سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

هالیوودی های دست و دلباز!

  تیلور سوئیفت سال گذشته خیرترین ستاره هالیوودی بوده است و حالا که دو هفته بیشتر از سال 2015 نمیگذرد به نظر می رسد قصد دارد امسال نیز همین روند را در پیش بگیرد. این خواننده موفق 25 ساله این هفته به خاطر هدیه دادن یکی از گردنبندهای قدیمی و یکی از نقاشی هایش به علاوه یک چک 1989 دلاری به یکی از هوادارانش، که صفحه تامبلر خود را به تیلور و گربه اش اختصاص داده، حسابی خبر ساز شده است. او در پیامی به ربکا بورتنیکر گفته بود: «ربکا حالا 1989دلار به تسویه وام های دانشجویی ات نزدیکتر شده ای» و اشک در چشم های ربکا حلقه زده بود.

هالیوودی های دست و دلباز!

 

ولی خوب تیلور سوئیفت تنها هالیوودی خیرخواه نیست. افراد دیگری نیز هستند که سعی می کنند به مردم و به ویژه طرفداران و اطرافیانشان کمک کنند.


جنیفر هادسون کریسمس سال 2013 بزرگترین هدیه کریسمس را که می توان به کسی هدیه داد به دستیارش والتر ویلیامز اهدا کرد: یک خانه! او یک ویدیو از زمانی که والتر هدیه اش را گرفته بود در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته بود. راستش را بخواهید عکس العمل والتر کمی ترسناک بود.

هالیوودی های دست و دلباز!


ووپی گلدبرگ سال 2013 صورت حساب 400 دلاری یکی از هوادارانش در رستوران Old Homestead Steakhouse نیویورک را به خاطر اینکه هنگام دیدن این هنرپیشه اسکاری ذوق کرده بودند پرداخت کرد. گزارش شده است که دختر بچه نه ساله خانواده پیش گلدبرگ رفته و به او اظهار علاقه کرده است و ووپی هم بی سر و صدا صورتحساب آنها را پرداخته و درخواست کرده بود که تا زمانی که رستوران را ترک نکرده است به آنها نگویند که او این کار را کرده است.

هالیوودی های دست و دلباز!


جان استیموس هنرپیشه سریال پرطرفدار Full House در همین سال، برای دیدن طرفدار پر و پا قرص 19 ساله خود، کیتلین دوبرو، که دست ها و پاهای خود را در اثر یک بیماری عفونی از دست داده بود به بیمارستان رفت و سپس او را به دیزنی لند برد.

هالیوودی های دست و دلباز!


در سال 2011 تام هنکس پول بلیط برخی از هوادارانش که برای دیدن فیلم «لری کرون» رفته بودند را به آنها پس داد. تام که خودش کارگردانی، نویسندگی و هنرپیشگی این فیلم را انجام داده بود به یک پمپ بنزین در لس آنجلس رفته بود که برخی طرفدارانش نزد او آمده و گفتند که همین الان فیلم جدیدش را دیده اند. وقتی که تام نظرشان را در مورد فیلم  پرسید آنها گفتند که خیلی فیلم خوبی نبوده است. تام هنکس نیز از آنها عذر خواهی کرده و اجازه گرفت تا پول بلیط را به آنها بازگرداند.

هالیوودی های دست و دلباز!

زخم یادگاری بر اندام درختان به روایت تصویر...


برخی آدم ها انگار ساخته شده اند برای اینکه اثری از خود برجای بگذارند، هر جا که پا می گذارند می خواهند دیگران را به نحوی از حضور خود آگاه سازند. برای همین است که قلم و خودکاری بر می دارند و به جان هرآنچه که در دور و اطرافشان باشد می افتند و به آنچه که اطرافشان باشد به چشم وسیله ای برای به یادگار گذاشتن از خود نگاه می کنند.

با شنیدن واژه یادگاری، خاطرات دوران کودکی در وجود ما زنده می شود. کسانی که فرزندان نسلهای گذشته باشند، بخوبی می دانند که در نبود عصر ارتباطات، افرادی که از سواد خواندن و نوشتن بهره ای داشتند، با درج نشانی از خود بر تخته سنگی، بدنه درخت بی زبانی، صندلی اتوبوس و مترویی، مجسمه و نقش برجسته ای و حتی با تکه ذغالی آن هم با خط در هم و بر همی بر طاق سفید و روشن امام زاده ای، اعلام حضور می کرده اند.

اینکه از خود چیزی به یادگار بگذاریم در کل کار خوب و پسندیده ای است تا دیگران از آن سود و بهره ای ببرند، اما با این خطوط کج و معوج و کلمات بی هدف و خرچنگ قورباغه ای روی درختان چه پیامی را می خواهیم به بیننده برسانیم؟! از این گذشته نوشتن تنها نامی بر روی تنه درخت بی زبان، هم شکل او را تغییر می دهد و هم زخمی بر پیکر او وارد می کند که در صورت عدم التیام، چراغ عمر او خاموش می شود. عکس های زیر مربوط به درختانی است در اراک که از دریچه دوربین امیرقادری در خبرگزاری تسنیم به تصویر کشیده شده است.


 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org




هزینه هنگفت پسران ایرانی برای آرایش!

زمستان به تهران رسیده است. کوه‌های اطراف پایتخت برای اسکی دل دل می‌زنند. کافی است یک پنجشنبه صبح سری به پیست اسکی توچال بزنید تا هم برف را ببینید هم سبک زندگی جوانان را.

جام جم آنلاین: زمستان به تهران رسیده است. کوه‌های اطراف پایتخت برای اسکی دل دل می‌زنند. کافی است یک پنجشنبه صبح سری به پیست اسکی توچال بزنید تا هم برف را ببینید هم سبک زندگی جوانان را.

در لابی هتل نشسته‌اند تا قهوه بخورند و گرم شوند. یکیشان دور سرش را خالی کرده و یک کاکل از موهای پرپشتش را روی سرش باقی گذاشته است؛ کاکلی به رنگ قهوه‌ای روشن که اصلاً سنخیتی با رنگ ابرو و چهره اش ندارد و دیگری خطی عمودی انگار ابرو‌هایش را نصف کرده و توی چشم می‌زند. کنجکاو می‌شوم و آنقدر نگاه‌شان می‌کنم تا بالاخره بپرسم از مدل مو‌هایش راضی است؟ می‌خندد و می‌گوید: راضی نبودم که این شکلی درستشان نمی‌کردم!

فراز 23 ساله و دانشجوی گرافیک دانشگاه علمی و کاربردی است. در مورد آرایش پسر‌ها و مدل مو‌هایش می‌گوید: من برای پوست و مو‌هایم ارزش قائلم. به نظرم زیبایی یک مرد به زیبایی مو‌ها و پوستش است، برای همین هر دوهفته یک بار آرایشگاه می‌روم و مو‌هایم را کراتینه می‌کنم که هزینه‌اش در حدود 300 تا 400 هزار تومان می‌شود. کراتینه برای تقویت مو اهمیت دارد، مخصوصاً من که مو‌هایم را رنگ کرده‌ام!

جیب بابا برای همین موقع است

از پسرجوانی می‌پرسم چرا مو‌هایت را مش می‌کنی؟ دانشجوی بازیگری است. دوست دارد خاص باشد. دانشگاه آزاد درس می‌خواند. می‌پرسم هزینه‌اش زیاد نیست؟ می‌خندد: جیب بابا برای همین مواقع است!.

فراز آرایشگاه مخصوص دارد؛ جایی در شمال شهر که حداقل دوسال است فقط به آنجا می‌رود. می‌پرسم وقتی مو‌هایت را رنگ کردی، واکنش دوستانت چه بود؟ با اندکی تعجب می‌گوید: هیچی! مگر زیبایی واکنش دارد؟!

دوستش که ابرو‌هایش را انگار از وسط نصف کرده‌اند، می‌گوید: من چندسال است آرایشگرم ابرو‌هایم را تمیز می‌کند ،یعنی از وقتی که دبیرستانم تمام شد. 6 ماه پیش هم از روی مدل ابروی یکی از خواننده‌ها، دادم توی ابروی چپم را آرایشگرم خالی کرد. وقتی می‌پرسم به چه دلیل داخل ابرویت را تیغ زدی؟ می‌گوید: تنوع که دلیل نمی‌خواد، برای تنوع!

آرایشگاهی برای مردان خاص!

انگار زیبایی آقایان خیلی مهم است که در تبلیغاتش استفاده از کار‌شناسان زیبایی را به رخ می‌کشد و شعارش همین است: «با ما، خاص‌ترین مرد شهر خواهید بود!»

یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های آرایشی مردان است و در چهار نقطه پایتخت شعبه دارد. جایی که به پکیج‌ها و مرکز فوق تخصصی داماد معروف است. در تبلیغاتش، چهره مردان با صورت‌های برنزه، ابروهای مرتب و لب‌های صورتی کمرنگ و چشم‌های عسلی به چشم می‌خورد. از خدماتش، کراتینه مو، اسپای مو، رفع موهای زائد گونه، سرویس پوست، ماساژ و اصلاح و طراحی ابرو است.

آرایشگاه بعدی در کرج است. سالنی بزرگ که حتماً باید یک مرد شما را به داخل همراهی کند. به محض ورود، فردی که جلوی در ورودی نشسته است از شما می‌پرسد چه کارهایی دارید تا زود‌تر به بخش مورد نظر مراجعه کنید. اینجا سالنی است که می‌گویند بیشتر بازیکنان فوتبال و خواننده‌ها با وقت قبلی برای آرایش مدل مو‌هایشان و دیگر خدمات به آنجا می‌آیند. هرکس کیف مخصوص به خودش را در کمد مخصوصش دارد. در کیف هر فرد، وسایل شخصی مانند حوله، ژیلت و ژل بعد از اصلاح و سایر موارد وجود دارد و هر دفعه که می‌آیند مسئول خدمات، ساکشان را ارائه می‌دهد.

تغییر سبک آرایشگری

یکی از آرایشگران که تاکید دارد نام سالن و خودش را در گزارش ذکر نکنیم ،درباره کارشان توضیح می‌دهد: «سبک آرایشگری تغییر کرده است. در گذشته ماهی یک بار برای اصلاح سر به آرایشگاه مراجعه می‌کردند اما من این روز‌ها مشتریانی دارم که گاهی هر روز برای سشوار مو‌هایشان می‌آیند و روزانه 15 تا 20 هزار تومان هم هزینه می‌کنند که در ماه تقریبا در حدود 450 هزار تومان می‌شود. عده‌ای دیگر برای پاکسازی پوست می‌آیند که شامل جوان سازی و ماساژ صورت هم می‌شود و بستگی به موادی که استفاده می‌شود دارد و قیمت پایه از 30 هزار تومان است و تا 50 هزار تومان هم می‌رسد. ماسک صورت با توجه به چربی پوست باید دوبار در هفته استفاده شود».

وقتی از این آرایشگر می‌پرسیم که آیا مردان هم از پاکسازی پوست استقبال می‌کنند؟ می‌گوید: اتفاقاً پسران جوان به خصوص سنین 18 تا 20 سال، مشتریان دائم ما هستند به دلیل اینکه در سن بلوغ قرار دارند و زیاد جوش می‌زنند.

این آرایشگر در مورد اصلاح ابرو که مدل‌هایش برروی دیوار وجود دارد، می‌گوید: برداشتن ابرو توسط ابروکار انجام می‌شود که از 20 تا 35 هزار تومان هزینه ابروبرداشتن است. البته عده‌ای ابرو را فقط تمیز می‌کنند که از تیغ و قیچی استفاده می‌شود ولی اگر بخواهند زیر ابرو خط بیندازند موچین هم استفاده می‌شود که هزینه‌اش بیشتر است. در ضمن بند هم داریم که موهای روی گونه تا زیر پلک پائین را برمی دارند.

در گذشته ماهی یک بار برای اصلاح سر به آرایشگاه مراجعه می‌کردند اما من این روز‌ها مشتریانی دارم که گاهی هر روز برای سشوار مو‌هایشان می‌آیند و روزانه 15 تا 20 هزار تومان هم هزینه می‌کنند که در ماه تقریبا در حدود 450 هزار تومان می‌شود.

پسری با موهای بلند فر که تا کمرش می‌رسد به داخل آمده و می‌خواهد مو‌هایش را مش نقره‌ای دربیاورد یا به قول خودش جوگندمی. کش را باز می‌کند و مو‌هایش را در هوا تکان می‌دهد تا هم آرایشگر جنس مو را ببیند و هم قیمت بدهد. آرایشگر پنجه در موهای پسر می‌اندازد و می‌پرسد تا به حال رنگ نکرده‌ای؟ این صحنه‌ها آشناست. با آرایشگاه زنانه فرقی ندارد! پسر می‌گوید: نه، موی طبیعی خودم است. فقط مش که فر مو‌هایم را از بین نمی‌برد؟ آرایشگر سری تکان می‌دهد و می‌گوید: نه، فقط در حدود 800 هزار تومان هزینه‌اش می‌شود چون هم مو‌هایت بلند و پرپشت است و اینکه باید دکلره روی مو‌هایت جواب بدهد!

از آرایشگر اولی خداحافظی می‌کنم. می‌گوید: تمام مشتری‌های ما هم این شکلی نیستند. بعضی فقط روی مدل مو‌هایشان کار می‌کنند و بسیار مردانه تیپ می‌زنند. سر تکان می‌دهم. خودش نه ابرو برداشته و نه مو‌هایش را رنگ کرده است.


دلارفروشها کدام رئیسجمهور را دوست دارند؟

اینجا پول را با پول معامله می‌کنند. از کار و کاسبی راضی‌اند. بعضی‌های‌شان سابقه 30 ساله دارند. می‌گفت از سال 1360 تا به حال اینجا می‌ایستم. روزی 12 ساعت کار می‌کنم اما این سال‌ها، سال‌های اخیر کارم کمی زیادتر شده است.
روزنامه اعتماد: اینجا پول را با پول معامله می‌کنند. از کار و کاسبی راضی‌اند. بعضی‌های‌شان سابقه 30 ساله دارند. می‌گفت از سال 1360 تا به حال اینجا می‌ایستم. روزی 12 ساعت کار می‌کنم اما این سال‌ها، سال‌های اخیر کارم کمی زیادتر شده است. بعضی وقت‌ها پنج صبح هم می‌آمدیم و بعضی وقت‌ها روزهای تعطیل. اگر نبودیم از قیمت عقب می‌افتادیم. اسمش را نمی‌گوید.

 نه او و نه همکارانش. وقتی از نام‌شان می‌پرسی رو برمی‌گردانند و دیگر سوالی را جواب نمی‌دهند. می‌گویند ماموری؟ چکار به کار ما داری؟

آنهایی که اسم گفته‌اند هم وقتی می‌فهمند سوژه تهیه گزارش شده‌اند قول اخلاقی می‌گیرند برای عدم ذکر نام‌شان. به قول خودشان قول «زنانه».

62 سالی دارد. همین جا کنار خیابان می‌ایستد. بساطی ندارد. توی جیبش ابزار کارش را جا داده است. اگر دلار بیشتری بخواهید باید چند کوچه‌یی با او پایین‌تر بروید.

بین راه زنگ می‌زند و در منطقه‌یی خلوت پول را از کسی دیگر می‌گیرد و پول می‌دهد.

 می‌گوید از سال 60 کنار خیابان می‌ایستد. از زمانی که نوسان قیمت ارز بالا رفت. از درآمدش راضی است. می‌گوید بعد از 30 سال کار، خانه سه طبقه‌یی دارد با دو مستاجر و یک خودرو که زیر پای پسرش است. از بیکاری پسرش می‌نالد و در حالی که سر تکان می‌دهد می‌گوید کاش کاری بود، نه حاضر است با خودم کار کند و نه کاری برایش پیدا می‌شود. صبح تا شب بنزین لیتری هزار تومان می‌سوزاند و در خیابان جولان می‌دهد.

 درباره سال‌های خاطره‌انگیز کارش می‌پرسم می‌گوید: سال 90 رویایی بود که تمام شد. بهترین سال عمرم بود.  از احمدی‌نژاد با عنوان «شاه محمود» یاد می‌کند. می‌گوید اگر دوباره برگردد، خود ما، همه اینهایی که اینجا صبح تا شب مثل بید می‌لرزیم و تابستان عرق می‌ریزیم هزینه ستادش را می‌دهیم، معتقد است دوران احمدی‌نژاد بهترین دوران کاری‌اش بوده است.

مخصوصا سال 1390. مردی که کمی آن طرف‌تر ایستاده وقتی مکالمه را می‌شنود بالا می‌آید و می‌گوید تازه از سال 88 یاد گرفت چطور کار کند. قبل از آن زیاد خوب نبود. بروید ببینند، صادرات غیرنفتی را رونق داد. وقتی درباره چرایی افزایش قیمت دلار می‌پرسم مکثی می‌کند و می‌گوید: دلار را به قیمت واقعی‌اش رساند تا صادرات ضربه نبیند. اطلاعی از کالاهای صادراتی ایران ندارد و وقتی می‌خواهد نام کالاهای صادراتی را ببرد کمی فکر می‌کند، می‌گوید: پسته و زعفران و فرش. همین‌ها سالی 50 میلیارد دلار پول توی این مملکت می‌آورد!

یک دلار چقدر می‌ارزد؟

 هر چند در هفته‌های اخیر قیمت دلار اندکی افزایش را در بازار تجربه کرده و بازار غیررسمی ارز جمعیت بیشتری را به خود دیده است اما دلالان ناراضی‌اند. می‌گویند همه فقط قیمت می‌پرسند کسی دلار نمی‌خرد. مرد 40 ساله‌یی که به قول خودش قدیمی بازار است می‌گوید: این روزها کسی پول خارج رفتن ندارد. همه مانده‌اند همین جا و دلار خریدار ندارد. وقتی قیمت نفت پایین می‌رود، قیمت دلار بالا می‌رود و هر وقت این طور احساس شود که اسکناس در بازار کم نیست، قیمت‌ها کمی تعدیل می‌شود.

روزنامه می‌خواند و در جریان تحلیل‌هاست. از روند مذاکرات 1+5 خبردار است و می‌گوید: اگر ما اینجا نبودیم معلوم نبود مردم از کجا می‌توانستند دلار مورد نیازشان را تهیه کنند. اصلا خودشان سیاستی می‌چینند که ما باشیم اما تا اتفاقی می‌افتد با دستگیری ما مانور می‌دهند که دلالان را جمع کردیم. خوب اصلا چه اتفاقی افتاد که دلال آمد میدان فردوسی و استانبول و 30 سال ایستاد؟ چرا به این سوال جواب نمی‌دهید؟ او هم روی اسمش حساسیت دارد. می‌گوید چه فرق دارد ؟ کارت ملی که نمی‌گیرید؟ بنویسید حمید، سعید، علی اما اسمم را نمی‌گویم چون فردا وقت می‌آیند و من را به جرم اخلال در بازار ارز می‌گیرند.

 15سالی است که شغلش ایستادن کنار خیابان است. قبلا در یک شرکت خصوصی چک نقد می‌کرد اما از زمانی که چک خود مدیران شرکت برگشت خورد و شرکت جمع شد، با سرمایه 100 هزار تومانی وارد بازار خرید و فروش ارز شده است. می‌گوید روزی که وارد بازار شد، دلار 850 تومان بود و وقتی به سوالات من جواب می‌داد 3495 تومان است. هر چند قبلا از درآمدم راضی بودم اما رکودی که این دو ساله به جان بازار افتاده پدرمان را درآورده است. در پاسخ به این سوال که کدام رییس‌جمهور را دوست دارید؟ می‌گوید: بهترین رییس‌جمهور احمدی‌نژاد است و بدترین رییس‌جمهور خاتمی، چون کار و بار ما در دوره خاتمی اصلا رونقی نداشت.

 رییس‌جمهور خوب یعنی. . .

 راحت صحبت می‌کنند. سوال اصلی این است: کدام رییس‌جمهور را دوست دارید؟ سریع می‌گویند هر رییس‌جمهوری که به فکر ما باشد. از رکود حاکم بر بازار ارز می‌نالند و می‌گویند در سال‌های اخیر هر چه رشته بودم پنبه شده است.

 قیمت ارز از ابتدای انقلاب تاکنون افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است.

سال 1357، هر دلار به 10 تومان معاوضه می‌شد. قیمت دلار در سه دهه گذشته روندی افزایشی داشته است تنها در دو مقطع زمانی، در سال‌های 1367 و سال 1379 قیمت دلار نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته است.

قیمت دلار در سال 1367 حدود سه تومان ارزان‌تر از سال 1366 شد و در سال 1379، دلار 50 تومانی ارزان‌تر از سال قبل از بود.

افزایش نرخ دلار در این دوره سبب شده است، این پول امریکایی به منبعی برای سرمایه‌گذاری جهت حفظ ارزش پول تبدیل شود. نوسانات شدید نرخ ارز در فاصله سال‌های 1390 تا 1392 سبب شد بازار ارز با استقبال ویژه سرمایه‌گذاران خرد روبه‌رو شود. آنها که از تغییرات لحظه‌یی قیمت‌ها به دلار پناه می‌بردند تا بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند.

 دلال 53 ساله‌یی که به گفته خودش پنج کارکن را در منطقه فردوسی و استانبول دارد، درباره اینکه عملکرد کدام رییس‌جمهور بهتر از دیگران بود؟ می‌گوید: دوره احمدی‌نژاد خوب بود چرا که ارز قیمت‌دار شد. مردم تا قبل از آن برای خارج رفتن دلار می‌خریدند اما از سال 89 به بعد مردم برای پس‌انداز دلار خریدند و همین کار ما را سکه کرد.

 می‌گوید در فاصله سال‌های 1390 تا 1392 توانسته است پول خرید یک خانه 50 متری را در خیابان ویلا جور کند. صاحب خانه است و می‌گوید اگر دوباره به روزهای قبل برگردیم می‌توانم زندگی‌ام را روبه‌راه کنم.

 در پاسخ به این سوال که آیا تورم آن سال‌ها اذیت‌تان نکرد، می‌گوید: تورم چه کسی را اذیت نمی‌کند؟ ما را هم اذیت کرد اما کالای ما آن دوره پرفروش بود نه مثل امروز که تورم هست اما کسی از ما دلار نمی‌خرد.  او از سال‌های 1376 تا 1384 به عنوان بدترین سال‌های عمرش یاد می‌کند و می‌گوید: نه دلاری می‌فروختیم و نه سکه خریدار داشت. بازار اصلا رشد نکرد. همین باعث شد هشت سال از زندگی‌مان عقب بیفتیم.

زیر سایه سیاست

 قیمت دلار در دهه اول انقلاب 10 برابر شده است. از 10 تومان در سال 1357 به 100 تومان در سال 1368 رسیده است اما این 10 برابر شدن قیمت مصادف با خاطرات خوشی برای دلالان ارز نیست. می‌گویند آن سال‌ها آنقدر برخوردها پلیسی بود که کار تحت تاثیر قرار می‌گرفت. کسی به سادگی نمی‌توانست در خیابان دلارهایش را نشان بدهد چرا که ممکن بود مشتری‌اش مامور از آب دربیاید. این احتیاط‌ها سبب می‌شد درآمدشان آب برود. دوره هاشمی نیز با همین مشکل مواجه بودند.

یکی از دلالانی که به گفته خود 25 سال است در میدان فردوسی مستقر است، می‌گوید: دوره داداش محمود روزهای خوبی داشتیم. ما صدر خبر رفتیم اما امروز کسادی همه سود آن سال‌ها را بر باد داده است.

 او در پاسخ به این سوال که آیا افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر سبب افزایش خرید نشد، گفت: مردم فقط سوال می‌پرسند، کسی دست به جیب نمی‌شود. همه می‌ترسند قیمت‌ها بعد از توافق پایین بیاید.

 او در جواب این پرسش که آیا افزایش قیمت در سال‌های تصدی دولت هاشمی برای‌تان عایدی بیشتری نداشت، گفت: آن سال‌ها قیمت خوب بالا می‌رفت اما خرید و فروش عادی نبود. هر روز به بهانه‌یی به ما گیر می‌دادند اما واقعا سال‌های 89 تا 92 نفس تازه کردیم.

 مردی میانسال کنار خیابان ایستاده است. چهره‌اش چندان با فروشندگان خیابانی دلار همخوانی ندارد. وقتی کسی از کنارش عبور می‌کند، زیر لب تکرار می‌کند: دلار، ارز، یورو.  به راحتی سر صحبت را باز می‌کند. می‌گوید بعد از بازنشستگی، برای گذران زندگی به اینجا آمده است.  در پاسخ به این سوال که کدام رییس‌جمهور را دوست دارد، می‌گوید: هر رییس‌جمهوری به یک صنفی خدمت می‌کند. من سرمایه چندانی ندارم که با صحبت‌های یک رییس‌جمهور بالا برود و با صحبت‌های یک رییس‌جمهور پایین بیاید اما فکر می‌کنم خیلی از دور و بری‌هایم دوره احمدی‌نژاد و طی همین سه چهار سال گذشته پولدار شدند.

 او می‌گوید دوره خاتمی خیلی از کسانی که اینجا می‌آمدند، دنبال کار دیگری بودند. کسی سراغ بازار ارز نمی‌آمد. همین کاری که دلال‌ها می‌کردند از پس صراف‌ها هم برمی‌آمد و تازه اطمینان به آنها بیشتر بود اما در دوره احمدی‌نژاد اوضاع عوض شد.  معتقد است اگر پول داشت می‌توانست بهره بالایی ببرد. روزهایی که بازار پر از مردمی بود که حاضر بودند یک دلار را 4500 تومان هم بخرند و قیمت ربع سکه به 350 هزار تومان هم رسیده بود. به گفته وی در دوره‌یی مردم دلار مسافرتی می‌گرفتند و در بازار آزاد می‌فروختند. پاسپورت و کارت ملی برای دریافت دلار اعتباری داشت اما حالا وضعیت تغییر کرده است.

حمید لولایی در نقش یک روحانی...

چند بازیگر جدید به جمع بازیگران فیلم سینمایی «سه بیگانه در سرزمین ناشناخته» به کارگردانی مهدی مظلومی و تهیه کنندگی مسعود ردایی اضافه شدند.
خبرآنلاین: چند بازیگر جدید به جمع بازیگران فیلم سینمایی «سه بیگانه در سرزمین ناشناخته» به کارگردانی مهدی مظلومی و تهیه کنندگی مسعود ردایی اضافه شدند.

در حالیکه فیلمبرداری این فیلم هفته گذشته در تهران آغاز شده به تازگی بازیگرانی چون حمید لولایی، حسین محب اهری، رابعه اسکویی، شیوا خسرو مهر، علی کاظمی و کیانوش گرامی به جمع بازیگران اضافه شده اند.

پیش از این حضور امین حیایی، محمدرضا شریفی نیا، لیلا اوتادی، برزو ارجمند و سحر قریشی در «سه بیگانه در سرزمین ناشناحته» قطعی شده بود.

حمید لولایی در نقش یک روحانی +عکس

گریم حمید لولایی در «سه بیگانه در سرزمین ناشناخته»  

نکته قابل توجه در خصوص این فیلم حضور حمید لولایی در نقش یک روحانی است. این فیلم چند بازیگر دیگر نیز دارد که بزودی انتخاب می شوند.اولین فیلم بلند سینمایی مهدی مظلومی داستان سه مامور خارجی است که برای انجام عملیاتی با یک نقشه دقیق و از پیش تعیین شده وارد ایران می شوند اما از لحظه ورود با موقعیت های ویژه ای روبرو می شوند که برنامه های شان را به هم می ریزد.

وقتی سلفی گرفتن هم به عادت تبدیل شود ...


 


عکاسی سلفی عبارت است از یه جمعی و یه گوشی موبایل دیجیتال که دوربین جلو دارد و طرف صاحب گوشی، دستگاه را با فاصله جوری می‌گیرد که همه در کادری باشن و همه در یک عکس، از لب‌خند گرفته تا اردکی کردن لب و شکلک درآوردن انجام می‌دن و یه عکس می‌گیرن.


 


این عمل پس از سلفی (selfie) گرفتن الن دجنرس با سوپر استارها در مراسم اسکار سال 2014 بین ملت مُد شد و ملت دم به دقیقه با دلیل و بی‌دلیل با هم سلفی می‌گیرن که مبادا از قافله سلفی بگیرهای زمونه عقب نمونند.


گروه اینترنتـی پرشین استار | www.Persian-Star.org


خصوصا هنرمندای باذوق و البته خودشیفته ی کشورمون! که اینستاگرامشون رو پر کردند از سلفی و غیرو ذالک ... چون عکس‌ های گرفته شده به این روش عموما برای استفاده در شبکه‌ های اجتماعی مانند اینستاگرم استفاده می‌ شوند. اما از همه این تعاریف که بگذریم سلفی های زیر ارزش یکبار دیدن رو داره چراکه این جماعت در هر شرایط و متوسل شدن به هر وسیله ای سعی کردند هر طور شده بالاخره سلفی رو بگیرند که یه وقت آرزوش به دلشون نمونه ...


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 


غذاهای ممنوع در کم کاری تیروئید را بشناسید....

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گواتروژن به مواد غذایی گفته می شود که باعث ایجاد گواتر می شوند. برخی از مواد غذایی حاوی ترکیباتی هستند که منجر به کاهش عملکرد تیروئید می شوند. بهتر است افراد مبتلا به کم کاری تیروئید این مواد غذایی مانند خانواده کلم، سویا، سیب زمینی شیرین و ... را در رژیم غذایی محدود کنند.

کم کاری تیروئید یکی از شایع ترین بیماری ها در تمام دنیا می باشد که اثرات فراوانی از جمله چاقی را به همراه دارد. بسیاری از افراد ابراز می دارند با وجود مصرف مقادیر کمی مواد غذایی باز هم روند صعودی افزایش وزن در آنها مشاهده می شود. این افراد بعد از مشاهده نتیجه آزمایش تیروئید خود متوجه می شوند که علت اصلی این مسئله فعالیت کمتر از معمول غده تیروئید در ایشان است. در نتیجه سوخت و ساز بدن کاهش یافته و منجر به اضافه وزن و چاقی گردیده است. چنین افرادی حتما باید داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنند تا کمبود هورمونی ایشان جبران گردد. در رابطه با برنامه غذایی خود نیز باید نکاتی را رعایت کنند تا بتوانند بر این بیماری غلبه نمایند. در این مقاله سعی داریم تا شما را با مواد غذایی که فعالیت غده تیروئید را کاهش می دهند؛ آشنا کنیم. تا این مواد غذایی را در برنامه غذاییتان محدود کنید.

هیپوتیروئیدیسم و گواتر؛ مرتبط با کمبود هورمون های تیروئید

علت اصلی گواتر در تمام دنیا به دو مسئله مرتبط است: سوء تغذیه پروتئین انرژی و کمبود ید. زیرا پروتئین و ید دو ماده اصلی هستند که تیروئید برای ساختن هورمون های خود نیاز دارد. خاک برخی از مناطق دنیا از نظر ید بسیار فقیر می باشد بالاخص مکان هایی که از دریا فاصله دارند. به همین علت گواتر اندمیک در چنین مناطقی بسیار شایع است. از جمله این مناطق کشور ایران می باشد. گواتر در سال های گذشته در کشور ما بسیار شایع بوده است که با یددار کردن نمک ها این مشکل برطرف شده است و گواتر در کشور ما تحت کنترل درآمده است. اما کم کاری تیروئید(چون علاوه بر میزان ید به عوامل دیگری از جمله زمینه های ژنتیکی هم وابسته است) همچنان در کشور وجود دارد.

نمک یددار

برای عملکرد صحیح غده تیروئید و فعالیت های بدن به روزانه 150 میکروگرم ید نیاز است. غذاهای دریایی بیشترین میزان ید را دارند. مثلا 90 گرم ماهی کاد 99 میکروگرم ید دارد. غذاهای دیگر هم به مقدار کمی ید دارند. اما با مصرف مواد غذایی معمولی نیاز افراد به ید برآورده نمی شود. بنابراین یددار کردن نمک ها ضرورت می یابد به طوری که هر نصف قاشق چای خوری نمک یددار، 142 میکروگرم ید دارد.

گواتروژن ها

گواتروژن به مواد غذایی گفته می شود که باعث ایجاد گواتر می شوند. این مواد فعالیت آنزیم تیروئید پراکسیداز که برای وارد کردن ید به هورمون های تیروئیدی لازم است را کاهش می دهند. گواتروژن ها بسیار متنوع هستند: تیوسیانین ها، برخی فلاوونوئیدها مانند کورستین، کامفرول و روتین و ... از آن جمله هستند.

تیوسیانین ها، مهمترین گواتروژن

تیوسیانین ها ترکیبات گوگردداری هستند که در انواع گونه های گیاهی یافت می شوند. تیوسیانین ها جذب ید توسط غده تیروئید را کاهش می دهند. زیرا تیوسیانین ها برای ورود به غده تیروئید با ید رقابت می کنند. ید اضافی در رژیم که به وسیله نمک یددار تامین می شود باعث پیروزی ید در این رقابت می شود. تیوسیانین ها در خانواده کلم به فراوان یافت می شوند، خانواده کلم شامل موارد زیر است: کلم برگ چینی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، کلم برگ سفید، کلم برگ قرمز، کانولا، بروکلی چینی، کلم چینی، ترب کوهی، کلم پیچ، کلم قمری، دانه خردل، خردل سبز، تربچه، شلغم، واسابی، شاهی آبی، آروگولا و ... . همچنین از دیگر مواد غذایی سرشار از تیوسیانین می توان این موارد را ذکر کرد: سیب زمینی شیرین، کاساوا، ذرت، بذر کتان، لوبیا لیمنسیس و .... . تمام این گیاهان تا زمانی که زنده هستند و برداشت نشده اند تیوسیانین ندارند. اما با برداشت شدن، تیوسیانین ها تولید می شوند.

فلاونوئیدها، فراوانترین گواتروژن ها

بیش از 3 هزار نوع فلاوونوئید در ترکیب مواد غذایی کشف شده است که از جمله مهمترین آن ها می توان فلاوونوئیدهای موجود در دانه های سویا را نام برد. این فلاوونوئیدها عبارتند از: جنیستئین و دائیدزئین. فلاونوئیدهای سویا فعالیت تیروئید پراکسیداز را کاهش می دهند. نکته قابل توجه این است که حتی پختن هم از فعالیت گواتروژنیک سویا نمی کاهد. مطالعات متعدد اثرات ضد تیروئید سویا را به اثبات رسانده است. این مطالعات نشان می دهد نوزادانی که از فورمولاهای برپایه سویا استفاده می کنند، در خطر هیپوتیروئیدیسم و بیماری های خودایمنی تیروئید قرار دارند. وقتی یک نوزاد با کم کاری تیروئید متولد می شود باید مکمل های هورمون تیروئید به وی داده شود تا کمبود او جبران شود. متخصصان توصیه می کنند که این نوزادان از فورمولاهای حاوی سویا پرهیز کنند.

در افراد بزرگسال نیز اگر دریافت ید ناکافی باشد باید مصرف سویا محدود شود. مثلا گیاهخواران به دلیل مصرف بیشتر سویا (حدود 3 برابر افراد عادی) بیشتر در معرض خطر کم کاری تیروئید قرار دارند. از دیگر مواد غذایی سرشار از فلاوونوئیدها می توان به ارزن اشاره کرد. ارزن در برخی مناطق دنیا به عنوان منبع غذایی افراد است. ارزن دارای فلاوونوئیدی به نام اپیگنین است که فعالیت تیروئید پراکسیداز را کاهش می دهد. این فلاوونوئید در مواد زیر نیز یافت می شود: بابونه، مرکبات، جعفری، پیاز، آبجو، جوانه گندم و .... .

خانواده کورستین

خانواده کورستین (که شامل کورستین، کامپفرول و روتین می باشد) از دو راه با متابولیسم هورمون های تیروئیدی تداخل دارند:

1. کاهش فعالیت تیروپراکسیداز: آنزیمی که برای وارد کردن ید به هورمون تیروئید لازم است.

2. کاهش فعالیت دیودیناز کبدی: آنزیم کبدی که برای فعالیت هورمون تیروئید لازم است.

کورستین در پیاز، چای، بروکلی، مویز سیاه، سیب، انگور، بلوبری، جینکوبیلوبا و زردآلو یافت می شود.
کامپفرول در چای، گریپ فروت، کاسنی و... وجود دارد و بیشتر از کورستین جذب می شود.
روتین در گندم سیاه، مارچوبه، مرکبات و ... یافت می شود و کمتر از کورستین جذب می شود.

نکته قابل توجه اینکه پختن غذاها تا 30 درصد از کورستین، کامپفرول و روتین در غذاها را از بین می برد.

توصیه های غذایی برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید:

1. مواد غذایی که در بالا عنوان شد را در برنامه غذایی خود محدود کنید.

2. گواتروژن های قوی مانند سویا، ارزن و گیاهان خانواده کلم را حذف کنید.

3. اگر غذاهای سرشار از گواتروژن در طول روز مصرف می کنید مطمئن شوید که روزانه 150 میکروگرم ید دریافت می کنید.

4. مواظب باشید بیش از حد از نمک ید دار استفاده نکنید.


منبع : سلامت نیوز