 اولین ریزپردازنده‌ی اینتل است که مفهومی جدید به نام تراشه (chip) را به دنیای فناوری و رایانه آورده بود یعنی قطعه‌ای سخت‌افزاری که دربرگیرنده‌ی عنصرهای ضروری از یک رایانه‌ی قابل‌برنامه‌ریزی است. در ابتدا این تراشه برای یک شرکت ژاپنی طراحی و پیاده‌سازی شده بود که حق انحصاری استفاده از آن را در اختیار داشت، اما با‌گذشت سالیان و نیاز صنعت‌هایی مانند هواپیمایی، کشاورزی، لوازم خانگی، ارتباطات و تلفن همراه به استفاده از فناوری‌های جدید سخت‌افزاری، اینتل تصمیم گرفت که تولید و توسعه‌ی خانواده‌ی پردازنده‌های خود را گسترش دهد.

بعد از تولید ریزپردازنده‌ی 4004، Victor تصمیم گرفت که با کمک همکاران خود نسل جدیدی از پردازنده‌ها را به وجود آورد یعنی خانواده‌ی 8008، 8086 و 8088. این تراشه‌ها تا به امروز نقش بزرگی را در صنعت رایانه بر عهده گرفته‌اند. تراشه‌ی 8088 اولین بار توسط شرکت IBM در سال 1981 برای رایانه‌های شخصی به کار رفت که این امر باعث شد شرکت اینتل در آن سال رتبه‌ی 9 از نشریه‌ی Fortune 500 را کسب کند.

Victor Poor نقش به‌سزایی در توسعه‌ی صنعت رایانه بازی کرده است اما همیشه در قبال خدمتی که انجام داده بود از خود فروتنی نشان می‌داد. در مصاحبه‌ای که سال 2004 از وی منتشر شده است او می‌گوید:

بیشتر کار طراحی را همکاران‌ام انجام می‌دهند در حالی که در این زمان من در دفترم مشغول بازی دارت هستم.

دنیای امروز با تمامی فناوری‌های خیره‌کننده‌اش به دست افرادی به وجود آمده است که دهه‌ها قبل‌تر از ما زندگی می‌کرده‌اند و امکانات محدودی در اختیار داشته‌اند. این میراثی است که آن‌ها برای ما و دنیای امروز باقی‌گذاشته‌اند. به‌راستی ما چه میراثی برای آیندگان باقی خواهیم‌گذاشت؟

[منبع]