سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

سوئد، دولت فلسطین را به رسمیت شناخت ...

وی افزود: دولت سوئد معتقد است عامل اصلی به رسمیت شناختن دولت فلسطین، حق تعیین سرنوشت برای فلسطینی هاست هرچند فلسطینی ها بر همه سرزمین خود کنترل ندارند.
سوئد، دولت فلسطین را به رسمیت شناخت
دولت سوئد، دولت فلسطین را به رسمیت شناخت.

 به نقل از سایت شبکه الجزیره، دولت سوئد اعلام کرد  ظهر روز پنجشنبه، به طور رسمی دولت مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت.

"مارگت والستروم" وزیر خارجه سوید به خبرنگاران در استکلهم گفت: کابینه سوئد در نشست روز چهارشنبه درباره به رسمیت شناختن دولت فلسطین تصمیم گرفت.

وی افزود: دولت سوئد معتقد است عامل اصلی به رسمیت شناختن دولت فلسطین، حق تعیین سرنوشت برای فلسطینی هاست هرچند فلسطینی ها بر همه سرزمین خود کنترل ندارند.

اقدام کابینه چپ میانه سوئد در به رسمیت شناختن دولت فلسطین اولین اقدام در نوع خود از سوی یک عضو اتحادیه اروپاست.
این اقدام به رغم اعمال فشارهای گسترده آمریکا و اسرائیل انجام شد.

خبرنگار شبکه الجزیره در شهر قدس در این باره گفت: این موضع گیری، شجاعانه است و زمینه را برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین از سوی 12 کشور دیگر فراهم می کند. پیش بینی می شود در مرحله بعد شمار بیشتری از کشورهای اروپایی، دولت مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسند.

قبل از این نخست وزیر کابینه جدید سوئد اعلام کرده بود که به رسمیت شناختن دولت فلسطین یکی از برنامه های کابینه جدید استکلهم است.

وزیر خارجه سوئد اضافه کرد: اقدام امروز ما در به رسمیت شناختن دولت فلسطین در ایجاد آینده بهتر برای منطقه نقش دارد. منطقه ای که برای مدت زمان زیادی با بن بست در مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل، نابودی و ناامیدی همراه شد.

وی افزود: برخی خواهند گفت که این تصمیم، بسیار زود است اما جای تأسف دارد که بگویم این تصمیم بسیار با تاخیر بود.

فلسطینی ها قصد دارند دولت مستقل خود را در دو سرزمین کرانه باختری رود اردن و منطقه غزه به پایتختی قدس شرقی ایجاد کنند.
این در حالی است که اسرائیل می گوید شهر قدس به طور کامل پایتخت این رژیم است اما دولت خودگردان فلسطین می گوید خواهان تقسیم شهر قدس به دو بخش شرقی (پایتخت فلسطین) و غربی (پایتخت اسرائیل) است.

اسرائیل معتقد است به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین باید در توافقات مذاکرات دوجانبه این دو طرف عملی شود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در سال 2012، دولت فلسطین را به رسمیت شناخت و فلسطین عضو ناظر و بدون حق رای در سازمان ملل متحد شد.
عضویت کامل همراه با حق رای دولت فلسطین در سازمان ملل متحد نیازمند تصویب شورای امنیت است.
 
با وجود اینکه شمار زیادی از کشورهای جهان، دولت و کشور فلسطین را به رسمیت شناخته اند اما همچنان کشورهایی چون فرانسه، آمریکا، بریتانیا، استرالیا و کانادا دولت فلسطین را به رسمیت نشناخته اند.

دولت خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس می گوید 134 کشور از جمله 8 کشور عضو اتحادیه اروپا، دولت فلسطین را به رسمیت شناخته اند.



کشورهایی که فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند