سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

نماینده مجلس: رفتاری که با مسی شد در شأن نظام ما نبود .........

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کامنت‌های توهین‌آمیز در صفحه شخصی مسی، بازیکن تیم ملی فوتبال آرژانیتن گفت: رفتاری که اخیرا نسبت به آقای مسی صورت گرفت و حرف‌هایی که در رسانه‌ها زده شد اصلا در شأن نظام ما نبود.

بیژن نوباوه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اینکه ما به فوتبالیست یک کشور اهانت کنیم یا ورزشکاری را از یک کشور دیگر مورد اهانت قرار دهیم یک منش دشمنی سیاسی با نظام جمهوری اسلامی است که در قالب ایجاد بلواهای پیش‌پا افتاده رخ می‌دهد و نتیجه بسیار منفی دارد مثل رفتاری که اخیرا نسبت به آقای مسی صورت گرفت و حرف‌هایی که در رسانه‌ها زده شد اصلا در شأن نظام ما نبود. معلوم بود که این‌ها افرادی نیستند که با حفظ منافع کشور و فرهنگ ایرانی اسلامی ما این کار را انجام داده باشند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: ضرورت رعایت اخلاق در هر فضایی بر کسی پوشیده نیست به خصوص ورزش که مربوط به قشر جوان است؛ رعایت اخلاق در هر فضایی که باشد از ضروریات نظام است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در فضای مجازی شاهد بی‌اخلاقی‌های زیادی هستیم؛ چرا که قوانین مشخصی نداریم تا با کسانی که مقصرین روابط ناهنجار اجتماعی هستند برخورد قانونی شود. به نظر من بعضی از این برخوردها و رفتارها، رفتارهای حساب شده است.

نوباوه تاکید کرد: اگر ما بخواهیم برخورد اصولی با این قضیه بکنیم باید به نوعی اقدامات قانونی را در نظر بگیریم و صرفا با نصیحت نمی‌توان با این مسئله برخورد کرد. به اعتقاد من مردم باید در این زمینه حساسیت بالایی داشته باشند؛ یعنی فرهنگ‌سازی در بین مردم خوب صورت بگیرد و برایشان توضیح داده شود که رفتارشان چه تبعات مثبت و منفی می‌تواند داشته باشد تا خود مردم هم به نوعی نقش بازدارندگی داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفتارهای غیراخلاقی و فحاشی‌هایی که در مسابقات ورزشی و در استادیوم‌ها انجام می‌شود، گفت: وقتی ما احساسات را در جریان مسابقات ورزشی بالا می‌بریم بدون اینکه هیچ برنامه‌ای برای آن داشته باشیم، اتفاقی می‌افتد که الان شاهد آن هستیم به خصوص در ورزش‌های پرطرفدار و پرهیجان مثل فوتبال.

نوباوه افزود: البته اقدامات بسیار خوبی هم طی چند سال گذشته صورت گرفته؛ بعضی از دستگاه‌های فرهنگی حتی مبلغین را با لباس روحانی به ورزشگاه‌ها می‌فرستند و وقتی آنها با دوستی و مفارقت برخورد کردند حضورشان در بین تماشاگران و جوانان بسیار مؤثر بود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اینکه ما مسئله را رها کنیم هیچ چیزی درست نمی‌شود. مسئولین فرهنگی، صداوسیما و حتی ورزشکاران مشهور باید هرازگاهی در این خصوص اظهارنظر کنند مثلا در بازی‌های پرسپولیس و استقلال معمولا شاهد هستیم که مربیان تیم‌ها از قبل صحبت می‌کنند که این فقط یک شهرآورد و بازی دوستانه است و دوست داریم احساسات زیاد باشد اما بی‌احترامی نشود. بازیکنان هم سعی می‌کنند اگر در زمین فوتبال خطایی صورت می‌گیرد رفتارهایی داشته باشند که بی‌احترامی نباشد.

وی ادامه داد: این مسائل بیشتر در قشر جوان اتفاق می‌افتد که دارای احساسات بسیار غلیط هستند و کنترلی هم روی آنها صورت نمی‌گیرد البته به نظر من روش‌های صرفا سلبی پاسخگو نیست بیشتر باید به شکل فرهنگ دربیاید تا مردم نسبت به رفتاری که می‌کنند از خودشان مسئولیت نشان دهند نه اینکه رفتار بدی نشان بدهند و اگر رفتار بدی بود با عکس‌العمل جامعه ورزشی مواجه شوند تا آنها خجالت بکشند نه اینکه یک فوتبالیست وقتی گلی می‌زند رفتارهایی را از خودش نشان دهد که مردم را برای رفتارهای غلط اجتماعی تهییج و یا تحریک کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در استادیوم‌ها به قدری حرف‌های رکیک زده می‌شود که با یک بچه کوچک نمی‌توانیم به استادیوم برویم؛ حتی آدم‌های وزین هم نمی‌توانند به استادیوم بروند؛ حتی من دیده‌ام بسیاری از جوان‌هایی که می‌روند از حرف‌هایی که زده می‌شود ناراحتند. این‌ها را به جزء فرهنگ‌سازی با چه چیزی می‌شود اصلاح کرد؟

نوباوه افزود: بازیکنان که خودشان درگیر این مسأله هستند از این قضیه ناراحتند، اما وقتی فوتبالیست در مصاحبه‌هایش بدترین نوع کلمات را علیه حریف به کار می‌برد نشان می‌دهد که خود عوامل داخلی هم در تحریک و ایجاد این نوع رفتارها دخیل هستند. نقطه مقابل این است که این فوتبالیست‌ها و ورزشکاران چنین رفتارهایی را سرکوب کنند و آنها را ضدارزش تلقی کنند وگرنه رفتارهای سلبی نتیجه چندانی نمی‌تواند داشته باشد.

وی تاکید کرد: نقش ورزشکاران در اصلاح رفتارهای مردم نقش کلیدی دارد و آنها می‌توانند تأثیر بالایی داشته باشند.