سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

ای دل مباش یک دم خالی ز عشق و مستی...


ای دل مباش یک دم خالی ز عشق و مستی

وان گه برو که رستی از نیستی و هستی

گر جان به تن ببینی مشغول کار او شو
...
هر قبله‌ای که بینی بهتر ز خودپرستی

با ضعف و ناتوانی همچون نسیم خوش باش

بیماری اندر این ره بهتر ز تندرستی

در مذهب طریقت خامی نشان کفر است

آری طریق دولت چالاکی است و چستی

تا فضل و عقل بینی بی‌معرفت نشینی

یک نکته‌ات بگویم خود را مبین که رستی

در آستان جانان از آسمان میندیش

کز اوج سربلندی افتی به خاک پستی

خار ار چه جان بکاهد گل عذر آن بخواهد

سهل است تلخی می در جنب ذوق مستی

صوفی پیاله پیما حافظ قرابه پرهیز

ای کوته آستینان تا کی درازدستی
************************
حافظ شیرازی - غزل شماره 434

چرا مخالفان جنگ را به «دمشق» کشاندند؟ ....

شکست طرح صلح کوفی عنان و ادامه درگیری‌ها، مخالفان مسلح بشار الاسد تصمیم گرفته‌اند با انجام عملیاتی با عنوان «آتشفشان» در دمشق، پایتخت سوریه، به زعم خود کار بشار الاسد را یکسره کنند.


به گزارش پارسینه، این عملیات که از دو روز پیش آغاز شد با درگیری‌های شدید در برخی محلات پایتخت شروع و به بمب گذاری مهیب امروز در وزارت دفاع سوریه و کشته شدن وزیر دفاع و رئیس سازمان اطلاعات ارتش سوریه ادامه یافت.

این در حالی است که تلاشهای بین المللی برای مهار بحران سوریه عملا در محاق قرار گرفته است، طرح صلح کوفی عنان عملا روی کاغذ باقی مانده است و تلاش برای صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هم با وتوی روسیه عملا نتوانسته است تغییری از بیرون را برای سوریه رقم بزند.

در این شرایط است که مخالفان دولت سوریه تصمیم گرفته‌اند در یک قمار بزرگ نظامی-سیاسی عملیات «آتشفشان» را آغاز کنند.

سئوالی که شاید در این وضعیت مطرح شود این است که چرا مخالفان مسلح که تا پیش از در شهرهایی چون حمص و درعا و ادلب و مناطق شمالی و شمال غربی سوریه موضع داشتند، به این موضع رسیده‌اند که باید متوجه پایتخت سوریه شوند؟


این سؤال را می‌توان چنین پاسخ داد:

1. مزیت نسبی نیروهای دولتی، استفاده از سلاح سنگین و نیروی هوایی در نبرد با مخالفان بوده است، با حضور مخالفان در پایتخت، عملا این مزیت نسبی برای نیروهای دولتی از بین می‌رود، چون در دمشق، بمباران سنگین و گسترده عملا به زیان نیروهای بشار الاسد است، هزینه انسانی-سیاسی-رسانه‌ای زیادی متوجه بشار الاسد خواهد شد، ضمن اینکه به دلیل متغیر بودن مواضع مخالفان، بمباران نتیجه دقیق و سودمندی را هم در پی نخواهد داشت.

2. با حضور مخالفان در پایتخت و پخش شدن آنان در نقاط مختلف دمشق، عملا تلفات آنان نیز کمتر از وضعی خواهد بود که فقط در شهرهای مذکور موضع گرفته بودند و در معرض حملات شدید ارتش قرار داشتند.

3. کوچک‌ترین درگیری، آتش و دود و تیراندازی در پایتخت سوریه طبعا آگراندیسمان رسانه‌ای می‌شود و ثبات حکومت بشار با چالش جدی مواجه می‌شود، ضمن اینکه با پخش تصاویر درگیری‌های دمشق، تصویر رسانه‌ای از سوریه را به سود مخالفان تغییر می‌دهد و حتی ممکن است بر مواضع متحدان سوریه از جمله روسیه تاثیر مستقیمی بگذارد، به بیان ساده درگیری‌ها در قلب دمشق، جدیت و عمق و وخامت بحران سوریه را به تمام دنیا نشان می‌دهد.


اکنون مخالفان مسلح دولت سوریه دوسال است که صورت خیابانی و چریکی با دولت می‌جنگند، آن‌ها برای جنگ طولانی مدت شهری آمادگی دارند و این مزیت نسبی نظامی آنان در مواجهه با ارتش کلاسیک سوریه است، نیروهای دولتی هم در شرایط زیر با بسیج همه جانبه نیروهای نظامی و پخش آنان در نقاط مختلف دمشق به مقابله با مخالفان روی آورده‌اند.

آنچه سرنوشت جنگ دمشق را رقم خواهد زد، میزان آمادگی، توان و مقاومت ارتش سوریه در جنگ شهری شدید از یک سو و از سوی دیگر میزان بهره‌مندی مخالفان مسلح از سلاح‌های نیمه سنگین برای تصرف دمشق در نبرد خواهد بود.

به گزارش پارسینه، بی‌گمان جنگ دمشق در حالی که هیچ زمینه‌ای هم برای میانجی‌گری بین‌المللی و آتش‌بس میان طرفین وجود ندارد، فقط یک برنده خواهد داشت: دولت یا مخالفان، جنگی که قطعا خونبار‌ترین مقطع بحران دو ساله سوریه خواهد بود و قطعا پایانی بر آن.

اگر بشار الاسد بتواند از جنگ دمشق، برنده بیرون بیاید، بی‌شک حکومت وی ثبات دوباره‌ای خواهد یافت، کشورهای عربی، غرب و ترکیه و جامعه جهانی مجبور خواهند شد روابطشان با سوریه را ترمیم کنند و خیال اسد تا مدت‌ها از تکرار بحران راحت خواهد بود.

 اما چنانچه مخالفان مسلح بتوانند کار بشار را یکسره کنند، تنها حکومت باقی مانده از سوسیالیست‌های پان عرب خاورمیانه از صفحه روزگار محو می‌شود، ژئوپلیتک خاورمیانه با یک تحول اساسی مواجه خواهد شد، یک متحد برای غرب و یک دشمن بزرگ برای روسیه و ایران در منطقه متولد خواهد شد.


جدال فرساینده در سوریه؛ تاریخ و آینده .....

سید رضا صانعی

فوریه 1982؛ اخوان المسلمین تقریبا کنترل شهر حماة را به دست گرفته است. این شورش در پی اصلاحات سیاسی و تغییرات قانون اساسی از سوی حافظ اسد صورت گرفت. اخوانی‌ها آن را مخالف اسلام می‌دانستند و در مخالفت با تبعیض در تقسیم قدرت، سر به شورش زدند. ارتش سوریه به رهبری رفعت اسد برادر حافظ اسد برای مهار این شورش شهر را محاصره کرد و با قدرت ارتش این شورش را سرکوب کرد.

بنابر تخمین عفو بین‌الملل بین 17000 تا 40000 سوری در این درگیری کشته شدند، که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند.

حدود دوسال پیش‌تر از این واقعه، حافظ اسد به لطف نارنجک‌های عمل نکرده از سوء قصد نجات پیدا می‌کند. در پی این ترور ناموفق و برای سرکوب بیشتر، نیروهای گروهان دفاعی سوریه موسوم به «سرایا الدفاع» تحت فرماندهی رفعت اسد، برادر حافظ اسد وارد زندان تدمر شده و درحدود یک‌هزار نفر از زندانیان را به قتل رساندند. از آن پس این واقعه به «کشتار زندان تدمر» معروف شد.

29سال پس از واقعه? حماة، اهالی این شهر که خود را در میانه? انقلابات عربی می‌دیدند و این بار بر حکومت بشار اسد شوریده‌اند، خاطره این کشتار را با ریختن رنگ قرمز بر خیابان‌ها و آسیاب‌های آبی نامدار این شهر زنده کردند.

شاید این اتفاقات پررنگ در حافظه? تاریخی اپوزوسیون سوریه در کنار عوامل دیگر، باعث تفاوت دیدگاه و عملکرد گروه اخوان المسلمین و متحدانش در شورش‌های اخیر بر ضد حکومت اسد نسبت به همفکرانشان در دیگر کشور‌ها شده باشد. شورش‌هایی که به جنگ‌های خیابانی و درگیری‌های شدید کشیده شد و درهای گفتگو را بست و نهایتا منجر به کشته شدن تعداد زیادی سوری شد.

از طرفی رویکردهای متعصبانه و کشتارهای وحشیانه همچون کشتار سه خانواده سوری از طایفه علویان در شهر حمص نشان‌دهنده? خشونت زیاد مخالفان مسلح سوری است که به تبع آن انحراف اعتراضات را از مسیر قانونی و مشروع منجر شد و بهانه‌های بیشتری را برای ادامه و گسترش جنگ داخلی به طرفین داد. و اگر خبر اعلام جهاد از سوی گروه‌های سلفی علیه علویان و شیعیان صحت داشته باشد شاهد وخامت اوضاع در سوریه خواهیم بود.

آمار کشته‌شدگان 17623-17012 نفر، زخمی‌ها 32?000 نفر، بازداشت شدگان 100?000 نفر گزارش شده است. این ارقام به طور خاص از سوی دولت سوریه تکذیب شده است.


جمهوری عربی سوریه

جمهوری عربی سوریه، کشوری با 185?180کیلومتر مساحت و جمعیت 22?717?417 نفری در جنوب غرب آسیا واقع شده است. این کشور از شمال با ترکیه، از شرق با عراق، از غرب با لبنان و دریای مدیترانه و از جنوب با اردن و اسرائیل همسایه‌ است. ترکیب جمعیتی سوریه به نفع اهل تسنن است به طوری که حدود 74? جمعیت سوریه را مسلمانان سنی، 13? علوی، شیعه دوازده‌امامی و اسماعیلی، 10? مسیحی و 3? دروزی تشکیل می‌دهند. این کشور عملا از 12مارس 1971 تحت حاکمیت اقلیت علوی تبار و تحت ایدئولوژی بعثی قرار گرفت.

شرایط ژئوپلتیک سوریه و وضعیت داخلی آن وجه تمایز اعتراضات این کشور با سایر کشورهای عربی است.

سوریه از دیر باز یکی از مخالفین نفوذ دولت‌های غربی واستعمارگر به منطقه خاورمیانه بوده است، از آن جمله مبارزه با استعمار فرانسه و یا مخالفت آن‌ها با قرار داد سایکس-پیکات در سال 1916 که خاورمیانه را به دو منطقه نفوذ و استعمار فرانسه و بریتانیا تقسیم می‌کرد، می‌توان اشاره کرد. ضمن اینکه بعد از به قدرت رسیدن خانواده اسد سوریه یکی از مهم‌ترین حامیان جریان مقاومت و حزب الله لبنان در منطقه به شمار می‌رود تا جایی که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان سوریه را «تکیه‌گاه مقاومت» معرفی می‌کند.

از سوی دیگر از سال 1963 این کشور تحت قانون شرایط اضطراری اداره می‌شود که بسیاری آزادی‌های سیاسی و مدنی را به حالت تعلیق درآورده‌ است. طبق این قانون، دولت می‌توانست به راحتی مخالفان سیاسی و فعالان حقوق بشر را بدون ذکر دلیل، زندانی کند. یکی از خواسته‌های معترضان سوری پایان دادن به «قانون وضعیت اضطراری» و آزادی کلیه زندانیان سیاسی بود، که در پی اصلاحات دیرهنگام بشار اسد این قانون لغو شد.


حافظه? تاریخی و محرک‌های حاکمیت

اکثریت منزوی در سوریه در طول سال‌های حکومت خانواده اسد شاهد افزایش نرخ بیکاری به دلیل کاهش رشد اقتصادی بوده است. این در حالی است که حدود 60درصد جمعیت این کشور را جوانان زیر 30سال تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر روش‌های تبعیض آمیز در نظام اداری و استخدامی برآمده از حکومت اقلیت علوی بر جامعه سوری که عمدتا سنی هستند باعث رنجش بیشتر مردم سوریه شد. بیکاری و نبود شغل در شرایطی که در همسایگی آن‌ها ترکیه با پیشرفت و رشد بالای اقتصادی در مقابل حکومت اسد قرار گرفته بود، نارضایتی‌ها را افزایش داد؛ هرچند وجود تحریم‌ها بر علیه سوریه از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش یکی از دلایل این کاهش رشد اقتصادی بود.


آغازی بر یک پایان (مخالفان: متکثر، فاقد رهبر و ایدئولوژی واحد)

بازیگر سر‌شناس و اصلی در بین مخالفان سوری گروه اخوان المسلمین سوریه است که علی رغم مشی معمول گروه‌های اخوان در دیگر سرزمین‌های عربی اینبار آن‌ها وارد میدان نبرد و اعتراضات شدند.

عاملی که باعث شد گروه اخوان المسلمین سوریه از ابتدا در مقابل حکومت اسد سر به طغیان بزند برگرفته از نوع دیدگاه آن‌ها به حکومت اسد بود. آن‌ها در مقابل خود یک حکومت لائیک را می‌دیدند و از طرف دیگر این حکومت توسط اقلیت علوی اداره می‌شد که در ریشه‌های مذهبی اخوانی‌ها، آن‌ها را مسلمان نمی‌دانستند. و آن طور که محمد علی مهتدی در گفتگوی خود با مهرنامه بیان می‌کند «در فقه سیاسی آن‌ها آمده حکومت تا زمانی که مسلمان است و نماز می‌خواند ولو اینکه جائر هم باشد قیام علیه این حاکم جائز نیست.» حکومت اسد خارج از این چارچوب قرار می‌گرفت.

اخوان در سوریه به دلایل تاریخی بسیار تندرو‌تر و خشن‌تر از هم‌فکران خود در سایر نقاط است مخصوصا در تقابل با علویان یا شیعیان. مثال آن به آتش کشیدن خانه‌های شیعیان در حمص یا شلیک به شیعیان در حال فرار از خانه‌هایشان در محله العباسیه شهر حمص است. مسیحیان نیز به دلیل حمایت‌هایشان از حکومت اسد چندان جایگاه مناسبی در آینده? اخوانی سوریه نخواهند داشت.

از سوی دیگر باید منتظر ماند و دید که در آینده فرضی سوریه آیا آمریکا و متحدان غربی اجازه? قبضه? قدرت را به تفکر اخوان المسلمین سوریه خواهند داد؟ و یا چگونه مهره‌های مطلوب خود را مانند برهان غلیون را در بازی قدرت وارد خواهند کرد؟

در حال حاضر ائتلافی شکننده بین تمامی گروه‌های مشارکت کننده صورت گرفته است اما از شواهد موجود و شواهد تاریخی مخصوصا در مورد تعصبات اخوان اینطور به نظر می‌رسد که این ائتلاف به محض عبور از خان اول -یعنی عبور از حکومت اسد- سست‌تر خواهد شد.

واقعیت غیر قابل انکار این است که در حال حاضر، اپوزوسیون سوریه تنها به مدد حمایت لجستیکی-رسانه‌ای دولت‌های قطر، ترکیه، عربستان سعودی از یک سو و قدرت‌های اروپا و آمریکا از سوی دیگر قادر به ادامه? مسیر خود شده است، اگرچه هر کدام از این دولت‌ها در پی منافع خود از سرنگونی اسد است. ورود گروه‌های تروریستی همچون القاعده نیز به خاک سوریه گزارش شده است.

تنها مسئله‌ای که می‌توان آن را با اطمینان بیشتری پیش‌بینی کرد، آن طور که برخی رهبران مخالفین گفته‌اند قطع کامل روابط با ایران و حزب الله در صورت دستیابی به قدرت خواهد بود. در روزهای گذشته اپوزوسیون سوریه پیشنهاد مذاکره از سوی وزارت امور خارجه? ایران را رد کرده است.


سناریوی سوم: جدایی (کمرنگ اما محتمل)

اگر در ‌‌نهایت قدرت حکومت اسد و متحدانش در کفه? ترازو با مخالفان برابری کند و طرفین خسته از درگیری‌ها در پای میز راضی به تقسیم غنائم شوند، احتمال تقسیم سوریه به دو بخش علوی-شیعی که با کوچ اسد همراه خواهد بود و بخش سنی که پذیرای مخالفان خواهد شد، چندان دور از ذهن نخواهد بود.

هر چند برخی خبرهای دیگر حاکی از طرحی برای تقسیم سوریه به شش و یا چهار منطقه است. اما از آنجا که طرفین صاحب نفوذ در آینده سوریه گروه‌های حامی اسد و اخوان المسلمین سوریه هستند به نظر می‌رسد در این بین گروهای دیگر چندان توان سهم خواهی در آینده سوریه نداشته یاشند.


سوریه؛ تلاقی منافع

چند روز آینده در تعیین سرنوشت سوریه تعیین کننده است. آنچه واضح است این است که کارزار داخلی سوریه، بازتاب جنگ شدید قدرت‌های جهانی بر سر منافع سیاسی کشور‌هایشان است. این جنگ به طور واضح بین آمریکا و اروپا از یک سو و چین و روسیه از سوی دیگر در جریان است. می‌توان گفت همچنان که عزم بشار اسد برای اجرای اصلاحات بسیار دیر به منصه ظهور رسید، پیشنهاد مذاکره با مخالفان اسد نیز بسیار دیر از سوی دولت‌های حامی اسد مطرح شد. با این حال تلاش‌ها در سطح خرد و کلان بایستی به سمتی معطوف شود که هر چه بیشتر از کشتار شهروندان غیر نظامی و بی‌گناه سوری جلوگیری شود.


موقعیت ناگوار ایرانیان مقیم دمشق ....

طبق شنیده‌های خبرنگار پارسینه، معارضان سلفی سوریه که هم‌اکنون دمشق را به صحنه? جنگ با ارتش بشار الَأسد تبدیل کرده‌اند، اخیرا در مساجد اعلام جهاد کرده‌اند و به تهدید علویان و شیعیان مقیم دمشق روی آورده‌اند.

طبق این گزارش، شیعیان ایرانی مقیم دمشق به خاطر این تهدید با مراجعه به فرودگاه بین‌المللی دمشق خواستار بازگشت به ایران شده‌اند، اما این درخواست پاسخی جدی دریافت نکرده است. پس از پرواز هواپیماهای موجود در فرودگاه دمشق به سمت ایران، مسئولان پرواز به ایرانیان گفته‌اند که بایستی 300دلار پرداخت کنند تا در صورت امکان، پرواز در روزهای آینده صورت پذیرد.

گفتنی است تا این لحظه هواپیمایی از سوی ایران برای بازگرداندن ایرانیان به دمشق عازم نشده است و هم‌اکنون ایرانیان به همراه خانواده‌های خود در فرودگاه دمشق بلاتکلیف مانده‌اند.


عکس مربوط به روزهایی است که اسد و اردوغان گل می گفتند و گل می شن

 - این عکس مربوط به روزهایی است که اسد و اردوغان گل می گفتند و گل می شنیدند. این تصویر و روابط تیره و تار امروز ترکیه و سوریه ، به یادمان می آورد که "در سیاست خارجی ، نه هیچ دوستی دائمی است و نه هیچ دشمنی ، همیشگی."

اسد و اردوغان 


«پروفسور شاندل» علی شریعتی وجود خارجی ندارد ....

ایسنا نوشت:

آیا می‌دانید پروفسور شاندل که دکتر علی شریعتی گاهی از او نقل قول می‌کند، وجود خارجی ندارد.

 

«شاندل» در زبان فرانسوی به معنای شمع، در واقع‌‌ همان تخلصی است که دکتر علی شریعتی برای خودش در نظر گرفته است: «شمع». این عنوان در عین حال حروف اختصاری نام شریعتی نیز هست؛ شریعتی مزینانی علی.

 

در این گزارش مروری داریم بر پروفسور شاندل و چگونگی حضور او در گفتار و نوشتارهای علی شریعتی.

 

علی شریعتی در فاصله? سال‌های 1346 تا 1348 دست‌نوشته‌هایی را دارد که از آن‌ها با عنوان «کویریات» یاد می‌کند. بر اساس اسناد منتشر شده در سایت رسمی این نویسنده و جامعه‌شناس، این نوشته‌ها در کلاسور‌های سبز‌رنگ و خاکستری رنگ مکتوب می‌شد با عنوان «گفت‌وگو‌های تنهایی» و بعد هم در یک دوره? دوجلدی از سوی بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی منتشر شده است. در همین آثار است که شریعتی که بر حسب عادت، نوشته‌های تنهایی‌اش را در این دفتر‌ها ثبت می‌کرد، شخصیت «شاندل» را خلق می‌کند و از او به عنوان نویسنده? کتاب «گفت‌وگوهای تنهایی» یاد می‌‌کند.

 

گاه در سخنرانی‌ها و دست‌نوشته‌هایش این شخصیت بر ساخته? خیالش را نویسنده? تونسی‌تبار معرفی کرده است. در حالی ‌که «شاندل» وجود خارجی ندارد و به معنایی خود علی شریعتی است؛ حتی اگر در کتاب «کویر» آن جایی که از معبود‌هایش سخن می‌گوید، «شاندل» را هم یکی از معبود‌هایش عنوان کند. ابدا شاندلی در کار نیست، با اینکه درباره‌اش می‌گوید، «و دیگران و دیگران... پروفسور شاندل که در هیچ قالبی نتوانستم محصورش کنم و به قول جلال آل‌احمد: "هر جایی جوری بود و همه‌جا یک‌جور" و هر لحظه جلوه‌ای دیگر داشت و در همه تجلی‌های رنگارنگ و شگفتش یک روح آشکار بود و همواره از بودا تا دکارت در نوسان بود و شرق و غرب را، گذشته و آینده را و زمین و آسمان را زیر پا می‌گذاشت و لحظه‌ای آرام نداشت و در حادثه? صبح بیست‌ و هشتم فوریه? سال 1967 برای همیشه آرام گرفت.» (علی شریعتی، کویر، معبودهای من)

 

علی شریعتی در کنار «شاندل» از لوئی ماسینیون، فرانتز فانون، ژاک برک، الکسیس کارل و ژان کوکتو در‌‌ همان منبع به عنوان دیگر معبود‌هایش یاد می‌کند. برخلاف همه? این‌ها، تنها «شاندل» است که وجود خارجی ندارد.

 

یان ریشارد ـ ایران‌شناس فرانسوی ـ در مقاله‌ای با عنوان «شریعتی و ماسینیون» در کتاب «لوئی ماسینیون و ایران» درباره? جست‌وجوی خستگی‌ناپذیرش برای یافتن پروفسور شاندل می‌‌نویسد: «در گفت‌وگوهای تنهایی بار‌ها به تأملات عمیقی در خصوصِ حلولِ مسیح و بارداری مریم بر می‌خوریم. این تأملات به پروفسور شاندل نسبت داده می‌شوند. من که به چنین گفتاری کنجکاوم شده بودم، کوشیدم به جست‌وجوی این متفکر برآیم که چنین الهام‌بخش تأملات شریعتی بوده است، متفکری که شریعتی به دور از دنیای سیاست، هیاهو و تلاطم‌هایش، خود را مرید وی معرفی می‌کند. پس از جست‌وجوهای خستگی‌ناپذیر، سرانجام به دنبال انتشار چندین اثر در خصوص شریعتی، دریافتم که شاندل تنها در عالم خیال علی شریعتی مزینانی، یعنی‌‌ همان «شمع» وجود داشته است. در عربی و در فارسی شمع‌‌ همان شاندل فرانسوی است. از طرفی، شریعتی در سال‌های 60 که در فرانسه زندگی می‌کرد، در نشریات جبهه ملی ایران با تخلص شمع قلم می‌زد. اگر استاد و معبود شریعتی شاندل باشد، یعنی‌‌ همان خودِ اساطیری وی؛ در نتیجه می‌توان گفت که ماسینیونی که شریعتی همچون معبود خود ترسیم می‌کند، نیز در واقع جز تصویری بیرونی از هویت آرمانی خود او نیست.»

 

جالب است علی شریعتی در مجموعه? آثار، 33، جلد یک، صفحه? 32 در باب نسبت و پیوندش با «شمع» می‌گوید: «میان من و شمع پیوندهای ویژه و پنهانی نیز هست، نخستین شعری که سروده‌ام، «شمع» بوده است، منتها «شمع زندان». رابطه? دیگری نیز میان من و شمع هست که بسیار شگفت‌انگیز است، بسیار، اما نمی‌توان گفت، شاید در آینده روزی برسد که بتوان، اما امروز نمی‌توان. گذشته از آن، شمع یک نوع خود من است، مگر نه مجموعه? حروف اول اسامی من است؟!»

 

همچنین علی رهنما در کتاب «شریعتی مسلمانی در جست‌وجوی ناکجاآباد» در صفحه? 124 می‌آورد: «شریعتی با الهام از نام مستعار فارسی خود، شمع دیگری ساخته بود و این بار یک شمع فرانسوی؛ شاندل، همزاد شریعتی طبق عادت مألوف وی که به جای استفاده از یک نام دیگر یا دست‌کم نامی که قبلا وجود داشته، از پس نقابی ناآشنا سخن می‌گفت، تصویر شفافی از خودش بود.»

 

احسان شریعتی ـ فرزند علی شریعتی ـ در پاسخ به پرسشی درباره? «شاندل» به مجله? نسیم بیداری توضیح می‌دهد که نوشته‌های «کویر» نمادین است. دکتر با خود شاندل هم گاهی متفاوت است و همیشه خود شریعتی نیست. همچنین امیر رضایی که با فرزند شریعتی در این گفت‌وگو شرکت داشته است، درباره? شاندل توضیح می‌دهد: «در جایی می‌‌گوید که در کشورهای از نظر فرهنگی عقب‌مانده مانند ما، وقتی «نقل قول» می‌‌کنیم و حرفی را از قول کسی می‌‌گوییم، این اثربخش‌‌تر است. شریعتی شاندل را که مخفف نام خودش هم هست، به همین دلیل اختراع کرده و برای اثرگذاری بیشتر است و قصد دیگری ندارد. یکی از دوستان روشنفکر ما منتقد شریعتی بود که چرا تو با این کار ما را سر کار گذاشته‌ای؟ ما دنبال شاندل می‌گشتیم؛ درحالی‌که شاندلی وجود نداشت.»

 


تکذیب خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی در انفجار دمشق ....

خبرگزاری آنا نوشت:

سردار رمضان شریف در پاسخ به ادعای رسانه‌های صهیونیستی درباره شهادت سردار سلیمانی در دمشق گفت که نقل این خبر آمال و آرزوهای این رسانه‌های معاند است که در قالب اطلاع رسانی به افکار عمومی ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری آنا، به دنبال انتشار خبری در توسط العربیه و برخی رسانه‌های صهیوینیستی از جمله سایت صهیونیستی "آروتز شوا"، مبنی بر شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در انفجار تروریستی روز چهارشنبه دفتر سازمان امنیت ملی سوریه، سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران طی گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری آنا به این ادعای رسانه‌های صهیونیستی پاسخ داد.

سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی در سال 76 به عنوان فرمانده جدید سپاه قدس منصوب شد.

وی از فرماندهان ارشد سپاه در دوران جنگ تحمیلی به شمار می‌رود و در دوران دفاع مقدس فرماندهی لشکر 41 ثار الله را برعهده داشت.

سردار رمضان شریف درباره این خبر به آنا گفت که "این جمله، جمله مناسبی است برای پاسخ به این رسانه‌ها که اخیرا شاهدیم برخی از رسانه‌های معاند با نظام مقدس جمهوری اسلامی و صاحبان آنها آمال و آرزوهای خود را در قالب خبر به نقل از منابع متفاوت نقل می‌کنند."

وی در ادامه تصریح کرد: نقل این خبر هم از جمله این آمال و آرزوهای این رسانه‌های معاند است که در قالب اطلاع رسانی به افکار عمومی ارائه می‌شود.

مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران تاکید کرد: بعضی از رسانه‌های امروزی متاسفانه بجای انجام کار رسانه‌ای و حرفه‌ای، آمال و آرزوهای خود را در قالب اخبار تهیه و منتشر می‌کنند.

سردار سلیمانی در بهمن ماه سال 89 به عنوان چهاردهمین سرلشکر جمهوری اسلامی ایران، از سوی فرمانده مظعظم کل قوا به درجه سرلشکری نائل شد.

وی در ماه‌های اخیر از سوی کنگره امریکا تهدید به ترور شد، تهدیدی که وی در پاسخ به آن گفت که "عاشق شهادت هستم".

چهارشنبه هفته گذشته در پی وقوع یک انفجار تروریستی در مقر امنیت ملی سوریه، وزیر دفاع و برخی از مقامات امنیتی این کشور کشته شدند.


مطالبی درباره آب خوردن!!....

 

مطالبی درباره آب خوردن!!

زمانبندی صحیح برای آب خوردن
با زمانبندی صحیح آب خوردن اثر آن را در بدن خود بالا ببرید
دو لیوان آب -- بعد از بیداری -- کمک می کند به فعال کردن ارگان های داخلی
یک لیوان آب -- 30 دقیقه قبل از غذا -- هضم راحت غذا

یک لیوان آب -- قبل از گرفتن حمام -- کمک می کند به کاهش فشار خون
یک لیوان آب -- قبل از خواب -- به منظور جلوگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی
ده خاصیت مهم مصرف آب
  

 

سلامت پوست:
رطوبت پوست مانع پیری می شود و پوست سالم تر می ماند.

* سردرد:
75 درصد مغز هر فرد از آب تشکیل شده است. بنابراین کمبود آب بدن، باعث سردرد می شود.

* کمر درد:
این ناراحتی بر اثر کمبود مایعات در بدن به وجود می آید. دیسک های موجود در قسمت کمر هر انسان پر از مایعات است و مانند کمک فنر عمل می کند، فعالیت بدنی منظم و میزان کافی مایعات، دیسک ها را آب رسانی کرده و به آن ها اجازه می دهد تا قسمت فوقانی بدن را حمایت کنند.
معمولا مایع درون دیسک در تحمل 75 درصد وزن بدن نقش دارد در حالی که خود اسکلت دیسک تنها در تحمل 25 درصد وزن بدن نقش دارد. افت مایعات، اسکلت را مجبور می کند وزن بیشتری را تحمل کند و در نتیجه درد و ناراحتی به وجود می آید.

* کاهش عفونت:
سیستم لنفاوی موجود در بدن وظیفه دفع ضایعات را دارد. این سیستم قبل از ورود سموم به جریان خون، آن ها را می شکند. آب ناکافی در سیستم لنفاوی در بدن اختلال ایجاد می کند و در نتیجه مقاومت بدن را در مقابل عفونت های خطرناک کاهش می دهد.

*تمرکز:
آب می تواند سموم موجود در بعضی از فرآورده های غذایی مانند افزودنی ها و مواد نگه دارنده را از کبد دفع کند و باعث فعال تر شدن فرد و افزایش تمرکز می شود.

*آرتروز:
آب در نرم کردن مفاصل بین استخوان ها نقش اساسی دارد. کمبود آب، سایش بین سطح غضروف ها را افزایش می دهد و در نتیجه باعث درد و ورم مفاصل می شود.

* بوی دهان:
بوی نامطبوع دهان نشانه بارز کمبود آب بدن است. آب دهان در از بین بردن باکتری های موجود در دهان و آب رسانی به زبان نقش موثری دارد.

* گرفتگی عضلات:
اکسیژن از طریق خون به عضلات منتقل می شود. در صورت نرسیدن اکسیژن به خون، عضلات اسیدلاکتیک ترشح می کنند که گرفتگی عضلانی به وجود می آورد. آب کافی یعنی تامین اکسیژن خون.

* آسم:
مشکل قوه هاضمه و حالت تهوع صبحگاهی را با مصرف آب کافی پیش گیری و یا درمان کنید.

* فشار خون بالا:
تقریبا 85 درصد حجم خون از آب تشکیل شده است. بنابراین حجم خون با مصرف آب ارتباط تنگاتنگی دارد. به محض افت حجم خون، مویرگ های کم تر فعال بسته می‌شود تا قسمت های فعال تر به خون کافی دسترسی داشته باشند. با بسته شدن رگ ها، به عضلات فشار وارد می آید و مصرف آب می تواند فشار وارد بر عضلات را تسکین دهد.

مصرف منظم آب به مغز کمک می کند تا دمای بدن را کنترل کند. برای حفظ رطوبت چشم ها، بینی و دهان، بدن به آب نیاز دارد. آب علاوه بر نرمی مفاصل، از اعضای بدن محافظت می کند.

شصت درصد وزن بدن از آب تشکیل شده است که هر روز مقداری از آن از طریق عرق کردن،  ادرار و نفس کشیدن از دست می رود. اگر چه مصرف روزی 8 لیوان آب «MSN» به گزارش توصیه شده است اما در واقع مقدار آب مورد نیاز بدن به عوامل مختلف از جمله جنسیت، سن، فعالیت بدنی، آب و هوا، ابتلا به بیماری و ... ارتباط دارد.
یک فرد سالم و فعال با یک رژیم غذایی سالم می تواند آب مورد نیاز بدن را تامین کند.
نکات زیر درباره نوشیدن آب خواندنی است:

* قبل از احساس تشنگی، آب بخورید.
* به هنگام فعالیت بدنی آب را قبل از فعالیت، در حین آن و پس از ورزش کردن بخورید.
* آب را به نوشیدنی های دیگر ترجیح دهید.
* آب بدن را از طریق میوه هایی مانند گوجه فرنگی، هندوانه، طالبی، کرفس و خیار تامین کنید.
خوب است بدانید که زمان دقیق مصرف آب اهمیت زیادی دارد و حداکثر تاثیر را روی بدن خواهد گذاشت.
* مصرف 2 لیوان آب، ناشتا، اعضای داخلی بدن را فعال می کند.
* مصرف یک لیوان آب نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی، به هضم غذا کمک می کند.
* خوردن یک لیوان آب قبل از حمام به کاهش فشار خون کمک می کند.
* برای جلوگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی، قبل از خواب یک لیوان آب بخورید
 


دوستان خوبم توی ایام ماه مبارک رمضان مواظب

 

سلامتی خودتون باشید


شیوانا .......

شیوانا 

شیوانا استاد معرفت بود. اما بسیارى از مردم عادى، از راه‌هاى دور و نزدیک نزد او می‌آمدند تا براى مشکلاتشان راه حل ارایه دهد. روزى مردى نزد شیوانا آمد و گفت که از زندگى زناشویی‌اش راضى نیست و فقط به خاطر مشکلات بعدى جرات و توان جدایى از همسرش را ندارد. مرد از شیوانا پرسید که آیا این تحمل اجبارى رابطه زناشویى او و همسرش درست است و یا این که او می‌تواند راه حل دیگرى براى خلاصى از این درد جانکاه پیدا کند؟!
در دست مرد قفسى بود که داخل آن دو پرنده کوچک نگهدارى می‌شدند. شیوانا دست دراز کرد و در قفس را باز کرد و هر دو پرنده را از قفس بیرون آورد و به سمت آسمان پرتاب کرد. یکى از پرنده‌ها پر کشید و مانند تیرى که از چله کمان رها می‌شود در فضا گم شد. اما پرنده دوم در چند قدمى روى زمین فرود آمد و با اشتیاق فراوان دوباره به سمت قفس پر کشید و به زور خودش را از در کوچک قفس داخل آن انداخت! شیوانا لبخندى زد و هیچ نگفت. مرد درحالى که بابت از دست دادن پرنده‌اش آزرده شده بود با تلخى گفت: «پرنده‌اى که پرید و رفت ساکت‌ترین و زیباترین بود. در حالى که پرنده‌اى که برگشت بیشتر از همه آواز می‌خواند و خودش را به در و دیوار قفس می‌زد. همیشه فکر می‌کردم این که آواز غمگین می‌خواند بیشتر طالب رفتن است. اما دل غافل که ساکت‌ترین پرنده مشتاق رفتن بود. این دیگر چه حکایتى است نمی‌دانم!»
شیوانا لبخندى زد و گفت: «هر دو پرنده چیزى را تحمل می‌کردند. آن که رفت دورى از آزادى را تحمل می‌کرد و وقتش که رسید به سمت چیزى پر کشید که آرزویش را داشت! اما این دومى که آواز می‌خواند و از میله‌هاى قفس شکوه داشت خود تحمل کردن را تحمل می‌کرد و دوست داشت. او دوباره به قفس بازگشت تا مبادا احساس «تحمل کردن» را از دست بدهد!
مرد نگاهى به شیوانا انداخت و در حالى که به آسمان خیره شده بود گفت: «یعنى می‌گویید من شبیه این پرنده‌اى هستم که قفس را انتخاب کرد؟!»
شیوانا سرى تکان داد و گفت: «تو از تحمل براى خود قفسى ساخته‌اى و در این قفس شروع کرده‌اى به آواز و شعر اندوهگین خواندن و از دیگران هم می‌خواهى در قفس بودن تو را تحسین و تایید کنند. حال آنکه بیشتر از همه تو اسیر قفس خودت هستى. تو حمال تحمل خود هستى. پرنده‌اى که بخواهد برود راهش را می‌کشد و می‌رود و دیگر حتى به قفس فکر نمی‌کند! تو همه این سال‌ها قفس زندگی‌ات را می‌پرستیدى و در عین حال بار سنگین تحمل را نیز حمل می‌کردى. به همین سادگی!

8 اشتباه بزرگ در راه اندازی سینمای خانگی ....

 کسب و کار:اگر عشق تان به فیلم و سینما موجب شده تا سینمایی خانگی در منزلتان راه بیندازید، یا این که احیانا نمی خواهید جلوی فامیل و همسایه کم بیاورید و یا هر دلیل دیگری که دارید، بهتر است از پولی که خرج می کنید بهترین بهره را ببرید

در کشور ما معمولا به دستگاه پخش کننده ای که بلندگوها و ساب و وفری قوی دارد و می تواند صدا را به حالت فراگیر پخش کند می گویند سینمای خانگی اما در واقع سینمای خانگی مجموعه ای است از دستگاه پخش کننده و دستگاه نمایش دهنده؛ یعنی پخش کننده دی وی دی یا بلو – ری، به همراه تلویزیون بزرگ و احتمالا HD. این مجموعه، سینمای کوچکی را در خانه شما به راه می اندازد و می توانید با آن فیلم ها را با کیفیت و صدای عالی، البته در مقیاس خانگی تماشا کنید.

راه انداختن سینمای خانگی به سادگی خریدن یک HDTV که همراه خود پخش کننده سینمای خانگی هم دارد، نیست. برای داشتن سینمایی قابل قبول و با کیفیت باید عوامل گوناگونی را در نظر داشته باشید. مهمتر از همه، خریدن تلویزیون و پخش کننده مناسب است اما این موضوع را به مقاله های راهنمای خرید واگذار می کنیم و در ادامه، 8 اشتباه متداول در هنگام راه اندازی سینمای خانگی و روش جلوگیری از آنها را به شما معرفی می کنیم.

اشتباه اول: خرید تلویزیونی با اندازه اشتباه


همه عاشق تلویزیون های بزرگند و معمولا وقتی برای خریدن تلویزیون به بازار می روند، بزرگترین تلویزیونی را که می توانند تقبل کنند می خرند! اما بدانید که تلویزیون بزرگ همیشه برای شما بهترین انتخاب نیست. به خاطر داشته باشید که اندازه مناسب تلویزیون، به اندازه اتاقی که قرار است در آن قرار بگیرد و فاصله ای که بیننده با آن خواهد داشت بستگی دارد. قانونی کلی و ساده می گوید فاصله شما تا تلویزیون های آنالوگ و معمولی باید دست کم دو برابر عرض تلویزیون باشد. در مورد تلویزیون های HD، این اندازه تقریبا یک برابر و نیم عرض تلویزیون است.

بنابراین اگر تلویزیون پلاسمای شما 42 اینچ است، برای دیدن بهترین تصویر باید دست کم 60 تا 70 اینچ از آن فاصله داشته باشید که می شود حدود 5/1 متر. اگر نزدیکتر از این فاصله بنشینید، خطوط و پیکسل ها را نیز خواهید دید که هم آزاردهنده است و هم حواس پرت کن.

بنابراین هنگام خریدن تلویزیون، اندازه اتاقتان را در نظر داشته باشید تا تلویزیونی بیش از حد بزرگ یا بیش از حد کوچک نخرید. تلویزیون خیلی کوچک حتی از مورد قبل هم بدتر است و مثل این می ماند که از پنجره ای کوچک بخواهید دشت و کوهستان بیرون از خانه را تماشا کنید. این موضوع برای تلویزیون های سه بعدی از این هم حادتر خواهد بود.

اشتباه دوم: اتاق بیش از حد روشن


حتما شما هم با ما هم عقیده اید که مهمترین ویژگی سینماها، تاریک بودنشان است. اتاقی که پنجره های بزرگ دارد، زیاد برای تلویزیون های HD مناسب نیست، مگر اینکه تا حدودی جلوی نور را با پرده گرفته باشید. تصویر بیشتر تلویزیون ها در اتاق های نیمه روشن به خوبی مشخص است. با این حال هر چه اتاق تاریک تر باشد بهتر خواهد بود، به ویژه اگر پخش کننده تان از نوع پروژکتور باشد. دقت داشته باشید که تصویر حاصل از پروژکتورها در محیط روشن به سختی قابل مشاهده است، بنابراین اگر اتاقی که برای سینمای خانگی تان در نظر گرفته اید خیلی روشن است، بهتر است سراغ پروژکتور نروید.

اشتباه سوم: خریدن بلندگوهای ارزان

سینماهای ایران را فراموش کنید! شک نکنید که برای سینما، حتی از نوع خانگی، صدا هم به اندازه تصویر مهم است. بسیاری از خریداران HDTV یک دستگاه پخش کننده سینمای خانگی نیز همراه با تلویزیون خود هدیه می گیرند. این گروه از خریداران شانس انتخاب ندارند، اما اگر قصد دارید خودتان پخش کننده را انتخاب کنید، سراغ پخش کننده ای با بهترین بلندگو و ساب ووفر بروید.

صدای بلند و با کیفیت لذت فیلم دیدن را ده برابر می کند اما نیازی هم نیست دستگاهی بخرید که تا 10 خانه آنطرف تر هم شنیده شود! به سراغ بلندگوهایی بروید که کارتان را به خوبی راه می اندازند. این روزهاانتخاب پخش کننده مناسب از بین صدها مدل گوناگون کار بسیار دشواری است. بنابراین بهترین راه، گوش دادن به صدای بلندگاه در فروشگاه است. اگر بتوانید به جای فیلم های فوق العاده با کیفیت فروشگاه ها که برای نوازش دادن چشمان و گوش های شما انتخاب شده اند، سی دی یا دی وی دی خودتان را به فروشگاه ببرید و پخش کنید، اوضاع خیلی بهتر هم خواهد شد.

اشتباه چهارم: بلندگوهای نامتوازن


پخش کننده ای با بلندگوهای عالی خریده اید و به خانه آورده اید. بعد از وصل کردن آن با شور و هیجان فیلم بلو – ری جدیدتان را پخش می کنید اما حاصل کار فاجعه است! صدای ساب ووفر اتاق را پر کرده است، موسیقی آنقدر بلند است که صدای هنرپیشه ها شنیده نمی شود و جلوه صوتی فراگیر اصلا در حد انتظار شما نیست. نگران نباشید سرتان کلاه نرفته است× بیشتر پخش کننده های سینمای خانگی منویی مخصوص تنظیم کردن دستگاه دارند که به شما امکان می دهد بر اساس فاصله بلندگوها از بیننده (شنونده) و نوع اتاق، بلندگوها را تنظیم کنید. حتی می توانید ضمن پخش کردن صدای آزمایشی، صدای هر یک از بلندگوها را نیز به طور جداگانه تنظیم کنید.

اشتباه پنجم: نخواندن دفترچه راهنما

فکر می کنید همه چیز را درباره تلویزیون و پخش کننده جدیدتان می دانید؟ هر چقدر هم که کار با این دستگاه ها ساده به نظر برسد، باز هم بهتر است نگاهی به دفترچه راهنمای آنها بیندازید، اصلا چه بهتر که این کار را پیش از راه انداختن آنها انجام دهید. شاید دستگاه های شما توانایی هایی داشته باشند که به کلی از آنها بی خبرید. شاید هم در روش صحیح استفاده از امکانات آنها در اشتباه هستید.

اشتباه ششم: خرید کردن بر اساس برند، به جای انتخاب آنچه نیاز دارید

هیچ ایرادی ندارد که جست و جوی خود را برای یافتن تلویزیون و پخش کننده ایده آل، بر اساس برندهای معروف آغاز کنید اما یادتان باشد که هیچ تضمینی نیست دستگاه ایده آل شما متعلق به یکی از این برندهای بسیار مطرح باشد. بهتر است هنگام خرید، هم برندها را در نظر داشته باشید، هم مدل ها، قیمت ها و از همه مهمتر قابلیت ها. از طرفی بهتر است دور دستگاه هایی با قیمت بیش از حد ارزان را هم خط بکشید که هیچ ارزانی بی حکمت نیست.

در نظر داشته باشید که توقع شما از پخش کننده سینمای خانگی که به قیمت یک میلیون تومان خریده اید خیلی خیلی بیشتر از پخش کننده 300 هزار تومانی است. بنابراین حتما مطمئن شوید که دستگاه ارزش پولی را که بابتش می دهید دارد. اگر بتوانید دستگاهی با 10 درصد کیفیت پایین تر را به نصف قیمت آن دستگاه آخرین مدل بخرید، قطعا سود کرده اید. مگر اینکه این پول ها برایتان پول خرد است که در این صورت دلیلی ندارد وقت تان را با خواندن مقاله بنده حقیر تلف کنید!

اشتباه هفتم: کابل های در هم تنیده


این منظره در خانه های همه ما دیده می شود! هر بار که دستگاه الکترونیکی جدیدی می خریم، مجبوریم کابل های بیشتری را پشت بلندگوها و میز تلویزیون بچپانیم تا جایی که اصلا فراموش می کنیم کدام کابل به کجا وصل شده است. این موضوع وقتی بغرنج می شود که بخواهیم در بین تمام این کابل ها، یک کابل خراب را شناسیی کنیم! در این زمینه خوب است این سه نکته را در نظر داشته باشید:

1- بهتر است کابل های شما بیش از حد بلند نباشند و اندازه آنها طوری باشد که به راحتی به قطعه مورد نظر دسترسی داشته باشند.

2- بهتر است تمام کابل ها را با برچسب های رنگی یا هر برچسب مشخص کننده دیگر علامت بزنید تا به راحتی بتوانید تشخیص دهید هر کابل مربوط به کجاست.

3- اگر از دست شلوغ کاری کابل ها خسته شده اید و می خواهید سراغ بلندگوهای بی سیم بروید، حتما از شیوه عملکرد و کیفیت آنها مطمئن شوید. بعضی از بلندگوهای بی سیم کیفیت بسیار پایین تری نسبت به برادران سیم دار خود دارند.

اشتباه هشتم: خریدن کابل های ارزان

معمولا دلیلی ندارد سراغ کابل های اتصال دهنده (مثلا کابل های AV یا HDMI) بسیار گران قیمت بروید اما در بیشتر موارد، می توانید با کمی خرج کردن، کابل خیلی بهتری را جایگزین کابل نحیف و کوتاهی که همراه تلویزیون یا پخش کننده تان دریافت کرده اید بکنید. اصولا هر چه کابل ضخیم تر باشد، محافظ بهتری برای امواج تداخل کننده است ضمن اینکه بیشتر هم عمر خواهد کرد. یادتان باشد که کابل ضخیم تر، واقعا عملکرد بهتری ارائه می دهد اما لازم نیست پول هنگفتی برای خرید بهترین کابل موجود در خاورمیانه خرج کنید؛ چون به اندازه این مبلغ کارایی ندارد.