سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

کاهش 50 درصدی ذرات معلق در هوای کلان شهر ها ...

رییس مرکز ملی هوای سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر اصلی ترین شاخص در کیفیت هوا ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است گفت: در سال جاری شاهد کاهش 50 درصدی ذرات معلق در هوای کلان شهر ها نسبت به سال گذشته هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر یوسف رشیدی  روز دوشنبه در کارگاه تخصصی آلودگی هوا، چالش ها و راهکارها که در اداره محیط زیست شهر تهران برگزار شد با بیان این مطلب افزود: اصلی ترین شاخص در کیفیت هوا ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است که امسال نسبت به سال گذشته در مدت مشابه یک دوم کاهش یافته است.

رییس مرکز ملی هوای سازمان محیط زیست  با بیان اینکه اگر شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بین 101 تا 199 باشد هوا ناسالم است گفت: اما تفاوت این شاخص بسیار زیاد است به این معنا که اگر عدد 108 باشد نسبت به 190 وضعیت  هوا خیلی بهتر خواهد بود از این رو امسال در این زمینه شاخص کیفیت هوا بهبود یافته است.

به گفته وی،  در بحث آلودگی هوا دو طیف آلاینده ها مد نظر است یکی آلاینده هایی که به طور روزمره اندازه گیری می شوند مانند دی اکسید کربن، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و طیف دوم آلاینده های خاص هستند که اثری غیر قابل بازگشت بر روی بدن انسان دارند مانند بنزن که حذف آن باید جدی گرفته شود.

رشیدی با بیان اینکه  آروماتیک ها مهمترین نقش را در تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون دارند اظهار داشت: اما در حال حاضر آلاینده هایی مانند منواکسید کربن، گوگرد و نیتروژن به صورت روزانه پایش می شود اما آروماتیک ها اندازه گیری نمی شوند.

رییس مرکز ملی هوای سازمان محیط زیست با اشاره به تلاش این سازمان برای کاهش آروماتیک ها تا حد امکان در سوخت کشور تصریح کرد: حد استاندارد آروماتیک ها  35 درصد است که خوشبختانه اندازه گیری ها نشان می دهد غلظت این آلاینده کاهش داشته و به استاندارد نزدیک شده است.

رشیدی با بیان اینکه بنزن یکی دیگر از آلاینده های خطرناک و عامل تولید ذرات معلق در هواست گفت: سازمان بهداشت جهانی سال 2010 در سندی در مورد بنزن  اعلام کرد  هیچ حد قابل قبولی را برای بنزن در هوا نمی پذیریم  ، وجود بنزن در اتمسفر، ذرات معلق ایجاد می کند، بنابراین باید به طور کامل حذف شود که تولید بنزین و خودروی استاندارد یکی از این اقدامات در راستای حذف بنزن و ذرات معلق است.

وی استاندارد کردن سوخت خودرو، تولید گازوییل کم گوگرد و حذف سرب از بنزین را موجب کاهش آلاینده منواکسید کربن در هوا و قرار گرفتن این آلاینده در حد استاندارد عنوان کرد و افزود: با برنامه ریزی اصولی می توان  میزان آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون را نیز کاهش داد.

به اعتقاد رشیدی، در آلودگی هوا فقط بنزین مقصر نیست بلکه عوامل متعددی دخیل هستند ، بنابراین  اگر تمام سوخت کشور استاندارد و خودروها یورو 4 شوند باز هم آلودگی هوا خواهیم داشت زیرا باید مجموعه ای از عوامل در کنار هم قرار گیرند تا هوایی سالم داشته باشیم.

رییس مرکز ملی هوای سازمان محیط زیست  کاهش تقاضای سفرهای درون شهری، توسعه دولت الکترونیک، حمل و نقل عمومی و استفاده از دوچرخه توسط شهروندان و مهمتر ازهمه جمع آوری خودرو های فرسوده که نقش بسزایی در آلودگی هوا دارند را  از عواملی دانست که در کنار سوخت و خودروی استاندارد می تواند منجر به هوای سالم شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر  سوخت با استاندارد یورو 4 در کلان شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان و تبریز توزیع می شود تأکید کرد:همچنین آخرین استاندارد برای خودروها تا سال 84  استاندارد یورو 2 تعریف شد که این استاندارد تا شهریورماه سال جاری متوقف ماند و در این زمان خودروسازان موظف به اجرای استاندارد یورو 4 شدند.