سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه کمال

صفحه خانگی پارسی یار درباره

مهد یا خانه پدر و مادر بزرگ؟

برای پیشگیری از لوس شدن کودک باید روش تربیتی مادر و پدربزرگ مشابه با روش تربیتی والدین باشد تا کودک دچار مشکلات رفتاری نشود

سوال مخاطب نی نی بان:سوال مخاطب نی نی بان : همسرم به شدت مخالف سپردن فرزندمان به مهد است اما بنده گمان می کنم مهد بهتر خانه مادر و پدربزرگ است. میترسم فرزندم در خانه آنها لوس شود.اینطور نیست؟

پاسخ دکتر میترا حکیم شوشتری، فوق تخصص روان‌پزشکی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی:


این موضوع به سن کودک بستگی دارد. در کودکان زیر 3 سال که نیاز بیشتری به مراقبت دارند مادر و پدربزرگ بهترین گزینه هستند اما اگر مادربزرگ یا پدربزرگ توانایی نگهداری از فرزند شما را ندارند یک پرستار یا مربی خاص مهد می‌تواند برای مدت طولانی کودک را نگه دارد. مادرانی که مجبورند کودکان کمتر از 3 سال خود را به مهد بسپارند, بهتر است قبل از 8 ماهگی این کار را انجام دهند زیرا در این سن کودک هنوز شناختی از محیط اطراف ندارد و استرس و اضطراب از افراد غریبه در او شکل نگرفته است. برای کودکان بالای 3 سال، حضور در محیط‌های اجتماعی خوب است اما اگر مادر و پدربزرگ فرصت داشته باشند، بهتر است کودک چند ساعت به مهد و چند ساعت به آنها سپرده شوند.


هر حال مهد محیطی است که انضباط خاصی در آن حاکم است و کودک در آن با افراد زیادی در تماس است و خسته می‌شود. برای پیشگیری از لوس شدن کودک باید روش تربیتی مادر و پدربزرگ مشابه با روش تربیتی والدین باشد تا کودک دچار مشکلات رفتاری نشود. هر چه تشابه بین نوع تربیت بیشتر باشد هم از نظر تربیتی برای کودک بهتر است هم اینکه او تنش کمتری را تجربه خواهد کرد.