سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

7 اقدام مهم پس از جوش آوردن موتور اتومبیل...

7 اقدام مهم پس از جوش آوردن موتور اتومبیل
یکی از عمومی ترین معایب خودرو به ویژه در ماههای گرم سال که تقریبا اکثر رانندگان با آن مواجه می شوند بالا رفتن حرارت بیش از حد موتور خودرو یا در اصطلاح داغ کردن موتور خودروست...

 

یکی از عمومی ترین معایب خودرو به ویژه در ماههای گرم سال که تقریبا اکثر رانندگان با آن مواجه می شوند بالا رفتن حرارت بیش از حد موتور خودرو یا در اصطلاح داغ کردن موتور خودروست. چند توصیه در این زمینه را در ادامه بخوانید تا در صورت مواجهه با چنین مشکلی با دردسر کمتری روبرو شوید.
مواردی که دراین خصوص به اقدام صحیح توسط راننده کمک می کند عبارتند از:

1. با احتیاط کامل سرعت خودرو را کاهش داده و با توجه به اطراف از جاده خارج شده و اتومبیل را متوقف ، دنده را خلاص کرده وترمز دستی را بکشید باید به این نکته توجه داشت که به هیچ عنوان در این شرایط خودرو را خاموش نکنید.

 2. کولر اتومبیل را خاموش کنید.

 3. در صورت خروج آب جوش یا بخا رآب از رادیاتور یا مخزن ذخیره، موتور را به علت کم آبی خاموش نکنید و به تدریج مقداری آب داخل رادیاتور بریزید تا موتور خنک شود.

 4. بازدید های نظری تسمه پروانه جهت پارگی یا شل بودن ، همچنین بازدید ازنشت آب رادیاتور ، شیلنگ ها و زیراتومبیل بویژه هنگام مبادرت به سفرها با مسیر های طولانی در دفعات مختلف که باید دقت داشته باشید در صورت روشن بودن اتومبیل جهت بازدید، دست یا لباس شما به تسمه پروانه خودرواصابت نکند.

 5. در صورت پارگی یا شل بودن تسمه پروانه و یا نشت آب به هر علت موتور را باید خاموش کنید.

 6. در صورت سالم بودن تسمه پروانه اجازه دهید موتور چند دقیقه ای با 1500دور در دقیقه در حالت خلاص کارکند چرا که این عمل باعث خنک شدن سریع موتور می شود.

 7. در صورت جوش بودن آب رادیاتور قبل از سرد شدن آن به هیچ عنوان اقدام به باز کردن درب رادیاتور نکنید چراکه امکان دارد آب جوش داخل رادیاتور به اطراف یا صورت شما پاشیده شود.

موی گوش و بینی را ریشهکن نکنید....

موی گوش و بینی را ریشه‌کن نکنید
دستگاه‌های برقی که برای کوتاه کردن موهای گوش و بینی وجود دارند، جزو وسایل بهداشتی و نظافتی شخصی محسوب می‌شوند.


آیا شما هم با مشکل بلندی بیش از حد موهای گوش و بینی‌تان روبرو هستید و نمی‌دانید با این موهای مزاحم چه کنید؟ آیا شما هم دست به دامان روش‌هایی مانند لیزر موهای زائد یا وسایل موکن برای ریشه‌کن کردن موهای گوش و بینی‌تان شده‌اید؟ آیا نمی‌دانید بهترین راه برخورد با این موها چیست؟ اگر این‌طور است، خواندن گفت‌وگو با دکتر ابراهیم رزم‌پا، متخصص گوش و حلق و بینی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آیا ضرورتی برای وجود موهای گوش و بینی وجود دارد؟
صددرصد! تک‌تک اجزا و سلول‌هایی که خداوند در بدن ما انسان‌ها خلق کرده است، فایده‌ای دارند. موهای گوش و بینی از ورود اجزای ریز و خارجی مانند گرد و غبار یا حشرات به داخل حفره‌های گوش و بینی پیشگیری می‌کنند و به‌نوعی،‌ نقش محافظتی در برابر عوامل بیرونی دارند.

آیا کوتاه کردن این موها می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود؟
موهای بینی و گوش برخی از افراد، بلندتر از حد طبیعی هستند و ظاهر ناخوشایند و آزاردهنده‌ای دارند به‌همین دلیل کوتاه کردن آنها با قیچی یا وسایل برقی که برای این کار طراحی شده‌اند، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. فقط باید مراقب بود هنگام کار با قیچی یا حتی دستگاه‌های برقی، آسیبی به بافت گوش و بینی نرسد.

یعنی کندن یا لیزر این موها می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود؟
بله. همانطور که گفتم، موهای بینی و گوش‌ها، نقش حفاظتی در برابر عوامل بیرونی دارند و به‌همین دلیل نباید به‌طور کلی ریشه‌کن شوند و از بین بروند. لیزر موهای زائد در ناحیه گوش و بینی اصلا توصیه نمی‌شود. از طرف دیگر، کندن و دستکاری بیش از حد این موها (به‌خصوص موهای بینی) می‌تواند خطر ابتلا به جوش‌های چرکی، عفونت، موی زیرپوستی، تورم و کورک را داخل حفره گوش و بینی افزایش بدهد و فرد را به دردسر بیندازد. از این رو،‌ تاکید می‌کنم موهای گوش و بینی را به‌جای ریشه‌کن کردن، کوتاه و مرتب کنید.

برخی خانواده‌ها، وسایلی که برای اصلاح موهای گوش و بینی خریده‌اند، به‌طور مشترک استفاده می‌کنند. به‌نظر شما این کار بدون اشکال است؟

دستگاه‌های برقی که برای کوتاه کردن موهای گوش و بینی وجود دارند، جزو وسایل بهداشتی و نظافتی شخصی محسوب می‌شوند و استفاده مشترک از آنها، حتی بین اعضای خانواده مانند پدر و پسر یا 2 برادر هم توصیه نمی‌شود.

اگر اعضای خانواده از سلامت یکدیگر اطمینان داشته باشند، باز هم نمی‌توانند این وسایل را مشترک استفاده کنند؟
نه، حتی اگر استفاده‌کنندگان این دستگاه‌ها از نظر ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی هم کاملا سالم باشند، باز هم نباید وسیله شخصی خود را در خانه به اشتراک بگذارند.

چرا؟

گوش‌ها و بینی به‌طور طبیعی دارای میکروب‌هایی هستند که به آنها فلور طبیعی می‌گویند. بدن هرکدام از ما، به این فلور عادت دارد. این در حالی است که امکان دارد بدن افراد دیگر در اثر تماس با آنها، دچار واکنش و بیماری شود. حالا اگر نوع میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌های موجود در گوش پدر و پسری باهم فرق کند و هر دو از یک دستگاه برای رفع موهای گوش و بینی‌شان استفاده کنند، این باکتری‌ها می‌توانند از بدن پدر به پسر یا برعکس منتقل و ناقل بیماری محسوب شوند. فلور، فقط برای بدن خود فرد مضر نیست و می‌تواند با ورود به بدن افراد دیگر، باعث ایجاد بیماری و ناراحتی‌ شود.

6 نکته درباره دستگاه‌های رفع موهای گوش و بینی
1. سری دستگاه را پس از هربار استفاده با آب و صابون مایع بشویید یا با الکل تمیز کنید.
2. از آنجا که ترشحات گوش و بینی هنگام ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا، آغشته به عوامل ویروسی و عفونی است، برای پیشگیری از آلوده‌شدن دستگاه یا تحریک گوش و بینی، از اصلاح موها در دوران بیماری خودداری کنید.
3. انواع چراغ‌دار این دستگاه‌ها برای سالمندان و آنهایی که مشکل بینایی دارند، توصیه می‌شوند.
4. دستگاه‌هایی که موهای گوش و بینی را اصلاح می‌کنند، بهتر از انواعی هستند که موها را از ریشه می‌کنند.
5. دستگاه‌های شارژی، بهتر از انواع برقی هستند و می‌توان در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف از آنها استفاده کرد.
6. قیمت دستگاه‌های اصلاح موهای گوش و بینی بین 20 تا 40 هزار تومان است.


خوراکیهای ترش ضرر دارند؟

خوراکی‌های ترش ضرر دارند؟
تمام این افراد در اثر مصرف خوراکی‌های ترش، واکنش‌های یکسانی نشان نمی‌دهند...

 

عادت به خوردن غذاها یا خوراکی‌های ترش برای افراد سالمی که از مشکلات گوارشی خاصی رنج نمی‌برند به‌هیچ عنوان مشکلی ایجاد نمی‌کند. این در حالی است که غذاها و خوراکی‌های ترش می‌توانند به صورت مستقیم باعث تشدید ریفلاکس در افراد مبتلا به این بیماری بشوند بنابراین مصرف چنین غذاهایی به‌صورت دوره‌ای هم چندان برای آنها مناسب نخواهد بود چه برسد به مصرف مداوم و روزانه.

از طرف دیگر، برخی از افراد از زخم‌های گوارشی مانند زخم معده یا زخم اثنی‌عشر رنج می‌برند. عادت به مصرف غذاهای ترش نمی‌تواند باعث تشدید مشکل این افراد یا حتی ایجاد زخم‌های گوارشی شود اما برخی از بیماران مبتلا به زخم‌های گوارشی با خوردن گروهی از غذاها یا خوراکی‌های ترش، دچار درد یا سوزش بیشتری در دستگاه گوارش‌شان می‌شوند. بهترین توصیه به این افراد، این است که خودشان براساس تجربه، متوجه بشوند که با خوردن کدام ماده غذایی ترش و در چه حجمی دچار درد و سوزش بیشتری می‌شوند تا بتوانند با مدیریت برنامه‌های غذایی روزانه‌شان، از درد ناشی از زخم‌های گوارشی در امان بمانند.

نکته دیگر درباره افرادی است که مشکل سوءهاضمه دارند. تمام این افراد در اثر مصرف خوراکی‌های ترش، واکنش‌های یکسانی نشان نمی‌دهند و ممکن است مشکل بعضی‌ها با مصرف این خوراکی‌ها تشدید بشود و مشکل برخی دیگر، نه. در نهایت باید بگویم اگر از نظر گوارشی، مشکلی با مصرف خوراکی‌های ترش ندارید، منع مصرفی برایتان وجود ندارد.

 

دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

اظهارات صریح حدادعادل درباره دولت احمدی نژاد...

اظهارات صریح حدادعادل درباره دولت احمدی‌ نژاد
اظهارات صریح حدادعادل به هزینه‌های تحمیل شده از سوی احمدی‌نژاد به اصولگرایان برای دومین بار.

 

غلامعلی حدادعادل که روزی او را با حمایت‌های گسترده‌اش از دولت‌های نهم، دهم و رییسش می‌شناختند حالا و در آستانه یک سالگی دولت یازدهم برای دومین بار اعتراف کرد که محمود احمدی‌نژاد هزینه‌های بسیار زیادی را به کشور وارد کرده که این هزینه‌ها به پای اصولگرایان هم نوشته شده است. وی عدم انتقاد جریان اصولگرایی از محمود احمدی‌نژاد را به خاطر امتیاز گرفتن اصلاح‌طلبان عنوان کرد.

غلامعلی حدادعادل در مصاحبه‌ای گفته: «دولت آقای احمدی‌نژاد در چهار سال دوم خود، هزینه‌های بسیار بالایی را به نظام و کشور تحمیل کرد که همه این هزینه‌ها و خسارت‌ها به پای اصولگرایان نوشته شد.» حدادعادل دلیل نبود این شهامت را این‌طور توضیح داده است که «در مقابل احمدی‌نژاد امکان فریاد نداشتیم که مبادا اصلاح‌طلبان امتیاز بگیرند.»

البته او در ادامه گفت‌وگویش گفته که «سکوت و همراهی (با احمدی‌نژاد) نیز در مقاطعی ممکن نبود» اما توضیحی درباره مصداق‌های این سکوت شکستن‌ها نداده است. حدادعادل اما از حضور احمدی‌نژاد به عنوان دلیلی برای سردرگمی اصولگرایان هم یاد کرده است و گفته: «در سال آخر خاتمی، فضای خوبی بین اصولگرایان حاکم بود اما با آمدن احمدی‌نژاد بسیاری از اصولگرایان دچار سر‌درگمی شدند.»

تروریستها و فوتبالیستها!

تروریست‌ها و فوتبالیست‌ها!
اهالی دهکده جهانی این روزها به مدد رقابت های جام جهانی فوتبال، شاداب ترین و هیجان انگیزترین روزها را تجربه می‌کنند و شادی و هیجان خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.


 سیدعلی محقق نوشت : ساکنان بخش وسیعی از خاورمیانه اما در تناقضی آشکار با این شادی فراگیر، گاهی غمگین ترین مردمان جهانند و گاهی غم خود را با تلاش برای سهیم شدن در شادی دیگر ساکنان زمین فراموش می کنند.

در برزیل حدود 700 تن از سریع‌ترین، تکنیکی ترین و تاکتیکی ترین فوتبالیست ها از 32 کشور جهان به مدد قاعده بازی فوتبال دور هم جمع شده‌اند و میلیون ها چشم از سراسر جهان همه نگاهشان خیره به مستطیل های سبز برزیل و چند و چون نتایج رقابت‌های آنهاست. همزمان یک لیگ جهانی دیگر هم در سراسر جهان در اوج است و غول های والیبال دنیا از ایران و ایتالیا و آمریکا گرفته تا لهستان و برزیل و روسیه به سرانگشتان توانمند خود موجی دیگر از شادی و هیجان در عین صلح را به جهانیان تزریق می کنند.

در عراق و سوریه و افغانستان اما اوضاع دیگرگونه است. اینجا چند هزار نفر از تندروترین، حرفه ای ترین و خونریزترین تروریست‌ها از دهها کشور جهان از چچن و عربستان و افغانستان و لیبی گرفته تا سومالی و انگلیس و خود سوریه و عراق زیر بیرق بی رحمی به نام داعش گردهم آمده اند و به هیچ قاعده و قانونی پایبند نیستند.

فوتبالیست‌های جام جهانی دو روز اول رکوردهای گلزنی را شکستند و در 6 بازی بیش از 20 گل به ثمر رساندند و تروریست های جانی داعش فقط در یک روز و در یک نقطه از عراق 1700 جوان و دانشجوی بی‌گناه را به جرم شیعه بودن قتل عام کردند و در کسری از ساعت رکورد جنایتکارترین گروهک جهان را از آن خود کردند. کمی دورتر در افغانستان هم تکفیری‌های طالبان در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اقدامی شنیع و عجیب انگشتان دهها زن و مرد افغان را با ساتور و شمشیر قطع کرده اند تا شاید مسیر دموکراسی را در این کشور بحران زده اینگونه متوقف کنند. یک جا به مدد سرانگشتان پرتوان والیبالیست ها و ورزشکاران و توپ و تور، هیجان و شادی در سراسر جهان توزیع می شود و جایی دیگر انگشتان آبی را قطع و خونین می کنند تا حتی سرنوشت خود را هم رقم نزنند.

شهروند خاورمیانه‌ این روزها مانند دیگر اهالی زمین همه نگاهش به تلویزیون و اینترنت است. در حالی که همه نگاه سایر مردمان جهان از خاور دور گرفته تا نزدیک، به فوتبال و والیبال و جام و لیگ جهانی است، نیمی از نگاه مردمان خاورمیانه اما یک جا و نیمی دیگر جایی دیگر است.آنها همزمان هم تحولات خونین و غم انگیز منطقه را دنبال می‌کنند و هم کیلومترها آن سوتر بخشی از ذهن و نگاهشان متوجه برزیل و جام جهانی فوتبال 2014 است. گاهی سراغ عراق و داعش و القاعده را از العالم و العربیه یا الجزیره و المیادین و دیگر شبکه های تلویزیونی و سایت های خبری می‌گیرند و گاهی کانال های تلویزیون خود را بالا و پایین می کنند تا بازی تیم فوتبال مورد علاقه خود را زنده بنگرند. مرد و زن خاورمیانه ای ساعاتی از روز را نگران آخرین تحرکات و پیشروی‌ها و خون ریزی‌های تروریست‌های داعشی است و ساعتی دیگر جادوگری لیونل مسی و فان پرسی و گوچی ایرانی را نظاره می کند. او متناقض ترین بشر روی زمین است. به مدد فوتبالیست ها امیدوار و خندان است و همزمان در هراس از تروریست ها گریان است و نگران.

طی چند روز اخیر تصاویر قتل عام وحشیانه داعش در تکریت عراق، پا به پای تصاویر مسابقات جام جهانی فوتبال در سایت های خبری و شبکه های اجتماعی و صفحات لبتاب و موبایل دست به دست می شود. آنجا تب فوتبال عالمگیر شده است و اینجا داغ جنایت همگان را غافلگیرکرده است. این تصاویر غم انگیز و آن عکس های هیجان انگیز حداقل در یک نکته مشترکند. تعداد قابل توجهی از قربانیان بیگناه و دست و پا بسته جنایت سنگین داعش در دانشگاه افسری تکریت، لباس های ورزشی بر تن دارند و هرکدام تا همین چند روز پیش هوادار دو آتشه یکی از تیم‌های جام جهانی بوده اند. یکی پیراهن سفید و آبی مسی آرژانتینی را پوشیده است و آن دیگری شیفته بازی رونالدوی پرتغالی است. آنسوتر یکی بارسلونایی است و دیگری رئالی، یکی با پیراهن خونین تیم ملی آلمان برزمین افتاده است و کنارش لابلای صدها جوان غرق به خون نشانه هایی از لباس زرد و سبز تیم ملی برزیل و شماره 10 نیلمار به چشم می آید. آنها مانند میلیون‌ها جوان در سراسر جهان خود را برای بزرگترین و پرطرفدارترین رویداد ورزشی جهان آماده می کردند، اما تفکر تکفیری و وحشی داعش روزهای افتتاحیه جام جهانی را برایشان به اختتامیه جهان بدل کرد.

تنوع رنگ لباس اجساد تلنبار شده در قتلگاه تکریت و دستان پانسمان شده و انگشتان بریده شده جوانان افغان در روزهای اخیر گویای یک واقعیت بود و آن اینکه جوانان عراقی، سوری، افغان، مصری و لیبیایی و همه ساکنان خاورمیانه آشوب زده چیزی غیر از دیگر ساکنان زمین نمی خواهند؛آزادی و آرامش.اما قرن هاست که سرنوشت آنها را نه خود آنان که تعصب و جهل و قدرت طلبی دیگران و شاید همه جامعه جهانی رقم می زند. مردمان عراق، سوریه، افغانستان و شاید همه خاورمیانه در هرحال غم انگیزترین بخش از تاریخ سرزمین خود را سپری می کنند وجامعه جهانی چه بخواهد و چه نخواهد به روزهای پر تناقض و غم بار این سرزمین ها مدیون و بدهکار است.


مهریه وقیحانه عروس 50 ساله سوری...

مهریه وقیحانه عروس 50 ساله سوری + عکس
او که "عمشه فواعره" نام دارد، تنها با این شرط حاضر شد به عقد "ابراهیم رملات" در آید که دامادِ تروریست،...

 

 رسانه های اردن، خبر ازدواج عجیب دو تن از حامیان تروریست های سوری در اردن را منتشر کردند.به نقل از العالم، در این مراسم که در جمع شماری از مخالفین سوری در پایتخت اردن برگزار شد، عروس که دهه ششم از عمر خود را می گذراند، با اعلام مهریه خود، حاضران در مراسم را به شگفت آورد.

او که "عمشه فواعره" نام دارد، تنها با این شرط حاضر شد به عقد "ابراهیم رملات" در آید که دامادِ تروریست، سر 15 سرباز سوری را به عنوان "پیش پرداخت" مهریه؛ و سر 50 سرباز دیگر را به عنوان باقیمانده مهریه در آینده دریافت کند!

داماد پیر هم این شرط را پذیرفت و شماری از حاضران در مراسم نیز پای سند ازدواج خونین را به عنوان "شاهد" امضا کردند.

بدین ترتیب پس از بیرون آوردن پیکر اولیای الهی از قبر و خوردن جگر سربازان سوری و ده ها جنایت دیگر، تروریست ها و حامیان آنها که به نظر می رسد خِرد و معیار تشخیص زشت و زیبا را از دست داده اند، با اقدام اخیر صفحه تاریک دیگری بر پرونده جنایات خود افزودند.

 



قرض الپس نده!...طنز...

قرض الپس نده!
طنز: همانطور که می‌دانید، سال‌هاست قصه بدهکاران «گُنده» بانکی بر سر زبان مقامات مسئول است. حتی یکی از این مقامامات مسئول که زمانی، دورخیز کرده و دور هم بر داشته بود، بار‌ها گفت: بگم؟بگم؟ امّا به او اشاره کردند که: نگو، نگو.

 

خلیل جوادی در آرمان نوشت: در همین راستا، ما هم راست راست راه افتادیم تا ته قضیه را در بیاوریم. امّا وقتی که به ته قضیه نزدیک شدیم، دیدیم، گلاب به رویتان، ته قضیه خیلی بودار است.از آنجایی که انسان جایزالخطاست و ممکن است گاهی فکر هم بکند، کمی فکر کردیم؛ خدا شاهد است کم هاااااااااا، شاید فقط به اندازه یک سر سوزن فکر کردیم. خدا از سر تقصیراتمان بگذرد.

بعد از فکر کردن به این نتیجه رسیدیم که بهتر است برای درک صحیح مطلب، به عقل و خردجمعی رجوع کنیم.بنابراین زد به سرمان که برویم به خیابان و با مردم گفت‌وگو کنیم. دیدیم‌ای دل غافل!، میکروفن نداریم.

از آنجایی که «خواستن توانستن است» و «جوینده یابنده»، از آشپزخانه گوشتکوب را برداشته، و لنگه جورابمان را بر سرش کشیدیم و رفتیم میان مردم.

مواظب بودیم که فقط با افراد غیرمسئول مصاحبه کنیم، چرا که مسئولین اسم بدهکاران گُنده بانکی را نوشته و در جیبشان گذاشته‌اند و اسم آنها گاهی تا نوک زبانشان هم می‌آید اما بیرون نمی‌آید.

به یک عابر که آقای میانسالی بود رسیدیم که کمی ته ریش هم داشت.

گفتیم: قربان شما از مقامات مسئول که نیستید؟

گفت: نه داداش.

از ایشان پرسیدیم: شما به عنوان یک فرد غیرمسئول در مورد هزاران میلیارد تومان بدهی معوّق و معلّق بدهکاران گُنده بانکی چه فکر می‌کنید؟

گفت: داداش دلت خوشه هااااااااا.

گفتیم: چطور؟

گفت: بانک که به کسی وام نمی‌ده.

باز هم گفتیم: چطور؟

گفت: توهم که همش بلدی بگی «چطور». خب معلومه، من خودم دو سه ساله که تقاضای دو میلیون تومن وام کردم، دوتا ضامن معتبر معرفی کردم. بعدش هم هر مدرکی خواستن براشون بردم. ولی هنوز واممو نگرفتم. یعنی ندادن که بگیرم.

گفتیم: پس این بدهکاران گُنده و مجهول بانکی چه کسانی هستند؟

گفت: داداش تو هم انگار مخت تاب داره هاااااااااا.

گفتیم: چطور؟

گفت: اون گنده‌هایی که تو میگی، نوع قراردادشون از همون اوّل «قرض الپس نده» بوده.

اصلا از این گُنده‌ها وثیقه ملکی نه؛ فقط یه فتوکپی شناسنامه هم اگه می‌گرفتن، لااقل امروز می‌تونستن بگن که پولارو به کی دادن. والا به مولا.

در حالی که داشتیم سر انگشتمان را گاز می‌گرفتیم، گفتیم: راست می‌گویی هااااااااا.

بعد از چند ساعت که به خودمان آمدیم، دیدیم آن فرد غیر مسئول رفته، گوشتکوبمان از دستمان افتاده، کماکان داریم انگشتمان را گاز می‌گیریم؛ هر چه دنبال گوشتکوبمان گشتیم آن را نیافتیم.

9 میلیون دلار؛ هزینه اشتباه وزیر احمدینژاد!...

    نظر
میلیون دلار؛ هزینه اشتباه وزیر احمدی‌نژاد!
وزارت نفت ایران باید در مجموع تاوانی هشت تا 9 میلیون دلاری، بابت تشخیص و دستور غیرکارشناسی وزیر نفت سابق بپردازد.

 

به گفته معاون امور بین الملل وزیر نفت، دادگاه بین‌المللی داوری لاهه، شنبه گذشته ایران را به علت قطع «سوآپ» نفت ملزم به پرداخت خسارت 5/5 میلیون دلاری کرده است. این مبلغ که مشخصا شرکت «نیکو» (وابسته به شرکت ملی نفت ایران) باید آن را بپردازد، جدای از سه تا چهارمیلیون دلار هزینه‌های جانبی شامل هزینه‌های وکلای دو طرف، دادگاه، دادرسی و اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) است.

«شوآپ» عبارتی است که مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد در توصیف طرح «سوآپ نفتی» به کار برده بود و چون آن را خیانت به کشور می‌دانست، دستور توقف این طرح 13 ساله را در خرداد 89 صادر کرد که شکایت‌هایی علیه ایران را در پی داشت تا اینکه سرانجام بعد از سه سال بررسی، دادگاه بین‌المللی داوری لاهه، رای به محکومیت ایران داد.

بر اساس این حکم، وزارت نفت ایران باید در مجموع تاوانی هشت تا 9 میلیون دلاری، بابت تشخیص و دستور غیرکارشناسی وزیر نفت سابق بپردازد.

طرحی در خدمت یا خیانت به کشور؟

طرح «سوآپ» نفتی که در زمان وزارت زنگنه و در سال 76 در دولت اصلاحات کلید خورده بود در خرداد 89 و در دولت احمدی‌نژاد توسط وزیر نامی نفت این دولت، متوقف شد. میرکاظمی «سوآپ» نفت را «خیانت» به کشور می‌دانست و اعلام کرده بود «اجرای کذایی طرح «سوآپ»، عملا ایران را به واردکننده نفت تبدیل کرده بود و بی‌تردید ادامه اجرای آن خیانت بزرگی به کشور و مردم بود.»

اما این طرح دستاوردهای اقتصادی و استراتژیک بسیاری برای کشور داشت. در برنامه «سوآپ» نفت ایران با استفاده از تاسیسات نکا، نفت را در دریای خزر می‌خرید و به مصرف داخلی می‌رساند. در مقابل با استفاده از دسترسی ایران به آب‌های آزاد، معادل نفت خریداری شده در شمال، در جنوب ایران به فروش می‌رسید. بر اساس قراردادی که ایران با چهار شرکت بین المللی منعقد کرده بود به ازای هر بشکه نفت خام که در خلیج فارس به مشتریان این شرکت‌ها تحویل می‌شد، حدود یک دلار به ایران می رسید. رقم این تجارت در سال‌های اوج خود به بیش از 130هزاربشکه در روز رسید. تاسیسات نفتی نکا و خطوط انتقال متناسب با این ظرفیت افزایش یافت و ضمن کسب درآمد، مشاغلی نیز ایجاد شدند. اکنون نه تنها ایران از درآمد و نتایج «سوآپ» محروم شده، بلکه دادگاه لاهه نیز حکم به محکومیت ایران داده است. این خبر را علی ماجدی، معاون امور بین‌الملل وزیر نفت در گفت‌وگو با یک خبرگزاری عنوان کرد و گفت: «ایران باید 5/5میلیون دلار به شرکت شاکی آذربایجانی پرداخت کند. البته ادعای این شرکت بیش از این رقم بود اما با تلاش تیم وکلای ایران رقم جریمه ایران کاهش یافت.»

یک منبع آگاه دیگر هم در گفت‌وگو با ایرنا گفت: یکی از این شرکت‌ها خواستار غرامت 97میلیون دلاری بود. اما ماجدی با بیان اینکه شرکت نیکو (طرف قرارداد با شرکت‌های خارجی) در این باره تلاش زیادی کرد تا شرکت‌های مورد نظر را از شکایت از ایران منصرف کند، اظهار کرد: «اگر این تلاش‌ها نبود ایران بیشتر از این رقم محکوم می‌شد اما با لابی و صحبت توانستیم تعداد زیادی را از شکایت علیه ایران منصرف کنیم، اما یکی از این شرکت‌ها اقدام به شکایت کرد.»

ماجدی در پاسخ به این سوال که آیا با محکوم شدن ایران، هزینه دادگاه نیز باید توسط وزارت نفت پرداخت شود گفت: معمولا اینگونه است فردی که در دادگاه محکوم شده باید هزینه دادرسی و دادگاه را بپردازد. با این حساب ایران باید حدود 9 میلیون دلار هزینه دستور اشتباه وزیر دولت دهم را بپردازد.

ضرر 7 دلاری یا خسارت 5/5میلیون دلاری؟

زمانی که مسعود میرکاظمی، رییس کنونی کمیسیون انرژی مجلس دستور توقف «سوآپ» نفتی ایران را صادر کرد، استدلالش این بود که این طرح بیش از آنکه سودآور باشد هزینه‌زاست. وی درباره دلایل قطع «سوآپ» گفته بود: سود حاصل از «سوآپ» نفت حدود 20سنت در هر بشکه بوده، در حالی که حدود شش تا هفت دلار به ازای هر بشکه برای کشور هزینه داشته است. وی با توجه به همین نکته بود که قراردادی که به ازای هر بشکه «سوآپ» نفت 1/1دلار را از کشورهای حوزه خزر دریافت می‌کردیم را قطع کرده و به جای آن پیشنهاد 5/5 تا شش دلار را مطرح کرد که این ارقام باعث فسخ قرارداد «سوآپ» نفت شد. این در حالیست که در هر سه سند بالادستی کشور یعنی سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران و برنامه پنجم توسعه کشور، «سوآپ» نفت مورد توجه قرار گرفته و بر اجرای آن تاکید شده، اما وزیر نفت دولت دهم در دوره تصدی خود به طور ناگهانی جریان «سوآپ» نفت را از طریق دریای خزر قطع کرد. در همان زمان هم هشدارهای زیادی از طریق مدیران و کارشناسان حقوقی و فنی، ناظر بر عوارض منفی چنین اقدامی به او و دیگر مسوولان کشور داده شد و پیش‌بینی طرح دعاوی حقوقی در مجامع حقوقی بین‌المللی از سوی طرف‌های قرارداد خارجی «قراردادهای سوآپ» صورت گرفته، اما وزیر نفت دولت دهم بدون توجه به نظرات کارشناسی بر نظر خود پافشاری کرد.

وی در توجیه این اقدام تعجب‌آور خود گفت: وقتی ما سهمیه اوپک را داریم نباید به اسم «سوآپ»، نفت خام بخریم و به همین دلیل من جلو آنچه را که به اسم «سوآپ» در رابطه با خرید نفت انجام می‌شد، گرفتم.

وی «سوآپ» را صراحتا خیانت به کشور دانسته و خاطرنشان کرده بود «آنچه به عنوان معاوضه نفت خام انجام می‌شد «شوآپ» بود نه «سوآپ.»

به گفته میرکاظمی دلیل دیگر توقف سوآپ، نرخ پایین «سوآپ» و سوءاستفاده‌های رخ‌داده در معاوضه نفت بوده است. این اقدام عجولانه میرکاظمی با انتقاداتی در دولت قبل مواجه شد به طوری که غلامحسین نوذری، وزیر اسبق نفت در واکنش به این اقدام اظهار کرد: «سوآپ» نفت امری استراتژیک و فرصتی است که باید جدی گرفته شود. چون گذشته از جنبه‌های اقتصادی امری استراتژیک محسوب می‌شود و از این طریق ایران می‌تواند به هابی برای کشورهای منطقه تبدیل شود. توان و ظرفیت انتقال نفت ما به گونه‌ای است که می‌توانیم روزانه یک میلیون بشکه نفت دریای خزر را به دریای عمان انتقال دهیم و به همین دلیل باید از این توان و ظرفیت به طور مناسب بهره‌گیری شود.»

تاثیر قطع «سوآپ»؛ ترکیه جایگزین ایران شد

آنچه کارشناسان را بر ضرورت ادامه اجرای طرح «سوآپ» در کشور متفق‌القول می‌کرد این بود که اجرای این طرح ایران را به مسیر امن ترانزیت انرژی تبدیل می‌کرد. از طریق «سوآپ»، همسایگان شمالی ایران بخشی از فرآورده‌های نفتی خود را از طریق کشورمان به بازارهای هدف ارسال می‌کردند که این اقدام، موقعیت بی‌نظیر ایران به عنوان شاهراهی امن برای انتقال انرژی را خاطرنشان می‌کرد. از جمله مزایای دیگر «سوآپ»، صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل فرآورده‌های نفتی از مبادی تولید در جنوب کشور به مناطق شمالی و آزادشدن بخشی از ناوگان حمل و نقل سوخت بود. از طریق «سوآپ»، از یک طرف نفت خام تولیدی همسایگان شمالی، توسط ایران از طریق بنادر جنوبی ایران صادر و از طرف دیگر، نیازهای نفتی و گازی مناطق شمالی کشورمان به شکل ساده‌تری تامین می شد. توقف عجولانه «سوآپ»، مشکلاتی را ایجاد کرد که از جمله مهم‌ترین آنها، تضعیف جایگاه استراتژیک ایران به عنوان شاهراه انتقال انرژی است.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت، پس از توقف «سوآپ» توسط ایران، بازارهای ما از دست رفت و کشورهای حاشیه دریای خزر با دور زدن ایران، محصولات نفتی خود را از سایر مسیرها به بازارهای بین‌المللی عرضه کردند. بزرگ‌ترین برنده توقف «سوآپ» توسط ایران، ترکیه بود به طوری که پس از لغو «سوآپ»، همه نگاه‌ها به سوی ترکیه معطوف شد و این کشور توانست از طریق جلب اعتماد کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت و گاز، موقعیت خود را به عنوان مسیر ترانزیتی امن و باثبات تحکیم کند.

در جست‌وجوی بازارهای از دست رفته

دولت یازدهم مصمم است که «سوآپ» نفت را از سر بگیرد. این را هم وزیر نفت بارها عنوان کرده و هم معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت روز گذشته عنوان کرد. اما آنطور که علی ماجدی عنوان کرده تنها مشکل ازسرگیری «سوآپ» نفتی در ایران این است که «کشورهای همسایه منتظر ما نشدند و راههای دیگری را برای انتقال نفت خود پیدا کرده‌اند.»

معاون وزیر نفت اعلام کرد: البته با شرکت‌هایی از قزاقستان مذاکره‌هایی صورت‌ گرفته است اما هنوز با وجود تمایل ایران، موفق به امضای قرارداد نشده‌ایم. ناگفته پیداست تصمیمی که وزیر دولت دهم گرفت، هم به پرداخت خسارت توسط ایران منجر شده و هم برای ازسرگیری این طرح، باید در انتظار چراغ سبز طرف‌های مقابل ماند؛ تصمیمی که مقامات آن را تصمیمی «عجولانه و کارشناسی نشده» خوانده‌اند.

تصاویری از همسر پهلوان تختی همسر تختی...

    نظر
همسر تختی
همسر جهان پهلوان تختی فوت کرد.

 

شهلا توکلی همسر جهان پهلوان غلامرضا تختی پس از 47 سال از درگذشت همسرش و پس از مدت مدیدی که بیمار بود در یکی از بیمارستان‌ تهران درگذشت.

توکلی در 30 بهمن سال 1345 با جهان‌پهلوان تختی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج نیز پسری به‌ نام بابک بود که در 11 شهریور 1346 به دنیا آمد.

 



اینگونه خلاقیت کودک تان را از بین می برید...

    نظر
اینگونه خلاقیت کودک تان را از بین می برید
انگیزه و خلاقیت کودک زمانی از میان می‌رود که از ارزیابی، جایزه و رقابت به طرز غلطی استفاده شود و یا هنگامی که موارد انتخاب خیلی محدود باشد.

 

 انگیزه و خلاقیت کودک زمانی از میان می‌رود که از ارزیابی، جایزه و رقابت به طرز غلطی استفاده شود و یا هنگامی که موارد انتخاب خیلی محدود باشد.
 
چهار روش برای کشتن خلاقیت :
ارزیابی
در انتظار ارزیابی بودن، خلاقیت کودک را تضعیف می کند.
 
پاداش
اعتقاد به نیروی مثبت پاداش در قلب جامعه ما جای گرفته است، اکثر مردم بر این اعتقاد هستند که پاداش در مقابل یک رفتار موجب بهبود آن رفتار می‌شود، اما دقیقا چنین نیست، جالب توجه آنکه پژوهشگران دریافته‌اند برای کارها‌یی که خیلی ساده هستند -مانند دنبال کردن راه مستقیم و آسان در معمای پر پیچ وخم- پاداش کمک می‌کند تا مردم سریع‌تر و بهتر کار را انجام بدهند، اما برای کارهایی که نیازمند بصیرت و حل مسائل پیچیده است، پاداش مانع کار می شود.
 
رقابت
رقابت خیلی پیچیده‌تر از ارزیابی یا پاداش به تنهایی است؛ زیرا شامل هر دو آنها می‌شود. غالبا رقابت زمانی به وجود می‌آید که مردم احساس کنند کار آنها در مقابل دیگران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و به بهترین آنها پاداش داده خواهد شد. این یک واقعیت زندگی روزمره است و متاسفانه می‌تواند خلاقیت را از بین ببرد.
 
محدود کردن انتخاب
آنچه که تفاوت‌ها را به وجود می‌آورد، فقط به خاطر محدودیت‌هایی که به کودکان داده می‌شود نیست، بلکه طرز دادن این محدودیت‌ها مهم است . اگر کودکان احساس کنند تحت کنترل هستند، انگیزه و خلاقیت آنها آسیب می‌بیند. در هر حال اگر محدودیت‌ها به طرقی اعمال شود که باعث شود که کودکان احساس کنند با تحمیل خودشان بر طبق آن محدودیت‌ها عمل می‌کند، اثرات مخرب بر روی خلاقیت و انگیزه ممکن است به حداقل برسد .
 
زنده نگاه داشتن خلاقیت در منزل
به کودکانتان آزادی دهید به آنها به عنوان یک فرد احترام بگذارید، از نظر عاطفی در حد اعتدال به آنها نزدیک شوید و بر روی ارزش‌های اخلاقی و قوانین خاص تاکید کنند. منزل را به صورت محلی در آورید که در آن: اقتدار مورد سوال قرار گیرد، فعالیت بازی و خنده و فانتزی به مقدار زیاد وجود داشته باشد و شما و کودکانتان بر اساس عادت سعی کنید کارها را به روش‌های جدید و جالب انجام دهید.