سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

حاشیه های ازدواج دو مجری تلویزیون ایران ...

مجله خانواده سبز: نیما کرمی و زینب زارع هر دو از مجریان توانای کشور به شمار می روند. آنها با وجود اینکه 7 سال از زندگی مشترک شان را پشت سر گذاشتند و تا کمتر از یک ماه دیگر صاحب فرزندی می شوند، اما همچنان با عشق و علاقه زندگی می کنند و بر این باورند هر روز که می گذرد، عشق آنها عمیق تر می شود. با نیما کرمی یک بار دیگر خاطرات خوش دوران خواستگاری، ازدواج و ماه عسل شان را مرور کردیم. با ما همراه شوید. سوژه ای که حسابی طرفدار پیدا کرده است.

در روز خواستگاری به ما سخت نگذشت

نیما کرمی می گوید: «چون من و همسرم از قبل همدیگر را می شناختیم و پیرامون بسیاری از مسائل با یکدیگر به توافق رسیده بودیم در نتیجه در روز خواستگاری استرس چندانی نداشتیم و این مراسم به ما چندان سخت نگذشت و بیشتر جنبه معارفه خانواده ها با یکدیگر را داشت چون مادر بسیاری از زمینه ها با یکدیگر هم فکر بودیم، در نتیجه مراسم خواستگاری با خیر و خوشی گذشت و اصلا در آن از سختگیری های رایج خبر نبود.»

ما مراسم عروسی نگرفتیم

کرمی می گوید: «من و همسرم هر دو تمایل چندانی برای برگزاری مراسم عروسی به شکل رایج و با تجملات نداشتیم، در ابتدا ما جشن عقد ساده ای را در منزل مان برگزار کردیم و میزبان اقوام و نزدیکان بودیم اما مراسم عروسی را برگزار نکردیم و به جای آن به «ماه عسل» رفتیم، منتهی من شش ماه بعد از ازدواج مان توفیق رفتن به به سفر مکه را پیدا کردم و به همین خاطر در یکی از رستوران های تهران، اقوام خودم و همسرم را دعوت کردم و به آنها شام دادم تا از این طریق به نوعی جبران شام عروسی را کرده باشم.»


با مهریه همسرم مخالفت کردم


آقای مجری می گوید: «من و همسرم قبل از اینکه مراسم خواستگاری به شکل رسمی برگزار شود در مورد مسائلی مانند مهریه و جهیزیه و برگزاری نوع مراسم عقد و عروسی با یکدیگر صحبت کردیم و به نوعی به توافق رسیده بودیم. پیشنهاد همسرم برای مهریه 14 سکه طلا بود که من با آن مخالفت کردم و پیشنهاد دادم که مهریه 110 سکه شود چرا که بر این باور بودم اگر برای من اتفاقی بیفتد این مبلغ هر چند اندک به نوعی به پشتوانه ایشان می تواند بدل شود.»

یک پیشنهاد درگوشی به آقایان

با وجود اینکه من و همسرم مراسم عروسی برگزار نکردیم و همسرم در کمال خانمی و متانت از این خواسته به حقش گذشت اما پیشنهاد در گوشی من به آقایان این است که یک مراسم عروسی ساده برای همسرشان حتما برگزار کنند چون خانم ها حس پوشیدن لباس عروس و سوار شدن در ماشین عروس، آداب و رسومی از این دست را دوست دارند. البته بهتر است در این مراسم دست به زیاده روی نزنیم و با برگزاری یک مراسم ساده و صمیمی و به دور از تشریفات، شب خاطره انگیزی را رقم بزنیم.»

از بابت مادرزن شانس آوردم

من در مورد خانواده همسر هیچ گارد ذهنی نداشتم و برخلاف برخی که بر این باورند خانواده همسر، هیچگاه نمی توانند جای خانواده فرد را بگیرند و همواره در حال دخالت هستند این پیش زمینه ذهنی را نداشتم، خوشبختانه این نگاه مثبتم باعث شد با خانواده ای آشنا شوم و وصلت کنم که به لحاظ اخلاقی در سطح بالایی قرار دارند. من از بابت مادرزن حسابی شانس آوردم چرا که ایشان به لحاظ اخلاقی بسیار وارسته هستند.»

دو سال ابتدایی زندگی مشترک سخت است

خوشبختانه با وجود اینکه سال ها از زندگی مشترک ما می گذرد، اما رابطه میان ما، نه تنها سردتر نشده است و دلزدگی در آن به وجود نیامده بلکه خدا رو شکر، عشق و عتلاقه میان ما به مراتب بیشتر شده است. فراموش نکنید در ابتدای زندگی مشترک چون زن و شوهر از دو فرهنگ متفاوت کنار هم قرار می گیرند در نتیجه به لحاظ اخلاقی ممکن است با یکدیگر تفاوت هایی را داشته باشند که این تفاوت ها گاه باعث ایجاد اختلاف میان آنها می شود که البته اتگر این مدت را بتوانند با درایت پشت سر بگذارند، بی شک زندگی شان شیرین تر می شود، در مورد ما هم این موضوع وجود داشت، من و همسرم در ابتدای زندگی بر سر مسائلی ممکن بود، دچار اختلاف نظر شویم اما رفته رفته وقتی با خصوصیات اخلاقی هم آشنا شدیم، توانستیم این اختلاف نظرها را به حداقل برسانیم.

به زودی صاحب فرزند می شویم

اگر خدا بخواهد تا کمتر از یک ماه دیگر صاحب فرزند می شویم، شکی ندارم که حضور او به زندگی ما گرمای خاصی می بخشد و باعث شیرینی زندگی ما می شود.


نقش نامزدی در ازدواج


به نظرم، نباید از کنار نقش نامزدی در ازدواج گذشت، این دوره نقش زیادی در آشنایی زوجین با یکدیگر دارد، به همین خاطر من معتقدم، از این دوران، دختر و پسرها باید بهترین استفاده را ببرند، البته بر این باورم که دوران عقد، نباید بیشتر از 6 ماه به طول بینجامد، چون ممکن است دچار مشکل شود. چرا که در این دوران، زوج ها با فرهنگ های مختلف به خانه همدیگر می روند و ممکن است در این میان، حرف هایی را بشنوند و یا رفتاری ببینند که موجب دلخوری شود اما اگر زودتر زیر یک سقف بروند مشکلاتشان به حداقل می رسد.

حکایت آشنایی ما دو نفر

حدود هفت سال قبل با همسرم «زینب زارع» که از مجریان توانای کشور به حساب می آیند در رادیو آشنا شدم، وقتی با ایشان برخورد کردم، جدا از ظاهرشان، از نوع برخورد و فعالیت اجتماعی ایشان خوشم آمد، چرا که با وجود رعایت حریم ها، رفتار تحسین برانگیزی را در جمع داشتند، قبل از آشنایی با همسرم تمایل چندانی نداشتم که همسرم با من همکار باشد اما پس از آشنایی با ایشان، نظرم تغییر کرد و به این نتیجه رسیدیم که ایشان گزینه مناسبی به شمار می روند.


گفتگو با بازیگر زن روس که در ایران جنجالی شد ...


یک گفتگو با آلیسا کاچر بازیگر زن روسی "استرداد" که این روزها تصویرش روی بیلبردها مشکل ساز شده، و خاطرات اش از گروه ایرانی و ماجرای جشن تولدش و همکاری با فرخ نژاد: «از کار با تهیه کننده و کارگردان ایرانی، راضی ام»

کافه سینما: شاید در نظر اول انتخاب یک بازیگر خارجی برای در نقش یک دختر ایرانی کاری اشتباه محسوب شود. اما حضور آلیسا کاچر در فیلم «استرداد» نشان داد که اتفاقا برای به تصویر کشیدن دختران ایرانی در سال های قبل از انقلاب که حجاب مرسوم امروز را ندارند برای نزدیک شدن به واقعیات تمهید درست و به جایی بود. ...بازی روان و قابل قبول کاچر نه تنها شخصیت «غزال» را شبیه شخصیت های کاریکاتور گونه بسیاری از بازیگران خارجی سینمای ایران در سال های اخیر نکرد بلکه کاملا در خدمت فیلم بوده و به روند درام کار کمک زیادی کرده است.

کاچر در گفتگو با «صبا» نکات جالبی در خصوص کارنامه بازیگری اش، چگونگی انتخابش به عنوان بازیگر نقش غزال، برخورد عوامل ایرانی با او و شباهت های سینمای ایران و روسیه می گوید. البته به دلیل آشنا نبودن کاچر با محدودیت های فضای مطبوعات در ایران برخی صحبت های صریح و بی پرده این بازیگر جوان روسی در خصوص یک سری موضوعات قابلیت چاپ شدن نداشت و از گفتگویی که در ادامه می خوانید حذف شد.

کمی از فعالیت های بازیگریتان در روسیه بگویید.

من دانشگاه سینما را در سال 2008 تمام کردم و از همان آغاز در سینما مشغول به کار شدم. ظرف این پنج سال افتخار این را داشتم که در 15 فیلم سینمایی و مجموعه های تلویزیونی مختلف ایفای نقش کنم که در اکثر این کارها نقش اصلی را داشتم. علاوه بر سینمای روسیه در سینمای کشورهای دیگر مثل ایران، آذربایجان، بلاروس و اکراین نیز فعالیت داشته ام. اساتیدم به من یاد داده اند که پرکار باشم و بر اساس وجدان به ایفای نقش در فیلمها بپردازم. هدف من تعداد نقش ها و فیلم ها در کارنامه ام نیست. هدف و انگیز? اصلی من در سینما این است که نقش هایم بهتر و واقعی تر باشند که مخاطبان و مردم نقشهایم را باور داشته باشند و هر چه بهتر و بیشتر به اصل و ماهیت قهرمان¬هایی که من نقش آنها را بازی می کنم پی ببرند. بنظر من اصل کیفیت است و کمیت در اولویت اصلی من نیست. فعالیت سینمایی من تا حالا با موفقیت های زیادی همراه بوده است. در ماه سپتامبر امسال در تمام سینماهای روسیه و بلاروس اکران فیلم سینمایی «12 ماه» (به کارگردانی الکساندر بارشاک) آغاز شده است. در این اثر من نقش اول و اصلی را بازی کردم. این اثر، داستان کمدی با عناصر فانتزی است. این پروژه سینمایی برای من افتخاری بود که در کنار بزرگترین و برجسته ترین بازیگران و هنرمندان درجه یک در عرص? سینما، ورزش و هنر موسیقی روسیه ایفای نقش نمایم و یک تجرب? طلایی برای من بود.


معمولا در کشورهای صاحب سینما رسم بر این است که بازیگران از طریق آژانس های بازیگری به پروژه های مختلف دعوت می شوند شما چگونه به پروژه استرداد دعوت شدید؟

نمایند? شخصی ام مرا به پروژ? «استرداد» دعوت کرده بود. من در جلس? انتخاب بازیگر شرکت کردم و درست مانند بسیاری از بازیگران دعوت شده، مورد ارزیابی قرار گرفتم. تعداد بازیگران حاضر در این جلسه بسیار زیاد بود. در میان آنها ستاره ها و بازیگران بسیار مشهور و برجسته ای هم به چشم می خورد. در آن زمان من فیلم بلند سینمایی آذربایجانی به نام «هنرپیشه» (آکتریسا) (به کارگردانی راوشن ایساخ) را در کارنامه ام داشتم. در این اثر بنده نقش اصلی را بازی کردم. قهرمان اصلی اثر زنی با سرنوشت بسیار غم انگیز و تراژیک بود. برای بازی در این فیلم بنده 2 ماهه موفق شدم که زبان آذری را یاد بگیرم. من بخش هایی از این فیلم را برای آقایان علی غفاری و محسن علی اکبری نشان دادم. خوشبختانه نقش من در این فیلم رضایت همکاران ایرانی را جلب کرد و از من باردیگر برای انتخاب بازیگران دعوت به عمل آمد. در طول یک هفته ما هر روز با گریم ها و لباس های متفاوت مورد ارزیابی قرار می گرفتیم. با کارگردان، بازیگران و همکارانمان به بحث و گفتگو می نشستیم، بخش هایی از فیلم را بصورت آزمایشی با حضور بازیگران انتخاب شده فیلمبرداری می کردند. سرانجام برای من نقش غزال پیشنهاد داده شد. همزمان با این پیشنهاد، من پیشنهادی نیز از یک فیلم سینمایی در روسیه دریافت کرده بودم که بازی در فیلم ایرانی را به آن نقش ترجیح دادم.

اولین دلیلی که باعث شد به حضور در استرداد علاقه مند شوید چه بود؟

«استرداد» درام تاریخی-جنگی است که عمدتاً بر اساس واقعیت های تاریخی ساخته شده است. من قبلاً نیز تجرب? کار در پروژه های با موضوع مشابه را داشتم، به همین جهت خیلی زود جذب موضوع فیلم «استرداد» شدم. از فیلم نامه، سوژه، و از خود وقایع تاریخی آن زمان بسیار خوشم آمده بود. شخصیتی که نقشش را در این فیلم بازی کردم، دختری به نام غزال بود که با درجه ستوانی در ارتش ایران خدمت می کرده است. از طرفی هم من تا آن زمان نقش نظامی را تجربه نکرده بودم. بنابراین بسیار علاقه مند بودم که خودم را در این نقش محک بزنم. یکی دیگر از مهمترین دلایل پذیرش این نقش از طرف من این بود که آن زمان سازندگان «استرداد» به ما وعده دادند که این فیلم برای شرکت و معرفی در بزرگترین و معتبرترین جشنواره های سینمایی جهان از قبیل جشنواره فیلم کن و اسکار ساخته می شود. متأسفانه حالا می بینم که این وعده ها با واقعیت مطابقت ندارند.

معمولا بازیگران برای بازی یک فیلم به حضور عوامل حرفه ای در پشت صحنه توجه زیادی می کنند، شما شناختی از تیم تولید استرداد یا سابقه کاری آن ها داشتید؟

برای من بیشتر از هر چیزی رابط? انسانی و شخصیت عوامل پشت صحنه بسیار مهم است. به نظر من احترام متقابل، پشتکار و تلاش، و وحدت در عوامل حرفه ای پشت صحنه بسیار نقش بسزایی دارد. هنگامی که ما را برای بازی در این فیلم انتخاب می کردند من به تمام عوامل این فیلم توجه زیادی داشتم. من متوجه شدم که کارگردان ما آقای علی غفاری، شخص بسیار محترمی است. همه نسبت به او احترام خاصی داشتند. همه برای او ارزش خاصی قائل می شدند و به او کاملاً اعتماد داشتند.من دریافتم که کار با چنین شخصی بسیار لذت بخش است. خودم هم دیدم که کارگردان نیز با احترام خاصی با دیگران رفتار می کند. او برای ساختن شاهکار هنری و سینمایی از هیچ چیزی دریغ نمی کرد. می دیدم که تهیه کنند? محترم این فیلم یعنی آقای محسن علی اکبری چطور خالصانه به فکر همکاران و تمام عوامل پشت صحنه فیلم است. بازیگران ایرانی همکار ما را نیز بسیار حرفه ای دیدم. من می دانستم که در فیلمبرداری فیلم ما یعنی «استرداد» افراد سرشناسی حضور خواهند داشت که در ساخت فیلم برند? جایز? اسکار یعنی «جدایی نادر از سیمین» همکاری داشتند. به عنوان مثال می توان به حضور آقای محمود کلاری اشاره کرد که نام و شهرت جهانی دارند. کار کردن با عوامل پشت صحنه این فیلم برای من بسیار لذت بخش و افتخار بزرگی است.

با توجه به اینکه شما به زبان روسی صحبت می کنید نقش شما در استرداد توسط یکی از دوبلورهای حرفه ای ایرانی به زبان فارسی دوبله شده و مخاطب ایرانی صدا و حس شما را نمی شنود، از ابتدا از این موضوع باخبر بودید؟ ایا این موضوع شما را اذیت نمی کرد؟

البته که من از همان اول از این موضوع با خبر بودم. از همان اول به من گفته بودند که دوبلور حرف های ایرانی به جای من صحبت خواهد کرد. حتی اگر که من مسلط به زبان فارسی بشوم، در هر صورت لهجه خواهم داشت. اگر که غزال این اثر به زبان فارسی با لهجه خارجی صحبت کند، تصور کنید، این دیگر غزال ایرانی نیست، بلکه یک دختر خارجی به نام آلیسا کاچر خواهد بود که صرفاً زبان فارسی را یاد گرفته است. این باعث می شود که مخاطب نقش من را باور نکند. بنابراین این کاملاً طبیعی است که نقش من بایستی دوبله می شد. این مسئله به هیچ عنوان من را اذیت نمی کرد. اصالت رمز موفقیت در عرص? سینماست. با اینکه مخاطبان صدای من را در شخصیت غزال نمی شنوند، اما چشمان، صورت و دستهای من را می بینند. غزال در این فیلم با حالت چهره من لبخند می زند و با اشک های من گریه می کند. من هنرمند و بازیگر هستم و به جز صدا از عناصر و فاکتورهای زیاد دیگری نیز برای بیان احساسات خویش بهره می گیرم. مخاطب ایرانی صدای خود من را نمی شنود، اما در هر حال او چهر? من را می بیند و من امیدوارم که او آنچه را که من تلاش کردم بیان کنم از چهره ام بخوبی درک کند. گاهی سکوت بسیار با معناتر از واژه ها و کلمات است. گاهی با یک نگاه می شود کسی را نابود کرد، و گاهی نیز یک لبخند می تواند زندگی ببخشد.


دستمزدی که برای حضور در استرداد گرفتید چقدر بوده؟ این مبلغی که دریافت کردید چقدر با دستمزد عادی بازیگران روسی برابر است؟

متأسفانه من در مورد میزان دستمزدم نمی توانم چیزی بگویم، چرا که طبق یکی از بندهای قرارداد بیان و اعلام میزان دستمزد کاملاً ممنوع است. اما می توانم بگویم که دستمزدی که من در ایران دریافت می کردم با دستمزد بازیگران عادی در روسیه تقریباً برابری می کرد. در حال حاضر در آمد من از بازیگر عادی بیشتر است.

استرداد تجربه ای بود که بتوانید بعدها از آن به عنوان یکی از آثار موفق کارنامه کاری خودتان نام ببرید؟

بی تردید فیلم «استرداد» را می توان بعنوان یکی از موفق ترین تجربه های من در کارنام? سینمایی ام قلمداد کرد. کار کردن در کنار برجسته ترین و بزرگترین هنرمندان و بازیگران سینمای ایران برای من تجربه ای بسیار با ارزش بوده است. و من از کارگردان و تهیه کنند? این اثر بسیار سپاسگزار هستم که به من اعتماد کرده و نقش اول و اصلی این فیلم فوق العاده عالی را به بنده دادند. آنها به بنده این افتخار را دادند که در کنار بزرگترین و برجسته ترین متخصصین عرص? سینمایی کشور ایران کار و فعالیت کنم.

آیا بین فیلمسازان ایرانی و فیلم سازان روسی شباهت هایی هم وجود دارد؟

بله وجود دارد. شباهت هایی از قبیل: عشق ورزیدن به حرفه و کار خود؛ وفاداری به هنر؛ گرایش و تمایل درونی به انجام کار در سطح عالی و بالا؛ این موارد هم در سینماگران روسیه مشهود هست و هم در سینماگران ایران. عشق به هنر مرز نمی شناسد و این عشق می تواند انسانهای تمام دنیا را به همدیگر پیوند بزند و آنها را متحد کند. در هنر فرقی نمی کند که به چه زبانی سخن می گویی. هنر زبان عشق و زیبایی است.

برخورد عوامل پشت صحنه از جمله بازیگران و کارگردان با شما به عنوان یک بازیگر غیر هم زبان چگونه بود؟ آیا بازیگرانی مثل حمید فرخ نژاد در سکانس های مختلف به شما کمک می کردند؟

فیلمبرداری فیلم «استرداد» کار بسیار سختی بود. برای من بیشترین سختی و مشکل ندانستن زبان فارسی بود. در ابتدا برای من خیلی سخت بود، چرا که همه به زبان فارسی حرف می زدند و من اصلاً نمی فهمیدم. سکانس هایی که من باید با بازیگران و همکاران ایرانی ام بازی می کردم برایم بسیار دشوار بود. من متن دیالوگ های خود را باید به زبان روسی می گفتم و بازیگران ایرانی جوابم را به زبان فارسی می دادند. ما نقش های احساسی و عاطفی را در حالی بازی می کردیم که به هم با احساسات به چشمان همدیگر نگاه می کردیم در حالی که حرف های همدیگر را اصلاً متوجه نمی شدیم. گاهی دیالوگ ها را اشتباهی می گفتیم، پس و پیش می کردیم، و به این ترتیب گاهی صحنه های خنده داری به هنگام فیلمبرداری پیش می آمد. گاهی نیز به خاطر مسئل? ندانستن زبان فارسی از ایفای نقشم در برخی از بخش های فیلم رضایت کامل نداشتم. گاهی سر صحنه بسیار ناراحت می شدم و حتی گریه می کردم. اما کم کم به لطف مترجم دوست داشتنی ام (که دوست بسیار خوب و صمیمی ام هم شد) خانم پروانه پولکی من بعضی از جملات را به زبان فارسی حفظ کردم. حتی کم کم حرف زدن به زبان فارسی را یاد گرفتم و دیگر این زبان را بیشتر می فهمیدم. عوامل پشت صحن? فیلم و بازیگران ایرانی نیز برای اینکه من را بیشتر خوشحال کنند جملات روسی را نیز یاد می گرفتند و از این طریق با من ارتباط برقرار می کردند. سر انجام به مرور زمان و به کمک بازیگردان عزیز خانم سیما تیرانداز، و بازیگر همکارم در این فیلم ما یاد گرفتیم که حتی بدون کلمات و جملات همدیگر را خوب بفهمیم و حس کنیم. آقای غفاری نیز همواره نسبت به بنده لطف داشتند، مهربان بودند، هیچ وقت صدایشان را بلند نکرده اند. همیشه صبور و با حوصله کار می کردند. و به من به اندازه ای که نیاز داشتم وقت و زمان در اختیارم قرار می دادند که خوب با صحنه و نقش خودم آشنا شوم. آقای حمید فرخ نژاد هم از دوستان صمیمی من هستند. من برای ایشان احترام خاصی قائل هستم. او همکار بسیار خوبی برای من بود. زمانی که من نگران بودم، یا در بخشی از فیلم از از اجرایم ناراضی بودم، ایشان همواره با من شوخی می کردند و من را می خنداندند، من هم می خندیدم و از آن ناراحتی، اثری در من نمی ماند. در سکانس هایی که با هم نقش داشتیم، ایشان همیشه به من کمک می کردند و من را راهنمایی می کردند. تمام عوامل پشت صحنه فیلم نیز همیشه به بنده لطف داشتند که من صمیمانه از همه ایشان تشکر و قدردانی می کنم. مردم ایران بسیار خوب، مهربان، مهمان نواز و خونگرم هستند. من از کشورتان بسیار خوشم آمده است. برای ایرانی ها، مهمان بسیار مقدس است. در ایران احترام خاصی برای مهمان قائل هستند. به من طوری احترام می گذاشتند که من احساس می کردم شاهزاده هستم. همه توجه و احترام خاصی به بنده داشتند. این احترام برای من بسیار با ارزش است و مرا تحت تأثیر خود قرار داد. من از مردم ایران به خاطر مهمان نوازی و احترام گرمشان نسبت به بنده بسیار سپاسگزار هستم. انسانیت، محبت، عاطفه و عشق برای من از مهمترین ارزش ها در جهان معاصر بشمار می رود. این ارزش ها را نمی توان با هیچ پولی خرید. آنها یا در ذات و تربیت انسان وجود دارند یا خیر. در ایران هم که من افتخار داشتم به مدت طولانی فعالیت و زندگی کنم، من این ارزش ها را به وفور و بخوبی مشاهده کردم. از شما ایرانی ها به خاطر انسانیت تان متشکرم.

جالب ترین خاطره ای که از حضور در استرداد داشتید چه بود؟

به یاد ماندنی ترین خاطره برای من روز تولد بود که مصادف شد با روزهایی که من در ایران بودم. من را به شدت سورپرایز کرده بودند. من به کسی نگفته بودم که 9 ماه مه روز تولدم هست! روز 9 مه روز استراحتم بود! بعد از ظهر آن روز تهیه کننده محترم فیلم آقای محسن علی اکبری به بنده زنگ زده بودند و گفتند که با من کار بسیار مهم و جدی دارند و اینکه من باید هر چه زودتر خودم را به محل فیلمبرداری برسانم! من خیلی نگران شده بودم. به این فکر می کردم که چه شده؟ علت اینکه باید فوری خود را می رساندم چه بود؟ زود خودم را رساندم! دیدم همه چیز آرام است و همه طبق روال عادی مشغول کار هستند. سکانس ها یکی پس از دیگری فیلمبرداری می شوند. منتظر ماندم. ناگهان موسیقی شاد شروع به پخش شدن کرد، لامپ ها خاموش شد و همه شروع به خواندن کردند و به محل فیلمبرداری کیک بزرگ با شمع ها که روی آن نوشته شده بود: «آلیسا تولدت مبارک» آوردند. همه به من تبریک می گفتند. خیلی لذت بخش بود. من غافل گیر شده بودم. برای من کاملاً غیر منتظره بود. چون من در ایران به کسی نگفته بودم که روز تولدم چه روزی است. اما مردم ایران بسیار با دقت و فهمیده هستند. و من مردم ایران را به خاطر فهمیده بودنشان بسیار دوست می دارم. زمانی که فیلمبرداری نقش من در فیلم «استرداد» داشت تمام می شد، من خیلی نگران و پریشان بودم. از یک لحاظ بسیار خوشحال بودم چون که پس از 6 ماه دوری داشتم به میهنم باز می گشتم. از طرف دیگر جدایی و رفتن از پیش دوستان زیادی که اینجا پیدا کرده بودم برایم بسیار ناراحت کننده بود. یادم می آید که در آخرین روز فیلمبرداری نقش من، زمانی که آخرین سکانس فیلمبرداری شد (جالب است بگویم که اولین حضور غزال در این فیلم در آخرین سکانس، فیلمبرداری شد) و کارگردان گفت: «تمام! فیلمبرداری شد!»، من به اطرافم و همه همکارانم نگاه کردم. در تمام طول کار این اشخاص برای من بسیار عزیز شده بودند. همه من را تشویق می کردند و من هم از شدت احساسات شروع به گریه کردم. اشک ها از گونه هایم سرازیر می شدند و من احساس دلتنگی می کردم نسبت به همه دوستانم که در طول این مدت به من کمک و حمایتم کرده بودند. من هیچوقت آن روزهای به یاد ماندنی در ایران را در فیلمبرداری فیلم «استرداد» فراموش نمی کنم.


بعد از استرداد تا به حال پیشنهاد دیگری از سینمای ایران داشته اید و آیا باز هم دوست دارید در فیلم های ایرانی بازی کنید؟

پس از آنکه من به روسیه بازگشتم در چند پروژه سینمایی فعالیت کردم. در طول آن سال در چهار فیلم سینمایی حضور پیدا کردم. دو فیلم سینمایی در روسیه، یک فیلم سینمایی در بلاروس و یکی هم در اوکراین. در هر کدام از این کارها به من نقش اول و اصلی پیشنهاد شده بود، به این جهت من زمانی برای فعالیت در فیلم های دیگر را اصلاً نداشتم. از سینمای ایران هم پس از «استرداد» هنوز پیشنهادی به من داده نشده است.

سینمای ایران را دنبال می کنید؟ اگر جواب مثبت است بهترین فیلمی که از سینمای ایران دیده اید چه بوده و به نظر شما بهترین کارگردان ایران کیست؟

به نظر من سینمای ایران از بسیاری کشورها جلوتر و پیشرفته تر است. سال گذشته فیلم «جدایی نادر از سیمین» موفق به کسب اسکار با عنوان بهترین فیلم خارجی شد. این امر باعث شد که توجه همگان در دنیا بیش از پیش به سمت سینمای ایران معطوف گردد. در ایران توجه زیادی به سینما می شود. فیلم ها و سریال های متعددی سالانه در کشور ساخته می شود، این آثار در بهترین و معتبر ترین جشنواره های بین المللی شرکت می کنند و موفق به کسب جوایز و نشان های متعددی می شوند. در ایران در مورد سینما مجلات و کتاب های زیادی چاپ و منتشر می شود. در همه رسانه های گروهی سینما به عنوان یکی از محوری ترین موضوعات بحث های کارشناسی مورد بررسی قرار می گیرد. من بعضی از فیلم های ایرانی را نگاه کردم، اما بهترین و دوستداشتنی ترین فیلم برای من همان «استرداد» است و بهترین هم خواهد ماند، چرا که من بخشی از دل و احساسات درونی خود را برای اجرای نقش در این فیلم گذاشتم. به نظر من فیلم «استرداد» در سطح بسیار خوبی ساخته شده است. اینکه فیلم ما در ماه ژانویه سال 2013 در جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت جوایز متعدد شد و به عنوان بهترین فیلم سال برگزیده شد، خود گواه بر این مطلب است. خبر برگزیده شدن فیلم برای من خوشبختی واقعی بود و من برای همکاران ایرانی خود بسیار خوشحال شدم.

زهره عبداللهخانی، دختر یخی ایران زمین ..........


برای رسیدن به قله باید از صخره‌های بسیاری عبور کنی و لذت ایستادن بر قله، انگیزه‌ای است که دخترجوان ایرانی را به صعود از صخره‌های سنگی و یخی واداشت. امروز او یکی از معدود نمایندگان ورزش بانوان ایران در بازی‌های المپیک زمستانی 2014 سوشی روسیه است.

روزنامه ایران: مشکلات مانند صخره‌ای بر سر راه قرار می‌گیرند و کسی در این میان برنده است که با صعود از این صخره خود را به خدا نزدیکتر احساس کند. برای رسیدن به موفقیت باید مشقت‌های فراوانی را تحمل کرد و اگر هدف بزرگی در سر داشته باشی برای رسیدن به آن، همه صخره‌هایی را که در مسیر زندگی ات قرار می‌گیرند پشت‌سر خواهی گذاشت. برای رسیدن به قله باید از صخره‌های بسیاری عبور کنی و لذت ایستادن بر قله، انگیزه‌ای است که دخترجوان ایرانی را به صعود از صخره‌های سنگی و یخی واداشت. امروز او یکی از معدود نمایندگان ورزش بانوان ایران در بازی‌های المپیک زمستانی 2014 سوشی روسیه است. او که بی‌صدا و خاموش پیش می‌رود، با نتایج قابل قبول خود در رقابت‌های قهرمانی یخ نوردی جهان در سال 2013 کره جنوبی و همچنین جام جهانی یخ نوردی سال 2013 روسیه، جواز حضور در بازی‌های المپیک زمستانی را کسب نمود. این نخستین بار است که یک یخ‌نورد به رقابت‌های المپیک راه یافته است و در این دوره از رقابت‌ها به صورت نمایشی حضور خواهد داشت تا ایران جایگاه خود را به عنوان یک رشته جذاب در المپیک تثبیت کند.

زهره عبدالله‌خانی دختر28 ساله البرزی، دانش‌آموخته رشته هوانوردی و دانشجوی نمونه کشوری گروه صنعت، سال 1389با پشتکار زیاد و غلبه بر همه سختی‌ها، برای حضور در رقابت‌های جهانی و کسب سهمیه، توانست نام خود را درجمع مسافران بازی‌های المپیک زمستانی قرار دهد. او در تمرینات با جسارت و امید تلاش می‌کند و خستگی به خود راه نمی‌دهد. با هر اشتباه به دنبال جبران آن است و هر زمانی که حرکتی درست انجام می‌دهد سعی دارد آمادگی‌اش را برای انجام حرکت‌ها حفظ کند.


زمانی که ساعت‌ها یخ نوردی می‌کند امید و انگیزه در چهره‌اش موج می‌زند و نشان می‌دهد به دنبال هدف بزرگی است؛ اهدافی که برای رسیدن به آن‌ها سال‌هاست مبارزه می‌کند. می‌گوید از یخ انرژی زیادی می‌گیرد و غلبه بر دیوار یخی و شکست دادن مشکلات هر بار بیشتر از گذشته برای او لذت بخش است. در گفت‌و‌گو با او از روزهایی که وارد ورزش صخره‌نوردی شد و مشکلات و لحظه‌های بیم و امید و حضور در بازی‌های المپیک زمستانی سخن گفتیم.

تنفس در هوای کوهستان

فرزند اول خانواده هستم. پدر و مادرم هردو کوهنورد هستند و در کودکی همیشه مرا همراه خودشان به کوهستان می‌بردند. نفس کشیدن در هوای کوهستان باعث شد تا کوه و صخره‌ها بخشی از زندگی‌ام شود. وقتی به قله صعود می‌کردیم و از آنجا به پایین نگاه می‌کردم غرور خاصی به من دست می‌داد. عاشق ارتفاع و اوج گرفتن بودم. احساس می‌کردم در آن بالا به آسمان نزدیکترم. در قله احساس می‌کردم همه دنیا زیر پای من است.

عبدالله خانی ادامه می‌دهد: از سال 82 همراه یکی از دوستانم عضو باشگاه سنگنوردی شدیم. گرچه دوستم از ادامه راه بازماند ولی من با علاقه زیادی که داشتم ادامه دادم. نبرد با صخره‌های سنگی هدفی بود که همیشه به آن فکر می‌کردم. این ورزش از جمله ورزش‌هایی است که در آن تمامی عضلات بدن درگیر است و علاوه برآمادگی بدنی بالا، باید از آمادگی ذهنی مطلوب نیز برخوردار بود. صعود برای من همواره احساس خوشایندی به همراه دارد.

سال 84 وقتی از دیواره سقوط کردم

10 ماه آسیب دیدگی زانوی راست داشتم و پزشک معالجم می‌گفت تا 2 سال نمی‌توانم صخره نوردی کنم، اما من مصمم‌تر از گذشته بودم با دیدن صخره و دیواره سنگی به چیزی جز این‌که دوباره از دیواره صخره‌ای صعود کنم فکر نمی‌کردم. بعد از 10ماه وقتی کمی بهتر شدم با انگیزه بیشتری سراغ صخره نوردی رفتم. هر اندازه ادامه مسیر سخت‌تر می‌شد مشتاق‌تر می‌شدم، از کودکی یاد گرفته بودم هیچ وقت تسلیم مشکلات نشوم. کسب مقام سومی در رقابت‌های دانشجویان کشور در اراک نخستین موفقیتی بود که پس از آسیب دیدگی به دست آوردم.

اتفاق سرنوشت‌ساز

مسیر زندگی ورزشی زهره عبدالله خانی بهار سال 89 تغییر کرد او گام در راهی گذاشت که امروز بر قله آن ایستاده است. این بار تصمیم گرفته بود از صخره‌های یخی صعود کند. بهار آن سال در یک دوره کارآموزی پیشرفته یخ نوردی در منطقه حسندر فشم شرکت کردم.همان دوره احساسی در من ایجاد شد. این حس که یخ نوردی برایم لذت بخش‌تر است. این کلاس آیتم‌های مختلفی داشت اما من هربار پس از صعود از مربی می‌خواستم تا دوباره صعود کنم. برای نخستین بار تبر دست گرفتم و صعود پس از ضربه زدن با تبر و کرامپون (کفش یخ) روی یخ حس بی‌نظیری به من ‌داد. پس از این اتفاق تمرکزم را روی یخ نوردی معطوف کردم و سنگ نوردی حالتی تمرینی و تفریحی برایم پیدا کرد.


بهمن ماه همان سال در مسابقات قهرمانی یخ نوردی کشور شرکت کردم؛ در واقع نخستین مسابقه یخ نوردی‌ام بود. این مسابقات توسط فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی در مدرسه یخ نوردی میگون برگزار شد و من عنوان نایب قهرمانی کشور را در نخستین تجربه‌ام، به دست آوردم.

مسابقات یخ نوردی

رقابت‌های یخ نوردی در دو بخش برگزار می‌شود. نوع اول آن «سختی مسیر یا lead» است. در این نوع مسابقه مسیری که طراحی شده را باید صعود کنی و هر چه بتوانیم بالاتر برویم امتیاز بیشتری کسب می‌کنیم.نوع دیگر این رقابت‌ها بخش «سرعت» است که باید در کمترین زمان مسیری که در نظر گرفته شده را صعود کنیم. در ایران تنها سه ماه زمستان فضای تمرینی برای یخ نوردی در مدرسه یخ نوردی میگون وجود دارد سعی می‌کنیم از این زمان به بهترین شکل استفاده کنیم. در سایر فصول که یخ وجود ندارد روی صخره‌های سنگی تمرین با ابزار یخ نوردی روی سنگ یا دیواره‌های مصنوعی را انجام می‌دهم. اگر امکان یخ نوردی نباشد، شبیه‌سازی انجام می‌شود. این شبیه‌سازی به شکل درای تولینگ و با استفاده از ابزار یخ‌نوردی روی گیره‌های مصنوعی یا سنگ‌های طبیعی انجام می‌شود که از نظر بدنی و فنی آماده بمانم. سال گذشته نخستین دوره مسابقات درای تولینگ در طبیعت تحت قوانین جهانی در مدرسه یخ نوردی میگون برگزار شد که نایب قهرمان شدم.

حضور در عرصه جهانی

حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا نخستین گامی بود که بانوی یخ نورد ایران باید در آن قدم می‌گذاشت. رقابت‌های جهانی کره جنوبی فرصتی بود که نباید از دست می‌داد. رقابت‌های جهانی یخ نوردی 2013، که با حضور 96 یخ نورد از 22 کشور جهان 12 و 13 ژانویه در شهر چونگ سونگ کره جنوبی برگزار شد سطح بسیار خوبی داشت. در این رقابت‌ها تیم یخ نوردان زن ایتالیا، روسیه و کره جنوبی اول تا سوم شدند و تیم چهار نفره ما نیز در این رقابت‌ها 56 امتیاز کسب کرد و دهم شد. ما در این رقابت‌ها بالاتر از تیم‌های قدرتمندی چون امریکا، آلمان، چین، هلند، استرالیا و ایرلند قرار گرفتیم که به نظرم نتیجه خوبی بود. خود من نیز در این رقابت‌ها در بخش سرعت در رتبه 21 و در سختی مسیر در رتبه31 جهان ایستادم. برای نخستین تجربه‌ای که داشتم شرایط خوب بود. یخ‌نوردان روسیه به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی و امکاناتی چون دیواره یخی جزو بهترین‌های این ورزش هستند. کره جنوبی نیز دیواره مصنوعی یخی برای ورزشکاران این رشته ایجاد کرده است و آن‌ها به راحتی تمرین می‌کنند اما ما در کشورمان فقط سه ماه از سال می‌توانیم روی دیواره یخی تمرین کنیم. بعد از این رقابت‌ها برای این‌که بتوانم رنکینگ جهانی خود را بهبود ببخشم در رقابت‌های جام جهانی یخ نوردی روسیه که اسفندماه سال گذشته (8 تا 10 مارس 2013 ) در شهر کی روف روسیه برگزار شد شرکت کردم و در بخش سرعت در رده 17 و در بخش سختی مسیر در جایگاه 21 جهان قرار گرفتم.


جالب این‌که در رقابت‌های سرعت از 16 نفری که جلو‌تر از من قرار گرفتند 12 نفر از کشور روسیه میزبان مسابقات بودند. تیم دونفره ایران متشکل از من و مسعود زینالی به سرپرستی عصمت گنجعلی‌پور در این رقابت جهانی حاضر شدیم و در رده تیمی در جایگاه «ششم جهان» و بالاتر از تیم‌های پرسابقه‌ای چون کانادا، سوئیس، آلمان، اسلوانی و امریکا ایستادیم. با توجه به این‌که در رنکینگ جهانی بین 30 نفر اول جهان بودم برای نخستین بار جواز حضور بازی‌های المپیک زمستانی که فوریه 2014 در شهر سوشی روسیه برگزار خواهد شد به دست آوردم. علی‌رغم عدم پوشش خبری مناسب از حضور ما در مسابقات جهانی در شبکه‌های داخلی ایران، صعود ما از شبکه‌های مختلف خارجی چند بار پخش شد.

برای آرزو باید جنگید

آرزوی بانوی یخ نورد ایران که حضور در بازی‌های المپیک زمستانی 2018 است، می‌گوید: یاد گرفته‌ام برای رسیدن به آرزوهایم بجنگم، اگر با هزینه شخصی در رقابت‌های جهانی کره جنوبی وحمایت مالی دانشگاه جامع علمی کاربردی در جام جهانی یخ نوردی روسیه شرکت نمی‌کردم برای همیشه حسرت حضور در بازی‌های المپیک در دلم می‌ماند. معتقدم زنان ما می‌توانند در بسیاری از عرصه‌های ورزشی موفق باشند. هر وقت یکی از زنان کشورمان موفق به کسب مدال می‌شود از خوشحالی در پوست نمی‌گنجم. وقتی زهرا نعمتی بانوی کشورمان در رقابت‌های تیر و کمان پارالمپیک لندن با قدرت تمام کمان را کشیده و تیر را رها کرد و موفق به کسب مدال طلا شد، از خوشحالی اشک ریختم.

در حسرت روابط قبل و اوایل ازدواج ........

مجله سیب سبز: کافی است یک بار به مطب روانپزشکان متخصص در زمینه روابط زناشویی مراجعه کنید تا با تعداد زیادی زوج‌های جوان روبه‌رو شوید که همه با نگاهی نگران منتظر وقت مشاوره‌شان هستند. خانمی می‌گوید: «فقط یک سال از ازدواج‌مان می‌گذرد. اوایل همه‌چیز عالی بود اما الان انگار فقط هم‌خانه شده‌ایم!» و مردی دیگر می‌گوید: «از وقتی فرزندم متولد شده دیگر روی خوشی از همسرم ندیده‌ام! انگار فراموش کرده من شوهرش هستم! دیگر از ارتباط با هم لذتی نمی‌بریم.».

وقتی عشق کنار می‌رود و مشکلات پیدا می‌شوند

روابط زناشویی یکی از ارکان مهم زندگی زناشویی است که هم تاثیرپذیر از عوامل مختلف است و هم می‌تواند ابعاد مختلف زندگی زناشویی را تحت‌تاثیر قرار دهد. مسلم است که در ابتدای ازدواج زوجین خیلی تحت تاثیر احساسات و عشق هستند. در واقع در دوران عاشقی به سر می‌برند. بالطبع این مسئله روی روابط زناشویی هم تاثیرگذار است پس بدیهی است که اوایل ازدواج روابط زناشویی هم از لحاظ شدت و هم تواتر بیشتر باشد اما به مرور زمان که جنبه احساسی کم می‌شود و جنبه عقلانی و منطقی بیشتر نمود پیدا می‌کند و از طرفی هم بعد مشکلات زندگی شروع می‌شود، ممکن است این روابط کمتر شود. اوایل زندگی مشکلات زیادی وجود ندارد یا آنقدر احساسات غلبه می‌کند که آن مشکلات نادیده گرفته می‌شود. اما هرچه می‌گذرد جنبه احساسی کم می‌شود و اختلافات بین زن و مرد و مشکلات اقتصادی و اجتماعی نمود بیشتری پیدا می‌کند. وقتی هم که بچه‌دار می‌شوند به هر حال وقت خیلی زیادی صرف بچه می‌شود و زن و مرد شاید دیگر وقت نکنند به هم برسند بنابراین همه اینها روابط زناشویی و جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و طبیعی است که شدت روابط مثل اوایل ازدواج نباشد.


کارهای 2 نفره اول ازدواج را تکرار کنید!

طبیعی است که با افزایش طول زندگی زناشویی احساسات اوایل ازدواج کم شود و به دنبال آن میل جنسی طرفین هم کاهش پیدا کند. این مسئله اگرچه می‌تواند تا حدودی طبیعی باشد اما قطعی و صددرصد نیست و در همه اتفاق نمی‌افتد. به هر حال برای تمام مشکلات راهکار وجود دارد و زوجین باید سعی کنند شرایط را به همان حال و هوای اوایل ازدواج برگردانند و اوقات بیشتری را 2 نفره با هم بگذرانند. متاسفانه در فرهنگ ما وقتی بچه به دنیا می‌آید، انگار حائلی می‌شود بین زن و شوهر. زوجین نباید بچه را مقابل خودشان قرار دهند. آنها همیشه با هم هستند و بچه در کنارشان است نه اینکه بین آنها قرار بگیرد. در فرهنگ ما بعد از آمدن بچه انگار زن و شوهر از حالت همسری درمی‌آیند و فقط مادر و پدر محسوب می‌شوند. در این مواقع، توصیه می‌شود که فکر کنیم اوایل ازدواج است. برای مثال سالگرد ازدواج‌شان را با هم و بدون حضور بچه‌ها جشن بگیرند و برای هم هدیه بخرند یا با هم مسافرت 2نفره بروند. خیلی اوقات بعد از آمدن بچه دیگر زوجین برای هم هدیه نمی‌گیرند و فقط برای بچه کادو می‌خرند، درحالی که این یک اشتباه است.

شاید افسرده شده باشید!

یکی از علل عمده کاهش میل جنسی بعد از ازدواج، اختلافات در زندگی زناشویی است. وقتی زوج از هم دلخور باشند میلی هم به روابط زناشویی نخواهند داشت. دومین علت سردی در رابطه جنسی بروز بیماری‌های روانپزشکی مثل افسردگی است. از آنجایی که بعد ازدواج مشکلات نمود بیشتری پیدا می‌کند، احتمال این بیماری‌ها در افراد بیشتر می‌شود. برای مثال یکی از علائم اصلی افسردگی کاهش میل جنسی است. اگر زن یا شوهر دیدند طرف مقابل‌شان دچار کاهش میل جنسی شده است این را به حساب اینکه چند سال از ازدواج گذشته و طبیعی است، نگذارند. باید به تغییرات خلقی طرف مقابل‌شان اهمیت دهند و ببینند آیا دلتنگی وجود دارد یا عصبانیتی رخ داده یا فرد دچار بی‌خوابی و بی‌اشتهایی هم شده است یا نه و... .اگر افسردگی وجود داشته باشد به راحتی می‌توان با درمان آن، تمایلات جنسی را دوباره مثل قبل افزایش داد.

مواردی که درمان‌پذیر هستند

با افزایش سن عملکرد جنسی کاهش پیدا می‌کند اما این مسئله به سطح فعالیت و تمایل جنسی قبلی فرد بستگی دارد و برای هر فرد متفاوت است. مسلم است کسی که از ابتدای جوانی عملکرد و تمایل جنسی پایینی داشته وقتی هم که سنش بالا می‌رود قطعا دیگر میل جنسی برایش نخواهد ماند اما باز هم این مسئله قطعی نیست. گاهی‌ اوقات برعکس هم اتفاق می‌افتد. برای مثال دیده شده بعضی خانم‌ها که در اوایل زندگی خیلی سردمزاج هستند و میل جنسی پایینی دارند وقتی به سنین میانسالی می‌رسند، اتفاقا میل جنسی‌شان بالا می‌رود! بنابراین موضوع خیلی قطعیت ندارد. یک دلیل کاهش میل جنسی با افزایش سن، فرسوده شدن اندام‌های بدن و کاهش انرژی است. این موضوع روی دستگاه‌های تناسلی و غدد جنسی هم تاثیر می‌گذارد.  بیشتر افراد وقتی وارد سنین میانسالی و کهنسالی می‌شوند، دچار مشکلات سلامت از جمله فشار خون، دیابت، بیماری‌های عصبی و... می‌شوند که این موضوع در آقایان بیشتر است و روی روابط زناشویی‌شان تاثیرگذار است. برای مثال آقایی که دیابت دارد شاید دیگر در سنین بالا عملکرد جنسی خوبی نداشته باشد. نکته مهم دیگر اینکه متاسفانه در فرهنگ ما و خیلی کشورهای دیگر این باور وجود دارد که تمایلات جنسی مخصوص جوان‌هاست، یعنی اگر فرد به سنین کهنسالی برسد و حرف از مسائل جنسی بزند انگار که گناهی مرتکب شده است. شاید طرف خودش تمایل به برقراری رابطه داشته باشد اما در عین حال یک مشکل جسمی دارد و رویش نمی‌شود به پزشک مراجعه کند، درحالی که این موارد درمان‌پذیر هستند.

مشکل را مستقیم بگویید!

با افزایش طول زندگی زناشویی قطعا سن طرفین هم بالا می‌رود. سن بالا خود می‌تواند مستعد خیلی بیماری‌های جسمی باشد؛ از جمله دیابت و فشار خون. همه اینها می‌توانند روابط زناشویی را تحت تاثیر قرار دهند خصوصا در مردها. در این موارد بهترین راهکار این است که اگر فرد از روابط زناشویی طرف مقابلش رضایت ندارد آن را مستقیما با او در میان بگذارد. گاهی بین زوجین باوجود اینکه با هم زن و شوهر هستند، هنوز حیا وجود دارد و فکر می‌کنند نباید این مسائل را به هم بگویند. برای مثال گاهی شوهر عملکرد خوبی ندارد و خانم فکر می‌کند اگر موضوع را به او بگوید باعث ناراحتی یا پایین آمدن اعتماد به نفس او می‌شود بنابراین این موضوع را نمی‌گوید و به مرور زمان خودش هم دچار مشکلات جنسی می‌شود. صحبت و پیداکردن راهکار در این موارد بسیار اهمیت دارد.


لازم نیست حتما تمام و کمال کار کنید!


مسئله دیگر نوع رابطه زناشویی است. متاسفانه وقتی صحبت از رابطه جنسی می‌کنیم همه در ذهن‌شان یک رابطه کامل جنسی را تصور می‌کنند و فکر می‌کنند اگر فلان مسئله اتفاق افتاد که هیچ، اگر نه پس طرف دیگر عملکرد جنسی ندارد. این طرز تفکر باعث می‌شود فرد یا طرف مقابلش خود را ناتوان فرض کرده و احساس خشم و حقارت کند. برای مثال کسی که یک بیماری جسمی دارد وقتی این اتفاق می‌افتد، فکر می‌کند کفایت لازم برای خانمش را ندارد در صورتی که منظور ما از داشتن روابط زناشویی فقط یک رابطه جنسی کامل نیست. گاهی حتی می‌توان با بروز احساسات و گفتن یک کلام عاشقانه و محبت‌آمیز به اندازه یک رابطه جنسی کامل لذت برد یعنی حتی بوسیدن، در آغوش گرفتن و گفتن کلام عاشقانه برای‌شان در حد یک عملکرد کامل جنسی لذت‌بخش خواهد بود.

به کدام متخصص مراجعه کنیم؟

مسئله عملکرد جنسی مربوط به حیطه روانپزشکی می‌شود. منتها گاهی روانپزشک بررسی می‌کند یا خود فرد متوجه می‌شود که مشکل جسمی برای مثال دیابت و فشارخون دارد. آقایان در این مواقع می‌توانند به یک متخصص اورولوژیست یا کلیه و مجاری ادراری و خانم‌ها به یک متخصص زنان مراجعه کنند. در غیر این صورت هر روانپزشکی می‌تواند کمک‌کننده باشد. در کشور ما سکسولوژیست یعنی کسی که واقعا مدرک سکسولوژی داشته باشد، وجود ندارد. بعضی روانپزشکان در رابطه با مسائل جنسی تحقیقات و مطالعات بیشتری انجام داده‌اند. با این حال هر روانپزشکی می‌تواند به افراد کمک کند. در ایران برخی مراکز دانشگاهی مثل کلینیک سکس روزبه و بیمارستان امام‌خمینی مربوط به دانشگاه علوم‌پزشکی تهران و کلینیک سکس موسسه روانپزشکی تهران مربوط به دانشگاه ایران به صورت آکادمیک به درمان اختلالات جنسی می‌پردازند.


رازهای مدیریتی از زبان مدیران برتر آمریکا ......


برترین ها: این مطلب نتیجه تحقیق وب‌سایت فوربس از میان شرکت های تجاری کوچک آمریکایی در سال 2013 میلادی است. مدیران این شرکت ها در مورد رازهای مدیریتی خود مطالبی بیان کرده اند که برای کارآفرینان جوان بسیار مفید خواهد بود.

Don Bailey، مدیر عامل شرکت داروسازی Questcor


رهبری و مدیریت موفق سه قانون دارد: رهبری، پیروی و دخالت نکردن (یا کردن) در اجرای برنامه ها یا انجام کار. کلید موفقیت در هر سه این موضوع ها نیز این است که بدانید کی و چگونه هرکدام را انجام دهید.

رازهای مدیریتی از زبان مدیران برتر آمریکا 

Jim Koch، موسس و مدیر عامل شرکت نوشیدنی های بوستون

هنگامی که جوان و در حال تحصیل بودم، تصمیم گرفتم درس را رها و در کلاس های آموزشی  تفریحات هیجان انگیز، مربی شوم. ابتدا در هر دوره چهار هفته ای من به همه شاگردان خود طناب های آلپاین (نوعی طناب برای کشیدن وسایل با بستن پارچه های ضخیم ) می دادم. در طول دوره، من به آنها طناب های بسیاری داده بودم و آنها هرگاه نیاز داشتند وسیله موردنیاز خود را داشتند. اما اگر طناب های کمی به آنها می دادم و مجبورشان می کردم با دوسوم نیاز واقعی خود کارهایشان را انجام دهند، بدون شک آنها خلاقیت به خرج می دادند تا با همان مقدار کمی را که در اختیار دارند نیازهای خود را برطرف کنند.

Brian Mueller، مدیر عامل موسسه آموزشی گراند کانیون


از جسور و بی پروا بودن هراسی نداشته باشید. همیشه برنامه ریزی های بزرگ داشته باشید و در میانه راه مطمئن شوید همه از این موضوع سود می برند و به نوعی برنده هستند. این باعث می شود تا تعادل برقرار شود.

رازهای مدیریتی از زبان مدیران برتر آمریکا

Michael Fifer، مدیرعامل Ruger

ما همیشه از همفکری گروهی برای تنظیم اهداف و اولویت های خود استفاده می کنیم. همه افراد حق صحبت و اظهارنظر دارند و می توانند ایده هایی که در سر را دارند را اعلام و از آنها نیز دفاع کنند. در شرکت ما از ایده های خوب استقبال و از آنها در راستای پیشرفت پروژه ها استفاده می شود.

Brad Cleveland، مدیرعامل آزمایشگاه پروتو


مدیریت صحیح در گرو داشتن تیمی کارآمد و بسیار خبره است که به خوبی وظایف و اولویت های کاری خود را می دانند و مهارت های لازم را دارند؛ کارمندانی که بتوانید با خیال راحت به آنها اعتماد کنید و کارها را به آنها بسپارید. بنابراین، وظیفه یک مدیر خوب صداقت، اعتماد و ژرف اندیشی است تا اعضای مجموعه نیز به او احترام بگذارند.

رازهای مدیریتی از زبان مدیران برتر آمریکا

Harry Herington، مدیرعامل NIC

من سه فرزند دارم و همیشه به آنها می گویم همیشه دنبال علایق خود باشند نه کسب درآمد. من هرگز روی مسایلی که باعث می شوند تا شب خواب راحتی نداشته باشم سرمایه گذاری نمی کنم، بلکه برعکس، به مسایلی فکر می کنم که صبح ها مرا با نشاط از خواب بیدار کنند. من همیشه به دنبال انجام کارهایی هستم که باعث خوشحالی و موردعلاقه من هستند.

Jason Rhode، مدیرعامل Cirrus


همه تعاملات انسان ها با یکدیگر باعث می شود یا از هم انرژی بگیرند یا باعث کم شدن انرژی هم بشوند. این موضوع در مورد همه انسان ها مصداق دارد اما مدیرها تاثیر بیشتری روی کارمندان خود دارند و همچون اهرم پیشرفت برای اعضای تیم خود عمل می کنند. کارفرما همیشه کوچک ترین فعالیت های کارمند را زیر نظر دارد و به این ترتیب می تواند استعداد یا توان او را بهتر از هر فرد دیگری درک کند و باعث پیشرفت او و کار خود بشود.

Arkadiy Dobkin، مدیرعامل سیستم های EPAM


من اگر از کسی انتظار داشته باشم کیلومترها راه برود، آنها زمانی آن را انجام می دهند که مطمئن باشند من خودم می توانم آن مسافت را با پای پیاده طی کنم. این اعتماد نیز در طول سال ها به وجود می آید و البته باید بدانید خیل آسان نیز از بین می رود.

Bryan Shinn، مدیرعامل Silica Holdings


شما باید بتوانید منطقه ای درست کنید که همه مسایل اضافی را کنار بگذارید و ذهن خود را از فکرهای بی ارزش خالی کنید. سلامت ذهنی و فکری شما فقط برای خود شما خوب نیست بلکه بر کار و تجارتی که انجام می دهید نیز بسیار تاثیر دارد. بسیاری از ایده های خوب من در بیرون از دفتر به ذهنم خطور می کنند و تلاش م برنامه ریزی برای تحقق آنها است.

 

رازهای مدیریتی از زبان مدیران برتر آمریکا


Cheri Beranek، مدیرعامل موسسه Clearfield


همیشه باید میان اهداف طولانی مدت و اهداف فوری تعادل وجود داشته باشد. بیشتر مواقع، برخی از شرکت ها به حدی درگیر مسایل مالی سه ماهه های کاری خود می شوند که مجبورند اهداف کوتاه مدت برای خود تعیین و بر اساس آنها پروژه ها را اجرا کنند و این مانع از برنامه ریزی برای برنامه های طولانی مدت می شود.  

بهروز عبدی، مدیرعامل شرکت InvenSense


با شناخت و درک اهداف کوچک در کنار هم به عنوان یک تصویر کلی و درازمدت، می توان به سادگی ارتباط میان اهداف و اولویت هرکدام از آنها را به خوبی تشخیص داد. برای یک مدیر بسیار مهم است اهداف خود را به خوبی بشناسد و برای تحقق آنها زمان بندی کند. البته باید بدانید اولویت کارها در زمان های مختلف ممکن است تغییر کند.

رازهای مدیریتی از زبان مدیران برتر آمریکا

John Foraker، مدیرعامل شرکت Annie"s

قابل اعتماد، صادق و واقعی باشید. سعی کنید افراد مناسب برای نیازهای کاری خود را بیابید تا تجارت شما تجربه و زیرساخت لازم برای رشد و پیشرفت بیشتر را داشته باشد.

رازهای مدیریتی از زبان مدیران برتر آمریکا

Kevin Thompson، مدیرعامل SolarWinds

مدیران باید بدانند همه اهداف و علاقه مندی همه انسان ها تغییر می کنند. مشکل اینجا است که بیشتر آنها احساس می کنند این تغییر زمانی روی می دهد که جایگاه یا شرکت آنها تغییر کند. اما مدیرانی که به حرف صاحبان شرکت خود گوش می دهند، بهتر می توانند موجب پیشرفت خود و شرکت بشوند.

Rob Lynch، مدیرعامل Lumber Liquidators


هر چه همه اعضای یک شرکت با هم بیشتر همکاری داشته باشند و در یک مسیر مشخص حرکت کنند، آن شرکت فعالیت بسیار بهتری خواهد داشت. باید در مجموعه های کاری این فرهنگ را به وجود آورد که همه با هم در یک ردیف کار می کنند و کسی مدیر دیگری نیست. اگر کسی مرا مدیر یا مسوول صدا کند بسیار ناراحت می شوم. من خودم را عضوی از تیم و اعضای گروه کار می دانم.


جاذبه قلعه های قرون وسطائی اروپا ...


برترین ها: این قلعه ها یا بر اساس عشق و روابط رمانتیک پایه گذاری شده اند یا با نیت های شیطانی و پلید. هر چه که باشند، اکنون جزو جاذبه های گردشگری زیبایی به شمار می روند که سالانه افراد بسیاری را به خود جلب می کنند. همه این قلعه های برجا مانده از قرون وسطا، زمانی محل حکمرانی پادشاهانی بوده اند که فقط نامشان در تاریخ مانده است.


قلعه کَرِج کِنِن – ویلز


سرزمین ویلز در اروپا بیشترین داستان های جنگ و عصیان و یاغی‌گری را در تاریخ اروپا دارد. این سرزمین در هر مایل مربع قلعه هایی در خود دارد. یکی از مشهورترین آنها، Carreg Cennen است که خیلی از میان نرفته است. عمر این قلعه به سال 1462 میلادی باز می گردد. این قلعه در ماه های آوریل تا اکتبر هر روز باز و بازدید آن برای عموم آزاد است.


قلعه Hohenwerfen – اتریش


این قلعه در فراز قله ای در بالای دره Salzachtal قرار دارد و به مدت 900 سال محل زندگی پادشاهان، اسقف های اعظم کاتولیک و زندانی ها بوده است. اکنون این قلعه یکی از جاذبه های گردشگری اتریش است.


قلعه Predjama  - اسلوانی


این قلعه در کنار صخره 122 متری ساخته شده است و برای دوستداران قلعه های قدیمی جاذبه بسیاری دارد. این قلعه انواع سردابه، دخمه، تونل های مخوف و مخفی و تاریخچه پرخونی دارد باعث می شود تا گردشگران بیشتری به دیدن آن ترغیب شوند.


قلعه Guedelon – فرانسه


چه کسی گفته است دوران ساخت قلعه ها به پایان رسیده است. قلعه Guedelon در برگاندی در فرانسه قلعه ای است که در حال حاضر 50 صنعتگر و کارگر در حال ساخت آن به سبک ساختمان های قرن 13 میلادی هستند. جالب است آنها با وسایل و تکنولوژی های آن زمان این بنا را می سازند یعنی جرثقیل و کامیون و .. در ساخت این قلعه نقشی ندارند بلکه اسب و قاطر هستند که وظیفه حمل بار دارند. بازدیدکننده ها می توانند از نیمه ماه مارس تا اوایل نوامبر از این سایت دیدن کنند.


قلعه Neuschwanstein – آلمان


این قلعه از جمله قلعه های دنیا است که افراد بسیاری از سراسر دنیا برای بازدید آن می روند. این قلعه با جاذبه های شبیه دیسنی بسیار مناسب عکاسی است.


قلعه Eilean Donan – اسکاتلند


یکی از نمادین ترین قلعه های اروپا، در اسکاتلند واقع شده است و Eilean Donan نام دارد. این قلعه به سال 1719 میلادی تعلق دارد و اطراف آن طبیعت بسیار زیبایی وجود دارد که از دیدن آنها سیر نمی شوید.


قلعه Hohenzollern – آلمان


این خانه آبا و اجدادی امپراتورهای آلمان یکی از قلعه های تاریخی کشور آلمان است. این قلعه در ارتفاع 2,805 پایی از سطح دریا قرار دارد و قلعه ای است که در میان ابرها ساخته شده است. قلعه کنونی سومین نسخه بازسازی شده است.


قلعه Hunyad – رومانی


قلعه Hunyad برای دوستداران هنر و معماری بسیار ارزشمند است. این قلعه، برج های هزارساله، سقف های چند رنگ و سنگ های بسیار بزرگ دارد. سبک معماری آن گوتیک-رنسانس است. 


قلعه Edinburgh – اسکاتلند


یکی از قلعه های تاریخی زیبای اروپا، Edinburgh است که بر فراز کوه آتشفشان غیرفعال بنا نهاده شده است. در این قلعه خون های بسیاری ریخته شده است و اکنون مردم می توانند محل زندگی پادشاهان خونخوار تاریخ را از نزدیک مشاهده کنند. 


قلعه ورسای – فرانسه


ورسای، بزرگ ترین قلعه دنیا به شمار می رود. حیاط و محوطه این قلعه بسیار وسیع است. مسافرت به فرانسه بدون بازدید از کاخ ورسای درست نیست.


درمان گردن درد و کمردرد با این نسخه ساده ....

مجله سیب سبز: گردن‌درد و کمردرد شکایت خیلی از افراد مخصوصا خانم‌هاست. این مشکل که به تازگی بین افراد با سن پایین هم دیده می‌شود به خاطر کار‌های پشت میز است. انجام حرکات ورزشی این مجموعه به تقویت گردش خون در عضلات کمک می‌کند و کارکرد عضله‌ها را بالا می‌برد. در واقع این حرکات با تقویت عضلات شانه به کاهش تنش عضلانی در گردن و ستون فقرات کمک می‌کند و در دراز مدت از درد گردن یا کمر جلوگیری می‌کند.

برای شروع پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید، شکم را داخل بدهید، پشت‌تان را کاملا صاف نگه‌دارید و دقت کنید که سر و سینه شما در امتداد ستون فقرات‌تان باشد. اگر برای‌تان ممکن است، حرکات را جلوی یک آینه انجام دهید تا از درست ایستادن خود مطمئن باشید.

چرخـش بازو


 

  •  پاها را به اندازه عرض شانه و دست‌ها را در راستای شانه به پهلو باز کنید.
  •  10بار از پشت به جلو به صورت دایره در جهت عقربه‌های ساعت بچرخید.
  •  بعد از 10 بار چرخش در خلاف جهت عقربه‌های ساعت و از جلو به پشت بچرخید.

 


لانــژ

 

  •   پاها را جفت کنید، پشت را صاف نگه دارید، شکم را داخل بدهید و دست‌ها را کنار بدن نگه‌دارید.
  •   یک قدم بزرگ با پای راست جلو بروید و زانوها را به طور همزمان خم کنید به صورتی که زانوی پای راست از پنجه جلو نزند و زانوی پای چپ به زمین نزدیک شود.
  •   دوباره به جای اول برگردید و این حرکت را 10 بار تکرار کنید.
  •   پاها را مجددا جفت کنید و این حرکت را با پای چپ انجام دهید.

 


کشش به بالا

 

  •   پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید، شکم را داخل بدهید، پشت‌تان را کاملا صاف نگه‌دارید و دست‌های‌تان را در امتداد شانه بالا ببرید، به طوری که کف آنها روبه‌روی هم باشد.
  •   دست‌ها را بالا بکشید و همراه با آن بدن‌تان را هم بکشید و روی پنجه پاها بلند شوید.

 


تقویت پشت بازو

 

  •    پاها را به اندازه عرض شانه باز کرده، زانوها را از حالت قفل درآورده و آنها را کمی خم کنید.
  •    بدن را در زاویه 45 درجه به جلو خم کنید.
  •    کف دست‌ها را با دمبل روبه‌روی هم قرار دهید. اگر گردن‌درد دارید از دمبل صرف‌نظر کنید.
  •    برای شروع حرکت دست‌ها را به پشت کمی بالاتر از سطح لگن عقب ببرید و باز به جلو برگردانید.

 


کشش شانه‌ها

 

  •   پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید، شکم را داخل بدهید و پشت‌تان را کاملا صاف نگه‌دارید.
  •   دست راست را از جلوی سینه به سمت چپ بدن ببرید و به آرامی فشار دهید.

 


حرکت چکشی

 

  •   پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید، شکم را داخل بدهید و پشت‌تان را کاملا صاف نگه‌دارید.
  •   زانوی راست خود را با زاویه 90 درجه بالا بیاورید تا جایی که ران‌تان با تنه زاویه 90درجه بسازد.
  •   پا را بالا نگه دارید و آرنج‌ها را کنار گوش بالا ببرید و تا کنار سینه پایین بیاورید (درست مثل چکش زدن).
  •  حرکت را 12 بار انجام دهید. سپس جای پاها را عوض کنید و 12 بار دیگر با پای مخالف حرکت را تکرار کنید.

 


بالا بردن جانبی با پرتاب ثابت

  •  این حرکت را می‌توانید با دمبل سبک هم انجام دهید اما اگر گردن‌درد دارید بهتر است بدون دمبل آن را انجام دهید.
  •  دمبل‌ها را به کف دست به سمت داخل چرخانده و برای شروع حرکت لانژ را دوباره تکرار کنید.
  •  پاها را به صورت T و در یک راستا باز کنید ولی این‌بار هنگام خم کردن زانوها، دست‌ها را از کنار بدن و در راستای شانه بالا ببرید و وقتی دست‌ها بالاست، یک مکث کوتاه کنید.
  •  این حرکت را 12 بار انجام دهید و سپس جای پاها را عوض کرده و حرکت را 12 بار دیگر با پای دیگر انجام دهید.

دستور تهیه 10 جوشانده گیاهی ضد سرماخوردگی ......



مجله تندرستی: رایج ترین نوشیدنی ما چای است اما به گفته متخصصان طب سنتی زیاده روی در مصرف آن توصیه نمی شود، بنابراین بد نیست در کنار آن نوشیدنی های جایگزین مانند انواع جوشانده ها و دم نوش های گیاهی را هم امتحان کنید که هم راحت تهیه می شوند و هم هر نوع سلیقه ای را پوشش می دهند. جوشانده ها از جوشیدن دانه، ریشه یا برگ گیاهان در آب جوش تهیه می شوند. حالا شاید این سوال پیش بیاید که چه تفاوتی بین دم نوش و جوشانده وجود داغرد؟ برای تهیه دم نوش ها باید گیاهان دارویی را در آب جوشیده بریزیم و 15 تا 20 دقیقه روی بخار قرار دهیم؛ مثل دم کردن چای معمولی و بعد از جدا کردن تفاله، نوشیدنی را داخل فنجان سرو کنیم. این در حالی است که برای تهیه انواع جوشانده باید گیاهان دارویی را با آب سرد یا گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه روی حرارت بجوشانیم. البته خواص این دو نوع نوشیدنی با هم متفاوت است و هر یک خاصیت های منحصر به فردی دارند.


دستور تهیه 10 جوشانده گیاهی برای مقابله با بیماری های فصل سرما

دم نوش ضد سرماخوردگی

سرماخوردگی یکی از بیماری های رایج پاییز و زمستان است اما متخصصان طب سنتی می گویند با مصرف دم نوش گشنیز می توانید از بروز سرماخوردگی پیشگیری کنید. حتی نوشیدن این دم نوش علائم سرماخوردگی را هم در مدت کوتاهی از بین می برد و در عرض دو روز حالتان خوب می شود.

روش تهیه: سه قاشق برگ های خشک شده گشنیز را در 2 تا 3 فنجان آب جوش بریزید و به مدت 15 دقیقه دم کنید و هفته ای 3 تا 4 فنجان از آن بنوشید.


درمان سرماخوردگی با دم نوش آویشن

گاهی اوقات پیشگیری کارساز نیست و با حمله غافلگیرانه ویروس سرماخوردگی مواجه می شوید. در چنین شرایطی نوشیدن دم نوش آویشن کمک کننده است چون تاثیر زیادی در تسکین سرفه و تنگی نفس دارد.

روش تهیه: یک قاشق غذاخوری آویشن را در 2.5 فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه دم بکشد و روزی 2 تا 3 بار از آن میل کنید تا سرماخوردگی تان طی 2 تا 3 روز کاملا خوب شود.

جوشانده اسطوخودوس علیه سرماخوردگی

یکی از مهمترین داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی، جوشانده اسطوخودوس، پونه، نعنا و آویشن است که هم خاصیت ضد درد داردو هم باعث تسکین سرفه 9های خشک می شود.

روش تهیه: میزان مساوی از گیاهان گفته شده را در ظرفی مناسب بریزید و دو لیوان آب به آن اضافه کنید و روی حرارت مستقیم بگذارید تا جوش بیاید. مصرف این جوشانده یک ساعت پس از هر وعده غذایی، باعث درمان سرماخوردگی در کوتاه ترین زمان ممکن می شود.

درمانس رفه های خشک با جوشانده دارچین

خشکی هوا در فصل زمستان یکی از مهمترین دلایل بروز سرفه های خشک، به ویژه در افراد مبتلا به حساسیت های فصلی یا بیماران تنفسی است. برای حل این مشکل می توانید از جوشانده دارچین کمک بگیرید.

روش تهیه: چندتکه چوب دارچین را درون قوری فلزی بریزید و حدوددو لیوان آب به آن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. نوشیدن این جوشانده دو تا سه بار در هفته توصیه می شود. البته خانم های باردار باید دور این نوشیدنی گیاهی خط بکشند!

دم نوش زمستانی

افسردگی فصلی نوعی افسردگی است که هر سال در یک زمان معین در فرد بروز می کند. این بیماری معمولا از پاییز و زمستان شروع شده و در بهار یا اوایل تابستان خاتمه می یابد و با علائمی مانند احساس خستگی، خواب آلودگی، کاهش میزان انرژی، استرس و اضطراب، افزایش وزن، تمایل به تنهایی و ... همراه است. البته به گفته متخصان طب سنتی به کمک دم نوش زعفران می توانید به جنگ این نوع افسردگی بروید زیرا زعفران علاوه بر اینکه مفرح و نشاط آور است، خاصیت ضد افسردگی هم دارد.

روش تهیه: یک قاشق مرباخوری زعفران را همراه تکه کوچکی نبات در سه فنجان آب جوش بریزید تا 15 دقیقه دم بکشد و هفته ای یک تا دو فنجان از آن بنوشید اما فراموش نکنید متخصصان طب سنتی مصرف زیاد زعفران را توصیه نمی کنند. همچنین مصرف این دم نوش برای خانم های باردار ممنوع است چون احتمال سقط جنین را افزایش می دهد.

جوشانده ضد خستگی

متخصصان طب سنتی معتقدند پرتقال میوه ای است که کسالت و خستگی های شب های سرد زمستانی را از بین می برد. بنابراین پیشنهاد می شود هفته ای دو تا سه بار در هفته بعد از وعده شام یک فنجان جوشانده پرتقال بنوشید.

روش تهیه: آب دو عدد پرتقال را بگیرید و یک فنجان آب جوش و نصف قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید و 10 دقیقه روی حرارت قرار دهید و به صورت ولرم میل کنید.


جوشانده مخصوص خانم ها

دارچین بوی بدن دهان را از بین می برد، باعث کاهش قند خون می شود و در تسکین دردهای دوران قاعدگی موثر است؛ به ویژه در فصول سرد چرا که سرما شدت دردهای قاعدگی را افزایش می دهد. کافی است در پنج روز نخست عادت ماهانه تان روزانه دو فنجان جوشانده دارچین و زنجبیل بنوشید.

روش تهیه: یک قاشق غذاخوری چوب دارچین خرد شده را با یک بند انگشت زنجبیل نسابیده در دو لیوان آب جوش بریزید و به مدت 30 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا به نقطه جوش برسد. سپس 10 دقیقه این جوشانده را دم کنید و بعد از شیرین کردن با عسل طبیعی بنوشید.

جوشانده لاغری

مدت زیادی تا عید نوروز باقی نمانده و خیلی ها تصمیم می گیرند سال جدید را با تناسب اندام شروع کنند. اگرچه شما هم جزو این افراد هستید و تصمیم به کاهش وزن دارید باید روزانه سه فنجان جوشانده زیره بنوشید چون به گفته حکمای طب سنتی این گیاه چربی اضافه بدن را می سوزاند و چاقی را برطرف می کند و علاوه بر تصفیه خون در تقویت قلب و عروق و درمان مشکلات کلیه هم موثر است.

روش تهیه: یک قاشق غذاخوری زیره سیاه را داخل دو لیوان آب جوش بریزید و روی شعله مستقیم گاز قرار دهید و بعد از جوش آمدن زیر گاز را خاموش کنید تا پنج دقیقه دم بکشد سپسی آن را با یک تکه بسیار کوچک نبات شیرین کنید و هفته ای سه تا چهار فنجان از این جوشانده را 20 دقیقه بعد از غذا بنوشید.

جوشانده ضد دیابت

قره قات میوه ای درختی است که در جنگل های شمال ایرلان می روید و علاوه بر درمان اسهال در کاهش میزان قند خون موثر است و مصرف جوشانده آن چهار بار در هفته به بیماران دیابتی یا افرادی که زمیه ژنتیکی این بیماری را دارند، توصیه می شود.

روش تهیه: یک قاشق غذاخوری قره قات را با دو لیوان آب سرد مخلوط کنید و 20 دقیقه روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید سپس جوشانده را بعد از خنک شدن بنوشید.

جوشانده بادرنجبویه

گیاه «بادرنجبویه» از 2000 سال پیش در یونان استفاده دارویی داشته چون در کاهش استرس، التیام زخم ها، درمان دندان درد، آسیب دیدگی گردن و درمان گوش موثر است. همچنین از این گیاه به عنوان دارویی برای درمان تب، سردرد، فشار خون بالا، کابوس های شبانه، آنفلوآنزا و حاتلت تهوع یاد می شود. البته یکی از مهمترین خواص بادرنجبویه این است که روی خلق و خوی شما تاثیر می گذارد و بی حوصلگی تان را درمان می کند.

روش تهیه: 15 گرم گیاه بادرنجبویه را در یک لیتر آب جوش بریزید و روی شعله مستقیم گاز قرار دهید تا جوش بیاید و بعد از خنک شدن و افزودن کمی عسل یا نبات سه تا چهار فنجان در هفته بنوشید.

نکته طلایی:

فراموش نکنید افراط در مصرف دم نوش ها و جوشانده ها خطرناک است و می تواند عوارض جانبی داشته باشد. برای مثال نوشیدن بیش از حد جوشانده نعنا که برای درمان مشکلات گوارشی و نفخ تجویز می شود. میزان جذب آهن را کاهش می دهد و زمینه بروز کم خونی را فراهم می کند. بنابراین پیش از مصرف دم نوش ها و جوشانده ها با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید.


همه چیز درباره پیتزا، مهمان ایتالیایی .........


مجله تندرستی: همه چیزهایی که می خواهید درباره این مهمان اروپایی که از دهه 40 ایرانی ها را هم گرفتار خودش کرده بدانید. شاید در نگاه اول، ایرانی ها مردمان بدغذایی به نظر برسند؛ چون به سختی با غذاهای ملل دیگر ارتباط برقرار می کنند. دلیل این مدعا هم به همراه بردن چند قوطی کنسرو و چند پسته غذای کنسروی در سفرهای خارجی است. البته شاید حق داشته باشند؛ چون خیلی از آنها با خاطره ناخوشایند خوردن غذاهای نیم پز و عجیب و غریب به کشور بازمی گردند. این مسئله یعنی مشکل پسندی در غذا خوردن. دلیل دیگری هم دارد و آن غذاهای خوشمزه ایرانی و شیوه پخت آنهاست. غذاهای ایرانی درمدت زمان طولانی و به آرامی پخته می شوند و طعم مطبوعی دارند. به همه این دلایل، ایرانی ها به هر غذایی روی خوش نشان نمی دهند. در این میان اما استثناهایی هم وجود دارد که از فیلترینگ ذائقه ایرانی عبور کرده و همه گیر شده است.

در صدر این خانواده مهاجر، «پیتزا» قرار دارد؛ غذایی اصالتا ایتالیایی که بعد از رستوران های سنتی ایران بیشترین تعداد مراکز پخت و عرضه را در سراسر کشور به خود اختصاص داده است. همه این دلایل، علاقه خود بچه های تحریریه هم به این خوراکی خوشمزه و البته سفر ستاره های پیشکسوت فوتبال ایتالیا به ایران بهانه ای شد تا سراغ پرونده پیتزا برویم و درباره تاریخچه پیتزا در ایتالیا و ایران، انواع پیتزاها، فوت های کوزه گری آن و روانشناسی پیتزا خوردن بیشتر بدانیم و یا چهره های پیتزاخور جهانی هم آشنا شویم.

1- مارگاریتا - پرچم ایتالیا

ماده اولیه این پیتزا بسیار سبک بوده و از نظر تغذیه ای باعث افزایش وزن نمی شود.



تاریخچه: پیتزا مارگاریتا در اواخر قرن 19 توسط سرآشپز معروف ناپلی آن زمان و به افتخار ملکه ایتالیا ابداع و طبخ شد.

ترکیبات: مارگاریتا پیتزایی ساده شامل پنیر، گوجه و ریحان است که در کنار هم، رنگ های پرچم ایتالیا را تشکیل می دهد. در حال حاضر به پیتزایی که فقط از سس گوجه فرنگی و پنیر موزارلا تشکیل شده است هم مارگاریتا می گویند.

نکته خاص: مارگاریتا به دو دلیل پرطفدار است؛ یکی اینکه به خاطر تاپینگ خلوتش قیمت مناسبی دارد. دوم آنکه افرادی که به دلیل بروز حساسیت یا بیماری نمی توانند از مواد تاپینگ استفاده کنند، می توانند به راحتی آن را بخورند. این پیتزای ساده در بین کودکان و افراد بدغذا هم بسیار محبوب و پرطرفدار است.


2- کالزونه – نیمه ماه

معمولا مواد تشکیل دهنده آن سبزیجات است اما اگر ژامبون به آن اضافه شود، رتبه ارزش غذایی آن کاهش می یابد.



تاریخچه: نام پیتزا کالزونه از شلوارهایی به همین نام گرفته شده که در قرن 16 میلادی پوشیدنش رواج داشته است. ظاهرا شیارهای دور خمیر کالزونه که با چنگال و برای بستن خمیر ایجاد می شود، شباهت زیادی به چین های این شلوار دارد.

ترکیبات: کالزونه پیتزایی ایتالیایی است که خمیر آن از وسط تا شده و مواد در داخل آن قرار می گیرند و پیتزا به شکل ماه نیمه درمی آید. این پیتزا هم خانواده هایی هم دارد.

نکته خاص: «پانزروتی» پیتزایی از همین خانواده است که مانند پیراشکی در روغن سرخ می شود و اندازه اش کوچکتر است. از دیگر پیتزاهای بسته هم خانواده کالزونه می توان از «استرامبولی» و «ساچیاتا» نام برد که تنها تفاوتشان در مواد داخلی شان است. ویژگی کالزونه در آن است که می توان آن را مانند ساندویچ در دست گرفت و بدون نگرانی از ریختن مواد، آن را نوش جان کرد.


3- چهار فصل – برای تنوع طلب ها

مصرف مخلوط پیتزاها، کالری دریافتی را بالا می برد چون اغلب تقسیم بندی نادرست قطعات، در این نوع پیتزا دیده می شود.



ترکیبات: در ایران معمولا از پنیر گودا، موزارلا، بلوچیز یا پارمزان برای تهیه این پیتزا استفاده می شود. اما هر یک چهارم آن مواد تشکیل دهنده متفاوتی دارد. در بسیاری از رستوران ها این تفاوت چهارگانه با چهار نوع پنیر متفاوت ایجاد می شود.

نکته خاص: این پیتزا خوشمزه و دوست داشتنی به نام «Quattro stagioni» یا «Four Seasons» هم در منوها دیده می شود. پیتزای چهار فصل برای کسانی که دوست دارند طعم های جدید را تجربه کنند انتخاب مناسبی به شمار می رود؛ البته به شرطی که نخواهید پیتزایتان را با کسی قسمت کنید.


4- پیرونی - پرفروش ترین

ماده اولیه آن کالباس است که ارزش غذایی پایینی دارد. اگر گوشت چرخ کرده استفاده شود، ارزش غذایی آن بیشتر می شود.



تاریخچه: معروفترین پیتزا که بیش از 40 درصد از کل سفارش های پیتزا را شامل می شود همین پیتزا یعنی پپرونی – سالامی است.

ترکیبات: بیرونی نوعی کالباس تند از گوشت گوساله است که معمولا قطر کمی دارد و به صورت حلقه حلقه در تاپینگ پیتزا استفاده می شود. در بعضی پیتزافروشی ها به جای استفاده از پپرونی از کالباس معمولی استفاده شده و پیتزا با فلفل، تند می شود. سالامی هم نوع دیگری از کالباس گوشت گوساله است که تند نیست، اما چربی بالاتری دارد. بهتر است برای تهیه پیتزایسالامی و پپرونی، کالباس ها روی بقیه تاپینگ ها قرار بگیرند تا کاملا در معرض حرارت قرار گرفته و برشته شوند. یکی دیگر از پیتزاهای تند که به پیتزا پپرونی شباهت زیادی دارد، پیتزا مکزیکی یا در بعضی منوها «مکزیکانا» ست. تاپینگ آن شامل گوشت چرخ کرده سرخ شده به همراه زیره سبز و فلفل تازه تند است. در بعضی از منوها این پیتزا با نام پیتزا «آمیگو» نامگذاری شده است.


5- هاوایی – ترش و شیرین



ترکیبات: پیتزا هاوایی که مشابه آن در بعضی پیتزافروشی ها با نام پیتزا «آفریکانا» هم دیده می شود، معمولا ترکیب تقریبا نامتعارفی از سس گوجه فرنگی، مرغ یا ژامبون در کنار آناناس است. با توجه به اینکه آناناس شیرین است و طعم شیرین به جر معدود غذاهای مناسبتی، ایرانی طرفدار چندانی در ذائقه ایرانی ندارد، بنابراین پیتزا هاوایی خیلی پرطرفدار نیست اما یک بار امتحان کردن آن به کسانی که اهل ماجراجویی هستند پیشنهاد می شود.

نکته خاص: اگر پیتزا هاوایی که یک پیتزای آمریکایی است به درستی تهیه شود، طعم ترش و شیرین و ادویه های ملایم به کار رفته در آن شما را مشتری ثابت این غذا می کند.

نکته: مواد اولیه تشکیل دهنده این پیتزا ژامبون است اما اگر فقط از مرغ استفاده شود، ارزش غذایی آن بالاتر خواهد رفت.


6- پولو – زود هضم

مرغ زود هضم است. بنابراین باعث سنگین شدن پیتزا به لحاظ کالری نشده و زود هضم می شود.



تاریخچه: پولو (Polo) در زبان ایتالیایی به معنی مرغ است. بنابراین هر پیتزایی که این واژه در نامش به کار رفته باشد، یعنی اصلی ترین ماده غذایی مصرفی در تاپینگ، مرغ است.

ترکیبات:
در پیتزا پولو، مرغ به دو صورت خام و پخته استفاده می شود ولی چون مرغ خام برای استفاده باید عطم دار و به قطعات کوچکتر خرد شود، نوع دوم طعم و مزه بهتری دارد؛ یعنی پیتزایی که با مرغ خام مزه دار شده باشد.

نکته خاص: از آنجا که پیتزا به دلیل استفاده از پنیر و خمیر غذای سنگینی است، جایگزین کردن مرغ به جای گوشت و انواع سوسیس و کالباس، این غذا را سلامت تر و هضم آن را هم آسانتر می کند.
به طور کلی استفاده از سوسیس و کالباس در هر نوع پیتزایی ارزش غذایی آن را کم می کند.


7- مارینارا - پیتزای ملوانان

ماده اولیه این پیتزا محصولات دریایی است و ویژگی های تغذیه ای آن بر کسی پوشیده نیست.



تاریخچه: «مارینارا» نوعی سس ساده گوجه فرنگی است که چون در گذشته های دور ملوانان ایتالیایی آن را تهیه می کردند، به نام مارینارا به معنی «دریایی» نامگذاری شد.

ترکیبات:
در تهیه پیتزا مارینارا از این سس به همراه انواع محصولات دریایی مانند تکه های فیله ماهی به ویژه فیله ماهی تن و میگو همراه با زیتون استفاده می شود اما بسیاری از رستوران ها کار خود را راحت کرده و از سس گوجه فرنگی به همراه کنسرو ماهی تن استفاده می کنند که این کار کیفیت و طعم پیتزا را به شدت پایین می آورد.

نکته خاص: علاوه بر این پیتزا «گمبری» یا «گمبریتو» به معنی میگو هم در منوهای دریایی رستوران ها دیده می شود که در صورت استفاده از میگوی تازه و با کیفیت بسیار خوشمزه است.


8- گوشت - پیتزای خانه دار



تاریخچه: خانواده بزرگی از پیتزاها با این عنوان شناخته می شوند. جاتلب ترین نام دربین پیتزاهای گوشت قرمز را پیتزا «کانیباله» دارد. این نام برای اولین بار در رستوران های معروف و زنجیره ای پیتزا هات به کار برده شد. کانیبال در زبان انگلیسی به معنای «آدمخوار» است اما در اینجا منظور پیتزایی است که باب طبع افراد «گوشتخوار» است.

ترکیبات: در این پیتزا از تکه های گوشت راسته یا فیله گوساله استفاده می شود. این پیتزاها با نام های گوناگونی در منوها دیده می شوند که از آن جمله می توان به پیتزا چانو (Cano) و فیله تو (Filetto) اشاره کرد.

نکته: گوشت قرمز غذای دیرهضمی است و همراه شدن آن با مواد داخل پیتزا کالری دریافتی را بیشتر کرده وهضم آن را سخت می کند.


9- فونگی – برای گیاهخواران



تاریخچه: در زبان ایتالیایی قارچ، فونگی (Funghi) نامیده می شود. دلیل نامگذاری این پیتزا هم همین است.

ترکیبات:
بنابراین پیتزا فونگی پیتزایی است که قارچ، اصلی ترین ماده تشکیل دهنده تاپینگ آن است. قارچ که از اصلی ترین مواد و به نوعی پای ثابت هر پیتزا است، طعم و عطری بی نظیر به این غذا می دهد و بافت گوشت مانند آن می تواند جایگزین خوبی در پیتزا باشد.

نکته:
ماده اولیه این پیتزا قارچ است. پیتزا فونگی پیتزایی با ارزش غذایی بالا بوده و یکی از منابع مهم دریافت پروتئین گیاهی است.


10- سبزیجات – غذای سالم



ترکیبات: ترکیب مواد تاپینگ پیتزای سبزیجات بسته به آب و هوا و سبزیجات قابل دسترسی در هر کشوری متفاوت است. برای مثال در ایتالیا استفاده از سبزیجاتی مانند مارچوبه، آرتیشو و کلم بر و کلی رایج است.

نکته خاص: در ایران ترکیب بادمجان، گوجه فرنگی، ذرت شیرین، زیتون وگاهی اسفناج بیشترین مصرف را در این نوع پیتزا دارد. پیتزا «وجی تاله»، «وجتریانا» و «پریماورا» به معنای بهاری از مرسوم ترین نام ها برای پیتزای سبزیجات است.

نکته: مواد تشکیل دهنده آن بی ضرر است؛ البته به شرطی که سبزیجات آن تازه باشد.


فوت های کوزه گری

منظور از مخمر فوری، مخمری با دانه های بسیار ریز است که می توانید آن را از نان فانتزی ها تهیه کنید. این مخمر نیازی به آماده سازی قبلی ندارد و می تواند به همان صورت خشک با آرد و بقیه مواد مخلوط شود. یادتان باشد که همیشه مخمر را به مقدار کم تهیه کرده و در جای خشک و تاریک نگه دارید تا خاصیت خود را از دست ندهد.

به مواد اولیه تهیه همیر، یک قاشق چایخوری شکر اضافه کنید تا عمل تخمیر بهتر انجام شود. مقدار آب بستگی به نوع آرد شما دارد. هر چه آرد قوی تر باشد، خمیر آب بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل بهتر است آب را به تدریج به آرد اضافه کنید.

پیتزا در حد رستوران

برای آنکه کیفیت پیتزای خانگی شما مانندپیتزای رستوران شود باید به چند نکته مهم دقت کنید:

- خمیر پیتزا را پس از پهن کردن در بشقاب فر، با چنگال چند سوراخ بزنید تا خمیر بهتر پخته شود.

- روی پیتزا را بیش از اندازه با مواد تاپینگ پر نکنید تا خمیر خام و شل از آب درنیاید.

- از موادی که آب می اندازد؛ مانند قارچ و پیاز کمتر استفاده کنیدو آنها را در بالاترین طبقه تاپینگ قرار دهید.

- بعد از قرار دادن مواد تاپینگ، دوباره روی آن پنیر نریزید؛ به این دلیلکه قبل از پخته شدن مواد، پنیر سوخته و برشته می شود. این نکته یکی از مرسوم ترین اشتباهات در تهیه پیتزاست که در خیلی از رستوران ها هم دیده می شود.

فرمول طلایی پیتزای رویایی

یکی از پژوهشگران دانشگاه شفیلد کارتان را برای پختن پیتزایی که همه خانواده حیران پیتزای شما باشند، کشف کرده است. او دو فرمول ریاضی برای تهیه پیتزای فوق العاده که حتی مادر شوهرپسند هم باشد، ارائه کرده است. برای خوشمزه شدن پیتزا نسبت بین خمیر و چاشنی مهم است. در فرمول نخست، او حجم ثابت (d) و حجم ثابت چاشنی (t) را مبنا قرار داده است. براساس این فرمول هر گاز پیتزای 28 سانتیمتری در مقایسه با هر گاز پیتزای 35.5 سانتیمتری، 10 درصد بیشتر چاشنی دارد. بنابراین پیتزایی که چاشنی بیشتری دارد، خوشمزه نخواهدبود. در فرمول دوم، شاخص آلفا تقسیم بر شعاع دایره، برابر با اندازه لایه رویی برای پیتزا با ق5طر مختلف در نظر گرفته شده است. بنابراین هر چه خمیر نازک و لایه رویی کوچکتر باشد، پیتزا خوشمزه تر است. در نهایت به این نتیجه می رسیم که پیتزای 35.5 سانتیمتری خوشمزه تر از پیتزای 28 سانتیمتری است؛ به این دلیل که در هر گاز آن چاشنی کمتری وجود داشته و مواد روی پیتزا هم تقریبا تا لبه آن پخش شده است.


پیدا کنید محل تولد را!

در اینکه پیتزا متعلق به کدام کشور است، اختلاف زیادی به ویژه بین ایتالیایی ها و یونانی ها وجود دارد. ایتالیایی ها این غذا را کاملا سنتی و متعلق به خودشان می دانند. این قضیه به قدری جدی است که براساس مصوبه پارلمان ایتالیا فهرستی وجود دارد که در صورت عدم رعایت نکات مندرج در آن، پیتزای تهیه شده ایتالیایی محسوب نمی شود. از سوی دیگر یونانی ها با ارائه مدرک و سند تاریخی پیتزا را نوعی غذای صددرصد یونانی ها با ارائه مدرک و سند تاریخی پیتزا را نوعی غذای صددرصد یونانی می دانند که حتی ریشه نام آن از واژه «پیتا» گرفته شده که نان محلی و معروفی است که با روغن زیتون، پنیر و سبزیجات ارائه می شود.

این نان پرملات در کشورهای همسایه هم قرن هاست با نام مشابه به دست مشتری می رسد. به طور مثال در ترکیه نانی مشابه و با تاپینگ سس گوجه فرنگی، گوشت چرخ کرده، ادویه و سبزیجات ارائه می شود که «پیده» نام دارد. غذاهایی مشابه پیتزا در سایر کشورهای منطقه بالکان و مدیترانه هم وجود دارد. بنابراین بهتر است پیتزا را خوراکی «مدیترانه ای» بدانیم اما واقعیت این است که آنچه مردم سراسر جهان به عنوان پیتزا می شناسند ریشه «ایتالیایی» دارد اما پس از تولد آن در ایتالیا، مردم سراسر جهان آن را به یکدیگر معرفی کرده و به این ترتیب پینزا از ایتالیا به سرزمین های دیگر مسافرت کرد.

آمریکایی ها و پیتزا:
در دهه 40 میلادی زمانی که ایتالیای موسولینی به اشغال نیروهای متفقین درآمد، سربازان آمریکایی با غذایی ساده، سریع و خوشمزه آشنا شدند که همه جا در دسترس بود.

این سربازان پیتزا را به عنوان کشفی خارق العاده با خود به کشورشان بردندوپس از آن آشضنایی با پیتزا و طراحی انواع جدید آن با سرعتی باورنکردنی آغاز شد. در واقع بسیاری از ایتالیایی های مهاجر که در آمریکا زندگی می کردندو نتوانسته بودند این خوراک لذیذ را در آمریکا عمومی کنند، شروع به افتتاح رستوران هایی کردند که فقط پیتزا در آن ارائه می شد. پس از آن به تدریج، تاپینگ و نان پیتزا براساس ذائقه و مواد اولیه موجود در کشور میزبان، تنوع بسیاری پیدا کرد و رستوران های زنجیره ای آمریکایی این غذای سریع و خوشمزه را در سراسر جهان پرآوازه کردند. به این ترتیب پیتزا در ایتالیا متولد شد و پس از آن به کشورهای دیگر مهاجرت کرد.

کی به ایران سفر کرد؟

در کشور ما، اولین پیتزافروشی اوایل دهه 40 شمسی در خیابان «نوفل لوشاتو» به نام «پیتزا داوود» افتتاح شد. این رستوران کوچک و جمع و جور که هنوز هم به همان روال و شیوه سابق مشغول کار است، پاتوق جماعت آمد و فرنگ رفته ای شد که برای خوردن این غذای عجیب و نامتعارف که شباهت زیادی به شیرینی داشت، سر و دست می شکستند.

به تدریج پیتزا فروشی های دیگری هم در مناطق شمالی تهران راه اندازی شد و در کمال تعجب پیتزا در مدتی کمتر از دو دهه، جای خود را در برنامه غذای ما ایرانی ها باز کرد و تبدیل به غذایی مشهور و پرطرفدار شد. در حال حاضر می توانید پیتزافروشی های معروف و شلوغ را در هر خیابان فرعی و کوچه بن بستی پیدا کنید.

این پیتزافروشی ها هم اغلب اسامی ایتالیایی دارند. از طرفی مجله آشپزی را هم پیدا نمی کنید که در هر شماره حداقل یک نوع پیتزا آموزش ندهد.

پیتزای ما ایتالیایی است یا آمریکایی؟

پیتزافروشی ها در ایران معمولا پیتزایشان را بر اساس ضخامت نان به دو گروه پیتزای آمریکایی و پیتزای ایتالیایی تقسیم می کنند. به پیتزا با خمیر کلفت پیتزای آمریکایی و به پیتزا با خمیر نازک، پیتزای ایتالیایی می گویند. با آنکه خمیر پیتزا می تواند یکی از ملاک ها در طبقه بندی پیتزا باشد و معمولا پیتزاهای آمریکایی مانند پیتزاشیکاگو خمیر ضخیم ترین نسبت به پیتزاهای ایتالیایی دارند اما این روش نمی تواند نشانگر نوع پیتزا باشد.

پیتزای ایران: آنچه در ایران به عنوان پیتزا عرضه می شود فارغ از ضخامت تان، پیتزای آمریکایی است. پیتزای ایتالیایی معمولا ترکیبات سالم تری داردو در اکثر مواقع از مواد ساده ای مانندتخم مرغ، ریحان، اسفناج، قارچ، آرتیشو و محصولات دریایی مثل ماهی آنچوی، شور، دودی یا همان ماهی کولی خودمان تشکیل شده که خیلی ایرانی پسند نیست. در مقابل اکثر پیتزاهای آمریکایی پاپینگی شلوغ و پرحجم دارند که شامل انواع گوشت، مرغ، سوسیس، کالباس و ... است.

اسامی عجیب برای پیتزاهای آشنا

حتما شما هم به اسامی عجیب و غریبی که برای پیتزاها انتخاب می کنند، برخورده اید. صاحبان رستوران ها برای پیتزاهایشان اسامی عجیبی انتخاب می کنند؛ به این دلیل که طبق تصور عموم عموم هر چه نام پیتزا پیچیده تر و ناآشناتر باشد، حتما خوشمزه تر و بهتر هم هست. جالب اینجاست که در بعضی موارد نام هایی انتخاب می شود که به نوع مشخصی پیتزا اطلاق می شود اما بعد از سفارش، پیتزای مزبور هیچ تناسبی با نامش ندارد! شاید به همین دلیل است که بسیاری پس از روبرو شدن با این اسامی قلنبه سلنبه عطای انتخاب آن را به لقایش می بخشند و ترجیح می دهند پیتزای مخلوط و مخصوص سفارش دهند یا از تجربه دیگران برای سفارش دادن استفاده کنند. به این ترتیب بد نیست با نام معروف ترین پیتزاها آشنا شوید تا موقع سفارش کمتر دچار تردید شوید والبته کمتر کلاه سرتان برود!


نانوایی پیتزا - نان زیرپیتزا

خمیر، مهمترین اصل برای تهیه پیتزای خوب و درجه یک است. روش آماده سازی آن بسیار آسان است و با یکی دو بار تمرین کردن در تهیه آن خبره می شوید. برای تهیه خمیر خوب استفاده از مخمر تازه، آرد قوی مثل آرد نان سنگک و ورز دادن صحیح خمیر از مهمترین نکات محسوب می شود.


مواد لازم

آرد سفید 175 گرم، نمک یک چهارم قاشق چایخوری، مخمر یک قاشق چایخوری، آب گرم نصف تا سه چهارم پیمانه (125 تا 180 میلی لیتر) و روغن زیتون یک قاشق سوپخوری

طرز تهیه

آرد، نمک و مخمر را در یک کاسه کاملا با هم مخلوط کنید. سپس وسط آن را چال کرده و روغن و نیمی از آب را در آن بریزید. مواد را به آرامی با هم مخلوط کرده و باقیمانده آب را به تدریج اضافه کنید تا خمیر نرمی به دست آید. خمیر را بر یک سطح صاف که روی آن اندکی آرد ریخته اید به مدت 10 دقیقه ورز دهید تا یکدست و کشدار شود. کاسه ای را کمی چرب کنید و خمیر را درون آن قرار دهید. روی ظرف را با یک پارچه نم دار یا سلفون بپوشانید و به مدت یک تا یک ساعت و نیم در جایی گرم قرار دهید تا حجم آن دو برابر شود. خمیر را دوباره روی سطحی صاف که روی آن آرد پاشیده شده، قرار داده و 2 تا 3 دقیقه ورز دهید تا هوای داخل خمیر خارج شود، سپس آن را پهن کنید. مدت زمان آماده سازی خمیر 75دقیقه است.

به ترتیب بچینید

چیدن مواد تاپینگ، آداب خودش را دارد. به این ترکیب توجه کنید: روغن مایع که ترجیحا روغن زیتون باشد، سس گوجه فرنگی، پنیر پیتزا، مواد گوشتی، موادی که قبلا پخته شدهگ، پیاز، قارچ و فلفل دلمه ای و مواد تزئینی که کم استفاده می شوند مانند زیتون خرد شده یا میگو.


غذاهای شمالی دوست داشتنی ..........

برترین ها: غذاهای شمالی بسیار خوشمزه و پرطرفدار هستند. در بیشتر غذاهای شمالی سیر، سبزیجات، تخم‌مرغ، گردو و رب انار وجود دارند. از جمله غذاهای محلی شمال (به ویژه گیلان) می توان به اناربیج، شش‌انداز، شیرین تره، چخرتمه، نازخاتون، لونگی، واویشکا، ترش شامی، خولی آش و ... اشاره کرد.

البته شمالی ها انواع ترشی، کلوچه، رب و مربا نیز دارند که بسیار خوش طعم و لذیذ هستند. در این مطلب سریالی و ادامه‌دار، چندین غذای شمالی را به شما آموزش داده ایم. امید که مورد توجه قرار گیرد.

شامی لپه

•    تعداد: 4 نفر


مواد لازم

•    500 گرم لپه     
•    500 گرم گوشت خرد شده  
•    نصف پیمانه لوبیا سفید
•    3 عدد سیب زمینی   
•    1 عدد پیاز
•    ¼ قاشق چایخوری دارچین   
•    نمک،فلفل سیاه و زردچوبه
•    زعفران
•    1 عدد تخم مرغ  
•    2 قاشق غذاخوری آرد کامل

طرز تهیه

1. لپه، گوشت، لوبیا سفید، سیب زمینی، پیاز را به همراه ادویه و مقدار کمی آب داخل قابلمه بریزد و روی شعله متوسط قرار دهید تا به آرامی پخته و نرم شوند.

2. گوشت را از مواد جدا کنید و سپس آنها را داخل غذاساز پوره کنید. گوشت را نیز ریش‌ریش کنید. گوشت را به مخلوط حبوبات اضافه کنید و خوب هم بزنید.

3. برای هر 300 گرم مواد یک عدد تخم مرغ و دو قاشق غذاخوری آرد نیاز دارید. آنها را با هم مخلوط کنید و همچون کتلت داخل روغن سرخ کنید.


آش قلیه

•    تعداد: 4 تا 6 نفر


مواد لازم

•    200 گرم گوشت چرخ‏ کرده                         
•    1 عدد پیاز رنده شده                               
•    130 گرم لوبیا سفید                                   
•    100 گرم نخود
•    3 عدد هویج نگینی خرد شده                                 
•    150 گرم کشمش پلویی                            
•    8 عدد قیصی                                          
•    یک عدد چغندر
•    500 گرم سبزی (خالولش، نعنا، تره، جعفری، گشنیز)
•    100 گرم آردبرنج
•    3 قاشق غذاخوری شکر
•    3 قاشق غذاخوری سرکه
•    نصف پیمانه آب‌غوره
•    نمک و فلفل سیاه
•    نعنا داغ

طرز تهیه

1. نخود و لوبیا را که از شب قبل خیس کنید. سپس آنها را با یک لیتر آب و کمی نمک روی حرارت متوسط قرار دهید تا پخته شوند.

2. آرد برنج را با 1 پیمانه آب مخلوط و به لوبیا اضافه کنید. هویج و چغندر را بشویید و نگینی خرد و به آش اضافه کنید.

3. گوشت چرخ‏ کرده را با 1 عدد پیاز رنده شده ورز دهید و کمی فلفل و نمک به آن اضافه کنید. سپس آنها را قلقلی و همراه با سبزی به آش اضافه کنید.

4. قیصی و کشمش را نیم ساعت خیس و قیصی را خرد کنید. سپس با کشمش در روغن تفت دهید و به آش اضافه کنید.

5. در آخر، شکر، آبغوره و سرکه را به همراه نمک و فلفل به آش اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله کم بجوشد و غلیظ شود.


سیر قلیه گیلانی


مواد لازم

•    3 عدد برگ سیر تازه                     
•    1 عدد پیاز متوسط                        
•    3 عدد تخم مرغ
•    یک پیمانه لپه
•    نصف یک عدد مرغ یا اردک کوچک
•    نمک، فلفل و زردچوبه

طرز تهیه

1. ابتدا برگ سیرهای شسته شده را با چاقو به اندازه های نیم سانتی‌متری خرد کنید و با پیاز خلال شده تفت دهید تا طلایی شوند.  لپه، نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید.

2. گوشت مرغ یا اردک را به اندازه های کوچک خرد و استخوان های آن را خارج کنید. آنها را در تابه ای دیگر سرخ کنید. سپس مخلوط پیاز و سیر و لپه را به آن اضافه کنید.

3. همه مواد را به همراه آب داخل آب بریزید تا کاملا پخته و نرم شوند.

4. وقتی بیشتر آب غذا گرفته شد، تخم مرغ ها را با چنگال هم بزنید و داخل آن بریزید. پس از 5 دقیقه می توانید غذا را سرو کنید.


کوکوی اِشپل

•    تعداد: 6 نفر
•    زمان تهیه و پخت: 60 دقیقه


مواد لازم

•    300 گرم سبزی (تره- جعفری- شوید- نعنا)
•    3 عدد سیب‌زمینی متوسط                                 
•    1 عدد پیاز متوسط                                               
•    5 عدد تخم‌مرغ            
•    3 حبه سیر  
•    3 عدد اِشپل
•    نمک، زردچوبه و فلفل سیاه

 طرز تهیه

1. سبزی، پیاز، سیب زمینی و سیر را چرخ کنید. سپس اشپل ماهی را داخل آن بریزید و له کنید. نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به آنها اضافه کنید. سپس تخم‌مرغ‌ها را اضافه کنید و خوب هم بزنید.

2. کمی روغن داخل تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود. سپس مایه کوکو را داخل آن بریزید و بگذارید پخته و طلایی شود. سپس آن را برش دهید و برگردانید تا سمت دیگرش نیز طلایی شود.


شیش انداز گیلانی


مواد لازم

•    250  گرم مغز گردوی آسیاب شده
•    یک پیمانه پیاز رنده شده
•    5 عدد بادنجان قلمی متوسط
•    3 پیمانه آب سرد
•    نصف پیمانه رب انار
•    نمک

طرز تهیه

1. مغز گردو  را آسیاب یا دوبار چرخ کنید تا کاملا نرم شود.

2. پیاز را داخل تابه در روغن تفت دهید تا طلایی و برشته شود. مغز گردو را به آن اضافه کنید. سپس سه پیمانه آب سرد اضافه کنید و بگذارید با حرارت ملایم پخته شود.

3. بادنجان ها را پوست بگیرید و آنها را به اندازه یک بند انگشت خرد کنید. کمی نمک روی آنها بپاشید و در آبکش قرار دهید تا آب سیاه آنها خارج شود. سپس آنها را در روغن سرخ و با رب انار  رقیق شده، به مغز گردو اضافه کنید.

4. این غذا باید کمی آبدار و جا افتاده باشد.


چغرتمه


مواد لازم

•    یک عدد مرغ متوسط
•    4 عدد تخم مرغ
•    2 قاشق غذاخوری پیاز سرخ شده
•    دو پیمانه آب
•    یک قاشق غذاخوری آرد
•    زعفران
•    نمک

طرز تهیه

1. ابتدا مرغ را پاک و آن را چند قطعه کنید. سپس آن را بشویید و بگذارید خشک شود.

2. داخل قابلمه متوسط کمی روغن بریزد و روی حرارت متوسط، مرغ، پیاز سرخ شده و زعفران را به همراه دو لیوان آب بگذارید بپزد.

3. در این فاصله، آرد را کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس آن را به مرغ اضافه کنید. نمک و فلفل بزنید و بگذارید کمی غلیظ شود. تخم مرغ  ها را در ظرف جداگانه به هم بزنید و به چغرتمه اضافه کنید.


ورقه بادنجان

•    تعداد: 4 نفر


مواد لازم

•    3 تا 4 عدد بادنجان قلمی متوسط
•    4 عدد تخم مرغ
•    نمک، فلفل سیاه و زردچوبه
•    یک قاشق غذاخوری آرد

طرز تهیه

1. بادنجان را حلقه ای برش دهید. سپس آنها را در روغن سرخ کنید تا طلایی شوند. برای اینکه بانجان روغن کمتری به خود بگیرد، پس از شستن، روی آنها نمک بپاشید و روی دستمال حوله ای بگذارید بمانند تا آب تلخ آنها بیرون بیاید و سپس سرخ کنید.

2. تخم مرغ ها را به همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه در کاسه هم بزنید و سپس به بادنجان ها در تابه اضافه کنید. در تابه را بگذارید تا کوکو پخته شود.

3. می توانید مواد دیگری همچون سیب زمینی ورقه ای یا گوجه فرنگی حلقه ای برش خورده را نیز به آن اضافه کنید که البته از حالت سنتی خارج می شود.