سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

ترفنـدهایی موثـر برای یک خـواب عـالی ............

 

 


ترفنـدهایی موثـر برای یک خـواب عـالی

 

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

بی خوابی نه تنها منجر به گیجی در روز بعد می شود بلکه خواب ناکافی در دراز مدت منجربه دیابت، افسردگی، بیماری های قلبی عروقی،پوست خسته و حتی افزایش وزن می شود . پس چه کاری باید انجام دهید؟ دکتر کریستین ناتسون ، استادیار و متخصص خواب در دانشگاه پزشکی شیکاگو می گوید :" غفلت از برخی چیزهای کوچک می تواند منجر به اختلال خواب شود " این ترفندهای فوق العاده را به کار ببرید ، و پس از استراحت کافی با احساس فوق العاده خوب از خواب بیدار شوید.

:: چای و قهوه عصر را ترک کنید.

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

دکتر جوآن بلیک، استاد بالینی در دانشگاه بوستون می گوید:" این بی فکریست که درست قبل از خواب قهوه یا چای بنوشید ، این کار کاملا خواب را از سرتان می پراند .اما اگر مشکل خوابتان جدی است باید مراقب نوشیدنی های عصرتان هم باشید ".عاشق چای هلو 4 بعد از ظهر خود هستید ؟ کافئین و برخی از آب های طعم دار و نوشیدنی های انرژی زا شامل آنها ست . برچسب روی نوشیدنی ها را حتما بخوانید واز آنهایی که انرژی ز ا هستند دوری کنید . می توانید از آنها ساعت 2 استفاده کنید زمانی که سر کار هستید و نیاز دارید سرحال باشید .

:: سوپرفودهای ویژه خواب بخورید

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

این خیلی مهم است که از خوردن یک وعده غذای سنگین و بزرگ درست قبل از خواب دوری کنید (معده پر خواب شما را آشفته می کند ) اما برخی از غذاها هم می تواند به بهتر خوابیدن کمک کند . اگر چند شب خواب ناراحت داشته اید ، یک ظرف پاستا با گندم کامل و سبزیجات تازه ،یک تکه فیله مرغ ، سس گوجه فرنگی و یک تکه کوچک پنیر پارمسان آماده کنید . این غذا حاوی ترکیبی حاوی پروتئین و تریپتوفان که یک اسید آمینه است می باشد که سروتونین را در بدن زیاد می کند و به راحتی می خوابید .

اگردر اواخر شب گرسنه شدید ، سعی کنید یک کاسه کوچک پنیر را با برش های موز امتحان کنید ،این ترکیب نیز حاوی تریپتوفان است .ترکیبات دیگر کربوهیدرات های سالم و پروتئین، مانند کراکرو شیر و یا ماست با غلات نیز مناسب است.

:: زود حمام کنید

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

آیا دوست دارید قبل از خواب در وان دراز بکشید ؟ سورپرایز، یک حمام داغ ممکن است کاررا سخت تر کند، دکتر آردنت، مدیرپروژه داروهای ویژه خواب در دانشگاه میشیگان می گوید : انجام هر کاری که دمای بدن شما را افزایش می دهد در زمان نزدیک به خواب ممکن است مانع از به خواب رفتن شما شود ، چرا که بدن شما نیاز دارد تا یک درجه حرارت خاصی سرد شود. این بدان معنی نیست که شما نمی توانید بعد از یک روز خشن در وان دراز بکشید بلکه باید این کاررا زودتر انجام دهید .

:: یوگا برای خواب

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

حرکات کششی و ملایم یوگا قبل از خواب می تواند به آرامش ذهن و بدن شما کمک کند ، روی تنفس خود متمرکز شوید و تنش عضلات را کاهش دهید بدون اینکه ضربان قلبتان بالا برود .

می توانید این تمرین را امتحان کنید : به پشت دراز بکشید وکف پاهایتان را به هم بچسبانید با زانوهای خم روی زمین . بازوها در طرفین بدن وکف دستهارا به سمت بالا قرار دهید . شانه ها را به سمت عقب نگهدارید . چشمانتان را ببندید و از راه بینی نفس بکشید و به آرامی تا4 بشمرید، سپس بازدم را با شمارش معکوس تا 1 انجام دهید . برای 10 دقیقه، یا تا زمانی که به طور کامل احساس آرامش کنید این کار را ادامه دهید.

:: فضا را برای یک خواب راحت مهیا کنید

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

باید اتاقتان را در هنگام خواب تاریک نگه دارید اما کم کردن نور پیش از خواب نیز دارای اهمیت زیادی است . آرنت می گوید :"نور بیش از حد نزدیک به زمان خواب باعث می شود که سخت به خواب بروید " . دلیلش این است که تاریکی سیگنالی برای ساعت بیولوژیکی بدن است که زمان خواب فرا رسیده است ، اما روشنایی نشانه روز است و بیداری ! نور خانه را کم کنید و از لامپ های کم نور استفاده کنید . اگر می خواهید در رختخواب مطالعه کنیدفقط از یک چراغ مطالعه استفاده کنید .

:: گوشی همراه خود را خاموش کنید

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

حتما باید آخرین ایمیل را قبل از خواب ارسال کنید و یا sms بفرستید ؟ تایپ کردن در رختخواب موجب می شود ذهنتان درگیر شود و خوابیدن برای شما سخت تر شود .یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، گوشی خود را خاموش کنید، و آی پد یا هر گونه وسیله الکترونیکی و بازی را در کمد و یا در یک اتاق دیگرقرار دهید ، اینطوری نمی توانید خیلی راحت به آنها دسترسی داشته باشید . حالا زنگ ساعت را برای صبح تنظیم کنید (البته این تنها بهانه ای است که می توانید گوشیتان را کنار خود نگه دارید !) و آماده باشید تا صبح سرحال و شاد از خواب بیدار شوید .

:: یک جای دنج بسازید

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

قانون اساسی اتاق خواب: اتاق خواب شما باید آرام، راحت و محلی دنج باشد صرفا برای خواب. شلوغی و درهم و برهمی ، حواس شما را پرت می کند و موجب می شود سخت تر به خواب بروید

این نکات را رعایت کنید و از خواب شبانه لذت ببرید .

 


دیالوگ های ماندگـار................

گروه اینترنتی ایران سان

شجاع و محکم باش که خداوند شجاعان را دوست دارد
همیشه حقیقت را بگو حتی اگر منجر به مرگت شود
حافظ درماندگان باش و مرتکب خطا نشو

Kingdom of Heaven پادشاهی از بهشت 2005




 گروه اینترنتی ایران سان

سائو سائو:ترجیح می دهم به تمام دنیا خیانت کنم تا اینکه دنیا به من خیانت کند

صخره سرخ Red Cliff 2008



گروه اینترنتی ایران سان

کانی سامنر: فکر کنم این کار اشتباس.
پاول: چیزی به اسم کار اشتباه وجود نداره. کارها دو دستن: اونایی که انجام میدی، و اونهایی که انجام نمیدی.

بی وفا unfaithful 2002



گروه اینترنتی ایران سان

ماتیلدا : من به اندازه کافی رشد کردم ، فقط سنم بالا میره
لئون :ولی من سنم به اندازه کافی بالا رفته ، حالا باید رشد کنم

1994 The professional حرفه ای



گروه اینترنتی ایران سان

ویلی : یعنی همه چی تمومه
دکتر : من یه دست بازی کردم
ویلی : نه تو یه دسته خوبو باختی

ویل هانتینگ نابغه Good Will Hunting 1997

:: جهت مشاهده آرشیو دیالوگ های ماندگار اینجا کلیک کنید ::

گروه اینترنتی ایران سان

اون زنی که منو ول میکنه واسه پول,برا تو,برا قلبت هیچ گهی نمیخوره

محاکمه در خیابان 1388



گروه اینترنتی ایران سان

دنیا کثیفه ، با اشکای توام تمیز نمیشه

مادر 1368



گروه اینترنتی ایران سان

 برای چی بسپارمشون به حضرت ابولفضل ؟ مگه خودم دست ندارم ؟

تنگسیر 1352



گروه اینترنتی ایران سان

روزی که فکر کردی یکی رو از ته دل دوست داری ولش نکن... ممکنه دوباره تکرار نشه... آدم وقتی تو سن‌ و سال توئه فکر می‌کنه همیشه براش پیش می‌یاد... باید ده پونزده‌ سال بگذره که بفهمی همون یه بار بوده... که حالِت با چیز دیگه‌ای خوب نمی‌شه... عشــــق یعنی حالِت خــــوب باشه...

پل چوبی 1390



گروه اینترنتی ایران سان

 

رویا: گدایی همه جورش بده ؛ گداییِ عشق که از همش بدتره

شب‌های روشن 1381


بهتـرین بافنـده!


داستان های شیوانا:بهتـرین بافنـده!

 

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

مرد جوانی نزد شیوانا آمد و از او در مورد مشکل خویش راه چاره خواست.

مرد گفت: "پدرم یک کارگاه بزرگ قالیبافی دارد که تا این اواخر بهترین قالی‌ها برای بزرگان شهر در آن بافته می‌شد. حدود شش ماه است که پدرم به خاطر کهولت سن خانه‌نشین شده و من اداره این کارگاه را در دست گرفتم. اوایل کار مثل همیشه بود ولی به‌تدریج کیفیت قالی‌ها بدتر و بدتر شد و کار به جایی رسید که آخرین باری که فرستاده بودیم به خاطر خرابی و کیفیت نازل برگشت داده شد و مجبور شدم کلی غرامت بپردازم. تعجبم در این است که کارگران همان کارگران چند ماه پیش هستند و هیچ چیزی هم تغییر نکرده، اما دیگر قالی‌ها به آن زیبایی و مهارت بافته نمی‌شوند."

شیوانا پاسخ داد: "نگو هیچ چیزی تغییر نکرده است. کسی که بالای سر کارگاه بود یعنی پدر تو رفته و تو جای او نشسته‌ای. اگر همه چیز مثل گذشته است و فقط تو تنها تغییر هستی پس باید ابتدا روی خودت تمرکز کنی و ببینی مشکلت کجاست؟"

مرد جوان با ناراحتی گفت: "این چه حرفی است می‌زنید؟ آن کارگران تنبل و تن‌پرور کار را خراب می‌کنند شما مرا مقصر می‌دانید؟ آنها همین که در کارگاه من کار می‌کنند و حقوق می‌گیرند باید روزی هزار مرتبه شکرگزار باشند؟ اگر سرمایه و وسایل ما نبود آنها نمی‌توانستند حتی یک قالیچه دیواری هم ببافند؟"

شیوانا با تبسم گفت: "پس همه را از کارگاه بیرون بریز و در کارگاه را ببند و به وسایل و لوازم داخل آن بگو خودشان خودبه‌خود برایت قالی ببافند!"

مرد جوان ناراحت و پریشان از نزد شیوانا رفت و روز بعد دوباره بازگشت. شیوانا تا او را دید گفت: "خبردار شده‌ام که یکی از کارگران قدیمی کارگاه تو پسر بهترین قالیباف این دیار است و این رازی است که سال‌ها از تو و پدرت مخفی شده بود. چون تو برخورد محترمانه پدرت را با کارگران نداشتی آن پسر که جزو بهترین قالیباف‌ها است قهر کرده و دل به کار نمی‌دهد و برای همین کارهایت خراب و بی‌مشتری شده‌اند. برو و سعی کن به شکلی دل این کارگر ماهر را به دست آوری!"

مرد جوان با ناراحتی گفت: "آخر من از کجا بدانم که او کدام کارگرم است. من حدود صد کارگر دارم؟"
شیوانا سری تکان داد و گفت: "این مشکل توست؟"

مرد جوان رفت و چون نمی‌دانست کدام کارگر پسر بهترین قالیباف دیار است با همه کارگرها با احترام و عزت برخورد کرد و بهترین راحتی‌ها را برای آنها فراهم کرد. چند ماه بعد دوباره رونق به کارگاه بازگشت و قالی‌های جدید از قبل هم بهتر شد.

مرد جوان با خوشحالی نزد شیوانا آمد و گفت: "همه چیز نه تنها درست شد بلکه از گذشته هم بهتر شد. با وجود این هنوز نفهمیدم کدام یک از کارگران بهترین قالیباف این دیار است تا او را سفارشی عزیز بشمارم و پاداش بیشتری به او بپردازم!"

شیوانا با تبسم گفت: "مهم این است که الان تمام کارگرهای تو بهترین قالیبافان این دیار هستند. تو با برخورد درست و رفتار محترمانه از کارگرهای معمولی بهترین قالیباف‌ها را درست کردی. این همان کاری بود که پدرت عمری انجام داد و به همین خاطر هم مشهور شد و تو چون خلاف آن عمل کردی بدترین قالیبافان این دیار را تحویل دادی. بهترین و بدترین قالیباف‌های این دیار همین الان در کارگاه تو مشغول به کار هستند. این‌که کدام یک قالی‌های تو را می‌بافند تو با رفتارت تعیین می‌کنی!"


کار جالب و شایسته دختر جوان آمریکایی در مورد ایرانی ها .........


کار جالب و شایسته دختر جوان آمریکایی در مورد ایرانی ها

web counter

بر خلاف دولتمردان غربی، دختری آمریکایی‌ با کارتون‌هایش تلاش می‌کند تصورات مردم جهان را نسبت به مردم ایران درست کند.

بـیـسـت


به گزارش رادیو فرانسه، شاید شنیده اید که بسیاری از خارجی‌ها به خصوص آمریکایی‌ها تصورات عجیبی از کشور ایران دارند. که مثلا مردم با شتر مسافرت می‌کنند… مردم در ایران به زبان عربی صحبت می‌کنند… یا پرسش‌هایی غریب مثل: آیا همه ایرانی‌ها موهای مشکی دارند؟ حتی سوال‌های عجیب‌تر مثل این که شما در کشورتان درخت دارید؟

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net


حالا یک دختر جوان در وبلاگش با نقاشی‌های زیبا تلاش می‌کند تا نگاه مردم دنیا به خصوص آمریکایی‌ها را نسبت به مردم ایران تغییر دهد و برای رسانه‌های بین المللی چشم اندازی متفاوت به سوی ایران بگشاید.

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net


نکته جالب این که این خانم آمریکایی است، هیچ رگ و ریشه ایرانی ندارد و حتی یک بار هم به ایران سفر نکرده است، اما سعی می کند نگاهی واقعی‌تر به مردم ایران داشته باشد و کلیشه های آمریکایی را نسبت به آنان بشکند.

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net


شخصیت اصلی این وبلاگ دختری است به اسم ایران در واقع اسم کاملش «جمهوری اسلامی ایران» است که در باره خود نوشته است:«به علت آشفته‌بازاری که آمریکا علیه من درست کرده است، من – جمهوری اسلامی ایران- آمده ام تا شما را در مورد مسایل روشن کنم. راحت باشید و سوالاتتان را از من بپرسید. هر چیزی که می خواهید بدانید…»

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net


خانم سوفی ناجرا، در وبلاگی که خود را «دختره» نیز معرفی می کند، برخی مسائل را با تکیه به طنز و شوخی توضیح می‌دهد. به طور مثال در مورد تقابل سیاسی ایران و اسراییل:در نقاشی‌های او، اسراییل مرد جوانی است که غالبا رفتاری بچگانه دارد و گاه سعی می‌کند “مخ ایران را بزندâ€! ایران او را «ننر» خطاب می کند و در مقابل، اسراییل نیز به ایران «ننه پیرزن» می گوید و گاهی هم مزاحم تلفنی همدیگر می‌شوند!

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net


اما همیشه همه چیز اینقدر سیاسی نیست. بسیاری از پرسش و پاسخ‌ها و کارتون‌ها به فرهنگ، آشپزی یا موسیقی مورد علاق? ایرانیان مربوط می‌شود. البته شاید ایرانی‌ها با دیدن برخی از کاراکترهای طراحی‌شده توسط خانم سوفی به خود بگویند “خیلی هم اینطور نیستâ€! به طور مثال، در نقاشی‌های او دختران شمال شهر همگی تیپ غربی و مانتو به تن دارند و دختران جنوب تهران چادری هستند!

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net


«برای من شناخت ایران یک تلاش عاشقانه است»
سوفی ناجرا دختری 21 ساله است که در دانشگاه، رشته تاریخ می‌خواند و در دالاس تگزاس زندگی میکند:
خیلی سخت است که توضیح بدهم چرا تا این حد مجذوب ایران شده ام. من در سال 2009 وقتی تنها هفده سال داشتم برای اولین بار نسبت به ایران کنجکاو شدم.


من در این زمینه رو پای خودم ایستادم و خود آموخته ام. به کتاب‌های دانشگاهی و مقالات نویسندگان خوش‌نام و آثار مورخان ایرانی مراجعه می کنم. من سعی می کنم خرده فرهنگ های مردم ایران را از طریق دوستان ایرانی که در آمریکا دارم و ایرانیانی که از طریق اینترنت با آنها آشنا شده‌ام فرا بگیرم.

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net


درک نگاه آنها برای من ضروری است چرا که آنها از اقوام، مذاهب و گروه‌های مختلف اجتماعی هستند. این برای من یک تلاش عاشقانه برای آموختن در باره کشوری است که در آمریکا معمولاً با ساده اندیشی از آن حرف می‌زنند.
از سوی دیگر من گمان می کنم مردم آمریکا بیشتر دوست دارند مسایل را از طریق تصویر یاد بگیرند. البته من در وبلاگم تصاویر را با متن همراه می‌کنم و برای جذابیت بیشتر کمی هم طنز به آن اضافه می‌کنم.
من تا حالا از طریق وبلاگم بیش از 400 سوال دریافت کرده ام. اول آنهایی را انتخاب می کنم که پاسخ‌شان چندان سخت نیست. برخی پاسخ‌ها را خودم با اطمینان بلدم اما سوالات دیگری نیز هست که نیاز به بررسی در منابع مختلف دارد. من وقتی به تاریخ ایران نگاه می‌کنم با دریچه ذهنی خودم درگیر آن می شوم، اما باید ابتدا این پارادایم را از خود دور کرد و بعد به سراغ فرهنگ و سیاست ایران رفت و این کار بسیار سختی است.

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net


البته رادیو فرانسه در تیتر این خبر سعی می کند نگرش منفی چند دولتمرد غربی نسبت به ایران و ایرانی را به نام جهانیان تمام کند کاری که از سوی رسانه های غربی نیز دنبال می شود.
شاید چندان هم نشود خرده گرفت! به هر حال از نظر غربی ها دنیا مال آنهاست و برای رسیدن به این هدف حاضرند دروغ بزرگ جامعه جهانی خواندن خود را مدام در رسانه هایشان تکرار می کنند اما مشکلی که در این وسط وجود دارد این است که تنها خودشان آن را باور کرده و به همین خاطر هم دچار توهم شده اند.


تلاش هایی نظیر راه اندازی جنگ، ایجاد درگیری های قومی، مذهبی، دخالت در امور کشورها با سوء استفاده از سازمان ملل و حقوق بشر و دهها مقوله دیگر همه ابزارهای آنها برای رسیدن به این هدف است.

 

طنز.............

گاهی وقتا مدرک "حاج" از "دکترا" هم معتبر تره

 

عشق با یک نگاه شروع میشه و با همکاری برادران 110 تموم میشه
 
 توجه کردین کنار هر خونه   ای یه سوپرمارکت بزرگ هست که معمولا اون چیزهایی رو که میخوای نداره؟!!!
 
 بازی‌های پارا المپیک رو از کانال عربی می‌دیدم، گزارشگر هر جمله‌ای میگف، مادربزرگم میگفت آمـــــــــــــــین!!!
 
 یه دوست دختر هم نداریم اسمش رویا باشه،ببریمش پیش زنمون که اسمش دنیاس معرفیش کنیم،

 

بگیم رویای من اینه ، دنیای بی کینه،دنیای بی کینه ، رویای من اینه...

 

اونام با هم رو بوسی کنن و تا آخر عمر به خوبی و خوشی در کنار هم زندگی کنن...
 
 آخه من نمیدونم چرا میزارن آدم بمیره بعد رو در و دیوار مینویسن جوان ناکام ، خوب تا زنده ایم اطلاع رسانی کنید شاید فرجی حاصل شد!
 
گول اینا رو که تو خیابون دست همو میگیرن و خیلی خوش و شنگولن نخورینا، همش نقشه س تا میرسن خونه دعوا میکنن، فقط میخوان دل ما رو بسوزونن

من نمیدونم این بچه خرخونا تو مدرسه و دانشگاه وقتی ازدواج کردن و بچه دار شدن از چه افتخاراتی میخوان واسه بچه هاشون تعریف کنن؟!
آخه یه فرار از مدرسه ای، یه کتک خوردن از ناظمی، یه واحدهای پاس نشده ای، یه دعوا و بزن بزنی، یه چیزی باید باشه که با هیجان تعریف کنی
والا...

دیشب خسته بودم وسط هال ولو شدم ، خوابم برد، نصف شبی یه لحظه احساس کردم نفسم بالا نمیاد و دارم خفه میشم، جد و آبادم اومد جلو چشم، افتادم به سرفه کردن و نفس نفس زدن، قشنگ اینقد سرفه کردم که بنفش شدم!

یکم که تونستم نفس بکشم تو اون تاریکی نگا بالا سرم کردم، دیدم بابام وایساده داره هرهر میخنده
همینجوری، مات و خواب زده پرسیدم چیه؟!؟ چی شده؟؟

با خنده و خیلی ریلکس گفت: هیچی ندیدمت، پام رفت رو گردنت، بخواب بخواب!!


چه نسلی هستیم ما؟ پریشب سر میز شام به داداشم گفتم یه لیوان واسم آب میریزی؟
گفت: بروبابا! هر چی کار سخته از من میخوای !!!!!
من خودم ازتشنگی دارم ماست میخورم
تلویزیون یه تبلیغ گذاشته که "فرزندانتان را در دنیای مجازی تنها نگذارید" مامان و بابام گفتن از امشب با هم میریم ایمیلات رو چک میکنیم :|
خواستم اطلاع بدم دیگه حواستون باشه خانواده نشسته، رعایت کنید

من هم شدم مثل شبکه ی چهار ، دیگه هیچکس نگام نمیکـــُـــنـــه
سیم کارت بخرید با دوست دخترتون حرف بزنید بعد

با جایزش با اون یکی دوست دخترتون حرف بزنید

جشنواره دختر بازیِ ایـــرانســل

من هرچی صبر میکنم زندگی بیفته رو غلتک خبری نشد
الان منتظرم که غلتک بیوفته روم خلاص شم بره
 
حاجی ما یه ترم املت خوردیم و هر دو سه هفته یه بار مایتابه رو میشستیم
اون وقت ما رو از تحریم دارو میترسونی!! برو از خدا بترس!
 
ساعت شیش صبح تو رادیو گفت:
با هرکی قهرین همین الان بهش زنگ بزنین و آشتی کنین
والا با هرکی هم آشتی باشیم اون موقع صبح بهش زنگ بزنیم جــِــرمون مــیـــده

تو تاکســی از بــس چســبیده بــودم بــه در یهــو در باز شــد ...!
منــم مجبــور شــدم دختــره رو بگــیرم نیفــتم بیــرون از تاکســی ...!
بیچــاره از تــرس بغــلم کرده بــود ...
هــی میگــفت ســالمــی؟ چیــزیت کــه نشــد که؟ و از ایــن صوبتـــا...
منــم به رانــنده گفــتم بــزنه بغــل میــخوام تــوو افــق محـــو شم...
خدایش عجب دختر با مرامی بود
 
یه دوستی دارم همیشه میاد باهام مشورت میکنه !
هر چی من گفتم برعکسش رو انجام میده خیلی هم موفق میشه ...
 
خنده دار ترین صحنه سریال های ایرانی :
"بدون حکم قضایی، که نمیتونیم وارد خونه بشیم.
 
من هروقت می دوم که به اتوبوس برسم ولی نمی رسم

همینطور به دویدن ادامه میدم که فکر نکنن ضایع شدم

یه بار سه ایستگاه دویدم
 
بچه های الآن که سختی نمی کشن؟

ما دهنمون صاف شد انقدر دفتر خط کشی کردیم

یارو دفتر میخره از قبل حتی مشقاشم توش نوشته شده
 
واقعا شانس آوردیم همه بیماریها رو خارجی ها کشف میکنن

و اسم خودشونو میذارن روش وگرنه مثلا بجای پارکینسون

باید میگفتیم مرض کامبیز یا درد حاج مرتضی وبرادران به غیر مجتبی
 

با این گرونی گوشت تا چند وقت دیگه جلو پای عروس و دوماد مجبورن 
تن ماهی باز کنن

خانومای عزیز ، توجه کردین

از وقتی دلار گرون شده یه خواستگار هم تلفن نزده !؟
 
شباهت زندگی من و اینشتین در اینه که هر دو بچگیهامون خنگ بودیم 
ولی خب
از وسطهای بیوگرافیمون به بعد یه کم متفاوت میشه …
 
بَ رَ بَ بَ چیست؟

 همون برو بابای خودمونه

 اینو در پاره ای مواقع با دهنی کج، واسه تضعیف روحیه طرف بکار میبرن
 
اگه بخوای خلبان بشی، هزار جور مریضی داری ولی بخوای معافیت
پزشکی بگیری،سالمِ سالمی

روانشناسی پول و پولدار شدن!

پول به عنوان یکی از مهمترین اختراعات تاثیرگذار بر زندگی همواره مورد علاقه نظریه پردازان در علوم مختلف بوده است. امروز به همت محققان، تحقیقاتی درخور توجه در زمینه پول صورت پذیرفته است. یکی از رویکردهای این توجه به موضوع پول، پرداختن به «روانشناسی پول» است.

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

پول به عنوان یکی از مهمترین اختراعات تاثیرگذار بر زندگی همواره مورد علاقه نظریه پردازان در علوم مختلف بوده است. امروز به همت محققان، تحقیقاتی درخور توجه در زمینه پول صورت پذیرفته است. یکی از رویکردهای این توجه به موضوع پول، پرداختن به «روانشناسی پول» است. دانشی میان رشته ای که در مرز بین کسب و کار و روانشناسی به مطالعه می پردازد.

روانشناسی پول و بیماری روانی مربوط به پول

در این مجال کوتاه نظری کوتاه به برخی از ابعاد روانشناسی پول خواهیم داشت. همانطور که اشاره شد یکی از موضوعات مورد علاقه در این حوزه، بیماری های روانی مربوط به پول است. یکی از تست های رایج در این بخش تست MBBS است. در این تست که از سال 1984 با 11 هزار تحقیق میدانی استحکام علمی خود را حفظ کرده است، یکی از مراجع اصلی برای شناخت بیماری های روانی مربوط به پول است.

در این تست شش بیماری روانی درخصوص پول مورد آزمایش قرار می گیرند. وسواس پولی، تمایل به نگهداری پول، پول همیشه کم است، پول به عنوان منشأ قدرت، دیدگاه امنیتی به پول و نهایتا پول تابع تلاش و توانایی از جمله موضوعاتی است که فرد با انجام این تست می تواند در مورد نگرش خود به پول آنها را دریابد.

به هر شش عامل 10 سوال اختصاص داده شده است. کسب نمره بین 35 تا 70 وضعیت نرمال و در غیر این صورت حکایت از نوعی بیماری روانی نسبت به پول دارد.

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

روانشناسی پول و تفاوت های زنان و مردان

یکی دیگر از موضوعاتی که در روانشناسی پول به آن پرداخته می شود تفاوت دیدگاه زنان و مردان نسبت به پول است.

روانشناسی پول و هدیه

موضوع دیگر و مرتبط با مسئله روانشناسی پول مسائل مربوط به هدیه است. جالب است بدانیم میزان هدیه دادن یکی از شاخص شناسایی جوامع مدرن از سنتی است. میزان هدیه در جوامع سنتی بسیار بالاتر از جوامع مدرن است چرا که در این جوامع هدیه هنوز کارکردهای خود را از دست نداده است.

در جهان امروز پنج درصد درآمد خانواده ها در جهان صرف خرید هدیه می شود. در این میان زنان پنج برابر مردان هدیه می دهند اما ارزش هدایای مردان و زنان برابر است. نکته آن است که زنان برای ایجاد روابط بهتر هدیه می دهند و مردان برای اثبات یا نشان دادن موقعیت خود.

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

روانشناسی پول و پس انداز

میزان پس انداز از منظر روانشناسی پول از طریق فرمول زیر محاسبه می شود. پس انداز = توانایی + تمایل

در این فرمول توانایی تابع افزایش درآمد است. تمایل یا خواست فرد تابع هراس از آینده نامطمئن، ذهنیت و نیاز به حجم زیاد پول در آینده برای خریدهای کلان تر مانند خانه است. به طور معمول چهار مکانیزم پس انداز در انسان ها قابل شناسایی است. فروش دارایی ها، کاهش هزینه، کار بیشتر و قرض گرفتن.

این نمودار که حاصل تحقیقات در کشورهای مختلف جهان است نشان می دهد انسان ها رفتار قرض خود را در طول زندگی زیاد تغییر نمی دهند اما با افزایش سن بیشتر به کاهش هزینه ها اقدام می کنند. این امر درخصوص کار بیشتر نمود بیشتری دارد.

یعنی افراد کار بیشتر را یکی از راه های افزایش قدرت پس انداز می دانند اما فروش دارایی در افراد کم سن و سال یکی از راهکارهای دست یافتن به حجم خاصی از پول است اما در بزرگسالان این روند به شدت کاهش می یابد.

گروه اینترنتی ایران سان | www.IranSun.net

روانشناسی پول و حساب های ذهنی

یکی از جالب ترین مسائل دیگر مربوط به روانشاسی پول، مفهوم حساب های ذهنی است. برای پرداختن به این موضوع به این مثال توجه کنید. فرض کنید شبی به همراه چند نفر از دوستان راهی تماشای فیلم در سینما می شوید. وقتی بلیت را می خرید بر اثر شلوغی قبل از ورود سینما بلیت ها را گم می کنید. احتمال اینکه برگردید و دوباره بلیت بخرید چقدر است؟

حالا فرض کنید همین مبلغ بلیت را در راه سینما گم کنید. آیا باز بلیت می خرید یا منصرف شده و به خانه برمی گردید؟ تحقیقات نشان می دهد 48 درصد کسانی که بلیت را گم می کنند دوباره بلیت می خرند و فیلم را می بینند. در حالی که 85 درصد کسانی که پول را گم می کنند بلیت گرفته و به سینما می روند. این مثال نشان دهنده آن است که انسان ها در ذهن خود ترازنامه ای دارند که سرفصل های مشخصی دارد.

به عنوان مثال فردی که بلیت را گم می کند برای دیدن فیلم دو بار سرفصل تفریح را بدهکار می کند اما کسی که پول را گم می کند آن را از سرفصل اشیای گم شده برمی دارد. همین تئوری است که برخی تئوری های اقتصادی در مورد انسان را با اشکال مواجه می کند. در حالی که پولی که از دست می رود میزان مشخص و ثابتی است.

نکته پایانی در این خصوص آن است که انسان ها باید بدانند چند وقت یک بار حساب ذهنی خود را می بندند. می دانستید چرا روزهای بارانی اینقدر مسافر در خیابان ها می ماند؟ به دلیل آنکه به علت بارانی بودن رانندگان تاکسی کرایه بیشتری می گیرند و زودتر از معمول حساب درآمد را در ذهن شان می بندند و بدین ترتیب بقیه روز را در خانه می گذرانند.

این در حالی است که انسان های موفق هر 10 تا 15 سال حساب ذهنی خود را می بندند. روانشناسی پول یکی از دانش هایی است که می تواند به ما در مدیریت باور و نگرش های مان در مورد پول به عنوان تاثیرگذارترین منبع در اختیارمان کمک کند. از سوی دیگر این دانش به کارآفرینان کمک می کند تا با شناخت بهتر آن بتوانند با چالش های مالی که ریشه های روانشناختی دارند بهتر مواجه شده و آنها را مدیریت کنند.

 مطلب برگرفته از سمیناری است با عنوان «روانشناسی پول» که توسط دکتر شعبانعلی ارائه شد.

منبع:کسب وکار


7 میلیون تن نمک پشت سد گتوند ...........

نتایج یک تحقیق از شوری آب رودخانه کارون نشان داد
جمع نمک در مخزن سد گتوند حالا به بیش از 7 میلیون تن رسیده است. سازنده این سد (شرکت توسعه منابع آب و نیرو) البته هیچگاه مسوولیت شور شدن رودخانه کارون را نپذیرفته.
زیست بوم: سه سال از آبگیری سد گتوند علیا در خوزستان می‌گذرد، حکایت شور شدن رودخانه کارون و آوارگی روستاییان اما همچنان باقی است. چنان که مطالعات اخیر یکی از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز نشان می‌دهد، تجمع نمک در مخزن سد گتوند حالا به بیش از 7 میلیون تن رسیده است. سازنده این سد (شرکت توسعه منابع آب و نیرو) البته هیچگاه مسوولیت شور شدن رودخانه کارون را نپذیرفته.

«گتوند نقشی در خرابی یا اصلاح کارون نمی‌تواند داشته باشد» یا «وصله شوری کارون به سد گتوند نمی‌چسبد» ادعاهایی است که شرکت آب و نیرو چند سال است به صورت‌های مختلف بیان کرده و بر آن اصرار دارد. آنها معتقدند که تخلیه پساب‌های کشاورزی به ویژه نیشکر تاثیر بیشتری بر شور شدن رودخانه دارند تا سازند نمکی موجود در مخزن سد گتوند. سازند نمکی «گچساران» که حتی طرح علاج بخشی با عنوان «پتو یا پوشش رسی» نیز جلوی حل شدنش در آب مخزن سد را نگرفت. این کوه‌های نمکی باعث شد بلندترین سد خاکی کشور و آخرین سد روی رودخانه کارون در خوزستان کابوس وزارت نیرو در چهار سال گذشته باشد. آن گونه که «نامجو» وزیر نیروی دولت دهم از سد گتوند علیا به عنوان بدترین خاطره‌اش یاد کرده است.

نمک تهدیدکننده نیست

کریم شیبانی، مجری طرح سد و نیروگاه سد گتوند علیا اما تاثیر این سد را بر کیفیت کارون رد می‌کند و معتقد است: سد گتوند علیا رودخانه کارون را تهدید نمی‌کند و شاید حدود پنج درصد از شوری کارون مربوط به سد گتوند باشد. اگر چه لایه‌هایی با شوری مختلف در مخزن سد شکل گرفته اما درباره کیفیت مخزن هیچ شرایط جدیدی پیش نیامده است.

وی می‌گوید: بر اساس برنامه امسال قرار بود تراز سد حدود 10 متر افزایش یابد و ارتفاع آب مخزن از 197 متر به 207 متر تا پایان شهریور برسد؛ البته در صورتی که شرایط سدهای بالادست و تولید برق اجازه دهد. افزایش دما و ارتفاع نیز اگرچه تغییراتی در لایه‌های آبی مخزن ایجاد می‌کند اما تمام این تغییرات در مطالعات پیش بینی شده بود و هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است.

شیبانی با تایید اینکه بخشی از آب شور مخزن به رودخانه کارون تخلیه می‌شود توضیح می‌دهد: اکنون تخلیه آب از مخزن سد به رودخانه از سه تراز مختلف صورت می‌گیرد که با هم مخلوط شده و برآیند آنها در نهایت آب با کیفیتی است که تعهد کرده‌ایم. دامنه تغییرات کیفیت آب (شوری) خروجی بسته به فصل و حساسیت محصولات کشاورزی در پایین دست سد، بین یک هزار و 100 میکرو موس در تابستان تا یک هزار و 600 میکروموس در زمستان تنظیم شده است.

وی تاکید می‌کند: مشکل فعلی خشکسالی و کم آبی است. در صورتی که سد به تراز نرمال برسد و شرایط نیز تثبیت شود، ظرف دو تا چهار سال نمک‌های محلول در مخزن سد بدون هیچ مشکلی تخلیه می‌شود.

بمب نمکی روی سر خوزستان

اما مطالعات مهدی قمشی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز روی داده‌های آماری یک سال سد گتوند علیا (از بهمن 90 تا اسفند 91) که برای نخستین‌بار به صورت مستقل انجام شده، خلاف این مساله را ثابت می‌کند. این مطالعات نشان می‌دهد که در این یک سال تجمع شوری در سد گتوند ثابت نبوده و مرتب رو به افزایش است.

وی می‌گوید: مقدار شوری تجمع یافته در مخزن سد گتوند در این یک سال بیش از دو برابر شده است. وزن نمک ذخیره شده در آب مخزن در انتهای سال 90 حدود 3/3 میلیون تن بوده که در پایان سال 91 به 8/7 میلیون (هفت و هشت دهم میلیون) تن رسیده است.

قمشی در تشریح وضعیت لایه‌های آب مخزن سد می‌گوید: شوری (EC) آب لایه‌های بالایی مخزن کم و در حدود 500 میکروموس بر سانتی‌متر مربع است اما هر چه به عمق مخزن می‌رویم شوری این لایه‌ها بیشتر می‌شود. تا جایی که شوری (EC) آب لایه‌های پایینی مخزن به 150 هزار میکروموس می‌رسد که حدود سه برابر شوری خلیج فارس است. در حال حاضر 140 میلیون مترمکعب آب در مخزن سد با شوری بین 10 هزار تا 150 هزار میکروموس ذخیره شده است. به عبارتی حدود 50 متر از ارتفاع آب درون مخزن را آب شور با EC بالا تشکیل می‌دهد.

این استاد دانشکده علوم آب با اشاره به راهکار مدیران سد گتوند برای کنترل شوری مخزن، توضیح می‌دهد: در حال حاضر بخشی از آب شور مخزن (که در لایه‌های عمقی قرار دارد) با آب شیرین مخزن (که در لایه‌های سطحی قرار دارد) با یکدیگر مخلوط و سپس به پایین دست هدایت می‌شود. به این ترتیب بخشی از شوری و نمک موجود در مخزن در حال تخلیه به پایین دست است تا بدین وسیله وضعیت لایه‌بندی در مخزن سد کنترل شود. مسوولان به این وسیله میزان شوری آبی که از خروجی سد رها می‌شود را در مرز بحرانی نگه می‌دارند. شوری این آب بین یک هزار و 300 تا 2 هزار میکروموس متغیر است (البته شوری آب این مقطع از کارون قبل از آبگیری سد گتوند حدود 700 میکروموس بوده است) . اما این راهکار برای تعادل لایه‌های مخزن کافی نبوده و افزایش تجمع شوری ادامه داشته است. به عبارتی مساله شوری آب مخزن سد بغرنج‌تر می‌شود. اگر این را به تغییرات دمایی پاییز و احتمال وقوع سیلاب اضافه کنیم، می‌بینیم که پاییز امسال خطر شوری بیشتری، پایین دست را تهدید خواهد کرد و شرایط بحرانی در انتظار رودخانه کارون است.

وی تصریح می‌کند: اگر چه اکنون حجم آبی که شوری بالا دارد به نسبت کل ذخیره مخزن زیاد نیست اما فقط در صورتی می‌توان با اطمینان از سد بهره‌برداری کرد که تخلیه شوری به مکان‌های مطمئن انجام شود. این شوری نباید بیشتر از این انباشته شود و اگر به زودی فکر اساسی برای تخلیه نمک‌ها نشود، تجمع شوری دردسرساز خواهد بود. این وضعیت حکم یک بمب نمکی بالای سر خوزستان را دارد. قمشی اضافه می‌کند: البته باید درباره مکان‌های تخلیه آب شور سد گتوند نیز بررسی دقیقی به عمل ‌آید زیرا وضعیت فعلی (که مقداری از آب شور مخزن را با آب کارون مخلوط می‌کنند) اصلا مطلوب نیست. به نظر می‌رسد که تنها تخلیه به خلیج فارس است که می‌تواند شرایط را بهتر کند. در این مورد نیز باید برآورد اقتصادی انجام شود تا مشخص شود که آیا این اقدام توجیه پذیر است یا خیر. ضمن اینکه این مقدار آب باید به گونه‌یی خارج شود که به محیط زیست و رودخانه کارون آسیب وارد نشود. به گفته وی، مساله دیگری که نباید از نظر دور داشت این است که سد گتوند علاوه بر مساله شوری مسائل دیگری از جمله نشت نفت از چاه‌های نفتی واقع شده در مخزن را دارد که باید به صورت جداگانه کارشناسی و بررسی شوند. اما آنچه اکنون به صورت جدی می‌توان گفت این است که مساله سد گتوند دارد بحرانی‌تر می‌شود و مانند ظرف آبی می‌ماند که در حال گرم شدن است و رفته‌رفته به درجه جوش خود نزدیک‌تر می‌شود.

تکرار خاطرات

در آغاز بهره‌برداری از سد گتوند «عطارزاده»، معاون خوزستانی وزیر نیرو، وعده داد که یکی از گواراترین آب‌ها را به مردم خوزستان تقدیم کنند اما این وعده هیچگاه محقق نشد. به تازگی باز هم سید شریف حسینی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی بحث تاثیر این سد بر کیفیت آب کارون را پیش کشیده، همچنین تاثیر سازند نمکی دریاچه سد گتوند به عنوان یکی از فعالیت‌های تاثیرگذار بر روی کارون در «ستاد رسیدگی به جرایم خاص دادگستری خوزستان» مطرح شده و قرار است گزارش کاملی توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تهیه و به دادستانی کل کشور ارائه شود.

با این اوصاف آیا کابوسی که بدترین خاطره «نامجو» را رقم زد، به بدترین خاطره همتایش در دولت یازدهم نیز تبدیل می‌شود؟

منبع: اعتماد