سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

کتابخانه بریتانیا خبر هیجانانگیزی را اعلام کرد، این کتابخانه یک




یکی از خصوصیات خوب غربی‌ها، حفاظت تمام‌عیار از فرهنگشان هست، یکی از جلوه‌های چنین اراده‌ای، حفاظت از اسناد، کتاب‌ها و عکس‌هایشان است. در عصر اینترنت، یکی از کارهای مرسوم آنها دیجیتالی کردن این اسناد، کتاب‌ها و عکس‌ها و آنلاین کردن آنهاست.

این فرهنگ دیجیتالی گاهی به صورت محدود آنلاین می‌شود، و برای دسترسی به آنها باید پول پرداخت. گاهی مثل مورد جدید کتابخانه بریتانیا در کمال تعجب، حدود یک میلیون عکس به صورت رایگان آنلاین می‌شود.

چند روز پیش، کتابخانه بریتانیا خبر هیجان‌انگیزی را اعلام کرد، این کتابخانه یک میلیون عکس را در فلیکر به صورت رایگان قرار داد، این عکس‌ها، از کتاب‌های قرن‌های 17، 18 و 19 موجود در کتابخانه اسکن شده‌اند.

البته فناوری و تجهیزات لازم برای اسکن کردن کتاب‌ها را شرکت مایکروسافت در اختیار کتابخانه قرار داده بود.

عکس‌های اسکن شده طیف وسیعی دارند: از نقشه‌ها و نمودارها ، طراحی‌های زیبا، تصاویر کمیک و کارتون‌ها گرفته تا عکس‌های مناظر و تایپوگرافی‌ها.

گرچه عکس‌ها تگ‌گذاری شده‌اند و بر این اساس می‌دانیم که هر یک از عکس‌ها از چه کتابی آمده‌اند، اما هر عکس توضیحات دقیق ندارد. در حال حاضر نقطه ضعف مجموعه عظیم آنلاین‌شده، همین مطلب است.

اما کتابخانه بریتانیا می‌خواهد تا با استفاده از نیرو و دانش کاربران اینترنت، این کار را انجام بدهد.

 

- دوچرخه‌سوار برتانیایی در سال‌های انتهایی قرن نوزدهم در تهران!
Around the World on a Bicycle ... From Teheran to Yokohama. With ... illustrations -1
12-15-2013 10-12-33 AM
 
 
- بیشتر عکس‌هایی که از زنان در عهد قاجار دیده‌ایم، آنها را فربه، زشت و از ریخت‌افتاده نشان می‌دهند، اما همه زنان ایرانی آن طور نبودند:
 
 
 رسانه‌های انگلیسی سالهاست که از نام‌های جعلی برای خلیج فارس استفاده می‌کنند،
اما در کتابخانه‌های خودشان، اسناد چیز دیگری می‌گویند!
12-15-2013 10-02-45 AM
 
 
- میرزا رضای کرمانی، قاتل ناصر الدین شاه قاجار
 
 
- موسیقی‌نوازهای ایرانی:
 
 
عکس شاید بی‌نظیری از بازار رشت:
Persia Revisited ... Illustrated - 1896 -5
 
 
- زن ارمنی و کودکش، عکس زیباست:
 
 
- این درویش تهرانی، خوش‌تیپ به نظر می‌رسد!
 
- تعزیه، میرزا غلام‌حسین در هیئت حضرت عباس :
 
 
- تکیه دولت:

 


خانه اشرف پهلوی در نیویورک، 49 میلیون دلار...

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/01.jpg



خیابان «بیکمن پِلِیس» (Beekman Place) در حد فاصل خیابان‌های چهل و نهم و پنجاه و یکم، در سراشیبی به سوی «رودخانه شرقی»، یکی‌ از کوتاه‌ ترین و قدیمی‌‌ترین خیابان‌های «منهتن» قرار گرفته است با خانه‌های بزرگ قدیمی‌ و آپارتمان‌های مجللِ پیش از دوران جنگ استقلال امریکا؛ زمانی که‌ خاندان «بیکمن» خانه عظیم و مجلل خود را در «مانت پلزنت» در سال 1764 ساختند.

انزوای این خیابان، آن را تا حدی از نظر‌ها و رفت و آمدها دور نگه داشته است. نیمی از ماشین‌هایی‌ که در آن پارک شده اند، یا شاسی بلندهایی سیاه رنگ هستند و یا مرسدس بنز‌هایی‌ با پلاک‌های دیپلماتیک.

دوری و انزوای این خیابان، چهار دهه قبل دو سنت شکن مشهور را به سوی خود کشاند؛ «اشرف پهلوی»، خواهر دو قلوی شاه ایران و فعال حقوق زنان به شماره 29 این خیابان پناه برد و «پل رودلف» (Paul Rudolph)، متفکر مدرنیست و رییس مدرسه معماری دانشگاه «ییل» که شماره 23 را به آزمایشگاه شخصی‌ خود بدل کرد.

هرچند دیگر آن ها از این خیابان رفته اند ولی‌ خانه‌هایی‌ که از خود به جا گذاشته اند، هنوز از ممتاز‌ترین های نیویورک به شمار می روند. ارزش خانه رودلف امروز به 28/5 میلیون دلار و خانه پهلوی به 49 میلیون دلار رسیده که در جنوب «پارک مرکزی» نیویورک، رکورد محسوب می‌‌شود.

در سال 1934، یعنی‌ هشت سال پس از آن که «ویلیام اس‌. پیلی» (William S. Paley)، مالک شبکه «سی بی‌اس» شد، برای نخستین همسر خود «درتی پیلی» که همسر سابق «جان رندلف هرست» بود، خانه‌ای 7 طبقه ای در شماره 29 خیابان «بیکرمن» ساخت.

شماره 29 با آن نمای پوشیده از آجر‌های قرمز و پنجره‌های بلند سفید، از هر نظر به منازل دوران پیش از جنگ شبیه است؛ هرچند بر فضای داخلی‌ آن، روحی‌ مدرن حاکم است. راهروی ورودی با آن دیوار آینه کاری و ستون‌هایی‌ شیشه‌ای که از درون می‌‌درخشند، در شهر برای خود شهرت و اعتباری دارند.

پیلی و همسرش چندان فرصت نیافتند تا از خانه خود لذت ببرند؛ زندگی‌ مشترک آن‌ها در حال فروپاشی بود. در سال 1940 آن‌ها خانه خود را به «آلبرت» و «ماری لسکر»(Lasker)، از پیشگامان بهداشت و درمان عمومی اجاره دادند که بعد‌ها آن ها خانه را خریدند و 35 سال در آن زندگی‌ کردند تا هنگامی که اشرف پهلوی به آن جا پا گذاشت.

«رابرت اف. آرمائو»، دستیار پیشین «نلسن راکفلر» و وابسته پهلوی‌ها در نیویورک می‌‌گوید:«سه‌ تن از مطرح‌ترین زنان نیویورک همه زیر یک سقف زندگی‌ کرده اند.»

از آن جا که شاهزاده اشرف پهلوی مدام در سفر بود، به دنبال اقامتگاه آرامی در نیویورک می‌‌گشت. در سال 1978، یعنی‌ سه سال بعد از آن که شماره 29 خیابان بیکمن را خریده بود، شماره 31 را از «تام جونز» (Tom Jones)، خواننده ولزی نیز می‌‌خرد. در آن سال، شاهزاده نمی‌‌توانست اهمیت آن دو خانه را پیش بینی‌ کند تا درست یک سال بعد که برادرش، محمدرضا شاه پهلوی از حکومت عزل می‌‌شود.

خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌های اشرف به تدریج در سال‌های دهه 1980 برای تحصیل در مدرسه های خصوصی، به نیویورک رفتند و این بود که ورودی‌های دو خانه را به هم وصل کردند.

در سال 1981 مالکیت هر دو خانه با «آنتیل هلند(Dutch Antilles) به اشتراک گذاشته شد تا آن ها را از غصب حکومت ایران در امان بدارند. در سال 1992، شماره 31 بیکمن به حکومت تونس فروخته شد و اکنون سفارت‌خانه این کشور است و شماره 29 دوباره به یک خانه خانوادگی مستقل تبدیل شد با 8 اتاق خواب و 11 حمام و سرویس بهداشتی.

«آویده غفاری»، یک ایرانی‌ِ در تبعید و کسی‌ که در سال‌های دهه 1990 فضای داخلی‌ خانه را از نو طراحی‌ کرد و هم اکنون نیز در حال فروش آن از طریق آژانس املاک «براون هریس استیونس» (Brown Harris Stevens) است، می‌‌گوید: «ایشان زن بسیار مدرنی‌ بود و دنبال چیزی اصیل می‌‌گشت نه تقلیدی.»

خانه پر است از تصاویر خاندان پهلوی، نقاشی‌های قدیمی‌ ایرانی که قدمت آن ها به قرن‌ها پیش باز می‌‌گردد و چند اثر از نقاشی‌های دوران امپرسوینیسم. آینه‌ای به نهایت خیره کننده که شاید تمام اجزای سالن را تحت الشعاع خود قرار می‌‌دهد، در اتاق پذیرایی نصب شده است. دور تا دور آینه، مخمل دوزی و با جواهرات تزیین شده است و در زیر آن، مجسمه‌هایی‌ از شکارچیانی سوار بر اسب می‌‌بینیم که سگ‌ هایشان به دنبال شکار‌هایی‌ نامعلوم می‌‌دوند؛ گویی گواهی است بر این که چه گونه خانواده پهلوی و این آینه از خانه خود دور شده و به این جا رسیده اند.

با توجه به این که قیمت خانه در حال صعود است و شاهزاده پهلوی ماه آینده 95 ساله می‌‌شود و بیش‌تر اوقات خود را در اروپا سپری می‌‌کند، تصمیم گرفته شد که آن را بفروشند.همین تصمیم در مورد دو خانه آن طرف تر هم گرفته شده است.

از سوی دیگر، یکی‌ از مدیران یک شبکه‌ تلویزیونی، خانه پل رودلف را خرید و در دهه گذشته آن را با عشق و علاقه مرمت و بخش اعظمی از معماری خانه را که بر خلاف جاذبه زمین طراحی شده بود، حفظ کرد.

رودلف در سال 1961، خانه‌ای را در این ساختمان اجاره و تا سال 1976 در آن زندگی‌ کرد. در این سال، خانه سابق ستاره تآتر «برادویِ» نیویورک، «کاترین کورنل» (Catherine Cornell) در شماره 23 بیکمن را خریداری می‌‌کند. این خانه بی‌ نظیر بود و در هیچ جای شهر همتایش را نمی‌‌شد دید؛ پنت هاوسی سه‌ طبقه از فولاد و بتن که تا روی خیابان پیش می‌‌آید. رودلف در فضای داخلی‌ خانه مدام طرح های خود را تغییر می‌‌داد و در آن‌ها تجدید نظر می‌‌کرد.

«آر. دی. چین» (R. D. Chin)، مدیردفتر سابق رودلف می‌‌گوید: «نور طبیعی می‌‌خواست که از بالا به پایین بتابد و همیشه دنبال راه‌هایی‌ بود که به آن دست پیدا کند. درون این آپارتمان عظیم با فضاهای شناور زیادی روبه رو می‌‌شوید.»

از راهرو می‌‌توان روزنه‌ها و شکاف‌های مختلف را در سقف دید. پله‌های شیشه‌ای با نور بالا و پایین می‌‌روند و در اتاق‌ها شناور می‌‌شوند. اتاق غذاخوری بر فراز اتاق پذیرایی‌، شناور حرکت می‌‌کند و دور تا دور خانه را بالکن فرا گرفته است؛ طرحی که امروزه بسیار محبوب شده است. ساختمان شامل سه‌ آپارتمان دوبلکس در طبقه های پایینی نیز می‌‌شود که طرح همه آن‌ها را خودِ رودلف داده است.

مشاور آژانس ملکی‌ «کرکوران»(Corcoran) می‌‌گفت این خانه واقعاً استثنایی است. با این که هر فوت مربع خانه پهلوی 54 درصد گران تر است و خانه «الن بیدل شیپمن»- همسایه کناری - که سال گذشته به مبلغ 35 میلیون دلار به نخست وزیر قطر فروخته شد، تنها 668 متر مربع است ولی‌ خانه رودلف 870 متر مربع است.

مالکان کنونی خانه شماره 23 بیکمن که در سال 2002 آن را به مبلغ 6/3 میلیون دلار خریداری کردند، به سرعت دلبستگی آن ها به خانه بیش‌تر و بیش‌تر شد چون با هر معماری که حرف می‌‌زدند، هیچ کدام قبول نمی‌‌کردند که در کار رودلف دست ببرند مگر فقط در این حد که سیستم مرکزی تهویه هوا تعبیه کنند و آشپزخانه را مدرن و به روز.

به نظر می‌‌رسد حتی خیابان بیکمن پِلِیس هم نمی‌‌تواند خود را از جنون بازار املاک منهتن مخفی کند.

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_001_1.jpg

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_002_2.jpg

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_003_3.jpg

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_004_4.jpg

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_005_5.jpg

 

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_006_7.jpg

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_007_8.jpg

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_008_6.jpg

تصاویری از زندگی اشرف پهلوی

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_009_11.jpg

اشرف پهلوی به همراه برادر دوقلویش محمدرضا و خواهر بزرگتر شمس پهلوی

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_010_12.jpg

اشرف پهلوی در حال تماشای بازی شطرنج محمدرضا پهلوی و ارنست پرون دوست سوییسی او

 

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_011_13.jpg

اشرف پهلوی پیش از کودتای 28 مرداد 1332

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_012_14.jpg

اشرف پهلوی به همراه اسدالله رشیدیان (سمت راست، کت و شلوار مشکی) از عوامل کودتای 28 مرداد در سینما رکس تهران

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_013_15.jpg

اشرف پهلوی، اسدالله رشیدیان، و سید حسن تقی‌زاده (عصا و کلاه به دست)

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_014_16.jpg

اشرف پهلوی به همراه منوچهر اقبال نخست وزیر(سمت چپ او)، محمدرضا پهلوی در حال گوش دادن به سخنرانی حسین علا وزیر دربار، سال 1336

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_015_17.jpg

اشرف پهلوی و لئونید برژنف رهبر حزب کمونیست اتحاد شوروی، دهه 1340 شمسی

 

 

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_016_18.jpg

اشرف پهلوی در حال بازدید از موزه هرمیتاژ در لنینگراد، دهه 1340 شمسی

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_017_19.jpg

اشرف پهلوی در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، 1346

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_018_20.jpg

اشرف پهلوی و هیات امنای سازمان خدمات اجتماعی

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_019_21.jpg

اشرف پهلوی در ضیافتی رسمی و همراه مقامات اروپایی

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_020_22.jpg

اشرف پهلوی و روسای سازمان تامین اجتماعی، دهه 1350

 

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_021_23.jpg

اشرف و محمدرضا پهلوی، دهه 1350

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_022_24.jpg

اشرف پهلوی به همراه عبدالمجید مجیدی (سمت راست) رئیس سازمان برنامه و جمشید آموزگار، نخست وزیر، 1356

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_023_25.jpg

اشرف پهلوی و اسدالله علم وزیر دربار

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_024_26.jpg

اشرف پهلوی و اردشیر زاهدی

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Farah/zimg_026_27.jpg

آخرین عکس اشرف پهلوی در 94 سالگی

 


ستاره های خاموش سینمای ایران...


اینجا کارنامه چند تن از مهمترین ستاره های سینمای ایران در دو دهه اخیر را مرور کرده ایم؛ مردان و زنان بازیگری که یک زمانی تماشاچیان برای دیدنشان روی پرده نقره ای سر و دست می شکستند؛ و امروز گرچه هنوز هستند اما دیگر مدت هاست فیلمی از آنان روی پرده، شوری در کسی برنمی انگیزد و شوق تماشا را بیدار نمی کند.

وقتی به عدد سال های این کارنامه نگاه کنید، متوجه می شوید که عمر «ستارگی» اغلب ستاره های ما به یک دهه هم نمی رسد و آفتاب جذابیت و فروش شان در کمتر از 10 سال غروب می کند. اگر دنبال چرایی این اتفاق هستید، این مطلب ما را از دست ندهید. فقط تاکید بر این نکته ضروری است که نمی توان ادعا کرد دوران این ستاره های دیگر تمام شده؛ چرا که سینمای ایران، مثل فوتبال دنیا، هیچ چیزش قابل پیش بینی نیست و هر اتفاقی در آن امکان دارد!

ابوالفضل پورعرب

53 ساله

طلوع (وقتی شناختیمش): 1362 (زخمه)

اوج (وقتی ستاره شد): 1368 (عروس)

غروب (وقتی ستاره نیست): 1378 (دست های آلوده)

پورعرب، بعد از جمشید هاشم پور و بیژن امکانیان، سومین استار مرد سینمای بعد از انقلاب ایران است. (جالب اینکه با هر دوی این چهره ها هم بعدا همبازی شد: در «نیش» با هاشم پور، و در «آواز تهران» با امکانیان). بازیگری که به همراه نیکی کریمی، هر دو از کشف های بهروز افخمی بودند و تا پنج شش سالی بعد از عروس، جوان اول فیلم های قهرمان محور ما محسوب می شد. پورعرب تا قبل از «مردی شبیه باران» سهیلی، دو باری نامزد دریافت سیمرغ شد و ناکامی اش در دریافت این جایزه، پچ پچ هایی سر زبان ها انداخت که از مخالفت مسئولان سینمای کشور با پر و بال دادن به یک ستاره حکایت می کرد.

بردن سیمرغ برای یک فیلم دفاع مقدسی هم از زاویه ای دیگر به این شایعات دامن می زد. با این حال او بعد از این فیلم رفته رفته و به دلایلی نامشخص در مسیر نزول قرار گرفت و غیر از «غریبانه» احمد امینی و «دست های آلوده» سیروس الوند تا مدت ها با کارگردان اسم و رسم داری کار نکرد. پورعرب در اواسط دهه 70 با «مسافر» سیروس مقدم سر از تلویزیون درآورد و در 15 سال اخیر به علل مختلفی از جمله بیماری سهمگینی که گریبانش را گرفته بود، بیش از 10 کار در سینما نداشت که آخرینش به 5 سال قبل برمی گردد. حتی حضور او در «وضعیت سفید» هم تحت تاثیر این بیماری قرار گرفت و شنیده ها خبر از این می دهند که تیم سازندگان سریال، به دلیل ضعف و ناتوانی جسمی مفرط او، از مدت حضور نقش اش در مجموعه کاستند.

پورعرب که حتی سال گذشته شایعه مرگش هم دهان به دهان چرخید، بالاخره سرحال و قبراق جلوی دوربین هفت حاضر شد و گفت دیگر علاقه ای به حضور جلوی دوربین ندارد اما وسوسه سینما هنوز دست از سر اوبرنمی دارد؛ هر چند به شکلی دیگر این بار پشت دوربین. باید دید آخر و عاقبت تهیه کنندگی و کارگردانی او که سابقه دستیار کارگردانی در فیلم «دزد و نویسنده» (1365) را دارد، به کجا می کشد.

ستاره های خاموش سینمای ایران

 


محمدرضا فروتن

46 ساله

طلوع (وقتی شناختیمش): 1373 (هدف)

اوج (وقتی ستاره شد): 1377 (قرمز)

غروب (وقتی ستاره نیست): 1387 (چهل سالگی)

کنایه غریبی است؛ اینکه آخرین بازی مهمی که از فروتن به یاد داریم را در 40 سالگی خودش، در «چهل سالگی» رییسیان دیدیم. بازیگری که گرچه از سینما شروع کرد اما با تلویزیون («سرنخ» پوراحمد) معروف شد و کمی بعد با «مرسدس» کیمیایی روی پرده اوج گرفت. «قرمز» جیرانی شاید نقطه عطف کارنامه فروتن بود؛ فیلمی که سیمرغ بلورین برایش به ارمغان آورد و شمایل او را به عنوان مرد عصبی و هیستریک تثبیت کرد که بعدا در فیلم هایی مثل «دو زن» و «فریاد» ادامه یافت. شیرین ترین خاطره ما از هنرنمایی فروتن، به «شب یلدا»ی پوراحمد برمی گردد؛ با آن «بیته بیته» گفتن ها و شعر خواندن های تنهایی اش.

فروتن در فیلم هایی مثل «کنعان» و «چهل سالگی» سعی کرد تا از قالب شناخته شده اش بیرون بیاید که تا حدودی هم موفق بود. او سال 87 در 9 (!) فیلم – «چهل سالگی»، «نیلوفر»، «پستچی سه بار در نمی زند»، «می زاک»، «محاکمه در خیابان»، «عیار 14»، «پای پیاده»، «شبانه روز» و «دعوت» – نقش های کوتاه و بلندی داشت و از آن موقع تا به حال، درخشش خاصی از او را روی پرده به یادنداریم.
گاهی با فیلمسازان جوان همکاری کرد («تجریش ناتمام»، «پیمان» و «چارسو»)، مدتی سر از تلویزیون درآورد (سریال عجیب «از یاد رفته») و حتی در مسابقه «رالی ایرانی» سعید ابوطالب برای شبکه نمایش خانگی جزو شرکت کنندگان بود.

از آخرین حضورهایش جلوی دوربین های سینمایی «سایه روشن» هنوز اکران نشده، نقش کوچک و متفاوتش در «طبقه حساس» چندان به چشم نیامده و از شانس بدش، «متروپل» کیمیایی هم آنقدر آماج حملات قرار گرفت که کسی حرفی از بازی او نزند.

ستاره های خاموش سینمای ایران

 


نیکی کریمی

43 ساله

طلوع (وقتی شناختیمش): 1368 (وسوسه)

اوج (وقتی ستاره شد): 1369 (عروس)

غروب (وقتی ستاره نیست): 1387 (دو خواهر)

«دو خواهر» را واقعا با اغماض به عنوان آخرین خاطره ای که از نیکی کریمی روی پرده داریم، نوشتیم؛ فیلمی با حضور رضا گلزار و الناز شاکردوست در کنار خانم کریمی، که کپی نعل به نعلی از یک کمدی رمانتیک فرنگی بوده است؛ وگرنه اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم، بعید است او را بعد از «دیوانه ای از قفس پرید» و «واکنش پنجم» در فیلمی به یاد بیاوریم.

او بعد از این دو فیلم و طی 12 سال تا امروز، در 31 فیلم به عنوان بازیگر جلوی دوربین کارگردان های مختلف (از جمله خودش) حاضر شده که حاصلش چه از نظر هنری، چه از نظر تجاری، می تواند محل بحث فراوان باشد.

او که سابقه 7 بار نامزدی جشنواره فجر و یک بار بردن سیمرغ را در کارنامه اش دارد، در یک دهه اخیر در حوزه های هنری – فرهنگی مختلفی مثل ترجمه، کارگردانی و بازیگری تئاتر هم طبع آزمایی کرده اما خب، راستش را بخواهید هیچ کدام این کارها به اندازه شمایل معصومیتی که کریمی در ابتدای دهه 70، به واسطه عروس و سارا و پری و دو زن از خودش ساخت، در ذهن کسی نمانده است.

او در 7-6 سال اخیر در طیف متنوعی از فیلم ها – از «هنری» ترهایی مثل «تمشک» و «شبانه روز» بگیر تا فیلم های بدنه همچون «زندگی جای دیگری است» و «تلفن همراه رییس جمهور» تا شونه تخم مرغ هایی نظیر «سلام بر عشق» و «آقای هفت رنگ» – بازی کرده و روال و سیر مشخصی در انتخاب هایش نداشته است.

ستاره های خاموش سینمای ایران

 


هدیه تهرانی

طلوع (وقتی شناختیمش): 1375 (سلطان)

اوج (وقتی ستاره شد): 1377 (قرمز)

غروب (وقتی ستاره نیست): 1384 (چهارشنبه سوری)

حالا دیگر همه می دانند که تهرانی قبل از سلطان، ممکن بود نقش راحله را در «روز واقعه» بازی کند (نقشی که در نهایت به لادن مستوفی رسید)، اما کسی نمی داند اگر مسیر بازیگری حرفه ای اش اینگونه آغاز می شد، نهایتا کجا در چه بندرگاهی پهلو می گرفت.

زن صورت سنگی سینمای ایران که در دهه 70 در کنار لیلا حاتمی و نیکی کریمی، شمایلی تازه از زن معاصر ایرانی را روی پرده سینماها ساخت. با دومین فیلمش برنده سیمرغ بلورین شد. در دهه اول فعالیتش خیلی پرکار نبود و با احتساب نقش های کوتاهی مثل «خانه ای روی آب» و «شبانه» و «دوئل»، 20 فیلم بیشتر بازی نکرد که بین شان آثار مهم و ماندگاری مثل «کاغذ بی خط» و «شوکران» هم دیده می شد.

سال 84، در حالی که نزدیک به چهار سال می شد در فیلم یا نقش شاخصی حاضر نشده بود، با چهارشنبه سوری بازگشت شکوهمندی داشت و برای دومین بار سیمرغ را به خانه برد و بعد از آن اما تا همین امروز، تلاش هایش در عرصه بازیگری – و سایر عرصه های فرهنگی و هنری – نتیجه چشمگیری به همراه نداشته است.

در فیلم های خاص و کم مخاطبی مثل «یک روز دیگر» و «نیوه مانگ» حاضر شد، به طراحی لباس تئاتر روی آورد، عکاسی کرد و این اواخر، ظاهرا سرمایه گذاری روی فیلم یک کارگردان کار اولی را پذیرفته و نقش اولش را هم خودش به عهده گرفته.

باورش سخت است اما ستاره ای مثل او – که موقع گرفتن سیمرغ اول، با استرس و طمانینه خاصی روی سن گفت «ما هم به خدا نازیم»… نتوانست برای عکس های نمایشگاهش مشتری پیدا کند. بازی اش در «هفت دقیقه تا پاییز» البته هنوز نشانی از روزهای خوب و آفتابی گذشته با خود به همراه داشت اما از آن روزگار 5 سالی گذشته است. آیا باز معجزه ای مثل چهارشنبه سوری سراغ تهرانی خواهد آمد؟

ستاره های خاموش سینمای ایران

 


بهرام رادان

35 ساله

طلوع (وقتی شناختیمش): 1379 (شور عشق)

اوج (وقتی ستاره شد): 1379 (آواز قو)

غروب (وقتی ستاره نیست): 1387 (تردید)

شاید اسم «نادر مقدس» را هم نشنیده باشید، اما بهرام رادان و مهناز افشار با «شور عشق» او، کشف و به دنیای سینما معرفی شدند. رادان خیلی زود، یعنی دو سال بعد از این فیلم، با «گاوخونی» افخمی بین منتقدها و مخاطبان جدی تر سینما، ارج و قرب و جایگاهی پیدا کرد و با همکاری با فیلمسازانی مثل مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، مانی حقیقی و رخشان بنی اعتماد سعی در حفظ این جلوه و چهره داشت. در عین حال، از فیلم های آبرومندتر سینمای بدنه هم غافل نمی شد و اگر پا می داد، در «رز زرد» و «ازدواج صورتی» هم بازی می کرد.

ایرج چیت چی شوخ و شنگ «بی پولی» و جوان تکیده و پریشان حال «تردید»، آخرین تصویرهایی سینمایی هستند که از رادان به خاطر داریم. او از تردید به بعد تا به امروز 11 فیلم بازی کرده که چیز چندانی از آنها در ذهن ها نمانده و حتی به خاطر شاخص ترین شان (پل چوبی) زیاد مورد انتقاد کارشناسان و نویسندگان سینمایی قرار گرفت.

رادان در چند سال اخیر، یک آلبوم موسیقی (روی دیگر) خواند که… بگذریم! مدتی را هم در آن سوی آب ها بود و حتی زمزمه هایی درباره ورودش به عرصه تهیه کنندگی شنیده شد اما فعلا «آتش بس 2» را در نوبت اکران دارد. آیا او با هنرنمایی طنازانه اش در این فیلم، می تواند به روزهای خوش روی پرده اش برگردد؟

ستاره های خاموش سینمای ایران

 


محمدرضا گلزار

39 ساله

طلوع (وقتی شناختیمش): 1379 (سام و نرگس)

اوج (وقتی ستاره شد): 1384 (آتش بس)

غروب (وقتی ستاره نیست): 1386 (توفیق اجباری)

خوشمان بیاید یا نه، تا همین چند سال پیش جزو پولسازترین ستاره های ستاره های سینمای ایران بود. «بازیگر»ی که ابتدا به ساکن به خاطر چهره جذاب و فیزیک مناسبش به انتخاب خدابیامرز ایرج قادری از عالم موسیقی وارد دنیای سینما شد و تا مدت ها بین اهل فن درباره «بازیگر بودن یا نبودنش» بحث های زیادی در جریان بود. هر چند 5 سال بعد در اولین فیلم میلیاردی تاریخ سینمای ایران (آتش بس) نشان داد که اگر ابر و باد و مه و خورشیدو فلک دست به دست هم دهند، چیزهایی هم در چنته برای رو کردن دارد.

در یک دهه و اندی که از فعالیت سینمایی گلزار می گذرد، همیشه اخباری مبنی بر همکاری اش با کارگردان های بنامی مثل بهرام بیضایی یا مسعود کیمیایی شنیده می شده اما انتهای ماجرا هیچ وقت از حد گفته ها و شنیده ها پیش تر نرفت تا همچنان کیومرث پوراحمد، حمید نعمت الله و میلانی مشهورترین کارگردان هایی باشند که او جلوی دوربین شان حاضر شده است.

او در کنار اکبر عبدی، تنها «هنرپیشه»های سینمای بعد از انقلاب هستند که در فیلمی سینمایی با موضوع زندگی شخصی شان بازی کرده اند، با اینحال زندگی حرفه ای گلزار به شدت درگیر حاشیه ها شد که در نتیجه اش چند سالی از پرده سینماها دور ماند.

به دنیای مد و لباس روی آورد، مربی بدنساز باشگاه والیبال شد و بالاخره با ادعاهای فراوان بر سر توانایی اش در جذب مخاطب، با فیلم «شش و بش» به روی پرده برگشت؛ فیلمی که خودش مدعی بود انتهای صف هایش را باید از سر صف با دوربین شکاری دید، اما فروش چشمگیری نداشت و انگار خبر از افول ستاره بخت گلزار می داد.

گلزار امسال در «دلم می خواد» بهمن فرمان آرا، در کنار بازیگرانی مثل رضا کیانیان، مهناز افشار و رویا نونهالی به ایفای نقش پرداخته است. آیا شروع دوباره ای برای او در راه است؟

ستاره های خاموش سینمای ایران



همه چیز در مورد علی دایی + تمامی تصاویر کمیاب...

گروه اینترنتی گوناگون

علی دایی در سال 1348 در اردبیل متولد شد. در سال 1366 در رشته مهندسی عمران دانشگاه شریف پذیرفته شد، اما در گزینش ورود به دانشگاه رد شد. همان سال در رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه آزاد تهران جنوب هم قبول شد و دو ترم هم به دانشگاه رفت

 

ولی در سال 1367 دوباره در کنکور شرکت کرد و این‌بار بدون آن که گزینش گریبان‌گیرش شود در رشته متالورژی دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد و لیسانس خود را بهمن ماه سال 1371 از همان دانشگاه دریافت کرد؛ او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه آزاد ادامه داد. وی متاهل است و اکنون ساکن محله جردن در تهران می‌باشد. فرزند اول وی در سال 1388 به دنیا آمد

 

گروه اینترنتی گوناگون
 

عکس دختر علی دایی در بنز اخرین سیستم

 

گروه اینترنتی گوناگون

تکناز : علی دایی علاوه بر فوتبال، در تجارت نیز موفق بوده‌است و گرداننده چندین شرکت بزرگ، چند فروشگاه، کارخانه تولیدی پوشاک ورزشی است.


 

گروه اینترنتی گوناگون

علی دایی علاوه بر کارهای پوشاک ورزشی در ساختمان سازی هم فعالیت دارد. علی دایی در شهرک گلستان شهر زادگاهش(اردبیل) یک مدرسه راهنمایی به نام ابوالفضل دایی (پدرش) ساخته است و از خیرین مدرسه ساز اردبیل می باشد

به گزارش تکناز : دایی طی سالهای اوج فوتبال خود و همچنین پس از دوران بازیکنی خود، بارها در مسابقات فوتبال با نیات خیرخواهانه به میدان رفته‌است (از جمله در دیدار ستارگان فوتبال جهان و تیم منتخب بوسنی با همراهی روبرتو باجو و دیگر ستاره‌های افسانه‌ای فوتبال و همچنین بازی دوستانه نود دقیقه برای ماندلا که بین تیم منتخب جهان و تیم منتخب آفریقا، به مناسبت تولد 90 سالگی نلسون ماندلا برگزار شد، که این بازی یکی از زیباترین بازی‌های دوستانه علی دایی به شمار می‌رود).

 

گروه اینترنتی گوناگون

علی دایی در لباس پرسپولیس- 1375

 

گروه اینترنتی گوناگون

همراه با یار قدیمی خود کریم باقری

بهترین گلزن جام ملتهای آسیا 1996

با اتومبیلی که آن روزها اتومبیل بچه پولدارها نبود

 

گروه اینترنتی گوناگون

آقای دایی لطفا آرامتر بخند!

 

گروه اینترنتی گوناگون

 

روزهای اوج در بایرن و تجربه نیمکت نشینی در فینال لیگ قهرمانان اروپا

 

 

همراه با جیووانی البر بازیکن مطرح آن روزهای بایرن و تیم ملی برزیل

 

باز هم با کریم باقری با تیپ های استثنایی!

تجربه ای دیگر در هرتا برلین و گلزنی به تیم های چلسی و آث میلان

 

گروه اینترنتی گوناگون

 

گروه اینترنتی گوناگون

شیرجه به سوی موفقیت!

 

گروه اینترنتی گوناگون

اولین کنفرانس خبری دایی!

وقتی دایی با سوپر استارهای سینما می گردد!

 

گروه اینترنتی گوناگون

آن موقع که با علی کریمی و خداداد رفیق بود!

 

گروه اینترنتی گوناگون

وقتی با سایپا قهرمان لیگ می شود

وقتی به برنامه صندلی داغ می رود

وقتی در بازی سایپا با پرسپولیس با شیث رضایی درگیر می شود و به کمیته انضباطی می رود!

 

گروه اینترنتی گوناگون

وقتی عصبانی می شود

 

گروه اینترنتی گوناگون

از فضایل اخلاقی علی دایی پایبندی به ارزشهای دین اسلام است. این تصویر بدون شرح است

 

گروه اینترنتی گوناگون

وقتی با یقه باز با گزارشگر برنامه 90 مصاحبه می کند!

 

گروه اینترنتی گوناگون

 

این هم اتومبیل 400 میلیونی اش!

 

گروه اینترنتی گوناگون


روزی روزگاری، از دنیا چه خبر...


عطرفروشی داعشی‌ها
عکس  مربوط به یک داعشی عطر فروش در شهر رقه سوریه است که تحت سلطه داعش قرار دارد.

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_013_11.jpg


خلبانان نیروی هوایی آمریکا در حال اجرای نمایش هوایی با فالکون های جنگنده اف-16 در آیداهو هستند.

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_030_29.jpg

 

 


محمدرضا شریفی نیا در 2 سالگی

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_022_20.jpg


بهروز وثوقی - فردین - ناصر ملک مطیعی

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_024_4.jpg


اشک های پسر ایران همراه سرودملی
محسن شادی در زمان گرفتن مدال طلا نتوانست احساسات خود را کنترل کند و گریه کرد

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_015_13.jpg


جشن تولد علی پروین در کنار خانواده

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_016_14.jpg


نیکی کریمی در ماشین قلعه نویی
نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینمای ایران که پروژه ای ویدئویی با عنوان روزی روزگاری فوتبال را کلید زده بود، به دلیل نبود بازار سودمند این کار را رها کرد.

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_005_5.jpg

 

 


تماشاگر مدرن ایرانی
در حاشیه بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون.

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_008_8.jpg


مهمانی پولدارها در تهران!گران قیمت‌ترین خیابان تهران

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_011_0.jpg

 

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_012_00.jpg


 

چهره عجیب سرباز عراقی
یکی از سربازان عراقی قبل از آغاز نبرد با گروه تروریستی داعش صورت خود را به شکل عجیبی پوشانده است.

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_001_1.jpg


مهمانداران بی حجاب در پرواز حجاج ایرانی
پرواز حجاج با هواپیمایی پان‌ آمریکن در سال 1353

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_006_6.jpg

 

 


شاگردان و معلمان در یک مکتب خانه عصر قاجار

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_018_16.jpg


پیام کتبی یک مسافرکش به مسافران!

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_019_17.jpg


لطفا تقاضای مواد نفرمائید!

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_021_19.jpg


شیره کش های تهرانی
قدیمی ترین عکس از شیره کش خانه ( تجمع معتادان ) ایران در زمان قاجار.

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_020_18.jpg


پوشش جالب عروس یهودی

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_002_2.jpg

 

 


کودک درون این پیرمرد همچنان فعال است!

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_007_7.jpg


پدر 87 ساله و پسر 72 ساله!

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_009_9.jpg


ترجمه زبان

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_025_9.jpg


خروس لوطی

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_027_11.jpg


عجیب‌ترین مدل قلیان کشیدن

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_029_21.jpg


 


بدون شرح

http://mj7.persianfun.info/img/93/7/Roozegar36/zimg_023_1.jpg


عمیقترین استخر جهان...


اگر از جمله‌ی افرادی هستید که زمان شنا در استخر بیشتر زیر آب بوده و از شنا کردن در عمق آب لذت می‌برید، پس بهتر است نگاهی به استخر هتل Terme Millepini‌ در ایتالیا داشته باشید که با عمق 40 متری (معادل ساختمان 12 طبقه) نام خود را به‌عنوان عمیق‌ترین استخر جهان ثبت کرده است.


مرکز شنای هتل 4 ستاره‌ی Terme Millepini توسط معمار نام‌آشنای ایتالیایی، Emanuele Boaretto طراحی شده است. این استخر که عملیات ساخت آن از ماه ژوئن آغاز شد، عمقی برابر ارتفاع یک ساختمان 12 طبقه دارد. این استخر در پلتفرم‌ها یا طبقات مختلفی توسعه یافته است و سطح آن نیز دارای ابعادی برابر 21 متر در 18 متر است که با افزایش عمق، سطح مقطع استخر نیز کمتر می‌شود. مسافرانی که از این هتل بازدید می‌کنند می‌توانند از امکانات این مجموعه بصورت رایگان بهره‌مند شوند.

 

عمیق‌ترین استخر جهان,عمیق‌ترین استخر های جهان,زیباترین استخر های جهان

  

  همانطور که در تصاویر نیز می‌بینید در درون استخر سازه‌هایی چون غارها ساخته شده که با هدف ایجاد محیطی تمرینی برای غواصانی که در درون غارها به شنا می‌پردازند، طراحی شده است. همچنین سایر غواصان نیز می‌توانند با رفتن به عمق 40 متری شنا در محیط‌های عمیق دریا و اقیانوس را تمرین کنند. برای رفتن به عمق 40 متری استخر نیازی به پوشیدن لباس‌های مخصوص غواصی نیست، چراکه دمای آب بصورت متوالی کنترل شده و در بازه‌ی 32 تا 34 درجه‌ی سلسیوس قرار دارد. فشار آب نیز کنترل می‌شود.

اما لازم نیست تا بازددیکنندگان از این استخر حتما لباس شنا برتن کرده و وارد استخر شوند، چراکه وجود یک تونل شیشه‌ای که از درون استخر عبور می‌کند، بازدیدکنندگان را با محیط داخلی استخر آشنا می‌کند. در پشت بام سازه‌ی این استخر نیز محلی برای آفتاب گیری مراجعین در نظر گرفته شده تا مسافران پس از شنا خستگی خود را از تن به‌در کنند.

  عمیق‌ترین استخر جهان,عمیق‌ترین استخر های جهان,زیباترین استخر های جهان

 این استخر نه‌تنها از نظر ابعاد و سازه بلکه از منظر آبی که از آن برای پرکردن استخر استفاده می‌شود نیز خاص است؛ چراکه آب مورد استفاده از نوع معدنی است. امانوئله بوارتی در مورد اهداف ساخت این استخر چنین اظهار نظر کرده است:

ما این استخر را با در نظرگرفتن چشم‌اندازهای بلند مدت و رسیدن به اهداف خاص و همچنین در نظر گرفتن شرایط محیطی و اجتماعی منطقه طراحی کرده و ساخته‌ایم.

این استخر در محل پارک ملی Euganean در ایتالیا واقع شده است. بوارتی در نظر دارد تا پوشش بیرونی این استخر را با استفاده از چمن بپوشاند تا این سازه با محیط اطراف هماهنگ‌تر شود. این استخر در تمامی ماه‌های سال برای بازدیدکنندگان و مسافران هتل در دسترس است. از جمله‌ی فعالیت‌هایی که می‌توان در این استخر انجام داد، باید به غواصی، شیرجه، ورزش در آب، واتسو یا ماساژ درون آبی و شماری دیگر از فعالیت‌های درمانی اشاره کرد.

   عمیق‌ترین استخر جهان,عمیق‌ترین استخر های جهان,زیباترین استخر های جهان

 پیش از این استخر Nemo‌ در بروکسل بلژیک با عمق 33 متری لقب عمیق‌ترین استخر جهان را به خود اختصاص داده بود که حال در اختیار استخر 40 متری ایتالیا است. بیشترین عمق استخر نمو در بلژیک 34.5 متر بوده و ظرفیت 2،500،000 لیتر آب بدون کلر و معدنی را دارد که دمای آن روی 30 درجه تنظیم می‌شود. این استخر در عمق 10 متری دارای غارهایی است که می‌توان از آن برای تمرین غواصی در غارها استفاده کرد.

بزرگ‌ترین استخر جهان نیز در کشور شیلی قرار دارد که مساحت آن برابر 20 هکتار است و براساس برآوردهای انجام شده برای ساخت آن هزینه‌ای برابر 613 میلیون دلار صرف شده است. در این استخر می‌توان مسافتی برابر 1 کیلومتر را شنا کرد که 20 برابر طول استخر استاندارد مورد استفاده در مسابقات المپیک است. برای پر کردن آب این استخر از آب دریا استفاده می‌شود که در این بین از برنامه‌های کامپیوتری برای فیلتر آب استفاده شده و با استفاده از حرارت آفتاب نیز دمای آب در 26 درجه تنظیم می‌شود. 

   عمیق‌ترین استخر جهان,عمیق‌ترین استخر های جهان,زیباترین استخر های جهان

 


یک شوهر وظیفه شناس...

سرپرست خانواده نسبت به کلیه امور خانواده مسئول است و باید نیازهای خانواده را تامین کند و به تنظیم روابط خانوادگی بپردازد. همچنین سرپرست خانواده موظف است که زمینه های رشد و تعالی اعضای خانواده را فراهم کند و از آنها در برابر خطرات و مشکلات مراقبت کند.
علاوه بر وظایف مشترکی که زن و شوهر در خانواده بر عهده دارند، هریک از آنها وظایف اختصاصی جداگانه ای دارند که باید انجام دهند. مرد خانواده نیز وظایف ویژه ای بر عهده دارد که مکلف به انجام آنها است که در ادامه به تعدادی از آنها می پردازیم.

1-سرپرستی خانواده: بر اساس آیه 34 سوره نسا و ماده 1105 قانون مدنی، سرپرستی خانواده وظیفه مرد است. سرپرستی خانواده وظیفه سنگینی است که بر عهده مرد گذاشته شده است.

سرپرست خانواده نسبت به کلیه امور خانواده مسئول است و باید نیازهای خانواده را تامین کند و به تنظیم روابط خانوادگی بپردازد. همچنین سرپرست خانواده موظف است که زمینه های رشد و تعالی اعضای خانواده را فراهم کند و از آنها در برابر خطرات و مشکلات مراقبت کند. سرپرست خانواده باید از توانایی مدیریتی بالایی برخوردار باشد و بتواند با حسن تدبیر و ذکاوت به امور خانواده نظم و ترتیب ببخشد.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: سرپرستی خانواده و رسیدگی به امور آنان از خوشبختی مرد است. (وسائل الشیعة ج51، ص251).

2- نفقه: نفقه در لغت، به معنای هزینه و خرجی است و در اصطلاح، عبارت است از مالی که برای ادامه زندگی، صرف مخارج ضروری همسر و فرزندان، خویشاوندان و مانند آنها می‏شود. برابر ماده 1106 قانون مدنی، مرد موظف به پرداخت نفقه خانواده خود و تامین مخارج اقتصادی خانواده است. این مخارج که شامل محل سکونت،خوراک،پوشاک و سایر امور وابسته به آنها مانند تحصیلات است باید با توجه به زندگی زن و فرزندان و شان و جایگاه اجتماعی آنان و شرایط زمانی و اجتماعی هر خانواده باشد. زن در امور اقتصادی خانواده مسئولیتی ندارد و کلیه مسائل اقتصادی خانواده بر عهده مرد است.

رسول گرامی اسلام صلّی‌الله علیه وآله فرمودند:حقّ زن بر شوهر این است که او را گرسنه نگذارد، و بدنش را بپوشاند، و هیچگاه با او بد رفتاری نکند (بحارالانوار،ج100،ص254).

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: کسی که به بازار می رود و برای عیالش تحفه می خرد، مانند کسی است که در خانه مستمندان صدقه می برد

3- مهریه : یکی از وظایف شوهر پرداخت مهریه به همسر خود است. مهریه یا صداق مالی است که زن بر اثر ازدواج مالک آن می‌گردد و مرد ملزم به پرداخت آن به زن می‌باشد. مهریه در حقوق ایران مبتنی بر سنت و مذهب است و نظیر آن را در حقوق کشورهای غربی نمی توان یافت. مهریه در عرف نشانه ارج و احترامی است که مرد برای زن قائل است و مظهر تعهد شوهر برای تامین زندگی زن است. گاهی مهریه، که معمولا هنگام انحلال ازدواج مطالبه می شود، مانع گسستن پیوند زناشویی می گردد و تضمینی برای دوام ازدواج به شمار می آید. در صورت وقوع طلاق نیز گاهی مالی که زن به عنوان مهریه می گیرد در زندگی او بسیار موثر است و مانع پریشانی و درماندگی وی می گردد.

4 - گشایش در زندگی: مرد مسئول تامین رفاه و آسایش اعضای خانواده است و باید سعی کند حداکثر میزان راحتی و گشایش را در زندگی خانوادگی ایجاد کند. البته رفاه و آسایش تنها در امور مادی مثل خوراک و پوشاک نیست بلکه در امور معنوی مثل اخلاق نیکو و خوشرفتاری با خانواده نیز مصداق دارد.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: کسی که به بازار می رود و برای عیالش تحفه می خرد، مانند کسی است که در خانه مستمندان صدقه می برد، او باید تحفه خریده شده را وقتی به خانه برد ابتدا به دخترانش بدهد، زیرا هرکس دخترش را خوشحال کند چنان است که بنده ای از نسل اسماعیل آزاد کرده، و هرکس دیده پسرش را با بردن تحفه روشن کند، گویا از ترس خدا اشک ریخته، و کسی که از ترس خدا گریه کند خداوند او را وارد بهشت های پرنعمت کند (وسائل الشیعة، ج 15، ص 227).

امام چهارم علیه السلام فرمودند: هر که بر خانواده اش بیشتر توسعه دهد، حضرت حق از او خوشنود تر است (بحارالانوار، ج 75, ص 136).

منبع: تبیان

کم نخوابید به 7 دلیل!

یکی از عوامل موثر در ابتلا به دیابت، اختلال خواب و نداشتن خواب کافی است. علت آن است که بی خوابی باعث ایجاد مقاومت به هورمون انسولین می شود. در نتیجه انسولین قادر نخواهد بود قندها را به داخل سلول هدایت کند. بنابراین باعث افزایش قند خون و ابتلا به دیابت می شود.

در حالی که داشتن تنها یک شب خواب راحت، آرزوی بسیاری از مبتلایان به اینسومنیا (insomnia) و یا همان بی خوابی است، خیلی از ما به دلایل متفاوت همواره تلاش می کنیم تا کمتر بخوابیم. شاید به این خاطر که می خواهیم به تمام کارهای روزمان تمام و کمال برسیم. غافل از اینکه بی خوابی چه تاثیرات منفی بر عملکرد جسمی و ذهنی ما دارد.

در اینجا می خواهیم حقایقی را با شما در میان بگذاریم که اگر منطقی به آنها نگاه کنیم، شاید حداقل دیگر با چراغ خاموش تلویزیون نگاه نکنیم و یا بعد از گفتن شب بخیر، دیگر سراغ کامپیوتر یا موبایل خودمان نرویم.

1- سیستم ایمنی بدن با خواب کافی تقویت خواهد شد


همه ما می دانیم که برای عملکرد طبیعی بدن، خواب کافی امری ضروری است. اما مطالعات زیادی نشان داده اند که داشتن خواب کافی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. در حقیقت این مطالعات پاسخ ضعیف برخی افراد دچار اختلال خواب و کم خوابی را به واکسن های درمانی آنفلوانزا و هپاتیت نشان داده اند و این نشان دهنده تضعیف سیستم ایمنی بدن در اثر کم خوابی است.

2- حافظه شما تقویت می شود


کاملا واضح است که خواب و استراحت جسمی و روحی می تواند بر عملکرد مغزی و حافظه تاثیر بگذارد. در حقیقت طی بررسی های مکرر، پاسخ افراد به تست های حافظه بعد از داشتن خواب کافی همواره بهتر بوده است. علاوه بر تاثیر بر حافظه، خواب کافی همچنین در وضعیت یادگیری افراد نیز موثر می باشد.

3- احساسات شما تقویت خواهد شد


همانطور که می دانید افراد دچار اختلالات خواب، استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری های روحی مانند استرس و افسردگی دارند. البته افراد مبتلا به استرس و افسردگی نیز در بسیاری از موارد، اختلالات خواب و مخصوصا بی خوابی را تجربه می کنند.

یکی از علت های مهم این ارتباط این است که خواب نقش مهمی در فرایند های عاطفی و احساسی افراد بر عهده دارد. جالب است بدانید لذت بخش ترین بخش خواب، فاز آخر آن یعنی فاز REM است که افراد مبتلا به اختلالات خواب، معمولا آن را تجربه نمی کنند. متاسفانه خیلی از افراد مخصوصا افراد جوان و پرمشغله فکر می کنند خواب به معنی تلف کردن و هدر دادن عمرشان است. در حالی که این اعتقاد کاملا غلط است. خواب برای تامین سلامتی شما امری صددرصد حیاتی و ضروری است و در حقیقت این بی خوابی و کم خوابی است که تمام تلاش ها و زحمات شما را بی ثمر می کند.

4- ذهن شما آزادتر و پاک تر خواهد بود


خواب بهترین فرصت برای احیای مغزی است. متخصصین مغز و اعصاب بر این باورند که اتصالات و ارتباطات مغزی در طول خواب توسعه بیشتری پیدا می کند. همچنین ترشح انتقال دهنده های عصبی آرامبخش طی خواب شبانه، ده ها برابر بیش از طول روز خواهد بود و این همان آرامشی است که یک خواب مناسب به فرد خواهد داد.

5- تنظیم قند خون نیز از خواب شبانه تاثیر می پذیرد


همه ما می دانیم که یکی از عوامل موثر در ابتلا به دیابت، اختلال خواب و نداشتن خواب کافی است. علت آن است که بی خوابی باعث ایجاد مقاومت به هورمون انسولین می شود. در نتیجه انسولین قادر نخواهد بود قندها را به داخل سلول هدایت کند. بنابراین باعث افزایش قند خون و ابتلا به دیابت می شود.

6- کاهش وزن هم از خواب تاثیر می پذیرد


اگر می خواهید وزن کم کنید و لاغر شوید، حداقل هفت ساعت خواب شبانه را در برنامه کاهش وزن خود قرار دهید. خواب کم به تولید و ترشح بیش از حد هورمونی به نام گرلین و کاهش ترشح هورمون لپتین منجر خواهد شد. هورمون گرلین مسئولیت تحریک اشتها را بر عهده دارد. هورمون لپتین کاهش دهنده اشتهاست. کاهش لپتین از یک طرف و افزایش گرلین از طرف دیگر، زمینه را برای افزایش اشتها و چاقی فراهم خواهد کرد.

7- خواب طول عمر را نیز بیشتر می کند


مطالعات زیادی نشان داده اند افرادی که به طور مزمن و در طولانی مدت خواب کمتر از هفت ساعت در شب را دارند، طول عمر کمتری نسبت به افراد با خواب کافی خواهند داشت.
طی بررسی های متعدد دیده شده این افراد از لحاظ ابتلا به فشار خون بالا، سکته و حملات قلبی نیز در گروه پر خطر جامعه قرار دارند.

منبع: تبیان