سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

درگذشت شهادت گونه یک طلبه+تصاویر تشیع پیکر..........

درگذشت شهادت گونه یک طلبه+تصاویر تشیع پیکر
ایشان با آغاز ماه محرم در تبلیغی جهادی عازم منطقه محروم زهک سیستان شد و در روز سوم محرم غریبانه، دعوت حق را لبیک گفت و به لقاءالله پیوست.

 یک طلبه جهادگر، مهاجر الی الله حجةالاسلام رضا داوودی، در سفر تبلیغی ماه محرم  به لقاءالله پیوست.
 
وی  از طلاب جوان، فاضل و سخت کوش مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) و حوزه علمیه خراسان و از شاگردان استاد حجةالاسلام والمسلمین نظافت بود که برای تبلیغ جهادی در ایام عزای حضرت اباعبدا... الحسین (ع)، به مناطق محروم کشور عزیمت کرده بود.
 
وی که از ابتدای ماه محرم و ایام عزای سیدالشهدا علیه السلام به همراه جمعی از طلاب حوزه های علمیه مشهد و قم به مناطق محروم جنوب شرق کشور رفته بود، با اقتدا به یاران جوان سید الشهدا، در راه حسین سراز پا نشناخت و به دیار باقی شتافت
 
زندگینامه مرحوم
 
رضا داودی، در سال1368 در خانواده ای مذهبی و فرهنگی دیده به جهان گشود. در تمام مقاطع تحصیلی, همواره از دانش آموزان ممتاز بود و دوره دبیرستان را در مدرسه  استعدادهای درخشان  سپری کرد.
 
رضا داودی در سال 86, حائز رتبه دو رقمی کنکور تجربی شد اما تقدیر او و انتخابش چیز دیگری بود.  بعد از چهل روز توسل به امام زمان  و مشورت  با افراد مختلف، تصمیش را گرفت. دانشگاه را رها کرد و وارد  حوزه علمیه شد.
 
تحصیلات حوزوی اش را در جوار امام رضا علیه السلام و در مدرسه علمیه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه  آغاز نمود. جدیت و نظم او در مسیری که انتخاب کرده بود، باعث شد، همواره از طلاب ممتاز به شمار رود. البته نه فقط در درس که در همه ابعاد،  به طوریکه مدیریت محترم این مدرسه, حجه الاسلام والمسلمین نظافت زید عزه, ایشان را از سرآمدان این  مدرسه علمیه, از ابتدای  تاسیس, می دانست.
 
رضا داودی، پله های ترقی را در تحصیل به سرعت طی نمود. همزمان با تحصیل, به تدریس دروس حوزوی نیز مشغول بود و کتاب های سیوطی و المنطق و الموجز را تدریس کرد که به گفته ی شاگردانش در تدریس نیز نمونه بود.
 
یکی یا دو مرتبه، برخورد با او، کافی بود تا فامیل و اطرافیان، مشتاقش شوند. با وجود  جایگاهش در حوزه،  آنچنان بی ادعا بود که بعضی ها به اشتباه می افتادند.
 
در جشن میلاد امام زمان در سال 1391, ردای سربازی امام عصر ارواحنا فداه را به دوش انداخت, و ملبس به لباس پر افتخار روحانیت شد و پس از آن با  خانواده ای متدین و مذهبی پیمان ازدواج بست.
 
حجه الاسلام داودی در تابستان 92, برای ادامه تحصیل راهی قم شد. اواخر شهریور و همزمان با اعیاد شعبانیه  با مراسمی بسیارساده و بسیجی گونه, زندگی مشترک با همسرش را آغاز کرد، زندگی که عمری کوتاه داشت.
 
ایشان با آغاز ماه محرم و عزای حسینی, در حالیکه حدود دو ماه از زندگی مستقلش می گذشت،  در تبلیغی جهادی عازم منطقه محروم زهک سیستان شد. در روز سوم محرم غریبانه، دعوت حق را لبیک گفت و به لقاءالله پیوست.

گفتنی است مراسم تشیع این شهید در مشهد مقدس با حضور مسئولان و عده کثیری از مردم انجام شد.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/hz2.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/hz3.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/hz4.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/hz5.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/hz6.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/hz7.jpg

قمه و تیغزنی؛ تصویر رویترز از عاشورا!+تصاویر+18......

قمه و تیغ‌زنی
در حالی که میلیون‌ها عزادار حسینی از اقوام و فرهنگ های مختلف در سراسر جهان در دهمین روز ماه محرم با آئین های گوناگون پیام عاشورا را زنده نگاه داشتند، خبرگزاری رویترز در گزارشی جانبدارانه باعنوان "فستیوال عاشورا"، آئین های نهی شده‌ای چون قمه زنی و تیغ زنی در کشورهایی چون عراق، هند و پاکستان را مورد توجه قرار داد.

 بزرگداشت قیام حسینی در مناطق مختلف جهان امسال نیز چون سال گذشته با آیین های مختلف برگزار شد.  
 
در روز عاشورا ارادتمندان و عاشقان شهیدان کربلا از کشورهای منطقه شرق آسیا چون ژاپن، کره جنوبی و کره شمالی، چین تا لبنان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، افغانستان، پاکستان، کویت و روسیه در آئین های عزاداری مختلف سالگرد قیام امام حسین(ع) را زنده نگه داشتند.

همچنین مراسم عزاداری عاشورای حسینی با حضور جمع زیادی از ایرانیان و ایتالیایی های مسلمان در رم نیز برگزار شد و همزمان با رم مراسم سوگواری مشابهی در دیگر شهرهای بزرگ ایتالیا مانند ناپل در جنوب و میلان و تورینو در شمال این کشور هم برگزار شد.

شیعیان مقیم نیویورک نیز در ظهر عاشورای حسینی، مراسم عزاداری و سینه زنی در سوگ شهادت سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را در مسجد امام علی (ع) این شهر برگزار کردند.

در همین حال خبرگزاری رویترز روز گذشته گزارشی جانبدارانه از عزاداری عاشورا در سراسر جهان با عنوان "فستیوال عاشورا" مخابره کرد که بیشتر بر آئین های قمه زنی و تیغ زنی در کشورهای پاکستان، افغانستان و هند توجه دارد و سعی در نشان دادن تصویری جهت دار از این آئین است. در حالی که بسیاری از علمای شیعه سراسر جهان آسیب رسانی به بدن در عزاداری حسینی را جایز ندانسته اند برگزاری این آئین ها در برخی کشورها با توجه رسانه های بین المللی مواجه می شود. گفتنی است در میان گزارش تصویری رویترز عکسی از مراسم عاشورا در ایران دیده نمی شود. گزارش رویترز را در زیرمی بینید.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ppp7.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ppp8.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ppp9.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ppp10.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ppp11.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ppp12.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ppp13.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ppp14.jpg

تجمع مدافعان حرم حضرتزینب(س) ....

تجمع مدافعان حرم حضرت‌زینب(س) + تصاویر
تجمع بزرگ مدافعان حرم حضرت زینب (س) با حضور جامعه دانشگاهیان، هیئت های مذهبی و اقشار مختلف مردم عصر روز گذشته در مقابل دفتر نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در مشهد برگزار شد.

در پی حمله خمپاره ای تروریست ها به حرم مطهر حضرت زینب (س)، عصر دیروز، اقشار مختلف مردم تجمعی با عنوان تجمع بزرگ مدافعان حرم در مقابل دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل واقع در بلوار سجاد مشهد برپا کردند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد در این تجمع گفت: اگر رهبری اشاره کنند، تمام جوانان و مردان ایران زمین، جان خود را در راه دفاع از حرم مطهر حضرت زینب (س) در کف دست می گیرند.

حجت الاسلام فاطمی افزود: «این جسارت ها بار اول نیست که انجام می شود و هرکدام از این حرکت ها قلب مسلمانان و شیعیان را جریحه دار می کند.»

پلاکاردهایی با مضمون «آل خلیفه، آل سعود، آل اختناق/ نفرین بر بی ارادگی و مرگ بر نفاق» در دست افراد حاضر در این مراسم بود. تجمع کنندگان با شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس و مرگ بر اسرائیل و آل سعود، انزجار خود را از این اقدام دشمنان نشان دادند.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ui2.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ui3.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ui4.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ui5.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ui6.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ui7.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ui8.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ui9.jpg

کنیسه یهودیان در تهران از نگاه رسانه آمریکایی.......

کنیسه یهودیان در تهران از نگاه رسانه آمریکایی +عکس
جمعیت کل ایرانیان یهودی 350 هزار نفر است که هم اکنون حدود 10 هزار نفر از آنها در ایران، 250 هزار نفر از آنان در اسراییل و 80 هزار نفر از آنها در آمریکا زندگی می کنند.

سایت شبکه تلویزیونی " ای بی سی " آمریکا یک گزارش تصویری از یک کنیسه (عبادتگاه ) یهودیان در مرکز تهران منتشر کرده است.

در این آلبوم، آیین های خاص یهودیان ایرانی و عبادات آنها به تصویر کشیده شده است.

جمعیت کل ایرانیان یهودی 350 هزار نفر است که هم اکنون حدود 10 هزار نفر از آنها در ایران ، 250 هزار نفر از آنان در اسراییل و 80 هزار نفر از آنها در آمریکا زندگی می کنند.

یهودیان علاوه بر این در تهران دارای بیمارستان و زایشگاه ، رستوران ، کتابخانه، ورزشگاه، مدرسه و انجمن های تخصصی خود هستند.

طبق قانون اساسی یهودیان ایران در مجلس شورای اسلامی یک نماینده دارند.

یهودیان ایرانی بزرگ ترین جامعه یهودیان در خاورمیانه به شمار می روند
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/nn2.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/nn3.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/nn4.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/nn5.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/nn6.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/nn7.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/nn8.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/nn9.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/nn10.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/nn11.jpg
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/nn12.jpg



نذرهایی که دیگر منسوخشده ..........

نذرهایی که دیگر منسوخ‌شده + تصاویر
تهرانی های قدیم رسم های عجیب و غریبی در ماه محرم داشتند. رسم هایی که بعضی از آنها با جاهلیت و خرافه آمیخته بود اما برای پایتخت نشینان دوره قاجار و پهلوی، جزو مقدسات به حساب می آمد. از روزه سکوت دو ماهه گرفته تا سنگ زنی و قفل آجین کردن.

 قمه زنی معروف ترین نذر خرافی محرم بود که در قالب دسته های بزرگ در شب های هفتم و هشتم و نهم و دهم در کوچه ها و محلات تهران انجام می شد. سحرگاه روز عاشورا هم دسته ها کفن به تن با چند بیرق و کتل رجزخوانان و نعره زنان خود را به امام زاده و حسینیه و تکیه شان می رساندند و سردسته هیئت ها با تیغ های سلمانی جلو آمده ابتدا اطفال تازه نذر شده و تیغ نذرداران را هر کدام چند تیغ به جلو سرهای تراشیده شده شان زده و حرکتشان می دادند و نوحه خوان ها شروع به نوحه خواندن و سنج زدن و سینه زدن می کردند.

بعد از آن در میان نوحه و فریاد یا حسین و خواندن این شعر که: حسین تنها به میدان می رود الله اکبر- برای دادن جان می رود الله اکبر، وارد میدان می شدند به این صورت که میاندار دسته در فاصله خیابان وسط دو ردیف قمه زنان نمایان می شد با فریادی بلند یا حسین اولین قمه را بر سر خود فرود می آورد و به دنبال این حرکت بود که دیگران هم هر یک با شمشیر و قمه و قداره های خود به جان خود افتاده با کوبیدن بر سر، کفن سفید بر تنشان را آغشته به خون می کردند.

دسته سنگ زنی

یکی دیگر از نذرهای عجیبی که دیگر خبری از آن نیست، «دسته سنگ زن ها» بود که افراد به جای سینه زدن و زنجیر زدن و... هر یک دو قلوه سنگ به دست گرفته با نوای نوحه خوان و صدای سنج بهم می زدند به این ترتیب که هر زدن آن سه ضربه داشت که سنگ زن ها، در حالیکه دو صف دراز روبروی هم را تشکیل می دادند با خم و راست شدن، یکی ار نزدیک زمین و یکی را برابر شکم و یکی را بالای سر می کوفتند،هدف از برگزاری این مراسم بر این بود که می گفتند روز عاشورا از جانب اشقیا چنین سنگ هایی بر سر و پا و سینه و بدن امام و شهدا خورده بود.

زخم‌های عفونت گرفته

«شبیه زین العباد» هم از دیگر مراسم های تحریف شده در ماه های محرم و صفر در تهران قدیم بود که در آن، افرادی که نذر مصیبت امام زین العابدین(ع) را داشتند از مدت ها قبل از محرم مچ پاها و بیخ بازوان و حلقه گردن خود را با زخم تیغ و نشتر و حتی تیزآب مجروح می کردند تا جایی که چرک کند و درروز عاشورا و یازدهم و دوازدهم آنها سوار شتر برهنه می شدند و مواضع مجروهشان را با زنجیر و غل بسته داخل دسته به تماشا می گذاشتند به نشانه اسارت امام و اینکه با چنان حالتی او را به بارگاه یزید رسانیده اند


میخ و سیخ در پوست

در تهران قدیم آنهایی که نذر قفل آجین می کردند، از مدتی قبل اندام خود را با داروهایی بی حس می کردند و قسمت هایی از آن را از گردن به پایین را سوراخ کرده و از آنها قفل و تیغ و نیزه و خنجر و سیخ و میخ و چاقو و شمشیر و امثال آن می گذراندند و خود را با این وضعیت به معرض نمایش می گذاشتند. حال بعضی از آنها به حدی به وخامت می رسید که افرادی همراه آنها می شدند تا نیفتند یا جان ندهند.

شمعی در بدن

کنار نذر قفل‌ آجین، "شمع آجین" هم از نذرهایی بود که در گذشته عده ای از روی جهل و خرافات آن را ادا می کردند. این نذر هم تصورات دیگری از بلایای اسرا و شهدای کربلا بود که سر امام حسین (ع) در تنور خولی رفته، خیمه امام به‌ آتش کشیده شده است و آتش از آنها به دامان زنان و اطفال صغیر امام رسیده و به تلافی آن افرادی به صورت همان قفل آجین نقاطی از بدن خود را سوراخ کرده و بر آنها شمع قرار داده و روشن می کردند و خود را در میان جمعیت عزاداران به نمایش می گذاشتند.

نذرهای ماندگار

با وجود نذرهای عجیب و غریبی که در این روزها در تهران قدیم باب بود، عده ای هم نذرهای عام المنفعه را انتخاب می کردند. مثلا رسیدگی به وضع خیابان ها، تامین روشنایی معابر تاریک، پوشاندن چاله ها و راه آب‌ها، کمک به نابینایان، پرداخت بدهی زندانیان یا تهیه غذا و پوشاک برای خانواده آنها، غذا دادن به پرندگان، میانجیگری در اختلافات خانوادگی هم از جمله کارهایی بود که در این ماه ها انجام می گرفت اما در این میان یکی از انواع نذورات گرفتن روزه سکوت بود به صورتی که فرد روزه گیر، در تمام دوازده روزعزاداری یعنی تا اخر محرم و گاهی تا آخر صفر یک کلام سخن نمی گفت. نذری که اگرچه خرافی نیست اما یکی از نذرهای عجیب آن دوره به حساب می آمد.

روضه خوانی از کی رواج پیدا کرد؟

مراسم عزاداری امام حسین(ع) تاریخچه‏‏ ای بسیار طولانی دارد، گفته اند که ریشه آن به عزاداری اولیه طایفه بنی اسد برمی گردد که هنگام دفن شهدای کربلا بر سر مزار آنان آمدند و شروع به مویه و زاری کردند و اشک ریختند تا اینکه شیعیان اجازه پیدا کردند در دوره دیلمیان و صفویه عزاداری هایشان را آشکار برگزار کنند و کم کم شکل عزاداری ها تغییر کرد. مجالس گریه و مویه ای که در دوره های قدیم برای شهدا برگزار می شد، جای خود را به مراسمی داد که پیچیدگی آن در دوران قاجار به اوج رسید.

در سال نهصد قمری هم ملاحسین کاشفی هراتی با استفاده از مقاتل مختلف و کتب تاریخی کتابی به نام “روضه‏الشهداء“ تدوین کرد و آن را وقف عام کرد و چون تنها کتاب و معتبرترین نیز بود به زودی بین مردم مشهور شد و هر کسی که مراسم عزاداری داشت از روی آن کتاب برای مردم می‏خواند و مردم گریه می‏کردند به طوری که اسم این مراسم به روضه‏خوانی و سپس به اختصار روضه نامیده شد.

تا جایی که هر کس سواد خواندن و نوشتن داشت می توانست از نوشته های این کتاب برای روضه خوانی استفاده کند، در تهران قدیم نیز وضع به همین صورت بود مراسم های مختلفی در ایام عاشورا و تاسوعا توسط مردم برگزار می شد که بخش مهمی از آن به نوحه خوانی و روضه خوانی و راه اندازی دسته های سینه زنی در کوچه و خیابان ها و تکیه و حسینه و امام زاده و گاهی بعضی از خانه ها می انجامید.

مردم و محلات و کوچه ها در این دو ماه کاملاً سیاهپوش می‏شدند، در این ایام هر کار و عمل زشت از میان بیشتر مردم رخت بربسته و هر یک به طریقی کوشش در اصلاح اعمال ناپسند خود حداقل در طی این دو ماه می‏کرد. شوخی و خنده و تفریح و مزاح و خوشگذرانی و عیش و نوش در این ایام پسندیده نبود و سرود و شادمانی را دشمنی با امام حسین(ع) می‏دانستند. در این دو ماه حتی عقد و نکاح و عروسی نیز تعطیل می شد و آن را شوم و بد عاقبت می‏ دانستند چنانکه اکنون نیز چنین است.



معروف‏ترین دسته‌ها


معروف‏ترین دسته ‏های تهران قدیم، دسته میدان و عرب‌ها و بعد دسته ‏های قزاقخانه و سنگلج و قنات‏آباد و دسته ترک‌ها بودند. این دسته ‏ها از روز هفتم محرم به حرکت درمی‏آمدند و به بازارها روانه می‏شدند. سالی نبود که در تنگی بازار بین برخی از دسته‏ها بر سر نوبت عبور درگیری پیش نیاید. به هر حال بازار مرکز اصلی دسته‏های عزا در این ایام بود. همراه با دسته‏ها پرچمهای رنگارنگ و علمهای ده الی بیست و چهار تیغه ‏ای حرکت داده می‏شد که بر ابهت دسته‏ ها می‏افزود.

شب‌ها هم دسته‏ های مخصوص در تهران حرکت می‏کرد که به دسته شاحسینی (شاه‏ حسینی) معروف بودند. دسته‏ هایی که در شب‌های دهه اول محرم به نیت مشق با آلات برنده از قبیل قمه و شمشیر به خیابان‌ها می‏آمدند و در دو ردیف منظم روبه ‏روی یکدیگر با صدای مهیبی یا حسین می‏گفتند و با صدای شیپور و نقاره همراه می‏شدند. برق شمشیر و صداهای طبل و سایر آلات موسیقی شکوه خاصی به این دسته‏ها می‏داد و طرفداران بیشتری داشت. در روز عاشورا نیز افراد این دسته‏ ها به یاد فرود آمدن شمشیرها بر بدن شهدای کربلا قمه و شمشیرها را بر فرق خود می‏کوبیدند.
منبع:mehrnews.com


13 مدیری که در تسخیر سفارت حضور داشتند..

13 مدیری که در تسخیر کننده سفارت حضور داشتند+ تصاویر
عده ای از همان دانشجویانی که در سال 58 لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر کردند، این روزها در پست های مدیریتی کشور حضور دارند.

معصومه ابتکار، حسین دهقان که درکابینه روحانی هستند. حسین شیخ الاسلام مشاور رئیس مجلس است. برخی از آن ها در سال های گذشته به ریاست جمهوری کشور هم رسیده اند. محمود احمدی نژاد ازجمله دانشجویانی هستند که در سال 58 لان جاسوسی را تسخیر کردند.

  از بین چهره ها و شخصیت هایی که در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی حضور داشتند، بسیاری راه جبهه را در پیش گرفتند و به شهادت رسیدند. برخی از آن ها هم راه سیاست در پیش گرفته و به مجلس راه یافتند. عده ای از آن ها امروز در پست های مدیریتی کشور خدمت می کنند. معروفترین چهره تسخیرکنندگان لانه جاسوسی محمود احمدی نژاد است. سال 84 که او به ریاست جمهوری رسید بسیاری از رسانه های غربی عکسی منتسب به او را منتشر کرده و نوشتند که وی یکی از گروگان گیرهای لانه جاسوسی بود. اما در واقع عکس منتشر شده نه مربوط به او که تصویر  شهید حسین سیف بود.


تصویر شهید حسین سیف که برخی رسانه های خارجی در سال 84 به جای تصویر احمدی نژاد منتشر کردند


سیدمحمد هاشمی اصفهانی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که بعدها با معصومه ابتکار ازدواج کرد و از مدیران نفتی شد در سال 90  درباره نقش احمدی نژاد در تسخیر لانه جاسوسی گفت که آقای محمود احمدی‌نژاد نماینده دانشگاه علم و صنعت بود. آنها معتقد بودند که تسخیر سفارت امریکا در آن مقطع موضوعیت ندارد و مساله ما امروز چپ‌ها هستند و باید حمله به منافع شوروی را در دستور کار قرار دهیم. حتی تهدید کرده بودند که ما به دولت موقت جریان را گزارش می‌دهیم، ولی کار آنقدر با سرعت و قدرت پیش رفت و مورد تایید امام و قبول مردم قرار گرفت که دیگر از آن به بعد نتوانستند کاری بکنند.
از طیف دانشجویان تسخیر کننده لانه جاسوسی بودند چهره هایی که به وزارت رسیدند. معروفترین این چهره ها که هم اکنون وزیر است حسین دهقان است. او به همراه بسیاری از دانشجویان پیرو خط امام با توجه به آموزش‌هایی که دیده بودند به سپاه پیوست وی جانشین وزارت دفاع در دولت های هفتم و هشتم و معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت های هشتم و نهم و مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی بود. حسین دهقان مردادماه امسال از مجلس شورای اسلامی برای وزارت دفاع دولت روحانی رای اعتماد گرفت وهم اکنون وزیر دفاع دولت روحانی است.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ppp2.jpg

حسین دهقان وزیر دفاع دولت روحانی از دانشجویان تسخیر کننده سفارت آمریکا بود

رحمان دادمان هم باید در بین طیف دانشجویان پیرو خط امام قرار داد که به وزارت رسید. دادمان هم پس از حادثه تسخیر لانه جاسوسی وارد سپاه شد و بعدها به عنوان اولین مدیرعامل شرکت شیلات جمهوری اسلامی منصوب شد. او در دی ماه سال 79 با 223 رای از مجلس به عنوان وزیر راه و ترابری انتخاب شد اما کمتر 6 ماه بعد و در اردیبهشت سال 80 در سانحه سقوط هواپیما جان خود را از دست.
حبیب الله بیطرف هم در دولت اصلاحات وزارت گرفت. او وزیر نیروی دولت اول و دوم خاتمی بود. پس از پیروزی روحانی در انتخابات نام بیطرف بار دیگر به عنوان یکی از گزینه های وزارت نیرو به میان آمد.
از بین چهره های تسخیر کننده لانه جاسوسی یکی از آن ها به فرماندهی یکی از نیروهای نظامی کشور رسید. رضا سیف‌الهی از سوی رهبر معظم انقلاب در سال 71 به سمت فرماندهی نیروی انتظامی منصوب شد. بعد از اتمام دوره فرماندهی اش در نیروی انتظامی به عنوان معاون هماهنگ کننده مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول فعالیت شد

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ppp3.jpg

حبیب الله بیطرف از دانشجویان پیرو خط امام بعدها به عنوان وزیر نیروی دولت اول و دوم اصلاحات معرفی شد

معصومه ابتکار  یکی از چهره های معروف دانشجویان تخسیر کننده لانه جاسوسی را باید در زمره کسانی قرار داد که به معاونت ریاست جمهوری رسیدند. او به خاطر تسلطش به زبان انگلیسی کار ترجمه و گفت وگو با رسانه های خارجی را انجام می داد. معصومه ابتکار همان چهره ای است که رسانه های خارجی از او به عنوان خواهر مری یاد می کنند. او در دولت اصلاحات معاون رئیس جمهور شد و هم اکنون هم به عنوان رئیس سازمان محیط زیست فعالیت می کند.
محمدرضا خاتمی هم یکی از چهره های حاضر در تسخیر لانه جاسوسی بود که با آغاز انقلاب فرهنگی به سپاه پاسداران پیوست. او د رعملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد حضور داشت و بعدها نایب رئیس مجلس ششم شد.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ppp4.jpg

معصومه ابتکار رئیس کنونی سازمان محیط زیست به خاطر تسلطش به زبان انگلیسی کار ترجمه و گفت وگو با رسانه های خارجی را انجام می داد


ابراهیم اصغرزاده هم یکی از چهره های معروف تسخیر لانه جاسوسی بود که بعدها به نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره سوم رسید. او را با نقشی که در انحلال شورای اول شهر تهران داشت هم می  شناسند. اصغر زاده بعد از ماجرای انحلال شورای شهر اول شهر تهران عملا به حاشیه رفت و کمتر خبری از او بود تا آنکه 12 آبان سال 1391 در یک مناظره تلویزیونی با حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه دوباره به حلقه مرکزی اصلاح طلبان راه یافت. به گفته خودش «در گوشه‌ای از این شهر قرار داشت اما با همین مناظره ناگهان به مرکز اصلاح‌طلبان منتقل شد».اصغرزاده در انتخابات میاندوره‌ای مجلس پنجم، مجلس هفتم و سه دوره انتخابات ریاست جمهوری هفتم، هشتم  و نهم کاندیدا شد که برای هیچکدام تأیید صلاحیت نشد.
عباس عبدی هم یکی از مشهورترین چهره های حاضر در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی بود که به روزنامه نگاری و کارهای پژوهشی روی آورد. یکی از پرسروصداترین ماجراهای او سفری بود که رد سال 78 به پاریس داشت و با باری روزن آخرین وابسته فرهنگی سفارت آمریکا در تهران دیدار کرد در آن زمان روزنامه لوموند از این واقعه به عنوان آشتی گروگان و گروگانگیر یاد کرد.
حسین شیخ الاسلام هم مثل بسیاری از دانشجویان پیرو خط امام به سپاه پیوست. او بعدها به وزارت خارجه رفت و در دوران حافظ اسد و اوایل دوران بشار اسد در سوریه سفیر ایران بود. شیخ الاسلام هم اکنون مشاور بین الملل علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی است.


http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/ppp5.jpg
فروز رجایی فر نیز از زنان فعال در حادثه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بود

فروز رجایی فر، رئیس ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام است.  وی هم‌چنین کارگردان مستند اعدام فرعون است. او از اعضای جمعیت دفاع از ملت فلسطین است و از فعالان حوزه انتفاضه فلسطین محسوب می شود.
برخلاف سایر دانشجویان پیرو خط امام، کمال تبریزی وارد عرصه هنر شد و از عرصه سیاست فاصله گرفت. کمال تبریزی فارغ التحصیل رشته? سینما و تلویزیون از دانشگاه هنر است. او تا به حال در رشته‌های تدوین، تهیه و تولید، صحنه و لباس، فیلم‌برداری، فیلمنامه و کارگردانی فعالیت کرده است. لیلی با من است، همیشه پای یک زن در میان است و مارمولک از معروفترین ساخته های اوست


همه چیز درباره خانواده امام خمینی....

همه چیز درباره خانواده امام خمینی +تصاویر
دیگر کمتر صدایی از فرزندان حضرت امام شنیده می‌شود و به جای آن، این نسل دوم یا نوادگان او هستند که در رسانه‌ها حضور دارند.

 این روزها با اظهارنظرهای جنجالی برخی از نزدیکان و اعضای بیت حضرت امام‌(ره)  این خانواده بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته. دیگر کمتر صدایی از فرزندان حضرت امام شنیده می‌شود و به جای آن، این نسل دوم یا نوادگان او هستند که در رسانه‌ها حضور دارند. نسل دوم و سومی ‌که در فضای کشور به خاطر انتساب به حضرت امام مورد توجه مردم قرار می‌گیرند. حالا بیشتر از گذشته مردم دوست دارند راجع به این خانواده اطلاعات کسب کنند. چه کسی این خانواده و بیت‌امام را اداره می‌کند و اساسا بیوگرافی فرزندان و نسل امام چیست؟

از آقامصطفی تا حاج‌ احمدآقا

محصول ازدواج روح‌الله خمینی و خدیجه ثقفی که در سال 1308 در حرم عبدالعظیم منعقد شد، هشت فرزند بود؛ سه پسر و پنج دختر. سه فرزند این خانواده (لطیفه، سعیده و سیدعلی) در دوران کودکی از دنیا رفتند و پنج فرزند از نسل امام(ره) باقی ماندند.  اولین فرزند این خانواده حاج‌آقا مصطفی خمینی و کوچکترینشان حاج احمدآقا بود. در میان این دو فرزند پسری، از حضرت امام سه دختر در قید حیات هستند. همسر حضرت امام اول فروردین‌ماه 1388 از دنیا رفت و در کنار همسرش در بهشت‌زهرا (س) دفن شد. دو فرزند پسر حضرت امام نیز که از آنها فرزندانی ?ه جا مانده هر دو فوت کردند.  زهرا، فریده و صدیقه نیز سه دختر امام بودند. هر دو فرزند پسر امام(س) اماملبس به لباس روحانیت شدند.

 

مصطفی خمینی

اولین فرزند امام حاج‌آقا مصطفی خمینی بود که مدت کمی مانده به انقلاب به شهادت رسید. آقامصطفی فروردین سال 1333 با دختر حاج‌آقا مرتضی حائری در قم ازدواج کرد. همسر امام درباره این ازدواج توضیح می‌دهد؛ «یک وقت شایع شد که با آقا مرتضی حائری وصلت کرده‌ایم‌، به‌طوری که مصطفی می‌گوید: «وقتی آقای حائری از صحن حرم بیرون می‌آید، رفقا می‌گویند که پدر زنت آمد. این شایعه به گوش آقا رسیده بود و یک شب آقا از من پرسید که دختر آقای حائری را دیده‌ای‌؟ من هم کمی توضیح دادم‌.» آقا گفت‌: «چطور است این دروغ را راست کنیم‌؟ گفتم که?هرطوری صلاح می‌دانید. فردا صبح هم آقا پیغام فرستاده بود و ظهر، آنها جواب داده بودند و باز آقا پیغام داده بود که همان شب بروند برای صحبت‌؛ بعد به ما خبر دادند که مردها رفته‌اند و ما زن‌ها هم بعدا رفتیم و قرار عقد گذاشته شد.»

فرزند امام در آن زمان 24 سال داشت و همسرش معصومه حائری برخلاف دیگر عروس امام، هیچ‌گاه علاقه‌ای به حضور در عرصه سیاسی نداشته. او عروس بزرگ حضرت امام (ره) بود. این زوج چهار فرزند داشتند که از میان آنها تنها «حسین» و «مریم» باقی ماندند. اولین فرزند وصلت معصومه حائری و مصطفی خمینی دختری به نام محبوبه بود که به جهت ابتلا به مننژیت درگذشت. مریم خمینی دومین دختر حاج مصطفی خمینی است. تحصیلات دکترا دارد و مدتی در دبی و اکنون در سوئیس به شغل پزشکی مشغول است.

 
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/b2.jpg

تنها پسر مصطفی خمینی، حسین نام دارد. او از ابتدای انقلاب به فعالیت‌های سیاسی پرداخت؛ فعالیت‌هایی که با خط انقلابیون پیرو خط‌امام زاویه داشت و اینگونه شد که امام خمینی به او نامه نوشت و به او گوشزد کرد که جوانى براى همه خطرهایى دارد که پس از گذشت ایام انسان متوجه مى‏‌شود. امام خمینی(ره) همچنین در این نامه نوشتند: «من میل دارم کسانى که به من مربوط هستند در این کوران‌ سیاسى وارد نشوند. من امید دارم که شما مجاهدت در تحصیل علوم اسلامى، با تعهد به اخلاق اسلامى و مهار کردن نفس‌اماره بالسوء، براى آتیه مورد استفاده?واقع شوى. من علاوه بر نصیحت پدرى پیر به شما امر شرعى مى‌‌کنم که در این بازی‌هاى سیاسى وارد نشوى و واجب شرعى است که از این برخوردها احتراز کنى. من به شما امر مى‏کنم که به حوزه علمیه قم برگرد و با کوشش به تحصیل علوم اسلامى - انسانى بپرداز. از خداوند تعالى توفیق شما و همه محصلین را خواستارم.»

حسین خمینی، پسر 46 ساله آیت‌الله مصطفی خمینی، بعد از فوت امام(ره) هم وارد سیاست شد و حتی در سال 1383 به ایالات‌متحده آمریکا و عراق سفر کرد و دیدارهایی هم در آن کشور داشت، اما از سال 1384 به کشور برگشته است و اکنون در قم زندگی می‌کند.

حسین خمینی سه فرزند با نام‌های مهدی، محمد و علی دارد که حاصل ازدواجش با دکتر معصومه خائفی است.

مصطفی خمینی فرزند دیگری هم داشت که یورش ناگهانی ماموران ساواک در روز 13 دی 1343 به منزل امام برای دستگیری حاج آقا مصطفی سبب ‌ترس و وحشت همسر او شد که با سقط جنین و از بین رفتن فرزند چهارم ایشان همراه بود.

متولیان خاندان امام
بعد از فوت آقامصطفی، حاج‌احمدآقا متولی اداره خاندان امام می‌شود. حاج احمداقا تا شش سال پس از فوت حضرت امام زندگی کرد و در روزهای پایانی سال 75 از دنیا رفت. حاج‌احمدآقا بعد از ارتحال امام لقب «یادگار امام» به خود گرفت. او در سال 1324 در قم متولد شد. حاج‌احمدآقا بعد از فوت آقامصطفی نقشی برجسته‌تر در همراهی امام داشت. یادگار امام در آستانه انقلاب و یک دهه پس از آن نزدیک‌ترین فرد به بنیانگذار انقلاب اسلامی بود. احمد آقا که شاید مورداعتمادترین فرد نسبت به حضرت امام بود البته خودش علایق سیاسی خاصی داشت که او را ?یشتر به نیروهای جناح چپ یا خط امام نزدیک می‌کرد. در عین حال او با نیروهای جناح راست هم رابطه مناسبی داشت اما بیشتر دوستان او را نیروهای جناح چپ تشکیل می دادند. سید احمد آقااما پس از فوت امام چندان به میانه سیاست نیامد وسعی کرد ضمن حفظ ارتباط خود با نیروهای انقلاب روزهای پس از امام را بدون تنش‌های سیاسی بگذراند.

 
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/b3.jpg

از مهمترین نقش‌های سیداحمدآقا ماجرای انتشار نامه‌ای از وی خطاب به آیت‌الله منتظری بود. رنجنامه‌ای که سیداحمد خمینی به آیت‌الله منتظری که آن روزها از سمت قائم‌مقامی‌رهبری خلع شده بود، بازتاب زیادی داشت و فصل مهمی‌ از تاریخ معاصر ایران است که بعدها «گنجینه اسرار امام» نام گرفت. مرحوم حاج‌احمدآقا با فاطمه دختر آیت‌الله طباطبایی سلطانی ازدواج کرده بود. فاطمه طباطبایی با همسر محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری سابق ایران، نسبت دختر‌خالگی دارد. حاصل این پیوند سه پسر به نام‌های حسن، یاسر و علی بوده است. جد مادری او آیت‌الله?صدرالدین صدر (از علمای ثلاث) بود. فاطمه طباطبایی پس از انقلاب کارشناسی فلسفه غرب از دانشگاه تهران و کار‌شناسی ارشد و دکترای عرفان اسلامی را از دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرد.

صادق طباطبایی برادر وی از جمله کسانی بود که در پاریس نقش فعالی در کنار حضرت امام داشت، اما این روزها کنج عزلت به خود گرفته. عروس امام دو سال پیش کتاب «اقلیم خاطرات» را نوشت که مشتمل بر خاطراتش از امام و همسرش در سال‌های 1347 تا 1357 است. او نزد امام محبوبیت خاصی داشت. او بسیاری از آثار امام را جمع‌آوری کرده. بعضی از اشعار (به‌خصوص رباعی‌?ای مشهور) حضرت امام به درخواست وی سروده شده است. از حضرت امام(ره) تعدادی نامه‌ نیز خطاب به وی در صحیفه نور وجود دارد.  فاطمه طباطبایی در معدود اظهار نظرهای سیاسی اش بعد از آنکه سیدحسن خمینی در مراسم سالگرد حضرت امام در مرقد وی نتوانست سخنرانی کند، نامه‌ای سرگشاده به وی نوشت. او خطاب به فرزندش نوشت: «در لحظه‌ای که در جایگاه قرار گرفتی، بی‌اختیار همه برخاستیم و ایستاده ‌تو را نگریستیم. گروه اندکی نیز برخاستند و هیاهویی به‌پا کردند، می‌دانستم که این‌گونه بادها ‌تو را نخواهد لرزاند؛ زیرا که من مادرم و دل مهربا?ت را به‌خوبی می‌شناسم.»

فاطمه طباطبایی در این نامه از همه بزرگانی که به این واقعه ناخوشایند اعتراض کرده بودند، قدردانی کرد و نوشت: «تو از تبار مردی هستی که ذهنی صاف، سینه‌ای پیراسته، قلبی مطمئن و روحی زکی داشت. تو نیز باید این‌چنین باشی که خداوند لیاقت آن را در تو نیز نهاده است.»

فرزندان حاج‌احمد آقا

از حاج‌احمد خمینی و فاطمه طباطبایی سه پسر متولد شدند که بزرگترینشان سیدحسن امروز متولی بیت، مرقد امام و موسسه مرتبط با آثار امام است. حضرت امام 70 ساله بودند که نوه‌شان به دنیا آمد و به توصیه امام نامش را حسن گذاشتند. سیدحسن خمینی اول مردادماه 1351 در قم متولد شد. در بیوگرافی وی که در سایت شخصی‌اش منتشر شده آمده: «دوره راهنمایی و پایه‌هایی از دوره دبیرستان وی در مدرسه نیکان سپری می‌شود اما در سال 1366 (در سال دوم دبیرستان)، عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل می‌شود و درنهایت امر در سال 1369 در حالی‌که سال چها?م را به‌طور متفرقه گذرانده بود، دیپلم ریاضی خود را اخذ می‌کند.»

او در سال 68 تحصیلات حوزوی خود را به توصیه پدر و پدربزرگش (حضرت امام ) آغاز می‌کند. از سال 72 تحت‌نظر پدربزرگش مرحوم سلطانی طباطبایی، سطوح عالی را آغاز می‌کند.  سیدحسن خمینی از سال 1370 تدریس در حوزه را آغاز کرده. تدریس خارج اصول را نیز از سال تحصیلی 90ـ1389 شروع کرده و هم‌اکنون در محل مدرسه دارالشفای قم ادامه دارد.  سید‌حسن خمینی از سال 1373 و به‌دنبال در گذشت پدر بزرگوارش عهده‌دار تولیت حرم مطهر و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(ره) شد. او به‌طور معمول روز‌های چهارشنبه تا عصر جمعه را در مرقد امام می‌گذراند و بعد از مرحوم سید‌احمد آقا معمولا پنجشنبه شب‌ها نماز مغرب و عشا را در حرم امام وی اقامه می‌کند.

نوه حضرت امام در 24 سالگی با سیده‌فاطمه فرزند آیت‌الله سید‌محمد موسوی بجنوری وصلت کرد. حاصل این ازدواج چهار فرزند به نام‌های سید‌احمد، سیده نرگس، سیده فرشته و سید‌محمدهادی است. برخی افراد به ویژه پس از نقل خاطراتی از حضرت امام که اخیرا منتشر شده، انتقاداتی را به وی وارد می‌کنند. آنها معتقدند که نظارت او بر موسسه تنظیم و نشر آثار امام رویه مطلوبی را دنبال نمی‌کند.سیدحسن خمینی یکی از سخنرانان ثابت سالگرد حضرت امام است که هر ساله پیش از رهبری به سخنرانی در این مراسم می‌پردازد. همچنین درحالی که او هیچ سمت رسمی و مقام دولتی ندارد، اما در بسیاری از مراسم‌های مهم نظیر تحلیف روسای‌جمهوری به بیت‌رهبری دعوت می‌شود.

 
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/b4.jpg
یاسر و علی

بعد از سیدحسین خمینی، یاسر فرزند دوم سیداحمد‌آقاست. او نیز مانند برادر خود لباس روحانیت به تن دارد. یاسر در میان فرزندان حاج‌احمدآقا بیش از سایر برادران به سیاست نزدیک است، تاجایی که سال‌ها قبل در یکی از کنگره‌های سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی شرکت کرد. او همچنین در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری دهم از میرحسین موسوی حمایت می‌کرد. یاسر با سیده حورا صدر، دختر سید‌محمد صدر -معاون کمال خرازی، وزیر امور خارجه در دولت سید‌محمد خاتمی- ازدواج کرده‌ است. سید‌محمد صدر، پسرخاله فاطمه طباطبایی، مادر سید‌یاسر خمینی و زهره?صادقی -همسر سید‌محمد خاتمی- و در واقع خواهرزاده امام موسی صدر و آیت‌الله سید‌محمدباقر صدر است. پس از حوادث سال 88 یاسر با بسیاری از محکومان دادگاه‌های انقلاب دیدار کرد تا جایی که این عمل انتقادات زیادی را روانه او و خانواده امام کرد. یاسر خمینی ‌فرزندی به نام روح‌الله ‌دارد.  سید‌علی خمینی کوچک‌ترین فرزند سید‌احمد خمینی و داماد سید‌جواد شهرستانی است که خود داماد آیت‌الله سیستانی، از مراجع تقلید شیعه ‌است. عمده شهرت سیدعلی به تصویری از کودکی او بر‌می‌گردد که نزد امام بسیار محبوب بوده. سیدعلی متولد سال 1364 ? روحانی بوده و در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل و تدریس است. وی اگرچه برای مناسبت‌های گوناگون در نقاط مختلف کشور سخنرانی می‌کند اما کمتر از برادرانش به مسائل سیاسی داخل می‌شود. سیدعلی بسیار مورد توجه امام بود تا جایی که حضرت امام در اهدای یک جلد صحیفه سجادیه درباره او می‌نویسد: «در صورت او نور علی می‌بینم.»(صحیفه امام جلد 21)

مهمترین واقعه در مورد او بر‌می‌گردد به خبری درباره حضور وی در مراسم 9 دی سال 88. برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده بودند که سیدعلی خمینی در تظاهرات 9 دی 1388 حضور داشته. همچنین در مراسم بزرگداشت این روز در 9 دی 1389 که با حضور مردم در مهدیه تهران انجام شده بود، از اعلام مواضع وی تقدیر شده و از وی به‌عنوان یادگار واقعی امام خمینی یاد شد. اما دفتر نشرآثار امام حضور او در مراسمی ‌در تهران در روز 9 دی 1389 را تکذیب و اعلام کرد:«جناب آقای سید‌علی خمینی روز پنج‌شنبه نهم دی ماه 1389 در شهر مقدس قم بوده‌اند و مصاحبه‌ای نیز با هیچ یک از رسانه‌های خبری نداشته‌.»

زهرا مصطفوی

از میان دختران امام او هنوز در عالم سیاست حضور دارد. زهرا مصطفوی، دبیرکل تشکل جمعیت زنان جمهوری‌اسلامی و همسر محمود بروجردی است. وی دکترای الهیات دارد و عضو هیات علمی ‌دانشکده الهیات (گروه کلام و فلسفه اسلامی) دانشگاه تهران است.  محمود بروجردی، داماد بزرگ امام از نوادگان میرزامهدی بروجردی است که مدتی نیز ریاست‌ سازمان گفت‌وگوی تمدن‌ها را برعهده داشت. او در دوره نخست‌وزیری میرحسین موسوی عضو کابینه وی بود و همچنین مدتی را به‌عنوان سفیر ایران در فنلاند فعالیت کرده. بروجردی 7 اسفند 1389 در بیمارستان لاله تهران درگذشت.  زهرا مصطفوی تنها دختر امام است که در سال‌های پس از رحلت امام در عرصه عمومی فعالیت داشت. او دبیرکلی تشکل جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران را بر‌عهده دارد. این جمعیت در انتخابات ریاست‌جمهوری 1376 از سید‌محمد خاتمی حمایت کرد. بعدها نیز در دوره ریاست‌جمهوری دهم از کاندیداتوری میرحسین موسوی حمایت کرد. اگرچه در مواردی نیز از جمله نزدیکی اعضای نهضت آزادی به میرحسین موسوی به وی انتقاداتی داشت.

زهرا مصطفوی یک فرزند دختر به نام لیلی بروجردی و یک فرزند پسر به نام مسیح بروجردی دارد. مسیح بروجردی فرزند بزرگ خانم زهرا مصطفوی است. او در میان نوادگان امام از معدود روحانیون به شمار می‌رود. او در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل بوده و به امور سیاسی ورود نکرده است. مسیح داماد محمد میرمحمدی، از نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی است. او مدتی را در دوران جنگ به‌طور گمنام در جبهه‌ها حضور داشته که خاطرات آن بعدها از زبان دیگران از جمله غلامعلی رجایی منتشر شد. مسیح بروجردی دو فرزند به نام‌های روح‌الله و مریم دارد.

 
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/b5.jpg

لیلی بروجردی نیز متولد بهمن 1342 از تهران است دارای دکترای حقوق است و تالیفات و مقالات داخلی و بین‌المللی دارد. مدرک رشته حقوق از دانشگاه تهران را در سال 67 گرفت و همان سال به اتفاق همسرش سید‌عبدالحسین طباطبایی (برادر همسر حاج‌احمدآقا و برادر صادق طباطبایی) راهی انگلیس شد. در انگلیس دوره کارآموزی و دروس تکمیلی رشته حقوق را در زمینه حقوق بزرگسالان دنبال کرد و در سال 74 به ایران بازگشت. لیلی بروجردی حالا رئیس کمیته بانوان و جوانان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و وکیل دادگستری است. لیلی بروجردی دو دختر با نامهای هدی و ضحی دارد. هدی دختر بزرگ او همسر علی‌رضایی، پسر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است.این زوج یک فرزند به نام محمدبنیامین رضایی دارند. او همچنین در دوره دهم انتخابات ریاست‌جمهوری مشاور انتخاباتی وی در امور بانوان بود. آقای رضایی هم اعلام کرده بود در صورت پیروزی انتخابات ریاست‌جمهوری، لیلی بروجردی را به‌عنوان وزیر امور خارجه‌اش به مجلس معرفی خواهد کرد.

خانم مصطفوی در آخرین اقدام پس از رد‌صلاحیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم با انتشار نامه‌ای سرگشاده از رد صلاحیت هاشمی انتقاد کرده بود.  او و تشکل متبوعش در این انتخابات نیز از حسن روحانی حمایت کرد.

خانواده اشراقی

صدیقه مصطفوی(اشراقی) دیگر دختر آیت‌الله خمینی است که به لحاظ تعداد نقش بیشتری از فرزندان دیگر در گسترش خاندان خمینی داشته است و البته خبرسازترین آنها نیز بوده. همسر وی آیت‌الله شهاب‌الدین اشراقی در قید حیات نیست، اما چهار دختر و سه پسر از وی باقی مانده که با نام خانوادگی اشراقی در سال‌های اخیر حضوری ملموس در عرصه عمومی ایران داشته‌اند. دختران خانم اشراقی، زهرا، عاطفه، نفیسه و نعیمه نام دارند و پسران وی محمد‌تقی، علی و مرتضی.  شهاب‌الدین اشراقی به محفل درس خارج استادان نامداری همچون  سید‌محمد محقق‌داماد، سیدحسین طباطبایی بروجردی و امام خمینی حاضر شد و به مقام اجتهاد دست یافت. وی همچنین به زبان فرانسه نیز تسلط داشت.

او در سال‌هایی که امام در نجف و پاریس بود همراه امام بود. پس از انقلاب، در مدت اقامت در قم، به صورت غیررسمی مسئولیت دفتر امام و رسیدگی به امور مراجعین را برعهده داشت.  آیت‌الله اشراقی در سال 1330 با خانم صدیقه مصطفوی ازدواج کردند. واسطه آشنایی، یکی از دوستان مشترک خانوادگی بود. در روز خواستگاری مادر، خواهر و عموی آیت‌الله اشراقی به منزل امام(ره) می‌روند که ایشان شرط خاصی را بیان نمی‌کنند، اما در انتخاب یا عدم انتخاب، اختیار تام را به دختر خود می‌دهند. امام ظاهرا از آقای اشراقی تعریف و تمجید زیادی نزد دختر خود می‌کنند که حاکی از رضایت کامل ایشان نسبت به این وصلت بوده است.

وقتی خانواده داماد، مجددا به منزل امام می‌روند تا جواب قطعی مشخص شود، امام ابتدا نماز می‌خوانند و سپس نزد صدیقه خانم می‌روند؛ به او می‌گویند که «نظر من مثبت است، اما تو هرچه می‌خواهی بگو!» پس از آن دختر امام پاسخ مثبت می‌دهد و یک‌ماه بعد هم مراسم عقد برگزار می‌شود که خطبه آن را امام خمینی و آیت‌الله خوانساری جاری کردند. سپس تا رسیدن عروس به سن قانونی و ثبت شناسنامه، یک‌سال طول کشید تا مراسم عروسی برگزار شود. حاصل این ازدواج هفت فرزند به نام‌های نفیسه، زهرا، نعیمه، علی، عاطفه، محمدتقی و مرتضی است. یکی از سمتهای مهم او، نمایندگی از طرف بنی‌صدر برای رفع اختلافات بین مسئولان بود که با تاکید امام از سوی وی پذیرفته شد. بعدها مرحوم حاج‌احمد‌آقا خمینی در مصاحبه‌ای با روزنامه اطلاعات در این مورد می‌گویند که آقای اشراقی برای جلوگیری از به هم خوردن هیات ویژه سه‌نفره این سمت را پذیرفت و با این کار خود را فدای اسلام و انقلاب کرد. شهاب‌الدین اشراقی سرانجام اول مرداد 1360 دچار سکته شد و یک هفته بعد هشتم مرداد در سن 58 سالگی درگذشت.

 
http://www.seemorgh.com/uploads/1392/08/b6.jpg

شاید بتوان گفت پس از حسن خمینی، زهرا اشراقی، دختر صدیقه مصطفوی(خمینی)، شناخته‌شده‌ترین نوه امام خمینی‌(ره) است. وی همسر محمدرضا خاتمی، برادر رئیس‌جمهور سابق کشورمان است.

خانم اشراقی در سال‌های اخیر به ویژه در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی حضوری قابل توجه در فضای عمومی داشت و برخی نظراتش - به ویژه در مورد زنان - توجه رسانه‌ها را جلب کرده است. آخرین مصاحبه او که در آن گفته بود قصد دارد تا «انقلاب رنگ» در حوزه حجاب به راه بیندازد با واکنش‌های زیادی روبه رو شد. زهرا اشراقی متولد 1343 است که در دوران اصلاحات مشاور معاونت اجتماعی در امور جوانان وزارت کشور بود. او در سازمان غیر‌دولتی «انجمن حامیان زنان ایران» فعالیت می‌کند و به گفته خودش، یکی از وبلاگ‌نویسان ایرانی است که بدون فا? هویت واقعی‌اش می‌نویسد. اشراقی از اصلاح‌طلبانی است که در انتخابات شورای شهر سوم و مجلس هشتم به دعوت آنان ریاست ستاد جوانان ائتلاف اصلاح‌طلبان را پذیرفت. وی در انتخابات مجلس هشتم به‌رغم پذیرفتن ریاست ستاد جوانان، دعوت آنان برای کاندیداتوری در انتخابات را نپذیرفت. وی یک پسر به نام علیرضا و یک دختر به نام فاطمه دارد. بنا به برخی گزارش‌ها فاطمه خاتمی(دختر زهرا اشراقی)، نتیجه امام(ره)، به همراه همسرش علیرضا خرازی- پسر صادق خرازی، سفیر سابق ایران در فرانسه - در حال حاضر ساکن لندن است.

نفیسه دختر دیگر آیت‌الله اشراقی، با پسر محمد صادق روحانی ازدواج کرد و عاطفه اشراقی نیز همسر سیف‌الدین احمدی است و چند وقت قبل ‌بی‌بی سی گزارش داد که او به همراه همسرش در لندن زندگی می‌کنند. آتنا، یوسف و یاسین سه فرزند عاطفه اشراقی هستند. همسرش سیف‌الدین یک پاکستانی است. نفیسه اشراقی نیز یک دختر به نام زهراسادات دارد.

حالا بعد از زهرا اشراقی، نعیمه اشراقی مشهورترین عضو این خانواده است. او با مشکلاتی که به‌دنبال فعالیت‌های فیس‌بوکی‌اش ایجاد شده بیشتر شناخته شد. اولین ماجرا مربوط به تصویر دخترش(نعیما طاهری) بود، زمانی که در کانادا در حال دریافت جایزه بود. دستکاری مادرش روی عکس او حاشیه‌های زیادی را برای نعیمه اشراقی ایجاد کرد. هفته گذشته نیز یک اظهارنظر در فیس‌بوک او که حاوی توهین به خانواده‌های شهدا بود به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. تا جایی که او مجبور شد برای دلجویی از خانواده شهید همت به اصفهان سفر کرده و صفحه فیس‌بوکش را تعطیل کند.  نعیمه اشراقی سومین فرزند شهاب‌الدین اشراقی و صدیقه خمینی و هفتمین نوه امام است. او مهندس پتروشیمی ‌و کارشناس ارشد صنایع از دانشگاه امیرکبیر، معاون مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت خدمات مهندسی نفت کیش است. همسر او سید‌محمدحسن طاهری (فرزند آیت‌الله طاهری امام جمعه سابق اصفهان) است. او سه فرزند به نام‌های نعیما، محمود و حسین دارد. فرزند بزرگ، نعیما در کانادا مشغول به تحصیل است و با محمدمیلاد پنجه‌شاهی ازدواج کرده.

علی، مرتضی و محمدتقی اشراقی

در میان پسران صدیقه (اشراقی) بی‌تردید علی سرشناس‌تر از دیگران است. وی پس از سال‌ها فعالیت در شهرداری در انتخابات مجلس هشتم قصد ورود به عالم سیاست را داشت، اما با رد صلاحیت شورای نگهبان روبه‌رو شد. موضوع رد‌صلاحیت نوه امام تعجب بسیاری را برانگیخت و بحث و جدل‌هایی را در پی داشت. اما نهایتا او با تجدیدنظر شورای‌نگهبان مخالفت کرده و ‌ترجیح داد دوباره از فضای عمومی فاصله بگیرد. علی اشراقی با بهاره علوی ازدواج کرده و دو فرزند به نام‌های یاسمن و ملیکا دارد.

برادران او مرتضی و محمد‌تقی نیز همچون اکثریت قریب به اتفاق نوادگان امام از سیاست جمهوری اسلامی دورند. در بین این دو مرتضی با نوه دختری آیت‌الله محقق‌‌داماد ازدواج کرده است. او دبستان و راهنمایی را در مدرسه نیکان تهران و دبیرستان را در مدرسه علوم و معارف اسلامی شهید مطهری گذراند و سال 74 وارد قم شد و دوره مقدمات حوزوی را در مدرسه علمیه عترت آل‌محمد، و دوره سطح را نزد استادی، بیگدلی و حسینی بوشهری گذراند و اکنون مشغول خواندن درس خارج فقه و اصول نزد آیات عظام  مکارم شیرازی، سبحانی، صادق‌لاریجانی و آیت‌الله گن?ی است که علاوه بر آن، به تدریس در حوزه علمیه قم نیز مشغول است. در میان نوادگان، او نزدیکی بیشتری به سیدحسن خمینی دارد. همسر محمد‌تقی اشراقی الهام قنبری است.

فریده خمینی

فریده مصطفوی دومین دختر امام است. او در سال 1333 با حاج محمد حسن اعرابی ازدواج کرد. خانواده مادری آقای اعرابی با خانواده همسر امام(ره) حاجیه خانم ثقفی و دایی‌‌ها و پدر ایشان، آیت‌الله شیخ محمدجواد قمی ‌نیز با امام‌راحل آشنایی داشتند. همچنین پدر همسر امام(آیت‌الله ثقفی) با عموهای آقای محمدحسن اعرابی(از علمای زاهد قم) دوستی داشته‌اند که مجموعه این روابط سبب این وصلت می‌شود. گفته می‌شد که آیت‌الله اشراقی و حاج‌آقا مصطفی برای انجام تحقیقات، به محل کار وی که تجارتخانه‌ای بود می‌رفتند. حاج محمد حسن اعرابی در دور تبعید امام، باتوجه به ثبات شخصیت و اعتماد امام به ایشان یکی از وکلا و مسئول پاره‌ای از کارهای مالی امام بودند. ایشان پس از پیروزی انقلاب، فقط مدت کوتاهی نماینده مردم در شورای شهر قم بودند، اما پس از آن به‌رغم پیشنهادات مکرر مسئولیتی را نپذیرفتند و از تمام فعالیت‌های سیاسی کناره گرفتند و هرگز وارد مناقشات سیاسی و حتی ابراز نظر رایج در مورد مسائل کشور نشد.

داماد دوم امام خمینی در 31 خرداد ماه سال 1389 بر اثر ایست قلبی درگذشت. حاصل ازدواج او با فریده مصطفوی دختری است با نام فرشته که او نیز مانند یکی از دختران آیت‌الله اشراقی با برادر همسر سیداحمد آقا ازدواج می‌کند. فرشته اعرابی دو فرزند به نام‌های سیدعمادالدین و سیدحسین دارد که عمادالدین با مرضیه طالب‌زاده ازدواج کرده است. خانواده اعرابی کوچکترین جمعیت را در بین نوادگان امام به خود اختصاص داده‌اند.

موسسه تنظیم و نشرآثار امام‌‌خمینی

امام‌خمینی در شهریور 1367 در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حاج‌سید‌احمد خمینی با پیشنهاد تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) بر مبنای طرح تشکیلات و شرح وظایف ارائه شده به معظم‌له، موافقت کردند. طرح تشکیلات و شرح وظایف موسسه توسط آقایان محمدعلی و حمید انصاری تدوین و کلیات آن مورد موافقت حضرت امام و یادگار ایشان و روسای سه‌قوه قرار گرفت. این موسسه شش سال با هدایت و نظارت یادگار امام، اداره شد و پس از رحلت یادگار امام تاکنون با نظارت مستقیم حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی به فعالیت خود ادامه داده است. ساختار زیر‌نظر موسسه نشر و آثار امام شامل امور بین‌الملل، امور هنری، پژوهش، امور فرهنگی و ارتباطات، حسینیه جماران، نگارستان امام در جماران و دفتر نمایندگی موسسه در خمین می‌شود.

براساس ساختار تشکیلاتی این موسسه، سرپرست آن هم‌اکنون سیدحسن خمینی است. پیش از وی تا زمان زنده بودن یادگار امام مسئولیت سرپرستی این موسسه با ایشان بود. بعد از سرپرست در ساختار اداری پست قائم‌مقامی ‌وجود دارد. قائم‌مقام سرپرست در واقع کسی است که امور را به‌طور عملی در دست دارد و موسسه را به‌طور کامل اداره می‌کند. این پست امروز در اختیار حمید‌انصاری است که از سوی سیدحسن خمینی به این سمت منصوب شده است. محمدعلی انصاری دیگر برادر این خانواده نیز از اعضای دفتر امام است. از تشکیلاتی که زیر‌‌نظر وی مستقیما اداره می شود می‌توان به؛ پژوهشکده امام خمینی(ره)، نمایندگی شهرستان‌ها، نمایندگی خارج از کشور، موسسه چاپ و نشر عروج، موسسه فرهنگی عروج، موسسه اطلاع‌رسانی امام‌خمینی، شورای پژوهش و آموزش اشاره کرد.

پورتال امام خمینی(ره) اصلی‌ترین وب‌گاه این موسسه است که دفتر آن در شهر قم قرار دارد. به علاوه سایت جماران نیز تحت سرپرستی این موسسه اداره می‌شود.

اسامی‌ دیگر معاون این موسسه عبارتند از: محمدرضا حشمتی، معاون فرهنگی و هنری؛ محمد‌علی خسروی، معاون پژوهشی و محمد مقدم، معاون امور بین‌‌المل