سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شد .........

گمانه زنی تمام شد، دکتر روحانی حکم ابتکار را امضا کرد

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شد
معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شد.

به گزارش زیست بوم، طی حکمی که به امضای دکتر حسن روحانی رسید، معصومه ابتکار به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم منصوب شد.
 


ابتکار که متولد 1339 است به عنوان فعال سیاسی اصلاح طلب، روزنامه‌نگار، مؤلف و مترجم ایرانی شناخته می شود. او همچنین عضو سومین دوره شورای شهر تهران و رئیس سازمان محیط زیست در دولت اصلاحات بوده است. در اخبار چند روز گذشته از معصومه ابتکار به عنوان جدی ترین گزینه برای تصدی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران یاد می شد.

خانم ابتکار پیش از این نیز در دولت اصلاحات سمت ریاست سازمان محیط زیست بود. او نخستین زن ایرانی است که پس از انقلاب 1357 وارد هیئت دولت شده‌است. خانم ابتکار که در خانواده ای دانش آموخته رشد کرده است به همراه والدین خود شش سال در شهرهای فیلادلفیا و ماساچوست در آمریکا اقامت داشته است. دکتر تقی ابتکار پدر ایشان دانش‌آموخته دانشگاه پنسیلوانیا بود که از چهره های مطرح و سرشناس محیط زیست ایران به شمار می رود.
 


 

معصومه ابتکار تحصیلاتش را در ایران در مدرسه بین‌المللی ایران زمین ادامه داد و در سال 1356 وارد دانشگاه پلی تکنیک در رشته مهندسی پتروشیمی شد. اما در سال 60 تغییر رشته داد و لیسانس خود را از دانشگاه شهید بهشتی در تکنولوژی پزشکی، فوق‌لیسانس و دکترا را در رشته ایمنی‌شناسی (ایمونولوژی) از دانشگاه تربیت مدرس گرفت.

رئیس تازه سازمان حفاظت محیط زیست که پیش از این نیز هشت سال عهده دار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست بود از جمله دانشجویانی به شمار می رود که در تسخیر سفارت آمریکا نقشی فعالانه داشت و به دلیل تسلط به زبان انگلیسی به عنوان مترجم ایفای نقش می نمود و در این خصوص اقدام به نگارش کتاب کرد. روایت معصومه ابتکار تنها کتابی است که از این ماجرا توسط طرف ایرانی به زبان انگلیسی نگارش یافته و توسط انتشارات تالون بوکز در کانادا منتشر شده‌است. این کتاب به زبان‌های فارسی و عربی نیز ترجمه و به ترتیب با اسامی «تسخیر» و «صراع فی طهران» در تهران و بیروت به چاپ رسیده‌است. انتشار این کتاب به سه زبان در سال‌های 1379 و 1380 صورت گرفت.
 


خانم دکتر ابتکار که به عنوان یک چهره اصلاح طلب برای شرکت در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران کاندید شده بود از سوی شورای نظارت بر انتخابات رد صلاحیت شد. او « پیگیری مستمر و افشاگری در خصوص پارازیت ها و آلودگی هوای تهران» را مهمترین عامل رد صلاحیت اش برشمرد.

همچنین زمان برگزاری مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان محیط زیست مشخص شد.
به گزارش زیست بوم، بنابراعلام روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، مراسم تودیع مهندس محمدجواد محمدی زاده و معارفه دکتر معصومه ابتکار روز چهارشنبه 20 شهریورماه راس ساعت 14:30 در سالن همایش های بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست واقع در پارک پردیسان برگزار خواهد شد.
 


گفتنی است پس از گمانه زنی های بسیار و نام بردن از شخصیت های علمی، سیاسی و اجتماعی سرانجام ظهر امروز با صدور حکمی از سوی رئیس جمهور روحانی، دکتر معصومه ابتکار به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شد.

منبع : زیست بوم

 


ایران: روح یک سرزمین باستانی.........................

نمایشگاه «ایران: روح یک سرزمین باستانی» برای نخستین بار 63 عکس دیده نشده از اماکن تاریخی و مناظر طبیعی ایران پیش از انقلاب را در گالری ترایپاد شهر ونیس در لس آنجلس به معرض تماشای عموم گذاشته است.

پیتر کاراپتیان، عکاس ایرانی تبار ساکن لس آنجلس، از اواخر سال 1356 تا وقوع انقلاب به همراه دیوید فراست روزنامه نگار سرشناس بریتانیایی برای ساختن یک سری فیلم های مستند به نام «بزرگراه تمدن» برای تلویزیون بی بی سی به عکاسی از اماکن و مناظر تاریخی و طبیعی ایران پرداخت.

عکس های نمایشگاه اخیر از بین 3000 قطعه عکسی که آقای کاراپتیان در طول این سفر به ایران گرفته انتخاب شده و پس از ترمیم به صورت دیجیتالی درآمده است.


مقبره کوروش




سیستم آبیاری باستانی در نمایی از دامنه های کوه دماوند




دره البرز در مه صبحگاهی




پیتر کاراپتیان می گوید: "برای گرفتن این عکس داربستی به ارتفاع محلی که دختر قالیباف در آن نشسته است برایم درست کردند."




چهل ستون




کودک قشقایی. پیتر کاراپتیان می گوید: "برای گرفتن این سری عکس ها مدت ها درمیان ایل قشقایی زندگی کردم."


گنبد خاکی. پیتر کاراپتیان می گوید این عکس را بدون سه پایه گرفته است.



یک دهکده قدیمی و دورافتاده در کنار رودخانه ای در دامنه کوه





قله دماوند. پیتر کاراپتیان: "یکهو هلی کوپتر از وسط تاریکی ابرها به اینجا رسید. من که روی صندلی به بیرون هلیکوپتر متصل بودم داشتم از سرما یخ می زدم."





سقف اطاق موسیقی چهل ستون



عکس هوایی از قنات های آب در گیلان





از این زوایه از گنبد مسجد اصفهان هرگز تا آن زمان عکاسی نشده بود





کوه های نمک در جنوب ایران. به گفته آقای کاراپتیان وقتی هلی کوپتر به داخل این محوطه رسید، "سمومی درهوا پخش بود که تنفس را غیرممکن می ساخت"





شهر قدیمی شیز باقی مانده از دوران ساسانیان




پل شهرستان




شیر و خورشید




نمایی هوایی از مسجد نیمه تمام سلطانیه




حجره چینی بندزنی در بازار شیراز



پیرزن زرتشتی در نزدیکی یکی از قدیمی ترین معابد زرتشتی


تصاویری عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات .........

عکاسی از حیوانات شاخه ای از عکاسی طبیعت است که عکاس روی حیوانات و رفتارها و عادات آنها تمرکز می کند و لحظه های ناب و حیرت انگیز را شکار می کند. 

عکاسی حیوانات شامل گرفتن عکس از پرندگان، حیات وحش، زندگی زیر آب و زندگی در جنگل می شود که عکاس ساعت ها مانند شکارچی در کمین حیوان می نشیند تا وی را در لحظه ای ناب شکار کند. این عکس ها در بخش های طبیعت صفحات عکس رسانه ها و سایت هایی چون نشنال جئوگرافی به طور ثابت منتشر می شود.

در همین رابطه اما عکس های تصادفی از حیوانات هم در رسانه ها کم نیستند. لحظاتی که یک حیوان به ناگاه با حالتی خاص در برابر دوربین عکاس ظاهر می شود یا با حرکت چیزی را به هم می زند و حرکاتش ثبت می شود. مجموعه زیر عکس هایی از دنیای حیات وحش و حیوانات خبرساز در چند وقت خیر است.


 

مسابقه سگ های سورتمه در آلمان


 


 

تلاش ناموفق گوزن برای دویدن بر روی یخ دریاچه در کلورادو


 


 

راسوی مزاحم در لیگ برتر فوتبال سوئیس


 


 

پرواز لک لک بر فراز رودخانه راین


 


 

عبور سوار و اسب از آتش؛ کارناوال سالانه "لومیناریاس" در شمال غرب مادرید


 


 

لحظه باز شدن دهان نهنگ غول پیکر در جنوب جزیره "سبو" در فلیپین


 


 

اسب ها در کنار تانک اسرائیلی در بلندی های جولان


 


 

نمای بسته از چشمان سگ تنومند در مسابقات سگ های سورتمه در آلمان


 


 

حمله ملیون ها ملخ به سرزمین های اشغالی


 


 

کشف و ضبط گربه ای که برای زندانیان برزیلی قاچاق انجام می داد


 


 

دسته عظیم سارها بر فراز زمین کشاورزی


 


 

مرگ طوطی در آتش اعتراض در لاهور؛ هزاران تظاهرکننده خشمگین در لاهور پاکستان پس از مجادله بر سر توهین به مقدسات، خانه‌ها و اموال متعلق به مسیحیان را به آتش کشیدند.


 


 

نگهداری از آهو در دفتر کار سرپرست باغ وحش "چستر" در شمال انگلستان


 


 

گیرافتادن دو نهنگ در آبهای یخ زده خلیج "هادسن"؛ این حفره تنها نقطه برای نفس گیری بود. این دو نهنگ بود با کمک محیطبانان پس از چندی نجات یافتند.


 


 

سگ با پاهای مصنوعی در کلورادو امریکا


 


 

روش جالب برای وزن کشی پرنده در باغ وحش "چستر" انگلستان


 


 

نجات سگ تازی رها شده در جاده دانچستر در "یورکشایر" غربی


 


 

کشف هزاران لاشه خوک در رودخانه "هوانگ یو" چین


 


 

بولداگ منحصربه فرد در چین با قیمت 750 هزار دلار در معرض فروش گذاشته شده است.


 


 

فروش لاک پشت، ماهی، خرچنگ و سمندر زنده در کیسه های پلاستیکی کوچک در یک مرکز خرید در پکن؛ به گفته فروشنده، هر کیسه با اکسیژن و مایع تغذیه، حیوان را تا دو ماه زنده نگه می دارد.


 


 

خشک کردن بیش از دوهزار باله کوسه زیر نور آفتاب در پکن؛ باله غذای گرانقیمتی در این کشور به شمار می رود.


 


 

تغذیه سرباز نیروی دریایی ارتش امریکا با خون مار در جریان آموزش زندگی در شرایط سخت 


 


 

مرگ فیل هندی در اثر تصادف با قطار


 


 

پنگوئن و دونده؛ دونده ماراتن از مناطق قطب جنوب عبور می کند.


 


 

گربه سوری گرفتار در دستان نیروهای مسلح مخالف بشار اسد 


 


 

نبرد اسب ها در منطقه "ژوانگ"چین


 


 

تعلیمات سیرک روسیه به "ماشا" برای راه رفتن روی دوپا


10 فایـده شگفـت انگیـز لبـخند زدن..............



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

لبخند چیزی فراتر از نشان دادن خوشایند بودن چیزی است. تحقیقات روانشناسی 10 فایده لبخند زدن را بیان می‌کنند. آدمها همیشه لبخند می‌زنند، مخصوصاً وقتی در جمع هستند اما لبخند فقط نشان دهنده شاد بودن آنها نیست. ما از لبخند برای اهداف خاص اجتماعی استفاده می‌کنیم زیرا لبخند می‌تواند پیام‌های مختلفی را به دیگران برساند. در زیر به 10 روشی که می‌توان از لبخند برای فرستادن پیام درمورد قابل اعتماد بودن، جذابیت، اجتماعی بودن و ویژگی‌های بسیار دیگر درمورد خودمان استفاده کرد، اشاره می‌کنیم.

1. تشویق دیگران برای اعتماد به شما
در دنیایی که همه فقط به فکر خودشان هستند، واقعاً به چه کسی می‌توان اعتماد کرد؟ یک نشانه از قابل اعتماد بودن ما، لبخند است. لبخندهای واقعی پیام می‌فرستد که دیگران می‌توانند به ما اعتماد کرده و با ما همکاری کنند. کسانیکه لبخند می‌زنند معمولاً سخاوت و برونگرایی بیشتری دارند. اقتصاددانان نیز تصور می‌کنند که لبخند ارزش ویژه‌ای دارد. در یک تحقیق که توسط شارلمان و همکاران (Scharlemann et al.) انجام گرفت، احتمال اینکه شرکت‌کننده‌ها به افرادیکه لبخند می‌زدند اعتماد کنند خیلی بیشتر از بقیه بود. این تحقیق مشخص کرد که لبخند تمایل افراد برای اعتماد کردن را تا 10% افزایش می‌دهد.

2. جلب ملایمت و ارفاق دیگران
وقتی افراد کار بدی انجام می‌دهند و دستگیر می‌شوند معمولاً لبخند می‌زنند. آیا این کار برایشان فایده‌ای دارد؟ براساس تحقیقی که توسط لافرانس (LaFrance) و هِچ (Hecht) در 1995 انجام گرفت، می‌تواند اینطور باشد. ما با کسانیکه قانونشکنی کرده‌اند، اگر بعد از آن لبخند بزنند، با ملایمت و ارفاق بیشتری برخورد می‌کنیم. مهم نیست که لبخندی دروغین باشد، لبخندی از روی بیچارگی باشد یا یک لبخند واقعی، همه آنها باعث می‌شود برای فرد خاطی کمی تحفیف قائل شویم. به نظر می‌رسد که به این دلیل در این مورد موثر است که تصور می‌کنیم افرادی که بعد از قانون شکنی لبخند می‌زنند، قابل‌اعتمادتر از آنهایی هستند که لبخند نمی‌زنند.

3. رهایی از خطاهای اجتماعی
فراموش کردید به مناسبت سالگرد ازدواجتان برای همسرتان هدیه بخرید؟ اسم یک مشتری مهم را فراموش کرده‌اید؟ سهواً یک بچه کوچک را لگد زدید؟ اگر چنین مواردی برای شما هم پیش آمده باشد، احتمالاً خجالت‌زده شده‌اید. عملکرد خجالت این است که شما را از مکان‌های اجتماعی پرفشار بیرون کند. لبخند‌های از روی خجالت با پایین انداختن سر همراه است و خیلی وقت‌ها هم یک خنده کوتاه احمقانه به آن اضافه می‌کنیم. این کار برای این انجام می‌شود که باعث شویم فرد مقابل اشتباه سهوی ما را فراموش کرده و سریعتر ما را ببخشد. بنابراین لبخند از روی خجالت به ما کمک می‌کند از زندان رها شویم.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


4. چون درغیراینصورت احساس بدی پیدا خواهم کرد
گاهی‌اوقات به این دلیل لبخند می‌زنیم که هم مودبانه است و هم اینکه بعد از آن احساس بدی پیدا نمی‌کنیم. مثل زمانیکه کسی با اشتیاق درمورد اینکه چطور مقداری پول در جیب یکی از لباس‌های قدیمی‌اش پیدا کرده برایمان تعریف می‌کند. شاید خیلی جای لبخند زدن نداشته باشد اما اینکار را می‌کنید چون مودبانه است. در یک تحقیق از افراد مختلف سوال شد بعد از شنیدن اخبار خوب از یک نفر، صورت خود را خشک و جدی نگه دارند. بعد از آن احساس بدی پیدا کردند و تصور می‌کردند که آن فرد نظر بدی نسبت به آنها پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که در اینگونه مواقع سر خود را تکان داده و لبخند می‌زنیم چون می‌دانیم اگر اینکار را نکنیم، بعد احساس پشیمانی خواهیم کرد. این احساس در زنان قوی‌تر از مردان است.

5. خندیدن از ته قلب
لبخند زدن راهی برای کاهش فشار ناشی از موقعیت‌های ناراحت‌کننده است. روانشناسان به آن فرضیه فیدبک چهره می‌گویند. حتی وقتی به اجبار لبخند می‌زنیم برای اینکه کمی روحیه‌مان را بهتر کند کافی است.
هشدار: لبخند زدن به چیزهای ناراحت‌کننده شاید موثر باشد اما به نظر دیگران جالب نمی‌رسد. وقتی آنسفیلد (Ansfield) در تحقیق خود از شرکت‌کننده‌ها خواست تا ویدئوهایی ناراحت‌کننده تماشا کنند، آنهایی که لبخند زدند بعد احساس بهتری داشتند تا آنها که لبخند نزدند. اما آنهایی که به تصاویر ناراحت‌کننده لبخند می‌زدند در نظر دیگران خوشایند نبودند.

6. برای درک و بینش بهتر
وقتی عصبی هستیم، توجه ما کمتر می‌شود. متوجه نمی‌شویم که کناردستمان چه می‌گذرد و فقط اتفاقی که درست روبه‌رویمان می‌افتد را می‌بینیم. این هم از نظر لفظی و هم استعاری صدق می‌کند: وقتی مضطرب هستیم یا استرس داریم، متوجه ایده‌هایی که در گوشه‌های ذهنمان است نمی‌شویم. اما برای به دست آوردن درک از یک مشکل، دقیقاً به همین ایده‌های پیرامونی نیاز پیدا می‌کنیم. لبخند بزنید. لبخند زدن باعث می‌شود احساس خوبی پیدا کنیم که انعطاف‌پذیری در توجه را بالا برده و توانایی ما برای فکر کردن کلی‌نگر را تقویت می‌کند. وقتی این ایده توسط جانسون و همکاران (Johnson et al.) در سال 2010 بررسی شد، نتایج تحقیق نشان داد که شرکت‌کننده‌هایی که لبخند می‌زدند در کارهایی که نیاز به توجه داشت و فرد باید کل جنگل و نه فقط درختان آن را می‌دید، بهتر عمل می‌کردند.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


7. برای جذابیت
لبخند خانم‌ها تاثیری جادویی بر همسرشان دارد و تاثیر آن حتی از ارتباط چشمی نیز بالاتر است. در یک تحقیق بر روی نحوه برخورد آقایان با خانم‌ها را در یک بار بررسی کرد ]والش و هویت، 1985 (Walsch & Hewitt, 1985) [. وقتی زنی فقط ارتباط چشمی با همسرش برقرار می‌کرد، در 20% از موارد فرد به او نزدیک می‌شد. وقتی همان زن لبخندی را هم اضافه می‌کرد، در 60% از موارد مرد به او نزدیک می‌شد.
اما وقتی مردها به زنان لبخند می‌زنند، تاثیر آن جادوییت کمتری دارد. بااینکه لبخند زدن جذابیت خانم‌ها را برای آقایان بیشتر می‌کند اما برعکس آن چندان صادق نیست. درواقع، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مردان وقتی باغرور و یا حتی خجالت رفتار کنند، نسبت به زمانیکه شاد به نظر می‌رسند، جذابیت بیشتری دارند ]تریسی و بیل، 2011 (Tracy & Beall, 2011)[. کمتر لبخند زدن باعث می‌شود مردان مردانه‌تر به نظر برسند.

8. پنهان کردن فکر
روانشناسان در گذشته تصور می‌کردند که یک لبخند واقعی هیچوقت دروغ نمی‌گوید. لبخند‌های دروغین و مصنوعی فقط دهان را درگیر می‌کند درحالیکه لبخندهای واقعی به چشم‌ها نیز می‌رسد. اما در تحقیقات اخیر مشخص شده است که 80% از افرادیکه لبخند مصنوعی می‌زنند می‌توانند تاثیر لبخند بر روی چشم‌ها را نیز تقلید کنند. پس از لبخند می‌توان برای پنهان کردن چیزی که واقعاً به آن فکر می‌کنیم استفاده کنیم اما با این وجود ساختن یک لبخند مصنوعی چندان آسان نیست زیرا زمان‌بندی آن باید درست باشد. رمز ایجاد یک لبخند قابل‌اعتماد این است که شروع کُندی دارد، یعنی نیم‌ثانیه طول می‌کشد تا روی صورت پخش شود. یک تحقیق نشان داده است که در مقایسه با یک لبخند با شروع سریع (یک دهم ثانیه)، لبخندهای با شروع کُندتر قابل‌اطمینان‌تر، واقعی‌تر و جذاب‌تر تلقی می‌شوند.

9. برای پول درآوردن
در موارد قبل بررسی کردیم که اقتصاددانان نیز ارزش لبخند را دریافته‌اند اما آیا لبخند می‌تواند واقعاً برایمان پول‌ساز باشد؟ واضح است که یک لبخند پهن از یک مستخدم می‌تواند: تید و لوکارد (Tidd and Lockard) در سال 1976 در تحقیق خود دریافتند که مستخدم‌هایی که لبخند می‌زنند انعام بیشتری دریافت می‌کنند. بطور‌کلی‌تر افرادیکه در صنایع خدماتی هستند، مثل مهمانداران هواپیما یا آنها که در بخش سرگرمی و میهمان‌نوازی هستند، برای لبخند زدن به مشتریان خود پول می‌گیرند. اما مراقب باشید. تضاد مداوم بین آنچه واقعاً احساس می‌شود و آنچه نشان داده می‌شود می‌تواند موجب خستگی فرد و فرسودگی شغلی شود.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

10. لبخند بزنید تا دنیا به شما لبخند بزند
یکی از ساده‌ترین لذت‌های زندگی که معمولاً به‌خاطر خودکار بودن آن دیده نمی‌شود زمانی است که به کسی لبخند می‌زنید و او در جواب به شما لبخند می‌زند.
اما همانطور که ممکن است متوجه شده باشید همه آدمها در جواب یک لبخند، لبخند نمی‌زنند. هینز و توم‌هاو (Hinsz and Tomhave) در سال 1991 در تحقیق خود بررسی کردند که چه نسبت از افراد لبخند را با لبخند جواب می‌دهند. نتایج آنها نشان داد که حدود 50% از افراد اینگونه رفتار می‌کنند. درمقایسه معمولاً هیچکس اخم را با اخم جواب نمی‌دهد.

11. لبخند برای طول‌عمر
اگر هیچکدام از این تحقیقات نتونست لبخندی روی لبان شما بنشاند این را هم در نظر بگیرید: افرادیکه زیاد لبخند می‌زنند معمولاً بیشتر عمر می‌کنند. در یک تحقیق که بر روی تصاویر بازیکنان بیسبال در سال 1952 انجام گرفت مشخص شد که آنها که لبخند زده بودند تا 7 سال بیشتر از همسانان خود عمر کرده‌اند. شاید حالا دلیلی برای لبخند زدن پیدا کرده باشید.


اشتبـاهات رفتـاری خطرنـاک هنگـام راننـدگی ............

 

"رانندگی ما را تعصبات روانشناختی‌مان هدایت می‌کند."

رانندگی بی‌دقت جان افراد معصومی را در معرض خطر قرار می‌دهد. به همین دلیل است که پلیس سرسختانه با رانندگان مشکل‌ساز برخورد می‌کند.

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

این انگیزه باعث به وجود آمدن شاخه علمی به نام روانشناسی ترافیک شده است که در آن بر روی عوامل محیطی و انسانی که بر رفتارهای رانندگی ما اثر می‌گذارد تحقیق می‌شود. دهه‌ها تحقیق در روانشناسی ترافیک نشان داده است که رانندگی بد به چیزی فراتر از بی‌دقتی وابسته است. حتی ماهرترین راننده‌ها در معرض فقدان هوشیاری اجتماعی، تعصبات بصری، اعتقادات متناقض و محدودیت‌ ظرفیت شناخت قرار دارند.

در زیر به 10 مورد از جالب‌ترین تعصبات و اشتباهات رانندگی که وقتی پشت فرمان هستیم با آنها مواجه می‌شویم، اشاره می‌کنیم:

1. نمی‌فهمیم چه زمان خشن شده‌ایم -- و اهمیت نمی‌دهیم.
برای همه ما پیش آمده که ماشینی پشتمان بیفتد و بچسباند به ماشین ما. خیلی‌ها هم عادت دارند راه دیگران را سد کنند، از سمت راست ناگهان بپیچند جلو ماشین بغل‌دستی یا در هر حالتی قلدری کنند. تحقیقات نشان می‌دهد رانندگان جوان‌تر که درجه بالاتری در ارزیابی‌های شخصیتی هیجان خواهی و تحریک پذیری گرفتند، پشت فرمان رفتار خشن‌ترین دارند. مسئله دیگری که بسیار جالب است این است که این راننده‌ها نسبت به جریمه‌ها حساسیت کمتری نشان می‌دهند و این یعنی اقدامات تنبیهی ساده قادر به بازداشتن اغلب راننده‌های ضداجتماعی از رفتارهای پرخطر نیست.

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

2. بیشتر از آنچه که واقعاً هستیم فکر می‌کنیم در امنیتیم.
به محض اینکه رانندگی یاد گرفتیم، خیلی زود برایمان به صورت یک کار اتوماتیک درآمد. به مرور زمان یاد می‌گیریم چطور رفتار بقیه راننده‌ها را حدس بزنیم و این موجب این توهم می‌شود که ما آنها را کنترل می‌کنیم. یکی از زمینه‌هایی که افراد بیشتر در معرض اشتباه قرار دارند در قضاوت سرعت نسبی است: بیشتر به این می اندیشیم که رانندگی با سرعت بالا باعث صرفه جویی در وقت میشود، درحالیکه حداقل فاصله ایمن برای ترمز کردن را دست‌کم می‌گیریم. محاسباتی که برای این قضاوت‌ها لازم است بسیار پیچیده هستند و به صورت طبیعی برای ما اتفاق نمی‌افتند.

3. فراموش می‌کنیم که بقیه راننده‌ها هم آدمند!
وقتی پیاده هستیم و یک نفر در خیابان ناگهان به ما تنه میزند یا بسته خریدش به ما برخورد می‌کند، واکنش عادی ما عذرخواهی کردن و رد شدن است. اما موقع رانندگی، خطرهایی که از سر رد می‌شود معمولاً با عصبانیت فوری همراه خواهد بود -- و در حادترین موارد همراه با نزاغ خیابانی. تحقیقات نشان می‌دهد که راننده‌ها برای تحقیر راننده‌های دیگر یا عابرین پیاده بسیار بیشتر از زمانی که با آدمها برخورد نزدیک دارند، آماده هستند.

4. با افراد از شئون اجتماعی پایین‌تر، خشن‌تر برخورد می‌کنیم.
یک تناقض جالب این است که بااینکه درمعرض تحقیر کردن راننده‌های دیگر قرار داریم، بااینحال بنابر شان اجتماعی آنها برخورد می‌کنیم. دهه‌ها تحقیق نشان می‌دهد که بوق‌ زدن‌های ممتد، بد زبانی یا سایر رفتارهای خشن، زمانی که فرد تصور کند فرد مهمتری نسبت به طرف‌مقابل است، بیشتر اتفاق می‌افتد. مسئله‌ای که خیلی جالب است این است که این قضاوت‌ها فقط براساس اتومبیلی که فردمقابل سوار است، میباشد و هیچ علمی نسبت به فردی که پشت آن نشسته است وجود ندارد: ماشین‌های بزرگ‌تر معمولاً به ماشین‌های کوچکتر قلدری می‌کند و ماشین‌ها نو‌تر به قدیمی‌ها. راننده‌های ماشین‌های گران‌تر معمولاً نسبت به عابرین پیاده خشن‌تر برخورد می‌کنند.

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

5. تصور می‌کنیم همه اتفاقات دوروبرمان را می‌بینیم.
حواس ما اطلاعاتی فراتر از میزانی که بتوانیم در یک جا پردازش کنیم دریافت می‌کنند، که این باعث می‌شود سیستم توجه مغز برای تمرکز بر منابع در موقعیت‌ها و رویدادهای مهم، اهمیت بیشتری پیدا کند. در اکثر مواقع، نمی‌توانیم حجم بالای اطلاعاتی که از دست داده‌ایم را درک کنیم و همین می‌تواند موجب حس اشتباه امنیت در خیابان و جاده باشد.

6. بااینحال فکر می‌کنیم بقیه راننده‌ها نمی‌توانند ما را ببینند.
این مخصوص آنهایی است که حین رانندگی عادت دارند با بینی خود یا گوششان ور بروند. چندان به امنیت رانندگی مرتبط نیست (یا هست؟) اما شما باید بدانید که هستید و متاسفانه ما هم می‌دانیم.

7. خطرهایی که از سر رد می‌کنیم را ضعف بقیه راننده‌ها می‌دانیم.
به طور کلی، نمی‌توانیم دلایل موقعیتی که باعث می‌شود بقیه راننده‌ها سر راه ما قرار بگیرند یا خطرناک رفتار کنند را درک ‌کنیم. روانشناسان این را خطای نسبت‌دهی اساسی می‌نامند -- ما اشتباهات دیگران را به شخصیت یا توانایی آنها نسبت می‌دهیم، درحالیکه خطاهای خودمان را وابسته به موقعیت و محیط می‌پنداریم.

8. توانایی و مهارت‌های خودمان را بیشتر از آنچه واقعاً هست می‌پنداریم.
اگر تصور می‌کنید راننده‌ای بسیار ماهر هستید، این احتمال وجود دارد که نباشید. تقریباً 80 تا 90 درصد از راننده‌ها اعتقاد دارند که توانایی‌شان در رانندگی بالاتر از حد متوسط است و هرچه تصور کنیم ماهرتر هستیم، واقعی بودن آن احتمال کمتری دارد. این تمایل ما برای کور بودن دربرابر ناتوانی‌های خودمان، اثر دانینگ کروگر نامیده می‌شود. البته، برعکس آن این است که اگر تصور می‌کنید راننده افتضاحی هستید، ممکن است به آن اندازه بد نباشید.

9. وقتی تنها هستیم، بی‌دقت‌تر رانندگی می‌کنیم.
معمولاً وقتی تنها هستیم بسیار بی‌دقت‌تر و خشن‌تر رانندگی می‌کنیم. دلیل این مسئله و اینکه اصلاً از آن آگاهی داریم یا نه، مشخص نیست.

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

10. اعتقاد داریم استفاده از هندزفری برای صحبت کردن با موبایل ایرادی ندارد.
در ایران استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی ممنوع است، درحالیکه برای استفاده از هندزفری قانونی وجود ندارد. این یک نمونه بارز از عقب ماندن قانون از علم است: شواهد نشان می‌دهد که استفاده از هندزفری تلفن‌همراه به هیچ عنوان کمتر از صحبت کردن مستقیم با موبایل در رانندگی خطرناک نیست. چیزی که باعث ناامن شدن مکالمه تلفنی هنگام رانندگی می‌شود، گرفتن موبایل در دست نیست، بلکه پرت شدن حواس است. فقدان زبان بدن باعث می‌شود مجبور باشیم از منابع شناختی بیشتری حین تماس استفاده کنیم و درنتیجه بیشتر و بیشتر از خیابان غافل شویم.

رانندگی یکی از پیچیده‌ترین کارهای رفتاری است که در زندگی انجام می‌دهیم. این واقعیت که خیلی سطحی به نظر می‌رسد --و تصادف خیلی کم پیش می‌آید-- وصیتنامه‌ای برای مهندسی اتوبان، هشدارهای ترافیکی و پیچیدگی و کمال مغز انسان است. بااینحال، دفعه بعدی که پشت فرمان نشستید و احساس کردید اذیت می‌شوید، خسته هستید یا هر چه، از خودتان سوال کنید: آیا موارد بالا برایتان صدق می‌کند؟


همه چیز در مورد آیفون 5 اس گوشی جدید اپل ..............

بالاخره پس از مدت‌ها شایعات پیرامون گوشی جدید اپل تبدیل جای خود را با واقعیت عوض کردند. روز گذشته، اپل طی مراسمی اختصاصی از جدیدترین و در عین حال پیشرفته‌ترین گوشی خود با نام آیفون 5S پرده برداشت. این گوشی که از نظر ظاهری شباهت بسیاری به آیفون 5 دارد، اما از ویژگی‌هایی برخوردار است که می‌تواند برای چند ماه دیگر نیز در راس اخبار مربوط به گوشی‌های هوشمند قرار گیرد. در ادامه قصد داریم ویژگی‌های جدید این گوشی 4 اینچی را بررسی کنیم.

بزرگترین ویژگی آیفون 5S مربوط به پردازنده آن، یعنی A7 است. این پردازنده بر اساس معماری 64 بیت ساخته شده و به همین دلیل اولین پردازنده موبایل در جهان است که بر اساس این معماری کار می‌کند. استفاده از این پردازنده باعث خواهد شد تا توسه دهندگان اپلیکیشن، برنامه‌های خود را برای استفاده حداکثری از امکانات A7، مجددا از ابتدا بهینه نمایند. ویژگی دیگر این گوشی، سنسور تشخیص اثر انگشت است که در حال حاضر چندان کاربردی نیست و تنها می‌توان با استفاده از آن، قفل گوشی را باز نموده و یا از فروشگاه آیتونز خرید کرد. اپل ادعا می‌کند که اطلاعات مربوط به اثر انگشت کاربران در هیچ کدام از سرورهای اپل ذخیره نمی‌شوند و به همین دلیل جای نگرانی وجود ندارد. همچنین توسعه دهندگان اپلیکیشن برای سیستم عامل iOS حق دسترسی به این اطلاعات را نداشته و نمی‌توانند از این روش در اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند.

در ادامه به طور کامل به بررسی ویژگی‌های جدید این گوشی می‌پردازیم:

1- رنگ‌بندی‌های جدید

1

آیفون 5S در سه رنگ جدید عرضه می‌شود که هر سه رنگ، بیشتر در قسمت پشتی بدنه آلومینیومی این گوشی نمایان هستند. این رنگ‌های عبارت‌اند از: نقره‌ای، خاکستری و نهایتا طلایی. البته قسمت‌های بالا و پایین این گوشی که شیشه‌ای می‌باشند در دو رنگ مشکی و سفید عرضه می‌شوند.

2- فلاش دوتایی از نوع LED:

2

فلاش دوتایی LED برای اولین بار است که در آیفون 5S مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش‌تر شایع شده بود که استفاده از این نوع فلاش‌ها باعث خواهد شد تا بتوان نورهای مختلفی را ایجاد نمود. با معرفی این قابلیت جدید، مشخص شد که این شایعات حقیقت داشته‌اند. این دو فلاش جدید که یکی به رنگ سفید و دیگری به رنگ کهربایی است، توانایی ایجاد 1000 حالت مختلف نوری را با توجه به شرایط محیطی دارند. به همین جهت، در اکثر عکس‌های گرفته شده توسط این گوشی، پوست به رنگ طبیعی نمایش داده می‌شود.

3- سنسور تشخیص اثر انگشت Touch ID:

iphone-5s-touch-id-img 1089-100053554-large

این سنسور جدید، اصلا شباهتی به سنسور مشابهی که در گوشی ATRIX 4G موتورولا استفاده شده، ندارد. اپل این سنسور جدید را به طرز جالبی با دکمه معروف Home یکپارچه کرده است. این سنسور جدید که توسط لایه‌ای از جنس کریستال سافایر محافظت می‌شود، از رزولوشن 500ppi برخوردار است و قدرت تشخیص آن نیز قابل قبول است. می‌توان از این سنسور در مواردی مانند باز کردن قفل گوشی یا خرید از فروشگاه آیتونز استفاده نمود.

4- پردازنده A7، اولین پردازنده موبایل با معماری 64 بیت

4

شاید بزرگترین و در عین حال چشم‌گیرترین قابلیت آیفون 5S، استفاده از یک پردازنده 64 بیتی به عنوان مرکز اصلی محاسبات آن باشد. اپل مدعی است، سرعت عملکرد این پردازنده در جنبه‌های عمومی و گرافیکی، چیزی در حدود دو برابر بیشتر از پردازنده A6 است. البته هنوز سرعت کلاک این پردازنده و همچنین میزان حافظه رم آن به طور اعلام نشده‌اند. این پردازنده جدید از فناوری گرافیکی OpenGL ES 3.0 نیز به طور کامل پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل، انتظار می‌رود، بازی‌هایی که برای این پلتفرم ساخته می‌شوند، از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

5- پردازنده کمکی M7 برای پردازش اطلاعات حرکتی

5

درست همانند تراشه X8 موتورولا که به یک پردازنده کم‌مصرف برای پردازش اطلاعات صوتی مجهز است، آیفون جدید نیز علاوه بر پردازنده اصلی، مجهز به یک پردازنده کمکی برای پردازش اطلاعات حرکتی است که توسط سنسورهایی نظیر Compass، Gyro و... تهیه می‌شوند. مصرف انرژی این پردازنده بسیار اندک است و جای هیچگونه نگرانی بابت کاهش طول عمر باتری وجود ندارد.

6- دوربین جدید iSight

iPhone 5s camera press image large verge medium landscape

رزولوشن دوربین آیفون جدید نسبت به نسل قبل تفاوتی نکرده، اما اندازه سنسور آن 15 درصد بزرگتر شده که همین موضوع باعث می‌شود تا اندازه هر پیکسل به 1.5 میکرون افزایش پیدا کند. از دیگر ویژگی‌های دوربین جدید می‌توان به f/2.2 اشاره نمود که باعث می‌شود تا حساسیت سنسور به نور 33 درصد نسبت به آیفون 5 افزایش یابد.

همچنین استفاده از پردازنده قوی A7 باعث می‌شود تا سرعت فوکوس خودکار و همچنین سرعت گرفتن عکس بسیار بیشتر از قبل باشد. ویژگی جدید آیفون 5S توانایی ضبط تصایر با رزولوشن 720p یا اچ‌دی با نرخ 120 فریم در ثانیه است که می‌توان با استفاده از آن، فیلم‌های حرکت آهسته با کیفیت بالا تهیه کرد.

دوربین استفاده شده دز آیفون جدید، در زمره دوربین‌های رده بالا برای گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرد.

7- دوربین جلوی فیس تایم با رزولوشن HD

7

سنسور دوربین جلوی آیفون 5S نیز دستخوش تغییر شده و ابعاد پیکسل‌های آن به 1.9 میکرون افزایش یافته که حتی بیشتر از ابعاد پیکسل‌های دوربین اصلی می‌باشد. به طور کلی کیفیت تصویر دوربین جلو خوب و قابل قبول است.

8- نرم‌افزارهای iWorks, iMovie و iPhoto رایگان شدند!

8

بسته نرم‌افزاری آفیس اپل به نام iWorks به همراه نرم افزار iMovie و iPhoto که برای ویرایش فیلم و تصویر مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اکنون به طور رایگان در دسترس کاربران هستند. اپلیکیشن‌هایی نظیر Pages، Numbers، Keynote، iBook و Podcasts همگی جزو این هدیه رایگان اپل به کاربران می‌باشند.

9- لوازم جانبی جدید

10

همزمان با عرضه آیفون 5S، قاب‌های رنگی برای مراقبت از گوشی با قیمت 35 دلار عرضه می‌شوند. همگی این قاب‌ها از جنس چرم درجه یک هستند و دور دوزی آن‌ها با ظرافت خاصی انجام پذیرفته است. همچنین یک داک جدید برای شارژ کردن گوشی با قیمت 29 دلار آماده عرضه است.

نظر شما در مورد آیفون جدید چیست؟ آیا این گوشی نیازهای شما را برآورده می‌کند؟

10


تصـاویری متفاوت و مسحور کننده از جهـان پیرامون ما ..............

 

 

شاید در مورد عکاسی با لنز های Tilt-Shift چیزی شنیده باشید. استفاده این لنز ها در بین عکاسان بسیار مرسوم است . وظیفه اصلی این لنزها کنترل عمق میدان و پرسپکتیو است. با بازی با این دو خصوصیت عکس های بی نظیری میتوان گرفت. فیلتر ها در نرم افزارهای طراحی مثل فتو شاپ نیز این امکان را به شما میدهد تا این آثار را تهیه کنید. یکی از معروفترین کاربرد های این لنز در تهیه عکس هایی از طبیعت و مناظر است که در عکس مشابه ماکت های مصنوعی ظاهر میشوند.

web counter گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

 گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net


گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net
 

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net


((قانون کامیون حمل زباله.)) ...........

 
روزی من با تاکسی عازم فرودگاه بودم. ما داشتیم در خط عبوری صحیح رانندگی می کردیم که ناگهان یک ماشین درست در جلوی ما از محل پارک خود بیرون پرید. رانندة تاکسی من محکم ترمز گرفت. ماشین سر خورد، و دقیقاً به فاصله چند سانتیمتری از ماشین دیگر متوقف شد! 
 
راننده ماشین دیگر سرش را ناگهان بیرون آورد و شروع کرد به فریاد زدن به طرف ما. راننده تاکسی فقط لبخند زد و برای آن شخص دست تکان داد. منظورم این است که او واقعاً دوستانه برخورد کرد. 
با تعجب از او پرسیدم: ((چرا شما این رفتار را کردید؟ آن شخص نزدیک بود ماشین تان را از بین ببرد و ما رابه بیمارستان بفرستد!)) در آن هنگام بود که راننده تاکسی درسی را به من آموخت که هرگز فراموش نکرده و برایتان توضیح میدهم: 
 
((قانون کامیون حمل زباله.)) او توضیح داد که بسیاری از افراد مانند کامیون های حمل زباله هستند. آنها سرشار از آشغال، ناکامی، خشم، و ناامیدی در اطراف می گردند. وقتی آشغال در اعماق وجودشانتلنبار می شود، آنها به جایی احتیاج دارند تا آن را تخلیه کنند و گاهی اوقات روی شما خالی می کنند. 
به خودتان نگیرید. فقط لبخند بزنید، دست تکان بدهید، برایشان آرزوی خیر بکنید، و بروید. 
آشغال های آنها را نگیرید تا به افراد دیگر ی در سرکار، در منزل، یا توی خیابان پخش کنید. 
حرف آخر این است که افراد موفق اجازه نمی دهند که کامیون های آشغال روزشان را خراب کنند و باعث ناراحتی آنها شوند. 
زندگی خیلی کوتاهتر از آن است که صبح با تأسف از خواب برخیزید، از این رو.....  
 
((افرادی را که با شما خوب رفتار می کنند دوست داشته باشید. برای آنهایی که رفتار مناسبی ندارند دعا کنید.)) 


"زندگی ده درصد چیزی است که شما می سازید و نود درصد نحوهبرداشت شماست"







باور های غلط.........


چقدر به شنیده ها فکر می کنید؟ اگر خاطرتان باشد وقتی بنزین را سهمیه بندی کردند، اوایل همه مردم به فکر مصرف بهینه افتاده بودند (بگذریم از اینکه بعد از مدتی همه چیز به فراموشی سپرده شد). همان زمان ها بود که در رسانه ها تبلیغ می شد که رانندگان سر چهارراه ها پشت چراغ قرمز، خودروی خود را خاموش کنند تا بنزین هدر نرود. هم زمان عده ای با این عمل مخالف بودند و می گفتند این کار به موتور وسیله نقلیه آسیب می زند و هزینه تعویض شمع و وایر خودرو از اندک صرفه جویی بنزین بیشتر می شود.
همه روزه در مواجهه با شنیده های مختلف هستیم و هرکس واکنشی نسبت به آنها نشان می دهد. برخی هر چه می شوند را می پذیرند، ولی از خوانندگان فهیم بیش از اینها انتظار می رود. مسلماً شما در شنیده هایتان تعمق می کنید. در این نوشتار شما را در جریان 10 امر پذیرفته شده بین مردم می گذاریم که صحت ندارند.



10- اورست بلندترین کوه دنیاست
اورست یک کوه عظیم است اما آیا بلندترین هم هست؟ حقیقت این است که خیر. بلندای کوه ها را بر اساس ارتفاع آنها از سطح دریا می سنجند. اما درواقع از کوهپایه تا قله، ارتفاع دقیق یک کوه است که در این صورت کوه ?مونا کیا? بلندترین در دنیا محسوب می شود.
اگر بخواهیم با سند صحبت کنیم باید بگوییم: بالای سطح دریا، مونا کیا (در هاوایی) فقط 4،206 متر ارتفاع دارد؛ اما اگر قسمت بزرگ زیر آبش را هم به حساب بیاورید در آن صورت 10،200 متر خواهد بود. این درحالی است که اورست از خود راضی فقط 8،848 متر بالای سطح دریا ارتفاع دارد که هیچ قسمتی از آن هم زیر آب نیست.
اما این همه ماجرا نیست و هنوز حرفی از کوه کلیمانجارو به میان نیامده. ارتفاع این کوه از پایین تا بالا 5،895 متر است. پس به بلندی اورست نیست اما دور تا دور اورست را سلسله جبال هیمالیا فرا گرفته که با فشاری که به اورست می آورند باعث رشد یک چهارم اینچی آن در هر سال می شوند. در صورتی که کلیمانجارو به تنهایی از پَستی های تانزانیا و روی پای خودش رشد می کند.


9- بیشتر دمای بدن از طریق سر خارج می شود
این توجیهات را زیاد شنیده اید: بیشتر دمای بدن تان را از قسمت سر از دست می دهید چراکه تعداد زیادی رگ خونی در پوست سر وجود دارد، یا اینکه به اندازه کافی بین جمجمه و پوست سر چربی نیست. برای گرم نگه داشتن مغز در سر گردش خون زیادی برقرار است. آخر سر هم می گویند: به همین خاطر است که باید کلاه پشمی به سر کرد تا سرما نخورد.
اما حقیقت این است که از سر همان قدر گرما از دست می رود که از باقی بدن.
پس اگر در یک روز زمستانی بیرون بودید و از ناحیه سر احساس سرمای بیشتری کردید بدانید به خاطر این است که احتمالاً سرتان بر خلاف بقیه بدن، پوشیده نیست. یک کلاه مشکل را حل می کند.


8- دیوار بزرگ چین تنها ساخته بشریست که از فضا قابل رویت است
می شود ساخته بشر را از فضا دید‌ (به ویژه وقتی قسمتی از زمین مد نظر باشد که تحت روشنایی مصنوعی شب قرار گرفته). تمیز دادن دیوار بزرگ چین از فضا، چندان هم ساده نیست. در مدار پایین زمین تقریباً مشاهده آن با چشم غیر مسلح ناممکن است. حتی با یک لنز دوربین سنگین هم گفتن اینکه می توان دیوار چین را دید چالشی است در نوع خود.
دو علت باعث شده این شبه واقعیت تا این حد حقیقت مطلق جلوه کند. یکی اینکه، تاریخ آن به پیش از عصر فضا باز می گردد که در آن زمان کسی به اندازه کافی از این قضایا اطلاعات نداشت. و علت دوم هم این است که دیوار بزرگ چین دیوار عظیمی ست، صدها کیلومتر طول دارد و می توان درک کرد که مردم دوست داشته باشند درباره آن داستان های شگفت انگیز بسازند.
بله دیوار بزرگ چین خیلی خیلی طولانی است. اما همان طور که می دانید از سنگ های جمع شده از زمین های اطرافش ساخته شده و از بالا در پس زمینه همرنگش محو می شود. پس دیدن آن از فضا ساده نخواهد بود مگر اینکه دولت چین تصمیم بگیرد کل دیوار را رنگ قرمزِ جیغ بزند!


7- شیشه مایعی با ساختاری محکم ولی در حال حرکت
احتمالاً دوران دبستان به گردش علمی رفته اید و بعضی وقت ها هم شده که حوصله تان از آن سر برود. اینجاست که راهنمای سفر وارد عمل می شود و با توضیح اینکه شیشه چطور به آرامی به سمت پایین در حرکت است و به همین خاطر شیشه های قدیمی موج دار شده اند توجه شما را به خود جلب می کند.
شیشه پنجره مایع است؟ واقعاً؟
بر خلاف این تصور کهنه، دلیل شفاف نبودن پنجره های شیشه ای قدیمی نحوه ساخت آنهاست. تا میانه قرن 18 میلادی بیشتر شیشه ها با فرآیندی به نام روش تاج ساخته می شدند. همان روش که در فیلم ها دیده اید؛ دمیدن، مسطح کردن، گرم کردن و چرخاندن. همچنین در این روش بعضی قسمت ها کلفت تر از بقیه می شود.
به عبارت دیگر، آن شیشه ها از اول به همین شکل بوده اند و ربطی به جریان شیشه مایع ندارد. شیشه یک جامد بی نظم است و حرکتی هم ندارد.


6- اگر به جوجه ها دست بزنید مادرشان آنها را رها می کند
در حیاط مشغول کاری هستید که ناگهان جوجه پرنده ای به زمین می افتد. شما هم از ترس اینکه مبادا گربه محل یک لقمه اش کند، جوجه را در دست می گیرید و سعی می کنید در لانه بگذارید. اما چند دقیقه بعد باز همان اتفاق رخ می دهد.
بعد شما یاد این مسئله می افتید که ?اوه، نباید به جوجه دست می زدم، حالا دیگر مادرش آن را به لانه راه نمی دهد و مجبورم تا یاد گرفتن پرواز مراقبش باشم?.
این اصلاً درست نیست. رانندگی بلدید؟ خاطرتان هست که اوایل هر چند متر یک بار خودرو را خاموش می کردید؟ ابتدای هر کاری باید تمرین کرد تا خوب به آن تسلط پیدا نمود. پرنده ها هم همین طورند. آن جوجه پرنده هنوز تجربه کافی برای استفاده از بال هایش را ندارد و ممکن است چندین بار به زمین بخورد، اما این بدان معنا نیست که اگر شما یک بار از زمین به لانه انتقالش دهید باعث طرد شدن آن از لانه شده اید.
اصولاً پرنده ها شامه خوبی ندارند (به استثنای چند گونه) و نمی توانند بوی بدن شما روی جوجه خود را حس کنند. پس اگر جوجه ای را در خطر دیدید بی اعتنا به این خرافه ها نجاتش دهید.


5- هر قسمت از زبان مخصوص تشخیص یک مزه است
اغلب مردم فکر می کنند قسمت های مختلف زبان برای تشخیص مزه های مختلف است. نوک زبان برای یک مزه، دو طرف آن برای مزه ای دیگر و همین طور باقی قسمت ها.چراکه همه جای زبان قابلیت تشخیص انواع مزه ها را دارد.


4-مردم قبل از کریستوف کلمب فکر می کردند زمین، تخت است
بله درست است که کلمب با این فکر که زمین گرد است سعی کرد از سمت غرب به هندوستان برسد ولی این بدین معنی نیست که همه، قبل از او نمی دانستند زمین کروی است. ایرانیان از آغاز به این قضیه پی برده بودند و حتی دانشمندانی مثل خیام و جلالی نقشه مدور زمین را تهیه کرده بودند. گاهی رسانه ها سعی در خوراندن خرافات غربی به ذهن همه جهانیان دارند.


3- خون تهی از اکسیژن (خونی که اکسیژن آن توسط یاخته ها مصرف شده) کبود است
سراسر بدن مملو از رگ و شریان است و این رگ ها آبی رنگ هستند. این قضیه توجیهی است برای این مدعا که خون مصرف شده در بدن کبود است. اما این طور نیست. به طور کلی رگ ها فقط به واسطه نوری که به آنها می تابد کبود به نظر می رسند و این کبودی ربطی به خون درون شان ندارد.


2- آفتاب پرست ها برای استتار در محیط رنگ عوض می کنند
بله قطعاً آفتاب پرست از باحال ترین جانواران دنیاست و این واقعیتی ست. چشمانِ از حدقه بیرون زده، دست و پای دو انگشتی، آن زبان دراز چسب ناک، همه اینها باعث جالب شدن این حیوان می شود، اما او شهرتش را نه از این ویژگی ها که از تغییر رنگش دارد. لیکن این رنگ به رنگ شدن چندان ربطی به استتار و مخفی شدن در محیط ندارد.
در واقع آفتاب پرست ها از تغییر رنگ برای نشان دادن حالات خود استفاده می کنند، درست همان طور که آدمی هنگام خشم، سرخ و هنگام ترس، سپید، می شود این جاندار هم برای بیان احساسات از تغییر رنگ استفاده می کند. البته یکی دیگر از کاربردهای این عمل برقراری ارتباط با هم نوعانش هم هست. ولی جدای از این بحث ها موجود جالبی است.


1- انسان ها 5 حس دارند
همیشه از حواس پنج گانه بشر شنیده ایم. اما اگر فکر می کنید که بشر فقط 5 حس دارد، بیایید تا ما یک مشت محکم به صورت تان بزنیم و آن وقت از تان بپرسیم ?درد را با کدام یک از حواس پنج گانه ات حس کردی؟? دریافت درد هم یک حس است، نیست؟ یا وقتی از شما خواسته می شود چشم تان را ببندید و نوک بینی گرامی را با انگشت لمس کنید، حس عمق یابی را به کار می گیرید. (اصلا می دانستید چنین حسی هم هست؟)
خلاصه که انسان خیلی بیشتر از اینها حس دارد. حس گرسنگی، تشنگی، درد، عمق، گرما و سرما، و ... بشمارید، بشمارید، شما را در خط پایان خواهیم دید.
اینها که گفتیم تنها بخشی از هزاران بدیهیات به ظاهر درست بودند که همگی بی پرسش و کاوش پذیرفته شده اند. خوب است این نوشته را بهانه ای قرار دهیم برای اینکه دیگر هر چیزی را بدون بررسی نپذیریم.
منابع: نارنجی و Howstuffworks