سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

برترین ویژگیهای اندروید 4.1 ...............

اندروید 4.1 (لوبیای ژله‌ای) منعطف‌ترین، سریع‌ترین و تطبیق‌پذیرترین نسخه از سیستم‌عامل اندروید تا به امروز است. این نسخه از اندروید به پیچیدگی و عظمت نسخه‌ی قبلی آن یعنی 4.0 (ساندویچ بستنی)  نیست اما در نوع خود ویژگی‌هایی دارد که آن را نسبت به سایر نسخه‌ها متمایز می‌کند که در ادامه به بررسی 8 مورد از این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

1- پروژه‌ی کَره (Butter)

مجموعه کارهایی که باعث شدند اندروید سریع‌تر، روان‌تر و تطبیق‌پذیرتر از همیشه شود در قالب یک پروژه به نام "پروژه‌ی کَره" صورت گرفتند.اگر شما با گوشی‌های اولیه‌ای که سیستم‌عامل اندروید روی آن‌ها نصب بود کار کرده باشید متوجه این نکته شده‌اید که سرعت و راحتی انجام کارها نسبت به سیستم‌عامل iOS موجود در گوشی‌های آیفون بسیار کمتر است. اما در اندروید 4.1 دیگر چنین چیزی مشاهده نمی‌شود و این سیستم‌عامل با آخرین فناوری‌های موجود در بازار سخت‌افزار تلفن همراه منطبق است و بالاترین میزان انطباق با گوشی‌های Galaxy Nexus را دارد.

2- جستجوی هوشمند گوگل (Google Now)

با این ویژگی دیگر نیازی ندارید که در مورد یک عبارت خاص جستجو کنید چرا که این نرم‌افزار بسته به شرایط مختلف اطلاعات گوناگونی در اختیارتان قرار می‌دهد. برای نمونه اگر شما یک شماره‌ی پرواز را جستجو کنید این نرم‌افزار اطلاعات مربوط به آن پرواز و جدول زمانی آن را در اختیارتان می‌گذارد و شما را از تغییرات در جدول زمانی آگاه می‌سازد. اگر در حال مسافرت باشید این نرم‌افزار شما را از آخرین تغییرات نرخ ارز مطلع می‌کند یا اگر در ایستگاه مترو منتظر هستید، جدول زمانی حرکت قطارها را در اختیارتان می‌گذارد.

3- جستجوی صوتی

با ظهور پدیده‌ی جستجوی صوتی در موتور جستجوی گوگل، این شرکت تصمیم گرفت تا این ویژگی را در سایر فناوری‌های خود به کار برد و چه جایی بهتر از اندروید! برای این‌کار از طریق نرم‌افزار Google Now یا مرورگر کروم به راحتی می‌توانید با استفاده از صدای خود به جستجوی عبارت موردنظرتان بپردازید. این سرویس هم اکنون قادر است به پرسش‌هایی نظیر "چه کسی رییس‌جمهور ایالات‌متحده است؟" (پرسش‌های متداول با جواب‌های قطعی) از طریق صوت پاسخ دهد. یعنی شما این سوال را در برنامه‌ی Google Now می‌پرسید و پاسخ آن نیز به صورت صوتی به شما داده می‌شود. همچنین پرسش‌های "بلی - خیر" را هم به همین روش پاسخ می‌دهد. در سایر موارد به شما اطلاعاتی را نمایش می‌دهد که به گراف دانش گوگل معروف هستند. اگر نتواند به پرسش شما پاسخ دهد در بازگشت همان فهرست دوست‌داشتنی گوگل (که در جستجوی متنی به کار می‌رود) را در اختیارتان می‌گذارد.

4- قابلیت‌های اضافه‌شده به اطلاعیه‌ها

یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های اندروید از روزهای اولیه، بخش اطلاعیه‌ها (Notification) است که کاربر در آن می‌تواند وضعیت به‌روزرسانی مربوط به سایر برنامه‌ها را مشاهده کند. در اندروید 4.1 تنها کافی است با استفاده از انگشتان خود بخش‌های دیگری از اطلاعیه‌ها را مشاهده کنید .برای نمونه، نه تنها می‌توان بخشی از متن ایمیل‌ها را در این قسمت مشاهده کرد بلکه می‌توان ایمیل جدیدی هم از این قسمت ارسال کرد و دیگر نیازی نیست که به نرم‌افزار مربوط به ایمیل مراجعه شود. همچنین قابلیت به اشتراک‌گذاری مطالب در شبکه‌‌های اجتماعی از مهمترین تغییرات ایجادشده در بخش اطلاعیه‌ها است.

5- صفحه‌کلید هوشمند

این صفحه‌کلید در نوشتن متن‌ها بسیار به شما کمک می‌کند چرا که نه تنها می‌تواند واژه‌های مختلفی را به شما پیشنهاد دهد بلکه این قابلیت را دارد که واژه‌ی بعدی شما را حدس بزند! (البته این ویژگی فعلا برای زبان انگلیسی وجود دارد و پیاده‌سازی صحیح آن برای فارسی بنا بر دستورزبان پیچیده‌ی این زبان بسیار دشوار است)

6- تشخیص گفتار به صورت آفلاین

ویژگی تشخیص گفتار به این صورت عمل می‌کند که شما متن مورد نظر خود را بدون استفاده از صفحه‌کلید و تنها با بیان کردن آن بنویسید که در نسخه‌های قبلی اندروید تنها با داشتن ارتباط اینترنتی این ویژگی قابل استفاده بود اما در نسخه‌ی 4.1 لغت‌نامه‌ی این برنامه‌ به صورت پیش‌فرض با اندروید ارایه می‌شود و بدون ارتباط اینترنتی هم می‌توان از این ویژگی استفاده کرد. برای اضافه‌کردن سایر زبان‌ها تنها کافی است لغت‌نامه‌ی مربوط به آن زبان را از قسمت تنظیمات صفحه‌کلید اندروید نصب کنید.

7- قفل تصویری بهینه‌شده

در نسخه‌های قبلی اندروید با استفاده از قفل تصویری کاربر می‌توانست دستگاه خود را قفل کند یا از حالت قفل خارج سازد اما این ویژگی یک مشکل امنیتی داشت به این صورت که اگر عکس کاربر را در جلوی دوربین قرار می‌دادیم دستگاه قفل را باز می‌کرد! برای جلوگیری از این امر در نسخه‌ی 4.1 ویژگی‌ای با نام "بررسی زنده از تصویر چهره" وجود دارد که کاربر می‌تواند با فعال‌کردن آن، ویژگی پلک‌زدن را به تصویر خود اضافه کند یعنی برای قفل کردن یا از حالت قفل خارج ساختن، مجبور است پلک بزند.

8- ویژگی‌های مخصوص توسعه‌دهندگان

اندروید 4.1 ویژگی‌های منحصربه‌فردی را در مورد توسعه‌ی نرم‌افزارها شامل می‌شود. یکی از آن‌ها "به‌روزرسانی‌های هوشمند" نام دارد که باعث می‌شود تنها آن بخش از برنامه که نیاز به‌روزرسانی دارد تغییر کند که این امر در حجم اطلاعات ردوبدول شده نیز تاثیر گذار است. همچنین برنامه‌هایی که به صورت پولی ارایه می‌شوند از این پس با استفاده از یک کلید مخصوص به دستگاهی که از طریق آن برنامه خریداری و نصب شده است، رمزگذاری می‌شود تا از این راه، برنامه به صورت غیرقانونی کپی و توزیع نشود.

[منبع]