سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

اینجا ایران است ...

پسر و دختری جوان زیر پل کالج در خیابان انقلاب تهران ایستاده‌اند.


 


 

سفالگری ظرف‌های سفالی را در برابر آفتاب می‌چیند تا خشک شوند. لالجین از شهرهای استان #همدان و مرکز سفالگری و محصولات چینی در ایران. عکس از مهران مافی‌بردبار


 


 

زنی چوپان در روستای آلاشت مازندران با چراغی در دست، در آستانه‌ی در ایستاده است. عکس از بهروز بادروج


 


 

یک گورکن در حال کندن قبر در قبرستان ملامجدالدین در ساری.


 


 

نمایی از رو‌به‌روی طاق بستان، از اماکن دیدنی استان کرمانشاه که در برگیرنده‌ی سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نوشته‌های دوره‌ی امپراتوری ساسانیان است. عکس از محمدعلی نجیب


 


 
 
 

زنی چادرپوش در حال عبور از دالانی در بازار یزد. عکس از فرناز دهقانی


 


 

پسری نوجوان در حال بستکبال بازی کردن در محوطه‌ی ورزشی محصوری که شهرداری تهران تعبیه کرده است. عکس از حسین میرکمالی


 


 

دو زن فروشنده در یک بازار محلی در شهر کندوان استان آذربایجان شرقی. عکس از الهه فیضی‌مقدم


 


 

 

پسری جوان در حال اصلاح صورت پدربزرگش در بالکن خانه ی خود در تهران. عکس از مهرناز سلیمان‌پور


 


 

یک مراسم خاکسپاری در گورستانی واقع در بندر ماهشهر استان خوزستان. عکس از کسرا رحمانیان


 


 
 
 

مردی مشهدی در حال ساختن تار در کارگاهش. عکس از ندا صیامی


 


 

مردان در حال بازی فوتبال در سالن سربسته‌ی نیلوفر شهر آبندان سر استان مازندران. عکس از سلمان اصغری


 


 

مردی بیرون یک قهوه‌خانه ای دربازار تبریز پشت میزی نشسته است و قلیان می‌کشد. بازار تبریز، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده‌ی جهان عکس از آیدا رسولی


 


 

مردی سالخورده به دیواری با طرح‌های گرافیتی در بندر انزلی تکیه داده است و برای امرار معاش، ویولن می‌نوازد. عکس از حماد نظری


 


 

مردم در حال تفریح و گذران تعطیلات در کنار آبشار نیاسر کاشان. عکس از پریسا بزرگی


 


 
 

یک خانواده روستایی در حیاط منزلشان در حال حال شکستن گردو و آماده سازی سایر محصولات برای فروش یا مصرف خود، در منطقه ارتکند در کلات نادر استان خراسان رضوی. عکس از مجید حسن زاده


 


 

مراسم قالیشویی در مشهد اردهال. آیین سنتی و مذهبی قالی شویان فین کاشان که همه ساله در دومین جمعه مهرماه در مشهد اردهال در 42 کیلومتری غرب کاشان برگزار می‌شود تنها آیین مذهبی اسلامی است که به تقویم خورشیدی برپا می‌شود. در این مراسم شرکت‌کنندگان که از فین برای برگزاری این مراسم آمده‌اند در حالی که چوب‌هایی به دست دارند، قالی‌ای را به نماد شستن خون علی بن محمد باقر در چشمه می‌شویند .این مراسم در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده‌است. این مراسم در دسامبر 2012 در فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو به ثبت رسید. عکس از پریسا بزرگی


 


 

نمایی زیبا از شهر بیرجند در شب. عکس از علیرضا کیانی


 


 

نمایی از بازار بزرگ تبریز، بزرگترین بازار سرپوشیده خاورمیانه. عکس از مهدی مردانی


 

 


10 نکته درباره نابینایان و عصای سفید ...

هر چند یاد مشاهیر نابینایان در ایران و جهان و چهره هایی مانند دکتر محمد خزایلی که می توان او را «هلن کلر» ایران دانست یا سراغ گرفتن بازیگرانی چون محسن رمضانی - ایفاگر نقش ماندگار در فیلم «رنگ خدا»-ی مجید مجیدی کارهایی پسندیده است اما هدف اصلی از این نام گذاری بیشتر آموختن تعامل با نابینایان و این واقعیت است که نابینایان نیز شهروندانی دارای حقوق برابر هستند و همان گونه که من و شمای دارای قدرت بینایی باید از امکان عبور آسان از خیابان و قدم زدن در پیاده رو برخوردار باشیم نابینایان نیز باید بتوانند مثل دیگر شهروندان از امکانات عمومی استفاده کنند.

10 نکته درباره نابینایان و عصای سفید


برخورد با معلولان در جامعه انسانی، سه مرحله را پشت سر گذاشته است. در مرحله اول که قرن ها به طول انجامید معلولان ایزوله می شدند و جامعه آن ها را پس می زد و ناگزیر بودند در انزوا و خلوت روزگار بگذرانند. در مرحله دوم که تا نیمه قرن بیستم ادامه یافت توجه فوق العاده به معلولان جای راندن قبلی را گرفت. در این دوره معلولان با نگاه حمایتی ویژه تحت پوشش قرار می گرفتند.

 از نیمه قرن بیستم به بعد و با جدی شدن حقوق شهروندی جوامع اروپایی به این نقطه رسیدند که نه نگاه طرد اولیه و نه حمایت فوق العاده هیچ یک حقوق انسانی معلولان و در بیان درست تر «توان یابان» را تامین نمی کند و فرد نابینا یا ناشنوا نیز شهروند است.

او نیز باید حقوق برابر داشته باشد و به همین خاطر اقدام به بهسازی خیابان ها و پیاده روها کردند و در متروها و فروشگاه ها یک نابینا یا کم توان به سهولت می تواند وارد و خارج شود.

دوست نابینایی چند نکته را با نویسنده این سطور در میان گذاشته که به ظاهر ساده به نظر می رسد اما بسیار کاربردی و مهم است:

1- اتومبیل ها موظفند با مشاهده نابینایی که با عصای سفید در حال عبور از عرض خیابان است توقف کنند. نابینایان نیز البته می دانند که نباید از هر جایی عبور کنند.


10 نکته درباره نابینایان و عصای سفید


2- هنگامی که نابینایی از شما نشانی می پرسد به جای این که به او بگویید به راست یا به چپ بپیچد، بگویید به سمت دست عصای سفید یا سمتی که عصا ندارید. چون وقتی از مقابل صحبت می کنید جهت متفاوت است. معیار در جهت دهی باید دستی باشد که عصا در اختیار دارد.

10 نکته درباره نابینایان و عصای سفید

3- نابینایان از ارتفاع کم علمک های گاز می نالند و چون ناگزیرند از کنار دیوار حرکت کنند امکان اصابت سر آنان با علمک های گاز بیش از دیگران است. جا دارد شرکت ملی گاز ایران نیز این موضوع را رعایت کند.

4- یکی از رفتارهایی که نابینایان را بسیار می آزارد کمک کردن مادی و مالی به فرد نابیناست. بارها از زبان نابینایان شنیده ایم که از این کار به شدت رنجیده شده اند. ممکن است نابینایی بدون یاری اعضای خانواده لباس پوشیده و به بیرون آمده باشد و جامه او به هر دلیل مرتب نباشد.

نباید تصور شود که او متکدی (گدا) ست و دست در جیب کنیم و پولی به او بدهیم. همان گونه که افراد صاحب بینایی ممکن است دست به تکدی گری بزنند در میان گدایان هم نابینایانی وجود دارند که راست یا دروغ، نابینا هستند. نه هر گدایی نابیناست و نه هر نابینایی گدا.

5- از عادات رفتاری برخی شهروندان این است که در اعتراض به دقتی یا بی مبالاتی راننده یا عابر این عبارت را بر زبان می آورند: «مگر کوری؟» حال آن که نابینایان بسیاری با دقت و نظم کارهای خود را انجام می دهند و این تعبیر چنانچه به گوش نابینایی برسد او را سخت می رنجاند.

6- یک نابینا فقط نابیناست. حتی درباره دیدنی ها می توان با او صحبت کرد.چه رسد به شنیدنی ها و موسیقی که تبحر بیشتری درباره آنها دارد. نوع رفتار برخی اما با نابینایان به گونه ای است که انگار با معلول ذهنی و فردی کم هوش طرف هستند. حال آن که باید بدانیم نابینا فقط نابیناست و دلیلی ندارد هنگام گفت وگو با او مانند یک کودک صحبت کنیم یا تصور کنیم قادر به برقراری ارتباط نیست.

7- برخی از مردم در مواجهه با معلولان و در مورد خاص این گفتار ،نابینایان در پی ریشه یابی خطا یا گناهی هستند که به معلولیت یا نابینایی انجامیده است. یادمان باشد هر یک از ما و در همه لحظات در معرض خطراتی از این دست هستیم. یک سانحه، یک اتفاق پیش بینی نشده، یک بیماری و ده ها علت دیگر می تواند – خدای ناخواسته- ما را نیز به همان وضعیت مبتلا کند. خداوند هیچ کس را با آسیب به دیگری مجازات نمی کند. چنین تصوراتی هرگز نباید به ذهن ما خطور کند.

8- پیشتر نابینایان می توانستند از طریق یک شبکه رادیویی برنامه های تلویزیون را گوش کنند. حق نابینایان است که بتوانند با برنامه های تلویزیونی ارتباط برقرار کنند. خود ما هم بیشتر برنامه ها را می شنویم تا ببینیم. اگر مانند گذشته یکی از شبکه های رادیویی اقدام به پخش برنامه های تلویزیونی کند نابینایان امکان برقراری ارتباط بیشتری با جامعه پیدا می کنند.

9-با این که تاکید این گفتار بر حقوق برابر است ولی این به معنی این نیست که دولت نباید حمایت کند. مشخصا این قشر باید از یارانه برخوردار باشد و این یارانه حق طبیعی آنان است و نه صدقه.

10 نکته درباره نابینایان و عصای سفید


10- عصای سفید، پرچم استقلال یک نابیناست. روز عصای سفید روز ترحم نیست. روز به رسمیت شناختن استقلال و حقوق نابینایان است.  این روز مبارک باد.


چند کلمه حرف حساب با سعودی ها ...

اخیرا سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنانی در شهر جده با حمله به سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، ایران را به اشغالگری در سوریه متهم کرده و گفته است: "ایران خود بخشی از مشکل منطقه است و مادامی که سیاست هایش را تغییر نداده و از کشورهایی چون عراق، سوریه و یمن خارج نشود نمی تواند بخشی از راه حل باشد."

درباره این سخنان وزیر خارجه سعودی ها گفتنی بسیار است. به گمان نگارنده وزیر خارجه ای با تجربه سعود الفیصل که نزدیک به 4 دهه در این سمت - مادام العمر- باقی است، باید بسیاری از حقایق سیاست های جاری در منطقه را بداند و سخنانی نگوید که مصداق "یک بام و دوم هوا" باشد، اما ظاهرا وزیر خارجه کهنسال عربستان آن قدر در موضع بسته و غیر منطقی خود ابرام و پافشاری دارد، که گویی نمی خواهد حقایق را ببیند.چند کلمه حرف حساب با سعودی ها

مساله دیگر اینکه این نوشته به هیچ وجه قصد دفاع از کشوری در برابر کشور دیگر را ندارد و صرفا از زاویه نگاه یک ناظر مسایل منطقه ای و بین المللی به قلم نگارش در می آید و می خواهد سخنان پر مغالطه پر سابقه ترین وزیر خارجه جهان را نقد کند.

در نقد سخنان سعود الفیصل چند مساله را می توان ذکر کرد:

1- جناب سعود الفیصل و دولت متبوع او بیش از 3 سال و نیم است که تلاش دارند حکومت سوریه را سرنگون کنند و حکومتی دیگر در این کشور برقرار سازند. این خواسته تا کنون با ناکامی مواجه شده است و شهر دمشق هنوز در کنترل بشار اسد بوده  و رییس جمهور سوریه هنوز بر سریر قدرت است.

حمایت مالی ، سیاسی، تسلیحاتی و... عربستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه از جمله ترکیه و امارات و کشورهایی چون آمریکا و برخی کشورها اروپایی( فرانسه) از مخالفان مسلح در سوریه " اظهر من الشمس" است ونیاز به اقامه دلیل و برهان ندارد، چون خود این کشورها بارها به طور رسمی اعلام کرده اند قصد سرنگونی حکومت سوریه را دارند و حتی میزان کمک های مالی و تسلیحاتی خود به مخالفان مسلح حکومت سوریه را  اعلام کرده اند.

باید از سکاندار سیاست خارجی عربستان که این چنین بی محابا این و آن را در بحران جاری در سوریه و منطقه (داعش) محکوم می کند و به قول معروف " در جایی سوزن را در کاهدان دیگران می بیند و در جای دیگر ریسمان بلند و بزرگ آویخته را نمی بیند " پرسید که آیا : عربستان و دیگر دولت هایی که با تسلیح مخالفان حکومت سوریه و ارسال صدها و هزاران تروریست و شبه نظامی به سوریه برای جنگ داخلی با حکومت این کشور در 3 سال و  نیم گذشته همه توان خود را به کار بردند تا بر آتش جنگ داخلی در سوریه بدمند و اسد را با زور و گلوله تفنگ از سریر قدرت به زیر کشند، در بحران جاری در سوریه هیچ نقشی ندارند؟

باید پرسید آیا این اسد بود که در این کشور جنگ داخلی به راه انداخت یا حرص و ولع کشورهایی چون عربستان برای "به زیر کشیدن اسد از قدرت به هر قیمتی" بود که مسبب بحران و جنایت های فجیع و جاری در سوریه است؟

شکی نیست که بشار اسد در مدیریت بحران در کشورش خطاهای فاحشی داشت که مهم ترین آنها برخورد خشن با اعتراض های اولیه و عدم انجام اصلاحات واقعی در ساختار قدرت در موعد و زمان مناسب بود، اما مگر در جریان اعتراضات مسالمت آمیز مردمی سوریه که در ماه های ابتدایی نیمه نخست سال 2011 در سوریه جاری بود چند نفر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی سوریه کشته شدند؟

این نوشته به هیچ وجه قصد ندارد صدها و شاید چند هزار کشته تظاهرات مردمی مسالمت آمیز در ماه های نخست آغاز ناآرامی ها و اعتراضات مردمی در سوریه را تخفیف دهد یا بر روی آن  درپوش گذارد، اما سوال اصلی این است که ماجرا از زمانی ابعادی فاجعه بار و خونین یافت که پای تروریست های  خارجی تا بن دندان مسلح به سوریه به قصد سرنگونی حکومت این کشور، باز شد.

آیا وزیر خارجه عربستان نقش سیاست های "مملکت عربی سعودی" را در این زمینه نادیده می گیرد؟

2- آقای سعود الفیصل بهتر است پاسخ دهد که چرا آقای بشار اسد با 14 سال حکومت باید به هر قیمتی برود - وانگهی زمانی که اعتراضات مردمی در سوریه آغاز شد بشار اسد هنوز تنها یک دهه در سریر قدرت بود- اما همین آقای فیصل نزدیک به 4 دهه است که وزیر خارجه سعودی هاست!
اگر چسبیدن به قدرت بد است، چرا فقط برای بشار اسد بد است، اگر هم خوب است چرا برای بشار اسد نباشد. آیا آقای وزیر خارجه به این ابهام جواب می دهند که اگر روزی مردم مناطق شرقی عربستان که شیعه مذهب بوده و از سیاست های دولت سعودی دل خوشی ندارند، از سوی یک کشور خارجی با انواع سلاح ها تجهیز شوند و از این بدتر صدها و هزاران ستیزه جوی خارجی با حمایت سازمان یافته گروهی از کشورهای خارجی وارد خاک عربستان شوند تا حکومت آل سعود را سرنگون سازند، آیا ایشان به همراه دیگر اولاد ذکور عبدالعزیز - که با نوبت و یکی پس از مرگ دیگری بر عربستان حکومت می کنند-  با گل و شیرینی به استقبال آنها می روند و حکومت را دو دستی تقدیم مخالفان مسلح می کنند؟!

3- وزیر خارجه سعودی ها ، ایران را به حضور نظامی در عراق، سوریه و یمن و.. متهم می کند در حالی که هیچ شاهد و مدرکی در این باره وجود ندارد و این ادعا بارها به طور رسمی از سوی دولت جمهوری اسلامی رد شده است .

وانگهی اگر حضور نظامی و دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر بد است، چرا دولت سعودی در سال 2011 به بحرین لشکر کشید و اعتراضات مردمی در آنجا را سرکوب کرد.  آیا این دیپلمات کهنه کار سعودی نمی داند ترکیب جمعیتی بحرین به گونه ای است که عملا 30 درصد اقلیت بر 70 درصد اکثریت جمعیتی آن کشور حکومت می کند!

دخالت مستقیم نظامی ایران در کشورهایی را که آقای سعود الفیصل برشمرده را هیچ کس ندیده و هیچ شواهد و مدارکی مبنی بر دخالت مستقیم نظامی ایران در کشورهایی چون عراق، سوریه و یمن تا کنون به عرصه رسمی نیامده است، اما لشکر کشی عربستان به بحرین در روز روشن صورت گرفت و همگان دیدند که ارتش سعودی در حمایت از حکومت اقلیت بر اکثریت مردم بحرین به این کشور لشکر کشید و اعتراضات مردمی در آنجا را سرکوب کرد.

اگر حمایت از دولت های متحد در حد لشکر کشی آشکار برای عربستان جایز است، چرا نباید حمایت سیاسی،مالی، تسلیحاتی و... ایران از دولت های متحد خود در منطقه روا نباشد!

4- همه دنیا به خوبی از پیوندهای سرمایه های عربستان با گروه های تروریستی و تندرو در سرتاسر جهان از اندونزی و پاکستان و افغانستان و روسیه (چچن) گرفته تا خاورمیانه و اروپا و.. را می دانند و این نکته ای است که حتی نزدیک ترین متحدان دولت سعودی نیز به آن اعتراف دارند.
دو هفته پیش جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در دانشگاه هاروارد به صراحت از نقش مخرب دولت های متحد آمریکا از جمله عربستان در به وجود آمدن بحران جاری در سوریه و پیدایش داعش سخن گفت. هر چند بایدن پس از آن بنا به ملاحظاتی مجبور به عذرخواهی شد، اما این عذرخواهی تنها جنبه تشریفاتی و دیپلماتیک داشت وگرنه اصل موضوع به همان صراحتی بود که معاون رییس جمهور آمریکا بیان کرده بود.

 پیرترین وزیر خارجه جهان نباید از یاد ببرد که پیوند بین سرمایه نفتی سعودی ها و رشد افراط گرایی و گروه های تروریستی در جهان و منطقه یکی از غیر قابل کتمان ترین حقایق جاری در سیاست جهانی است. بنابراین سکاندار سیاست خارجی عربستان باید بداند اگر بر فرض ایران در بحران جاری در منطقه 20 درصد سهیم باشد به طور قطع و یقین نقش عربستان بالای 50 درصد است.

خطی خونین و آشکار روی دلارهای نفتی عربستان و مکتب خانه های تدریس علوم مذهبی در پاکستان و دیگر نقاط جهان وجود دارد و سعودی ها بهتر است این را بدانند که هر چه بخواهند رد پای خود را از مساله ترویج افراط گرایی و تروریسم پاک کنند ، دم خروس آنها چنان بیرون است که همه دنیا آن را می بینند.

فعلا به دلیل مساله نفت و دیگر ملاحظات، مقامات واشنگتن با سعودی ها مماشات می کنند وگرنه در روز حساب ، قطعا پرونده اتهامی عربستان قطور تر از هر کشور دیگری در منطقه است، بنابراین بهتر است از این پس وزیر خارجه سعودی ها وقتی سخنی می گوید و دیگران را متهم می کند، به سابقه و پرونده قطور این کشور در زمینه ترویج افراط گرایی و تروریسم نیز نگاهی بیندازد.


مدیر فیسبوک : چرا برای مقابله با ابولا 25 میلیون دلار کمک کردم؟

هزینه کردن 25 میلیون دلار در شرایط کنونی و در زمانی که این ویروس هنوز فراگیر نشده بسیار کم هزینه تر از زمانی است که این ویروس گسترش پیدا کند و بسیاری رادر گوشه کنار جهان بکشد. در آن موقع ما مجبور خواهیم شد بسیار بیشتر از این مبالغ هزینه کنیم.

مارک زاکربرگ مدیر عامل فیسبوک در پاسخ به سوال یکی از کاربران فیسبوک درباره اینکه چرا 25 میلیون دلار برای مقابله با گسترش ویروس ابولا کمک کرده است، توضیحاتی ارایه داد.

به گزارش عصر ایران زاکربرگ که روز سه شنبه  هفته جاری اعلام کرد 25 میلیون دلار به منظور مقابله با گسترش ویروس ابولا کمک می کند ، در پاسخ به یکی از کاربران فیسبوک که در صفحه شخصی او نوشته بود:" چرا باید در حالی که تولید ناخالص داخلی دولت آمریکا 17 تریلیون دلار است، آقای زاکربرگ از سرمایه شخصی خود 25 میلیون دلار برای مقابله با ویروس ابولا هزینه کند ؟ " نوشت :" به نظر من ما مسئولیت داریم هر جایی که احساس نیاز دیدیم کمک کنیم.
یکی از مشکلات کنونی ما این است که بسیاری از افراد - از جمله رهبران دولت ها  - درک نمی کنند که ما در چه شرایط بحرانی و حساسی قرار داریم. یک راه آسان این است که بگوییم ابولا هنوز مثل بسیاری از بیماری های دیگر فراگیر نشده و کشور ما را هم تهدید نمی کند و خطر آن مربوط به دیگر کشورها ست. اما اگر ما این ویروس را تحت کنترل نگیریم به زودی گسترش خواهد یافت و ما مجبور خواهیم شد دهه های آتی را به مبارزه با آن صرف کنیم.

هزینه کردن 25 میلیون دلار در شرایط کنونی و در زمانی که این ویروس هنوز فراگیر نشده بسیار کم هزینه تر از زمانی است که این ویروس گسترش پیدا کند و بسیاری رادر گوشه کنار جهان بکشد. در آن موقع ما مجبور خواهیم شد بسیار بیشتر از این مبالغ هزینه کنیم."

منشا ویروس ابولا در سه کشور غرب آفریقا است اما اخیرا نمونه هایی از ابتلا به این ویروس در برخی ایالت های آمریکا و چند کشور اروپایی نیز مشاهده شده است.

سازمان بهداشت جهانی بارها نسبت به عواقب تهدید آمیز این ویروس هشدار داده و اعلام کرده است اگر مراقبت های لازم صورت نگیرد این ویروس تهدیدی بسیار جدی برای صدها هزار نفر خواهد بود.

علایم این ویروس شبیه علایم سرماخوردگی است اما بیمار به طور شدیدی با اسهال مواجه می شود و در اثر از دست دادن آب بدن می میرد.

مدیر فیسبوک : چرا برای مقابله با ابولا 25 میلیون دلار کمک کردم؟ (+عکس)



مجلسی ها و طرح جدید مبارزه با \ماهواره\: وکلایی که موکلان خود را

اگر به این نماینده ها باشد، احتمالاً فردا قانون می گذارند که اگر همسایه ای حجابش را رعایت نکرد ، یا صدای موسیقی خانه اش بلند بود ، یا در خانه اش حرف های سیاسی مجرمانه زد ، بقیه همسایه ها فوراً مراتب را باید به پلیس گزارش دهند و رسید بگیرند و الّا خودشان مجزم هستند و باید دادگاهی شوند!

مجلسی ها و طرح جدید مبارزه با عصرایران ؛ جعفر محمدی - در ادامه طرح های یک جریان خاص در مجلس شورای اسلامی، این بار تعدادی از نمایندگان طرحی را تهیه کرده اند که در صورت تصویب، مدیران ساختمان ها موظف می شوند به ساکنان واحدهای دارای ماهواره تذکر کتبی بدهند و اگر ساکنان مذکور ظرف مدت یک ماه اقدام به جمع آوری ماهواره های خود نکنند، مدیر ساختمان محکوم به جزای نقدی خواهد شد.

در این باره نکاتی چند قابل ذکر است:

1 - نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی، دستکم حدود سه سال سابقه قانونگذاری دارند. البته تعدادی از آنها نیز که در دوره های قبل نیز در مجلس بوده اند، تجربه بیشتری در این باره دارند. بنابراین انتظار می رود دانش حداقلی از الزامات وضع قانون در جامعه را داشته باشند.
چند نمونه از این الزامات اولیه و بدیهی عبارتند از:

- قانون باید مقبولیت عمومی داشته باشد.
- قانون باید قابلیت اجرا داشته باشد.
- قانون باید به قوام اجتماعی منجر شود.

حال نمایندگانی که وقت مجلس را صرف طراحی این پیش نویس کرده اند را دعوت می کنیم که اندکی در این باره اندیشه کنند که طرح شان کدام از این سه ویژگی اولیه را دارد؟

به نظر خودشان چند درصد از مردم (موکلان همین افراد)، با چنین طرحی موافق هستند؟ اگر جواب قاطعی برای این پرسش ندارند، با استفاده از توان علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از مردم در این باره نظرخواهی کنند تا بدانند که چقدر با عموم مردم ایران و دغدغه های آنها، فاصله فکری دارند.

از نظر قابلیت اجرا هم کاملاً مشخص است که این طرح، حتی در صورت تبدیل به قانون نیز از همین الان محکوم به شکست است. وقتی طبق اعلام مقامات رسمی 71 درصد مردم تهران و 60 درصد مردم کل کشور ماهواره دارند (لینک منبع: 2 و 1) چگونه می توان با قریب به 50 میلیون شهروند ایرانی جنگید؟ اگر چنین طرح هایی موفق بودند که روز به روز بر تعداد تماشاگران ماهواره ها افزوده نمی شد.

سوال مشخص از نمایندگانی که این طرح را ارائه داده اند این است که اساساً چرا طرحی می دهند که هر آدم عاقلی شکست قطعی آن را پیش بینی می کند و چرا وقت خود و مجلس و مردم و نهادهای اجرایی و انتظامی و قضایی کشور را می گیرند؟!

از منظر قوام اجتماعی نیز این طرح، به شدت تنش زا و قوام زداست زیرا ناخواسته، ایجاد اختلاف بین مردم را هدف گیری کرده است. این که مدیر ساختمان به همسایه ها تذکر کتبی بدهد و بعد هم علیه آنها به پلیس گزارش ارسال کند، معنایی جز به جان هم انداختن مردم ندارد، هر چند که در عمل مردم وقعی به این قانون (در صورت تصویب) نخواهند گذاشت.

واقعاً شرم آور است که نمایندگانی که به نام مردم به مجلس رفته اند، در اندیشه ایجاد نزاع و اختلاف بین همسایه ها هستند. وانگهی مگر مدیر ساختمان، نماینده حکومت یا مأمور قانون یا ضابط قضایی است که گزارش همسایه هایش را به پلیس بدهد؟!

اگر به این نماینده ها باشد، احتمالاً فردا قانون می گذارند که اگر همسایه ای حجابش را رعایت نکرد یا صدای موسیقی خانه اش بلند بود یا در خانه اش حرف های سیاسی مجرمانه زد بقیه همسایه ها فوراً مراتب را باید به پلیس گزارش دهند و رسید بگیرند و الّا خودشان مجزم هستند و باید دادگاهی شوند!

2 - در جهان امروز، کوشیده می شود تا حد امکان جرم زدایی شود یعنی تعداد جرایمی که مجازات کیفری دارند را کم کنند یا حداقل، مجازات های آنها را به تنبیهات اداری و مدنی و انتظامی کاهش دهند زیرا تورم کیفری، یکی از مشکلاتی است که ممکن است جوامع بدان مبتلا شوند (لینک منبع) ؛ با این حال، جریانی که متأسفانه از روندهای علمی در جهان راجع به "جرم انگاری" غافل است، همچنان می کوشد هر روز فعل یا ترک فعل جدیدی را "جرم" بنامد و تعداد بیشتری از مردم را در دایره مجرمان قرار دهد!

آقایان و خانم های نماینده! باور کنید برای شما و کشور، هیچ افتخاری در این نیست که تعداد بیشتری از مردم، از نظر قوانینی که وضع می کنید، مجرم شناخته شوند. وظیفه وکیل، رفع اتهام از موکل است اما گویا وکلای حاضر در مجلس، اصرار دارند کاری کنند که موکلان شان عملاً تبدیل به مجرم شوند.

3 - این طرح، نه تنها مردم آزار است بلکه نیروی انتظامی و دستگاه قضایی را نیز خواهد آزرد. همین الان نیروی انتظامی زیر بار مسؤولیت های سنگینی که از مرزداری و مبارزه با قاچاقچیان گرفته تا کشف جرائم و تعقیب متهمان و ... قرار دارد و قوه قضائیه نیز با ورود سالانه 6 میلیون پرونده جدید به دادگاه ها دست و پنجه نرم می کند. در چنین شرایطی، افزودن چند جرم جدید و بی خاصیت، چیزی جز سنگین تر کردن بار پلیس و دستگاه قضایی نیست که البته سودی به هم به حال جامعه ندارد.

امید که نمایندگان محترم، قبل از دادن چنین طرح هایی بیشتر اندیشه کنند و مردم نیز در هنگام انتخاب نمایندگان خود در مجلس دقت بیشتری نمایند تا شاهد طرح های اینچنینی نباشیم.


داعش صاحب جنگنده و خلبان شد ...

شماری از ساکنان مناطق نزدیک به فرودگاه نظامی الجراح در حومه شهر حلب هم به گزارشگران دیده بان حقوق بشر سوریه گفتند که آنها پرواز حداقل یک هواپیمای جنگی از این فرودگاه را در ارتفاع پایین مشاهده کرده اند.
داعش صاحب جنگنده و خلبان شد

جنگنده های داعش در آسمان سوریه به پرواز درآمدند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها، داعش هم اکنون سه فروند هواپیمای جنگی در اختیار دارد که می توانند پرواز کنند و عملیات نظامی داشته باشند. اعتقاد بر این است که این جنگنده ها از نوع میگ 21 و 23 هستند.

"دیده بان حقوق بشر سوریه" مستقر در لندن با اعلام این خبر توضیح داد: تعدادی از افسران ارتش سابق عراق که در سال 2003 منحل شد و هم اکنون عضو داعش هستند؛ به اعضای داعش، خلبانی جنگنده های روسی را آموزش می دهند. آموزش خلبانی در فرودگاه نظامی "الجراح" در حومه شهر حلب در شمال سوریه، آموزش خلبانی می دهند. فرودگاه نظامی الجراح حلب به نام فرودگاه کشیش نیز شناخته می شود.

هم اکنون این فرودگاه یکی از مهمترین پایگاه های نظامی داعش است.
داعش تاکنون فرودگاه های نظامی نیروی هوایی سوریه را در مناطق حلب، رقه ، دیرالزور و بوکمال را تصرف و شماری از جنگنده های نیروی هوایی سوریه را به دست آوردند.

دیده بان حقوق بشر سوریه یک گروه مخالف حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه است که به وسیله گزارشگران خود در مناطق مختلف این کشور، تحولات سوریه را منتشر می کند.

یکی از جنگنده های نیروی هوایی سوریه در تصرف داعش

 

داعش صاحب جنگنده و خلبان شد


بسیاری از رسانه های جهان خبرهای مربوط به سوریه را به استناد به گزارش های این مجموعه منتشر می کنند.

گروه مسلح "دولت حکومت اسلامی" معروف به داعش هم اکنون مناطق گسترده ای از خاک سوریه و عراق را تصرف کرده است. داعش تلاش می کند مناطق بیشتری را در خاورمیانه تصرف کند.

فرماندهی مرکزی آمریکا مستقر در قطر که مسؤولیت فرماندهی نظامیان آمریکایی در منطقه خاورمیانه را برعهده دارد در واکنش به این موضوع اعلام کرد هیچ اطلاعی از پروازهای داعش در سوریه یا در مکان دیگری ندارد.

شماری از ساکنان مناطق نزدیک به فرودگاه نظامی الجراح در حومه شهر حلب هم به گزارشگران دیده بان حقوق بشر سوریه گفتند که آنها پرواز حداقل یک هواپیمای جنگی از این فرودگاه را در ارتفاع پایین مشاهده کرده اند.

داعشی ها نمی توانند پرواز کنند


با این حال شماری از خلبانان سابق ارتش سوریه، توانایی اعضای داعش برای پرواز به وسیله جنگنده های به غنیمت گرفته شده را رد کردند.

این خلبانان می گویند جنگنده های به غنیمت گرفته شده از نیروی هوایی سوریه به دلیل قدیمی بودن، نیاز به تعمیر و نگهداری و قطعات، امکان پرواز ندارند.


5 عادتی که مغز را نابود می کند ...

قند یکی از بزرگترین دشمنان بدن و از جمله مغز انسان است. استفاده بیش از اندازه از قندها باعث می شود تا اختلالاتی در جذب پروتئین برای بدن به وجود آمده و همین در راستای آسیب زدن به مغز حرکت میکند.

هر کدام از اعضای حیاتی بدن برای زندگی نیاز به رعایت نکات خاصی دارند که در صورت رعایت نشدن آن ممکن است دچار مشکلات پیچیده ای شوند. مغز یک عضو مهم است که تنها با رعایت نکردن چند نکته ساده از بین می رود.

انسان ها هر کدام رفتارهای خاصی دارند که باعث می شود در زندگی پیشرفت یا پسرفت کنند. برخی را با نام عادت های خوب می شناسیم که می توانند به پیشرفت کمک کنند و برخی دیگر تنها دسته از عادات بد برای بدن انسان هستند.

** اولین گامی که در طول روز عده ای برای تخریب مغز بر میدارند نخوردن صبحانه است. شاید وعده ای ساده به نظر برسد اما مواد مغذی ای که در این وعده وارد بدن می شود باورنکردنی است پس حتما باید صبحانه را جدی بگیرید تا موادغذایی به خوبی به مغز برسد.

** در کنار نخوردن پر خوری نیز می تواند زیان بار باشد. افرادی که در خوردن غذاهای چرب و پر کالری زیاده روی می کنند در صدد از دست دادن بخش اعظمی از مغزشان هستند. پر خوری همچنین می تواند باعث سفت شدن شریان های خونی شود که کارایی مغز را کاهش می دهد.

** قند یکی از بزرگترین دشمنان بدن و از جمله مغز انسان است. استفاده بیش از اندازه از قندها باعث می شود تا اختلالاتی در جذب پروتئین برای بدن به وجود آمده و همین در راستای آسیب زدن به مغز حرکت میکند.

** کم خوابی عامل دیگری است که مانع از استراحت کافی مغز می شود پس شما هر کاری که انحام دهید بازهم ممکن است مغزتان آسیب ببیند. خواب کافی به مدت 7 ساعت باید درست انجام شود. دقت داشته باشید که پوشاندن سر هنگام خواب باعث افزایش دی اکسید کربن و آسیب دیدگی مغز می شود.

** فکر می تواند یکی دیگر از مخربان مغز شما باشد. البته اگر کار فکری سخت در زمان بیماری انجام دهید. در دوران بیماری مغز نیاز به آرامش دارد پس کار کشیدن از آن می تواند باعث تخریبش شود. در مقابل کم فکر کردن یا بی تحرکی نیز می تواند سلول های مغز را تنبل کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران


معالجات قدیمی تهوعآور!

کارشناسان دانشگاه آکسفورد اظهار داشتند حلزون‌ها می‌توانند زگیل روی بدن را از بین ببرند و زمانی که حلزون روی زگیل قرار داده شود می‌توان با از بین بردن این جانور همزمان زگیل را از روی پوست محو کرد.

اگر در قرن 21 راجع به پزشکی مدرن امروز مثل رشد اعضای بدن در آزمایشگاه یا بکارگیری روبات‌ها در جراحی‌ها صحبت می‌کردید، بیشتر شبیه داستان‌های علمی - تخیلی به نظر می‌رسید.

 

پزشکی در گذشته همچون آنچه که در دنیای مدرن امروز شاهد آن هستیم نبوده و نه تنها بهداشتی نبوده بلکه اغلب فایده‌ای برای فرد به همراه نداشته است. همچنین برخی از شیوه‌های رایج در پزشکی قدیم وحشت‌زا بوده است.

 

در این مقاله به نقل از سایت هلث لاین به برخی از این روش‌های درمانی ناخوشایند در گذشته اشاره شده که به شرح زیر است:

 

صفرای فیل برای درمان بوی نامطبوع دهان: پزشکان چین قدیم معتقد بودند صفرای فیل که با آب رقیق شده باشد می‌تواند بوی بد دهان را از بین ببرد.

کوکائین برای افسردگی: تعدادی از پزشکان در قرن 19 معتقد بودند مصرف کوکائین در درمان طیفی از بیماری‌ها از افسردگی گرفته تا میگرن و دندان درد موثر است.

خون‌گیری: یکی از قدیمی ترین شیوه‌های پزشکی خون‌گیری است که با گرفتن خون از بیماران از طریق زالو انجام می‌شود. این شیوه در یونان و مصر باستان و قرن 19 در اروپا مشهور بوده اما بعدها استفاده از این شیوه کمرنگ شد. این روش اگرچه برای برخی افراد ناخوشایند است اما هنوز کاربرد دارد و در بسیاری از موارد روش مفیدی برای درمان است.

زگیل‌درمانی با حلزون: کارشناسان دانشگاه آکسفورد اظهار داشتند حلزون‌ها می‌توانند زگیل روی بدن را از بین ببرند و زمانی که حلزون روی زگیل قرار داده شود می‌توان با از بین بردن این جانور همزمان زگیل را از روی پوست محو کرد.

درمان بواسیر با آهن داغ: در قرن 12 میلادی جراحان بواسیر شدید را از طریق سوزاندن و قرار دادن آهن داغ روی آن از بین می‌بردند.

سوراخ کردن جمجمه با مته: در گذشته پزشکان با ایجاد حفره‌ای در جمجمه بیمار، فشار جمجمه‌ای شدید را تسکین می‌دادند.

هروئین برای درمان سرفه در کودکان: در دهه 1920 میلادی در آلمان استفاده از هروئین به عنوان شیوه درمانی سرفه در کودکان استفاده می‌شده است.

مالاریا برای درمان سیفلیس: درمان یک بیماری به شیوه‌ای که فرد به یک عارضه دیگر مبتلا شود عاقلانه به نظر نمی‌آید. در دهه 1920 پزشکان اتریشی دریافتند تب ناشی از مالاریا در درمان سیفلیس موثر است.

ادرار برای سفید کردن دندان: در رم باستان دندان‌ها را با ادرار سرشار از آمونیاک سفید می‌کردند.

آرسنیک برای درمان تب و سردرد: برای قرن‌ها پزشکان از آرسنیک که بسیار سمی بوده برای درمان بیماری‌های متعددی همچون تب، سردرد، سیفلیس و بیماری‌های خونی استفاده می‌کردند.

صفرای پیتون برای درمان زخم‌های تناسلی: در چین باستان صفرای حیوانات در درمان شمار زیادی از بیماری‌ها کاربرد داشته است و در گذشته صفرای مار پیتون در درمان زخم‌های تناسلی استفاده می‌شده است.

ایسنا


گازگرفتگی را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید ...

سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد، کاهش دید از علایم عمومی مسمومیت‌ها هستند که چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند، با خارج شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کنند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان در مورد مشخصات و علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن گفت: علائم مسمومیت با منو‌کسیدکربن می‌تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود که در بیماری‌های مختلفی دیده می‌شود.

 

خوشنودی در گفت‌و گو با ایسنا‌، افزود: متأسفانه بسیاری از این علائم شبیه به علائم سرماخوردگی است و اکثر افراد فکر می‌کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند و سعی در خوابیدن می‌کنند، در صورتی ابتلای تمام افراد خانواده به علایمی شبیه به آنفلوآنزا، بروز مسمومیت در افراد را نشان می‌دهد.

خوشنودی تصریح کرد: سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد، کاهش دید از علایم عمومی مسمومیت‌ها هستند که چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند، با خارج شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کنند.

وی در مورد پیشگیری از این مسمومیت گفت: بهترین روش به منظور پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن رعایت نکات ایمنی در نصب و استفاده از وسایل گازسوز و سوخت‌های فسیلی است و استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است. بخاری‌های بدون دودکش به هیچ عنوان از تولید گاز CO جلوگیری نمی‌کند.

کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش قبل از راه‌اندازی بخاری و آبگرمکن، دقت و توجه به داغ بودن دودکش در هنگام روشن بودن وسیله، وجود کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ها و... از دیگر نکاتی بود که وی به منظور پیشگیری از مسمومیت با این گاز خطرناک به آن اشاره کرد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان در مورد اقدامات درمانی و مؤثر مردم در زمان بروز این حادثه عنوان کرد: در صورتی که خود و یا اطرافیان دچار مسمومیت با گاز منوکسیدکربن شدند، لازم است در همان دقایق اولیه مراتب را از طریق شماره تلفن 115 به همکاران ما در اورژانس 115 اطلاع داده و فوراً وسیله گرمایشی را خاموش، در و پنجره‌های خانه را باز و سریعاً از محل مورد نظر دور شوید.


چگونه از افسردگیهای پاییزی رها شویم؟

اگر افسردگی عمده و شدید در اثر پاییز روی دهد طبعاً باید به روانپزشک مراجعه کرد. اما اگر افسردگی خفیف باشد در آن صورت داشتن برنامه منظم زندگی که شامل سحرخیزی، خوابیدن در ابتدای شب، ورزش، داشتن هدف و برنامه در زندگی، معاشرت با دوستان و انجام کارهای خیر باشد در رفع افسردگی خفیف مؤثر است.
زمان آن رسیده که جشنواره رنگ‌های پاییزی بر پا و هر روز بر تنوع رنگ هایش افزوده شود اما چه حیف که این فصل سراسر زیبایی، در نظر همه افراد یکسان جلوه نمی‌کند.  از بیماری‌های جسمی متفاوتی که محصول این فصل است بگذریم؛ آزردگی روح، احساس کرختی، پوچی و ناامیدی حالت‌هایی است که برخی افراد با آغاز فصل پاییز، کوتاه شدن روزها و تاریک شدن زودهنگام آسمان تجربه می‌کنند، غافل از اینکه رنگ‌های روح بخش همین فصل و هوای دلنواز آن بهترین راهکار برای حس سرزندگی و لمس لحظه‌های ناب زندگی است و کمی درایت و توجه کافی است تا براین احساسات ناحوشایند غلبه کرد.
افراد با چه خلق و خویی در پاییز بیشتر افسرده می‌شوند؟
برخی افراد به صورت زیست شناختی مستعد بروز افسردگی در پاییز هستند که تحت عنوان «نابسامانی عاطفی فصلی» قابل طبقه‌بندی است. البته باید در دو سال گذشته دست کم دو دوره افسردگی عمده در پاییز در این افراد دیده شده باشد که ارتباطی با رویدادهای محیطی نداشته باشد. به علاوه بهبود کامل نیز در یک زمان مشخص سال روی ‌دهد (برای نمونه، در بهار).

نقش عوامل محیطی و اجتماعی در افسردگی پاییزی چیست؟
گاهی عوامل روانی – اجتماعی در بروز افسردگی در فصل پاییز مؤثر است. برای نمونه، افرادی که مشاغلی دارند که در تعطیلات تابستان فعال است، ممکن است با آغاز پاییز و اتمام تعطیلات به علت رکود شغلی افسرده شوند برای نمونه، فردی که در یک شهر ساحلی شمالی بستنی فروشی دارد و در طول تابستان با ازدحام مشتریان روبه‌رو است، ناگهان در پاییز با کاهش مشتریان و بیکاری روبه‌رو و در نتیجه مستعد افسردگی در پاییز می‌شود.

برای کاهش بی‌حوصلگی و تنگ شدن خلق و خو در پاییز چه باید کرد؟
اگر افسردگی عمده و شدید در اثر پاییز روی دهد طبعاً باید به روانپزشک مراجعه کرد. اما اگر افسردگی خفیف باشد در آن صورت داشتن برنامه منظم زندگی که شامل سحرخیزی، خوابیدن در ابتدای شب، ورزش، داشتن هدف و برنامه در زندگی، معاشرت با دوستان و انجام کارهای خیر باشد در رفع افسردگی خفیف مؤثر است.

هر سال از چه زمانی باید برای کاهش مشکلات افسردگی فصلی، روند پیشگیری و درمان را آغاز کرد؟
برای تشخیص افسردگی فصلی، باید دست کم دو دوره افسردگی عمده در فصل معین روی داده باشد. به این ترتیب با توجه به زمان آغاز این دو دوره افسردگی، می‌توان از دو تا سه هفته پیش از موعد احتمالی، درمان دارویی را به منظور پیشگیری آغاز کرد.

چه توصیه‌هایی برای کاهش افسردگی فصلی برای مادران باردار دارید؟
رابطه صمیمانه شوهر با زن باردار بسیاری از فشارهای روانی زن باردار را کم می‌کند. کمک در کارهای منزل، مراقبت از فرزندان، نمایش عشق و علاقه به زن باردار چه در کلام و چه در عمل با کاهش فشار روانی (استرس) در زن، احتمال بروز افسردگی را می‌کاهد. زنان باردار نیز خود با برنامه‌ریزی جهت بارداری و پرهیز از بارداری ناخواسته، با داشتن برنامه مرتب روزانه که شامل ورزش، دیدار دوستان و خویشان باشد می‌توانند احتمال افسردگی فصلی را در خود بکاهند.

نقش رنگ‌ها در کاهش افسردگی پاییزی چیست؟
پژوهش‌ها حاکی است که رنگ‌های طیف سرخ سبب احساس برانگیختی و هیجان و تحرک می‌شود و برعکس رنگ‌های طیف آبی با احساس آرامش و سکون همراه می‌شود. امکان دارد این امر ناشی از تأثیر رنگ‌ها بر میانجی‌های عصبی باشد که پیام‌های عصبی را انتقال می‌دهند. تاریکی و سیاهی عموماً معادل با افسردگی شناخته می‌شود و افراد افسرده هم در رنگ‌های تیره و سیاه خود را احاطه می‌کنند. طبعاً با این اطلاعات می‌توان نتیجه گرفت که کاربرد رنگ‌های طیف سرخ در کاهش علائم افسردگی نقش دارد.

رایحه‌های خوش مانند اسطوخودوس تا چه حد در کاهش افسردگی مؤثر است؟
با توجه به رابطه لب‌های بویایی با مراکز قشری مغز، به نظر می‌رسد بوها در تنظیم هیجانات و عواطف مؤثر باشند. برخی پژوهش‌ها حاکی از رابطه روایح خوش با احساس شادمانی است.
ورزش و پیاده‌روی و نیز شب‌نشینی درشب‌های طولانی پاییز آیا موجب کاهش افسردگی پاییزی می‌شود؟
همان‌گونه که فرد شاد تمایل به تحرک و جست‌وخیز دارد، می‌توان انتظار داشت که اگر فرد افسرده نیز خود را مجبور به تحرک و ورزش کند، روحیه بهتری پیدا کند. تجارب متعددی به نفع این فرضیه انجام شده است. از سوی دیگر یک شب بیدار ماندن سبب بهبود قابل توجه در علائم افسردگی می‌شود، اما این امر در شب‌های بعد عملی نیست. اصولاً خواب در آغاز شب و برخاستن صبح زود روش بهتری برای غلبه بر علائم افسردگی است.

نورپردازی درون خانه‌ها در پاییز چگونه باشد؟
پنجره‌ها را باز کنید، پرده‌ها را کنار بزنید، بگذارید نور آفتاب همه چیز را روشن کند. احتمال دارد یکی از علل افسردگی فصلی در پاییز، روزهای کوتاه و ابری باشد، بنابراین بهره‌گیری بیشتر از نور طبیعی یا مصنوعی برای کاهش چنین نوع افسردگی مفید است.

نقش تغذیه در کاهش افسردگی چیست؟
رژیم غذایی متعادل طبعاً در سلامت عمومی مؤثر است. گاهی کمبود ویتامین‌ها با حالات شبه افسردگی همراه است. مواد نشاسته‌ای از قدیم به عنوان مواد شادی‌آور شناخته شده است. ماکارونی، شکلات، زعفران (به مقدار کم) از موادی هستند که بشر بر حسب تجربه متوجه تأثیر ضدافسردگی آن‌ها شده است. نوشیدن آب فراوان نیز در ایجاد حس شادابی مؤثر است. کاهش مصرف چربی‌های حیوانی و پروتئین گوشت قرمز نیز توصیه‌ای کلی برای سلامت است.

اطرافیان و دوستان در کاهش پژمردگی پاییزی چه نقشی دارند؟
پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد افسردگی در افراد مجرد و اشخاص منزوی و گوشه‌گیر بیشتر است. وجود همسر و فرزند و ارتباط با خویشان (صله رحم) سبب کاهش افسردگی می شود. دستگیری از بینوایان سبب احساس رضایت می‌شود. حمایت از جانوران و دادن آب و غذا به آنان در کاهش افسردگی مؤثر است. به طور کلی هر چیز که سبب افزایش ارتباط‌های عاطفی شود افسردگی را می‌کاهد. پرورش گیاهان و آب دادن به آن‌ها نیز احساس خوبی در فرد پدید می‌آورد.

اوج افسردگی پاییزی چه زمانی است؟
روزهای کوتاه‌تر و آسمان تیره و ابری در افزایش حس افسردگی تأثیر دارد.

آیا افراد افسرده در پاییز با مشکلات بیشتر مواجهند؟
به علت اینکه در فصل‌های سرد مردم عموماً به خانه پناه می‌برند و ارتباط‌ها و حضور در مکان‌های عمومی کمتر می‌شود و به علت آغاز سال تحصیلی خانواده‌ها از معاشرت استقبال کمتری می‌کنند، احساس تنهایی و انزوا که از نشانه‌های افسردگی است افزایش می‌یابد.

آیا افسردگی فصلی با جنسیت مرتبط است؟
به طور کلی میزان انواع افسردگی در زنان دو برابر مردان است. بنابراین، چنین نسبتی در افسردگی پاییزی هم وجود دارد. در عین حال در نابسامانی خلقی علاوه بر دوره‌های افسردگی (که آن هم ممکن است جنبه فصلی داشته باشد) دوره‌های شیدایی و نیمه شیدایی نیز وجود دارد که درآن نسبت ابتلای زنان و مردان یکسان است.

آخرین یافته‌های علمی برای کاهش افسردگی پاییزی چیست؟
این نوع افسردگی برایند عوامل گوناگون زیستی، روانی و اجتماعی است. بنابراین ابتدا باید تشخیص توسط روانپزشک به عمل آید و سپس بر حسب میزان سهم هر یک از این عوامل، درمان‌های دارویی، روان‌درمانی، مشاوره، یا توصیه برای تغییر عوامل یا بخش محیطی انجام شود.
 
منبع: روزنامه ایران/ دکتر فربد فدایی