سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

ارزانترین خودروی ایران کدام است؟

نه گران‌ترین و نه قوی‌ترین، این بار می‌رویم سراغ ارزان‌ترین خودروی بازار. می‌خواهیم ببینیم در این آشفته‌بازار گرانی، قیمت کف را چه خودرویی از آن خودش کرده است.
ارزان‌ترین خودروی ایران کدام است؟

گروه خودرو ؛ بازار خبر _ جدیداً باردو صدایش می‌زنند. ایران‌خودرو اصرار دارد که به همه بگوید این خودرو با پیکان وانت خیلی متفاوت است. به هر حال هرچه هست، باردو رکورددار ارزان‌ترین خودروی تولید انبوه بازار ایران است. قیمت کارخانه‌ای‌ مدل استاندارد آن 8 میلیون و 730 هزار تومان است. البته نسخه‌های دیگری از همین خودرو نیز وجود دارند که به لطف سپر جدید و سیستم دو گانه‌سوز قیمتش به 10 میلیون و 750 هزار تومان نیز رسیده است.

باردو چیست؟

لغت‌نامه دهخدا «باردو» را به این صورت تعریف کرده است: چوبی را گویند که در زیر درخت میوه‌دار گذارند تا از سنگینی میوه، نکشند. از آن سو در وبسایت دفتر تبلیغات‌ و ‌اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد عبارت «باردو» یک کلمه غیر فارسی تعیین شده است.

باردو از کجا آمد؟

باردو چیزی نبود که بالقوه متولد شود. این خودرو همان پیکان وانت است. خواه ایران‌خودرویی‌ها قبول کنند، خواه نکنند. پروژه‌ای که سال 1350 تا 1351 در کنار مدل‌هایی چون دولوکس، کارلوکس، جوانان و استیشن تولید می‌شد.

فرازها و فرودها

پس از نزدیک به 38 سال تولید بی‌وقفه وقتی ایران‌خودرو در سال 1384 پیکان را از خط تولید خارج کرد، خیلی‌ها بر این باور بودند که به زودی نوبت به نسخه وانت آن نیز می‌رسد. نکته جالب اینجاست که دلیل اصلی توقف تولید پیکان معضلات زیست محیطی و مصرف بالای سوخت آن عنوان شده بود، در حالی که ساختار فنی نسخه وانت نیز با مدل اصلی تفاوتی نمی‌کرد.

همین شائبه بود که بارها ایران‌خودروی تبریز را تا مرز تعطیلی کشاند ولی به لطف برخی کانال‌ها این اتفاق نیفتاد. تا اینکه سرانجام در سال 90 به دستور پلیس، شماره‌گذاری این خودرو متوقف شد. ایران‌خودرو تضمین کرد که با نصب ایربگ و ترمز ABS سطح ایمنی باردو را بالا ببرد و به همین روش بود که توانست شماره‌گذاری و فروش آن را از سر بگیرد.

دایره تکراری


هر بار که مسئله این وانت و مشکلاتش مطرح می‌شد، سازنده با جملاتی سوزناک از سرنوشت 1300 کارگر تبریزی شاغل در کارخانه و بسیاری دیگر از اغشار خاص جامعه داستان‌سرایی می‌کند. مشتری این خودرو نیز لب به شکایت می‌گشاید و مسئولان پا پس می‌کشند.

کمی بعد نوبت به کارشناسان می‌رسد. تشریح نکات منفی این خودرو و اینکه ایمنی آن در سطح قابل قبولی نیست و مصرفش بالاست، توجه رسانه‌ها را به خود جلب می‌‌کند. اصرار بر تولید یک خودروی 40 ساله، هم‌راستا با مبحث تولید ملی نیست. درجا زدن حول و حوش فناوری خودرو باعث پیشرفت نمی‌شود. مجدداً سازمان محیط زیست فعال می‌شود، رئیس پلیس بیانیه شدیدالحن صادر می‌کند، تولید متوقف می‌شود.

اما دوباره آن داستان سوزناک شروع می‌شود...

 


نوع موتور

OHV

حجم موتور (cc)

1598

حداکثر توان موتور (hp)

80 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور (Nm)

135 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه

نسبت تراکم

9.5

تعداد سوپاپ

8

نوع سوخت سازگار

بنزین بدون سرب اکتان 87 و 95

سیستم انژکتوری

پاشش چند نقطه ای

حداکثر سرعت (km/h)

160

شتاب صفرتا 100 (ثانیه)

14

سیستم انتقال قدرت

چهار دنده دستی

مصرف ترکیبی سوخت

9

طول خودرو (mm)

4332

عرض خودرو(mm)

1620

ارتفاع خودرو (mm)

1422

فاصله بین دو محور (mm)

2502

وزن (kg)

960

گنجایش مخزن سوخت (لیتر)

45

 

 

جدیداً باردو صدایش می‌زنند

 

نزدیک بود 40 هزار دستگاه روی دست ایران‌خودرو باد کند

 

روند بحث‌برانگیز تولید این خودرو

 

تکنولوژی ساخت شاسی، شاید 40 ساله

 

شکل گرافیکی روی درب، مشتری را عجیب جذب می‌کند