سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

خیانت فناوری های شخصی به حریم خصوصی!

امروزه هکرها می توانند با توسعه یک اپلیکیشن که توانایی پنهان ماندن از فهرست اپلیکیشن های کاربر را دارد و از طریق دوربین موبایل هوشمند اقدام به عکسبرداری یا فیلمبرداری از فعالیت های وی کنند.

عصرایران، محمد مهدی حیدرپور - پیشرفت فناوری به رغم تمامی مزایای که برای زندگی بشر به همراه داشته است اما جریانی خالی از عیب نیز نیست. "حریم خصوصی" یکی از موضوعات داغ امروز محسوب می شود که با گسترش فناوری های مختلف و شبکه های اجتماعی بیش از هر زمان دیگری در کانون توجه قرار گرفته است. در حقیقت، مردم به صورت داوطلبانه برخی فناوری ها که می توانند ناقض حریم خصوصی آنها باشند را استفاده می کنند.

خیانت فناوری های شخصی به حریم خصوصی!

به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، برخی فناوری های جدید می توانند به ردیابی فعالیت های کاربر و حتی موقعیت مکانی که در آن قرار دارد، اقدام کنند. این ویژگی ها می توانند در مسیر درست و اخلاقی استفاده شوند و یا علیه کاربر به کار گرفته شوند. در ادامه برخی فناوری های حال حاضر که می توانند به حریم خصوصی کاربر خیانت کنند را معرفی می کنیم.

جاسوسی دوربین موبایل های هوشمند

امروزه هکرها می توانند با توسعه یک اپلیکیشن که توانایی پنهان ماندن از فهرست اپلیکیشن های کاربر را دارد و از طریق دوربین موبایل هوشمند اقدام به عکسبرداری یا فیلمبرداری از فعالیت های وی کنند. با استفاده از این قبیل اپلیکیشن ها که بدون جلب نظر کاربر در پس زمینه فعال هستند هر آن چه وی انجام می دهد زیر نظر گرفته می شود.

عدم حذف کامل اطلاعات با فکتوری ریست

اگر قصد فروش موبایل هوشمند قدیمی خود را دارید احتمالا عملیات "فکتوری ریست" یا بازگشت به تنظیمات اولیه کارخانه را انجام داده و با خیالی آسوده از حذف تمام اطلاعات موجود روی دستگاه آن را به فروش می رسانید. اما شرکت آوست که در زمینه تولید برنامه های ضد ویروس فعال است اخیرا موفق شده تا از چندین دستگاه اندرویدی که فکتوری ریست شده بودند بیش از 40 هزار عکس، هویت مالکان پیشین، بیش از 250 مخاطب در دفتر تلفن و آدرس ایمیل، بیش از 750 ایمیل و پیامک و بیش از یک هزار جستجو در گوگل را بازیابی کند. اگرچه پس از عملیات فکتوری ریست فایل ها به نظر حذف شده می رسند و فضای ذخیره سازی آزاد است اما تا زمانی که اطلاعات جدید فضا را اشغال نکرده باشند امکان دسترسی به اطلاعات پیشین وجود دارد.

نشت اطلاعات از طریق تلفن همراه

امروزه دولت های جهان قادر هستند تا از متاداده ها اطلاعاتی با جزئیاتی دقیق‌تر از آن چه پیش‌تر تصور می شد درباره زندگی افراد کسب کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند شماره سریال خاصی از تلفن های همراه، زمان و مدت تماس های تلفنی و موقعیت مکانی فرد زمانی که تماس برقرار شده است را پیدا کنند.

لو رفتن فعالیت های کاربر از طریق مرورگرها

امنیت مرورگرها افزایش چشمگیری داشته اما به حد کمال نرسیده است. در حقیقت، مرورگرها می توانند همانند یک جاسوس دو جانبه عمل کنند. طیف گسترده ای از داده های حساس و رفتار کاربر در مرورگرها ذخیره می شوند که هر یک یا تمامی آنها می توانند توسط خود مرورگر و یا کوکی های شخص سوم در مرورگر ذخیره و یا تحت نظر باشند.

کسب اطلاعات از طریق لایک فیسبوک

آیا دوستانی دارید که هر آن چه پست می کنید را لایک می کنند؟ آنها اساسا از این طریق همه چیز را درباره خودشان در فیسبوک ارائه می کنند. فیسبوک می تواند تنها با استفاده از تجزیه و تحلیل خودکار لایک های ثبت شده، پروفایل های بسیار دقیق از نژاد، سن، آی کیو، جنسیت، شخصیت، مصرف مواد مخدر، و دیدگاه های سیاسی فراهم کند. بررسی های صورت گرفته در این زمینه امکان تحقق آن را به اثبات رسانده اند.

تعیین موقعیت مکانی با استفاده از GPS 

دستگاه های GPS برای راننده ها و کاربران دیگر گجت هایی کلیدی محسوب می شوند که با استفاده از آنها می توانند کوتاه‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر به مقصد خود را مشخص کنند. آما دستگاه های GPS می توانند موقعیت مکانی کاربر را نیز لو بدهند. حتی برخی دستگاه های GPS الگوهای سفر روزانه کاربر را بدون آن که وی اطلاع داشته باشد در خود ذخیره می کنند.

ردیابی کاربر توسط گوگل مپس در اندروید

اگر گول مپس را در دستگاه اندرویدی خود اجرا کنید تمامی حرکات شما را ردیابی کرده و تاریخچه ای از فعالیت ها با ثبت زمان و مکانی که در آن حضور داشته اید، ذخیره می کند. البته امکان غیر فعال کردن این ویژگی وجود دارد؛ به آدرس Settings > Location > Google Location Reporting را رفته و Location History را غیر فعال (Off) کنید.

لو رفتن موقعیت مکانی توسط توییتر و اینستاگرام

کاربران بسیاری به این مساله توجه ندارند که توییتر و اینستاگرام از برچسب زنی جغرافیایی (Geotagging) برای هر آن چه ارسال می شود، استفاده می کنند. برچسب زنی جغرافیایی طول و عرض جغرافیایی مکانی که کاربر توییت کرده و یا عکسی را به اشتراک گذاشته ذخیره می کند.