سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

راه هایی ساده برای عطرآگین کردن خانه.............

راه هایی ساده برای عطرآگین کردن خانه

راه هایی ساده برای عطرآگین کردن خانه
تا به حال پیش آمده که به منزل یکی از دوستان یا اقوامتان رفته باشید و از بوی خوش خانه اش لذت برده باشید ؟ یا برعکس بوی بد خانه آنها برایتان آزاردهنده باشد ؟ همین اتفاق در خانه شما هم پیش می آید . این نوشتار به شما کمک می کند با راههای ساده خانه ای عطرآگین داشته باشید .
1 - بعد از حمام گرفتن یا شست وشوی طولانی مدت لباس در این محیط یا حتی شستن فضای سرویس های بهداشتی، معمولا تلفیقی از بوی چند ماده شوینده مختلف همراه بخار آب آن محیط حتی فضای مجاور آن را در بر می گیرد که نه تنها چندان خوشایند نیست بلکه ممکن است در مورد بعضی مواد شوینده قوی مانند اسیدها و سفیدکننده های مربوطه، نفس گیر و ناراحت کننده باشد. در چنین شرایطی پس از روشن کردن هواکش و بازکردن پنجره آن فضا، بلافاصله چند کبریت یا یک عدد شمع در محیط روشن کرده و چند دقیقه صبر کنید. پس از طی این مدت، خواهید دید که این راهکار چگونه معجزه آسا عمل خواهد کرد.

2 - یک پروژه نقاشی بی موقع در خانه
همیشه بهترین زمان برای رنگ آمیزی داخل ساختمان، نیمه اول سال است که هم امکان بازکردن پنجره ها وجود دارد، هم رنگ زودتر خشک می شود و هم بوی حاصل از آن به سرعت از خانه خارج می شود ولی اگر در شروع فصل سرما مجبور هستید دیوارهای خانه تان را رنگ آمیزی کنید و نگران بوی حاصل از رنگ آن هستید، لااقل یکی از پیشنهادهای زیر را برای کاهش بوی رنگ به کار گیرید :

_ لگن یا سطلی را از آب پر کنید و در اتاقی که تازه رنگ شده است قرار دهید. آب، بوی رنگ را کاهش می دهد.

_ بعضی ها می گویند اگر به رنگ مقداری وانیل اضافه کنید، بوی آن کمتر می شود. پیشنهاد آنها برای یک قوطی رنگ، 2 قاشق چای خوری وانیل است. صحت و سقم قضیه با آنهاست؛ شما امتحان کنید.

_ بعضی دیگر عقیده دارند چند تکه سیب خوراکی را در بشقابی چیده و در فضایی که بوی رنگ در آن پیچیده است، قرار دهید. سیب بوی رنگ را به خود جذب کرده و آن را به حداقل می رساند.

3 _ این روش ها هم موثر است :
یکی از ساده ترین روش ها برای ازبین بردن یا شاید به معنای دیگر خنثی کردن بوی ناخوشایند ایجادشده در محیط، استفاده از اسپری های خوشبوکننده هوا و بوگیرهایی است که به صورت کارخانه ای در انواع و اقسام مدل ها و بوها تولید می شوند.

ولی در اینجا می خواهیم چند بوگیر خوشبوکننده دست ساز و خانگی را معرفی کنیم:
1 ) 2 قاشق چای خوری جوش شیرین را در 2 پیمانه آب حل کنید و داخل اسپری بریزید. این مایع را مرتب در هوای اتاق اسپری کنید. به این ترتیب بوی بد موجود از بین می رود.

2 ) یک راه سریع برای عطرآگین کردن محیط خانه، استفاده از گرماست. شما می توانید یک یا 2قطره از اسپری یا عطر مورد علاقه تان را روی حباب لامپ چراغ اتاق درحالی که خاموش است اسپری کنید. سپس چراغ را روشن کنید. گرمای چراغ بوی عطر را در محیط اتاق پراکنده می کند.

3 ) مقدار کمی وانیل در کاسه حاوی آب بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا بجوشد. با جوشیدن وانیل، محیط عطرآگین می شود.

4 ) حالا که فصل سرما و روشن کردن شومینه است، اگر در خانه تان شومینه دارید و از آن برای گرم کردن خانه استفاده می کنید، سبدی در کنار شومینه قرار دهید و پوست مرکبات مصرفی در طول روز را در سبد انداخته و به مرور در آتش بسوزانید. با سوختن پوست پرتقال، لیموترش و نارنگی رایحه خوشی در فضای خانه پراکنده می شود.

4 - اگر دود سیگار شما را آزار می دهد ولی یک مهمان سیگاری در منزل دارید که مرتب درحال سیگارکشیدن است و شما هم نمی توانید به او تذکر لازم را بدهید، راهکارهای زیر را هنگام حضور او و پس از خروجش امتحان کنید :

1 ) چند عدد شمع در خانه روشن کنید. شمع بوی دود سیگار را خنثی می کند.

2 ) عده ای بر این عقیده اند که برای رفع بوی دود سیگار کافی است چند کاسه حاوی مقداری سرکه را در قسمت های مختلف خانه قرار دهید. سرکه بوی دود را به خوبی جذب می کند.

3 ) پس از خروج مهمان سیگاری از خانه استفاده از ترکیب مقدار مساوی آب گرم و سرکه در ظرفی گود مفید است. سپس پارچه ای حوله ای را در محلول فرو برده و بعد از اینکه پارچه به طور کامل به این محلول آغشته شد، آن را بیرون بیاورید و خوب بچلانید. حالا پارچه را در بالای سرتان مرتب تکان دهید تا باقیمانده دود موجود در خانه و بوی حاصل از آن از بین برود.

4 ) زغال روشن نیز بوی باقیمانده حاصل از دود سیگار را از بین می برد. در نتیجه چند عدد زغال روشن را در ظرف های فلزی کوچک گذاشته و در نقاط مختلف خانه قرار دهید. یک راه سریع برای عطرآگین کردن محیط خانه، استفاده از گرماست



لاشه های خراب گوشت هندی در غذاهای آماده................

لاشه های خراب گوشت هندی در غذاهای آماده

لاشه های خراب گوشت هندی
اظهارات معاون اول رئیس جمهوری در مورد واردات لاشه های خراب گوشت هندی برای تهیه سوسیس و کالباس در صنایع غذایی کشورمان، حاکی از این واقعیت است که آنچه به عنوان غذای آماده و فست فود می خوریم، غذایی است که هیچ اطمینانی به سلامت آن نیست.


شاید ویژگی مهم حضور محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری در همایشها و برنامه های وزارت بهداشت به خصوص مراسمهایی که در ارتباط با موضوع غذا و دارو است، این باشد که شنیدن این نوع گلایه ها و انتقادات از وضعیت سلامت مواد غذایی، آن هم از زبان یک مقام ارشد دولتی، می تواند بیانگر این واقعیت باشد که دستگاههای متولی که دولتی هستند، قصور و کوتاهی کرده اند.

معاون اول رئیس جمهوری گفته است "آن فردی که از هندوستان لاشه‌های خراب گوشت را به کشور وارد می‌کند تا با آن سوسیس و کالباس درست کند هیچ جایی در کشور ندارد. آن مامور گمرکی که این کالا را ترخیص کرده است هم همین طور. وزارت بهداشت بر تولید سوسیس و کالباس باید نظارت کند و با افرادی که در این حوزه خلاف می‌کنند بیرحمانه برخورد کند تا ریشه آنها را بخشکاند."

رحیمی در پاسخ به اینکه آیا باید تولید سوسیس و کالباس ممنوع شود، گفته است که نباید فعالیت این قبیل صنایع محدود شود بلکه باید درست تولید شود. باید این اقلام، سالم تولید شوند و وزارت بهداشت بر آن نظارت کند و اگر خلاف دید بیرحمانه برخورد کند، ریشه آن را بکند تا فرد خلافکار نتواند در تولید غذا وارد شود.

دکتر علی اکبر دادمهر معاون مدیرکل اداره غذای سازمان غذا و دارو با عنوان این مطلب که مجوز واردات گوشت خام با سازمان دامپزشکی است و وزارت بهداشت هیچ مسئولیتی در این بخش ندارد، به خبرنگار مهر گفت: مجوز واردات گوشت یخی و گرم بر عهده دامپزشکی است و برای این قبیل گوشتها گواهی بهداشتی صادر می کند.

وی با بیان این مطلب که وزارت بهداشت بر نحوه تهیه فرآورده های غذایی که در کارخانجات تولید می شود، نظارت می کند، افزود: ناظرین ما بر اساس گواهی بهداشتی که دامپزشکی صادر کرده است، صحت و سقم این گواهی ها را تایید می کنند و اجازه می دهند تا این گوشتها برای تهیه فرآورده هایی مثل سوسیس و کالباس مورد استفاده قرار گیرد.

دادمهر تاکید کرد: هر نوع سوسیس و کالباسی که دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت باشد و در سطح بازار عرضه شود، هیچ مشکلی برای مصرف ندارد و سلامت آنها مورد تایید است.

معاون مدیرکل اداره غذای سازمان غذا و دارو ادامه داد: نظارت ما بر اساس بررسی 2 فاکتور سلامتی (میکروبی و شیمیایی) است. اینکه چه مقدار گوشت در تهیه این قبیل فرآورده ها استفاده شده باشد، مورد نظر ما نیست.

فست فود غذای آماده‌ای است که معمولا بدون قاشق چنگال و بشقاب و عمدتاً به شکل ساندویچی سرو می‌شود و غذای انگشتی به حساب می‌آید. این نوع غذاها هرچند ظاهر و طعم جذاب دارند اما در واقع فاقد ارزش غذایی بوده و حتی عوارض جسمانی گوناگونی را نیز به دنبال دارند.

نیترات و نیتریت سدیمی که به عنوان نگهدارنده به سوسیس و کالباس اضافه می‌شوند گرچه دارای خاصیت ضد باکتریایی هستند و مانع رشد باکتریهای خطرناک می‌شوند اما متاسفانه این دو ماده در بدن به یک ماده سرطان‌زا به نام "نیتروز آمین" تبدیل می‌شوند.

به گفته متخصصان گوارش، رشد سرطانهای معده و روده که در سالهای اخیر افزایش یافته است عمدتاً به علت استفاده بی‌رویه از غذاهای آماده و کنسرو شده به ویژه آن دسته از مواد غذایی است که به روش غیراستاندارد تهیه می‌شوند.

چاقی و اضافه وزن، بیماریهای قلبی و عروقی و اختلالات گوارشی و کبد و ابتلا به برخی سرطانها از عوارض مصرف این نوع غذاها است. این نوع غذاها با کالری، نمک و چربی به ویژه اسید چرب اشباع بالا و ویتامین و مواد معدنی اندک در درازمدت خطر ابتلا به فشارخون بالا را افزایش می‌دهند.

بررسی پژوهشگران نشان می دهد خوردن روزانه 50 گرم سوسیس و کالباس، احتمال ابتلا به سرطان روده را که یکی از خطرناکترین انواع سرطان است 20 درصد افزایش می دهد.

سرطان مثانه در کمین چه کسانی است؟

سرطان مثانه در کمین چه کسانی است؟

گوشت
مصرف زیاد گوشت قرمز می‌تواند سرطان‌زا باشد.
متخصصان می‌گویند خوردن مقدار زیادی گوشت قرمز به خصوص اگر بیش از حد سرخ یا کباب شده باشد خطر سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.
تحقیقات نشان می‌دهد که سرخ و کباب کردن گوشت قرمز به حدی که سطح آن کمی بسوزد می‌تواند مواد شیمیایی سرطان‌زا تولید کند.
این مطالعه نشان داد که احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افرادی که گوشت قرمز به شدت سرخ شده یا کباب شده، بخشی از رژیم غذایی آن‌ها بود 2 برابر کسانی است که گوشت قرمز کم سرخ یا کباب شده، مصرف می‌کنند. ظاهرا در این مطالعه به اثر گوشت آب‌پز بر سرطان مثانه اشاره‌ای نشده است.
یافته‌های مطالعه تازه به روی 1700 نفر در یک کنفرانس تحقیقات سرطان در آمریکا عرضه شد.
پژوهشگران دانشگاه تگزاس دریافتند که این خطر برای کسانی که گوشت قرمز کاملا سرخ شده مانند استیک و گوشت خوک نمک سود (بیکن) مصرف می‌کنند، بیش‌تر است اما براساس این مطالعه حتی گوشت مرغ و ماهی نیز وقتی سرخ شده باشد، احتمال ابتلا به سرطان را به طول قابل توجهی بالا می‌برد.
سه نوع عمده از مواد شیمیایی سرطان‌زا که به "اچ سی اِی"ها معروف هستند خطر ابتلا به سرطان را به میزان بیش از 2.5 برابر افزایش دادند.
به نظر می‌رسید که بعضی افراد از لحاظ ژنتیکی بیش‌تر در برابر این نوع رژیم آسیب ‌پذیرند.
در این مطالعه که طی 12 سال انجام شد، محققان DNA کلیه شرکت‌کنندگان را تحلیل کردند و متوجه شدند که داشتن ژن‌های خاص خطر ابتلا به سرطان مثانه را در برخی افراد که زیاد گوشت قرمز می‌خورند پنج برابر می‌کند. متخصصان سرطان می‌گویند که تحقیقات بیش‌تری برای اطمینان از ارتباط مصرف مرتب گوشت قرمز با سرطان مثانه لازم است و این که آیا نحوه پختن آن تاثیری دارد یا نه.
براساس گزارش بی‌بی‌سی، دکتر پاناگوئیتا میترو، از صندوق جهانی تحقیقات سرطان، گفت: وقتی همه شواهد درباره مصرف گوشت و سرطان را بررسی کردیم حاکی از افزایش سرطان مثانه به دلیل مصرف گوشت قرمز نبود اما در این زمینه که گوشت قرمز یا گوشت پردازش شده خطر سرطان روده را افزایش می‌دهد شواهد قانع کننده‌ای وجود دارد. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم مردم مصرف گوشت قرمز را به 500 گرم ـ وزن گوشت پخته شده در هفته محدود کنند یا به کلی از خوردن گوشت سرخ کرده پرهیز کنند.
گفتنی است، حدود پنج هزار نفر هر سال در اثر این سرطان می‌میرند و تقریبا 90 درصد موارد مرگ در افراد بالای 65 سال است.

به کمک این مواد غذایی لاغر شوید..........

به کمک این مواد غذایی لاغر شوید

کاهش وزن
اغلب رژیم‌های لاغری توجه ویژه‌ای به میزان کالری مصرفی فرد دارند.
مواد غذایی که در این مقاله برایتان گردآوری کرده‌ایم دارای کالری بسیار کمی هستند و جالب اینجاست که همین کالری بسیار کم در حین مصرف در بدن ـ زمانی که مشغول گاز زدن، جویدن و هضم غذا هستید ـ به صفر می‌رسد.
پس اگر در آغاز سال جدید قصد دارید بدنی خوش‌فرم داشته باشید، توصیه می‌کنیم از همین فردا، نه از همین امروز این خوردنی‌ها را در سبد غذایی‌تان بگنجانید! شما می‌توانید مقادیر بیشتری از این خوراکی‌ها را بدون نگرانی از زیرپا گذاشتن رژیم لاغری‌تان مصرف کنید؛ جالب‌تر این که با وجود کالری پایین، این میوه‌ها و سبزی‌ها خالی از مواد مغذی نیستند و می‌توانند معجونی بی‌نظیر برای پیشگیری از انواع و اقسام بیماری‌های کشنده و مزمن قرن بیست و یکم به شمار آیند.
خیار
اگر گرسنه‌تان شده و از رژیم غذایی‌تان خسته شده‌اید، بهتر است خوردن خیار را امتحان کنید. این صیفی سبز، نه‌تنها شما را شاداب می‌کند بلکه پر از مقادیر بسیار زیادی آب بوده و می‌تواند خنکای درونی‌تان را بخصوص در فصول گرم سال تضمین کند. همچنین خیار مملو از ویتامین K وC، پتاسیم و ترکیبی به نام سیلیکاست که برای اتصال بین بافت‌هایی نظیر عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها و استخوان‌ها، نقشی کلیدی دارد.
کرفس
کرفس یکی از سبزی‌های دوست‌داشتنی و غنی موجود در بازار است که هر ساقه متوسط آن تنها شش کالری انرژی در خود ذخیره دارد. یک فنجان پر از کرفس می‌تواند یک‌سوم از نیاز روزانه‌ بدن شما به ویتامین K، A، فیبرهای غذایی، فولات و پتاسیم را برآورده‌ سازد. این سبزی ارزان قیمت همچنین حاوی ترکیبی به نام فتالیدز است که برای شل شدن بافت دیواره‌ شریان‌های خونی بسیار موثر است که در نهایت با گشاد کردن رگ های خون‌رسان از پرفشاری خون جلوگیری می‌کند.
زرد‌آلو
زرد‌آلو از آن دست میوه‌هایی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. این میوه‌ تابستانی و زیبا، مملو از بتاکاروتن است که مبارزی سلحشور در نبرد با غول‌های متعدد و بی‌شاخ و دمی نظیر سرطان، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های چشمی است. اگر به دنبال حفظ سلامت خود هستید، خوردن سه نوبت یا بیشتر از زردآلو در روز را از خاطر نبرید، حداقل در تابستان این کار را انجام دهید. این میوه سرشار از ویتامین‌های A، C و E است و کاروتنوئید موجود در آن می‌تواند خطر تحلیل عضلانی و افت بینایی را کاهش چشمگیری دهد.
گوجه‌فرنگی
لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی بدن آدمی را در برابر سرطان پروستات مقاوم می‌کند و با از بین بردن رادیکال‌های آزاد که با تابش اشعه ماوراء بنفش به پوست ایجاد می‌شود، به حفظ شادابی پوست کمک کرده و آن را جوان نگه می‌دارد.
قارچ
قارچ یکی از فوق‌العاده‌ترین مواد غذایی موجود در بازار است. جالب این که فرقی نمی‌کند این سبزی را به صورت خام یا پخته مصرف کنیم، به هر روی هنگام هضم آن در بدن، موادی ترشح می‌شود که داروی ضد سرطان طبیعی است و می‌تواند سطح ایمنی بدن را بالا ببرد. از این گذشته مصرف قارچ به افزایش سوخت و ساز بدن منتهی شده که عنصری کلیدی در رژیم‌های لاغری به شمار می‌رود.
مرکبات
این میوه‌ها سرشار از ویتامین C هستند؛ از مرکبات و بخصوص پرتقال، نارنگی و گریپ‌فروت غافل نشوید. جالب است بدانید افرادی که روزانه مقادیر بیشتری از ویتامین C مصرف می‌کنند، کمر و پشت باریک‌تری دارند. از این گذشته این ویتامین یکی از مواد آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند شما را در برابر بروز انواع سرطان‌ها بیمه کند. نتایج تحقیقی علمی که توسط دانشگاه آریزونا صورت گرفته، نشان می‌دهد افرادی که میزان بیشتری از این ویتامین را مصرف می‌کنند، هنگام ورزش‌های هوازی 25 درصد بیش از دیگران چربی می‌سوزانند.
سیب
معرفی سیب نیاز به هیچ قلم‌فرسایی ندارد و اغلب ما این ضرب‌المثل طلایی را شنیده‌ایم «کسی که هر روز یک سیب بخورد، نیازی به پزشک ندارد». حالا باید بگوییم کسی که هر روز سیب می‌خورد، چاقی از او دور می‌شود. جالب این که پوست سیب سرشار از فیبرهایی است که می‌تواند سوخت و ساز بدن را بالا ببرد و به تناسب اندام منتهی شود. از این گذشته، این پوست جادویی حاوی مقادیری اسید اورسولیک است که از اجتماع چربی در بدن نیز جلوگیری می‌کند. به همین خاطر متخصصان توصیه می‌کنند تا سیب را حتما با پوست بخوریم.
هندوانه
بتدریج هوا گرم می‌شود و فصل هندوانه از راه می‌رسد. آیا می‌دانید این میوه‌ سبز با قلب سرخ و خوشمزه‌اش تا چه حد برای سلامت و کاهش وزن مفید است؟ هندوانه مملو از آرژینین و دیگر اسید آمینه‌هاست که کلیدی طلایی در کاهش وزن به شمار می‌روند. محققان علوم تغذیه دریافته‌اند موش‌های چاقی که به آنها مقادیر مشخصی آرژینین تزریق شده، در مقایسه با سایرین بسرعت وزن کم کرده و بدنی عضلانی به دست آورده‌اند؛ احتمالا شما هم با خود فکر می‌کنید که ما چه کم از موش‌ها داریم!؟
کلم بروکلی
کلم بروکلی به‌رغم ظاهر جذاب و سبزش، یکی از کم‌طرفدارترین سبزی‌ها در جهان است، اما براستی این همه نفرت از کلمی که پر از فیبرهای غذایی و ویتامین C است ناجوانمردانه نیست!؟ گفتنی است مصرف یک فنجان کلم بروکلی می‌تواند نیاز روزانه به این ویتامین‌های کلیدی را برآورده سازد. بخصوص در فصول گرم سال که دسترسی به مرکبات سخت‌تر و گران‌تر می‌شود، کلم بروکلی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی به شمار رود.
کدو سبز
کدو سبز که بیشتر در فصل تابستان در سبزی‌فروشی‌ها به چشم می‌خورد، مملو از انواع ویتامین‌های مفید بدن و فیبرهای غذایی است که به ما در تناسب اندام کمک می‌کند. جالب اینجاست که کدوی سبز تابستانی نصف کدوی سبزی که در زمستان کشت می‌شود، کالری در خود ذخیره می‌کند، پس در تابستان می‌توانید با خیال راحت دو بشقاب از خوراک کدوی خوشمزه را میل کنید و حسابی سیر شوید؛ در حالی که کالری بسیار کمی وارد بدن شما شده است!

اگر شلغم دوست ندارید، بخوانید///////

اگر شلغم دوست ندارید، بخوانید

شلغم
شلغم در درمان مشکلات تنفسی و آسم موثر است.
یک کارشناس تغذیه گفت: شلغم علاوه بر موثر بودن برای درمان سرماخوردگی، در درمان برونشیت، آسم و مشکلات تنفسی هم موثر است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ فرح روشن پور اظهار داشت: شلغم در فصل زمستان رویش خوبی دارد و این نشان می‌دهد فصل رویش هر میوه متناسب با خواص آن است، زیرا شلغم تاثیر بسزایی در درمان سرماخوردگی دارد.
وی ادامه داد: شلغم می تواند در درمان برونشیت، مشکلات تنفسی و آسم هم موثر باشد.
به گفته این کارشناس تغذیه، بهترین شیوه مصرف شلغم بصورت بخارپز، سوپ و یا آش است و بهتر است در ساعات اولیه صبح مصرف شود.
روشن پور یادآور شد: همچنین قرقره کردن آب شلغم، گلودردهای باکتریایی را نیز تسکین می‌دهد.
این کارشناس تغذیه با اشاره به مقادیر فراوان ویتامین C موجود در شلغم، افزود: همچنین شلغم نقش آنتی اکسیدان دارد و از تشکیل رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کند.
وی شلغم را ماده‌ای اشتها آور دانست که آب آن در تنظیم مایعات بدن نقش دارد.
روشن پور خاطرنشان کرد: مقادیر فراوان فسفر موجود در شلغم به تقویت حافظه و سیستم عصبی کمک می کند.
به گفته این کارشناس تغذیه، املاح کلسیم و منیزیم موجود در شلغم بر رشد استخوان‌های کودکان و تقویت اسکلت زنان باردار نیز تاثیر می گذارد.
وی تاکید کرد: ید موجود در شلغم می‌تواند ترشح تیروئید را تنظیم کند و به دلیل مقادیر فراوان آهن آن، جزو میوه و سبزیجات خون ساز به شمار می رود.
روشن پور عصاره شلغم را پاک کننده بدن دانست و تصریح کرد: شلغم در دفع اسیداوریک و رفع سنگ های کلیه هم نقش دارد. درمان شب کوری نیز از دیگر خواص شلغم است.

هوای خانه را داشته باشید...

هوای خانه را داشته باشید...

هوای خانه
با افزایش موارد ابتلا به سرطان درکشورمان هم زمان با تشدید آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، احتمال ارتباط آلودگی هوا با افزایش خطر سرطان مورد توجه بسیاری از هموطنانمان قرار گرفته است.
گرچه آلودگی های محیطی از جمله آلودگی هوا از مظنونین اصلی افزایش خطر ابتلا به سرطان هستند، اما با توجه به این که در حال حاضر امکانات لازم برای مقابله با این آلودگی در هوای شهرها وجود ندارد، به هموطنان عزیزی که نگران سلامتی خود و فرزندانشان هستند می توان راه های مقابله با آلودگی های محیط منزل را متذکر شد.

یکی از مسایل بسیار مهم در آلودگی هوای تنفسی افراد که غالباً از نظر عزیزان پنهان می ماند، آلودگی داخل خانه یا به اصطلاح انگلیسی آن indoor pollution است. این عبارت به آلودگی هایی اشاره می کند که منشا آن در خانه است و گاهی باعث می شود که هوای داخل خانه حتی از هوای بیرون آلوده تر باشد. در حقیقت ما از آلودگی که در خارج از خانه است هراس داریم و در خانه می مانیم تا از این آلودگی در امان بمانیم اما متوجه آلودگی که در داخل خانه توسط خود ما ایجاد شده نیستیم.

برای مثال در نظر بگیرید خانه ای را که در هر کدام از اطاق های آن یک بخاری گازی یا نفتی وجود دارد که هرکدام به نوبه خود گازهای سمی را هرچند به میزان کم وارد هوای خانه می کنند. کاملا قابل درک است که نمی توان بخاری را از خانه حذف کرد اما خود ما می دانیم که استفاده بهینه از مواد سوختی و انرژی، امرمهمی است که به دلیل فراوانی و ارزانی منابع انرژی، سال هاست که در کشور ما به یک شعار نامفهوم تبدیل شده است.

کم نیستند خانواده هایی که در زمستان شعله بخاری ها را تا آخرین درجه بالا می کشند و هر وقت از گرما به تنگ آمدند به جای کم کردن شعله بخاری، پنجره ها را باز می کنند و لباس های تابستانی می پوشند!! این مطلب حتی در مورد ساختمان هایی که با شوفاژ کار می کنند نیز صادق است و بسیاری از خانواده ها و کار کنان مراکز اداری و دولتی به استفاده بی رویه از انرژی که مولد مواد سمی است عادت دارند.

یک مثال ساده از این عادت بد، دم کردن چای و قرار دادن کتری بر روی آتش به مدت طولانی است که رسم دیرینه ما ایرانی هاست. در صورتی که همین شعله کوچک که به نظر ما بی مقدار و بی خطر می رسد، مقادیر کمی از مواد سمی را به طور مداوم وارد هوای تنفسی ما کرده و به بدن ما و کودکان ما ضرر می رساند. تصور کنید خانمی را که با دست و دل بازی تمام چند ظرف آب و غذا و چای را روی گاز گذاشته و در حال تمیز کردن خانه با انواع و اقسام مواد شیمیایی مانند سفید کننده ها و لکه برها و جرم زداهاست. این خانم به هوایی که میزان قابل توجهی از مواد سمی ناشی از سوختن گاز در آن وجود دارد، سم ناشی از تبخیر مواد پاک کننده را نیزاضافه می کند و در حالی که به دلیل فعالیت بدنی به نفس نفس افتاده این هوای آغشته به انواع سموم را تنفس می کند بدون اینکه بداند چه ضرری به سلامت خود و افراد خانواده وارد آورده است.

همه ما وقتی صحبت از آلودگی هوا می شود نگاهی به هوای بیرون انداخته و با حسرت و افسوس سری تکان می دهیم و از اینکه نمی توانیم در این زمینه کاری بکنیم ناراحت و نگرانیم. اما باید بدانیم که با رعایت چند نکته کوچک می توان با آلودگی داخل خانه که به مراتب خطر ناک تر از آلودگی بیرون است مقابله کرده و هوای تنفسی خود را در حد بضاعت خو د تمیز نگه داریم :

1- ایجاد بهترین حرارت با مصرف کمترین گاز و تولید کمترین آلودگی: شعله گاز را در حدی تنظیم کنیم که با شعله آبی بسوزد. این مسئه هم در مورد بخاری و هم در مورد اجاق گازهای خانگی صدق می کند. در مورد اجاق های گازی اگر شعله را تا حد زیادی بالا ببرید مقداری از گاز بدون اینکه فرصت سوختن داشته باشد وارد هوای اطاق می شود. اگر دقت کنید در این حالت صدای خارج شدن گاز را از شعله می شنوید. برای کاهش میزان آلودگی به آهستگی درجه گاز را کم کنید می بینید که این صدا قطع می شود اما میزان شعله کم نمی شود زیرا در حقیقت شما از خروج گازهایی که فرصت سوختن ندارند جلوگیر ی کرده اید بدون اینکه میزان گرمای تولید شده را کاهش داده باشید. این مسئله در مورد بخاری ها نیز صحیح است با این تفاوت که در بخاری به دلیل پوشیده بودن شعله صدای خروج گاز به راحتی شنیده نمی شود، اما آبی بودن شعله تا حدی نشانه بهتر بودن بازده سوخت و کاهش مواد سمی پخش شده در هوا است.
2- هرگاه برای منظوری آب جوشیده نیاز داشتید ابتدا در مورد میزان مورد نیاز فکر کنید و به همان میزان آب داخل کتری یا ظرف بریزید: آب بیشتر نیاز به حرارت بیشتر و سوزاندن میزان بالاتری از مواد سوختی دارد که به آلوده تر شدن هوا می انجامد. اگر می خواهید آب برای مدتی داغ بماند و چای دم شده برای مدتی قابل استفاده باشد می توانید از فلاسک استفاده کنید که ساعت ها آب را داغ نگه می دارد و نیازی به سوزاندن گاز و آلوده کردن محیط ندارد.

3- برای تمیز کردن سطوح از موادی استفاده کنید که روی سطوح مالیده می شوند نه آنهایی که اسپری می شوند: چون همیشه مقداری از مواد اسپری شده وارد هوای تنفسی شما که در حال اسپری کردن هستید می شود. در عین حال سعی کنید از حد اقل موارد شیمیایی برای تمیز کردن خانه استفاده کنید. هرچه میزان ماده مورد استفاده شما بیشتر باشد میزان تبخیر از روی سطوح نیز بیشتر بوده و مقدار بیشتری سم وارد هوا می شود.

4- از انواع مواد پاک کننده با ترکیبات متفاوت به طور هم زمان استفاده نکنید: این مواد گاهی در ترکیب با همدیگر مواد دیگری تولید می کنند که برای سلامتی ما بسیار زیان بار هستند. مورد بارز آن که بسیاری از خانم ها با آن آشنا هستند ترکیب سفید کننده ها با جوهر نمک است که بخارات آن برای ریه بسیار سمی است و اثرات بد آن در ریه تا مدت ها باقی می ماند.

5- سیگار یکی از اصلی ترین مظنونین در ابتلای به انواع سرطان هاست: افراد خانواده فردی که سیگار می کشد بدون اینکه بخواهند از هوای آلوده به دود سیگار تنفس می کنند. در این میان کودکان که ریه های حساس تری دارند بیشتر در معرض خطر هستند و لذا توصیه می شود ضمن توجه به لزوم ترک سیگار حتی الامکان هنگام سیگار کشیدن از هوای آزاد بالکن یا کنار پنجره استفاده کنید.

6- کودکان نوگلان زندگی ما هستند و سلول های آنها شکننده و در مقابل مواد شیمیایی حساس تر هستند: در جشن های تولد و مراسم مانند آن از مواد آتش زا و فشفشه ها استفاده نکنید، همچنین استفاده از اسپری های صناعی مانند برف شادی و مانند آن توصیه نمی شود. بهتر است به جای آن از کاغذ های رنگی ساده و بادکنک های رنگی استفاده کنید. کودکان هر آنچه شما در جشن ها برایشان استفاده کنید را با آغوش باز می پذیرند، این شما هستید که باید به فکر سلامت آنها باشید.
بیایید همه با هم در کاهش سموم محیط زندگی خود بکوشیم و زمین پاکیزه تری برای فرزندانمان پس انداز کنیم.


خوش بینی را به فرزندانتان آموزش دهید ..........

خوش بینی را به فرزندانتان آموزش دهید

نوجوان
خوش بینی برای سلامتی مفید است.
بر اساس مطالعه ای که در مجله اطفال امریکا به چاپ رسیده است، خوش بینی موجب بهبود سلامت روانی و رفتار نوجوانان به ویژه در برابر علایم افسردگی می شود.

برای انجام این تحقیق 5634 دانش آموز بین سنین 12 تا 14 سال در طی 3 سال از لحاظ شیوه تفکر خوش بینانه، مشکلات عاطفی، سوء مصرف مواد و رفتارهای ضد اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند.

در طی دوره مطالعه سطح خوش بینی پسران ثابت باقی ماند اما در دختران با کاهش همراه بود. نتایج نشان داد که نوجوانان خوش بین در برابر عوامل خطرساز سلامتی واکنش بهتری داشته اند.

نکته مهم تر این که خطر بروز افسردگی در نوجوانان خوش بین نسبت به سایر افراد، 50 درصد کمتر بود. همچنین مشخص شد که خوش بینی یک عامل محافظتی در برابر سوء مصرف مواد و رفتارهای ضد اجتماعی مانند دزدی، خشونت فردی و صدمه رساندن به دیگران است.

متخصصان معتقدند گرچه خوش بینی یک عامل محافظتی در برابر عوامل خطرساز سلامتی برای نوجوانان به شمار می رود، اما نمی توان آن را یک علاج و راه حل قطعی دانست.

انجام مداخلات پیشگیرانه و طرح تمهیدات اجتماعی برای مراقبت از نوجوانان ضروری به نظر می رسد.

این روغن مفید را دریابید ...................

این روغن مفید را دریابید

روغن زیتون
استفاده از روغن زیتون در رژیم غذایی، خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.
نتایج مطالعه ای که در مجله نورولوژی امریکا به چاپ رسیده است، نشان می دهد که مصرف روغن زیتون از سکته مغزی در افراد مسن پیشگیری می کند.

سرپرست این تیم تحقیق که در فرانسه انجام شده است، مغتقد است باید توصیه های تغذیه ای جدیدی برای پیشگیری از سکته مغزی در افراد 65 سال و بالاتر تدوین گردد. او اضافه می کند که سکته مغزی در افراد سالمند بسیار شایع است و استفاده از روغن زیتون یک روش آسان و کم هزینه برای پیشگیری از این اتفاق می باشد.

برای انجام این مطالعه، پرونده پزشکی 7625 فرد 65 سال و بالاتر در سه شهر فرانسه مورد بررسی قرار گرفت. افراد شرکت کننده هیچ گونه سابقه سکته مغزی نداشتند. میزان مصرف روغن زیتون در این افراد در سه گروه طقه بندی شد: عدم مصرف، مصرف متوسط (استفاده از روغن زیتون در آشپزی یا به عنوان سس سالاد یا به همراه نان) و مصرف بالا (استفاده از روغن زیتون هم برای آشپزی و هم به عنوان سس سالاد یا به همراه نان). این افراد از روغن زیتون تصفیه نشده و خالص استفاده می نمودند.

بعد از 5 سال، 148 مورد سکته مغزی به ثبت رسید.

پس از بررسی رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی، شاخص توده بدن و سایر عوامل خطرساز سکته، نتایج نشان داد در افرادی که به طور منظم و مداوم از روغن زیتون برای آشپزی و همچنین به عنوان سس سالاد استفاده کرده اند، خطر سکته مغزی در مقایسه با عدم مصرف کنندگان این روغن، 41 درصد کمتر است (1.5 درصد در مقایسه با 2.6 درصد).

روغن زیتون دارای اثرات محافظتی در برابر بسیاری از عوامل خطرساز بیماری های قلبی- عروقی از جمله دیابت، فشارخون بالا، کلسترول بالا و چاقی می باشد.

محققان معتقدند، اینکه کدام ماده موجود در این روغن دارای این اثرات مفید می باشد، تاکنون به درستی مشخص نشده است، اما می توان اثرات غیر مستقیم این روغن همچون ایجاد طعم بهتر در غذاهای سالم مثل سالاد سبزیجات را نیز در بروز اثرات سودمند آن موثر دانست.