سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

چگونه از ادویه در غذا هایمان استفاده کنیم؟ ....



برترین ها:  مهم‌ترین ویژگی‌های یک غذا، عطر، رنگ و طعم آن است. در حقیقت وجه تمایز غذای خوب و بد بر این 3 پایه استوار است و بی‌اغراق ادویه‌ مهم‌ترین و به نوعی هویت و معرف یک غذا محسوب می‌شود.


ادویه به بخش معطری از یک گیاه گفته می‌شود که برای عطردار یا طعم‌دار کردن انواع خوراک به کار می‌رود. ادویه می‌تواند مانند دارچین از پوست یک گیاه باشد یا مانند جوزهندی دانه گیاه باشد یا اینکه میوه خشک‌شده یا ریشه باشد که معمولا به صورت پودر درآمده و استفاده می‌شود. آشپزی بدون ادویه معنا و مفهومی ندارد و  در واقع ادویه مهم‌ترین عنصر تشکیل‌دهنده هر نوع غذا یا شیرینی است. البته در مکاتب مختلف آشپزی، ادویه‌ جایگاه متفاوتی دارد. به عنوان مثال، در آشپزی ایرانی،‌ هندی، عربی و ترکی استفاده نکردن از ادویه غیرممکن است اما در آشپزی شرق آسیا، حضور ادویه در غذا تا حدودی کمرنگ‌تر و استفاده از انواع سبزی و روغن‌های معطر، آن هم پس از آماده‌سازی غذا رواج دارد. ادویه علاوه بر اینکه به غذا عطر، طعم و رنگ می‌دهد، شخصیت و ویژگی‌های یک غذا را هم تعیین می‌کند و از نظر خواص دارویی و تاثیر آن بر بدن انسان از مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده غذا به شمار می‌رود. حتما می‌دانید که ادویه جمع دواست و هنوز بخش بزرگی از پزشکی سنتی و گیاهی بر پایه آن استوار است.

زردچوبه؛ پرطرفدارترین در ایران


 درباره زردچوبه:

 به جرات می‌توان گفت زردچوبه پرکاربردترین ادویه در آشپزی ایرانی است. تقریبا هیچ یک از خوراک‌های ایرانی را نمی‌توان پیدا کرد که بدون زردچوبه، تهیه شود و آشپزخانه هیچ ایرانی‌ای نیست که در آن زردچوبه پیدا نشود.

 زردچوبه نگاری:

  این گیاه گرمسیری که از خانواده زنجبیل است، خاستگاه اصلی آن کشور هند است و بخش مورد استفاده آن قسمتی از ساقه است که در زیر خاک رشد می‌کند و آن را پس از چیدن مدتی در آب‌جوش خیسانده یا به اصطلاح شیرین می‌کنند و پس از خشک کردن آن را به صورت پودر درآورده و مصرف می‌کنند. زردچوبه علاوه بر آنکه به تنهایی مصرف می‌شود، بخش اصلی بیشتر ادویه‌ ترکیبی است.

 ویژگی های پزشکی:

 ویژگی‌های زردچوبه بسیار زیاد است که می‌توان به خاصیت ضدسرطانی آن اشاره کرد. این ادویه در بدن باعث ترشح انسولین شده و قندخون را کاهش می‌دهد، در نتیجه برای کنترل قند در بیماران دیابتی یک ماده مهم و طبیعی به شمار می‌آید. زردچوبه سرشار از کلسیم، آهن، روی، مس و پتاسیم است، علاوه بر اینکه روی رنگ و عطر غذا تاثیر می‌گذارد، در غنی کردن آن نیز سهم بسزایی دارد.

 نمره مثبت:

ماده‌ای به نام «کورکومین» در زردچوبه، وجود دارد که باعث زردرنگ بودن آن شده و باعث دفع سموم کبد می‌شود. این ماده روی دردهای روماتیسمی و انواع ورم و التهاب تاثیر تسکین‌دهندگی دارد و در حال حاضر در اروپا و ایالات‌متحده به عنوان یک مسکن از آن استفاده می‌‌شود.

 نمره منفی:

 توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد آن برای قلب مضر است.

 طریقه استفاده:

زردچوبه را در صورت امکان در روغن سرخ نکنید، بلکه در پایان مرحله تفت دادن اضافه کنید، زیرا باعث سمی شدن آن می‌شود. بهترین زردچوبه، متعلق به کشور هند است.




 درباره فلفل سیاه

 یکی از خوشبوترین و ارزشمندترین انواع ادویه‌ است که در سراسر جهان استفاده می‌شود.

 خواص پزشکی:

 این ادویه قوی و پرخاصیت تا حد زیادی مهجور مانده، زیرا در نظر بسیاری از مردم فلفل‌سیاه، محرک، حساسیت‌زا و زیان‌آور است. در حالی که فلفل‌سیاه، آرامش‌‌بخشی معجزه‌آساست در عین حال به هضم غذا هم کمک می‌‌کند. کسانی که بعد از صرف غذا ترش می‌کنند با اضافه کردن فلفل سیاه به غذا می‌توانند این مشکل را برای همیشه حل کنند.

 نمره مثبت:

افرادی که از چاقی رنج می‌برند، می‌توانند برای کم کردن وزن روی آن حساب کنند، زیرا علاوه بر اینکه باعث افزایش تعرق می‌شود، فعالیت سلول‌های چربی را مختل کرده و در عین حال موجب بالا رفتن فعالیت بدن و در نتیجه سوزاندن لایه‌های چربی می‌شود.

 نمره منفی: 

به یاد داشته باشید که با تمام این اوصاف، مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد مشکلاتی مانند پرخاشگری و افزایش ترشحات معده و در نتیجه زخم‌معده می‌شود.

 طریقه استفاده:

  اگر به غذای مانده اضافه شود، بوی ماندگی را از بین می‌برد و اگر احتمالا غذا فاسد شده باشد، احتمال مسمومیت را به شدت کاهش می‌دهد. فلفل سیاه هر زمان که به غذا اضافه شود، کار خودش را می‌کند.



فلفل قرمز؛ آویزانش کنید!


 درباره فلفل قرمز:

 اگر از آن دسته افرادی هستید که معتقدند فلفل قرمز فقط تند بوده و خاصیت چندانی ندارد، باید گفت سخت در اشتباهید. فلفل قرمز که از ادویه‌های بسیار پرمصرف است، از خشک کردن و پودر کردن میوه آن به دست می‌آید.

 ویژگی های پزشکی:

 فلفل‌قرمز با آنکه جزء چاشنی‌های تند است، اما مسکن و آرامش‌بخش نیز است. این ادویه خاصیت ضدعفونی‌کننده بالایی دارد، به همین دلیل در صورت ابتلا به آلودگی‌های میکروبی سیستم گوارش، استفاده از آن بسیار مفید و تاثیر آن سریع است.

 نمره مثبت:

فلفل قرمز برخلاف تصور عموم برای سرماخوردگی مفید است و هنگام بروز انواع سینه‌درد و برونشیت، باعث تسکین سرفه می‌شود و خلط‌آور است. «کپساسین» موجود در فلفل قرمز، باعث کاهش دمای بدن می‌شود. به همین دلیل است که ساکنان مناطق گرمسیر تمایل بیشتری به مصرف آن دارند.

 ویژگی های آشپزی:

برای تهیه این ادویه مفید فلفل قرمز را شسته و خشک کنید. آن را به نخ کشیده و آویزان کنید تا خشک شود. قبل از خرد کردن آن بهتر است تخم‌های آن را خارج کنید و این کار تندی فلفل را متعادل و رنگ آن را قرمزتر می‌کند.

 نمره منفی:

 برخلاف فلفل سیاه معطر نیست، اما طعم تند آن در غذا بسیار بارز است.




زعفران؛ طلا!

 درباره زعفران:

اگر زعفران را طلای سرخ بنامیم سخن به گزاف نگفته‌ایم. این ادویه که بومی ایران بوده و سابقه کاشت آن در کشورمان حداقل به 3هزار سال پیش بازمی‌گردد، رنگ و بویی منحصربه‌فرد به غذا می‌دهد و خوشبختانه با آنکه بسیار گران بوده و هست، مصرف مقدار کمی از آن در غذا کاملا تاثیرگذار است.

 ویژگی های پزشکی:

  یکی از مهم‌ترین خواص زعفران که تقریبا همه با آن آشنا هستند، خاصیت ضدافسردگی آن است که تقریبا در هیچ ماده غذایی دیگری به این شکل یافت نمی‌شود. به طوری که مصرف 2 گرم آن در یک نوبت باعث سرخوشی و خنده می‌شود ولی مصرف 5 گرم آن باعث مرگ می‌شود! از دیگر خواص آن می‌توان به کاهش کلسترول، جلوگیری از اسپاسم عضلانی، کاهش چربی،‌ تقویت حافظه و کنترل فشار خون اشاره کرد جالب است بدانید دلیل گرانی زعفران آن است که از 200 هزار گل زعفران  در نهایت یک کیلو زعفران استخراج می شود.

 نمره منفی:

 مصرف بیش از حد زعفران باعث خونریزی، سرگیجه، کاهش ضربان قلب و حتی مرگ می‌شود.

 طریقه استفاده:

 برای نگهداری این ادویه گران‌قیمت، آن را در ظرف دربسته و جای تاریک و خشک نگه دارید، تا عطر و خاصیت آن از بین نرود.




 درباره دارچین

 ادویه‌‌ای است که هم در آشپزی و هم در قنادی کاربرد فراوانی دارد. عطر دارچین بی‌همتاست و به همین دلیل آن را از انواع ادویه متمایز می‌کند

 دارچین نگاری:

 این ادویه در پزشکی سنتی به  عنوان آرامش‌‌بخش، مسکن و هضم‌کننده غذا به کار می‌رفته است و جالب اینکه در پزشکی نوین هم تمام این خواص تایید شده است و علاوه بر آن به عنوان یک داروی ضد دیابت و بازکننده عروق نیز استفاده می‌شود.


 نمره منفی: 

مانند سایر مواد غذایی در مصرف آن باید اعتدال را رعایت کرد. سلمانی ها با استفاده از چای در هنگام کوتاه کردن مو دامن  این ادویه محبوب را لکه‌دار کردند!

 نمره مثبت:

 اگر به دنبال خاصیت آرامش‌‌بخش دارچین هستید، تکه کوچکی از آن را در چای بیندازید و از عطر و بوی خوش آن لذت ببرید و اعصاب خود را آرام کنید.

 طریقه استفاده:

برای اینکه دارچین خواص پزشکی و عطر خود را در غذا حفظ کند، پودر آن را در 5 دقیقه آخر به غذا اضافه کنید.


وقتی دیگران از ما تعریف میکنند چهکار کنیم؟ ...


 برترین ها: آخرین باری که کسی از شما تعریف کرد چه عکس‌العملی نشان دادید؟ وقتی یکی از دوستان، همکاران یا استادتان آمد و جمله خوبی درباره شما گفت و از شما تعریف کرد شما چه کردید؟ شاید گفته باشید. نه بابا این لباسا که خیلی قدیمی هستن... یا اینکه از لطف شما ممنون ولی من کار مهمی نکردم... انجام وظیفه بود یا اینکه شما اشتباه می‌کنین... همه به من کمک‌کردن. واقعا چرا وقتی لباس‌های شما بسیار آراسته است یا اینکه شما واقعا کار مهمی را غیر از وظیفه رایج خود انجام داده‌اید یا کاری بسیار سخت که برای بقیه انجامش مشکل بوده را بدون اینکه کسی کمکی به شما کرده باشد، به سرانجام رسانده‌اید از چنین عبارت‌هایی استفاده می‌کنید؟


حتما برایتان پیش آمده که وقتی کسی از شما تعریف می‌کند، یک‌مرتبه حس خاصی شبیه قرارگرفتن در معرض تهاجم به شما دست می‌دهد. برخی روانشناسان این احساس را ناشی از برخی اصول تربیتی - اجتماعی عنوان می‌کنند اما واقعا چرا ما برابر جملات خوشایندی که از دیگران می‌شنویم چنین عکس‌العمل‌هایی داریم؛ حتی با وجود اینکه می‌دانیم این تعریف‌ها درست هستند. چرا وقتی کسی از ما تعریف می‌کند چنین اتفاقاتی می‌افتد؟ روانشناسان معتقدند احتمالا علت این است که ما نگران هستیم به‌عنوان آدمی خودخواه و خودپسند شناخته شویم، بنابراین سعی می‌کنیم کار خود را کم‌اهمیت جلوه داده و به‌اصطلاح فروتنی به خرج دهیم در حالی که ماجرا دقیقا عکس این است. تحقیقات نشان داده، اگر فرد به این روند کوچک‌شمردن ادامه دهد پس از مدتی دچار احساس بدبینی نسبت به‌خود می‌شود. اینکه بتوانیم درباره خودمان در معرض صحبت‌های محبت‌آمیز و مهربانانه‌‌ای قرار بگیریم، یک موهبت است. مطالعات دانشمندان در ایالات‌متحده نشان داده از 185‌خانمی که از اندام خود ناراضی هستند، بیشتر آنها عزت‌نفس خود را به‌واسطه تعریفی که در زمینه اخلاق و رفتارشان دریافت می‌کنند به‌دست می‌آورند. تحقیقات نشان داده، خانم‌ها اصولا در زمینه تعریف کردن و تعریف‌شنیدن فعال‌تر از مردان هستند. عمده این تعاریف هم بنا بر تحقیقات به ظاهر مربوط بوده است اما با تعریف از هر نوعی که باشد، چطور باید کنار آمد؟ در ادامه به نکاتی در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

ساده برگزار کنید


وقتی کسی از شما تعریف می‌کند (فرقی هم ندارد در چه زمینه‌ای باشد) گفتن یک ممنون به‌سادگی همه‌چیز را تمام می‌کند ولی یادتان باشد فقط در صورتی تعریف طرف مقابل را خدشه‌دار کنید که واقعا مشکلی وجود داشته باشد.

 مثلا اگر غذای شما کمی ته گرفته و کسی از آن تعریف کرد، به او توضیح دهید که به‌این‌دلیل تعریفی که می‌کند خیلی هم درست نیست اما درغیر این‌صورت دلیلی ندارد که خودتان و طرف مقابل را زیر سؤال ببرید.



تعریف را بپذیرید

اگر فقط تعریف آدم‌های خاصی را قبول دارید و از آنها تشکر می‌کنید، اخلاق‌تان را عوض کنید. اگر کسی از شما تعریف کرد، بپذیرید و تشکر کنید، در غیراین صورت به‌عنوان یک آدم نامتشخص و بی‌ادب شناخته خواهید شد.

 اگر کسی از شما تعریف کرد و به هر دلیلی از آن خوشتان نیامد، دست‌کم باید به رسم ادب یک تشکر خشک و خالی انجام دهید.


 

 

خودتان را کوچک نکنید


یکی از بدترین کارهایی که متاسفانه در بسیاری از موارد از ما سر می‌زند، این است که در مقابل تعریف و تمجید دیگران بی‌دلیل خود و کارمان را کوچک می‌کنیم. این اشتباه است و در بیشتر موارد نه‌تنها به قدر و شخصیت‌مان اضافه نمی‌کند بلکه حتی ممکن است کارمان را هم زیر سؤال ببرد. گاهی‌اوقات کسی که از شما تعریف می‌کند به‌دنبال راهنمایی شما هم هست. مثلا وقتی از غذای شما تعریف می‌کند، دستور پخت آن را هم می‌خواهد. این اصلا نکته بدی نیست. شما می‌توانید مودبانه تعریف طرف مقابل را با یک تشکر ساده پذیرفته و بعد در حدی که خودتان تشخیص می‌دهید او را راهنمایی کنید اما گفتن عبارت‌هایی مانند این غذا که خوب نشده، دستورش که چیز خاصی نیست، من که کاری نکردم و... جز کوچک‌کردن بی‌دلیل شما نتیجه دیگری به‌دنبال نخواهد داشت.


 

جدل نکنید


اگر کسی از شما تعریف کرد و به هر دلیلی با ایده او مخالف بودید، بدترین کار این است که سعی کنید با او بحث و جدل کرده و حرف خود را به کرسی بنشانید (البته به شرطی که هدف طرف کنایه‌زدن نبوده باشد). شاید اگر کسی از شما ایراد گرفت یا بی‌دلیل انتقاد کرد یا با تعریف به‌طور غیرمستقیم شما را زیر سؤال برد، این رویه قابل‌قبول باشد اما وقتی کسی از شما تعریف می‌کند و منظوری هم جز تعریف پشت حرف‌هایش نیست، انجام چنین کاری اشتباه است. وقتی شما در مقابل تعریف یک نفر از خودتان مقاومت کرده و مدام او را به چالش می‌کشید، در واقع دارید نظرات و شخصیت او را هم زیر سؤال می‌برید. در چنین شرایطی همان‌طور که گفتیم مودبانه تعریف را بپذیرید و طرف مقابل را زیر رگبار انتقاد نگیرید. این کار باعث می‌شود شخصیت خودتان به‌شدت زیر سؤال برود.


 


آماده مقابله باشید


بعضی وقت‌ها تعریف‌کردن در واقع معنای معکوس دارد. به این معنی که کسی که از شما تعریف می‌کند در واقع سعی دارد کار شما را زیر سؤال ببرد و برای این‌کار به‌جای انتقاد مستقیم از روشی غیرمستقیم استفاده می‌کند. در چنین شرایطی وضعیت متفاوت است و شما باید بتوانید کنایه طرف مقابل را به شکل مناسبی پاسخ دهید. مثلا فرض کنید، کسی به شما می‌گوید: «چقدر خوب به‌نظر می‌رسی، به‌نظرم دیگه مثل دوران زایمان چاق نیستی یا اینکه چقدر موهایت قشنگ شده از دفعه قبل خیلی بهتر شده.» در چنین شرایطی پاسخ شما می‌تواند این باشد: «راستش مطمئن نیستم چقدر حق با تو باشه یا خیلی از این حرفی که زدی خوشم نیامد» یا جملاتی از این دست. در این‌صورت طرف مقابل شما متوجه می‌شود که شما نکته را گرفته‌اید و آماده مقابله به مثل هستید. حالا توپ در زمین طرف مقابل است و معمولا (اگر دقت کرده باشد) در چنین شرایطی طرف مقابل شما حرفش را پس می‌گیرد.



تعریف‌کردن را یاد بگیرید


تعریف‌کردن از دیگران مثل تعریف‌شنیدن است. اگر دوست دارید کسی از شما تعریف کند و تعریفش هم واقعی و صادقانه باشد، شما هم همین رویه را در پیش بگیرید. هنگام تعریف‌کردن از دیگران به این چند نکته توجه کنید:

 سعی کنید اگر می‌خواهید از کسی تعریف کنید به‌خصوص اگر زیاد با او آشنا نیستید از عبارات محترمانه و حتی رسمی استفاده کنید.

 اگر می‌خواهید موقع تعریف‌کردن از کسی از شوخی و طنز استفاده کنید، خیلی دقت کنید چون هر اشتباهی می‌تواند تعریف شما را به تمسخر تبدیل کرده و باعث رنجش طرف مقابل شود.

  به‌کار بردن عباراتی مثل خیلی یا کلی باعث می‌شود تعریف شما بیشتر به تعارف تعبیر شود. اگر می‌خواهید واقعا از کسی تعریف کنید، سعی کنید وارد جزئیات شوید. مثلا اگر از میز شام خوشتان آمده به‌جای اینکه فقط بگویید چه میز قشنگی، می‌توانید اضافه کنید: «طوری همه چیز سر جای خودش چیده شده که آدم احساس آرامش می‌‌کند یا ترکیب رنگ سفره با دکور اطراف خیلی قشنگ شده.»


   تعریف‌کردن از کاهش‌وزن یکی از مواردی است که باید به آن دقت کنید. اگر این کار با دقت انجام شود، می‌تواند باعث ایجاد انگیزه و شور و شوق در طرف مقابل برای ادامه‌دادن رژیم و ورزش باشد. از طرف دیگر همین کار می‌تواند باعث جلب توجه به چاقی طرف مقابل در گذشته یا حال حاضر شود، بنابراین اگر می‌خواهید در این زمینه از کسی تعریف کنید، روی نتایجی که او به دست آورده متمرکزشده و به او راهکارهای جدیدتری برای بهترشدن ارائه دهید.


تمام رازهای موفقیت و بزرگ شدن استیو جابز .....



 برترین ها: اینجا مدرسه اپل است، در اینجا قرار است تمام رازهای موفقیت و بزرگ شدن این سیب گاز زده از زبان یکی از نزدیک‌ترین همکاران استیو جابز برای شما نقل شود تا شاید بتوانید جابز آینده باشید

 

قدم اول: عشق وافر به محصول


بعضی‌، خود شیوه زندگی‌شان را انتخاب می‌کنند و بعضی آن را از سر اجبار می‌پذیرند؛ اما هستند کسانی که کاملا اتفاقی و بدون آنکه در جست‌وجوی راه برآیند، حالت خویش را کشف می‌کنند. استیون پال جابز بنا نداشت که سلطان کالا شود. در همان روزهای نخست شاید خودش هم به این عنوان می‌‌خندید و حتی پدر و مادرش هم چنین پیش‌بینی‌ای نمی‌کردند. او مصمم و پرانگیزه بود و مانند تمام رهبران بزرگ در دنیای تجارت، قدرت و تمرکزی منحصربه‌فرد داشت، قدرتی که جهان بهتر را برای همه به ارمغان آورد و دلمشغولی‌ او عشق به عرضه کالایی کامل بود.


 

خودش، بزرگ‌ترین مصرف‌‌کننده


اما چرا او این‌چنین به دنبال کالایی کامل بود؟ ساده است. استیو خود بزرگ‌ترین مصرف‌کننده دنیاست، او بود که «روح رایانه شخصی» را در وجود «میکنتاش» دمید. فروشگاه مجازی «آی تونز» و «آی‌پاد» حاصل عشق او به موسیقی است و این اشتیاق که بتوان هر جا هر وقت به نعمات روح‌نواز موسیقی گوش فرا داد. او راحتی گوشی همراه را می‌پسندید، اما گوشی‌‌های زشت، سخت و سنگین که در بازار می‌دید آزارش می‌داد و همین نارضایتی منجر به خلق موهبت آیفون برای خودش و  همه ما شد و او آینده را به خوبی تجسم می‌‌کرد.او از همان ابتدا قدرت کامپیوتر را در تغییر زندگی مردم پیش‌بینی می‌کرد و سپس او شاهد مفاهیمی بود که می‌توانست این تغییر را عملی کند و مسیر را هموار سازد. مثلا مفهوم یک نماد روی صفحه نمایشگر همان مکان نما یا CURSOR که می‌توانست با حرکت دست جابه‌جا شود. استیو در کسری از ثانیه، آینده دنیای کامپیوتر را در ذهنش مجسم کرده بود. «تریپ هاوکینز» از مهندسان مک( Mac) در مصاحبه‌ای درباره حضورش در اپل و درمورد استیو گفته بود: «قدرت آینده نگری او ترسناک است. وقتی استیو چیزی را باور داشته باشد قدرت این باور می‌تواند هر مخالفت، مقاومت یا هر چیز دیگری را از سر راه بردارد. گویی این مشکلات از اول وجود نداشتند.»



حتی کارکنان هم ایده نو داشتند


جی الیوت، معاون اول سابق اپل می‌گوید: «از همان هفته اول حضورم در اپل شور و انگیزه فراوانی را در همگان می‌دیدم. تصویری که در ذهن داشتم، دیدار 2 نفر از مهندسان در راهرو بود که یکی دلمشغولی تازه‌اش را وصف می‌کرد و دیگری تشویقش می‌کرد: «عالیه، دست به کار شو!» آن وقت نفر اول به آزمایشگاه برمی‌گشت. گروهی را جمع و جور می‌کرد و ماه‌ها روی این ایده وقت می‌گذاشتند. حاضرم شرط ببندم که آن روزها فضای شرکت، آکنده از چنین حس و حالی بود. البته خیلی از پروژه‌ها هرگز به سرانجام نرسید یا ذره‌ای بازگشت مالی نداشت. اما چه اهمیتی داشت، پروژه‌های موفق به اندازه کافی باعث ایجاد تغییر می‌شد. شرکت پول فراوان داشت و ایده‌های بدیع از همه جا فوران می‌کرد.»


 


رمز موفقیت جابز چه بود؟


جی الیوت به عنوان دستیار اصلی جابز در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «باید رمز موفقیت او را در لابه‌لای سخنانش یافت. او اعتقاد داشت محصولی بزرگ، حاصل کار فردی عاشق است و تنها گروه‌های عاشق، از عهده خلق چنین محصول‌های بزرگی برمی‌آیند.»آینده‌نگری‌ای که «تریپ‌ هاوکینز» از آن نام می‌برد، ثمره‌ تمرکز استیو و محصول عشق و علاقه اوست. او معیاری نو برای خودش و اطرافیانش بنا نهاد. به زعم او: «در این زندگی کوتاه، شاید  تنها از پس چند کلام برنیاییم. بگذار این کارها بهترین باشند!» مانند هر هنرمند عاشقی، او نیز با عشق به آفریده‌ها و محصول‌های خودش زنده و پابرجا بود. مک و محصول‌های آن چیزی بیشتر از یک محصول برای او بود، آنها بیانگر تعهد عمیق استیو جابز هستند.


 

افراد بزرگ، اسیر روزمره نمی‌شوند


به طور کلی می‌توان گفت افراد آینده‌نگر قادر به خلق آثار هنری بزرگ و محصولات برترند، چون اسیر کارهای روزمره نمی‌شوند. کار استیو نشان‌دهنده شخصیت اوست: «پراحساس اما خلاق. او بدون آنکه بداند به توصیه اینشتین عمل می‌کرد که در جست‌وجوی رمز و راز باشید با این حال باید سال‌ها از تولید اولین کامپیوتر مکینتاش می‌گذشت و عمری سپری می‌شد و استیو مرتکب خطاهای دردسرسازی می‌شد تا بفهمد که عشق واقعی، در خلق محصول‌های بزرگ خلاصه نمی‌شود: «چیزی خاص‌تر و حساب‌شده‌تر در میان است. او فهمید باید به دنبال تولید وسایل خوش‌ساخت، ساده، پراحساس، زیبا و قدرتمند باشد که شاخص حرفه‌ای اوست. جهان او، به واسطه همین‌ها تغییر کرد و او نیز به نوبه خود همان را تغییر داد.»او می‌گفت: «می‌توانستم زندگی دیگری داشته باشم. اما مک اینتاش جهان را تغییر خواهد داد. من به سخنان او ایمان دارم و افرادی را برای گروهم انتخاب کرده‌ام که آنها نیز به آن ایمان دارند.»

 



عشقی که باید مدیران به وجود بیاورند


عشق به تولید در تمام سازمان اپل موج می‌زد. از منشی‌ها گرفته تا مهندسان و اعضای هیأت‌مدیره. اگر کارکنان یک شرکت این حس را از رؤسای خود نگیرند جا دارد که مدیران از خود بپرسند: «اشکال کار کجاست»؟

استیو به عنوان «سلطان کالا»، نقش‌های بی‌شماری در گروه مک اینتاش ایفا می‌کرد که نخستین آنها فرماندهی خلق نیروهای نو بود. از طراحی تا توزیع او با کالای تولیدشده زندگی می‌کرد و تمام جزئیات را انگار که با موجودی زنده روبه‌روست تجربه می‌‌کرد.می‌دانست اطرافیانش نیز باید همانند او در پی کسب بهترین‌ها در کیفیت کالای تولیدی باشند. عشق و علاقه یکی از بزرگ‌ترین رموز موفقیت اوست. او دقیق، پرتوقع و حتی گاهی بی ملاحظه بود و اینها همه انعکاسی از پرشوری بود که داشت.



به دنبال سادگی برای کار


استیو جابز چیزی را می‌فهمید که بسیاری از شرکت‌ها سعی در انجامش دارند، اما به ندرت موفق به اجرایش می‌شوند. او هرچه پیشرفت می‌کرد محصول‌های ساده‌تری می‌ساخت و در بعضی موارد بیش از آنکه به کالا مربوط شود به کاربر مربوط می‌شد. هر کاربری دوست دارد احساس موفقیت کند. شما اگر بتوانید با مهارت کامل از وسیله‌ای استفاده کنید چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ اگر مشتری موقع استفاده از کالا احساس خوبی داشته باشد، به طور حتم آن کالا بیشتر فروش خواهد رفت. برای استیو هیچ کاری غیرضروری یا اتلاف وقت محسوب نمی‌شد. این به معنای تلنبار کردن کارها نیست. خلاقیت، نوآوری  و تعقیب بی‌امان کمال مطلوب است که کارها را پیش می‌برد. با هدفی روشن باید آنچه را که می‌تواند برای کاربر بدیهی باشد تجسم کرد که البته این خود تلاش و برنامه‌ریزی دقیقی می‌طلبد. شاید افرادی را بشناسید که به زعم خود توجه زیادی به جزئیات نشان می‌دهند، شاید حتی خودتان را چنین فردی بدانید. سطح توجه استیو به جزئیات، نقش مهمی در توفیق او و محصولاتش داشت.



نماد شخصیت استیو جابز


استیو یک ساعت مچی پورشه داشت که به دلیل طراحی باشکوهش، مجذوبش شده بود. هروقت کسی آن را می‌دید و تعریفش را می‌کرد استیو ساعتش را درمی‌آورد و به او هدیه می‌داد. به این معنی که «به تشخیص‌تان درباره طراحی عالی این ساعت تبریک می‌گویم!» البته تنها چند دقیقه بعد یکی دیگر دستش می‌کرد! او در دفترش یک جعبه از این ساعت‌های هدیه داشت... که بهای هرکدام حدود 2هزار دلار می‌شد. می‌توان گفت قصه ساعت‌ مچی نمادی از ویژگی بارز شخصیت جابز و موفقیت استیو به‌عنوان خالق کالاهای ویژه است. درواقع منظور تمایل او یا نیاز بنیادی او به تمرکز روی یک جنبه خاص و حذف تمام موارد اضافی از ذهنیتش است تا به تصمیمی که دنبال می‌کند، برسد. مانند ساعت مچی که بند و ساعتش به صورت یکپارچه از تیتانیوم ساخته شده بود و در صورت شکستن قابل تعمیر نبود.


 

تفاوت اکثر افراد با جابز


همه ما گاهی حواسمان را روی موضوعی متمرکز می‌کنیم. اما استیو تمام جنبه‌‌های یک کالا یا تصمیم را با وسعت نظر بررسی می‌کرد. او نخست نگاهش را روی هدف متمرکز می‌کرد و بعد چگونگی ساخت کالا را تجسم می‌کرد. به بیان دیگر نحوه کار و تناسبش را با شیوه‌های طبیعی زندگی و طرز استفاده مردم در نظر می‌گرفت و به دنبال پیش‌بینی تجربه کاربر بود.  استیو می‌خواست تمام جزئیات را در نظر بگیرد. وقتی در خانه یا محل کار جعبه کامپیوتر جدیدتان را باز می‌کنید چه می‌بینید؟ قبل از اینکه کامپیوتر را از جعبه بیرون بیاورید چندچیز را باید بردارید و آیا این کار راحت است؟ او به گروه تولید می‌گفت: «من همان کامپیوترم وقتی خریدار می‌خواهد من را از جعبه دربیاورد و روشنم کند، چه اتفاقی برای من می‌افتد.» او همیشه به کاستی‌ها توجه می‌کرد. از طراحی و تجربه کاربر و فصل مشترک او با کامپیوتر تا بازاریابی، بسته‌بندی و نحوه فروش کالا. چنین رویکردی، اوج توجه او به جزئیات، عشق و جسارتش در نگاه، اعتماد و اطمینانش به مصرف‌کننده نهایی بود.



عشقی که باید مدیران به وجود بیاورند


عشق به تولید در تمام سازمان اپل موج می‌زد. از منشی‌ها گرفته تا مهندسان و اعضای هیأت‌مدیره. اگر کارکنان یک شرکت این حس را از رؤسای خود نگیرند جا دارد که مدیران از خود بپرسند: «اشکال کار کجاست»؟

استیو به عنوان «سلطان کالا»، نقش‌های بی‌شماری در گروه مک اینتاش ایفا می‌کرد که نخستین آنها فرماندهی خلق نیروهای نو بود. از طراحی تا توزیع او با کالای تولیدشده زندگی می‌کرد و تمام جزئیات را انگار که با موجودی زنده روبه‌روست تجربه می‌‌کرد.می‌دانست اطرافیانش نیز باید همانند او در پی کسب بهترین‌ها در کیفیت کالای تولیدی باشند. عشق و علاقه یکی از بزرگ‌ترین رموز موفقیت اوست. او دقیق، پرتوقع و حتی گاهی بی ملاحظه بود و اینها همه انعکاسی از پرشوری بود که داشت.



اگر ایده‌ای ندارید بی‌خیال‌شوید


در باور استیو بیشتر مردم، آنها را که از یک کارآفرین یا مدیر تولید انتظار می‌رود ندارند. وقتی او در پی راه‌اندازی شرکت نکست( NEXT) بود، می‌گفت: «خیلی‌ها سراغم می‌آیند و می‌گویند می‌خواهند کارآفرینی کنند، اما وقتی از آنان می‌پرسم چه ایده‌ای در سر دارید می‌گویند هیچ»!پاسخ او به این افراد چنین بود: «به نظرم بهتره در یک رستورانی یا جایی، مشغول کار شوید تا اینکه واقعا چیزی پیدا کنید که دوستش داشته باشید.»به اعتقاد او نیمی از چیزی که کارآفرینان موفق را از ناموفق جدا می‌کند، پشتکار است: «باید زندگی‌تان را پایش خرج کنید! چنان لحظات سختی پیش‌روست که بیشتر مردم تسلیم می‌شوند. من آنها را سرزنش نمی‌کنم. کار واقعا سختی است و تمام زندگی‌تان را دربرمی‌گیرد.»باید در اشتیاق یک ایده، مسئله یا خطایی که قصد اصلاحش را دارید، شعله‌ور شوید! اگر از همان ابتدا عاشق نباشید، به معشوق نخواهید رسید.


 

 

این گوشی باید تنها یک دکمه داشته باشد؟


وقتی استیو بهترین مهندسانش را مامور کار روی پروژه فوق‌سری آیفون کرد، درگیر یک نبرد تمام عیار شد. ساختن یک گوشی همراه برای شرکتی که هیچ‌ پس‌زمینه‌ای در این حوزه نداشت، کار عظیمی بود. یکی از دلایل اصلی استیو برای استقبال از این چالش بزرگ، این بود که به نظرش گوشی‌های همراه دیگر، بیش از اندازه پیچیده بودند. این یک مبارزه تمام معنای مردی بود که خود را متعهد به دقت در جزئیات و درعین حال سادگی می‌دانست. مهندسان پروژه در جلسه‌های هفتگی خود، بارها به او گفتند که ساختن یک گوشی همراه که تنها یک کلید داشته باشد محال است، نمی‌شود با یک کلید، هم روشن کرد‏، هم خاموش کرد، هم صدا تنظیم کرد، هم به اینترنت وصل شد و... اما استیو شکایت‌هایشان را نمی‌شنید، او مدام اصرار داشت که: «این گوشی باید فقط یک دکمه داشته باشد، راهش را پیدا کنید!» او خودش هم نمی‌دانست چگونه می‌توان چنین گوشی‌ای طراحی کرد.او تنها به عنوان مصرف‌کننده نهایی همان را می‌خواست و مدام مهندسانش را به یافتن راه‌حل‌های ممکن وامی‌داشت و البته در‌ آخر قصه هم: «آیفون تنها با یک کلید ساخته شد.»



بیشتر از همه از دست‌ها الهام گرفت


استیو بیشتر از شگفتی‌ساز بودن دست‌ها سخن می‌گفت و اینکه: «دست آدمی بیش از هر عضو دیگر بدن برای اجرای خواسته‌های مغز به کار می‌رود» یا «اگر طرحی بود که دست را همانندسازی می?کرد چه محصول فوق‌العاده‌ای که نمی‌شد!» با نگاه دقیق‌تر، می‌توان گفت همین مشاهده دقیق جزئیات دست بود که محصولات فعلی اپل را پدید‌ آورد‌: «از مک گرفته تا آی‌پد، آی‌پاد، آیفون.» استیو از گروه مک خواسته بود که انواع وسایل را برای هدایت «مکان‌نما» امتحان کنند، یکی شبیه قلم بود و یکی شبیه یک لوح؛ یعنی کمابیش مثل صفحه لمسی لپ‌تاپ‌های امروزی.



به دنبال محصولات با فناوری بالا ولی ساده


در بنیادی‌ترین سطح، تفکری که در پس محصول‌های اپل وجود دارد، نشان‌دهنده احساس استیو نسبت به کالاست. او کالا را چون جزیی شخصی یا خصوصی از حیات بشر می‌داند. او با ذوق و کمال‌طلبی خود و قدرت محقق ساختن رؤیاهایش طرح کالایی را می‌ریزد که نشان از عشق او به پیچیدگی فناوری و در عین حال سادگی و زیبایی کارکرد دارد؛ به گونه‌ای که حتی بی‌اعتناترین یا ساده‌ترین مصرف‌کننده‌ها نیز مسحور آن می‌شوند. وقتی او کالایی برای خود می‌سازد، معتقد است همه مصرف‌کنندگان را به یاد می‌آورد. او هنگام طراحی،‌ عادی‌ترین قشرهای جامعه از مرد و زن و کوچک و بزرگ، همه را در نظر می‌گیرد.


 

همه کالاها با تاخیر آماده می‌شدند


کار استیو برای ساختن کالا، علاوه بر سادگی و بدیهی بودن مورد استفاده‌اش برای مصرف‌کننده، خلق یک اثر نو بود. او ساخته‌هایش را از 2 ویژگی آکنده می‌کرد: «علاوه بر سادگی کارکرد، همه محصولات باید چنان تجربه لذت‌بخشی را در کاربر می‌آفریدند، که احساس دلبستگی عاطفی در او به وجود بیاید.» برای استیو عرضه به موقع محصول، به اندازه تکمیل آن اهمیت نداشت؛ یعنی کمال مطلوب کالا در نگاه کاربر. او بارها حرکت به سوی خط پایان را متوقف می‌کرد و به گروه تولید دستور می‌داد که دوباره شروع کنند. او نمی‌خواست محصولی مثل کامپیوتر شخصی IBM تولید کند که به نظرش، بیشتر به درد لای جرز دیوار می‌خورد! از زمان بازگشت استیو به اپل، تقریبا تمام محصول‌های معروف شرکت از تاریخ عرضه خود عقب افتاده‌اند، زیرا با دستور استیو و برخلاف خواسته بیشتر سهامداران کالا در زمان مقرر آماده عرضه نبوده است. ماه‌ها پس از تاریخ عرضه‌ای که استیو تعیین کرده بود،‌ افراد گروه مک هنوز تی‌شرت‌هایی بر تن داشتند که «ماه می 1984» روی آستین‌شان چاپ شده بود بدون آنکه محصولی به بازار عرضه شده باشد


 

استفاده از دور از ذهن‌ترین استعدادها


عجیب‌ترین و دور از ذهن‌ترین استعداد، توانایی یا دانشی که هرگز فکر استفاده‌اش را هم نمی‌کردید، کدام است؟ همه ما چنین استعدادهایی داریم: «استعدادهای پنهان یا دانسته‌های پراکنده‌ای که هیچگاه انتظار نداریم نقش موثری در زندگی‌مان ایفا کند». استیو هم از اینگونه استعدادها بی‌بهره نبود. به‌طور مثال در مدت کوتاه اقامتش در کالج «ریه» با خوش‌نویسی آشنا شد اما چه عاملی باعث شد این مرد جوان دلباخته فناوری مجذوب هنر بلند مرتبه‌ای چون خوشنویسی شود. دلبستگی او به شکل و قالب، از ترکیب‌بندی حروف در خطوطی مانند «گاراموند» یا «میریا» آغاز شده و به غایت زیبایی در طراحی آیفون امتداد یافت.  بسیاری از تجربه‌های نخستین از قدرتی جادویی برخوردارند مشروط بر آنکه در لحظه‌های مهم آنها را به یاد داشته باشیم!


 

جزئیات و باز هم جزئیات


قصه‌های بسیاری از وسواس استیو نسبت به جزئیات وجود دارد اما همه آنها می‌توانند معیاری باشند که برای همه قابل استفاده است. در سال 2002 وقتی که استیو سعی داشت مدیران محتاط موسیقی را مجاب کند تا برای فروش محصول‌های خود به صورت آنلاین با او وارد معامله شوند با مدیر عامل «انجمن صنعت ضبط موسیقی ایالات‌متحده» در تماس بود. او با استیو و 2 نفر از اعضای گروه طراحی وب‌سایت فروشگاه موسیقی اپل «آی‌تونز» جلسه داشت و آنها برای هزارمین بار طرح سایت را اصلاح کرده بودند تا بلکه استیو راضی شود. مدیرعامل انجمن صنعت ضبط موسیقی حس احترام‌ آمیخته با سرخوشی خود را چنین توصیف می‌کند: «استیو 20دقیقه تمام با مهندسانش سر بهترین جا برای اضافه کردن 3 کلمه در یک فضای 3 اینچ مربعی بحث می‌کرد! استیو تا این اندازه روی جزئیات دقت داشت.»


 

همه کارکنان به او ایمان داشتند


«لری تسلر» از مرکز تحقیقات «پارک» که بعد یکی از دانشمندان ارشد اپل شد می‌گوید: «پیش از آشنایی با استیو جابز، معنای واقعی جذبه و نفوذ را نمی‌دانستم. وقتی مانند استیو جابز به محصول و همکاران‌تان ایمان داشته باشید، آنها هم پابه پای شما پیش خواهند آمد».

اپل یکی از بالاترین آمارهای حفظ نیروی کار را در «سیلیکون ولی» داشت. کمتر کسی با وجود ساعت و شرایط کاری سخت اپل آنجا را ترک می‌کرد و کارکنان اپل می‌دانستند باید انتظار چه چیزی را بکشند. وقتی استیو می‌گفت:‌ «این درست نیست که باید آن را دور بیندازیم و 10 گام عقب برویم و ببینیم که چه کاری درست است» مسلما سختی کار بالا می‌گرفت ولی محصول بهتری عرضه می‌شد. مثلا زمانی که تنها چند ماه به عرضه آیفون باقی مانده بود، استیو اعلام کرد از بسته‌بندی انتخابی‌اش راضی نیست!


 

هیچگاه یک اشتباه را دوبار تکرار نکرد


در تولید کامپیوتر مکینتاش استیو اصرار داشت که باید هواکشی در کار نباشد تا کامپیوتر هیچ صدایی نداشته باشد. مهندسان و گروه مصر بودند که بدون پروانه و هواکش نمی‌توان کامپیوتر را طراحی کرد ولی نظر استیو عوض نشد. بنابراین مهندسان مجبور شدند دوباره مک را طراحی کنند و به دلیل همین اصلاح، تاریخ مقرر عرضه سپری شد و در نهایت مکینتاش 5 ماه دیرتر از موعد پا به دنیا گذاشت. اصولا حق با استیو بود کار با یک کامپیوتر بی‌صدا لذت دیگری دارد، اما خسارتی که باید می‌پرداخت، سنگین بود. استیو درس ارزشمندی آموخت: «جزئیات مهم‌اند و ارزشش را دارند که تا تکمیل نهایی کار معطل شوی اما بعضی از اوقات باید سود این معطل شدن را در برابر هزینه عرضه دیرهنگام محصول در بازار، سنجید.»‌ بعد از آن استیو همچنان تا تکمیل نهایی کار، عرضه محصولات را به تعویق می‌انداخت، اما قبول داشت که دیگر هرگز نباید خود را در معرض چنین تاخیر بزرگی قرار دهد.  او هیچگاه یک اشتباه را دوبار تکرار نکرد.



زوج های کارآفرین و موفق .......

فکر نو:

تعریف

زوجهای کارآفرین (CO-PRENEURS) به زوجهایی گفته می شود که همزمان و با هم مدیریت امور زندگی و کسب و کار را برعهده می گیرند. آمار و گزارشها نشان می دهد که تعداد زوجهای کارآفرین در ایالات متحده آمریکا رو به افزایش است. تخمین زده می شود که صاحبان نزدیک به یک میلیون کسب و کار زن و شوهری هستند که با هم شریکند.

زوجهای کارآفرین با یک نوع چالش مواجه هستند، به طوری که همزمان اهداف زندگی کاری و خانوادگی را با تناقض و مشکل مواجه می سازد. صاحبان کسب و کارهای خانوادگی اینگونه توصیف می شونـــد: تصمیم گیرنده یک نفر است، در حالی که هر دو سختکوش و پرکار بوده و آینده نگر هستند. داشتن ازدواج موفقیت آمیز مستلزم گذراندن اوقات بیشتر باهم، حمایت دوجانبه از یکدیگر در تمام لحظات زندگی و تمرکز لحظات بیشتر زندگی جهت پیوند و ارتباط بیشتر است.


کارآفرینی مشترک به صورت یک مسئله کلی و عمومی در حال افزایش است؛ باوجود این، پرداختن به آن در حوزه عمل بسیار مشکل می باشد. تفکر و شناختی که امروزه درباره کارآفرینی مشترک وجود دارد، بیشتر از روی حکایتها و داستانهایی که در این زمینه بوده، باقی مانده است. فقط مقدار ناچیزی از مطالعات دانشگــاهی به بغرنجی ها و پیچیدگی هایی که در اداره کسب و کار و روابط شخصی و خانوادگی وجود داشته و زن و شوهر با موفقیت هر دو مورد را اداره کرده اند، پرداخته اند. مارشاک (2000) اشاره می کند که درباره این جمعیت (زوجهای کارآفرین) تحقیق جامع و مناسبی انجام نشده است. وی دلایل عدم پرداختن تحقیقات دانشگاهی به این موضوع را ناشی از وجود افسانه در فرهنگ که «حوزه و قلمرو کار و زندگی خانوادگی باید جدا باشد»؛ می داند.

در نشریات بازرگانی نسبت به این موضوع تا حدی توجه بیشتری شده است و معمولاً از دیدگاه تجویزی (PREIVE) بررسی شده است. برحسب مصاحبه های انجام شده و نمونه های در دسترس، ده ها مقاله، قدمها و مهارتهای مورد نیاز برای ادغام زندگی زناشویی با کسب و کار را گزارش کرده اند. در بسیاری از مقالاتی که در نشریات معتبر به این موضوع پرداخته شده است؛ معمولاً نویسندگان این نوع مقالات به متغیر وابسته (عملکرد سازمانی در این نمونه) اشاره کرده اند و به ندرت رفتار زوجهای کارآفرین موفق را با زوجهای کارآفرین ناموفق مقایسه کرده اند. بیشتر مقالاتی که در این زمینه تدوین شده است؛ کسب و کارهای موفق را که توسط زوجیـن اداره می شود، شناسایـی کــرده اند که چگونه آنها با مهارت و تردستی وظایف کسب و کار و زندگی زناشویی را انجام داده اند.

البته در این زمینه استثناهایی هم وجود دارد که در زیر اشاره خواهد شد. در اینجـــا خلاصه ای از تحقیقاتی ارائه می شود که در زمینه زوجهای کارآفرین وجود دارد. در این تحقیقات نشان داده می شود که کارآفرینی مشترک چگونه کیفیت زندگی زناشویی را بالا برده و رضایت از آن را به دنبال دارد. در این مقاله به نقاط مشترک و سازگار زوجهای کارآفرین و عدم توافقها و ناسازگاریهای بین آنها اشاره شده است. و همچنین در این قسمت عوامل تعیین کننده موفقیت زوجهای کارآفرین نیز بررسی می شود. منظور نویسندگان در غالب فرضیاتی مطرح شده است که دو پیامد مهم متغیرهای مورد مطالعه پژوهش هستند: کیفیت زندگی زناشویی و عملکرد کسب و کار. همان طوری که می دانیم این دو موضوع کاملاً و متقابلاً بر همدیگر تاثیر می گذارند.


کارکردن با همدیگر به زوجها این امکان را می دهد که ویژگیهای شخصیتی متفاوت همدیگر را بپوشانند و مکمل یکدیگر باشند. ممکن است یکی از طرفین گشــاده رو و ریسک پذیر باشد و در حالی که دیگری در کسب و کار محافظه کارانه عمل کند. در این صورت بین این دو نفر رابطه ای شکل می گیرد که برایشان مهم نیست حتی اگر 24 ساعت با همدیگر باشند. در حالی که بیشتر زوجها 70 درصد از این ساعت را از همدیگر جدا هستند (TOMPSON, AND TOMPSON, 2000,p2) .

موفقیت بسیاری از زوجهای کارآفرین ناشی از تحمل بیشتر و تکمیل نقاط ضعف یکدیگر باتوجه به شناختی که از هم دارند میسر می شود. ممکن است یکی از زوجها بسیار خوشبینانه بوده و روابط عمومی بسیار قوی داشته باشد و دیگری ممکن است نسبتاً بدبین بوده اما از مهارتهای فنی بالایی برخوردار باشد. به همین دلیل می توان گفت که عامل و کلید اصلی موفقیت آنان از تفاوتهایی است که در ویژگیهای شخصیتی و توانائیهایشان است و مهمتر از آن، قبول و تحمل این تفاوتها است.

برای هیچ کدام از زوجها هیچ شریکی غیراز آنها نمی تواند امور و مسائل شان را آنگونه که هست درک کند، چون کار و زندگی شان مشترک است. به عنوان مثال، اگر بچه شان مریض شود، آن چیزی که در ابتدا برایشان مهم است فرزندشان است و آنچه که در درجه دوم اهمیت قرار دارد مسائل مربوط به کسب و کارشان است.

تدوین و رعایت مقررات اساسی برای سلامت روانی کارکنان (SANITY) در جایی که شرکت متعلق به زوجهاست بسیار ضروری و مهم است. چرا که کارکردن برای شرکتهایی که صاحبان آنها زن و شوهر باشند ممکن است برای کارکنان گیج کننده باشد بخصوص این امر در مواردی مهم و صادق است که کارکنان ندانند که رئیس اصلی شرکت کدام یک است.

یکی از سخت ترین و دشوارترین بخش در راه اندازی و اداره کسب و کار با همسر خود جایی است که روابط شخصی و خانوادگی را در محیط کار کاملاً کنار بگذارند.

در گذشته، فرض براین بود که هر شخصی باید شخصیت چندگانه ای داشته باشد و در محل کارش خیلی حرفه ای عمل کرده و هنگامی که به خانه بر می گردد صمیمی برخورد کند. اما امروزه این نوع نقش بازی کردن کنار گذاشته شده است و زوجها ممکن است در محل کارشان از شام که در خانه خواهند خورد صحبت کنند و یا در تعطیلات و آخر هفته کارهای مربوط به کسب و کارشان را ادامه دهند.

بنابراین، می توان گفت که این مسئله ضرورتاً کار اشتباهی نیست که زوجها تمام وقت (در محل کار و خانه) درباره کسب و کارشان صحبت کنند. چرا که بعضی زوجها از این طریق هم روابط زناشویی و هم امور مربوط به کسب و کارشان را ارتقاء می بخشند، یعنی راه اندازی کسب و کار باعث تقویت ارتبـاط فی مابین می شود و این مسئله به مانند مشارکت در یک سرگرمی و تفریح است.


البته در بعضی موارد این خطر هم وجود دارد که اگر زوجها تمام وقت شان را به صحبت و امور مربوط به کسب و کار مشترکشان اختصاص دهند عشق و علاقه به ازدواج و زندگی در آنان به سردی (DAMPEN) گراید.

و بالاخره می توان گفت که زوجهایی که با همدیگر کار می کنند هیچ راز وسری ندارند که از همدیگر بپوشانند. در حالی که هنگامی که کار و زندگی خانوادگی خیلی از هم فاصله داشته باشد  ، هریک از زوجها نمی دانند که دیگری اکثر وقت خود را چه کار می کند. در حالی که وقتی باهم باشند از همدیگر شناخت و اطلاع بیشتری پیدا می کنند.

ارائه پیشنهادها برای زوجهای کارآفرین


مقــــــالاتی که در نشریات معروف کسب و کار درباره زوجهای کارآفرین نوشته شده است، چند ویژگی دارد: اول اینکه براساس مصاحبه هایی که با زوجهای کارآفرین انجام شده بود برخی از آنان در زندگی خانوادگی یا کسب و کار و یا در هر دو با مشکلاتی مواجه شده بودند. از این مشکلات برای ارائه پیشنهادها جهت موفقیت آمیز بودن در زندگی خانوادگی و کسب و کار استفاده شده بود. دوم، تعداد نمونه هایی که با آنها مصاحبه شده بود؛ خیلی کم بود و معمولاً در هربخش با یک تا سه زوج کارآفرین مصاحبه شده بود. سوم، بااینکه تعداد نمونه های زوج آفرین در هر مقاله از سه تا بیشتــــر تجاوز نمی کرد؛ باوجود این، دیدگاه تجویزی داشتند. این پیشنهادها و دستورات به دو صورت که در اکثر مقالاتی که در این زمینه چاپ شده بود فهرست شده است: یعنی اینکه در ابتدا مشخص شده است که زوجهای کارآفرین برای موفق شدن چه باید انجام بدهند و چه نباید انجام دهند. در جدول شماره یک خلاصه ای از دیدگاهها و پیشنهادهایی که از طریق آن زوجهای کارآفرین می توانند همزمان در اداره کسب و کار و زندگی شان موفق باشند، را نمایش می دهد و در جدول شماره دو بایدها و نبایدهایی که در کارآفرینی زن و شوهرها وجود دارد را نشان می دهد. توصیه هایی که در اینجا بیان شده است یک پیش نمایشی از شغل واقعی که زوجهای کارآفرین ممکن است برای خود در نظر بگیرند؛ را نشان می دهد.

در جدول شماره یک به نکات قابل توجهی اشاره شده است. اول اینکه تعدادی از صاحبنظران اشاره کرده اند که: زوجها باید بین زندگی کسب و کار و زندگی خانوادگی مرز مشخص و روشنی قائل شوند. بدون شک مسائل و موضوعها هردو حوزه در یکدیگر دخالت و سرایت پیدا می کنند؛ اما همسران باید تلاش کنند که هر دو حیطه را از همدیگر جدا نگه دارند. اگر اتاق نشیمن خانه یک شعبه دیگری از دفتر شرکت باشد؛ در آن صورت زندگی خانوادگی بسیار آزاردهنده خواهد بود. در مقابل اگر مسائل کم ارزش و عادی زندگی، پیوسته در اداره و محل کار بین زوجها به میان آورده شود، کارکنان و مشتریان پریشان و ناراحت شده و یا ممکن است احترام و شان مالک (رئیس اداره) در نظرشان کم شود. این توصیف معقول به نظر می رسد، اما ممکن است در عمل غیرواقعی باشد. تصور کنید که زوجی روز تعطیل برروی مسئله خاصی در خانه شدیداً با هم مشاجره و دعوا کرده اند و آن را نتوانسته اند تا روز بعد حل کنند. در محل کار آنها باید سعی کنند که به طور معمولی و عادی با همدیگر برخورد کنند، اما آیا ممکن است هیچ تنش و عصبانیتی بین آنها به وجود نیاید؟ مطمئناً این مسائل از روابط زندگی زناشویی به محیط کسب وکار سرایت می کند.




نکاتی برای زوجها

در اینجا به نکــات و توصیه هایی اشاره می شود که در بقای کسب و کار و تداوم زندگی زناشویی مفید به نظر می رسند:

قبل از اینکه به صورت مشترک به کسب و کار بپردازید، از خودتان بپرسید که آیا ارزشهایتان مشترک است؛ یا نه؟

واقعاً درباره کارهایی که باید انجام دهید، مشخص کنید که آن کار را چه کسی و چگونه باید انجام بدهد؟

وقتی را نیز به خانواده خود اختصاص دهید. همان طوری که زمانی را به قراردادها و ملاقات مربوط به کسب و کارتان اختصاص می دهید، برای زمانی که به امور زندگی و خانوادگی اختصاص می دهید، ارزش قائل شوید.

درباره پول به صورت شفاف و واقع گرایانه گفت وگو کنید.

در محل کارتان همچون زن و شوهر رفتار نکنید، نگذارید کارکنانتان زندگی شخصی و خانوادگی شما را در محل کارتان مشاهده کنند.

ارتباطات و گفت وگو بین زوجها کلیدی و حیاتی است. اجازه ندهید مشکلات (حتی ریز و جزئی) روی هم انباشته شوند. سعی کنید روی کوچک ترین مسائل نیز با همدیگر صحبت کرده و نظر طرف مقابل را جویا شده و آن را حل کنید. چرا که معمولاً منشاء مشکلات عمده مسائل ریز هستند(TOMPSON, AND TOMPSON, 2000,p5) .

البته لازم به ذکر است که مطالب و تحقیقاتی که راجع به زوجهای کارآفرین در اینجا آورده شد؛ در کشورهای غربی انجام شده و متناسب با فرهنگ و قوانین خانوادگی و اجتماعی آنهاست و ممکن است خیلی از این موارد با فرهنگ ما ایرانیان متناسب نباشد.




جمع بندی و نتیجه گیری

بــــاتوجه به اینکه مفهوم راه اندازی کسب و کار توسط زوجهای زندگی در سالهای اخیر بیشتر شده است. بنابراین، این گروه در اداره کردن همزمـــان زندگی خانوادگی و کسب و کارشان احتمالاً با چالش هایی مواجه خواهند شد. لذا به نظر می رسد که این گروه از صاحبان کسب و کار قبل از راه انـــدازی کسب و کارشان بهتر است وظایف و مسئولیتهای هرکدام را در هر دو حوزه خانواده و کسب و کار کاملاً برای همدیگر مشخص کنند. مهمتر از آن موفقیت زوج کارآفرین هم در زندگی و هم در کسب و کار بستگی به میزان تحمل همدیگر و داشتن خلاقیت در زندگی زناشویی و پرهیز از روشهای تکراری در تعاملات با همدیگر است. نکته قابل توجه اینست که شناخت خصوصیات و ویژگیهای زوجهای کارآفرین از همدیگر در مقایسه با سایر زوجها خیلی بیشتر است و می شود گفت که اینگونــــه افـراد هیچ گونه موضوع سری و پنهان در برابر یکدیگر ندارند.

موفقیت یعنی چه؟ موفق یعنی چه کسی؟ ...

زن روز: سلامت از نگاه رابینز، تریسی، کاوی، کارلسون و از نگاه شما – دکتر محمد کیاسالار گوته می‌گفت: «هر آدم موفقی که به حالش افسوس می‌خورید؛ اگر وارد زندگی‌اش شوید، دلتان به حالش ‌می‌سوزد.»

 ولی قبل از اینکه دلتان به حالش بسوزد و حتی قبل از این‌که به حالش افسوس بخورید، باید تکلیفتان با این دو سوال مشخص شده باشد: «موفقیت یعنی چه؟ موفق یعنی چه کسی؟» …

 موفقیت از نگاه برایان تریسی اسم و رسم برایان تریسی در دنیای موفقیت، بزرگ‌تر از آن است که معرفی بخواهد: یک مولف، مربی و سخنران حرفه‌ای در زمینه موفقیت، مدیر شرکت بین‌المللی برایان تریسی واقع در سولاتابیچ کالیفرنیا و مشاور بیش از 500 شرکت معتبر بین‌المللی. از نگاه برایان تریسی، «آدم موفق کسی است که هدف زندگی‌اش را مشخص کرده و برای رسیدن به آن هدف، ‌برنامه‌ریزی کرده و هر روز با جدیت تلاش می‌کند لااقل یک قدم به هدفش نزدیک‌تر شود.» شاید بد نباشد چند توصیه اختصاصی هم از زبان برایان تریسی بخوانید.


 دو سال پیش، وقتی ماهنامه «هِلثی‌وِلثی» در یک گفتگوی اختصاصی از او پرسید: «اگر بخواهی کلید موفقیت را به دست مخاطبان مجله ما بسپاری، به آنها چه می‌گویی؟» رایان تریسی گفت: «می‌گویم اول خوب فکر کنید تا بفهمید دنبال چه هستید، از زندگی چه می‌خواهید و با چه برنامه‌ای می‌خواهید به هدف‌‌تان برسید؛ بعدش شروع کنید به برنامه‌ریزی و کار و تلاش. به نیروی قاهر خداوند هم معتقد باشید و همیشه از او کمک بخواهید و بدانید که آدم‌های موفق همیشه مشغول تلاش‌ و یادگیری‌اند و هرگز فراموش نمی‌کنند که رسیدن به موفقیت مستلزم صرف زمان و زحمت است.»

 موفقیت از نگاه استفان کاوی اغلب رهبران و مدیران موفق جهان، استفان کاوی را خوب می‌شناسند. او موسس و مدیر کانون رهبری کاوی با بیش از 700 مشاور زبده و سرشناس است. کتاب‌های پرفروشی در زمینه رهبری و مدیریت تالیف کرده و مشاور بیش از 500 سازمان رسمی و بین‌المللی از جمله آی. بی. ام. است. «رهبری مبتنی بر اصول» شعاری است که به اسم او و کانون رهبری‌اش ثبت شده و سرسختانه اعتقاد دارد که: «پند بزرگی در این حرف لائوتسه هست که اگر به شخصی یک ماهی بدهید، خوراک یک روزش را تامین کرده‌اید اما اگر ماهیگیری یادش بدهید، خوراک تمام عمرش را تامین کرده‌اید.»

 استفان کاوی معتقد است که کندوکاو در کتاب‌ها، مقالات و سخنرانی‌هایی که طی 200 سال گذشته در زمینه موفقیت ارایه شده، نشان می‌دهد که توصیه‌های بیشتر محققان، مربوط به «منش» موفقیت‌آمیز بوده است، در حالی که محققان در 50 سال اخیر توجه بیشتری به «نگرش» موفقیت‌آمیز داشته‌اند.


 او در توصیف آدم‌های موفق می‌گوید: «بررسی‌های من نشان می‌دهد که تمام آدم‌های موفق و موثر جهان توانسته‌اند 7 خصلت را در خودشان درونی کنند تا زندگی پربار و موثری داشته باشند:

1) عامل بودن

2) شروع از پایان

3) اولویت‌بندی دقیق

4) اندیشیدن با ذهنیت برنده/ برنده (در مقابل ذهنیت برنده/ بازنده)

5) گوش کردن پیش‌تر و بیشتر از حرف زدن

6) تولید سینرژی (انرژی گروهی)

7) بازسازی خویشتن.»


موفقیت از نگاه آنتونی رابینز به آنتونی رابینزِ 48 ساله‌ای که در سمینارهایش روی آتش راه می‌رود و پرفروش‌ترین کتاب‌های «موفقیت» را می‌نویسد و طرف مشورت گورباچف و کلینتون بوده و هنوز هم طرف مشورت بسیاری از رجال سیاسی دنیاست، انتقادات فراوانی وارد است. مثلا می‌گویند او نیمی از شهرتش برمی‌گردد به مباحث «موفقیت در ازدواج» و «موفقیت در برقراری رابطه سالم» و این در حالی است که خودش از زن اولش جدا شده و دارد زن و زندگی دومش را تجربه می‌کند ولی به قول قدیمی‌ها سنگ مفت، گنجشک مفت. امتحانش ضرر ندارد.


 همین امروز از هر که دلتان خواست، سوال کنید: «می‌توانی 3 نویسنده سرشناس «موفقیت» را اسم ببری؟» جواب آن بنده خدا به این سوال شما اگر مثبت باشد، قطعا یکی از سه گزینه‌اش آنتونی رابینز است و لابد قبول دارید که این خودش یک موفقیت است که نویسنده‌ای را به عنوان سرشناس‌ترین نویسنده «موفقیت» دنیا بشناسند. حالا فکر می‌کنید آنتونی رابینز به چه کسی می‌گوید آدم موفق؟ جوابش را بخوانید:‌ «آدم موفق، کسی است که راحت‌ترین راه را برای رسیدن به موفقیت انتخاب ‌کند.» می‌پرسید راحت‌‌ترین راه، چه راهی است؟ می‌گوید: «استفاده از حرف‌ها و تجربیات آدم‌های موفق.» بسیار خوب!

 پس بیایید یکی از حرف‌ها و تجربیات خودش را با هم مرور کنیم: او در آخرین روز ماه دسامبر، در آخرین لحظات سال 2005، در حالی که در شبکه سی‌‌ان‌ان، مهمان ویژه برنامه لری‌کینگ (مجری مشهور این شبکه تلویزیونی) بود، قاطعانه گفت: «من همه چیزی را در زندگی‌ام تجربه کرده‌ام و تو این را خوب می‌دانی، لری! من همه چیزی داشته‌ام؛ از درآمد روزی 400 میلیون دلار گرفته تا سخنرانی برای جمعیت‌های بزرگ و مشورت دادن به عالی‌ترین مقامات سیاسی و دیپلماتیک کشورهای مختلف اما هیچ چیزی به من آن احساس لذت،‌ خوشبختی و موفقیتی را نمی‌دهد که رابطه صمیمانه با همسرم.»موفقیتاز نگاه ریچارد کارلسون ریچارد کارلسون نویسنده‌ای است که لااقل در نوشتنِ پُرفروش‌ترین کتاب‌های «موفقیت»، همیشه موفق بوده است.



 «کاه را کوه نکنید»، عنوان کتابی است که کارلسون در سال 1998 نوشت و خودش را به عنوان پُرفروش‌ترین نویسنده انگلیسی‌زبان معرفی کرد؛ آن هم برای دو سال متوالی. dontsweat.com از همان موقع، سایت رسمی ریچارد کارلسون شد تا تمام آنهایی که از استرس‌های دنیای مدرن، جان به لب شده بودند با او ارتباط بگیرند و نشانی آرامش را از او بخواهند. کارلسون در این کتاب می‌نویسد: «وقتی دالایی لاما جایزه صلح نوبل سال 1989 را دریافت کرد، یک خبرنگار از او پرسید حالا بعد از این جایزه می‌خواهید چه کار کنید؟ و دالایی لاما در پاسخ گفت انگار هر کاری که ما آدم‌ها انجام می‌دهیم، مثلا خانه یا ماشینی می‌خریم، غذایی می‌خوریم، دوستی پیدا می‌کنیم، لباسی تهیه می‌کنیم و حتی به جوایز بزرگی دست پیدا می ‌کنیم، هرگز برایمان کافی نیست! همیشه دنبال بیشتر و بیشتریم در حالی که بیشترها لزوما بهتر نیستند.



 من فقط آرزو می‌کنم که همگی هر چه زودتر بفهمیم که شادی و رضایتمان را نباید در بیرون از خودمان جستجو کنیم.» این آرزوی دالایی لاما همان دغدغه‌ای است که گریبان ریچارد کارلسون را گرفته: «آلفرد دی‌سوزا جملاتی دارد که من هر وقت به یاد آنها می‌افتم، پشتم می‌لرزد. او می‌گوید همیشه در زندگی‌ام موانعی بود که شادی را از من می‌گرفت، همیشه وام‌هایی بود که باید پرداخت می‌شد، همیشه کارِ نیمه‌تمامی بود که باید تمام می‌شد و همیشه چیزی بود که باید به پایان می‌رسید تا زندگی من آغاز شود اما امروز دیگر فهمیده‌ام که این موانع، همان زندگی من بود و من هیچ راهی به شادی نداشتم چرا که هرگز نفهمیدم شادی همان راه بود!» کارلسون، به همین سادگی، پرده را از پیش چشممان کنار می‌زند: «مشکل ما در آنچه نداریم، نیست.

 مشکل ما در حرص و فزون‌خواهی ماست. مشکل ما قانع نبودن است. ما همیشه با بهانه‌هایی که خودمان دست و پا می‌کنیم، شادی امروزمان را به فردا می‌اندازیم و فردا که به آن رسیدیم، بهانه‌ تازه‌ای پیدا می‌کنیم تا رضایت‌مان را به پس‌فردا موکول کنیم و پس‌فردا هم به روزهای دیگر اما برای چشیدن طعم موفقیت و خوشبختی فقط یک راه وجود دارد: باید نگاهمان به زندگی عوض شود. باید خودمان باشیم.»

حرف آخر اگر به سوال اول بحثمان تنها از 4 زاویه نگاه کرده‌ایم، فقط یک علت دارد: حجم صفحه، محدود است! به سوالِ «موفقیت یعنی چه؟ موفق یعنی چه کسی؟» از زوایای فراوانی می‌شود نگاه کرد؛ منتها مساله این است که من و شما باید زاویه نگاه خودمان را پیدا کنیم، باید سنگ‌هایمان را با خودمان وابکنیم و بی‌پرده از خودمان بپرسیم که واقعا از این زندگی چه می‌خواهیم و می‌خواهیم آخرش به کجا برسیم.



 بعضی‌جا‌ها آدم مجبور می‌شود که آستین‌هایش را بزند بالا، دست‌‌هایش را زخمی کند و برود توی دل زندگی. اینجا یکی از همان‌جا‌هاست!      

آداب و رسوم زایمان در کشورهای مشهور دنیا .......


 برترین ها:  از زمانی که اسطوخودوس دم می‌کردند و به زائو ‌می‌دادند مدت‌ها می‌گذرد. دیگر برای پراندن آل، کمتر کسی قیچی به دست می‌گیرد و روی پشت بام خانه زائو جن‌ها را دفع می‌کند. اما بعضی از رسوم زایمان همیشگی است، هنوز با به دنیا آمدن نوزاد پدر نوزاد یا بزرگ فامیل زیر گوشش اذان می‌گوید یا رنگ‌هایی برای زائو انتخاب می‌شود که برایش شگون داشته باشد. 


با کوچک شدن دهکده جهانی، مدرن شدن روش‌های زایمان، کمتر شدن دفعات زایمان و تعداد بچه‌ها، به دنیا آمدن کودک برای هر خانواده‌ایی تبدیل به یک اتفاق مهم شده است، اتفاقی که اکنون در سراسر جهان واکنش یکسانی نسبت به آن وجود دارد. قدم زدن‌های مضطرب پدر‌ها پشت در اتاق زایمان این روز‌ها تبدیل به حضور او در اتاق و کمک به همسر در حال زایمانش شده است، زیرا روان‌شناسان می‌گویند این حضور به بهتر شدن ارتباط بین زن و شوهر و همچنین پدر و فرزند کمک می‌کند. ضمن آن‌که این روز‌ها می‌توان تمام لحظات زایمان را به عنوان یک خاطره بزرگ ثبت کرد، تهیه عکس و فیلم از مراحل زایمان و لحظه به دنیا آمدن نوزاد، یکی از رسومی است که در دنیای مدرن شکل گرفته است. اولین تصویر از نوزاد و بعد نمای بسته از ساعتی که روی دیوار است به نشانه ثبت زمان تولد، از کلیشه‌ای‌ترین اتفاقات جدید زایمان است.  اما به غیر از این رسم جدید که در کشورمان هم به تدریج جای رسم‌های قدیمی‌تر را می‌گیرد، کشورهای مختلف جهان رسوم گوناگونی در زمان بارداری و زایمان دارند که تفاوت‌های ملل و فرهنگ‌ها را نشان می‌دهد.

ژاپن


در گذشته رسم نبود کسی به غیر از پزشک و پرستار در اتاق زایمان حضور داشته باشد، اما این روز‌ها در ژاپن هم مثل بقیه نقاط دنیا پدر‌ها در اتاق زایمان حضور دارند و شاهد به دنیا آمدن نوزادشان هستند. با این حال هنوز مانند گذشته، فریاد زدن زن هنگام زایمان چندان پسندیده نیست و مادران دردشان را با ناله‌های خفه شده یا گاز گرفتن پارچه‌ای که در دهان دارند، نشان می‌دهند. از نظر ژاپنی‌ها، فریاد زدن زن هنگام زایمان باعث شرمساری خانواده‌اش می‌شود.  در ژاپن معمولا رسم بر این است که خانم‌ها برای زایمان طبیعی حداقل یک هفته در بیمارستان بمانند. بعد از زایمان زائو‌ها اجازه ندارند نوزادشان را شب‌ها در کنارشان داشته باشند، اما این رسم هم با فراگیر شدن بیمارستانی غربی در ژاپن در حال کنار گذاشته شدن است و مادر و نوزاد بعد از زایمان در یک اتاق نگهداری می‌شوند.

بعد از زایمان معمولا بند ناف نوزاد در یک جعبه چوبی نگهداری می‌شود و مادر اجازه ندارد تا یک هفته مو‌هایش را بشوید. مادر بعد از زایمان به مدت 20 تا 30 روز به منزل پدری‌اش می‌رود تا مادربزرگ روش نگهداری از فرزند به دنیا آمده را به دخترش یاد بدهد.


 

ایران


در کشور پهناور ما به خاطر تنوع نژاد‌ها و قومیت‌ها و همچنین پراکندگی جمعیت، آداب و رسوم مختلفی برای زایمان و دوران بارداری وجود دارد. از مناطق بختیاری و عشایر آن‌که قابله‌ها همه کارهای زایمان را تا بریدن بند ناف انجام می‌دادند تا اقوام لر ساکن شوش که هنگام زایمان در زیر نشیمن زائو کاه و خاکستر گرم می‌ریختند. در خوزستان رسم بر این بود که هنگام زایمان برای دور کردن آل که جن مادران باردار بود، قیچی، نمک و پنجه گرگ بالای سر زائو به دیوار می‌آویختند و بعد از به دنیا آمدن نوزاد هم پیازی را به سیخ می‌کشیدند و کنار نوزاد قرار می‌دادند. بختیاری‌های ایذه معمولا اسم اقوام نزدیک نوزاد را بر نوزاد قرار نمی‌دهند زیرا آن را بد شگون می‌دانند.

ترک‌های آذربایجان هم در گذشته رسم داشتند هفتمین روز به دنیا آمدن نوزاد را جشن بگیرند. این کار به دلیل به سلامت رد کردن 6 روز اول زندگی نوزاد بود و به آن «یدی گئجه» می‌گفتند. این مراسم این‌گونه شروع می‌شد که نزدیک غروب، دور تا دور رختخواب مادر و نوزاد را با ریسمانی سیاه‌رنگ که از موی بز تهیه می‌شد، حصار می‌کشیدند. این کار و همچنین قرار دادن کاسه مسی و چاقو از‌‌ همان روز اول بالای سر مادر برای دور کردن جن زایمان یا آل بود که در اصطلاح محلی به آن «آل آروادی» می‌گویند. معمولا در کنار کاسه مسی و چاقو، تکه نانی نیز به یمن برکت و روزی نوزاد، قرار می‌دادند. هنوز هم در آذربایجان این مراسم به صورت نمادین و در خانواده‌های سنتی انجام می‌شود.


 

چین


چینی‌ها بیشترین رسوم و قوانین را در زمان بارداری و زایمان دارند. یک مادر باردار چینی حق ندارد زمان بارداری حتی افکار بد و ناراحت کننده داشته باشد و باید شعر و نوشته‌های خوب و مناسب بخواند زیرا چینی‌ها معتقدند افکار مادر هم می‌تواند بر شخصیت جنین تاثیر داشته باشد. چینی‌ها به هیچ وجه قبل از به دنیا آمدن نوزاد جشن یا مهمانی نمی‌گیرند و به مادر هدیه نمی‌دهند و همه هدایا و مهمانی‌ها باید بعد از به دنیا آمدن نوزاد باشد. تنها هدیه‌ای که قبل از تولد نوزاد به مادر داده می‌شود از طرف مادربزرگ نوزاد است. یک ماه قبل از زایمان بسته‌ای حاوی یک دست لباس سفید نوزاد برای مادر فرستاده می‌شود. مادر بزرگ تا 3 روز بعد از زایمان به دیدن نوزاد نمی‌رود اما بعد از 3 روز با بسته بزرگتری از لباس‌های نوزادی باید به دیدن مادر و کودک نورسیده‌اش برود.

پدر نوزاد برای اعلام تولد فرزندش، برای اقوام کمی پول می‌فرستد. برای آرام کردن نوزادان پسر، پدرهای چینی بعد از به دنیا آمدن نوزاد یک عدد تیر چوبی کوچک می‌تراشند و کنار گهواره نوزاد می‌گذارند.


 

مصر


7 روز بعد از به دنیا آمدن نوزاد، والدین نوزاد مراسمی برگزار می‌کنند که در آن نام کودک انتخاب می‌شود. در این مراسم به نوزاد یک کادوی مذهبی مانند قرآن هدیه می‌شود و خانواده پدر به مادر نوزاد جواهر یا طلا هدیه می‌دهند.


 

هند


در زمان زایمان رسم بر این است که مادر مو‌هایش را باز کند و به هیچ وجه موی بافته و زیورآلات طلا یا جواهر نداشته باشد. همه درهای خانه‌ای که در آن زایمان انجام می‌شود باید باز باشد و بعد از زایمان بند ناف برای مدتی به آهستگی دور گردن نوزاد قرار داده می‌شود.


 

آمریکا


پدر‌ها باید چند ماه قبل از به دنیا آمدن کودک همراه مادر به کلاس‌های آموزش نگهداری از نوزاد بروند. در این کلاس‌ها حتی به پدر و مادر آموزش داده می‌شود زمان نزدیک شدن زایمان و به وجود آمدن دردهای زایمان چطور رفتار کنند و چطور به مادر آرامش بدهند. وظایف روز زایمان هم تقسیم شده است. پدر از چند روز قبل کیف مخصوص بیمارستان را آماده کرده است و باید یک بالش مخصوص مادر هم به همراه داشته باشد. در آمریکا والدین ترجیح می‌دهند پدر هم در زمان به دنیا آمدن نوزاد در کنار مادر حضور داشته باشد و بند ناف توسط پدر قطع شود. در آمریکا رسم بر این است که پدر بعد از زایمان به مادر هدیه بدهد.


 

تایلند


در تایلند زمانی که زایمان به مشکل بر می‌خورد، کمی آب مقدس روی شکم مادر می‌ریزند. هنگام زایمان رسم بر این است که همه در‌ها و پنجره‌ها باید باز باشد و مادر باید به سمت شرق باشد. در گذشته و در روستا‌ها رسم بر این بود که پدر هنگام زایمان در کنار زائو حضور نداشته باشد و به جمع‌آوری هیزم بپردازد و آن‌ها را در غرب اتاقی که زائو در حال زایمان است، جمع کند. از عقاید عجیب زایمان در تایلند این بوده که نوزادانی که هنگام زایمان بند ناف به دور گردن‌شان گره خورده باشد، بسیار خوش شانس و با اقبال بلند محسوب می‌شوند.


 

مکزیک


برخلاف هند، در این کشور همه درهای خانه‌ای که نوزاد به دنیا می‌آید باید بسته باشد تا ارواح خبیث به بدن نوزاد یا مادر راه پیدا نکنند. از دیگر رسوم مکزیکی‌ها مانند بقیه اقوام بومی آمریکا، دادن عصاره ریشه گیاهان دارویی به مادر برای کم کردن درد و همچنین تسهیل فرآیند زایمان است.



هوش مــادرزادی است یــا اکــتسابی؟ ....


برترین ها:  چرا برخی از انسان‌ها با هوش‌تر هستند؟ چرا نسل‌های جدید باهوش‌تر از نسل‌های گذشته‌اند؟ این سوال‌ها بدون شک به ذهن هرکدام از ما آمده و ما هم همیشه در پی پاسخ به آن‌ها بوده‌ایم.


گاهی پیش آمده که در جمع حضور داریم و در آنجا صحبت از باهوش بودن و کنجکاو بودن نسل جدید به میان آمده است. آیا در گذشته بچه‌ها از نظر سطح هوش و کنجکاوی نسبت به بچه‌های نسل امروز در سطح پایین‌تری قرار داشتند؟ در گذشته استفاده از امکانات پیشرفته تکنولوژی مانند زمان حال نبوده است. در گذشته پدران و مادران فکر می‌کردند بچه‌ها در نخستین روزهای تولدشان نسبت به محیط اطراف‌شان کمترین توجه را دارند و تا 3 تا 4 سالگی درک درستی از اطراف خود ندارند. بنابراین در زمینه کمک به تقویت رشد ذهنی کودکان خود هیچ‌گونه تلاشی انجام نمی‌دانند و تمام بار و مسئولیت آموزشی کودکان بر عهده آموزش و پرورش بود. امروزه بسیاری از محققان بر این باورند که بیشترین تاثیرات و پرورش رشد ذهنی کودکان در‌‌ همان سال‌های اولیه شکل کامل می‌یابد و نقش والدین بسیار مهم‌تر و اساسی‌تر است، زیرا ابتدایی‌ترین آموزش‌ها از درون خانواده شکل می‌گیرد و چه بسا همین آموزش‌های ابتدایی است که در شکوفا‌تر شدن خلاقیت‌ها و کنجکاوی‌ها و ایجاد انگیزه در کودکان نقش به سزایی دارد. همه ما می‌دانیم که رشد و تکامل قابل توجه مغز در‌‌ همان نخستین سال‌های زندگی کودک شکل می‌گیرد و والدین می‌توانند بیشترین سهم را در رشد و پرورش ذهنی کودکان داشته باشند. براساس تحقیقات انجام گرفته برخی از فرآیند‌های شکل‌گیری هوش، ذاتی و بر پایه عوامل ژنتیک بوده و برخی دیگر اکتسابی است و بر اثر فرآیند رشد در سال‌های نخست زندگی کودک و نوجوان شکل می‌گیرد. این فرآیند رشد ذهنی با رشد جسمی کودک همراه است و هرچه سن کودک بالا‌تر می‌رود، رشد ذهنی او نیز بیشتر تکامل می‌یابد. عوامل دیگری مانند تعلیم و تربیت، تغذیه، پرورش ذهنی، محل سکونت و همچنین شرایط آب  و هوایی هم در پرورش ذهن کودکان نقش مهمی دارند. بنابر تحقیقات اعلام شده از سوی مراکز علمی متاسفانه این روزها آلودگی هوا و به ویژه وجود سرب موجود در هوا هوش کودکان را کم کرده که اثرات بدی بر سیستم عصبی آن‌ها وارد می‌کند و در دراز مدت اثرات جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد. این امر حتی جنین مادران باردار را نیز تهدید می‌کند. در هر صورت می‌توان گفت قسمتی از هوش اکتسابی بوده و والدین می‌توانند در ارتقا آن کوشا باشند. براساس یافته‌های دانشمندان حتی در زمان بزرگسالی هم می‌توان هوش را از مرحله ذاتی بودن به مرحله اکتسابی بودن کشاند. یعنی حتی می‌توان در بزرگسالی هم شانس باهوش شدن را تجربه کرد و هوش خود را بالا برد


 

توصیه‌هایی به والدینی که دوست دارند فرزندی باهوش‌تر داشته باشند

 

  • با او بازی‌های فکری انجام دهید. این‌گونه بازی‌ها ذهن کودک را درگیر می‌کند و او با انجام آزمون و خطا به نتیجه مطلوب می‌رسد که برایش لذت‌بخش می‌شود. بازی‌های فکری که مخصوص سن‌های مختلف تعریف شده برایش تهیه کنید. پازل و لگو نمونه‌های خوبی هستند. (برای سنین 2سال به بالا)
  • ورزش و تغذیه کامل را فراموش نکنید. رژیم غذایی مناسب برای رشد کودک از مهم‌ترین عوامل است زیرا مواد غذایی و ویتامین‌ها نقش بسیار مهمی در رشد و تکامل سیستم عصبی و مغزی دارند. همان‌گونه که می‌گویند عقل سالم در بدن سالم نهفته است، هرچه رسیدگی به متابولیسم بدن بالا‌تر باشد، رشد ذهنی و مغزی نیز کامل‌تر صورت می‌گیرد.
  • او را به انجام فعالیت‌های هنری تشویق و ترغیب کنید زیرا این امر ذوق و کنجکاوی او را نسبت به محیط اطرافش بیشتر می‌کند. از اسباب بازی‌های رنگارنگ استفاده کنید و او را با کشیدن نقاشی آشنا کنید.
  • برای پرورش هوش کودک از موسیقی نیز می‌توانید استفاده کنید، زیرا یکی از ارزشمند‌ترین ابزارها در بالا رفتن بهره هوشی کودکان موسیقی است. موسیقی از‌‌ همان روزهای نخست می‌تواند در شکل‌گیری اتصالات رشته‌های عصبی نقش بسیار فزاینده‌ای داشته باشد. از همان لالایی‌هایی که برای کودک خوانده می‌شود تا شعرهایی که جنبه آموزشی دارد، همه در بالا رفتن هوش او موثر هستند.
  • از تکنولوژی روز برای بالابردن سطح آگاهی‌های او استفاده کنید و به او بیاموزید نحوه استفاده درست از هر وسیله‌ای چگونه است. مثلا نحوه استفاده صحیح از  کامپیو‌تر را برای او بازگو کنید. او باید درک کند این وسیله تنها برای بازی او نیست و او می‌تواند نکات آموزشی را نیز به سادگی از طریق این وسیله آموزشی یاد بگیرد.
  • سعی کنید ذهن کودک را درگیر مسائل روز کنید. او را با اختراعات جدید آموزشی، بازی‌های آموزشی جدید و به طور کلی با تکنولوژی جدید آشنا کنید. در این صورت می‌توانیــد بازی‌های کامپیوتری او را نیز مدیریت کنید.
  • برای او کتاب‌های علمی که در سطح درک و فهم او در بازار موجود است، بخوانید تا از‌‌ همان ابتدا ذهن او را نسبت به مسائل علمی بیدار و فعال کنید.
  • او را مورد احترام قرار دهید و به او به عنوان فردی موثر و خلاق نگاه کنید. حتی زمانی که نقاشی‌های او در حد خط‌های مبهم و بی‌معنا هستند، به او نشان دهید به او اعتقاد دارید. در این صورت او  نیز در ذهن خود می‌پروراند که می‌تواند.

 


اگر مسواک نزنید نابارور می شوید ! .......


 برترین ها:  آیا می‌دانستید دلیل ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خطرناک مانند سکته، دیابت، ناباروری، آلزایمر و... مسواک نزدن است؟!


برای بسیاری از مردم رفتن به دندانپزشکی یکی از ترسناک‌ترین تجربه‌های دنیاست. اما تحقیقات نشان می‌دهد، درمان پوسیدگی دندان‌ها و توجه به سلامت و بهداشت دهان نه فقط برای داشتن دندان‌های سفید و زیبا مفید است بلکه می‌تواند جان انسان‌ها را از خطر مرگ نجات دهد. مراجعه مرتب به دندانپزشک، مسواک زدن منظم و داشتن دهان پاکیزه طول عمر را افزایش داده و از بسیاری از بیماری‌های خطرناک مانند کم‌خونی و سکته پیشگیری می‌کند. دانشمندان هر روز رابطه تازه‌ای را بین یکی از بیماری‌های مرتبط با لثه و دیگر بیماری‌های مزمن پیدا می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد، مسواک نزدن می‌تواند باعث ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن و خطرناک مانند سکته، حمله قلبی، دیابت، فشار خون بالا و حتی ناباروری شود. آمارها تخمین زده می‌شود نیمی از جمعیت جهان به یکی از انواع بیماری‌های لثه دچار باشند. ولی خبر خوب این است که اگر یک فرد مسواک زدن را شروع کند و به فکر درمان پوسیدگی‌ دندان‌های خود بیفتد این عوامل خطرزا به‌تدریج برطرف می‌شود و حتی ممکن است بعضی از بیماری‌های او به طور کامل درمان شوند. به گفته «دکتر دامین والمزلی» از سازمان دندانپزشکی انگلستان بیشتر بیماری‌های مرتبط با لثه درمان‌پذیر هستند و البته با رعایت نکات بسیار ساده می‌توان از درصد زیادی ازآنها پیشگیری کرد. در این مطلب سعی می‌کنیم بیماری‌هایی را معرفی کنیم که درصورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ممکن است در آینده نزدیک سراغ شما بیایند. می‌توانید با انجام کارهای بسیار ساده مانند دو بار مسواک زدن در روز، محدود کردن استفاده از نوشیدنی‌های شیرین، سیگار نکشیدن و مراجعه به دندانپزشک هر دو سال یک بار تا حد زیادی از ابتلا به آنها پیشگیری کنید.
 



بیماری قلبی و سکته


معمولا بیماری‌های لثه با تشکیل پلاک‌ها روی دندان شروع می‌شوند. این پلاک‌ها لایه چسبنده‌ای هستند که از غذا و باکتری تشکیل شده و می‌توانند باعث خونریزی لثه‌، تورم و ایجاد بیماری در آن شوند.محققان دانشگاه نیویورک اثبات کرد‌ه‌اند درمان این لثه‌های متورم با استفاده از جرم‌گیری، استفاده از دهانشویه‌ها و ژل‌های آنتی‌بیوتیک به‌طور قابل توجهی می‌تواند تشکیل پروتئین‌های «سی‌ری‌اکتیور» و «فیبرینوژن» را کاهش دهد.


 بالا رفتن میزان این پروتئین‌ها در خون احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را هم به‌شدت افزایش می‌دهد. در یکی دیگر از تحقیقات، پزشکان بیمارستان و دندانپزشکی سیدنی دندان‌های خراب 70 فرد مبتلا به بیماری‌های پیشرفته‌ لثه را کشیدند و متوجه شدند ظرف مدت کوتاهی میزان این ترکیب‌های خطرناک در بدن آنها به‌طور شگفت‌آوری کاهش پیدا کرد.

به‌نظر می‌رسد باکتری‌های موجود در این پلاک‌های دندانی می‌توانند به راحتی وارد جریان خون شده و بعد از وارد شدن به اعضای حیاتی بدن انسان در آنها ایجاد عفونت می‌کنند. همچنین این باکتری‌ها توانایی مسدود کردن جریان خون در رگ‌های قلبی را دارند که در موارد شدید خطر ایست قلبی را در افراد مسن افزایش می‌دهند.

تحقیقات روی 9 هزار زن بالغ نشان داد احتمال ابتلا به حمله قلبی در زنانی که دچار بیماری‌های لثه هستند تا دوبرابر نسبت به دیگران بیشتر است. در یک مطالعه دیگر هم مشخص شد، اشخاصی که کمتر از 21 دندان در دهان خود دارند با احتمال 65 درصد بیشتر به حمله قلبی دچار می‌شوند و یک فرد سالم باید 32 دندان در دهانش داشته باشد.


 

فشار خون بالا


مطالعات دانشمندان دانشگاه آتن اثبات کرده است رابطه مستقیمی بین بیماری‌های لثه و افزایش فشار خون در انسان‌ها وجود دارد.

افزایش فشار خون می‌تواند اعضای مختلفی از جمله قلب، عروق خونی، کلیه‌ها و مغز را تحت‌تاثیر قرار دهد. از این بیماری با عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود زیرا بیشتر اوقات بدون علامت است و فرد تا مدت‌ها متوجه وجود آن در بدن خود نمی‌شود. جالب است بدانید نزدیک به 95درصد از مردم در زندگی خود به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند. اما درجات آن در هر فرد با توجه به شیوه زندگی، میزان فعالیت بدنی و وزن متفاوت است. در این بین افرادی که دندان‌های زرد و پوسیده دارند و با مسواک زدن بیگانه هستند باید حتما منتظر ابتلا به فشارخون بالا باشند.


 

بیماری‌های ریوی


دانشمندان در آخرین تحقیقات خود متوجه ارتباط قدرتمندی بین بهداشت دهان و ابتلا به بیماری انسداد ریوی مزمن یا COPD شدند. در این بیماری که چهارمین عامل مرگ و میر در ایالات‌متحده به شمار می‌آید عملکرد سیستم تنفسی به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند و ریه‌ها به مرور زمان تخریب می‌شوند. COPD معمولا با علائمی مانند سرفه‌های مزمن، تنگی نفس، وجود خلط ضخیم و خس‌خس در نفس شناخته می‌شود و از مهم‌ترین عوامل ابتلا به آن می‌توان به آلودگی هوا و سیگار کشیدن اشاره کرد. محققان معتقدند، باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند وارد ریه شده و هر چند وقت یک بار باعث بروز عفونت در این قسمت بسیار حساس بدن شوند. متاسفانه این باکتری‌ها می‌توانند به سرعت تقسیم شده و بخش زیادی از ریه‌ها را فرا بگیرند، به همین دلیل افرادی که دچار بیماری‌های ریوی و تنفسی هستند باید بیشتر از دندان‌های خود محافظت کنند.


 

 

دیابت


آمارها نشان می‌دهد، میزان ابتلا به بیماری‌های لثه در افرادی که دیابت دارند تا سه برابر بیشتر است. براساس تحقیقات انجام شده توسط موسسه ملی بیماری‌های کلیه و دیابت ایالات‌متحده، هر قدر وضعیت بهداشت دهان و دندان در یک فرد بدتر باشد، احتمال ابتلای او به دیابت و مرگ و میر بر اثر این بیماری‌افزایش پیدا می‌کند. البته این ارتباط دو طرفه است، یعنی دیابت هم می‌تواند روی سلامت لثه‌ها تاثیر منفی گذاشته و سرعت خراب شدن دندان‌ها را افزایش دهد. دیابت خطرناک‌ترین بیماری غیرساری در جهان است. متاسفانه این بیماری علائم زیادی ندارد و در موارد حاد حتی ممکن است باعث از کار افتادن اندام‌های حیاتی بدن، نابینایی و حتی قطع عضو شود.


 

تولد زودرس نوزادان


متاسفانه عوارض مسواک نزدن مادران می‌تواند شامل حال فرزندان آنها هم شود. بررسی‌های انجام شده توسط محققان دانشگاه آلاباما نشان می‌دهد، احتمال تولد زودرس نوزادان در زنان بارداری که بهداشت دهان خود را رعایت نمی‌کنند، بیشتر است. عفونت‌های لثه می‌تواند باعث افزایش پروستاگلاندین و دیگر ترکیبات شیمیایی شود که در روند بارداری یک زن سالم اختلال ایجاد می‌کند.
البته این موضوع جای نگرانی ندارد و با مسواک زدن می‌توان تا حد زیادی از آن را پیشگیری کرد؛ برای مثال احتمال تولد زودرس نوزادان در زنانی که قبل از رسیدن به هفته 35بارداری به دندانپزشک مراجعه کرده و اقدام به درمان بیماری‌های دندانی خود کرده‌اند تا 84 درصد نسبت به زنان دیگری که این کارها را انجام نداده‌اند کمتر است.


 


آلزایمر


2 سال پیش محققان دانشگاه کلمبیا مطالعاتی را روی تعدادی از مردانی که بالای 60 سال داشتند انجام دادند و متوجه شدند، سالمندانی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند، به‌طور مرتب مسواک نمی‌زنند یا لثه‌های بیمار دارند مشکلات بیشتری در به یاد آوردن نام‌ها و اتفاقات دارند. بر اساس گزارش محققان کالج کینگ در لندن، بیماری‌های لثه می‌تواند باعث افزایش تورم در مغز شده و منجر به ترشح یک پروتئین خاص در مغز شود. این پروتئین آمیلوید نام دارد و با حمله به سلول‌های مغزی به آنها آسیب می‌رساند.


 

آرتروز


معمولا بیماری آرتروز، خود را با تورم و احساس داغ شدگی در مفاصل بدن نشان می‌دهد. به تازگی دانشمندان آلمانی متوجه شدند، افرادی که لثه‌های متورم دارند با احتمال 10 برابر بیشتر از افراد سالم به این بیماری دچار می‌شوند.البته درصورتی که فرد بیمار لثه‌های خود را درمان کند به‌تدریج علائم بیماری آرتروز هم برطرف خواهد شد. میزان ترکیبات مضر در خون افرادی که با مراجعه به دندانپزشک پلاک‌های دندانی خود را برطرف کنند، بعد از 6 هفته به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و همراه با آن درد مفاصل هم کمتر می‌شود. به تازگی توجه جهانی نسبت به ارتباط بین بیماری‌های لثه و آرتروز افزایش پیدا کرده است و بر همین اساس تعداد زیادی از کشورها تلاش می‌کنند مردم خود را به رعایت بهتر بهداشت دهان و دندان تشویق کنند. باکتری‌های چسبیده به دندان‌ها پروتئین‌هایی را داخل جریان خون ترشح می‌کنند که باعث تحریک سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود و خود را با دردهای مفصلی نشان می‌دهد.


 

سرطان


شاید عجیب به‌نظر برسد اما واقعیت این است که مسواک‌نزدن هم می‌تواند خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان‌ها را در انسان بیشتر کند. به‌طور کلی افرادی که به بهداشت دندان و لثه‌های خود توجه نشان می‌دهند با احتمال 14 درصد کمتر به سرطان دچار می‌شوند.  در بعضی موارد، ارتباط بین بیماری‌های لثه و سرطان بسیار بیشتر است. برای مثال یک فرد با دندان‌های خراب و لثه‌های متورم با احتمال 49 درصد بیشتر از دیگران ممکن است به سرطان کلیه دچار شود. احتمال ابتلای این شخص به سرطان‌های لوزالمعده و خون هم به‌ترتیب 54 و 30 درصد نسبت به سایرین بیشتر است. به‌نظر می‌رسد تورم و بیماری‌های مزمن لثه می‌تواند منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن انسان شده و سلول‌های او را در برابر تومورهای سرطانی آسیب‌پذیر کند. بعضی دیگر از محققان هم معتقدند، باکتری‌های موجود در پلاک‌های دندانی به‌طور مستقیم می‌تواند منجر به تولید بافت‌های سرطانی در اعضای حیاتی بدن شوند.



پوکی استخوان


در افرادی که مسواک نمی‌زنند به‌تدریج استخوان‌های دندان که در ریشه آن قرار گرفته‌اند تحلیل رفته و از بین می‌روند. این عامل باعث از بین رفتن بافت نرم لثه در اطراف دندان شده و در نهایت باعث تخریب کامل دندان می‌شود. این وضعیت در بعضی از مبتلایان به بیماری لثه می‌تواند نشان‌دهنده ابتلای آنها به بیماری پوکی استخوان باشد. در افراد مبتلا به این بیماری تراکم استخوانی به‌تدریج کاهش پیدا کرده و استخوان‌ها به‌تدریج ضعیف می‌شوند.این موضوع به خصوص در میان زنان بالای 50 سال اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بعد از رسیدن به سن یائسگی، تراکم بافت استخوانی در زنان کاهش می‌یابد که یکی از دلایل اصلی آن ایجاد تغییرات هورمونی در بدن است. دانشمندان معتقدند، زنانی که زیاد به دندانپزشک مراجعه می‌کنند، حتما باید یک بار آزمایش تراکم استخوان را هم انجام دهند تا از ‌ابتلا نداشتن خود به پوکی استخوان اطمینان پیدا کنند.


 

 چگونه به‌طور صحیح مسواک بزنیم؟

 


 1.سر مسواک را مطابق شکل روی دندان‌های خود قرار دهید و سپس مسواک را طوری بچرخانید که زاویه بین سر آن و خط فاصل بین دندان و لثه 45 درجه شود. از دندان‌های عقب سمت چپ شروع کنید و درحالی‌که مسواک را در دایره‌های کوچک می‌چرخانید به آرامی به جلو بیایید. این حرکت را حداقل 20 ثانیه انجام دهید.


 2.با همین روش به سمت دندان‌های جلو بیایید و به آرامی به سمت دیگر فک خود حرکت کنید. فراموش نکنید که در تمام این مدت، مسواک باید به شکل چرخشی روی دندان­ ها حرکت کند. بعد از تمام شدن سطح جلویی دندان‌های فک بالا، سطح پشتی دندان‌ها را نیز به این شکل مسواک بزنید و سپس سراغ فک پایین بروید.


 3. برای شستن قسمت پشتی دندان‌های جلویی مطابق شکل مسواک را قرار دهید و باز هم با حرکت چرخشی مسواک را حرکت دهید.


 4.همین کار را برای دندان‌های جلویی فک پایین هم تکرار کنید.


 5. بعد از کشیدن مسواک روی سطوح جلویی و پشتی دندان‌ها، مسواک را بالای دندان قرار داده و باز هم به شکل چرخشی سومین سطح را تمیز کنید.


 6. در انتها با شستن زبان، کار مسواک زدن به پایان می‌رسد. با اینطور مسواک زدن هم باکتری‌های روی زبان از بین می‌روند و هم نفس شما خوشبو می‌شود.


10 بیمـاری ناشــی از آفتـاب .......



 برترین ها:  دراز کشیدن یا حتی راه‌رفتن در آفتاب شاید برای خیلی‌ها لذت بخش باشد و برای یک مدت کوتاه نیز رنگ و جلوه خاصی به پوست دهد و آن را زیباتر کند اما باید بدانید ماندن بیش از اندازه در آفتاب می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور، مشکلات عدیده‌ای را برای شما به وجود بیاورد؛ از جمله آسیب‌های سلولی چروک‌های زودهنگام، لک‌های پیری و در نهایت از همه وحشتناک‌تر سرطان پوست که نوع ملانوما آن می‌تواند کشنده هم باشد. شما چندگونه از این عوارض ناشی از آفتاب گرفتن بیش از اندازه را دیده‌اید و با خطرات ناشی از آن آشنا هستید؟

 

 

چند رنگ شدن پوست



  وقتی دیگر پوست یکنواخت نیست

آفتاب گرفتن بیش از اندازه رنگدانه‌های پوستی را نیز تحریک می‌کند و در نتیجه این تحریک بعضی از مناطق تیره‌تر می‌شود و بعضی مناطق همان روشن باقی می‌ماند. آفتاب می‌تواند تغییرات همیشگی را در رگ‌های خونی کوچک ایجاد کند و به پوست ته مایه قرمزی بدهد.البته به وجود آمدن کک و ‌مک‌ها را نیز نباید فراموش کرد که در افراد با پوست روشن دیده می‌شود، کک و مک‌ها همیشه نشانه ای از آسیب آفتاب است بنابراین نیازمند محافظت از نور آفتاب هستند.


 

پیری پوست


  جوان‌هایی که پیر می‌شوند

باید بدانید بیش از 80 درصد پیری زودرس پوست ناشی از برنزه کردن است به خصوص کسانی که قبل از 18 سالگی پوستشان را برنزه می‌کنند، چون اشعه فرابنفش خورشید به فیبرهای پوستی؛ یعنی الاستین آسیب می‌زند و وقتی الاستین‌ها از کار می‌افتند پوست شل می‌شود، کش می‌آید و قدرت این را هم ندارد که به وضعیت اولیه بازگردد.


 

  لکه?های قهوه?ای پیری


وقتی دیگر دست‌های زیبایی نخواهید داشت

وقتــــی روی دست‌ها پر از لکه‌ای ریز قهوه ‌ای می‌شود نباید فکر کنید چون سنتان بالا رفته آنها پدید آمده‌اند، البته در دوران پیری این لک‌ها بیشتر می‌شود. اما علت اصلی این لک‌ها تابش نور آفتاب است، در نتیجه در مناطقی از پوست پدید می‌آید که نور آفتاب بدون واسطه به آنها می‌تابد؛ مثل دست‌ها، صورت، قفسه سینه. شاید کرم‌های لایه‌بردار یا روشن‌کننده تا حدی آنها را کم‌رنگ کند اما هرگز آنها را از بین نمی‌برد.


 

لکوپلاکی


  لکه‌های مخاطی آزاردهنده

«لکوپلاکی» به ضایعات برجسته سفید رنگ در داخل دهان (روی زبان یا مخاط دهان) گفته می‌شود که محکم به زیر چسبیده است و قابل جدا کردن نیست. این ضایعات را در بعضی بیماری‌های پوستی، به دنبال عفونت قارچی، در اثر دندان‌های پوسیده و شکسته که لبه تیز دارند، در بیماران مبتلا به ایدز و سیگاری‌ها می‌توان دید. این لکه‌های سفید مخاطی در صورت درمان نشدن و به ویژه ادامه مصرف سیگار تبدیل به سرطان سلول‌های سنگفرشی می‌شوند.


 

کراتوز آفتابی


می تواند نشانه ایی از شروع سرطان باشد

زایده های کوچک قرمز یا قهوه ای فلس مانند یا حتی لکه های بزرگ رنگی می تواند به دلیل قرار گرفتن زیاد در آفتاب به وجود بیاید به خصوص روی سر،گردن یا دست ها این زایده ها می تواند نشانه ای از شروع سرطان باشد و معمولا بعد از 40 سالگی به وجود می آید اما این را هم ذکر کنم که جوان تر ها ممکن است دچار این عارضه شوند



کراتوز آفتابی لب

 


  وقتی لب‌ها درگیر می‌شوند

کراتوز آفتابی نیز عارضه‌ای است که معمولا روی لب پایین به وجود می‌آید. زایده‌های فلس مانند یا خشکی‌های طویل و ترک خوردن لب‌ها ممکن است اتفاق بیفتند. البته در موارد شایعی هم ممکن است لب‌ها ورم کنند و شکل طبیعی خود را از دست بدهند. اگر این عارضه درمان نشود می‌تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند. سرطانی که روی کراتوز آفتابی ایجاد می شود خطرناک‌تر از سرطان پوست بوده و در یک‌ونیم موارد ممکن است به اعضای داخلی گسترش یابد.




سرطان سلول‌های پایه‌ای


شایع ترین نوع سرطان پوستی را بشناسید

سرطان سلول های پایه ای معمولا به شکل یک برجستگی کوچک است که بیشتر روی گردن، سر ودست ها ایجاد می شود البته گاهی این سرطان روی تنه به شکل لکه های قرمز رنگ دیده می شود ودر سفید پوستان شایع ترین نوع سرطان پوستی به شمار می آید .
بیمارانی که به این سرطان مبتلا می شوند معمولا پوست روشنی دارند و معمولا رنگ چشم ها و مو های آنها روشن است پوست این افراد در مقابل آفتاب می سوزد و برنزه نمی شود   


 

سرطان سلول‌های سنگفرشی


  این سرطان به سرعت منتشر می‌شود

سرطان سلول‌های سنگفرشی ممکن است به شکل یک برآمدگی یا یک لکه پوسته دار قرمزرنگ بروز کند. این سرطان دومین سرطان شایع پوستی در بیماران با رنگ پوست روشن است. سرطان سلول‌های اسکواموس در هر جایی از بافت پوششی از جمله مخاط‌ها ممکن است بروز کند، اما در نواحی باز پوست که در تماس با آفتاب هستند بیشترین شیوع را دارد (مثل صورت، گردن، پوست بدون موی سر، دست‌ها، شانه ها، بازوها و ناحیه پشت). سرطان‌هایی که روی لب، پوشش های مخاطی، زخم‌های مزمن و ضایعات التهابی پوست ایجاد می‌شوند، شانس بیشتری برای انتشار دارند.


 

مالانوما

 


  واقعا کشنده است

این نوع سرطان پوست، یعنی ملانومای بدخیم کشنده‌ترین نوع سرطان‌های پوستی است که از سلول‌های رنگدانه ساز پوست (ملانوسیت‌ها) منشاء می‌گیرد. در این بیماری، سلول‌های سرطانی همچنان به رنگدانه سازی ادامه می‌دهند، بنابراین در این نوع سرطان سایه‌های مختلفی از رنگ‌های قهوه‌ای روشن، قهوه‌ای یا سیاه دیده می‌شود. البته ملانوما گاهی می‌تواند سفید یا قرمز باشد. ملانومای بدخیم تمایل زیادی برای انتشار به سایر اعضای بدن دارد، بنابراین تشخیص و درمان آن در مراحل اولیه بسیار اهمیت دارد. تماس‌های شدید و طولانی با آفتاب به خصوص در مواردی که آفتاب‌سوختگی ایجاد شده باشد، مهمترین عامل موثر در ایجاد ملانوماست و باید از آن پیشگیری کرد.


 

ناخنک


 وقتی آفتاب چشم‌ها را هدف می‌گیرد

به دلیل نازک شدن لایه ازن و عبور بیش از حد مجاز امواج فرابنفش، قرار گرفتن در معرض نورخورشید از ساعت 10 تا 14 بدون عینک آفتابی استاندارد برای چشم ها مضر بوده و سبب بروز بیماری ناخنک می‌شود.بیماری ناخنک به صورت بروز ضایعه گوشتی از سمت بینی و از داخل چشم روی قرنیه دیده می‌شود. این ضایعه ابتدا به صورت زرد رنگ و گرد دیده می‌شود و کم‌کم رگ‌های زیادی در داخل آن ایجاد و به صورت گوشتی بروز می‌کند.

بروز این عارضه بر چشم سبب قرمزی، ریزش اشک، احساس جسم خارجی در چشم، آستیگمات شدید، لک قرنیه و کاهش دید و در برخی موارد نابینایی می‌شود. البته  آلودگی هوا و ریزگردها نیز در تسریع بروز این عارضه بر چشم نقش موثری دارد.
تنها راه پیشگیری از بروز این عارضه بر چشم استفاده از عینک‌های آفتابی استاندارد و قرار نگرفتن در معرض نور خورشید در ساعات گفته شده است.


چه بستنی و چهساندویچی بخوریم تا بیمار نشویم؟ ...

 برترین ها:  فصل تابستان آغاز شده؛ مدرسه‌ها تعطیل می‌شود، خانواده‌ها به مسافرت می‌روند و فعالیت‌های بیرون از خانه دوباره باب می‌شود. اما باید توجه داشت، در عین حال که تابستان برای بسیاری از افراد فصل تفریح و شادی به حساب می‌آید، می‌تواند بیماری‌های عفونی گوارشی زیادی را در پی داشته باشد؛ زیرا با ازدیاد مصرف میوه، سبزی، بستنی و آبمیوه در این فصل و بالا رفتن دمای هوا، میکروب‌ها با سرعت بیشتری تکثیر می?شوند، بنابراین لازم است که در این فصل شیوه انتخاب و مصرف مواد غذایی‌مان را تغییر دهیم تا تابستانی خوشگوار داشته باشیم!


ماه‌های تابستانی بیماری‌های تابستانی


تابستان فصل استراحت،‌ گرما، تفریح و البته خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هاست؛ میوه‌های تابستانی، تنوع زیادی دارند و گرمای هوا و تعریق هم باعث می‌شود که گرایش به استفاده از نوشیدنی‌ها در این فصل بسیار بالا باشد اما آیا در مورد بهداشت خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های این فصل رعایت نکات لازم را می‌‌کنید؟

درواقع تابستان به دلایل متعدد فصل مهم از لحاظ بهداشت است. برای همین مصاحبه اصلی بخش خانواده این شماره سیب‌سبز را به مصاحبه‌ای با خانم دکتر سروش، متخصص بیماری‌های عفونی اختصاص داده‌ایم تا تمام نکات لازم برای آنکه در این فصل از انواع و اقسام بیماری‌های عفونی دور بمانید را برای شما بگوید، این مصاحبه را از دست ندهید.

اما این مصاحبه تنها مطلب تابستانی ما نیست، مطلب دیگری در این شماره هست که مخصوص مادران و دختران خانواده‌هاست، این مطلب درباره بهداشت پاها در فصل تابستان است که با خواندن آن می‌توانید پی ببرید که کدام کفش‌ها، صندل‌ها و دمپایی‌ها در این فصل مناسب پای شما هستند و در کل چگونه می‌توانید پاهایتان را از آسیب‌های معمول تابستان امسال دور نگه دارید.



در این رستوران‌ها غذا نخورید


از ظاهر یک رستوران نمی‌توان کیفیت غذای آن را قضاوت کرد. ممکن است ظاهر رستوران بسیار تمیز و زیبا باشد، اما این لزوما به این معنی نیست که بهداشت کاملا در آن رعایت می‌شود. همچنین سیستم بهداشتی بر رستوران‌ها نظارت دارد، ولی هر لحظه نمی‌تواند آنها را کنترل کند پس به یاد داشته باشیم رعایت بهداشت امری وجدانی و اخلاقی است، بنابراین بهتر است رستوران‌هایی را انتخاب کنید که شناخته شده هستند، مشتری بیشتری دارند و افراد محل آن را می‌شناسند و می‌دانند که موارد بیماری زیادی از آن گزارش نشده است.


 

 

بهترین ساندویج ها کدامند


 اگر مجبور باشید جایی غذا بخورید که به وضعیت بهداشتی آن اطمینان ندارید و تا به حال آنجا را تجربه نکرده‌اید، به خصوص در مسافرت و جاده‌ها، بهتر است غذاهایی را مصرف کنید که صددرصد پخته شده هستند و از روی درجه حرارت بالای اجاق یا از درون تنور برداشته شده است. غذاهای سنتی ایرانی مانند برنج، خورش، آش و نیز تمامی غذاهایی که کاملا پخته می‌شود و به صورت داغ سرو ‌شود مانند سوپ، پیتزا و... به طور حتم آلودگی میکروبی کمتری دارند و در مجموع نسبت به غذاهای سرد ایمن‌تر هستند. اگر می‌خواهید از ساندویچ ها و غذاهای سرد استفاده کنید، ساندویچ‌هایی انتخاب کنید که در آن از کاهو، گوجه و سبزی خوردن کمتر استفاده شده است. به این دلیل که بیشتر رستوران‌ها سبزیجات را به خوبی ضدعفونی نمی کنند و این می‌تواند باعث انتقال عفونت‌های میکروبی و انگلی شود. ساندویچ‌هایی مانند ساندویچ کتلت و کوکو که ماده داخل آنها کاملا پخته شده  یا سرخ شده است، بهترین انتخاب محسوب می‌شوند. علاوه بر این، سعی کنید از سالاد ها به خصوص آنهایی که شامل سس مایونز یا سس سالاد هستند کمتر استفاده کنید. به این دلیل که سس مایونز می‌تواند آلودگی میکروبی را خیلی راحت درون خود نگه دارد، به خصوص اگر بیشتر از 24 ساعت از تهیه سالاد گذشته باشد.



حواستان به کباب‌ها هم  باشد!


کباب به دلیل اینکه روی حرارت زیاد قرار می‌گیرد، احتمال آلودگی میکروبی‌اش کمتر است. اما مغز کباب می‌تواند مشکل?ساز شود، زیرا بیشتر اوقات با پخته شدن سطح کباب، برای جلوگیری از سوختن آن مجبور می‌شویم کباب را از روی حرارت برداریم درحالی که ممکن است مغز آن خوب پخته نشده باشد و این می‌تواند عامل انتقال برخی از بیماری‌های انگلی شود. این موضوع محدود به رستوران‌های جاده‌ای و خارج از شهر نیست.

در کل کباب و گوشت‌هایی که نیمه پخته می?شوند (مثل همبرگر و استیک) می‌توانند آلودگی انگلی را منتقل کنند.


 

فالوده کم‌خطر است


فالوده ترکیبی از نشاسته و محلول شیرین شده است و در آن از لبنیات استفاده نمی‌شود و اگرتازه و بهداشتی تهیه شده باشد معمولا خطر آلودگی میکروبی ندارد. در مورد آبمیوه‌های تازه نیز اگر پوست میوه کاملا شسته شده باشد و از قطعات میوه کپک زده و خراب استفاده نشود، احتمال انتقال آلودگی‌های میکروبی کمتر خواهد بود. اما اگر آبمیوه همان لحظه مصرف نشود و برای مدتی در هوای باز یا ظرف نگه داشته شود، ممکن است آلودگی میکروبی پیدا کند.


بستنی، یک خوراکی پرخطر


از آنجایی که نظارت کامل بر تولید و روش عرضه آبمیوه‌ها و بستنی‌های به اصطلاح کنار خیابانی وجود ندارد، خطر ایجاد بیماری بر اثر مصرف آنها بسیار بالاست، بنابراین بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که دارای تاییدیه وزارت بهداشت هستند و  بسته?بندی مناسبی دارند.  باید این نکته را بدانید، در کل  آبمیوه‌ها در مقابل بستنی و محصولات لبنی از لحاظ فاسد شدن، خطر کمتری دارند.  بستنی یکی از مواد غذایی پرخطر محسوب می‌شود و در فصل تابستان خطر بیشتر هم می?شود. باز هم تاکید می‌شود که تنها از محصولات کارخانه‌ای تایید شده وزارت بهداشت استفاده کنید.

بستنی کمرنگ بخورید


بستنی‌ها به 2 گروه تقسیم می شود؛ یک گروه از آنها بستنی‌های معمول کارخانه?ای هستند و فرض بر این است که کارخانه?ها در پاستوریزه کردن، بسته بندی و رعایت بهداشت دقت کافی به عمل می?آورند پس در نتیجه آلودگی میکروبی در این دسته از بستنی‌ها دیده نمی‌شود. اما مسئله‌ای که باید در مورد این گروه از بستنی‌ها به آن توجه کرد، رنگ‌های اضافی و مواد شیمیایی رنگی است که به این بستنی‌ها اضافه می‌شود. بچه‌ها معمولا به بستنی‌های رنگی و یخی علاقه بسیاری دارند، بنابراین لازم است که مادران بر این مسئله دقت بیشتری داشته باشند و بستنی‌هایی را برای فرزندان خود تهیه کنند که رنگ کمتری در آن به کار رفته باشد. این نوع از بستنی‌ها آلودگی میکروبی ندارند و تنها از لحاظ مواد شیمیایی به کار رفته در آنها باید مورد بررسی قرار بگیرد.



سنتی ها هم باید پاستوریزه باشد


دسته دیگر بستنی‌هایی است که به صورت آزاد در بستنی‌فروشی‌ها عرضه می‌شوند؛ مانند بستنی‌های سنتی و میوه‌ای. این فروشگاه‌ها باید تحت پوشش وزارت بهداشت باشند و از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند. قطعا درجه بهداشتی بستنی‌هایی که به صورت آزاد عرضه می‌شوند از بستنی‌های کارخانه‌ای پایین تر است. زیرا این فروشگاه?ها بستنی‌هایشان را پس از آماده شدن، داخل ظرف‌های سرباز قرار می‌دهند و ممکن است  چند روز طول بکشد تا بستنی درون آن تمام شود و از طرف دیگر در تهیه آن معمولا از دست استفاده می‌شود. علاوه بر این، باید توجه داشت رنگ به کار رفته در آنها مانند بستنی‌های کارخانه‌ای ممکن است مشکل?ساز باشد.  همچنین خامه و سرشیر موجود در بستنی به خصوص بستنی‌های سنتی باید حتما پاستوریزه باشد.  در غیر این صورت می‌تواند عامل اصلی تب مالت یا دیگرعفونت‌های میکروبی باشد. همانطور که در مورد انتخاب رستوران‌ها اشاره شد، سعی کنید از بستنی‌فروشی‌هایی خرید کنید که شناخته شده باشند.



 

عامل اسهال همیشه عفونی نیست


اسهال به طور معمول عامل عفونی دارد، اما مشکلات گوارشی هم می‌توانند عامل اسهال باشد. زخم‌های مزمن گوارشی و سرطان‌های سیستم گوارش در ابتدا خود را با اسهال نشان می‌دهد. این نوع از اسهال ها معمولا طولانی‌تر است و بیشتر از 3 یا 4 روز طول می‌کشد، بنابراین اگراسهال طولانی باشد و خود به خود یا با درمان دارویی برطرف نشود، حتما باید به پزشک مراجعه شود. همچنین افرادی که هرچند روز یک بار دچار اسهال‌های خفیف می‌شوند باید از لحاظ زخم روده و بیماری‌های گوارشی توسط پزشک معاینه شوند. در چنین مواری بعید است اسهال میکروبی باشد و سیستم گوارشی باید بررسی شود.


 

مصرف خودسرانه دارو ممنوع!


مصرف خودسرانه دارو برای درمان اسهال و بیماری‌های عفونی هرگز توصیه نمی‌شود. به خصوص اگربچه‌های کوچک یا افراد مسن مبتلا به اسهال شوند، حتی اگر خفیف هم باشد، حتما باید مراجعه پزشکی داشته باشند. اما اگر فرد بالغ و سالمی که بیماری خاص، تب و علائم شدیدی ندارد؛ دچار اسهال خفیف شود می‌تواند با مصرف مایعات و ماست و نیز محدود کردن برخی از مواد غذایی مانند مواد خام یا سنگین، به درمان خود کمک کند. درصورتی?که اسهال بیشتر از 3 تا 4 روز طول بکشد یا همراه با استفراغ های شدید باشد طوری که فرد آب بدنش را از دست بدهد و نتواند مواد غذایی را تحمل کند، حتما باید به پزشک مراجعه کند.


 

این نکته ها را  جدی بگیرید

اگر هنگام مسافرت از بهداشتی بودن آب موجود در محل (مانند آب چاه و چشمه) اطمینان ندارید، حتما آن را برای 5 دقیقه بجوشانید. شیری که استفاده می‌کنید، اگر پاستوریزه نیست حداقل برای 20 دقیقه آن را بجوشانید و از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه مانند خامه، سرشیر و پنیرهای تازه جدا خودداری کنید. اگر می‌خواهید خارج از منزل غذا بخورید، سعی کنید از غذاهای پخته شده و داغ استفاده کنید. قبل از مصرف میوه حتما پوست آن را ضدعفونی کنید یا اگر قابل پوست کندن است حتما آن را پوست بکنید یا اگراستفاده از هیچ کدام از این روش‌ها امکان‌پذیر نبود، می‌توانید میوه‌ها را برای 5 دقیقه بجوشانید و بعد مصرف کنید. بله، درست است! بسیاری از میوه ها را می‌توان مانند کمپوت، با شکر یا بی‌شکر جوشاند. از طرف دیگر، مصرف سبزیجات و کاهو در فصل تابستان می‌تواند بسیار خطرناک باشد. برای مصرف سبزیجات ابتدا لازم است که آنها را برای 5 دقیقه در یک ظرف پراز آب به اضافه چند قطره مایع ظرفشویی قرار داد تا گل و تخم انگل‌ها از آن جدا شود، سپس آنها را از آب درآورده و برای 5 تا 10 دقیقه در ظرف آب حاوی مایع ضدعفونی‌کننده قرار دهید و در آخر آنها را آبکشی کنید. در غیر این صورت، بهتر است که از مصرف سبزی خام و کاهو به خصوص در فصل تابستان یا مکان‌های عمومی مانند عروسی?ها و مهمانی‌ها صرف‌نظر کنید.